Ervaring met huis kopen deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 29.884 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 11:26:
[...]

163K bieden en laten doorschemeren dat we het huis erg graag willen?

Ik heb zo geen verstand van de huizenmarkt....
:(
Dat laatste nooit natuurlijk.. als ze slim zijn dan hebben ze dat wel door als je 163 biedt. Als je erbij zegt dat je het graag wilt dan kun je net zo goed meteen de vraagprijs bieden. 163 lijkt me wel een mooi openingsbod als je het graag wilt. Lijkt me stug als jullie er dan niet uit gaan komen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FaceDown schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 11:33:
[...]

Dat laatste nooit natuurlijk.. als ze slim zijn dan hebben ze dat wel door als je 163 biedt. Als je erbij zegt dat je het graag wilt dan kun je net zo goed meteen de vraagprijs bieden. 163 lijkt me wel een mooi openingsbod als je het graag wilt. Lijkt me stug als jullie er dan niet uit gaan komen.
wellicht krijg je tegenbod van 166 en daarmee ist gelijk het eindbod. 1000 euro erbij of eraf is natuurlijk knullig met hypotheekonderhandelingen.

maarja, als die 168 makkelijk betaalt kan worden, waarom dan tobben en alleen pingelen om het pingelen. :s (maja, hollanders hè :) )

update:

wij hebben ook een gewild huis gekocht.

vp 219
startbod 212,5
tegenbod 217
tegenbod 215
verkocht voor 216

in die marges moet je t een beetje zoeken. en de woningbouw werkt meestal met (nagenoeg) fixed price.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2007 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 10:00:
[...]

Eind volgende week gaat mijn appartement in de verkoop (nabij R'dam) en naar de verwachting van meerdere verkoopmakelaars op basis van ervaring met deze appartementen zal de uiteindelijke koopprijs tussen de 2 en 5 duizend onder de vraagprijs komen te liggen waarbij de vraagprijs gemiddeld is (t.o.v. andere te koop staande appartementen): een goede prijs-kwaliteit verhouding.
hey leuk, waar is dat nabij R'dam? wij hebben gekocht in Rhoon Portland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 11:53:
[...]

hey leuk, waar is dat nabij R'dam? wij hebben gekocht in Rhoon Portland :)
Capelle a/d IJssel, Middelwatering
http://maps.google.com/ma...n+den+IJssel,+holland&t=h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 11:26:
[...]
Ik heb zo geen verstand van de huizenmarkt....
:(
BTW Het was mijn eerste koopwoning, ik was toen 35 jaar en had ook geen makelaar in de hand genomen. Het was een ex-huurwoning (ik was geen huurder van deze woning), de verkoop ging via een makelaarskantoor. Die zullen van de woningbouw een minimale prijs gekregen hebben. Mijn koop was echt in 3 tellen klaar.

We (mijn ouders en ik) gaan aan tafel zitten bij de makelaar.

Ik: ik wil een bod doen voor de woning
Hij: oh, wat wil je bieden
Ik: 190.000
Hij: hmm, vraagprijs is 199.000, pakt papier en rekent even: als we doormidden gaan is het 194.500, wat zeg je daarvan?
Ik: is goed

Voorlopig koopcontract getekend, daarop wachten duurde langer.

En dan te bedenken dat de makelaar eerst wilde hebben dat ik via de fax een bod uit ging brengen..... na enig aandringen wilde hij wel om de tafel gaan zitten.
Misschien ben ik een beetje nuchterder omdat ik van boerenkomaf ben, hij wilde verkopen, ik kopen, dus waarom moeilijk doen. Van te voren had ik allang uitgezocht wat de hypotheek ging worden, en had tevens veel eigen spaargeld waardoor de hypotheek bij lange na niet voor het hele bedrag was.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

ajhaverkamp schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 13:14:
[...]
En dan te bedenken dat de makelaar eerst wilde hebben dat ik via de fax een bod uit ging brengen..... na enig aandringen wilde hij wel om de tafel gaan zitten.
Misschien ben ik een beetje nuchterder omdat ik van boerenkomaf ben, hij wilde verkopen, ik kopen, dus waarom moeilijk doen. Van te voren had ik allang uitgezocht wat de hypotheek ging worden, en had tevens veel eigen spaargeld waardoor de hypotheek bij lange na niet voor het hele bedrag was.
Wij hebben het precies zo gedaan. Dat werkt het beste vooral omdat makelaars niet te vertrouwen zijn. Je weet in ieder geval zeker dat hij niet met je bod naar een andere partij stapt om te checken of zij hoger bieden wellicht en de onderhandelingen zijn pas voorbij als iemand de deur achter zich dicht trekt. Op die manier hebben wij flink wat meer druk kunnen zetten en dit heeft ons een paar duizend euro opgeleverd uiteindelijk. Je moet wel kunnen onderhandelen (of iemand meenemen die dat kan) en zorgen dat je niet als schuchter persoon tegenover een shark van een makelaar komt te zitten, want dan is de kans groot dat het je alsnog een boel geld gaat kosten.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 18:35
heb een bod gedaan van 240.000.. nu maar afwachten.. er zijn veel andere geinteresseerden, denk dat ze eerst hun biedingen af gaan wachten.

Als het rond zou komen, post ik het huisje hier wel :)

[ Voor 17% gewijzigd door Tasma op 17-04-2007 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:20
Tasma schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 16:28:
heb een bod gedaan van 240.000.. nu maar afwachten.. er zijn veel andere geinteresseerden, denk dat ze eerst hun biedingen af gaan wachten.

Een makelaar mag toch maar met 1 partij tegelijk onderhandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:20

Daniel

Kapitein NCC-1701
dominator schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 16:42:
Dat is de gedragscode ja, in de praktijk wordt daar nog wel eens creatief mee omgesprongen. Maar dan nog, je mag natuurlijk wel meerdere biedingen ontvangen. Pas als je als eigenaar een tegenbod doet ben je formeel in onderhandeling en wordt er ondertussen niet met andere partijen onderhandeld.

Als meerdere partijen interesse hebben en er komt er eentje met een bod, dan ben je natuurlijk vrij om even te wachten met reageren en te kijken of anderen met een hoger bod komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

En daarom moet je ook proberen om met een makelaar aan tafel te gaan zitten, dan weet je in ieder geval zeker dat ie je niet probeert te naaien met dat soort truukjes ;)

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FaceDown schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 16:50:
En daarom moet je ook proberen om met een makelaar aan tafel te gaan zitten, dan weet je in ieder geval zeker dat ie je niet probeert te naaien met dat soort truukjes ;)
alsof die makelaars achterlijk zijn.... die gaan echt niet voor elk bod aan tafel zitten. hebben ze amper tijd voor. willen snel cashen en courtage opstrijken. telefonisch kan vaak al binnen een paar uur rond zijn met een ander, terwijl jij dan in je agenda zit te bladeren wanneer je om de tafel kan...... hmmz :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tasma schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 16:28:

goed bod, je maakt een kans :) ik gok op tegenbod 247.000. zet er maar weer een krat bier op lol :)

vp was 249 toch?

desalniettemin had ik mn startbod in die situatie die je schetste, en als ik het écht wilde hebben, op 243 gezet.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2007 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 17:08:
[...]

alsof die makelaars achterlijk zijn.... die gaan echt niet voor elk bod aan tafel zitten. hebben ze amper tijd voor. willen snel cashen en courtage opstrijken. telefonisch kan vaak al binnen een paar uur rond zijn met een ander, terwijl jij dan in je agenda zit te bladeren wanneer je om de tafel kan...... hmmz :S
Niks agenda bladeren.. over een uur, of anders vanavond nog. Werkte bij ons prima hoor. Die mannen willen ook graag verkopen en als ze daarvoor langs moeten komen dan doen ze dat wel. :)

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FaceDown schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 17:12:
[...]

Niks agenda bladeren.. over een uur, of anders vanavond nog. Werkte bij ons prima hoor. Die mannen willen ook graag verkopen en als ze daarvoor langs moeten komen dan doen ze dat wel. :)
yeah right :S wellicht bij een minder courante woning. niet in de situatie van tasma dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 17:15:
[...]

yeah right :S wellicht bij een minder courante woning. niet in de situatie van tasma dus.
Ja inderdaad.. het huis wat wij gekocht hadden stond al erg lang te koop. 1 dag welgeteld ;) Oh ja en het betreft een tweekapper die helemaal af is van binnen, lijkt me behoorlijk courant.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FaceDown schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 17:16:
[...]

Ja inderdaad.. het huis wat wij gekocht hadden stond al erg lang te koop. 1 dag welgeteld ;) Oh ja en het betreft een tweekapper die helemaal af is van binnen, lijkt me behoorlijk courant.
goed gedaan :) maar zeg nou zelf, 9 van de 10 makelaars gaat echt niet uitgebreid met koffie en koekjes op iedere bieder zitten wachten.

terugkomend op de situatie van tasma, waar t ff omging. met vele gegadigden krijgt de verkoper wellicht 10 biedingen in een week. en dan, theekransje?....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 17:21:
[...]

goed gedaan :) maar zeg nou zelf, 9 van de 10 makelaars gaat echt niet uitgebreid met koffie en koekjes op iedere bieder zitten wachten.

terugkomend op de situatie van tasma, waar t ff omging. met vele gegadigden krijgt de verkoper wellicht 10 biedingen in een week. en dan, theekransje?....
Niet zomaar met iedere bieder nee. Maar als je een serieus bod doet en laat weten dat je denkt er wel uit te kunnen komen daar hebben ze echtwel oren naar. Een makelaar verkoopt liever vandaag dan morgen namelijk. En een telefonische afhandeling kost al snel dagen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
FaceDown schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 17:16:
[...]

