Ervaring met huis kopen deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 85 Laatste
Acties:
  • 531.467 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter

Ervaring met huis kopen

En alweer deel 5!

Dit topic gaat over het aankopen van een huis en alle aanverwante zaken. Van het uitzoeken tot en met de sleuteloverdracht, hier kan je terecht voor vragen, tips, e.d.

Heb je eenmaal je huis gekocht en ga je verbouwen, dan kan je in dit topic terecht.

Vorige delen
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4

Makelaar?
Een huis kopen of verkopen kan je doen met behulp van een makelaar. Zeker bij aankopen komt het tegenwoordig echter steeds vaker voor dat men de makelaar links laat liggen. Wij hebben dit min of meer ook gedaan; het huis hebben wij verkocht bij makelaarsland, omdat er dan een advertentie op funda komt. Zelf hebben we ook bij speurders een advertentie geplaatst.
De verschillende opties:
http://www.makelaarsland.nl/
http://www.iblue.nl/ (Postbank)
http://www.beetjehulp.nl/
http://www.makelaarsbasis.nl/

Ook bij de aankoop hadden we geen makelaar; we hebben echter wel een bouwtechnische keuring uit laten voeren. Zo'n keuring kost wel zo'n 250 euro, maar je kan daarmee wel waardevolle informatie krijgen die je kan gebruiken tijdens de onderhandeling.

Belastingdienst
Bij de aankoop van een bestaand huis moet je 6% (van de koopsom) aan overdrachtsbelasting betalen. De notaris handelt dit verder af.
Verder heb je het zogenaamde eigenwoningforfait; een bedrag (tabel) dat bij je belastbaar inkomen opgeteld wordt (waardoor je meer belasting moet betalen).
Daar tegenover staat dat huiseigenaren het voordeel hebben dat de rente en kosten voor de eigenwoningschuld (verbouwing valt hier ook onder) afgetrokken kunnen worden (meer). De voorwaarde is wel dat dit maximaal 30 jaar kan.

Tot slot is er nog de bijleenregeling. In het kort komt het er op neer dat de overwaarde die bij de verkoop van een huis vrijkomt, weer in het aangekochte huis gestoken moet worden. Als dit niet wordt gedaan, dan kan je beperking krijgen in de HRA (hypotheekrenteaftrek).

Hier vind je een overzicht welke posten wel en welke niet eenmalig aftrekbaar zijn.

Onroerend zaak belasting (OZB) en waterschapsomslag
Tegenwoordig moeten alleen huiseigenaren nog OZB betalen. Dit is een gemeentelijke belasting waarvan de hoogte afhankelijk is van de WOZ-waarde (Waardering Onroerende Zaken). Tegenwoordig wordt deze waarde elk jaar opnieuw vastgesteld (dit was 2 jaar).
De WOZ-waarde deel je door 2500 (naar beneden afronden); Het resultaat is het aantal eenheden. Per eenheid moet je een bedrag betalen; dit verschilt per gemeente. In Zoetermeer is dit bijvoorbeeld €3,80 (2007) per eenheid.

Bij het hoogheemraadschap moet je altijd (huur of koop) al ingezetenenomslag en verontreinigingsheffing betalen. Als huiseigenaar komt daar nog waterschapsomslag bij.

Verzekeringen
Als huiseigenaar moet je je huis zelf ook verzekeren (wat huurders niet hoeven): de opstalverzekering (let op of hier ook een glasverzekering bij zit). Met betrekking tot je huis heb je verder nog een inboedelverzekering en eventueel een rechtsbijstandverzekering.

Handige links
Funda - Woningen zoeken (NVM)
Dimo - Woningen zoeken (ook voor het opvragen van verkoopprijzen, vanaf 1999)
Jaap.nl - Woningen zoeken
Miljoen Huizen - Woningen zoeken (inclusief plaatsingsdatum en prijsgeschiedenis)
niki.nl - Nieuwbouwwoningen zoeken
nieuwbouwwijzer.nl - Nieuwbouwwoningen zoeken

Vereniging Eigen Huis
Independer - Hypotheken vergelijken
Kadaster - (Online) opvragen van koopsommenoverzicht, kadastraal eigendom en kaart
Actuele rentelijst (hypotheker.nl)

http://www.huiskopenvoorbeginners.nl/ - een volledige handleiding voor het kopen van een huis
http://www.fx.nl/
http://nibud.nl/
http://homefinance.nl/
http://www.overgeld.nl/
http://verzekeringssite.nl/
http://www.fiscalert.nl/

Taxatie:
http://www.taxatievergelijk.nl/

Notaris:
http://notarissen.startkabel.nl/
http://www.notaristarieven.nl/
http://www.notaristarief.nl/
http://www.degoedkoopstenotaris.nl/

PDF met per brutojaarloon/rentepercentage de woonlastenpercentages, maximale hypotheken en bijbehorende factoren in overzichtelijke tabellen: stond hier, maar nu hier.

Veel gemaakte fout bij hypotheek stukken kun je hier vinden.

Tips voor de startpost zijn welkom natuurlijk. :)

[ Voor 5% gewijzigd door MrSleeves op 16-02-2009 15:15 . Reden: typo en pdf-link was dood ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

mooi mooi mooi

ik had van de week hypotheker aan de lijn dat rabobank inkomstenbewijs van mij wilde (ik zit bij postbank dus kunnen ze niet zien bij rabo). Uiteindelijk bleek een prtscrn van Postbank telebankieren genoeg. Das best raar. Dat is toch mega fraudegevoelig. Kan zo wat verzinnen in photoshop als het moet. Was niet nodig uiteraard ;)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Jazzper schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:51:
mooi mooi mooi

ik had van de week hypotheker aan de lijn dat rabobank inkomstenbewijs van mij wilde (ik zit bij postbank dus kunnen ze niet zien bij rabo). Uiteindelijk bleek een prtscrn van Postbank telebankieren genoeg. Das best raar. Dat is toch mega fraudegevoelig. Kan zo wat verzinnen in photoshop als het moet. Was niet nodig uiteraard ;)
Meestal moet je toch een loonstrookje inleveren?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-04 09:46

Frostbite

🤦🏻‍♂️

rwb schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:58:
[...]

Meestal moet je toch een loonstrookje inleveren?
Klopt. Zo kunnen ze berekenen wat je max. hypotheek kan zijn.
Weet je gelijk welke huizen je kan bezichtigen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

jaja die heb ik uiteraard al lang ingeleverd, daarom snapte ik het ook niet. Maar had echt te maken dat er daadwerkelijk geld op je rekening binnenkomt. Letterlijke tekst mail hypotheker: "De Rabo wil graag nog een overzicht inzake bijschrijving van inkomen van jou". En dat was dus afschriften of prtscrn van telebankieren.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Jazzper schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:17:
jaja die heb ik uiteraard al lang ingeleverd, daarom snapte ik het ook niet. Maar had echt te maken dat er daadwerkelijk geld op je rekening binnenkomt. Letterlijke tekst mail hypotheker: "De Rabo wil graag nog een overzicht inzake bijschrijving van inkomen van jou". En dat was dus afschriften of prtscrn van telebankieren.
Mmm ik kan me niet herinneren dat ik dat ook heb moeten doen voor mijn hypotheek, maar mischien heb ik toch wel een kopie van een afschrift ingeleverd, maar dan weet ik het niet meer.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 18:04
Op het loonstrookje staat toch voor inkomsten??

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ja again, ik snap het ook niet. Ik kan ook in de verste verte niet verzinnen waarom er aanleiding zou zijn voor twijfel. wellicht omdat het een jaarcontract was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Een leuke tip om op te letten overigens...
Ik kocht onlangs een woning ter verhuur in een stadscentrum. Ik ben vrij bekend met de omgeving daar en ik vroeg met opzet aan de makelaar of het monumentaal is. Hij antwoorde hier nee op echter bij de Notaris kwam pas te boven dat ik te maken heb met een beschermd statdsgezicht. Nu is dit niet al te erg en geeft je dit wel wat meer ruimte maar dit is toch zeker voor een koper iets om op te letten.
2e punt wat ik ook nog niet eerder had meegemaakt is dat dankzij de leeftijd van het pand (150+ jaar oud) de houten draagconstructie vroeger eens aangevreten was door houtwormen. Nu staat het geheel nog steeds overeind maar dit gaat me toch wel extra geld kosten om de boel preventief te laten ruimen.
Omgekeerd had in de koperscontract laten opnemen dat een dak vernieuwd moest worden en de rekening moest worden voorgelegd, dit heeft me wel wat onkosten bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Jazzper schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:24:
ja again, ik snap het ook niet. Ik kan ook in de verste verte niet verzinnen waarom er aanleiding zou zijn voor twijfel. wellicht omdat het een jaarcontract was?
Nee klopt wij moesten ook allebei een bankafschrift tonen waarop daarwerkelijk het salaris stond.
Via http://www.fdconline.nl/index.php?id=87&MP=82-19 Lees je dat ze zeker willen weten dat jij het op de salarisstrook aangegeven salaris krijgt.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-04 08:23

