Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Maar je betaalt toch wel minder aan de belasting, doordat je een deel weer terugkrijgt vanwege je hypotheek...?Canaria schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:53:
[...]
Fiscaal wel, financieel niet. Elke euro die je aan hypotheekrente terugkrijgt, heb je wel zelf betaald.
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Anoniem: 15354
Een taxateur komt wanneer jij het wilt. Meestal is dat pas na het sluiten van de overeenkomst ivm kosten, maar dat hoeft niet.
Bouwtechnisch kan ook, maar voor een "nieuw huis" is dat niet nodig meestal. en een taxatierapport moet je later toch laten maken.Ik zou een bouwtechnisch ingenieur (eigen huis) meenemen, maar dat heb ik ook pas na de eerste bezichtiging gedaan.
Een taxatierapport voor een hypotheek voor de aankoop van je huis heeft fiscale voordelen, een bouwtechnische keuring niet.
Die laatste heb ik ook gedaan, maar dan nog betaalde ik 1500 euro en normaal tarief was 2000 voor mijn huis. 5K is wel absurd veel. 1000-2000 euro kan het nog wel waard zijn misschien, zeker als je zelf er niet goed in bent.Onderhandelen is leuk, maar ze moeten eerst hun eigen kosten eruit halen (als de makelaar 5K kost, "mag" ik dus zonder makelaar 5K verspelen bij het onderhandelen); ik ken een makelaar (ex-familie) die een percentage van het verschil tussen vraag- en aankoopprijs vraagt.
Je moet het er als kopende partij wel mee eens zijn en daarom vooral begrijpen wat er in staat (een hoop mensen doen dit niet imo en denken NVM, het zal wel goed zijn). Maar bij de notaris laten opstellen kan ook. Moeilijk is het met inlezen zeker niet.Contract opstellen doet de verkopende partij; jij leest 'm alleen door en checkt op data (bij NVM is een contract standaard en is een invuloefening).
Inspectie kan iedereen, zeker als je man een klusbedrijf heeft.
Zoals ik al zei, imo is een aankoopmakelaar zijn geld niet waard, ook al heb ik er zelf wel een genomen. Alleen het onderhandelen is ene echt voordele, maar zoals je zelf al zegt, het kost ook wat en het is maar de vraag of je er netto echt iets aan over houdt.
Let niet alleen op de ontbindende voorwaarden, het hele contract moet ok zijn. Let bijv op bankgarantie, erfrechten, vrij van huur, boeteclausules, etc.Anoniem: 215022 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 10:08:
- Koopcontract regelt verkopende partij, wij letten op ontbindende voorwaarden (zoals financiering etc)
Denk maar niet dat je zonder koopovereenkomst een offerte gaat krijgen. Je kunt een berekening krijgen (lees: standaar computerduitdraai), meer niet, en dan is nog niks zeker.vanaalten schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 14:14:
Het liefst ga je voor de koop van een huis alvast met een paar hypothekers praten, scoor vast een paar offertes dat je zodra het er op aan komt weet wat je wil.
Daar kun je geen duizenden euro's mee redden hoor. De belastingdienst is niet gek. Als ze je pakken ben je zuur en het weegt echt niet op tegen die tientjes die je ermee wint. Gewoon laten zitten.Let met name op die prijs van het huis zelf. Als je daar net overheen gaat kan je misschien regelen dat je bepaalde onderdelen (zonwering, parket) 'los' overkoopt en daarmee de prijs van het huis verlaagt.
Dit is zeker waar!!!Maar goed, het loopt hier allemaal nog. Zal blij zijn als de hypotheek helemaal geregeld is. Algemene tip: als het er op aan komt gaat het sneller dan je denkt en heb je veel te weinig tijd om het helemaal goed te regelen. Goed voorbereid zijn helpt.
Ik had 4 weken en een makkelijke hypotheek (een inkomen, starter, geen BKR / financiele verplichtingen / scheiding) en nog was het haasten. Achteraf gezien had ik het ook slecht voorbereid (teveel bezig met kijken en niet met kopen).
Kies alvast een een aantal notarissen, taxateurs, bouwdeskundige, hypothekers etc waarmee je in zee wil gaan. Duurt het bij de een te lang heb je nog een back-up.
Da's waar, maar je gaat daarna wel naar huizen kijken met de wetenschap dat je 'm kan betalen, weet wat voor hypotheek je wil en wat er bij komt kijken. Je kan dan vrij snel na aankoop van het huis de hypotheek regelen.Anoniem: 15354 schreef op woensdag 11 april 2007 @ 00:31:
[...]
Denk maar niet dat je zonder koopovereenkomst een offerte gaat krijgen. Je kunt een berekening krijgen (lees: standaar computerduitdraai), meer niet, en dan is nog niks zeker.
Oh, en met offertes bedoelde ik eigenlijk zo'n standaard uitdraai...
Ik vraag mij even af of het voor de belastingdienst iets uitmaakt. Ze missen inkomen van de overdrachtbelasting maar daar staat tegenover dat jij over die paar duizend euro die je buiten de koopsom praat geen renteaftrek hebt.[...]
Daar kun je geen duizenden euro's mee redden hoor. De belastingdienst is niet gek. Als ze je pakken ben je zuur en het weegt echt niet op tegen die tientjes die je ermee wint. Gewoon laten zitten.
Mmmm... even een snel rekensommetje gemaakt. Stel dat je 7500 euro van de koop-prijs als losse roerende goederen weet op te voeren, dan scheelt dat je 450 euro aan overdrachtbelasting (6%) maar kost je jaarlijks 145 euro aan hypotheekrenteaftrek (4.6% rente in de 42% aftrekschaal). Belastingdienst vind dit denk ik wel een prima regeling!
Daarbij zorgt die truc er voor dat je een paar tiende procent minder rente betaald (NHG zorgt voor pak 'm beet 0.3% lagere rente), dus absoluut gezien minder hypotheekrente-aftrek dus ook daardoor loopt de belastingdienst minder inkomen mis.
Het zal eerder de stichting NHG iets uitmaken - je bent immers bezig om met je huis-waarde te smokkelen om NHG te krijgen.
(oh, en enkele duizenden euro's kan je er wel degelijk mee redden en er zijn wel degelijk hypotheekverstrekkers die er niet moeilijk over doen - of het zelfs zelf voorstellen.)
Het gaat om een zogenaamde halal-hypotheek. De Rabobank is daar mee bezig, al heb ik geen idee hoe ver ze daar in zijn. Je moet de Google-hits maar even doorkijken.
Overigens dacht ik dat volgens de Koran alleen woekerrentes verboden waren.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Dat mag niet zomaar. Bepaalde onderdelen van een huis vallen namelijk ook onder de categorie onroerende goederen. (stond afgelopen maand een mooi stukje in in vereniging eigen huis)Let met name op die prijs van het huis zelf. Als je daar net overheen gaat kan je misschien regelen dat je bepaalde onderdelen (zonwering, parket) 'los' overkoopt en daarmee de prijs van het huis verlaagt.
Ik geloof dat hun richtlijn was dat als je het zonder het huis te beschadigen weg kunt halen het roerende goederen zijn. Een gelijmde parketvloer en zonwering valt daar dus niet onder.
Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...
Anoniem: 215022
Nee in principe is alle rente niet toegestaan, dus ook de rente op je spaarrekening geef je weg en lenen doe je in principe zonder rente. Probleem is dat je rente niet kan vermijden en dat alles draait op rente. En uiteraard zijn er meningsverschillen tussen geleerden over het kopen van een huis met een rente-lening. De meeste zeggen 'mag niet', enkele zeggen 'mag wel onder voorwaarden' (huis om te wonen, niet voor verhuur, geen overdreven koopsom, je probeert de lening zo laag mogelijk te houden en zo min mogelijk rente te betalen etc).MrSleeves schreef op woensdag 11 april 2007 @ 08:22:
[...]
Het gaat om een zogenaamde halal-hypotheek. De Rabobank is daar mee bezig, al heb ik geen idee hoe ver ze daar in zijn. Je moet de Google-hits maar even doorkijken.
Overigens dacht ik dat volgens de Koran alleen woekerrentes verboden waren.
Zolang er HRA bestaat zal het er niet komen. Tevens kun je je afvragen hoe halal een rentevrije hypotheek is via een bank/instelling die in oorsprong wel met rente werkt. De 'moderne moslims' kopen nu toch al en de 'orthodoxe moslims' zullen om die reden geen hypotheek van de Rabo nemen.
Dit soort zaken zijn vooral lastig omdat de meeste fatwa's (religieuse uitspraken) worden gedaan in hele andere regio's die geen rekening houden met de omgeving waarin ik nu zit (geen isl. banken, andere huizenmarkt etc).
Inderdaad, zelfde voor een zonnescherm, als je het huis 'moet slopen' om m eraf te krijgen, dan valt het gewoon onder het huis4of9 schreef op woensdag 11 april 2007 @ 08:23:
[...]
Dat mag niet zomaar. Bepaalde onderdelen van een huis vallen namelijk ook onder de categorie onroerende goederen. (stond afgelopen maand een mooi stukje in in vereniging eigen huis)
Ik geloof dat hun richtlijn was dat als je het zonder het huis te beschadigen weg kunt halen het roerende goederen zijn. Een gelijmde parketvloer en zonwering valt daar dus niet onder.
Voordeel is hiervan is dat je niet met een huis langer dan 3 maanden zit... nadeel is natuurlijk dat je huis moet verkopen aan de woningstichting (waar je denk ik veel al het minimale voor krijgt en 50% winst moet delen). Maar het huis wordt altijd wel getaxeerd door een onafhankelijke (voor zover uiteraard) makelaar.Cis schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:47:
[...]
Is het binnen die 3 maanden een verplichte verkoop? Dat zou niet interessant zijn als je "denkt" dat je er meer uit kan halen. Een huis kan wel 130.000 waard zijn, maar als je weet dat er binnen 2 jaar een winkelcentrumpje wordt gebouwd in de nabijheid, of dat er een revatilisering gaat plaatsvinden in de wijk, zou je er wellicht meer voor kunnen vangen.
Wat betreft het stijgen van de waarde van je huis: Stel dat de huizenprijzen elk jaar 4% stijgen, dan kost een huis van 100.000 na 5 jaar bijna 121.700. Dat is dus niet zo heel veel (21700/2 = 10.850). Bedenk echter wel dat het, naar mate je loon stijgt, fiscaal minder aantrekkelijk is om een lage hyptoheek te hebben (toch? correct me if i'm wrong).
Ehm... het gaat dan in mijn geval dan toch dat ik zelf bepaal of ik die (dure) keuken erin zet? Ik heb dan (toch?) niks te maken met VVE ? Hierbij geldt namelijk als het huis weer getaxeerd wordt (bijvoorbeeld bij verkoop) dan wordt de keuken apart getaxeerd en krijg ik de "winst" 100% terug. Dat bedoelde ik met groot onderhoud. Ook voor aanpassingen die gedaan zijn (denk dan bijvoorbeeld aan een dakkapel)edit: wat betreft het groot onderhoud: als het aantal huurders groter is dan het aantal kopers, heeft de woningbouw ws. de overhand in de VVE. Dit betekent dat de woningbouw mag bepalen wanneer er dure onderhoudswerkzaamheden gaan plaatsvinden. Kan soms prijzig zijn...
