Ervaring met huis kopen deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 85 Laatste
Acties:
  • 533.597 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
s3n schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 17:37:
[...]

Dat wist ik niet. In het bedrag (995 euro) zat iig ook een post voor het taxatierapport. Wie die taxatie verder doet moeten ze onderling maar uitzoeken.
Dan zou het zo kunnen wezen dat de aankoopmakelaar een collega regelt die het doet en betaalt uit het geld dat hij van jou krijgt (die 995 euro). Ook niet helemaal netjes, want neutraliteit neemt af als makelaars elkaar onderling werk gaan gunnen.
Ik zal er morgen eens na vragen. De hypotheker heeft op het moment dat ik ging kijken al een offerte aangevraagd bij Nationale Nederlanden voor een bankspaar product (Dit heeft hij gedaan omdat de rente ging stijgen). Ik heb er verder weinig over gelezen (Todo voor vanavond), maar ik wil wat vergelijkingsmateriaal hebben voor ik iets afsluit.
Er is helaas weinig info op de site van de Hypotheker over die nieuwe spaarhypotheek.
Banksparen bij Nationale Nederlanden? Weet je zeker dat het geen spaarhypotheek is? Of een hypotheek met spaarprodukt in box 3? De ING-groep waar NN onder valt heeft voor zover ik weet nog helemaal geen bankspaarprodukten ontwikkeld. Op de site van NN kan ik er niets over vinden, behalve dan het 'Combinance' verhaal waarvan ik niet de indruk heb dat het een bankspaarprodukt is.

EDIT: Combinance is een spaarprodukt, maar geen bankspaarprodukt (gezien de mogelijkheden die bij banksparen uitgesloten zijn zoals vrij opnemen). De lage rente van 2,84% maakt dat er met de huidige rentestanden geen enkel voordeel is t.o.v. annuïtair aflossen. http://www.nn.nl/Particul...e/SparenMetCombinance.htm
Om een of andere (mij onduidelijke) reden koppelt NN dit desondanks aan hun hypotheken.
Wellicht dat er nog een produkt bestaat dat niet op de site staat, maar ik ken het i.i.g. niet.

[ Voor 16% gewijzigd door SvMp op 13-10-2008 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:55
FunkyTrip schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 16:30:
Als d'r een vage Zimbabwaanse in heeft gewoond zal het wel goed uitgewoond zijn. De gemiddelde niet-Nederlander is daar zowiezo wat makkelijker in, vooral Afrikanen. En dat is niet eens generaliserend. Nederlander staat niet voor niets bekend om zijn properheid m.b.t. huizen. En dat tonen we dan ook graag (grote open ramen). In veel andere landen zijn de ramen veel kleiner en de gordijnen meestal potdicht aan straatkant.
*proest*

Zo'n rant gebaseerd op het woord Zimbabwe en dan zeggen dat het niet generaliserend is. Ik ga er maar even vanuit dat dat niet serieus bedoeld was. Het huis is prima van binnen..

Maar ondanks dat denk ik dat ik de zaak morgen ga afbellen. Of het de kredietcrisis is of puur mazzel, dat weet ik niet, maar zondag zag ik op internet enkele huizen die dichter bij mijn ideaalplaatje komen: dichter in het centrum, mooier uitzicht, met bad. Aanstaande zaterdag maar weer eens ergens op bezoek.

Begint het feest weer van voren af aan. Gelukkig heb ik geen haast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
  • Laatst online: 13-09 20:24
Zo gisteren de koop kunnen sluiten. Pfoe en dat in deze tijden haha :)

nu begint de hele molen hypotheken etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gefeliciteerd!

Bij mij (ons) net zo. Vannochtend hebben we de koop- en aanneemovereenkomst getekend (wat waren dat veel parafen en handtekeningen zeg). Nu moeten deze papieren nog door de aannemer en verkoper getekend worden dus hebben wij het over 2 à 3 weken weer in handen. Volgende week gaan we de offerte bij de bank tekenen voor de hypotheek en daarna maar eens een afspraak bij de notaris maken.

Ik ben blij met de woning, maar wat een papierwerk allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:17

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Gaat waarschijnlijk in het niet vallen bij het schilderen en inrichten van je nieuwe huissie :)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Laatst online: 22:10

s3n

SvMp schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 17:47:
Banksparen bij Nationale Nederlanden? Weet je zeker dat het geen spaarhypotheek is? Of een hypotheek met spaarprodukt in box 3?
Je had helemaal gelijk. De Hypotheker had door de telefoon de verkeerde naam gezegd. Het is de ABN.
Gisteren het voorlopig koopcontract getekend, en de offerte getekend de deur uit gedaan. Nu nog wachten tot de verkoper ook heeft getekekend, en ik kan de huur opzeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
SvMp schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 17:15:
[...]
Ik had binnen een uur al een notaris gevonden. Gewoon rondbellen voor een prijsopgave als je een koopprijs hebt. Dan heb je dat maar vast. Mijn ervaring is dat het verschil bij de goedkopere notarissen onderling tientjes werk is.
Dat is inderdaad ook mijn ervaring, ik heb het een en ander rondgebeld, er zat nog wel wat verschil in de prijzen, maar ik wou een samenlevingscontract/koopakte/hypotheekakte tegelijk doen en de pakket prijs ontliep elkaar maar enkele tientjes en dus heb ik gewoon de notaris die het dichst bij zat genomen.

Bij de een was het samenlevingscontract weer wat goedkoper en bij de andere de koopakte. Je gaat tenslotte ook niet voor alle dingen naar een verschillende notaris :)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 16:32

boesOne

meuh

Vraagje, vorige week woensdag hebben we toewijzing koopsubsidie gekregen en nu wachten we op het finale ok van de ABN. De koopsubsidie was het laatste stuk dat naar de bank moest.

We zitten te wachten op de bank, nooit leuk..

Hoelang duurt zo'n proces bij de bank?

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
boesOne schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 09:42:
Vraagje, vorige week woensdag hebben we toewijzing koopsubsidie gekregen en nu wachten we op het finale ok van de ABN. De koopsubsidie was het laatste stuk dat naar de bank moest.

We zitten te wachten op de bank, nooit leuk..

Hoelang duurt zo'n proces bij de bank?
Enkele weken. Je kunt een beetje pech hebben met vakantie of ziekte op de afdeling die de hypotheekacceptatie doet (er moet nu eenmaal een beslissende handtekening op van iemand die tekengemachtigd is namens de bank). Maar door de regel moet het met een week of 2 wel gedaan zijn. Misschien 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Mijn vriendin en ik zijn op vrijdag 10 oktober naar de Rabobank gegaan om de offerte in orde te maken. Vandaag hebben wij bericht gekregen dat alles in orde is en woensdag de 22e gaan we tekenen. Er heeft bij ons dus een kleine week tussen gezeten. Wij hebben geen koopsubsidie dus ik weet niet of dat ook nog voor vertraging kan zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Binnenkort Tegels en Sanitair regelen :)

De keuken hebben we al laten samenstellen. We komen op een bedrag van 6900,- uit, waarvan we 950,- terugkrijgen van de makelaar. Dus een leuke keuken voor 6000,- :)

Ook hebben we al nieuwe kiekjes gemaakt van de bouwval :+ Weinig te vertellen behalve dat ik een hoop zand zag liggen :P

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n

s3n

Ik heb ook goed nieuws... not. De huidige bewoners van het appartement hebben een laminaat vloer erin liggen die ik er niet goed meer uit vind zien. Deze zou ik dus graag vervangen.

Met het tekenen heb ik van mijn aankoopmakelaar een kopie van de splitsingsakte gekregen. Daarin staat dat je alleen zachte vloeren mag leggen, geen laminaat dus. Ik heb meeus (VVE beheerder) al gebeld, en die geven voor laminaat geen toestemming. Als er klachten zijn moet het er uit. En op vloerbedekking zit ik niet echt te wachten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

s3n schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 12:56:
Ik heb ook goed nieuws... not. De huidige bewoners van het appartement hebben een laminaat vloer erin liggen die ik er niet goed meer uit vind zien. Deze zou ik dus graag vervangen.

Met het tekenen heb ik van mijn aankoopmakelaar een kopie van de splitsingsakte gekregen. Daarin staat dat je alleen zachte vloeren mag leggen, geen laminaat dus. Ik heb meeus (VVE beheerder) al gebeld, en die geven voor laminaat geen toestemming. Als er klachten zijn moet het er uit. En op vloerbedekking zit ik niet echt te wachten :(
Kan je geen hout leggen op een zachte ondervloer? Nog veel mooier dan laminaat imho.

Wat betreft wachten op de bank:
Ik denk dat de bank pas het laatste approval traject in gaat als de koopsub er is. Dus dan zouden we volgende week iets horen. Ontbindende voorwaarden lopen 31/10 af, dus dat past er wel in. Clausule is koopsubsidie en die is weer gekoppeld aan deze offerte, dus das allemaal gecoverd.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:17

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Dat is in (bijna) elk appartement zo hoor. Zolang niemand klaagt, mag het, gedoogsistuatie dus. Maar als jij buren krijgt die last hebben, ben je gewoon het haasje.