Een 2 onder 1 kap die van binnen af is voor 250K????? Waar vind je dat nog? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

dominator schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 19:32:
[...]

Een 2 onder 1 kap die van binnen af is voor 250K????? Waar vind je dat nog? :?
Nederweert, Midden-Limburg ;)

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ah, 1 van de weinige plekken in het land waar de prijzen zelfs dalen naar het schijnt.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

dominator schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 19:43:
Ah, 1 van de weinige plekken in het land waar de prijzen zelfs dalen naar het schijnt.... :)
Gelukkig niet in onze gemeente omdat we gunstig liggen tov Eindhoven, maar wel in een aantal plekken in Limburg hoorde ik inderdaad.

[ Voor 5% gewijzigd door FaceDown op 17-04-2007 19:49 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ik bedoelde inderdaad het meest zuidelijke deel van limburg, maar goed toch nog een betaalbare woningmarkt aldaar... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 08:52:
[...]

Een huis staat een week te koop, er is veel interesse, en dan 10% onder de vraagprijs bieden? Lol, dan wordt je uitgelachen. Stel eens voor dat jij de verkoper bent in deze... Anyway, dat gaat hem never nooit worden. Grote kans dat het voor de vraagprijs of zelfs meer weggaat.

enig idee hoeveel -vijf-en-twintig-duizend-euro- is? :)
Wie zegt uberhaupt dat er veel interesse is? De verkopers of verkopende makelaar?

Mijn aankomende huis stond ook pas net te koop en er was ook veel interesse (kennen mensen 2 huzien verderop) en ik heb bijna 12% eronder geboden (en dat was dus -vijf-en-twintig-duizend-euro- :D) . Uiteindelijk helaas maar rond de 5% eraan over gehouden (andere bieders boden dat, anders had er nog wat vanaf gekunt), maar wel stoffering erbij gekregen. Mensen zijn veel te bang om het mis te lopen, laten zich leiden door de emoties en bieden meteen veel te hoog, je bent een dief van je eigen portomonee.

Gewoon laag openen, hoger bieden kan altijd nog. Standaard smoesjes hebben de verkopers altijd om de prijs op te drijven:
- We hebben al een hoger bod.
- Met zo'n laag bod onderhandelen we niet.
- Ze doen een tegenbod doen met een zeer klein verschil tov vraagprijs.
- Gaan veel extra geld vragen voor stoffering.
FaceDown schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 10:37:
[...]

Bed hadden we al eerder gekocht ;)
Dan is je inboedel dus ook duurder dan de bedragen die je noemt! |:( Ik mis wel meer in onderstaande opsomming. mensen denken bij inboedel alleen maar aan een bed, bank en eettafel, je moet ALLES meerekenen, niet alleen dat omdat jij toevaalig de rest al hebt.
en verder 2 goede banken 50 euro, 2 tafels 80 euro, 6 stoelen 125 euro, tv kast 60 euro, ikea expedit 40 euro etc.. Veel van die spullen gaan we nu wel door nieuwe spullen vervangen zoals gezegd, maar waarschijnlijk gaan we bijv een tafel wel op internet zoeken omdat er genoeg te koop staan en net zo goed als nieuw kunnen zijn. Welke starter heeft er nou 30.000 8)7 voor een inboedel? Over niet realistisch gesproken... en anders moet er echt niet gezeurd worden over te hoge huizenprijzen voor starters.. dan kunnen ze nog wel hoger. :D
Wie heeft het over 30.000? De bedragen worden per post hoger geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je geen makelaarstruukjes wil kan je ook flink druk op de ketel zetten door te melden dat je alleen op die dag in de ochtend onderhandelt. Kom je er niet uit dan zeg je dat je op een ander huis gaat bieden en trek je je bod in.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 11:45:
[...]

wellicht krijg je tegenbod van 166 en daarmee ist gelijk het eindbod. 1000 euro erbij of eraf is natuurlijk knullig met hypotheekonderhandelingen.

maarja, als die 168 makkelijk betaalt kan worden, waarom dan tobben en alleen pingelen om het pingelen. :s (maja, hollanders hè :) )
Vind je 1000 euro knullig?

Geld is gewoon geld, en als jij 1000 euro niks vind wil ik mijn bankrekeningnummer waar jij het op mag storten wel geven. ;)
Veel te veel mensen smijten maar met geld omdat "het toch niet meer uitmaakt" op die 2 ton. En later wel elke week zeuren over een paar euro. |:(

Zo ook met de kosten van de taxateurs, makelars, notarissen, etc. Het blijft gewoon geld, onnodig veel geld uitgeven is absolute onzin.
dominator schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 16:42:
[...]

Er mag wel meer niet. Volgens mij is dit ook alleen maar als je een optie hebt. Anders kunnen ze nog steeds van meerder partijen een bod ontvangen en kiezen met welke ze gaan onderhanelen.
FaceDown schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 17:31:
[...]

Niet zomaar met iedere bieder nee. Maar als je een serieus bod doet en laat weten dat je denkt er wel uit te kunnen komen daar hebben ze echtwel oren naar. Een makelaar verkoopt liever vandaag dan morgen namelijk. En een telefonische afhandeling kost al snel dagen.
Forge it. Een beller is altijd sneller. Bellen kost 5 minuten, in die tijd ben je net bij je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FaceDown schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 17:31:
[...]

we hebben ons huis telefonisch gekocht. startbod tot koop duurde van 11:30 tot 15:00 uur.

blijkbaar zitten makelaars in weert ruimer in hun tijd dan hier in rotterdam. 250 voor een 2 onder 1 kap volledig af.... dat kost je hier minimaal 300k+

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2007 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 01:46:
[...]

Wie zegt uberhaupt dat er veel interesse is? De verkopers of verkopende makelaar?

Mijn aankomende huis stond ook pas net te koop en er was ook veel interesse (kennen mensen 2 huzien verderop) en ik heb bijna 12% eronder geboden (en dat was dus -vijf-en-twintig-duizend-euro- :D) . Uiteindelijk helaas maar rond de 5% eraan over gehouden (andere bieders boden dat, anders had er nog wat vanaf gekunt), maar wel stoffering erbij gekregen. Mensen zijn veel te bang om het mis te lopen, laten zich leiden door de emoties en bieden meteen veel te hoog, je bent een dief van je eigen portomonee.

Gewoon laag openen, hoger bieden kan altijd nog. Standaard smoesjes hebben de verkopers altijd om de prijs op te drijven:
- We hebben al een hoger bod.
- Met zo'n laag bod onderhandelen we niet.
- Ze doen een tegenbod doen met een zeer klein verschil tov vraagprijs.
- Gaan veel extra geld vragen voor stoffering.
hij heeft 240 geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 02:07:
[...]
Vind je 1000 euro knullig?

Geld is gewoon geld, en als jij 1000 euro niks vind wil ik mijn bankrekeningnummer waar jij het op mag storten wel geven. ;)
Veel te veel mensen smijten maar met geld omdat "het toch niet meer uitmaakt" op die 2 ton. En later wel elke week zeuren over een paar euro. |:(

Zo ook met de kosten van de taxateurs, makelars, notarissen, etc. Het blijft gewoon geld, onnodig veel geld uitgeven is absolute onzin.
bij een hypotheek wel ja. wij wilden het huis graag. dat ga ik niet laten schieten voor 1000 euro. als je tijdens het bieden afhaakt vanwege 1000 euro, terwijl je het graag had willen hebben, dan is het alleen om het principe van die 1000 euro gegaan. nen gierige hollander :)

weet je wat 1000 euro met je maandelijkse last doet? en een looptijd van 30 jaar? erg weinig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 09:35:
bij een hypotheek wel ja. wij wilden het huis graag. dat ga ik niet laten schieten voor 1000 euro. als je tijdens het bieden afhaakt vanwege 1000 euro, terwijl je het graag had willen hebben, dan is het alleen om het principe van die 1000 euro gegaan. nen gierige hollander :)

weet je wat 1000 euro met je maandelijkse last doet? en een looptijd van 30 jaar? erg weinig. :)
Mee eens.

Als jij het huis graag wil, raad ik je toch erg sterk aan om vooral niet bij een vraag- en biedprijs verschil van 1K je huis te laten schieten (~ 2 euro per maand extra). Als mensen over die 1K vallen, raad ik hen toch echt aan om eens goed naar hun uitgavenpatroon te kijken. Sterker, als een koper nog zou gaan zitten pingelen bij mij over die laatste 500 euro / 100 euro (na tig keer bod / tegenbod), zou ik daar behoorlijk pissed-off van zijn...

