“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Dat is dus de struikelblok bij mijn vriendin. Is het netjes om aan te geven bij haar baas dat ze na 14-04-09 een vast contract wil hebben ivm het contract. Haar baas heeft in het verleden problemen gehad met het 'afsluiten van vaste contracten'..
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Een baas mag toch maar een x aantal tijdelijke contracten aanbieden? Heeft je vriendin die niet al gehad?Outerspace schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 16:07:
Juist, het staat ook op het werkgeversverklaring en dat vinkje is (volgens mij niet aangevinkt). Er staat wel aangegeven dat het contract verlengd wordt bij goed functioneren (wat dus aangeeft dat het dus geen vast contract gaat worden). Daarna kwam alsnog de offerte binnen en nadat we hadden getekend komt de vraag alsnog binnen om aan te geven dat mijn vriendin een vast contract gaat krijgen.
Dat is dus de struikelblok bij mijn vriendin. Is het netjes om aan te geven bij haar baas dat ze na 14-04-09 een vast contract wil hebben ivm het contract. Haar baas heeft in het verleden problemen gehad met het 'afsluiten van vaste contracten'..
Mijn vriendin heeft 1 contract gehad: 1 jaarscontract.swtimmer schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 16:22:
[...]
Een baas mag toch maar een x aantal tijdelijke contracten aanbieden? Heeft je vriendin die niet al gehad?
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Ok wel vreemd dat ze de offerte dan wel sturen inderdaad, maar het is volgens mij altijd al gewoon geweest dat dat vinkje aangekruisd moest zijn!Outerspace schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 16:07:
Juist, het staat ook op het werkgeversverklaring en dat vinkje is (volgens mij niet aangevinkt). Er staat wel aangegeven dat het contract verlengd wordt bij goed functioneren (wat dus aangeeft dat het dus geen vast contract gaat worden). Daarna kwam alsnog de offerte binnen en nadat we hadden getekend komt de vraag alsnog binnen om aan te geven dat mijn vriendin een vast contract gaat krijgen.
Het zal haar baas waarschijnlijk niet zo veel interesseren dat het nodig is om een huis te kopen. Maar aan de andere kant heeft het voor de baas geen consequenties om het kruisje wel te zetten, en dan na het aflopen van de periode toch geen vast contract te geven. De baas is namenlijk niet verplicht om de beslissing te motiveren. En anders kan hij het altijd nog op gewijzigde financiele markt gooien.Dat is dus de struikelblok bij mijn vriendin. Is het netjes om aan te geven bij haar baas dat ze na 14-04-09 een vast contract wil hebben ivm het contract. Haar baas heeft in het verleden problemen gehad met het 'afsluiten van vaste contracten'..
Ik zou dan ook gewoon bij de baas overleggen of hij de werkgeversverklaring wil invullen met dat kruisje wel gezet. Daar kan je dan ook bij aangeven dat je er niet over zult vallen ( Heb je ook geen enkele juridische grond voor ) als hij na het aflopen toch beslist om nogmaals een contract voor bepaalde tijd te geven.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Vervolg:Spotmatic schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 08:53:
Mag ik jullie om advies vragen?![]()
Situatie: eengezins rijtjeswoning uit 1979 in het oosten van het land. Vraagprijs 219K. Het onderhoud is goed, de woning is niet lang geleden uitgebouwd, de badkamer heeft een moderne uitstraling en de keuken is ook recent. Er is een bijkeuken aanwezig en de tuin ligt er goed bij. De hele benedenverdieping is voorzien van een massief eikenvloer, op de bovenverdiepingen ligt laminaat. Er is een knikarm zonnescherm aanwezig. We moeten het huis nog bekijken (afspraak is al gemaakt) maar het spreekt ons nu al erg aan omdat het 2x ruimer is dan we nu hebben (we wonen momenteel in een sociale koopwoning van 4 jaar oud met WOZ waarde van 217K maar met zowat de helft minder ruimte, in een dure regio).
De betreffende woning staat trouwens al meer dan 6 maanden te koop, volgens mij een aanwijzing dat de huidige bewoners niet happig zijn op verlaging van de prijs. De CV ketel is volgens mij niet de nieuwste. Is het slim om morgen 215K te bieden, wijzend op de CV ketel die we dan zouden willen laten vervangen? Sowieso willen we gelijk tijdens de bezichtiging een bod doen onder voorbehoud van financiering en aankoopkeuring door VEH. Tips zijn welkom
We zijn woensdag naar het huis wezen kijken. Big mistake, want het bleek uiteindelijk precies het huis waar we naar op zoek waren. De keuken is perfect, net als het toilet en de badkamer: modern en recent. Staat van onderhoud is prima voorzover wij kunnen beoordelen. Binnen hoeft er amper iets te gebeuren.