Maar wanneer je geen kinderen hebt die door de kamer rolschaatsen en jij zelf ook niet knikkert zou ik geen probleem zien. Meeus zal er van te voren waarschijnlijk ook niets van zeggen, alleen achteraf als er gezeur komt.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
saviour schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 12:10:
Mijn vriendin en ik zijn op vrijdag 10 oktober naar de Rabobank gegaan om de offerte in orde te maken. Vandaag hebben wij bericht gekregen dat alles in orde is en woensdag de 22e gaan we tekenen. Er heeft bij ons dus een kleine week tussen gezeten. Wij hebben geen koopsubsidie dus ik weet niet of dat ook nog voor vertraging kan zorgen.
De koopsubsidie is gewoon een extra bewijsstuk dat naar de bank moet. Samen met bijvoorbeeld de werkgeversverklaring(en) en loonstroken. Dat mag in zichzelf niet de reden zijn dat het proces veel langer duurt.

Wat wel een verschil maakt is de daadkracht van de Rabobank vanwege de cooperatieve structuur. Hypotheekacceptatie vindt volgens mij op lokaal niveau plaats. Kortere lijnen is snellere beslissingen.
Andere banken werken landelijk en die hebben een complete administratieve fabriek voor het verwerken van hypotheekaanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
Lolhozer schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 13:13:
[...]

Dat is in (bijna) elk appartement zo hoor. Zolang niemand klaagt, mag het, gedoogsistuatie dus. Maar als jij buren krijgt die last hebben, ben je gewoon het haasje.

Maar wanneer je geen kinderen hebt die door de kamer rolschaatsen en jij zelf ook niet knikkert zou ik geen probleem zien. Meeus zal er van te voren waarschijnlijk ook niets van zeggen, alleen achteraf als er gezeur komt.
Kijk ook eens naar vinyl-vloerbedekking met een houtmotiefje. Ik kreeg hetzelfde te horen (alleen dan een huurflat) waar ik nu woon, en heb uiteindelijk voor vinyl gekozen. Het ziet er erg goed uit, is supersnel en netjes gelegd (heb ik laten doen door de mannen van de Leenbakker Veenendaal). Bijkomend voordeel: als er eens een glas valt, breekt het niet.

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
[...]

Onder het laminaat kun (moet) je een dempingslaag laten aanbrengen. Dat scheelt behoorlijk in contactgeluid dat overgedragen wordt. Daarnaast niet door het huis lopen met hakken of harde houten zolen (klompen).

Vinylvloerbedekking is makkelijk en goedkoop, maar niet echt mooi. Heb het zelf ook wel eens gehad, maar dat was voor een huurappartement. Isoleren deed het ook niet erg, dus in de winter altijd een ijskoude vloer.. :/

[ Voor 13% gewijzigd door Atomsk op 16-10-2008 13:40 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54

Wanneer je toch voor hout of laminaat kiest zul je goed moeten investeren in een ondervloer. Een ondervloer met een dempling van circa 10dBA kost een fractie van een ondervloer met een demping van 25dBa, maar is niet iets om op te bezuinigen in jouw situatie. Aangezien dBa een logaritmische schaal is is het verschil tussen 10dBA demping en 25dBA demping enorm.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n

s3n

@pkopf: vinyl vind ik zelf niet zo mooi.

@argro: lijkt me duidelijk dat goede isolatie belangrijk is. Ben al druk aan het googlen naar verschillende soorten. Ik zou het zelf ook niet willen dat mijn onderburen last hebben. Heb nu in mijn huurhok een bovenbuurvrouw waar ik gek van word, hoeven anderen niet van mij te worden.

--edit
Zie: http://www.bouwmarktconcu...ct_detail&ProductID=19236
Afhankelijk van de gebruikte testmethode 12/23dB demping. Van het eerste cijfer vragen de meeste VvE's minmaal 10.

[ Voor 23% gewijzigd door s3n op 16-10-2008 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 09:44
[...]
Vrienden van mij wonen dus in een apartementje met kids boven hun. Diep in de nacht komen die kids hun bed uit laten van alles uit hun handen vallen. Vervolgens hoer je pa en ma de kinderen in bed gillen :+

En niet te vergeten :) knikkeren...

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Ah, gelukkig gaan bij mij de zaken nu weer snel! Zaterdag wezen kijken bij een appartement dat een betere koop leek dan het huis wat stukgelopen was. Het zag er in het echt nog beter uit dan in de folder! Het vorige huis voldeed aan de eisen, dit is een huis dat ik _moet_ hebben.

Gisteren geboden, vandaag al reactie en ik denk dat we er zeker uit gaan komen. Zo gaat het opeens weer erg voorspoedig met dit project.

DJ Henk <--- is blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 08:51
s3n schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 13:42:
Afhankelijk van de gebruikte testmethode 12/23dB demping. Van het eerste cijfer vragen de meeste VvE's minmaal 10.
Het lijkt me verstandig om een concrete grens te vragen bij de VvE. In het geval van een nieuwbouwappartement ken ik een voorbeeld waarbij de woningbouwvereniging harde grenzen aangaf. Vervolgens was het een kwestie van het juiste materiaal uitzoeken. In het geval wat ik ken werd op verzoek een kopie van het TNO keuringsrapport meegeleverd om gezeik in de toekomst te voorkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 01:02
Ach, ik had ook een appartement met eenzelfde regel in de VVE, heb gewoon van die alu matjes neergelgd en goedkope Leenbakker laminaat. Nooit klachten gehad.

Even over de Hypotheker hypotheek met hogere rente dan dat je betaalt, volgens mij is het addertje dat de waarde opbouw tergend langzaam gaat. Als je dus voor de lange termijn gaat geen probleem, maar wil je je flatje over 5 jaar weer kwijt kan de winst wel eens tegenvallen.

Als je begint kun je beter een hogere maandlast hebben en een hypotheek nemen met snelle waarde opbouw. Helemaal met het huidige klimaat.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Cobb schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 15:47:
Even over de Hypotheker hypotheek met hogere rente dan dat je betaalt, volgens mij is het addertje dat de waarde opbouw tergend langzaam gaat. Als je dus voor de lange termijn gaat geen probleem, maar wil je je flatje over 5 jaar weer kwijt kan de winst wel eens tegenvallen.

Als je begint kun je beter een hogere maandlast hebben en een hypotheek nemen met snelle waarde opbouw. Helemaal met het huidige klimaat.
Klopt. Ik heb er naar gevraagd, in het begin langzaam en aan het eind sneller, zodat je met een lagere maandlast hetzelfde bereikt. Maar dat is pas na lange tijd. Dan moet je zeker weten dat je de hypotheek lang houdt (meenemen bij verhuizen en niet oversluiten).
Doe mij dan maar banksparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

Arrrgh.. Slecht nieuws.
Senter Novem heeft een foutje gemaakt in de koopsubsidie toewijzing: optel foutje in de werkgeversverklaring van mijn vriendin. Het gaat om 500 piek. Daar valt de bank over.
Nu gaat onze tussenpersoon bij Senter Novem proberen de beschikking te laten aanpassen (maar daar heb ik een hard hoofd in.. de faq zegt expliciet dat er dan een neiuwe aanvraag moet gebeuren, en ze de huidige beschikking intrekken.)
Nu lopen mijn ontbinende voorwaarden te snel af voor een nieuwe aanvraag.. Ik kan nu lief aan de verkoper vragen om nog meer tijd of de boel ontbinden.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

boesOne schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 16:35:
Arrrgh.. Slecht nieuws.
Senter Novem heeft een foutje gemaakt in de koopsubsidie toewijzing: optel foutje in de werkgeversverklaring van mijn vriendin. Het gaat om 500 piek. Daar valt de bank over.
Nu gaat onze tussenpersoon bij Senter Novem proberen de beschikking te laten aanpassen (maar daar heb ik een hard hoofd in.. de faq zegt expliciet dat er dan een neiuwe aanvraag moet gebeuren, en ze de huidige beschikking intrekken.)
Nu lopen mijn ontbinende voorwaarden te snel af voor een nieuwe aanvraag.. Ik kan nu lief aan de verkoper vragen om nog meer tijd of de boel ontbinden.. :(
500 piek per maand (dan kan ik het me voorstellen....) of 500 piek op de totale hypotheeksom?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

500 euro op het jaarsalaris.

Senter Novem heeft subsidie toegekend op basis van een jaarsalaris van 500 E minder dan we werkelijk hebben. (er is een 9 voor een 4 aangezien op de werkgeversverklaring).

Dit accepteert de bank niet. Dus moeten we aankaarten dat Senter Novem een fout heeft gemaakt en dan trekken ze de beschikking in..

[ Voor 101% gewijzigd door boesOne op 22-10-2008 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
En DJ Henk is nog veel blijer, er is inmiddels overeenstemming bereikt!

Wat een verademing zeg, na dat langzame onderhandelen bij het vorige huis. Zaterdagochtend kijken, woensdagmiddag al gekocht.

Nu "fijn" een hypotheek uitzoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
boesOne schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 17:12:
500 euro op het jaarsalaris.

Senter Novem heeft subsidie toegekend op basis van een jaarsalaris van 500 E minder dan we werkelijk hebben. (er is een 9 voor een 4 aangezien op de werkgeversverklaring).

Dit accepteert de bank niet. Dus moeten we aankaarten dat Senter Novem een fout heeft gemaakt en dan trekken ze de beschikking in..
Is het niet mogelijk een nieuwe werkgeversverklaring op te stellen, waarin ze € 500,- meer per jaar verdient? Kan me voorstellen dat een werkgever je voor zoiets wel een vervroegde loonstijging wil gunnen. (€ 500 p/j is geen gigantisch bedrag, en kan verrekend worden met de eerstvolgende loonstijging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Cereal schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 10:51:
[...]

