Ervaring met huis kopen deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 29.886 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Leader98 schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 10:17:
[...]

Poot stijfhouden... Als jullie het erg graag willen heeft de verkopende partij dat door en zullen ze de prijs (te) hoog houden.

Als je een realistisch eindbod doet (wat je er uiteindelijk aan uitgeeft mag wel iets meer zijn dan de waarde die het na de verbouwing heeft maar zeker niet teveel) en aan dat bod vasthoud heb je kans om het huis te krijgen en als de verkoper er niet mee accoord gaat moet het gewoon laten lopen.

Er zijn echt wel andere huizen op de markt (of ze komen nog) die voor een realistische prijs te koop zijn.

Oh, en mocht je toch willen kopen.... Laat een bouwkundige keuring doen (door een door jou gehuurde bouwkundige!).
Die kan je vertellen wat er allemaal bij de verbouwing bovenkomt. Wellicht wordt het allemaal NOG duurder dan begroot...
Met een keuringsrapport sta je sterk om een onderbouwd (lager) bod te doen.
Het onderhandelen is een apart verhaal, Stel is gescheiden, (2 partijen) waarbij 1 nog in het huis woont, en ik heb het vermoeden dat hij er eigenlijk voor minder dan 255k niet uit wil.

Mijn makelaar wist meer over het huis te vertellen dan de eigenaar zelf, maar een bouwkundig keuringsrapport zal er zeker komen, als ik het vermoeden heb dat dit de verkoper kan overtuigen.

Gezien de tijd dat het al te koop staat, denk ik niet dat hij ontvankelijk is voor dit soort argumenten. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Niet online
cowgirl schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 11:20:
[...]

Of jouw woongenot dat bedrag waard is (als ik het goed heb gaat het om 11.000 euro op de totaalprijs, zo'n 75 euro in de maand schat ik) kan je alleen maar zelf beslissen. Dat je boven de 'straatprijs' uitkomt is eigenlijk alleen een probleem als je er niet te lang blijft zitten. Ruim 4,5x je jaarinkomen is m.i. ook niet zo'n probleem als het niet betekend dat het gelijk 6x je jaarinkomen is. Je zegt al dat je het inkomen van je vriendin niet meerekent. Kijk naar jullie lange termijnplannen en schat in of het realistisch is dat jouw salarisverhogingen de komende tijd het op kunnen vangen als zij stopt met werken of minder gaat werken.

Zakelijk gezien is het duidelijk niet verstandig om meer uit te geven dan het waard is. Maar blijkbaar heeft de eigenaar geen haast met verkopen, het staat tenslotte al bijna 2 jaar te koop. Zijn er in die omgeving helemaal geen vergelijkbare woningen te koop? Misschien zelfs waar je minder aan hoeft te verbouwen?
Het verschil is nog 9.000 euro (ons laatste bod is 246k) in de hoop dat we op 250 uit zouden komen.
Hun antwoord: was eerst 5 dagen bedenktijd en een dag later, werd het bod geweigerd met de mededeling niet lager dan 255k!
Ik vermoed dat 'zij' wel oren had, maar dat 'hij' zijn huis niet uit wil. :?

Vergelijkbaar zijn er maar 3 woningen die qua ligging bijna identiek zijn, maar als je ziet dat er vanaf 1999 is er maar 5 keer een huis verkocht is (in een straat van ongeveer 30 woningen.) is het verloop niet groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Hoe zit dat trouwens met makelaarskosten, wat zijn nu de prijzen waar je mee rekening moet houden als je een huis via een makelaar verkoopt?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Courtage loopt van zo'n 795 euro (makelaarsland, moet je wel veel zelf doen) tot 1 a 2% van de verkoopwaarde.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

MrSleeves schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 12:19:
Courtage loopt van zo'n 795 euro (makelaarsland, moet je wel veel zelf doen) tot 1 a 2% van de verkoopwaarde.
Aha, is dat ook meefinancierbaar in een hypotheek oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
In principe is alles te financieren in een hypotheek, of het aftrekbaar is, is een tweede.. ;)

Maar als je verkoopt, aangenomen dat je winst maakt, dan betaal je dat toch van de overwaarde. Verder valt het onder verkoopkosten (of bij aankoop, aankoopkosten) en dat is gewoon aftrekbaar of je hebt er geen last van bij de bijleenregeling.

[ Voor 27% gewijzigd door MrSleeves op 20-04-2007 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ff update: as maandag gaat Huis & Hypotheek aanvragen bij Fortis en Florius. As woensdag gesprek bij De Hypotheker, dan wil ik ook dat hij bij 2 (andere) partijen gaat aanvragen. As donderdag tekenen we het koopcontract. En ik wil ook nog even kijken wat de SNS bank kan betekenen, die schijnt ook best coulant te zijn voor zelf. ondernemers.

Vraagje: Mijn man en ik zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Mijn man heeft eenmanszaak. Is er een constructie om te zorgen dat er geen beslag kan worden gelegd op het huis indien hij falliet gaat? Hoe hebben jullie dit geregeld? Bij een notaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Weet je wat jij zou moeten doen: even naar de kvk.. ;)

Als jullie samen huiseigenaren zijn, zijn jullie beide voor 50% eigenaar. Voor zover ik weet kan er dan ook "maar" voor 50% beslag worden gelegd. Volgens mij is de enige optie BV worden. Maar ik ben er niet heel erg in thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Huwelijkse voorwaarden is hierin volgens mij de enige manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 05:54

Bejit

Svenska Faderland

Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 19:05:
Ff update: as maandag gaat Huis & Hypotheek aanvragen bij Fortis en Florius. As woensdag gesprek bij De Hypotheker, dan wil ik ook dat hij bij 2 (andere) partijen gaat aanvragen. As donderdag tekenen we het koopcontract. En ik wil ook nog even kijken wat de SNS bank kan betekenen, die schijnt ook best coulant te zijn voor zelf. ondernemers.

Vraagje: Mijn man en ik zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Mijn man heeft eenmanszaak. Is er een constructie om te zorgen dat er geen beslag kan worden gelegd op het huis indien hij falliet gaat? Hoe hebben jullie dit geregeld? Bij een notaris?
Daar is maar één manier voor. Dat is zoals al eerder gezegd een BV oprichten.

Let wel op dat je onder bepaald bedrag meer belasting betaald, de oprichtkosten niet mals zijn en dat je als nog het eerste jaar sowieso nog wel het eerste jaar prive aansprakelijk bent. Ze noemen dat ook wel BV i.o..(In oprichting) Tenzij je kan bewijzen dat je door overmacht falliet bent gegaan.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

TheoQ schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 09:26:
ik heb nu 3 dilema's
1 Een huis kopen voor meer dan mijn makelaar het waard vindt
2 daarna zoveel verbouwen dat ik boven de straatprijs uit komt. (bij evt verkoop zal niet al het geld er uit komen)
3 ik moet hiervoor een hypotheek nemen die faktor ruim 4,5 van mijn inkomen is (inkomen vriendin niet meegeteld)
Wat zou je doen in deze situatie?
Ik ben het met Lomenaar eens. Die 4.5 vind ik meevallen. Bedoel je moet tegenwoordig wat en als dat excl. salaris van je vriendin is... dan zal dat het probleem niet zijn. Ik zit op net iets meer dan 5x momenteel en ben alleen, er is weinig mee te tellen dan verder. Maar zoals Lomenaar ook zegt, je persoonlijke omstandigheden spelen nogal mee. Als ik elk weekend twee kids over de vloer had en daar ook nog eens alimentatie voor moest betalen had ik het niet gedaan. Kortom nogal persoonlijk.

Normaal gesproken kun je 4.5x van je salaris betalen, weet jezelf het beste :) maar anders zou je het ook niet krijgen gezien het feit dat ze in NL met overige omstandigheden weinig rekening houden en tegenwoordig vrij voorzichtig inzetten.

Je kosten voor verbouwing vind ik vrij stevig in verhouding met de koopprijs. Dat zul je er niet snel uithalen. Zoals je zegt, woongenot is heel belangrijk maar als je er qua financien weer wakker van moet liggen schiet dat niet op. En gezien de situatie die je schetst kan ik me ook zo voorstellen dat de ene partij er graag nog een beetje eigenwijs blijft wonen ;)

Heb je overigens al gekeken waar zij het voor gekocht hebben bij het kadaster? Maakt soms ook al redelijk veel duidelijk. En je ziet meteen waar de rest van de straat voor is verkocht/gekocht.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Niet online
OzBoz schreef op zondag 22 april 2007 @ 19:28:
[...]

Je kosten voor verbouwing vind ik vrij stevig in verhouding met de koopprijs. Dat zul je er niet snel uithalen. Zoals je zegt, woongenot is heel belangrijk maar als je er qua financien weer wakker van moet liggen schiet dat niet op. En gezien de situatie die je schetst kan ik me ook zo voorstellen dat de ene partij er graag nog een beetje eigenwijs blijft wonen ;)

Heb je overigens al gekeken waar zij het voor gekocht hebben bij het kadaster? Maakt soms ook al redelijk veel duidelijk. En je ziet meteen waar de rest van de straat voor is verkocht/gekocht.
even een update.

We zijn weer wat dichter bij elkaar gekomen, door inderdaad een afwachtende houding te nemen is de verkoper met een van bod van 254.000 gekomen. 1.000 eraf is niet veel, maar het verteld wel dat ze het willen verkopen!

Via het kadaster ben ik er achter gekomendat ze het begin 1999 voor 156.000 gekocht is.
Eerst schrok ik hiervan maar, de keuken is daarna nog vervangen en ik zag ook dat het een normale stijging is naar 250.000 in 2007.

De grote posten in de verbouwing zijn nu begroot op (uit mijn hoofd):
21.000 om de grond in eigendom te krijgen (nu erfpacht),
32.000 om alle kozijnen en ramen (3 verdiepingen 2 kanten) vervangen (is nu nog vurenhout van dik 30 jaar oud, meeste kozijnen hebben de bekende rotte plekken)
12.000 voor een badkamer

Natuurlijk gaan we meerdere offertes aanvragen voor de kozijnen en de badkamer, maar dit is al totaal al 65.000 en dan moet de wc en hal beneden, de tuin, Combi-ketel, en dakterras (astbest tegels op betume (?)) zonneschermen enz nog aangepakken.

Niemand kan in de toekomst kijken maar we verwachten er minimaal 20-25 jaar te wonen.

Nu het dichter bij gaat komen gaat de hypotheek ook belangrijker worden.
Ik beken dat ik niet alle blz van dit draadje gelezen heb maar wil toch het volgende voorleggen:

We zijn al bij de hypotheker geweest maar hebben het advies van vrienden gehad om met die offerte nog naar andere banken te gaan om 'ze de mogelijkheid te geven er onder te bieden'.
Is het zinvol om hier een paar vrije middagen voor op te nemen of kan ik die tijd beter opsparen voor de verhuizing straks?

mvg,
Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Wij hebben bij 5 offertes laten maken, nouja, we zijn bij 5 adviseurs geweest (of zij bij ons): hypotheker, hypotheek-shop, assurantiebureau, Van Bruggen en de Postbank. Van Bruggen was waardeloos, was de eerste waar we langs gingen en is helemaal nooit met een offerte gekomen (wel nog achteraan gebeld). Postbank kwam na een kwartier, was de laatste, tot de conclusie dat hij niet met een beter aanbod kon komen.

We hebben ze over het algemeen eerst een aanbod laten doen en daarna meestal wel gezegd dat we al wat hadden. Over het algemeen kunnen de meeste adviseurs met dezelfde aanbiedingen komen (hoewel de rente wel veranderd). Echt onderhandelbaar is dat niet, bij een bank rechtstreeks misschien wel.

Maargoed, ik vond het wel zinvol. We zijn ook wel wijzer geworden (Van Bruggen probeerde ons van alles aan te smeren; een andere adviseur doorzag dat weer aangezien hij precies aan kon geven hoeveel provisie er naar Van Bruggen ging).

[ Voor 11% gewijzigd door MrSleeves op 24-04-2007 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

TheoQ schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 13:04:
[...]
We zijn al bij de hypotheker geweest maar hebben het advies van vrienden gehad om met die offerte nog naar andere banken te gaan om 'ze de mogelijkheid te geven er onder te bieden'.
Is het zinvol om hier een paar vrije middagen voor op te nemen of kan ik die tijd beter opsparen voor de verhuizing straks?
Ik ken je woonsituatie niet, maar dit is misschien ook voor jou van toepassing.