Donderdag hebben we een bod gedaan, uiteraard met de nodige ontbindende voorwaarden waaronder een aankoopkeuring door VEH waaruit geen direct noodzakelijke dingen groter dan 3000 euro blijken, onder voorbehoud van financiering etc.
Waarschijnlijk was de belangstelling niet hoog omdat de woning pas vrij laat beschikbaar komt, namelijk over 6 a 9 maanden. Maar dat komt ons niet slecht uit omdat we momenteel in een erg goedkope sociale koopwoning zitten met een anti-speculatiebeding van 10 jaar. Wij zouden op dit moment 60% van de winst aan de gemeente moeten afdragen, volgend jaar april is dat 50%. Dus een late verkoop is in ons voordeel, denken wij...
O ja, het biedingsproces... De vraagprijs was 219K. Wij boden 207K en dat bedrag is dus geaccepteerd
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Verwijderd
Allereerst gefeliciteerd.Spotmatic schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:48:
[...]
O ja, het biedingsproces... De vraagprijs was 219K. Wij boden 207K en dat bedrag is dus geaccepteerd
Gelukkig heb je er voor gekozen, wellicht mede door de adviezen hier, om niet direct 215K te bieden. Levert je in dit geval mooi 8K op die je kan besteden aan de inrichting van je huis. Succes in ieder geval.
Dat antispeculatiebeding moet je misschien nog eens heel even onder de ogen van een jurist langshalen. Veel oude antispeculatiebedingen zijn vernietigd of gematigd... Hier heel even inkijken kan nuttig zijn.
10% verschil over de winst lijkt me in de huidige markt niet meer als ruis.
Dat wou ik dus net zeggen. Aan een werkgeversverklaring zijn absoluut geen rechten te ontlenen.rwb schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 17:03:
Het zal haar baas waarschijnlijk niet zo veel interesseren dat het nodig is om een huis te kopen. Maar aan de andere kant heeft het voor de baas geen consequenties om het kruisje wel te zetten, en dan na het aflopen van de periode toch geen vast contract te geven. De baas is namenlijk niet verplicht om de beslissing te motiveren. En anders kan hij het altijd nog op gewijzigde financiele markt gooien.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Bedankt
Ik ben inderdaad blij dat ik op dit forum, zoals ik al eerder schreef, met de beide benen op de grond werd gezet. Al zal dat op dit moment even niet lukkenGelukkig heb je er voor gekozen, wellicht mede door de adviezen hier, om niet direct 215K te bieden. Levert je in dit geval mooi 8K op die je kan besteden aan de inrichting van je huis. Succes in ieder geval.
Nu de vervolgstappen, wat volgens mij wat meer moeite gaat kosten... Een hypotheek krijgen is vandaag de dag toch niet meer zo makkelijk (al zullen wij in totaal VEEL minder dan 4,5x het bruto jaarsalaris hoeven te lenen).
Dank!Rukapul schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:06:
Dat het eerste bod direct geaccepteerd wordt hoor je ook niet vaakFeli.
Misschien is dat een idee, maar ik weet niet hoe groot de kans op vernietiging of matiging is. Er is ook recente jurisprudentie dat antispeculatiebedingen wel rechtmatig waren. Het kan dus alle kanten op gaan, lijkt me zo.Dat antispeculatiebeding moet je misschien nog eens heel even onder de ogen van een jurist langshalen. Veel oude antispeculatiebedingen zijn vernietigd of gematigd... Hier heel even inkijken kan nuttig zijn.
Is dat wel zo als de originele aankoopprijs van onze woning 90K is en de WOZ-waarde 217K?10% verschil over de winst lijkt me in de huidige markt niet meer als ruis.

kun je geen buil aan vallen zo te zien
Vandaag heb ik (opnieuw) de koopakte getekend, gister de hypotheekofferte, dus het is even wachten totdat alles rond is. Sleutel staat nu voor 5 december getekend, maar de makelaar vertelde me dat als de financien rond zijn, het ook (veel) eerder kon, zolang ze het maar op tijd wist zodat ze de notaris op de hoogte kon stellen
Gezien de snelheid waarmee alles tot nog toe is gegaan, heb ik eigenlijk wel goede hoop dat het nog eind november kan
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Verwijderd
Is deze berekening juist?
Ik neem de kosten koper + kosten financiering (oa. afsluitprovisie) 12%, dat is ruim genoeg. Dan zijn de verwervingskosten EUR 130.000 x 1,12 = EUR 145.600,-.
