Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaring met huis kopen deel 2 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1
Acties:
  • 26.904 views sinds 30-01-2008

• MrSleeves
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13-12 22:32

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Vorig deel

Dit topic gaat over het aankopen van een huis en alle aanverwante zaken. Van het uitzoeken tot en met de sleuteloverdracht, hier kan je terecht voor vragen, tips, e.d.

Heb je eenmaal je huis gekocht en ga je verbouwen, dan kan je in dit topic terecht.

Makelaar?
Een huis kopen of verkopen kan je doen met behulp van een makelaar. Zeker bij aankopen komt het tegenwoordig echter steeds vaker voor dat men de makelaar links laat liggen. Wij hebben dit min of meer ook gedaan; het huis hebben wij verkocht bij makelaarsland, omdat er dan een advertentie op funda komt. Zelf hebben we ook bij speurders een advertentie geplaatst. Inmiddels is de Postbank ook bezig om een dergelijke service (en meer) op te zetten.

Ook bij de aankoop hadden we geen makelaar; we hebben echter wel een bouwtechnische keuring uit laten voeren. Zo'n keuring kost wel zo'n 250 euro, maar je kan daarmee wel waardevolle informatie krijgen die je kan gebruiken tijdens de onderhandeling.

Belastingdienst
Bij de aankoop van een bestaand huis moet je 6% (van de koopsom) aan overdrachtsbelasting betalen. De notaris handelt dit verder af.
Verder heb je het zogenaamde eigenwoningforfait; een bedrag dat bij je belastbaar inkomen opgeteld wordt (waardoor je meer belasting moet betalen).
Daar tegenover staat dat huiseigenaren het voordeel hebben dat de rente en kosten voor de eigenwoningschuld (verbouwing valt hier ook onder) afgetrokken kunnen worden (meer). De voorwaarde is wel dat dit maximaal 30 jaar kan.

Tot slot is er nog de bijleenregeling. In het kort komt het er op neer dat de overwaarde die bij de verkoop van een huis vrijkomt, weer in het aangekochte huis gestoken moet worden. Als dit niet wordt gedaan, dan kan je beperking krijgen in de HRA (hypotheekrenteaftrek).

Hier vind je een overzicht welke posten wel en welke niet eenmalig aftrekbaar zijn.

Onroerend zaak belasting (OZB) en waterschapsomslag
Tegenwoordig moeten alleen huiseigenaren nog OZB betalen. Dit is een gemeentelijke belasting waarvan de hoogte afhankelijk is van de WOZ-waarde (Waardering Onroerende Zaken). Tegenwoordig wordt deze waarde elk jaar opnieuw vastgesteld (dit was 2 jaar).
De WOZ-waarde deel je door 2500 (naar beneden afronden); Het resultaat is het aantal eenheden. Per eenheid moet je een bedrag betalen; dit verschilt per gemeente. In Zoetermeer is dit €3,80 (2007) per eenheid.

Bij het hoogheemraadschap moet je altijd (huur of koop) al ingezetenenomslag en verontreinigingsheffing betalen. Als huiseigenaar komt daar nog waterschapsomslag bij.

Verzekeringen
Als huiseigenaar moet je je huis zelf ook verzekeren (wat huurders niet hoeven): de opstalverzekering (let op of hier ook een glasverzekering bij zit). Met betrekking tot je huis heb je verder nog een inboedelverzekering en een rechtsbijstandverzekering.

Handige links
Funda - Woningen zoeken (NVM)
Dimo - Woningen zoeken
Jaap.nl - Woningen zoeken
Miljoen Huizen - Woningen zoeken (inclusief plaatsingsdatum en prijsgeschiedenis)
Vereniging Eigen Huis
Independer - Hypotheken vergelijken
Kadaster - (Online) opvragen van koopsommenoverzicht, kadastraal eigendom en kaart
Actuele rentelijst (hypotheker.nl)

http://www.huiskopenvoorbeginners.nl/ - een volledige handleiding voor het kopen van een huis
http://www.fx.nl/
http://nibud.nl/
http://homefinance.nl/
http://www.overgeld.nl/
http://verzekeringssite.nl/
http://www.fiscalert.nl/

Taxatie:
http://www.taxatievergelijk.nl/

Notaris:
http://notarissen.startkabel.nl/
http://www.notaristarieven.nl/
http://www.notaristarief.nl/
http://www.degoedkoopstenotaris.nl/

Tips voor de startpost zijn welkom natuurlijk. :)

MrSleeves wijzigde deze reactie 31-05-2007 15:58 (86%)

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Wat je quote gaat over Engeland. Dat het daar dus "erger" gesteld is als je een huis verkoopt.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Op zich loont een bouwtechnische keuring wel; je krijgt tips en hij ziet dingen die jij niet ziet (en heeft daar ook de meetapparatuur voor). Anderzijds vond ik de prijsindicaties voor bepaalde reparaties niet kloppen: een leuning was 300 euro, maar dubbelglas ook (terwijl dat geintje 900 gaat kosten); voor ventilatieroosters naar de kruipruimte rekende hij ook 300 euro en met heel wat moeite heb ik er één gevonden die het voor 375 wil doen.

Dat vond ik dus wel jammer.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Meestal neem je als ontbindende voorwaarde een bedrag op, meestal 5000 euro. Als uit de keuring blijkt dat er meer dan 5000 euro gerepareerd moet worden, mag je ontbinden.

Belangrijker is dat je met de bouwtechnische keuring de prijs omlaag kan krijgen.

Bij de verkoop van het appartement van mijn vriendin is er geen keuring geweest. Bij de aankoop hebben we het wel gedaan en daar kwam wel het e.e.a. naar boven. En als er niks te vinden is, is dat natuurlijk ook prettig.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Voor zover ik weet niet. Maarja, iedereen die ik ken en ikzelf overigens ook moesten door een loting heen. Als er onderhandeld zou worden, zou dat in dat geval de prijs alleen maar opdrijven.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Ik denk dat je met 204 of 205 geen tegenbod meer krijgt; ze wil er wel graag vanaf, maar aangezien dat huis voor 200K gekocht is, moet ze er al op bijleggen. Ik ga mee met Daniël.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
rwb schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:08:
[...]

Aan de ene kant heb je gelijk maar het is niet zijn probleem dat ze het huis zo snel wil verkopen dat ze haar kosten koper niet terug verdiend. Dat is haar probleem. Uiteindelijk gaat het erom dat je een prijs betaald die je zelf voor het huis over hebt ( het nadeel is dat de verkoper het ook voor die prijs moet willen verkopen ;) )
Dat laatste is het "probleem"; en als dat huis pas net te koop staat, gaat ze denk ik niet happen op 204/205. Dan wacht ze eerst op andere gegadigden. En de verkoopster heeft nog 8 maanden om het huis kwijt te raken.
quote:
Als ik nu een huis koop en het morgen wil verkopen ga ik er ook niet op rekenen dat iemand ook mijn kosten koper terug wil betalen.
Aan de andere kant kan je dan wel weer de overdrachtsbelasting terugclaimen (of moet je dan wel weer een huis kopen? Er is wel een regeling als je binnen 6 maanden je huis weer verkoopt).