Is het niet mogelijk een nieuwe werkgeversverklaring op te stellen, waarin ze € 500,- meer per jaar verdient? Kan me voorstellen dat een werkgever je voor zoiets wel een vervroegde loonstijging wil gunnen. (€ 500 p/j is geen gigantisch bedrag, en kan verrekend worden met de eerstvolgende loonstijging).
Dan moet ze als ik het goed lees dus € 500,- minder gaan verdienen, zal de werkgever ook niet zo erg vinden ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
boesOne schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 16:35:
Arrrgh.. Slecht nieuws.
Bel de verkopende makelaar op en leg de situatie uit. Inderdaad, je keuze is tussen het verlengen van de ontbindende voorwaarde in overeentemming met de verkoper, of het afblazen van de deal. Derde optie is "komt wel goed", kop in het zand steken, maar dat lijkt me niet verstandig.

In de huidige markt zullen de verkopers je waarschijnlijk graag wat extra tijd geven. Afblazen betekent misschien wel lang te koop staan tot er weer een koper is gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

rwb schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 10:54:
[...]

Dan moet ze als ik het goed lees dus € 500,- minder gaan verdienen, zal de werkgever ook niet zo erg vinden ;)
Minder inderdaad ;) Dat doen we natuurlijk niet :)
t_captain schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 11:30:
[...]

Bel de verkopende makelaar op en leg de situatie uit. Inderdaad, je keuze is tussen het verlengen van de ontbindende voorwaarde in overeentemming met de verkoper, of het afblazen van de deal. Derde optie is "komt wel goed", kop in het zand steken, maar dat lijkt me niet verstandig.

In de huidige markt zullen de verkopers je waarschijnlijk graag wat extra tijd geven. Afblazen betekent misschien wel lang te koop staan tot er weer een koper is gevonden.
Dit had ik inderdaad gisteravond ook bedacht als strategie. Vandaag gebeld. De verkopende makelaar begreep de situatie en zal met de verkopende partij (een wooncorporatie in dit gaval, we kopen een ex huurwoning) overleggen.
Ze dacht wel dat de verkopende partij akkoord zal gaan aangezien we serieus overkomen en echt willen kopen (joh...)..
Ik verwacht dat we de ontbindende voorwaarden kunnen uitbreiden met een week of 3. Wel moeten we de passeerdatum opschuiven. Maar goed, morgen nieuws daar over.

De andere optie is inderdaad ontbinden en daar word in dit geval niemand blij van.
Kop in 't zand doen we natuurlijk niet :)

Meanwhile doen wij asap een nieuwe aanvraag koopsubsidie..

[ Voor 10% gewijzigd door boesOne op 23-10-2008 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Deze namiddag getekend voor mijn hypotheek voor een nog te bouwen appartement in een complex in Den Bosch. € 185K*, met NHG en eigen inleg van iets meer dan € 7K voor netto € 601 per maand. Dinsdag het koopcontract tekenen en dan in 2010 de oplevering 8)

* = 171 voor het appartement, 10 voor meerwerk en de rest voor overige kosten.

[ Voor 14% gewijzigd door TheLunatic op 23-10-2008 21:20 ]

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

* Sprite_tm duikt ook het traject in :) Ik ben student-af en wil dus een woning hebben. Ik verdien redelijk en ben de eerstkomende tijd niet van plan te moven, dus kopen die handel. Tuindorp 't Lansink in Hengelo lijkt me wel wat, dus daar al wat huisjes wezen kijken... eentje die ik in principe wel kan betalen staat nog op de lijst, maar ik heb nu een juweeltje gekregen die ik vanuit mezelf niet kan binnenhalen... gelukkig willen mijn ouders bijschieten en is het een prijs waar zeker in deze tijd nog best de rek inzit :)

Best gaaf, als alles doorgaat zit ik dan straks in een redelijk groot eigen huis in een mooie en rustige wijk, waarbij zowel de wijk als het huis nog net geen honderd jaar oud zijn.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikooos
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 17:10

Nikooos

huizenlol.nl

Gister mijn intentieverklaring getekend gekregen bij mijn eerste echte werk na mijn studie en van de week een afspraak met een vriend die ook hypotheekverstrekker is.

Eens kijken wat ik kan gaan uitgeven en dan op zoek naar een huisje :)

Ik probeer zoveel mogelijk te lezen, maar het is toch allemaal best een heel gedoe geloof ik. Ik kom er wel uit denk ik, maar het is toch ook spannend, je eerste huisje kopen :)

Verder nog tips hier waar ik zeker op moet letten of wat ik zeker moet doen?

Huizenlol.nl - Lol met huizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Woei, kreeg net telefoontje van mn financieel adviseur, makelaar is akkoord gegaan met bod dus binnenkort heb ik een eigen maisonette woning :D Vanmiddag even zoveel mogelijk zaken regelen. Oplevering geschat rond 5 december, mooi Sinterklaas cadeautje *D

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikooos

Nikooos

huizenlol.nl

Gefeliciteerd! *O*

Wordt dus wel flink klussen rond de feestdagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Keida schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 15:55:
Goed,

Kom dan maar met deprimeren nieuws. en ik ben f*cking kwaad.

Vrijdag i.p. akkoord gegaan met het laatste bod van de verkopers....Maar, 1/2 uur van tevoren belt de verkopende makelaar, dat er een verzoek van de onderburen (die ook te koop staat) is, dat de kopers van deze woning graag een dakterras willen op hun uitbouw. Of wij hier dan ook mee akkoord zouden gaan (want 'ons' dakterras zou de benedenburen ook mee akkoord gaan)....
Zo dat is zuur zeg! Maar wat een half uur van tevoren? Een half uur voor welk moment? Voordat je i.p akkoord was gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 14:48
TheLunatic schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 21:19:
Deze namiddag getekend voor mijn hypotheek voor een nog te bouwen appartement in een complex in Den Bosch. € 185K*, met NHG en eigen inleg van iets meer dan € 7K voor netto € 601 per maand. Dinsdag het koopcontract tekenen en dan in 2010 de oplevering 8)

* = 171 voor het appartement, 10 voor meerwerk en de rest voor overige kosten.
Is 10K niet een beetje weinig voor meerwerk ?
Een leuke keuken zit al zo ong. op minimaal 8K..

En dan de rest van je wensen nog die je anders wil dan standaard.
Of val dat allemaal wel mee ? (badkamer standaard ok ? e.d.)

Ik en partner hebben ook recent een nieuw huis gekocht van 169K k.k. en de hypotheek is 210K.
Meerwerk van ong. 25K. (balkon, keuken en andere wensen/aanpassingen zijn al ong. 20K)

Nu is dit van jou natuurlijk wel een appartement en die van ons een hoek-woning.
Dat scheelt natuurlijk ook.

[ Voor 17% gewijzigd door Hoyden op 24-10-2008 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

psychonikeo schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 11:46:
Gefeliciteerd! *O*

Wordt dus wel flink klussen rond de feestdagen ;)
Dat kun je wel stellen ja!

scheelt dat ik van tevoren al de laatste twee weken van december vrij had genomen, misschien dat ik er nog wel een weekje daarvoor aan vastplak.

Het is echt helemaal kaal (was een voormalige huurwoning), dus dat wordt van de grond af aan opbouwen. Maar wel weer leuk, gewoon helemaal in je eigen straatje alles doen.

Tips voor jou? Ga in elk geval in zee met een hypotheekadviseur die je vertrouwt, je zegt dat het een vriend is, dus dat komt wel goed (kan evengoed nooit kwaad om toch met meerdere te praten). Heb er uiteindelijk twee naast elkaar gelegd (eigenlijk te weinig), maar bij de tweede kreeg ik zo'n goed gevoel (was onafhankelijke adviseur, en blijkbaar met een hele goede reputatie). Het is sindsdien eigenlijk ook heel snel gegaan, de man kon ontzettend goed en overzichtelijk uitleggen, netjes mapjes met alle gegevens en mogelijkheden.

Hij is meegegaan met de tweede bezichtiging en heeft de onderhandelingen gedaan, nog een leuk bedragje van de vraagprijs afgehaald. En nu gewoon snel alles rondmaken.

En ja, het is een hoop op wat je afkomt, de verschillende termen, constructies. Ik heb in korte tijd veel bijgeleerd en bijgelezen, maar ook nu nog doet het me af en toe de oren suizen. Vraag in elk geval gewoon zoveel mogelijk dingen bij iedereen, of koop een boek 'huis kopen for dummies'.

In elk geval nooit te 'dom' voelen om dingen te vragen die je niet weet. Het is immers de grootste investering die je gaat doen ;)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Hoyden schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 12:15:
[...]

Ik ga ook zo'n 10K voor meerwerk meefinanciëren, en ja, je zult niet de meest luxe keukens kunnen uitkiezen. Je moet daarom gewoon wat slimmer te werk gaan, en op zoek gaan naar koopjes. Je kunt prachtige keukens uit showroommodellen uitzoeken, als je maar goed zoekt en wat geluk hebt.

Het is maar net hoe duur je het maakt, en de grootte van je huis heeft ook redelijk wat invloed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Laatst online: 30-08 12:43
Van 169K naar 210, dan zul je er flink lang moeten wonen voor je dat bedrag ervoor terug krijgt.
Of je moet genoegen nemen met minder dan je hypotheeksom en dat dan maar zien als kosten woonplezier.

Ik vind dat nogal een investering hoor voor een huis dat nog in de semi-starters categorie zit.
De volgende kopers komen dan met kosten koper al op een hypotheeksom van 210 + 10% = 231K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Philip J. Dijkstra schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 12:26:
Van 169K naar 210, dan zul je er flink lang moeten wonen voor je dat bedrag ervoor terug krijgt.
Of je moet genoegen nemen met minder dan je hypotheeksom en dat dan maar zien als kosten woonplezier.