Als ik een hypotheek heb met een rente van 5.6% dan zijn mijn bruto rentelasten EUR 145.600 x 0,056 = EUR 8153 per jaar = EUR 679 per maand.
WOZ stel ik op EUR 130.000 (koopsom), woningforfait is dan 0,55% x 130.000 = EUR 715.
Hypotheekrenteaftrek: 8153 - 715 = EUR 7.438
Opbrengst aftrek bij belastingtarief van 41%: 0,41 x 7.438 = EUR 3.050 per jaar = EUR 254 per maand.
Netto rentelast: 679 - 254 = 425.
Die 12% is echt heel ruim. Als je geen aankoopmakelaar hebt dan kan het voor minder dan 8%: 6% overdrachtsbelasting, 1% afsluitprovisie (max, retourprovisie!), 1% notarismeuk, taxatie, etc. (max).Verwijderd schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 20:38:
Eerder in het topique zag ik SvMp een berekening maken , deze berekening heb ik voor mijn eigen situatie gebruikt om een indicatie te krijgen van mijn netto maandlasten.
Is deze berekening juist?
Ik neem de kosten koper + kosten financiering (oa. afsluitprovisie) 12%, dat is ruim genoeg. Dan zijn de verwervingskosten EUR 130.000 x 1,12 = EUR 145.600,-.
Als ik het zo snel zie dan klopt het wel.Als ik een hypotheek heb met een rente van 5.6% dan zijn mijn bruto rentelasten EUR 145.600 x 0,056 = EUR 8153 per jaar = EUR 679 per maand.
WOZ stel ik op EUR 130.000 (koopsom), woningforfait is dan 0,55% x 130.000 = EUR 715.
Hypotheekrenteaftrek: 8153 - 715 = EUR 7.438
Opbrengst aftrek bij belastingtarief van 41%: 0,41 x 7.438 = EUR 3.050 per jaar = EUR 254 per maand.
Netto rentelast: 679 - 254 = 425.
Dan zal het wel loslopen hoor. Dit weekend hak ik de knoop door over mijn hypotheek. Ik leen iets minder dan 4 keer mijn bruto jaarsalaris en ik ben bij drie verstrekkers langsgeweest: Hypotheker, ABN Armo en Rabobank. Alledrie zagen geen enkel beletsel, ik moest ze er zelfs naar vragen. Ik blijf ook ruim binnen de NHG-normen, dan is iedereen wel tevreden, geloof ik.Spotmatic schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:10:
Nu de vervolgstappen, wat volgens mij wat meer moeite gaat kosten... Een hypotheek krijgen is vandaag de dag toch niet meer zo makkelijk (al zullen wij in totaal VEEL minder dan 4,5x het bruto jaarsalaris hoeven te lenen).
Verwijderd
Wat is jullie mening en advies qua mijn inkomen en de hoogte van het hypotheek bedrag, neem ik hiermee te veel risico of valt dit enigszins mee?Rukapul schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 20:45:
[...]
Die 12% is echt heel ruim. Als je geen aankoopmakelaar hebt dan kan het voor minder dan 8%: 6% overdrachtsbelasting, 1% afsluitprovisie (max, retourprovisie!), 1% notarismeuk, taxatie, etc. (max).
[...]
Als ik het zo snel zie dan klopt het wel.
Om jullie wat meer inzicht te geven in mijn persoonlijke situatie:
Ik woon momenteel bij mijn ouders, ben 23 jaar, heb een mbo diploma en werk nu 2 jaar bij hetzelfde bedrijf (2e jaar contract).
Gewenst Hypotheek bedrag: 145.000
Bruto jaarinkomen: 24.635
Hulp van ouders: 20.000
Aanmerking koopsubsidie: Ja, wat voor bedrag dit precies is weet ik niet
Ben zelf bang dat met alle bijkomende kosten etc de maandlasten te hoog zijn, ik heb echter ook het gevoel dat ik de lasten wat te hoog inschat. Het huis wat ik op het oog heb is een hoek appartement.
Die 20000 van je ouders krijg je als schenking? En wil je die gebruiken om je hypotheek lager te houden, of bijvoorbeeld om je inrichting voor elkaar te krijgen?
Wat zijn je carrièrevooruitzichten? Als die goed zijn, kan het ook een keuze zijn om 1 of 2 jaar wat krapper te leven tot je loon een beetje meestijgt.
Ik mis trouwens nog een levensverzekering (>executiewaarde) en evt. stukje aflossing in de lastenberekening al kan dat voor heel weinig op die leeftijd (geen aflossing).
