Ervaring met huis kopen deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 29.600 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Vorig deel

Dit topic gaat over het aankopen van een huis en alle aanverwante zaken. Van het uitzoeken tot en met de sleuteloverdracht, hier kan je terecht voor vragen, tips, e.d.

Heb je eenmaal je huis gekocht en ga je verbouwen, dan kan je in dit topic terecht.

Makelaar?
Een huis kopen of verkopen kan je doen met behulp van een makelaar. Zeker bij aankopen komt het tegenwoordig echter steeds vaker voor dat men de makelaar links laat liggen. Wij hebben dit min of meer ook gedaan; het huis hebben wij verkocht bij makelaarsland, omdat er dan een advertentie op funda komt. Zelf hebben we ook bij speurders een advertentie geplaatst. Inmiddels is de Postbank ook bezig om een dergelijke service (en meer) op te zetten.

Ook bij de aankoop hadden we geen makelaar; we hebben echter wel een bouwtechnische keuring uit laten voeren. Zo'n keuring kost wel zo'n 250 euro, maar je kan daarmee wel waardevolle informatie krijgen die je kan gebruiken tijdens de onderhandeling.

Belastingdienst
Bij de aankoop van een bestaand huis moet je 6% (van de koopsom) aan overdrachtsbelasting betalen. De notaris handelt dit verder af.
Verder heb je het zogenaamde eigenwoningforfait; een bedrag dat bij je belastbaar inkomen opgeteld wordt (waardoor je meer belasting moet betalen).
Daar tegenover staat dat huiseigenaren het voordeel hebben dat de rente en kosten voor de eigenwoningschuld (verbouwing valt hier ook onder) afgetrokken kunnen worden (meer). De voorwaarde is wel dat dit maximaal 30 jaar kan.

Tot slot is er nog de bijleenregeling. In het kort komt het er op neer dat de overwaarde die bij de verkoop van een huis vrijkomt, weer in het aangekochte huis gestoken moet worden. Als dit niet wordt gedaan, dan kan je beperking krijgen in de HRA (hypotheekrenteaftrek).

Hier vind je een overzicht welke posten wel en welke niet eenmalig aftrekbaar zijn.

Onroerend zaak belasting (OZB) en waterschapsomslag
Tegenwoordig moeten alleen huiseigenaren nog OZB betalen. Dit is een gemeentelijke belasting waarvan de hoogte afhankelijk is van de WOZ-waarde (Waardering Onroerende Zaken). Tegenwoordig wordt deze waarde elk jaar opnieuw vastgesteld (dit was 2 jaar).
De WOZ-waarde deel je door 2500 (naar beneden afronden); Het resultaat is het aantal eenheden. Per eenheid moet je een bedrag betalen; dit verschilt per gemeente. In Zoetermeer is dit €3,80 (2007) per eenheid.

Bij het hoogheemraadschap moet je altijd (huur of koop) al ingezetenenomslag en verontreinigingsheffing betalen. Als huiseigenaar komt daar nog waterschapsomslag bij.

Verzekeringen
Als huiseigenaar moet je je huis zelf ook verzekeren (wat huurders niet hoeven): de opstalverzekering (let op of hier ook een glasverzekering bij zit). Met betrekking tot je huis heb je verder nog een inboedelverzekering en een rechtsbijstandverzekering.

Handige links
Funda - Woningen zoeken (NVM)
Dimo - Woningen zoeken
Jaap.nl - Woningen zoeken
Miljoen Huizen - Woningen zoeken (inclusief plaatsingsdatum en prijsgeschiedenis)
Vereniging Eigen Huis
Independer - Hypotheken vergelijken
Kadaster - (Online) opvragen van koopsommenoverzicht, kadastraal eigendom en kaart
Actuele rentelijst (hypotheker.nl)

http://www.huiskopenvoorbeginners.nl/ - een volledige handleiding voor het kopen van een huis
http://www.fx.nl/
http://nibud.nl/
http://homefinance.nl/
http://www.overgeld.nl/
http://verzekeringssite.nl/
http://www.fiscalert.nl/

Taxatie:
http://www.taxatievergelijk.nl/

Notaris:
http://notarissen.startkabel.nl/
http://www.notaristarieven.nl/
http://www.notaristarief.nl/
http://www.degoedkoopstenotaris.nl/

Tips voor de startpost zijn welkom natuurlijk. :)

[ Voor 86% gewijzigd door MrSleeves op 31-05-2007 15:58 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:53

Cis

Op Kadaster.nl kun je voor € 1,40 een Koopsommenoverzicht aanvragen voor een postcodegebied. Hiermee kan je inzicht krijgen in de verkoopprijzen van de huizen van afgelopen 5 jaar.

Op independer.nl kun je de laagste hypotheken bekijken :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:23

Richard

Kuru Kuru Kururin

Misschien nog een stukje over "Eenmalig aftrekbare kosten" welke toch wel heel erg fijn zijn bij de aanschaf van een huis omdat je daar dik geld van terug ontvangt:
Eenmalig aftrekbare kosten

Als u een woning koopt, kunt u in het jaar van aankoop een aantal eenmalige kosten aftrekken. Dit zijn de kosten die u maakt voor het afsluiten van de hypotheek. De kosten die u maakt voor de aankoop van de woning zelf, kunt u niet aftrekken. Hierna leest u welke kosten wel en welke niet aftrekbaar zijn.
Aftrekbaar

Onder eenmalige kosten die wel aftrekbaar zijn, vallen bijvoorbeeld:

* rente over en kosten van de eigenwoningschuld voor uw eigen woning;
* notariskosten en de kadastrale rechten voor de hypotheekakte;
* bouwrente over de periode nadat de voorlopige koopovereenkomst is gesloten;
* afsluitprovisie. Hiervoor geldt dat u niet meer dan 1,5% van uw schuld mag aftrekken, tot maximaal € 3.630. Als u meer afsluitprovisie betaalt dan het toegestane aftrekbedrag, dan kunt u in 2006 van het meerdere het deel aftrekken dat betrekking heeft op 2006. Het overgebleven deel kunt u vanaf 2007 tijdens de looptijd van de lening jaarlijks in gelijke delen aftrekken;
* taxatiekosten (alleen voor het verkrijgen van een lening);
* bemiddelingskosten en de kosten van de aanvraag van Nationale Hypotheek Garantie;
* rente van schulden voor de afkoop van rechten van erfpacht, opstal of beklemming;
* rente van leningen voor financiering van kosten die samenhangen met de koop, de verbouwing of het onderhoud van uw woning;
* betaalde boeterente;
* rente van leningen voor financiering van kosten die samenhangen met het aangaan van de lening voor de koop van uw woning, bijvoorbeeld voor afsluitprovisie.

Niet aftrekbaar

Onder eenmalige kosten die niet aftrekbaar zijn, vallen bijvoorbeeld:

* aflossing van de eigenwoningschuld;
* overdrachtsbelasting en omzetbelasting;
* notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte;
* bouwrente over de periode voordat de voorlopige koopovereenkomst wordt gesloten;
* kosten van onderhoud en verbetering. Voor een rijksmonumentenpand kunt u onder voorwaarden wel een aftrek krijgen. Meer over deze aftrekregeling vindt u op het site-onderdeel Als u werkzaamheden aan uw rijksmonumentenpand gaat verrichten;
* rente van leningen voor de eigen woning, afgesloten tussen fiscale partners of huisgenoten;
* rente van leningen die u bent aangegaan voor een woning die u van uw fiscale partner of huisgenoot heeft gekocht. Dit geldt alleen voor het deel van de schuld dat hoger is dan de oorspronkelijke schuld op die woning;
* rente van leningen die u bent aangegaan om aftrekbare rente en kosten van geldleningen te betalen (bijvoorbeeld een lening om de boeterente of bouwrente te betalen). Daarbij zijn er uitzonderingen. Rente over een lening die u vóór 1 januari 2001 bent aangegaan om aftrekbare bouwrente te betalen, mag u wel aftrekken. Ook mag u rente aftrekken over een lening voor de eigen woning die u bent aangegaan om oversluitkosten te betalen.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:19
Cis schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:12:
Op Kadaster.nl kun je voor € 1,40 een Koopsommenoverzicht aanvragen voor een postcodegebied. Hiermee kan je inzicht krijgen in de verkoopprijzen van de huizen van afgelopen 5 jaar.
of als je een snelle gratis indicatie wilt hebben van de gemiddelde koopsommen per postcodegebied per kwartaal (vanaf 1999): www.dimo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi-zonder
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
sverzijl schreef op maandag 19 februari 2007 @ 10:02:
zonder enige boete voor zover ik begreep van een collega van me die dit (tot 2 maal toe) heeft meegemaakt bij de verkoop van zijn huis.
Dit is correct in zoverre:
Als de koper (ster) binnen 3 dagen na het in bezit hebben van kopie van 't ondertekende koopcontract door beide partijen (kopen -en verkopende), er alsnog vanaf ziet.
Dàn is het boetevrij.

Indien de koper (ster) ná die 3 dagen eraf vanaf ziet, dàn geldt de boete van 10% pas.
mits financiering niet rondkrijgen, ontbindende voorwaarde uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Wat je quote gaat over Engeland. Dat het daar dus "erger" gesteld is als je een huis verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-04 18:33

Nitai

Live the life you love.

Ik heb zelf vorig jaar maart een huis gekocht en volgende week dinsdag krijgen we de officiele oplevering. Het is een nieuwbouw huis, en we hebben een bouwkeuringsrapport aangevraagd bij Vereniging Eigen Huis (199 euro). Ik zal jullie wel op de hoogte houden of het sowieso loont om een bouwkeuringsrapport te doen. Ik ga uit van wel :X Gelukkig krijgen we een deel terug van het bedrag van onze aannemer Erabouw (ze willen een wit voetje halen bij Vereniging Eigen Huis, puur eigenbelang denk ik...hehe).

De belastingaangifte van 2006 staat echter voor de deur, en nu zit ik te twijfelen of ik dat zelf moet doen of gewoon alles dump bij een belastingkantoor. M'n vriendin en ik gaan dit jaar pas in september trouwen en we hebben geen geregistreerd partnerschap. Dat heeft natuurlijk invloed op de belastingaangifte neem ik aan, als we samen de aangifte willen doen.

Ik zie een ander topic, even daar gaan koekeloeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Nitai op 21-02-2007 10:25 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Op zich loont een bouwtechnische keuring wel; je krijgt tips en hij ziet dingen die jij niet ziet (en heeft daar ook de meetapparatuur voor). Anderzijds vond ik de prijsindicaties voor bepaalde reparaties niet kloppen: een leuning was 300 euro, maar dubbelglas ook (terwijl dat geintje 900 gaat kosten); voor ventilatieroosters naar de kruipruimte rekende hij ook 300 euro en met heel wat moeite heb ik er één gevonden die het voor 375 wil doen.

