Ervaring met huis kopen deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:
  • 80.568 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35475

Kan iemand mij uitleggen hoe een lening verkrijgen precies in zijn werk gaat?

Ik ben over 5 maanden klaar met afstuderen, waar ik gelijk erna een full time job ga zoeken :) Normaliter vind de werknemer een baan, maar in mijn geval staan de banen te popelen om mij aan te nemen (pre-afstudeerders zijn altijd "hot").

Maar om een huis te kopen, moet je eerst een hypotheek afsluiten. Echter vraag ik me af wat de eisen zijn om in aanmerking te komen voor een hypotheek. Moet ik bijv. 1 jaar fulltime hebben gewerkt voordat ik pas in aanmerking kan komen voor een hypotheek?

Hoop dat iemand mij iig de goede richting in kan duwen, want ik wil toch echt gaan samenwonen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 10:27

Gast1981

room with a moose!

Je moet een werkgeversverklaring krijgen van je baas.

Het is maar de vraag of die dat af wil geven als jij nog maar net in dienst bent.

Daarnaast moet je vaak wel een vast contract hebben.
Meestal begin je met een proefperiode, of een (half)jaar contract.
Maar een (onafhankelijke) hypotheekadviseur kan je daar meer over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52684

Anoniem: 35475 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 15:56:

Maar om een huis te kopen, moet je eerst een hypotheek afsluiten. ...
Nee hoor, je mag het ook contant afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-04 19:07
Anoniem: 35475 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 15:56:
Kan iemand mij uitleggen hoe een lening verkrijgen precies in zijn werk gaat?

Ik ben over 5 maanden klaar met afstuderen, waar ik gelijk erna een full time job ga zoeken :) Normaliter vind de werknemer een baan, maar in mijn geval staan de banen te popelen om mij aan te nemen (pre-afstudeerders zijn altijd "hot").

Maar om een huis te kopen, moet je eerst een hypotheek afsluiten. Echter vraag ik me af wat de eisen zijn om in aanmerking te komen voor een hypotheek. Moet ik bijv. 1 jaar fulltime hebben gewerkt voordat ik pas in aanmerking kan komen voor een hypotheek?

Hoop dat iemand mij iig de goede richting in kan duwen, want ik wil toch echt gaan samenwonen :D
Ik zat in hetzelfde schuitje..
Ging net aan het werk en kreeg een mooie kans bij een nieuwbouw project. Nu ben ik gewoon naar mijn leidinggevende gegaan, uitgelegd wat de situatie was en gevraagd om een werkgeversverklaring.

Dit was geen probleem, daarmee ben ik naar de bank gegaan (zonder bivakmuts :+) en heb gevraagd naar mijn maximale mogelijke lening.

Met die informatie borduur je verder.

Edit: Ik begon trouwens met een jaarcontract zonder proeftijd. In mijn werkgeversverklaring stond dat ik bij blijvend functioneren een vast contract kreeg. Ik geloof dat dit niet direct bindend is maargoed..

[ Voor 8% gewijzigd door the-edge op 12-03-2008 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Op zich doen hypotheekverstrekkers niet zo moeilijk.

Je zult of een vast contract moeten hebben of een werkgeversverklaring waarop je werkgever aangeeft dat hij je na je huidige tijdelijke contract bij gelijkblijvende omstandigheden een vast contract zal aanbieden.

Als je niet een dergelijke werkgeversverklaring hebt is er vaak ook een mogenlijkheid om de hypotheek te baseren op het gemiddelde salaris van de afgelopen 3 jaar.
Maar als ik jou was zou ik gewoon eens naar een hypotheekadviseur gaan en het allemaal uit laten leggen. Dan word het vanzelf duidelijk wat er mogenlijk is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok. Merci heren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik heb besloten gewoon meteen een eindbod uit te brengen. Krijg ik het wel, mooi, dan heb ik het huis voor de max. prijs die ik ervoor over had. Krijg ik het niet, jammer dan.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ha! Heb ik weer... Als ik in een 'bod' het een en ander vergeet? Zoals dat het niet doorgaat als de eigenaren bijv. een vette achterstand bij de VvE hebben of er flinke kosten nav een technische keuring aan het licht komen? de 'onder voorbehoud van financiering' en 'oplevering binnen x' heb ik wel verwerkt. Las ergens dat je als de verkoper het bod accepteert je daar zowiezo nog over gaat onderhandelen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:24

Japser

Jeej!

Dan kan je plotseling geen financiering bij een door jou gewenste geldverstrekker rondkrijgen denk ik zo? :) Ben je daar ook weer vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Voorlopig koopcontract, wat je getekend moet hebben, mag je sowieso binnen 3 dagen zonder enige reden opzeggen. In dat koopcontract zet je je ontbindende voorwaarden. Status VvE kun je nu ook al opvragen.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:52

Wok

Dakloos...

Het kat en muis spelletje is begonnen :D Vanmiddag een openingsbod uitgebracht van 155k (vraagprijs 169,5k). Morgen reactie.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Japser schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 18:25:
Dan kan je plotseling geen financiering bij een door jou gewenste geldverstrekker rondkrijgen denk ik zo? :) Ben je daar ook weer vanaf.
Ik ben er zowiezo vanaf. Net gebeld dat ze met de andere bieder tot een overeenkomst gekomen zijn. Maar goed ook eigenlijk.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 22:10

Arfman

Drome!

Wok schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 19:58:
Het kat en muis spelletje is begonnen :D Vanmiddag een openingsbod uitgebracht van 155k (vraagprijs 169,5k). Morgen reactie.
En? :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Eerste bod werd (uiteraard) verworpen. Tweede bod uitgebracht van 159k... wachtend op reactie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:18
Wok schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 19:58:
Je bevestigt de theorie die ik laatst van een makelaar hoorde: "ze bieden altijd 10% onder de vraagprijs" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52684

FunkyTrip schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 14:30:
[...]

Ik ben er zowiezo vanaf. Net gebeld dat ze met de andere bieder tot een overeenkomst gekomen zijn. Maar goed ook eigenlijk.
Bummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 09:10

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Ik ben nu wezen kijken bij een mooi huis, alleen zal er in de voorwaarden komen te staan dat het huis pas wordt opgeleverd over 5 of 6 maanden. Op zich geen probleem voor mij (ik huur nu, dus opzeggen is easy), maar hoe gaat dat in z'n werk met de hypotheek? Kan je een offerte zo lang geldig houden of gaan ze lopen kloten met de rente's?

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Laatst online: 22:49

-ET-

Phone Home

Je kan de offerte toch gewoon tekenen. Dat die pas ingaat over 5 of 6 maanden is geen probleem. Banken hebben daar wel vaker mee te maken. Maar als je het zeker wil weten moet je de bank even bellen en/of langsgaan. Kunnen ze het perfect vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Laatst online: 21-04 10:46
let wel op. soms moet je na 3 maanden een bereidstellings provisie van bv 0.5% betalen om je hypotheek offerte langer laten gelden.

termijn en percentage verschilt per hypotheek verstrekker, informeer jezelf dus goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Altaphista schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:31:
Ik ben nu wezen kijken bij een mooi huis, alleen zal er in de voorwaarden komen te staan dat het huis pas wordt opgeleverd over 5 of 6 maanden. Op zich geen probleem voor mij (ik huur nu, dus opzeggen is easy), maar hoe gaat dat in z'n werk met de hypotheek? Kan je een offerte zo lang geldig houden of gaan ze lopen kloten met de rente's?
Je moet bij het aanvragen van een offerte er wel op letten. Meestal is een offerte maar x maanden geldig. Als je dan wil verlengen kost dat meestal weer geld. Maar als je het bij het rondshoppen al aangeeft dan kan je het meestal wel gewoon gratis/goedkoper krijgen. Net zoals er meestal wel het een en ander valt te regelen met de afsluitprovisie.

edit:

wat DarkChylde dus zegt ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien een hele stomme vraag hoor, maar is het verstandig om een For Dummies-boek te lezen over Hypotheken en Huis Kopen?

