Verwijderd schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 19:27:
Mijn ouders willen binnenkort hun huurhuis kopen en deze in 15 jaar aflossen. Ze zijn hiervoor EUR 200,00 in de maand extra kwijt. Het gaat om een goedkoop huis van EUR 125.000.
Situatie:
Ze wonen hier al 10 jaar in een huurhuis en hebben hun hele leven gehuurd. Ze betalen nu EUR 400,- per maand, maar dat zou volgens berekeningen over 30 jaar sowieso EUR 900,- per maand zijn. Bij een hypotheek van 30 jaar, zouden ze zelfs maar EUR 600,- per maand kwijt zijn en dus de laatste jaren minder aan hypotheek betalen dan aan huurlasten. Echter zijn alle schattingen (ook 250% stijging van 400 naar 900 per maand huur) gemaakt door 2 hypotheekadviseurs: ING en de Hypotheker.
Het is een hele moeilijke keuze voor ze en ze willen zich door iedereen voor laten lichten. Ik wil me graag in deze materie verdiepen om hun te helpen een goede keuze te maken! Hebben jullie advies qua documentatie/leesvoer?
Jouw vraag is interessant, maar roept bij mij ook genoeg verhelderingsvragen op..
Eerst spreek je over aflossen in 15 jaar, daarna heb je het over de maandlasten bij een hypotheek van 30 jaar. Dat is een enorm verschil.
600 Euro aan lasten om een woning te financieren met een koopprijs van EUR 125.000,- vind ik nogal fors als het om een hypotheek gaat met een looptijd/aflostermijn van 30 jaar. In 15 jaar aflossen heeft een enorm groot nadeel: De goedkope aflos-contructies zoals banksparen worden ná 15 jaar pas een beetje rendabel. Een korte aflosperiode is minder effectief, al scheelt het al enorm als je de 15 jaar wilt en kunt oprekken naar 20 jaar.
Woningcorporaties bieden vaak scherpe arrangementen bij aankoop van hun huurwoningen, zoals het betalen van de notariskosten.
Maar stel dat je ouders de woning kopen inclusief alle kosten koper. Ik neem de kosten koper + kosten financiering (oa. afsluitprovicie) 12%, dat is ruim genoeg. Dan zijn je verwervingskosten EUR 125.000 x 1,12 = EUR 140.000,-. Voor dat bedrag ga je lenen.
Als je een hypotheek hebt met een rente van 6% dan zijn je bruto rentelasten EUR 140.000 x 0,06 = EUR 8400 per jaar = EUR 700 per maand.
WOZ stel ik op EUR 125.000 (koopsom), woningforfait is dan 0,55% x 125.000 = EUR 688.
Hypotheekrenteaftrek: 8.400 - 688 = EUR 7.712
Opbrengst aftrek bij belastingtarief van 41%: 0,41 x 7.712 = EUR 3.162 per jaar = EUR 263 per maand.
Netto rentelast: 700 - 263 = 437.
Met een nettolast van 600 euro heb je ruimte voor 163. Als je ouders in aanmerking kunnen komen voor NHG is de rente lager. Nog mooier zou koopsubsidie zijn, hebben jullie dat ook bekeken? ING doet niet aan koopsubsidie, maar de Hypotheker doet zaken met genoeg financiers die dat wel doen.
Met EUR 163,- kun je met banksparen ruimschoots aflossen binnen 30 jaar maar 15 jaar is krap.
Waar is die 15 jaar op gebaseerd? Pensionering? Wellicht is een deel aflosvrij te overwegen.
Banksparen is voor je ouders gunstig, want veel hypotheken die op een polis zijn gebaseerd, hebben overlijdensrisico voor een zeer groot deel gedekt en dat is duur voor je ouders omdat zij (zo schat ik in) op leeftijd zijn. Met banksparen kun je er zelf een kleine overlijdensrisico polis bij nemen (bij NHG verplicht) en zo de kosten beperkt houden. Ik vraag mij af of dit aspect met jullie is besproken, aangezien ING niet aan banksparen doet en de Hypotheker ook niet met banksparen te koop loopt.
Extra kosten van gemeentelijke/provinciale belastingen voor woningeigenaren en verzekeringen laat ik hier buiten beschouwing, maar daar moet wel rekening mee gehouden worden.
De vergelijking tussen huur en koop met al die huurverhogingen is op papier leuk, maar denk wel aan het volgende:
- Die huurverhogingen zijn onvoorspelbaar. Vaak gaan de berekeningen van 3% uit, maar de laatste paar jaar is het onder de 2% gebleven. Je weet niet hoe de politieke verhoudingen zullen zijn de komende tijd.
- Je hebt wel te maken met onderhoudskosten, zeker als je een wat ouder huis hebt.