Ik vind dat nogal een investering hoor voor een huis dat nog in de semi-starters categorie zit.
De volgende kopers komen dan met kosten koper al op een hypotheeksom van 210 + 10% = 231K.
Dat is altijd zo'n verkeerde opvatting vind ik. Waarom moet je als je je huis verkoopt minstens het bedrag eruit halen wat je aan hypotheek hebt?

Ik koop een huis voor een prijs dat het op dat moment waard is, en verkoop het voor de prijs die het op dat moment waard is. De kosten die je maakt voor verbouwing zul je gedeeltelijk terug zien in de verkoop prijs, maar de 6% overdrachtsbelasting ben je gewoon meteen kwijt. De koper van je huis heeft er toch niks mee te maken hoe jij dat financiert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Hoyden schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 12:15:
[...]

Showroomkeuken in het formaat en vorm dat ik nodig heb kan ook voor 5 of 6K, en de rest is voor de vloer. Ik zag gisteren in een folder een nieuwe keuken in U vorm (met één lange en één korte poot) met vaatwasser, koelkast, kookplaat en oven voor 6K.

De rest van het appartement is standaard prima in orde.

[ Voor 16% gewijzigd door TheLunatic op 24-10-2008 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikooos

Nikooos

huizenlol.nl

LuNaTiC schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 12:20:
[...]

Dat kun je wel stellen ja!

scheelt dat ik van tevoren al de laatste twee weken van december vrij had genomen, misschien dat ik er nog wel een weekje daarvoor aan vastplak.

Het is echt helemaal kaal (was een voormalige huurwoning), dus dat wordt van de grond af aan opbouwen. Maar wel weer leuk, gewoon helemaal in je eigen straatje alles doen.

Tips voor jou? Ga in elk geval in zee met een hypotheekadviseur die je vertrouwt, je zegt dat het een vriend is, dus dat komt wel goed (kan evengoed nooit kwaad om toch met meerdere te praten). Heb er uiteindelijk twee naast elkaar gelegd (eigenlijk te weinig), maar bij de tweede kreeg ik zo'n goed gevoel (was onafhankelijke adviseur, en blijkbaar met een hele goede reputatie). Het is sindsdien eigenlijk ook heel snel gegaan, de man kon ontzettend goed en overzichtelijk uitleggen, netjes mapjes met alle gegevens en mogelijkheden.

Hij is meegegaan met de tweede bezichtiging en heeft de onderhandelingen gedaan, nog een leuk bedragje van de vraagprijs afgehaald. En nu gewoon snel alles rondmaken.

En ja, het is een hoop op wat je afkomt, de verschillende termen, constructies. Ik heb in korte tijd veel bijgeleerd en bijgelezen, maar ook nu nog doet het me af en toe de oren suizen. Vraag in elk geval gewoon zoveel mogelijk dingen bij iedereen, of koop een boek 'huis kopen for dummies'.

In elk geval nooit te 'dom' voelen om dingen te vragen die je niet weet. Het is immers de grootste investering die je gaat doen ;)
Zeker mooi als het leeg is en je kan het precies zo maken als jij wil. En die vrije weekjes komen dan heel goed uit.

Bedankt in ieder geval voor je tips. Die 'vriend' is officieel de vader van een vriend, maar die ken ik inderdaad heel goed en die vertrouw ik er zeker op dat hij het beste met mij voor heeft. Beetje rondvragen bij meerdere was inderdaad al mijn plan, dat kan in ieder geval nooit negatief uitpakken.

Ik lees me inderdaad ook suf. Juist omdat het om zo'n enorme investering gaat. Toch wel redelijk bepalend voor mijn toekomst.

Thnx voor de tips nogmaals en jij succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 11:55

inXs

known as inXs

Oeee vanmiddag een gesprek met bouwfonds over een nieuwbouwwoning, die uiteraard pas over 2 jaar af is ;) We zijn dus ingeloot voor een woning van 203000 euro. En dan volgende week een aantal hypotheekgesprekken, aangezien we uiteraard iets hoger willen vanwege de keuken en dergelijke. Spannend hoor, we wonen nu samen in een perfect huurappartement, dus het heeft geen haast, maar ik ben wel benieuwd hoe het nu verder gaat en of de hypotheek gaat lukken. Gelukkig kunnen we kijken voor een generatiehypotheek vanwege lieve schoonouders ;)

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ouders willen binnenkort hun huurhuis kopen en deze in 15 jaar aflossen. Ze zijn hiervoor EUR 200,00 in de maand extra kwijt. Het gaat om een goedkoop huis van EUR 125.000.

Situatie:
Ze wonen hier al 10 jaar in een huurhuis en hebben hun hele leven gehuurd. Ze betalen nu EUR 400,- per maand, maar dat zou volgens berekeningen over 30 jaar sowieso EUR 900,- per maand zijn. Bij een hypotheek van 30 jaar, zouden ze zelfs maar EUR 600,- per maand kwijt zijn en dus de laatste jaren minder aan hypotheek betalen dan aan huurlasten. Echter zijn alle schattingen (ook 250% stijging van 400 naar 900 per maand huur) gemaakt door 2 hypotheekadviseurs: ING en de Hypotheker.

Het is een hele moeilijke keuze voor ze en ze willen zich door iedereen voor laten lichten. Ik wil me graag in deze materie verdiepen om hun te helpen een goede keuze te maken! Hebben jullie advies qua documentatie/leesvoer?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2008 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 19:27:
Mijn ouders willen binnenkort hun huurhuis kopen en deze in 15 jaar aflossen. Ze zijn hiervoor EUR 200,00 in de maand extra kwijt. Het gaat om een goedkoop huis van EUR 125.000.

Situatie:
Ze wonen hier al 10 jaar in een huurhuis en hebben hun hele leven gehuurd. Ze betalen nu EUR 400,- per maand, maar dat zou volgens berekeningen over 30 jaar sowieso EUR 900,- per maand zijn. Bij een hypotheek van 30 jaar, zouden ze zelfs maar EUR 600,- per maand kwijt zijn en dus de laatste jaren minder aan hypotheek betalen dan aan huurlasten. Echter zijn alle schattingen (ook 250% stijging van 400 naar 900 per maand huur) gemaakt door 2 hypotheekadviseurs: ING en de Hypotheker.

Het is een hele moeilijke keuze voor ze en ze willen zich door iedereen voor laten lichten. Ik wil me graag in deze materie verdiepen om hun te helpen een goede keuze te maken! Hebben jullie advies qua documentatie/leesvoer?
Jouw vraag is interessant, maar roept bij mij ook genoeg verhelderingsvragen op..

Eerst spreek je over aflossen in 15 jaar, daarna heb je het over de maandlasten bij een hypotheek van 30 jaar. Dat is een enorm verschil.

600 Euro aan lasten om een woning te financieren met een koopprijs van EUR 125.000,- vind ik nogal fors als het om een hypotheek gaat met een looptijd/aflostermijn van 30 jaar. In 15 jaar aflossen heeft een enorm groot nadeel: De goedkope aflos-contructies zoals banksparen worden ná 15 jaar pas een beetje rendabel. Een korte aflosperiode is minder effectief, al scheelt het al enorm als je de 15 jaar wilt en kunt oprekken naar 20 jaar.

Woningcorporaties bieden vaak scherpe arrangementen bij aankoop van hun huurwoningen, zoals het betalen van de notariskosten.

Maar stel dat je ouders de woning kopen inclusief alle kosten koper. Ik neem de kosten koper + kosten financiering (oa. afsluitprovicie) 12%, dat is ruim genoeg. Dan zijn je verwervingskosten EUR 125.000 x 1,12 = EUR 140.000,-. Voor dat bedrag ga je lenen.

Als je een hypotheek hebt met een rente van 6% dan zijn je bruto rentelasten EUR 140.000 x 0,06 = EUR 8400 per jaar = EUR 700 per maand.
WOZ stel ik op EUR 125.000 (koopsom), woningforfait is dan 0,55% x 125.000 = EUR 688.
Hypotheekrenteaftrek: 8.400 - 688 = EUR 7.712
Opbrengst aftrek bij belastingtarief van 41%: 0,41 x 7.712 = EUR 3.162 per jaar = EUR 263 per maand.
Netto rentelast: 700 - 263 = 437.
Met een nettolast van 600 euro heb je ruimte voor 163. Als je ouders in aanmerking kunnen komen voor NHG is de rente lager. Nog mooier zou koopsubsidie zijn, hebben jullie dat ook bekeken? ING doet niet aan koopsubsidie, maar de Hypotheker doet zaken met genoeg financiers die dat wel doen.

Met EUR 163,- kun je met banksparen ruimschoots aflossen binnen 30 jaar maar 15 jaar is krap.

Waar is die 15 jaar op gebaseerd? Pensionering? Wellicht is een deel aflosvrij te overwegen.

Banksparen is voor je ouders gunstig, want veel hypotheken die op een polis zijn gebaseerd, hebben overlijdensrisico voor een zeer groot deel gedekt en dat is duur voor je ouders omdat zij (zo schat ik in) op leeftijd zijn. Met banksparen kun je er zelf een kleine overlijdensrisico polis bij nemen (bij NHG verplicht) en zo de kosten beperkt houden. Ik vraag mij af of dit aspect met jullie is besproken, aangezien ING niet aan banksparen doet en de Hypotheker ook niet met banksparen te koop loopt.

