Ervaring met huis kopen deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 29.601 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-04 18:47

FaceDown

Storende factor.

208 lijkt me nogal ruim. 204 of 205 zou ik nemen. Of beter nog; aan de makelaar aangeven dat je er denkt wel uit te kunnen komen en voorstellen met 'm aan tafel te gaan zitten om het af te kaarten (mits je een goede onderhandelaar bent). Dat gaat je zeker een paar duizend opleveren, is ons ook gelukt op die manier.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Ik denk dat je met 204 of 205 geen tegenbod meer krijgt; ze wil er wel graag vanaf, maar aangezien dat huis voor 200K gekocht is, moet ze er al op bijleggen. Ik ga mee met Daniël.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is inderdaad nog wel een mooi punt om op te onderhandelen. Aangezien jij iets toegeeft aan de periode waneer je erin kunt, kunnen hun mooi wat toegeven op de prijs :). Maar het is natuurlijk allemaal een beetje afhankelijk van hoe graag hun het huis kwijt willen, hoe graag jij het huis wil en hoe gewild het huis voor andere kopers is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 821

vergeet niet dat die 200 uit het kadaster de KOOPSOM betreft. Hierover heeft zij dus nog KK betaald, en wellicht nog een bouwdepot genomen voor de kleine verbouwing.

ergo, ik schat dat ze een hypotheek heeft van 217500-220000.

tenzij ze er snel vanaf wil met verlies. Krijg je op 205000 imo echt geen tegenbod meer.

anyway, good luck!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 821 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 09:48:
vergeet niet dat die 200 uit het kadaster de KOOPSOM betreft. Hierover heeft zij dus nog KK betaald, en wellicht nog een bouwdepot genomen voor de kleine verbouwing.

ergo, ik schat dat ze een hypotheek heeft van 217500-220000.

tenzij ze er snel vanaf wil met verlies. Krijg je op 205000 imo echt geen tegenbod meer.

anyway, good luck!!!
Aan de ene kant heb je gelijk maar het is niet zijn probleem dat ze het huis zo snel wil verkopen dat ze haar kosten koper niet terug verdiend. Dat is haar probleem. Uiteindelijk gaat het erom dat je een prijs betaald die je zelf voor het huis over hebt ( het nadeel is dat de verkoper het ook voor die prijs moet willen verkopen ;) )
Als ik nu een huis koop en het morgen wil verkopen ga ik er ook niet op rekenen dat iemand ook mijn kosten koper terug wil betalen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rwb schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:08:
[...]

Aan de ene kant heb je gelijk maar het is niet zijn probleem dat ze het huis zo snel wil verkopen dat ze haar kosten koper niet terug verdiend. Dat is haar probleem. Uiteindelijk gaat het erom dat je een prijs betaald die je zelf voor het huis over hebt ( het nadeel is dat de verkoper het ook voor die prijs moet willen verkopen ;) )
Als ik nu een huis koop en het morgen wil verkopen ga ik er ook niet op rekenen dat iemand ook mijn kosten koper terug wil betalen.
mee eens. na 1,5 jaar verkopen is dom natuurlijk. maja....ze heeft nog 8 maanden de tijd om het te verkopen dus hoeft niet op deze koper te happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Hij heeft op 200k al een tegenbod gehad, dus waarom zou ie op 205 opeens geen bod meer krijgen? Iets omhoog gaan kan altijd nog. Blijkbaar willen ze er graag vanaf, anders waren ze echt niet meteen al 4,5k naar beneden gegaan. Maar ik moet toegeven, jullie zijn allemaal wel de ideale kopers >:)

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
rwb schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:08:
[...]

Dat laatste is het "probleem"; en als dat huis pas net te koop staat, gaat ze denk ik niet happen op 204/205. Dan wacht ze eerst op andere gegadigden. En de verkoopster heeft nog 8 maanden om het huis kwijt te raken.
Aan de andere kant kan je dan wel weer de overdrachtsbelasting terugclaimen (of moet je dan wel weer een huis kopen? Er is wel een regeling als je binnen 6 maanden je huis weer verkoopt).

edit:
U hebt bij de aankoop 6% overdrachtsbelasting betaald en de koper van uw woning moet vervolgens over de waarde bij de verkoop weer 6% overdrachtsbelasting betalen, tenzij u uw woning verkoopt binnen 6 maanden na de aankoop. In dat geval is namelijk slechts overdrachtsbelasting verschuldigd over de winst die u eventueel maakt en niet over de waarde die destijds als grondslag diende bij uw aankoop. U kunt dan met uw koper afspreken dat deze wel 6% overdrachtsbelasting betaalt over de gehele waarde (dit zal voor uw koper ook niet meer dan normaal en verwacht zijn). Een deel hiervan wordt dan aan u betaald en een deel aan de belastingdienst.
bron

[ Voor 26% gewijzigd door MrSleeves op 20-03-2007 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:47
Tenzij de verkoper echt in de problemen zit, wordt een bod van 205 nooit geaccepteerd. Reken 200.000 koop + belasting + verbouwing=minimaal 220.000 om zonder verlies te verkopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:27:
Tenzij de verkoper echt in de problemen zit, wordt een bod van 205 nooit geaccepteerd. Reken 200.000 koop + belasting + verbouwing=minimaal 220.000 om zonder verlies te verkopen....
Een bod van 210 wordt ook niet geaccepteerd. Neem van mij aan dat er sowieso een tegenbod volgt. En dat kun je beter hebben op 205 dan op 210.

Ik zou lekker laag gaan zitten en als ze het niet accepteren en geen tegenbod geven proberen een optie te krijgen op het huis met de belofte met een beter bod te komen (laat ze maar zweten) wat uiteindelijk marginaal hoger is dan je vorige bod.

[ Voor 21% gewijzigd door FaceDown op 20-03-2007 10:29 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Even een tip voor mensen die een huis verkopen en kopen, en een verkoopmakelaar inschakelen.
Een makkelijke manier om wat "af te dingen", is af te spreken met de makelaar dat hij/zij kosteloos de taxatie doet van het nieuwe huis. Als je dan ook nog afspreekt dat ze wel een factuur maken voor die taxatie (die naar de notaris gaat), kun je het ook nog aftrekken van de belasting.
Het bedrag dat je hiermee bespaard, krijg je waarschijnlijk nooit afgedongen op de makelaarscourtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
FaceDown schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:28:
[...]
Ik zou lekker laag gaan zitten en als ze het niet accepteren en geen tegenbod geven proberen een optie te krijgen op het huis met de belofte met een beter bod te komen (laat ze maar zweten) wat uiteindelijk marginaal hoger is dan je vorige bod.
Waarom zou ze zweten? Ze heeft nog 8 maanden de tijd. Ik zou als verkoper bij een bod voor 205 zeggen: voor jou 10 anderen.. Optie? Kom eerst maar met een serieus bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

MrSleeves schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:50:
[...]

Waarom zou ze zweten? Ze heeft nog 8 maanden de tijd. Ik zou als verkoper bij een bod voor 205 zeggen: voor jou 10 anderen.. Optie? Kom eerst maar met een serieus bod.
Je moet als koper niet op zoek gaan naar redenen om meer te bieden maar naar redenen om minder te bieden. Maar jij betaalt duidelijk liever teveel.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FaceDown schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:09:
[...]

Je moet als koper niet op zoek gaan naar redenen om meer te bieden maar naar redenen om minder te bieden. Maar jij betaalt duidelijk liever teveel.
uiteraard. maar realistisch denken als jij die verkoper zou zijn telt harder. tenslotte trekt de verkoper altijd aan het langste eind, tis haar huis met nog 8 maanden op de teller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Anoniem: 821 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:15:
[...]

uiteraard. maar realistisch denken als jij die verkoper zou zijn telt harder. tenslotte trekt de verkoper altijd aan het langste eind, tis haar huis met nog 8 maanden op de teller!
Nou doe je het weer :+
Bekijk het zo: Ze zijn al met een tegenbod gekomen van -4,5k op een (volgens jullie belachelijk laag?) bod van 200k. Dat hadden ze toch niet hoeven doen? Of zouden het gewoon ontzettend lieve mensen zijn, die graag goedkope huizen verkopen aan anderen? Het is een duidelijk teken dat ze er graag vanaf willen voor een prijs die dichter bij de 210 zal liggen dan bij de 215.

Ons eerste bod werd ook niet geaccepteerd en we kregen geen tegenbod. We hebben toen een weekend bedenktijd gehad en toen met een iets hoger bod gekomen, waarop we wel een tegenbod krijgen. Geen tegenbod krijgen is niet het ergste wat je kan overkomen; een bod plaatsen wat direct geaccepteerd wordt is erger, want dan weet je dat je teveel betaald hebt.
Waar je uiteraard voor moet waken is dat je geen tegenbod krijgt waarop de onderhandelingen afgelopen zijn. Dan is de volgende bieder aan de beurt en sta jij buitenspel. De truuk is om dit te vermijden.

[ Voor 8% gewijzigd door FaceDown op 20-03-2007 11:21 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FaceDown schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 11:20:
[...]

Nou doe je het weer :+
Bekijk het zo: Ze zijn al met een tegenbod gekomen van -4,5k op een (volgens jullie belachelijk laag?) bod van 200k. Dat hadden ze toch niet hoeven doen? Of zouden het gewoon ontzettend lieve mensen zijn, die graag goedkope huizen verkopen aan anderen? Het is een duidelijk teken dat ze er graag vanaf willen voor een prijs die dichter bij de 210 zal liggen dan bij de 215.

Ons eerste bod werd ook niet geaccepteerd en we kregen geen tegenbod. We hebben toen een weekend bedenktijd gehad en toen met een iets hoger bod gekomen, waarop we wel een tegenbod krijgen. Geen tegenbod krijgen is niet het ergste wat je kan overkomen; een bod plaatsen wat direct geaccepteerd wordt is erger, want dan weet je dat je teveel betaald hebt.
Waar je uiteraard voor moet waken is dat je geen tegenbod krijgt waarop de onderhandelingen afgelopen zijn. Dan is de volgende bieder aan de beurt en sta jij buitenspel. De truuk is om dit te vermijden.
4,5 gelijk toegeven is veel ja. dat kan dus dicht bij haar eindbod liggen, ga ervan uit dat ze geen verlies wil. anyway, binnen niet al te lange tijd weten we hoe het afloopt :)

als ie het scoort voor 210. chapeau!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-04 07:27

Daniel

Kapitein NCC-1701
Als ik van tevoren precies wist hoe te handelen in dergelijke kwesties was ik vastgoedhandelaar geworden :) Elke situatie is weer anders, emotie speelt vaak ook een rol, zeker bij de verkopers. De kunst is om zuinig te zijn op je onderhandelingspositie maar ook weer niet te zuinig want uiteindelijk wil je het huis wel hebben, althans dat neem ik aan. Maar tegelijk wil je ook weer niet teveel betalen.
Wat je echter ook niet wilt is continue over en weer met steeds duizend euro erbij het gat van 20 mille proberen te dichten. Een verkoper (en zeker de makelaar) zal dan vlotjes afhaken, zeker als er ook andere kapers op de kust zijn.