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik wil me begin volgend jaar ook op de huizenmarkt gaan storten. Binnenkort zal mijn salaris een flink stuk omhoog gaan en dan heb ik eindelijk de mogelijkheid om iets te kopen voor de langere termijn. Ik zag het niet zitten om nu iets voor 2 ton te kopen en dan na 5 jaar zoiets te hebben dat het toch te klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

goeie link, opnemen in de startpost zeg ik!

en TB: succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:49

Mx. Alba

hen/die/zij

Toen mijn €40.000 al bij de notaris lag en de notaris dit aan de bank bevestigd had, moest ik ook alsnog een kopie bankafschrift leveren voor die overschrijving. Een screenshot van internetbankieren was voldoende. Ze wilden waarschijnlijk gewoon zeker weten dat dat geld van één van onze eigen rekeningen af kwam en dat er niet ergens gesjoemeld werd ofzo. Ik vond het wel een beetje vreemd, maarja.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Jazzper schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:16:
goeie link, opnemen in de startpost zeg ik!

en TB: succes!
ik kwam hem ook maar via google tegen :P

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 104% gewijzigd door Cocytus op 02-01-2009 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Vorige week dinsdag verliep bij mij de ontbindende voorwaarden. Op maandag kreeg ik van de hypotheekboer dat mijn hypotheekverstrekker de hypotheek heeft afgewezen. Het bleek dat ik een betaalrekening met een krediet van 1000,= op mijn naam had staan.

Uit vorm van coulance, konden ze de hypotheekaanvraag nog alleen dezelfde werkdag vasthouden. Aan mij was de taak om mijn bank bereid te vinden om die krediet eraf te halen. Helaas moest ik dit op een maandag regelen. Omdat de bank op maandag maar erg kort open is, zag ik de bui al hangen. Toen ze 's middags eindelijk opengingen, heb ik het verhaal uitgelegd. Hun gingen het krediet eraf halen, maar het duurt ~ 3 dagen voordat dit bij BKR is doorgekomen.
Daarom een uitdraai en een screenshot meegekregen, welke de hypotheekverstrekker goed keurde. Eind die week zou ik een brief of mailtje krijgen, met "gefeliciteerd met uw schulden". Een brief zou ik sowieso krijgen, maar een mailtje als (eventueel) voorloop zeg maar.
Je raad het al: geen brief of mailtje binnen gekregen.

Gisteren de hypotheekboer gebeld en die zou er achteraan gaan. Helaas nog niets gehoord, dus gaan we vandaag maar weer bellen. :O

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-04 16:22
Nieuwe huizenmetazoeker.. http://www.huizenzoeker.nl/

Niet veel nieuws, behalve dat je hier makkelijker op de originele makelaarswebsite terecht komt.

[ Voor 48% gewijzigd door Atomsk op 28-08-2008 13:15 ]

_██_
(ಠ_ృ)

• n4m3l355
Cocytus schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 21:47:
[...]

Sorry, maar het is ook wel stom om zo'n oud pand te kopen zonder uit te zoeken wat de staat is, zonder een garantie op te nemen in het contract. Voor het beschermde stadsgezicht geldt dat je dat zelf na had moeten gaan; als het problemen had opgeleverd had je geen poot gehad om op te staan.
Ik weet niet hoevaak jij houten dakbalken hebt gezien die zwart geteerd zijn waarna je pas met je neus erop te zitten ziet dat er miniscule gaatjes in zitten maar voor mij was het voor het eerst. Eveneens vanwege de leeftijd van een pand zal geen enkele verkoper een garantie opnemen aangezien er altijd problemen aanwezig kunnen zijn die je mist op het eerste gezicht.
En qua stadsgezicht was het idd stom van mezelf ik was vergeten dat beschermd stadsgezicht niet hetzelfde is als monumentaal. Iets wat overigens enkel opgenomen is bij de lokale gemeente ipv landelijk dus om zoiets uit te vinden is wederom niet een eerste stap.
Dat daar gelaten moet ik toch erbij zeggen dat het verder een interessante aankoop was. Ik had nog nooit iets ouds gekocht wat voor mij wel weer een leerzame ervaring was. Leuke is dat ik toevallig mn buurvrouw sprak die er slechts 3 jaar blijft wonen, ik ga dan ook binnenkort eens voorzichtig eens aankaarten of ze dat tzt aan mij wilt verkopen.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Auw Rayman... wij hadden ook verlopen deadline. Kneep hem lichtelijk maar bij ons kwam het goed. Hopelijk bij jou ook snel.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Atomsk schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 12:31:
Nieuwe huizenmetazoeker.. http://www.huizenzoeker.nl/

Niet veel nieuws, behalve dat je hier makkelijker op de originele makelaarswebsite terecht komt.
Mja. Het valt me op dat al die sites dezelfde bronnen gebruiken en dat uiteindelijk geen van alle sites echt meer waarde toevoegt dan de ander.

Afgezien van het feit dat er nog veel alleen offline beschikbaar is. Mijn dorp tot 175.000 heeft volgens meerdere sites niets beschikbaar, terwijl de lokale makelaars daar toch een andere mening over hebben.

Kortom, leuk om te orienteren, maar verder zie ik niet de toegevoegde waarde.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• _Rayman_
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Jazzper schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 13:22:
Auw Rayman... wij hadden ook verlopen deadline. Kneep hem lichtelijk maar bij ons kwam het goed. Hopelijk bij jou ook snel.
Bij mij was het diezelfde werkdag (dus 1 dag voordat de deadline verliep) rond. Ondertussen heb ik wel de email binnen gekregen. Ook de hypotheekstukken zijn naar de notaris gestuurd.

Nu wachten op 1 oktober (dag waarop ik de sleutel krijg). Volgende week mag ik een keer komen meten in de woning. Een keukenboer is gestrikt en die komt ook gelijk mee. _/-\o_

Anoniem: 39993

rwb schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:19:
[...]

Mmm ik kan me niet herinneren dat ik dat ook heb moeten doen voor mijn hypotheek, maar mischien heb ik toch wel een kopie van een afschrift ingeleverd, maar dan weet ik het niet meer.
Heb ik ook niet hoeven doen. Loonstrook en werkgeversverklaring waren voldoende voor de ABN. (Verder heb ik daar geen rekening lopen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wat voor extra kosten komen er nog bij buiten je hypotheek. Levensverzekering opstalverzekering weet ik maar aan wat voor bedragen moet ik dan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Bah, vind ik een brief van SenterNovem in de bus, of ik nog even "een kopie van de overeenkomst van uw lening of krediet" wil toesturen. Alleen gaat het hier om een opgegeven studieschuld, bij de IB-groep dus.

Uiteraard heb ik ooit lang geleden studiefinanciering aangevraagd en later studieschuld gemaakt, maar ik kan me niet herinneren dat ik kredietovereenkomst heb met de IB-groep en daar dus een afschrift van zou moeten hebben. Het is tenslotte geen bank maar een overheidsinstelling en het grootste deel van die overeenkomst ligt volgens mij vast in de wet studiefinanciering en niet in een of andere kredietaanvraag.

Ik had ze al een kopie gestuurd van het laatste "bericht terugbetalen", maar dat wordt blijkbaar niet gezien als een overeenkomst. Is er nog iets dat ik kan doen, of is dit kansloze bureaucratie waarbij ze weten dat ik niet kan overleggen wat ze willen, maar ze het toch voor de vorm maar even vragen? ;(

Update: wazige organisatie: krijg nu weer te horen dat de aanvraag afgerond is en "het waarschijnlijk vandaag op de post gaat". 8)7 Ambtenaren.. -O-

[ Voor 7% gewijzigd door Atomsk op 01-09-2008 14:19 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-04 18:47

FaceDown

Storende factor.

n4m3l355 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 13:17:
[...]

Ik weet niet hoevaak jij houten dakbalken hebt gezien die zwart geteerd zijn waarna je pas met je neus erop te zitten ziet dat er miniscule gaatjes in zitten maar voor mij was het voor het eerst. Eveneens vanwege de leeftijd van een pand zal geen enkele verkoper een garantie opnemen aangezien er altijd problemen aanwezig kunnen zijn die je mist op het eerste gezicht.
En daarom zijn er dus bouwkundige keuringen. Een expert zal wel zien of er zaken mis zijn die een leek over het hoofd ziet. Hij kan ook een raming van herstelkosten maken en die kun je vervolgens in mindering brengen op de koopprijs. Daartoe moet je natuurlijk wel een clausule in je koopcontract opnemen (voorbehoud van bouwkundige keuring), die eerder regel dan uitzondering zijn.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130184

Tja alleen een bouwkundige keuring moet je ook maar mazzel mee hebben. Goed je moet wat, maar vertrouw er ook niet blind op. In de papierwinkel van zo'n keuring staat ook duidelijk dat het allemaal onder voorbehoud is en blabla, dus als ze voor een ton aan termietschade missen (ik noem maar wat) zeggen ze "tja dat is jammer meneer, tot ziens". In principe kan elke jan l*l die keuringen uitvoeren want je kan ze toch niks maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:47

