Ervaring met huis kopen deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 85 Laatste
Acties:
  • 531.471 views

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-04 16:22
Zo, huissie gekocht. :) Ging vlot bij de notaris: na een goed half uur was het rond. Nu voorlopig wel even bezig met schoonmaken, meubels kopen, etc.

Het was wel een pruts-klusser die verkoper trouwens: leuk dat hij de wc verbouwd heeft, maar de luchtafvoer weglaten bij het verlagen van het plafond daar is nu weer niet zo handig. :( Zelfde verhaal in de badkamer: daar zit wel een luchtafvoer in het verlaagde plafond, maar die zit niet direct aangesloten op de echte afvoer. :X En zo wel meer van die dingetjes die je niet zo opvallen bij de bezichtiging.

Nog wel even bezig dus... ;)

_██_
(ಠ_ృ)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:27
Ik zit nu ook midden in het traject van hypotheekshoppen, funda struinen en makelaars bezoeken :)

Nu heb ik binnenkort mijn eerste gesprek met een verkoopmakelaar voor een nieuw te bouwen woning. Ik ben nieuwsgierig wat jullie mij aan tips mee kunnen geven over wat ik met die makelaar moet bespreken. Qua financiering ed. zit het allemaal wel snor (ben bij meerdere adviseurs geweest en heb er nu intussen wel een redelijk beeld van).
Maar wat ik allemaal zou kunnen vragen tijdens zo'n gesprek weet ik nog niet echt goed. Natuurlijk wel wat voor de hand liggende zaken als vermoedelijke opleverdatum, bouwtekeningen, meer en minderwerk ed. Maar er zal ongetwijfeld veel meer te vragen zijn.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 22:10

Arfman

Drome!

Een makelaar kan je waarschijnlijk niet zoveel vertellen over meer- en minderwerk, daarvoor zul je naar de aannemer moeten.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:27

DinX

Motormuis

Zo, vandaag nog eens met de makelaar gebeld ivm m'n voorstel van eind vorige week (om de prijs te doen zakken ivm de ingang van de parkeergarage eronder). Vandaag zou de bouwfirma erover vergaderen. Dat was volgens de makelaar wel vrij positief. Normaal is het namelijk meteen "ja" of "nee". De makelaar zag het dus vrij positief in. Morgen zou ik normaal weten of het door gaat of niet :)

Spannend :D

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:13

Tuxie

En WeL nU!

Deze week het koopcontract ondertekend voor een nieuwbouwhuis 8) Nu nog de financiering rondkrijgen, al zal dat geen probleem worden met ons inkomen :)

Ben al wezen shoppen bij de hypotheker, de hypotheekservice en tussenpersonen. Nu komt er eigenlijk telkens een spaarhypotheek uit met 50% aflossingsvrij en NHG (5,45% rente). Als alternatief is er banksparen, alleen ligt hier de rente op 5,65%. Volgens de tussenpersoon verdienen toko's zoals de hypotheker e.d. veel meer op de spaarhypotheek omdat daar de provisies hoger liggen en je gebonden bent aan een gekoppelde levensverzekering, die vaak erg duur is. Ik vraag me alleen af of dat verschil (0,2% bij banksparen) in de regel toch goedkoper blijkt te zijn? Is er hier nog iemand die deze afweging heeft gemaakt / moet maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Canaria schreef op woensdag 10 september 2008 @ 08:25:
Het enige voordeel van NHG is de mogelijk lagere hypotheekrente.

Ik heb geen NHG maar wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Mijn hypotheek (half jaar geleden afgesloten) is ten opzichte van mijn inkomen te hoog om voor NHG in aanmerking te komen. Inmiddels zou ik er wel voor in aanmerking zijn gekomen omdat m'n inkomen volgens de verwachting behoorlijk is gestegen, maar als ik had gewacht met kopen had ik met NHG hogere rente gehad dan nu zonder NHG. Bovendien is het afgelopen half jaar de woning aanzienlijk meer waard geworden.

NHG biedt uitkomst bij gedwongen verkoop van de woning, een arbeidsongeschiktheidsverzekering verzekering zorgt ervoor dat het niet zover hoeft te komen :)
Maar die arbeidsongeschiktheids verzekeringen rammelen vrijwel allemaal als de tering. Vrijwel geen uitzondering of je betaald echt een superhoge premie. Mijn financieel planner (die dus geen voordeel heeft bij de verkoop van die dingen) heeft het expliciet afgeraden omdat de kosten niet in verhouding staan tot de risico en de baten. (een van de weinige uitzondering is als je hem via je werk kunt afsluiten als aanvulling bij een goed (voormalig) pensioenfonds). En het koppelen van die verzekering aan je hypotheek schijnt zeker niet verstandig te zijn.

En ja, NHG is iets wat je moet bekijken op het moment. Bij mij was het als ik 5k meer eigen geld erin stak ik wel NHG kon krijgen. En dan is het een leuke afweging om het wel te doen omdat dit me 0.2% rente scheelde. Maar ik zou het huis niet om hebben laten schieten, dat zou dom geweest zijn. Dus kun je het makkelijk krijgen moet je het doen. Anders moet je er jezelf niet te sappel over maken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Tuxie schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 17:57:
Deze week het koopcontract ondertekend voor een nieuwbouwhuis 8) Nu nog de financiering rondkrijgen, al zal dat geen probleem worden met ons inkomen :)

Ben al wezen shoppen bij de hypotheker, de hypotheekservice en tussenpersonen. Nu komt er eigenlijk telkens een spaarhypotheek uit met 50% aflossingsvrij en NHG (5,45% rente). Als alternatief is er banksparen, alleen ligt hier de rente op 5,65%. Volgens de tussenpersoon verdienen toko's zoals de hypotheker e.d. veel meer op de spaarhypotheek omdat daar de provisies hoger liggen en je gebonden bent aan een gekoppelde levensverzekering, die vaak erg duur is. Ik vraag me alleen af of dat verschil (0,2% bij banksparen) in de regel toch goedkoper blijkt te zijn? Is er hier nog iemand die deze afweging heeft gemaakt / moet maken?
Je krijgt toch een overzicht van de totale kosten over de hele looptijd mee? Dan kun je dat toch onder de streep zien? Die 0,2% zal niet veel verschil maken: je krijgt deze ook over je spaartegoed, dus je hoeft minder te sparen en je hebt een (iets) hogere belastingaftrek. Veel verschil zal er wat dat betreft dus niet zijn. V.w.b. de levensverzekering heeft je tussenpersoon wel gelijk: deze kunnen erg duur uitvallen en zijn met een beetje shoppen zelf goedkoper te vinden. Plus je hebt meer vrijheid òf je er een wilt en voor welk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:26

Keida

dr.

Wat vinden jullie van het volgende:

Ik heb een grote bovenwoning op het oog (165 m2), met daarbij een dakterras op de uitbouw van de onderburen. Dit is eigenlijk het enige echte 'buiten' en dus essentieel voor waarde van het huis, maar ook om er te willen leven.
Nu blijkt daar geen bouwvergunning voor, maw het is daar illegaal. Dit is wel met medeweten van de huidige onderbewoners gerealiseerd, maar dit huis staat nu ook te koop.
Vandaag zie ik de splitsingsakte: dus ik weet nog niet in hoeverre dit al wel in de splitssingsakte opgenomen is.

Nu zit ik natuurlijk met het probleem dat als ik nu het huis koop/bod doe, en er dan nieuwe onderburen komen, en zij het dakterras weg willen hebben, dat je geen poot hebt om op te staan.

Maw, ik zou als ontbindende voorwaarde van het voorlopige koopcontract/bod moeten stellen dat het bod onder voorwaarde van legalisering van dakterras, dit in de splitsingsakte opnemen, en tevens voorwaarden VVE aanpassen...

Lijkt jullie dit reeel? Of zijn er nog andere opties? Ander nadeel is natuurlijk dat bouwvergunning aanvragen max 12 weken duurt....

IJsdikte op de Elfstedentocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Morgen is de grote dag normaal. Donderdag verloopt m'n optie op het appartement dat ik op het oog had. Morgen moet ik dus beslissen. Ze willen echter maar 2000€ van de prijs af doen wat best wel een tegenvaller is. Morgen dus eens een rondleiding op de werf zodat ik een idee heb hoe het er nu irl uit ziet. Daarna rondleiding in een ander appartement (duplex) van 9 jaar oud (maar zonder terras, electrische verwarming, 2de verdieping onder een schuin dak,...) wat goedkoper is maar wel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Keida schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 13:00:
Lijkt jullie dit reeel? Of zijn er nog andere opties? Ander nadeel is natuurlijk dat bouwvergunning aanvragen max 12 weken duurt....
Als jij later geen gezeik wilt over dat terras, lijkt me dat een hele redelijke voorwaarde. Ik zou hem ook willen opnemen in het koopcontract, wanneer ik voor dezelfde keuze zou staan.