Naar mijn mening is de prijs van deze woning al behoorlijk scherp, simpelweg kijkend naar de vorige vraagprijs en de gedane verbouwingen. De huidige eigenaar levert er zelfs bij de oorspronkelijke vraagprijs al op in. Het feit dat ze desondanks op jouw eerste bod (12% onder de vraagprijs, wat een flinke marge is) al ingaat met een tegenbod geeft aan dat ze vrij graag wil verkopen en dus verlies wil/kan accepteren. Dat is in beginsel gunstig voor de koper, maar dat geldt niet alleen voor jou maar ook voor andere geïnteresseerden. Als je het onderste uit de kan wilt hebben heb je best kans dat een ander ermee aan de haal gaat, omdat die net een paar duizend euro meer wil betalen. Ik zou het daarop niet laten lopen. De markt waarin je winkelt is nog altijd vrij goed voor verkopers, rond de 2 ton is tegenwoordig een prijs waarop wil mensen instappen. De vraag is dus hoog, het aanbod relatief klein. In andere segmenten is het soms lastiger. Goed voorbeeld is dit huis in Amersfoort...daar hebben wij ruim anderhalf jaar geleden al eens gekeken en toen was de prijs 749.000 euro :X die is vervolgens omlaag gegaan naar 680k en nu dus naar 599...en daarvoor staat hij ook alweer maandenlang te koop. Als je 5 ton biedt krijg je het denk ik ook nog wel.

Je kunt natuurlijk ook zelf meteen een eindbod doen van 210 met oplevering over 6 á 8 maanden. Dan splits je het verschil dat er nu is en betaal je imho geen cent teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
* Woy is met Daniel

Behalve als je het huis niet perse wilt hebben dan is je positie natuurlijk nog wat gunstiger, aangezien je dan echt kan proberen het onderste uit de kan te halen. Maar als je het huis redelijk graag wil hebben zou ik idd niet veel te laag gaan zitten. Bedenk ieder geval voor je zelf al wat je ongeveer bereid ben om te betalen. Dat maakt het onderhandelen een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 16:01

Chiron

Moderator Discord
Grrr dat hele huizengebeuren levert je wel een hoop stress op zeg :{

Hardstikke leuk appartement gezien, meteen geboden, voorlopig koopcontract getekend e.d.

Vervolgens na het aanvragen van de hypotheek, na het inleveren van de werkgeversverklaringen als voorwaarde in de offerte dat we ons studentenkrediet op moesten zeggen, zodat de bkr registratie opgeheven is, en dat bewijs moest weer terug naar de Postbank. Ok prima, meteen geregeld. Ergo het hele gebeuren gaat nu langer duren, maandag de hele meuk ingeleverd.

Echter als ontbindende voorwaarde hebben we in het voorlopig contract staan dat a.s. vrijdag de 23e de hypotheek rond moet zijn, en de 30e de bankgarantie. Volgens onze tussenpersoon die de hypotheek regelt kan het bij de Postbank gemiddeld anderhalve week duren, dus die 23e gaan we nooit redden :(
Makelaar gebeld, die deed meteen moeilijk, en zou nog een brief sturen met daarin de nieuwe deadline, _mits_ de verkopende partij daarmee akkoord gaat. Daar zouden ze dus nog mee in overleg gaan :{

Het frustrerende is dat al het papierwerk van onze kant nu rond is, we hebben aan alle voorwaarden voldaan, maar we kunnen er niks mee want de Postbank is er nu mee bezig.

Nu denk ik niet dat ze vanwege een vertraging van een week (of enkele dagen, stel de Postbank komt a.s. maandag al met de hypotheek op de proppen) de hele boel af gaan blazen (kunnen/mogen ze dat wel?). Want dan moeten ze weer het hele traject van bezichtigen, voorlopig koopcontract tekenen, en hypotheek regelen voor nieuwe kopers in, wat weer weken kan duren. Ik weet ook dat de verkopende partij al een woning heeft gekocht, en de overdracht is pas op 3 september, omdat ze dan pas het nieuwe huis in kunnen. Vermoedelijk hebben ze dus ook al een nieuwe hypotheek, en zijn ze niet blij met vertraging.

Meer mensen die in deze situatie gezeten hebben? Volgens onze hypotheker kwam het vrijwel zelden voor dat mensen meteen binnen de gestelde termijn de hypotheek rond weten te krijgen.

Echt beter ga je er niet van slapen, hopelijk weet ik morgen meer :{

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
Chiron schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 23:53:
Grrr dat hele huizengebeuren levert je wel een hoop stress op zeg :{

Hardstikke leuk appartement gezien, meteen geboden, voorlopig koopcontract getekend e.d.

Vervolgens na het aanvragen van de hypotheek, na het inleveren van de werkgeversverklaringen als voorwaarde in de offerte dat we ons studentenkrediet op moesten zeggen, zodat de bkr registratie opgeheven is, en dat bewijs moest weer terug naar de Postbank. Ok prima, meteen geregeld. Ergo het hele gebeuren gaat nu langer duren, maandag de hele meuk ingeleverd.

Echter als ontbindende voorwaarde hebben we in het voorlopig contract staan dat a.s. vrijdag de 23e de hypotheek rond moet zijn, en de 30e de bankgarantie. Volgens onze tussenpersoon die de hypotheek regelt kan het bij de Postbank gemiddeld anderhalve week duren, dus die 23e gaan we nooit redden :(
Makelaar gebeld, die deed meteen moeilijk, en zou nog een brief sturen met daarin de nieuwe deadline, _mits_ de verkopende partij daarmee akkoord gaat. Daar zouden ze dus nog mee in overleg gaan :{

Het frustrerende is dat al het papierwerk van onze kant nu rond is, we hebben aan alle voorwaarden voldaan, maar we kunnen er niks mee want de Postbank is er nu mee bezig.

Nu denk ik niet dat ze vanwege een vertraging van een week (of enkele dagen, stel de Postbank komt a.s. maandag al met de hypotheek op de proppen) de hele boel af gaan blazen (kunnen/mogen ze dat wel?). Want dan moeten ze weer het hele traject van bezichtigen, voorlopig koopcontract tekenen, en hypotheek regelen voor nieuwe kopers in, wat weer weken kan duren. Ik weet ook dat de verkopende partij al een woning heeft gekocht, en de overdracht is pas op 3 september, omdat ze dan pas het nieuwe huis in kunnen. Vermoedelijk hebben ze dus ook al een nieuwe hypotheek, en zijn ze niet blij met vertraging.

Meer mensen die in deze situatie gezeten hebben? Volgens onze hypotheker kwam het vrijwel zelden voor dat mensen meteen binnen de gestelde termijn de hypotheek rond weten te krijgen.

Echt beter ga je er niet van slapen, hopelijk weet ik morgen meer :{
Ken het probleem, wij waren ook te laat, koste: 300euro rente boete!
De manier waarop je een huis 'kan' kopen in NL is gewoon schandalig, je tekent een wurg contract (wij hebben nieuwebouw huis) en als je het contract niet leuk vind, nou dan heb je gewoon pech. Helemaal na de oplevering werd het leuk, het heeft wel 4maanden geduurt voordat alles 'in orde' was. Maargoed, ik heb een hypotheek van +\-180.000 tegen 3.3/3.2 % rente :P dus de maandelijkse lasten zijn ontzettend laag. (6jaar vast). ps. is een 1gezins woning (rijtjeshuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Ben je bang dat je de hypotheek niet rond krijgt? Het verlopen van je ontbindende voorwaarden is op zich helemaal niet erg, je mag daarna alleen niet meer zonder boete ontbinden. Als je je voorwerk gedaan hebt en zeker weet dat je het rond krijgt maakt het niet uit dat de termijn verloopt.

Bij het tweede huis dat ik kocht werden de laatste stukken van de hypotheekverstrekken nog naar de notaris gefaxt terwijl we daar al zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

cowgirl schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 08:49:
Ben je bang dat je de hypotheek niet rond krijgt? Het verlopen van je ontbindende voorwaarden is op zich helemaal niet erg, je mag daarna alleen niet meer zonder boete ontbinden. Als je je voorwerk gedaan hebt en zeker weet dat je het rond krijgt maakt het niet uit dat de termijn verloopt.

Bij het tweede huis dat ik kocht werden de laatste stukken van de hypotheekverstrekken nog naar de notaris gefaxt terwijl we daar al zaten.
Als je het zeker weet is het niet erg inderdaad.. maar als je het NIET zeker weet dan heb je wel een probleem. Als je namelijk al geen centen hebt, dan is een boete van 20.000 euro (10% koopsom) ook niet echt fijn.
Wanneer je niet 100% zeker weet dat je de hypotheek rond gaat krijgen, moet je dus of de termijn voor de ontbindende voorwaarden in overleg met de verkopers verlengen, of je moet de koop ongedaan maken.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Die hypotheek krijgen we wel rond, althans ik zie geen reden waarom ze dat niet zouden moeten doen, alle benodigde papieren zijn er, salarisspecificaties en werkgeversverklaringen incluis. Volgens onze tussenpersoon (hypotheekwinkel) zat alles wat dat betreft wel goed.

Het wachten is alleen nog op een akkoord van de bank, waarna de bankgarantie kan worden gegeven.

Waar het om gaat is dus dat dat akkoord wat langer gaat duren, en dus de termijn van voorbehoud van betaling opgeschoven moet worden.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-04 18:33

Nitai

Live the life you love.

Bij een nieuwbouwhuis (zoals in mijn situatie) hadden we 1,5 maand de tijd om de hypotheek rond te krijgen. Mocht dat niet doorgaan, dan kreeg de tweede die op de lijst stond voor onze optie het huis toebedeeld. Geen boete of iets dergelijks en we hebben ook een voorlopig koopcontract getekend. Ligt er maar net aan welke projectontwikkelaar/makelaar je hebt denk ik zo.

Maar je moet niet stressen, het is nu uit je handen, en verder kun je weinig doen. Jullie hebben alles gedaan wat mogelijk was!

[ Voor 15% gewijzigd door Nitai op 21-03-2007 09:56 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Die vier weken is toch om te kunnen zonder boete te kunnen ontbinden. De verkopers zijn alleen geïnteresseerd in de bankgarantie. Het gaat ze in principe niet aan hoe je aan het geld komt, áls je maar aan het geld komt. Pas als je wilt ontbinden, zul je moeten aantonen dat je geen financiering kan krijgen (en dan wel 3x, dus dat haal je alleen als je direct na het tekenen bij verschillende adviseurs/banken langs gaat, wij hadden in de week na het tekenen 5 afspraken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Hmmja wij willen het appartement erg graag hebben, en verwachten geen problemen met de hypotheek, dus van onze kant willen ontbinden is geen sprake.
De vraag is alleen wat we van hun kant kunnen verwachten mochten ze niet akkoord gaan met een verlenging, dus mogen zij van hun kant ook de boel ontbinden? (stel er heeft zich in de tussentijd via onofficiele weg iemand gemeld die een hoger bod wil doen, dan kan ik me voorstellen dat ze liever voor de andere koper gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Als jij je aan de afspraken houdt, kunnen zij niet ontbinden. Anders in principe wel; hij kan dan ook nog 10% van je eisen.

Maar als jij weet dat je die hypotheek kan krijgen, kan je toch gewoon die termijn gelijk houden? Of denk je dat je geen financiering krijgt?
Zolang je maar zorgt dat je die bankgarantie op tijd rond hebt, is er niets aan de hand. Dat je die andere deadline niet haalt, is toch niet zo'n ramp? Je kan dan alleen niet meer boetevrij onder je contract uit; maar die kans is sowieso al klein.