edit:
U hebt bij de aankoop 6% overdrachtsbelasting betaald en de koper van uw woning moet vervolgens over de waarde bij de verkoop weer 6% overdrachtsbelasting betalen, tenzij u uw woning verkoopt binnen 6 maanden na de aankoop. In dat geval is namelijk slechts overdrachtsbelasting verschuldigd over de winst die u eventueel maakt en niet over de waarde die destijds als grondslag diende bij uw aankoop. U kunt dan met uw koper afspreken dat deze wel 6% overdrachtsbelasting betaalt over de gehele waarde (dit zal voor uw koper ook niet meer dan normaal en verwacht zijn). Een deel hiervan wordt dan aan u betaald en een deel aan de belastingdienst.
bron

MrSleeves wijzigde deze reactie 20-03-2007 10:17 (26%)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
FaceDown schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 10:28:
[...]
Ik zou lekker laag gaan zitten en als ze het niet accepteren en geen tegenbod geven proberen een optie te krijgen op het huis met de belofte met een beter bod te komen (laat ze maar zweten) wat uiteindelijk marginaal hoger is dan je vorige bod.
Waarom zou ze zweten? Ze heeft nog 8 maanden de tijd. Ik zou als verkoper bij een bod voor 205 zeggen: voor jou 10 anderen.. Optie? Kom eerst maar met een serieus bod.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Die vier weken is toch om te kunnen zonder boete te kunnen ontbinden. De verkopers zijn alleen geïnteresseerd in de bankgarantie. Het gaat ze in principe niet aan hoe je aan het geld komt, áls je maar aan het geld komt. Pas als je wilt ontbinden, zul je moeten aantonen dat je geen financiering kan krijgen (en dan wel 3x, dus dat haal je alleen als je direct na het tekenen bij verschillende adviseurs/banken langs gaat, wij hadden in de week na het tekenen 5 afspraken).

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Als jij je aan de afspraken houdt, kunnen zij niet ontbinden. Anders in principe wel; hij kan dan ook nog 10% van je eisen.

Maar als jij weet dat je die hypotheek kan krijgen, kan je toch gewoon die termijn gelijk houden? Of denk je dat je geen financiering krijgt?
Zolang je maar zorgt dat je die bankgarantie op tijd rond hebt, is er niets aan de hand. Dat je die andere deadline niet haalt, is toch niet zo'n ramp? Je kan dan alleen niet meer boetevrij onder je contract uit; maar die kans is sowieso al klein.

MrSleeves wijzigde deze reactie 21-03-2007 11:38 (5%)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Postbank of tussenpersoon lastig gaan vallen dat er werk van gemaakt moet worden. Bij ons heeft de Hypotheker ook wel z'n best moeten doen om het te halen.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Die 5% is neem ik aan 20 jaar vast? Volgens de actuele rentestanden in ieder geval wel.
Maar het kan goedkoper..

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Ga je er alleen wonen? Heb je dan een hoge levensverzekering nodig? Ik woon met m'n vriendin en zeker als er nog kinderen komen (in de toekomst) dan vind ik dat wel belangrijk. Maar als je er alleen woont, is dat dan ook zo belangrijk? (Wel iets misschien, want je wil je nabestaanden niet op kosten jagen.)

De Postbank is leuk; bij ons stond hij binnen een kwartier buiten. We confronteerden hem met de offertes die we al binnen hadden; hij kon er bij geen enkele onder; vooral omdat hij alleen met Postbankrentes bezig was.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Ook bij Luchtkastelenbank NV? ;)
Lijkt me een beetje laag namelijk, aangezien er geen rente momenteel onder de 4% staat. Of je bent zelf medewerker van een bank o.i.d.; dan is het een ander verhaal.

En bij een spaarhypotheek is de rente die je betaalt toch gelijk aan de rente die je krijgt over het gespaarde deel? Zoals Marko al zegt dus.

MrSleeves wijzigde deze reactie 22-03-2007 10:39 (26%)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Marko schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 09:44:
[...]

denk dat dat een beetje bluf is v/d makelaar. gewoon eerst de keuring afwachten, dan bod doen. jullie zijn al verder dan mensen die voor een 2e keer komen kijken tenslotte. wel erg toevallig dat het een half jaar te koop staat en nu opeens andere mensen voor de 2e keer komen.....
Ons huis stond al meer dan een half jaar te koop (was al leeg) en toen mijn vriendin ging kijken, werd de deur platgelopen zo ongeveer. Maarja, als de vraagprijs 20K zakt, trek je weer publiek natuurlijk.

Bij ons zijn twee huizen aan ons neus voorbij gegaan. De eerste was binnen een week verkocht dus werd de kijkafspraak afgezegd. Bij de tweede hebben we twee keer gekeken, maar te lang getwijfeld (waren eerst op wintersport gegaan om er over na te denken). Bij dit huis hebben we wat sneller gehandeld (ik had het huis wel al op funda gezien met de originele prijs).
quote:
FaceDown schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 11:09:
[...]

Een makelaar mag en moet niks. Er zijn gedragsregels maar die zijn niet in de wet vastgelegd. En als een (niet-NVM) makelaar zich daar niet aan houdt kun je er helemaal niks aan doen. Er loopt dan ook genoeg gajes rond wat schijt heeft aan de regels en gewoon voor de hoogste prijs gaat, in onderhandeling of niet in onderhandeling. Er zijn natuurlijk ook makelaars die het wel netjes doen, in ons geval bijvoorbeeld. Dan heb je geluk.
Een makelaar moet niets, maar in principe doe je zaken met de verkoper. Die heeft zich volgens mij wel aan wat regels te houden.
Maar dat er gajes tussen zit, daar heb je gelijk in. Zelfs bij de NVM; en toen iemand van NVM bij Kassa zat, had ik zelfs het idee dat de NVM meer voor de makelaar doet dan voor gedupeerden.

MrSleeves wijzigde deze reactie 03-04-2007 11:29 (31%)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Marko schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 11:49:
ff een andere vraag:

we hebben ons huis voor 216 gekocht. nu is het door de bank getaxeerd (verplicht voor de hypotheek) op 217. hebben we het dan goed gedaan of is die taxateur nooit 100% objectief? ik bedoel laat die zich beinvloeden door de verkopers als ze een taxatierondje door het huis maakt?

ik denk zelf dat het erg objectief is, iemand ervaring?

taxateur is btw eentje van circa 50 kilometer verderop van het huis. een makelaar die alleen aankoopbegeleiding en taxaties doet iov banken en particulieren.
Wij hebben gekocht voor 210K en de taxatie was 212K. Volgens mij is een taxatie meestal een wassen neus. De taxateur weet namelijk wat jij er voor betaald hebt en daarbij betaal je hem ook; echt objectief is het dus niet.

Mijn vriendin was bij de taxatie aanwezig voor haar eigen appartement. Die man is nog geen 5 minuten binnen geweest en moest achteraf nog bellen voor het bouwjaar van de CV en aantal andere zaken. Daar hebben we dan ook wel even over geklaagd.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
En is het normaal dat het percentage van de korting en die van de overwaarde niet gelijk zijn? Lekkere spaarpot voor de woningbouw in ieder geval.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Ik las (en rekende vooral) verkeerd.
Maargoed, van huur naar koop stijgt de waarde bijna altijd wel.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Ook ik heb voor het eerst gekocht en zonder makelaar (mijn vriendin had al een appartement en kocht die ook zonder). Op één of andere manier komen bijna alle makelaars die ik ken hun afspraken niet na. En aangezien iedere malloot makelaar kan worden, vind ik het het belachelijke honorarium niet waard (als je zo iemand per uur zou betalen, zou het in veel gevallen goedkoper zijn).
quote:
Tweaker schreef op maandag 09 april 2007 @ 22:20:
[...]
Ik kocht ook voor de eerste keer, en was er ook bang voor en nam dus ook een aankoopmakelaar in de hand.