Extra kosten van gemeentelijke/provinciale belastingen voor woningeigenaren en verzekeringen laat ik hier buiten beschouwing, maar daar moet wel rekening mee gehouden worden.
De vergelijking tussen huur en koop met al die huurverhogingen is op papier leuk, maar denk wel aan het volgende:
- Die huurverhogingen zijn onvoorspelbaar. Vaak gaan de berekeningen van 3% uit, maar de laatste paar jaar is het onder de 2% gebleven. Je weet niet hoe de politieke verhoudingen zullen zijn de komende tijd.
- Je hebt wel te maken met onderhoudskosten, zeker als je een wat ouder huis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dit is zo'n specifieke situatie dat je 'm eigenlijk bij meerdere tussenpersonen voor moet leggen.

Het hangt er ook maar net vanaf waarom ze het na 15 jaar afgelost willen hebben. Gaat het erom dat er na 15 jaar veel mindere maandlasten zijn? Wil men per se vermogen opbouwen?

125.000 opbouwen is niet enorm veel. Hierdoor worden voordelen van ingewikkelde constructies vaak al beperkt (bv vermogensrendementsheffing, belastingaftrek) en kosten hoog (bv kosten voor spaarpolis van spaarhypotheek).

En om nog even in te haken op m'n bovenganger met een complexe oplossing: stel je neemt een bankspaarproduct. Dan is het in theorie mogelijk om de hypotheek 30 jaar te laten lopen (maximale aftrek, details hangen van het inkomen na 65jr af, etc.), de spaarpolis 30 jaar met 20 jaar inleg (minimumperiode voor belastingvrij rendement) en 10 jaar doorrenderen met een hoog-laag constructie waarbij de eerste 15 jaar veel wordt ingelegd en de 5 jaar erop slechts 1/10e. Zo kan er eindeloos gevarieerd worden.

Ga nog eens naar een aantal adviseurs om precies duidelijk te krijgen wat de wensen zijn en de mogelijke invullingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
  • Laatst online: 13-09 20:24
vandaag de hypotheekakte getekend. Daarna de spullen voor de starterslening in orde gemaakt en opgestuurd. Nu afwachten op de financering.

over een keuken van 10k, volgens mij kun je (als je hem zelf zet) een zeer nette keuken kopen voor rond de 7k. Inclusief vaatwasser 5 pits kookplaat en grote koelkast/vriezer met combi oven.

Krijg wel het idee dat een hoop verkopers zo rond deze "crisis" tijd hun huis snel toch even willen verkopen voor toch die 5k lager dan ze in eerste instantie hadden bedacht. Gewoon brutaal zijn als je lekker zelf aan het bieden bent is iig mijn tip, zij willen verkopen toch? niet ik :D

Nu keuken vloer bank/meubels uitzoeken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 19:27:

Situatie:

Je kan de huurkosten ook niet compleet vergelijken met je hypotheeklasten. Als je een huis koopt dan heb je er nog meer onkosten bij. Zo heb je de gemeentelijke belasting ( OZB ) en het grote onderhoud wat je ook moet betalen.

Je moet dus wat verder kijken dan alleen de hypotheek of huur lasten. Ik zeg niet dat ze het niet ( of wel ) moeten doen, maar je moet wel het totale plaatje bekijken natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Frank J. schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 22:58:
vandaag de hypotheekakte getekend. Daarna de spullen voor de starterslening in orde gemaakt en opgestuurd. Nu afwachten op de financering.

over een keuken van 10k, volgens mij kun je (als je hem zelf zet) een zeer nette keuken kopen voor rond de 7k. Inclusief vaatwasser 5 pits kookplaat en grote koelkast/vriezer met combi oven.

Krijg wel het idee dat een hoop verkopers zo rond deze "crisis" tijd hun huis snel toch even willen verkopen voor toch die 5k lager dan ze in eerste instantie hadden bedacht. Gewoon brutaal zijn als je lekker zelf aan het bieden bent is iig mijn tip, zij willen verkopen toch? niet ik :D

Nu keuken vloer bank/meubels uitzoeken !
Let bij de keuken op montagekosten, die prijzen in de folders en advertenties zijn meestal excl montage. Reken op zo'n 100 euro per strekkende meter, plus eventueel extra kosten voor het verplaatsen van aansluitingen elektro, gas, water en riolering. 1000 euro ben je zo kwijt.

Dat kan nog iets verder oplopen als er een oude keuken moet worden weggehaald en als de muren niet vlak genoeg zijn om de kastjes te monteren.

Tussen de 8500 en 10000 all-in is geen slechte richtlijn, dan heb je die keuken van 7000 die jij noemt + de wijzigingen zoals een extra kastje als jouw huis iets groter is dan de showroom of een ander merk vaatwasser + de montage.

Tip: zet je oude keuken voor niets of voor een paar tientjes op marktplaats. Ik heb van verschillende mensen gehoord dat ze hem zo kwijt waren. Er komen mensen op af die met een busje het hele land rondrijden om keukens uit te bouwen en mee te nemen. Waarschijnlijk knappen ze die een beetje op en verkopen ze weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcyDarcy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 21:17
Ervaring met huis verkopen deel 1 ;)
Niet de allerbeste tijd uitgekozen om mijn appartement te verkopen, tel daarbij ook nog eens een spaarbeleggingshypotheek op en ik houd mijn hart vast om te zien wat er straks hopelijk onderaan de streep blijkt te staan.

Gebruikt hier iemand weleens de makelaarsgids van zoekallehuizen.nl om zo de "beste" makelaar te vinden?

[ Voor 22% gewijzigd door MarcyDarcy op 26-10-2008 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
In SG is er laatst een discussie over geweest: [Huis verkopen] Makelaar howto

Loop niet zo storm als het kopen, blijkbaar vooral starters hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Ik heb twee hypotheekoffertes gekregen die erg op elkaar lijken.
Beide banksparen en alles 15 jaar vast. Onder NHG + aanvraag koopsubsidie. Met daarbij een losse ORV om aan NHG-normen te voldoen. Beide 2 leningdelen: 80% banksparen en dus geheel afgelost na 30 jaar, en 20% aflosvrij.

1. Offerte bij Florius via Huis & Hypotheek. Rente banksparen 5,9% en aflosvrij 5,7%
2. Offerte bij SKP Delta Lloyd via de Hypotheker. Rente banksparen 5,7% en afosvrij 5,6%.

Ik ben nu aan het bedenken welke ik kies. De rente bij Deltra Lloyd is wat lager, maar door de koopsubsidie wordt het verschil geheel weggewerkt. Maar ook het banksparen dempt, want bij Delta Lloyd is de inleg wat hoger om hetzelfde eindkapitaal te bereiken. Daardoor is het lastenverschil nog geen 8 Euro zonder koopsubsidie (die ik na 5 jaar waarschijnlijk kwijt ben). Het wordt dus vooral naar voorwaarden kijken.

De voorwaarden van Delta Lloyd staan wel op internet, maar wijken volgens mij af van het produkt van de Hypotheker. Dat produkt heeft gunstigere voorwaarden. Die zijn echter niet te vinden.
Florius heeft een zeer informatieve site, waar alles op staat. Dat is prettig voor iemand met de nodige hypotheek ervaring, gewoon zelf zoeken en RTFM. Bij Florius heb ik een beter gevoel. Maar is dat terecht? Ik ben benieuwd naar ervaringne met Deltra Lloyd of Florius hypotheken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Kijk ook naar welke hypotheek je nu het meeste korting geeft. Die korting vervalt namelijk bij het verhogen van de hypotheek of na je rentevastperiode, waardoor de rente sowieso stijgt de hoeveelheid korting. Ik zou dus kiezen voor de aanbieder die nu bij deze percentages het minste korting heeft ingecalculeerd (en dus van zichzelf de laagste prijs heeft).

Verder inderdaad kijken naar voorwaarden als boeteclausules bij oversluiten.

Vergeet trouwens niet dat banksparen risico met zich meebrengt. Je spaart op een bankrekening. Valt je bank om (wat momenteel nogal aan de orde is) dan ben je alles boven de € 100.000 kwijt. Echter, die ton is een tijdelijke regeling en wordt naar alle waarschijnlijkheid na niet al te lange tijd weer teruggedraaid naar € 38.000. Heb je dus dik gespaard en valt je bank om, ben je een groot deel van je spaargeld kwijt. Bij een (niet bank-)spaarhypotheek spaar je in een verzekeringspolis en heb je een stuk meer zekerheid.

* TheLunatic praat zijn Hypotheker-adviseur na.

[ Voor 47% gewijzigd door TheLunatic op 27-10-2008 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
TheLunatic schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 08:18:
Vergeet trouwens niet dat banksparen risico met zich meebrengt. Je spaart op een bankrekening. Valt je bank om (wat momenteel nogal aan de orde is) dan ben je alles boven de € 100.000 kwijt. Echter, die ton is een tijdelijke regeling en wordt naar alle waarschijnlijkheid na niet al te lange tijd weer teruggedraaid naar € 38.000. Heb je dus dik gespaard en valt je bank om, ben je een groot deel van je spaargeld kwijt. Bij een (niet bank-)spaarhypotheek spaar je in een verzekeringspolis en heb je een stuk meer zekerheid.

Die zekerheden bij verzekeringspolissen is een onbeproefde - er is maar een casus geweest en dat was een heel klein verzekeraartje. Voor banksparen bij dezelfde bank als waar de hypotheek loopt is de gangbare opvatting tot op heden dat het saldo in de spaarpot weggestreept wordt tegen de lening.

Wil je zekerheid dat moet je voor annuiteiten gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

t_captain schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 11:30:
[...]