[ Voor 5% gewijzigd door MrSleeves op 21-03-2007 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Dat was het probleem dus, dat we door de verwerkingstijd van de Postbank de gestelde termijn van de bankgarantie (de 10% dus) waarschijnlijk niet gaan halen, en gaan overschrijden met een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Postbank of tussenpersoon lastig gaan vallen dat er werk van gemaakt moet worden. Bij ons heeft de Hypotheker ook wel z'n best moeten doen om het te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
Vandaag voor een oriëntatiegesprek geweest bij de Rabobank, en zonder enige vorm van onderhandelen 150k gekregen, wat maar een rekenvoorbeeld was tegen 5% rente, 1 ton spaar, 50k aflossingsvrij, als alleenverdiener. Uiteraard zal ik, indien ik een huis op het oog heb, echt onderhandelen over de kosten en de rente, maar als oriëntatiegesprek is dit toch al best aardig?

Wat me opvalt in de premieopbouw is een enorme post "levensverzekering": 130 euro per maand voor een uitkering van 1 ton als ik besluit te gaan hemelen. Het lijkt me dat daar een serieuze besparing op mogelijk is?

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Die 5% is neem ik aan 20 jaar vast? Volgens de actuele rentestanden in ieder geval wel.
Maar het kan goedkoper..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 21:35
I.R. Butcher schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 17:54:
Wat me opvalt in de premieopbouw is een enorme post "levensverzekering": 130 euro per maand voor een uitkering van 1 ton als ik besluit te gaan hemelen. Het lijkt me dat daar een serieuze besparing op mogelijk is?
Die 130 euro/maand is de premie die je nodig hebt om in 30 jaar die 100K op te kunnen bouwen bij 5% rente. Overlijdensrisicoverzekering mag niet meer kosten dan een paar tientjes voor een uitkering van 100K bij overlijden.

[ Voor 7% gewijzigd door sverzijl op 21-03-2007 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:23

Richard

Kuru Kuru Kururin

I.R. Butcher schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 17:54:
Vandaag voor een oriëntatiegesprek geweest bij de Rabobank, en zonder enige vorm van onderhandelen 150k gekregen, wat maar een rekenvoorbeeld was tegen 5% rente, 1 ton spaar, 50k aflossingsvrij, als alleenverdiener. Uiteraard zal ik, indien ik een huis op het oog heb, echt onderhandelen over de kosten en de rente, maar als oriëntatiegesprek is dit toch al best aardig?

Complimentje dat je een orienterend gesprek aan bent gegaan terwijl je nog geen huis op het oog hebt. Het maakt echt zoveel duidelijk; en om je tenminste te laten zien hoeveel je kunt lenen en wat de mogelijkheden zijn.

Aanrader is toch wel de Postbank; komen lekker bij je thuis; kost je hooguit een middagje of avondje van je tijd en 2 bakken koffie voor de adviseur.

Die 5% rente zoals al eerder vermeldt is niet te vergelijken wanneer je de rentevastperiode niet vernoemd. voor 30 jaar vast is het redelijk te noemen; voor 1 jaar vast belachelijk hoog.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Ga je er alleen wonen? Heb je dan een hoge levensverzekering nodig? Ik woon met m'n vriendin en zeker als er nog kinderen komen (in de toekomst) dan vind ik dat wel belangrijk. Maar als je er alleen woont, is dat dan ook zo belangrijk? (Wel iets misschien, want je wil je nabestaanden niet op kosten jagen.)

De Postbank is leuk; bij ons stond hij binnen een kwartier buiten. We confronteerden hem met de offertes die we al binnen hadden; hij kon er bij geen enkele onder; vooral omdat hij alleen met Postbankrentes bezig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

MrSleeves schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 19:58:
De Postbank is leuk; bij ons stond hij binnen een kwartier buiten. We confronteerden hem met de offertes die we al binnen hadden; hij kon er bij geen enkele onder; vooral omdat hij alleen met Postbankrentes bezig was.
De Postbank is 1x oriënterend langsgekomen toen ik net samenwoonde (met mijn studerende vriendin) en besproken wat er mogelijk was op alleen mijn salaris. Erg informatief en veel opgedaan in de hypotheekwereld :)

2e keer kwam een collega langs van de Postbank ongeveer 1,5jaar later. 's avonds zou de makelaar bij ons op visite komen om ons nieuwbouwhuis te bespreken; en dan is het wel handig om te weten wat de mogelijkheden en vooral ook onmogelijkheden zijn. Hij vroeg of we nog bij andere hypotheekaanbieders gingen kijken en hebben dit bevestigend beantwoord.

In de tussentijd bij een hoop andere aanbieders geweest; een tegenvoorstel gedaan (telefonisch) hij is daarop nog langsgekomen om het nieuwe voorstel te promoten. Uiteindelijk nooit meer iets van die kerel vernomen.

Zeer geschikt om informatie op te doen; wat minder geschikt om hypotheek daadwerkelijk af te sluiten :) We zitten nu dus ook ergens anders.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
Bedankt voor de snelle reacties allemaal, en Richard, bedankt, ik dacht dat het weinig zin had om me rijk te rekenen met allerlei mooie huizen als ik het niet kan financieren :).

De rente stond vast voor 5 jaar. Mijn toekomstplaatje zal zijn: een jaar of 5 in het huis wonen, momenteel alleenstaand en alleenverdiener (23 jaar), dus geen kinderplannen. Ik verwacht in de komende 5 jaar behoorlijk vooruit te gaan qua salaris, en zal tegen die tijd dan ook verder willen kijken. Probleem is echter dat ik niet in een verpauperde achterstands wijk wil gaan wonen in een appartementje van 75k, ook al is het maar voor een paar jaar.

Wat de hypotheekadviseur me vertelde was dat ik het beste een spaar/aflossingsvrije hypotheek kan nemen, alleen is hij in het rekenvoorbeeld uitgegaan van 66% spaar, 34% aflossingsvrij. Ik kan het hem niet kwalijk nemen, het was een oriënterend gesprek zonder dat ik hem een huis kon laten zien waarin ik was geïnteresseerd ;)

Doe ik een korte berekening op de site van centraal beheer (met collectiviteitsregeling) kan ik rond de 160.000 lenen, tegen een rente van 4,45% 5 jaar vast, 50/50 spaar/aflossingsvrij. De nettomaandlasten zijn dan bijna 90 euro lager per maand dan de hypotheek van 150k van de Rabobank, dat vind ik een fors verschil.

Wat de hypotheekadviseur me ook nog kort vertelde, was de mogelijkheid van een generatiehypotheek, waar de ouders garant staan voor 15-30k extra hypotheek (voor bijvoorbeeld een periode van 5 jaar). Mijn ouders hebben al aangegeven dat ze geen enkel probleem hebben met een dergelijke constructie, maar zijn er nog haken en ogen aan een dergelijke hypotheek (anders dan het feit dat ik de lasten wel zelf moet kunnen "dragen", maar als 23 jarige HBO-er moet dat wel lukken). Ik weet het, veel vragen zo op de donderdagochtend ;)

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-03 13:24
Net een hypotheek gesprek gehad 15 jaar vast voor 3,25% mooie deal niet dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

xxxMaverick schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:00:
Net een hypotheek gesprek gehad 15 jaar vast voor 3,25% mooie deal niet dan? :)
op zich zeer mooi rentepercentage, bijna te mooi om waar te zijn! wel zal je inleg voor je spaar/beleggingspolis een stuk hoger zijn, kwestie van communicerende vaten. je zou uit moeten rekenen wat je over een periode van 15 jaar totaal netto terug betaald aan rente+inleg, dan weet je pas wie de goedkoopste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Ook bij Luchtkastelenbank NV? ;)
Lijkt me een beetje laag namelijk, aangezien er geen rente momenteel onder de 4% staat. Of je bent zelf medewerker van een bank o.i.d.; dan is het een ander verhaal.

En bij een spaarhypotheek is de rente die je betaalt toch gelijk aan de rente die je krijgt over het gespaarde deel? Zoals Marko al zegt dus.

[ Voor 26% gewijzigd door MrSleeves op 22-03-2007 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrSleeves schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:38:

En bij een spaarhypotheek is de rente die je betaalt toch gelijk aan de rente die je krijgt over het gespaarde deel? Zoals Marko al zegt dus.
jep. daarom zijn spaarhypotheken het populairst bij een hoge rentestand. je doelkapitaal groeit dan veel sneller aan door het hogere rendement op een lagere premie-inleg

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 821 op 22-03-2007 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Anoniem: 821 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:53:
[...]
jep. daarom zijn spaarhypotheken het populairst bij een hoge rentestand. je doelkapitaal groeit dan veel sneller aan door het hogere rendement op een lagere premie-inleg
En als de rente dus laag staat (zoals nu) en stijgend is, is het weer minder gunstig voor jou... 15 jaar tegen 4% terwijl je bij de bank 10% krijgt op je (normale) spaarrekening (extreem)

[ Voor 3% gewijzigd door Jaspertje op 22-03-2007 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jaspertje schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:15:
[...]
En als de rente dus laag staat (zoals nu) en stijgend is, is het weer minder gunstig voor jou... 15 jaar tegen 4% terwijl je bij de bank 10% krijgt op je (normale) spaarrekening (extreem)
hmz ik heb een internetspaarrekening en die geeft 2,5%. 10% rente waar? :p :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Anoniem: 821 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:25:
[...]

hmz ik heb een internetspaarrekening en die geeft 2,5%. 10% rente waar? :p :p
Niet nu al natuurlijk (hoewel ik een rente heb van 4% op mijn spaarrekening) Maar, over 3 jaar zal, bij een stijgende hypotheekrente, ook de rente van de spaarrekening stijgen (die blijft altijd achter, maar hij stijgt wel) Dan zal dat zo zijn (zeg bij het einde van een 15 jarige looptijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
MrSleeves schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 10:38:
Ook bij Luchtkastelenbank NV? ;)
Lijkt me een beetje laag namelijk, aangezien er geen rente momenteel onder de 4% staat. Of je bent zelf medewerker van een bank o.i.d.; dan is het een ander verhaal.
hehe, je hebt hem te pakken. Werk zelf bij de bank, tja 1 van de voordeeltjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

xxxMaverick schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 13:14:
[...]

hehe, je hebt hem te pakken. Werk zelf bij de bank, tja 1 van de voordeeltjes ;)
je weet wel dat je de komende 15 jaar geen loonsverhoging krijgt hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Anoniem: 821 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:21:
[...]

je weet wel dat je de komende 15 jaar geen loonsverhoging krijgt hè ;)
hehe, is inderdaad een puntje om even na te vragen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Pff en de soap gaat verder, telefoontje van de hypotheker dat mn loonstrookje niet klopt omdat er 'uit kas' op staat, en de postbank vat dat op als dat ik mijn loon handje contantje krijg elke maand |:( Nu viel dat nog wel snel en makkelijk op te lossen door een aanvullende verklaring van mn werkgever.
Mn vriendin heeft een groter probleem, de Postbank komt ineens op de proppen met het feit dat het loon van haar loonstrookje niet klopt met wat het loonadministratiebedrijf op de werkgeversverklaring heeft gezet. (dat bedrag is nl. volgens de postbank minder, ze hebben gewoon loonstrookje x12 gedaan).
Vriendin in de stress, en we weten eigenlijk niet hoe we dit op gaan lossen, morgen gaat ze de loonadministratie bellen... :{ :r :(

Zelf vermoed ik dat dat loonadministratiebedrijf een verklaring ofzo moet maken van hoe dr loon is opgebouwd (want haar baas wist het niet te vertellen aan de postbank over de telefoon, die laat het immers over aan het administratiebedrijf).