Als ik het zou overdoen zou ik geen aankoopmakelaar meer nemen. In feite doen ze vrij weinig.
Ze gaan mee het huis bekijken (neem meteen een taxateur mee)
Ze onderhandelen (kan zeker geld opleveren als je er zelf niet goed in bent)
Ze stellen contract op (meestal is het een standaard NVM contract, kun je evt. ook bij de notaris laten doen)
Ze inspecteren voor de overdracht (vrij nutteloos).

Bereid je goed voor en spaar een hoop geld uit is mijn advies.
Taxatie gaat toch pas na de koop? Ik zou een bouwtechnisch ingenieur (eigen huis) meenemen, maar dat heb ik ook pas na de eerste bezichtiging gedaan.
Onderhandelen is leuk, maar ze moeten eerst hun eigen kosten eruit halen (als de makelaar 5K kost, "mag" ik dus zonder makelaar 5K verspelen bij het onderhandelen); ik ken een makelaar (ex-familie) die een percentage van het verschil tussen vraag- en aankoopprijs vraagt.
Contract opstellen doet de verkopende partij; jij leest 'm alleen door en checkt op data (bij NVM is een contract standaard en is een invuloefening).
Inspectie kan iedereen, zeker als je man een klusbedrijf heeft.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Onze volgorde:
* Bezichtiging (alleen m'n vriendin)
* Nog een bezichtiging (samen)
* Onderhandelen met keuring als ontbindende voorwaarde (er waren kapers op de kust en we wilden niet 3x naast de pot pissen)
* Bouwtechnische keuring
En de rest zo snel mogelijk na de onderhandeling.

We hebben een hypotheek via de hypotheker en die heeft ook de taxatie geregeld; we vonden het bedrag wel okee en via de hypotheker was er een korting geloof ik. Taxatie is sowieso een wassen neus en kost veel (vergelijk maar met een bouwtechnische keuring; dat is een ingenieur (ir) en is min. 2 uur bezig; een taxatie is "iemand" die in een kwartier klaar is).

Ik zou niet weten wat het er toe doet wat jullie afkomst is. Wij onderhandelden ook over de telefoon en ik vraag me af waar het op gebaseerd is. De hypotheker wil zijn producten gewoon verkopen denk ik.
Enige punt is als je (uit geloofsovertuiging) tegen lenen bent dat je een aparte hypotheekvorm moet nemen; maar daar zal je je dan al in verdiept hebben denk ik.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Simbacat schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 11:11:
[...]

Ik leen liever niet met rente, maar heb helaas geen rijke oliesjeik in mijn familie die wel een tonnetje of 3 wil geven.
Er zijn constructies voor waarbij je theoretisch gezien geen rente betaald. Maar dan mis je ook allerlei voordelen (zoals HRA); uiteindelijk kost het je een stuk meer.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Jaspertje schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 13:36:
Het was voor ons het eerste huis, en ik ben van mening dat je dingen die andere mensen goed kunnen, niet zelf moet doen. het kost je tijd en stress en dat wilde ik/wij niet. Het is overigens ook een kwestie van vertrouwen.
Het is alleen de vraag of die andere mensen het wel goed kunnen. Iedereen kan zich makelaar noemen; en bij de NVM lopen ook genoeg vage figuren rond.
quote:
Wij hadden naast ovb financiering ook nog de technische keuring. De verkopende partij had daarop aangegeven dat het dan niet van verening eigen huis mocht zijn omdat zij elk huis als nieuw zien (volgens hun) en dan zou er veel meer uitkomen. Uiteindelijk helemaal geen keuring gedaan, was niet nodig (huis van 30 jaar oud en we kende de wijk)
Wat is dat voor iets vaags? Zoiets heb ik nog nooit gehoord. Ons huis is 25 jaar oud en de bouwtechnische keuring (van eigen huis) heeft wel het e.e.a. opgeleverd. Ik had bijvoorbeeld niet gezien dat de onderdorpel aan de achterkant niet helemaal in orde was; die man had een spiegeltje bij zich en toen bleek dat de onderkant van de onderdorpel helemaal niet geschilderd was; en direct wat tips om dat soort zaken te voorkomen. Bij een raam had ik ook niet gezien dat de kitrand niet meer goed was.

Overigens hebben wij ook nog vrienden die een aankoopmakelaar hadden (en was verkopende makelaar voor hun huis; Remax) en die regelde ook de keuring. Die kostte net zo veel, maar ze kregen alleen het rapport, terwijl het best nuttig is om erbij te zijn.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Het gaat om een zogenaamde halal-hypotheek. De Rabobank is daar mee bezig, al heb ik geen idee hoe ver ze daar in zijn. Je moet de Google-hits maar even doorkijken.

Overigens dacht ik dat volgens de Koran alleen woekerrentes verboden waren.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
De ene website wil graag klanten lokken met hoge bedragen (hoewel mij dat afschrikt); ik verbaas me ook elke keer hoe Van Bruggen een mooie berekening laat zien van de maandlasten bij de TV-makelaar (waarschijnlijk op basis van variabele rente en geen aflossing).

Op de site van de NHG staat ook een rekenprogramma en hoewel die weer heel voorzichtig is, vind ik die betrouwbaarder dan veel anderen. Meestal zijn het toch lokkertjes.

En qua inrichting kan je het zo gek maken als je wil. Blader de Ikea-gids door en dan kom je een heel eind. Het kan altijd beter/duurder en ook wel iets goedkoper. Verder hadden wij de "luxe" dat we al twee inrichtingen hadden en ook nog wat dingen kregen, omdat anderen nieuwe spullen kochten.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Gefeliciteerd. Krijg je dat autobed er ook bij? ;)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Tweaker schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 22:44:
[...]

100?

Gas en elektriciteit kosten al gauw 150 euro, water is niet zo duur, maar met alle heffingen en belastingen ben je al snel 200 euro per maand kwijt.
Hangt er helemaal vanaf waarin je woont. Mijn huidige woning (>360 m³, 120 m², geschakeld uit 1982 (niet super geïsoleerd)) kost me ruim 200 euro per maand (maar het is minder uiteindelijk) voor gas en licht.
Hiervoor woonde ik in een 2-kamerappartement (55 m²) en betaalde ik 60 euro per maand. Maarja, dan stoken de buren ook voor je. Dat heb ik nu ook niet, voor een rijtjeshuis heb ik belachelijk veel buitenmuur (zeker zoveel als een hoekhuis).

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Simbacat schreef op maandag 16 april 2007 @ 20:33:
As woensdag gaan we kijken naar een huis in amsterdam noord (leuk gedeelte), mijn man is vandaag al geweest en vind het geweldig. Het wordt verkocht door de woningbouw, vraagprijs 168k. 67m2 excl. zolder, tuin van 110m2. Qua budget kan die 168 makkelijk, dus we kunnen tot 168 gaan.

Als openingsbod dacht ik 153k, zal je daarmee serieus worden genomen?? Of liever iets hoger en daarna met een kleinere stap onderhandelen? Ik ben bang voor kapers namelijk, die woningen gaan razendsnel (we zijn de eerste bezichtigers deze week, hebben dus alleen concurrentie van mensen die al hebben gekeken).
Is er überhaupt onderhandelingsruimte? Waar ik woon (Zoetermeer) zijn woningen uit de verhuur die door de woningbouw verkocht worden voor een vaste (okee, wel scherpe) prijs. Dat is take it or leave it, echt niet onderhandelbaar.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Tasma schreef op woensdag 18 april 2007 @ 12:23:
[...]