Ongetwijfeld is er 1 heel klein dingetje in het uitgavenboekje te vinden waar men die 2 euro per maand op kan besparen; over 30 jaar gezien levert je dat weer die 1K + netto betaalde rente hierover op. Kwestie van zaken in goed perspectief zien 8)

Ik heb destijds een bod van vraagprijs - 10K gedaan. Tegenvoorstel was vraagprijs - 5K en dat was daarmee een done deal. Ik ga bij de koop van een huis / appartement dus echt niet over die laatste 1K zitten zeuren. Als je het huis graag wil en het (laatste) tegenbod is redelijk: koop het gewoon en wees blij met je nieuwe aanwinst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 10:31:
[...]

Mee eens.

Als jij het huis graag wil, raad ik je toch erg sterk aan om vooral niet bij een vraag- en biedprijs verschil van 1K je huis te laten schieten (~ 2 euro per maand extra). Als mensen over die 1K vallen, raad ik hen toch echt aan om eens goed naar hun uitgavenpatroon te kijken. Sterker, als een koper nog zou gaan zitten pingelen bij mij over die laatste 500 euro / 100 euro (na tig keer bod / tegenbod), zou ik daar behoorlijk pissed-off van zijn...

Ongetwijfeld is er 1 heel klein dingetje in het uitgavenboekje te vinden waar men die 2 euro per maand op kan besparen; over 30 jaar gezien levert je dat weer die 1K + netto betaalde rente hierover op. Kwestie van zaken in goed perspectief zien 8)

Ik heb destijds een bod van vraagprijs - 10K gedaan. Tegenvoorstel was vraagprijs - 5K en dat was daarmee een done deal. Ik ga bij de koop van een huis / appartement dus echt niet over die laatste 1K zitten zeuren. Als je het huis graag wil en het (laatste) tegenbod is redelijk: koop het gewoon en wees blij met je nieuwe aanwinst :P
idd, ze zijn erbij, pingelen om 500 of 1000 euro. die karaktereigenschap levert je weinig op als het haaks tegenover je 'droomhuis' staat. het is dus niet te vergelijken met 500 of 1000 euro besparen op bankstel of een bed. dat is direct pegels.

helemaal mee eens dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik kan me levendig voorstellen dat je zeker bij een goedkoop huis wel gaat pingelen over 1000 euro. Zeker als starter zit je met een maximaal hypotheekbedrag gebaseerd op de executiewaarde (125% EW) Al kun je meer lenen op basis van je inkomen, je krijgt het niet als hypotheek en dat is dus ongunstig.
1000 euro minder betalen voor de woning biedt binnen de 125% dus ook 1000 euro meer ruimte om te besteden aan badkamer, keuken of andere woningverbeteringen. En dan gaat het natuurlijk wel uitmaken, even uitgaand van een huis met een koopsom van 125k, toevallig is dat ook de taxatiewaarde. EW is dan 90% daarvan is 112.500, max. hypotheek is 125% daarvan: 140.625
Kosten koper 9% van 125k is 11.250, dat opgeteld bij de koopsom van 125k laat dus over voor verbouwen e.d slechts € 4375. Dok je 1000 euro minder koopsom dan loopt dat op naar € 5465 euro oftewel een kwart meer. Daar doe ik het wel voor :)

En pingelen of niet, als verkoper kun je natuurlijk ook gewoon je poot stijf houden. Op een huis van een half miljoen maakt die 1000 euro natuurlijk relatief veel minder verschil en dan is het inderdaad wel een beetje 'not done'. Dat geldt overigens ook andersom. Wij waren vorig jaar bezig met een huis van 9 ton, zeggen de verkopers na een bod van 850k vrolijk dat ze niet reageren op biedingen onder de 890k. Toen hebben wij ook gezegd dat ze het lekker in hun hol konden stoppen, bod ingetrokken en ook nergens meer op gereageerd, ook niet toen men na een paar weken toch kwam polsen of we nog interesse hadden. Toen hadden we al iets anders gekocht dat veel goedkoper was, met een veel betere ligging. Zo doen we geen zaken :)

[ Voor 18% gewijzigd door Daniel op 18-04-2007 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 17:09:
[...]

goed bod, je maakt een kans :) ik gok op tegenbod 247.000. zet er maar weer een krat bier op lol :)

vp was 249 toch?

desalniettemin had ik mn startbod in die situatie die je schetste, en als ik het écht wilde hebben, op 243 gezet.
En ze zijn inderdaad met 247.000 gekomen :) jammer dat je niet gewed hebt, anders had je een krat bier :9 heb nog wel een leeg krat bier met flesjes, (groot krat) mag je gratis komen halen! Kan je een klein kratje voor halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Het huis is het ook echt wel waard.. ik post zo de link wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tasma schreef op woensdag 18 april 2007 @ 11:27:
[...]

En ze zijn inderdaad met 247.000 gekomen :) jammer dat je niet gewed hebt, anders had je een krat bier :9 heb nog wel een leeg krat bier met flesjes, (groot krat) mag je gratis komen halen! Kan je een klein kratje voor halen ;)
hahahaha, weet je hoe ik dat wist? ik ben de verkoper!! ;)

wat is je volgende zet? 243 raad ik je aan te bieden.

btw. nu zie je dat je toch mooi voor lul had gestaan als je 10% minder (225) had geboden.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2007 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Wat is nu eigelijk en redelijk bedrag aan 'kritieke reparaties' om als ontbindende voorwaarde mee te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tasma schreef op woensdag 18 april 2007 @ 11:48:
Wat is nu eigelijk en redelijk bedrag aan 'kritieke reparaties' om als ontbindende voorwaarde mee te nemen?
5000 ofzo. ligt eraan. zit er een dak op? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 12:11:
[...]

5000 ofzo. ligt eraan. zit er een dak op? :)
Huis ziet er op het oog goed uit, een heel klein beetje lekkage bij de schoorsteen. Verder wat pannen vervangen, kozijnen verven en op de wat langere termijn het vervangen van 9m2 dakleer. Maar dat hoeft niet per direct.

Wat er wel moet gebeuren, is het vervangen van de volledige meterkast. Nu maar 3 groepen en -geen- aardlek. Heb gezien dat de kasten zelf ongeveer 400,- kosten. Inbouwen zal wel niet zo duur zijn, alleen moet je wel allemaal nieuwe draden trekken. En -dat- zal wel weer niet mogen zonder het leggen van nieuwe buizen.. i.v.m nieuwe regelgevingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tasma schreef op woensdag 18 april 2007 @ 12:23:
[...]

Huis ziet er op het oog goed uit, een heel klein beetje lekkage bij de schoorsteen. Verder wat pannen vervangen, kozijnen verven en op de wat langere termijn het vervangen van 9m2 dakleer. Maar dat hoeft niet per direct.

Wat er wel moet gebeuren, is het vervangen van de volledige meterkast. Nu maar 3 groepen en -geen- aardlek. Heb gezien dat de kasten zelf ongeveer 400,- kosten. Inbouwen zal wel niet zo duur zijn, alleen moet je wel allemaal nieuwe draden trekken. En -dat- zal wel weer niet mogen zonder het leggen van nieuwe buizen.. i.v.m nieuwe regelgevingen.
geen idee. offerte aanvragen bij een aannemer zou ik dan ff doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 10:45:
[...]

idd, ze zijn erbij, pingelen om 500 of 1000 euro. die karaktereigenschap levert je weinig op als het haaks tegenover je 'droomhuis' staat. het is dus niet te vergelijken met 500 of 1000 euro besparen op bankstel of een bed. dat is direct pegels.

helemaal mee eens dus.
Dat is een duidelijke verkopers-redenering. De koper ziet het natuurlijk precies andersom: die 500 euro of 1000 euro staat voor de verkoper haaks tegenover een koopovereenkomst. Als de verkoper de koop om die 500 of 1000 euro niet door laat gaan, is de verkoper ook weer terug bij af. Voor beide is wat te zeggen.

Ligt er maar net aan hoe veel animo er voor het betreffende huis is en wat de situatie van de verkoper is. Als het al anderhalf jaar te koop staat en de verkoper heeft zelf al een ander huis gekocht, dan heb je die 500 of 1000 euro toch nog makkelijk verdiend. De verkopende partij is dan waarschijnlijk al lang blij dat ze van het huis af zijn en neemt die 500 euro of 1000 euro minder opbrengsten misschien wel voor lief. (Als ze nog een paar maanden gaan wachten op een volgende koper, dan zijn ze dat geld toch wel kwijt aan rente op hun overbruggingskrediet.)

Als het een gewild huis / appartement is en de verkoper heeft zelf nog geen ander huis gekocht, dan is de kans weer groter dat je die 500 of 1000 euro er niet af krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Tasma schreef op woensdag 18 april 2007 @ 12:23:
[...]

Ik was 375 euro kwijt voor 9-groepen, 3-fase-kast (3 ALS en 1 hoofschakelaar).
Nieuwe draden kan je in principe door de bestaande buizen, maar er mag wel maar één groep door een buis.
Het is vooral duur als je bij je netbeheer de boel wil laten uitbreiden (daarom heb ik mijn 3-fase kast op 1-fase staan*; maar uitbreiding naar 3-fase als dat nodig mocht zijn, is wel makkelijk).