Ik zal even het stukje quoten wat betreft onderhoud:
Zal trouwens ook even mijn situatie schetsen:Onderhouden en verbouwen
U moet de woning fatsoenlijk onderhouden. Net als iedere andere woningeigenaar. Als u dat nalaat zal de taxatiewaarde bij terugverkoop lager uitvallen. Dat kost u dan een deel van de opbrengst.
De eigenaar van een KoopGarantwoning is vrij om de woning naar eigen zin te verbouwen en te verbeteren. Als de woning daardoor meer waard wordt komt dat geheel ten goede aan de bewoner. Bij terugverkoop wordt het effect van de aangebrachte verbetering op de waarde van de woning apart getaxeerd. Dat stuk wordt niet gedeeld, maar komt de verkopende bewoner toe.
- baan met goede vooruitzichten met elk jaar salarisstijging
- vriendin gaat weer terug naar school (HBO studie) en is over 3 of 4 jaar klaar. Heeft een redelijke part-time baan en gaat er niet op achteruit (eerder uiteraard vooruit)
We willen niet in een appartement zitten, hebben nu een leuk huurhuisje nabij centrum van een stad met tuin en alles erop en eraan. Of we wachten 4 jaar (naar mijn mening "weggegooid" huurgeld) of we gaan nu een huis kopen (financieel redden we dat wel)
Trouwens huis met koopgarant kwamen we dus tegen, ik zeg niet dat we dit al gaan doen of doen. Ben namelijk benieuwd wat de ervaringen zijn en hoe andere mensen hierover denken.
Even mijn verhaal c.q. ervaringen
Na een half jaar zoeken naar apartementen heb ik dan nu eindelijk een apartement gevonden wat mij bevalt. Sommige waren het net niet, of de prijs was net te hoog of er moest nog 6.000 tot 10.000 euro in geïnvesteerd worden. De vraagprijs van dit apartement bedraagd 129.000 euro. De uiterste verkoop prijs ligt op 126.000 in het geval dat de verkoper het pand niet verkocht zou krijgen.
Mijn eerste bod was dus meteen 125.500 omdat er een defecte oven in bleek te zitten. Na telefoontjes over en weer was de verkoper niet gecharmeerd van dit bod en heeft ze laten weten dat het niet weggaat voor onder de 128.000 euro, wat mij heeft doen besluiten het bod te verhogen naar 127.000 euro. Financieel (hypotheek) gezien ben ik uitgegaan van 128.000. En dat komt makkelijk rond. Mijn vader moet nog garant staan voor het apartement omdat ik de hypotheek alleen niet kan opbrengen. (Zelf kon ik 90.000 opnemen zonder eigen middelen en met 5.000 euro eigen middelen werd dat opgeschroefd tot 115.000)
Echter probeer ik nu een indicatie te krijgen van mijn vaste lasten.
De hypotheek bedraagt 140.000 €
- hypotheek 380~420 € netto
- Vereniging van Eigenaren 80 €
- ziektekosten 105 €
- verzekering 25~50€ ???
- GWL 100~150€ ???
- Internet 25€
- Gemeenteheffingen:
- Rioolrecht: 112 € per jaar / 12 = 10 €
- Vastrecht 159 € per jaar / 12 = 13,25 € + 0,19ct per kilo afval
- Grondslag WOZ waarde (geen idee wordt bepaald ná de koop) formule is echter: WOZ waarde / 2500 = eenheden * 3,41 € = bedrag x
- Telefoon v.d. zaak
- Auto v.d. zaak (full optional lease)
Per maand heb ik gemiddeld 1200,00 € netto wat wellicht een beetje krap is maar er zit iets van verhoging aan te komen.
Zijn er verder nog zaken die ik over het hoofd zie? Huisdieren heb ik niet, vaste telefonie verwacht ik ook geen gebruik van te maken. En als potje achter de hand heb ik 5000 € gereserveerd en voor de inrichting ligt er nog eens 3000 € klaar.
Hou er ook nog rekening mee dat je moet eten en drinkenEchter probeer ik nu een indicatie te krijgen van mijn vaste lasten.
.... opsomming ...
Verder zit je met je bedrag er wel aardig in de buurt ... je moet wel weten dat je als je eenmaal op jezelf woont vanzelf wel beter gaat inschatten hoe boodschappen te doen (bier in de aanbieding, wat te eten, af en toe ouders te eten, schaf die bonuskaart aan, vries je eten in, etc. . Dus qua boodschappen / eten wordt het goedkoper (tenminste dat is mijn ervaring)).
Je GWL lijkt me voor een apartement aan de hoge kant. Kan je daar niet van de huidige bewoner/buren een indicatie van krijgen?loewie-643- schreef op woensdag 11 april 2007 @ 15:08:
- ziektekosten 105 €
- verzekering 25~50€ ???
- GWL 100~150€ ???
- Internet 25€
- Gemeenteheffingen:
- Grondslag WOZ waarde (geen idee wordt bepaald ná de koop) formule is echter: WOZ waarde / 2500 = eenheden * 3,41 € = bedrag x
- Telefoon v.d. zaak
De WOZ-waarde zal rond de verkoopprijs komen te liggen, daar kan je in elk geval als stelpost voor je berekening van uitgaan.
Weet je zeker dat je je gemeentelijke lasten maandelijks krijgt? Ik krijg hem 1x per jaar, in juni te betalen. Dus ik weet weer waar m'n vakantiegeld heen gaat...
En gemeenteheffingen zijn inderdaad 1 * per jaar. Maar om toch de maandelijkse lasten te bepalen of datgeen opzij te zetten voor een jaarlijks afschrift wilde ik dat bedrag toch per maand erbij tellen.
Omdat ik niet in één keer een bedrag van rond de 350 euro moet gaan afschrijven, maar het dan al gespaard heb.
WOZ is dat dan nu maandelijks? of is dat éénmalig of jaarlijks?
Uitgaande van de WOZ waarde van 130.000 € / 2500 = 52 eenheden * 3,41 € is 177,32 €
[ Voor 8% gewijzigd door loewie1984 op 11-04-2007 18:32 ]
De gemeente belasting betaal ik per 2 maanden geloof ik, dat kan wel gespreid. Je WOZ komt met je aangifte mee, dus dat 'merk je niet' (Je betaald het wel, maar vaak heb je ook hypotheek rente aftrek en wat andere posten die je aangifte drukken) (Of ik heb iets anders in mn hoofd met de WOZ)loewie-643- schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:30:
Gas Water Licht heb ik nog geen indruk van, dus ben ik van het ergste uitgegaan.
En gemeenteheffingen zijn inderdaad 1 * per jaar. Maar om toch de maandelijkse lasten te bepalen of datgeen opzij te zetten voor een jaarlijks afschrift wilde ik dat bedrag toch per maand erbij tellen.
Omdat ik niet in één keer een bedrag van rond de 350 euro moet gaan afschrijven, maar het dan al gespaard heb.
WOZ is dat dan nu maandelijks? of is dat éénmalig of jaarlijks?
Uitgaande van de WOZ waarde van 130.000 € / 2500 = 52 eenheden * 3,41 € is 177,32 €
Wat jij bedoeld is denk het eigen woning forfait ( uit mijn hoofd 0,6 % ). Dat betekend dat je dus 0,6 % van de waarde van je huis bij je inkomsten op moet tellen. Effectief komt het er ongeveer op neer dat je van je rente de eerste 0,6 % niet kan aftrekken.Jaspertje schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:50:
[...]
De gemeente belasting betaal ik per 2 maanden geloof ik, dat kan wel gespreid. Je WOZ komt met je aangifte mee, dus dat 'merk je niet' (Je betaald het wel, maar vaak heb je ook hypotheek rente aftrek en wat andere posten die je aangifte drukken) (Of ik heb iets anders in mn hoofd met de WOZ)
Maar volgens mij is er ook nog iets van gemeente belasting die afhankelijk is van de WOZ maar dat weet ik niet precies.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Anoniem: 821
denk dat je alles wel zo'n beetje hebt. de gemeentelijke lasten kan je idd per maand betalen. wel aanvragen. ik betaal 10 of 11 termijnen geloof ik. en het kost niks extra (geen toeslag).loewie-643- schreef op woensdag 11 april 2007 @ 15:08:
- ziektekosten 105 €
- verzekering 25~50€ ???
- GWL 100~150€ ???
- Internet 25€
- Gemeenteheffingen:
- Telefoon v.d. zaak
verder heb ik hier nog 120,- per jaar waterschapsbelasting, weet niet of dat overal is in .nl....
anyway, tis krap maar het moet lukken met heeeel zuinig leven, weet niet of je veel dure kleding wenst en elk weekend in de kroeg zit
200 euro boodschappen in de maand heb je al gauw, dat betekent 150 euro over om te leven.
btw full optional lease (whatever the hell that is) heeft dat effect op je vaste lasten?
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 821 op 12-04-2007 09:19 ]
Dat is je onroerend zaakbelasting. Maar het schiet me net te binnen dat Vereniging Eigen Huis hier een mooie rekenmodule voor op de website heeft staan: Gemeentelijke woonlasten. Geef hier jouw gegevens eens in om te kijken wat eruit komt. Weet alleen niet hoe ze het doen met het betalen van afval per kilo, kan zijn dat ze daar een gemiddelde voor nemen maar dat zie je dan wel in de specificatie.rwb schreef op woensdag 11 april 2007 @ 23:11:
Maar volgens mij is er ook nog iets van gemeente belasting die afhankelijk is van de WOZ maar dat weet ik niet precies.
Ja in zoverre dat je geen extra kosten voor vervoer meer hebtAnoniem: 821 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 09:18:
[...]
btw full optional lease (whatever the hell that is) heeft dat effect op je vaste lasten?
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik wens niet elke week in de kroeg te zitten, en hecht geen waarde aan dure kleding (alhoewel een gemiddelde spijkerbroek al gauw 80~100 euro kost en een trui 60 euro en schoen ook ron de 60 euro) Althans meer wil ik er niet voor betalen met al die belachelijke prijzen voor lapjes stof.Anoniem: 821 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 09:18:
[...]
denk dat je alles wel zo'n beetje hebt. de gemeentelijke lasten kan je idd per maand betalen. wel aanvragen. ik betaal 10 of 11 termijnen geloof ik. en het kost niks extra (geen toeslag).
verder heb ik hier nog 120,- per jaar waterschapsbelasting, weet niet of dat overal is in .nl....
anyway, tis krap maar het moet lukken met heeeel zuinig leven, weet niet of je veel dure kleding wenst en elk weekend in de kroeg zit
200 euro boodschappen in de maand heb je al gauw, dat betekent 150 euro over om te leven.
Boodschappen reken ik op 30 euro per week, kga in het begin regelmatig "contact houden met de familie" om 17.00 uur

Klopt full optional lease wil zeggen dat alles wat betrekking heeft op de auto; benzine, verzekering, onderhoud etc. inbegrepen zit in de lease prijs. Mijn leasetarief is 620 € per maand maar de auto die ik nu rijdt (skoda fabia combi elegance) zit tegen de 700 aan per maand, ik mocht mijn leasetarief met 20 % overschrijden en heb dus voor een grotere functionelere auto gekozen.rwb schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:25:
[...]