Wat er wel moet gebeuren, is het vervangen van de volledige meterkast. Nu maar 3 groepen en -geen- aardlek. Heb gezien dat de kasten zelf ongeveer 400,- kosten. Inbouwen zal wel niet zo duur zijn, alleen moet je wel allemaal nieuwe draden trekken. En -dat- zal wel weer niet mogen zonder het leggen van nieuwe buizen.. i.v.m nieuwe regelgevingen.
Ik was 375 euro kwijt voor 9-groepen, 3-fase-kast (3 ALS en 1 hoofschakelaar).
Nieuwe draden kan je in principe door de bestaande buizen, maar er mag wel maar één groep door een buis.
Het is vooral duur als je bij je netbeheer de boel wil laten uitbreiden (daarom heb ik mijn 3-fase kast op 1-fase staan*; maar uitbreiding naar 3-fase als dat nodig mocht zijn, is wel makkelijk).

Geen idee wat inbouwen kost; de aansluiting heb ik door een kennis laten doen (erkende installateur), de rest zelf.

* mocht je dat doen: een 3-fase ALS werkt niet op 1-fase.

MrSleeves wijzigde deze reactie 18-04-2007 13:30 (9%)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Je kan anders nog best veel doen via de kruipruimte m.b.t. extra groep voor buiten en keuken.
De kamer boven de meterkast is bij ons waskamer en daar gaan 2 groepen naar toe, over het plafond van de hal en die wordt verlaagd (moet ook nog netwerk en CAI gertrokken worden).

En ik heb ook nog een groep opgesplitst (halve huis stond op 1 groep), één groep ging 2 buizen in.

MrSleeves wijzigde deze reactie 18-04-2007 13:44 (3%)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Als je 'm wel hebt, word je ook niet altijd vrolijk: bij ons dat kreng te vochtig dus moeten er extra ventilatiegaten geboord worden.
Aan de andere kant: ik heb de hele CV-installatie gereviseerd en dan is de kruipruimte wel handig (daar hangt een nieuwe verdeler + 50 meter Henco)
quote:
BazzH schreef op woensdag 18 april 2007 @ 14:48:
[...]

Dit is een punt waar ik in geïnteresseerd ben.

Volgend jaar komt er bij ons een nieuwe keuken. Daarin komt een vaatwasser en een combi-magnetron. We zitten op dit moment al erg krap qua stroom, 1 groep van 10A en 1 groep van 16A. Ook nog geen aardlekschakelaar, dus daar moet wat gebeuren.

Nou had ik begrepen, dat een standaard elektra-aansluiting maar ongeveer 25A is. Lijkt mij dus niet verstandig om daar dan 4 groepen van elk 10A op aan te sluiten. (Of zie ik dat verkeerd?) Iemand enig idee wat het gaat kosten om dit te "upgraden"? Kan me niet voorstellen dat alle huizen tegenwoordig een krachtstroom-aansluiting hebben...... of 2 aansluitingen. (4 groepen is tegenwoordig toch wel het minimum i.v.m. de vele elektrische apparatuur in een eenvoudig modern huishouden.)
Hier 9 groepen van 16A op een 1-fase 35A aansluiting.
Op een ander forum (klusidee) heb ik ook wel eens de discussie proberen te voeren over het gebruik van groepen, maar daar zijn ze nogal koppig ("dat MOET op een aparte groep..."). Ik vind meer groepen niet per definitie veiliger, een groep is er tenslotte voor gemaakt op uit te schakelen bij een te hoge stroom. Door alles op aparte groepen te zetten, heb je dus in mijn ogen meer kans op overbelasting van de gehele installatie (35 A in mijn geval).

Tegenwoordig is het vooral 35 A, vandaar ga je naar 3x25A (3-fase dus). Dat gebeurt door de netbeheerder en kost al snel 300+ euro.

Met betrekking tot groepen in de keuken: de stopcontacten bij in de keuken moeten over twee groepen verdeeld zijn. Schijnt iets met de hoge vermogens van keukenapparatuur te maken te hebben.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Is dat 67m2? Zo op het oog zou dat huis dan 7 meter diep moeten zijn.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Denk het niet. Op funda is het goedkoopste huis in de buurt van sneek al meer dan 90K.

Maargoed, maak een afspraak met een hypotheekadviseur; dan kom je er snel genoeg achter.

MrSleeves wijzigde deze reactie 19-04-2007 12:24 (34%)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
dominator schreef op donderdag 19 april 2007 @ 16:31:
[...]

Zo maak je vrienden. Laat ik het zo zeggen, ik vond het al een hele toer om voor het eerst een huis aan te kopen.... Laat staan om ook nog eens een heel huishouden te verhuizen. (maar goed, als jij dit niet snapt... be my guest :) )
Ik zie het precies andersom. Als je een huis koopt, heb je al kosten genoeg (meer dan bij een huurhuis over het algemeen); als je dan al een hele inrichting hebt, dan scheelt dat wel in de kosten.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Zijn dat niet dingen die een makelaar zo moet kunnen overhandigen? Althans, een kopie daarvan.
Ik mag toch aannemen dat de huidige bewoner die akte en overzicht van kosten voor de VVE heeft. Als dat huis de verkoop ingaat, is dat toch wel belangrijke informatie die de makelaar moet hebben.

Bij ons kost de VVE 15 euro per jaar; dat is alleen voor een gezamenlijke binnentuin. Het viel mij toen wel op dat de makelaar die kosten niet duidelijk had (al stond het wel bij de advertentie, alleen zonder "per jaar"); maar dat had waarschijnlijk ook met de bewoners te maken en de manier van innen (eens per jaar maakt de penningmeester een rondje om het op te halen).

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
In de taxatie wordt de waarde ná de verbouwing meegenomen.
Wij hebben opgegeven dat we de badkamer gingen verbouwen. In het rapport staat de waarde van voor en na de verbouwing.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Courtage loopt van zo'n 795 euro (makelaarsland, moet je wel veel zelf doen) tot 1 a 2% van de verkoopwaarde.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
In principe is alles te financieren in een hypotheek, of het aftrekbaar is, is een tweede.. ;)

Maar als je verkoopt, aangenomen dat je winst maakt, dan betaal je dat toch van de overwaarde. Verder valt het onder verkoopkosten (of bij aankoop, aankoopkosten) en dat is gewoon aftrekbaar of je hebt er geen last van bij de bijleenregeling.

MrSleeves wijzigde deze reactie 20-04-2007 12:29 (27%)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Weet je wat jij zou moeten doen: even naar de kvk.. ;)

Als jullie samen huiseigenaren zijn, zijn jullie beide voor 50% eigenaar. Voor zover ik weet kan er dan ook "maar" voor 50% beslag worden gelegd. Volgens mij is de enige optie BV worden. Maar ik ben er niet heel erg in thuis.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Wij hebben bij 5 offertes laten maken, nouja, we zijn bij 5 adviseurs geweest (of zij bij ons): hypotheker, hypotheek-shop, assurantiebureau, Van Bruggen en de Postbank. Van Bruggen was waardeloos, was de eerste waar we langs gingen en is helemaal nooit met een offerte gekomen (wel nog achteraan gebeld). Postbank kwam na een kwartier, was de laatste, tot de conclusie dat hij niet met een beter aanbod kon komen.