De lening is hoog t.o.v. inkomen. Een paar jaar geleden zou dit zonder NHG nog wel gelukt zijn bij een aantal financiers, maar sinds de nieuwe gedragscode (1-1-2007) is de kans klein dat je dit mee krijgt van een financier. Dit is namelijk bijna 5,9 keer je inkomen en ook nog eens een inkomen dat ver beneden modaal ligt. Koopsubsidie schept ruimte binnen de NHG-normen (je kunt meer lenen) maar niet zoveel. Als je de proefberekening koopsubsidie invult, zul je zien dat je maximaal rond de 131.000 euro kunt lenen met koopsubsidie.Verwijderd schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 21:55:
[...]
Wat is jullie mening en advies qua mijn inkomen en de hoogte van het hypotheek bedrag, neem ik hiermee te veel risico of valt dit enigszins mee?
Om jullie wat meer inzicht te geven in mijn persoonlijke situatie:
Ik woon momenteel bij mijn ouders, ben 23 jaar, heb een mbo diploma en werk nu 2 jaar bij hetzelfde bedrijf (2e jaar contract).
Gewenst Hypotheek bedrag: 145.000
Bruto jaarinkomen: 24.635
Hulp van ouders: 20.000
Aanmerking koopsubsidie: Ja, wat voor bedrag dit precies is weet ik niet
Ben zelf bang dat met alle bijkomende kosten etc de maandlasten te hoog zijn, ik heb echter ook het gevoel dat ik de lasten wat te hoog inschat. Het huis wat ik op het oog heb is een hoek appartement.
Bedoel je met hulp van ouders trouwens EUR 20.000 bijdrage aan de koopsom of EUR 20.000 inkomen op basis waarvan ze hoofdelijke aansprakelijkheid accepteren? Dit laatste is niet mogelijk met NHG/koopsubsidie.
Ik mis nog de bijdrage VvE. Het is een appartement, en soms is die bijdrage enorm hoog.
Verwijderd
Het appartement heeft geen VvE. Het is goed onderhouden en er hoeft indien er geen onverwachtse dingen gebeuren voorlopig niks aan gedaan te worden.
Mijn loon zal aan het eind van dit jaar rond de 5% omhoog gaan naar een bruto jaarinkomen van ongeveer 25.850
Nu nog een huurwoning regelen voor de tussentijd dat ik uit mijn tegenwoordige huurhuis moet en dat mijn woning klaar is
Dan is je gewensthypotheekbedrag dus EUR 125.000 en niet EUR 145.000. Dat maakt de vraag wel ff heel anders.Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 13:11:
De hulp van mijn ouders is een bijdrage aan de koopsom. Ik neem aan dat dit wel mogelijk is icm NHG en koopsubsidie. Het bedrag waarover ik uiteindelijk zelf rente betaal is 125k, de overige 20k wordt betaald door mijn ouders.
Je noemt hier NHG. Is het niet zo dat je voor NHG minimaal 50% moet aflossen? Die kosten zie ik niet terug in de berekening hierboven.Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 13:11:
De hulp van mijn ouders is een bijdrage aan de koopsom. Ik neem aan dat dit wel mogelijk is icm NHG en koopsubsidie. Het bedrag waarover ik uiteindelijk zelf rente betaal is 125k, de overige 20k wordt betaald door mijn ouders.
Belangrijk is wat de servicekosten zijn.Het appartement heeft geen VvE. Het is goed onderhouden en er hoeft indien er geen onverwachtse dingen gebeuren voorlopig niks aan gedaan te worden.
[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 01-11-2008 17:31 ]
Verwijderd
Excuus voor de onduidelijkheid. Het gaat inderdaad om 125k (5 keer mijn jaarlijkse inkomen)SvMp schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 16:41:
[...]
Dan is je gewensthypotheekbedrag dus EUR 125.000 en niet EUR 145.000. Dat maakt de vraag wel ff heel anders.
Verwijderd
Hoe kan ik dat berekenen?Rukapul schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 17:30:
[...]
Je noemt hier NHG. Is het niet zo dat je voor NHG minimaal 50% moet aflossen? Die kosten zie ik niet terug in de berekening hierboven.
Er is geen VvE, maar voor onderhoudskosten is een richtlijn 1% van de waarde van de woning.Belangrijk is wat de servicekosten zijn.