Ik snap dat elke stukje informatie zeer nuttig kan zijn, maar wat ik eigenlijk wil weten is of ik (en andere uiteraard) volledig blind kunnen vertrouwen op z'n boek.

Immers ga ik er vanuit dat er een hoop research vooraf is gedaan, voordat z'n boek tot stand is gekomen. Tevens heeft een andere For Dummies-boek mij in het verleden meer geholpen dan kwaad gedaan (C# 2005).

Gaat trouwens om dit boek: http://www.pearsoneducati...tion2=&isbn=9789043014540

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 35475 op 14-03-2008 16:22 . Reden: URL toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Eigenlijk niet. Het voelde gewoon niet goed om direct al gedwongen worden mijn max. te bieden wat ik van plan was. En een nachtje slapen is ook verhelderend. Dingetjes in het huis die je toch gaat tegenstaan. Een toekomstige computerkamer die op dit moment als kinderkamer volledig in de magneetverf is gezet, voormalige lekkage, asbest in balkon, een paar illegale constructies (wat niet weet wat niet deert, maar mocht de VVE er achter komen of stoppen met gedogen...).

Ga wel weer lekker verder kijken :)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
t_captain schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:02:
[...]

Je bevestigt de theorie die ik laatst van een makelaar hoorde: "ze bieden altijd 10% onder de vraagprijs" :)
Ik hoorde van de makelaar een andere theorie: "ze vragen altijd 10% boven de gewenste opbrengst" :)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

D'r wordt in mijn geval duidelijk gespeeld richting 165k opbrengst... Dat gaat het in ieder geval niet worden.

De verkopend makelaar probeert me nu te 'mindfucken'..aangezien ik nog geen reactie heb gehad op mijn tweede bod van 159k van donderdag. Als er dinsdag nog geen reactie komt, weet ik hoe laat het is :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Laatst online: 23-04 06:50

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Ik stel mijn vraag hier ook maar eens. Mijn vrouw en ik hebben geen aankopende makelaar in de arm genomen. We hebben momenteel een optie op het volgende huis in Zoetermeer en vrijdag doen we een openingsbod:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BhbzSqQgjg7HvnIBzU5biJ9Y/thumb.jpg

De vraagprijs is €239.500 maar vanwege NHG-norm kunnen en willen we maximaal €235.000 betalen. We hebben geen eigen vermogen en indien er iets uit de verkoop van ons appartement over blijft willen we dat aan woningverbetering besteden. We laten vrijdag een (bouwkundige) NHG-keuring uitvoeren en de uitkomsten daarvan wil ik meenemen in ons openingsbod.
Er zijn 2 minpunten: Het dak van de berging voor heeft slecht afschot en in de keuken moet een nieuwe oven/magnetron-combinatie worden geplaatst. De pluspunten zijn dat het er bouwkundig allemaal goed uit ziet en het onderhoud is goed uitgevoerd.
Ik heb een Calcasa-waardebepaling via de Vereniging Eigen Huis-site gedaan en die kwam uit op €232.000.

De vraag is: indien er geen bouwkundige zaken aan het licht komen, wat is dan een goed openingbod? We willen ook niet direct te laag gaan en de boel frustreren, maar dat die €4.500 eraf moet is zeker. Ik dacht zelf aan een openingsbod van €230.000. Jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

227.500 kan nog steeds als goed openingsbod. Maar zelfs... zelfs in een worst-case scenario kan een eindbedrag van 236k nog steeds goed uitpakken voor de NHG. Dan kan je namelijk enkele dingen als roerende goederen in de koopacte opnemen en daar een natte-vinger-bepaling op loslaten. Zeg dat de stoeptegels roerend zijn en 1000 euro kosten.
Dan betaal je 236 maar is de koopsom van het huis 235 en val je opeens onder de NHG... en heb je toch je huis.

Maar dan nog, de NHG-grens ligt bij 236.xxx en niet 235.

* Delerium zou minpunten meenemen in de onderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi-zonder
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
jfeelders schreef op maandag 17 maart 2008 @ 08:09:
Ik stel mijn vraag hier ook maar eens. Mijn vrouw en ik hebben geen aankopende makelaar in de arm genomen. We hebben momenteel een optie op het volgende huis in Zoetermeer en vrijdag doen we een openingsbod:

De vraagprijs is €239.500 maar vanwege NHG-norm kunnen en willen we maximaal €235.000 betalen. We hebben geen eigen vermogen en indien er iets uit de verkoop van ons appartement over blijft willen we dat aan woningverbetering besteden. We laten vrijdag een (bouwkundige) NHG-keuring uitvoeren en de uitkomsten daarvan wil ik meenemen in ons openingsbod.
Er zijn 2 minpunten: Het dak van de berging voor heeft slecht afschot en in de keuken moet een nieuwe oven/magnetron-combinatie worden geplaatst. De pluspunten zijn dat het er bouwkundig allemaal goed uit ziet en het onderhoud is goed uitgevoerd.
Ik heb een Calcasa-waardebepaling via de Vereniging Eigen Huis-site gedaan en die kwam uit op €232.000.

De vraag is: indien er geen bouwkundige zaken aan het licht komen, wat is dan een goed openingbod? We willen ook niet direct te laag gaan en de boel frustreren, maar dat die €4.500 eraf moet is zeker. Ik dacht zelf aan een openingsbod van €230.000. Jullie mening?
230.000: scherp, maar niet beledigend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Zo extreem scherp vind ik 230.000 niet. Ik zou zelf eerder aan 225.000 denken. Je merkt snel genoeg als de mensen niet zo veel willen zakken. De 10% regel is op zich niet zo'n hele gekke als je niet hele sterke signalen hebt gekregen dat er niet veel te onderhandelen valt. De meeste mensen weten dat dat normaal is dat er ongeveer 10% onder geboden word, als ze niet veel willen zakken dan zullen ze gewoon een tegenbod doen waar maar marginaal iets vanaf is, of in het slechtste geval je bod niet accepteren. Maar ook dan sta je vrij om nog een hoger bod in te dienen.

Voor mijn huis vroegen ze 249.000 en wij wilden ook graag NHG hebben. We hebben toen 230.00 geboden. Uiteindelijk leek het erop naar de 240.000 te gaan ( ons bod stond toen op 235.000 ) en toen heb ik aangegeven dat ik graag NHG wilde hebben, maar dat ik nog wel geintereseerd was. Uiteindelijk zijn we op 236.000 voor het huis en 2.500 voor roerende goederen gekomen zodat we nog precies NHG konden aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

rwb schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:43:
[...]

Je moet bij het aanvragen van een offerte er wel op letten. Meestal is een offerte maar x maanden geldig. Als je dan wil verlengen kost dat meestal weer geld. Maar als je het bij het rondshoppen al aangeeft dan kan je het meestal wel gewoon gratis/goedkoper krijgen. Net zoals er meestal wel het een en ander valt te regelen met de afsluitprovisie.

edit:

wat DarkChylde dus zegt ;)
@ rwb en DC, thnx. Het huis wordt m niet, na wat te hebben nagedacht toch maar niet gedaan, het huis zat 3/4 vol met plastic schrootjes en alle oude karakteristieke kenmerken, waardoor zo'n huis toch mooier wordt, waren vervangen door kunstof. Dat zou ik allemaal weer moeten gaan vervangen/aanpassen wat op nog eens 60k oid uitkomt. No thanks.