We stressen verder... :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuske
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-08-2024
Bedankt voor jullie adviezen en meningen.
Ik heb er nog even over nagedacht en morgen ga ik een bod doen van 208.000 inclusief kachel en gordijnen.
Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132254

Mijn vriend en ik hebben een leuk huis gezien.
Het staat voor 149.000 te koop.
Het huis is uit 1900 en bijna 20 jaar geleden gerenoveerd. De staat is redelijk tot goed te noemen, tenminste voor zover we kunnen zien.
De keuken is aan vervanging toe (oud, klein en loshangende kastdeurtjes...). De badkamer heeft hier en daar kleine reparaties nodig. Verder moeten er een wat deuren worden vervangen, en zijn twee platte daken (garage + aanbouw) misschien niet meer helemaal goed.
De laminaatvloer die er in ligt is beschadigd en alles moet opnieuw geschilderd worden.

Van de makelaar heb ik een optie gekregen tot aankomende zaterdag. Vrijdag laten we een bouwtechnische keuring doen.

Volgens de makelaar komen deze week andere mensen voor de tweede keer kijken. Het huis staat al ruim een half jaar te koop.

Wat is nu verstandig?
Wachten tot de bouwtechnische keuring en dan een bod uitbrengen?
Nu een bod uitbrengen onder voorbehoud van dat eventuele reparatiekosten volgens de bouwtechnische keuring niet hoger zijn dan een 'X' bedrag?

We willen zelf vanwege de staat van het huis een openingsbod doen van 130.000 euro.

In de buurt zijn geen vergelijkbare huizen verkocht, we kunnen dus niet echt controleren of de vraagprijs reëel is. In dezelfde straat heeft wel een huis te koop gestaan voor hetzelfde bedrag. Dit huis was wel een tussenwoning (het huis waar wij op willen bieden is halfvrijstaand). Maar dat andere huis was wel in betere staat (betere keuken, nettere afwerking) en heeft veel meer grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132254 schreef op maandag 02 april 2007 @ 18:43:
Volgens de makelaar komen deze week andere mensen voor de tweede keer kijken. Het huis staat al ruim een half jaar te koop.
denk dat dat een beetje bluf is v/d makelaar. gewoon eerst de keuring afwachten, dan bod doen. jullie zijn al verder dan mensen die voor een 2e keer komen kijken tenslotte. wel erg toevallig dat het een half jaar te koop staat en nu opeens andere mensen voor de 2e keer komen.....

of een bod onder voorbehoud van de uitslag v/d keuring. dus een vrijblijvend bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:10
Ik ben het eens met Marko.
Een bod doen ondervoorbehoud.
Zodra jij namelijk een bod hebt gedaan, moeten ze met jou in zee gaan. Ook al bieden de andere meer. Overigens is dat ook iets waarmee je vaak genept wordt bij makelaars. De andere mogen namelijk niet meer bieden op het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Arunia schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 09:52:
Ik ben het eens met Marko.
Een bod doen ondervoorbehoud.
Zodra jij namelijk een bod hebt gedaan, moeten ze met jou in zee gaan. Ook al bieden de andere meer. Overigens is dat ook iets waarmee je vaak genept wordt bij makelaars. De andere mogen namelijk niet meer bieden op het huis.
Als de makelaar zich eraan houdt inderdaad, anders heb je gewoon pech. Als je het huis echt wilt, moet je gewoon snel schakelen en het snel rond proberen te maken, zonder dat je daarbij de prijs op laat drijven. Je kan ook wachten en gokken op bluf van de makelaar maar dan heb je kans dat hij wel de waarheid sprak en dat het huis aan je neus voorbij gaat. Nu heb je wel een optie dus ik zou de keuring afwachten en daarna een bod doen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 11:39

mutsje

Certified Prutser

Anoniem: 132254 schreef op maandag 02 april 2007 @ 18:43:
In de buurt zijn geen vergelijkbare huizen verkocht, we kunnen dus niet echt controleren of de vraagprijs reëel is. In dezelfde straat heeft wel een huis te koop gestaan voor hetzelfde bedrag. Dit huis was wel een tussenwoning (het huis waar wij op willen bieden is halfvrijstaand). Maar dat andere huis was wel in betere staat (betere keuken, nettere afwerking) en heeft veel meer grond.
Toen ik ging kijken werd er door de verkopende makelaar gezegt dat er meerdere mensen waren wezen kijken, dit was dus complete BS want wij waren pas de 2e kijkers sinds een 1/2 jaar hoorde ik later van de buren. Je kan een laag bod doen en dan moet de makelaar sowieso met jou in zee gaan en andere partijen afhouden of het huis moet verkocht worden per opbod dan mogen ze met meerdere partijen onderhandelen zover ik begrepen heb. Maar dit moet volgens mij expliciet vermeld zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

mutsje schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 10:46:
[...]

Toen ik ging kijken werd er door de verkopende makelaar gezegt dat er meerdere mensen waren wezen kijken, dit was dus complete BS want wij waren pas de 2e kijkers sinds een 1/2 jaar hoorde ik later van de buren. Je kan een laag bod doen en dan moet de makelaar sowieso met jou in zee gaan en andere partijen afhouden of het huis moet verkocht worden per opbod dan mogen ze met meerdere partijen onderhandelen zover ik begrepen heb. Maar dit moet volgens mij expliciet vermeld zijn
Toen wij gingen kijken, zou er meteen nog een stel na ons komen. Later die avond hoorden we aan de telefoon dat het andere stel heel enthousiast was en zeer waarschijnlijk met een bod zou komen. Wij hebben toen besloten om direct een bod uit te brengen en waren vanaf dat moment in onderhandeling. De inschatting dat het hier geen bluf betrof bleek correct, want later kwamen we erachter dat 'het andere stel' vrienden van ons waren. Inmiddels hebben wij het huis gekocht.

Een makelaar mag en moet niks. Er zijn gedragsregels maar die zijn niet in de wet vastgelegd. En als een (niet-NVM) makelaar zich daar niet aan houdt kun je er helemaal niks aan doen. Er loopt dan ook genoeg gajes rond wat schijt heeft aan de regels en gewoon voor de hoogste prijs gaat, in onderhandeling of niet in onderhandeling. Er zijn natuurlijk ook makelaars die het wel netjes doen, in ons geval bijvoorbeeld. Dan heb je geluk.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Anoniem: 821 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 09:44:
[...]

denk dat dat een beetje bluf is v/d makelaar. gewoon eerst de keuring afwachten, dan bod doen. jullie zijn al verder dan mensen die voor een 2e keer komen kijken tenslotte. wel erg toevallig dat het een half jaar te koop staat en nu opeens andere mensen voor de 2e keer komen.....
Ons huis stond al meer dan een half jaar te koop (was al leeg) en toen mijn vriendin ging kijken, werd de deur platgelopen zo ongeveer. Maarja, als de vraagprijs 20K zakt, trek je weer publiek natuurlijk.

Bij ons zijn twee huizen aan ons neus voorbij gegaan. De eerste was binnen een week verkocht dus werd de kijkafspraak afgezegd. Bij de tweede hebben we twee keer gekeken, maar te lang getwijfeld (waren eerst op wintersport gegaan om er over na te denken). Bij dit huis hebben we wat sneller gehandeld (ik had het huis wel al op funda gezien met de originele prijs).
FaceDown schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 11:09:
[...]

Een makelaar mag en moet niks. Er zijn gedragsregels maar die zijn niet in de wet vastgelegd. En als een (niet-NVM) makelaar zich daar niet aan houdt kun je er helemaal niks aan doen. Er loopt dan ook genoeg gajes rond wat schijt heeft aan de regels en gewoon voor de hoogste prijs gaat, in onderhandeling of niet in onderhandeling. Er zijn natuurlijk ook makelaars die het wel netjes doen, in ons geval bijvoorbeeld. Dan heb je geluk.
Een makelaar moet niets, maar in principe doe je zaken met de verkoper. Die heeft zich volgens mij wel aan wat regels te houden.
Maar dat er gajes tussen zit, daar heb je gelijk in. Zelfs bij de NVM; en toen iemand van NVM bij Kassa zat, had ik zelfs het idee dat de NVM meer voor de makelaar doet dan voor gedupeerden.

[ Voor 31% gewijzigd door MrSleeves op 03-04-2007 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

MrSleeves schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 11:27:
[...]

Een makelaar moet niets, maar in principe doe je zaken met de verkoper. Die heeft zich volgens mij wel aan wat regels te houden.
Maar dat er gajes tussen zit, daar heb je gelijk in. Zelfs bij de NVM; en toen iemand van NVM bij Kassa zat, had ik zelfs het idee dat de NVM meer voor de makelaar doet dan voor gedupeerden.
Qua onderhandeling hoeft een verkoper zich helemaal nergens aan te houden, tot op het moment dat het koopcontract getekend is. Uiteraard is er ook nog zoiets als een mondeling akkoord, maar in de praktijk is dat vrij waardeloos omdat het altijd zijn woord tegen het jouwe is. Voor wat betreft onderhandeling mag je als verkoper mensen blind laten bieden, tegen elkaar op laten bieden, net wat jij als verkoper wil. De kans dat je potentiele kopers daarmee weg jaagt is natuurlijk wel weer aanwezig.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ff een andere vraag:

we hebben ons huis voor 216 gekocht. nu is het door de bank getaxeerd (verplicht voor de hypotheek) op 217. hebben we het dan goed gedaan of is die taxateur nooit 100% objectief? ik bedoel laat die zich beinvloeden door de verkopers als ze een taxatierondje door het huis maakt?

ik denk zelf dat het erg objectief is, iemand ervaring?

taxateur is btw eentje van circa 50 kilometer verderop van het huis. een makelaar die alleen aankoopbegeleiding en taxaties doet iov banken en particulieren.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 821 op 03-04-2007 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:10
Wij hebben voordat we ons huidige huis kochten ook een stuk of 5 andere huizen bekeken.
Toen we net gingen kijken kwamen we een hoekhuis van 150k tegen (2 maten kleiner dan ons huidige huis en voor de rest weinig mogelijkheden), maar deze was net verkocht (handig dat ze dan het bord niet al weghalen).
Het huis waar we daadwerkelijk naar gekeken hebben daarna lag een straat erachter. Tussenwoning en antiek tot en met, en geen mogelijkheden. Deze hebben we uiteindelijk geen bod op gedaan omdat we het eigenlijk toch niets vonden.
Daarna een huis bekeken in een andere wijk, deze zag er een stuk beter uit, maar ook klein. Volgens mij stond dat huis voor rond de 155k in de verkoop. Hier hebben we een bod op gedaan nadat er verteld werd dat degenen na ons (10 minuten later) meteen een bod hadden gedaan in het huis. Wij boden 160k, maar hebben er nooit meer iets van gehoord. Wij hebben er verder niets meer mee gedaan toen we hoorden dat het eigenlijk niet eens mag, dus neem aan dat de makelaar het achter de hand heeft gehouden voor het geval er niets rond kwam met de vorige bieders.
Toen een huis bij mijn schoonouders in de wijk wat 2 maten groter (2 meter lengte/breedte erbij, ongeveer 7 meter lange en 7.20 breed), maar dat was echt een aftands huis (lees, dakkapel moest volledig vervangen worden aangezien al het hout in de kozijnen rot was).
Hier hebben we 125k voor geboden (huis stond voor 165k!) als sport zijnde, maar natuurlijk kregen we een nee als reactie (wat een lulletje rozenwater was die makelaar zeg, zou ons op vrijdag in de middag bellen over wat de verkoper gezegd had, maar haalde het in zijn hoofd om zaterdag morgen om 8 uur te bellen!)
Het huis wat we uiteindelijk per ongeluk tegen kwamen bij het rondlopen in de wijk om te zien hoe het zat met parkeren, was eigenlijk altijd net buiten onze zoek prijzen (160k en stond op 167,5k, vorige huis kwamen we namelijk ook langs).
Hier hebben we omheen gelopen en toevallig kwamen we de buurvrouw tegen waar we bij hen mochten kijken hoe het huis eruit zag.
Meteen opgezocht en eigenlijk vanaf dat moment ging alles ontzettend snel. Het huis stond al een jaar te koop en moet toegeven dat we er heel erg veel aan hebben moeten doen.
We hebben een stalen dakkapel en ontzettend veel mogelijkheden. We kunnen uiteindelijk onze kinderen hierin op laten groeien en dat is wat we toch daadwerkelijk willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Anoniem: 821 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 11:49:
ff een andere vraag:

we hebben ons huis voor 216 gekocht. nu is het door de bank getaxeerd (verplicht voor de hypotheek) op 217. hebben we het dan goed gedaan of is die taxateur nooit 100% objectief? ik bedoel laat die zich beinvloeden door de verkopers als ze een taxatierondje door het huis maakt?