Dat vond ik dus wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-04 19:14

TAA

Liever IRC

Nitai schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 10:23:
Ik heb zelf vorig jaar maart een huis gekocht en volgende week dinsdag krijgen we de officiele oplevering. Het is een nieuwbouw huis, en we hebben een bouwkeuringsrapport aangevraagd bij Vereniging Eigen Huis (199 euro). Ik zal jullie wel op de hoogte houden of het sowieso loont om een bouwkeuringsrapport te doen. Ik ga uit van wel :X Gelukkig krijgen we een deel terug van het bedrag van onze aannemer Erabouw (ze willen een wit voetje halen bij Vereniging Eigen Huis, puur eigenbelang denk ik...hehe).
Onze aannemer van Hemert vergoed ook (een deel van) de kosten voor de opleveringskeuring. Dit heeft te maken met het keurmerk Klantgericht Bouwen dat zij voeren (http://www.klantgerichtbouwen.com). Om dit te behouden *moet* minimaal 50% van de huizen die zij opleveren door VEH gekeurd worden. Inderdaad eigenbelang dus met een duidelijk voordeel voor ons kopers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

MrSleeves schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 10:28:
Op zich loont een bouwtechnische keuring wel; je krijgt tips en hij ziet dingen die jij niet ziet (en heeft daar ook de meetapparatuur voor). Anderzijds vond ik de prijsindicaties voor bepaalde reparaties niet kloppen: een leuning was 300 euro, maar dubbelglas ook (terwijl dat geintje 900 gaat kosten); voor ventilatieroosters naar de kruipruimte rekende hij ook 300 euro en met heel wat moeite heb ik er één gevonden die het voor 375 wil doen.

Dat vond ik dus wel jammer.
Ok, dat is een goede. Dank je wel MrSleeves. Alleen moet jij voor die reparaties opdraaien? Of is het in jouw geval dat je je huis verkoopt en je kopers een bouwtechnische keuring hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Meestal neem je als ontbindende voorwaarde een bedrag op, meestal 5000 euro. Als uit de keuring blijkt dat er meer dan 5000 euro gerepareerd moet worden, mag je ontbinden.

Belangrijker is dat je met de bouwtechnische keuring de prijs omlaag kan krijgen.

Bij de verkoop van het appartement van mijn vriendin is er geen keuring geweest. Bij de aankoop hebben we het wel gedaan en daar kwam wel het e.e.a. naar boven. En als er niks te vinden is, is dat natuurlijk ook prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Laatst online: 17-12-2020
Het gaat hier over een nieuwbouwwoning, dat is nogal anders dan bestaande bouw. Een opleverkeuring door VEH kijkt of alles opgeleverd is zoals afgesproken. Deze punten dienen allemaal door de aannemer opgelost te worden, ik geloof dat een gemiddelde keuring zo'n 30 punten oplevert.
Nou moet ik eens diep gaan graven, het is bij mij al ruim 6 jaar geleden dat ik het heb laten doen. Dingen die gecontroleerd worden zijn o.a. kitranden in de badkamer, schilderwerk, wandafwerking, gebruik van de juiste materialen (bijvoorbeeld vensterbanken e.d.), krassen in de beglazing. Echt van die kleine dingetjes waar je zelf langs loopt en dan denkt dat het er wel goed uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:43
MrSleeves schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:57:

Bij de verkoop van het appartement van mijn vriendin is er geen keuring geweest. Bij de aankoop hebben we het wel gedaan en daar kwam wel het e.e.a. naar boven. En als er niks te vinden is, is dat natuurlijk ook prettig.
Bij appartementen complexen heeft het imo niet echt een toegevoegde waarde. Dit is vaak een en al beton. Is er beton rot, dan is dit vaak te halen uit de VVE stukken. Verder kun je in appartementen heel goed zelf zien of er lekkages zijn ed.

Koop je een jaren 30 huis met veel hout en is hij niet top onderhouden, dan zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Inmiddels gaan wij (lees: mijn ouders + kinderen) binnenkort (waarschijnlijk) ook de hele rataplan meemaken van nieuwbouw. Inmiddels heeft er een gesprek plaatsgevonden met een mediator, wat _erg_ veel heeft opgeleverd. Situatieschets:

Een nieuwbouwlocatie, voor een paar herenhuizen op een erg gewilde plek. Er is nog vrijwel geen reclame voor gemaakt, en er is weinig bekend. De kans dat wij de eerste waren die het als consument zagen, is vrij reëel. Dan ga je bellen, maar als consument kom je daar niet zo ver. Je krijgt reacties als: er is nog geen makelaar, geen brochure, wacht u daar op, dan kunnen wij u verder helpen. Is de makelaar bekend, dan gaan ze 'loten'. :'( Afijn, omdat wij niet zo heel erg veel heil zien in loten, toch maar is verder gaan kijken, en via via bij deze man terecht gekomen. Die pleegt een telefoontje, wat blijkt: geen loting, maar wel een aantal huizen al bijna weggegeven. Nu staan wel op nummer twee voor een woning, waarbij we volgens zeggen nog een reëele kans hebben. _/-\o_ Ik ben benieuwd!

Overigens werd daar ook doodleuk gezegd dat loten (plan B is loten voor een bouwkavel op een andere plek) weinig helpt: de leukste plekjes worden via via van tevoren al weggegeven? :?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-04 21:06
gisteren een tweede bezichtiging van de woning die we op het oog hebben gehad. Ik had al een openingsbod onder voorwaarden gedaan.

Nu vanmiddag een tegenbod gehad, even later heb ik in overleg weer tegengeboden en een uur geleden heb ik een eindbod gehad van de verkopers.

Dit bod heb ik geaccepteerd :)

Nu maar hopen dat de ontbindende voorwaarden geen problemen opleveren (financiering en bouwkeuring) en dan kan ik in juni verhuizen :*)

Mijn rig

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38

BM

Moderator Spielerij
Ben vandaag voor het eerst wezen kijken naar een apparatementje in Helmond, leuke locatie, en niet AL te duur, al is het wel iets boven de gangbare prijs daar in de buurt, als ik dat zo op kadaster.nl zie.

Zag er netjes uit, maar zoals ik al dacht moet er best wel wat gebeuren. Her en der zijn de kozijnen echt heel hard aan een opknapbeurt toe, en het hele huis moet eigenlijk voorzien worden van nieuwe vloeren. Komt bij dat de keuken ook wel aan vervanging toe is.
Zit een beetje in dubio eigenlijk.
Enerzijds is het een erg leuk huisje, op een leuke plek. Anderzijds ben je er wel een tijdje mee bezig.
Achja, zal er wel bij horen :)

Mocht ik hier verder mee gaan, zal er sowieso een 10 a 15K van de kosten af moeten voor het weer interessant voor me word. Dat geld gaat toch wel op aan de diverse klussen

Tis mijn 1e huisje wat ik bekijk, dus verder zoeken doen we sowieso :)

Het is wel een leuke bezigheid, dat huizen zoeken :P

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Vereniging Eigen Huis gaat (interessant voor de nieuwbouwers onder ons) een onderzoek starten naar Meer- Minderwerk lijsten. Ze hebben via hun magazine gevraagd om Meer- Minderwerk lijsten toe te zenden zodat ze daar een mooi verslag over kunnen schrijven. Dit lijkt me uiteraard zeer gaaf om door te lezen in de volgende magazine.

Ik wil trouwens ook mijn MM lijst doorsturen maar weet niet meer tot wanneer dat ookweer kon en naar welk adres. Misschien een VEH lid die dat even voor mij terug kan zoeken in het februari nummer? Ik heb mijn magazine helaas vergeven :(

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Richard, waarom bel je niet even? Mijn blad heb ik helaas ook al weggegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Laatst online: 15:54
Richard schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 17:25:
Vereniging Eigen Huis gaat (interessant voor de nieuwbouwers onder ons) een onderzoek starten naar Meer- Minderwerk lijsten. Ze hebben via hun magazine gevraagd om Meer- Minderwerk lijsten toe te zenden zodat ze daar een mooi verslag over kunnen schrijven. Dit lijkt me uiteraard zeer gaaf om door te lezen in de volgende magazine.

Ik wil trouwens ook mijn MM lijst doorsturen maar weet niet meer tot wanneer dat ookweer kon en naar welk adres. Misschien een VEH lid die dat even voor mij terug kan zoeken in het februari nummer? Ik heb mijn magazine helaas vergeven :(
Voor 1 maart een kopie naar Vereniging Eigen Huis, Antwoordnummer 26, postcode 3800 WB Amersfoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Pauwl schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 21:09:
[...]

Voor 1 maart een kopie naar Vereniging Eigen Huis, Antwoordnummer 26, postcode 3800 WB Amersfoort :)
_/-\o_ De reden dat ik niet had gebelt was dat ze vrij vroeg telefonisch sluiten en ik dan nog net neit thuis ben van het werk. Ik ga 'm gelijk even kopiëren.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:53

Cis

Woei! Vandaag een appartement gezien wat al bijna helemaal naar mijn zin is! Zag er heel netjes uit, en ik wil eigenlijk wel aanspraak maken op dit appartement.
Nu vraag ik me eigenlijk af: moet ik als koper nog iemand "in dienst" nemen? Een makelaar die de onderhandelingen doet? Een notaris die de transportakte regelt?
Of kan ik gewoon een bod doen bij de makelaar (makelaarsland) en uiteindelijk een hypotheek regelen bij een bank en een handtekening zetten onder het koopcontract?

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-04 21:06
Je kunt een aankoopmakelaar nemen, bij de hypotheker kun je die b.v. makkelijk krijgen (die hebben eigen aankoopmakelaars voor een aardige prijs). Dat hoeft echter niet, je kunt gewoon een bod doen bij de verkopend makelaar (wel aan je voorwaarden denken natuurlijk)

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127343

in de startpost zou zah.nl niet misstaan (zoeksite)
Telefoon van kadaster: 0900 2020201, maximaal 3 verkoopwaardes van percelen al dan niet met opstallen op te vragen. (per keer dat je belt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Richard schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 17:25:
Vereniging Eigen Huis gaat (interessant voor de nieuwbouwers onder ons) een onderzoek starten naar Meer- Minderwerk lijsten.
Ik heb ook even een PDFje van mijn Meer-/Minderwerklijst online gezet.
Schrik niet van de prijzen..

http://www.sharelor.com/v...lijst_waterlelie.pdf.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Dat is wel wat aan de hoge kant Virus.NL :X Bij ons kostte bijvoorbeeld een buitenkraan rond de 430 euro, bij jou is dat boven de 600 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Nitai schreef op zondag 25 februari 2007 @ 21:22:
Dat is wel wat aan de hoge kant Virus.NL :X Bij ons kostte bijvoorbeeld een buitenkraan rond de 430 euro, bij jou is dat boven de 600 euro!
Nu ik die lijst van Virus.NL zo bekijk vind ik het zeer begrijpelijk dat VEH een onderzoek insteld. Om maar een buitenkraan te noemen; die staat op onze lijst voor €249 wat beduidend minder is dan €641,62

Zo globaal Virus.NL's lijst met die van ons tegen elkaar zijn de prijzen 100 tot 125% hoger als die in onze lijst. Ik zou die lijst dus ook maar even naar VEH sturen als ik jou was.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi-zonder
  • Niet online
Vier jaar geleden nieuwbouwhuis gekocht.
Bij ons was buitenkraan in serre aanleggen: € 700 ! :X

Iets anders van die meer-minder lijsten:
Wat je wilt veranderen, kan bijna nooit.
-muurtje (gibo-blokken) laten vervallen, ivm plafond wat nog gespoten zou worden: nee, er moet x-aantal bergruimte zijn in woning (er zat nòg een bergruimte in).
-badkamer zonder tegels op laten leveren (niet eerst slopen voor eigen tegels erin): nee kan niet, ivm garantie, etc, etc..
Waar het op neer kwam: we konden niets wijzigen..alleen keuken weglaten, andere combi-ketel en andere radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 14:48

André

Analytics dude

Wij hebben dan toch een redelijk flexibele projectcoördinator. Wij hebben de volgende zaken aan laten passen buiten de toegestane opties om:

• Badkamer volledig laten betegelen, badkraan aansluiting op een andere plaats en geen bad (was €800, dus het bad plaatst ik zelf wel)
• Muur in de keuken laten vervallen
• Extra raam naast de tuindeuren laten vervallen
• Zelf uitgekozen tegels in WC en badkamer
• Vloerverwarming door laten leggen naar de gang toe.