St@m

@ Your Service

Ik heb mijn financieel adviseur al gemailed, maar denk dat ik hier sneller antwoord krijg :P
Als je nou een hogere hypotheek hebt genomen zodat je wat geld overhebt voor verbouwingen en andere zut. Wanneer krijg je dat dan?
Als je bij de notaris bent geweest om de boel over te sluiten? Dat is nou niet echt handig toch?
Heb al een heleboel gekocht van mijn spaarcentjes, maar de keuken en open haard moeten ook nog betaald worden :p en daarvoor hadden we dus wat extra's. Maar dat is niet handig als het geld pas na de handtekeningen komt :P

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-04 13:09

Stoffel

Engineering the impossible

St@m schreef op maandag 01 september 2008 @ 14:38:
Ik heb mijn financieel adviseur al gemailed, maar denk dat ik hier sneller antwoord krijg :P
Als je nou een hogere hypotheek hebt genomen zodat je wat geld overhebt voor verbouwingen en andere zut. Wanneer krijg je dat dan?
Als je bij de notaris bent geweest om de boel over te sluiten? Dat is nou niet echt handig toch?
Heb al een heleboel gekocht van mijn spaarcentjes, maar de keuken en open haard moeten ook nog betaald worden :p en daarvoor hadden we dus wat extra's. Maar dat is niet handig als het geld pas na de handtekeningen komt :P
Zonder handtekening krijg je niks, je hebt immers officieel nog geen onderpand. Het geld van de hypotheek staat waarschijnlijk bij de notaris op de rekening. Hij fungeert als een soort 'escrow'-service die er voor zorgt dat jij je geld krijgt als aan alle voorwaarden is voldaan. Waaronder dus dat je een onderpand hebt voor je lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Stoffel schreef op maandag 01 september 2008 @ 14:44:
[...]

Zonder handtekening krijg je niks, je hebt immers officieel nog geen onderpand. Het geld van de hypotheek staat waarschijnlijk bij de notaris op de rekening. Hij fungeert als een soort 'escrow'-service die er voor zorgt dat jij je geld krijgt als aan alle voorwaarden is voldaan. Waaronder dus dat je een onderpand hebt voor je lening.
Dat dacht ik al ja :) Dan moeten we nog even wachten voordat we de rest kopen

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
FaceDown schreef op maandag 01 september 2008 @ 14:24:
[...]

En daarom zijn er dus bouwkundige keuringen. Een expert zal wel zien of er zaken mis zijn die een leek over het hoofd ziet. Hij kan ook een raming van herstelkosten maken en die kun je vervolgens in mindering brengen op de koopprijs. Daartoe moet je natuurlijk wel een clausule in je koopcontract opnemen (voorbehoud van bouwkundige keuring), die eerder regel dan uitzondering zijn.
Ik vermoed als bouwkosten deskundige zijnde dat ik hier wel enig inzicht in heb en ook met enige regelmaat hier mee van doen heb ;) Dat terzijde gelegd blijf ik erbij dat ondanks ik een bouwkundige ben en al vraag je er nog een andere bij dat diegene niet in een zwart geteerde balk kleine gaten zal zien totdat hij er boringen in gaat maken, iets wat tijdens een bouwkundige keuring zeker niet zal worden uitgevoerd. Verder valt bij een oud pand als raming zijnde heel moeilijk op te maken en wederom angezien ik ook vaker als verkopende partij aan de tafel gezeten te hebben zou ik zoiets nooit opnemen aangezien je als verkoper juist door de moeilijkheden van een oud pand niet weet waar je aan toe bent. Zeker wanneer de leeftijd wat hoger is van een pand (in dit geval 150+ jaar) is het vaak een take it or leave it verhaal. Keurmerken enz. zijn leuk maar bij aankoop niet relevant het is de locatie zelf wat veel geld kost en in mijn geval ook weer op zal brengen.
---edit---
Overigens zoals AM2 ook aangeeft, een bouwkundig rapport stelt zichzelf altijd veilig dus als hij dit niet ziet, heb je geen poot op te staan. En wat er ook wordt aangekaard vaak stellen deze keuringen niets voor omdat je (tenzij sommige deskundige) hiervoor niet beëdigd hoeft te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door n4m3l355 op 01-09-2008 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:30
Sluiten jullie bij je hypotheek ook een AOV/Maandlastbeschermer/Woonzeker verzekering?

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Stinger_Ventura schreef op maandag 01 september 2008 @ 23:17:
Sluiten jullie bij je hypotheek ook een AOV/Maandlastbeschermer/Woonzeker verzekering?
Wij hebben dat niet gedaan. Ik heb het idee dat veel van die producten/diensten van de laatste jaren zijn. Daarbij zijn ze meestal redelijk aan de prijs; vooral omdat de kosten bij uitbetalen ook hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Laatst online: 15:43
Stinger_Ventura schreef op maandag 01 september 2008 @ 23:17:
wij hebben het wel gedaan... waren iets van 35 euro per maand kwijt... verzekerd bedrag: 600 en 350 euro.

dus dat valt nogal mee....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Premies voor verzekeringspolissen kosten Nederlanders gemiddeld 12,3 procent van hun inkomen. Nog nooit werd er zoveel geld uitgegeven aan verzekeringen.
http://www.elsevier.nl/we...gen-aan-verzekeringen.htm

Leuk en aardig al die verzekeringen, maar voor je het weet ben je twee of drie keer verzekerd voor hetzelfde. Daarnaast hoort risico nu eenmaal bij het leven vind ik. Zit me altijd te ergeren als zo'n adviseur met wijd opengesperde ogen je vraagt "wat als u arbeidsongeschikt raakt!??" Alsof dat gelijkstaat aan levenslange opsluiting in een strafkamp.

Ja, dat is vervelend, maar ik ben vanuit m'n werk al bijverzekerd voor een paar jaar extra uitkering, dus ik ga daar niet nog eens een verzekering bovenop nemen.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Atomsk schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 10:52:
Premies voor verzekeringspolissen kosten Nederlanders gemiddeld 12,3 procent van hun inkomen. Nog nooit werd er zoveel geld uitgegeven aan verzekeringen.

Leuk en aardig al die verzekeringen, maar voor je het weet ben je twee of drie keer verzekerd voor hetzelfde. Daarnaast hoort risico nu eenmaal bij het leven vind ik. Zit me altijd te ergeren als zo'n adviseur met wijd opengesperde ogen je vraagt "wat als u arbeidsongeschikt raakt!??" Alsof dat gelijkstaat aan levenslange opsluiting in een strafkamp.

Ja, dat is vervelend, maar ik ben vanuit m'n werk al bijverzekerd voor een paar jaar extra uitkering, dus ik ga daar niet nog eens een verzekering bovenop nemen.
En daarom hebben wij uitgebreid de tijd genomen om te kijken wat er al verzekerd was (samen met de adviseur) en wat we zelf af wilden dekken. Als je als koppel een groot inkomensverschil hebt, moet je (mijns inziens) wel wat dingen afdekken. Als de veelverdiener wegvalt, moeten er geen problemen ontstaan.
Maar goed, dat is iedereen voor zich. Als je inderdaad alle premies bij elkaar optelt, moet je voor jezelf nagaan of dat de moeite nog wel waard is.... In ons geval was dat een duidelijke ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Heb het zelf ook niet gedaan bij afsluiten van de hypotheek
Maar zit me nu dat af te vragen of het alsnog zinvol is.

Verzekering loopt 5 jaar, en voor €500,- betaal je 19 euro per maand met 1 jaar wachttijd.
Vraag me dus af of het de moeite is.
Aan de ene kant is die 19 euro aftrekbaar ( dus netto 11 euro), aan de andere kant dekt die 500 euro niet de gehele rentelast van de hypotheek.
Viel me wel op dat de prijzen wat omlaag zijn gegaan, kreeg eerst een offerte van 25 euro voor dezelfde verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 11:24:
Heb het zelf ook niet gedaan bij afsluiten van de hypotheek
Maar zit me nu dat af te vragen of het alsnog zinvol is.

Verzekering loopt 5 jaar, en voor €500,- betaal je 19 euro per maand met 1 jaar wachttijd.
Vraag me dus af of het de moeite is.
Aan de ene kant is die 19 euro aftrekbaar ( dus netto 11 euro), aan de andere kant dekt die 500 euro niet de gehele rentelast van de hypotheek.
Viel me wel op dat de prijzen wat omlaag zijn gegaan, kreeg eerst een offerte van 25 euro voor dezelfde verzekering.
bedenk wel dat als je die 19 euro aftrekbaar maakt, je ook je eventuele uitkering op moet geven aan de fiscus! Wij trekken hem niet af en hebben bij een eventuele uitkering dan ook een onbelaste vergoeding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
miel schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 11:34:
[...]

bedenk wel dat als je die 19 euro aftrekbaar maakt, je ook je eventuele uitkering op moet geven aan de fiscus! Wij trekken hem niet af en hebben bij een eventuele uitkering dan ook een onbelaste vergoeding!
Eens!

Echter, Je kan nu die 19 euro tegen een hoog tarief aftrekken. Als je arbeisongeschikt raakt, en dus een terugval in inkomen hebt ( die 500 euro) dan is de belasting ook lager, en je uitkering dus hoger.