In de startpost staat een linkje naar een PDF met de exacte waardes van de richtlijn. Hogere inkomens krijgen meer dan 4,5x. Deze norm is ook afhankelijk van het rentepercentage. Ik schat dat met jouw inkomen (gewenste hypotheek / 5) met de huidige rente dit zo'n 5,2x is. Dat zou dus geen probleem mogen zijn.TrailBlazer schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 17:25:
Hoe zit het eigenlijk met hypotheken die boven de 4,5 keer je inkomen liggen. Ik denk dat ik ongeveer op 5 keer mijn bruto inkomen uitkom. Ik heb het dan wel over een bedrag van zo rond de 325000 euro. NHG is dan sowieso geen issue meer. Als ik naar de netto lasten krijg houd ik nog een heel behoorlijk bedrag over om van te leven iedere maand. Mijn vriendin werkt ook wel maar dat salaris houden we liever buiten de hypotheek omdat haar inkomen niet heel erg zeker is. dat beschouwen we dus puur als extra.
In deze prijsklasse met bijbehorend inkomen (1/5e deel van 325000 euro) kan dat prima. Genoeg banken die dat doen. Vijf keer is niet extreem, en hoe hoger het inkomen hoe hoger het deel dat je aan woonlasten 'mag' besteden volgens de normen van veel financiers.TrailBlazer schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 17:25:
Hoe zit het eigenlijk met hypotheken die boven de 4,5 keer je inkomen liggen. Ik denk dat ik ongeveer op 5 keer mijn bruto inkomen uitkom. Ik heb het dan wel over een bedrag van zo rond de 325000 euro. NHG is dan sowieso geen issue meer. Als ik naar de netto lasten krijg houd ik nog een heel behoorlijk bedrag over om van te leven iedere maand. Mijn vriendin werkt ook wel maar dat salaris houden we liever buiten de hypotheek omdat haar inkomen niet heel erg zeker is. dat beschouwen we dus puur als extra.
Hoe dan ook: we hebben gisteren de voorlopige koopovereenkomst ondertekend. De volgende stappen zijn de bouwkundige keuring en het regelen van de hypotheek. We zien wel waar het schip strandt
als je een leuk, niet te duur huisje hebt in omgeving Rotterdam wel, anders houdt het voor mij opVerwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 11:14:
Komen jullie ook naar ons huisje kijken? Hahahaha
Wij zijn op zoek naar een koper....

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Dat ga ik als starter niet redden en Sliedrecht vind ik toch te ver. Ik woon nu zelf in Alblasserdam bij mijn ouders en daar wil ik dus weg. De huisjes waar ik vanmiddag naar ga kijken is in Capelle aan de IJssel.Motrax schreef op donderdag 06 november 2008 @ 11:29:
't schijnt dat Sliedrecht het e.e.a. aan woningen heeft staan. Maar dat bgint zo rond de 170k als ik zo even gauw kijk
Verwijderd
Veel plezier met bekijken in elk geval!!!!!
Betreft een hoekhuisje in Lelystad (http://deboer-woningen.ea...nl/?page=showhouse&id=148).
Woning is z'n geld meer dan waard, hoeft eigenlijk niets aan te gebeuren qua verbouwen / klussen etc. Enkel een likje verf en nieuwe vloerbedekking boven.
Ik heb inmiddels alles rond en het wachten is op de sleuteloverdracht (21 november a.s.).
Heb er erg veel zin in
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten zodra ik de sleutel in mijn bezit heb? En dan denk ik meer richting de 'verborgen gebreken'.
Edit: over het algemeen is het me redelijk meegevallen met die hele administratieve rompslomp. Enige waar ik me steeds weer kwaad over blijf maken is dat er zoveel mensen mee profiteren. Bijvoorbeeld akte opstellen € 350,- (bedrag weet ik niet 100% zeker meer, wel in die richting).
Volgens mij is daar gewoon een template voor die even aan mijn situatie aangepast wordt en klaar is Jantje.
Heb mijn hypotheek bij de Hypotheker geregeld en ben erg te spreken over hun (en hun service)
[ Voor 30% gewijzigd door aaajeetee op 06-11-2008 21:09 ]
Probleem is dat de vraagprijs nogal hoger ligt dan mijn gewenste hypotheekbedrag met draaglijke maandlasten. Nou kan er in deze tijd nogal wat van de prijs af heb ik begrepen, maar denken jullie dat het mogelijk is om een huis waar nu 139.000 voor wordt gevraagd, te krijgen voor 120.000?
Er zijn in hetzelfde appartemenentcomplex een stuk of 5/6 huizen te krijgen en de bedragen daarvan schommelen tussen de 120.000 en 145.000. Hij staat volgens funda nu 6+ maanden te koop en de makelaar liet doorschemeren dat het een gezin was die gescheiden is en dat de man er nu alleen voor betaald.
Mijn gewenste hypotheekbedrag is 124.500 ex kk dus totaal zo'n 136.000 en dan kan ik de maandlasten draaglijk houden.