Verder zijn sommige opties inderdaad schrikbarend duur. Een extra dakraam was naar €400 terwijl de buitenkraan voor €475 weg moest :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino_Helmond
  • Laatst online: 31-12-2024
BM schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 21:23:
Ben vandaag voor het eerst wezen kijken naar een apparatementje in Helmond, leuke locatie, en niet AL te duur, al is het wel iets boven de gangbare prijs daar in de buurt, als ik dat zo op kadaster.nl zie.

Zag er netjes uit, maar zoals ik al dacht moet er best wel wat gebeuren. Her en der zijn de kozijnen echt heel hard aan een opknapbeurt toe, en het hele huis moet eigenlijk voorzien worden van nieuwe vloeren. Komt bij dat de keuken ook wel aan vervanging toe is.
Zit een beetje in dubio eigenlijk.
Enerzijds is het een erg leuk huisje, op een leuke plek. Anderzijds ben je er wel een tijdje mee bezig.
Achja, zal er wel bij horen :)

Mocht ik hier verder mee gaan, zal er sowieso een 10 a 15K van de kosten af moeten voor het weer interessant voor me word. Dat geld gaat toch wel op aan de diverse klussen

Tis mijn 1e huisje wat ik bekijk, dus verder zoeken doen we sowieso :)

Het is wel een leuke bezigheid, dat huizen zoeken :P
Welk huisje bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Virus.NL schreef op zondag 25 februari 2007 @ 19:10:
[...]

Ik heb ook even een PDFje van mijn Meer-/Minderwerklijst online gezet.
Schrik niet van de prijzen..

http://www.sharelor.com/v...lijst_waterlelie.pdf.html
Een loze leiding is duurder, dan een bedrade telefoonleiding, inc. montage en doos. :X Ik zou voldoende weten. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangkast
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Gangkast

/// Meubel

Nitai schreef op zondag 25 februari 2007 @ 21:22:
erg aan de hoge kant ja...

als ik kijk naar mijn lijst:
Buiten-voor met sleutel: 185,- (vorstvrij: 220,-)
buiten-achter: 245,- (vorstvrij: 295,-)

“The world is a book and those who do not travel read only one page”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja, ik had zelf ook wel door dat het heel erg aan de hoge kant is, maarja wat doe je eraan?
Ik moet over 3 weken de lijst ingeleverd hebben.

Er wordt gelukkig geen keuken geleverd, maar ik moet nog wel naar Plieger voor Sanitair (en omdat het een appartement is kan je dat niet laten vervallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 00:38
Ik volg deze topics al een tijdje, en heb nu toch wat vragen :)

Allereerst, mijn vriendin en ik hebben samen ongeveer 32806 + 18400 = 51206 bruto per jaar en 2800~2900 netto per maand. (1 hoog, 1 laag salaris). We zijn 23 & 24 jaar oud.

Ik sta aan het begin van mijn carriere, ben zelfs pas 6 maanden bezig. Mijn vriendin heeft een MBO opleiding en werkt nu al 1,5 jaar.

Wij zijn aan het kijken naar huizen, en zijn als langs hypothekers geweest. Het blijkt dat een huis van 230 geen probleem is en er zelfs tot 290 geleend kan worden. Nu hebben wij veel eisen, en willen misschien een huis kopen dat voor 249.000 te koop staat.

Zijn er hier mensen met een vergelijkbare situatie? Ik heb berekend dat dit komt op maximaal het volgende kostenplaatje:

Hypotheek € 1100,-
GWL € 200,-
Belastingen/riool/inboedel/opstal € 250,-
Komt op 1550,-.

Dat geeft ons nog 1250,- voor de overige kosten zijnde:

200,- zorgverz.
150,- voor de 2e auto
300,- eten
40,- telefoons
40,- internet

Komt op 1250 - 730 = 520.

Dus 520 euro per maand nog 'over' voor onverwachte kosten.

Het is niet veel, maar over 2 maanden gaat mijn salaris bruto 150 omhoog en netto ongeveer 85. 6 maanden daarna beginnen de salaris onderhandelingen weer.

Voordeel: nu al mooi wonen, en hier LANG kunnen blijven wonen (10 jaar of >). Daarnaast veel kapitaal opbouwen. De 1100,- is 100% spaarhypotheek en is te verlagen tot 750 euro als er een aflossingsvrij deel bijkomt.

Dus, de vraag, verstandig of niet?

2e vraag: wat is een goed openingsbod voor een nette 2 onder 1 kap woning, mooie keuken, nette maar oude badkamer, goed onderhouden, nette tuin. Weinig te repareren / vervangen. Vraagprijs is
€ 249.000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Hoi Tasma,

Ik heb zelf het afgelopen jaar ook een huis gekocht. Wij hebben bij het kopen van het huis gebruik gemaakt van een makelaar. Ik heb er lang over getwijfeld om wel of geen makelaar te nemen maar dit uiteindelijk wel gedaan. Dit om de volgende redenen:
  1. Een makelaar ziet dingen aan het huis die jij en ik niet zien. Wij waren naar een huis kijken en daar zei de verkoper dat er tussen het verlaagde plafond en het echte plafond piepschuim zat. Wij dachten goed voor de isolatie. Maar de makelaar zei weer dat dat heel brandgevaarlijk is.
  2. Een makelaar kijkt naar veel meer dan alleen het huis. Hij of zij vraagt stukken op van de VvE als daar sprake van is. Er wordt gekeken naar de staat van onderhoud. Is er veel achterstand? Dan kan je misschien nog wat van de prijs afhalen.
  3. Een makelaar wordt serieuzer genomen in onderhandelingen. Hij kan makkelijker 10.000 euro van de prijs afhalen dan een ieder.
  4. Een makelaar kan je helpen om voorwaarden in je contract duidelijk te stellen.
  5. Een makelaar kan je adviseren of het handig is om een bowukundige keuring uit te voeren (of niet)
Dat even over het bepalen van de werkelijke prijs die je gaat betalen voor het huis.
Waar je ook even rekening mee moet houden is: ga je nog verbouwen? Zo ja ga je dit uit je hypotheek financieren? Dan moet je daar wel rekening mee houden.

En zoals ik even snel naar je financiele situatie zou kijken. Zie ik niet echt een reden om het niet te doen.

Het lijkt erop alsof hetgeen wat een makelaar moet doen snel verdiend is. Maar als er str*nt aan de Knikker is kan je hem gewoon voor je laten werken. Want je betaald er immers voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Tasma schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 14:21:

Voordeel: nu al mooi wonen, en hier LANG kunnen blijven wonen (10 jaar of >). Daarnaast veel kapitaal opbouwen. De 1100,- is 100% spaarhypotheek en is te verlagen tot 750 euro als er een aflossingsvrij deel bijkomt.

Mijn situatie is redelijk vergelijkbaar met die van jou denk ik. Ik ben toch voor een aflossingsvrij deel gegaan, om de maandlasten nu nog te temperen. Er bestaat wel de mogelijkheid om dit in te toekomst terug te brengen naar een volledige spaarhypotheek, wat in de lijn der verwachtingen zit. (over 10 jaar verdien je heus wel meer) Verder was de vraagprijs van mijn huis 245K en ben ik uiteindelijk voor 232K mijn handtekening gaan zetten. Suc6.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 821

Allereerst, mijn vriendin en ik hebben samen ongeveer 32806 + 18400 = 51206 bruto per jaar en 2800~2900 netto per maand. (1 hoog, 1 laag salaris). We zijn 23 & 24 jaar oud.

Ik sta aan het begin van mijn carriere, ben zelfs pas 6 maanden bezig. Mijn vriendin heeft een MBO opleiding en werkt nu al 1,5 jaar.

Wij zijn aan het kijken naar huizen, en zijn als langs hypothekers geweest. Het blijkt dat een huis van 230 geen probleem is en er zelfs tot 290 geleend kan worden. Nu hebben wij veel eisen, en willen misschien een huis kopen dat voor 249.000 te koop staat.

Zijn er hier mensen met een vergelijkbare situatie? Ik heb berekend dat dit komt op maximaal het volgende kostenplaatje:

Hypotheek € 1100,-
GWL € 200,-
Belastingen/riool/inboedel/opstal € 250,-
Komt op 1550,-.

Dat geeft ons nog 1250,- voor de overige kosten zijnde:

200,- zorgverz.
150,- voor de 2e auto
300,- eten
40,- telefoons
40,- internet

Komt op 1250 - 730 = 520.

Dus 520 euro per maand nog 'over' voor onverwachte kosten.

Het is niet veel, maar over 2 maanden gaat mijn salaris bruto 150 omhoog en netto ongeveer 85. 6 maanden daarna beginnen de salaris onderhandelingen weer.

2e vraag: wat is een goed openingsbod voor een nette 2 onder 1 kap woning, mooie keuken, nette maar oude badkamer, goed onderhouden, nette tuin. Weinig te repareren / vervangen. Vraagprijs is
€ 249.000,-
Hoi,

Ik denk dat eea te gunstig voor jullie is voorgerekend. Wij zitten samen aan 59600,- bruto pj maar krijgen echt geen hypotheek van 290 los. Tweede is ook of het verstandig is om direct aan een dikke hypotheek tegen je max te gaan zitten.

Ik denk ook dat je het met 300 euro per maand aan boodschappen niet gaat redden. En van 520 euro leven is ook erg krap. Je moet toch ook rekening houden met kleding, hobby's, leuke dingen doen, vakantie, onderhoudsbeurten auto, verjaardagen, overige levensmiddelen, etc.

40 euro voor 2 telefoonrekeningen is ook best laag, maja als je weinig belt kan dat. Wij zitten aan de 150 per maand voor 2 mobieltjes gemiddeld.

Ik wil je niet bang maken maar denk wel heel goed na over een 2/1 kap op je 23e.... ik zou niet graag in jullie situatie zo'n huis kopen. Met kk zit je zo aan 265/275 hypotheek. Gevolg kan zijn dat je jaar in jaar uit letterlijk op je geld moet zitten, omdat je amper geld hebt om te leven.

Wat betreft het bod, dat ligt eraan. Al lang in de verkoop? Tegenwoordig mag je blij zijn als je een huis van 249 voor 244 kunt scoren. Die fabeltjes van 10% gaan echt niet op.

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-04 18:47

FaceDown

Storende factor.

@ Tasma: Uitgaande van een hypotheek van 270000 zitten jullie op 5,3 x je jaarsalaris; dat is toch een vrij forse hypotheek, waarmee je geheid in de problemen komt als een van jullie 2 de baan verliest, arbeidsongeschikt raakt, minder wil gaan werken vanwege kinderen etc..

Wij (startes) zitten op een hypotheek van 250.000 met een gezamelijk jaarsalaris van ruim 71.000. Dus ruim 3,5 x. Dat was ook wel bijna het maximale voor ons. Verder zie ik geen kosten voor radio / tv, kleding, vakanties, uitgaan, onderhoud huis, hobbies, en 150 voor een auto lijkt me erg weinig (rekening houdend met afschrijving). Aan sparen kom je zo al helemaal niet toe.