Ikzelf woonde in de kop van Noord-Holland en was klant bij de Rabobank aldaar. Mijn woning kocht in Amsterdam, omdat je dan over kunt gaan naar een Rabobank filiaal (dat zijn eigenlijk ook franchise kantoren) mag de Rabobank in die regio een extra scherpe rente aanbieden. Voor mij scheelde dit daardoor 0,2% rente. Terwijl ik dus gewoon klant bij de Rabobank bleef. Dat was het verschil tussen de 2 regiokantoren. Oftewel, ik heb de hypotheek bij het filiaal in Amsterdam afgesloten (daarna de rest van de bankrekeningen overgezet, was geen vereiste!). De korting is enkel geldig geduurde de looptijd van deze hypotheek. Mijn rente staat nu voor 15 jaar vast, daarna krijg ik deze korting dus niet meer. Dat zie ik over 13 jaar dan wel weer.
Volgens Huis en Hypotheek was de Rabobank voor mijn situatie (spaarhypotheek) ook de beste hypotheekverstrekker.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
[...]
Hangt er van af hoe snel je denkt dat het vanaf nu gaat.
Wat je nu hebt is, als het goed is, niet echt een offerte maar meer een aanbod. Als je besluit daar op in te gaan wordt er een offerte opgesteld (gaat een weekje overheen is mijn ervaring). En als je die offerte tekent, dan zit je er zo'n beetje aan vast.

Dat aanbod dat je nu hebt heeft een onduidelijke geldigheid. Misschien dat er bij gezegd is dat het tot volgende week vrijdag bijvoorbeeld geldt, maar dat weet jij beter dan ik. Als je dus denkt dat het nog wel een paar weken duurt voor je een accoord over de prijs hebt, dan is het wat voorbarig om al te gaan shoppen.

Bij andere banken of hypotheekadviseurs langs gaan is wel degelijk zinnig. Stuk of drie tegen elkaar uitspelen.
Dingen die onderhandelbaar zijn, wat geld betreft:
- Rente
- Afsluitprovisie (men begon bij 1% maar dat werd 0,5%)
- intermediairskosten (begon bij 1%, werd 0%. Maar uiteindelijk andere hypotheek gekozen...)
- Bankgarantie (kost iets van 0,1% van de koopsom, maar kan misschien minder)

Als het wat langer duurt voor je de oplevering hebt, dan kan het interessant zijn om af te spreken dat de laagste rente tussen nu en oplevering geldt. Is een mooi woord voor dat ik even niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 13:07

Cis

Hoe vaak doe je gemiddeld een bod alvorens je overeenstemming bereikt? Is dit 2 keer, 5 keer, of soms zelfs 10 keer?
Ik heb een bod gedaan op een appartement (10% lager), maar de verkopende partij doet nu een tegenbod van 1% lager.
Kortom: we hebben nu nog een kloof van 9% :D

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cis schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 22:22:
Hoe vaak doe je gemiddeld een bod alvorens je overeenstemming bereikt? Is dit 2 keer, 5 keer, of soms zelfs 10 keer?
Ik heb een bod gedaan op een appartement (10% lager), maar de verkopende partij doet nu een tegenbod van 1% lager.
Je zult moeten gaan aftasten wat de verkoper wil en dan kijken of jij dat ook wel wil. 10% eraf op een appartement is meestal kansloos, dan ga ik er even vanuit dat het appartement op een redelijk gunstige locatie ligt en dat de verkoper niet heel snel van het appartement af wil.

Voordat ik mijn appartement kocht ben ik 2 keer in onderhandeling geweest. Eerste onderhandelingen zijn stukgelopen, een maand later ben ik opnieuw gaan bieden. Heb er toen nog wel iets vanaf gekregen, maar dat ging om 1.500 euro ofzo. Ik heb er uiteindelijke maar 2,5% vanaf gekregen, lager ging de verkoper gewoon echt niet. (En naar nu blijkt terecht, de appartementen hier gaan als warme broodjes en ik heb in anderhalf jaar tijd al een waardestijging van ongeveer 10k te pakken.)

Eerste onderhandelingen liepen vrij snel stuk, omdat ik met een te laag openingsbod ben gekomen. De verkopende partij kwam toen meteen met een eindbod, wat ik eigenlijk te hoog vond. Maar op dat moment wilde de verkopende partij niet meer onderhandelen en bleef bij dat eindbod.

Tweede onderhandelingen liepen vrij vlot. Uiteindelijk heb ik maar 500 euro meer betaald dan de maximum-prijs die ik in gedachte had. Ik heb toen, na ongeveer een maand wachten, een nieuw bod gedaan. Toen kwam de verkopende partij met een tegenbod. Daarop heb ik ongeveer de maximum-prijs geboden, die ik in gedachte had. Dat was 2.000 lager dan het tegenbod van de verkoper. Uiteindelijk zijn we er tussenin gaan zitten.

Waar ligt het appartement? Hoe lang staat het al te koop? Staat het op funda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 05:54:
(En naar nu blijkt terecht, de appartementen hier gaan als warme broodjes en ik heb in anderhalf jaar tijd al een waardestijging van ongeveer 10k te pakken.)
Hoe weet je dat? Door de vraagprijzen van andere appartementen in de buurt?

En zo ja, vind je dat een goede graadmeter voor de waarde van je eigen huis?

[ Voor 10% gewijzigd door Slasher op 25-04-2007 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixion
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02-2024

Ixion

[DPC]TeamGrazzie + KletsCows

Hoe zit het met de hypotheek als een huis pas in het Q1 van 2008 overgedragen gaat worden?
- Kan (moet?) ik de hypotheek nu dan al afsluiten?
- Geldt dit ook voor de startersleningen?
- Wat zijn de maandlasten dan t.o.v. de "volle" hypotheek?
- Zijn hier gebruikelijke constructies voor? Bijvoorbeeld dat de huidige bewoner het nu verkoopt en tot Q1 het van mij huurt op de prijs van mijn maandlasten van mijn hypotheek.

De huidige bewoner van het huis wat ik op het moment op het oog heb gaat namelijk alleen bij een goed bod nu al uit zijn huis, en wil anders wachten tot de oplevering van zijn nieuwbouw huis. Nu is dit voor mij persoonlijk geen probleem aangezien ik totaal niet op een schopstoel zit en dus nog wel langer zou kunnen blijven zitten.

Alvast bedankt voor de antwoorden en adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Ixion schreef op woensdag 25 april 2007 @ 08:39:
Hoe zit het met de hypotheek als een huis pas in het Q1 van 2008 overgedragen gaat worden?
- Geldt dit ook voor de startersleningen?
- Wat zijn de maandlasten dan t.o.v. de "volle" hypotheek?
- Zijn hier gebruikelijke constructies voor? Bijvoorbeeld dat de huidige bewoner het nu verkoopt en tot Q1 het van mij huurt op de prijs van mijn maandlasten van mijn hypotheek.
Bij ons ging het zo:
begin januari huis gekocht
oplevering eind juli
offerte was 3 maanden geldig en kon 3 maanden verlengd worden tegen een 'boete'. Langer niet

Er zijn ook constructie's waarbij de offerte langer geldig is denk ik, maar daar zijn hypotheekverstrekkers/tussenpersonen vast beter in.

Ik zou je wel willen aanraden om datum af te spreken "Per 1 februari moet je eruit" oid want als zijn nieuwbouw vertraging oploopt wil je niet dat jij er de dupe van wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben het huis in januari mondeling gekocht en de bewoner wil er inderdaad ook langer zitten dus de overeengekomen overdrachtsdatum is 1 augustus geworden. Dat betekent dus dat we op 1 augustus naar de notaris gaan om de boel te tekenen, hypotheek formeel af te sluiten en de sleutel in ontvangst krijgen.

Tot die tijd hebben we het voorlopige koopcontract en een getekende offerte van de hypotheek. De offerte van de hypotheek was 3 maanden geldig toen we hem opvroegen en kan zonder meerkosten nog met 6 maanden verlengd worden. Dit is wel iets om goed op te letten wanneer je voor hypotheken gaat shoppen want vaak willen ze geld zien voor extra verlengen (en die kosten liegen er niet om! bijvoorbeeld een promille van je hypotheek per extra maand verlengen enzo..)

Als ik jou was zou ik niet moeilijk gaan doen met huurconstructies enzo maar gewoon een duidelijke opleverdatum afspreken en in je onderhandeling rekening houden met eventuele meer kosten voor de hypotheek. (want een langere geldigheidsduur betekent vaak juist niet het scherpste rentetarief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er een tegenbod komt is dat in ieder geval goed: het betekent dat ze wel denken eruit te kunnen komen en dat ze willen verkopen. Mijn ervaring is dat jij een tegenbod doet en de kans dan groot is dat ze met een eindvoorstel komen. Dus stel dat jij er ook 1% bij doet dan zou de tegenpartij bijvoorbeeld weer 3% eraf kunnen doen en dat als eindvoorstel poneren. Uiteraard wordt het dan zo in hun voordeel 'afgerond' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slasher schreef op woensdag 25 april 2007 @ 08:03:
[...]

Hoe weet je dat? Door de vraagprijzen van andere appartementen in de buurt?

En zo ja, vind je dat een goede graadmeter voor de waarde van je eigen huis?
Door de vraagprijzen van dezelfde appartementen, in hetzelfde complex, sommige op dezelfde galerei, in nog iets slechtere staat als waarin mijn appartement zich bevond toen ik het kocht. En als ik dan zie dat ze na een paar maanden verkocht zijn.... kun je even later de gegevens opvragen bij het kadaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Via het kadaster ben ik er achter gekomendat ze het begin 1999 voor 156.000 gekocht is.
Eerst schrok ik hiervan maar, de keuken is daarna nog vervangen en ik zag ook dat het een normale stijging is naar 250.000 in 2007.

De grote posten in de verbouwing zijn nu begroot op (uit mijn hoofd):
21.000 om de grond in eigendom te krijgen (nu erfpacht),
32.000 om alle kozijnen en ramen (3 verdiepingen 2 kanten) vervangen (is nu nog vurenhout van dik 30 jaar oud, meeste kozijnen hebben de bekende rotte plekken)
12.000 voor een badkamer

Natuurlijk gaan we meerdere offertes aanvragen voor de kozijnen en de badkamer, maar dit is al totaal al 65.000 en dan moet de wc en hal beneden, de tuin, Combi-ketel, en dakterras (astbest tegels op betume (?)) zonneschermen enz nog aangepakken.

Niemand kan in de toekomst kijken maar we verwachten er minimaal 20-25 jaar te wonen.

Nu het dichter bij gaat komen gaat de hypotheek ook belangrijker worden.
Ik beken dat ik niet alle blz van dit draadje gelezen heb maar wil toch het volgende voorleggen:

mvg,
Theo
Keuken moet je in ieder geval niet meenemen.. als waardestijging. Moet maar net de smaak van iemand anders zijn. Het is sowieso wel goed om wat afspraken extra te doen, maar goed als je er 2 of 3 doet in een middagje ben je ook klaar lijkt me. Dat alle kozijnen bijvoorbeeld vervangen moeten worden is overigens wel gewoon achterstallig onderhoud. Dus dan is het leuk dat er nieuwe keuken geplaatst is destijds.. maar wat geld steken in voor mijn gevoel belangrijkere zaken zoals kozijnen ontbrak er dus aan.

Maar die kosten zou ik dus ook gewoon van de koopprijs willen hebben. Ik weet niet hoe rot andere huizen waren die laatste tijd verkocht zijn en vergelijkbaar zijn. Maar het is als verkopende partij achterlijk om net zoveel te willen als de buurman terwijl die wel geld in de kozijnen heeft gestoken.

Verder scheelt het nog wel hoeveel van die kosten je kwijt kan in je hypotheek. Je mogelijke aankoop moet ook nog door een onafhankelijke makelaar getaxeert worden.. en als hij die kozijnen goed bekijkt kan het dus best wel eens kritisch worden om de hypotheek rond te krijgen wanneer die verhoudingsgewijs al royaal is.Dat is voor jullie zonde als je er een hoop tijd in hebt gestoken, maar ook voor een verkopende partij.

Geen zin meer om helemaal terug te bladeren maar heb je al een bouwtechnische keuring van het pand van de verkopende makelaar gekregen of er zelf eentje laten doen. Voor er toch ineens nog nare dingen aan het licht komen die veel geld kosten.

Ben zelf meer van nieuwe huizen, maar goed.. ben er nu ook achter dat schilderwerk als je het laat doen of vervangen van in mijn geval paar dorpels een dure grap kan zijn. Bij mij gaat dat echter voor een platte TV aan de muur dus heb het maar gedaan ;) Toilet kan trouwens ook 5k kosten, maar moet zeggen, dan ziet het er ook wel tof uit :)

Succes en probeer altijd in je achterhoofd te houden dat je jezelf niet te enthousiast moet maken zodat je de minpunten niet meer zo ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 05:54:
Waar ligt het appartement? Hoe lang staat het al te koop? Staat het op funda?
Capelle a/d IJssel, het staat nu 2 weken te koop, en het staat op funda :)
De verkoper wil er 30 november uit. Duurt nog wel ff dus.