Hebben hier mensen kijk op biedingen in de omgeving Haarlem? Hoorde nu al van 2 makelaars dat gemiddeld vraagprijs tot 20k hoger wordt geboden... :/ (ff nagekeken, huis overkant straat waar ik was wezen kijken: te koop 369 verkocht 378 vorige maand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Wok schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 01:46:
D'r wordt in mijn geval duidelijk gespeeld richting 165k opbrengst... Dat gaat het in ieder geval niet worden.

De verkopend makelaar probeert me nu te 'mindfucken'..aangezien ik nog geen reactie heb gehad op mijn tweede bod van 159k van donderdag. Als er dinsdag nog geen reactie komt, weet ik hoe laat het is :w
Gaat hem niet worden... Verkopende partij deed een tegenvoorstel van 167,5k...

't Is goed met je... :z

Ik heb een final offer gedaan van 162k. "Meer geef ik er niet voor." Dat wordt morgen waarschijnlijk dus :w

Morgen maar eens een bezichtiging gaan afspreken voor een andere appartement wat ik ben tegengekomen (nog een stuk goedkoper ook, maar wel met iets meer werk op het eerste oog: moet in ieder geval nieuwe vloeren gaan leggen. Ligt nu tapijt in en ik wil absoluut weer laminaat/parket erin hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:16
ecteinascidin schreef op maandag 17 maart 2008 @ 08:18:
227.500 kan nog steeds als goed openingsbod. Maar zelfs... zelfs in een worst-case scenario kan een eindbedrag van 236k nog steeds goed uitpakken voor de NHG. Dan kan je namelijk enkele dingen als roerende goederen in de koopacte opnemen en daar een natte-vinger-bepaling op loslaten. Zeg dat de stoeptegels roerend zijn en 1000 euro kosten.
Dan betaal je 236 maar is de koopsom van het huis 235 en val je opeens onder de NHG... en heb je toch je huis.

Maar dan nog, de NHG-grens ligt bij 236.xxx en niet 235.
Ik heb zelf m'n huis gekocht voor 236.000, plus 7.500 aan 'roerende goederen'. Dat is wel vrij grof over die NHG grens heen, maar drie van de vier hypotheekadviseurs (RABO, ING, Hypotheker) deden hier totaal niet moeilijk over. ABN-AMRO ging er uiteindelijk na wat heen-en-weer bellen ook mee accoord, en gaf aan dat het risico bij de bank lag.

Overigens is het wel zo dat de rente over die roerende zaken (in mijn geval de rente over 7500 euro), indien meegefinancieerd in de hypotheek, *niet* aftrekbaar is. Het is dus een afweging om NHG te nemen met iets hogere maandlasten of geen NHG te nemen, niet te sjoemelen met roerende goederen en een lagere maanlast te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
vanaalten schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 08:22:
[...]
Overigens is het wel zo dat de rente over die roerende zaken (in mijn geval de rente over 7500 euro), indien meegefinancieerd in de hypotheek, *niet* aftrekbaar is. Het is dus een afweging om NHG te nemen met iets hogere maandlasten of geen NHG te nemen, niet te sjoemelen met roerende goederen en een lagere maanlast te krijgen.
Maar dat is natuurlijk ook maar net hoe je het in je administratie verwerkt. Je kunt best die 7500 euro meefinancieren en dan alsnog voor 7500 dingen verbouwen aan je huis. Het gedeelte wat je voor woningverbetering gebruikt mag je wel weer aftrekken.

Het heeft ook nog een ander voordeel over die 7500 hoef je geen overdrachtsbelasting te betalen. dus dat scheelt ook nog eens 450 euro.

Maar ik moet zeggen dat ik 7500 ook vrij fors vind. Bij ons gaven de hypohteekadviseurs allemaal aan dat 3000 a 3500 wel de max was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22039

Vraagje, met betrekking tot het regelen van de voorlopige teruggaaf.

Hoelang van te voren moet je dat regelen? We krijgen de sleutel 30 mei, dus imo is er nog tijd zat.

De hypotheek papieren zijn getekend enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 19:27
Hoef je niet perse op een bepaald tijdstip te regelen. Als je maar weet hoeveel kosten je gaat maken dit jaar en je vermoedelijke salaris dan kun je de voorlopige teruggaaf nu bijvoorbeeld al aanvragen. Reken op een 2-3 weken tot je de beschikking in de bus hebt, de maand daarna krijg je de eerste termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
jfeelders schreef op maandag 17 maart 2008 @ 08:09:
Ik heb vooraf ook lang over een goed openingsbod gedacht. Uiteindelijk heb ik op een vraagprijs van 237.000, 210.000 als openingsbod gedaan. In eerste instantie dacht ik met 228 te starten, maar toen zeiden vrienden o.a. Wat heb je te verliezen als je lager biedt? Dat ze stoppen met onderhandelen kan ik me in deze markt niet voorstellen en bovendien is een bod van bijv 210.000 ook weer niet zo belachelijk laag. Als ze wel ingaan op het bod, wordt de eindprijs in ieder geval lager dan dat je met 228 zou starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Zoals al eens eerder gezegd hangt er veel af van de status van het huis.

Is het huis jong of oud?
Is het huis goed onderhouden en zo goed als af, of behoeft het veel (verbouw)werk?
Is de wijk gewild, of niet zo populair?
Staat het al langer te koop, of pas enkele dagen/weken?
Voor welke prijs gaan vergelijkbare huizen in de buurt?

Erg laag bieden is bij een zeer courant huis niet zo handig, bij een minder courant huis heb je meer onderhandelingsruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

wouter3 schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 13:59:
[...]

Ik heb vooraf ook lang over een goed openingsbod gedacht. Uiteindelijk heb ik op een vraagprijs van 237.000, 210.000 als openingsbod gedaan. In eerste instantie dacht ik met 228 te starten, maar toen zeiden vrienden o.a. Wat heb je te verliezen als je lager biedt? Dat ze stoppen met onderhandelen kan ik me in deze markt niet voorstellen en bovendien is een bod van bijv 210.000 ook weer niet zo belachelijk laag. Als ze wel ingaan op het bod, wordt de eindprijs in ieder geval lager dan dat je met 228 zou starten.
je hebt je 1e biedingspositie te verliezen als je zo laag begint. Als ze niet eens reageren op je bod omdat je niet serieus genoeg bent, dan gaan ze gewoon naar de 2e. Tenzij het natuurlijk een huis is dat niet verkocht raakt en al een paar maanden op de markt is... dan ben je idd gek als je het niet doet. In H'lem moet je dat iig niet proberen.

Ik heb nu weer een huis bekeken, was helaas niet de eerste ;( , dus ik heb een erg aantrekkelijk voorstel neergelegd als 2e partij door heerlijk te overbieden met gunstige voorwaarden om zo de 1e bieder onder druk te zetten. Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

Het huis wat wij in Zoetermeer op het oog hebben staat pas een maand te koop en bied veel ruimte en luxe voor een redelijke prijs. Als er al andere geïnteresseerden zijn, hebben wij daar direct of indirect geen kennis van genomen. In het westen gaan huizen zowiezo iets sneller 'over de toonbank', vandaar dat ik niet direct te laag wil beginnen. We kunnen dan verderop in het 'spel' wat rustiger aan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

w00t mijn tactiek heeft gewerkt, de eerste bieder kon niet mee :D dus deze jongen heeft zijn eerste huis gekocht 8) (wel jammer van die paar duizend euro, maar ik denk dat je er anders nooit komt...)
nu begint de molen met administratieve handelingen en verhuizing plannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Gefeliciteerd! :)

Dat administratieve geneuzel ben ik gelukkig bijna doorheen nu.
Ben het ook wel zat ondertussen... viel me allemaal niet mee, hypotheek enzo.
Dus, ook veel succes daarmee dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:29
Ik ga straks bieden op een appartement wat een half jaar te koop staat.