Persoonlijk zou ik als ik jullie was kijken voor een hypotheek van max 2 ton, dus koopprijs 180.000 ongeveer. Mocht je loon echt lekker stijgen de komende jaren dan kijk je over een jaar of 5 toch weer verder?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FaceDown schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 16:59:
@ Tasma: Uitgaande van een hypotheek van 270000 zitten jullie op 5,3 x je jaarsalaris; dat is toch een vrij forse hypotheek, waarmee je geheid in de problemen komt als een van jullie 2 de baan verliest, arbeidsongeschikt raakt, minder wil gaan werken vanwege kinderen etc..

Wij (startes) zitten op een hypotheek van 250.000 met een gezamelijk jaarsalaris van ruim 71.000. Dus ruim 3,5 x. Dat was ook wel bijna het maximale voor ons. Verder zie ik geen kosten voor radio / tv, kleding, vakanties, uitgaan, onderhoud huis, hobbies, en 150 voor een auto lijkt me erg weinig (rekening houdend met afschrijving). Aan sparen kom je zo al helemaal niet toe.

Persoonlijk zou ik als ik jullie was kijken voor een hypotheek van max 2 ton, dus koopprijs 180.000 ongeveer. Mocht je loon echt lekker stijgen de komende jaren dan kijk je over een jaar of 5 toch weer verder?
helemaal mee eens dus. wij zitten met onze 59000 aan een hypotheek van 235000. zo zie je, staat aardig in verhouding. voorzichtigheid is geboden, altijd :)

btw, een hypotheek van 290 kan zeker via een vage geldverstrekker bij "De Hypotheker" ? Zijn er ook geweest, niet echt een toptent De Hypotheker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA

TAA

Liever IRC

Ik zou rekening houden met de grens van Nationale Hypotheek Garantie; € 265.000,- Dit kan een aardige rentekorting opleveren... Koopprijs zou dan rond € 240.000,- zijn mits je alleen KK mee financiert... Weet je meteen wat je te doen staat voor dat huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TAA schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 17:10:
[...]

Ik zou rekening houden met de grens van Nationale Hypotheek Garantie; € 265.000,- Dit kan een aardige rentekorting opleveren... Koopprijs zou dan rond € 240.000,- zijn mits je alleen KK mee financiert... Weet je meteen wat je te doen staat voor dat huis ;)
klopt, ca. 0,2%. Kost je wel 900 extra NHG borgtocht maja die financier je mee. Als je voor NHG kunt gaan, ALTIJD meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Anoniem: 821 schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 17:13:
[...]

klopt, ca. 0,2%. Kost je wel 900 extra NHG borgtocht maja die financier je mee. Als je voor NHG kunt gaan, ALTIJD meenemen.
Hebben wij ook gedaan. Als nadeel kun je zien dat je maximaal 50% aflossingsvrij moet nemen, waar je anders tot wel 80% kunt gaan. Echter bouw je wel een lekkere spaarpot op natuurlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door FaceDown op 28-02-2007 17:16 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FaceDown schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 17:15:
[...]

Hebben wij ook gedaan. Als nadeel kun je zien dat je maximaal 50% aflossingsvrij moet nemen, waar je anders tot wel 80% kunt gaan. Echter bouw je wel een lekkere spaarpot op natuurlijk.
Jep, maja 50% was gevoelsmatig ook wel onze max wat betreft aflvrij. Dat gedeelte is nu 108000. Dat levert na 30 jaar een acceptabele maandlast op.

Aan de andere kant, een Nederlander verhuist gemiddeld 1 keer in de 7/8 jaar. Dus 30 jaar in ons huidige huis? Vast niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59
Bi-zonder schreef op maandag 26 februari 2007 @ 09:12:
Vier jaar geleden nieuwbouwhuis gekocht.
Bij ons was buitenkraan in serre aanleggen: € 700 ! :X

Iets anders van die meer-minder lijsten:
Wat je wilt veranderen, kan bijna nooit.
-muurtje (gibo-blokken) laten vervallen, ivm plafond wat nog gespoten zou worden: nee, er moet x-aantal bergruimte zijn in woning (er zat nòg een bergruimte in).
-badkamer zonder tegels op laten leveren (niet eerst slopen voor eigen tegels erin): nee kan niet, ivm garantie, etc, etc..
Waar het op neer kwam: we konden niets wijzigen..alleen keuken weglaten, andere combi-ketel en andere radiatoren.
Waarom dit soort dingen niet kunnen is het bouwbesluit. Sommige aannemers willen mede in verband met GIW garantie dit risico niet lopen.

- Bouwbesluit bijvoorbeeld had vroeger een eis van 5(?)% van het oppervlak moet berging zijn. Laat je een berging vervallen dan wordt er niet meer gebouw volgens de vergunning en de eisen. Dus kan een ambtenaar van Bouw- en Woningtoezicht dwars gaan liggen.
- Badkamer zonder tegels. Nabij een douche of bad moet een strook van 3m¹ minstens tot 2100+vloerpeil waterdicht zijn. Zonder tegels wordt dit lastig. Rest van de ruimte moet minimaal tot 1200+vloerpeil wandtegels hebben. Ergo, voldoe je niet aan de eisen en kan wederom BWT gaan mekkeren.

Dus het is voor de koper niet prettig, maar het is vanuit de aannemer/ontwikkelaar wel logisch.
spk2go schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 07:46:
[...]

Een loze leiding is duurder, dan een bedrade telefoonleiding, inc. montage en doos. :X Ik zou voldoende weten. :P
Als je ergens een leiding wil hebben moet je deze optellen. Eerst de loze leiding, dan de 'vulling'. Standaard loze leidingen uitvullen is dan idd wat goedkoper.
Jigs schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 15:16:
Hoi Tasma,

Ik heb zelf het afgelopen jaar ook een huis gekocht. Wij hebben bij het kopen van het huis gebruik gemaakt van een makelaar. Ik heb er lang over getwijfeld om wel of geen makelaar te nemen maar dit uiteindelijk wel gedaan. Dit om de volgende redenen:
  1. Een makelaar ziet dingen aan het huis die jij en ik niet zien. Wij waren naar een huis kijken en daar zei de verkoper dat er tussen het verlaagde plafond en het echte plafond piepschuim zat. Wij dachten goed voor de isolatie. Maar de makelaar zei weer dat dat heel brandgevaarlijk is.
  2. Een makelaar kijkt naar veel meer dan alleen het huis. Hij of zij vraagt stukken op van de VvE als daar sprake van is. Er wordt gekeken naar de staat van onderhoud. Is er veel achterstand? Dan kan je misschien nog wat van de prijs afhalen.
  3. Een makelaar wordt serieuzer genomen in onderhandelingen. Hij kan makkelijker 10.000 euro van de prijs afhalen dan een ieder.
  4. Een makelaar kan je helpen om voorwaarden in je contract duidelijk te stellen.
  5. Een makelaar kan je adviseren of het handig is om een bowukundige keuring uit te voeren (of niet)
Dat even over het bepalen van de werkelijke prijs die je gaat betalen voor het huis.
Waar je ook even rekening mee moet houden is: ga je nog verbouwen? Zo ja ga je dit uit je hypotheek financieren? Dan moet je daar wel rekening mee houden.

En zoals ik even snel naar je financiele situatie zou kijken. Zie ik niet echt een reden om het niet te doen.

Het lijkt erop alsof hetgeen wat een makelaar moet doen snel verdiend is. Maar als er str*nt aan de Knikker is kan je hem gewoon voor je laten werken. Want je betaald er immers voor.
Je hebt meer aan een goed bouwkundige dan aan een makelaar. De verkoper is ook niet bijster handig door dat soort dingen te roepen, was zeker de verkopende makelaar? ;)
Verder moet je nooit verliefd worden op een huis, dan betaal je gegarandeerd te veel. Een beetje makelaar ruikt dan bloed. Natuurlijk heb je altijd goede ertussen zitten. Maar er zijn er zoveel die er niets van snappen...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Cis schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:12:

Op independer.nl kun je de laagste hypotheken bekijken :)
Dat Koopsommenoverzicht, is dat terug te leiden naar adres/straat? Of staat er alleen een huis verkocht voor X (waardoor je niet kun bepalen of het een vergelijkbaar huis is)?

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

TAA schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 17:10:
[...]

Ik heb al een (goede) hypotheek (zonder NHG), maar zit nog steeds met een knagende vraag over de NHG. De grens die aangeeft is dat voor de koopsom van het huis of de hoogte van de hypotheek? Met name als de hypotheek lager als de koopsom is, welke van de twee wordt gehanteerd voor de NHG grens?

Kan je de NHG als nog nemen als je je hypotheek oversluit

Is de NHG iets wat elke bank gebruikt?

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
jeanj schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:15:
[...]

Dat Koopsommenoverzicht, is dat terug te leiden naar adres/straat? Of staat er alleen een huis verkocht voor X (waardoor je niet kun bepalen of het een vergelijkbaar huis is)?
Koopsomoverzicht gaat op postcode. Je ziet dan de adressen + datum verkoop + prijs. Meestal moet je er meerdere van 1 straat kopen ivm even/oneven e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:07
jeanj schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:19:
[...]

Ik heb al een (goede) hypotheek (zonder NHG), maar zit nog steeds met een knagende vraag over de NHG. De grens die aangeeft is dat voor de koopsom van het huis of de hoogte van de hypotheek? Met name als de hypotheek lager als de koopsom is, welke van de twee wordt gehanteerd voor de NHG grens?

Uit de voorwaarden en normen van NHG
7.1 Aankoop nieuwbouwwoning
De kosten van het verkrijgen in eigendom bestaan uit:
a. de koop-/aannemingssom, eventueel (indien en voor zover niet begrepen onder de koop-/aannemingssom) vermeerderd
met:
- de kosten van onroerende installaties;
- de kosten van risicoverrekening;
- het architectenhonorarium;
- de kosten van dagelijks toezicht;
- de rente verschuldigd over vervallen termijnen uit
hoofde van de aankoop van grond en/of aannemingsovereenkomst;
- de kosten van aansluiting op de nutsvoorzieningen;
- de legeskosten;
- de omzetbelasting.
b. de kosten van meerwerk blijkens een door de aanvrager te overleggen specificatie;
c. de kosten van afkoop van toekomstige canonverplichtingen, mits de afkooptermijn tenminste gelijk is aan de looptijd van de lening;
d. een blijkens de koop-/aannemingsovereenkomst dan wel afzonderlijke overeenkomst overeengekomen eenmalige storting in een onderhoudsfonds ten behoeve van het totale toekomstig onderhoud van de woning;
e. een eenmalige premiestorting in verband met een verzekering
die (een deel van) de maandelijkse hypotheeklasten uitkeert bij arbeidsongeschiktheid en/of werkloosheid;
f. vermeerderd met 8% van de som van a. tot en met e. voor bijkomende kosten.

De som van a. tot en met f. mag niet meer bedragen dan
€ 265.000,-

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jeanj schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:19:
[...]

265000 is je max bedrag dat je aan hypothecaire lening mag nemen om gebruik te maken van NHG.

NHG kan via elke bank ja, is iets aparts waar je gebruik van maakt tegen betaling. De bank wil liefst altijd NHG omdat zij bij gedwongen verkoop ALTIJD zeker ervan zijn dat ze hun geld 100% terug zien. Als huiseigenaar heb je dan geen schuld meer bij de bank maar bij het NHG fonds, waar ze mogelijk (onder voorwaarden) je gedwongen verlies kunnen kwijtschelden.