We hebben ze over het algemeen eerst een aanbod laten doen en daarna meestal wel gezegd dat we al wat hadden. Over het algemeen kunnen de meeste adviseurs met dezelfde aanbiedingen komen (hoewel de rente wel veranderd). Echt onderhandelbaar is dat niet, bij een bank rechtstreeks misschien wel.

Maargoed, ik vond het wel zinvol. We zijn ook wel wijzer geworden (Van Bruggen probeerde ons van alles aan te smeren; een andere adviseur doorzag dat weer aangezien hij precies aan kon geven hoeveel provisie er naar Van Bruggen ging).

MrSleeves wijzigde deze reactie 24-04-2007 13:16 (11%)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
OzBoz schreef op woensdag 25 april 2007 @ 21:08:
[...]

Keuken moet je in ieder geval niet meenemen.. als waardestijging. Moet maar net de smaak van iemand anders zijn. Het is sowieso wel goed om wat afspraken extra te doen, maar goed als je er 2 of 3 doet in een middagje ben je ook klaar lijkt me. Dat alle kozijnen bijvoorbeeld vervangen moeten worden is overigens wel gewoon achterstallig onderhoud. Dus dan is het leuk dat er nieuwe keuken geplaatst is destijds.. maar wat geld steken in voor mijn gevoel belangrijkere zaken zoals kozijnen ontbrak er dus aan.
Bij ons zit er momenteel een keuken in die als die vervangen wordt wel iets aan waardestijging gaat doen. Maar het hele bedrag haal je er toch niet uit, niet in de laatste plaats omdat de huidige keuken toch ook waarde heeft.
quote:
Ben zelf meer van nieuwe huizen, maar goed.. ben er nu ook achter dat schilderwerk als je het laat doen of vervangen van in mijn geval paar dorpels een dure grap kan zijn. Bij mij gaat dat echter voor een platte TV aan de muur dus heb het maar gedaan ;) Toilet kan trouwens ook 5k kosten, maar moet zeggen, dan ziet het er ook wel tof uit :)
5K is laten doen neem ik aan (maar dan nog niet bepaald goedkoop).
Overigens hebben wij ook een onderdorpel die op z'n einde zit (was al een keer vervangen, maar de onderkant nooit geverfd, en geen grind er onder om spetters op te vangen). "Onze" klusmeester gad twee opties: vervangen of opvullen en verfen. In beide gevallen zou je 5 jaar kunnen overbruggen.
Dus over 5 jaar kunnen we een kostenpost van zo'n 18K (is nu de globale schatting) verwachten.
quote:
Succes en probeer altijd in je achterhoofd te houden dat je jezelf niet te enthousiast moet maken zodat je de minpunten niet meer zo ziet.
Precies! :)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
OzBoz schreef op zondag 29 april 2007 @ 21:09:
[...]

Ach, dan kan ie altijd nog wel 3 hypotheekverstrekkers vinden die hem de lening niet willen vertrekken of een makelaar die te laag taxeert ;) Though, lullig voor de verkopende partij.
Als ik jouw tegenpartij was, ging ik wel even voor jou hypotheekshoppen. Wedden dat ik dan wel een hypotheekverstrekker en een taxateur vind. Waarschijnlijk tegen minder gunstige voorwaarden (geen NHG bijv.), maargoed, dat is dan niet mijn probleem.. :)
quote:
vanaalten schreef op zondag 29 april 2007 @ 22:51:
[...]

Correct me if I'm wrong, but:
Is het speciaal voor huizen-aankoop bij wet niet zo geregeld dat de koper na tekenen van het voorlopig koopcontract drie dagen bedenktijd heeft waarin hij zonder opgaaf van reden kan ontbinden?

Dus je kan 'ja' zeggen, dan nog een keer gaan kijken om zeker te weten dat je het wilt hebben en dan eventueel na tekenen toch 'nee' zeggen. Rare manier van werken (en Cis heeft dat ook niet gedaan, las ik), maar het kan dus wel.

Edit: in mijn voorlopig koopcontract staat die drie dagen bedenktijd in elk geval duidelijk vermeld. Maar ik dacht dus dat dat zelfs wettelijk verplicht was.
Drie dagen bedenktijd klopt, maar het is wel een k**streek die je dan uithaalt (eerst onderhandelen en daarna nog even bezichtigen en ervan afzien). Ik vraag me af met welke smoes je dan gaat bezichtigen, de koop is al afgesloten.. wat valt er dan te bezichtigen (of de verkopers kunnen "opeens" niet de eerste drie werkdagen.. en dan zit je er aan vast). In het geval van Cis niet, maar als je zoiets doet, ben je niet echt lekker bezig imo.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Ik vraag me af hoe vaak een taxateur lager taxeert dan de uiteindelijk verkoopprijs. Volgens mij is die kans er alleen als je meer dan de vraagprijs biedt.
Daarbij, jij betaalt hem, in hoeverre is er dan sprake van onafhankelijkheid?

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Normaal gesproken: 125% van de executiewaarde. De executiewaarde staat ook in het taxatierapport en is meestal 80-90% van de waarde.
quote:
jmderonde schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 15:34:
[...]

Ons huis werd hoger getaxeerd dan onze koopprijs :D
wel handig, want je mag geloof ik 125% van de koopprijs als hypo nemen ( is alweer paar jaartjes geleden)
Bij NHG is er een andere regeling. Dan mag je 12% (8% bij nieuwbouw) boven de taxatiewaarde (of koopsom) lenen (max 265K). Executiewaarde is dan niet van belang, aangezien NHG het verschil toch betaald (dus de leningverstrekker krijgt z'n geld toch wel).

MrSleeves wijzigde deze reactie 03-05-2007 16:07 (67%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Wordt er niet "kosten verkoper" bedoeld? "Vrij op naam" is toch alleen in geval van een nieuwbouwwoning (aangezien er geen overdrachtsbelasting betaald hoeft te worden)?

Als ik mijn huis KK zou verkopen, zou ik niet reageren op een KV-bod, of het moet een heel interessant bod zijn.

Edit: Betere link: "Inschrijving in het kadaster, overdachtsbelasting en de kosten van de transportakte komen niet voor uw rekening, maar worden door de verkoper betaald."
Dan nog zou ik er als verkoper niet aan beginnen.

MrSleeves wijzigde deze reactie 07-05-2007 11:40 (32%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
12% klinkt heel erg als een NHG-berekening. Van NHG mag je 12% meer lenen dan de koopsom, boven die 12% heb je geen NHG en dus geen rentekorting.

Maargoed, blijft vreemd: de koopsom is 147500, dus zou je met NHG tot 165200 kunnen gaan, mits de rest van de voorwaarden ook goed zijn natuurlijk (inkomen e.d.). Wellicht heeft ze een fout gemaakt en 12% van de executiewaarde (i.p.v. de koopsom) genomen?

Verder heb ik nog nooit gehoord van een wettelijke rekenvoorbeeld.

Overigens was onze KK 7%, echt veel lager kan niet aangezien de overdrachtsbelasting al 6% is.

MrSleeves wijzigde deze reactie 09-05-2007 10:16 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Ixion schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 10:27:
[...]

Wat heb jij dan precies allemaal wel en niet gedaan?
Geen aankoopmakelaar.
Zelf notaris gezocht.