178.500 is de vraagprijs. Omdat het al een half jaar te koop staat ga ik daar 20% onder zitten en wil hem voor 90% als max kopen. Dat is realistisch en voor mij rendabel.

180.000 x 80% is 144.000. Ik ga een bod uit brengen van 145.000 / 150.000 dus.
En ik wil uitkomen op max 160/165.

Denk dat ik nu aardig in de richting zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201323

Ik wil orienterend weten wat ik voor hypotheekbedrag kan krijgen. Nu krijg ik wel wat referentiebedragen via alle calculators maar voordat we serieus naar iets gaan kijken wil ik wat hardere cijfers. Is het dan handiger om naar een bank te gaan of toch naar de Hypotheker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 22-04 22:10

Arfman

Drome!

Ja.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Let's refrase, wat is handiger, of de bank of de hypotheker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:48

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

RedHat schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 12:30:

178.500 is de vraagprijs. Omdat het al een half jaar te koop staat ga ik daar 20% onder zitten en wil hem voor 90% als max kopen. Dat is realistisch en voor mij rendabel.

En jij denkt niet dat als je 145k€ biedt dat je heel hard weggelachen wordt? Niet om lullig te doen ofzo, maar ik denk dat je heel hard het deksel op je neus krijgt. Heb je wel eens overwogen om in één klap een einbod te doen? Dan ligt de bal weer in hun speelveld. Gewoon in een klap 162.5 bieden, take it or leave it.

Succes, en laat iig weten hoe het afloopt.
Anoniem: 201323 schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 12:57:
Beide. Of als je alleen een richtlijn wil hebben diegene de leukste medewerktster in dienst heeft?

Even serieus, had je nou zelf niet kunnen bedenken dat het voor een orienterend gesprek niet zoveel uitmaakt, en dan je voor een definitieve offerte zo veel mogelijk banken af moet?

[ Voor 20% gewijzigd door Sparhawk op 19-03-2008 13:03 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Nu online

Lolhozer

De hypotheker kan je alle hypotheekverstrekkers aanbieden, de bank maar één. Maar de hypotheker heeft misschien wat wazigmakende eurotekens in de ogen waardoor ze misschien niet helemaal objectief zijn.

Maar als je ter indicatie op bezoek gaat, maakt het niet veel uit wat je kunt krijgen, dat is overal wel ongeveer hetzelfde. Dan heb je een idee wat haalbaar is voor je.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Anoniem: 201323 schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 12:57:
Ik heb beide gedaan. En toevallig kwam bij Huis en Hypotheek de Rabobank ook als goedkoopste uit. Weliswaar was dat de tak in mijn nieuwe woonplaats, niet in mijn vorige. Bij verhuizen naar een ander rayon mag het nieuw filiaal een extra (eenmalige, dus geld het enkel voor de eerste termijn van je hypotheek, bij mij 15 jaar) korting geven op de rente.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sparhawk schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 13:01:
Even serieus, had je nou zelf niet kunnen bedenken dat het voor een orienterend gesprek niet zoveel uitmaakt, en dan je voor een definitieve offerte zo veel mogelijk banken af moet?
Tuurlijk, daarvoor kan ik zelfs op de calculators afgaan. Maar om een of andere (waarschijnlijk irrationele) reden wil ik het toch van een persoon horen. Allen dank voor de info. Ik denk dat we de lokale Hypotheker eens lastig gaan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 201323 schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 13:17:
[...]
Tuurlijk, daarvoor kan ik zelfs op de calculators afgaan. Maar om een of andere (waarschijnlijk irrationele) reden wil ik het toch van een persoon horen. Allen dank voor de info. Ik denk dat we de lokale Hypotheker eens lastig gaan vallen.
Een calculator op internet geeft totaal geen goed beeld van wat je kan lenen. Er zij zoveel verschillende vormen en mogenlijkheden dat je gewoon bij een adviseur langs moet gaan om het allemaal eens te bespreken.

Voor een orienterend gesprek haalt het niet uit of dat nou bij de hypotheker is of bij de Bank. Al denk ik dat bijvoorbeeld de hypotheker wat uitgebreider over verschillende vormen kan praten aangezien een bank mischien niet alle producten aanbied ( al zal dat in de praktijk wel meevallen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocco82
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-12-2021

Rocco82

aka Rocco

Wanneer je zelf weet wat je wilt (hypotheek vorm, aflossingsvrije deel, verzekeringen e.d.) dan is er niets mis met een hypotheek verstrekker zolang je een beetje door de mooie praatjes heen luisterd.

In mijn geval heb ik meegekeken op zijn scherm, hij vult in wat je wilt en er rolt een lijstje uit met hypotheekverstrekkers. De goedkoopste staat automatisch bovenaan, wat hij ook zegt, die is het voordeligste. Dan kun je nog beslissen of je die of een andere neemt, maar dan weet je iig welke het goedkoopste zijn. Het is inderdaad, voor zover ik heb gezien, zo dat postbank/rabobank in de top 3 staan.

Daarnaast is het belangrijk dat je aan de hypotheekverstrekker vraagt wat de voorwaarden zijn:
Wat als ik een ander huis koop
Wat als ik samen wil gaan hypotheken (samenwonen)
Wat als er iets met me gebeurd (verzekeringen)
Wat is de lengte van de offerte?
Wat kost bijverlengen van de offerte?
Wat gebeurd er met het renteverschil tussen de offerte en de datum van overdracht?
etc. etc.

Daarna kun je altijd nog rechtstreeks naar de bank toestappen (al is dat natuurlijk wel een beetje flauw aangezien de hypotheekverstrekker je goed voorlicht). Ik heb dat niet gedaan en heb eigenwijs de op 1 na goedkoopste gepakt omdat ik de voorwaarden beter vond. Daarnaast is het wel fijn als iemand heel de overige zaken met de notaris/makelaar regeld voor je. Kost wat, maar dan is het wel wat relaxter.

Groetem.

Mvg, Rob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Wok schreef op maandag 17 maart 2008 @ 19:59:
[...]

Gaat hem niet worden... Verkopende partij deed een tegenvoorstel van 167,5k...

't Is goed met je... :z

Ik heb een final offer gedaan van 162k. "Meer geef ik er niet voor." Dat wordt morgen waarschijnlijk dus :w
Vanmiddag reactie gehad... Verkoper gaat absoluut niet lager 165k. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat hij dat bod ergens kon steken waar geen daglicht schijnt :w

Next!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Gast1981 schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 12:15:
Gefeliciteerd! :)

Dat administratieve geneuzel ben ik gelukkig bijna doorheen nu.
Ben het ook wel zat ondertussen... viel me allemaal niet mee, hypotheek enzo.
Dus, ook veel succes daarmee dan!
thnx, ben idd alweer aardig aan het regelen geweest, maar je doet het nu ergens voor gelukkig :) net ook nog even € 200 bespaard door via taxatievergelijk.nl een 3e partij/taxatiemakelaar te bellen ipv die te nemen die de makelaar mij adviseerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Dat scheelde bij mij ook bijna 200€ :)
Zowel de verkopende makelaar, als ons hypotheekverstrekker adviseerden taxateurs die rond de 400€ zaten, en ik heb het nu laten doen voor iets meer dan 200€, gewoon gecertificeerd en al!
Zelfde gold bij ons voor de notaris. Een rondje bellen en mailen bespaarde ons weer 150€.

Vanmiddag trouwens taxatie.
Hopen dat de minimale executiewaarde behaald wordt i.v.m. de hypotheek... anders hebben we alsnog een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Nu online

Lolhozer

Zeg je hem dat gewoon toch?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-03 12:57
Vandaag openingsbod gedaan op mn eerste huis, 135k bij een vraagprijs van 149.5k en een taxatie-waarde van 140k.