Verdien je veel, dan heb je 52% aftrek, en mogelijk 35% belasting als je zo ongelukkig bent om van de uitkering gebruik te moeten maken.

Ik zou dus altijd aftrekken.
Nadeel is wel dat je rentelast dan ook minder fiscaal voordeel opleverd.
Vandaar dat ik het een beetje "Broekzak-Vestzak" verzekering vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-04 18:47

FaceDown

Storende factor.

Atomsk schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 10:52:

Maar je zult er wel altijd een stuk op achteruit gaan. Zeker als je helemaal tot aan je nek in de hypotheekschuld zit heb je een probleem als je arbeidsongeschikt raakt; dan kun je je huis verkopen.

Wij zitten veel lager dan onze max. hypotheek en hebben dan ook geen arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten.

Overigens komt daar nog bij; Als je ECHT arbeidsongeschikt raakt zodat je dus niet meer kan werken, kun je dan nog wel traplopen? Zo nee dan zal 95% sowieso moeten verhuizen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
FaceDown schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 12:42:
[...]

Maar je zult er wel altijd een stuk op achteruit gaan. Zeker als je helemaal tot aan je nek in de hypotheekschuld zit heb je een probleem als je arbeidsongeschikt raakt; dan kun je je huis verkopen.

Wij zitten veel lager dan onze max. hypotheek en hebben dan ook geen arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten.

Overigens komt daar nog bij; Als je ECHT arbeidsongeschikt raakt zodat je dus niet meer kan werken, kun je dan nog wel traplopen? Zo nee dan zal 95% sowieso moeten verhuizen.
Ja, dat realiseer ik me ook wel. Het is een risico dat je neemt. Aan de andere kant zijn die paar % op je inkomen wel een behoorlijk bedrag over je hele leven gerekend. Daarnaast is de enige die last heeft van een inkomensterugval momenteel mijzelf. Tenslotte ben ik niet van plan langer dan 6-10 jr te blijven wonen waar ik nu woon en of ik in de toekomst weer ga kopen zie ik dan wel.

Je kun je ook verzekeren tegen werkeloosheid trouwens.. je kunt wel bezig blijven.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

een ander leuk addertje onder het gras van een arbeids ongeschiktheids verzekering is dat ze niet gelijk voor de volle 100% uitkeren.

vaak staan in de voorwaarden dat pas bij 50% arbeidsongeschikt er maar 50% van de premie uitbetaald word.
Je moet vaak bijna 100% afgekeurd worden wil je de volledige premie krijgen. en die krijg je maar een paar jaar en zul je na een periode toch je huis "gedwongen" moeten verkopen.

En vaak zoeken die instanties wel ander werk voor je zodat je niet meer arbeidsongeschikt bent. bv een kantoorbaan achter een pctje ipv stratenmaker op straat.

Dus het nut van zo'n verzekering zie ik niet in. je word bedonderd bij het leven en je schiet er weinig mee op. zorg gewoon voor een beetje spaargeld en dan kun je je inkomemsderving ook nog wel even opvangen mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 13:55:
een ander leuk addertje onder het gras van een arbeids ongeschiktheids verzekering is dat ze niet gelijk voor de volle 100% uitkeren.

vaak staan in de voorwaarden dat pas bij 50% arbeidsongeschikt er maar 50% van de premie uitbetaald word.
Je moet vaak bijna 100% afgekeurd worden wil je de volledige premie krijgen. en die krijg je maar een paar jaar en zul je na een periode toch je huis "gedwongen" moeten verkopen.

En vaak zoeken die instanties wel ander werk voor je zodat je niet meer arbeidsongeschikt bent. bv een kantoorbaan achter een pctje ipv stratenmaker op straat.

Dus het nut van zo'n verzekering zie ik niet in. je word bedonderd bij het leven en je schiet er weinig mee op. zorg gewoon voor een beetje spaargeld en dan kun je je inkomemsderving ook nog wel even opvangen mocht dat nodig zijn.
Kijk, dat was waar ik naar zocht.

Toch de goede keus gemaakt.

100% aflossingsvrij, geen AOV, geen ORV.
Rest gewoon zelf in Box 3 bij elkaar klussen.

Gaat het goed, dan bouw ik vermogen op en los ik daarmee af.
Gaat het fout, dan heb ik een vermogen om op in te teren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 13:55:

Dat is inderdaad ook de reden dat ik geen AOV genomen heb. Mijn moeder werkt in de gehandicaptenzorg en heeft wel eens nagezocht hoeveel mensen er 100% arbeidsongeschikt verklaard worden, en dat is echt bijna niemand. Zelfs mensen die bij haar op het Activiteiten Centrum lopen die niet eens meer zelf naar de WC kunnen zijn nog niet 100% afgekeurd.

Je zult dus niet vaak van de uitkering kunnen genieten. Ik neem dus maar het risico van arbeidsongeschikt raken, als dat gebeurt zal ik waarschijnlijk inderdaad mijn huis uit moeten, maar dat is nou eenmaal een van de risico's van het leven. Daarbij is de IT ook niet echt een beroep waar de kansen op volledige Arbeidsongeschiktheid erg groot zijn. Als je bijvoorbeeld in de bouw zit dan is het risico veel groter, maar je betaalt dan waarschijnlijk ook veel meer premie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Er zijn ook AOV's die WEL het hele bedrag uitkeren als je maar 50% arbeidsgeschikt bent.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-04 11:22
Ook deze threat maar eens opgezocht en doorgelezen voor verhalen (vooral de verhalen waar mensen bieden op huizen). Ik heb zelf mijn huis verkocht en gisteren in de ochtend een bod gedaan op een ander huis.

Nu kreeg ik deze middag van de makelaar te horen dat de bewoners eerst wilde overleggen met hun zoon welke in het buitenland zit. Eind deze week hoopte hij meer te kunnen vertellen. Nu liet hij echter vorige keer doorschemeren dat er aanstaande donderdag mensen komen kijken voor een 2de bezichtiging. Ik ben toch bang dat hier dus een "vies" spelletje wordt gespeeld. Dat de verkopers wachten op 2 bieders en met de beste in onderhandeling kunnen gaan. Ik geef de kopers geen ongelijk, maar vind het zelf wel vervelend. 1 en al adrenaline in mijn lichaam van de spanning.

Nu was het huis aangeboden voor 224.500 en mijn eerste bod was 207.000 (geen idee of dit hoog laag is, hoop rond 216.000 uit te komen.) Maar stel dat de andere mensen die gaan kijken ook een bod willen uitbrengen, mag de makelaar dan zeggen wat ik geboden heb? (zodat ze op 208.00 gaan zitten en dan de onderhandelingen met hun worden gestart)

En kan ik andere acties ondernemen om deze mensen te pushen voor donderdag in onderhandeling te gaan. Of is elke telefoontje nu een seintje dat ik het huis wel erg graag wil en dat de prijs verder wordt opgedreven.

Lastig allemaal. (En misschien vinden ze het bod zowiezo te laag :'( )

Wilde altijd al iets over computers weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik denk persoonlijk dat 207.000 een best net eerst bod is. Als de verkopers inderdaad eerst een bod van de andere mensen afwachten zou dat jammer zijn. Ik zou verder ook niet zo ver met het spelletje meegaan. Als ze komen dat de tegenpartij een hoger bod heeft zou ik aangeven dat je om de tafel wilt gaan zitten om eventueel op een eind bod te gaan komen, maar ik zou nooit mee gaan in het tegen elkaar op bieden.

Het is natuurlijk de vraag wat de verkopers in hun hoofd hebben voor verkoop prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 09:49

Mx. Alba

hen/die/zij

* Mx. Alba is heden morgen om 11:15 officieel eigenaar geworden van een mooie tussenwoning in Nijkerk *O*

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
@DarkAngel gewoon rustig blijven zitten joh.. straks bied je de volle mep en heb je het gevoel dat je teveel geboden hebt. Ik had onlangs een woning gekocht en daar ging ook meer dan 10% vd vraagprijs af, en bij nader inzien had ik vermoedelijk nog wel iets lager kunnen zitten. Dus tenzij je die woning heel graag wilt en gelegen zit om woonruimte, gewoon rustig blijven zitten en je vooral niet laten opjagen door de verkoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:25

Tank80

Cyanide&&Happiness

SirDarkAngel schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 14:27:
...