ik denk zelf dat het erg objectief is, iemand ervaring?

taxateur is btw eentje van circa 50 kilometer verderop van het huis. een makelaar die alleen aankoopbegeleiding en taxaties doet iov banken en particulieren.
Wij hebben gekocht voor 210K en de taxatie was 212K. Volgens mij is een taxatie meestal een wassen neus. De taxateur weet namelijk wat jij er voor betaald hebt en daarbij betaal je hem ook; echt objectief is het dus niet.

Mijn vriendin was bij de taxatie aanwezig voor haar eigen appartement. Die man is nog geen 5 minuten binnen geweest en moest achteraf nog bellen voor het bouwjaar van de CV en aantal andere zaken. Daar hebben we dan ook wel even over geklaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Richard schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 20:27:
[...]

De Postbank is 1x oriënterend langsgekomen toen ik net samenwoonde (met mijn studerende vriendin) en besproken wat er mogelijk was op alleen mijn salaris. Erg informatief en veel opgedaan in de hypotheekwereld :)

Zeer geschikt om informatie op te doen; wat minder geschikt om hypotheek daadwerkelijk af te sluiten :) We zitten nu dus ook ergens anders.
hmmmzzz.... ze zijn 2e hypotheekverstrekker van Nederland.... ik ben er ook klant. Dat is nou de kracht van de Postbank :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Vandaag post van de notaris, de bankgarantie is binnen.. al met al heeft het toch bijna 7 weken geduurd. Ook bij de postbank trouwens, en ze waren bij ons wel heel erg streng (ik heb 2 banen, op beide loonstrookjes stond vermeld 'uit kas', de postbank zag dat alsof ik mn salaris elke maand handje contantje kreeg :z en moest dus nog een extra verklaring regelen bij mn ene werk, maar niet bij de andere :{ wat de nodige vertraging met zich meebracht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderennatasja
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-04 22:26
kan mijn huidige huurhuis kopen, als ik bij een bank een offerte laat maken voor een hypotheek, is deze dan al helemaal getoetst?? d.w.z. B.K.R., lopende verplichtingen, e.d.,zodat ik er (bijna) zeker van kan zijn dat alles doorgaat, heb enkele jaren terug een akkefietje gehad met een postorderbedrijf, als dit mijn hypo nu nog kan verzieken laat ik de taxateur van de woningbouw niet eens langskomen, deze is als het niet mocht doorgaan voor mijn rekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

sanderennatasja schreef op woensdag 04 april 2007 @ 18:34:
kan mijn huidige huurhuis kopen, als ik bij een bank een offerte laat maken voor een hypotheek, is deze dan al helemaal getoetst?? d.w.z. B.K.R., lopende verplichtingen, e.d.,zodat ik er (bijna) zeker van kan zijn dat alles doorgaat, heb enkele jaren terug een akkefietje gehad met een postorderbedrijf, als dit mijn hypo nu nog kan verzieken laat ik de taxateur van de woningbouw niet eens langskomen, deze is als het niet mocht doorgaan voor mijn rekening
Ja op het moment van opmaken van de offerte is de BKR toetsing al geweest. Officieel overigens niet, want daar moet je eerst toestemming voor geven later in het traject, maar toch wordt het al gedaan van tevoren, aldus een 'ingewijde'.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderennatasja
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-04 22:26
kan er dan dus ook eigenlijk dat onder voorbehoud van correctheid van alle gegevens de hypotheek gewoon door kan gaan mochten we besluiten de koop door te laten gaan, iemand al eens gehoord van het volgende, de woningbouw wil ons maximaal 25 % korting geven op de aanschaf in ruil voor een percentage van de overwaarde mochten we ooit verkopen 25 % korting betekent 40 % overwaarde bij verkoop voor de woningbouw, 20 % korting, 35 % van de overwaarde bij verkoop voor de woningbouw, tot minimaal 15 % tegen 30% bij verkoop, de woningbouw heeft overigens een terugkoop verplichting heeft op het huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sanderennatasja schreef op woensdag 04 april 2007 @ 19:55:
kan er dan dus ook eigenlijk dat onder voorbehoud van correctheid van alle gegevens de hypotheek gewoon door kan gaan mochten we besluiten de koop door te laten gaan, iemand al eens gehoord van het volgende, de woningbouw wil ons maximaal 25 % korting geven op de aanschaf in ruil voor een percentage van de overwaarde mochten we ooit verkopen 25 % korting betekent 40 % overwaarde bij verkoop voor de woningbouw, 20 % korting, 35 % van de overwaarde bij verkoop voor de woningbouw, tot minimaal 15 % tegen 30% bij verkoop, de woningbouw heeft overigens een terugkoop verplichting heeft op het huis
een koop is in 9 van de 10 gevallen onder voorbehoud van finaciering. standaard in het koopcontract als ontbindende voorwaarde. maar zorg wel dat je vantevoren precies weet of je de hypo krijgt. bij aanvragen offerte ook al je lopende leningen verplichtingen etc opgeven (creditcards ook)

die % regeling dat bestaat ja, soort koopgarantplan oid. voor jezelf afwegen wat je een prettig % vind en of er overwaarde verwacht is over een paar jaar..

succes!

btw: huurhuis kopen met voorrang is meestal wel voordelig

[edit]

die terugkoopregeling is een wasseneus denk ik. op de vrije markt krijg je meer voor je woning. de vereniging zal een minimale prijs bieden dan.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 821 op 05-04-2007 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
En is het normaal dat het percentage van de korting en die van de overwaarde niet gelijk zijn? Lekkere spaarpot voor de woningbouw in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
De korting gaat over de koopsom (25% van 200.000 is 50.000 euro), het deel op de overwaarde gaat op de overwaarde (voor 250.000 verkopen -> 40% van 50.000 is 'maar' 20.000).
edit:
Of zou ik hier een ton overwaarde moeten rekenen? Dan nog is het minder dan de korting, nl. 40.000

Even dus inschatten hoeveel korting je krijgt (netto), hoelang je er denkt te blijven wonen en wat dan mogelijk de overwaarde zal zijn.
Hoe sneller je verwacht naar een andere (grotere?) woning te willen verhuizen, hoe gunstiger een hoog kortingspercentage is. Maak gewoon voor jezelf een aantal voorbeeldberekeningen.

[ Voor 9% gewijzigd door cowgirl op 05-04-2007 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

MrSleeves schreef op donderdag 05 april 2007 @ 09:00:
En is het normaal dat het percentage van de korting en die van de overwaarde niet gelijk zijn? Lekkere spaarpot voor de woningbouw in ieder geval.
Niet in geval van onderwaarde.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Ik las (en rekende vooral) verkeerd.
Maargoed, van huur naar koop stijgt de waarde bijna altijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215022

Ik lees al een tijdje aandachtig mee en heb braaf alle voorgaande 40321 reacties gelezen. We willen kopen, maar manlief heeft nu 4 jaar een eigen bedrijf. We hebben pas in 2006 goed winst gemaakt, daarvoor dus stukken minder. Helaas wordt als zelfstandig ondernemer het gemiddelde genomen van de laatste 3 jaar, soms 2 jr & prognose.

Heeft iemand ervaring met het kopen van een huis als zelfstandig ondernemer?

Thanks,
Simba

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 215022 op 05-04-2007 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:38
FaceDown schreef op woensdag 04 april 2007 @ 19:33:
[...]

Ja op het moment van opmaken van de offerte is de BKR toetsing al geweest. Officieel overigens niet, want daar moet je eerst toestemming voor geven later in het traject, maar toch wordt het al gedaan van tevoren, aldus een 'ingewijde'.
Toestemming? :D

Toen wij gisteren bij de Rabobank binnen kwamen voor een adviesgesprek vroeg de adviseur of we consumentenkredieten hadden uitstaan en na het negatieve antwoord, haalde hij de uitdraaien van het BKR te voorschijn en gaf aan dat dat overeen kwam :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4Skunk
  • Laatst online: 11-02 14:30

D4Skunk

Kind of Blue

Anoniem: 215022 schreef op donderdag 05 april 2007 @ 19:42:
Ik lees al een tijdje aandachtig mee en heb braaf alle voorgaande 40321 reacties gelezen. We willen kopen, maar manlief heeft nu 4 jaar een eigen bedrijf. We hebben pas in 2006 goed winst gemaakt, daarvoor dus stukken minder. Helaas wordt als zelfstandig ondernemer het gemiddelde genomen van de laatste 3 jaar, soms 2 jr & prognose.

Heeft iemand ervaring met het kopen van een huis als zelfstandig ondernemer?

Thanks,
Simba
Net zoals je aan je aan je klanten je koopwaar moet verkopen, moet je ook jezelf aan de bank verkopen adhv je businessplan, ramingen etc...

Toen wij een lening aangingen (België) had ik nog zo goed als niets verdiend, maar ben ik wel met mijn ideëen en prospecties naar de bank gestapt. Wat ook hielp is dat ze een idee hadden hoeveel ik verdiende in de periode voor ik zelfstandig was : dat gaf me een beetje credibility.

Het grote voordeel dat we hadden, is dat we met verschillende rekeningen bij verschillende banken zaten.

We zijn eerst alle andere banken afgegaan vooraleer we met onze eigen bankiers zijn gaan onderhandelen. Eén bankier zei zelfs dat we NOOIT een lening zouden krijgen in onze huidige situatie. Het spreekt natuurlijk vanzelf dat we daar direct al onze cash weggehaald hebben.

Naast onze lening hebben we ook (mondeling) beloofd om al onze verzekeringen, rekeningen etc te centraliseren bij diezelfde bank die ons de lening gunde.

Daarnaast helpt het natuurlijk ook om zelf wat kapitaal in te leggen, zodat je niet het hele bedrag hoeft te lenen, dan heeft de bank sowiezo altijd het pand als backup.

Gewoon durven, en zeker zijn van je stuk !

Succes !

[ Voor 9% gewijzigd door D4Skunk op 05-04-2007 21:54 . Reden: kleine aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D4Skunk schreef op donderdag 05 april 2007 @ 21:35:
[...]