Verwijderd
Denk dat het wel verstandig is om een limiet te bepalen tot hoe ver je echt bereid bent te gaan. De verleiding om toch boven de eigenlijk betaalbare maandlasten te gaan zitten, kan erg groot worden.
Die 124.500 is echt mijn limiet. In principe is het huis wel af, er moet alleen een lik verf door de grote slaapkamer, die is nu T-mobile paars/roze
Een van de huizen die ik daar in datzelfde complex heb gezien was dus de vraagprijs 124,5 maar die was kaal en dan moest ik er ook nog een nieuwe keuken in zetten. Dus dat is dan eigenlijk net zo duur, maar kost me veel meer tijd en moeite.
Niet helemaal. Een notaris moet ook allerlei dingen controleren. Bijvoorbeeld:aaajeetee schreef op donderdag 06 november 2008 @ 21:06:
Edit: over het algemeen is het me redelijk meegevallen met die hele administratieve rompslomp. Enige waar ik me steeds weer kwaad over blijf maken is dat er zoveel mensen mee profiteren. Bijvoorbeeld akte opstellen € 350,- (bedrag weet ik niet 100% zeker meer, wel in die richting).
Volgens mij is daar gewoon een template voor die even aan mijn situatie aangepast wordt en klaar is Jantje.
- zijn alle stukken binnen?
- is de verkoper wie hij zegt te zijn?
- is de koper wie hij zegt te zijn?
- is de verkoper bevoegd en bij machte om te verkopen? (curatele, handelsbekwaamheid, toestemming partner bij verkoop echtelijke woning, etc)
- is de koper wettelijk bij mache om te kopen?
- is de verkoper de eigenaar van de woning?
- liggen er geen beklemmingen en beslagen op de woning? (hypotheek, wet voorkeursrecht gemeenten, etc)
Ik geef toe dat veel van dit voorbereidende werk wordt gedaan door notarieel medewerkers en niet door de notaris zelf, maar er gaan dus wel een paar uurtjes werk zitten in de overdracht van een woning.
Tel daarbij dat notarissen hun werk niet zoals gedetacheerde software engineers krijgen aangeleverd in stukken van 6 maanden full time maar in stukjes van 2 tot 8 uur. Daardoor moet er in het tarief ook een aardige reservering zitten voor leegloop. Meestal is het begin van de maand piekdrukte want iedereen wil op een of andere manier het huis overdragen op de 1e van de maand. De rest van de maand is vaak wat slapper.
Wat je zou kunnen overwegen, is in 1 keer een eindbod te doen. Vaak eindig je met onderhandelen toch in het midden, en als je dan op 124.5 wil uitkomen moet je met 110 beginnen. Dan wordt je waarschijnlijk niet echt serieus genomen... Bovendien legt het de druk ook bij de verkoper, zeker als hij al een een maand of 6 het ding in de verkoop heeft... Nogmaals het is maar een advies, dus kijk zelf waar jij je prettig bij voelt...psychonikeo schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 09:43:
Dat dacht ik ook. In ieder geval proberen, als starter is het toch al moeilijk genoeg.
Die 124.500 is echt mijn limiet. In principe is het huis wel af, er moet alleen een lik verf door de grote slaapkamer, die is nu T-mobile paars/rozeVerder hoeft er niet te gebeuren op de inrichting na.
Een van de huizen die ik daar in datzelfde complex heb gezien was dus de vraagprijs 124,5 maar die was kaal en dan moest ik er ook nog een nieuwe keuken in zetten. Dus dat is dan eigenlijk net zo duur, maar kost me veel meer tijd en moeite.
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
Ik wil eigenlijk op 120 uitkomen, die 4,5 wil ik nog gebruiken voor het inrichten. Ik hoorde gister dat 15% van de vraagprijs afhalen tegenwoordig helemaal niet zo gek is en 15% van die 139 is 120/121. Maar als ik met een een eindbod kom van 120, dan geef je ruimte voor onderhandeling die er eigenlijk niet is.Sparhawk schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 09:50:
[...]
Wat je zou kunnen overwegen, is in 1 keer een eindbod te doen. Vaak eindig je met onderhandelen toch in het midden, en als je dan op 124.5 wil uitkomen moet je met 110 beginnen. Dan wordt je waarschijnlijk niet echt serieus genomen... Bovendien legt het de druk ook bij de verkoper, zeker als hij al een een maand of 6 het ding in de verkoop heeft... Nogmaals het is maar een advies, dus kijk zelf waar jij je prettig bij voelt...
Een eindbod is een eindbod en dat wil dus zeggen dat je NIET verder biedt: je geeft daarmee aan dat er verder geen onderhandelingsruimte is. Het is dus aan de verkoper om te beslissen.psychonikeo schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 09:58:
[...]