Na vandaag weer een bod te hebben gedaan van 160.500, en een tegenbod te hebben gekregen van 170.000, heb ik een laatste bod gedaan van 164.000.
Omdat ik, gezien mijn max lening, niet meer kan besteden, heb ik besloten om dit "alles-of-niets"-principe te gebruiken.
Kweet niet of het helemaal professioneel is, maar ik had niet het gevoel dat de verkoper en ik veel toe gingen geven. Ik had wel weer 162.000 kunnen bieden, maar dan had ik wellicht een tegenbod van 168.500 gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
OzBoz schreef op woensdag 25 april 2007 @ 21:08:
[...]

Keuken moet je in ieder geval niet meenemen.. als waardestijging. Moet maar net de smaak van iemand anders zijn. Het is sowieso wel goed om wat afspraken extra te doen, maar goed als je er 2 of 3 doet in een middagje ben je ook klaar lijkt me. Dat alle kozijnen bijvoorbeeld vervangen moeten worden is overigens wel gewoon achterstallig onderhoud. Dus dan is het leuk dat er nieuwe keuken geplaatst is destijds.. maar wat geld steken in voor mijn gevoel belangrijkere zaken zoals kozijnen ontbrak er dus aan.
Bij ons zit er momenteel een keuken in die als die vervangen wordt wel iets aan waardestijging gaat doen. Maar het hele bedrag haal je er toch niet uit, niet in de laatste plaats omdat de huidige keuken toch ook waarde heeft.
Ben zelf meer van nieuwe huizen, maar goed.. ben er nu ook achter dat schilderwerk als je het laat doen of vervangen van in mijn geval paar dorpels een dure grap kan zijn. Bij mij gaat dat echter voor een platte TV aan de muur dus heb het maar gedaan ;) Toilet kan trouwens ook 5k kosten, maar moet zeggen, dan ziet het er ook wel tof uit :)
5K is laten doen neem ik aan (maar dan nog niet bepaald goedkoop).
Overigens hebben wij ook een onderdorpel die op z'n einde zit (was al een keer vervangen, maar de onderkant nooit geverfd, en geen grind er onder om spetters op te vangen). "Onze" klusmeester gad twee opties: vervangen of opvullen en verfen. In beide gevallen zou je 5 jaar kunnen overbruggen.
Dus over 5 jaar kunnen we een kostenpost van zo'n 18K (is nu de globale schatting) verwachten.
Succes en probeer altijd in je achterhoofd te houden dat je jezelf niet te enthousiast moet maken zodat je de minpunten niet meer zo ziet.
Precies! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cis schreef op woensdag 25 april 2007 @ 22:41:
[...]

Capelle a/d IJssel, het staat nu 2 weken te koop, en het staat op funda :)
De verkoper wil er 30 november uit. Duurt nog wel ff dus.

Na vandaag weer een bod te hebben gedaan van 160.500, en een tegenbod te hebben gekregen van 170.000, heb ik een laatste bod gedaan van 164.000.
Omdat ik, gezien mijn max lening, niet meer kan besteden, heb ik besloten om dit "alles-of-niets"-principe te gebruiken.
Kweet niet of het helemaal professioneel is, maar ik had niet het gevoel dat de verkoper en ik veel toe gingen geven. Ik had wel weer 162.000 kunnen bieden, maar dan had ik wellicht een tegenbod van 168.500 gekregen...
zie email :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

.

[ Voor 112% gewijzigd door Cis op 26-04-2007 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cis schreef op donderdag 26 april 2007 @ 08:57:
[...]

Doe ff mailen naar cis [ed] wanadoo [puntje] nl, want ik zie op mijn vermoeiend-account niks binnengekomen :) (en jij hebt alle manieren van contact uitgeschakeld: geen email, msn, icq, DM)

/einde slowchat
start slowchat

sorry, naar je hete mailadres gestuurd :P Nu ook naar vermoeiend...

/einde slowchat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16
@Lomenaar, Cis: bij voorkeur het forum niet gebruiken voor dit soort privecommunicatie waar niemand wat mee opschiet behalve jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 08:53:
[...]

dat kan. maar in de situaties van Tasma en Simbacat raadde je ook 10% aan terwijl het daar niet reëel was. zie de uiteindelijke deals die ze hebben gesloten.
De uiteindelijke deal zegt niet zoveel. Zoals ik al zei, de tegenpartij zal nooit het eerste bod accepteren. Als je te hoog opent weet je dat achteraf toch niet.

Als ik mijn huis te koop zet voor 200 en jij biedt 195 krijg je ook een tegenbod van 198, ik ka echt geen tegenbod doen van 190. :D

Misschien dat je in Amsterdam weinig kunt pingelen, maar in het grote deel van het land kan dat gewoon makkelijk.
TheoQ schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 09:26:

ik heb nu 3 dilema's
1 Een huis kopen voor meer dan mijn makelaar het waard vindt
2 daarna zoveel verbouwen dat ik boven de straatprijs uit komt. (bij evt verkoop zal niet al het geld er uit komen)
3 ik moet hiervoor een hypotheek nemen die faktor ruim 4,5 van mijn inkomen is (inkomen vriendin niet meegeteld)

Wat zou je doen in deze situatie?
Je moet nav punt 1 het al niet kopen imo. Als het huis het niet waard is (het blijft natuurlijk wat een gek er voor geeft), moet je er geen verloren geld in pompen.
Ik zou persoonlijk afzien van een tegenbod of de kloof 8% maken. :P Kijk verder en als de verlopers nog terugwillen dan heb je extra voordeel bij onderhandelingen. Waarschijnlijk staat het nog niet lang te koop en denken ze er meer voor te kunnen krijgen.
Ixion schreef op woensdag 25 april 2007 @ 08:39:
De meeste offertes zijn maar 3-6 maanden geldig, sommige kunnen dan nog eens 3-6 maanden verlengd worden tegen een bepaalde provisie.
De huidige bewoner van het huis wat ik op het moment op het oog heb gaat namelijk alleen bij een goed bod nu al uit zijn huis, en wil anders wachten tot de oplevering van zijn nieuwbouw huis. Nu is dit voor mij persoonlijk geen probleem aangezien ik totaal niet op een schopstoel zit en dus nog wel langer zou kunnen blijven zitten.

Alvast bedankt voor de antwoorden en adviezen.
Dit kan voordelig zijn. Over negen maanden is het huis al meer waard dan nu namelijk, maar 9 maanden tot een jaar is echt een probleem met hypotheek. Het beperkt je mogelijkheden enorm en het is maar de vraag of je uiteindelijk goedkoper uit bent. Je hypotheek wordt een stuk duurder en je huis kan meer kosten omdat het alleen tegen een goede prijs weggaat.

Bij 6-7 maanden is dit wel goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 17:50:
[...]
Ik zou persoonlijk afzien van een tegenbod of de kloof 8% maken. :P Kijk verder en als de verlopers nog terugwillen dan heb je extra voordeel bij onderhandelingen. Waarschijnlijk staat het nog niet lang te koop en denken ze er meer voor te kunnen krijgen.
Uiteindelijk is het bod 6% onder de vraagprijs uitgekomen en denk ik dat ik ga accepteren. Het is een groot appartement in een zeer rustige wijk en ik hoef zelf niet meer te gaan verbouwen. Ik wil alleen nog een 2e bezichtiging doen om er zeker van te zijn dat ik het appartement wil en dat er geen gammele gebreken zijn.

Even een zijdelingse vraag, omdat ik nergens het antwoord kan vinden: ik heb gemeld dat ik een bouwtechnische keuring wil laten uitvoeren. Wanneer en hoe snel moet ik deze laten uitvoeren? Nog voordat ik het koopcontract teken? Of erna? En indien erna: hoeveel dagen heb ik daar de tijd voor? Want volgens mij moet dit binnen de wettelijke bedenktijd van ? dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Even een zijdelingse vraag, omdat ik nergens het antwoord kan vinden: ik heb gemeld dat ik een bouwtechnische keuring wil laten uitvoeren. Wanneer en hoe snel moet ik deze laten uitvoeren? Nog voordat ik het koopcontract teken? Of erna? En indien erna: hoeveel dagen heb ik daar de tijd voor? Want volgens mij moet dit binnen de wettelijke bedenktijd van ? dagen?
Als je de keuring als ontbindende voorwaarde opneemt kan je het doen na de tekening van het koopcontract. Vaak dien je de keuring dan binnen 3/4 weken te doen (datzelfde geldt ook vaak voor de definitieve goedkeuring van de hypotheek, als je dat ook als ontbindende voorwaarde hebt opgenomen)

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cis schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 17:58:
[...]

Uiteindelijk is het bod 6% onder de vraagprijs uitgekomen en denk ik dat ik ga accepteren. Het is een groot appartement in een zeer rustige wijk en ik hoef zelf niet meer te gaan verbouwen. Ik wil alleen nog een 2e bezichtiging doen om er zeker van te zijn dat ik het appartement wil en dat er geen gammele gebreken zijn.
Ok, zeer netjes dan die 6%. Ik moet wel zeggen dat het een beetje vreemd is dat je eerst gaat bieden en daarna nog gaat bezichtingen met de reden of je het eigenlijk nog wel wil. :X
Meestal wordt dit opgenomen als ontbindende voorwaarden. Een termijn van 4 weken lijkt me redelijk (zelfde termijn als hypotheek), maar dit moet je dan volgens mij wel vermelden bij het onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 23:16:
[...]
Ok, zeer netjes dan die 6%. Ik moet wel zeggen dat het een beetje vreemd is dat je eerst gaat bieden en daarna nog gaat bezichtingen met de reden of je het eigenlijk nog wel wil. :X
Is dat zo? Ik weet het niet. Ik zit financieel niet zo ruim (het huis was eigenlijk gewoon te duur voor mij :P ) dus ik wilde eerst zeker weten dat de prijs niet te hoog zou worden. Nu ik weet dat ik het kan betalen, wil ik gewoon graag nog even weten of er geen dingen zijn die ik over het hoofd heb gezien die ook weer extra kosten met zich meebrengen.
Nou wordt dit ook wel o.h.a. bij de bouwtechnische keuring gedaan, maar ik ben dit maar liever voor. Scheelt mij 260 euro, en de verkopende partij een hoop gewacht e.d.
(het is geen pakje boter dat ik koop, dus ik wil niet na 1 uurtje te hebben bezichtigd, meteen ja zeggen. Uiteraard ga ik er vanuit dat ik het appartement gewoon koop (ook als de kozijnen o.i.d. moeten worden vervangen), maar ik wil gewoon zekerheid hebben :)
[...]
Meestal wordt dit opgenomen als ontbindende voorwaarden. Een termijn van 4 weken lijkt me redelijk (zelfde termijn als hypotheek), maar dit moet je dan volgens mij wel vermelden bij het onderhandelen.
Thanks. Ik zal het voor de zekerheid aangeven bij de makelaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Cis op 28-04-2007 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cis schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 23:33:
[...]

Is dat zo? Ik weet het niet.
Als je afspreekt dat je het koopt voor bedrag x dan zit je er al aan vast, tenzij je daarin al hebt meegenomen dat je nog een keer wilt bezichtigen of een keuring wilt laten doen (en dan ook de voorwaarden erbij vermeldt). De overenkomst moet wel schriftlijk zijn, maar mondelinge afspreken zijn doorgaand wel bindend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op zondag 29 april 2007 @ 11:24:
[...]
Als je afspreekt dat je het koopt voor bedrag x dan zit je er al aan vast, tenzij je daarin al hebt meegenomen dat je nog een keer wilt bezichtigen of een keuring wilt laten doen (en dan ook de voorwaarden erbij vermeldt). De overenkomst moet wel schriftlijk zijn, maar mondelinge afspreken zijn doorgaand wel bindend.
Ach, dan kan ie altijd nog wel 3 hypotheekverstrekkers vinden die hem de lening niet willen vertrekken of een makelaar die te laag taxeert ;) Though, lullig voor de verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

OzBoz schreef op zondag 29 april 2007 @ 21:09:
[...]

Ach, dan kan ie altijd nog wel 3 hypotheekverstrekkers vinden die hem de lening niet willen vertrekken of een makelaar die te laag taxeert ;) Though, lullig voor de verkopende partij.
Als je dat doet, heb je gewoon niet goed nagedacht alvorens je het contract tekende. :)
Maar zolang ik alleen een 2e bezichtiging wil na enkele beidingen, en ik nog geen JA heb gezegd, zit ik naar mijn idee nog lang niet ergens aan vast.
Ik denk dat Tweaker overigens mijn post niet helemaal correct heeft gelezen / begrepen, aangezien hij veronderstelt dat ik mondeling al JA heb gezegd. Want dat heb ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2007 @ 11:24:
[...]
Correct me if I'm wrong, but:
Is het speciaal voor huizen-aankoop bij wet niet zo geregeld dat de koper na tekenen van het voorlopig koopcontract drie dagen bedenktijd heeft waarin hij zonder opgaaf van reden kan ontbinden?