Net zoals je aan je aan je klanten je koopwaar moet verkopen, moet je ook jezelf aan de bank verkopen adhv je businessplan, ramingen etc...
Toen wij een lening aangingen (België) had ik nog zo goed als niets verdiend, maar ben ik wel met mijn ideëen en prospecties naar de bank gestapt. Wat ook hielp is dat ze een idee hadden hoeveel ik verdiende in de periode voor ik zelfstandig was : dat gaf me een beetje credibilty.
We zijn eerst alle andere banken afgegaan vooraleer we met onze eigen bankier zijn gaan onderhandelen.
Naast onze lening hebben we ook (mondeling) beloofd om al onze verzekeringen, rekeningen etc te centraliseren bij diezelfde bank.
Daarnaast helpt het natuurlijk ook om zelf wat kapitaal in te leggen, zodat je niet het hele bedrag hoeft te lenen, dan heeft de bank sowiezo altijd het pand als backup.

Gewoon durven, en zeker zijn van je stuk !

Succes !
Het grootste probleem is denk ik de executiewaarde. De meeste banken financieren bij ondernemers maar 100%, betekent dat je 20-25% eigen geld moet inbrengen. Maar waar ga je dan van verbouwen?

Het onderhandelen waar je over schrijft, wat bedoel je daar concreet mee? Je kan namelijk nog geen hypotheekofferte aanvragen zonder bod (zei de hypotheker tegen mij). Ben daarom ook een chicken, want stel je tekent onder voorbehoud van financiering en je moet een hele slechte hypotheek nemen om het te kunnen financieren?

Nu ervoor gaan of nog 1 jaar afwachten, dus betere cijfers op 3 jaar???

Simba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Banken verhogen hypotheekrente:

http://frontpage.fok.nl/nieuws/75250

Verder:
Anoniem: 215022 schreef op donderdag 05 april 2007 @ 21:47:
[...]

Het onderhandelen waar je over schrijft, wat bedoel je daar concreet mee? Je kan namelijk nog geen hypotheekofferte aanvragen zonder bod (zei de hypotheker tegen mij).

Simba
Een offerte krijg je pas bij aankoop van een huis weet ik voor bijna 99,9% zeker. Echter zijn proefberekeningen uiteraard altijd mogelijk.

Welkom op GoT overigens! Veel plezier hier...

Uit de FAQ:
De groeten

Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je persé zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

[ Voor 85% gewijzigd door Richard op 05-04-2007 21:56 ]

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4Skunk
  • Laatst online: 11-02 14:30

D4Skunk

Kind of Blue

[...]

Het grootste probleem is denk ik de executiewaarde. De meeste banken financieren bij ondernemers maar 100%, betekent dat je 20-25% eigen geld moet inbrengen. Maar waar ga je dan van verbouwen?
Tja, wij hebben +/- 80% van de waarde van het huis geleend, maar ik denk dat België op dit gebied anders in elkaar zit.
Onze verbouwing verloopt in verschillende stappen. We zijn begonnen met de basis voor we er in gingen (verwarming, schilderwerk,vloeren,electriciteit), en gaandeweg doen we de rest. Zo hebben we vorig weekend de oprit laten aanleggen, en binnen enkele weken maken we zelf een carport.
Het onderhandelen waar je over schrijft, wat bedoel je daar concreet mee? Je kan namelijk nog geen hypotheekofferte aanvragen zonder bod (zei de hypotheker tegen mij). Ben daarom ook een chicken, want stel je tekent onder voorbehoud van financiering en je moet een hele slechte hypotheek nemen om het te kunnen financieren?
In België ga je gewoon overal informeren wat je kosten zijn bij een bepaalde quotiteit voor een bepaald bedrag.
Het gemakkelijkste is dat je voor iedere bank hetzelfde dossier meeneemt waarin je je persoonlijke en ondernemerssituatie beschrijft. Dit bekijk je dan samen met de bankier, en daarna krijg je meestal de cijfers mee naar huis op papier.
Nu ervoor gaan of nog 1 jaar afwachten, dus betere cijfers op 3 jaar???

Simba
In België stijgen de prijzen van het vastgoed sneller dan de lonen, dus elk uitstel verkleint je capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:38
Ben daarom ook een chicken, want stel je tekent onder voorbehoud van financiering en je moet een hele slechte hypotheek nemen om het te kunnen financieren?
Een slechte hypotheek voorkom je door bij de ontbindende voorwaarde van financiering ook de grenzen aan te geven: hypotheekvorm, voor hoeveelste deel een 2e inkomen meetelt, rentevasteperiode, maandlasten, etc. Uiteraard zal een verkoper niet echt enthousiast worden hiervan maar op zich is het mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15354

Rukapul schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 18:48:
[...]

Een slechte hypotheek voorkom je door bij de ontbindende voorwaarde van financiering ook de grenzen aan te geven: hypotheekvorm, voor hoeveelste deel een 2e inkomen meetelt, rentevasteperiode, maandlasten, etc. Uiteraard zal een verkoper niet echt enthousiast worden hiervan maar op zich is het mogelijk.
Financieren onder voorbehoud ven hypothecaire lening onder NHG voorwaarden is vrijj algemeen geloof ik. Andere voorwaarden kunnen ook, maar is wat minder standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pls advice:
Ik heb een huis op het oog, als het donderdag ok gaat bij de hypotheker dan wil ik een bod doen. Vraagprijs is 180.000, de huizen erom heen kosten min. 220000. Dit huis is in 30 jaar niet verbouwd, geen cv, oude leidingen etc. We zijn in principe bereidt om 180 ervoor te betalen, omdat het huis potentie heeft (man heeft klussenbedrijf).

Wat is een mooi openingsbod? 165?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215022 schreef op maandag 09 april 2007 @ 10:42:
Pls advice:
Ik heb een huis op het oog, als het donderdag ok gaat bij de hypotheker dan wil ik een bod doen. Vraagprijs is 180.000, de huizen erom heen kosten min. 220000. Dit huis is in 30 jaar niet verbouwd, geen cv, oude leidingen etc. We zijn in principe bereidt om 180 ervoor te betalen, omdat het huis potentie heeft (man heeft klussenbedrijf).

Wat is een mooi openingsbod? 165?
"Normaal" is 10% onder de vraagprijs. :P Ik zou 160.000 bieden, meer kan altijd nog. Meestal kom je er 4-6% onder te zitten uiteindelijk.

Maar als het huis het geld waard is kun je ook gewoon wat meer bieden. Het gaat om je eigen leefgenot ten slotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nog een vraag: we denken eraan om zonder makelaar te gaan kopen, maar is dat wel verstandig als beginneling? Het enige 'moeilijke' lijkt mij het koopcontract, maar dat kun je downloaden bij vereniging EH. Of is het die 1500 euro echt wel waard (aankoopbegeleiding)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 21:16
Anoniem: 215022 schreef op maandag 09 april 2007 @ 19:17:
nog een vraag: we denken eraan om zonder makelaar te gaan kopen, maar is dat wel verstandig als beginneling? Het enige 'moeilijke' lijkt mij het koopcontract, maar dat kun je downloaden bij vereniging EH. Of is het die 1500 euro echt wel waard (aankoopbegeleiding)?
Lastig om hier advies over te geven. Ik heb onlangs ook m'n eerste huis gekocht, was dus ook beginneling en heb precies dezelfde vraag gesteld aan verschillende mensen.

De adviezen wisselden: collega vond dat een aankoopmakelaar handig was, nam werk uit handen, je hoeft je geen zorgen te maken over of dingen wel geregeld worden. Een vriend vond het echter weer grote onzin, aankoopmakelaar regelt bijna niets en je kan het allemaal zelf doen.

Ik heb wel voor een aankoopmakelaar besloten, maar achteraf gezien vind ik niet dat ik er veel aan gehad heb. Bij een volgende woning ga ik zeker zonder aankoopmakelaar te werk. Maar goed, ik heb *nu* wel de ervaring dat ik weet wat er gedaan moet worden. Als je de discipline hebt vooraf je goed in te lezen in wat er allemaal bij komt kijken, dan kan je denk ik prima zonder.

Wel is het handig als 1 van beide partijen een makelaar heeft, die zorgt dan wel dat bepaalde dingen in goede banen geleidt worden. Als beide partijen relatief groen zijn en er is geen makelaar, dan kan ik mij voorstellen dat het ergens mis loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Gewoon zonder doen. Er zijn genoeg sites op internet en ook vast mensen in je omgeving waar je alle info vindt die je nodig hebt. Het koopcontract is helemaal niet moeilijk, want dat stelt de verkopende partij voor je op. Het enige waar je op moet letten is dat de ontbindende clausules in orde zijn, en dat er verder geen rare dingen in staan.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kocht ook voor de eerste keer, en was er ook bang voor en nam dus ook een aankoopmakelaar in de hand.

Als ik het zou overdoen zou ik geen aankoopmakelaar meer nemen. In feite doen ze vrij weinig.
Ze gaan mee het huis bekijken (neem meteen een taxateur mee)
Ze onderhandelen (kan zeker geld opleveren als je er zelf niet goed in bent)
Ze stellen contract op (meestal is het een standaard NVM contract, kun je evt. ook bij de notaris laten doen)
Ze inspecteren voor de overdracht (vrij nutteloos).

Bereid je goed voor en spaar een hoop geld uit is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Ook ik heb voor het eerst gekocht en zonder makelaar (mijn vriendin had al een appartement en kocht die ook zonder). Op één of andere manier komen bijna alle makelaars die ik ken hun afspraken niet na. En aangezien iedere malloot makelaar kan worden, vind ik het het belachelijke honorarium niet waard (als je zo iemand per uur zou betalen, zou het in veel gevallen goedkoper zijn).
Anoniem: 15354 schreef op maandag 09 april 2007 @ 22:20:
[...]
Ik kocht ook voor de eerste keer, en was er ook bang voor en nam dus ook een aankoopmakelaar in de hand.

Als ik het zou overdoen zou ik geen aankoopmakelaar meer nemen. In feite doen ze vrij weinig.
Ze gaan mee het huis bekijken (neem meteen een taxateur mee)
Ze onderhandelen (kan zeker geld opleveren als je er zelf niet goed in bent)
Ze stellen contract op (meestal is het een standaard NVM contract, kun je evt. ook bij de notaris laten doen)
Ze inspecteren voor de overdracht (vrij nutteloos).

Bereid je goed voor en spaar een hoop geld uit is mijn advies.
Taxatie gaat toch pas na de koop? Ik zou een bouwtechnisch ingenieur (eigen huis) meenemen, maar dat heb ik ook pas na de eerste bezichtiging gedaan.
Onderhandelen is leuk, maar ze moeten eerst hun eigen kosten eruit halen (als de makelaar 5K kost, "mag" ik dus zonder makelaar 5K verspelen bij het onderhandelen); ik ken een makelaar (ex-familie) die een percentage van het verschil tussen vraag- en aankoopprijs vraagt.
Contract opstellen doet de verkopende partij; jij leest 'm alleen door en checkt op data (bij NVM is een contract standaard en is een invuloefening).
Inspectie kan iedereen, zeker als je man een klusbedrijf heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sorry voor al deze vragen, maar het helpt enorm, dus op een rijtje:
- Bezichtiging (gewoon makelaar verkopende partij bellen)
- Technische keuring EH (ben ik net lid van geworden)
- Taxatierapport (kan ik zelf regelen)
- Daarna onderhandelen? Of eerst onderhandelen en daarna keuring en taxatie? Of dus keuring, onderhandelen en daarna taxatierapport? (onderhandelen kunnen we wel zelf, mijn man is heel nuchter, dus die heeft zo'n instelling van graag of niet).
- Koopcontract regelt verkopende partij, wij letten op ontbindende voorwaarden (zoals financiering etc)
- Hypotheek regelen
- Notaris zoeken
- Sleuteloverdacht

Wat ben ik vergeten?