Geen idee wat inbouwen kost; de aansluiting heb ik door een kennis laten doen (erkende installateur), de rest zelf.

* mocht je dat doen: een 3-fase ALS werkt niet op 1-fase.

[ Voor 9% gewijzigd door MrSleeves op 18-04-2007 13:30 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
MrSleeves schreef op woensdag 18 april 2007 @ 13:29:
[...]

Nieuwe draden kan je in principe door de bestaande buizen, maar er mag wel maar één groep door een buis.
Het is vooral duur als je bij je netbeheer de boel wil laten uitbreiden (daarom heb ik mijn 3-fase kast op 1-fase staan*; maar uitbreiding naar 3-fase als dat nodig mocht zijn, is wel makkelijk).

Geen idee wat inbouwen kost; de aansluiting heb ik door een kennis laten doen (erkende installateur), de rest zelf.

Precies, er zijn nu 3 groepen geloof ik. dus om daar meer groepen van te maken, moet ik buizen bijleggen.. en dat is klote werk aangezien de muren allemaal netjes zijn nu ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Je kan anders nog best veel doen via de kruipruimte m.b.t. extra groep voor buiten en keuken.
De kamer boven de meterkast is bij ons waskamer en daar gaan 2 groepen naar toe, over het plafond van de hal en die wordt verlaagd (moet ook nog netwerk en CAI gertrokken worden).

En ik heb ook nog een groep opgesplitst (halve huis stond op 1 groep), één groep ging 2 buizen in.

[ Voor 3% gewijzigd door MrSleeves op 18-04-2007 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
MrSleeves schreef op woensdag 18 april 2007 @ 13:44:
Je kan anders nog best veel doen via de kruipruimte m.b.t. extra groep voor buiten en keuken.
De kamer boven de meterkast is bij ons waskamer en daar gaan 2 groepen naar toe, over het plafond van de hal en die wordt verlaagd (moet ook nog netwerk en CAI gertrokken worden).

En ik heb ook nog een groep opgesplitst (halve huis stond op 1 groep), één groep ging 2 buizen in.
geen kruipruimte :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrSleeves schreef op woensdag 18 april 2007 @ 13:29:
[...]

Dit is een punt waar ik in geïnteresseerd ben.

Volgend jaar komt er bij ons een nieuwe keuken. Daarin komt een vaatwasser en een combi-magnetron. We zitten op dit moment al erg krap qua stroom, 1 groep van 10A en 1 groep van 16A. Ook nog geen aardlekschakelaar, dus daar moet wat gebeuren.

Nou had ik begrepen, dat een standaard elektra-aansluiting maar ongeveer 25A is. Lijkt mij dus niet verstandig om daar dan 4 groepen van elk 10A op aan te sluiten. (Of zie ik dat verkeerd?) Iemand enig idee wat het gaat kosten om dit te "upgraden"? Kan me niet voorstellen dat alle huizen tegenwoordig een krachtstroom-aansluiting hebben...... of 2 aansluitingen. (4 groepen is tegenwoordig toch wel het minimum i.v.m. de vele elektrische apparatuur in een eenvoudig modern huishouden.)

Een groepenkast is niet zo duur. Installatie van die kast zal wel een paar centen kosten, want dat moet allemaal gecertificeerd o.i.d. gebeuren. Bekabeling binnen het appartement doe ik wel samen met mijn oom, dus dat zal relatief goedkoop uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Als je 'm wel hebt, word je ook niet altijd vrolijk: bij ons dat kreng te vochtig dus moeten er extra ventilatiegaten geboord worden.
Aan de andere kant: ik heb de hele CV-installatie gereviseerd en dan is de kruipruimte wel handig (daar hangt een nieuwe verdeler + 50 meter Henco)
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 14:48:
[...]

Dit is een punt waar ik in geïnteresseerd ben.

Volgend jaar komt er bij ons een nieuwe keuken. Daarin komt een vaatwasser en een combi-magnetron. We zitten op dit moment al erg krap qua stroom, 1 groep van 10A en 1 groep van 16A. Ook nog geen aardlekschakelaar, dus daar moet wat gebeuren.

Nou had ik begrepen, dat een standaard elektra-aansluiting maar ongeveer 25A is. Lijkt mij dus niet verstandig om daar dan 4 groepen van elk 10A op aan te sluiten. (Of zie ik dat verkeerd?) Iemand enig idee wat het gaat kosten om dit te "upgraden"? Kan me niet voorstellen dat alle huizen tegenwoordig een krachtstroom-aansluiting hebben...... of 2 aansluitingen. (4 groepen is tegenwoordig toch wel het minimum i.v.m. de vele elektrische apparatuur in een eenvoudig modern huishouden.)
Hier 9 groepen van 16A op een 1-fase 35A aansluiting.
Op een ander forum (klusidee) heb ik ook wel eens de discussie proberen te voeren over het gebruik van groepen, maar daar zijn ze nogal koppig ("dat MOET op een aparte groep..."). Ik vind meer groepen niet per definitie veiliger, een groep is er tenslotte voor gemaakt op uit te schakelen bij een te hoge stroom. Door alles op aparte groepen te zetten, heb je dus in mijn ogen meer kans op overbelasting van de gehele installatie (35 A in mijn geval).

Tegenwoordig is het vooral 35 A, vandaar ga je naar 3x25A (3-fase dus). Dat gebeurt door de netbeheerder en kost al snel 300+ euro.

Met betrekking tot groepen in de keuken: de stopcontacten bij in de keuken moeten over twee groepen verdeeld zijn. Schijnt iets met de hoge vermogens van keukenapparatuur te maken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
huis gekocht, allicht had er meer afgekund, maar wij wilden dit huis wel erg graag hebben :)

http://www.funda.nl/Wonin...jecttype=DetailKoopObject

Wij zijn blij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrSleeves schreef op woensdag 18 april 2007 @ 15:11:

[...]

Hier 9 groepen van 16A op een 1-fase 35A aansluiting.
Op een ander forum (klusidee) heb ik ook wel eens de discussie proberen te voeren over het gebruik van groepen, maar daar zijn ze nogal koppig ("dat MOET op een aparte groep..."). Ik vind meer groepen niet per definitie veiliger, een groep is er tenslotte voor gemaakt op uit te schakelen bij een te hoge stroom. Door alles op aparte groepen te zetten, heb je dus in mijn ogen meer kans op overbelasting van de gehele installatie (35 A in mijn geval).
Dat lijkt mij dus ook. Ik heb geen behoefte om om de haverklap in het donker te gaan zitten wachten tot Eneco zo vriendelijk is om de hoofdzekering even te komen vervangen. Met mijn 2 groepen (huidige situatie) kan ik gewoon nooit meer dan 26A trekken, daarboven zouden namelijk beide zekeringautomaten uitslaan. Als ik nu 2 extra groepen ga gebruiken voor bijvoorbeeld vaatwasser/combi-oven (op 1 groep, afwassen doe je na het eten en dan heb je de oven niet nodig) en de wasmachine/droger (op 1 groep, gewoon niet tegelijkertijd gebruiken) en de huidige groepen ongewijzigd laat, dan zou ik in theorie 4x 16A kunnen trekken en dan komt het theoretisch totaal op 62A. Nou begrijp ik wel dat je nooit 100% van je alle 4 de groepen zult gebruiken, maar in het geval van een 35A-aansluiting is 60% al genoeg om de hoofdzekering naar de eeuwige jachtvelden te helpen.
Tegenwoordig is het vooral 35 A, vandaar ga je naar 3x25A (3-fase dus). Dat gebeurt door de netbeheerder en kost al snel 300+ euro.

Met betrekking tot groepen in de keuken: de stopcontacten bij in de keuken moeten over twee groepen verdeeld zijn. Schijnt iets met de hoge vermogens van keukenapparatuur te maken te hebben.
Eens kijken of ik ergens terug kan vinden hoeveel A mijn aansluiting maximaal kan leveren. Dat je een waterkoker niet samen met de oven, koffiezetter, koelkast en vrieskast op 1 groep moet zetten was me al duidelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tasma schreef op woensdag 18 april 2007 @ 16:52:
huis gekocht, allicht had er meer afgekund, maar wij wilden dit huis wel erg graag hebben :)

Gefeliciteerd, niet mijn stijl maar het heeft zeker wel potentie wat betreft ruimte etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net huis gekocht... 166K, vraagprijs was 168K.

Vraagje verkoop gaat via makelaar, die stuurde dit als ontbindende voorwaarden:
Koopsom : ˆ 166.000,--k .k.
Ontbindende voorwaarde financiering: koopsom + verwervingskosten (4 na tekenen koopakte)
Waarborgsom/bankgarantie : 10 % van de koopsom (4 weken na tekenen koopakte)
Transport / oplevering : uiterlijk 6 weken na ondertekening van de koopakte
Vaste projectnotaris : Klein Binnenkade, Prinses Irenestraat 43, 1077 WV AMSTERDAM, 020-5407070
Bijzonderheden : de woning zal worden opgeleverd zoals gezien tijdens de bezichting.