Dus je kan 'ja' zeggen, dan nog een keer gaan kijken om zeker te weten dat je het wilt hebben en dan eventueel na tekenen toch 'nee' zeggen. Rare manier van werken (en Cis heeft dat ook niet gedaan, las ik), maar het kan dus wel.

Edit: in mijn voorlopig koopcontract staat die drie dagen bedenktijd in elk geval duidelijk vermeld. Maar ik dacht dus dat dat zelfs wettelijk verplicht was.

[ Voor 8% gewijzigd door vanaalten op 29-04-2007 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
[...]

Als ik jouw tegenpartij was, ging ik wel even voor jou hypotheekshoppen. Wedden dat ik dan wel een hypotheekverstrekker en een taxateur vind. Waarschijnlijk tegen minder gunstige voorwaarden (geen NHG bijv.), maargoed, dat is dan niet mijn probleem.. :)
vanaalten schreef op zondag 29 april 2007 @ 22:51:
[...]

Is het speciaal voor huizen-aankoop bij wet niet zo geregeld dat de koper na tekenen van het voorlopig koopcontract drie dagen bedenktijd heeft waarin hij zonder opgaaf van reden kan ontbinden?

Dus je kan 'ja' zeggen, dan nog een keer gaan kijken om zeker te weten dat je het wilt hebben en dan eventueel na tekenen toch 'nee' zeggen. Rare manier van werken (en Cis heeft dat ook niet gedaan, las ik), maar het kan dus wel.

Edit: in mijn voorlopig koopcontract staat die drie dagen bedenktijd in elk geval duidelijk vermeld. Maar ik dacht dus dat dat zelfs wettelijk verplicht was.
Drie dagen bedenktijd klopt, maar het is wel een k**streek die je dan uithaalt (eerst onderhandelen en daarna nog even bezichtigen en ervan afzien). Ik vraag me af met welke smoes je dan gaat bezichtigen, de koop is al afgesloten.. wat valt er dan te bezichtigen (of de verkopers kunnen "opeens" niet de eerste drie werkdagen.. en dan zit je er aan vast). In het geval van Cis niet, maar als je zoiets doet, ben je niet echt lekker bezig imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
MrSleeves schreef op zondag 29 april 2007 @ 22:58:
[...]
Als ik jouw tegenpartij was, ging ik wel even voor jou hypotheekshoppen. Wedden dat ik dan wel een hypotheekverstrekker en een taxateur vind. Waarschijnlijk tegen minder gunstige voorwaarden (geen NHG bijv.), maargoed, dat is dan niet mijn probleem.. :)
Maakt niet uit wat de tegenpartij doet. In mijn koopcontract staat het duidelijk: als ik, als koper, kan aantonen met twee schriftelijke afwijzingen van geldverstrekkers dat ik geen hypotheek kan krijgen, mag ik de koop ontbinden. Nergens is er dan de mogelijkheid voor de verkoper om een hypotheek voor de koper te gaan regelen.

Ik denk echter wel dat er enige redelijkheid in het spel moet zijn. Als je een salaris van een ton hebt, nooit schulden of andere vreemde dingen in je geschiedenis hebt maar je komt met een afwijzing aanzetten, dan stinkt dat wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

En dan gaat de verkopende partij het tegendeel aantonen.

Het niet verkrijgen van een hypothecaire lening is wat het letterlijk zegt. Als blijkt dat jij toch een hypotheek kunt krijgen ergens anders en de verkopende partij kan dat aantonen dan ben je toch echt de lul. En een makelaar kan echt geen 20% lager taxeren, als dat aan het licht komt bij een condflict heeft hij echt een probleem.
Cis schreef op zondag 29 april 2007 @ 21:42:
[...]

Als je dat doet, heb je gewoon niet goed nagedacht alvorens je het contract tekende. :)
Maar zolang ik alleen een 2e bezichtiging wil na enkele beidingen, en ik nog geen JA heb gezegd, zit ik naar mijn idee nog lang niet ergens aan vast.
Je hebt het blijkbaar zelf niet door, maar je bent al een overeenkomst aangegaan voor de koop van het huis, maak ik op uit je oipmerkingen. Je hoeft er niet expliciet, ja ik koop het er bij te vermelden. Je biedt op een huis en hebt de aanvullende afspraken al gemaakt maak ik uit je opmerkingen op.
Ik denk dat Tweaker overigens mijn post niet helemaal correct heeft gelezen / begrepen, aangezien hij veronderstelt dat ik mondeling al JA heb gezegd. Want dat heb ik niet :)
Je biedt op een huis en maakt aanvullende afspraken. Dan ben je koop al overeengekomen.
vanaalten schreef op zondag 29 april 2007 @ 22:51:
[...]

Die drie dagen zijn idd wettelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:16
Een koopovereenkomst voor een huis kan overigens alleen schriftelijk overeen gekomen worden. Dat is tegelijkertijd ingevoerd met de 3 dagen bedenktijd. In de praktijk komt het er dus op neer dat je kunt onderhandelen en er dan nog onderuit kan ongeacht de reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2007 @ 13:31:
[...]
En dan gaat de verkopende partij het tegendeel aantonen.
Dat maakt dus niet uit. Als je twee goed gedocumenteerde afwijzingen van erkende geldverstrekkers hebt voldoe je aan de eisen voor de ontbindende voorwaarden. Tenminste, zo staat het in mijn koopcontract.

Moet ik een klein beetje nuanceren: op de website van Vereniging Eigen Huis kan je een model koopcontract downloaden. Daarin staat dus ook een stukje over ontbindende voorwaarden met nog extra de opmerking:
"Partijen verplichten zich over en weer al het rede¬lijk mogelijke te doen teneinde de hierboven bedoelde vergunning en/of financiering en/of Nationale Hypotheek Garantie en/of toezegging(en) en/of andere zaken te verkrijgen"
... ofwel, de tegenpartij mag dus ook z'n best doen voor jouw hypotheek.

In mijn koopcontract staat dat ook, maar daarbij nog extra de opmerking:
"De mededeling dat de koper de overeenkomst ontbindt op grond van het niet kunnen verkrijgen van de benodigde hypothecaire geldlening is slechts rechtsgeldig indien hierbij tenminste twee originele verklaringen van verschillende geldverstrekkers worden bijgevoegd waaruit de afwijzing van de hypotheekaanvraag blijkt"

Dus volgens het VEH modelcontract kan de tegenpartij een hypotheek voor jou regelen (en kan je er dus niet zo makkelijk van af), volgens mijn koopcontract kan de tegenpartij doen wat 'ie wil, als ik twee afwijzingen heb ben ik er van af.

Conclusie: Afhankelijk van de precieze inhoud van het koopcontract kan je ontbinden als je twee of meer afwijzingen van geldverstrekkers hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

vanaalten schreef op maandag 30 april 2007 @ 23:05:
[...]

Conclusie: Afhankelijk van de precieze inhoud van het koopcontract kan je ontbinden als je twee of meer afwijzingen van geldverstrekkers hebt.
Maar die krijg je natuurlijk ook alleen als je echt afgewezen wordt. Dus als je te weinig verdient, ernstig ziek bent oid. Bovendien is het behoorlijk asociaal om op een dergelijke manier onder je contract uit te proberen te komen aangezien de verkopers wellicht ook een andere woning gekocht hebben en zij weer opnieuw op zoek kunnen naar kopers. In de praktijk zullen dergelijke geintjes je gewoon 10% van de koopsom kosten.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2007 @ 13:31:
[...]
Je biedt op een huis en maakt aanvullende afspraken. Dan ben je koop al overeengekomen.
Met een huis is dat dus niet zo. De verkoop is pas echt gesloten bij het tekenen van het koop contract. Als ik een bod doe op een huis heb je ook nog niet alle bijkomende dingen afgesproken dus zou het ook niet logisch zijn dat je de koop al bent aangegaan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rwb schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 16:56:
[...]

Met een huis is dat dus niet zo. De verkoop is pas echt gesloten bij het tekenen van het koop contract. Als ik een bod doe op een huis heb je ook nog niet alle bijkomende dingen afgesproken dus zou het ook niet logisch zijn dat je de koop al bent aangegaan.
ook niet. na het zetten van je poot heb je nog 3 dagen bedenktijd. dat is nu al 10.000 keer voorbijgekomen in het topic :)

je kan er in theorie eigenlijk ALTIJD onderuit komen, zelfs als je hypotheek rond is en de bankgarantie is afgegeven bij de notaris. stel je vrouw wordt doodgereden 2 weken voor de overdracht...... en je kan het alleen niet betalen. enige nadeel is dat het je dan 10% van de koopsom kost.... en dat doet dus niemand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 17:04:
[...]

ook niet. na het zetten van je poot heb je nog 3 dagen bedenktijd. dat is nu al 10.000 keer voorbijgekomen in het topic :)

je kan er in theorie eigenlijk ALTIJD onderuit komen, zelfs als je hypotheek rond is en de bankgarantie is afgegeven bij de notaris. stel je vrouw wordt doodgereden 2 weken voor de overdracht...... en je kan het alleen niet betalen. enige nadeel is dat het je dan 10% van de koopsom kost.... en dat doet dus niemand :)
Dat je 3 dagen bedenk tijd hebt neemt niet weg dat de overeenkomst dan wel is gesloten. Die 3 dagen bedenkt tijd en de opzegmogenlijkheid als je de hypotheek niet rond krijgt zijn gewoon onderdeel van die overeenkomst. Ik reageerde meer op tweaker die beweerde dat je de overeenkomst al bent aangegaan op het moment dat je een bod uitbrengt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Net op het laatste moment (maandag is de 3 weken "ondervoorbehoud" termijn afgelopen) heeft de taxateur kunnen regelen om vanochtend bij de verkopende partij een taxatie te doen (Dit heeft door tegenwerking van de verkopende partij/verkoopmakelaar 1 week (!) langer geduurd).

We hebben net te horen gekregen wat het waarschijnlijk wordt en ik kan zeggen.. ik zat niet verkeerd kwa het bieden. Het huis is getaxeerd op 140.000. (vraagprijs 3 weken terug: 145000, koopsom: 137500). :)

Geeft mij toch wel enigzins voldoening.. het is niet veel, maar het is toch wel wat!

Nog 1 ding regelen en we hebben alles rond, maar dit is een administratief foutje van de geldverstrekker (wordt vandaag nog geregeld).

* Falcon is steeds meer aan het ontspannen!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Ik vraag me af hoe vaak een taxateur lager taxeert dan de uiteindelijk verkoopprijs. Volgens mij is die kans er alleen als je meer dan de vraagprijs biedt.
Daarbij, jij betaalt hem, in hoeverre is er dan sprake van onafhankelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

MrSleeves schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 14:43:
Ik vraag me af hoe vaak een taxateur lager taxeert dan de uiteindelijk verkoopprijs. Volgens mij is die kans er alleen als je meer dan de vraagprijs biedt.
Daarbij, jij betaalt hem, in hoeverre is er dan sprake van onafhankelijkheid?
Nou indeed, ons huis is getaxeerd op de verkoopprijs toevallig he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slasher schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 14:53:
[...]

Nou indeed, ons huis is getaxeerd op de verkoopprijs toevallig he :P
Same here :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 16:24
Ons huis werd hoger getaxeerd dan onze koopprijs :D
wel handig, want je mag geloof ik 125% van de koopprijs als hypo nemen ( is alweer paar jaartjes geleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

jmderonde schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 15:34:
[...]

wel handig, want je mag geloof ik 125% van de koopprijs als hypo nemen ( is alweer paar jaartjes geleden)
Dat is de executiewaarde, dat is weer wat anders geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Normaal gesproken: 125% van de executiewaarde. De executiewaarde staat ook in het taxatierapport en is meestal 80-90% van de waarde.
jmderonde schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 15:34:
[...]

Bij NHG is er een andere regeling. Dan mag je 12% (8% bij nieuwbouw) boven de taxatiewaarde (of koopsom) lenen (max 265K). Executiewaarde is dan niet van belang, aangezien NHG het verschil toch betaald (dus de leningverstrekker krijgt z'n geld toch wel).

[ Voor 67% gewijzigd door MrSleeves op 03-05-2007 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kijk in ons geval was het belangrijk dat de executiewaarde op een bepaalde waarde zou terecht komen. Dit ivm onze hypotheek (ja het is een topper). En laat het nou net dat bedrag zijn :P

* Falcon trekt een extra biertje open vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

Jaspertje schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 15:58:
[...]