Ja in zoverre dat je geen extra kosten voor vervoer meer hebt( Al kost het natuurlijk nog steeds geld )
Dus als ik het niet overschreden had, had ik wellicht meer geld gehad in de maand dan 1200 euro netto.
idd! free food bij pa & ma is errug fijnloewie-643- schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:42:
[...]
Ik wens niet elke week in de kroeg te zitten, en hecht geen waarde aan dure kleding (alhoewel een gemiddelde spijkerbroek al gauw 80~100 euro kost en een trui 60 euro en schoen ook ron de 60 euro) Althans meer wil ik er niet voor betalen met al die belachelijke prijzen voor lapjes stof.
Boodschappen reken ik op 30 euro per week, kga in het begin regelmatig "contact houden met de familie" om 17.00 uurDus ook dat loopt wel los denk ik dan...
goed dat je 5k spaarcenten hebt. use it wisely
maareh 700 euro bijtelling op een bruto salaris van 1700 euro? heavy.... kan je beter een polo rijden financieel gezien, zeker als je alleen bent.loewie-643- schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:59:
En ben vandaag gebeld geworden dat er elke maand 100 euro bruto er bovenopmijn loon van 1600 € bruto komt. Dus de teller staat nu op 1700, wat het ook weer wat makkelijker maakt.
Dat heet dan ook full operational lease.loewie-643- schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:45:
[...]
Klopt full optional lease wil zeggen dat alles wat betrekking heeft op de auto; benzine, verzekering, onderhoud etc. inbegrepen zit in de lease prijs.
p.s. gebruik de edit button!
[ Voor 6% gewijzigd door cowgirl op 12-04-2007 11:37 ]
Dat is niet de bijtelling die je krijgt. Dat is het bedrag wat je werk betaald. De bijtelling is afhankelijk van de waarde van de auto en je eigen bijdrage. Maar met een salaris van € 1700 zou ik er ook niet voor kiezen om nog zelf bij te betalen ( Maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen keuze )Anoniem: 821 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:07:
[...]
maareh 700 euro bijtelling op een bruto salaris van 1700 euro? heavy.... kan je beter een polo rijden financieel gezien, zeker als je alleen bent.
aha ok. skoda fabia combi elegance zit rond de 23000 euro, zn bijtelling is dan wel een stuk lager dan 700 jarwb schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:58:
[...]
Dat is niet de bijtelling die je krijgt. Dat is het bedrag wat je werk betaald. De bijtelling is afhankelijk van de waarde van de auto en je eigen bijdrage. Maar met een salaris van € 1700 zou ik er ook niet voor kiezen om nog zelf bij te betalen ( Maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen keuze )
Anoniem: 821 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 12:09:
[...]
aha ok. skoda fabia combi elegance zit rond de 23000 euro, zn bijtelling is dan wel een stuk lager dan 700 ja
Over een auto van 23000 euro heb je ongeveer 420 euro bijtelling. Daar mag je je eigen bijdrage vanaf trekken. en daar betaal je dan gewoon belasting over. In het geval van loewie-643- waarschijnlijk in schaal 2. Zonder eigen bijdrage kost de auto dan dus zo'n € 175 netto per maand.
[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 12-04-2007 12:52 ]
[ Voor 112% gewijzigd door Slasher op 12-04-2007 13:06 ]
Elect a clown, expect a circus.
11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric
Berekeningen op websites zijn ook vaak lokkertjes, eenmaal binnen bij een bank of tussenpersoon blijft er weinig over, zo las ik vandaag op de website overgeld.nlI.R. Butcher schreef op donderdag 12 april 2007 @ 14:33:
Ik blijf het "bijzonder" vinden dat berekeningen voor een maximale hypotheek op websites variëren van 132.000 euro tot 212.000 euro, allen met hetzelfde jaarsalaris. Hoe dan ook, hoeveel waren jullie ongeveer kwijt aan de initiële inrichting van een huis als starter? Ik begrijp dat je kunt kiezen uit keukens van 20k of van 1k (Ikea), maar wat ervaringen zijn altijd welkom
Wat de keukens betreft: In mijn starters appartement heb ik voor 3000 euro een mooie keuken gekocht, zelf (laten) zetten en echt perfect, krijg er alleen maar complimenten over.
Het is geen grote keuken hoor zo zie je wellicht aan de prijs maar hij is erg mooi geworden.
Op de site van de NHG staat ook een rekenprogramma en hoewel die weer heel voorzichtig is, vind ik die betrouwbaarder dan veel anderen. Meestal zijn het toch lokkertjes.
En qua inrichting kan je het zo gek maken als je wil. Blader de Ikea-gids door en dan kom je een heel eind. Het kan altijd beter/duurder en ook wel iets goedkoper. Verder hadden wij de "luxe" dat we al twee inrichtingen hadden en ook nog wat dingen kregen, omdat anderen nieuwe spullen kochten.
Ik moet zeggen dat ik heel gespannen ben, doe dit ook voor de eerste keer namelijk
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Gefeliciteerd! Ik denk alleen niet dat ze akkoord gaan, maar het is natuurlijk ook maar een openingsbod.Falcon schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 10:17:
Hoppa net een openingsbod gedaan van 128.000 op een huis van 145.000 (ondervoorbehoud van Financiering).
Ik moet zeggen dat ik heel gespannen ben, doe dit ook voor de eerste keer namelijk
Suc6 iig!
ik zet een krat bier op 140.000 :-)Slasher schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 10:26:
[...]
Gefeliciteerd! Ik denk alleen niet dat ze akkoord gaan, maar het is natuurlijk ook maar een openingsbod.
Suc6 iig!
De zonnewering voor het huis hebben ze ter overname aangeboden en ik heb nu het bod geaccepteerd maar wel inclusief de zonnewering (twv 1100 euro)!
The story continues
Zo die gaan wel erg snel omlaagFalcon schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 10:41:
Dan mag je dat krat bij mij inleveren, want ik kreeg net een tegen bod van 137.500... Wij hebben 137000 in het hoofd.
Damn dit ging snel ... ik heb 1 en al adreline in me hoofd zitten!!!!
[ Voor 42% gewijzigd door Falcon op 13-04-2007 10:52 ]
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
Ho shit.. nooit aangedacht.. nou maar annuleren dan!
Gefeliciteerd ieder geval.
Het huis wat wij nu hebben gekocht staat in Leeuwarden.rwb schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 11:10:
Wat heb je nou zoal voor 136500 en in welke regio? Ik ben zelf ook druk op huizenjacht maar helaas nog niks kunnen vinden wat aan mijn eisen voldoet (Eigenlijk alleen dat het hier in het dorp is. Maar dat is blijkbaar nogal een hoge eis) en ik kan betalen.
Gefeliciteerd ieder geval.
En de foto's kun je hier vinden -> http://www.oliviervastgoed.nl/woningen-details.php?id=223
Wat een beroerde foto is dat, he? ..
Gelukkig niet!
Bedankt Slasher!... Per 1 juni is trouwens de opleverdatum, dus we moeten nu als gekken de hypotheek gaan regelen.Slasher schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 11:25:
Ziet er netjes uit!
Succes met de hypotheek. Maar dat mag toch niet een al te groot probleem zijn?
leuk huissie voor dat geld man!! voor zo'n bedrag koop ik hier in regio rotterdam net een 2-kamer stinkflat!!Falcon schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 11:32:
[...]
Bedankt Slasher!... Per 1 juni is trouwens de opleverdatum, dus we moeten nu als gekken de hypotheek gaan regelen.
maareh congrats gozer! op naar de gamma!
Nee hoor.. we hebben van te voren ons goed laten informeren wat er mogelijk is.rwb schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 11:42:
Het ziet er zeker netjes uit. Ik wou dat er bij ons in de buurt zulke huizen te koop waren
Succes met de hypotheek. Maar dat mag toch niet een al te groot probleem zijn?
Het huis wat ik op het oog heb/had gaat op inschrijving tot maandag 12 uur. Ik ga toch nog maar die makelaar bellen, want met god's gratie mocht ik dan heeeeel misschien die maandagochtend nog bezichtigen mét man en een bod uitbrengen. Ach, ik gok het er gewoon op. Vind het wel lastig om dan een bod te bedenken??? Iemand een suggestie?
Verder ander huis bekeken, vage buurt, tussen de kampers en aso's, wel leuk huis, maar buurt lijkt me niets. Zoek weer verder... komt ooit wel goed.
100?Anoniem: 821 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 09:10:
ga maar uit van 100,- GWL, tenzij je elke dag in bad gaat en je wasmachine en droger heel de week draaien, oja en 5x per week onder de zonnebank
Gas en elektriciteit kosten al gauw 150 euro, water is niet zo duur, maar met alle heffingen en belastingen ben je al snel 200 euro per maand kwijt.
Hangt er echt helemaal van af. Keuken gemiddeld 6-8k denk ik en voor inboedel en stoffering 15-20k.I.R. Butcher schreef op donderdag 12 april 2007 @ 14:33:
Ik blijf het "bijzonder" vinden dat berekeningen voor een maximale hypotheek op websites variëren van 132.000 euro tot 212.000 euro, allen met hetzelfde jaarsalaris. Hoe dan ook, hoeveel waren jullie ongeveer kwijt aan de initiële inrichting van een huis als starter? Ik begrijp dat je kunt kiezen uit keukens van 20k of van 1k (Ikea), maar wat ervaringen zijn altijd welkom
Hangt er helemaal vanaf waarin je woont. Mijn huidige woning (>360 m³, 120 m², geschakeld uit 1982 (niet super geïsoleerd)) kost me ruim 200 euro per maand (maar het is minder uiteindelijk) voor gas en licht.Anoniem: 15354 schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 22:44:
[...]
100?
Gas en elektriciteit kosten al gauw 150 euro, water is niet zo duur, maar met alle heffingen en belastingen ben je al snel 200 euro per maand kwijt.
Hiervoor woonde ik in een 2-kamerappartement (55 m²) en betaalde ik 60 euro per maand. Maarja, dan stoken de buren ook voor je. Dat heb ik nu ook niet, voor een rijtjeshuis heb ik belachelijk veel buitenmuur (zeker zoveel als een hoekhuis).
15-20K?! aan wat vloeren en meubels?Anoniem: 15354 schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 22:53:
Mooi huis van falcon.
[...]
Hangt er echt helemaal van af. Keuken gemiddeld 6-8k denk ik en voor inboedel en stoffering 15-20k.
Ik bezit nu samen met mijn vriendin ongeveer 6k aan meubels etc. en daar heb ik toch echt ruim voldoende aan voor de woning. Ik vind dit wel -erg- duur.
Ja, als je je huis, woonkamer en 3/4 slaapkamers, fatsoenlijk wilt inrichten wel ja.Tasma schreef op zondag 15 april 2007 @ 20:20:
[...]
15-20K?! aan wat vloeren en meubels?
Ik bezit nu samen met mijn vriendin ongeveer 6k aan meubels etc. en daar heb ik toch echt ruim voldoende aan voor de woning. Ik vind dit wel -erg- duur.