• DinX

DinX

Motormuis

Zo, net terug van de bank, de werf en de makelaar. Ik ben net mondeling akkoord gegaan bij de makelaar, krijg vanavond de papieren per mail en kan morgen gaan tekenen :D

Dan heel de papiermolen van hypotheek, notaris,... en in augustus is dan de oplevering :D

Wat kan het snel gaan :D

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Keida schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 13:00:
Maw, ik zou als ontbindende voorwaarde van het voorlopige koopcontract/bod moeten stellen dat het bod onder voorwaarde van legalisering van dakterras, dit in de splitsingsakte opnemen, en tevens voorwaarden VVE aanpassen...

Ontbindende voorwaarde is bij zo'n lange-termijn procedure wel lastig. Wat je ook kunt doen is het financieel afhandelen: Van de koopsom krijgen de verkopers bijv. 90% meteen, en 10% stort je in depot bij de notaris. Mocht je geen vergunning krijgen, krijg jij die 10% terug, mocht je 'm wel krijgen, dan krijgen zij dat bedrag alsnog.

• Keida

Keida

dr.

Pooh schreef op woensdag 24 september 2008 @ 16:52:
[...]

Ontbindende voorwaarde is bij zo'n lange-termijn procedure wel lastig. Wat je ook kunt doen is het financieel afhandelen: Van de koopsom krijgen de verkopers bijv. 90% meteen, en 10% stort je in depot bij de notaris. Mocht je geen vergunning krijgen, krijg jij die 10% terug, mocht je 'm wel krijgen, dan krijgen zij dat bedrag alsnog.
Is te overwegen. Maar ik WIL het huis dus niet als er geen dakterras bij is... Ik zat inderdaad met precies dezelfde gedachte over die termijn, dat is wel erg lang.

In ieder geval, gisteren werderom wezen kijken... Die makelaar (verkopend) beweert gewoon bij hoog en bij laag dat je geen vergunning nodig zou hebben. Sterker nog, dat je, als je aan de achterkant van je huis zou verbouwen/dakterras zou maken, de gemeente helemaal niets hiervan zou hoeven te weten.

Ja amehoela.

Dus dat was ik wel even zat, heb nu een aankoopmakelaar ingeschakeld, ik wil het huis namelijk wel, maar niet dit gezeik. We zullen wel zien :D

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

Mx. Alba

hen/die/zij

Voor een balkon kleiner dan een bepaald aantal vierkante meters heb je geen vergunning nodig. Voor een dakterras wel...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Keida schreef op woensdag 24 september 2008 @ 16:58:
[...]
Is te overwegen. Maar ik WIL het huis dus niet als er geen dakterras bij is... Ik zat inderdaad met precies dezelfde gedachte over die termijn, dat is wel erg lang.
Dan wordt 't ingewikkelder. Het hangt natuurlijk een beetje van de plaats af (in amsterdam is meer dan de helft van de dakterassen illegaal) en van de populariteit van 't huis (ben je enige kijker, staat hij al lang te koop?), maar de kans is groot dat het aanbod precies is wat 't is: "een huis met een illegaal dakterras". Dat kun je kopen, of niet. Maar als ik de verkoper was, ging ik nooit accoord met heel ingewikkelde constructies. Heb er altijd prima gewoond met m'n illegale terras, en er is vast wel iemand te vinden die dat ook wel wil. Als de volgende bewoner 't graag legaal en netjes wil regelen, prima, maar dan graag in z'n eigen tijd en voor z'n eigen risico.

• Keida

Keida

dr.

Het is dus nog ietsje ingewikkelder, want de verkopend makelaar zegt dus dat het niet illegaal is, want je hebt geen vergunning nodig volgens haar.... Maw het wordt nu aangeboden als LEGAAL dakterras. Ik koop dus een huis waar ik verwacht dat in de prijs mee is genomen dat het dakterras legaal is.

Maar goed, ik kan je redenatie volgen. Het huis staat idd al wel langer te koop, en er zijn denk ik niet enorm veel andere gegadigden, en het is niet A'dam ... :). Lastig, lastig :+. Maandag met aankoopmakelaar kijken en dan onderhandelen. I'll keep you posted!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Als je zwart op wit krijgt dat t dakterras legaal is dan heb je natuurlijk wel een hele sterke zaak mocht er gedonder over komen..althans, als je geld gaat verhalen bij de verkopende partij. Worst-kaas scenario is dan natuurlijk nog steeds dat je dat dakterras moet afbreken....hmmz

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

kamstra schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:10:
Als je zwart op wit krijgt dat t dakterras legaal is dan heb je natuurlijk wel een hele sterke zaak mocht er gedonder over komen..althans, als je geld gaat verhalen bij de verkopende partij. Worst-kaas scenario is dan natuurlijk nog steeds dat je dat dakterras moet afbreken....hmmz
Dan kom je, via een ingewikkelde omweg, uit op het scenario dat ik al schetste: een deel van de prijs terug als 't foutgaat. Maar dat wilde hij nu net niet, hij wil gewoon kunnen buitenzitten. Snap ik dan ook wel weer.

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Pooh schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:13:
[...]

Dan kom je, via een ingewikkelde omweg, uit op het scenario dat ik al schetste: een deel van de prijs terug als 't foutgaat. Maar dat wilde hij nu net niet, hij wil gewoon kunnen buitenzitten. Snap ik dan ook wel weer.
mja idd...bestaat er niet een regel waaruit volgt dat indien een object waarvoor eigenlijk een bouwvergunning is vereist wat er in de praktijk al X tijd staat gewoon gelegaliseerd wordt / gedoogd wordt?

Kan me iig herinneren dat mijn ouders ooit aan de voorkant van het huis een raam in het dak hebben laten zetten, was ook een vergunning voor nodig, nooit aangevraagd, gewoon raam erin gerost...en nu 12 jaar later is er nog nooit iemand over begonnen. Kan me niet voorstellen dat ze je nu nog zo ver laten gaan dat je dat raam er weer uit zou moeten halen indien er gedonder komt na zo'n lange tijd....

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

kamstra schreef op woensdag 24 september 2008 @ 19:15:
[...]

mja idd...bestaat er niet een regel waaruit volgt dat indien een object waarvoor eigenlijk een bouwvergunning is vereist wat er in de praktijk al X tijd staat gewoon gelegaliseerd wordt / gedoogd wordt?
Na een jaar of 20, geloof ik. Maar daar weet ik weinig van.
Kan me iig herinneren dat mijn ouders ooit aan de voorkant van het huis een raam in het dak hebben laten zetten, was ook een vergunning voor nodig, nooit aangevraagd, gewoon raam erin gerost...en nu 12 jaar later is er nog nooit iemand over begonnen. Kan me niet voorstellen dat ze je nu nog zo ver laten gaan dat je dat raam er weer uit zou moeten halen indien er gedonder komt na zo'n lange tijd....
In theorie kun je daar wel gezeik mee krijgen, maar dan moet de gemeente wel met goede argumenten komen. Bij een dakterras wil je het controle via vergunningen, zodat onderburen kunnen klagen als ze 't niet zien zitten, er gecontroleerd kan worden of het constructietechnisch wel slim is om met 10 man en een bbq op zo'n dak te gaat zitten, etc. Bij een raam kan ik me voorstellen dat nieuwe overburen gaan klagen over 't lelijke uitzicht, maar in de praktijk zal dat wel niet veel gezeur opleveren. Bij een dakterras kan ik me beter voorstellen dat onderburen na 3 keer wakker te hebben gelegen van zo'n bbq eens uitzoeken of er wel een vergunning is afgegeven... :+

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Een gemeente kan daar altijd op terug komen. Ik heb een tijdje terug stage gelopen bij de welstand en daar had men het erover dat over een bepaalde periode nieuwe luchtfoto's werden genomen en deze over elkaar werden gelegd. Een dakraampje valt dan niet zo snel op maar een uitbouw uiteraard wel.
Wel is het een beetje afhankelijk van waar je dit doet. Woon je in the middle of nowhere zal er niet snel een ambtenaar langskomen, maar woon je in een stadscentrum (met een beetje mazzel beschermd stadsgezicht of nog erger een monument) kun je er haast wel zeker van zijn dat er een reactie op zal komen.

• _Rayman_
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

offtopic:
Dat van de foto's klopt. Het zijn niet alleen luchtfoto's maar ook "rondkijk foto's". Wellicht wel eens een autootje zien rijden die elke 10 meter stopt (cyclomedia heet het bedrijf). Die auto maakt met behulp van een ronddraaiende foto een "rondkijk foto". Ook die worden gebruikt om vergunningen te controleren. Maar ook b.v. funda mag deze foto's gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_

_Rayman_

Gisteren de (concept) stukken van de notaris gekregen. Tot mijn verbazing staat er bij de eindafrekening een bedrag van ~90 euro servicekosten (VVE). In het koopcontract die ik heb getekend staat een bedrag van ~80 euro.

Navraag gedaan bij de VVE en het genoemde bedrag in de eindafrekening klopt. Dit bedrag is eind 2007 voor dit jaar vastgesteld. De makelaar gebeld, maar die geeft niet thuis. Ik wordt hier maandag door hun over teruggebeld.
De notaris was dit verschil ik bedrag ook niet opgevallen en zegt dat ik niets kan beginnen tegen de verkoper.