Dat is de executiewaarde, dat is weer wat anders geloof ik
Dat is toch nog steeds zo? Althans: bij independer.nl kun je aangeven wat voor hypotheek je wilt (100% exec.waarde, 125% exec.waarde, etc). Hoe hoger de exec.waarde, des te hoger te rente.

edit: vaag. Ik had vandaag een formulier ingevuld bij de hypotheekshop. Wordt ik zojuist teruggebeld (21:53!!) wanneer ik een langs kan komen. Wmb. een absurd tijdstip om iemand te bellen, maar goed...

[ Voor 21% gewijzigd door Cis op 03-05-2007 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixion

Ixion

Zo,

woensdag een openingsbod gedaan van 142k op een vraagprijs van 154k. Heb gister een tegenbod gehad van 151k. Is dus erg spannend allemaal, ik hoop nu met een bod van 146k op een tegenbod van 147k, dan is het voor mij iig rond.

* Ixion trommelt verder met zijn vingers wachtend op het telefoontje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ixion schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 08:25:
Zo,

woensdag een openingsbod gedaan van 142k op een vraagprijs van 154k. Heb gister een tegenbod gehad van 151k. Is dus erg spannend allemaal, ik hoop nu met een bod van 146k op een tegenbod van 147k, dan is het voor mij iig rond.

Als ik jouw 1e / 2e bod bekijk en het tegenbod daartussen: is allemaal zeer reëel dus dat gaat je lukken rond de 147K. Feli alvast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:39

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

Vandaag eerste bod uitebracht op een woning van 120.000 v.o.n. op een woning met vraagrpijs van 125.000 k.k.
volgens de buurvrouw (moeder van mn zwager) stond de woning al een tijdje te koop, dus ben benieuwd :) :D

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

AngelDust schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 19:04:
Vandaag eerste bod uitebracht op een woning van 120.000 v.o.n. op een woning met vraagrpijs van 125.000 k.k.
volgens de buurvrouw (moeder van mn zwager) stond de woning al een tijdje te koop, dus ben benieuwd :) :D
Vrij hoog geboden, als het huis al enige tijd te koop stond (kun je btw checken op zah.nl :) )
Maar goed, als het appartement het waard is, kun je maar beter bieden wat je er voor over hebt. Des te groter de kans op een goede afloop :)

Vorige week heb ik een bod geaccepteerd van de verkoper. Ik ben dus akkoord gegaan met de koop van een woning, en ben hopelijk eind november eigenaar van de woning :D
Ik zit momenteel echter even helemaal in de war met alle dingen die ik moet regelen. Ik heb geen makelaar in handen genomen, en ik voel nu toch wel wat druk omdat ik niet zo thuis ben in deze wereld :/

Volgens mij is dit de volgorde die ik moet aanhouden:
Volgende week:
• Hypotheekgesprekken aangaan bij verscheidene aanbieders
• Voorlopig koopcontract tekenen

Week 2:
• Maandags bouwtechnische keuring (ontbindende voorwaarde)
• Akkoord gaan met een hypotheekaanbieding
• Taxatie laten uitvoeren
• Leveringsakte + hypotheekakte laten opmaken (moet hiervoor eerst de hypotheek helemaal rond zijn?)

Week 3:
• Rusten

Week 4:
• Bank gaat akkoord met hypotheek, n.a.v. mijn salaris en de taxatie van de woning

Eind november:
• Oplevering (moet ik hier nog iets voor doen? Of wordt dit helemaal door de verkopende partij geregeld?)

Vergeet ik iets? Of heb ik het ergens bij het vekeerde eind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ixion schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 08:25:
Zo,

Toevallig :)
Mijn huis met een vraagprijs van 154k is gisteren ook verkocht, ongeveer met hetzelfde verloop van de biedingen als bij jou.
Mijn huis heeft ruim twee maanden te koop gestaan.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Cis schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 13:27:
[...]
Vorige week heb ik een bod geaccepteerd van de verkoper. Ik ben dus akkoord gegaan met de koop van een woning, en ben hopelijk eind november eigenaar van de woning :D
Jaloers, een zee van tijd om alles te regelen!
Ik zit momenteel echter even helemaal in de war met alle dingen die ik moet regelen. Ik heb geen makelaar in handen genomen, en ik voel nu toch wel wat druk omdat ik niet zo thuis ben in deze wereld :/

Volgens mij is dit de volgorde die ik moet aanhouden:
Volgende week:
• Hypotheekgesprekken aangaan bij verscheidene aanbieders
• Voorlopig koopcontract tekenen
Notaris uitzoeken! Moet binnen drie werkdagen na het tekenen van het koopcontract bekend zijn. http://www.goedkoopstenotaris.nl is een leuk begin. Overigens wil je zo'n notaris wel binnen acceptabele afstand van de woning. Op de dag van oplevering ga je eerst je nieuwe inspecteren met de verkopende partij erbij, daarna rij je naar die notaris voor het tekenen van de aktes. Wil je niet vanuit bijvoorbeeld Eindhoven naar Friesland als daar je notaris zit.
Week 2:
• Maandags bouwtechnische keuring (ontbindende voorwaarde)
• Akkoord gaan met een hypotheekaanbieding
• Taxatie laten uitvoeren
• Leveringsakte + hypotheekakte laten opmaken (moet hiervoor eerst de hypotheek helemaal rond zijn?)
Die bouwtechnische keuring is in elk geval lekker op tijd. Akkoord gaan met een aanbieding? Da's al wel erg snel. Sterker, ik zou het al snel vinden als je in 1 week bij meerdere aanbieders al op gesprek geweest bent. Bij mij ging er bij de meesten een week overheen, tussen afspraak maken en langs gaan. Daarna wil je misschien nog de een tegen de ander proberen uit te spelen, afdingen. Afsluitprovisie is vaak standaard een procent, kan makkelijk 0,5%. Om maar iets te noemen.

Probeer ook of je tijdens zo'n gesprek de hypotheekvoorwaarden alvast mee kan krijgen zodat je niet alleen de rentepercentages maar ook de bijkomende voorwaardes kan vergelijken. Op http://www.independer.nl kan je enigzins hypotheken al vergelijken en wat duidelijkheid krijgen over wat de verschillen zijn.

Taxatie: let op dat de prijs voor een taxatie behoorlijk verschilt van de ene naar de andere taxateur. Ik was 275 euro netto kwijt en dat had ook nog wel goedkoper gekund. Overigens wil je geen onpartijdige taxatie, voor het geval men dat tegen je zegt: je wilt een taxatie waar jouw koopsom uit komt (of liever nog hoger).

Die aktes, daar hoef je helemaal niets voor te doen, hooguit wat vragen van een notaris beantwoorden (hij stuurde mij een vragenlijstje op).
Week 3:
• Rusten

Week 4:
• Bank gaat akkoord met hypotheek, n.a.v. mijn salaris en de taxatie van de woning
Op zich niets mis mee als het zo snel/makkelijk gaat. Wat je bent vergeten, denk ik: je zal een bankgarantie moeten stellen. Ofwel, de bank/geldverstrekker moet een briefje naar de notaris sturen dat zij garant staan voor 10% van de koopsom. Die zal binnen vier weken na tekenen koopcontract bij de notaris moeten liggen. Is iets in de orde grootte van enkele honderden euro's (afhankelijk van de looptijd van de garantie en het garantiebedrag) maar ongetwijfeld onderhandelbaar.
Eind november:
• Oplevering (moet ik hier nog iets voor doen? Of wordt dit helemaal door de verkopende partij geregeld?)
Je zal zelf een afspraak met de notaris moeten maken. Datum/tijd voor tekenen van de aktes. Dan afspreken met de verkopers dat je daarvoor (uurtje eerder of zo) de oplevering doet. Even door het huis lopen, kijken of alles er goed uit ziet volgens afspraak en de meterstanden samen opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

vanaalten schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 18:20:
[...]

Jaloers, een zee van tijd om alles te regelen!
Op zich wel. Echter heeft Makelaarsland aangegeven dat ze binnen 10 werkdagen het koopcontract klaar hebben liggen. Dus dan ineens niet zoveel zeeën van tijd :D
Kan ik verzoeken om dit uit te stellen tot eind mei?
[...]

Notaris uitzoeken! Moet binnen drie werkdagen na het tekenen van het koopcontract bekend zijn. http://www.goedkoopstenotaris.nl is een leuk begin. Overigens wil je zo'n notaris wel binnen acceptabele afstand van de woning. Op de dag van oplevering ga je eerst je nieuwe inspecteren met de verkopende partij erbij, daarna rij je naar die notaris voor het tekenen van de aktes. Wil je niet vanuit bijvoorbeeld Eindhoven naar Friesland als daar je notaris zit.
Thanks. Ik heb inderdaad vandaag al 3 offertes aangevraagd (3 goedkoopste, tussen de 800 a 900 euro) via die website, waarbij hun kantoor in een omtrek van 20 km zit. Nu even wachten wat ze aanbieden.
[...]

Die bouwtechnische keuring is in elk geval lekker op tijd. Akkoord gaan met een aanbieding? Da's al wel erg snel. Sterker, ik zou het al snel vinden als je in 1 week bij meerdere aanbieders al op gesprek geweest bent. Bij mij ging er bij de meesten een week overheen, tussen afspraak maken en langs gaan. Daarna wil je misschien nog de een tegen de ander proberen uit te spelen, afdingen. Afsluitprovisie is vaak standaard een procent, kan makkelijk 0,5%. Om maar iets te noemen.

Probeer ook of je tijdens zo'n gesprek de hypotheekvoorwaarden alvast mee kan krijgen zodat je niet alleen de rentepercentages maar ook de bijkomende voorwaardes kan vergelijken. Op http://www.independer.nl kan je enigzins hypotheken al vergelijken en wat duidelijkheid krijgen over wat de verschillen zijn.
Aangezien ik nu nog niet weet hoe snel ik mijn hypotheek moet regelen (afhankelijk van wanneer ik mijn contract moet tekenen, en of ik dat kan uitstellen), heb ik volgende week al een afspraak bij de Rabobank en bij de Hypotheekshop. Daarnaast wil ik nog bij 2 andere partijen (vandaag gemaild) een gesprek houden z.s.m. En als ze geen tijd hebben op korte termijn, hebben ze pech gehad :) Het is helaas allemaal kort dag.
Taxatie: let op dat de prijs voor een taxatie behoorlijk verschilt van de ene naar de andere taxateur. Ik was 275 euro netto kwijt en dat had ook nog wel goedkoper gekund. Overigens wil je geen onpartijdige taxatie, voor het geval men dat tegen je zegt: je wilt een taxatie waar jouw koopsom uit komt (of liever nog hoger).
Ik neem aan: hoe hoger de uitslag van de taxatie, des te lager je rente bij de hypotheek zal zijn? (het kan het verschil zijn van 100% of 125% executiewaarde)
Die aktes, daar hoef je helemaal niets voor te doen, hooguit wat vragen van een notaris beantwoorden (hij stuurde mij een vragenlijstje op).

[...]

Op zich niets mis mee als het zo snel/makkelijk gaat. Wat je bent vergeten, denk ik: je zal een bankgarantie moeten stellen. Ofwel, de bank/geldverstrekker moet een briefje naar de notaris sturen dat zij garant staan voor 10% van de koopsom. Die zal binnen vier weken na tekenen koopcontract bij de notaris moeten liggen. Is iets in de orde grootte van enkele honderden euro's (afhankelijk van de looptijd van de garantie en het garantiebedrag) maar ongetwijfeld onderhandelbaar.
Ok, maar ik begrijp dat dit wordt geregeld zodra ik de hypotheek heb geregeld? Dus zodra ik met een bank in zee ga voor de hypotheek (na afwegen wie het goedkoopst is met de beste voorwaarden), stuurt die bank de garantie naar de notaris van de verkopende partij.
[...]

Je zal zelf een afspraak met de notaris moeten maken. Datum/tijd voor tekenen van de aktes. Dan afspreken met de verkopers dat je daarvoor (uurtje eerder of zo) de oplevering doet. Even door het huis lopen, kijken of alles er goed uit ziet volgens afspraak en de meterstanden samen opnemen.
Dus bijv: 30 november om 12:00 uur spreek ik af met de verkopende partij om even het huis te doorlopen, en daarna rijd ik door naar MIJN notrais (van de leverings- en hypotheekakte) om de aktes te tekenen
30 november is trouwens nog heel ver weg, daar ga ik me nu nog geen zorgen om maken :D

Heel erg bedankt voor je heldere uitleg en uitgebreide reply.
Ik heb het kopen van een huis toch behoorlijk onderschat, aangezien ik mij niet bewust was dat er zóveel dingen moeten gebeuren in zo weinig tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Cis schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 19:34:
[...]
Op zich wel. Echter heeft Makelaarsland aangegeven dat ze binnen 10 werkdagen het koopcontract klaar hebben liggen. Dus dan ineens niet zoveel zeeën van tijd :D
Kan ik verzoeken om dit uit te stellen tot eind mei?
Waarschijnlijk niet. Nou ja, proberen kan altijd, maar denk even aan hoe de verkopers het zien: tien werkdagen en dan nog eens drie werkdagen bedenktijd, dan pas hebben ze redelijke zekerheid dat het verkocht is. Dan nog eens vier weken voor de ontbindende voorwaarden, dan pas hebben ze echt zekerheid. Als het allemaal dan toch niet doorgaat, dan heeft hun huis bijna zeven weken te koop gestaan zonder dat ze kunnen proberen te verkopen.