Lastig allemaal. (En misschien vinden ze het bod zowiezo te laag :'( )
Laat je niet gek maken! Eigenlijk had je gewoon moeten zeggen dat je ook bij andere huizen aan het kijken bent ;) Pin je sowieso niet vast op dat ene huis, in jou prijsklasse staat bergen te koop op het moment. Wacht gewoon rustig af tot eind deze week en als hij dan terugbelt met een tegenbod dan weet je genoeg ;)

maar ken het gevoel hoor, heb vorige week ook een huis gekocht en als je dan je eerste bod hebt uitgebracht dan is het geduld opbrengen daarna idd wel erg lastig... :X )

Je imiteert me mateloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gisteren zat ik even op Funda te kijken en een huis wat er volgens de site pas sinds gisteren opstaat heb ik al veel eerder erop zien staan. Dus op miljoen huizen gekeken en die woning blijkt al sinds September vorig jaar te koop te staan en ondertussen van 375K naar 325K gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-04 07:26
TrailBlazer schreef op woensdag 03 september 2008 @ 07:52:
Gisteren zat ik even op Funda te kijken en een huis wat er volgens de site pas sinds gisteren opstaat heb ik al veel eerder erop zien staan. Dus op miljoen huizen gekeken en die woning blijkt al sinds September vorig jaar te koop te staan en ondertussen van 375K naar 325K gezakt.
Dat stond vanmorgen ook in het DVHN.
Hier ook een artikel:
Huizensites bedriegen woningkoper

EINDHOVEN - De grootste huizensites van ons land zetten potentiële huizenkopers op grote schaal op het verkeerde been. De sites goochelen met gegevens die aangeven hoelang een huis al te koop staat.
Meer hier:
http://www.ed.nl/algemeen...bedriegen-woningkoper.ece

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

collega is ook huis aan het kopen. Op al mijn adviezen (en ik houd me al in) steevast het antwoord: "ik vertrouw mijn adviseur, die heeft er al naar gekeken".

Damn die spreek ik over 10 jaar nog wel es ;)
(o.a. boeteclausule bij voortijdige verhuizing van verstrekker etc).

gaat om WU Konstant 50% aflv en 50%sp , 9 jaar, met NHG. Nog valkuilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Wat dat betreft zijn sites als www.directwonen.nl wel handig. Voor gewoon zoeken is deze knap waardeloos, omdat er zoveel huizen in staan die al lang verkocht zijn, maar ze houden wel bij wanneer de prijs en/of makelaar is gewijzigd.

Wat googelen op straatnaam + huisnummer is ook handig omdat dit wel eens pdf's van (gedateerde) woningkrantjes oplevert.

Zit zelf momenteel op alles en iedereen te wachten en daar is weinig aan. Moest nog een onderzoekje laten doen van de verzekeringsmaatschappij, waardoor ik de oorspronkelijke overdracht een week heb moeten verzetten (verkoper zit echter in het buitenland en is niet goed bereikbaar). Labuitslag duurt echter ook lang en dan moet de verzekeraar het nog afronden en tenslotte moet het de hypotheekverstrekker het weer definitief rond maken.

Vraag me af of dit met een week uitstel (15 sept) zelfs nog haalbaar is. :/ Gooit heel m'n verhuisplanning overhoop zo. :(

_██_
(ಠ_ృ)

Anoniem: 31491

Nu ben ik sinds afgelopen maandag de trotse eigenaar van mijn 1e apartement met een oppervlak van om en nabij 70 m2. Gelijk de meterstanden doorgegeven naar Essent en de WML (Watermaatschappij Limburg) en nu krijg ik vandaag de berekening van het voorschot voor gas en elektriciteit; 58 euro per maand, gebaseerd op ongeveer 1350 kWh en 1350 kuub gas per jaar. Is dit niet erg laag geschat door Essent? Kijk, het is natuurlijk een leuk bedrag maar het moet niet zo zijn dat ik aan het eind van het jaar nog eens 50% van de rekening moet gaan ophoesten.

Morgen toch maar eens bellen of het voorschot niet hoger kan.

En voor de duidelijkheid, ben single en zal door de week overdag niet aanwezig zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 31491 op 04-09-2008 00:27 ]

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Anoniem: 31491 schreef op donderdag 04 september 2008 @ 00:26:
Nu ben ik sinds afgelopen maandag de trotse eigenaar van mijn 1e apartement met een oppervlak van om en nabij 70 m2. Gelijk de meterstanden doorgegeven naar Essent en de WML (Watermaatschappij Limburg) en nu krijg ik vandaag de berekening van het voorschot voor gas en elektriciteit; 58 euro per maand, gebaseerd op ongeveer 1350 kWh en 1350 kuub gas per jaar. Is dit niet erg laag geschat door Essent? Kijk, het is natuurlijk een leuk bedrag maar het moet niet zo zijn dat ik aan het eind van het jaar nog eens 50% van de rekening moet gaan ophoesten.

En voor de duidelijkheid, ben single en zal door de week overdag niet aanwezig zijn.
Het verbruik hangt natuurlijk ernstig af van de isolatie van de woning en de bewoner. Als je twee servers, waterbed, whirlpool, en een wiet kwekerij hebt is het verbruik hoger dan bij iemand die 70u in de week werkt en kaarsjes gebruikt voor de verlichting. Je zou de vorige bewoner kunnen vragen wat hij betaalde, maar ik neem aan dan Essent deze gegevens ook voor haar schatting gebruikt. Wat je ook kan doen is de huidige standen opschrijven en over een maand kijken wat je gebruikt hebt dit x 12 en dan vergelijken met je voorschot.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-04 07:26

Volgens mij heeft Essent dat bedrag toch zo uitgekozen adv het verbruik van de laatste 3 jaren ?
En meld je zelf gewoon aan voor de verbruiksmail.
Dan heb je eens in de zoveel tijd een mailtje van Essent wat naar bedrag per maand je meterstanden moeten zijn..
Dan heb heb je nooit na 1 jaar een onverwachte nota.

• Stinger_Ventura

Liever te weinig betalen en later bijleggen, dan nu te veel en later terugkrijgen!

• n4m3l355
Mij lijkt het erg weinig eigenlijk. Ik zit ietsjes ruimer met z´n tweeen dan wel maar zijn an sich weinig thuis met nog steeds een voorschot van ±160 euro. Hier kwam ik het afgelopen jaar net mee uit ...

• miel

zet gewoon je verbuiksmail aan.. krijg je 4 keer per jaar een mail wat de standen zouden moeten zijn.... en dan kun je dan online je voorschot aanpassen!

• Atomsk
Weer eens wat goed nieuws te melden: aanvraag voor koopsubsidie is goedgekeurd! *O* Wat belangrijk is, is dat studieschuld dus wel degelijk meetelt in de beoordeling. Voldoe je dus aan de overige voorwaarden (niet eerder een huis bezeten, hypo met NHG voorwaarden, huis niet te duur, etc) en zit je in de aflosfase van je opgebouwde studieschuld, dan kun je dit bij je aanvraag opgeven. Het meest recente "bericht terugbetalen" van de IB groep telt als bewijs. Blij dat ik dit toch aangevraagd heb, onlangs dat m'n eerdere hypotheekadviseur bij hoog en laag beweerde dat dit geen zin had.

[ Voor 14% gewijzigd door Atomsk op 09-09-2008 10:07 ]

_██_
(ಠ_ృ)

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-04 22:49

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik ben op dit moment ook bezig met kopen van een woning. Had een perfecte woning voor mij gevonden in het centrum van Utrecht. Alleen kom ik er niet helemaal uit met de verkoper. De woning staat al zo'n 8 maanden te koop met een vraagprijs van 439.500. In al die tijd is die prijs nooit omlaag gegaan - de vraagprijs is dus veelste hoog.

Na onderhandelen heb ik mijn uiterste bod gedaan van 415.000, maar de verkoper is koppig en wil hem niet laten gaan voor minder dan 425.000. Ik wil hem heel graag hebben maar op aanraden van mijn makelaar ben ik niet hoger meer gegaan, aangezien ik dan dief van mijn eigen portemonnee ben.

Hij speelt denk ik hard to get, dus wanneer hij hem voor 415 wil laten gaan kan ie mij bellen. Maar anders ga ik mooi verder kijken, heb inmiddels alweer een andere woning op het oog mocht het hem niet gaan worden.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Heb je blokverwarming of een eigen CV? Boiler of geiser? HR-ketel die (dus) ook warm water doet of antieke CV en daarnaast nog een geiser? Enkel of dubbel glas? Fatsoenlijk geisoleerd of jaren 60 flat? Buitenmuren of onderste/bovenste verdieping, of aan 4 kanten (boven/onder/zijkanten) buren?

Electriciteit is wat laag, gas misschien ietwat hoog. Ik denk dat het redelijk kan kloppen, zeker als je niet vaak thuis bent. Het zal sowieso gebaseerd zijn op het verbruik van de vorige bewoner.

Het voorschot verhogen zullen ze altijd willen, ze maken namelijk leuke winsten op alle te hoge voorschotten (rente). Kun je beter wat geld opzij zetten naar een spaarrekening en als het inderdaad te laag blijkt, volgend jaar dat bedrag bijbetalen.

Edit: je hebt kans dat je een keertje 100-150 euro moet bijbetalen, tenzij je zelf absurd veel computers hebt e.d. en die altijd aan zet zal het verder wel meevallen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 04-09-2008 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 14:40

denivan

de enige

Heb dit topic wat doorgezocht, maar vind het antwoord op volgende vraag niet onmiddellijk :

Zijn er 'spelregels' bij het onderhandelen ? Is er bvb een bepaald percentage (ik dacht aan 20 %) dat je van de listing-price afdoet bij je eerste bod ? En is er dan ook ongeveer een vast percentage wat men bij het tegenbod doet ?

N.B. Ik woon in Belgie, weet niet of dit veel uitmaakt.