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Als reply op mij neem ik aan?

Ja de taxateur weet in principe de (ver)koopprijs, en de minimaal te behalen executiewaarde.
Ik neem dan ook aan dat hij (zij?) daar op uit zal komen ;)
Maarja, je zal net zo'n grapjurk hebben die moeilijk gaat doen...
Zij hebben er immers verder weinig belang bij, want ze krijgen toch wel betaald, ongeacht de waardes.
Het liefst heb ik het gewoon z.s.m. op papier staan O-)

edit:
telefoontje gehad van de taxateur, de executiewaarde wordt ruim gehaald
:)

[ Voor 8% gewijzigd door Gast1981 op 21-03-2008 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

We hebben vandaag de 2e bezichtiging gedaan en gelijk een bouwkundige keuring voor de NHG laten uitvoeren. Daaruit bleek dat het huis bouwkundig in erg goede staat is. Er was slechts 1 serieus punt (afwerking balkonvloer 2e etage) waarbij de verkopende makelaar aangaf dat deze door de verkopers vernieuwd ging worden voor de verkoop. Op basis van de bevindingen hebben we dus een bod gedaan van €230.000 bij een vraagprijs van €239.500. Even later belde de verkopende makelaar terug dat hij niet echt verder kon gaan dan €237.000 maar ook wel inzag dat wij de financiëring binnen de NHG wilden laten passen. Hij heeft dus een tegenbod gedaan van €236.607, waarbij hij bij de verkopers nog €400 moet lospeuteren. Zoals het er nu dus uitziet zijn we binnenkort eigenaar van een uitstekend onderhouden en ruim huis (zie Funda). Nu nog voor oktober ons eigen appartement kwijt zien te raken (zie http://tekoop.feelders.com). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

wie weet wat de hypo rentes van 10 en 5 jaar terug waren? Ik wil weten of het verstandig is om nu bijv 5jaar vast (ik kan 4,45% krijgen) of 10 jaar vast (voor 4,9%) te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Nu online

Lolhozer

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Quipers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-11-2022
Ik kom ergens niet uit...

Het is toch mogelijk om het fiscaal voordeel van de eigen woning maandelijks terug te krijgen?
Dan moet ik toch een formulier invullen van de Belastingdienst? Als ik op de site van de Belastingdienst kijk kan ik dat zo 123 niet vinden... Kijk ik er overheen? Het is toch niet 'Verzoek voorlopige teruggaaf 2008'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:48

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Dr. Quipers schreef op maandag 24 maart 2008 @ 16:55:
Ik kom ergens niet uit...

Het is toch mogelijk om het fiscaal voordeel van de eigen woning maandelijks terug te krijgen?
Dan moet ik toch een formulier invullen van de Belastingdienst? Als ik op de site van de Belastingdienst kijk kan ik dat zo 123 niet vinden... Kijk ik er overheen? Het is toch niet 'Verzoek voorlopige teruggaaf 2008'?
ja, die is het wel (heb hem net nog ingevuld :) )

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Quipers
Hmmm dan snap ik blijkbaar niet zo goed welke bedragen ik waar in moet vullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

thnx :P
Stel: ik sluit nu een aflossingsvrije hypotheek af voor 4,5% voor 5 jaar, en over 5 jaar (op het moment van opnieuw afsluiten) is de rente 5,5%, dan maakt het toch niet uit of ik nu 5 jaar 4,5% kies of 10 jaar 5,0%? Is die redenatie goed?
uiteraard ervanuitgaande en hopende dat de rente over 5 jaar max 5,5% is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 18:01
rekening houdend met geldontwaarding kan je beter zo lang mogelijk een lage rente hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Altaphista schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 11:53:
[...]

thnx :P
Stel: ik sluit nu een aflossingsvrije hypotheek af voor 4,5% voor 5 jaar, en over 5 jaar (op het moment van opnieuw afsluiten) is de rente 5,5%, dan maakt het toch niet uit of ik nu 5 jaar 4,5% kies of 10 jaar 5,0%? Is die redenatie goed?
uiteraard ervanuitgaande en hopende dat de rente over 5 jaar max 5,5% is :)
In theorie is het altijd goedkoper om variabele rente te nemen. De bank calculeert in wat ze denken dat de rente gaat doen en bepaald dan welke rente ze over langere termijn moeten rekenen om daar winst op te maken. Aangezien hun het risico dan dragen zal dit uiteindelijk meer kosten dan dat je variabele rente hebt ( Mits de bank het goed berekend heeft ).

Het is dus een afweging. Kan je hogere rente ook makkelijk betalen dan is het waarschijnlijk op de lange termijn voordelig om variabele rente te nemen.
Door je rente voor langere termijn vast te zetten draag je het risico over aan de bank en weet je de aankomende jaren zeker welke rente je betaald.

Ik heb zelf overigens mijn rente 20 jaar vast gezet. Ik vind het een fijner idee dat ik voor een lange periode weet waar ik aan toe ben. Maar het is voor iedereen een persoonlijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-04 11:44

Swaptor

Java Apprentice

Wat rwb zegt.
Ik ben zelf sinds kort ook (bijna) trots eigenaar van mijn eigen stulpje, en heb ook gekozen voor een langere periode rentevast. Al is het maar om fluctuaties in de maandlasten tegen te gaan.
Ik ben overigens wegens de kosten voor een 50/50 gegaan, met de achterste 50% als spaarhypotheek.
Helaas op 2 namen, omdat ze 7x mijn bruto jaarinkomen wel wat veel vonden. De maandlasten zitten momenteel op een acceptabel niveau, zowel voor 1 persoon.

Midden juni de sleutel, gisteren hard geshopt en (bijna) alles bij elkaar gesprokkeld. Nog de bank bestellen en we zijn er zo goed als voor wat betreft de grote meubels. Nu nog alle frutsels en keukenspul. 80 miles shopping ahead! Jeuj!

Voor de geïnteresseerden: 130m2 oppervlak met evenveel grond net buiten de randstad. 5 kamer eengezinswoning, met 2 personen.

Meer info: aankoopmakelaar ingeschakeld, prijs met 8% gedaald, bouwtechnische keuring levert vandaag of morgen het rapport op. Bij ernstige gebreken heronderhandelen. Plan is om ook een samenlevingscontract te tekenen bij overdracht van sleutel, om ook alles juridisch afdoende te regelen. Totale hypotheek is 12% meer dan aankoopprijs, want incl. €7K5 voor verbouwing badkamer. Huis is van 1991, en in 2001 en 2004 op de begane grond en eerste verdieping verbouwd.
* Swaptor is trots!

[ Voor 22% gewijzigd door Swaptor op 25-03-2008 12:32 ]

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

RedHat schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 12:30:

Ik denk dat als je 20% er onder gaat zitten je keihard uitgelachen word en de makelaar waarschijnlijk niet echt de moeite gaat nemen om dat met de verkoper te bespreken, een half jaar te koop is nou ook weer niet zó lang, dus ik denk dat de verkoper niet staat te springen om met jouw bod in zee te gaan.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor

Swaptor

Java Apprentice

Met Slasher, mijn huis stond 8 maand te koop ten tijde van eerste bod. Op aanraden van aankoopmakelaar 11% onder de vraagprijs geboden, om op 8% te settlen. 20% lijkt me in welk opzicht dan ook te veel.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Had op huis van 149.500 een bod gedaan van 135.000 omdat de aankopendemakelaar zegt dat ie 140.000 waard is. Ze kwamen met tegenbod van 147.500 en heb nu in overleg 137.500 geboden. Vind het beetje gehannes, wil gewoon op 142.500 uitkomen, dan ben ik tevreden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-04 18:47

FaceDown

Storende factor.