Nog iets vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 09:35:
[...]

Dat je er 1000 euro meer voor wilt betalen omdat je het waard vind is ook niks mis mee, moet je zeker doen. Maar je moet niet gemakzuchtig zijn en maar toegeven aan een hogere prijs omdat het maar duizend euro is. Meestal de smoes van de tegenpartij (maar zelf 1000 eraf doen doen ze niet natuurlijk). Het was geen argument voor jou persoonlijke keus voor je huis, maar meer voor de opmerking dat 1000 euro er niet meer toe doet, dat doet het imo zeker wel. Als je het er graag voor over hebt is er niks mee, maar je moet het niet cadeau doen en het wegredeneren.
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 10:45:
[...]

helemaal mee eens dus.
Dit is dus wel waar ik op doel. :P
Grote bedragen omrekenen naar een maandbedrag over 30 jaar is onzin. 1000 euro blijft 1000 euro, of je het nu over 30 jaar betaald of niet of je het uitspaart op een bankstel of op een hypotheek, het blijft 1000 euro.
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 11:31:
[...]

btw. nu zie je dat je toch mooi voor lul had gestaan als je 10% minder (225) had geboden.
Wie zegt dat?

Misschien hadden ze wel veel minder hoog tegenbod gedaan. Als je al een bod van 240 doet dan kun je zo'n tegenbod verwachten, een tegenbod van 241 hoef je niet te verwachten, maar dat wil niet zeggen dat het openingsbod goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proficiat, het huis ziet er zeer mooi uit (niet helemaal mijn smaak, maar dat boeit niet).
Tasma schreef op woensdag 18 april 2007 @ 11:48:
Wat jij en de verkoper overeenkomen, meestal is het 2-3% voor een normaal huis, voor een oud bouwval kan het wel meer zijn.
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 19:25:

Ontbindende voorwaarde financiering: koopsom + verwervingskosten (4 na tekenen koopakte)
Is normaal.
Meestal is dit een week later dan de financiering, De hypotheeknemer stelt die garantie meestal, de meeste mensen kunnen hem niet zelf betalen namelijk.
Dit is wel erg snel, ben je dat overeengekomen met de makelaar?
Vaste projectnotaris : Klein Binnenkade, Prinses Irenestraat 43, 1077 WV AMSTERDAM, 020-5407070
Bullshit, de koper kiest, muv van nieuwbouw, altijd de notaris.
Bijzonderheden : de woning zal worden opgeleverd zoals gezien tijdens de bezichting.
Dit is ook meestal zo.
Nog iets vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 21:26:
[...]
Bullshit, de koper kiest, muv van nieuwbouw, altijd de notaris.
Nee dus. Bij projectverkopen is vaak een vaste notaris. De verkoper kan dit ook ten alle tijde als voorwaaarde stellen, maar dan moet het wel vooraf gemeld zijn. Je bent wel vrij om voor je hypotheekakte elders te gaan, maar niet-gecombineerd betekent meestal dat je duurder uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De projectnotaris stond al vast, dus dat wist ik van te voren.

6 weken oplevering is snel jah, maar waarom wachten? Hoe eerder we de sleutel hebben hoe eerder we kunnen beginnen met slopen (begin juni sleutel (slopen), begin juli bouwvak 6 wkn (opbouw), na bouwvak verhuizen, huurhuis aanhouden tot na bouwvak).

Ik zal ff foto proberen te plaatsen:
Afbeeldingslocatie: http://img413.imageshack.us/img413/20/huisvoorzijde1ejv1.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Is dat 67m2? Zo op het oog zou dat huis dan 7 meter diep moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 19:25:

Nog iets vergeten?
verdomd, ik heb weer een krat bier gewonnen met 166000! :)

je ziet, dat bod van 153000 was ronduit belachelijk geweest :)

congrats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 april 2007 @ 23:36:

[...]
Neem een optie, dan heb je de tijd om even te onderhandelen. 153k is een goed bod, ik zou zelf nog iets lager gaan zitten zelfs, hoger kan altijd nog.

Dit is wel algemeen, jullie regio's kunnen anders zijn met minder marge in de onderhandelingsruimte.
10% onder de vraagprijs bieden is hier (Eindhoven) standaard, en dan in het midden uitkomen. In de randstad is het misschien minder marge, in he tNoorden misschien meer.
tis 166 geworden.

door de situaties van Simbacat en Tasma ben je nu toch wel overtuigd dat het 10% fabeltje complete BS is?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2007 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 21:24:
[...]

Dit is dus wel waar ik op doel. :P
Grote bedragen omrekenen naar een maandbedrag over 30 jaar is onzin. 1000 euro blijft 1000 euro, of je het nu over 30 jaar betaald of niet of je het uitspaart op een bankstel of op een hypotheek, het blijft 1000 euro.

[...]
niet mee eens, al een paar posts terug beargumenteerd.
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 21:24:
[...]
Wie zegt dat?

Misschien hadden ze wel veel minder hoog tegenbod gedaan. Als je al een bod van 240 doet dan kun je zo'n tegenbod verwachten, een tegenbod van 241 hoef je niet te verwachten, maar dat wil niet zeggen dat het openingsbod goed is.
dat beweer ik. en blijkbaar is de realiteit hetzelfde. jij bent iemand die standaard 10% onder een vraagprijs gaat zitten, gezien je adviezen aan Tasma en Simbacat.

heb je je eigen huis voor 10% onder de vraagprijs gekocht? nogmaals, tis echt een fabeltje die 10%. er zijn teveel factoren die de prijs bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:59
10% verhaal is idd een fabeltje. Ga binnen nu en een jaar ook mijn huis verkopen (heb recent een nieuwbouwhuis gekocht :) oplevering halverwege 2008 :/ linkje ) en als er een potentiele koper komt die 10% onder de vraagprijs biedt (zal tussen 240k en 245k liggen) ga ik niet eens reageren met een tegenbod.

Het type woning is zeer courant en de prijs is marktconform. Daarnaast is er een redelijke krapte op de huizenmarkt in Apeldoorn waar ik woon. Recent is een woning van hetzelfde type en staat (ook nieuwe keuken en badkamer) voor zelfs meer dan de vraagprijs verkocht.

In de huidige huizenmarkt is een bod van van vp-10% in mijn ogen een belediging van de verkoper.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk stekkie! heb je er nog meer afgekregen of is het bij 247 gebleven?

congrats iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrSleeves schreef op donderdag 19 april 2007 @ 08:50:
Is dat 67m2? Zo op het oog zou dat huis dan 7 meter diep moeten zijn.
Ja 7.70, excl buitenmuren, dus ongeveer 7 meter jah. Het is niet supergroot maar met dakkapel en uitbouw een prima huis voor ons. Vooral de tuin was doorslaggevend 20 meter diep.
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 09:38:
[...]

verdomd, ik heb weer een krat bier gewonnen met 166000! :)

je ziet, dat bod van 153000 was ronduit belachelijk geweest :)

congrats!
haha... je haalt ze wel binnen he? Ja dat denk ik achteraf ook, helemaal in Amsterdam. Huizen zijn hier over het algemeen binnen no time verkocht. Nou ik ben tevreden, heb zeer content geslapen vannacht. Nu taxatie via VEH regelen en discussieren over de indeling en nog 100 dingen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:14:
[...]

Ja 7.70, excl buitenmuren, dus ongeveer 7 meter jah. Het is niet supergroot maar met dakkapel en uitbouw een prima huis voor ons. Vooral de tuin was doorslaggevend 20 meter diep.

[...]

haha... je haalt ze wel binnen he? Ja dat denk ik achteraf ook, helemaal in Amsterdam. Huizen zijn hier over het algemeen binnen no time verkocht. Nou ik ben tevreden, heb zeer content geslapen vannacht. Nu taxatie via VEH regelen en discussieren over de indeling en nog 100 dingen natuurlijk.
dump je vragen maar gewoon hier. genoeg tweakers die onlangs hebben gekocht en je dus kunnen helpen :)

je mag er wel snel in zeg! lekker!

oh btw: taxatie kan je ook gewoon door je hypotheekverstrekker straks laten doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2007 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

}:O
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:31:
[...]

dump je vragen maar gewoon hier. genoeg tweakers die onlangs hebben gekocht en je dus kunnen helpen :)

je mag er wel snel in zeg! lekker!

oh btw: taxatie kan je ook gewoon door je hypotheekverstrekker straks laten doen.
Ja enorm veel aan deze topic gehad, zeg! Heb VEH al opdracht gegeven = goedkoop en makkelijk. Wil bij 2 hypotheekverstrekkers een hypotheekaanvraag doen.

Geen idee wat ik nou verder nog kan/moet doen, deze dagen. Heb het gevoel alsof ik nu dingen moet gaan doen, maar geen idee wat. Wachten is op Het Oosten denk ik ivm koopcontract. Eerder kan ik weinig doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ik in mijn eentje met een loon van 15.000 per jaar een huisje kopen in sneek? Ik ben benieuwd of iemand nu al kan inschatten wat mijn kansen zijn. Werk nu 32 uur/week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Denk het niet. Op funda is het goedkoopste huis in de buurt van sneek al meer dan 90K.

