We (vriendin en ik) zijn al een tijd op zoek naar een ander koophuis.
Tijdens deze tocht kwamen we toevallig bij een droomhuis op een droomlocatie.
De bezichtiging leerde ons dat de eigenaar niet naar 'klussen met kijkers' enzo keek, maar meer zijn
eigen manier van onderhoud had. (Houtrot repareer je met verf??)
Mijn makelaar gaaf een waarde van max 244k op voor dit huis, terwijl de straatprijs net boven de 300k uitkomt.
Onderzoek op het grote i-net leerde me ook dat het huis al sinds juli 2005 te koop stond en dat de eigenaar de hoofdprijs wilde. (259k)
Na een grove berekening van de herstel/renovatiekosten bleek dat het (toen) financieel niet haalbaar was (Sept 2006).
Tot mijn grote verbazing is de vraagprijs eind 2006 opgeschroeft naar 270k zonder dat de verkopende
makelaar daar een goede reden voor kon geven.
Promotie begin 2007 leverde mij een hoger inkomen op die het huis dichterbij deed komen en zijn toch in onderhandeling gegaan.
Uiteindelijk is mij duidelijk geworden dat het huis niet onder de 255k verkocht gaat worden en dat er ongeveer aan 80k verbouwd moet worden (KK, alle kozijnen vervangen, badkamer, toilet/hal, Tuin, afkoop erfpacht enz, Deze kosten worden onderbouwd door offerte's)
ik heb nu 3 dilema's
1 Een huis kopen voor meer dan mijn makelaar het waard vindt
2 daarna zoveel verbouwen dat ik boven de straatprijs uit komt. (bij evt verkoop zal niet al het geld er uit komen)
3 ik moet hiervoor een hypotheek nemen die faktor ruim 4,5 van mijn inkomen is (inkomen vriendin niet meegeteld)
Wat zou je doen in deze situatie?