Trouwens, hypotheek lager dan de koopsom? Das alleen als je bijv. KK uit je eigen zak betaalt of sowieso een pluk eigen geld meeneemt. Maar dan zou ik wel over 25k+ praten, anders heeft het niet zo'n zin, kun je eenvoudig doorrekenen. Vergelijk HRA en je eigen geld op een spaarrekening zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

jeanj schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:15:
[...]

Wat ik in onze zoektocht meerdere malen gebruikt heb is de koopsomtelefoon (zie site van kadaster). Je krijgt dan een sprekende computer waar je het betreffende adres aan opgeeft en je krijgt dan de laatst bekende koopsom van die woning. Daarna heb je nog de keuze om de koopsommen van woningen in de straat/ buurt te horen.
Samen met de gemiddelde stijging van huizenprijzen in de regio kun je dan een heel aardig idee van de marktwaarde krijgen. Uiteraard zijn staat van onderhoud, onderhoudsgeschiedenis, eventuele verbouwingen etc niet meegenomen in die schatting. Ook wanneer het huis lange tijd in bezit van de verkoper is geweest (bijv. 10 jaar) is de koopsom niet echt waardevol.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Anoniem: 821 schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 16:33:
[...]

Hoi,

Ik denk dat eea te gunstig voor jullie is voorgerekend. Wij zitten samen aan 59600,- bruto pj maar krijgen echt geen hypotheek van 290 los. Tweede is ook of het verstandig is om direct aan een dikke hypotheek tegen je max te gaan zitten.

Ik denk ook dat je het met 300 euro per maand aan boodschappen niet gaat redden. En van 520 euro leven is ook erg krap. Je moet toch ook rekening houden met kleding, hobby's, leuke dingen doen, vakantie, onderhoudsbeurten auto, verjaardagen, overige levensmiddelen, etc.
We wonen al bijna 1,5 jaar samen, en redden het eigelijk altijd voor minder dan 60 in de week.
40 euro voor 2 telefoonrekeningen is ook best laag, maja als je weinig belt kan dat. Wij zitten aan de 150 per maand voor 2 mobieltjes gemiddeld.
Wederom, dit hebben we allebei al langer dan een jaar. Ik bel voor 12 in de maand, en zij voor 15. Rest is buffer. Skype veel.
Ik wil je niet bang maken maar denk wel heel goed na over een 2/1 kap op je 23e.... ik zou niet graag in jullie situatie zo'n huis kopen. Met kk zit je zo aan 265/275 hypotheek. Gevolg kan zijn dat je jaar in jaar uit letterlijk op je geld moet zitten, omdat je amper geld hebt om te leven.
Wat het hem is, als ik nu een huis koop van 180k, zit je niet waar je wil blijven zitten en ga je over 5 jaar weer verhuizen. Dat terwijl we juist graag willen wonen waar we een langere tijd kunnen blijven. Er vanuit gaande dat ik werk heb, verdien ik in de toekomst snel een stuk meer. Daarnaast zijn factoren als arbeidsongeschiktheid etc volledig verzekerd door de werkgever, zelfs overlijden al.
Succes in ieder geval!
tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
FaceDown schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 16:59:
Arbeidsongeschiktheid is volledig verzekerd, kinderen nog zeker de komende 5-7 jaar niet.
Auto, 47 verzekering, 21 belasting, 1 tank per maand. Afschrijving zit er niet bij, omdat deze auto niet meer afschrijft. Ik rij zelf een lease, en die is al af van het netto inkomen. Als deze 2e auto ooit sterft gaat hij weg, er wordt niet meer aan gerepareerd.
Daar keken we zelf ook eerst naar, maar daar vinden we niets waar we willen wonen. Klein, oud en kapot, asbest, geen tuin. We wonen in een appartementje nu, en dat is echt 3x niks.

Daarnaast, het lenen van 220k (voor +/-200k kopen) zou met 50-50 spaar/aflossingsvrij op +/-680 euro per maand kopen.

Het lenen van 277k, zou met dezelfde 50-50 op 851 euro komen.

Het verschil is dus een enorme 170 euro per maand! En dat terwijl ik over 2 maanden bruto 150 netto 87,- omhoog ga en dat is niet meegenomen in de berekeningen.

Het enige verdere verschil zit hem in de belastingen, verwarmingskosten etc. Maar een hoekwoning vs 2 onder 1 kap geeft vergelijkbare energie kosten nog los van het feit dat de 2 onder 1 een stuk beter geisoleerd is dan het gros van de woningen van 180-200k. Daarnaast is de WOZ waarde iets hoger.

Ik twijfel hier zelf ook heftig over, maar het verschik van 170 euro is zo minimaal. Vooral met de salarisverhoging er bij. Dan is het 90 euro. Voor 90 in de maand, hoekwoning/rij vs 2 onder 1 kap met alles erop en eraan..

Het scheelt allemaal zo weinig.

[ Voor 22% gewijzigd door Tasma op 01-03-2007 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:25
@Tasma:

Laat je niet gek maken, volgens mij moet dit kunnen, van de vraagprijs valt vast ook nog wel af te lullen. Ook gezien je goed je vaste kosten kunt beargumenteren. Denk wel dat je GWL wat laag inschat (zou toch 250 rekenen) en je bent inderdaad de kabel vergeten vor 15 euro.
Ik zou er gewoon voor gaan, alleen wel een deel (zeg 25% ofzo) aflossingvrij nemen om de maandlasten iets te drukken, over 30 jaar heb je dan nog een stukje schuld over, maar na inflatie etc. stelt dat iet zo hel veel voor natuurlijk...en ach da's pas over 30 jaar.
Door de kosten iets te drukken kun je tenminste ook nog ietsje op je spaar rekening zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
breagor schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 17:41:
@Tasma:

Laat je niet gek maken, volgens mij moet dit kunnen, van de vraagprijs valt vast ook nog wel af te lullen. Ook gezien je goed je vaste kosten kunt beargumenteren. Denk wel dat je GWL wat laag inschat (zou toch 250 rekenen) en je bent inderdaad de kabel vergeten vor 15 euro.
Ik zou er gewoon voor gaan, alleen wel een deel (zeg 25% ofzo) aflossingvrij nemen om de maandlasten iets te drukken, over 30 jaar heb je dan nog een stukje schuld over, maar na inflatie etc. stelt dat iet zo hel veel voor natuurlijk...en ach da's pas over 30 jaar.
Door de kosten iets te drukken kun je tenminste ook nog ietsje op je spaar rekening zetten.
Tussentijds aflossen is een reele oplossing. Het is echt een grote twijfel. Enerzijnds omdat wij beiden uit arme families komen vind ik het veel om te kopen. Anderzijds is het te betalen en gaat mijn inkomen nog zeker stijgen.

Voordeel van nu groot kopen, is dat ik niet over 5 jaar weer KK maak, en dat we er 10-15 jaar blijven wonen.. het 1e jaar,misschien ook het 2e is het iets rustig aan doen, maar dat hebben we jaren zo gedaan (studie tijd). Voordeel kleinere woning, is iets meer over per maand, maar wel ontevreden over de tuin, je badkamer, de ruimte.. :? 8)7 :/

decisions... decisions..

Met een 50-50 spaar/aflossingsvrij zou ik overigens geen 530 maar 780 euro overhouden per maand.

[ Voor 3% gewijzigd door Tasma op 01-03-2007 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Tasma schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 17:17:
[...]
Auto, 47 verzekering, 21 belasting, 1 tank per maand. Afschrijving zit er niet bij, omdat deze auto niet meer afschrijft. Ik rij zelf een lease, en die is al af van het netto inkomen. Als deze 2e auto ooit sterft gaat hij weg, er wordt niet meer aan gerepareerd.
Afschrijving heb je altijd. Of koop je geen nieuwe meer als deze versleten / total loss gereden is? En schade? Onderhoud?

Onderhoud van het huis? Het lijkt me dat er een aantal posten zijn die je niet mee hebt genomen in je berekening.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

MrSleeves schreef op maandag 19 februari 2007 @ 12:27:
Een huis kopen of verkopen kan je doen met behulp van een makelaar. Zeker bij aankopen komt het tegenwoordig echter steeds vaker voor dat men de makelaar links laat liggen.
Dat was ik eigenlijk ook van plan, maar ik heb, op aanraden van mij hypotheekadviseur, op het nippertje toch besloten een aankoopmakelaar in te schakelen. In mijn geval heb ik een woning die voor 119.000 te koop stond (in een buurt waar woningen voor 15-30 K meer gaan, maar hier moet een hoop aan geklust worden) voor 110.000 te pakken gekregen en dat was me zonder aankoopmakelaar (kosten: 995 euro) nooit gelukt, omdat ik er dan vanuit was gegaan dat ik 10% lager zou beginnen als startbod en pakweg 5% lager zou uitkomen. Nu was 100.000 het openingsbod.

offtopic:
Ik kom overigens relatief dicht bij je in de buurt wonen. Rijswijk, op het randje met Den Haag ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Confusion op 01-03-2007 22:18 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
FaceDown schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 20:30:
[...]

Afschrijving heb je altijd. Of koop je geen nieuwe meer als deze versleten / total loss gereden is? En schade? Onderhoud?

Onderhoud van het huis? Het lijkt me dat er een aantal posten zijn die je niet mee hebt genomen in je berekening.
Nee, er komt geen nieuwe auto meer bij, omdat ik nu een lease rij. Het geld dat de auto in de verkoop opbrengt is miniem en daarom rijden we hem op.

Een aantal posten vallen samen onder 'verz.belastingen etc' van 200/maand.

Het onderhoud heb ik niet ingecalculeerd omdat dit ook niet 1,2,3 is te berekenen. Het huis in kwestie is net volledig geverfd, goede gladde muren, vloeren super, badkamer en keuken top. Tuin is netjes en goed aangelegd, dak garage is goed. Er is niet veel onderhoud te verwachten. CV is 2 jaar oud.

Maar, van 750/maand moet een beetje onderhoud toch echt wel te betalen zijn.

Wij zijn gewend maandelijks niet meer dan 100 euro over te houden, doordat we beiden een armoede achtergrond hebben (bij ouders thuis, we hadden geregeld geen g,w of l etc.) Waardoor wij geen dure leefstandaard hebben. Wij geven bijv. in het weekend geet 100' en euro's uit aan uitgaan. Gemiddeld eerder 20-30 totaal (bios, eens in de zoveel tijd, of een keer musical etc).

Heb vandaag in overleg met partner, vader, en collega's besloten dat dit goed te doen is. Ik werk overigens zelf in de bancaire sector, hoofdkantoren. :)

tnx voor alle feedback.

Een aankoopmakelaar ben ik serieus aan het overwegen, mede omdat ik gewoon geen idee heb wat ik zou moeten bieden.