Inboedel is wel wat meer dan alleen meubels.
Vloeren
Verf/behang
Gordijnen
Meubels
Elektronica
Huishoudelijke apparatuur
Keukengerei
Keukenapparatuur
Badkamer- en linnengoed
Tuinbenodigdheden
Gereedschap
Je kunt alles bij de kringloop/marktplaats/Ikea gaan halen, maar wil je meer dan dan dan kom je al op het bedrag wat ik noem.
Eerste reactie, bedrijf uit mijn woonplaats. Deed meteen 900 van de prijs af (ging om 5065 adviesprijs) en wilde gratis bezorgen. Hoewel dat laatste ook lopends kan in dit geval
Tweede reactie: Voor de prijzen kun je terecht op de website (waren de adviesprijzen) verder hebben we een laagste prijsgarantie, zie de voorwaarden. Als klant vind ik dat laf. Mensen moeten zelf gaan zoeken en dan gaan zij vervolgens wel kijken of ze er nog een paar tientjes onder kunnen zitten.
Derde reactie: Prijzen geef ik niet via internet, maar als je langs komt in de winkel dan maak ik graag een scherpe prijs voor je. Geen zin in en het is zo 1990. Ik weet tenslotte al wat ik wil hebben.
Kortom, degene die internet begrijpt en klanten en communiceren is het geworden. Natuurlijk zijn er mensen zat die wel graag tig winkels afsjouwen. Ik niet. Maar het loont dus om qua bedden (maar ook meubels) even een paar prijsjes te vragen.
Idd, ik snap ook nooit dat mensen een bed voor 300 euro kopen, maar dan wel 30.000 euro voor een auto uitgeven. Een bed is wel het belangrijkste wat er is, je brengt er 1/3 van je tijd in door en is essentieel voor je rust en gezondheid. Een bed is ook absoluut iets waar ik niet op bezuinig.OzBoz schreef op maandag 16 april 2007 @ 00:31:
^^ vergeet iets als een bed ook niet. Natuurlijk zijn er legio mensen die het prima vinden een beetje brak matras te kopen cq bodem.
Kan me wel voorstellen dat ze niet gaan pingelen via inet.Ik ben zelf nogal picky. En had voor de gein 5 bedrijven een e-mail gestuurd met spec wat ik wilde hebben. Ging over 2 auping bedbodems en twee matrassen van Auping. Strekking van de e-mail was dat ik het suf vond dat overal adviesprijzen gecommuniceerd werden en doe maar een leuke prijs.
Eerste reactie, bedrijf uit mijn woonplaats. Deed meteen 900 van de prijs af (ging om 5065 adviesprijs) en wilde gratis bezorgen. Hoewel dat laatste ook lopends kan in dit geval
Tweede reactie: Voor de prijzen kun je terecht op de website (waren de adviesprijzen) verder hebben we een laagste prijsgarantie, zie de voorwaarden. Als klant vind ik dat laf. Mensen moeten zelf gaan zoeken en dan gaan zij vervolgens wel kijken of ze er nog een paar tientjes onder kunnen zitten.
Derde reactie: Prijzen geef ik niet via internet, maar als je langs komt in de winkel dan maak ik graag een scherpe prijs voor je. Geen zin in en het is zo 1990. Ik weet tenslotte al wat ik wil hebben.
Kortom, degene die internet begrijpt en klanten en communiceren is het geworden. Natuurlijk zijn er mensen zat die wel graag tig winkels afsjouwen. Ik niet. Maar het loont dus om qua bedden (maar ook meubels) even een paar prijsjes te vragen.
Dan worden ze allemaal tegen elkaar uitgespeeld en kunnen ze nooit een tegenprestaite eisen.
Die laagste prijsgarantie is idd vrij waardeloos. Er zit altijd wel een addertje onder het gras en het is ook imo een goedkope manier van geld verdienen.
Anoniem: 61153
Klopt, er komt veel meer bij kijken dan dat mensen denken. Zeker als je wat kwaliteit wil tegen een redelijke prijs.Anoniem: 15354 schreef op zondag 15 april 2007 @ 23:26:
Ja, als je je huis, woonkamer en 3/4 slaapkamers, fatsoenlijk wilt inrichten wel ja.
.......
Je kunt alles bij de kringloop/marktplaats/Ikea gaan halen, maar wil je meer dan dan dan kom je al op het bedrag wat ik noem.
Voor de beeldvorming van Tasma bijgaand een onderverdeling van kosten zoals ik deze heb (gemaakt) op basis van een nieuwbouw 3-kamer appartement van 107 m2:
- Vloeren: ~6K (deels tegels met vloerverwarming en deels vloerbedekking)
- Verf/behang: ~ 2K
- Gordijnen: ~1K (raming)
- Meubels woonkamer: ~ 5K (excl. lampen, etc.)
- Elektronica: ~ 5K (TV, audio, wasmachine, droger, etc.)
- Bed: ~ 4K (incl. matras, dekbed, kast, etc.)
- Huishoudelijk (keukengerei, keukenapparatuur, kleine zaken, etc.): ~ 1K
- Keuken: ~ 13K (luxe / compleet; een beetje keuken kost je zo 6 / 7K als je wat leuks wil hebben)
- Verbouwing badkamer / toilet: 10K
Kortom: met alleen al de hoofdzaken was / ben ik ~24K kwijt. Hier en daar kun je wat goedkoper nemen (bv: laminaat ipv tegels met verwarming, goedkope bank, etc.) maar die 15K - 20K van Tweaker ben je echt wel kwijt voor een beetje leuke inrichting. Tel daar nog een keuken en (verbouwing) badkamer / toilet bij op en je zit echt zo op 30K....
Woon zelf al in een appartement, we gaan deze week een huis kopen. Als ik er in zit, zullen 2vd4 kamers allicht leeg zijn.. maar moet je vullen voor het vullen?Anoniem: 15354 schreef op zondag 15 april 2007 @ 23:26:toon volledige bericht
[...]
Ja, als je je huis, woonkamer en 3/4 slaapkamers, fatsoenlijk wilt inrichten wel ja.
Vloeren
Verf/behang
Gordijnen
Meubels
Elektronica
Huishoudelijke apparatuur
Keukengerei
Keukenapparatuur
Badkamer- en linnengoed
Tuinbenodigdheden
Gereedschap
Ok:
wasmachine, vaatwasser, koelkast, combi-magnetron: € 950
Bed,matras,dekes etc: € 250,-
Grote kasten € 500,-
Banken € 700,-
Eettafel: € 350,-
Dressoir: € 350,-
hoektafeltje, zelf gemaakt € 35,-
Airconditioning € 450,-
2 Bureau's € 250,-
Vitrine kast € 100,-
2x TV € 0,- -wie- heeft er nu nog GEEN tv op zijn studentenkamer/kamer thuis of appartementje
dvd speler, al in bezit.
Pc's al in bezit. Heeft iedere tweaker toch wel!
Zit nu op € 3935,-
Vloerbedekking en verf: € 550,-.
Totaal: € 4585,-
Als ik in het koophuis ga, gaat dit allemaal mee, vloerbedekking etc ook. Is nog geen jaar oud en groot (4x5) en past daardoor in iedere kamer.
Allicht moet er een extra tafeltje of kastje gekocht worden.. Maar met 1,5k kom je best een eind.
Het leggen van tegels en vloerverwarming is -geen- inboedel. Dat is gewoon verbouwen, dat is een heel ander geval!
20k aan inboedel is ENORM veel, of exclusief. En daar kies je dan zelf voor.
Moet een bed duur zijn? we hebben een eenvoudig bed, en het slaapt beter dan elk bed waar ik ooit in gelegen heb, nooit slechte nachtrust, nooit ergens pijn. Een bed, of meubelstuk moet goed zijn, maar niet per definitie duur.Anoniem: 15354 schreef op maandag 16 april 2007 @ 01:01:
[...]
Idd, ik snap ook nooit dat mensen een bed voor 300 euro kopen, maar dan wel 30.000 euro voor een auto uitgeven. Een bed is wel het belangrijkste wat er is, je brengt er 1/3 van je tijd in door en is essentieel voor je rust en gezondheid. Een bed is ook absoluut iets waar ik niet op bezuinig.
verf en behang 2.000!? waar haal je verf?Anoniem: 61153 schreef op maandag 16 april 2007 @ 08:57:toon volledige bericht
[...]
Klopt, er komt veel meer bij kijken dan dat mensen denken. Zeker als je wat kwaliteit wil tegen een redelijke prijs.
Voor de beeldvorming van Tasma bijgaand een onderverdeling van kosten zoals ik deze heb (gemaakt) op basis van een nieuwbouw 3-kamer appartement van 107 m2:
- Vloeren: ~6K (deels tegels met vloerverwarming en deels vloerbedekking)
- Verf/behang: ~ 2K
- Gordijnen: ~1K (raming)
- Meubels woonkamer: ~ 5K (excl. lampen, etc.)
- Elektronica: ~ 5K (TV, audio, wasmachine, droger, etc.)
- Bed: ~ 4K (incl. matras, dekbed, kast, etc.)
- Huishoudelijk (keukengerei, keukenapparatuur, kleine zaken, etc.): ~ 1K
- Keuken: ~ 13K (luxe / compleet; een beetje keuken kost je zo 6 / 7K als je wat leuks wil hebben)
- Verbouwing badkamer / toilet: 10K
Kortom: met alleen al de hoofdzaken was / ben ik ~24K kwijt. Hier en daar kun je wat goedkoper nemen (bv: laminaat ipv tegels met verwarming, goedkope bank, etc.) maar die 15K - 20K van Tweaker ben je echt wel kwijt voor een beetje leuke inrichting. Tel daar nog een keuken en (verbouwing) badkamer / toilet bij op en je zit echt zo op 30K....

Heb afgelopen weekend een huis geverfd van mijn zwager, zij zijn in totaal 450,- kwijt en het ziet er enorm netjes uit, en -alles- is geverfd (140m2 grondoppervlak, geen mini huis
Gordijnen, eens. zijn duur.
Electronica; veel bezit je al, je pc, tv, audio. En dat hoeft echt niet allemaal direct vervangen te worden als je in een nieuw huis komt.
Meubels woonkamer: 5K? dat vind ik veel. In een woonkamer staat veelal een zithoek, een eettafel, wat tafeltjes en lampen.
banken zijn zo goedkoop en duur te halen als je wilt, hetzelfde voor de eethoek en tafeltjes en lampen. Heb hier een woonkamer ingericht, compleet, voor het bedrag in mn eerdere posts. Mis niks, tis netjes en volledig.
keukengerei 1k? waar is de tijd van het 'sparen van de uitzet' ? Je komt met 400-500 euro een heel eind voor servies, glazen, bestek, pannen etc.
Een bed van 4K? je koopt merk. Als jij dat wil ok, maar 4k zegt -niets- over hoe goed dat iemand er in kan slapen. Misschien hoe goed dat -jij- erin kan slapen.
Gereedschap: Ik heb veel gereedschap, van vaak simpele merken. Het kopen van A++ merk gereedschap (schroevendraaiers, steeksleutels, dopsleutels etc) is voor de normale consument totaal nutteloos. Die gebruikt het gereedschap misschien 5x per jaar. En daar is het goedkopere spul prima voor. Persoonlijk klus in ieder weekend wel, en het werkt allemaal nog perfect.