Maar als ik met een een eindbod kom van 120, dan geef je ruimte voor onderhandeling die er eigenlijk niet is.
Wil je geen eindbod doen, dan kun je ook een bod doen met een beperkte geldigheidsduur. Ikzelf had de verkopers van de woning 1,5 dagen de tijd gegeven om te reageren en het bod werd geaccepteerd.
[ Voor 4% gewijzigd door Spotmatic op 07-11-2008 10:08 ]
Ik zit net te lezen inderdaad dat je zo'n eindbod kan doen. Je ziet wel dat er hier nog geen enige ervaring isSpotmatic schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 10:08:
[...]
Een eindbod is een eindbod en dat wil dus zeggen dat je NIET verder biedt. Het is dus aan de verkoper om te beslissen.
Wil je geen eindbod doen, dan kun je ook een bod doen met een beperkte geldigheidsduur. Ikzelf had de verkopers van de woning 1,5 dagen de tijd gegeven om te reageren en het bod werd geaccepteerd.
Ik ga het in ieder geval nog even over het weekend heentillen en niet te direct reageren. Op verschillende websites met tips, staat dat je het beste kan communiceren via de mail. Puur omdat je dan beter kan nadenken over je antwoord.
En is het ook te doen om even te informeren bij de makelaar of er meer mensen zijn geweest om te kijken en of er al onderhandelingen zijn geweest?
[ Voor 8% gewijzigd door Nikooos op 07-11-2008 10:28 ]
Stel dat het pand wat langer te koop staat, en de verkopers overwegen om de vraagprijs te verlagen, dan gaat er vaak maar 5% af. Die 5% komt deels uit de portemonnee van de verkoper, maar ook een stukje uit de onderhandelingsruimte. Je krijgt dan te horen "er is al 5% vanaf en nu is de nieuwe prijs al zeer scherp". Dan valt er van de 5% verlaagde prijs misschien nog 3 of 4% af te pingelen maar daarmee houdt het waarschijnlijk wel op.
In de zomer ook iets soortgelijks meegemaakt met het appartement van mijn opa (die een paar maanden eerder was overleden). Na een paar maanden was het bijna bijna verkocht, toch nog afgeketst, gereageerd met 5% prijsverlaging. Niet al te lang daarna nieuwe kopers, en nog maar 1% ingeleverd van de nieuwe vraagprijs. Als we de vraagprijs niet hadden verlaagd, dan hadden we in prijsonderhandelingen meer dan 1% moeten inleveren. Waarmee de 5% verlaging van de vraagprijs deels uit de zak van de kopers komt.
Je kunt altijd geluk hebben. Misschien komt er niemand anders op die woning en moeten ze er op den duur echt vanaf.
Wat je kan doen: biedt gewoon 120.000 als eindbod, met een geldigheid van 3 of 4 maanden. Ze zullen je in eerste instantie afwijzen, maar als je geluk hebt krijg je over enkele maanden een telefoontje van hun makelaar.
Verwijderd
Dit heeft alleen zin als de huidige eigenaar er niet al te lang woont. Ik heb de oorspronkelijke koopsom van mijn (hopelijk) toekomstige woning ook opgevraagd maar daar kon ik niet zoveel mee omdat de vorige koopsom in 1999 is ontstaan. En zoals bekend zijn de prijzen daarna flink omhoog gegaan. En ik denk niet dat ze genoegen zouden nemen met de oorspronkelijke koopsom + Kosten Koper (al was dat natuurlijk wel mooi geweestVerwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 11:41:
Tip: vraag in het Kadaster op wat er voor dat pand door hun is neergelegd. Dat kost een klein bedrag. Dan heb je altijd een bedrag van waaruit je kunt bieden aangezien ik aanneem dat ze er niet minder voor willen hebben dan ze er zelf voor betaald hebben.
Verwijderd
FYI: Koopsomoverzicht in het Kadaster kost 1,95 euro per internet.
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2008 11:59 ]
_██_
(ಠ_ృ)
Ik verwacht volgende week mijn 2e ronde koopsubsidie aanvraag terug .. pff
[ Voor 33% gewijzigd door boesOne op 07-11-2008 19:10 ]
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Dat verklaart al een hele boel, bedankt voor je antwoordt_captain schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 09:44:
[...]
Niet helemaal. Een notaris moet ook allerlei dingen controleren. Bijvoorbeeld:
...
[ Voor 66% gewijzigd door aaajeetee op 10-11-2008 09:00 ]
Ik kan altijd nog omhoog als dat moet.