Maargoed, maak een afspraak met een hypotheekadviseur; dan kom je er snel genoeg achter.

[ Voor 34% gewijzigd door MrSleeves op 19-04-2007 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:59:
Kan ik in mijn eentje met een loon van 15.000 per jaar een huisje kopen in sneek? Ik ben benieuwd of iemand nu al kan inschatten wat mijn kansen zijn. Werk nu 32 uur/week.
15.000 bruto? De richtlijn is 4,5 * 15.000 = 67.500 wat je max kunt lenen. Meer is wellicht mogelijk, of het verstandig is, is een tweede.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:55:
[...]

Ja enorm veel aan deze topic gehad, zeg! Heb VEH al opdracht gegeven = goedkoop en makkelijk. Wil bij 2 hypotheekverstrekkers een hypotheekaanvraag doen.

Geen idee wat ik nou verder nog kan/moet doen, deze dagen. Heb het gevoel alsof ik nu dingen moet gaan doen, maar geen idee wat. Wachten is op Het Oosten denk ik ivm koopcontract. Eerder kan ik weinig doen?
1. zsm hypotheekgesprekken & offertes regelen
2. goedkope notaris zoeken
3. koopcontract goed nakijken voordat je het tekent

dat zijn de belangrijkste dingen, daarna kun je gaan meubelshoppen :)

4. voorlopige teruggaaf bij de BD aanvragen, aangezien je over een week of 6 al erin gaat (toch?)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2007 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FaceDown schreef op donderdag 19 april 2007 @ 12:38:
[...]

15.000 bruto? De richtlijn is 4,5 * 15.000 = 67.500 wat je max kunt lenen. Meer is wellicht mogelijk, of het verstandig is, is een tweede.
Dankje voor je gerichte antwoord. Er schijnt trouwens tegenwoordig ook zoiets te zijn dat je kan bijlenen? Dit exclusief voor starters. Schijnt dat je dan 20% kan bijlenen zonder rente. Is dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:59:
Hoe oud ben je? Want dat is gewoon minimumloon. Daar kun je niks van kopen, lekker huren zou ik zeggen...met zo'n inkomen krijg je dikke huurtoeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben 22 jaar en werk op jaarcontract 32 uur in de week. Vandaar dat het niet heel veel is. Mocht ik een huis gaan kopen dan ga ik ook zeker 40 uur werken per week. Is huren dan nog steeds voordeliger? Ik heb gehoord dat huurders alleen de eerste 3 jaar goedkoper is. Daarna is een koper goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 15:58:
Ik ben 22 jaar en werk op jaarcontract 32 uur in de week. Vandaar dat het niet heel veel is. Mocht ik een huis gaan kopen dan ga ik ook zeker 40 uur werken per week. Is huren dan nog steeds voordeliger? Ik heb gehoord dat huurders alleen de eerste 3 jaar goedkoper is. Daarna is een koper goedkoper.
ik heb van mijn 22e tot mijn 32e gehuurd. ben nu 33 en heb 2 maanden geleden met mijn vriendin een huis gekocht. als ik jou was zou ik met 15.000 bruto per jaar echt nog ff een jaar of 5 huren. de eerste de beste tegenslag en je zit op een houtje te bijten..... gewoon relaxed een aantal jaren huren. inschrijven zsm.....

huren heeft ook voordelen. je hebt bijv. geen onderhoudskosten aan je huis. waar ga je een kapotte cv ketel van betalen? kost je zo 1500 euro. dat is nog niet eens je netto maandsalaris.

just take it slow :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2007 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Plus dat de stap om van huren naar kopen te gaan (over een paar jaar) groter is als van 'het huis uit' meteen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dominator schreef op donderdag 19 april 2007 @ 16:19:
Plus dat de stap om van huren naar kopen te gaan (over een paar jaar) groter is als van 'het huis uit' meteen kopen.
kleiner bedoel je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Groter bedoel ik. Je hebt dan al een heel huishouden om te regelen, een stuk meer werk als dat je met een schone lei begint.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dominator schreef op donderdag 19 april 2007 @ 16:25:
Groter bedoel ik. Je hebt dan al een heel huishouden om te regelen, een stuk meer werk als dat je met een schone lei begint.... :)
hmmz dit grenst aan de grootste onzin van het hele topic.

"ik kan geen huis kopen want ik heb het te druk met m'n huishouden' 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 16:28:
[...]

hmmz dit grenst aan de grootste onzin van het hele topic.

"ik kan geen huis kopen want ik heb het te druk met m'n huishouden' 8)7
Zo maak je vrienden. Laat ik het zo zeggen, ik vond het al een hele toer om voor het eerst een huis aan te kopen.... Laat staan om ook nog eens een heel huishouden te verhuizen. (maar goed, als jij dit niet snapt... be my guest :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dominator schreef op donderdag 19 april 2007 @ 16:31:
[...]

Zo maak je vrienden. Laat ik het zo zeggen, ik vond het al een hele toer om voor het eerst een huis aan te kopen.... Laat staan om ook nog eens een heel huishouden te verhuizen. (maar goed, als jij dit niet snapt... be my guest :) )
ik vind je argument gewoon enorm rammelen en vrij onzinnig. dat mag ik zeggen hier.

verhuizen is toch een kwestie van alles oppakken, in een vrachtwagen proppen en uitladen. ik zie jouw "bergen" echt niet hoor.

en ja, je moet al je verzekeringen etc etc overzetten.

nou nou. monnikenwerk 8)7

edit:

trouwens, verhuizen is juist leuk. imo. heb iig nog nooit iemand horen zeggen: "shit zeg, ik heb een nieuw huis, nu moet ik ook nog verhuizen"

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2007 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 16:36:
[...]

ik vind je argument gewoon enorm rammelen en vrij onzinnig. dat mag ik zeggen hier.

verhuizen is toch een kwestie van alles oppakken, in een vrachtwagen proppen en uitladen. ik zie jouw "bergen" echt niet hoor.

en ja, je moet al je verzekeringen etc etc overzetten.

nou nou. monnikenwerk 8)7
Tuurlijk... regenachtige zondagmiddag en het is geregeld. Jouw feestje.... _/-\o_ :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dominator schreef op donderdag 19 april 2007 @ 16:41:
[...]

Tuurlijk... regenachtige zondagmiddag en het is geregeld. Jouw feestje.... _/-\o_ :z
zucht.

idd mijn feestje. check mijn profiel maar :p

en heel verstandig dat je iemand met 1250 euro bruto per maand een koophuis aanpraat ipv eerst even verstandig en op t gemak te huren. hier eindigt mijn discussie met jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Ach, huren vind ik 100% geld weggooien. Enige voordeel is dat je droog zit, verder kun je het net zo goed in de sloot gooien. Ik denk dat je in friesland nog voor heel billijke bedragen een mooi starterskotje kunt vinden. Staar je ook vooral niet blind op funda, de woningmarkt is veel groter als dat. Check woonkrant.nl en dimo eens.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

dominator schreef op donderdag 19 april 2007 @ 17:06:
Ach, huren vind ik 100% geld weggooien. Enige voordeel is dat je droog zit, verder kun je het net zo goed in de sloot gooien. Ik denk dat je in friesland nog voor heel billijke bedragen een mooi starterskotje kunt vinden. Staar je ook vooral niet blind op funda, de woningmarkt is veel groter als dat. Check woonkrant.nl en dimo eens.... :)
Wat een onzin :') hypotheekrente is net zo goed je geld weggooien. Verder heb je geen of minder kosten aan onderhoud en je verwarmingsketel. Je kunt eruit wanneer je wilt. Dit is zeker een voordeel als je een keer gaat kopen. Bovendien bouwen veel mensen in hun hypotheek zo traag kapitaal op dat het ook bijna geen verschil maakt met huren. Het enige echte voordeel is waardevermeerdering van je huis, maar daar tegenover staan dan ook weer het risico dat het minder waard wordt bij stagnatie van de markt. Daar heb je als huurder dan weer geen last van.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazkar
  • Laatst online: 08-09 10:17
huren is 100% geld weggooien???

Probeer jij dan maar eens voor
huurprijs - huursubsidie - maandelijkse onderhoudskosten een gelijkwaardig huis te kopen.
Het geld wat je overhoudt (en dat kan makkelijk oplopen tot honderden euro's per maand) kun je op een spaarrekening met leuk rendement dumpen. Moet je eens kijken hoeveel geld je dan 30 jaar later op die rekening hebt staan.

Het enige voordeel wat kopen heeft is de overwaarde die je opbouwt met je hypotheek en het feit dat je mag verbouwen tot je een ons weegt. Maar iemand die idd 1500 bruto verdiend aanraden een huis te kopen is te debiel voor woorden. Ik ben het helemaal eens met Marko in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou met zo'n inkomen ook niet gaan kopen hoor. Ten eerste zul je weinig kunnen lenen (maar mss kunnen je ouders meehelpen?) en dus weinig kans op een af-huis. Je moet rekenen op onderhoud volgens mij gem. 1% van koopsom per jaar.