Het gaat mij hier niet om te flamen oid, maar de bedragen die genoemd worden zijn niet normaal hoog. Als de vraag is, hoeveel ben je ongeveer kwijt, dan vind ik het noemen van bedragen als 24k niet passend.
Persoonlijk ben in zuinig opgevoed. Nu heb ik meer dan genoeg inkomsten, maar koop nog steeds geen dure meubelen omdat ik het verschil simpelweg niet zie (vaak is het er niet!). Exclusieve dingen kopen is naar mijn mening de grootste onzin ooit, het naleven van 'status' door het uitgeven van veel te veel geld aan normale zaken. Als iemand daar blij van wordt, lekker doen, maar dan maak je het zelf duur.
Als iemand zijn huis normaal wil inrichten (geen exclusieve merk zooi), dan kom je met 6k al een eind, en voor 10k heb je toch echt alles wel! Als je een bed van 4k koopt, leuk, maar de gemiddelde mens zal dit niet doen. Die wil weten hoeveel zij voor een normale inrichting kwijt zijn. Als die mensen die net dat 'ene' huis kunnen kopen vervolgens dit topic lezen en zien 20-30k aan inboedel schrikken ze zich rot, terwijl dat bedrag voor hen totaal niet opgaat.
Verbouwen is een totaal andere zaak, dat wordt veelal in de hypotheek gestopt. En is geen onderdeel van de inboedel.
[ Voor 77% gewijzigd door Tasma op 16-04-2007 12:47 ]
Ik durf zeker te stellen dat je niet moet bezuinigen op (vooral) een matras. Mijn 2-persoonsmatras kostte +- 800 euro en dat was me geen euro te veel. Je merkt het pas als je frequent ergens anders slaapt. Ik slaap veel in hotels en nergens heb ik zo'n prettige matras aangetroffen als dat van mij.Tasma schreef op maandag 16 april 2007 @ 12:33:
Moet een bed duur zijn? we hebben een eenvoudig bed, en het slaapt beter dan elk bed waar ik ooit in gelegen heb, nooit slechte nachtrust, nooit ergens pijn. Een bed, of meubelstuk moet goed zijn, maar niet per definitie duur.
Sterker nog: een vriend van me heeft een Hastens-bed van 10K. Dat zou ik zelf ook niet daaraan uitgeven maar geloof me: ik heb nog nooit op zo'n perfect bed gelegen. Alle waarde naar zijn geld: een nachtrust is van vitaal belang.
Ik heb eerst:verf en behang 2.000!? waar haal je verf?![]()
Heb afgelopen weekend een huis geverfd van mijn zwager, zij zijn in totaal 450,- kwijt en het ziet er enorm netjes uit, en -alles- is geverfd (140m2 grondoppervlak, geen mini huis).
- mijn muren voorbehandeld
- daarna 1x met structuurverf (dikke pasta: X emmers a 10 liter: 50 euro en je moet het dik opsmeren)
- daarna 2x met reguliere verf.
- deuren verven (heb er 7)
- plafonds verven
- etc.
Misschien is 2K wat aan de hoge kant maar 1K - 1,5K heeft het zeker gekost.
Tja, dat is persoonlijk maar als je een woonkamer van +- 50 m2 hebt, ga ik niet naar een 55 cm TV kijken. Plasma-TV, goede audio-set, etc. Daarnaast: beetje wasmachine kost je 600 euro, wasdroger 500 euro, etc.Electronica; veel bezit je al, je pc, tv, audio. En dat hoeft echt niet allemaal direct vervangen te worden als je in een nieuw huis komt.
Ook hier geldt: dat is persoonlijk maar ik wil kwaliteit, stylvol en duurzaam:Meubels woonkamer: 5K? dat vind ik veel. In een woonkamer staat veelal een zithoek, een eettafel, wat tafeltjes en lampen. Banken zijn zo goedkoop en duur te halen als je wilt, hetzelfde voor de eethoek en tafeltjes en lampen. Heb hier een woonkamer ingericht, compleet, voor het bedrag in mn eerdere posts. Mis niks, tis netjes en volledig.
- bank: 2K (leer, 3 + 2,5 zits, etc.)
- noten-houten dressoir: 1K
- noten-houten dressoir: 800
- eetkamer stoelen : 4 x 200 euro
- etc.
Ik heb gezien hoe men omgaat met banken bij Seats en Sofas en geloof me: daar word je echt niet blij van: banken worden 4-hoog gestapeld op zijkanten, er wordt ermee gesmeten, na 2 jaar een veer kapot (denk aan zo'n Joey-uit-Friends-stoel, etc.). Daar koop ik dus in geen 1000 jaar een bank.
- senseo: 80 eurokeukengerei 1k? waar is de tijd van het 'sparen van de uitzet' ? Je komt met 400-500 euro een heel eind voor servies, glazen, bestek, pannen etc.
- paar goede koekepannen: 100 euro
- magnetron: 150 euro
- bestekset: 100 euro
- borden, glazen, etc.
Je zit al gauw tussen de 500 en 1000 euro.
Nee hoor, ik heb geen speciaal merk. Gewoon een complete set bij Morres gekocht. Zoals ik al eerder zei:Een bed van 4K? je koopt merk. Als jij dat wil ok, maar 4k zegt -niets- over hoe goed dat iemand er in kan slapen. Misschien hoe goed dat -jij- erin kan slapen.
- goede matras: 800 euro
- ledikant: 800 euro
- kast: 700 euro
- dressoir: 500 euro
- 2 bodems, etc. 200 euro
- dekbedden, lakens, kussen, etc.
Je bent zo 4K lichter. Ik kan me serieus waar niet voorstellen hoe je een complete (hoofd)slaapkamer in kan richten voor 400 euro. Geen flame ofzo maar kijk eens wat een goede matras kost

Snap ik maar dat is persoonlijk. Je hoeft niet per se dure merken te kopen om veel geld kwijt te zijn. Ik wil gewoon goede spullen en ik heb een bepaalde smaak. Nogmaals: ik heb geen B&O of whatever maar ik ben geen student meer. Ik kan het me veroorloven om mooie en kwalitatief goede spullen te kopen dus ik koop smaakvolle spullen waarbij ik minder hoef te letten op de kosten ervan.Het gaat mij hier niet om te flamen oid, maar de bedragen die genoemd worden zijn niet normaal hoog. Als de vraag is, hoeveel ben je ongeveer kwijt, dan vind ik het noemen van bedragen als 24k niet passend.
Persoonlijk ben in zuinig opgevoed. Nu heb ik meer dan genoeg inkomsten, maar koop nog steeds geen dure meubelen omdat ik het verschil simpelweg niet zie (vaak is het er niet!). Exclusieve dingen kopen is naar mijn mening de grootste onzin ooit, het naleven van 'status' door het uitgeven van veel te veel geld aan normale zaken. Als iemand daar blij van wordt, lekker doen, maar dan maak je het zelf duur.
En wat iemand als 'exclusief' bestempelt, hoeft niet per se gekocht te worden voor de status. Kijk bv naar kunst. Een ware liefhebber koopt geen exclusieve kunst om ermee te patsen maar omdat hij / zij dat mooi vind. Iets duurs kopen gebeurt lang niet altijd om status na te jagen maar des te meer omdat je het mooi / smaakvol vindt.
Tja, ook ben ik maar deels mee eens.Als iemand zijn huis normaal wil inrichten (geen exclusieve merk zooi), dan kom je met 6k al een eind, en voor 10k heb je toch echt alles wel! Als je een bed van 4k koopt, leuk, maar de gemiddelde mens zal dit niet doen. Die wil weten hoeveel zij voor een normale inrichting kwijt zijn. Als die mensen die net dat 'ene' huis kunnen kopen vervolgens dit topic lezen en zien 20-30k aan inboedel schrikken ze zich rot, terwijl dat bedrag voor hen totaal niet opgaat.
Ja, je kunt voor 6K een complete inboedel aanschaffen maar zonder te (willen) flamen is het mijn mening dat je dan niet kan spreken over een volwaardige en duurzame inboedel. Niet iedereen heeft dezelfde standaard en als je eenmaal toch iets koopt, koop ik het liever in 1x goed dan erachter te komen dat je later (lees: 2 -4 jaar verder) toch wel liever een goed matras, een smaakvolle hangende lamp of een mooie bank had moeten / willen kopen. Dan is goedkoop namelijk duurkoop.
Ok, schaar het dan niet onder inboedel maar verbouwing. Desalniettemin zijn het wel kosten die je gaat maken als je een andere badkamer / keuken wil hebben. Je kunt het wel meenemen in je hypotheek maar het is dan wel van belang te realiseren hoeveel een dergelijke verbouwing kost om mee te nemen in je hypotheek.Verbouwen is een totaal andere zaak, dat wordt veelal in de hypotheek gestopt. En is geen onderdeel van de inboedel.
Bij Ikea kun je een tweepersoons bed kopen voor minder dan 800 euro, en dan heb je het duurste matras erbij. Hebben wij ook gedaan en dat bevalt al ruim 2 jaar perfect; nog geen enkele vorm van slijtage waarneembaar en het matras nog nooit gedraaid.
Wasmachine en droger hebben we voor 200,- samen gekocht, enkele jaren oud en een straat verderop. Werkt al een jaar perfect.
Tafels en stoelen staan er duizenden op marktplaats, ook voor jouw smaak. Banken ook duizenden, wij gaan wel een nieuwe kopen en rekenen op +- 1500 voor een kwaliteitsbank. Je hebt ze ook voor minder bij de Ikea en die gaan ook gewoon 5 tot 10 jaar mee.
15000 tot 20000 voor een startersinrichting is een belachelijke schatting. Toen ik in mijn appartement trok heb ik voor zo'n 500-1000 euro m'n appartement smaakvol (!) ingericht. Ik had nog wat spullen, heb wat gekregen, heb een en ander gekocht op marktplaats. 2e hands meubels kosten niks. Nu heb ik met m'n vriendin een huis gekocht en we willen wat nieuwe spullen omdat we nu 'een stapje verder' zijn (dus niet echt starters meer). We ramen de kosten nu op zo'n 8000 euro. Daarin zitten dan eethoek woonkamer, eethoek keuken, zitgedeelte woonkamer, kledingkast, wat tuingereedschap, tuinset, verf etc..
Groetjes, FaceDown.
Mijn Auping bed van bijna € 4.000 (2x 90x220 matras)
Rest van de inrichting van het appartement zo'n € 20.000. Dat is dan inclusief het Ikea logeerbed (
Edit: ik heb alles bijgehouden in een Excel-sheet, van spijkers tot bed.
[ Voor 13% gewijzigd door ajhaverkamp op 16-04-2007 14:33 ]
This footer is intentionally left blank
Waarom moet een starter z'n hele huisraad nieuw aanschaffen? Leuk voor mensen die het wel doen om erover op te scheppen, maar niet meer dan normaal om met 2e hands of zelfs gekregen spullen te werken.Christoph schreef op maandag 16 april 2007 @ 14:25:
2de hands en realistisch in 1 zin? Apart, sinds wanneer moet een mens 2de hands meubels kopen wanneer hij een nieuw huis betrekt om realistisch over te komen?