Ik weet eigenlijk niet wat ik hier mee moet/kan. Ik vind dat ik het niet kan negeren, maar kan geen munitie vinden om mee te schieten.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet wat ik er (juridisch) mee kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie

Tuxie

En WeL nU!

Gisteren de offerte voor de hypotheek getekend en alles is ook al bijna rond wat betreft de documenten :)

Tips:
- Afdingen op notariskosten (er zijn wettelijke minimum en maximumtarieven, de notaris is vervolgens vrij om daarbinnen zijn eigen marge te bepalen). Zo heb ik van mensen wel eens gehoord dat ze 2000 - 2400 euro aan totale notariskosten moesten betalen. Belachelijk, dat is echt wettelijk bijna het maximum voor hypotheek passeren en akte van levering. Tarieven van 2002 staan hier: http://www.notaristarieven.nl/tarieven3.php Is wel van 6 jaar terug maar geeft wel een indicatie van de verschillen
- Afdingen op afsluitprovisie (van 1% --> 0,5%) Afgesproken dat wij eerst de 1% betalen, het maximaal kunnen aftrekken en dat er vervolgens een netto bedrag aan ons wordt overgemaakt. Dit schijnen allemaal gebruikelijke constructies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

_Rayman_ schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 11:04:
Gisteren de (concept) stukken van de notaris gekregen. Tot mijn verbazing staat er bij de eindafrekening een bedrag van ~90 euro servicekosten (VVE). In het koopcontract die ik heb getekend staat een bedrag van ~80 euro.

Navraag gedaan bij de VVE en het genoemde bedrag in de eindafrekening klopt. Dit bedrag is eind 2007 voor dit jaar vastgesteld. De makelaar gebeld, maar die geeft niet thuis. Ik wordt hier maandag door hun over teruggebeld.
De notaris was dit verschil ik bedrag ook niet opgevallen en zegt dat ik niets kan beginnen tegen de verkoper.

Ik weet eigenlijk niet wat ik hier mee moet/kan. Ik vind dat ik het niet kan negeren, maar kan geen munitie vinden om mee te schieten.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet wat ik er (juridisch) mee kan?
Hier doe je natuurlijk weinig aan. De VvE, dat ben je zelf. Je lijdt dan ook geen enkele schade door de verhoogde VvE-bijdrage. Bovendien is moeilijk doen over 120 euro op jaarbasis (en je kunt alleen zeuren over dit jaar, de bijdrage voor volgend jaar heb je gewoon zelf een stem in), wel heel erg pietluttig als 't gaat om de aanschaf van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ik vermoed dat het niet zozeer om dat tientje gaat, maar om de gebrekkige voorlichting daarover. Mijn makelaar kon me tijdens de bezichtiging van het appartement ook totaal niet vertellen wat de VVE kosten waren, parkeerkosten, etc. Zwaar irritant is dat, je wilt gewoon weten waar je aan toe bent.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:27

s3n

Sinds deze week ben ik ook officieel in onderhandeling voor een appartementje.
Aangezien ik van huizen kopen geen kaas heb gegeten, heb ik een aankoopmakelaar genomen.

We hebben een bod gedaan wat een stukje onder de vraagprijs lag. De verkopende partij is toen een stukje naar beneden gedaan. Vervolgens ben ik weer een paar duizend euro omhoog gegaan. En nu moet ik maar wachten...
En wachten duurt altijd lang :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_

_Rayman_

Het gaat me niet zozeer om het tientje inderdaad, maar ook om het stukje voorlichting. Zo was er mij vertelt dat er 1 klein raampje niet voorzien was van dubbelglas. Achteraf blijkt dat alle ramen in de slaapkamer ook niet zijn voorzien van dubbelglas.
Verder nog een paar kleine dingetjes. Dit stapelt zich natuurlijk op.

Ik wil niet de koop laten uitstellen omdat er stukken opnieuw gemaakt moeten worden. Wel wil ik gaan proberen om een compensatie van dit jaar te krijgen (zoals Pooh zei). Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Is er misschien ergens een overzichtje te vinden over wat er allemaal op je af komt aan aankopen voor een nieuw huis? (denk aan meubels, inrichting, keuken ed). Ik wil namelijk een budget gaan opstellen, maar ik vind het maar moeilijk om te bedenken wat er allemaal aangeschaft zou moeten worden.

Ik kan natuurlijk door het huis van mijn ouders lopen en alles opschrijven wat ik zie, maar ik ben bang dat ik dan nog een heleboel ga missen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

* teacher meld zich ook even..

ga zometeen het verkoopcontract tekenen van mijn eigen huis!

Nieuwe huis was al gekocht though :)

Wise enough to play the fool

• Arfman

Arfman

Drome!

Raymond schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 23:50:
Is er misschien ergens een overzichtje te vinden over wat er allemaal op je af komt aan aankopen voor een nieuw huis? (denk aan meubels, inrichting, keuken ed). Ik wil namelijk een budget gaan opstellen, maar ik vind het maar moeilijk om te bedenken wat er allemaal aangeschaft zou moeten worden.

Ik kan natuurlijk door het huis van mijn ouders lopen en alles opschrijven wat ik zie, maar ik ben bang dat ik dan nog een heleboel ga missen.
Is het een nieuwbouwhuis of bestaand? Nieuwbouw heb ik vorig jaar gedaan, even uit m'n hoofd:

-keuken
-badkamer
-inrichting (gordijnen, vloeren, behang, verf, kit)
-meubels (+evt. tv oid)
-oprit
-tuin
-post diversen (kabels om alles aan te sluiten, kleine apparaten die je nog nodig hebt, etc.)

Zomaar even wat dingen die me zo te binnen schieten. Je budget ken ik natuurlijk niet, en ook niet wat je b.v. over hebt voor een keuken. Maar met dit lijstje moet je al een redelijke begroting kunnen maken.

• Raymond
Het is nieuwbouw. Ik had gehoopt dat er ergens een hele waslijst te vinden zou zijn, die je gewoon item voor item kan afvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Raymond schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 23:45:
Het is nieuwbouw. Ik had gehoopt dat er ergens een hele waslijst te vinden zou zijn, die je gewoon item voor item kan afvinken.
Natuurlijk niet, geen enkele bouw is hetzelfde. De lijst die ik je gaf zijn dingen die je sowieso zult tegenkomen, en is volgens mij redelijk compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:31
s3n schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 13:07:
En nu moet ik maar wachten...
En wachten duurt altijd lang :(
Tell me about it. Na lang zoeken heb ik eindelijk een mooi huis gevonden, dus voor het eerst van mijn leven maar eens een bod uitgebracht.

Maar de verkoopster zit in Zimbabwe en is niet direct te bereiken, dus 'het kon wel enkele dagen duren voor ik reactie kreeg'. Ben inmiddels een week verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97551

Waar ligt mijn grens? Ik woon in friesland ben 23 en verdien 24.800 bruto per jaar.

Momenteel ben ik aan het kijken voor woningen rond de 125k met een verwachte aankoopsprijs van 120k . Ik zie soms echter ook woningen voor rond de 140k die veel meer "huis" zijn voor je geld.

Ik heb zelf geschat dat ik ongeveer 900 euro netto kwijt zal zijn aan vaste lasten uitgaande van een hypotheek van 130k inc kosten koper (hypotheek, verzekeringen, heffingen etc)

Ik twijfel nog steeds tussen huren en kopen omdat ik bang ben dat de maandlasten te hoog zullen zijn. Zijn hier mensen die ongeveer even veel verdienen en die een huis hebben gekocht van rond de 125k? Wat zijn jullie ervaring mbt de maandlasten?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 97551 op 29-09-2008 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Anoniem: 97551 schreef op maandag 29 september 2008 @ 10:39:
Waar ligt mijn grens? Ik woon in friesland ben 23 en verdien 24.800 bruto per jaar.

Momenteel ben ik aan het kijken voor woningen rond de 125k met een verwachte aankoopsprijs van 120k . Ik zie soms echter ook woningen voor rond de 140k die veel meer "huis" zijn voor je geld.

Ik heb zelf geschat dat ik ongeveer 900 euro netto kwijt zal zijn aan vaste lasten uitgaande van een hypotheek van 130k inc kosten koper (hypotheek, verzekeringen, heffingen etc)

Ik twijfel nog steeds tussen huren en kopen omdat ik bang ben dat de maandlasten te hoog zullen zijn. Zijn hier mensen die ongeveer even veel verdienen en die een huis hebben gekocht van rond de 125k? Wat zijn jullie ervaring mbt de maandlasten?
Groot kans dat je recht hebt op koopsubsidie wanneer je iets rond de 140k wil aanschaffen. Op website van senternovem staat een excelformulier waarmee je een proefberekening kunt doen. De netto maandlasten schat je wel wat hoog in heb ik het idee.