Yay! gelukt!
De verkopende partij geeft hun ok voor uitbreiding van de ontbindende voorwaarden tot 21/11. Vandaag is de koopsubsidie aanvraag weer binnengekomen bij Senter Novem, dus dat moet voor 21/11 gepiept kunnen zijn. :) fingers crossed..
Transport staat nu voor 28/11. Want de 31ste loopt de offerte af.

* boesOne happy.. er is weer hoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Mn hypotheekadviseur heeft vandaag de koopakte en hypotheek offerte klaarliggen. Kun je nagaan hoe snel het gaat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:23
Waarom krijg jij je koopakte van de hypotheekadviseur? Of is dat zo'n makelaar/hypotheekadviseur combinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
TheLunatic schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 08:18:
...

Verzekering heeft hetzelfde risico als banksparan. Valt de verzekeraar om, dan ben je je verzekering kwijt. Je hypotheek adviseur verdient trouwens meer op verzekering producten. Zou je ook zo inlichten als mjin inkomen daar van afhangt. Een onafhankelijke hypotheekadviseur bestaat niet, tenzij het een vriend/familie van je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikooos

Nikooos

huizenlol.nl

Vandaag een gesprek gehad bij mijn hypotheekadviseur. Het huisje dat ik op het oog heb, dat kan ik (makkelijk) betalen. Ik wilde een indicatie hebben hoeveel ik zou kunnen gaan lenen en dat ziet er dus positief uit.

Vanmiddag eens bellen naar de makelaar om het huis te gaan bekijken. Als dat nou bevalt, kan ik misschien meteen bod neerleggen.

edit: woendag half 5 een afspraak dus *O*

[ Voor 6% gewijzigd door Nikooos op 27-10-2008 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Z___Z schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 13:29:
Een onafhankelijke hypotheekadviseur bestaat niet, tenzij het een vriend/familie van je is.
Er zijn genoeg adviseurs die gewoon uurloon rekenen en eventuele provisie doorsluizen naar hun klanten. Alleen willen de meeste mensen die niet, 'omdat ze geld kosten'. Wat ze vergeten is dat een normale adviseur ook geld kost, maar dat zien ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Gister koopakte getekend, hypotheekofferte lag ook al klaar, echter was de rente die ochtend toevallig net gedaald met 0.15% Mooi voor mij dus, betekent dat ik nog wat extra erbij kon lenen voor de verbouwing (was wat lager uitgevallen dan ik had gehoopt).

Dus even nieuwe offerte aanvragen en in de loop van de week tekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 18:04

Spotmatic

Ken sent me

Mag ik jullie om advies vragen? ;)

Situatie: eengezins rijtjeswoning uit 1979 in het oosten van het land. Vraagprijs 219K. Het onderhoud is goed, de woning is niet lang geleden uitgebouwd, de badkamer heeft een moderne uitstraling en de keuken is ook recent. Er is een bijkeuken aanwezig en de tuin ligt er goed bij. De hele benedenverdieping is voorzien van een massief eikenvloer, op de bovenverdiepingen ligt laminaat. Er is een knikarm zonnescherm aanwezig. We moeten het huis nog bekijken (afspraak is al gemaakt) maar het spreekt ons nu al erg aan omdat het 2x ruimer is dan we nu hebben (we wonen momenteel in een sociale koopwoning van 4 jaar oud met WOZ waarde van 217K maar met zowat de helft minder ruimte, in een dure regio).

De betreffende woning staat trouwens al meer dan 6 maanden te koop, volgens mij een aanwijzing dat de huidige bewoners niet happig zijn op verlaging van de prijs. De CV ketel is volgens mij niet de nieuwste. Is het slim om morgen 215K te bieden, wijzend op de CV ketel die we dan zouden willen laten vervangen? Sowieso willen we gelijk tijdens de bezichtiging een bod doen onder voorbehoud van financiering en aankoopkeuring door VEH. Tips zijn welkom :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom direct 215K bieden voor een woning die al een half jaar te koop staat?

Je ziet het feit dat de woning al meer dan 6 maanden te koop staat als een aanwijzing dat de huidige bewoners niet willen verlagen, het kan echter ook zo zijn dat er weinig interesse in het huis is geweest. Persoonlijk zou ik met een openingsbod een stuk lager gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Kijk ook eens op miljoenhuizen.nl of de prijs al eens gezakt is als die nog nooit gezakt is zou ik zeker een stuk lager bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 08:57:
Waarom direct 215K bieden voor een woning die al een half jaar te koop staat?

Je ziet het feit dat de woning al meer dan 6 maanden te koop staat als een aanwijzing dat de huidige bewoners niet willen verlagen, het kan echter ook zo zijn dat er weinig interesse in het huis is geweest. Persoonlijk zou ik met een openingsbod een stuk lager gaan zitten.
Helemaal mee eens. Als een huis lang te koop staat, wil dat zeggen dat ze er niet vanaf komen: er is weinig vraag naar. Kijk op funda eens bij de kenmerken of ze wellicht al gedaald zijn met hun vraagprijs.

Ik zou zonder schromen 200K bieden.. o wacht.. dat heb ik gedaan (toen we ons huis kochten; stond te koop voor 217K, maar oorspronkelijke vraagprijs was 237K. Stond al leeg).. :)
En in ons geval was er al een overeenstemming met een andere partij (maar met een behoorlijke o.v.). We kregen dan ook direct een eenmalig eindbod terug van 210K.

[ Voor 8% gewijzigd door MrSleeves op 28-10-2008 09:10 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Denken over een bod terwijl je het huis nog niet gezien hebt moet je eigenlijk ook nog niet doen. Hooguit denken aan: bij toestand X prijs Y, toestand V prijs W. Ik heb teveel huizen gezien waar ik eerst nog enthousiast over was en na bezichtiging het nog niet voor de helft van de vraagprijs wilde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Ik heb op miljoenhuizen.nl gekeken en zie niet dat de prijs ooit al gezakt is (sinds april dit jaar staat de vraagprijs op 219.000 euro). De WOZ waarde is 204.000 euro. Maar ja, ik moet dan wel redenen gaan verzinnen om een lager bedrag te bieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Nu we het er toch over hebben. Ik heb een oogje op een huis met een waarde van 344K Hoewel ik dit vermoedelijk wel kan krijgen wil ik er natuurlijk minder voor betalen. Wat zou een redelijke prijs zijn als 1e bieding 320 K?
Spotmatic schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 09:10:
Ik heb op miljoenhuizen.nl gekeken en zie niet dat de prijs ooit al gezakt is (sinds april dit jaar staat de vraagprijs op 219.000 euro). De WOZ waarde is 204.000 euro. Maar ja, ik moet dan wel redenen gaan verzinnen om een lager bedrag te bieden...
De reden dat je voor zo min mogelijk een huis wil kopen is geen goede reden. 8)7

[ Voor 50% gewijzigd door TrailBlazer op 28-10-2008 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Rukapul schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 09:09:
Denken over een bod terwijl je het huis nog niet gezien hebt moet je eigenlijk ook nog niet doen. Hooguit denken aan: bij toestand X prijs Y, toestand V prijs W. Ik heb teveel huizen gezien waar ik eerst nog enthousiast over was en na bezichtiging het nog niet voor de helft van de vraagprijs wilde hebben.
Dat is inderdaad iets om over na te denken... Maar STEL dat we zouden willen bieden, is het gebruikelijk om dan bij de bezichtiging al flink te onderhandelen?
De reden dat je voor zo min mogelijk een huis wil kopen is geen goede reden. 8)7
Dat is natuurlijk de grondreden, maar geen echt argument waar je bij mij mee kunt aankomen als je mijn huis wilt kopen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Spotmatic op 28-10-2008 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Tijdens de bezichting onderhandelen lijkt me niet handig. Je bent op dat moment nog veels te emotioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is uiteraard afhankelijk van je eigen creativiteit. Je geeft aan dat de keuken en de badkamer redelijk recent zijn, maar je kan uiteraard gewoon met een stalen gezicht melden dat het toch niet jouw smaak is. De locatie kan je niet bevallen, de kleur van het laminaat op de bovenverdieping etc. Maar goed, persoonlijk zou ik eerst het huis maar eens gaan bekijken en me daarna eventueel gaan bedenken met welke strategie je het huis voor een bepaalde prijs wil gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Spotmatic schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 09:12:
Dat is inderdaad iets om over na te denken... Maar STEL dat we zouden willen bieden, is het gebruikelijk om dan bij de bezichtiging al flink te onderhandelen?
Ik zou niet bij de bezichtiging al over geld praten. Gewoon het huis goed bekijken en dan thuis in alle rust, zonder druk over een prijs gaan nadenken.
TrailBlazer schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 09:10:
Nu we het er toch over hebben. Ik heb een oogje op een huis met een waarde van 344K Hoewel ik dit vermoedelijk wel kan krijgen wil ik er natuurlijk minder voor betalen. Wat zou een redelijke prijs zijn als 1e bieding 320 K?
Gewoon 10% eraf en een mooi rond bedrag kiezen. 310K klinkt wel goed. Omhoog met je bod is een makkie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik heb het nooit zo gedaan. Ik heb altijd voor mezelf op basis van andere huizen ed. een prijs bepaald (een objectieve variant en een waarbij alles in m'n voordeel uitgelegd wordt) en bij het bieden gezegd dat ik op die prijs ben uitgekomen en dat er voor over heb.

Hier hoef je overigens niet teveel van aan te trekken overigens, want in de praktijk heb ik er niet zoveel vanaf gekregen (ca 3.5%) :+ (te kort op de markt en het huis willen hebben). Begonnen met ca. 15k bieden onder m'n objectieve prijs en 5k erboven uitgekomen, 10k onder de vraagprijs.