Zeker voor wat betreft meubels kun je zo veel besparen. Een nieuwe koloniale tafel kost zo'n 1000 euro, maar voor 200 / 300 koop je dezelfde op marktplaats. Net zo goed, net zo mooi en veel goedkoper.
4000 euro voor een bed is leuk, maar wij slapen al 2 jaar perfect in een bed van minder dan 1000 euro. Maar mensen die graag betalen voor de reclames en de naam van Auping of Hastens moeten dat natuurlijk vooral doen
Verder is het ook handig om naar de toekomst te kijken. Je kan je appartement hypermodern inrichten met nieuwe spullen, maar als je in de nabije toekomst verwacht samen te gaan wonen en je vriendin vindt je spullen mogelijk niet mooi (zeer waarschijnlijk aangezien de smaak van de meeste mannen aller belabberdst is), dan heb je natuurlijk wel een probleem. 2e hands meubels zijn namelijk geen reet waard dus je krijg er niks voor terug. Daarom ben ik blij dat ik mijn appartement een jaar geleden met goedkope spullen heb in gericht, daar hoef ik nu dan ook weinig of niks meer voor terug te krijgen.
[ Voor 25% gewijzigd door FaceDown op 16-04-2007 14:41 ]
Groetjes, FaceDown.
Mag een ieder dat voor zich zelf uitmaken? Als je denkt dat iedereen dat doet 'om erover op te scheppen' misschien dat je dan met de verkeerde mensen omgaat. Ik persoonlijk moet er niet aan denken om m'n inrichting van Martkplaats af te halen, maar dat komt omdat ik budget heb en had om het nieuw te doen. En dat is niet echt om op te scheppen. Nu past alles tenminste netjes bij elkaar qua kleur en stijl.FaceDown schreef op maandag 16 april 2007 @ 14:37:
Waarom moet een starter z'n hele huisraad nieuw aanschaffen? Leuk voor mensen die het wel doen om erover op te scheppen, maar niet meer dan normaal om met 2e hands of zelfs gekregen spullen
Ik zie dat wel aan familie die hun meubel zooi willen slijten. Die markt is ook door MP aardig verzadigd geraakt en je krijgt er geen kont voor weer. Ik persoonliijk koop geen meubels om 'er iets voor terug' te krijgen, ik koop dan ook meubels om er gebruik van te maken.
Het enige wat me aan je postings opvalt (ook in andere topics die bv ook over huizen gaan etc) dat je een tikkeltje gefrustreerd overkomt, maar dat is slechts een constatering van mijn kant.
Dus om op je vraag terug te komen;
Waarom moet een starter z'n hele huisraad nieuw aanschaffen?
Omdat hij dat lekker zelf moet weten. Wie ben jij om daarover te oordelen of dat is om op te scheppen of niet?
[ Voor 33% gewijzigd door Gunner op 16-04-2007 14:55 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Wie is hier nou gefrustreerd?Gunner schreef op maandag 16 april 2007 @ 14:47:
[...]
Omdat hij dat lekker zelf moet weten. Wie ben jij om daarover te oordelen of dat is om op te scheppen of niet?
Ik bepaal helemaal niets. Ik ageer juist tegen de mensen die doen alsof elke starter rekening moet houden met een uitgavepost van 20.000 euro aan huisraad als ze een nieuw huis gaan kopen. Dat is dus klinkklare onzin. Als mensen perse alles nieuw willen en dan ook nog van de duurdere winkels, dan komen ze inderdaad wellicht in de buurt van dat bedrag uit. Dat moet verder iedereen voor zich weten. Maar ik krijg er de kriebels van als die personen dan gaan doen alsof elke starter daar op die manier mee om zou moeten gaan.
Ik geef verder al aan dat wij (net geen starters meer, afhankelijk hoe je 'starter' definieert) net een huis van 2,5 ton gekocht hebben en dat ook wij nu nieuw spul willen gaan kopen, maar zelfs dan nog ruim onder de marges blijven die hier worden gegeven.
Overigens kom ik op meerdere fora dergelijke topics tegen waarin het starters feitelijk wordt ontmoedigd om te 'starten' omdat ze helemaal blutgerekend worden. Hetzelfde gebeurt hier. Als je 20.000 euro voor nieuwe huisraad hebt is dat helemaal geweldig voor je, maar ook met (veel) minder geld kun je je nieuwe huisje leuk inrichten.
Groetjes, FaceDown.
iedereen kijkt in zijn EIGEN portemonnee en gaat dan inboedel aanschaffen. en werkelijk ALLES wat je in je huis kunt zetten kan je zo duur en zo goedkoop maken als je ZELF wilt.
nuff said
oh btw wat ik wel ff kwijt wil:
als je een nest van 4000 euro koopt val je onder 1% van de Nederlandse bevolking die dat er voor neerlegt denk ik
Veel mensen zijn ook goed in het opsommen van hun 'statussymbolen' zonder daarbij te vermelden dat ze bijv al 3 jaar geen geld hebben om op vakantie te gaan, nooit op stap kunnen, nooit uit eten kunnen. Hoeveel mensen hebben er geen veel te dure auto die ze eigenlijk niet kunnen betalen? Of een veel te duur huis? Je moet inderdaad goed naar je eigen portemonnee kijken, en zelf goed onderzoek doen.Anoniem: 821 schreef op maandag 16 april 2007 @ 15:09:
oh btw wat ik wel ff kwijt wil:
als je een nest van 4000 euro koopt val je onder 1% van de Nederlandse bevolking die dat er voor neerlegt denk ik
Groetjes, FaceDown.
Indeed. Ik vraag me ook wel eens af hoe jonge 'starters' een nieuw huis uit de grond kunnen laten stampen, maar dat is mijn verantwoordelijkheid niet. Ik ben blij waar ik zit.FaceDown schreef op maandag 16 april 2007 @ 15:16:
Of een veel te duur huis? Je moet inderdaad goed naar je eigen portemonnee kijken, en zelf goed onderzoek doen.
Ik niet heur
OH absoluut waar hoor. Ik zou zoiets ook nooit doen maar ik vond je verhaal nogal 'apart' zeg maar.FaceDown schreef op maandag 16 april 2007 @ 15:07:
ls je 20.000 euro voor nieuwe huisraad hebt is dat helemaal geweldig voor je, maar ook met (veel) minder geld kun je je nieuwe huisje leuk inrichten.
[ Voor 72% gewijzigd door Gunner op 16-04-2007 15:31 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
de samenvatting van mijn post was eigelijk gewoon:
"ga niet adviseren dat mensen 20-30k nodig hebben, als het met 6-10k ook perfect kan"
en daarbij geef ik geen waarde oordeel over de mensen die voor 30k kopen, zoals ik al zei, gewoon lekker doen als je je daar goed bij voelt. Maar, als de vraag is, hoeveel is er nodig, zeg dan; "ik, met mijn smaak, had X nodig'. Maar, voor X is het ook te doen!"
Conclusie van alle posts is simpelweg dat het voor € 500-30.000 euro kan
Mensen die maandelijks weinig overhouden kunnen dus rustig ademhalen en meteen stoppen met het bellen naar frisia.
((en wat hechten mensen toch veel waarde aan meubels/spullen

[ Voor 5% gewijzigd door Tasma op 16-04-2007 15:32 ]
Voor de vloer hebben we 7000 apart gezet, de vloerverwarming was rond de 5000 euro maar die valt buiten beschouwing.
We hebben een 11 jaar oude Auping bed gekregen van m'n tante, daar hoeven we alleen een matras voor te kopen. De wasmachine krijgen we ook, een 7 maanden oude Siemens die de deur uit gaat omdat mijn broer 3 jaar in Canada gaat werken en hij neemt zijn vrouw en kinderen mee.
De rest van het geld dat we over hadden gaan we besteden aan laminaat, behang, verf e.d. In het begin hebben we wel een kaal huis, maar langzaamaan kopen we steeds er iets bij.
In principe is een bed belangrijk, twee tuinstoelen hebben we al, een klein salontafeltje van de IKEA voor een tientje, en je kan weer vooruit hoor. Is toch leuk om je huis in te richten? Wie let er op nu op de kosten, goedkoop, duur, als het maar leuk is en je er plezier van beleeft.
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
ehm das geen inboedel, meestal financier je zulke dingen mee met je hypotheek, een bouwdepot dus.Nitai schreef op maandag 16 april 2007 @ 15:50:
Mjah, we hebben zelf wel 30.000 in het huis gestoken. Badkamer, keuken, vloertegels e.d. We hebben een nieuwbouw huis gekocht, en als je zelf niet handig bent of handige mensen kent, dan lopen de kosten snel op hoor. De keuken compleet kost 11.000 euro (open keuken, dus die mag er best mooi uitzien), de badkamer met niet al te veel freubels, 14.000 euro (incl. tegels, leggen, inbouw etc.). We waren blij met 6 a 7k aan badkamer en beneden toilet stuff, totdat we hoorden hoeveel het gaat kosten om dit allemaal te leggen. Vooral het leggen van tegels kost ontzettend veel geld.
Voor de vloer hebben we 7000 apart gezet, de vloerverwarming was rond de 5000 euro maar die valt buiten beschouwing.
anyway Tasma, je hebt wel wat losgemaakt whehehe. enne de groeten van Leen! ;-)
Goh, een bouwdepot dat ik daar niet opgekomen ben
Dat is al op gegaan aan een dakterras, hardhouten trappen, en meerwerk (loze leidingen, zolderkamerwand, e.d.).
Edit: Mijn punt was, voor de duidelijkheid, dat een huis kopen al genoeg kost
[ Voor 26% gewijzigd door Nitai op 16-04-2007 16:00 ]
inboedel, daar gaan de discussies van deze laatste pagina en de rondgeslingerde bedragen voor inrichting wel overNitai schreef op maandag 16 april 2007 @ 15:57:
Wie zegt dat ik het puur over inboedel heb![]()
Goh, een bouwdepot dat ik daar niet opgekomen benDat is ook zo op hoor.
Dat is al op gegaan aan een dakterras, hardhouten trappen, en meerwerk (loze leidingen, zolderkamerwand, e.d.).
bouwdepot zo op?
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 821 op 16-04-2007 16:01 ]
Daar heb je gelijk in, ik begon m'n verhaal dan ook wat verkeerdAnoniem: 821 schreef op maandag 16 april 2007 @ 16:00:
[...]
inboedel, daar gaan de discussies van deze laatste pagina en de rondgeslingerde bedragen voor inrichting wel over
Ik gebruik dan liever spaargeld dan dat je weer bijleent tegen een hogere rentepercentage omdat je te weinig beraamd hebt voor meerwerk. En nee, ik ga niet 25k extra lenen met als resultaat een nog hogere hypotheekbouwdepot zo op?dan neem je toch 25k meer ofzo..
[ Voor 3% gewijzigd door Nitai op 16-04-2007 16:26 ]
je keuken en je badkamer van je spaargeld betaald? apartNitai schreef op maandag 16 april 2007 @ 16:25:
[...]