Ik ben het even aan het terugrekenen, maar denk dat het wel ruim 7% is.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Zodra het op medische keuringen aankomt, is het altijd zo'n gestress. Ik heb het in mijn omgeving ook al eens meegemaakt; was net zo'n drama.
En wat een vertrouwen in de post opeens. Volgens mij heb je bij email meer zekerheid dat het bij de goede persoon terecht komt.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Tja, lastig. In principe mag een verkoper maar met één koper tegelijk onderhandelen (zodat de kopers niet tegen elkaar worden uitgespeeld). Je kan een bod uitbrengen, maar dat moet wel interessant genoeg zijn voor de verkoper dat hij de onderhandelingen met de eerste koper staakt.

Wat is wijsheid? Je zou een eenmalig bod kunnen doen van 275K, of een eerste bod van 267,5K.

Bij de verkoop van het appartement van m'n vriendin (wij waren dus de verkopers) waren er ook twee potentiële kopers. We hebben ze beide een laatste bod laten doen en daar de hoogste van genomen.
quote:
mtthw schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 14:29:
Update: de verkoper wil verder met de bieder die het meest interessante openingsbod doet. Bod gedaan van 262. Het mindere van het verhaal is dat hij nu ook de andere partij nog een kans geeft en op basis van ons bod en het nieuwe bod van de andere partij verder in onderhandeling gaat. Jammer dat hij de andere partij ook nog een kans geeft, naar mijn idee niet helemaal eerlijk, maar daar is weinig aan te doen.
Denk dat dat te laag is. Als ik de andere partij was, had ik een (stiekum toch tweede) bod van 265K gedaan.
Eerlijk is het niet, want hij is eigenlijk jullie tegen elkaar op aan het laten bieden.

MrSleeves wijzigde deze reactie 10-05-2007 15:10 (38%)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Dat is natuurlijk ook zo, bij ons zijn er twee huizen voor ons neus verkocht, plus een nieuwbouwloting waar we ver op de reservelijst (36 woningen, wij stonden op plaats 256 en 300-nogwat) stonden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Moeilijk te zeggen zonder rentepercentages, maar het komt wel enigzins in de richting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
matthijst schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 09:15:
[...]

Is Obvion een "goede" verstrekker qua voorwaarden?
Ja, één van de betere. Wij hebben onze hypotheek ook bij Obvion.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
vanaalten schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 22:12:
Op zich is het denk ik wel begrijpelijk, van die levensverzekering:

Even uitgaande van bestaande bouw:
Ik koop een huis van 250k, executiewaarde 225k, neem een hypotheek (lening) van 300k.

Stel ik kom een maand na aankoop te overlijden. 'Men' wil die 300k terugvangen en verkoopt m'n huis. Balen, levert (executieverkoop, gedwongen verkoop, dus onder de marktwaarde) 225k op. De levensverzekering is er om het gat op te vullen en die zal destijds dus afgesloten zijn om zeg 75k euro uit te keren bij overlijden. Dus 75k van de verzekering, 225k van het huis, geldgever heeft z'n geld terug. Als het huis toevallig meer opbrengt zijn de erfgenamen misschien ook nog blij.

Uitgaande van nieuwbouw is de situatie niet zo heel veel anders:
Stel, je komt na het leggen van de fundering te overlijden. Zo'n kaal vlak beton is niets waard, om waarde te maken moet het huis gewoon afgebouwd worden. Die 300k van de hypotheek wordt dus ondanks je dood gewoon uitgegeven en de geldgever wil dat toch terug. Je krijgt dan dezelfde situatie: nieuw gebouwde huis wordt verkocht en levensverzekering dicht het gat.

En aangezien die verzekering dus al afgesloten moet zijn vanaf dat de eerste schop de grond in gaat, moet je dus ook vanaf het begin premie betalen.

Disclaimer: ik kan er helemaal naast zitten.
Je krijgt natuurlijk wel maar max 281K bij een executiewaarde van 225K.
En bij nieuwbouw is het huis, zodra het klaar is, al meer waard geworden.

En is het niet mogelijk om die premie, net als de bouwrente, in de hypotheek te stoppen?

Overigens: gaat het huis niet eerst naar de nabestaanden, die verkopen dan zelf. Scheelt natuurlijk wel behoorlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Simbacat schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 12:50:
We hebben besloten, we gaan voor Florius. Ik heb doorgerekend en het scheelt eigenlijk 7 euro per maand tov van Fortis, maar betere voorwaarden EN fijn contactpersoon die proactief is en zich steeds aan de afspraken heeft gehouden. Vanmiddag om 14 uur gaan we offerte tekenen en alles ff regelen/afgeven.
Gefeliciteerd. Wat ik miste in de vergelijkingen waren de rentevaste periodes. En met de gegeven info lijkt Florius een best goede keuze; bij een spaarhypotheek is de rente die je betaalt tenslotte ook de rente die je krijgt over het gespaarde deel; als de rente dus hoger staat is dat dus niet direct een nadeel.
quote:
Lordy79 schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 19:45:
[...]
Zelf heb ik trouwens een 100% aflossingsvrije hypotheek :+
En je voorspelt de volgdende beurscrash al? Dan weet ik niet wat meer risico heeft: een 100% aflossingsvrije hypo of een (deel) beleggingshypo waar je toch wel wat aan overhoudt (overigens hebben wij een soort van hybride: beleggen met een gegarandeerde minimale opbrengst).
Als je gelooft dat er weer een crash aankomt, zou je er ook rekening mee moeten houden dat huizenprijzen kunnen dalen (en met een stijgende rente is zelfs dat niet ondenkbaar). Waar ik woon (Zoetermeer) heb ik bijvoorbeeld nog het risico dat een stukje verderop een wijk met totaal 8000 huizen uit de grond wordt gestampt (drukt de huizenprijs).

En daarbij: een beurscrash wil niet zeggen dat de fondsen waarin je belegt met dezelfde vaart dalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
weef schreef op maandag 21 mei 2007 @ 22:05:
Moet je nu vragen bij een 2e bezichtiging of de whirlpool eens aan kan en of je ff een glas water mag opwarmen mbv de magnetron?
Moeten niet, maar je kan het wel doen natuurlijk. Tijdens de inspectie heb ik in de badkamer de WC doorgetrokken. Toen we later terugkwamen drupte het de woonkamer in en bleek de lekkagevlek niet van een radiator te zijn. Uiteindelijk heeft de verkoper alles betaald; wel jammer voor hem, want de makelaar had de hele lekkage (radiatorverhaal) uit z'n duim gezogen.

Ik weet wel dat ik de volgende keer de inspectie nog grondiger doe en de makelaar pech heeft als hij een andere afspraak heeft (was in ons geval; onze inspectie was na de overdracht en daardoor wat gedoe). En zodra ik ook maar iets vind, laat ik een behoorlijk bedrag bij de notaris achter, zodat ik zeker weet dat de boel snel en goed gerepareerd wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
En bij ons was de Postbank duidelijk niet het voordeligst (en ook niet het klantvriendelijkst). Uiteindelijk issie een kwartier binnen geweest om tot de conclusie te komen dat hij niet op kon tegen de rentes van de anderen (hypotheker en hypotheekshop).

En je kan naar banken gaan, maar waarom ben je daar zo op gefocused? ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
En de adviseurs bij de Postbank werken wel voor niets?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Marko schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 16:42:
[...]

niet zo naief.... die zijn in dienst van de postbank ja. ik mot gewoon niks hebben van die zakkenvullers in vage hypotheekshopjes op het winkelcentrum. that's why :)
Ja, maar uiteindelijk zal het niet zoveel uitmaken. Ter vergelijking is voor mij de goedkoopste autoverzekering bij Delta Lloyd. Deze is alleen af te sluiten via een assurantiebureau dus ondanks dat er een tussenpersoon bij betrokken is (en betaald moet worden), is de premie het laagst.