[ Voor 5% gewijzigd door Atomsk op 29-09-2008 14:03 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

nieuws van mijn kant:
afgelopen vrijdag sleutel gekregen van onze jaren 30 toko. Hij is ruimer en mooier dan in mijn gedachten. Dit komt voornamelijk omdat de vorige bewoners hem helemaal volgebouwd hadden met meubilair en zware kasten en grote planten. Dat is dus winst. Minder is dat het huis echt vies opgeleverd is. Overal spinrag etc. Overkomelijk maar vertragend. Ook optisch moet er veel gebeuren. Werkelijk elke vierkante centimeter huis moet overgeschilderd worden. Buitenkant laten we doen. Ook dubbel glas komt erin. Even hard in de buidel tasten maar dan is het ook af af. Komende weken en daarna staat er maar 1 ding op het programma in de vrije tijd: se.. eh klussen!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Mijn vriendin en ik zijn ook driftig bezig met een proberen te kopen van een nieuwbouw woning in Duiven. Het gaat om een hoekwoning waar zo'n 23% korting op wordt gegeven en bij verkoop draag je dan ook weer een stukje van de winst af. Nu houdt dat in dat we lekker wat groter kunnen wonen.

Afgelopen vrijdag is ons verteld dat deze woning nog beschikbaar was maar tijdens het gesprek vandaag is er twijfel ontstaan. De adviseur heeft vorige week woensdag een optie gegeven die een week geldig was en bij haar is dit niet afgemeld. Zij werkt echter niet op vrijdagmiddag en volgens ons is dat die middag juist afgezegd, het is dus nog even spannend.

Vanavond zullen we eens kijken wat we allemaal aan meerwerk willen laten doen. Eigenlijk willen we beneden (ongeveer 45 M²) graag vloerverwarming als hoofdverwarming maar dit kan niet door de aannemer gedaan worden. De aannemer wil alleen vloerverwarming als bijverwarming aanleggen en dat moet dan € 1880-, kosten! Volgens mij kan dit veel goedkoper door bijv. Heatnet.nl Ik hoop alleen dat de aannemer dan de dekvloer achterwege wil laten zodat er niet ingefreesd hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

De aannemer laat de dekvloer alleen achterwege voor een dikke som geld...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb toevallig vorige week een brief van een aannemer gekregen en die wilde voor 980 euro een vloerverwarming geschikte dekvloer aanleggen (ongeveer een 40m^2). Dan kon ik er zelf vloerverwarming in (laten) leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Dat is een beste smak geld zeg. Dan ga ik toch maar eens zoeken wat de voor en nadelen van het infresen van de leidingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Als het nieuwbouw is, dan ben je echt maf als je het laat infrezen.

Aldus de mening van de aannemer (die er op dat moment geen enkel financiëel voordeel bij had om het ene boven het andere te adviseren).

Hoe dieper de leidingen, hoe beter de warmte wordt verspreid en hoe beter het werkt. Infrezen wordt gedaan bij bestaande bouw, omdat dat natuurlijk de vloer er al ligt. Bij nieuwbouw worden over het algemeen tijdens de bouw de leidingen gelegd en komt de afwerkvloer daaroverheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Bedankt voor de reactie Raymond.

Ik heb net het e.e.a. opgezocht en ben ook tot de conclusie gekomen dat ik de vloerverwarming sowieso niet wil laten infrezen. Wanneer ik definitief uitsluitsel heb over de woning zal ik de aannemer vragen of hij bijvoorbeeld ook de dekvloer al geschikt voor vloerverwarming kan en wil opleveren. Het kost even iets meer maar je hebt dan natuurlijk wel de verwarming zoals je hem wil hebben.

Moet ik me het dan zo voorstellen dat die dekvloer dusdanig gestort wordt dat er al isolatie onder zit? Kunnen die matten van de vloerverwarming er dan overheen en kan daar dan weer gemakkelijk overheen betegeld worden?

[ Voor 8% gewijzigd door saviour op 29-09-2008 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Een vloer in een huis bestaat uit meerdere lagen. Ik weet het allemaal niet helemaal precies, maar zoals ik het begrepen heb, heb je eerst (onderop) de "dragende" vloer. Daarop worden dan leidingen voor electriciteit ed. gelegd. Daaroverheen wordt dan cement gestort en dat wordt mooi glad gemaakt.
Als ik het goed heb komen de leidingen voor de vloerverwarming ook in die "deklaag" te liggen. Maar het zou ook wel eens kunnen dat de leidingen voor de vloerverwarming nog onder de electriciteitsleidingen ed. komen te liggen. (dus eerst de ruwe vloer, dan een laag met de verwarming erin en daar bovenop de deklaag met de electriciteitsleidingen ed.).

Verwarmingsmatten worden volgens mij alleen gebruikt bij bestaande vloeren, onder laminaat ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik weet niet precies hoe in Nederland vloeren worden gemaakt maar in Frankrijk wordt er inderdaad een dragende betonvloer gelegd waarop de buizen en bedrading worden gelegd en daarover wordt dan weer een laag cement gestort. Als er vloerverwarming wordt aangelegd dan is die deklaag gewoon dunner zodat daarop de verwarming gelegd kan worden met nog een deklaag. Er zijn speciale profielmatten die je op een dekvloer kunt leggen waar je de flexibele buizen van de vloerverwarming kunt klikken. Het geheel is maar een cm of 2 dik en als je die dikte precies weet kan je de aannemer vragen gewoon de dekvloer zoveel dunner te maken zodat je vloerverwarming erin kunt leggen en nog steeds de deuren open doen :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:09

xdc

Jazzper schreef op maandag 29 september 2008 @ 11:48:
nieuws van mijn kant:
afgelopen vrijdag sleutel gekregen van onze jaren 30 toko. Hij is ruimer en mooier dan in mijn gedachten. Dit komt voornamelijk omdat de vorige bewoners hem helemaal volgebouwd hadden met meubilair en zware kasten en grote planten. Dat is dus winst. Minder is dat het huis echt vies opgeleverd is. Overal spinrag etc. Overkomelijk maar vertragend. Ook optisch moet er veel gebeuren. Werkelijk elke vierkante centimeter huis moet overgeschilderd worden. Buitenkant laten we doen. Ook dubbel glas komt erin. Even hard in de buidel tasten maar dan is het ook af af. Komende weken en daarna staat er maar 1 ding op het programma in de vrije tijd: se.. eh klussen!
heb je al fotos ? :)
nu de koop rond is ben ik zeer benieuwd , volg je post al een tijdje ;)

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Laatst online: 25-02 08:57

TheLunatic

Ouwe boxen.

Vreemde vraag misschien, maar kan je 'afdingen' op een nieuwbouwwoning? Ik heb volgende week een gesprek met een makelaar over een nieuwbouwappartement van 171.000 euro, en ben benieuwd of het gangbaar is om daar nog wat vanaf te schroeven.

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik zal snel foto's uppen. Ga vanavond op vakantie dus dat wordt hem niet meer vandaag. Gisteravond na het werk gelijk hele plafond in de woonkamer gedaan. Wilde eigenlijk eerst de sierlijsten netjes opschuren, dan die schilderen met lak en met plafondverf met kwast rondom en daarna pas met roller het plafond. Maar aangezien ik vanavond weg ga en mijn (zwangere) vriendin met haar vriendinnen niet het zware werk wil laten doen maar begonnen met de rand met kwast en met roller het plafond. Echt waardeloos te zien zo 's avonds met bouwlamp erop. Nou ja het is even behelpen.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201582

TheLunatic schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 10:28:
Vreemde vraag misschien, maar kan je 'afdingen' op een nieuwbouwwoning? Ik heb volgende week een gesprek met een makelaar over een nieuwbouwappartement van 171.000 euro, en ben benieuwd of het gangbaar is om daar nog wat vanaf te schroeven.
Als je de woning toegewezen hebt gekregen dmv loting dan is de prijs 'take it or leave it'. Als de woning als het ware 'over' is, dan kun je het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
TheLunatic schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 10:28:
Nou, ik heb vanmiddag een gesprek met de makelaar over een nieuwbouwappartement. En ik ben toch stevig van plan om de huidige nieuwsberichten te gaan gebruiken om een stuk van de prijs af te lullen.

Ik ding zelfs af op kleding en dan zou ik op het duurste wat ik dit decennium ga kopen niet om korting vragen? Dacht het wel :P

Door verschillende makelaars is mij verzekerd dat een koopsom niet onderhandelbaar is, maar dat geloof ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Raymond schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 10:48:
Door verschillende makelaars is mij verzekerd dat een koopsom niet onderhandelbaar is, maar dat geloof ik niet.
Je kan het proberen maar ik denk dat je dan niet door de loting heen komt. Bovendien bepaalt de makelaar de prijs niet. Er is vaak genoeg vraag naar nieuwbouwappartementen. En de loting is vaak zo'n corrupte bende dat een kruisje op de envelop van de afdinger zo gezet is.

[ Voor 18% gewijzigd door Gunner op 30-09-2008 11:00 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Raymond schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 10:48:
[...]