Daarbij: waarom wil je het eigenlijk uitstellen? In ruim vier weken moet het te regelen zijn. Vergeleken met mijn aankoop heb je zelfs een week extra!
(Bij mij: woensdag bezichtigen, donderdagochtend bieden, donderdagmiddag accoord, vrijdagmiddag tekenen...)
Thanks. Ik heb inderdaad vandaag al 3 offertes aangevraagd (3 goedkoopste, tussen de 800 a 900 euro) via die website, waarbij hun kantoor in een omtrek van 20 km zit. Nu even wachten wat ze aanbieden.
Klinkt wel goed, eigenlijk. Ik zit op iets van 1080 euro all-in (moet je even navragen of de prijzen inclusief alle bijkomende kosten zijn. Geen idee wat precies - kadasterkosten onder andere - maar je hebt meer dan alleen de aktekosten zelf).
Overigens kreeg ik 100 euro korting omdat ik niet op de 1e of 15e wilde tekenen. Zijn populaire dagen, dus alle andere dagen gaf 'ie korting. Kan je altijd even navragen natuurlijk. Geen idee of dat bij andere notarissen gebruikelijk is.

Oh ja, Rabo-bank zei tegen mij dat ze een starters-pakket hebben waarbij taxatie+notaris voor 1000 euro voor je geregeld wordt. Nou ja, moet je zelf even doorrekenen of dat echt voordelig is. Moet je dus wel op zeer korte termijn al voor de Rabo kiezen - beetje onhandig.
Aangezien ik nu nog niet weet hoe snel ik mijn hypotheek moet regelen (afhankelijk van wanneer ik mijn contract moet tekenen, en of ik dat kan uitstellen), heb ik volgende week al een afspraak bij de Rabobank en bij de Hypotheekshop. Daarnaast wil ik nog bij 2 andere partijen (vandaag gemaild) een gesprek houden z.s.m. En als ze geen tijd hebben op korte termijn, hebben ze pech gehad :) Het is helaas allemaal kort dag.
Mwah. Geen stress!
Je krijgt als het goed is wat hypotheekvoorstellen mee. Vraag hoe lang dat voorstel geldig is - zal vaak wel een week of zo zijn, dus dat is je bedenktijd voor dat voorstel. Het voorstel is geen offerte! Als je accoord gaat met het voorstel wordt er een offerte aangevraagd. Even opletten op de geldigheidsduur of looptijd van de offerte: bij mij was dat maar twee of drie maanden, geloof ik. Na tekenen gaat die tijd in en binnen die tijd moet de hypotheekakte bij de notaris getekend worden (lees: moet de overdracht plaatsvinden). Ofwel, bij jou zal je moeten opletten dat er minstens een half jaar of zo in zit.

Verder helpt het natuurlijk wel als je vooraf al weet wat je wil: spaarhypotheek, aflossingsvrij, beleggingsdeel of niet? (ofwel, hoeveel risico wil je lopen?) Wil je nationale hypotheekgarantie?
Ik neem aan: hoe hoger de uitslag van de taxatie, des te lager je rente bij de hypotheek zal zijn? (het kan het verschil zijn van 100% of 125% executiewaarde)
Had ik niet bij stil gestaan, maar dat klopt inderdaad wel.
Ook zorgt het er voor dat je denk ik meer kan lenen voor eventuele verbouwingen.
Ok, maar ik begrijp dat dit wordt geregeld zodra ik de hypotheek heb geregeld? Dus zodra ik met een bank in zee ga voor de hypotheek (na afwegen wie het goedkoopst is met de beste voorwaarden), stuurt die bank de garantie naar de notaris van de verkopende partij.
Wat het eerste deel betreft: ja. Zodra je een offerte getekend hebt kunnen ze een bankgarantie verstrekken. Dat kan binnen enkele dagen geregeld zijn. Bankgarantie gaat inderdaad direct naar de notaris.

Enige fout die je maakt: er is geen notaris van de verkopende partij! Er is maar 1 notaris in het hele spel aanwezig en dat is degene die jij uitkiest. Alle financieele zaken komen bij hem terecht! Geld gaat van de bank naar de notaris en van de notaris naar de verkopende partij. Eventuele aankoopmakelaarskosten (bij jou denk ik niet van toepassing) gaan via de notaris verrekend worden. Ik geloof zelfs dingen als gemeentelijke lasten gaan via de notaris (stel: huidige bewoners hebben voor het hele jaar gemeentelijke lasten betaald. Via de notaris ga jij een stukje terugbetalen. Geloof ik)
Dus bijv: 30 november om 12:00 uur spreek ik af met de verkopende partij om even het huis te doorlopen, en daarna rijd ik door naar MIJN notrais (van de leverings- en hypotheekakte) om de aktes te tekenen
Jullie (verkopende partij en jij) rijden door naar DE notaris (die jij gaat uitkiezen) om de aktes te tekenen.
Ik heb het kopen van een huis toch behoorlijk onderschat, aangezien ik mij niet bewust was dat er zóveel dingen moeten gebeuren in zo weinig tijd.
Oh, het gaat nog veeeel erger worden. Ga maar eens de verhuizing regelen... wat wil je met de muren doen, vloer, plafond, keuken? Verhuisberichten sturen, begin maar met een lijst van organisaties te maken die je moet inlichten. Verzekering voor je nieuwe huis (oh, en overlap je inboedelverzekering voor je oude en nieuwe huis), elektra en gas verhuizen. Nou ja, komt allemaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

vanaalten schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 20:04:
[...]
Daarbij: waarom wil je het eigenlijk uitstellen? In ruim vier weken moet het te regelen zijn. Vergeleken met mijn aankoop heb je zelfs een week extra!
Dat is ook waar... ik zat alleen even te twijfelen of ik wel genoeg van de hypotheek kan afkrijgen binnen 4 weken. Maar goed: de hypotheek die ik ga afsluiten zal waarschijnlijk voor "slechts" 5/7 jaar zijn, aangezien na 1 jaar mijn vriendin erbij komt en we waarschijnlijk na 5 á 7 jaar weer verhuizen naar een eengezinswoning. (of niet: het appartement is 95m2, dus ruim genoeg met z'n 2-en) :)
[...]
Klinkt wel goed, eigenlijk. Ik zit op iets van 1080 euro all-in (moet je even navragen of de prijzen inclusief alle bijkomende kosten zijn. Geen idee wat precies - kadasterkosten onder andere - maar je hebt meer dan alleen de aktekosten zelf).
Overigens kreeg ik 100 euro korting omdat ik niet op de 1e of 15e wilde tekenen. Zijn populaire dagen, dus alle andere dagen gaf 'ie korting. Kan je altijd even navragen natuurlijk. Geen idee of dat bij andere notarissen gebruikelijk is.
Bedankt voor die tip! Dat zal ik inderdaad even navragen!
[...]
Mwah. Geen stress!
Je krijgt als het goed is wat hypotheekvoorstellen mee. Vraag hoe lang dat voorstel geldig is - zal vaak wel een week of zo zijn, dus dat is je bedenktijd voor dat voorstel. Het voorstel is geen offerte! Als je accoord gaat met het voorstel wordt er een offerte aangevraagd. Even opletten op de geldigheidsduur of looptijd van de offerte: bij mij was dat maar twee of drie maanden, geloof ik. Na tekenen gaat die tijd in en binnen die tijd moet de hypotheekakte bij de notaris getekend worden (lees: moet de overdracht plaatsvinden). Ofwel, bij jou zal je moeten opletten dat er minstens een half jaar of zo in zit.
De mijne moet inderdaad 7 maanden geldig zijn. Helaas zal dat weer wat extra kosten meebrengen (+0,05% ofzo), maar goed, het is even niet anders :)
Verder helpt het natuurlijk wel als je vooraf al weet wat je wil: spaarhypotheek, aflossingsvrij, beleggingsdeel of niet? (ofwel, hoeveel risico wil je lopen?) Wil je nationale hypotheekgarantie?
NHG gaat waarschijnlijk niet lukken, omdat ik ver boven het bedrag zit dat NHG adviseert om te lenen... Ja, ik kan al mijn eigen geld inleggen, maar dat vind ik zonde. Ik ga waarschijnlijk voor een annuiteiten- of aflossingsvrije hypotheek. Zoals al gemeld: mijn vriendin trek na een jaar bij me in, en dan hebben we 2 salarissen. Ik kan niet wachten op dat moment dat ik eindelijk weer wat geld kan uitgeven :P
[...]
Wat het eerste deel betreft: ja. Zodra je een offerte getekend hebt kunnen ze een bankgarantie verstrekken. Dat kan binnen enkele dagen geregeld zijn. Bankgarantie gaat inderdaad direct naar de notaris.
Maar hiervóór moet ik toch eerst een taxatierapport laten opmaken door een taxateur? En eigenlijk vóórdat ik een offerte aanvraag bij een hypotheekverstrekker?
En is dit gewoon een kwestie van:
1 -> taxateur opbellen om te vragen of ze het postcodegebied taxeren
2 -> verkopende partij opbellen wanneer ze thuis zijn en bereid zijn taxateur te ontvangen
3 -> taxateur opbellen of ze op tijdstip 1, tijdstip 2 of tijdstip 3 kunnen taxeren
4 -> aan verkopende partij doorgeven: op dat en dat tijdstip komen ze langs
5 -> rapport in ontvangst nemen van taxateur

Of denk ik nu te simpel?
Enige fout die je maakt: er is geen notaris van de verkopende partij! Er is maar 1 notaris in het hele spel aanwezig en dat is degene die jij uitkiest. Alle financieele zaken komen bij hem terecht! Geld gaat van de bank naar de notaris en van de notaris naar de verkopende partij.
Ah! Daar was mijn gedachte ds fout. De verkopende partij verkoopt de woning via Makelaarsland. En die doen zaken met Actus en laten Actus ook de koopovereenkomst opmaken. Ik dacht dus dat Actus de notaris was van de verkopende partij. Maar feitelijk is Actus in dit proces dus even een klein onderdeeltje, die alleen het contract regelt. En vervolgens ben ik degene die bepaalt welke notaris de rest van de zut gaat regelen :)
Oh, het gaat nog veeeel erger worden. Ga maar eens de verhuizing regelen... wat wil je met de muren doen, vloer, plafond, keuken? Verhuisberichten sturen, begin maar met een lijst van organisaties te maken die je moet inlichten. Verzekering voor je nieuwe huis (oh, en overlap je inboedelverzekering voor je oude en nieuwe huis), elektra en gas verhuizen. Nou ja, komt allemaal wel.
Momenteel woon ik nog thuis. Dus geen ouwe zut over het algemeen. De woning die ik ga kopen, is reeds helemaal ingericht en nagenoeg in gewenste staat, dus er zal weinig verbouwd worden. Hoogstens een nieuw likje verf. De keuken staat over 4 jaar op de planning; die kan nog wel even mee.
De verzekeringen moet ik wel allemaal regelen, maar dat komt in september wel. Eerst de komende maand regelen en daarna lekker 4 weken naar Kroatië. :D

Ohja: als ik geweten had dat er nog zoveel dingen zouden spelen bij het kopen van een huis, had ik ab-so-luut een makelaar in handen genomen bij mijn eerste aankoop! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Cis schreef op zondag 06 mei 2007 @ 17:31:
[...]

Maar hiervóór moet ik toch eerst een taxatierapport laten opmaken door een taxateur? En eigenlijk vóórdat ik een offerte aanvraag bij een hypotheekverstrekker?
En is dit gewoon een kwestie van:
1 -> taxateur opbellen om te vragen of ze het postcodegebied taxeren
2 -> verkopende partij opbellen wanneer ze thuis zijn en bereid zijn taxateur te ontvangen
3 -> taxateur opbellen of ze op tijdstip 1, tijdstip 2 of tijdstip 3 kunnen taxeren
4 -> aan verkopende partij doorgeven: op dat en dat tijdstip komen ze langs
5 -> rapport in ontvangst nemen van taxateur

Of denk ik nu te simpel?
Volgens mij denk je nog niet simpel genoeg... :)
Het taxatierapport hoefde ik pas te overleggen (en dus echt afgeven, geen kopie dus) bij het tekenen van de offerte. Dus niet bij het aanvragen van de offerte. Heb totaal twee keer een offerte aangevraagd, beide keren was een taxatie nog niet nodig.

