Cis schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 19:34:
[...]
Op zich wel. Echter heeft Makelaarsland aangegeven dat ze
binnen 10 werkdagen het koopcontract klaar hebben liggen. Dus dan ineens niet zoveel zeeën van tijd
Kan ik verzoeken om dit uit te stellen tot eind mei?
Waarschijnlijk niet. Nou ja, proberen kan altijd, maar denk even aan hoe de verkopers het zien: tien werkdagen en dan nog eens drie werkdagen bedenktijd, dan pas hebben ze redelijke zekerheid dat het verkocht is. Dan nog eens vier weken voor de ontbindende voorwaarden, dan pas hebben ze echt zekerheid. Als het allemaal dan toch niet doorgaat, dan heeft hun huis bijna zeven weken te koop gestaan zonder dat ze kunnen proberen te verkopen.
Daarbij: waarom wil je het eigenlijk uitstellen? In ruim vier weken moet het te regelen zijn. Vergeleken met mijn aankoop heb je zelfs een week extra!
(Bij mij: woensdag bezichtigen, donderdagochtend bieden, donderdagmiddag accoord, vrijdagmiddag tekenen...)
Thanks. Ik heb inderdaad vandaag al 3 offertes aangevraagd (3 goedkoopste, tussen de 800 a 900 euro) via die website, waarbij hun kantoor in een omtrek van 20 km zit. Nu even wachten wat ze aanbieden.
Klinkt wel goed, eigenlijk. Ik zit op iets van 1080 euro all-in (moet je even navragen of de prijzen inclusief alle bijkomende kosten zijn. Geen idee wat precies - kadasterkosten onder andere - maar je hebt meer dan alleen de aktekosten zelf).
Overigens kreeg ik 100 euro korting omdat ik
niet op de 1e of 15e wilde tekenen. Zijn populaire dagen, dus alle andere dagen gaf 'ie korting. Kan je altijd even navragen natuurlijk. Geen idee of dat bij andere notarissen gebruikelijk is.
Oh ja, Rabo-bank zei tegen mij dat ze een starters-pakket hebben waarbij taxatie+notaris voor 1000 euro voor je geregeld wordt. Nou ja, moet je zelf even doorrekenen of dat echt voordelig is. Moet je dus wel op zeer korte termijn al voor de Rabo kiezen - beetje onhandig.
Aangezien ik nu nog niet weet hoe snel ik mijn hypotheek moet regelen (afhankelijk van wanneer ik mijn contract moet tekenen, en of ik dat kan uitstellen), heb ik volgende week al een afspraak bij de Rabobank en bij de Hypotheekshop. Daarnaast wil ik nog bij 2 andere partijen (vandaag gemaild) een gesprek houden z.s.m. En als ze geen tijd hebben op korte termijn, hebben ze pech gehad

Het is helaas allemaal kort dag.
Mwah. Geen stress!
Je krijgt als het goed is wat hypotheekvoorstellen mee. Vraag hoe lang dat voorstel geldig is - zal vaak wel een week of zo zijn, dus dat is je bedenktijd voor dat voorstel. Het voorstel is geen offerte! Als je accoord gaat met het voorstel wordt er een offerte aangevraagd. Even opletten op de geldigheidsduur of looptijd van de offerte: bij mij was dat maar twee of drie maanden, geloof ik. Na tekenen gaat die tijd in en binnen die tijd moet de hypotheekakte bij de notaris getekend worden (lees: moet de overdracht plaatsvinden). Ofwel, bij jou zal je moeten opletten dat er minstens een half jaar of zo in zit.
Verder helpt het natuurlijk wel als je vooraf al weet wat je wil: spaarhypotheek, aflossingsvrij, beleggingsdeel of niet? (ofwel, hoeveel risico wil je lopen?) Wil je
nationale hypotheekgarantie?
Ik neem aan: hoe hoger de uitslag van de taxatie, des te lager je rente bij de hypotheek zal zijn? (het kan het verschil zijn van 100% of 125% executiewaarde)
Had ik niet bij stil gestaan, maar dat klopt inderdaad wel.
Ook zorgt het er voor dat je denk ik meer kan lenen voor eventuele verbouwingen.
Ok, maar ik begrijp dat dit wordt geregeld zodra ik de hypotheek heb geregeld? Dus zodra ik met een bank in zee ga voor de hypotheek (na afwegen wie het goedkoopst is met de beste voorwaarden), stuurt die bank de garantie naar de notaris van de verkopende partij.
Wat het eerste deel betreft: ja. Zodra je een offerte getekend hebt kunnen ze een bankgarantie verstrekken. Dat kan binnen enkele dagen geregeld zijn. Bankgarantie gaat inderdaad direct naar de notaris.
Enige fout die je maakt: er
is geen notaris van de verkopende partij! Er is maar 1 notaris in het hele spel aanwezig en dat is degene die
jij uitkiest. Alle financieele zaken komen bij hem terecht! Geld gaat van de bank naar de notaris en van de notaris naar de verkopende partij. Eventuele aankoopmakelaarskosten (bij jou denk ik niet van toepassing) gaan via de notaris verrekend worden. Ik geloof zelfs dingen als gemeentelijke lasten gaan via de notaris (stel: huidige bewoners hebben voor het hele jaar gemeentelijke lasten betaald. Via de notaris ga jij een stukje terugbetalen. Geloof ik)
Dus bijv: 30 november om 12:00 uur spreek ik af met de verkopende partij om even het huis te doorlopen, en daarna rijd ik door naar MIJN notrais (van de leverings- en hypotheekakte) om de aktes te tekenen
Jullie (verkopende partij en jij) rijden door naar DE notaris (die jij gaat uitkiezen) om de aktes te tekenen.
Ik heb het kopen van een huis toch behoorlijk onderschat, aangezien ik mij niet bewust was dat er zóveel dingen moeten gebeuren in zo weinig tijd.
Oh, het gaat nog veeeel erger worden. Ga maar eens de verhuizing regelen... wat wil je met de muren doen, vloer, plafond, keuken? Verhuisberichten sturen, begin maar met een lijst van organisaties te maken die je moet inlichten. Verzekering voor je nieuwe huis (oh, en overlap je inboedelverzekering voor je oude en nieuwe huis), elektra en gas verhuizen. Nou ja, komt allemaal wel.