Ik gebruik dan liever spaargeld dan dat je weer bijleent tegen een hogere rentepercentage omdat je te weinig beraamd hebt voor meerwerk. En nee, ik ga niet 25k extra lenen met als resultaat een nog hogere hypotheek
btw je kan je bouwdepot ruim nemen en altijd terugstorten na de verbouwing, dus direct weer aflossen op de hoofdsom.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 821 op 16-04-2007 16:31 ]
Dakterras was een verrassing, wij dachten bij aankoop dat dat erbij zat. Zit er ook bij, maar dan wel volgestort met grind en geen mogelijkheid om hier makkelijk bij te komen. Tenzij je elke keer je raam door wilt. Misschien een beetje naief van ons vanwege het feit dat we ook een ruime achtertuin hebben. Wilde je een deur, hekwerk en draagtegels hebben, 17.000 euro. Dan is je bouwdepot ook zo weg.
We zaten met de hypotheekadviseur al aan de ruime kant, 25k voor meerwerk, zou genoeg moeten zijn, maar realiteit was anders. En natuurlijk waren dat onze eigen keuzes, 2x hardhouten trap a 3.000 per stuk, dakterras 17.000, buitenkraan, etc. etc. Maar even bijlenen hebben we uiteindelijk toch maar niet gedaan.
Anoniem: 18685
Jullie zijn niet de enigeNitai schreef op maandag 16 april 2007 @ 17:32:
De standaardkeuken en badkamer waren niet om aan te zien, dat was echt schandalig. In het huurhuis waar we nu zitten was de keuken en badkamer nog luxer!
Dakterras was een verrassing, wij dachten bij aankoop dat dat erbij zat. Zit er ook bij, maar dan wel volgestort met grind en geen mogelijkheid om hier makkelijk bij te komen. Tenzij je elke keer je raam door wilt. Misschien een beetje naief van ons vanwege het feit dat we ook een ruime achtertuin hebben. Wilde je een deur, hekwerk en draagtegels hebben, 17.000 euro. Dan is je bouwdepot ook zo weg.
We zaten met de hypotheekadviseur al aan de ruime kant, 25k voor meerwerk, zou genoeg moeten zijn, maar realiteit was anders. En natuurlijk waren dat onze eigen keuzes, 2x hardhouten trap a 3.000 per stuk, dakterras 17.000, buitenkraan, etc. etc. Maar even bijlenen hebben we uiteindelijk toch maar niet gedaan.
Wat ik me nou afvroeg is hoeveel dat leggen etc van jullie badkamer ongeveer kostte? We willen al een niet al te luxe badkamer, maar als ik jou zo hoor komt er bij ons alleen douchekop in
En wat voor vloer hebben jullie in gedachte/en voor hoeveel m2? Wij hadden ook zo'n budget in gedachte, maar we weten niet echt of het een realistisch bedrag is. Het duurt nog wel een tijdje voordat ons huis af is, dus we hebben nog geen offertes opgevraagd.
Verder moeten we nog iets voor de tuin verzinnen, maar dat komt wel als laatst
uit 1962, 3 grote slaapkamers (11/11/14m2) een badkamer van bijna 9m2 met ligbad en aparte douchekabine. Een perceel van rond de 400m2, garage, uitgebouwde keuken (keuken is wel 10 jaar oud en 'gebruikt' maar van echt hout. is dus te schuren etc..)..
Mooie schuifpui achter, dakkapel (verhoogde nok) over de hele breedte van de woning..
Gezien wat het is, is het niet duur. Vergelijkbare woningen zijn vaak duurder.. Tuin op het zuiden.
Nadeel: veel geinteresseerden.
probleem:
Wat voor bod doe ik nu. De vraagprijs is zeer reeel, als ik onderbied is er een goede kans dat het huis voorbij gaat. Het staat pas een week tekoop en heeft nu al enorm veel bekijks. Als ik het zou verkopen zou ik een lager bod afslaan en wachten op anderen..
bied ik de vraagprijs? of de vraagprijs min 5-10k? erg lastige keuze. We willen de woning wel hebben. De vraagprijs is het limiet.
vraagprijs 249.000, ben bereid tot deze prijs te gaan als max. dacht eraan om een royaal bod te doen van 240.000...
[ Voor 5% gewijzigd door Tasma op 16-04-2007 20:53 ]
Als openingsbod dacht ik 153k, zal je daarmee serieus worden genomen?? Of liever iets hoger en daarna met een kleinere stap onderhandelen? Ik ben bang voor kapers namelijk, die woningen gaan razendsnel (we zijn de eerste bezichtigers deze week, hebben dus alleen concurrentie van mensen die al hebben gekeken).
Anoniem: 57975
Ligt eraan. Informeer bij de makelaar hoe de interesse is en op welke manier het verkocht wordt. In het stuk van Amsterdam waar ik kijk gaat alles ruim 10% boven de vraagprijs weg en meeste via biedingen van meerdere partijenAnoniem: 215022 schreef op maandag 16 april 2007 @ 20:33:
As woensdag gaan we kijken naar een huis in amsterdam noord (leuk gedeelte), mijn man is vandaag al geweest en vind het geweldig. Het wordt verkocht door de woningbouw, vraagprijs 168k. 67m2 excl. zolder, tuin van 110m2. Qua budget kan die 168 makkelijk, dus we kunnen tot 168 gaan.
Als openingsbod dacht ik 153k, zal je daarmee serieus worden genomen?? Of liever iets hoger en daarna met een kleinere stap onderhandelen? Ik ben bang voor kapers namelijk, die woningen gaan razendsnel (we zijn de eerste bezichtigers deze week, hebben dus alleen concurrentie van mensen die al hebben gekeken).
Wat je zou kunnen doen is de volledige vraagprijs bieden, maar dat er elke maand dat de oplevering duurt 3000 euro vanaf gaat.Tasma schreef op maandag 16 april 2007 @ 20:22:toon volledige bericht
morgen ga ik een bod uitbrengen op een woning, een erg mooie woning moet ik zeggen..
uit 1962, 3 grote slaapkamers (11/11/14m2) een badkamer van bijna 9m2 met ligbad en aparte douchekabine. Een perceel van rond de 400m2, garage, uitgebouwde keuken (keuken is wel 10 jaar oud en 'gebruikt' maar van echt hout. is dus te schuren etc..)..
Mooie schuifpui achter, dakkapel (verhoogde nok) over de hele breedte van de woning..
Gezien wat het is, is het niet duur. Vergelijkbare woningen zijn vaak duurder.. Tuin op het zuiden.
Nadeel: veel geinteresseerden.
probleem:
Wat voor bod doe ik nu. De vraagprijs is zeer reeel, als ik onderbied is er een goede kans dat het huis voorbij gaat. Het staat pas een week tekoop en heeft nu al enorm veel bekijks. Als ik het zou verkopen zou ik een lager bod afslaan en wachten op anderen..
bied ik de vraagprijs? of de vraagprijs min 5-10k? erg lastige keuze. We willen de woning wel hebben. De vraagprijs is het limiet.
vraagprijs 249.000, ben bereid tot deze prijs te gaan als max. dacht eraan om een royaal bod te doen van 240.000...
[ Voor 0% gewijzigd door Falcon op 16-04-2007 22:13 . Reden: tikfout ]
Ik ben ook gestart, appartement was destijds 122k en zo'n 7 maanden oud en dat kon -net- op inkomen. Daar ga ik geen oude zooi inzetten. Dat staat niet (uitgezonderd mensen die serieus visueel zijn ingesteld en smaak hebben en met oude dingen iets supers kunnen maken, maar die zijn echt zeldzaam). Als ik student wilde zijn of me zo wilde voelen dan had ik geen vrij nieuw appartement gekocht. Maar dat is persoonlijk. Hoewel ik geen spaarder ben had ik gewoon wat geld gespaard want ik weet wat iets kost.
En ook ik koop niet wat ik echt wil hebben omdat ik dat gewoon niet kan betalen. En dan loop ik toevallig tegen een witleren bank aan van 1300 voor 600 en tegen 6 stoeltjes die van 1600 voor 555 weg gaan. Prima. Maar ik moet nu weer dingen kopen, ik weet wat ik wil, heb een idee in mijn hoofd en ik zou het tragisch vinden om mijn nieuwe woning vol te plempen met oude meuk terwijl ik 289kk heb betaald.
Het is simpelweg zo, mensen geven uit wat ze kunnen missen (sommigen meer, lenen.nl, maar ik haat lenen). Als ik nou geen spaargeld zou hebben dan zou ik het appartement (naja 3 verdiepingen) ook niet gekocht hebben. Zou niet weten hoe ik dan die 5 kamers fatsoenlijk kan inrichten. En moet zeggen dat het tegen valt qua kosten. Ik had bijvoorbeeld schilderwerk binnen eerst niet willen doen. Achteraf blij dat ik het wel gedaan heb maar is wel 7k.
Hoewel mijn spaarrekening leeg loopt voel ik me wel elke dag blijer in mijn toekomstige casa. En daar gaat het volgens mij om, een plek creeeren waar je je heerlijk voelt. En als ik dan een elektrisch verstelbaar hoofdeinde wil hebben wat een bodem 300 euro pst duurder maakt, maar ik me daar lekkerder bij voel en dat kan missen, dan wil ik dat. Waarom niet.
Ik werk me de tering zoals zoveel mensen, wil niet in een Ikea catalogus wonen (overigens niets mis met Ikea, moet er ook nog wat dingen halen). Maar mensen hebben vaak geen smaak en dat zie je bij de gemiddelde woontoko ook. Overigens ook de mensen die het daar inrichten, je gaat verdomme geen naar helder blauw harig kleed plempen onder een antraciet kleurige strakke bank met chromen poten. Zij wel, maar als je dan wat opmerkingen maaakt hebben ze wel in de gaten dat het niet klopt.
Lang verhaal, maar je geeft uit wat je hebt. Of dat nu aan inboedel is of aan vakanties of auto's of nerd-stuff
Nee, maar een betonnen vloer met kale muren en lakens voor de gordijnen lijkt me ook niet ideaal.Tasma schreef op maandag 16 april 2007 @ 12:31:
[...]
Woon zelf al in een appartement, we gaan deze week een huis kopen. Als ik er in zit, zullen 2vd4 kamers allicht leeg zijn.. maar moet je vullen voor het vullen?

Dit is volgens mij echt te laag, een koelkast, wasmachine en vaatwasser zijn al 500-600 per stuk, 1500-2000 lijkt me reeeler, en dan nog heb je echt geen top of the bill apparatuur. Verder mis ik nog een hele hoop kleine apparatuur: koffiezetapparaat, waterkoker, broodrooster, mixer, etcOk:
wasmachine, vaatwasser, koelkast, combi-magnetron: € 950
Ook dit lijkt me zeer goedkoop, een beetje bed (ik vind dat belangrijk, jij misschien niet) zit al eerder op 1000-1500 euro. Een goed matras kost al gauw bijna 500-1000 euro, zonder frame, kussens, lakens, overtrekken, etcBed,matras,dekes etc: € 250,-
Ook dit lijkt me ook erg goedkoop maar het kan.Grote kasten € 500,-
Banken € 700,-
Eettafel: € 350,-
Dressoir: € 350,-
hoektafeltje, zelf gemaakt € 35,-
Airconditioning € 450,-
2 Bureau's € 250,-
Vitrine kast € 100,-
De oude TV wordt meestal toch wel vervangen, als je 3-4 meter van je tv afzit wil je meestal wel een grotere dan de 40-50 cm tv die al 10 jaar oud is. Verder mis ik de stofzuiger, kruimeldief, strijkijzer, rookmelder, keukentrapje, telefoon, stereo, dvd (ja ik heb hem dus nog niet2x TV € 0,- -wie- heeft er nu nog GEEN tv op zijn studentenkamer/kamer thuis of appartementje
dvd speler, al in bezit.