Bij mijn weten is mijn taxateur niet eens binnen geweest in het huis. In het rapport staat een hoofdstukje 'geraadpleegde informatie':
- Eigendomsbewijs
- Kadastraal plan
- Kadastraal uittreksel
- Verkopende makelaar
Volgens mij kijkt 'ie hooguit even in de omgeving van het huis of er vergelijkbare objecten zijn, vraagt wat kadastergegevens op en that's it. Maar bel er eentje op die goedkoop is en vraag wat hij precies doet. En het gaat dus niet om een postcodegebied taxatie, maar specifiek jouw huis. En ik verwacht dat je van jouw stappenplan enkel stappen 1 en 5 overhoudt.
Ah! Daar was mijn gedachte ds fout. De verkopende partij verkoopt de woning via Makelaarsland. En die doen zaken met Actus en laten Actus ook de koopovereenkomst opmaken. Ik dacht dus dat Actus de notaris was van de verkopende partij. Maar feitelijk is Actus in dit proces dus even een klein onderdeeltje, die alleen het contract regelt. En vervolgens ben ik degene die bepaalt welke notaris de rest van de zut gaat regelen :)
Ik denk dat je wel gelijk hebt. Makelaarsland heeft niet echt vestigingen of zo, ik denk dat Actus een makelaarsbureautje is die ze inschakelen zodat je een fysieke locatie hebt voor het tekenen en zo. Maar ondanks de mooie naam is het dus geen notaris.
De verzekeringen moet ik wel allemaal regelen, maar dat komt in september wel. Eerst de komende maand regelen en daarna lekker 4 weken naar Kroatië. :D
Ah, een low-budget land voor je vakantie, verstandig! ;)
Ohja: als ik geweten had dat er nog zoveel dingen zouden spelen bij het kopen van een huis, had ik ab-so-luut een makelaar in handen genomen bij mijn eerste aankoop! :)
Mmmm... als ik terugkijk had ik het juist NIET gedaan! Kost mij 2700 euro en ik heb niet het idee dat dat het geld waard was. Voorbereiding door dit topic te lezen was goedkoper en minstens zo informatief geweest.
Maar alvast prettige vakantie en succes met verhuizen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

FaceDown schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 09:01:
Maar die krijg je natuurlijk ook alleen als je echt afgewezen wordt. Dus als je te weinig verdient, ernstig ziek bent oid. Bovendien is het behoorlijk asociaal om op een dergelijke manier onder je contract uit te proberen te komen aangezien de verkopers wellicht ook een andere woning gekocht hebben en zij weer opnieuw op zoek kunnen naar kopers. In de praktijk zullen dergelijke geintjes je gewoon 10% van de koopsom kosten.
In de praktijk wordt die vrijwel nooit betaald. Daarnaast is het voor de tegenpartij natuurlijk onmogelijk om te gaan zoeken naar een hypotheek voor de potentiële koper. Of je moet op je Hyves pagina ook bijhouden wat jij en je partner aan bruto inkomen hebben en hoe het met eventuele schulden, creditcards en de BKR registraties gesteld is.

Dat het a-sociaal klopt helemaal. Dat dan wel weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
OK, even een 'what if' scenario wat bij mij misschien gaat spelen:

Maandag 14 mei krijg ik hopelijk de sleutel van m'n nieuwe woning - en dan dus ook overdracht bij de notaris. Da's dus al over precies een week.

Probleem: hypotheekofferte is getekend (bijna drie weken geleden) maar de levensverzekering (van de spaarhypotheek) is nog niet goedgekeurd en dus is de hele hypotheek nog niet goedgekeurd. Medisch gezien mankeer ik inderdaad iets en dus heeft de verzekeringsmaatschappij vragen bij de specialist gesteld en wacht nog op antwoord. Ik verwacht niet dat het een reden voor een afwijzing is, hooguit voor een premieverhoging (maar zelfs dat is niet waarschijnlijk)

Hoe groot kan dit probleem worden? Stel dat het over een week nog niet geregeld is, zal ik de koop van het huis moeten annuleren? Gaat dan denk ik 10% boete opleveren. Natuurlijk ook even proberen de overdracht uit te stellen, maar zowel verkoper als ik zullen daar niet op zitten te wachten. Iemand hier evaring met dit soort problemen? Is de geldverstrekker of verzekeringsmaatschappij dan eventueel aansprakelijk te stellen?

Ik verwacht wel dat het op het laatste moment allemaal goed gaat komen, maar wil toch een beetje vooruit denken met een 'worst-case scenario'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanaalten schreef op maandag 07 mei 2007 @ 07:54:
OK, even een 'what if' scenario wat bij mij misschien gaat spelen:

Maandag 14 mei krijg ik hopelijk de sleutel van m'n nieuwe woning - en dan dus ook overdracht bij de notaris. Da's dus al over precies een week.

Probleem: hypotheekofferte is getekend (bijna drie weken geleden) maar de levensverzekering (van de spaarhypotheek) is nog niet goedgekeurd en dus is de hele hypotheek nog niet goedgekeurd. Medisch gezien mankeer ik inderdaad iets en dus heeft de verzekeringsmaatschappij vragen bij de specialist gesteld en wacht nog op antwoord. Ik verwacht niet dat het een reden voor een afwijzing is, hooguit voor een premieverhoging (maar zelfs dat is niet waarschijnlijk)

Hoe groot kan dit probleem worden? Stel dat het over een week nog niet geregeld is, zal ik de koop van het huis moeten annuleren? Gaat dan denk ik 10% boete opleveren. Natuurlijk ook even proberen de overdracht uit te stellen, maar zowel verkoper als ik zullen daar niet op zitten te wachten. Iemand hier evaring met dit soort problemen? Is de geldverstrekker of verzekeringsmaatschappij dan eventueel aansprakelijk te stellen?

Ik verwacht wel dat het op het laatste moment allemaal goed gaat komen, maar wil toch een beetje vooruit denken met een 'worst-case scenario'.
heb je een 'onder voorbehoud van financiering' clausule opgenomen in het koopcontract? zoja dan is er helemaal niets aan de hand en kan je er gewoon vanaf als je de financiering niet rond kan krijgen.

Zonee........ja dan heb je een beetje een probleem denk ik.

Ik zou eerst maar eens afwachten wat er gaat gebeuren. Niet te druk maken voor het geval dat....terwijl er misschien niets aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust

AngelDust

Cis schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 13:27:
[...]

Vrij hoog geboden, als het huis al enige tijd te koop stond (kun je btw checken op zah.nl :) )
Maar goed, als het appartement het waard is, kun je maar beter bieden wat je er voor over hebt. Des te groter de kans op een goede afloop :)
Uhmm.. ik heb een bod gedaan van 120k vrij op naam he... dat houdt dus in dat zij de kosten van de belasting, notaris, etc. voor hun rekening nemen.... uitgaande van 8% voor die kosten, zou het mij een dikke 13.500 schelen ....
als ik over bijvoorbeeld 120k nog kosten koper zou betalen zou ik op 129.600 uitkomen en
als ik over die 125k nog kosten koper moet betalen, dan zou ik dus op 135.000 uitkomen.

edit: kan het huis trouwens niet vinden op zah.nl

[ Voor 3% gewijzigd door AngelDust op 07-05-2007 08:42 ]

Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
vanaalten schreef op maandag 07 mei 2007 @ 07:54:
Worst-case lijkt me inderdaad uitstel van de oplevering. Mogelijk dat daar voor jou wel kosten aan vast zitten (Hypotheek verkoper loopt langer door, dus betaald meer rente. Langer op dubbele lasten enz.). Ik zou als de wiedeweerga in de telefoon klimmen om na te gaan wat de status is van de vragen aan de specialist. Mijn ervaring is dat dit soort vragenlijsten nogal eens onderop de stapel terecht komen. Als de vragenlijst nog niet ingevuld retour is naar de verzekeringgever, dan druk zetten op de specialist om dat vandaag nog te regelen! Het wordt nu erg kort dag, de ingevulde lijst moet nl. ook nog door een arts van de verzekeringgever beoordeeld worden.
Er is al eens eerder door iemand over geschreven (deeltje 1?), dus even zoeken kan ook nuttig zijn.
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 08:24:
heb je een 'onder voorbehoud van financiering' clausule opgenomen in het koopcontract? zoja dan is er helemaal niets aan de hand en kan je er gewoon vanaf als je de financiering niet rond kan krijgen.
Als volgende week de overdracht is, is die onder voorbehoud waarschijnlijk al verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cowgirl schreef op maandag 07 mei 2007 @ 08:34:
Als volgende week de overdracht is, is die onder voorbehoud waarschijnlijk al verlopen.
Hij weet toch nog steeds niet of hij de financiering rond heeft kunnen krijgen. Lukt hem dit niet.....dan hoeft hij het huis ook niet te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 11:02:
[...]
Hij weet toch nog steeds niet of hij de financiering rond heeft kunnen krijgen. Lukt hem dit niet.....dan hoeft hij het huis ook niet te kopen.
Een onder voorbehoud van financiering heeft altijd een bepaalde looptijd, tegenwoordig volgens mij meestal 4 weken na het tekenen van het voorlopig koopcontract. Als je binnen die tijd niet ontbonden hebt om deze (of een andere) reden, kan je niet meer om die reden ontbinden. Maakt helemaal niets uit of je je hypotheek wel of niet rond kunt krijgen. Je kans om te (kostenloos) ontbinden heb je verspeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Yup..

Tegenwoordig is het zelfs al vrij standaard 3 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
Nu weer naar beneden bijgesteld? Toen ik m'n eerste huis kocht was het standaard 2 weken, dat is in de loop van de jaren naar boven bijgesteld omdat de banken gewoon niet binnen de gestelde termijn een acceptatie voor elkaar kregen. Zijn de banken nu weer wat sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AngelDust schreef op maandag 07 mei 2007 @ 08:32:
[...]

Uhmm.. ik heb een bod gedaan van 120k vrij op naam he... dat houdt dus in dat zij de kosten van de belasting, notaris, etc. voor hun rekening nemen.... uitgaande van 8% voor die kosten, zou het mij een dikke 13.500 schelen ....
als ik over bijvoorbeeld 120k nog kosten koper zou betalen zou ik op 129.600 uitkomen en
als ik over die 125k nog kosten koper moet betalen, dan zou ik dus op 135.000 uitkomen.

edit: kan het huis trouwens niet vinden op zah.nl
zéér ongebruikelijk. zou inhouden dat zij ook de afsluitprovisie van jóuw hypotheek gaan betalen bijvoorbeeld. en daarover ga jij onderhandelen bij je geldverstrekker :S

een vraagprijs is niet voor niets gesteld met de toevoeging k.k.......

anyway, succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Wordt er niet "kosten verkoper" bedoeld? "Vrij op naam" is toch alleen in geval van een nieuwbouwwoning (aangezien er geen overdrachtsbelasting betaald hoeft te worden)?

Als ik mijn huis KK zou verkopen, zou ik niet reageren op een KV-bod, of het moet een heel interessant bod zijn.

Edit: Betere link: "Inschrijving in het kadaster, overdachtsbelasting en de kosten van de transportakte komen niet voor uw rekening, maar worden door de verkoper betaald."
Dan nog zou ik er als verkoper niet aan beginnen.

[ Voor 32% gewijzigd door MrSleeves op 07-05-2007 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrSleeves schreef op maandag 07 mei 2007 @ 11:38:
Wordt er niet "kosten verkoper" bedoeld? "Vrij op naam" is toch alleen in geval van een nieuwbouwwoning (aangezien er geen overdrachtsbelasting betaald hoeft te worden)?

Als ik mijn huis KK zou verkopen, zou ik niet reageren op een KV-bod, of het moet een heel interessant bod zijn.

Edit: Betere link: "Inschrijving in het kadaster, overdachtsbelasting en de kosten van de transportakte komen niet voor uw rekening, maar worden door de verkoper betaald."
idd. "hallo ik wil je huis wel kopen, maar die 10.000 euro kosten en belasting betaal je maar lekker zelf" :s

von is imho altijd nieuwbouw idd, en daar is de prijs ook fixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

MrSleeves schreef op maandag 07 mei 2007 @ 11:38:

Als het bod hoog genoeg is, wat maakt het dan uit. Het is alleen wel vreemd om op die manier te bieden. Waarom niet gewoon kk bieden, maar dan lager. :?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 23:29
Het is inderdaad een aparte manier van bieden, ben benieuwd of de verkoper met een tegenbod komt.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dominator schreef op maandag 07 mei 2007 @ 15:35:
Het is inderdaad een aparte manier van bieden, ben benieuwd of de verkoper met een tegenbod komt.... :)
eigenlijk biedt ie dus 15000 onder de vraagprijs :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 23:29
Mwaah... 15K kosten koper is wel erg hoog gegrepen... Denk eerder 12.5K ofzo. Ligt er maar net aan hoe graag de verkoper er vanaf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust

AngelDust

Zoals gespeculeerd werd hier, is er niet op ingegaan en heeft de verkoper ook geen tegenbod gegeven.. was te verwachten, maar wel het proberen waard... en uiteraard ging het om de overdrachtsbelasting e.d. niet mijn kosten... was meer omdat het huis al een tijdje te koop stond en om te kijken hoe graag de mensen er van af willen.