Het feit dat er geen "zakkenvuller" tussen zit, is geen garantie voor het laagste/beste produkt.

En uiteindelijk is jouw verhaal ook enigzins tegenstrijdig. Maar één van de drie banken die je om een offerte vroeg, voldeed. Heb je überhaupt naar iets anders dan banken gekeken?

MrSleeves wijzigde deze reactie 22-05-2007 16:59 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Dit kan ook, zeker bij de eerste situatie. En de kans dat iemand de vraagprijs of meer biedt, is vrij klein. Overigens zou ik, als ik de verkoper was, direct het bod accepteren in geval van situatie 2 of 3. Dan is het jammer voor jou.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Je hebt ook een andere optie: als die 100K wordt uitgekeerd, ontstaat er dus direct een overwaarde van 100K (als de waarde van het huis gelijkblijft). Als er dan nog extra ruimte nodig is, kan de hypotheek waarschijnlijk makkelijk worden verhoogd.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
kindt schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 15:44:
nu ik mij door deze 66 pagina's heengeworsteld heb, lijkt het me tijd om ook wat info te delen.
d:)b (zoveel beginnende tweakers zijn er niet die eerst het hele topic lezen, laat staan een vorig deel)

Ik heb de links even in de startpost gezet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Zorgen dat je op Funda staat, is belangrijker dan dat je in een lokaal krantje staat. Maar zit je wel aan een NVM-makelaar vast.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
vanaalten schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 19:33:
Zo'n bankgarantie kan in een dag geregeld zijn. Bij mij was 'ie de dag na het tekenen bij De Hypotheker onderweg naar de notaris.

Maar: je moet er wel om vragen! In principe is een bankgarantie niet verplicht, je mag ook 10% van de som aanbetalen (staat als het goed is in je koopcontract). De bank zal het dus misschien ook niet uit zichzelf aanbieden.
Ik heb er niet voor hoeven vragen. Het kwam vanzelf aan de orde. Het kost echter wel tijd, dat het geen tijd kost op het moment van tekenen is vrij logisch. Om de bankgarantie te regelen gelden praktisch dezelfde regels als de hypotheekofferte, alle zaken moeten wel in orde zijn (dus roodstaan, leningen, cc, etc).
quote:
Overigens kost zo'n garantie meestal geld (je kan het meenemen in je hypotheekonderhandelingen...), denk aan iets van 1% van het garantiebedrag (dus woning van 250000, garantiebedrag is daar 10% van is 25000, dan zal de premie orde grootte 250 euro of zo zijn.
Dat is heel gebruikelijk volgens mij. Ik weet niet zeker of dat bedrag eenmalig aftrekbaar was.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Volgens mij is het toch de taak van de verkoper om het contract op te stellen.
En het klopt dat jij de notaris betaalt, dat doet die makelaar dus slim. Hij hoeft niets te doen en de kosten liggen bij jou. Is die makelaar niet aangesloten bij een vereniging ofzo?

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Ik zou bijna contact opnemen met de verkoper. Bij Kassa vertelde ook wel eens dat mensen een makelaar hadden die het huis maar niet verkocht; dat terwijl er serieuze gegadigden waren. Uiteindelijk is het huis verkocht aan een stroman, ver onder de prijs (ze moesten er toch vanaf). Later spraken ze per toeval die eerste mensen en bleek dat die geboden hadden, maar dat de makelaar de boot had afgehouden.

En die man van NVM in de studio nam het praktisch op voor die makelaar (geen bewijzen, incidenten, etc); reputatie van makelaars in het algemeen interesseerde hem blijkbaar niet.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Spyro_the_Dragon schreef op maandag 18 juni 2007 @ 07:37:
[...]

Goed over nagedacht dan.... of toch eens naar zo'n TV programma gekeken waar dat soort acties (huis/pension/camping in het buitenland) altijd grandioos mislukken...
Zou me niks verbazen. Overigens ken ik een soortgelijk verhaal. Ook een pension in Oostenrijk. Binnen een paar jaar waren ze terug in NL en zaten ze in een klein flatje. Die mensen hadden de boel toch onderschat.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Marko schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:17:
Ze kunnen zelfs het koopcontract tekenen en dan binnen 3 dagen zonder opgaaf van reden ontbinden, dus wat heeft een rechtszaak voor nut als je niet eens een getekend contract hebt... :s
Weet je zeker dat de verkoper dat recht ook heeft? Ik dacht alleen de koper namelijk.
Stel dat een verkoper al heeft getekend en hij krijgt toch een hoger bod in die 3 dagen.. dag huidige koper, hallo hogere bieder. Volgens mij kan dat niet.

Maargoed, vooor mtthw blijft het wel lullig. Gelukkig is het snel afgeblazen, maar ik kan me ook wel voorstellen dat je behoorlijk baalt. Bij ons zijn er drie huizen voor ons neus weggekaapt, maar dat kwam omdat wij niet snel genoeg waren (huizen waren al weg, voordat wij wilden bieden). Dat vond ik al jammer, dus dan kan ik me er wel wat bij voorstellen.

Ik zou het verder wel laten gaan, misschien wel even duidelijk laten blijken dat je niet blij bent met de gang van zaken, maar daar schiet je verder niet veel mee op.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
_Tripps_ schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 07:57:
Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst en wellicht is de verkoper nu gedwongen mee te werken aan een koopcontract, maar hij zal zich waarschijnlijk toch gaan beroepen op een overmachtsclausule (dat zit haast wel standaard in een koopcontract).
Ondanks dat inmiddels niemand hier meer de koop zou willen afdwingen, staat er volgens mij niet echt een overmachtsclausule in een koopcontract voor de verkopende partij. De koper heeft wel een aantal opties, maar de verkoper kan niet zoveel. Van hem mag je namelijk verwachten dat hij er al over nagedacht heeft.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Volgens mij hangt het van de verzekeringsmaatschappij en het bedrag af, maar bij de één is een verklaring (zoals bij ons) genoeg, bij de ander is er een medische keuring (vrienden van ons). En ik dacht dat ze aan de hand van die verklaring ook nog wel een test kunnen doen.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
De hypotheker heeft daar een mooi berekeningetje voor.
220K is dan net te doen.

Je kan een (eind)bod waar je weer wat doet met de overdracht; de hint dat je daar wat mee kan onderhandelen heb je tenslotte gekregen.

MrSleeves wijzigde deze reactie 21-06-2007 15:40 (30%)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
GaMbiNo schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 15:52:
[...]

Een taxatie is verplicht voor het verkrijgen van de hypotheek. Dit kostte ons toen iets meer dan 200 euro.
Ik denk dat hij bedoelt vóór de verkoop. Wij hebben dat niet gedaan, omdat ons vertrouwen in taxateurs/makelaars heel laag is. We hebben wel een bouwtechnische keuring laten doen; vond ik nuttiger (en dat was tenminste een ir. i.p.v. een makelaar met een cursusje).
quote:
Maar 10% kk is idd redelijk ruim berekend. Als je een notaris zoekt via www.degoedkoopstenotaris.nl kun je ook nog wel wat besparen op die notariskosten trouwens (kost ons nu 906 euro). Maar die taxatie komt daar dan wel weer bij.
In het hypothekerbereningetje zit ook de taxatie, en die is vrij ruim. Wij waren iets van 300 euro kwijt voor een taxatie van 212K. Dat is ook zo maf: een taxatie is niet berekend a.h.v. de oppervlakte of inhoud (dat geeft toch aan hoeveel werk het zou zijn), maar op de getaxateerde waarde.