[ Voor 25% gewijzigd door Tasma op 01-03-2007 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ Tasma

Naar het blijkt heb je alles tot in de puntjes uitgezocht en weerleg je daarbij alle adviezen die je hier krijgt..... Waarom vraag je eigenlijk of het verstandig is om te doen aangezien ik proef dat je er allang uit was? :s

Zet er volgende keer gelijk bij dat je een enorm lage leefstandaard hebt verder, had een hoop goedbedoeld waarschuwingen gescheeld :)

ltrs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Anoniem: 821 schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 21:54:
@ Tasma

Naar het blijkt heb je alles tot in de puntjes uitgezocht en weerleg je daarbij alle adviezen die je hier krijgt..... Waarom vraag je eigenlijk of het verstandig is om te doen aangezien ik proef dat je er allang uit was? :s

Zet er volgende keer gelijk bij dat je een enorm lage leefstandaard hebt verder, had een hoop goedbedoeld waarschuwingen gescheeld :)

ltrs
Ik weerleg adviezen, maar ben er wel dankbaar voor. Het helpt mij in mijn beslissingsproces. Daarnaast zijn er enkele punten geopperd waar ik nog niet aan gedacht had. Duss, ik heb er wel zeker wat aan gehad, daar bedankt voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Volgende week heb ik een eerste bezichtiging van een appartement in 's-Hertogenbosch. Het appartement zit aan de top van wat ik maximaal aan hypotheek kan krijgen. De lokatie van het appartement is super, en het ligt ook nog eens in een zeer goede en gewilde wijk. Vanuit dat oogpunt wel een goede investering. Ik ben alleen bang dat de bijkomende kosten me wat teveel gaat worden. Gas/water/licht, vve, belastingen, verzekeringen, eten... Ik moet het allemaal op 1 salaris kunnen dragen. Voor mijn gevoel zou ik liever een klasse lager gaan zitten, alleen is het aanbod van appartementen ook meteen een stuk minder.

Twijfel alom dus, maar ook een spannende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Mensen, we hebben eind 2005 een nieuwbouwhuis gekocht waar we sinds eind vorig jaar inzitten. Dit huis hebben we (met opties) voor een kleine 200.000 gekocht. We hebben begin deze maand een brief van de gemeente ontvangen met de WOZ waarde. Deze is vastgesteld op 201k. Peildatum 1-1-2005. (Terwijl het huis er toen nog niet eens stond..) Het huis staat in een nieuwbouwwijk en alles is dus nog lang niet klaar. Straat, omgeving etc.

Ik ken ook iemand anders die een huis in de dezelfde wijk heeft gekocht voor 295k en hij heeft een WOZ gekregen van 260.

Hoe zit het nu precies met de WOZ waarde bij nieuwbouwwoningen? Heeft bezwaar maken zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bezwaar maken, vooral bij nieuwbouw kan je nog waardeverminderende dingen opvoeren als modderige niet-gerede straten, bouwverkeer, bouwoverlast etc.

Mijn WOZ is ook binnen. We hebben het huis 3 maanden voor de peildatum gekocht, en toch is ie volgens de gemeente bijna 20% meer waard geworden in die tijd. Er is nog geen enkel huis van mijn type voor dat bedrag weg gegaan als waar de gemeente het met een datum van 2 jaar geleden op taxeert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182917

Tasma schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 00:26:
[...]

Ik weerleg adviezen, maar ben er wel dankbaar voor. Het helpt mij in mijn beslissingsproces. Daarnaast zijn er enkele punten geopperd waar ik nog niet aan gedacht had. Duss, ik heb er wel zeker wat aan gehad, daar bedankt voor :)
Ik neem aan dat je er dus wel uit bent inmiddels :)

Maar mocht het je helpen bij deze mijn berekeningen en verhaal:

In eerste instantie wilden we ook een huis gaan kopen voor rond de 200.000. Maar gezien ook wij liever nu iets meer uit geven en meteen goed zitten dan over een jaar of 5 weer verder moeten zoeken ging de prijs al snel van 200 naar 230 en uiteindelijk 250-260. (Een huis met garage en tuin op het zuiden is ook moeilijk te vinden voor 2 ton in de randstad.. ;) ) Het huis wat we nu gekocht hebben had als vraagprijs 242.500 en hebben we voor 235.000 los gekregen. Groot voordeel waar ik niet eens zo bij stil had gestaan is dat we het nu onder NHG kunnen krijgen. (NHG gaat tot een max van 236.000 voor een huis - ze rekenen 12!! procent kk..) Het hypotheekbedrag wat we nu nemen is de volledige 265000. Netto zouden we niet meer dan 830 euro hier aan kwijt moeten zijn volgens de berekeningen van de adviseur.

Verdere 'vaste lasten' voor ons/mezelf hoe ik het nu inschat:

GWL: 200
Onderhoud: 150
Internet en tv: 35
Verzekeringen: 65
Belastingen: 50

Afgerond dus zo'n 1400 euro in totaal en 700 pp

Verder reken ik voor mezelf nog:

Afbetaling IBG: 65
Telefoon: 20
Motor: 9
Sporten: 75
ANWB: 10
KNMV: 10
Boodschappen: 200
Recreatie:130
Spullen/Kleding: 200
Vakantie: 160

Al met al wordt het voor ons (voor mij) iig dus ook de komende tijd ff goed opletten maar het perspectief op 'carriere' is er laat maar zeggen dus dat moet in een paar jaar tijd wel goed komen :D (al woon ik momenteel antikraak en heb nu slechts zo'n 200 euro aan vaste lasten dus ik vind het wel ff slikken om straks ineens zoveel aan woonlasten kwijt te zijn..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Anoniem: 182917 schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 22:40:
[...]

Verdere 'vaste lasten' voor ons/mezelf hoe ik het nu inschat:

GWL: 200
Onderhoud: 150
Internet en tv: 35
Verzekeringen: 65
Belastingen: 50
Belastingen heb je wel erg laag ingeschat. Alleen al aan eigen woning forfait betaal je al zo´n 110 euro/maand (uitgaande van WOZ=220K). Dan heb je nog gemeentelijke belastingen in de vorm van afvalstoffenheffing, rioolrecht, OZB wat (afhankelijk waar je woont) ook al richting 50 euro/maand zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

sverzijl schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 09:31:
[...]

Belastingen heb je wel erg laag ingeschat. Alleen al aan eigen woning forfait betaal je al zo´n 110 euro/maand (uitgaande van WOZ=220K). Dan heb je nog gemeentelijke belastingen in de vorm van afvalstoffenheffing, rioolrecht, OZB wat (afhankelijk waar je woont) ook al richting 50 euro/maand zal zijn.
En niet te vergeten de klapper die tegenwoordig iedereen ook nog moet betalen: Ziektekostenverzekering a €100 pp.

Dat is dus gewoon €200 welke nog niet in je lijstje staat. Tenzij je dat met verzekering bedoeld maar die staat maar op €65.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:07
Kijk ook eens goed naar je verzekeringen want dat kan veel lager.
Ik ben aan verzekeringen €25 kwijt (opstal, glas, inboedel, aansprakelijkheids en rechtsbijstand) voor mijn huis van €275000 in de randstad en zonder eigen risico (ook bij stormschade).

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eigen woningforfait is al meegerekend in de hypotheek prijs. Met belastingen bedoel ik dus enkel gemeentelijke belastingen. Verder worden m'n ziektekosten door m'n werk betaald dus die post heb ik gelukkig niet.

Dus volgens mij klopt 'mijn' lijstje zo redelijk (m'n partners eigen lasten buiten beschouwing gelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ow ja en onder verzekeringen bedoel ik de hele mikmak dus ook reis, aansprakelijkheids enzow :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA

TAA

Liever IRC

Richard schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 09:47:
En niet te vergeten de klapper die tegenwoordig iedereen ook nog moet betalen: Ziektekostenverzekering a €100 pp.
Klapper? Dat was voordat ze deze regeling invoerden en ik ruim €4.800,- per jaar betaalde aan ziektekostenverzekering voor mezelf en m'n 2 kids...Mede hierdoor kunnen we binnenkort onze 2/1kap waar we nu 7 jaar wonen omruilen voor een leuk nieuwbouwhuis met meer inhoud en een grotere tuin :P

Toen we onze huidige woning kochten (toen ook 23) was het de max wat we konden krijgen; nooit spijt van gehad en ja - er zijn ook wel eens wat krappere tijden geweest. Vooral onze zoon hakte flink in op het budget. En wie niet waagt blijft maagd... Succes Tasma!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:48
Hier een ervaring met een huizenkoper zoals het NIET zou moeten. ;)

In oktober 2003 een nieuwbouw appartement gekocht, begin juli 2004 zou het opgeleverd worden.

Oplevering van mijn appartement zou 's middags plaatsvinden. Bij de oplevering van appartementen 's morgens waren al grote problemen. De aannemer had nog een grote som geld van de projectontwikkelaar tegoed en weigerde de sleutels aan de bewoners te geven. Uiteindelijk na veel bellen tussen aannemer, projectontwikkelaar, notaris en vader van een van de bewoners (die advocaat is) kregen deze bewoners uiteindelijk toch de sleutel.

Tijdens de oplevering waren WC en bad nog niet geinstalleerd, ook gas/licht werkten nog niet. Volgens de regels mag een woning dan niet opgeleverd worden, maar dat wist ik toen nog niet.

Afijn, de projectontwikkelaar wist ook dat er e.e.a. niet klopte en maakte er daarom maar in plaats van een 1e oplevering een vooroplevering van. Aangezien ik allerlei plannen op de korte-termijn agenda had staan (keuken, vloerverwarming, tegels, spuitwerk) had ik voor mijn gevoel geen andere keuze dan de sleutels te accepteren. Achteraf stom natuurlijk, maar goed ...

De maanden na de oplevering gebeurde er weinig tot niets. De algemene ruimten waren nog lang niet klaar, bestrating moest gelegd worden, trappen bekleed en nog veel meer dingen. Ook de punten die genoteerd waren tijdens de vooroplevering werden niet opgeleverd.

Een aantal bewoners, waaronder ik, hadden 5% van de koopsom bij de notaris in depot gezet. Aangezien we ook van eerdere projecten erg slechte ervaringen hadden gehoord over de projectontwikkelaar hebben we de notaris gevraagd om het depot vast te houden. Gelukkig was deze het met ons eens.

Uiteindelijk hebben we in oktober 2004, op een zaterdag, een officiele 1e oplevering. De hoge baas van de projectontwikkelaar, kwam zelf naar ons toe en ging een aantal punten oplossen. We hadden inmiddels via via gehoord dat de projectontwikkelaar bij zoveel bedrijven schulden had dat de onderaannemers geen zaken meer wilden doen.

Inmiddels zijn we 2,5 jaar verder en heeft een 2e oplevering nooit plaatsgevonden .De projectontwikkelaar is half juni 2006 failliet verklaard. De algemene ruimten zijn nog nooit naar tevredenheid opgeleverd, enkel een 1e oplevering heeft plaatsgevonden. Wel zijn na inschakeling van rechtsbijstandverzekering een flink aantal punten alsnog opgepakt.

Ook in de individuele appartementen zijn de openstaande punten opgelost. Echter de projectontwikkelaar is failliet, maar een zusteronderneming van de hoge baas niet. Deze kan en mag echter volgens de wet geeen werkzaamheden meer voor ons uitvoeren.

Vandaar dat we de notaris hebben ingeschakeld. Deze heeft overleg gehad met de curator met nog enigszins goed nieuws: De bedragen in depot worden teruggestort naar de bewoners. Dit betekent dat ik binnenkort als pleister op de wonde 5000 euries terugkrijg. Tot zover.