Ik zou zeggen ga huren en spaar nog een paar jaartjes door. Grote kans dat je met je spaargeld en hopelijk gestegen inkomen meer ruimte hebt om te kopen (en het vooral te kunnen blijven betalen).

Trouwens ik vind alle bijkomende kosten van een huis kopen flink hoor, 10 - 12% van koopsom. Eigenlijk weggegooid geld tov huren, dan heb je hooguit administratiekosten van 50 euro ofzo. Kopen is denk ik vooral interessant als je een redelijk inkomen hebt, wil verbouwen en er wat langer wil wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
dominator schreef op donderdag 19 april 2007 @ 16:31:
[...]

Ik zie het precies andersom. Als je een huis koopt, heb je al kosten genoeg (meer dan bij een huurhuis over het algemeen); als je dan al een hele inrichting hebt, dan scheelt dat wel in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cowgirl schreef op donderdag 19 april 2007 @ 07:40:
[...]

Nee dus. Bij projectverkopen is vaak een vaste notaris. De verkoper kan dit ook ten alle tijde als voorwaaarde stellen, maar dan moet het wel vooraf gemeld zijn. Je bent wel vrij om voor je hypotheekakte elders te gaan, maar niet-gecombineerd betekent meestal dat je duurder uit bent.
Die projecten zijn vrijwel altijd nieuwbouw/renovatie ed. Ik neem niet aan dat ze een hele straat ineens op de markt gooien als project.
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 09:41:
[...]

tis 166 geworden.

door de situaties van Simbacat en Tasma ben je nu toch wel overtuigd dat het 10% fabeltje complete BS is?
Nee, want ik en veel familie en vrienden hebben het ook gedaan. En wij hebben het huis zo goedkoper gekocht dan waarmee jij zou openen. :D
Maar als jij graag hoog opent, daardoor veel betaalt en denkt daarmee het juiste openingsod te hebben gedaan, be my guest. Het maakt mij vrij weinig uit
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 10:04:
[...]

heb je je eigen huis voor 10% onder de vraagprijs gekocht? nogmaals, tis echt een fabeltje die 10%. er zijn teveel factoren die de prijs bepalen.
Nee, ik heb ong 10% eronder geopend en ong 5% eronder gekocht.

7-8 jaar geleden was het een echte verkopersmarkt waarbij huizen al weg waren voordat je had bezichtigd, maar dat is allang niet meer.De huizenmarkt is allang afgekoeld en met laag bieden kan je nog wegkomen. En ik woon toch echt wel in een gewilde regio.
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:31:
[...]

Dat mag niet meer, taxateur moet onafhankelijk van de hypotheek zijn. Meestal bellen ze een bevriend kantoor op maar zelf doen mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
MrSleeves schreef op donderdag 19 april 2007 @ 20:16:
[...]

Ik zie het precies andersom. Als je een huis koopt, heb je al kosten genoeg (meer dan bij een huurhuis over het algemeen); als je dan al een hele inrichting hebt, dan scheelt dat wel in de kosten.
Valt op zich wel mee denk ik. (Kosten koper niet meegeteld, aangezien die volgens mij toch iedereen in z'n hypotheek meepakt) Een komplete uitzet heb je als starter meestal toch niet, dus dat is wel een extra kostenpost die je hebt. Gelukkig heb ik een redelijke spaarrekening waarvan ik dat kon betalen, maar een huis kopen doe je ook niet van de ene op de andere dag. "oeps, ik heb nou wel een huis gekocht.... maar waarvan zet ik er nu spullen in" :P
FaceDown schreef op donderdag 19 april 2007 @ 17:34:
[...]

Wat een onzin :') hypotheekrente is net zo goed je geld weggooien. Verder heb je geen of minder kosten aan onderhoud en je verwarmingsketel. Je kunt eruit wanneer je wilt. Dit is zeker een voordeel als je een keer gaat kopen. Bovendien bouwen veel mensen in hun hypotheek zo traag kapitaal op dat het ook bijna geen verschil maakt met huren. Het enige echte voordeel is waardevermeerdering van je huis, maar daar tegenover staan dan ook weer het risico dat het minder waard wordt bij stagnatie van de markt. Daar heb je als huurder dan weer geen last van.
Waarom heb jij dan een huis gekocht als je (volgens jou dan) net zo hard geld weggooit als de gemiddelde huurder? En ookal heb ik over 30 jaar maar 250K aan euro's bij elkaar gesprokkeld (waarvoor ik dan net een opel corsa kan kopen ;) ) , het is toch altijd meer als de huurder welke 30 jaar lang netjes z'n huur heeft betaald.

[ Voor 27% gewijzigd door stylezzz op 19-04-2007 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 11:55:
[...]

Ik zou er meer nemen dan 2, bezoek rustig ook nog wat banken (handelen directer). Je kunt zeer veel besparen op je hypotheek en een dag vrij nemen kan zeer goed lonen.

Lees je contract goed door en laat het ook door een ander doen.
Zoek meteen een notaris
Zoek meteen een taxateur
Wacht niet op "adviezen en kennisjes van tussenpersonen" dat kost je uiteindelijk zeer veel kostbare tijd.
Met concrete informatie kun je zeer goed onderhandelen over je hypotheek.

http://www.taxatievergelijk.nl/
http://www.notaristarieven.nl/
http://www.notaristarief.nl/
http://www.degoedkoopstenotaris.nl/
dominator schreef op donderdag 19 april 2007 @ 17:06:
Over het algemeen heb je gelijk, maar met een salaris van 15000 euro is kopen echt niet slim, kopen is pas echt voordelig als je geen huursubsidie krijgt en veel belasting betaalt. En dat doet hij niet.
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 18:29:
Ik zou zeggen ga huren en spaar nog een paar jaartjes door. Grote kans dat je met je spaargeld en hopelijk gestegen inkomen meer ruimte hebt om te kopen (en het vooral te kunnen blijven betalen).
Vergeet dat maar. Ik spaar per jaar wat hij verdient en ik kan met sparen net de stijging bijhouden. :{
Hetzelfde voor het inkomen, Je salaris moet al 5% per jaar stijgen wil je het bijbenen.

Met beiden kan het misschien, maar als je al huurt heb je daar geen geld meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 21:04:
[...]

Over het algemeen heb je gelijk, maar met een salaris van 15000 euro is kopen echt niet slim, kopen is pas echt voordelig als je geen huursubsidie krijgt en veel belasting betaalt. En dat doet hij niet.
Uiteraard, 15K als salaris houd niet echt over om iets van te kopen. Ik zeg ook niet dat hij absoluut MOET kopen, maar ik vind het nog altijd te prefereren boven huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixion
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02-2024

Ixion

[DPC]TeamGrazzie + KletsCows

Ik zit met een vraag over de akte van splitsing en de uitgaven van de VVE.

Zijn deze allebei makkelijk op te vragen bij de verkopend makelaar en zijn hier kosten mee verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Zijn dat niet dingen die een makelaar zo moet kunnen overhandigen? Althans, een kopie daarvan.
Ik mag toch aannemen dat de huidige bewoner die akte en overzicht van kosten voor de VVE heeft. Als dat huis de verkoop ingaat, is dat toch wel belangrijke informatie die de makelaar moet hebben.

Bij ons kost de VVE 15 euro per jaar; dat is alleen voor een gezamenlijke binnentuin. Het viel mij toen wel op dat de makelaar die kosten niet duidelijk had (al stond het wel bij de advertentie, alleen zonder "per jaar"); maar dat had waarschijnlijk ook met de bewoners te maken en de manier van innen (eens per jaar maakt de penningmeester een rondje om het op te halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ixion schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 08:18:
Ik zit met een vraag over de akte van splitsing en de uitgaven van de VVE.

Zijn deze allebei makkelijk op te vragen bij de verkopend makelaar en zijn hier kosten mee verbonden?
als je dat huis gaat kopen dan is hij verplicht die info te verstrekken ja.

is het puur informatief, dan kan je wel achter het VVE bedrag komen, akte van splitsing gaat je dan eigenlijk 'geen reet aan', tenzij je het daadwerkelijk koopt.

staat ook standaard in de nvm koopovereenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 20:42:

Nee, ik heb ong 10% eronder geopend en ong 5% eronder gekocht.
dat kan. maar in de situaties van Tasma en Simbacat raadde je ook 10% aan terwijl het daar niet reëel was. zie de uiteindelijke deals die ze hebben gesloten.
Dat mag niet meer, taxateur moet onafhankelijk van de hypotheek zijn. Meestal bellen ze een bevriend kantoor op maar zelf doen mag niet.
dat bedoel ik ook.

banken die schakelen ook gewoon een taxateur in waarmee ze prijsafspraken hebben. taxatie is verplicht als je een hypo afsluit en dat kan je dus direct bij je hypotheekverstrekker meenemen.

en dat 'onafhankelijk' dat moet je met een flinke korrel zout nemen in de huizenwereld.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2007 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2007 @ 16:36:
[...]
trouwens, verhuizen is juist leuk. imo. heb iig nog nooit iemand horen zeggen: "shit zeg, ik heb een nieuw huis, nu moet ik ook nog verhuizen"
OK, ik hap wel:
"Shit zeg, ik heb een nieuw huis, nu moet ik ook nog verhuizen".
Jawel, 14 mei krijg ik de sleutel. Dan behang afkrabben, verven, plafonds witten, schoonmaken, oude huishouden inpakken, verhuizen, alles weer uitpakken, aansluiten, ophangen... en dan ook nog allerlei verhuizingen doorgeven en maar hopen dat het goed gaat.