Slasher schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 12:36:
[...]

Ik denk dat als je 20% er onder gaat zitten je keihard uitgelachen word en de makelaar waarschijnlijk niet echt de moeite gaat nemen om dat met de verkoper te bespreken, een half jaar te koop is nou ook weer niet zó lang, dus ik denk dat de verkoper niet staat te springen om met jouw bod in zee te gaan.
Misschien willen ze er wel heel graag vanaf? Meer bieden kan altijd nog dus ik vind het niet dom.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:52

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Scr33x0r schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 23:22:
Had op huis van 149.500 een bod gedaan van 135.000 omdat de aankopendemakelaar zegt dat ie 140.000 waard is. Ze kwamen met tegenbod van 147.500 en heb nu in overleg 137.500 geboden. Vind het beetje gehannes, wil gewoon op 142.500 uitkomen, dan ben ik tevreden..
Maar je kunt natuurlijk altijd nog lager uitkomen en dan kun je eventueel het bedrag wat je overhoud gebruiken voor een bouwdepot of gewoon een lager hypo.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

FaceDown schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 08:05:
[...]

Misschien willen ze er wel heel graag vanaf? Meer bieden kan altijd nog dus ik vind het niet dom.
Is dat zo? Als je zo'n belachelijk laag bod doet heb je kans dat je nooit meer met ze in gesprek raakt

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-04 18:47

FaceDown

Storende factor.

Slasher schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 08:27:
[...]

Is dat zo? Als je zo'n belachelijk laag bod doet heb je kans dat je nooit meer met ze in gesprek raakt
Ten eerste is -20% niet 'belachelijk laag' en ten tweede neem ik aan dat de verkopers graag willen verkopen dus het zou dom van ze zijn om een mogelijkheid tot onderhandeling te weigeren.

Ons eerste bod werd ook geweigerd zonder tegenbod destijds. In jouw ogen was dat misschien 'belachelijk laag'. Op ons tweede bod kwam wel een tegenbod.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:51

PoweRoy

funky!

Ik heb een vraag met betrekking tot een bouwtechnische keuring (of in dit geval een keuring door een taxateur).

Mijn vriendin en ik hebben een week geleden getekend voor een koophuis. De bank heeft een makelaar langs gestuurd om de waarde van het huis te bepalen voor executiewaarde etc. Hiervoor hebben wij een rapport thuis gekregen. Hierin stond dat het (zeer?) vochtig was in de kruipruimte, met als advies om een gespecialiseerd bedrijf hier na te laten kijken. Hoe moet je dit nu handelen kwa kosten en het regelen zelf :? Kan je dit op de verkopers verhalen onder het mom van verborgen gebreken :?

((zeer?)vochtig staat er omdat ik niet meer weet of er vochtig of zeer vochtig in het rapport stond. Eergisteren doorgelezen.)

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor

Swaptor

Java Apprentice

* Swaptor wacht even antwoord op PoweRoy's vraag af.
Zit met een vergelijkbaar probleem, al heb ik het rapport zelf nog niet. (Was gisteren beloofd)

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:17
PoweRoy schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 15:12:
Ik heb een vraag met betrekking tot een bouwtechnische keuring (of in dit geval een keuring door een taxateur).

Mijn vriendin en ik hebben een week geleden getekend voor een koophuis. De bank heeft een makelaar langs gestuurd om de waarde van het huis te bepalen voor executiewaarde etc. Hiervoor hebben wij een rapport thuis gekregen. Hierin stond dat het (zeer?) vochtig was in de kruipruimte, met als advies om een gespecialiseerd bedrijf hier na te laten kijken. Hoe moet je dit nu handelen kwa kosten en het regelen zelf :? Kan je dit op de verkopers verhalen onder het mom van verborgen gebreken :?

((zeer?)vochtig staat er omdat ik niet meer weet of er vochtig of zeer vochtig in het rapport stond. Eergisteren doorgelezen.)
Heb je zelf tijdens je bezichtigingen nooit een blik geworpen in de kruipruimte? Zoals in het koopcontract staat heb je zelf ook een onderzoeksplicht en is een blik in de kruipruimte in mijn ogen toch wel essentieel. Meestal laat je ook een clausule opnemen in je koopcontract dat het onder voorbehoud van een bouwtechnische keuring is (als je deze laat uitvoeren).

Dit gezegd...inspectie door een gespecialiseerd bedrijf zal je (volgens mij) sowieso zelf moeten betalen. Vergelijk dit met een vermoeden op betonrot o.i.d. en een specialist die dit komt onderzoeken.

Reparatiekosten die hieruit voortkomen zou je eventueel op de kopers kunnen verhalen, maar hangt volgens mij sterk af van de oorzaak. Als de oorzaak een hoog grondwaterpeil is, lijkt mij de kans vrij klein.

Bovenstaande even volgens mijn boeren verstand/ervaring. Kan er natuurlijk best compleet naast zitten :) .

[ Voor 7% gewijzigd door DeOS op 26-03-2008 15:34 ]

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

blik geworpen in kruipruimte maar zelf de vochtigheid niet opgemerkt. In koopcontract staat stuk over dat de koper geen verhaal op de kosten kan maken als er geen keuring vooraf is geweest.

Terzijde is dat het koophuis (bijna) exact hetzelfde huis is waar ik nu bij mijn ouders woon. Andere kant van zelfde wijk. Bij ons huis is de zijkant in de kruipruimte ook vochtig, volgens mijn pa is dit in de zomer weer droog. We moeten alleen oppassen als de vloer ook vochtig is.

Denk dat we beter nog een kijkje moeten wagen in het huis om zelf te oordelen of er een onderzoek moet worden gepleegd.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Heeft het de laatste tijd niet heel erg raar hoor, kijk nu ff bij je ouders in de kruipruimte, als daar nu ook (veel)vocht is, dan hoef je je niet direct zorgen te maken, bij ons ligt er na veel regen ook een plas in de kruipruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopster
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04 18:11

Jopster

trotse papa x4

jfeelders schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 17:13:
We hebben vandaag de 2e bezichtiging gedaan en gelijk een bouwkundige keuring voor de NHG laten uitvoeren. Daaruit bleek dat het huis bouwkundig in erg goede staat is. Er was slechts 1 serieus punt (afwerking balkonvloer 2e etage) waarbij de verkopende makelaar aangaf dat deze door de verkopers vernieuwd ging worden voor de verkoop. Op basis van de bevindingen hebben we dus een bod gedaan van €230.000 bij een vraagprijs van €239.500. Even later belde de verkopende makelaar terug dat hij niet echt verder kon gaan dan €237.000 maar ook wel inzag dat wij de financiëring binnen de NHG wilden laten passen. Hij heeft dus een tegenbod gedaan van €236.607, waarbij hij bij de verkopers nog €400 moet lospeuteren. Zoals het er nu dus uitziet zijn we binnenkort eigenaar van een uitstekend onderhouden en ruim huis (zie Funda). Nu nog voor oktober ons eigen appartement kwijt zien te raken (zie http://tekoop.feelders.com). :)
Goh, dat is grappig om te zien. Dat is het huis van een oud klasgenoot van me van de basisschool. Toen ik nog een kleine Jop was, kwam ik daar regelmatig over de vloer. Apart om dat huis opeens hier langs te zien komen. :) Leuke huisjes inderdaad. Lekker in de buurt van het winkelcentrum ook. :)

Heb je al uitsluitsel inmiddels?

edit:
En als Mazda rijder kan je je lol niet op met een Mazda dealer tegenover je huis straks. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Jopster op 26-03-2008 17:31 ]

GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders

jfeelders

Jopster schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:28:
Heb je al uitsluitsel inmiddels?
Dat is inderdaad toevallig!