Een paar tips van mijn kant:
- Koop alleen nieuwbouw met GIW-garantie. (Dat hadden wij dus niet)
- Zorg voor een goede rechtsbijstandverzekering
- Schakel Vereniging Eigen Huis in voor begeleiding tijdens oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-04 14:09

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

TweakersOnly schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 23:43:

Een paar tips van mijn kant:
- Koop alleen nieuwbouw met GIW-garantie. (Dat hadden wij dus niet)
- Zorg voor een goede rechtsbijstandverzekering
- Schakel Vereniging Eigen Huis in voor begeleiding tijdens oplevering.
VEH is niet de enige die opleveringskeiringen doen. Je kan het goedkoper bij een ander bedrijf laten doen. Gewoon goed zoeken op het internet. En voor een opleveringskeuring van de VEH moet je eerst lid worden, dat heb je er niet bij gezegd.

Ik heb van velen in mijn omgeving gehoord dat je niks hebt aan het lidmaatschap van de VEH.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
FrankGuthrie schreef op zondag 04 maart 2007 @ 11:41:
[...]
Ik heb van velen in mijn omgeving gehoord dat je niks hebt aan het lidmaatschap van de VEH.
Hangt er maar net vanaf wat je als niks definieert : http://www.eigenhuis.nl/V...oordelen+lidmaatschap.htm
(en zo duur is het lidmaatschap nu ook weer niet met 19,20/jaar. En als je al bij FBTO verzekerd bent betaalt de 20% VEH korting hierop je lidmaatschap al).

[ Voor 18% gewijzigd door sverzijl op 04-03-2007 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182917 schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 22:40:
[...]

Het hypotheekbedrag wat we nu nemen is de volledige 265000. Netto zouden we niet meer dan 830 euro hier aan kwijt moeten zijn volgens de berekeningen van de adviseur.
830 netto? lijkt me iets aan de lage kant. 50% aflossingsvrij volgens NHG norm neem ik aan? wat voor hypotheekvorm heb je verder? met welke percentages heeft de adviseur gerekend?

oja, bij die 830 zit daar je premie in (neem aan van wel) en een eventuele hypotheeklastenbeschermer (arbeidsongesch/werkloosheid) ?

wij hebben trouwens ook NHG maar aan die 12% kom je niet hoor. Als je ergens bijv kan regelen dat je geen afsluitprovisie hoeft te betalen gaat dat er al vanaf. Niet dat daar je winst zit op de lange termijn, die zit em in de jaarlijkse betaalde netto rente en netto premie.

ben benieuwd :)

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 821 op 05-03-2007 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Anoniem: 821 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 11:33:
[...]

830 netto? lijkt me iets aan de lage kant. 50% aflossingsvrij volgens NHG norm neem ik aan? wat voor hypotheekvorm heb je verder? met welke percentages heeft de adviseur gerekend?

oja, bij die 830 zit daar je premie in (neem aan van wel) en een eventuele hypotheeklastenbeschermer (arbeidsongesch/werkloosheid) ?

wij hebben trouwens ook NHG maar aan die 12% kom je niet hoor. Als je ergens bijv kan regelen dat je geen afsluitprovisie hoeft te betalen gaat dat er al vanaf. Niet dat daar je winst zit op de lange termijn, die zit em in de jaarlijkse betaalde netto rente en netto premie.

ben benieuwd :)
Het zou kunnen hoor, wij zitten onder de 800 netto voor 251.000. Dit is NHG 4,65% verzekering / beleggingshypotheek.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino_Helmond
Spaarzekerhypotheek 30 jaar vast:
Hypotheeksom 275.000
150.000 is spaar en bouw je in 30 jaar dus op.
125.000 is aflossingsvrij, is dus de resterende schuld na 30 jaar.

Totale netto kosten per maand 875 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61153

Pino_Helmond schreef op maandag 05 maart 2007 @ 16:58:
Spaarzekerhypotheek 30 jaar vast:
Hypotheeksom 275.000
150.000 is spaar en bouw je in 30 jaar dus op.
125.000 is aflossingsvrij, is dus de resterende schuld na 30 jaar.

Totale netto kosten per maand 875 euro.
Maandlasten zijn netjes gezien je spaarhypotheek 30 jaar vast.

Ik zit zelf op het volgende (sinds okt-06, in afwachting op oplevering nieuwbouwappartement):
- Hyptheeksom € 302.000,= zonder NHG
- Hybridehypotheek (10% spaar, 45% obligaties, 45% aandelen) € 142.000,= tegen 10 jaar vast tegen 4,5% rente
- Aflossingsvrij € 160.000,= nog 6 jaar vast tegen 3,9%
- Restschuld = circa 160K (afhankelijk van rendement hybridehypotheek: gehanteerd verwacht rendement: 6%)

Netto maandlast: € 790,= (single)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Eigelijk zijn de netto kosten helemaal niet intressant in dit verband. Iemand die 30.000 euro verdient zal van een hypotheek met 1000 euro bruto maandlasten minder terugkrijgen als iemand die 50.000 verdient en dezelfde hypotheek heeft, dus heb je veel meer aan de bruto kosten volgens mij omdat je dan pas kan kijken of je echt een 'goede' deal hebt gemaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Jaspertje schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 13:14:
Eigelijk zijn de netto kosten helemaal niet intressant in dit verband. Iemand die 30.000 euro verdient zal van een hypotheek met 1000 euro bruto maandlasten minder terugkrijgen als iemand die 50.000 verdient en dezelfde hypotheek heeft, dus heb je veel meer aan de bruto kosten volgens mij omdat je dan pas kan kijken of je echt een 'goede' deal hebt gemaakt..
Die kun je toch uitrekenen adhv de rentepercentages?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

FaceDown schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 13:36:
[...]
Die kun je toch uitrekenen adhv de rentepercentages?
Nope, adv de % kan je uitrekenen hoeveel rente je betaald, en die rente mag je aftrekken maar:

Stel ik verdiende afgelopen jaar 10.000 euro in een belastingschaal.
Ik betaal per jaar 12.000 euro aan mijn hypotheek waarvan 1.000 euro aan hypotheekrente. (betekend 1000 euro bruto per maand (12.000 / 12))
Dan moet ik per jaar over 9.000 euro belasting betalen ipv over 10.000 euro

De verschillen zonder en met hypotheek rente aftrek (HRA), en dus wat je voordeel is met een hypotheek:
34,15%52%
10.0003.4155.200
9.00030734680
Verschil342520

Dit betekend dat je bij een inkomen wat in de 34% schijf valt (een lager inkomen) per maand 29 euro terugkrijgt en dus netto 971 euro (1000-29) betaald.
Maar als je een hoog inkomen hebt (de 52%) betaal je 'maar' 956 euro netto (1000-44).

De uitleg is misschien niet helemaal duidelijk, maar het komt erop neer hoe meer je verdient des te meer voordeel je hebt uit de HRA

[ Voor 4% gewijzigd door Jaspertje op 06-03-2007 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino_Helmond
Jaspertje schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 14:02:
[...]
Nope, adv de % kan je uitrekenen hoeveel rente je betaald, en die rente mag je aftrekken maar:

Ik betaal per jaar 12.000 euro aan mijn hypotheek waarvan 1.000 euro aan hypotheekrente. (betekend 1000 euro bruto per maand (12.000 / 12))

De verschillen zonder en met hypotheek rente aftrek (HRA), en dus wat je voordeel is met een hypotheek:
34,15%52%
10.0003.4155.200
9.00030734680
Verschil342520

Dit betekend dat je bij een inkomen wat in de 34% schijf valt (een lager inkomen) per maand 29 euro terugkrijgt en dus netto 971 euro (1000-29) betaald.
Maar als je een hoog inkomen hebt (de 52%) betaal je 'maar' 956 euro netto (1000-44).

De uitleg is misschien niet helemaal duidelijk, maar het komt erop neer hoe meer je verdient des te meer voordeel je hebt uit de HRA
Dat lijkt me duidelijk ja! Of je je betaalde rente kan aftrekken tegen 52% of tegen 34, of 42% scheelt uiteraard behoorlijk wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Pino_Helmond schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 14:59:
[...]

Dat lijkt me duidelijk ja! Of je je betaalde rente kan aftrekken tegen 52% of tegen 34, of 42% scheelt uiteraard behoorlijk wat.
En dat is toch de reden dat ze de HRA in het hogere segment op willen schorten (als start wanneer er aan de HRA gesleuteld gaat worden).

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Jaspertje schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 14:02:
[...]

34,15%52%
10.0003.4155.200
9.00030734680
Verschil342520

Ik bedoelde dan ook bruto kosten kun je uitrekenen adhv de rentepercentages ;)

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Laatst online: 17-12-2020
Nee, want bij de bruto kosten zit je aflossing/premie e.d. inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino_Helmond
Richard schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 15:15:
[...]

En dat is toch de reden dat ze de HRA in het hogere segment op willen schorten (als start wanneer er aan de HRA gesleuteld gaat worden).
Ronduit belachelijk, deze mensen betalen ook veel meer loonbelasting!

Zelf zit ik niet in de 52% schaal maar dan nog vind ik dat ze gewoon recht hebben op aftrek tegen die 52%.
Mensen die hardwerken of iets bereiken in dit land mogen niets extra´s hebben, de werklozen enz krijgen echter subsidies enz en hebben net zoveel zo ingeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61153

Pino_Helmond schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 17:18:
[...]

Ronduit belachelijk, deze mensen betalen ook veel meer loonbelasting!

Zelf zit ik niet in de 52% schaal maar dan nog vind ik dat ze gewoon recht hebben op aftrek tegen die 52%.
Mensen die hardwerken of iets bereiken in dit land mogen niets extra´s hebben, de werklozen enz krijgen echter subsidies enz en hebben net zoveel zo ingeveer.
Er zijn zeker nadelen om in schaal 52% te zitten:
- bijvoorbeeld een leaseauto. In die schaal betaal je 52% over de 22% van je cataloguswaarde, ongeacht hoe ver je boven de grens van 52% zit (wbt inkomen dus boven ca. 52K / jaar).
- bijzonder tarief: als je in 52% schaal valt, wordt 52% ingehouden als je vakantiegeld, uren, etc. wordt uitbetaald.

Begin vorig jaar zat ik onder de grens van 52% op basis van jaarinkomen:
- ik betaalde toen 50 euro netto per maand minder voor dezelfde cataloguswaarde (circa 31K) voor de leaseauto
- begin dit jaar switchte ik van werkgever waardoor mijn vakantiegeld, ADV-dagen, etc. werden uitbetaald; omdat ze voor de bepaling van het bijzonder tarief in 2007 de max. belastingschaal uit 2006 (52% dus) hanteren, kreeg ik uiteindelijk ongeveer 900 euro netto minder dan dat ik vorig jaar zou krijgen als dat uitgekeerd zou worden op basis van de 42% bijzonder tarief schaal.
- Van jaarlijkse salarisstijgingen boven de grens houdt je maar netto 48% over.

Al met al vermoed ik dat je beter rond de 51K dan 53K aan jaarinkomen kan hebben. Mijns inziens weegt het extra salaris niet op tegen de nadelen voor bovenstaande (als dat uiteraard van toepassing is in zo'n geval). In zo'n geval zet de extra HRA ook geen zoden aan de dijk (slecht 1,5K in de max. schaal).

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 61153 op 06-03-2007 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om toch nog even terug te komen op Marko:

Wij hebben een Spaarhypotheek, 30 jaar vast, 50% aflossingsvrij onder NHG met voor 4.8% voor het spaardeel en 4.6% voor het aflossingsvrije deel.

Verder las ik nog een stukje over dat de leaseauto in 52% valt: dit is toch net iets minder gelukkig: 42% (maar nog steeds een boel..).