Tijdens een gesprek met dé hypotheker adviseerde hij mij wel HUN aankoopservice, aangezien wij 2 allochtonen zijn (!!), waarvan 1 (ikke) met hoofddoek. En dat kan wel eens nadelig zijn met het onderhandelen. Zal dat echt zo zijn? Of moeten we maar even voor die onderhandeling ons haar blonderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Onze volgorde:
* Bezichtiging (alleen m'n vriendin)
* Nog een bezichtiging (samen)
* Onderhandelen met keuring als ontbindende voorwaarde (er waren kapers op de kust en we wilden niet 3x naast de pot pissen)
* Bouwtechnische keuring
En de rest zo snel mogelijk na de onderhandeling.

We hebben een hypotheek via de hypotheker en die heeft ook de taxatie geregeld; we vonden het bedrag wel okee en via de hypotheker was er een korting geloof ik. Taxatie is sowieso een wassen neus en kost veel (vergelijk maar met een bouwtechnische keuring; dat is een ingenieur (ir) en is min. 2 uur bezig; een taxatie is "iemand" die in een kwartier klaar is).

Ik zou niet weten wat het er toe doet wat jullie afkomst is. Wij onderhandelden ook over de telefoon en ik vraag me af waar het op gebaseerd is. De hypotheker wil zijn producten gewoon verkopen denk ik.
Enige punt is als je (uit geloofsovertuiging) tegen lenen bent dat je een aparte hypotheekvorm moet nemen; maar daar zal je je dan al in verdiept hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrSleeves schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 10:24:
Onze volgorde:
* Bezichtiging (alleen m'n vriendin)
* Nog een bezichtiging (samen)
* Onderhandelen met keuring als ontbindende voorwaarde (er waren kapers op de kust en we wilden niet 3x naast de pot pissen)
* Bouwtechnische keuring
En de rest zo snel mogelijk na de onderhandeling.

We hebben een hypotheek via de hypotheker en die heeft ook de taxatie geregeld; we vonden het bedrag wel okee en via de hypotheker was er een korting geloof ik. Taxatie is sowieso een wassen neus en kost veel (vergelijk maar met een bouwtechnische keuring; dat is een ingenieur (ir) en is min. 2 uur bezig; een taxatie is "iemand" die in een kwartier klaar is).

Ik zou niet weten wat het er toe doet wat jullie afkomst is. Wij onderhandelden ook over de telefoon en ik vraag me af waar het op gebaseerd is. De hypotheker wil zijn producten gewoon verkopen denk ik.
Enige punt is als je (uit geloofsovertuiging) tegen lenen bent dat je een aparte hypotheekvorm moet nemen; maar daar zal je je dan al in verdiept hebben denk ik.
Onder voorbehoud van technische keuring, dus als herstel ofzo boven x bedrag uitkomt? Het huis dat we op het oog hebben is al een bouwval, dus wat is dan je bedrag?

Ik leen liever niet met rente, maar heb helaas geen rijke oliesjeik in mijn familie die wel een tonnetje of 3 wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 215022 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 11:11:
[...]

Onder voorbehoud van technische keuring, dus als herstel ofzo boven x bedrag uitkomt? Het huis dat we op het oog hebben is al een bouwval, dus wat is dan je bedrag?

Ik leen liever niet met rente, maar heb helaas geen rijke oliesjeik in mijn familie die wel een tonnetje of 3 wil geven.
Voor het onder voorbehoud gedeelte zou ik gewoon alleen de verborgen gebreken opnemen die niet bekend zijn voor de koop/keuring. Voor alle dingen die gewoon bekend zijn ga je al akkoord en dat is gewoon in het uiteindelijke koop bedrag verwerkt. Het gaat er vooral om dat je niet opeens voor extreem hoge kosten komt te staan als bijvoorbeeld blijkt datde fundering niet goed is ofzo, terwijl je dat niet van tevoren had kunnen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
Zijn erin jouw geval ook 'kapers op de kust'? Ik heb mijn huis gekocht toen het al een behoorlijke tijd te koop stond. Er was dus geen tijdsdruk in de onderhandelingen. Ik heb daarom eerst een technische keuring laten uitvoeren en het bedrag dat daar uit kwam gebruikt in de onderhandelingen over de prijs. Als je weet hoeveel kosten jullie aan het huis gaan krijgen, weet je ook wat een redelijke prijs is.
Je zegt dat voor dit huis de vraagprijs 180.000 is terwijl vergelijkbare huizen voor 220.000 weg gaan. Daar zit dus eigenlijk al 40.000 verbouwingskosten verwerkt in de vraagprijs. Voor een huis waar erg veel aan gedaan moet worden zou ik liever kiezen, mits je daarvoor de tijd krijgt van de verkoper, om eerst die technische keuring te doen. Je kan dan onderbouwd een bod uitbrengen en ook naar de verkoper argumenteren hoe je aan dat bod komt. Stel dat de verbouwingskosten op 80.000 uit zouden komen, moet je proberen maximaal 140.000 uit te geven aan het huis. Die verbouwing moet tenslotte ook betaald worden.
Je kan ook bij de makelaar navragen of er al een kostenraming bestaat voor de verbouwing van de woning. Steeds vaker wordt dat door de verkopers al op voorhand gedaan, zeker als er veel kosten aan zitten. De verkoper zal voor zichzelf toch ook een idee moeten hebben wat het huis zal opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Anoniem: 215022 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 11:11:
[...]

Er zijn constructies voor waarbij je theoretisch gezien geen rente betaald. Maar dan mis je ook allerlei voordelen (zoals HRA); uiteindelijk kost het je een stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 11:39

mutsje

Certified Prutser

Ik heb mijn huis zonder makelaar verkocht (dan heb je koopcontract nodig welke je idd kunt downloaden bij vereniging eigen huis) en voor het kopen van onze woning had de verkopende partij een knullige makelaarster bij zich die niet snapte dat ik een betonrot clausule als ontbindende voorwaarde erin wou hebben. (wijk staat erom bekend waar wij het huis gekocht hebben). De verkopende makelaar dient alles te verzorgen, jullie zijn wel identificatie plichtig dit houd in dat je je moet melden bij de notaris en je daar moet legitimeren. Verder stelt het niet veel voor. Slim is wel om een keuring te laten doen (kan ook via VEH) en met dit bedrag te gaan onderhandelen is al hierboven genoemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Wij hebben de volgende volgorde aangehouden:
- Zelf kijken
- Kijken met ouders (is het echt wat zeg maar of zijn wij te enthousiast, tijdens de openhuizen route trouwens)
- Naar een financieel adviseur, deze was voor 1000 euro aankoopmakelaar (2000 als de hypotheek niet via hem verliep)
- Ook nog samen met de aankoopmakelaar gekeken
- Onderhandelingen via hem
- Huis gekocht :)

Het was voor ons het eerste huis, en ik ben van mening dat je dingen die andere mensen goed kunnen, niet zelf moet doen. het kost je tijd en stress en dat wilde ik/wij niet. Het is overigens ook een kwestie van vertrouwen.
Wij hadden naast ovb financiering ook nog de technische keuring. De verkopende partij had daarop aangegeven dat het dan niet van verening eigen huis mocht zijn omdat zij elk huis als nieuw zien (volgens hun) en dan zou er veel meer uitkomen. Uiteindelijk helemaal geen keuring gedaan, was niet nodig (huis van 30 jaar oud en we kende de wijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Jaspertje schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 13:36:
Het was voor ons het eerste huis, en ik ben van mening dat je dingen die andere mensen goed kunnen, niet zelf moet doen. het kost je tijd en stress en dat wilde ik/wij niet. Het is overigens ook een kwestie van vertrouwen.
Het is alleen de vraag of die andere mensen het wel goed kunnen. Iedereen kan zich makelaar noemen; en bij de NVM lopen ook genoeg vage figuren rond.
Wij hadden naast ovb financiering ook nog de technische keuring. De verkopende partij had daarop aangegeven dat het dan niet van verening eigen huis mocht zijn omdat zij elk huis als nieuw zien (volgens hun) en dan zou er veel meer uitkomen. Uiteindelijk helemaal geen keuring gedaan, was niet nodig (huis van 30 jaar oud en we kende de wijk)
Wat is dat voor iets vaags? Zoiets heb ik nog nooit gehoord. Ons huis is 25 jaar oud en de bouwtechnische keuring (van eigen huis) heeft wel het e.e.a. opgeleverd. Ik had bijvoorbeeld niet gezien dat de onderdorpel aan de achterkant niet helemaal in orde was; die man had een spiegeltje bij zich en toen bleek dat de onderkant van de onderdorpel helemaal niet geschilderd was; en direct wat tips om dat soort zaken te voorkomen. Bij een raam had ik ook niet gezien dat de kitrand niet meer goed was.

Overigens hebben wij ook nog vrienden die een aankoopmakelaar hadden (en was verkopende makelaar voor hun huis; Remax) en die regelde ook de keuring. Die kostte net zo veel, maar ze kregen alleen het rapport, terwijl het best nuttig is om erbij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Jaspertje schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 13:36:
[..]
De woorden 'makelaar' en 'vertrouwen' in een zin gebruiken :X Bedenk je dat ELKE makelaar per definitie een dubbele agenda heeft en dus moet je in principe altijd proberen zonder makelaar tot een deal te komen indien mogelijk. In geval van een aankoopmakelaar; Een aankoopmakelaar interesseert het geen reet of jij 5000 euro meer of minder voor je huis betaalt, als jij het huis maar koopt uiteindelijk. Verder kennen al die makelaars elkaar en jij hebt er geen idee van wat zij onderling bespreken of zelfs eerder al afgesproken hebben.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Nog even mijn ervaringen en tips:
Woensdag huis bekeken;
Donderdagochtend via aankoop/verkoopmakelaar onderhandeld;
Donderdagmiddag accoord, onder voorbehoud van financiering en bouwtechnische keuring tot 2500 euro (dus als er meer dan 2500 euro aan directe kosten zijn, volgens een technische keuring, dan zou ik het recht tot ontbinden hebben).
Vrijdagmiddag koopcontract getekent.

Dat laatste vond ik wel heel erg snel. Ik kreeg de avond ervoor het koopcontract in digitale vorm en da's soms best pittig leesvoer. Lees vooraf eens het model-contract wat je op internet wel kan vinden, dan ben je er al een beetje in thuis en weet je t.z.t. of het contract dat je voorgeschoteld krijgt OK is.

Daarna had ik drie dagen (waarvan twee dagen werkdagen moesten zijn) bedenktijd en in die tijd moest ik ook een notaris uitzoeken. Gelukkig kan je bij de meeste via e-mail of website een offerte aanvragen, maar ook dat was dus een beetje een haastklus. Uiteindelijk voor 1080 euro een notaris gevonden, was redelijk goedkoop en ook redelijk in de buurt (je wilt geen notaris in Friesland als je zelf in Utrecht woont). Mijn tip: kijk vooraf alsvast een beetje waar een voordelige notaris te vinden is. Prijzen op http://www.goedkoopstenotaris.nl kloppen niet echt, maar de bovenste in het rijtje is vaak wel goedkoop.