Nou, ik heb vanmiddag een gesprek met de makelaar over een nieuwbouwappartement. En ik ben toch stevig van plan om de huidige nieuwsberichten te gaan gebruiken om een stuk van de prijs af te lullen.

Ik ding zelfs af op kleding en dan zou ik op het duurste wat ik dit decennium ga kopen niet om korting vragen? Dacht het wel :P

Succes. Laat je horen hoe 't afloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Gunner schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 10:54:
[...]

Je kan het proberen maar ik denk dat je dan niet door de loting heen komt. Bovendien bepaalt de makelaar de prijs niet.
D'r is geen loting, er staat simpelweg een nog te bouwen appartement te koop en ik heb een optie op dat appartement genomen.
Pooh schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 10:54:
[...]

Zeker :)

Er niet eens om vragen is gewoon dom. Ze kunnen hooguit nee zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Raymond schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 11:00:
Er niet eens om vragen is gewoon dom.
Waarom is dat dom? Ik hou niet van afdingen. Staat gewoon zo pauperig. Ik betaal gewoon de prijs van wat het me waard is. Als de vraagprijs me niet aanstaat dan koop ik het gewoon niet.

Waarschijnlijk is er voldoende interesse in zo'n project en denkt de makelaar 'voor jou tien anderen'. Daarnaast heeft de bouwer ook nog het recht om het niet aan jou te verkopen.

[ Voor 53% gewijzigd door Gunner op 30-09-2008 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Pauperig? Als je een beetje goed onderhandelt, babbel je er zo een half tot heel maandsalaris af. Niks pauperigs aan, je bent gewoon een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Succes ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Er zijn verschillende technieken voor dekvloeren met vloerverwarming.

Je kunt een zwevende dekvloer hebben waarbij de opbouw dragende vloer - isolatie - dekvloer met daarin wapening en daar de leidingen op.
Optie 2 is een unidek isolatie met daarop een kunstoffolie waarop de leidingen geschoten worden en dan een gietvloer van ± 50 mm.
Echter.. het is niet noodzakelijk altijd een isolatielaag te hebben, sterker nog in een eigen woning zou ik juist ervoor kiezen om dit niet te doen. Ja je hebt meer last van geluid echter het is binnen je woning dus dat zal wel meevallen maar het is beduidend goedkoper ± bij beganegrond-1e verdieping verwarm je het plafond als het ware zodat de warmte van onder en boven komt op de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida

Keida

dr.

Gunner schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 11:03:
[...]

Waarom is dat dom? Ik hou niet van afdingen. Staat gewoon zo pauperig. Ik betaal gewoon de prijs van wat het me waard is. Als de vraagprijs me niet aanstaat dan koop ik het gewoon niet.

Waarschijnlijk is er voldoende interesse in zo'n project en denkt de makelaar 'voor jou tien anderen'. Daarnaast heeft de bouwer ook nog het recht om het niet aan jou te verkopen.
Dit is misschien wel de 'bijzonderste' opmerking die ik hier voorbij heb zien komen. Zeker als het om huizen gaat is de 'vraagprijs' echt alleen een richtprijs. Volgens mij gaat er geen 1 huis weg voor de prijs die de vraagprijs is (boven en beneden).
Bij nieuwbouwhuizen zal het wel ietsje anders liggen, maar ook daar is vast te onderhandelen, het is niet een paar schoenen dat je koopt. En als het niet de prijs is, dan kun je atlijd nog andere zaken afdingen: eerdere oplevering, of clausule met opleverdata, in/excl keuken met/zonder apparatuur etc. Als je op een wasmachine al gauw 10% kunt afdingen, moet je toch ook zeker wat kunnen afdingen op een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie

Tuxie

En WeL nU!

Keida schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 12:26:
[...]

Dit is misschien wel de 'bijzonderste' opmerking die ik hier voorbij heb zien komen. Zeker als het om huizen gaat is de 'vraagprijs' echt alleen een richtprijs. Volgens mij gaat er geen 1 huis weg voor de prijs die de vraagprijs is (boven en beneden).
Bij nieuwbouwhuizen zal het wel ietsje anders liggen, maar ook daar is vast te onderhandelen, het is niet een paar schoenen dat je koopt. En als het niet de prijs is, dan kun je atlijd nog andere zaken afdingen: eerdere oplevering, of clausule met opleverdata, in/excl keuken met/zonder apparatuur etc. Als je op een wasmachine al gauw 10% kunt afdingen, moet je toch ook zeker wat kunnen afdingen op een huis.
Precies, zeker als je een huis gaat kopen moet je op ALLES en ik herhaal ALLES afdingen. De prijs van je huis, de makelaarskosten, de hypotheekprovisie, de notatiskosten, de keuken, de badkamer, de vloeren, de ontbindende / beperkende voorwaarden noem het allemaal maar op.

Het is wel zo (en dat heb ik ook geprobeerd) dat de prijs van een nieuwbouwhuis / appartement in principe vast staat en zeker als er nog niet gebouwd is. Maar de onderhandelbaarheid hiervan hangt ook weer af van een aantal feiten, zoals hoe lang de inschrijving al geopend is, hoeveel er al verkocht is, eventuele bouwrente of dat de opdrachtgever een woningbouwstichting of private investeerder is.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Tuxie schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 13:29:
Precies, zeker als je een huis gaat kopen moet je op ALLES en ik herhaal ALLES afdingen.
Dat maak ik zelf wel uit. Laat een ieder voor zich bepalen hoe hij dingen wil regelen, maar vertellen dat iets 'moet' gaat me te ver. Dan maar teveel betalen. Is gelijk een extra reden om extra kritisch te zijn t.o.v leveranciers.

[ Voor 31% gewijzigd door Gunner op 30-09-2008 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

volgens mij lopen hier 2 dingen door elkaar:
- het spel van afdingen en bij huizen in het bijzonder
- de procedure bij nieuwbouw en loting

mijn 2 centen:
het klinkt altijd zo leuk afdingen en je kan het zeker proberen, maar zeker in het westen is het een lachertje: voor jou tig anderen. Zowel bij bieden op bestaande woningen of lotingen met tig mensen in de wachtrij na jou. Het is niet onmogelijk maar enig realisme is wel chic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:58

MrScratch

I am rubber, you are glue

Bij mij in de vinex-wijk hebben ze nu grote moeite met het verkopen van de nieuwbouwhuizen in het wat hogere segment, de twee-onder-een-kap-huizen van tussen de 4 en 5 ton. Daar worden nu gratis uitbouwopties uitgedeeld ter waarde van 30000 euro. Dat betekent dat er dus wel degelijk mogelijkheden zijn. Dat geld natuurlijk alleen als de vraag laag is, bij 3x overtekenen bij de inschrijving gaan ze natuurlijk niets aan de prijs doen.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Of iets aan de prijs valt te doen is volledig afhankelijk van de situatie. Let er wel op, als je wilt onderhandelen zal de aannemer ook ergens aan morrelen aangezien de centen toch ergens vandaan moeten komen. En zorg dat alles op papier vast staat aangezien dan de kans groot is dat hij alsnog langs komt met meer-werk waar hij dan zijn centen dient te verdienen. Hij zal jou korting echt niet uit zijn eigen beurs betalen.
Dat terzijde als het een duur project wordt zou ik eerder geneigd zijn om casco op te laten leveren en zelf een afbouwer in te schakelen, dan ben jij namelijk zijn belangrijkste klant wat je bij de aannemer niet bent. Dan heb je toch beduidend meer inbreng op het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:52
n4m3l355 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 14:14:
Of iets aan de prijs valt te doen is volledig afhankelijk van de situatie. Let er wel op, als je wilt onderhandelen zal de aannemer ook ergens aan morrelen aangezien de centen toch ergens vandaan moeten komen. En zorg dat alles op papier vast staat aangezien dan de kans groot is dat hij alsnog langs komt met meer-werk waar hij dan zijn centen dient te verdienen. Hij zal jou korting echt niet uit zijn eigen beurs betalen.
Dat terzijde als het een duur project wordt zou ik eerder geneigd zijn om casco op te laten leveren en zelf een afbouwer in te schakelen, dan ben jij namelijk zijn belangrijkste klant wat je bij de aannemer niet bent. Dan heb je toch beduidend meer inbreng op het geheel.
Een nieuwbouwwoning koop je doorgaans van een ontwikkelaar (die het al dan niet aanbiedt via een makelaar) en niet van een aannemer. De aannemer is de opdrachtnemer van de ontwikkelaar. Je onderhandelt dus niet met de aannemer maar met de ontwikkelaar. Daarbij moet je natuurijk altijd afspreken dat alleen meerwerk waarvoor (schiftelijk) opdracht is verstrekt betaald wordt, anders blijf je bezig.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Vaak is de aannemer de ontwikkelaar of verschuift de ontwikkelaar het risico naar de aannemer en ben je dus wel bezig met de aannemer. Verder is het niet relevant wie het ontwikkeld aangezien het uiteindelijk toch van het budget vd aannemer gaat aangezien hij bouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
n4m3l355 schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 14:49:
Vaak is de aannemer de ontwikkelaar of verschuift de ontwikkelaar het risico naar de aannemer en ben je dus wel bezig met de aannemer. Verder is het niet relevant wie het ontwikkeld aangezien het uiteindelijk toch van het budget vd aannemer gaat aangezien hij bouwt.
De grootste ontwikkelaars zijn zelf geen aannemer. Dat de aannemer vaak de ontwikkelaar is klopt dus niet. Je koopt een woning van de ontwikkelaar en je zult dus ook met de ontwikkelaar een prijs overeen moeten komen. Eventuele korting gaat dus in eerste instantie van de inkomsten van de ontwikkelaar af. Of de ontwikkelaar dit weer doorlegt naar de aannemer is zijn zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Tuxie schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 13:29:
[...]