De verkopende partij heeft dinsdag ons bod van €236.607 met onze voorwaarden goedgekeurd. Volgende week dinsdag gaan we het voorlopig koopcontract ondertekenen.
We hebben zojuist een bezichtiging van ons appartement gehad. Hopelijk kan de geboden luxe de late overdracht van oktober goedmaken...

Gelukkig doe ik vrijwel al het onderhoud van mijn Mazda zelf, maar voor onderdelen is de dealer wel handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Falcon schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 08:10:
[...]

Maar je kunt natuurlijk altijd nog lager uitkomen en dan kun je eventueel het bedrag wat je overhoud gebruiken voor een bouwdepot of gewoon een lager hypo.
Heb hem voor 141k gekregen, dus rond de 7,5 bouwdepot erbij :) Vrijdag koopakte ondertekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopster
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04 18:11

Jopster

trotse papa x4

jfeelders schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:11:
De verkopende partij heeft dinsdag ons bod van €236.607 met onze voorwaarden goedgekeurd. Volgende week dinsdag gaan we het voorlopig koopcontract ondertekenen.
We hebben zojuist een bezichtiging van ons appartement gehad. Hopelijk kan de geboden luxe de late overdracht van oktober goedmaken...
Gefeliciteerd! Hopelijk verkoop je je appartement snel. Scheelt weer een bundel geld. :)

GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

rwb schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 12:12:
[...]

In theorie is het altijd goedkoper om variabele rente te nemen. De bank calculeert in wat ze denken dat de rente gaat doen en bepaald dan welke rente ze over langere termijn moeten rekenen om daar winst op te maken. Aangezien hun het risico dan dragen zal dit uiteindelijk meer kosten dan dat je variabele rente hebt ( Mits de bank het goed berekend heeft ).

Het is dus een afweging. Kan je hogere rente ook makkelijk betalen dan is het waarschijnlijk op de lange termijn voordelig om variabele rente te nemen.
Door je rente voor langere termijn vast te zetten draag je het risico over aan de bank en weet je de aankomende jaren zeker welke rente je betaald.

Ik heb zelf overigens mijn rente 20 jaar vast gezet. Ik vind het een fijner idee dat ik voor een lange periode weet waar ik aan toe ben. Maar het is voor iedereen een persoonlijke keuze.
heb je gelijk ik, ik neigde eerst ook naar langere tijd vast ivm overzicht, maar ik heb nu geregeld dat ik een NHG rente krijg op een hypo van bijna 5 ton (dat is voor 125% EW) :*) edoch wel voor 5 jaar, dus ik denk dat ik dat maar doe, kan geen kwaad :) scheelt ook weer 12K op 5 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Quipers
Zo ik ben ook weer wat stappen verder. Met het invullen van de voorlopige teruggaaf is het inmiddels allemaal gelukt. Tevens taxatierapport ontvangen, waarvan het bedrag gelijk is aan het aankoopbedrag.

Net de laatste belletjes gepleegd met de makelaar en de notaris:
- 1 april 17.00 uur inspectie en meterstanden opnemen
- 2 april 09.00 uur overdracht bij de notaris

Enige waarop deze data uitgesteld kunnen worden is het feit dat de hypotheek van de verkopers wel op 2 april van de woning moet zijn. Notaris zou een spoedopdracht bij de bank gaan uitzetten.

Hopelijk ben ik dus over een week de trotse bezitter van m'n eerste huisje! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 214990

Afbeeldingslocatie: http://www.homefinance.nl/extern/images/grafieken/rentegrafiek-euribor6mnd-36.jpg

Vanaf 2001 tot 2003 was variabele rente gunstig. Vanaf 2003 niet meer. Toen had je hem voor langere tijd vast moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27577

Anoniem: 35475 schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 16:21:
Misschien een hele stomme vraag hoor, maar is het verstandig om een For Dummies-boek te lezen over Hypotheken en Huis Kopen?
Ik heb het Huis Kopen voor Dummies gekregen van m'n schoonmoeder en was zeer tevreden over de inhoud. Je moet natuurlijk nooit ergens blind op varen, maar ik ben nergens de mist in gegaan omdat ik dat boek gelezen heb ;)
Wok schreef op maandag 17 maart 2008 @ 19:59:
Je weet het nooit; ik bood 13.000 onder de vraagprijs op een appartement van ruim 270.000 en de verkopers wilden maar 3.000 zakken. Onderhandeling afgelopen wat mij betreft, gaan we immers niet uitkomen.

Vier dagen later werd ik gebeld, ze wilden zakken tot 263.000 :P

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 27577 op 28-03-2008 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 214990 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 08:12:
[afbeelding]

Vanaf 2001 tot 2003 was variabele rente gunstig. Vanaf 2003 niet meer. Toen had je hem voor langere tijd vast moeten zetten.
Dan nog is de theorie dat het goedkoper is om variabele rente te nemen. Achteraf kan het altijd anders zijn natuurlijk. Maar ook de bank gaat mee met zijn prognoses. Door voor een langere tijd de rente vast te zetten koop je gewoon je risico af bij de bank. En risico afkopen kost nou eenmaal geld.

Tuurlijk kan het zo zijn dat je voordeliger bent als je je rente voor lange tijd vast hebt staan, maar achteraf is het altijd makkelijk praten.

Als je het niet erg vind om risico te lopen is het in theorie gewoon voordeliger om variabele rente te nemen. Hoe het in de praktijk loopt is moeilijk te voorspellen, maar bij de bank werken mensen die dat waarschijnlijk beter kunnen dan dat ik dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

makelaar gebeld over de vochtige kruipruimte. we gaan maandag kijken met de verkoper en makelaar naar de kruipruimte. Als er iets gedaan moet worden bespreken we het dan.

Verder hadden we haast met de hypotheek omdat vriendin een keuring moest doen. (We konden gelukkig nog de hypotheek datum in het contract 4 weken opschuiven). De bank had gisteren een reactie gehad van de verzekeraar over de nieuwe premie dus de 4 april gaan we halen om hypotheek rond te krijgen.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:38
Een aantal reacties afgeplist naar Anoniem: 214990 in "Beleggingshypotheek" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

PoweRoy schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 13:50:
makelaar gebeld over de vochtige kruipruimte. we gaan maandag kijken met de verkoper en makelaar naar de kruipruimte. Als er iets gedaan moet worden bespreken we het dan.

Verder hadden we haast met de hypotheek omdat vriendin een keuring moest doen. (We konden gelukkig nog de hypotheek datum in het contract 4 weken opschuiven). De bank had gisteren een reactie gehad van de verzekeraar over de nieuwe premie dus de 4 april gaan we halen om hypotheek rond te krijgen.
Gisteren naar kruipruimte gekeken, beetje vochtig aan de zijkant, geen alarm dus. Taxateur zal wel geschrokken door de vochtvreters die de verkoper in de ruimte had gezet en de houte afdekplaat wat verkleurd was ;)

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Laatst online: 22:31
Vanmiddag een bezichting doen op een appartement van 212k (bj 2002) wat al 9 maanden te koop staat. De kans is behoorlijk groot dat ik het ook daadwerkelijk ga proberen te kopen. Wat zegt jullie glazen bol voor een openingsbod en eindprijs? Ik dacht zelf aan een openingsbod van 190k, om rond de 200k uit te komen. Zou dit realistisch zijn of is het te voorzichtig / te laag?