Je hoeft je bod echt niet uit te leggen. Dat doet de verkoper met de vraagprijs immers ook niet.
TrailBlazer schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 09:10:
Daar valt niets over te zeggen zonder de onderbouwing van de vraagprijs te weten he. Het lijkt wel binnen de gebruikelijke bandbreedte te vallen van een openingsbod.

De veelgenoemde 10% is in het segment onder de 3 ton meestal te laag voor een tegenbod. In de hogere segmenten schijnt het vaker wel tot een tegenbod te leiden.
[...]

Nee, tenzij je het direct ter plekke af wilt handelen (wat niet kan omdat de verkopers zelf niet aanwezig zijn). Bij de bezichtiging moet je informatie lospeuteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 28-10-2008 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 10:53

ralpje

Deugpopje

[...]

Dat is natuurlijk de grondreden, maar geen echt argument waar je bij mij mee kunt aankomen als je mijn huis wilt kopen :)
Waarom zou jij redenen willen hebben voor mijn bod? Dit is het, 'take it or leave it'. Hoeft naar mijn idee niet uitgebreid beargumenteerd te worden hoor.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

ralpje schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 09:25:
[...]
Waarom zou jij redenen willen hebben voor mijn bod? Dit is het, 'take it or leave it'. Hoeft naar mijn idee niet uitgebreid beargumenteerd te worden hoor.
Daar heb je gelijk in. Dank voor de tips tot zover; wij zullen ons hoofd erbij houden morgen. Geweldig om hier weer met de beide benen op de grond te worden gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Rukapul schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 09:23:
[...]

Daar valt niets over te zeggen zonder de onderbouwing van de vraagprijs te weten he. Het lijkt wel binnen de gebruikelijke bandbreedte te vallen van een openingsbod.

De veelgenoemde 10% is in het segment onder de 3 ton meestal te laag voor een tegenbod. In de hogere segmenten schijnt het vaker wel tot een tegenbod te leiden.
Er hoeft weinig direct aan de woning gedaan te worden, mooie vloeren, buitenwerk in 2008 geschilderd Ik wil nog wel wat meer huizen bekijken (en mijn proeftijd afwachten) maar mijn gevoel is gewoon goed bij deze woning. Of het het waard is tja geen idee ik vind van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
TrailBlazer schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 09:33:
[...]

Er hoeft weinig direct aan de woning gedaan te worden, mooie vloeren, buitenwerk in 2008 geschilderd Ik wil nog wel wat meer huizen bekijken (en mijn proeftijd afwachten) maar mijn gevoel is gewoon goed bij deze woning. Of het het waard is tja geen idee ik vind van wel.
Dan kun je op zich prima met zo'n bod van start gaan al zou ik het wel even naast bv de gegevens van het kadaster leggen om er zeker van te zijn dat het enigszins reeel is.

Financieel gezien ben ik gewoon erg zakelijk en objectief ingesteld. Als ik denk ergens een slechte deal aan te hebben dan geeft me dat een slecht gevoel, vandaar dat ik een objectieve methode tracht te hanteren en de boel te verantwoorden. Blijkt het vervolgens meer te kosten om het te kopen dan is dat ook prima, maar ik boek dat voor mezelf direct af.

Een leerpuntje is overigens wel dat je bij een bezichtiging niet alles ziet, opmerkt of actief in je opneemt. Door een paar van die punten is m'n objectieve prijs toch een paar k te hoog achteraf gezien. Die kans is des te groter wanneer het in eerste instantie er allemaal zo goed uitziet. Dit is op zich wel logisch trouwens, want de verkoper van een huis heeft een groot voordeel en dat is informatie :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 28-10-2008 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Kut :(

ING is akkoord gegaan met onze gegevens en heeft een offerte opgestuurd. Deze hebben we netjes ingevuld en offerte is teruggegaan. Nu verteld mijn adviseur dat ING graag op papier wil zien dat mijn vriendin een vast contract heeft ipv het contract dat ze nu heeft (t/m 14-04-09) en dat verlengd wordt met een x aantal tijd bij dezelfde goede werkzaamheden die ze leverd...

En nu is het waarschijnlijk zo dat de baas van mijn vriendin dat niet doet en wij dus de keuken, badkamer, alles kwijt zijn :/ Ik hoop dat er een makkelijke oplossing komt, maar ik denk dat het lastig gaat worden..

Ben zeker geen emotioneel mannetje, maar ik krijg het hier toch wel erg moeilijk mee :/

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Is het een eis van ING of zegt de adviseur dat ze graag willen zien?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Motrax schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 11:41:
Is het een eis van ING of zegt de adviseur dat ze graag willen zien?
De adviseur heeft mij verteld dat ING graag die brief tegemoet zien. Moet er wel bijvertellen dat we iets boven ons limiet een hypotheek hebben laten offereren. De kosten die we per maand moeten betalen zal nog steeds onder hetgene zijn wat ik nu betaal. Dus de hypotheek betalen is zelf geen probleem.
offtopic:
Exacte woorden kan ik mij zo niet meer herinneren... my head is blurry :/

[ Voor 26% gewijzigd door Outerspace op 28-10-2008 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 01:05
ING doet er op dit moment van alles aan om maar geen geld te hoeven uitlenen.
Hoor de meest bizare verhalen, van zowel particulieren als projectfinanciering.

Ze zoeken gewoon reden en om geen " NEE " te hoeven verkopen.
Wees je daarvan bewust!

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
boesOne schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 12:56:
[...]

Yay! gelukt!
De verkopende partij geeft hun ok voor uitbreiding van de ontbindende voorwaarden tot 21/11. Vandaag is de koopsubsidie aanvraag weer binnengekomen bij Senter Novem, dus dat moet voor 21/11 gepiept kunnen zijn. :) fingers crossed..
Transport staat nu voor 28/11. Want de 31ste loopt de offerte af.

* boesOne happy.. er is weer hoop!
Dat moet wel lukken inderdaad. Mijn aanvraag is 16 september ontvangen door SenterNovem, en had op 1 oktober bericht terug. Twee weekjes dus.
Outerspace schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 11:34:
Kut :(

ING is akkoord gegaan met onze gegevens en heeft een offerte opgestuurd. Deze hebben we netjes ingevuld en offerte is teruggegaan. Nu verteld mijn adviseur dat ING graag op papier wil zien dat mijn vriendin een vast contract heeft ipv het contract dat ze nu heeft (t/m 14-04-09) en dat verlengd wordt met een x aantal tijd bij dezelfde goede werkzaamheden die ze leverd...

En nu is het waarschijnlijk zo dat de baas van mijn vriendin dat niet doet en wij dus de keuken, badkamer, alles kwijt zijn :/ Ik hoop dat er een makkelijke oplossing komt, maar ik denk dat het lastig gaat worden..
Een vast contract dat verlengd moet worden? Wat jij nu beschrijft is toch gewoon een werkgeversverklaring voor je vriendin? Die kan haar baas zo tekenen, zonder enig 'risico' voor hemzelf. Een dergelijke verklaring die alleen gebruikt wordt voor de aanvraag van een hypotheek heeft bij het eventueel niet verlengen van het contract geen waarde. Desnoods stel je nog een contract op waarin je dit vastlegt.

Overigens, ABN-Amro deed ook vrij lastig bij mijn hypotheekaanvraag afgelopen maand: op het laatste moment wilden ze ook nog opeens mijn contract zien (terwijl de intentie/werkgeversverklaring er al lag). Kreeg ook het vermoeden dat men er alles aan doet om geen geld te hoeven uitlenen...

[ Voor 53% gewijzigd door LoneGunman op 28-10-2008 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dat is op zich wel vreemd, want het lijkt me dat de offerte was op basis van de gegevens die jullie verstrekt hebben. Bij mijn vriendin stond er ook op het formulier aangegeven dat ze een tijdelijk contract had dat over zou gaan in een contract voor onbepaalde tijd bij gelijkblijvende omstandigheden. Of stond er bij jullie op de werkgeversverklaring dat het contract verlengd werd met nog een contract voor pebaalde tijd.
Hebben jullie al deze dingen dan al besteld voordat de financiering uberhaupt rond was? Zou je in dat geval niet al contact op kunnen nemen met de leverancier om te kijken of de schade nog te beperken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nu verteld mijn adviseur dat ING graag op papier wil zien dat mijn vriendin een vast contract heeft ipv het contract dat ze nu heeft (t/m 14-04-09) en dat verlengd wordt met een x aantal tijd bij dezelfde goede werkzaamheden die ze leverd...
't is toch redelijk gebruikelijk dat de hypotheekverstrekker om een intentieverklaring vraagt indien er geen sprake is van een contract voor onbepaalde tijd?

Als de werkgever vervolgens niet de intentie heeft om het contract te verlengen is het ook logisch dat hij deze verklaring niet afgeeft. En dat heeft voor jullie als groot nadeel dat waarschijnlijk het inkomen van je vriendin niet meegenomen gaat worden in de berekening voor het verkrijgen van de hypotheek.

[ Voor 23% gewijzigd door Question Mark op 28-10-2008 12:53 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Question Mark schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 12:50:
[...]
't is toch redelijk gebruikelijk dat de hypotheekverstrekker om een intentieverklaring vraagt indien er geen sprake is van een contract voor onbepaalde tijd?
Ook al heb je een vast contract, je zult altijd een werkgeversverklaring in moeten dienen. Op die wergeversverklaring kan de werkgever aan geven of er sprake is van een vast dienstverband, en indien dat niet het geval is of er de intentie is om die om te zetten in een vast contract na afloop van het huidige contract ( Bij gelijkblijvende omstandigheden ). Volgens mij is het inderdaad gebruikelijk dat die aangevinkt moet zijn ( of anders worden de inkomsten minder zwaar meegeteld ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Da's inderdaad wat ik bedoel, je omschrijft het alleen wat beter :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rwb schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 12:41:
[...]