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

denivan schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 16:54:
Heb dit topic wat doorgezocht, maar vind het antwoord op volgende vraag niet onmiddellijk :

Zijn er 'spelregels' bij het onderhandelen ? Is er bvb een bepaald percentage (ik dacht aan 20 %) dat je van de listing-price afdoet bij je eerste bod ? En is er dan ook ongeveer een vast percentage wat men bij het tegenbod doet ?

N.B. Ik woon in Belgie, weet niet of dit veel uitmaakt.
Nee, er zjin geen vaste spelregels. Gemiddeld, over langere tijd en heel Nederland, gaan woningen voor zo'n 5% tot 7% onder de vraagprijs weg. Een eerste bod van 10% onder de vraagprijs is dan ook redelijk 'normaal'. Bij 20% eronder zullen de meeste verkopers je hartelijk uitlachen.

Maar: dit verschilt heel erg per plaats, soort woning, status van de woningmarkt, etc. Zeker in de grote steden is het redelijk normaal dat populaire woningen voor de vraagprijs of zelfs boven de vraagprijs weggaan. Er zijn tijden geweest dat woningen in Amsterdam ongezien verkocht werden voor tot 10% boven de vraagprijs. Dat was heel extreem, en die tijden zullen we wel niet snel terugkrijgen gelukkig. Aan de andere kant kun je bij een niet-courante woning die al jaren te koop staat best 20% onder de vraagprijs bieden.

Kortom: er zijn geen vaste regels. Kijk naar wat je voor een woning overhebt, kijk naar de vraagprijs, vraag je af hoe populair hij is en hoe graag je 'm wilt hebben, probeer in te schatten of de verkoper bereid is te zakken of niet, en bepaal aan de hand van al die factoren je bod.

Dit gaat over Nederland, over Belgie weet ik niks, maar het zal wel niet veel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ondertussen begrijp ik hypotheken steeds beter. Klopt mijn volgende redenatie.
Hypotheek 300.000 aflossingsvrij met een rente van 5% Jaarlijks dus 15000 euro rente. Deze rente kan ik dan van mijn belastbaar inkomen aftrekken. Als ik 50000 bruto verdien dan krijg ik 45% van 15000 terug. Netto betaal ik dan 0,55*15000/12=687,50 per maand. Deze kosten blijf ik houden gedurende de volledige looptijd.
Hoe bereken je nou de kosten van de spaarhypotheek? Je moet dan aan het eind van de looptijd die 300.000 bij elkaar hebben. Ik heb dit vroegen met Economie wel eens uitgerekend maar ik had redelijk snel door dat economie niks voor me was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

TrailBlazer schreef op zondag 07 september 2008 @ 17:20:
Ondertussen begrijp ik hypotheken steeds beter. Klopt mijn volgende redenatie.
Hypotheek 300.000 aflossingsvrij met een rente van 5% Jaarlijks dus 15000 euro rente. Deze rente kan ik dan van mijn belastbaar inkomen aftrekken. Als ik 50000 bruto verdien dan krijg ik 45% van 15000 terug. Netto betaal ik dan 0,55*15000/12=687,50 per maand. Deze kosten blijf ik houden gedurende de volledige looptijd.
Klopt grotendeels. Vergeet je eigen woning forfait en premies niet. :)
Hoe bereken je nou de kosten van de spaarhypotheek? Je moet dan aan het eind van de looptijd die 300.000 bij elkaar hebben. Ik heb dit vroegen met Economie wel eens uitgerekend maar ik had redelijk snel door dat economie niks voor me was.
Bij een spaarhypotheek krijg je doorgaans de betaalde rente op de hypotheek ook als rente op het spaardeel. Pak een willekeurige calculator van internet (http://www.mijnspaarrekening.nl/spaarcalculator.htm), vul je getallen in (5% rente, 30 jaar looptijd), speel wat met de getallen, en je hebt je maandpremie: 375 euro voor het spaardeel. (+687 = 1053 euro netto, plus wat verzekeringen en meuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 22-04 15:43
Atomsk schreef op donderdag 04 september 2008 @ 19:17:
Weer eens wat goed nieuws te melden: aanvraag voor koopsubsidie is goedgekeurd! *O* Wat belangrijk is, is dat studieschuld dus wel degelijk meetelt in de beoordeling. Voldoe je dus aan de overige voorwaarden (niet eerder een huis bezeten, hypo met NHG voorwaarden, huis niet te duur, etc) en zit je in de aflosfase van je opgebouwde studieschuld, dan kun je dit bij je aanvraag opgeven. Het meest recente "bericht terugbetalen" van de IB groep telt als bewijs. Blij dat ik dit toch aangevraagd heb, onlangs dat m'n eerdere hypotheekadviseur bij hoog en laag beweerde dat dit geen zin had.

Minder leuk: ING Card blijkt nog steeds niet alle BKR registraties verwijderd te hebben (na 3 maanden) ;(. Ik ga m'n creditcard volgende week maar annuleren denk ik.. prutsers. :(
Hier verbaas ik me toch over, gezien het feit dat ik eerder berichten in dit topic heb gelezen over het feit dat de studieschuld NIET meeteld in afweging voor koopsubsidie.

Ik ben nog altijd student maar ben ook in het bezit van een vast contract voor 39 uur in de week (onbepaalde tijd, ben zelf 24 jaar). Echter krijg ik 23 september mijn diploma en ben dus bog bezig met mijn opleiding waardoor mijn studieschuld nog "staat"en nog niks heb terugbetaald. Mijn aanvraag voor koopsubsidie moet er ook deze dagen doorheen. Als ik zoek op google dan kom ik meerere verhalen tegen waarin wordt gezegd dat de studieschuld geen effect heeft op de aanvraag.

Ik hoor dus verschillende verhalen....ben benieuwd.

EDIT: Staat ook niks over studieschuld in het regelement zag ik net...(http://www.senternovem.nl...2-9-2008_tcm24-252768.pdf)

[ Voor 5% gewijzigd door krizzziz op 08-09-2008 20:08 ]

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:54

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Gisteren een optie genomen op een nieuwbouwproject te Zutphen :) We komen uit met ons +/- 47k bruto per jaar uit op 850 netto per maand. Huis is zelf 215.000 v.o.n. en we gaan er vanuit dat we ongeveer 20k aan verbouwingen uit moeten trekken. Al ben ik bang dat dat misschien nog wel te veel is....

5 a 7k voor keuken.
3.0 k voor de vloeren
1k voor badkamer
1.5k voor meerwerk (extra wandcontactdozen etc.)
2.5k voor al het schilder en behangwerk.

De tuin is nog irrelevant, al zou er nog wel een schutting moeten komen natuurlijk als afscheiding met de buren.

Ik ben benieuwd :D Vandaag werkgeversverklaring laten tekenen en dan deze week maar de optie "ja ik wil een huis kopen" roepen :D

* Outerspace voelt zich helemaal blij!

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206676

Mijn vriendin en ik hebben onlangs een huis gekocht.

Nu zitten we te twijfelen tussen een samenlevingscontract en een geregistreerd partnerschap.

Nu het is geregistreerd partnerschap op bepaalde dagen in onze gemeente gratis (heb ik vernomen).

Mijn voorkeur gaat op dit moment dus uit naar een geregistreerd partnerschap (blijf een Nederlander).

Zijn er nog andere voor- nadelen aan het geregistreerd partnerschap waar ik rekening mee moet houden?

Ik weet dat er er bij een geregistreerd partnerschap meer in de wet geregeld is (standaard).

P.s. Mijn vriendin en ik zijn van plan nog heel lang bij elkaar te blijven en alle goederen, gelden en dergelijke zaken, mogen ons beider bezit worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Anoniem: 206676 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 07:52:

Nu zitten we te twijfelen tussen een samenlevingscontract en een geregistreerd partnerschap.

Nu het is geregistreerd partnerschap op bepaalde dagen in onze gemeente gratis (heb ik vernomen).

Mijn voorkeur gaat op dit moment dus uit naar een geregistreerd partnerschap (blijf een Nederlander).

Zijn er nog andere voor- nadelen aan het geregistreerd partnerschap waar ik rekening mee moet houden?

Ik weet dat er er bij een geregistreerd partnerschap meer in de wet geregeld is (standaard).

P.s. Mijn vriendin en ik zijn van plan nog heel lang bij elkaar te blijven en alle goederen, gelden en dergelijke zaken, mogen ons beider bezit worden.
Het zijn gewoon twee volledig verschillende dingen. Geregistreerd partnerschap is gewoon een alles-in-een-pakket, net als het huwelijk. Eigenlijk is het gewoon een huwelijk (ingevoerd als voorloper van 't homohuwelijk), alleen iets eenvoudiger te ontbinden. Je krijgt in een keer je erfrecht, ouderschap en voogdij, naamrecht, financiele meuk (gemeenschap van goederen als je wilt), etc.