Precies, zeker als je een huis gaat kopen moet je op ALLES en ik herhaal ALLES afdingen. De prijs van je huis, de makelaarskosten, de hypotheekprovisie, de notatiskosten, de keuken, de badkamer, de vloeren, de ontbindende / beperkende voorwaarden noem het allemaal maar op.
Ik word daar altijd zo moe van. Jij niet?

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie

Tuxie

En WeL nU!

Gunner schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 13:45:
[...]
Dat maak ik zelf wel uit. Laat een ieder voor zich bepalen hoe hij dingen wil regelen, maar vertellen dat iets 'moet' gaat me te ver. Dan maar teveel betalen. Is gelijk een extra reden om extra kritisch te zijn t.o.v leveranciers.
Ehm, zo bedoelde ik het niet helemaal. Ik bedoelde te zeggen met 'moeten' is dat een heleboel partijen die betrokken zijn bij 'huizenkoop' een marge hebben waarmee ze kunnen spelen. Die is standaard al hoger omdat ze verwachten dat jij gaat onderhandelen. Doe je dat niet ben je standaard te duur uit, oftewel een dief van je eigen portemonnee. In sommige sectoren in Nederland is onderhandelen 'not done', maar hier dus juist wel. Daar is niks pauperigs aan...
nare man schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 15:17:
[...]
Ik word daar altijd zo moe van. Jij niet?
Ja nogal. Vooral van keukenboeren, want die maken het al helemaal bont...... maarja, that's life he? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Pooh schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 10:54:
[...]

't is uiteindelijk een eigen parkeerplaats en een iets grotere berging geworden en niet een korting op de koopsom.

Over één vraag van mij moest nog wat overlegd worden en daar hoor ik later deze week het antwoord op. Ik hoop dat dat positief uitpakt, want ik heb er wel zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Aargh!

Wij zijn afgelopen vrijdag bij de makelaar geweest, die vertelde ons dat de woning die wij willen nog vrij is (hij staat ook op de website als beschikbaar). Maandag hadden we een afspraak om de boel te regelen en toen werd ons verteld dat ze dachten dat andere mensen al een optie op de woning hadden / hebben.

Vandaag ben ik gebeld door de makelaar, die verteld dat die mensen inderdaad een optie op de woning hebben. Die optie loopt eigenlijk op donderdag af maar wordt nu toch met een dag verlengd omdat die mensen pas op donderdagavond een afspraak hebben met hun hypotheekadviseur!

Daar werd ik dus even niet vrolijk van he! Je wordt blij gemaakt met een dode mus en moet nu nog langer wachten. Ik vroeg haar hoe laat die mensen dat op vrijdag moesten laten weten, maar zij had geen tijdstip afgesproken. Ja, dat is lekker... Wij zeker nóg een weekend langer moeten wachten. Nu zal ze die mensen dan vrijdag toch even bellen om te vragen hoe het gegaan is en ik bel vrijdagochtend ook meteen wel met de makelaar.

Het is allemaal zo slordig geregeld en ik vind het zo zenuwslopend. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Welkom in de wondere wereld van de makelaardij. Ging bij ons precies zo.

"oh ja hoor, er zijn nog 3 huizen vrij, we zetten een optie op alledrie, denkt u er maar even over na"
"oh nee, u bent op kavel 22 nummer 3, kavel 8 nummer 2 en kavel 13 nummer 3"
"kavel 8 is verkocht"
"oh nee toch niet"

om gek van te worden ... uiteindelijk is het allemaal wel gelukt, maar onze makelaar was echt een enorme prutser .. snap niet waar hij die Q7 van hem van betaalt, kan niet door tevreden klanten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

In de makelaardij heb je te maken met een zeer laag percentage "return customers" en is klanttevredenheid dus helaas geen prioriteit... Als een supermarkt op zo'n manier zou omgaan met hun klanten zouden ze binnen de kortste keren de toko kunnen sluiten, maar bij makelaars gaat dat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_

_Rayman_

Zo... net terug van de notaris, zonder de sleutel van het huis.

Het korte verhaal: Om 12:00 heb ik de eind inspectie van de woning gehad. Tijdens de eind inspectie kwam het volgende naar voren:
* De lamellen zijn niet weggehaald (staat wel in koopcontract)
* Er lagen meer dan 15 hondendrollen op het balkon.
* De centrale ventilatie werkte niet.

Hier is mee te leven (al is het niet ideaal). Kom ik 1.5 uur later bij de notaris, komt de notaris naar mij toe met de mededeling dat het wat langer ging duren. Zijn pasje voor het kadaster was gelocked (Verkeerde pincode ingegeven). Hij moest wat regelen met papier. Een kwartier later komt er een klerk en die vertelde dat er geen overdracht kan plaats vinden. De verkoper heeft zich niet voldaan aan de financiële verplichtingen. De verkoper ondertussen ook nog niet komen opdagen. De bank van de verkoper was met de verkoper een regeling aan het treffen. Dit zou vanmiddag rond zijn en dan heeft de notaris vrijdag of maandag schriftelijk bericht over dit. Maandag a.s. om 16:30 wordt er een 2e poging gedaan van de overdracht.

Nadat ik thuis was heb ik mijn baas gebeld over dat ik morgen kom werken en dat ik maandagmiddag eerder weg wil. Dit was geen probleem.

De hypotheekshop (die mijn hypotheek regelt) heeft mij gevraagd of er een non comparitie was opgesteld. Dit is niet het geval, maar schijnt wel door de notaris te worden opgesteld. Wel werd mij verteld dat mijn hypotheekbedrag was teruggestort naar de hypotheekverstrekker, zodat ik geen rente hoeft te betalen. Maandag a.s. wordt dit weer teruggestort naar de notaris.

Ik heb contact gehad met de makelaar en wilde een sleutelverklaring. Dit kon niet, omdat mijn hypotheek ook niet gestort was bij de notaris. Van de notaris begreep ik dat hij dit niet had mogen vertellen aan de makelaar. Ze wilde namelijk de verkoper in gebreke stellen. De notaris gaf aan dat het verder geen punt was, omdat het voor mij overmacht is. De notaris gaf aan dat op 17 september een fax (met ontvangst bevestiging = OK ) was verstuurd naar mijn bank, met de vraag om 1 oktober het geld overgemaakt te hebben.

Mijn bank geeft aan dat dit niet is doorgekomen. De hypotheekshop gaat een klacht bij mijn bank indienen, dit had niet mogen gebeuren.

Kort gezegd, zowel de verkoper als ik zijn in gebreken gesteld (niet officieel).

Mijn planning valt totaal in duigen. Zo zijn bijvoorbeeld mijn vloer en keuken besteld. Echter ik krijg de woning naar alle waarschijnlijk niet optijd klaar voor deze (alles moet worden schoongemaakt, plafond witten, verfen, behangen, enz, enz.)

* _Rayman_ heeft een baaldag :(

[ Voor 0% gewijzigd door _Rayman_ op 01-10-2008 18:57 . Reden: aantal typo's gefixed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Damn, da's wel balen, Rayman...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Sjonge jonge, het zit niet mee vandaag he?

Laten we maar proberen positief te denken he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Zo, lekker dan.. dat mensen hun woning dan ook zo achterlaten, hè.
Mijn buren hebben vandaag de overdracht; hopelijk is dat wel gelukt en heb ik vanaf vandaag nieuwe buren. Schijnen redelijk jong te zijn (onze leeftijd en jonger), dus hopelijk leuk. :)

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Laatst online: 22-04 07:37

Elwood Blues

87167191

Jeetje dat zijn de vervelende verhalen inderdaad. Balen! Ik heb ook net een huis gekocht, koopcontract al een tijdje geleden getekend en zit nu in de laatste fase van de hypotheekaanvraag. Alles is compleet, alleen de taxatie moet nog. Er zijn al behoorlijk veel beren op de weg gepasseerd, steeds minder zaken die mis kunnen gaan :) Evengoed nog een paar mooie obstakels te gaan, want zaken die je hierboven noemt heb je natuurlijk nooit in de hand.

Hoe dan ook, we hebben nu al zoveel vertrouwen in een goede afloop dat we het laminaat al in huis hebben gehaald. (snel even afkloppen op het laminaat...)