MrSleeves wijzigde deze reactie 21-06-2007 15:57 (11%)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
kindt schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 15:56:
je zult ook een betaling moeten doen voor de NHG en een taxatie.
Kosten voor NHG zitten ook in die berekening.. ;)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Soms moet je harde grenzen stellen. Voor thewongandonly is het ook wel de bovengrens qua hypotheek enzo.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Niet dat ik het weet; en of dat heel netjes naar de verkopers toe is, is ook maar de vraag. Je zou wel een kopie aan de verkoper kunnen geven. Die heeft informatieplicht dus zou die informatie door moeten spelen naar potentiële kopers.

MrSleeves wijzigde deze reactie 26-06-2007 11:56 (4%)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
De meeste financieringsproblemen hebben denk ik meer te maken met speciale omstandigheden: contract voor bepaalde termijn, bepaalde chronische aandoening of een vriendin met een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd. :)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
TheoQ schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 09:25:
Nieuw huis gevonden, 2 keer bezichtigd, en we gaan ervoor :-)
Omdat we deze keer zonder aankoopmakelaar handelen, vraag ik me af hoever ik onder de vraagprijs van 289.000 kan gaan zitten.
De hypotheker en de mijn vriendin denken aan 269.000. Ik twijfel of het niet lager kan?
(Huis staat 2 maanden te koop, oplevering in jan/feb volgend jaar.)

Wat is jullie gedachten hierover?
Geen idee, maar als het 2 maanden te koop staat en ze hebben nog 7 maanden de tijd, zijn ze niet bepaald aan het zweten. Of er moet nog geen bezichtiging zijn geweest, maar dan nog.. echt veel zorgen zullen ze nog niet hebben of het huis wel of niet verkocht wordt.

Heb je bij het Kadaster al gekeken? Daar kan je koopsommen opvragen van de straat (en wellicht van het adres zelf).

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
^^ wat hij zegt klopt. :)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
LuCarD schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 15:07:
Nu ben ik aan het twijfelen over een aankoopmakelaar of niet. Op zich heb je zo'n gast namelijk helemaal niet nodig. Maar ik heb gehoord dat leuke woningen eerst onderhands ( 2 a 3 dagen ) worden verhandeld voordat ze op de zoeksites terecht komen. Weet iemand iets meer hier over?
Dat onderhands verhandelen zal best, maar ik zou me persoonlijk niet laten gebruiken door makelaars die zo te werk gaan. Ik bedoel, willen ze dat huis verkopen, dan moeten ze het te koop zetten en niet via via verkopen. Dat riekt naar oplichterij en de twee makelaars strijken een leuke extra winst op (bovenop hun provisie).

MrSleeves wijzigde deze reactie 05-07-2007 15:13 (37%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Hmm, de hypotheker en de belasting invullen. Dat is het enige waar hij de mist ingegaan is bij ons. En behoorlijk.. het was een behoorlijk rommeltje, waardoor we vorig jaar een negatieve voorlopige teruggaaf hadden. Uiteindelijk wel weer rechtgetrokken, maar de voorlopige teruggaaf is bij ons nog een beetje vreemd qua bedragen en ongeveer de helft van wat we totaal terug moeten krijgen (dat is dan weer extra vakantiegeld)..

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Tja, met nieuwbouw laat je wel een heel aanbodgedeelte links liggen. Maar daarbij staan er echt nog wel nieuwbouwwoningen te koop voor minder dan 280K. In Oosterheem, Zoetermeer gaat het nu vanaf 226,5K, maar tot voor kort was het nog een stuk lager. Nadeel is wel dat je dan niet de enige bent. Wij werden ook uitgeloot (plaats 250+ op de reservelijst), huizen waren dan ook echt goedkoop. Uiteindelijk toch maar een huis gekocht in een straat in plaats van in een zandbak.. ;)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Cobb schreef op maandag 16 juli 2007 @ 20:17:
[...]

Bestaande bouw is veelal duurder (door 10% k.k.) en met nieuwbouw heb je een voordeel omdat het huis sneller in waarde stijgt. Maar je hebt wel gelijk we kijken nu sinds kort ook naar woningen met 3 slaapkamers en die zijn nog redelijk geprijsd.
Uiteindelijk hebben wij vorig jaar een 5/6-kamer ééngezinswoning voor 210K gekocht. Daarna is er wel het e.e.a. aan gedaan, maar dat zou je met een nieuwbouwwoning helemaal hebben. Bij nieuwbouw heb je bouwrente en meerwerk, bij bestaande heb je overdrachtsbelasting.
quote:
Toch kan niemand ontkennen dat de huidige huizen prijzen gewoon veel te hoog liggen.
Anderzijds is de rente nog steeds erg laag. Het grote voordeel is natuurlijk voor de mensen die vroeger een huis hebben gekocht en nu kunnen profiteren van het beste van beide werelden: lage hypotheek én een lage rente. Maar daarvoor hadden ze wel die hoge rente.
quote:
We wilden eindelijk groter gaan wonen met een tuin etc. en het idee was om hier een jaar of 20 te blijven wonen. Nu koop ik dan maar kleiner om vervolgens na een jaar of 5, 10 maar weer eens verder te kijken. Wat moet je anders?
Tja, voor 210K heb je geen villa, maar op het ogenblik hebben wij ruimte zat (grote badkamer, aparte waskamer, 2 slaapkamers die nu logeer- en spelletjeskamer zijn/worden, 1 studeer-/werkkamer en nog een joekel van een slaapkamer). En tegen de tijd dat mijn salaris verder omhoog is gegaan en er komt iets op ons pad dan is dat wellicht het overwegen waard.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
Slasher schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 09:53:
[...]

Ik herhaal het nog maar eens: met bestaande bouw is het echt wel wat te vinden maar blijkbaar wil je dat niet, moet je ook niet klagen
Zoals ik al aangaf, voor 210K kan het. In onze hypotheek zit nog 10K verbouwing en komen dan op 235K uit als hypotheek.

Geen idee of zo'n link werkt, maar op funda zo even 15 woningen gevonden (Zoetermeer, woonhuis, 4 kamers, 100+ m², tussen 200K en 225K, én tussen 1981 en 1990), waarvan er nog 10 te koop zijn.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Heeft ook te maken met wanneer de rente wordt berekend, dat is het verschil tussen nominaal en effectief in ieder geval. Maargoed, van mijn kant is dat een beetje klok en klepel enzo; ik weet er het fijne niet van (alleen dat je beter naar effectief kan kijken).

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
quote:
CORVETTE schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 10:59:
Ik zit er hard over na te denken om te blijven zitten en wat aan te bouwen. In mijn ogen kan het niet lang zo blijven ( hoge rente / hoge huizen prijzen ), 1 van de 2 moet gewoon zakken.
Hoge rente? De rente is wel gestegen (vorig jaar huis gekocht met 4,4% rente voor 20 jaar), maar je moet voor de gein het verloop eens bekijken. De rente staat nog steeds behoorlijk laag.

MrSleeves wijzigde deze reactie 18-07-2007 11:21 (10%)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Ik heb een nieuw deel gemaakt.

Ervaring met huis kopen deel 3

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True