En idd: netto is maar net afhankelijk van hoeveel HRA je hebt. Die 830 van ons is berekend op onze huidige inkomens maar we verwachten beiden op korte termijn (binnen 4 maanden) behoorlijk te gaan stijgen dus voor ons wordt het netto nog voordeliger! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:27

s3n

Ik heb een vraagje over de berekening van de netto/bruto

Ik ben voor een berekening van mijn maandlasten naar de Rabobank geweest. Voor het verschil bruto/netto maandlasten gebruikt hij een aftrek van 34%. Mijn loonheffing is volgens de loonstrook 41.4%. Klopt die voorbeeldberekening dan niet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Hangt een beetje af van de schijf/schijven waar je in valt. Hier kun je het uitzoeken: http://www.belastingdiens...en/alsugaatwerken-01.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:44
Langzamerhand ga ik mezelf ook op de huizenmarkt begeven, en ik vroeg me af in hoeverre je kunt onderhandelen over een aankoopprijs van nieuwbouw v.o.n. :?

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Voor zover ik weet niet. Maarja, iedereen die ik ken en ikzelf overigens ook moesten door een loting heen. Als er onderhandeld zou worden, zou dat in dat geval de prijs alleen maar opdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

I.R. Butcher schreef op maandag 19 maart 2007 @ 13:57:
Langzamerhand ga ik mezelf ook op de huizenmarkt begeven, en ik vroeg me af in hoeverre je kunt onderhandelen over een aankoopprijs van nieuwbouw v.o.n. :?
Volgens mij valt over de prijs niet te onderhandelen. Waar je wel flinke winst kan behalen, is bij het verkrijgen van en hypotheek. Het loont om te shoppen (onderhandelen over de rente).

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:44
Dank voor de snelle reacties, ik zit komende woensdag bij mijn lokale bank voor een eerste gesprek om eens te zien wat de mogelijkheden zijn. Als alleenverdiener in de randstad hoef ik geen gigantisch hoge hypotheken/woningaanbod te verwachten denk ik ;)

Hebben jullie nog een tip voor een beginner als ik?

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Laatst online: 15:26

GaMbiNo

1337

I.R. Butcher schreef op maandag 19 maart 2007 @ 14:36:
Dank voor de snelle reacties, ik zit komende woensdag bij mijn lokale bank voor een eerste gesprek om eens te zien wat de mogelijkheden zijn. Als alleenverdiener in de randstad hoef ik geen gigantisch hoge hypotheken/woningaanbod te verwachten denk ik ;)

Hebben jullie nog een tip voor een beginner als ik?
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie. Ben ook een alleenverdiener. Ik woon wel samen maar mijn vriendin verdiend (nog) niks. Ik ben uiteindelijk geslaagd bij de SNS Bank. Voor ons was daar nog het meest mogelijk.

Zij zijn op basis van het goede verhaal (goede opleiding, vriendin die ook bijna ging werken, enz.) toch net iets verder gegaan dan de andere hypotheekverstrekkers. De kunst is natuurlijk wel om reëel te blijven met de maandlasten en niet te ver te veel te gaan lenen.

Op 1 juli gaan wij in onze eerste eigen woning dus. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

GaMbiNo schreef op maandag 19 maart 2007 @ 14:43:
[...]

Ik zit in ongeveer dezelfde situatie. Ben ook een alleenverdiener. Ik woon wel samen maar mijn vriendin verdiend (nog) niks. Ik ben uiteindelijk geslaagd bij de SNS Bank. Voor ons was daar nog het meest mogelijk.

Zij zijn op basis van het goede verhaal (goede opleiding, vriendin die ook bijna ging werken, enz.) toch net iets verder gegaan dan de andere hypotheekverstrekkers. De kunst is natuurlijk wel om reëel te blijven met de maandlasten en niet te ver te veel te gaan lenen.

Op 1 juli gaan wij in onze eerste eigen woning dus. 8)
Vraagje? Hebben ze zich gehouden aan de standaard van 4,5 keer je jaarsalaris?

Russian Blue Neji
Kate Bush

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Laatst online: 15:26

GaMbiNo

1337

FrankGuthrie schreef op maandag 19 maart 2007 @ 14:59:
[...]

Vraagje? Hebben ze zich gehouden aan de standaard van 4,5 keer je jaarsalaris?
Ik ben welgeteld één geldverstrekker tegengekomen die daar wél aan vasthoudt. Voor de rest wijkt iedereen daar wel vanaf in geval van een goed verhaal. Dat men daar aan vasthoudt bij een benedenmodale eenverdiender zonder toekomstperspectief en drie koters vind ik logisch. Maar niet bij een afgestudeerde HBO'er die honderden euro's per jaar stijgt en een partner heeft die binnen een half jaar ook afgestudeerd is en gaat werken. En daarnaast ook geen kinderen heeft dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:14
Sunder schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 18:59:
[...]

Waarom dit soort dingen niet kunnen is het bouwbesluit. Sommige aannemers willen mede in verband met GIW garantie dit risico niet lopen.

- Bouwbesluit bijvoorbeeld had vroeger een eis van 5(?)% van het oppervlak moet berging zijn. Laat je een berging vervallen dan wordt er niet meer gebouw volgens de vergunning en de eisen. Dus kan een ambtenaar van Bouw- en Woningtoezicht dwars gaan liggen.
- Badkamer zonder tegels. Nabij een douche of bad moet een strook van 3m¹ minstens tot 2100+vloerpeil waterdicht zijn. Zonder tegels wordt dit lastig. Rest van de ruimte moet minimaal tot 1200+vloerpeil wandtegels hebben. Ergo, voldoe je niet aan de eisen en kan wederom BWT gaan mekkeren.

Dus het is voor de koper niet prettig, maar het is vanuit de aannemer/ontwikkelaar wel logisch.

[...]

Als je ergens een leiding wil hebben moet je deze optellen. Eerst de loze leiding, dan de 'vulling'. Standaard loze leidingen uitvullen is dan idd wat goedkoper.

[...]

Je hebt meer aan een goed bouwkundige dan aan een makelaar. De verkoper is ook niet bijster handig door dat soort dingen te roepen, was zeker de verkopende makelaar? ;)
Verder moet je nooit verliefd worden op een huis, dan betaal je gegarandeerd te veel. Een beetje makelaar ruikt dan bloed. Natuurlijk heb je altijd goede ertussen zitten. Maar er zijn er zoveel die er niets van snappen...
Mijn ervaring is anders: geen badkamer? Dan wordt daar gewoon een aantekening van gemaakt waarmee de garantie op een waterdichte vloer vervalt.

Wat ik wel geleerd heb is dat meerwerk buitensporig duur is. Niet alleen wordt van de minderwerkkorting (wij wilden de standaardbadkamer niet) een fikse "winstmarge" ingehouden, ook bleek de materiaalofferte van de onderaannemer hadden gekregen doodleuk verdubbeld te worden. Deze offerte hadden wij (per ongeluk) van de onderaannemer gekrgen en bleek gelijk te zijn aan de uiteindelijke offerte van de aannemer, met dien verstande dat de prijzen weggehaald waren en de totaalprijs meer dan verdubbeld bleek! Verder is de afwerking gewoon minder (tegeltjes ronde de afvoer bijvoorbeeld) dan wanneer je een badkamer na oplevering laat plaatsen.
Op onze bovenverdieping hadden we het plafond en de muren niet laten afwerken omdat dat weer €1800 scheelde. Tot onze verbazing was alles wel afgewerkt, omdat het kennelijk te lastig is als in elke woning weer iets anders moet gebeuren. Omdat de meeste kopers wel voor afwerking hadden gekozen was onze bovenverdieping ook afgewerkt. We krgene hetzelfde als onze buren, maar dan voor €1800 minder. Ook bleken er extra stopcontacten te zijn die we niet besteld hadden (€150 per stuk meen ik). De verklaring was simpel: "Tsja meneer, het is prefab beton, dus bij elk huis hetzelfde. Als iemand een extra stopcontact wil gaan we dat niet apart infrezen. We hebben ze nu alleen niet doorgemeten" Ach, ze deden het gewoon....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuske
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-08-2024
Wat zou jullie volgend bod zijn ?

Vraagprijs 224.500
mijn openingsbod = 200.000 en over 3 maanden woning betrekken (dit was namelijk in overleg)
opzoeken op kadaster leert dat de woning op 1 november 2005 gekocht is voor 200.000
Bewoonster heeft de badkamer en wc compleet vernieuwd.

Vandaag belde de makelaar met een tegenbod van 220.000 (om te kijken of we bij elkaar konden komen)
verder kon ik de woning pas over 8 maanden betrekken. (ivm werk bewoonster)
Aangezien ik nu nog thuis woon is dat op zich geen probleem, maar wil nu toch wel redelijk snel op mezelf.

Wat is een goed volgend bod ?
(De kachel en gordijnen zou ik evt. ook willen overnemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
215K. Denk dat dat wel het bedrag is waar je op uit gaat komen, mits je het erg graag wil uiteraard... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

I.R. Butcher schreef op maandag 19 maart 2007 @ 13:57:
Van de site van VEH:
Afdingen op een nieuwbouwwoning
Kun je afdingen op de prijs van een nieuwbouwwoning?

Afdingen op de prijs van een nieuwbouwwoning is niet gebruikelijk. De vraag naar nieuwbouwwoningen is groot. Het is dus meestal een kwestie van slikken of stikken. Bij woningen die langer te koop staan, kan soms wel worden onderhandeld over de grond/bouwrente.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tinuske schreef op maandag 19 maart 2007 @ 17:30:
Wat zou jullie volgend bod zijn ?

Vraagprijs 224.500
mijn openingsbod = 200.000 en over 3 maanden woning betrekken (dit was namelijk in overleg)
opzoeken op kadaster leert dat de woning op 1 november 2005 gekocht is voor 200.000
Bewoonster heeft de badkamer en wc compleet vernieuwd.

Vandaag belde de makelaar met een tegenbod van 220.000 (om te kijken of we bij elkaar konden komen)
verder kon ik de woning pas over 8 maanden betrekken. (ivm werk bewoonster)
Aangezien ik nu nog thuis woon is dat op zich geen probleem, maar wil nu toch wel redelijk snel op mezelf.

Wat is een goed volgend bod ?
(De kachel en gordijnen zou ik evt. ook willen overnemen)
Het ligt er een beetje aan hoe lang het huis al te koop staat en hoe gewild het is. Ik denk dat ik richting de 210 zou bieden. Als het wat langer te koop staat mischien iets lager. Verder is het denk lastig om veel te veranderen aan de periode waarneer je erin kunt, maar daar zou ik niet een te groot probleem van maken aangezien je nog thuis woont.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-04 07:27

Daniel

Kapitein NCC-1701
Biedt 208k en oplevering over 5 maanden. Dat zal niet acceptabel zijn en om de vaart erin te houden komt de verkoper dan waarschijnlijk met een eindbod van 212-215. Probeer uit te vogelen hoe belangrijk die opleverdatum is, als dat een harde eis is voor de verkoper kun je daarmee nog wel een paar duizend euro van de prijs af krijgen.
Ik moet overigens zeggen dat 10% waardestijging incl. vernieuwen van badkamer en keuken in anderhalf jaar betrekkelijk weinig is, dus dat de vraagprijs al aan de scherpe kant is. Maar blijkbaar zit er nog wel ruimte in, ze moet er blijkbaar nodig van af.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.