Een samenlevingscontract is gewoon een contract. Daarmee kun je wat financiele dingen vastleggen voor als je weer uit elkaar gaat of bij overlijden, en daar houdt 't wel mee op. Alle wat ingewikkelder zaken (erfrecht, naamgeving, voogdij, etc.) laten zich niet of nauwelijks op die manier vastleggen. Leuk als je alleen maar wilt samenwonen, lastiger als je kinderen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
kRiZzZiZ schreef op maandag 08 september 2008 @ 20:05:
[...]
Hier verbaas ik me toch over, gezien het feit dat ik eerder berichten in dit topic heb gelezen over het feit dat de studieschuld NIET meeteld in afweging voor koopsubsidie.
:$ Ja, was daar eerst ook van overtuigd (mede door wat een hypotheekadviseur erover zei te hebben uitgezocht). Vorige topic is op slot, dus dat kan ik niet meer wijzigen.
Ik ben nog altijd student maar ben ook in het bezit van een vast contract voor 39 uur in de week (onbepaalde tijd, ben zelf 24 jaar). Echter krijg ik 23 september mijn diploma en ben dus bog bezig met mijn opleiding waardoor mijn studieschuld nog "staat"en nog niks heb terugbetaald. Mijn aanvraag voor koopsubsidie moet er ook deze dagen doorheen. Als ik zoek op google dan kom ik meerdere verhalen tegen waarin wordt gezegd dat de studieschuld geen effect heeft op de aanvraag.
Zolang je studieschuld nog in de aanloopfase is, heb je pech lijkt me. Je hebt dan geen betalingsverplichting, dus kun je ook niks opgeven aan maandelijkse aflossing.

Op het moment van aanvragen moet je namelijk kunnen aantonen dat je maandelijks wat aan een kredietverstrekker moet terugbetalen dmv bankafschriften, overeenkomst, e.d.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Anoniem: 206676 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 07:52:

Hou er bij een ger. partnerschap rekening mee dat mocht je later willen trouwen dat alleen maar voor 'spek en bonen' is. Het is dan meer een feest, want de plechtigheid is niets meer dan twee handtekeningen zetten. En dit weet ik van een familielid die bij een gemeente werkt bij Publiekszaken.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

kRiZzZiZ schreef op maandag 08 september 2008 @ 20:05:
[...]

Ik ben nog altijd student maar ben ook in het bezit van een vast contract voor 39 uur in de week (onbepaalde tijd, ben zelf 24 jaar). Echter krijg ik 23 september mijn diploma en ben dus bog bezig met mijn opleiding waardoor mijn studieschuld nog "staat"en nog niks heb terugbetaald. Mijn aanvraag voor koopsubsidie moet er ook deze dagen doorheen. Als ik zoek op google dan kom ik meerere verhalen tegen waarin wordt gezegd dat de studieschuld geen effect heeft op de aanvraag.

Ik hoor dus verschillende verhalen....ben benieuwd.

EDIT: Staat ook niks over studieschuld in het regelement zag ik net...(http://www.senternovem.nl...2-9-2008_tcm24-252768.pdf)
Studieschuld telt niet mee. Ik heb het aangegeven dat ik een studieschuld heb, maar hypotheek verstrekkers zien een studieschuld als investering, niet als lening/schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

St@m schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 10:23:
[...]

Studieschuld telt niet mee. Ik heb het aangegeven dat ik een studieschuld heb, maar hypotheek verstrekkers zien een studieschuld als investering, niet als lening/schuld.
Hij heeft het over koopsubsidie, niet over hypotheken. Een studieschuld valt gewoon in box 3, en mag je dus aftrekken van je toetsvermogen als het gaat om koopsubsidie.

[ Voor 14% gewijzigd door Pooh op 09-09-2008 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
St@m schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 10:23:
[...]
Hypotheekverstrekkers en NHG doen er inderdaad (nog) niks mee. Zal wel gaan veranderen zodra je studieschuld ook een BKRregistratie krijgt. SenterNovem is echter geen hypotheekverstrekker, maar een uitvoerend orgaan van de overheid dat allerlei subsidieaanvragen behandeld.

Zij houden hier wel rekening mee bij een koopsubsidieaanvraag, mits je kunt aantonen dat je verplicht een x bedrag/maand moet aflossen.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
backspace zuigt 8)7

[ Voor 92% gewijzigd door Stinger_Ventura op 09-09-2008 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Misschien weet je hypotheekadviseur het?

dus... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 12:11:
Sinds ik de Windows 6.1 update van Vodafone heb gedraaid, doet mijn HTC Weer Service van accu weather het niet meer?

Krijg elke keer:
"Kan gegevens voor geselecteerde plaats niet ophalen. kies hier om nogmaals te proberen"

Weet iemand hier raad mee ?
Ik moest wel een klein beetje lachen stiekem.

Maar volgens mij wilde je in dit topic posten oid: HTC TyTN 2 (Kaiser, V1615, MDA Vario III) deel 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 15:54

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Eén klein (voor mij groot :P) vraagje:
Ik hoor bij het afsluiten van een hypotheek heel vaak het woord NHG vallen. Nu wil ik graag weten als het daadwerkelijk veel gaat bijdragen of als het allemaal wel mee valt. Mijn directe collega's zeiden dat zij het niet hadden, omdat het niet nodig is (en hebben er een verzekering voor).

Met NHG kan ik de hypotheek nu niet afsluiten, zonder wel. Zouden wij gezamenlijk 400 p.m. meer verdienen in 6 maanden tijd, dan kan ik wel een hypotheek met NHG afsluiten..

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Outerspace schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 19:49:
Ik hoor bij het afsluiten van een hypotheek heel vaak het woord NHG vallen. Nu wil ik graag weten als het daadwerkelijk veel gaat bijdragen of als het allemaal wel mee valt. Mijn directe collega's zeiden dat zij het niet hadden, omdat het niet nodig is (en hebben er een verzekering voor).

Met NHG kan ik de hypotheek nu niet afsluiten, zonder wel. Zouden wij gezamenlijk 400 p.m. meer verdienen in 6 maanden tijd, dan kan ik wel een hypotheek met NHG afsluiten..
NHG is er niet voor jou, maar voor de bank! Als je in betalingsproblemen komt, loopt de bank geen risico, omdat NHG dan het verschil tussen executiewaarde en hypotheek opvangt. In ruil daarvoor krijg jij een lagere rente van de bank. Die lage rente is leuk, en kan echt flink schelen.

NHG is er niet (direct) voor jou. Er is wel kans (insert stapel kleine letters) dat NHG je daarna het bijgepaste verschil kwijtscheldt, maar dat is zeker geen automatisme. Het is geen verzekering die voorkomt dat jij met een restschuld blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 22-04 15:43
Pooh schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 10:51:
[...]

Hij heeft het over koopsubsidie, niet over hypotheken. Een studieschuld valt gewoon in box 3, en mag je dus aftrekken van je toetsvermogen als het gaat om koopsubsidie.
Dus, de koopsubsidie zal niet goedgekeurd worden omdat ik nog niks terugbetaal?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

kRiZzZiZ schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 22:53:
[...]
Dus, de koopsubsidie zal niet goedgekeurd worden omdat ik nog niks terugbetaal?
Dat is niet wat ik zeg. Een van de eisen voor koopsubsidie is dat je niet teveel vermogen hebt. Mocht je wel vermogen hebben, dan mag je je studieschuld daarop in mindering brengen. Of eventuele aflossingen ook meetellen voor koopsubsidie zou ik niet weten.

• Atomsk
Vul gewoon dat excelsheet met de proefberekening in. Staat op de koopsubsidiepagina van de senternovem site. Geeft een redelijke indicatie van wat je kunt verwachten aan subsidie, vooropgesteld dat je aan de voorwaarden voldoet.

_██_
(ಠ_ృ)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Outerspace schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 19:49:

Hier: http://www.nhg.nl/content...ent.aspx?id=19&cid=9&tg=1
Beetje vreemd dat je collega's NHG niet nodig vinden, maar er wel een extra verzekering voor afsluiten. Dat kost ze dan ook nog eens dubbel: en een hogere rente, en een extra verzekering.

Ik vind zelf NHG wel verstandig, omdat het feit dat je het kan krijgen al aangeeft dat het in principe een verantwoorde lening is.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Het enige voordeel van NHG is de mogelijk lagere hypotheekrente.

Ik heb geen NHG maar wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Mijn hypotheek (half jaar geleden afgesloten) is ten opzichte van mijn inkomen te hoog om voor NHG in aanmerking te komen. Inmiddels zou ik er wel voor in aanmerking zijn gekomen omdat m'n inkomen volgens de verwachting behoorlijk is gestegen, maar als ik had gewacht met kopen had ik met NHG hogere rente gehad dan nu zonder NHG. Bovendien is het afgelopen half jaar de woning aanzienlijk meer waard geworden.

NHG biedt uitkomst bij gedwongen verkoop van de woning, een arbeidsongeschiktheidsverzekering verzekering zorgt ervoor dat het niet zover hoeft te komen :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Canaria schreef op woensdag 10 september 2008 @ 08:25:

NHG biedt uitkomst bij gedwongen verkoop van de woning, een arbeidsongeschiktheidsverzekering verzekering zorgt ervoor dat het niet zover hoeft te komen :)
Het is natuurlijk niet alleen bij arbeidsongeschiktheid dat je je hypotheek niet kan betalen. En vaak is zo'n verzekering toch best duur.