[ Voor 4% gewijzigd door Elwood Blues op 01-10-2008 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n

s3n

saviour schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:06:
Laten we maar proberen positief te denken he.
Zal niet meevallen vandaag. Ik en de verkoper zaten op de zelfde prijs. Alleen is er nu een tweede bieder die meer biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Nog nieuws in woonland?

Ik heb wel nieuws i.i.g., zowel slecht als goed.
Wij hadden een hoekwoning op het oog, die in eerste instantie dus vrij zou zijn en dat bleek toch niet zo te zijn. De mensen vóór ons willen die woning wel graag dus die zijn we kwijt. :( Echter, er is een tussenwoning vrijgekomen die precies hetzelfde is als die hoekwoning en daar hebben wij nu de eerste optie op!

Die tussenwoning heeft een diepere tuin maar mist dan wel grond aan de zijkant (in totaal is het kavel 34 M² kleiner). Wij zijn met die woning ook erg blij! Volgende week vrijdag gaan we de hypotheek in orde proberen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
  • Laatst online: 21:43
Zo vandaag een bod uitgebracht op een woning. 15% onder de vraagprijs. 170k ipv 200k.

Ik had eerst het kadaster ingekeken om te kijken welke huizen voor welke prijzen de afgelopen jaren zijn verkocht:
2008 195k
2007 163k
2006 182k
2006 168k
2006 182k
2006 175k

Ik schat de reeele waarde op zo een 180/185k . Dit is dan ook waar ik uit wil komen met de onderhandelingen.

Zonder tussenkomst van aankoopmakelaar zijn wij hieraan begonnen :) SPANNEND! Moet wel zeggen dat het geen *uck voorstelt tot nu toe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Gunner schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 13:45:
[...]
Had jij mijn huis niet willen kopen dan :+

* teacher heeft gisteren bouwkundige keuring gehad tbv de kopers. Complimenten van de bouwkundig ir. ing. :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida

Keida

dr.

Zo, wordt weinig gemeld hier deze week.

Ik dan maar:

Ligt nu een tweede bod op de bovenwoning met het 'illegale' dakterras op de uitbouw van de buren. Qua prijs zouden we er wel uit moeten komen. Als voorwaarde gesteld dat het dakterras op één of andere manier dusdanig gelegaliseerd wordt dat iig de onderburen niet meer kunnen zeuren: dus opname in de koopakte van boven en benedenwoning.
De verkopers van beide huizen vinden een verandering van splitsingsakte ook prima, maar dat komt dan voor mijn rekening.

Op zich niet zo'n probleem, denk dat ik dat ook maar doe. En dan later gewoon bouwvergunning aanvragen bij gemeente (misschien).

Maar ik hoop eigenlijk toch vandaag nog wat te horen,

schiet echt nooit op heh, als je een bod hebt liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Tsja.. ik heb weinig vrolijks te melden.

Bij mijn huis zit de verkoopster in Zimbabwe en dat is alleen per tamtam te bereiken, geloof ik. Het gaat allemaal niet erg rap.

Uiteindelijk zijn we wel aan het onderhandelen geslagen, maar het gaat op een vervelende manier.

In eerste intstantie werden er opeens extra posten buiten de koopsom om verzonnen, waardoor de reactie op mijn openingsbod netto niet meer dan 1000 euro onder de vraagprijs lag. Tijdens het bieden ben ik af en toe aardig geweest en heb ik serieuze sprongen omhoog gemaakt. Zij blijft echter consequent per keer niet meer dan 1000 euro van de prijs afdoen en dat werd ik gisteren zo zat, dat ik mijn laatste bod ook met 1000 euro verlaagd heb.

Volgens de makelaar zou ze dat zeker niet accepteren, maar ze zakt er maar in. Ik voel me niet echt serieus genomen op die manier. Misschien hebben ze in Zimbabwe nog niet door dat er een kredietcrisis aan de gang is en dat de kopers niet rijen dik voor de deur staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-04 08:23

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik denk dat ze zeker in Zimbabwe of all places doorhebben dat er een crisis is. Per dag verdampt er in Zimbabwe in de lokale munt dan dat er in de heel Amerika verdwenen is. :p

Zaterdag heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van een open huizen route. Leuke woning alleen de prijs was met 344000 net even iets te hoog. Ik ben net van baan veranderd en zit nog in mijn proeftijd die wil ik zeker even afwachten voordat ik iets ga kopen op het moment. Sowieso zou ik gewoon graag eerst even willen zien hoeveel mijn nieuwe baan me netto op gaat leveren. Mijn salaris is aanzienlijk gestegen maar toch wil ik het even op mijn rekening zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
DJ Henk, ik kan meevoelen met je.

Hier ook een erg starre verkopende partij, deze is nu nog maar 4500 euro gezakt terwijl wij van 170-179 naar 183 185 gegaan zijn. Hierbij nu maar even duidelijk gemaakt dat het iig het laatste bod is maar dat er wel iets ruimte is als de verkopende partij een serieuze daling maakt.

Afwachten maar iig dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Nou, eens zien of ze in Zimbabwe ook het NRC lezen: klik

Edit: Ah, het wereldwijde web is blijkbaar live te ontvangen daar. Mijn vorig stap was van 195.000 naar 194.000. Nu ligt er opeens een tegenbod van 195.000. Daar ga ik dit weekend eens rustig over nadenken...

[ Voor 52% gewijzigd door DJ Henk op 09-10-2008 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:48

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

DJ Henk schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 11:36:
Nou, eens zien of ze in Zimbabwe ook het NRC lezen: klik

Edit: Ah, het wereldwijde web is blijkbaar live te ontvangen daar. Mijn vorig stap was van 195.000 naar 194.000. Nu ligt er opeens een tegenbod van 195.000. Daar ga ik dit weekend eens rustig over nadenken...
>:)

Klinkt alsof je je volgende bod nog maar eens moet laten zakken :D Verkoopster eindelijk ook wakker geworden ?

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida

Keida

dr.

Hier schiet het ook niet echt op. Als het goed is heeft de aankoopmakelaar maandagmiddag, of anders dinsdagochtend ons tegenbod doorgegeven. Zit nu nog 10k tussen. Nog steeds niets gehoord.... Hoe moeilijk kan het zijn..

Hmm, als ik vanmiddag om 14u niets gehoord heb zal ik wel weer gaan bellen...

[edit] Net dus wel gehoord. "eindbod" gekregen, 6k boven ons laatste bod, want (bij navraag) "zou een andere partij ook interesse hebben".

Waar heb ik dat eerder gehoord. Maar goed, om nou een huis voor 1k (want gegokt op 1k minder) te laten liggen..

[ Voor 29% gewijzigd door Keida op 10-10-2008 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
Pfoe eindelijk beetje schot in de zaak!

Verkoper is met 5k gedaalt onder het mom van dit is echt de bodem blabla etc etc. Verschil is nu 5k. Zit eraan te denken om 188k (dat is +3k) te bieden zodat het verschil 2k is en de verkoper maar moet beslissen of hij hier in het midden mee wil uitkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon Heavy op 10-10-2008 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben vergevorderd in het biedingsproces...

Ik vraag me het volgende af: Het gaat om een vrijstaande woning. Maar aan één kant zit de woning aan de woning van de buren vast. Het zijn afzonderlijke woningen, maar in dat dorp staat een hele rij vrijstaande woningen die zeer dicht tegen elkaar aan staan gebouwd. Aan de andere kant zit een steeg. Het lijkt dus meer op een hoekwoning.

Hoe zit dat met geluid? En dan metname contactgeluid? Beide woningen hebben eigen buitenmuren. Of er lucht tussen zit is niet te zien. Aan de voorkant zit een voeg van een halve centimeter tussen beide woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida

Keida

dr.

Goed,

Kom dan maar met deprimeren nieuws. en ik ben f*cking kwaad.

Vrijdag i.p. akkoord gegaan met het laatste bod van de verkopers....Maar, 1/2 uur van tevoren belt de verkopende makelaar, dat er een verzoek van de onderburen (die ook te koop staat) is, dat de kopers van deze woning graag een dakterras willen op hun uitbouw. Of wij hier dan ook mee akkoord zouden gaan (want 'ons' dakterras zou de benedenburen ook mee akkoord gaan).

Wij hebben toen het laatste bod geaccepteerd, maar niet akkoord gegaan met deze laatste voorwaarden (het dakterras zit 5 meter van de gevel van 'ons' huis, en kijkt precies in de woonkamer...).

Is mijn makelaar vanmiddag gebeld door de verkopende makelaar dat de verkopers het huis hebben gegund aan een andere partij, die wel het dakterras aan de nieuwe onderburen zouden gunnen, voor hetzelfde bedrag..

Nou breekt mijn klomp. Gewoon zonder ons eerst te contacteren. Ik ben echt woest, kwaad, pissed, teleurgesteld. En je kunt..er..geen...ene...fuck...aan...doen.