Ga morgen een bod van 116.000 k.k. doen en zien hoe daar op gereageerd wordt. Als er dan wel een tegenbod komt, moeten we maar zien hoe en wat... weet zelf dat mijn bovengrens rond de 118/119 k.k. ligt, dus wel zullen zien... :)

Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
cowgirl schreef op maandag 07 mei 2007 @ 08:34:
[...]

Worst-case lijkt me inderdaad uitstel van de oplevering. Mogelijk dat daar voor jou wel kosten aan vast zitten (Hypotheek verkoper loopt langer door, dus betaald meer rente. Langer op dubbele lasten enz.). Ik zou als de wiedeweerga in de telefoon klimmen om na te gaan wat de status is van de vragen aan de specialist. Mijn ervaring is dat dit soort vragenlijsten nogal eens onderop de stapel terecht komen. Als de vragenlijst nog niet ingevuld retour is naar de verzekeringgever, dan druk zetten op de specialist om dat vandaag nog te regelen! Het wordt nu erg kort dag, de ingevulde lijst moet nl. ook nog door een arts van de verzekeringgever beoordeeld worden.
Er is al eens eerder door iemand over geschreven (deeltje 1?), dus even zoeken kan ook nuttig zijn.
Vanmiddag gebeld. Het hypotheek-deel is op zich helemaal accoord, alleen het levensverzekeringdeel niet en daar verwacht men morgenochtend uitsluitsel van.

Vandaag ook een brief van de notaris met als onderliggende boodschap 'waar blijven die spullen van de geldverstrekker, als het niet op tijd is gaan we de boel uitstellen'. Onduidelijk wat ze precies met 'op tijd' bedoelen, maar ik ga de hypotheek-tussenpersoon als het morgen goedgekeurd wordt maar aansporen om een fax te gebruiken in plaats van een postkoets om de boel bij de notaris te krijgen.

Niet echt een lekkere situatie. Gaat allemaal wel goedkomen, maar ik hou er niet van als andere mensen dingen op het laatste moment laten aankomen (zelf mag ik dat natuurlijk wel graag doen...)

Positief puntje: KPN heeft bevestigd dat m'n telefonie verhuisd kan worden! Was eerst niet mogelijk omdat de huidige bewoner nog geen verhuisopdracht had gegeven en de lijn dus niet vrij was... :(
Kon vandaag dus ook ADSL aanvragen, hopelijk straks wel meteen internet in m'n nieuwe woning!
Yep. Die vier weken die er voor de financiering ontbindende voorwaarde stond is half april verlopen. Als de hypotheek dus morgen alsnog afgewezen wordt (lijkt mij onwaarschijnlijk), dan heb ik een vijfentwintigduizend-euro-probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust

AngelDust

AngelDust schreef op maandag 07 mei 2007 @ 20:51:
Zoals gespeculeerd werd hier, is er niet op ingegaan en heeft de verkoper ook geen tegenbod gegeven.. was te verwachten, maar wel het proberen waard... en uiteraard ging het om de overdrachtsbelasting e.d. niet mijn kosten... was meer omdat het huis al een tijdje te koop stond en om te kijken hoe graag de mensen er van af willen.

Ga morgen een bod van 116.000 k.k. doen en zien hoe daar op gereageerd wordt. Als er dan wel een tegenbod komt, moeten we maar zien hoe en wat... weet zelf dat mijn bovengrens rond de 118/119 k.k. ligt, dus wel zullen zien... :)
Update: gister weer gebeld door de makelaar en ze hebben een tegenbod van 123.000 neergezet... heb even overlegd met mn ouders en ik he besloten om als finalebod 119.000 te bieden. Meer kan (en wil) ik niet opbrengen voor die woning. Dus zien of ze accepteren en dan proberen of we de financiering rond kunnen krijgen :)

Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixion

Ixion

Hoezee,

verkoper heeft het bod van 147500 geaccepteerd.

Ik blij de hypotheekverstrekker bellen om een afspraak te maken. Krijg ik te horen dat er een of andere max is op de koopsom (in mijn geval iig) van €147321,-. Ze gaat er nu even achteraan bellen om te kijken hoe en wat dat precies zit.

Gaat me toch niet gebeuren dat ik een huis misloop op €179 hoop ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cspare
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-07 22:19

cspare

What the deuce?!

Ixion schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 09:46:
Krijg ik te horen dat er een of andere max is op de koopsom (in mijn geval iig) van €147321,-.
Ik neem aan dat je het verschil wel met eigen geld kan overbruggen.

The one who says it cannot be done, should never interrupt the one who is doing it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ixion schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 09:46:
Hoezee,

verkoper heeft het bod van 147500 geaccepteerd.

Ik blij de hypotheekverstrekker bellen om een afspraak te maken. Krijg ik te horen dat er een of andere max is op de koopsom (in mijn geval iig) van €147321,-. Ze gaat er nu even achteraan bellen om te kijken hoe en wat dat precies zit.

Gaat me toch niet gebeuren dat ik een huis misloop op €179 hoop ik :+
Regel zelf anders de notaris.. scheelt vaak 300 euro. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
Een max op de koopsom vind ik vrij raar. Een max op de hypotheek ja, dus dan is het zorg om de bijkomende kosten zo laag mogelijk te houden (goed zoeken naar een goedkope notaris, goedkope taxateur e.d.). Bij voorbeeldberekeningen wordt doorgaans rekening gehouden met 10% k.k. In de praktijk kan je dat makkelijk voor 8-9% voor elkaar krijgen. Het lijkt me erg sterk dat er geen 179.- ruimte is.
En anders is dat, zoals cspare al zegt, best met eigen geld te overbruggen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixion

Ixion

cspare schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 09:48:
[...]

Ik neem aan dat je het verschil wel met eigen geld kan overbruggen.
Dat is inderdaad geen probleem. Er is ook sprake van roerende goederen, dus die kunnen in het koopcontract opgenomen worden om dat te overbruggen.
Falcon schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 09:50:
[...]

Regel zelf anders de notaris.. scheelt vaak 300 euro. :)
Was ik inderdaad al van plan. Maar ze gaat uit van de kostenkoper van 12% als wettelijk rekenvoorbeeld ofzo.
cowgirl schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 09:55:
Een max op de koopsom vind ik vrij raar. Een max op de hypotheek ja, dus dan is het zorg om de bijkomende kosten zo laag mogelijk te houden (goed zoeken naar een goedkope notaris, goedkope taxateur e.d.). Bij voorbeeldberekeningen wordt doorgaans rekening gehouden met 10% k.k. In de praktijk kan je dat makkelijk voor 8-9% voor elkaar krijgen. Het lijkt me erg sterk dat er geen 179.- ruimte is.
En anders is dat, zoals cspare al zegt, best met eigen geld te overbruggen lijkt me.
Dat komt door de starterslening die maar maximaal wordt verstrekt voor een huis wat (inclusief kk) 165k kost. Met 12% (zie antwoord vorige quote) 147500 kom je uit op 165200 en zit je er dus net boven.

Ik ben er overigens vrij zeker van dat het wel goed komt. Vond het alleen weer een vrij aparte situatie :D

[ Voor 42% gewijzigd door Ixion op 09-05-2007 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ixion schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 09:55:

Was ik inderdaad al van plan. Maar ze gaat uit van de kostenkoper van 12% als wettelijk rekenvoorbeeld ofzo.
Vraag voor de zekerheid eens wat andere offertes aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
Met 12% gaan ze er volgens mij zelfs van uit dat je een aankoopmakelaar hebt, dan kan je op zulke kosten gaan komen. Zonder aankoopmakelaar gaat je dat nooit lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
12% klinkt heel erg als een NHG-berekening. Van NHG mag je 12% meer lenen dan de koopsom, boven die 12% heb je geen NHG en dus geen rentekorting.

Maargoed, blijft vreemd: de koopsom is 147500, dus zou je met NHG tot 165200 kunnen gaan, mits de rest van de voorwaarden ook goed zijn natuurlijk (inkomen e.d.). Wellicht heeft ze een fout gemaakt en 12% van de executiewaarde (i.p.v. de koopsom) genomen?

Verder heb ik nog nooit gehoord van een wettelijke rekenvoorbeeld.

Overigens was onze KK 7%, echt veel lager kan niet aangezien de overdrachtsbelasting al 6% is.

[ Voor 20% gewijzigd door MrSleeves op 09-05-2007 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixion

Ixion

MrSleeves schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 10:13:
Overigens was onze KK 7%, echt veel lager kan niet aangezien de overdrachtsbelasting al 6% is.
Wat heb jij dan precies allemaal wel en niet gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13

Peetman

Tjah....

Ik kwam met kosten koper uit op ongeveer 8 procent. Overigens heb ik bewust zelf 11 k gefinancierd om ervoor te zorgen dat ik NHG kon krijgen. Dat vinden ze bij de bank/NHG alleen maar fijn, omdat dat 10 k minder is waar ze zich zorgen om hoeven te maken bij een evt. executieverkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Ixion schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 10:27:
[...]

Wat heb jij dan precies allemaal wel en niet gedaan?
Geen aankoopmakelaar.
Zelf notaris gezocht.

Ik ben het even aan het terugrekenen, maar denk dat het wel ruim 7% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixion

Ixion

MrSleeves schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 12:31:
[...]

Geen aankoopmakelaar.
Zelf notaris gezocht.

Ik ben het even aan het terugrekenen, maar denk dat het wel ruim 7% is.
Dat zou even mooi zijn, heb namelijk ook geen aankoop makelaar en ben van plan zelf een notaris te zoeken.

Max koopsom van huis is overigens op 147k gezet met €500 aan roerende goederen.

Ik ben erg blij O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
vanaalten schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 21:22:
[...]

Vanmiddag gebeld. Het hypotheek-deel is op zich helemaal accoord, alleen het levensverzekeringdeel niet en daar verwacht men morgenochtend uitsluitsel van.
Update: stressdagje achter de rug.
Het begon met een telefoontje van, jazeker, de hypotheker. Volgens de verzekeraar wachten ze nog op informatie van mij, namelijk de uitslag van een medische keuring. Vreemd, wist ik echt helemaal niets van. Sowieso was een medische keuring voor het bedrag van de verzekering nog helemaal niet nodig.

Heel erg samengevat, vele telefoontjes later: de verzekeraar wacht nog op antwoorden van een medisch specialist - om precies te zijn, een arts waar ik bij in behandeling ben (niks ernstig of zo). Daarvoor moet de verzekeraar eerst vragen aan die medisch specialist stellen, en daarvoor moet ik eerst de verzekeraar toestemming geven. Die toestemming geef ik door een brief die ik van de verzekeraar krijg ondertekend terug te sturen. Die bewuste brief heeft de verzekeraar vandaag pas verstuurd! |:( :(

In eerste instantie mocht het allemaal niet per telefoon geregeld worden, niet per e-mail, niet per fax, moest allemaal per post. Jawel, en hoe krijgen we dat voor komende vrijdag geregeld?!?

Uiteindelijk na nog veel meer telefoontjes mocht het per fax - indien in naast het fax-apparaat stond (op m'n werk), terwijl ik de vrouw van interpolis aan de telefoon had en kon bevestigen dat ik het zelf ontvangen had. Kwartiertje later weer teruggefaxd, ziekenhuis gebeld en ingelicht over de hele situatie en dat er spoed nodig is. Verzekeraar gebeld dat ze voor 17:00 naar het ziekenhuis moesten faxen met "Superspoed!" op de fax geschreven. Hypotheker gebeld dat het geregeld is en dat hij nog even achter de verzekeraar aan moest zitten.

Morgen dus nog wat meer stress - controleren of het ziekenhuis de vragen voor de specialist heeft gekregen en of ze 'm al beantwoord teruggestuurd heeft. Dan maar hopen dat alles en iedereen meewerkt en het vrijdag geregeld is. To be continued...

Als ik *vandaag* een medische keuring had moeten ondergaan was ik afgekeurd op te hoge bloeddruk en hartslag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Zodra het op medische keuringen aankomt, is het altijd zo'n gestress. Ik heb het in mijn omgeving ook al eens meegemaakt; was net zo'n drama.
En wat een vertrouwen in de post opeens. Volgens mij heb je bij email meer zekerheid dat het bij de goede persoon terecht komt.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.