[ Voor 5% gewijzigd door MrSleeves op 10-09-2008 08:30 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

NHG is gewoon bijna niet meer zinvol als je een eensgezinswoning wil kopen in de Randstad. 265000 euro is gewoon weinig om een huis te kopen. Een flat zal nog wel lukken denk ik maar daar houdt het dan ook wel op.

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

TrailBlazer schreef op woensdag 10 september 2008 @ 08:43:
NHG is gewoon bijna niet meer zinvol als je een eensgezinswoning wil kopen in de Randstad. 265000 euro is gewoon weinig om een huis te kopen. Een flat zal nog wel lukken denk ik maar daar houdt het dan ook wel op.
Wat een onzin. Hartje Randstad ligt Gouda, toch? 335 eengezinswoningen onder de 275.000 vraagprijs

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik bedoel eigenlijk rondom Amsterdam. Ik had serieus niet verwacht dat Gouda zo goedkoop zou zijn.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Maar 275K is ook optimistisch. De totale hypo mag max 265K zijn, dan kom je dus op een koopsom van rond de 240K uit. Maar dan nog is er genoeg te krijgen.

In Amsterdam e.o. (5 km): ruim 200 tussen de 200K en 250K.

[ Voor 41% gewijzigd door MrSleeves op 10-09-2008 09:28 ]

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

TrailBlazer schreef op woensdag 10 september 2008 @ 09:23:
Ik bedoel eigenlijk rondom Amsterdam. Ik had serieus niet verwacht dat Gouda zo goedkoop zou zijn.
Ook rondom Amsterdam zijn genoeg eengezinswoningen in die prijsklasse...

Zelfs IN Amsterdam bestaan ze...

• Stinger_Ventura
Vraag is echter wat je verstaat onder eengezinswoning!

man+ vrouw en 2 kinderen.

Dan kom je in Amsterdam niet uit voor 240.000 in ieder geval!
Moet je toch minimaal 100m2 hebben, en dat gaat voor 3000 euro de m2!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

In Amsterdam, meer dan 100 m2, minder dan 275.000 euro: http://www.funda.nl/Wonin...fnkt=275000&er=0&ut=False

Binnen de ring, niet in Noord, dan lukt het je natuurlijk niet. Daar staan ook helemaal geen eengezinswoningen. Maar neem nu een huisje als deze: http://www.funda.nl/Wonin...pe=DetailKoopObject&hbx=1

- Amsterdam
- 120 m2
- 3 slaapkamers
- 45 m2 tuin
- Uit 1991
- 239.000 euro.

En dat staat al 6 maanden te koop...
Je moet alleen wel wat kamperkitsch eruitslopen...

Nog een paar, om te bewijzen dat 't geen uitzondering is

[ Voor 31% gewijzigd door Pooh op 10-09-2008 10:30 ]

• FunkyTrip
  • Laatst online: 15:57

FunkyTrip

Funky vidi vici!

TrailBlazer schreef op woensdag 10 september 2008 @ 08:43:
WTF? Voor 265k heb je prima rijtjeshuizen met redelijke tuin in zelfs de duurdere gemeentes (Delft enzo). Hooguit A'dam niet.

Dit dus.

Anoniem: 130184

Pooh schreef op woensdag 10 september 2008 @ 10:06:
Je moet alleen wel wat kamperkitsch eruitslopen...
En die kampers en jalalaba's naast de deur dan? :) Dat is meestal ook een beetje het probleem met betaalbare woningen...

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Anoniem: 130184 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 10:58:
[...]

En die kampers en jalalaba's naast de deur dan? :) Dat is meestal ook een beetje het probleem met betaalbare woningen...
Yeah right. Dit zijn woningen van 230.000+ euro, in een wijk waar dit de goedkopere woningen zijn. Dat zijn prima wijken.

Het ging ook helemaal niet om 'betaalbaar', maar om de vraag of er binnen de NHG normen een eengezinswoning te vinden was in Amsterdam.

Bij 'betaalbaar' denk ik aan 1.3 keer modaal voor een gezinnetje. Dat is 40k per jaar inkomen, levert je veilige hypotheek van 172k op. Dan heb je in A'dam echt een probleem, daarvoor krijg je alleen een flatje in een slechte wijk. Maar als je 230k of meer kunt uitgeven, kun je zelfs in A'dam prima wonen met een gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Duurt het overboeken van de koopsom van de hypotheekverstrekker naar de notaris altijd zo lang? Vandaag is als het goed is de hypotheek definitief akkoord, maar dan moet het geld nog naar de notaris. Hypotheekadviseur doet daar een beetje vaag over van "misschien donderdag of vrijdag", terwijl ik de overdracht al een week heb moeten uitstellen. Lekker... :( |:(

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Atomsk schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 09:55:
Duurt het overboeken van de koopsom van de hypotheekverstrekker naar de notaris altijd zo lang? Vandaag is als het goed is de hypotheek definitief akkoord, maar dan moet het geld nog naar de notaris. Hypotheekadviseur doet daar een beetje vaag over van "misschien donderdag of vrijdag", terwijl ik de overdracht al een week heb moeten uitstellen. Lekker... :( |:(
Dat dat een paar dagen duurt is normaal. Je zit ook wel heel krap in je tijd als je je accoord pas hebt op het moment van overdracht? :? Normaalgesproken wil je alles rond hebben op ruim een week voor de overdracht, liefst 2 weken. Dan heb je daarna ook nog rustig de tijd om geld over te (laten) maken, verzekeringen te regelen en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Pooh schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 10:09:
[...]

Dat dat een paar dagen duurt is normaal. Je zit ook wel heel krap in je tijd als je je accoord pas hebt op het moment van overdracht? :? Normaalgesproken wil je alles rond hebben op ruim een week voor de overdracht, liefst 2 weken. Dan heb je daarna ook nog rustig de tijd om geld over te (laten) maken, verzekeringen te regelen en dergelijke.
Ja, ik had het ook wel ruim geplanned, maar dan volgt de ene vertraging de andere op en op een gegeven moment komt zelfs de verhuisdatum in gevaar. Zat ook met het probleem van vrij nemen op 't werk wat ook niet altijd kan ivm collega's die al eerder een vakantie geplanned hadden e.d.

Enfin, notaris belde net: stukken zijn binnen en woensdag kan ik tekenen. *O* *O* Donderdag verhuizen.. :P Gelukkig heb ik niet zoveel te verhuizen, het meeste moet nog aangeschaft worden.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Laatst online: 20-04 16:05

DinX

Motormuis

Zo, ook maar eens melden:
Geachte Heer,

In navolging van ons onderhoud bevestigen wij U :

- U krijgt een optie gedurende 14 dagen op appartement B 008
Dez optie is voor U vrijblijvend en kosteloos
Wij engageren ons om gedurende de periode van deze optie, uiterlijk tot 24 september ek., dit appartement aan niemand anders te verkopen.
- Over prijs en voorwaarden gaan wij in bespreking met Immpact.
Na 27 jaar wordt het eindelijk eens tijd om uit het ouderlijk huis te vertrekken.
Ik heb nu wat gevonden op amper 1,5km van m'n ouderlijk huis (kan nog handig zijn, toevallig rond het avondeten binnenvallen enzo :p)

Volgend appartementje heb ik interesse in en nu dus 2 weken een optie erop: http://www.immpact.be/nl/...0.08_GLVL_tuin_terras.pdf

Ik ben nu nog vrijgezel, dus dat gaat meer dan groot genoeg zijn. 85m² woonoppervlakte, 2 slaapkamers, een grote berging (waar evt nog een kleine kinderkamer van te maken valt (3,3 x 1,7 groot). Daarbij ook nog een tuintje van 66m² (4,5 x 16 met een uitsprongetje).

Vraagprijs was €139.000 waar dan nog 10% "groot beschrijf", BTW op de bouwmaterialen,... bijkomt. Uiteindelijk komt het dan rond de €167.000 met alle kosten erbij. Nu hebben we wel liggen onderhandelen (m'n vader eigenlijk, die is zelf ook verkoper :p) voor een parking. Ze vragen namelijk net zoveel als voor het gespiegelde appartement aan de andere kant van het gebouw. Onder mijn appartement is echter de ingang van de ondergrondse garage. Het kleine raam aan de zijkant van de woonkamer kijkt dus in een put van ongeveer 1-2 meter lang en 3m diep er vlak onder, en er is het risico van lawaai van de sectionaalpoort.

Daar wilden we dus wat voor in de plaats. In dit geval hebben we onderhandeld voor een garagabox + vrije parkeerplaats voor die box. Samen toch een goede €15.000 waard. Volgens de makelaar viel dat zeker te onderhandelen bij de bouwfirma. er waren namelijk al mensen geweest de voorbije maanden die interesse hadden maar toch afgezegd hebben omwille van die garage-ingang .

Wie weet vandaag nog, of volgende week dus antwoord of ze ermee akkoord gaan :)
Best spannend :)

Oja, dit is in België, voor er vreemde blikken komen ivm de prijs ervan :p

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Pagina: 1 2 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.