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:09

xdc

Irby schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 12:58:
Vanmiddag een bezichting doen op een appartement van 212k (bj 2002) wat al 9 maanden te koop staat. De kans is behoorlijk groot dat ik het ook daadwerkelijk ga proberen te kopen. Wat zegt jullie glazen bol voor een openingsbod en eindprijs? Ik dacht zelf aan een openingsbod van 190k, om rond de 200k uit te komen. Zou dit realistisch zijn of is het te voorzichtig / te laag?
ik denk dat als je een vraaprijs hanteert van 212k zelf als verkoper al anticipeert op een verkoop zo rond de 200k

kom je lager uit heb je een scherpe prijs..
dus imho lager bieden dan 190k , hoger kan altijd nog , zeker met een huis dat al 9 maanden in de verkoop staat , (probeer ook erachter te komen wat de oplevering is, dit kan meehelpen in de onderhandeling )

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Laatst online: 22:31
Ik ben gisteren dus wezen kijken, en gezien de staat van de woning moet ik het zien als een casco-appartement (keuken bestaat uit 3,5 kastje, vloer is oud en slecht gelegt zeil, etc). Nu is dat ook wel gedeeltelijk in de vraagprijs terug te zien, maar lager insteken dan 190k is wel een goede ja.

Wat ik me afvraag: als het huis getaxeerd wordt voor de hypotheek wordt natuurlijk uitgegaan van de staat waarin het appartement dan in verkeerd. Kan het zinvol zijn om na het opknappen een nieuwe taxatie op te laten maken, dit in verband met bijvoorbeeld de verandering van executie-waarde of maakt dat niets uit?

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Irby schreef op woensdag 02 april 2008 @ 10:29:
Ik ben gisteren dus wezen kijken, en gezien de staat van de woning moet ik het zien als een casco-appartement (keuken bestaat uit 3,5 kastje, vloer is oud en slecht gelegt zeil, etc). Nu is dat ook wel gedeeltelijk in de vraagprijs terug te zien, maar lager insteken dan 190k is wel een goede ja.

Wat ik me afvraag: als het huis getaxeerd wordt voor de hypotheek wordt natuurlijk uitgegaan van de staat waarin het appartement dan in verkeerd. Kan het zinvol zijn om na het opknappen een nieuwe taxatie op te laten maken, dit in verband met bijvoorbeeld de verandering van executie-waarde of maakt dat niets uit?
Het kan handig zijn als je net op de grens zit van een korting op je rente van je hypotheek.

Dit is vaak ingedeeld in groepen ( bijvoorbeeld <75% executiewaarde, 75-100%, >125% ) als je door een nieuwe taxatie in een betere categorie kunt komen is het handig. Anders niet echt. De taxatie vooraf word alleen gedaan door de bank om te kijken of er wel genoeg onderpand is voor de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-02 17:16
Irby schreef op woensdag 02 april 2008 @ 10:29:

Ik neem aan dat als je begint met opknappen dat je dan je hypotheek al hebt afgesloten, je zult dan niiet zomaar nog korting krijgen, tenzij je dat met de hypotheekverstrekker zo afspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:58
Mijn vriendin en ik hebben maandag ook ons eerste huis samen gekocht :) in Eindhoven. Een huis 5 minuten fietsen van haar werk, 5 minuten fietsen van mijn (toekomstige) werk en 5 minuten fietsen van het centrum! Ideale ligging dus. Omdat de onderhandelingen eigenlijk gewoon niet verliepen, maar we het wel heel graag wilden hebben, konden we net geen NHG hypotheek krijgen. De verkoper had nog 12 bezichtigingen na ons staan en ons openingsbod lag gelijk aan het eindbod van een vorige koper, 3000 euro onder de vraagprijs. Wij hebben dit verschil maar gewoon overbrugd...

Nu hebben we toch van de Rabobank 4,6 voor 5 jaar vast gekregen. Dit is in sommige gevallen nog lager dan het NHG tarief bij andere banken :). toch een best leuke deal! Na die 5 jaar nemen we waarschijnlijk variabel omdat we er dan toch niet zo lang meer zullen zitten, of de rente moet toch weer zijn gezakt.

In de startpost een de taxatievergelijker even opgezocht en een offerte aangevraagd. De notaris is al uitgezocht via de notarisvergelijker. Ik wacht nog op reactie van onze makelaar hoe duur de notaris is die zij aanraden. Zoals het er nou naar uitziet besparen we al bijna 1000 euro op onze hypotheek door zelf even rond te kijken naar notarissen en taxateurs. Best leuk om zo rond te shoppen en zelf nog wat te regelen ipv een makelaar die alles voor jou regelt en daar zelf ook nog de centen van meepakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-04 19:07
Geweldig! Proficiat. Het brengt uiteraard wel meer werk met zich mee maar zoals je zelf zegt kun je heel veel besparen. Ik denk altijd maar: hoe korter de lijnen hoe meer winst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 21:52

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

m4yall schreef op woensdag 02 april 2008 @ 15:21:
Mijn vriendin en ik hebben maandag ook ons eerste huis samen gekocht :) in Eindhoven. Een huis 5 minuten fietsen van haar werk, 5 minuten fietsen van mijn (toekomstige) werk en 5 minuten fietsen van het centrum! Ideale ligging dus. Omdat de onderhandelingen eigenlijk gewoon niet verliepen, maar we het wel heel graag wilden hebben, konden we net geen NHG hypotheek krijgen. De verkoper had nog 12 bezichtigingen na ons staan en ons openingsbod lag gelijk aan het eindbod van een vorige koper, 3000 euro onder de vraagprijs. Wij hebben dit verschil maar gewoon overbrugd...

Nu hebben we toch van de Rabobank 4,6 voor 5 jaar vast gekregen. Dit is in sommige gevallen nog lager dan het NHG tarief bij andere banken :). toch een best leuke deal! Na die 5 jaar nemen we waarschijnlijk variabel omdat we er dan toch niet zo lang meer zullen zitten, of de rente moet toch weer zijn gezakt.

In de startpost een de taxatievergelijker even opgezocht en een offerte aangevraagd. De notaris is al uitgezocht via de notarisvergelijker. Ik wacht nog op reactie van onze makelaar hoe duur de notaris is die zij aanraden. Zoals het er nou naar uitziet besparen we al bijna 1000 euro op onze hypotheek door zelf even rond te kijken naar notarissen en taxateurs. Best leuk om zo rond te shoppen en zelf nog wat te regelen ipv een makelaar die alles voor jou regelt en daar zelf ook nog de centen van meepakt. :)
Gefeliciteerd.

Wij hadden een taxatuer en notaris voor nog geen 1000 euro samen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:58
Falcon schreef op donderdag 03 april 2008 @ 08:38:
[...]

Gefeliciteerd.

Wij hadden een taxatuer en notaris voor nog geen 1000 euro samen.
Dat gaat ons net niet lukken denk ik. Ik zit nu op 1300 euro samen. Dan ben ik niet uitgegaan van de goedkoopste notaris, maar een waar een collega hele goede ervaringen mee had. Scheelt nog steeds wel 1100 euro met wat ze voor je begroten en waar ze je naartoe willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-04 18:49
Altaphista schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 14:09:
ik ben vandaag ook weer wezen kijken bij een mooi huisje, en aangezien ik de 2e kijker was ook direct een bod gedaan, 35k onder vraagprijs (was 1e met bieden door snel handelen), dus hopelijk wordt mijn eerste huis binnenkort werkelijkheid :D
nav berichten hierboven, ik kon bij mijn bank (waar ik mijn studieschuld nu heb) ook best wel wat meer lenen dan via een tussenpersoon

trouwens van de makelaar gehoord dat de gemeente (Haarlem) plannen had om openhaardbelasting te gaan invoeren per 2010... iemand ooit van zoiets onzinnigs gehoord?
waarom onzinnig? Als openhaarden erg vervuilend zijn, dan geldt gewoon "de vervuiler betaalt"...
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.