Pc's al in bezit. Heeft iedere tweaker toch wel!
Voor 4 kamers is dat erg weinig. Misschien dat jij niet alles doet en al een hoop hebt, maar daar ben ik niet van uitgegaan.Zit nu op € 3935,-
Vloerbedekking en verf: € 550,-.
Ik vind dat je vrij goedkoop inschat, soms echt op budget niveau (niks mis mee, maar of je daarmee alles kunt krijgen vraag ik me echt af).Totaal: € 4585,-
Verder mis ik nog de: lampen - vloerkleed - muurversiereingen/decoratie - pannenset - keukengerei -servies - handdoeken, etc - tuinsetje - gereedschap - en nog tal van andere kleine dingetjes.
Klopt, verf ook niet.Het leggen van tegels en vloerverwarming is -geen- inboedel. Dat is gewoon verbouwen, dat is een heel ander geval!
Dat valt echt mee hoor, jij rekent veel dingen niet omdat je ze al hebt of weg laat. Vergis je niet in alle kleine dingen, uiteindelijk zijn die vaak net zo duur als de meubels (of duurder). Ik ben uitgegaan van een vrij groot huishouden, alles nieuw, maar echt exclusief of overdreven zijn maar weinig dingen (imho offcourse). Veel mensen hebben al een hoop, maar als je alles nieuw moet kopen ben je echt wel meer kwijt dan 6k imo.20k aan inboedel is ENORM veel, of exclusief. En daar kies je dan zelf voor.
Mijn begroting is 17k en dan komt er nog heel veel van Ikea, Blokker, Gamma, etc.
Terwijl je bed al 800 euro kost?FaceDown schreef op maandag 16 april 2007 @ 14:12:
Bij Ikea kun je een tweepersoons bed kopen voor minder dan 800 euro, en dan heb je het duurste matras erbij. Hebben wij ook gedaan en dat bevalt al ruim 2 jaar perfect; nog geen enkele vorm van slijtage waarneembaar en het matras nog nooit gedraaid.
...
Toen ik in mijn appartement trok heb ik voor zo'n 500-1000 euro m'n appartement smaakvol (!) ingericht.
Dit bedrag lijkt me echt absurd laag om een huis in te richten, tenzij je 90% gratis van marktplaats afhaalt..
2de hands is leuk, maar een huis kopen voor 2 ton en er dan alleen 2de hands spullen inzetten noem ik niet erg realistisch (ik denk echt dat je in de minderheid bent).
Iemand met zo'n mentaliteit komt ook niet hier vragen wat een inboedel kost.
Bied vraagprijs - 10%. 225.000 dus, omhoog gaan kan altijd nog.Tasma schreef op maandag 16 april 2007 @ 20:22:
Neem een optie, dan heb je de tijd om even te onderhandelen. 153k is een goed bod, ik zou zelf nog iets lager gaan zitten zelfs, hoger kan altijd nog.Anoniem: 215022 schreef op maandag 16 april 2007 @ 20:33:
As woensdag gaan we kijken naar een huis in amsterdam noord (leuk gedeelte), mijn man is vandaag al geweest en vind het geweldig. Het wordt verkocht door de woningbouw, vraagprijs 168k. 67m2 excl. zolder, tuin van 110m2. Qua budget kan die 168 makkelijk, dus we kunnen tot 168 gaan.
Dit is wel algemeen, jullie regio's kunnen anders zijn met minder marge in de onderhandelingsruimte.
10% onder de vraagprijs bieden is hier (Eindhoven) standaard, en dan in het midden uitkomen. In de randstad is het misschien minder marge, in he tNoorden misschien meer.
Is er überhaupt onderhandelingsruimte? Waar ik woon (Zoetermeer) zijn woningen uit de verhuur die door de woningbouw verkocht worden voor een vaste (okee, wel scherpe) prijs. Dat is take it or leave it, echt niet onderhandelbaar.Anoniem: 215022 schreef op maandag 16 april 2007 @ 20:33:
Ikzelf vind het weinig. Kun je meer betalen? En wil je dan het risico lopen dat je de woning niet krijgt omdat je 5.000 te weinig bood? Moeilijk in te schatten omdat ik je situatie niet ken. Heb je haast om uit je bestaande woning te vertrekken, heb je echt veel zin in de te koop staande woning, is het aanbod schaars, kun je niet meer betalen, etc etc.Anoniem: 215022 schreef op maandag 16 april 2007 @ 20:33:
2 jaar geleden heb ik in het centrum (Oostelijke eilanden, Wittenburg) een appartement (82 m2) gekocht. Vraagprijs was 199.000, ik bood 190.000, toen door midden gegaan. Toen ik de woning voor de 2de keer bekeek, waren er meer kijkers. Daarom meteen daarna naar het makelaarskantoor gegaan en aan tafel gaan zitten. Binnen 1 minuut waren we uit de prijs. De woning stond me aan, aanbod in die prijsklasse is in het centrum niet echt ruim, dit deel van A'dam centrum kent geen wachttijd voor een parkeervergunning, die dingen spelen ook mee. Mijn streven was om 2.000 van de prijs te krijgen zodat ik de CV ketel daarvan kon vervangen. Wellicht had ik meer van de prijs kunnen krijgen. Maar ik was tevreden met deze prijs en wilde de woning graag. Daar gaat het uiteindelijk om.
This footer is intentionally left blank
Een huis staat een week te koop, er is veel interesse, en dan 10% onder de vraagprijs bieden? Lol, dan wordt je uitgelachen. Stel eens voor dat jij de verkoper bent in deze... Anyway, dat gaat hem never nooit worden. Grote kans dat het voor de vraagprijs of zelfs meer weggaat.Anoniem: 15354 schreef op maandag 16 april 2007 @ 23:36:
[...]
Bied vraagprijs - 10%. 225.000 dus, omhoog gaan kan altijd nog.
[...]
enig idee hoeveel -vijf-en-twintig-duizend-euro- is?
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 821 op 17-04-2007 09:26 ]
Mee eens, mijn huidige woning was de vraagprijs ook goed en ik was in principe bereid om de vraagprijs te betalen, om er zeker van te zijn het huis te bemachtigen maar gelukkig toch nog wat van de prijs afgekregen daar mooi de keuken van gefinancierd.ajhaverkamp schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 08:50:
Wellicht had ik meer van de prijs kunnen krijgen. Maar ik was tevreden met deze prijs en wilde de woning graag. Daar gaat het uiteindelijk om.
Ik ben er ook bang voor ja. Eind volgende week gaat mijn appartement in de verkoop (nabij R'dam) en naar de verwachting van meerdere verkoopmakelaars op basis van ervaring met deze appartementen zal de uiteindelijke koopprijs tussen de 2 en 5 duizend onder de vraagprijs komen te liggen waarbij de vraagprijs gemiddeld is (t.o.v. andere te koop staande appartementen): een goede prijs-kwaliteit verhouding.Anoniem: 821 schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 08:52:
[...]
Een huis staat een week te koop, er is veel interesse, en dan 10% onder de vraagprijs bieden? Lol, dan wordt je uitgelachen. Stel eens voor dat jij de verkoper bent in deze... Anyway, dat gaat hem never nooit worden. Grote kans dat het voor de vraagprijs of zelfs meer weggaat.
enig idee hoeveel -vijf-en-twintig-duizend-euro- is?
Als er dus na 1 week een bod ligt van -10% (ruim 16K onder de vraagprijs), gaat er dus echt geen euro vanaf bij mijn 1e tegenbod
Zoals je de vraagprijs realistisch zal moeten neerzetten, geldt dat ook voor je bod: wees realistisch en neem de volgende zaken in ogenschouw (vraag en aanbod, lokatie, hoe graag wil je het hebben, hoe lang staat het te koop, etc.). Gewilde appatementen (vraag hoog / aanbod laag, goede lokatie) gaan erg snel weg en soms boven de vraagprijs.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 61153 op 17-04-2007 10:07 ]
Bed hadden we al eerder gekochtAnoniem: 15354 schreef op maandag 16 april 2007 @ 23:27:
[...]
Terwijl je bed al 800 euro kost?
Dit bedrag lijkt me echt absurd laag om een huis in te richten, tenzij je 90% gratis van marktplaats afhaalt..
2de hands is leuk, maar een huis kopen voor 2 ton en er dan alleen 2de hands spullen inzetten noem ik niet erg realistisch (ik denk echt dat je in de minderheid bent).
Iemand met zo'n mentaliteit komt ook niet hier vragen wat een inboedel kost.

Groetjes, FaceDown.
Bij ons ook. Maar stel dat je met een hoger bod was gekomen dan hadden ze waarschijnlijk hetzelfde gezegd en was je meteen een paar duizend euro armer geweest. Het is altijd handig om als verkopende partij het eerste bod te weigeren.mutsje schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 10:27:
je kunt dan ook melden dat je met zo'n bod niet in onderhandeling gaat. Wij hebben dat ook bij de hand gehad, de verkopende partij wou niet onderhandelen bij ons openingsbod (lag gewoon 10% lager dan wat zij vroegen). Wij zijn toen met hoger bod gekomen en onderhandelingen begonnen.
Groetjes, FaceDown.
Ben net naar een andere hypotheekboer geweest en met hem een beetje overlegd. De meeste huizen in Amsterdam gaan rond de vraagprijs en erboven weg. Hij zei ook dat de woningbouw vaak reeele prijzen vraagt, dus dat je eigenlijk al blij moet zijn als je wat van die 168 af kan krijgen (wel proberen, maar het is geen gekke vraagprijs). Hij had het over een openingsbod van 163K, zeker niet lager beginnen.ajhaverkamp schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 08:50:
[...]
Ikzelf vind het weinig. Kun je meer betalen? En wil je dan het risico lopen dat je de woning niet krijgt omdat je 5.000 te weinig bood? Moeilijk in te schatten omdat ik je situatie niet ken. Heb je haast om uit je bestaande woning te vertrekken, heb je echt veel zin in de te koop staande woning, is het aanbod schaars, kun je niet meer betalen, etc etc.
We willen het huis graag, we kunnen die 168 makkelijk betalen (we kunnen rond de 2 ton lenen), aanbod is schaars in die wijk voor die prijs, hebben wel een beetje haast met kopen (zou voordelig zijn met de bouwvak-vakantie van mijn man en hopelijk 2e kind op komst in december). Er is in principe wel te onderhandelen over de prijs zei de woningbouw, ik zou ook die 168 betalen als het een vaste prijs zou zijn.
163K bieden en laten doorschemeren dat we het huis erg graag willen?
Ik heb zo geen verstand van de huizenmarkt....
Dit topic is gesloten.