Dit soort tuig moeten ze echt opknopen aan de hoogste boom, en mogen nooit meer makelaar worden. Echt te belachelijk voor woorden.

(sorry maar ik moet echt frustratie kwijt. Zo'n huis kopen kost je echte heel wat levensjaren/stress en dan wordt je zo behandeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
SvMp schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 09:37:
Ik ben vergevorderd in het biedingsproces...

Ik vraag me het volgende af: Het gaat om een vrijstaande woning. Maar aan één kant zit de woning aan de woning van de buren vast. Het zijn afzonderlijke woningen, maar in dat dorp staat een hele rij vrijstaande woningen die zeer dicht tegen elkaar aan staan gebouwd. Aan de andere kant zit een steeg. Het lijkt dus meer op een hoekwoning.

Hoe zit dat met geluid? En dan metname contactgeluid? Beide woningen hebben eigen buitenmuren. Of er lucht tussen zit is niet te zien. Aan de voorkant zit een voeg van een halve centimeter tussen beide woningen.
Ik denk niet dat je veel last zult hebben van contactgeluid wanneer beide woningen een eigen buitenspouwblad hebben. Beide woningen hebben dus ook een eigen spouw. Als er al contact is tussen beide buitenspouwbladen dan mag dat niet veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
argro schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 16:07:
[...]
Ik denk niet dat je veel last zult hebben van contactgeluid wanneer beide woningen een eigen buitenspouwblad hebben. Beide woningen hebben dus ook een eigen spouw. Als er al contact is tussen beide buitenspouwbladen dan mag dat niet veel uitmaken.
Het is echter een woning van ca. 100 jaar oud. Volgens mij hadden ze toen geen spouwmuren. Toch is het met de woning waar ik nu mee bezig ben wel zo dat er binnenmuren zijn, en isolatie. Ik vermoed dat dit (veel) later eens is aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 23:06

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Sparhawk schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 15:53:
[...]

>:)

Klinkt alsof je je volgende bod nog maar eens moet laten zakken :D Verkoopster eindelijk ook wakker geworden ?
Precies, gewoon 5k naar beneden en zeggen dat dit je finale bod is en zie maar of ze het doen. En dan ook niet meer akkoord gaan met meer natuurlijk. Als d'r een vage Zimbabwaanse in heeft gewoond zal het wel goed uitgewoond zijn. De gemiddelde niet-Nederlander is daar zowiezo wat makkelijker in, vooral Afrikanen. En dat is niet eens generaliserend. Nederlander staat niet voor niets bekend om zijn properheid m.b.t. huizen. En dat tonen we dan ook graag (grote open ramen). In veel andere landen zijn de ramen veel kleiner en de gordijnen meestal potdicht aan straatkant.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n

s3n

s3n schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 16:28:
[...]
Zal niet meevallen vandaag. Ik en de verkoper zaten op de zelfde prijs. Alleen is er nu een tweede bieder die meer biedt.
Goed nieuws. Het huisje dat ik op 1 oktober benoemde is niet door gegaan. De verkoper en ik zaten op dezelfde prijs, maar de verkoper ging in vraagprijs weer omhoog.
In hetzelfde complex stond er nog een te koop, en daar zijn we qua prijs wel uitgekomen. Voor nog minder dan het eerste appartement. :*)

Maar wat nu?
- Voorlopig koopcontract teken (Morgen)
- Hypotheek offertes (Morgen)
- Werkgeversverklaring (Verzoek ligt al bij de baas)

Hoe ga ik nu om met de notaris? Moeten de gegevens van mijn notaris al gebruikt worden voor een hypotheek offerte, of mag je die later aanleveren? Ik ben er namelijk nog niet uit welke notaris ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Wanneer je niet aangeeft wat je notaris wordt, loopt de afhandeling wel vertraging op. Het ligt er dus een beetje aan hoe snel je de overdracht wil laten plaatsvinden. Wanneer over zes weken moet dan liever gisteren dan vandaag. Wanneer het nog 3 maanden duurt, dan heb je wat meer tijd.

Ik zou er niet te lang mee wachten. Een beetje rondkijken kan wel wat schelen, maar een degelijk kantoor waar ze snel en efficiënt werken is ook wat waard.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
s3n schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 16:38:
[...]

Maar wat nu?
- Voorlopig koopcontract teken (Morgen)
- Hypotheek offertes (Morgen)
- Werkgeversverklaring (Verzoek ligt al bij de baas)

Hoe ga ik nu om met de notaris? Moeten de gegevens van mijn notaris al gebruikt worden voor een hypotheek offerte, of mag je die later aanleveren? Ik ben er namelijk nog niet uit welke notaris ik wil.
In principe bij offerte. Ik neem aan dat je de stukken op tijd in orde maakt. In het meest gunstige geval stuur je alles in één keer (getekende offerte, werkgeversverklaring, kopie loonstrook, kopie ID, taxatierapport en overige stukken) naar de financier. Als alle stukken binnen zijn en akkoord zijn, dan maakt de financier notarisstukken aan. Dat kan alleen als de notaris bekend is.

Ik had binnen een uur al een notaris gevonden. Gewoon rondbellen voor een prijsopgave als je een koopprijs hebt. Dan heb je dat maar vast. Mijn ervaring is dat het verschil bij de goedkopere notarissen onderling tientjes werk is. Het kan gebeuren dat een tussenpersoon waar je hypotheekadvies krijgt een aanbieding heeft. Het is dan handig om te weten wat je zelf kan om zo dat aanbod op waarde te schatten. Als het echt de moeite waard is, kun je dat altijd nog doen. Koop is immers pas echt rond als je een offerte hebt en bij ondertekening van offerte maak je je definitieve keuze. Vooraf weten welke notaris je in principe wilt is raadzaam.
Waar je ook haast mee moet maken is taxatie tbv. financiering. Snel doen, hoe sneller je dat rapport in huis hebt, hoe beter.

[ Voor 6% gewijzigd door SvMp op 13-10-2008 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n

s3n

De overdracht is al op 1 december, redelijk snel dus. Was ook iets sneller dan ik zelf voor ogen had, maar het is nu eenmaal niet anders.
Ik heb wel een notaris op het oog. Mijn vriendin werkt bij een notaris in Breda, terwijl het te kopen appartement in Den Bosch staat. Ik hoop eigenlijk op een leuke korting daar.

@SvMp: Ik heb geen kaas gegeten van huizen kopen. Ik wil via de hypotheker een aantal offertes aanvragen voor een banksparen product. Nu kun je via de hypotheker in Den Bosch voor niet al te veel geld een aankoopmakelaar inhuren. Deze regelt zelf met de hypotheker het taxatie rapport, dus daar ga ik me niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
s3n schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 17:20:
@SvMp: Ik heb geen kaas gegeten van huizen kopen. Ik wil via de hypotheker een aantal offertes aanvragen voor een banksparen product. Nu kun je via de hypotheker in Den Bosch voor niet al te veel geld een aankoopmakelaar inhuren. Deze regelt zelf met de hypotheker het taxatie rapport, dus daar ga ik me niet druk om maken.
Bedoel je echt een aankoopmakelaar of een makelaar die taxaties doet tbv. financiering?
De taxatie tbv. financiering mag in principe niet door de aankoopmakelaar gedaan worden. Het moet gedaan worden door een makelaar die op geen enkele wijze bij de transactie is betrokken, dus niet van de koper en niet van de verkoper.

Je hebt groot gelijk dat je voor een banksparenprodukt gaat. De Hypotheker heeft ook een spaarhypotheek met een rente die hoger is dan de rente die je betaalt. Ik heb binnenkort een afspraak bij de Hypotheker, ik ben benieuwd naar de addertjes, want die hogere rente over je spaarkapitaal geven ze je niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n

s3n

SvMp schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 17:29:
Bedoel je echt een aankoopmakelaar of een makelaar die taxaties doet tbv. financiering?
De taxatie tbv. financiering mag in principe niet door de aankoopmakelaar gedaan worden. Het moet gedaan worden door een makelaar die op geen enkele wijze bij de transactie is betrokken, dus niet van de koper en niet van de verkoper.
Dat wist ik niet. In het bedrag (995 euro) zat iig ook een post voor het taxatierapport. Wie die taxatie verder doet moeten ze onderling maar uitzoeken.
SvMp schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 17:29:
Je hebt groot gelijk dat je voor een banksparenprodukt gaat. De Hypotheker heeft ook een spaarhypotheek met een rente die hoger is dan de rente die je betaalt. Ik heb binnenkort een afspraak bij de Hypotheker, ik ben benieuwd naar de addertjes, want die hogere rente over je spaarkapitaal geven ze je niet voor niets.
Ik zal er morgen eens na vragen. De hypotheker heeft op het moment dat ik ging kijken al een offerte aangevraagd bij Nationale Nederlanden voor een bankspaar product (Dit heeft hij gedaan omdat de rente ging stijgen). Ik heb er verder weinig over gelezen (Todo voor vanavond), maar ik wil wat vergelijkingsmateriaal hebben voor ik iets afsluit.
Pagina: 1 2 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.