Nee, het verhuizen zelf en alles wat er bij komt kijken heb ik echt geen zin in. Dat ik daarna een lekker ruim huis heb in plaats van een te klein appartement maakt echter wel veel goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 ding wat nog vergeten wordt bij huren vs kopen: inflatie + huurstijging

huren stijgen door de jaren heen, je maandlast van je hypotheek niet (bij de meesten hypotheken types). Daarbij komt nog dat geld minder waard wordt.

Stel je leent nu 250.000 en je zet de rente 20 (of zelfs 30) jaar vast tegen 5% dan betaal je elke maand 1041 voor de rente (bruto). Dit betaal je over 20 jaar nog steeds terwijl tegen die tijd de huur misschien wel het dubbele is van wat je nu betaalt.

Die 1041 is over 20 jaar net zoveel als nu 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanaalten schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 09:09:
[...]

OK, ik hap wel:
"Shit zeg, ik heb een nieuw huis, nu moet ik ook nog verhuizen".
Jawel, 14 mei krijg ik de sleutel. Dan behang afkrabben, verven, plafonds witten, schoonmaken, oude huishouden inpakken, verhuizen, alles weer uitpakken, aansluiten, ophangen... en dan ook nog allerlei verhuizingen doorgeven en maar hopen dat het goed gaat.

Nee, het verhuizen zelf en alles wat er bij komt kijken heb ik echt geen zin in. Dat ik daarna een lekker ruim huis heb in plaats van een te klein appartement maakt echter wel veel goed. :)
ouch das vette pech. wij hebben mazzel, hoeven alleen tapijt op 2e verdieping te laten leggen en likje verf op de muur hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
We (vriendin en ik) zijn al een tijd op zoek naar een ander koophuis.
Tijdens deze tocht kwamen we toevallig bij een droomhuis op een droomlocatie. O+
De bezichtiging leerde ons dat de eigenaar niet naar 'klussen met kijkers' enzo keek, maar meer zijn
eigen manier van onderhoud had. (Houtrot repareer je met verf??)

Mijn makelaar gaaf een waarde van max 244k op voor dit huis, terwijl de straatprijs net boven de 300k uitkomt.

Onderzoek op het grote i-net leerde me ook dat het huis al sinds juli 2005 te koop stond en dat de eigenaar de hoofdprijs wilde. (259k)

Na een grove berekening van de herstel/renovatiekosten bleek dat het (toen) financieel niet haalbaar was (Sept 2006).
Tot mijn grote verbazing is de vraagprijs eind 2006 opgeschroeft naar 270k zonder dat de verkopende

makelaar daar een goede reden voor kon geven.

Promotie begin 2007 leverde mij een hoger inkomen op die het huis dichterbij deed komen en zijn toch in onderhandeling gegaan.

Uiteindelijk is mij duidelijk geworden dat het huis niet onder de 255k verkocht gaat worden en dat er ongeveer aan 80k verbouwd moet worden (KK, alle kozijnen vervangen, badkamer, toilet/hal, Tuin, afkoop erfpacht enz, Deze kosten worden onderbouwd door offerte's)

ik heb nu 3 dilema's
1 Een huis kopen voor meer dan mijn makelaar het waard vindt
2 daarna zoveel verbouwen dat ik boven de straatprijs uit komt. (bij evt verkoop zal niet al het geld er uit komen)
3 ik moet hiervoor een hypotheek nemen die faktor ruim 4,5 van mijn inkomen is (inkomen vriendin niet meegeteld)

Wat zou je doen in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheoQ schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 09:26:
ik heb nu 3 dilema's
2 daarna zoveel verbouwen dat ik boven de straatprijs uit komt. (bij evt verkoop zal niet al het geld er uit komen)
3 ik moet hiervoor een hypotheek nemen die faktor ruim 4,5 van mijn inkomen is (inkomen vriendin niet meegeteld)

1) Raad ik je niet aan
2) Raad ik je niet aan
3) Daar zie ik niet zo'n probleem in maar jij kunt dat het beste zelf inschatten op basis van jouw persoonlijke situatie (vast dienstverband, kinderwensen, verwachtingen, etc.)

Gezien punt 1 en 2 zou ik dit zelf niet doen; uiteindelijk ben je daardoor meer kwijt aan het huis dan dat het waard is i.v.m. andere huizen. Dat wordt tzt bij een mogelijke verkoop weer een probleem.. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Ga je dat zelfs wel redden, je hypotheek mag maximaal 125% van de executiewaarde zijn vaak. Anders loopt een bank teveel risico. Als je zoveel moet verbouwen, krijg je de hypotheek dan wel rond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
In de taxatie wordt de waarde ná de verbouwing meegenomen.
Wij hebben opgegeven dat we de badkamer gingen verbouwen. In het rapport staat de waarde van voor en na de verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:43
TheoQ schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 09:26:
We (vriendin en ik) zijn al een tijd op zoek naar een ander koophuis.
Tijdens deze tocht kwamen we toevallig bij een droomhuis op een droomlocatie. O+
De bezichtiging leerde ons dat de eigenaar niet naar 'klussen met kijkers' enzo keek, maar meer zijn
eigen manier van onderhoud had. (Houtrot repareer je met verf??)

ik heb nu 3 dilema's

Poot stijfhouden... Als jullie het erg graag willen heeft de verkopende partij dat door en zullen ze de prijs (te) hoog houden.

Als je een realistisch eindbod doet (wat je er uiteindelijk aan uitgeeft mag wel iets meer zijn dan de waarde die het na de verbouwing heeft maar zeker niet teveel) en aan dat bod vasthoud heb je kans om het huis te krijgen en als de verkoper er niet mee accoord gaat moet het gewoon laten lopen.

Er zijn echt wel andere huizen op de markt (of ze komen nog) die voor een realistische prijs te koop zijn.

Oh, en mocht je toch willen kopen.... Laat een bouwkundige keuring doen (door een door jou gehuurde bouwkundige!).
Die kan je vertellen wat er allemaal bij de verbouwing bovenkomt. Wellicht wordt het allemaal NOG duurder dan begroot...
Met een keuringsrapport sta je sterk om een onderbouwd (lager) bod te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Leader98 op 20-04-2007 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 09:43:
[...]
Gezien punt 1 en 2 zou ik dit zelf niet doen; uiteindelijk ben je daardoor meer kwijt aan het huis dan dat het waard is i.v.m. andere huizen. Dat wordt tzt bij een mogelijke verkoop weer een probleem.. ;(
En dit is proecies waar ik nu over twijfel.
Als ik het anders zeg, bepaald iemand anders (makelaar, verkoper) hoeveel genoot ik uit een huis haal?

Zie ik dit verkeerd, of zoek ik alleen maar redenen om de hoge prijs goed te praten?
Jaspertje schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 09:45:
Ga je dat zelfs wel redden, je hypotheek mag maximaal 125% van de executiewaarde zijn vaak. Anders loopt een bank teveel risico. Als je zoveel moet verbouwen, krijg je de hypotheek dan wel rond?
125% executiewaarde oke, maar ik moet het nog wel elke maand kunnen betalen van mijn salaris.
De verbouwingskosten moeten uit de verkoop van ons huidige huis komen ( Vraagprijs bepaald door de zelfde makelaar)
MrSleeves schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 10:01:
In de taxatie wordt de waarde ná de verbouwing meegenomen.
Wij hebben opgegeven dat we de badkamer gingen verbouwen. In het rapport staat de waarde van voor en na de verbouwing.
Zal ik dan zeker ook doen, tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
TheoQ schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 10:52:
[...]
En dit is proecies waar ik nu over twijfel.
Als ik het anders zeg, bepaald iemand anders (makelaar, verkoper) hoeveel genoot ik uit een huis haal?
Of jouw woongenot dat bedrag waard is (als ik het goed heb gaat het om 11.000 euro op de totaalprijs, zo'n 75 euro in de maand schat ik) kan je alleen maar zelf beslissen. Dat je boven de 'straatprijs' uitkomt is eigenlijk alleen een probleem als je er niet te lang blijft zitten. Ruim 4,5x je jaarinkomen is m.i. ook niet zo'n probleem als het niet betekend dat het gelijk 6x je jaarinkomen is. Je zegt al dat je het inkomen van je vriendin niet meerekent. Kijk naar jullie lange termijnplannen en schat in of het realistisch is dat jouw salarisverhogingen de komende tijd het op kunnen vangen als zij stopt met werken of minder gaat werken.

Zakelijk gezien is het duidelijk niet verstandig om meer uit te geven dan het waard is. Maar blijkbaar heeft de eigenaar geen haast met verkopen, het staat tenslotte al bijna 2 jaar te koop. Zijn er in die omgeving helemaal geen vergelijkbare woningen te koop? Misschien zelfs waar je minder aan hoeft te verbouwen?
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.