...

[...]

Hebben jullie al deze dingen dan al besteld voordat de financiering uberhaupt rond was? Zou je in dat geval niet al contact op kunnen nemen met de leverancier om te kijken of de schade nog te beperken is?
Ik had mijn keuken overigens ook al besteld voor de financiering rond was (maar wel onder voorbehoud van kopen van het huis.

Overigens moet je jezelf niet rijk rekenen en die dingen al zien al 'van jou' want je hebt ze nog niet, zelfs geen huis (of niet dat huis wat je bedoeld) 8)7

Sommige mensen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

Question Mark schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 12:50:
[...]

Als de werkgever vervolgens niet de intentie heeft om het contract te verlengen is het ook logisch dat hij deze verklaring niet afgeeft. En dat heeft voor jullie als groot nadeel dat waarschijnlijk het inkomen van je vriendin niet meegenomen gaat worden in de berekening voor het verkrijgen van de hypotheek.
Ze middelen dan toch de inkomsten van de laatste 3 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Dat kan je idd wel aangeven. Maar als dat niet representatief is voor wat je nu verdiend, heb je daar niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En het is maar de vraag of banken daar tegenwoordig nog wel aan willen beginnen. Zoals al eerder gemeld is, zijn banken tegenwoordig wat terughoudender met het verstrekken van hypotheken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Het vervelende is dat het niet van te voren aangegeven is en dat haar baas niet zo happig is op van te voren aangeven van vaste contracten (ivm verleden)... Dat baart mij dus zorgen.

Op het formulier (werkgeversverklaring) staat dus ook netjes ingevuld dat haar contract verlengd wordt bij goed gedrag. Er staat alleen een datum bij wanneer het contract ophoudt (14-04-09).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dit roept bij mij een algemene vraag op: is er uberhaupt zekerheid te krijgen dat de bank de hypotheek ook gaat verstrekken op het moment dat je ontbindende voorwaarde afloopt?

De meeste mensen zullen namelijk voor het aflopen van de ontbindende voorwaarde van financiering een offerte getekend hebben en daarmee aannemen dat het goed zit. In die offerte staat op basis van welke gegevens de offerte is opgesteld en welke bewijsstukken de bank daarvoor wil zien.

Bij het opsturen van de offerte worden de bewijsstukken meegezonden voor verdere afhandeling. In de praktijk komt dit echter bij de bank op een stapel te liggen volgens een earliest deadline first scheduling (lees: de bank heeft geen haast). Hiermee is de definitieve go van de financiering vaak pas kort voor de overdracht.

Weet iemand hier iets meer van?

Zoals in het geval hierboven sta ik er eigenlijk nog wel van te kijken dat er blijkbaar banken zijn die na het tekenen van de offerte extra eisen stellen. En blijkbaar kunnen ze daar nog mee wegkomen ook. Wat is dan de waarde van een getekende offerte nog?

Ben zeker geen emotioneel mannetje, maar ik krijg het hier toch wel erg moeilijk mee :/
Andere bank proberen? Rabo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Outerspace schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:33:
Het vervelende is dat het niet van te voren aangegeven is en dat haar baas niet zo happig is op van te voren aangeven van vaste contracten (ivm verleden)... Dat baart mij dus zorgen.

Op het formulier (werkgeversverklaring) staat dus ook netjes ingevuld dat haar contract verlengd wordt bij goed gedrag. Er staat alleen een datum bij wanneer het contract ophoudt (14-04-09).
Maar wat wil de ING dan zien? Tijdelijk contract + werkgevers/intentieverklaring == vast contract voor de hypotheekverstrekker. Dat de baas je vriendin niet opeens een vast contract wil geven lijkt me logisch, maar daarvoor is de dus de werkgeversverklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Outerspace schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:33:

De makkelijkste oplossing is natuurlijk met de baas om tafel te gaan zitten, het heeft voor de baas geen nadelige gevolgen als hij aangeeft dat de intentie is om het contract te verlengen naar onbepaalde tijd. Het heeft namenlijk geen verplichtingen voor de baas, elke reden kan genoeg zijn om daar toch vanaf te zien, en toch het contract te verlengen met een contract voor bepaalde tijd.

Op zich vind ik het dan wel appart dat de hypotheek adviseur het daar niet eerder over gehad heeft, want het is de normale gang van zaken. Bij ons is het ieder geval uitgebreid besproken dat als de werkgever van mijn vriendin dat niet aan zou geven dat het gemiddelde inkomen over de afgelopen 3 jaar zou meetellen ( Wat in het geval van mijn vriendin dus veel lager zou uitvallen )

edit:
Of wil ING zoals hierbover gesteld word dat je vriendin nou al een vast contract kan overleggen? Dat zou me erg vreemd lijken, maar in de huidige tijden ook niet helemaal onmogenlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 28-10-2008 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
LoneGunman schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 12:37:
[...]

Overigens, ABN-Amro deed ook vrij lastig bij mijn hypotheekaanvraag afgelopen maand: op het laatste moment wilden ze ook nog opeens mijn contract zien (terwijl de intentie/werkgeversverklaring er al lag). Kreeg ook het vermoeden dat men er alles aan doet om geen geld te hoeven uitlenen...
Dat signaal vang ik van meerdere kanten op.

Lees o.m. DFT artikel.

De financiele sector zit in een rare spagaat. Aan de ene kant begint er fundamenteel gezien wat meer ruimte te komen vanwege de lagere groeisnelheid van de economie (bijvoorbeeld minder investeringskapitaal nodig), wat dus zou moeten leiden tot een lagere marktrente. Aan de andere kant wordt er veel geld langs de zijlijn gehouden door de banken omdat ze liever wat rente mislopen dan nieuwe risico's (en vooral hypotheek-risico's) in hun boeken zetten.

Het lukt banken niet om de rente flink te verhogen (die gaat eerder zijwaarts dan omhoog) maar ze hebben bij de huidige rente moeite om hun hypotheken door te verkopen en zo dus nieuw geld aan te trekken. Ze hebben dus heel weinig ruimte om te manouvreren. Binnen die bewegingsruimte lijken de banken een optimum te zoeken door heel selectief te zijn met hypotheekverstrekking (en daarmee de gemiddelde kwaliteit van hun hypotheekportefeuille wat op te krikken).

Bij 1 kostwinnaar is een termijncontract + intentieverklaring eigenlijk niet goed genoeg, dus die aanvragen worden zoveel mogelijk op formaliteiten afgewezen. Ook bij financiering boven de executiewaarde zien banken liever geen termijncontracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Rukapul schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:43:
[...]

Zoals in het geval hierboven sta ik er eigenlijk nog wel van te kijken dat er blijkbaar banken zijn die na het tekenen van de offerte extra eisen stellen. En blijkbaar kunnen ze daar nog mee wegkomen ook. Wat is dan de waarde van een getekende offerte nog?
Dat vraag ik mij dus ook af. Waarom een offerte opsturen als je de informatie al hebt en dan naderhand weer een eis stellen zodat de offerte nog niet geldig is[/]
Andere bank proberen? Rabo?
Als ING niet lukt gaan we verder. Misschien wel bij de ABN ivm de sterke voeten in het zand.
LoneGunman schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:45:
[...]

Maar wat wil de ING dan zien? Tijdelijk contract + werkgevers/intentieverklaring == vast contract voor de hypotheekverstrekker. Dat de baas je vriendin niet opeens een vast contract wil geven lijkt me logisch, maar daarvoor is de dus de werkgeversverklaring.
Mijn vriendin hoefde alleen de werkgeversverklaring / intentieverklaring te laten zien. Daarop staat ook wat je brutosalaris is en wat voor soort contract je hebt. Dan zou het volgens de hypotheekadviseur voldoende zijn.
rwb schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 13:46:
[...]

De makkelijkste oplossing is natuurlijk met de baas om tafel te gaan zitten, het heeft voor de baas geen nadelige gevolgen als hij aangeeft dat de intentie is om het contract te verlengen naar onbepaalde tijd. Het heeft namenlijk geen verplichtingen voor de baas, elke reden kan genoeg zijn om daar toch vanaf te zien, en toch het contract te verlengen met een contract voor bepaalde tijd.
Mee eens, gaan wij ook doen.
edit:
Of wil ING zoals hierbover gesteld word dat je vriendin nou al een vast contract kan overleggen? Dat zou me erg vreemd lijken, maar in de huidige tijden ook niet helemaal onmogenlijk.
Daar komt het nu wel op neer. Zij willen dus de zekerheid dat mijn vriendin een vast contract krijgt na 14-04-09... Als mijn vriendin ontslagen wordt, dan hebben zij dus geen zekerheid meer.

Bedankt in ieder geval voor de snelle reacties. Ik kan dit enorm waarderen O+ :)
Het zit me namelijk helemaal niet lekker en vanwege dit soort replies geeft het me toch een goed gevoel dat mijn vriendin en ik er vast wel uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Outerspace schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 14:32:
[...]

[...]
Daar komt het nu wel op neer. Zij willen dus de zekerheid dat mijn vriendin een vast contract krijgt na 14-04-09... Als mijn vriendin ontslagen wordt, dan hebben zij dus geen zekerheid meer.
Misschien dat ik het niet begrijp, maar dat staat toch op je werkgeversverklaring?
Pagina: 1 ... 3 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.