(let ook op dat je een offerte van een notaris krijgt waar alle kosten in zitten: transport- en hypotheekakte, maar ook kadasterkosten en belasting)

Bouwtechnische keuring kan je ook maar beter zo snel mogelijk doen. Als daar iets uit komt heb je dan nog tijd om extra te onderhandelen (je mag ontbinden als het boven je ingestelde limiet komt, maar je kan natuurlijk ook wat extra geld van de verkopende partij vragen). Ik heb het via vereniging eigen huis gedaan: maandag aangevraagd, vrijdag de keuring.

Let ook op dat als je een hypotheek met NHG wil, je daar blijkbaar een ander soort keuring voor nodig hebt.

Taxatie ben ik nu mee bezig. Best wel veel prijsverschil tussen de aanbieders! Ik laat het nu doen door een collega van mijn makelaar, maar heb wel de prijs wat omlaag kunnen praten door met andere aanbieders te schermen. Ik hoop in elk geval dat dat donderdag gedaan is en ik het rapport heb (ook hier stelt NHG nog eisen aan, niet iedereen mag van hun taxeren): vrijdag ga ik de hypotheekofferte tekenen en dan zou ik het rapport misschien nodig kunnen hebben.

Makelaar: de courtage is bespreekbaar. Ik heb als tarief afgesproken: 0,65% van de vraagprijs plus 10% van het verschil tussen vraag- en verkoopprijs. De vraagprijs was 249500, verkoopprijs 243500, dus ik mag hem 2183 euro (ex BTW!) betalen. Theoretisch zorgt zo'n tarief er voor dat het hem motiveert om de prijs omlaag te praten, maar ik denk dat het voor hem rendabeler is om de koop snel rond te maken (weinig uren maken) dan om het uiterste eruit te slepen.

Hypotheek: ik had vier weken de tijd (da's standaard, denk ik) om de financiering rond te krijgen en de bankgarantie bij de notaris te krijgen. Moet je niet denken dat je dus ruim de tijd hebt: je kan meestal niet binnen een dag bij zo'n hypotheker terecht. En als je dan een accoord hebt, moet de uiteindelijke hypotheekakte nog aangevraagd worden, gaat ook weer tijd overheen. Belangrijk is dat de bankgarantie op tijd bij de notaris is en die krijg je volgens mij pas als de hypotheek helemaal rond is, inclusief medische goedkeuring voor de ingebouwde verzekering. Het liefst ga je voor de koop van een huis alvast met een paar hypothekers praten, scoor vast een paar offertes dat je zodra het er op aan komt weet wat je wil.

Waar valt op te winnen:
- Afsluitprovisie. Bij ABN en Rabo-bank had ik meteen 0,5% afsluitprovisie terwijl ING en Obvion (via de Hypotheker) 1% wilden. Bij ING en Obvion heb ik dat omlaag kunnen krijgen naar 0,5%.
- Bij ING (via een hypotheek-adviesbureau) had ik eerst ook nog 0,5% 'intermediaircommissie'. Na dreigen met andere hypotheken is die komen te vervallen.
- Rentepercentages. Valt soms wel wat van af te krijgen, maar levert niet altijd heel veel op. Zeker bij een spaarhypotheek niet: als je schuld-rente omlaag gaat, gaat de rente op het spaar-deel ook omlaag (zijn immers gekoppeld) maar de spaarpremie daardoor omhoog (je moet uiteindelijk hetzelfde bedrag bij elkaar sparen).
- Bij de Rabo-bank hebben ze voor starters een leuke actie: notariskosten en taxatie (of technische keuring, weet ik even niet zeker) voor 1000 euro. Moet je wel van tevoren weten dat je voor de Rabo-hypotheek gaat, want de notaris moet je al snel gekozen hebben. Scheelt wel een paar honderd euro, denk ik.
- Bankgarantie: als je de tijd hebt kan je die denk ik wel wegonderhandelen. Praat je over 100 euro of zo.

Nationale hypotheek garantie (NHG): daar zijn behoorlijk wat eisen voor:
- Maximale hypotheek 265.000 euro;
- Maximale prijs van het huis zelf: 236.607 euro
- BKR toetsing
- Taxatierapport
- Bouwkundig rapport
- Inkomenseis (maar geen idee wat die eis precies is)
- Aflossen (tenminste 50% moet je aflossen, in de praktijk wordt het 55%)
- en nog wat andere eisen...

Let met name op die prijs van het huis zelf. Als je daar net overheen gaat kan je misschien regelen dat je bepaalde onderdelen (zonwering, parket) 'los' overkoopt en daarmee de prijs van het huis verlaagt.
Als je vooraf al met een hypotheekadviseur gaat praten, laat hem dan meteen een check doen of je met je inkomen voor NHG in aanmerking komt.

Maar goed, het loopt hier allemaal nog. Zal blij zijn als de hypotheek helemaal geregeld is. Algemene tip: als het er op aan komt gaat het sneller dan je denkt en heb je veel te weinig tijd om het helemaal goed te regelen. Goed voorbereid zijn helpt.

[ Voor 4% gewijzigd door vanaalten op 10-04-2007 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
FaceDown schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 14:03:
[...]
In geval van een aankoopmakelaar; Een aankoopmakelaar interesseert het geen reet of jij 5000 euro meer of minder voor je huis betaalt, als jij het huis maar koopt uiteindelijk.
Nou ja, als je een tarief hebt afgesproken waarbij hij meer verdient als er minder betaald wordt... Zie mijn vorige post. 5000 euro verschil zou voor mijn aankoopmakelaar 500 euro ex BTW gescheeld hebben. Als dat met twee uur werken verdiend kan worden...
Verder kennen al die makelaars elkaar en jij hebt er geen idee van wat zij onderling bespreken of zelfs eerder al afgesproken hebben.
In mijn geval waren de aankoop- en verkoopmakelaar beide van hetzelfde ReMax kantoor... :X
(en dat zijn theoretisch onafhankelijke freelancers, maar ik had zonder aanwijsbare reden het gevoel dat ze onderling al bepaald hadden wat er uit moest komen. Het ging niet voor niets zo razendsnel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrSleeves schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 13:18:
[...]

Er zijn constructies voor waarbij je theoretisch gezien geen rente betaald. Maar dan mis je ook allerlei voordelen (zoals HRA); uiteindelijk kost het je een stuk meer.
Vertel!

Ik denk eigenlijk dat het huis na mijn gesprek met hypotheker op donderdag al is verkocht, maar ik heb hoop. Het is een hele goede prijs voor een eensgezinswoning in Amsterdam (80m2), mogelijkheid tot uitbouw en opbouw. Het buurtje zelf (straal van 150 meter) is heel leuk (alleen koop), maar grenst wel aan hard core Bos en Lommer. Het huis moet helemaal worden verbouwd, maar dat kan mijn man zelf. Ik denk dat je aan materiaalkosten al makkelijk op 30/40k zit. maar dat doen we toch niet in 1x, eerst de cv, electra en slaapkamers, mss badkamer, de rest als er weer geld is.

NHG krijg ik toch niet... zal heel blij zijn als ik in totaal 170k (incl. bouwdepot van 15k) kan lenen, dan kan ik de rest elders lenen. En als dat huis dus nog niet verkocht is (bid wel extra vanavond ;) ).

Ik moet nu dus al gaan shoppen voor de taxatie en de notaris. Ga ik vanavond induiken. Koopcontract ga ik ook alvast een keer lezen.

Volgens mij heb ik die makelaar niet zo nodig, het wordt toch veel geregel met jaarcijfers en mss ook nog een accountantsverklaring (pffff). Daar kan die makelaar me toch niet bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-04 00:11
Hee mensen,

Uiteraard begonnen in deel 1 en nu deel 2... maar toch zit ik met een vraag. En dan gaat het over het concept "koopgarant".

In onze zoektocht naar een huis kwamen we dit tegen. Nu kunnen we vrijdag gaan kijken naar zo'n huis en de woningbouw bied dan deze constructie aan (voor mensen die het niet weten : www.koopgarant.com ) Wat het allemaal is weten we wel, maar waar we op zijn zijn mensen die hier ervaring mee hebben.

In beide topics helaas weinig over tegengekomen en op het internet vind ik ook niet zoveel, behalve het forum van trosradar maar daar vind ik de mensen nogal negatief reageren.
( http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=41171 )

Dus mensen post negatieve of juist positieve ervaringen (misschien in jullie omgeving ? ).

Wat ik er zelf van vind ?

Pro's
- Waarschijnlijk lagere hypotheeklasten per maand
- 25% van totale prijs gaat eraf door woningstichting (hoeft minder te lenen, lagere kosten zie 1e punt)
- lagere kosten koper
- groot huis ( 4 kamers) voor relatief weinig geld
- groot onderhoud wordt apart getaxeerd (denk aan keuken etc)

Con's
- onderhoud wat gedaan moet worden, wordt dit gezien als regulier onderhoud of groot onderhoud (wordt je huis meer waard en moet je dit dan delen of wordt het apart getaxeerd. Wie bepaalt dat?)
- nog geen ervaringen gehoord van anderen
- je huis verkoop je terug aan de woningbouw (wel voordeel binnen 3 maanden verkoop)
- je moet redelijk stijgen met de prijs om de k.k. eruit te halen (immers 50% winst wordt gedeeld met woningbouw. Voordeel van winstdeling is dat als je met verlies verkoopt ook weer deelt)

Kortom, tja lang verhaal maar ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000

Cis

SeeS schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:03:
Wat ik er zelf van vind ?

Pro's
- Waarschijnlijk lagere hypotheeklasten per maand
- 25% van totale prijs gaat eraf door woningstichting (hoeft minder te lenen, lagere kosten zie 1e punt)
- lagere kosten koper
- groot huis ( 4 kamers) voor relatief weinig geld
- groot onderhoud wordt apart getaxeerd (denk aan keuken etc)

Con's
- onderhoud wat gedaan moet worden, wordt dit gezien als regulier onderhoud of groot onderhoud (wordt je huis meer waard en moet je dit dan delen of wordt het apart getaxeerd. Wie bepaalt dat?)
- nog geen ervaringen gehoord van anderen
- je huis verkoop je terug aan de woningbouw (wel voordeel binnen 3 maanden verkoop)
- je moet redelijk stijgen met de prijs om de k.k. eruit te halen (immers 50% winst wordt gedeeld met woningbouw. Voordeel van winstdeling is dat als je met verlies verkoopt ook weer deelt)

Kortom, tja lang verhaal maar ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen...
Is het binnen die 3 maanden een verplichte verkoop? Dat zou niet interessant zijn als je "denkt" dat je er meer uit kan halen. Een huis kan wel 130.000 waard zijn, maar als je weet dat er binnen 2 jaar een winkelcentrumpje wordt gebouwd in de nabijheid, of dat er een revatilisering gaat plaatsvinden in de wijk, zou je er wellicht meer voor kunnen vangen.
Wat betreft het stijgen van de waarde van je huis: Stel dat de huizenprijzen elk jaar 4% stijgen, dan kost een huis van 100.000 na 5 jaar bijna 121.700. Dat is dus niet zo heel veel (21700/2 = 10.850). Bedenk echter wel dat het, naar mate je loon stijgt, fiscaal minder aantrekkelijk is om een lage hyptoheek te hebben (toch? correct me if i'm wrong).

edit: wat betreft het groot onderhoud: als het aantal huurders groter is dan het aantal kopers, heeft de woningbouw ws. de overhand in de VVE. Dit betekent dat de woningbouw mag bepalen wanneer er dure onderhoudswerkzaamheden gaan plaatsvinden. Kan soms prijzig zijn...

[ Voor 7% gewijzigd door Cis op 10-04-2007 22:49 ]

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.