We leven blijkbaar heel zuinig, want ondanks on geringe inkomen (als ik het zo vergelijk met jullie inkomens)
kunnen we ook nog heel redelijk sparen.
Is het verstandig nu al inlichtingen in te winnen? In verband met de maximale hypotheek vraag ik me af of ze bijvoorbeeld in ogenschouw nemen dat ik nu part-time werk aangezien ik erbij studeer maar met 2 tot 3 jaar weer fulltime zal verdienen? Of moeten we eigenlijk dan gewoon wachten tot de studie afgerond is? Ons lage bestedingspatroon, nemen ze dat mee? of gaan ze van standaarden uit?
[ Voor 12% gewijzigd door Panthera op 11-11-2008 09:12 ]
Je kan natuurlijk altijd informatie inwinnen, en daar kan je dan ook toekomstige verwachtingen in mee nemen. Als je echter concreet gaat kijken is het altijd verstandig om die informatie nog eens op te vragen, want er kan immers toch een hoop veranderd zijn in zowel jullie situatie als in de financiele markt.Panthera schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 09:09:
Mijn vriend en ik wonen al een jaartje of wat samen, en zijn begonnen in een huurwoning die 1/3 van ons netto inkomen opslokte. Aangezien de woning ook niet voldeet aan de verwachtingen en het woongenot niet hoog was, zijn we verhuisd naar een appartement wat ongeveer €550,- kost. ondertussen zijn de inkomens ook behoorlijk verandert, en heeft mijn partner een vast contract. Dit, icm de kredietcrisis doet ons eraan denken een huisje te gaan kopen tussen een half jaar en twee jaar.
We leven blijkbaar heel zuinig, want ondanks on geringe inkomen (als ik het zo vergelijk met jullie inkomens)
Is het verstandig nu al inlichtingen in te winnen? In verband met de maximale hypotheek vraag ik me af of ze bijvoorbeeld in ogenschouw nemen dat ik nu part-time werk aangezien ik erbij studeer maar met 2 tot 3 jaar weer fulltime zal verdienen? Of moeten we eigenlijk dan gewoon wachten tot de studie afgerond is? Ons lage bestedingspatroon, nemen ze dat mee? of gaan ze van standaarden uit?
Ze gaan eigelijk niet eens uit van je bestedingspatroon tenzij je dat zelf aangeeft. Als jij een hobby hebt die je gegarandeerd 200 euro per maand kost, dan zou ik dat noemen, maar zuinig leven betekend vaak niet automatisch een hogere hypotheek.Panthera schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 09:09:
Mijn vriend en ik wonen al een jaartje of wat samen, en zijn begonnen in een huurwoning die 1/3 van ons netto inkomen opslokte. Aangezien de woning ook niet voldeet aan de verwachtingen en het woongenot niet hoog was, zijn we verhuisd naar een appartement wat ongeveer €550,- kost. ondertussen zijn de inkomens ook behoorlijk verandert, en heeft mijn partner een vast contract. Dit, icm de kredietcrisis doet ons eraan denken een huisje te gaan kopen tussen een half jaar en twee jaar.
Afhankelijk van je opleiding en je doorgroei mogelijkheden willen ze daar wel een klein beetje rekening mee houden, maar heb je zelf al eens nagedacht wat je gaat doen als jullie kinderen krijgen, blijf je dan ook fulltime werken? Dat kan je doen besluiten om bijvoorbeeld je salaris voor 50% mee te nemen.....
Ze zullen je nu geen gericht aanbod doen omdat je nog geen huis hebt, dat vinden de meeste adviseurs lastig. Maar het is wel goed om te weten hoeveel je ongeveer te besteden hebt aan een huis, dan weet je namelijk ook op welke wijken je je kan orienteren enzo...
Zoeken van een huis neemt veel tijd in beslag, dus informatie inwinnen kan zeker geen kwaad. Toekomstverwachtingen worden zeker meegenomen bij bepaling max hypotheek, maar het speelt alleen ene rol bij het bepalen van de factor. Die zullen ze sneller ietsjes hoger nemen als je een goed verhaal hebt. Maar verwacht daar geen wonderen van. ABN AMRO hanteert standaard al een vrij hoge factor. Dus wellicht verstandig om daar ook eens informatie in te winnen. Verder kun je bij het gesprek ook aangeven dat er maar een ding is dat je interessant vindt en dat is een maximaal hoge hypotheek. Als je zelf vertrouwen hebt dat je inkomen toch sterk stijgt en daar rekening mee wil houden, is dat denk ik de makkelijkste methode.Panthera schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 09:09:
Ontwikkelingen waren dat de makelaar al vond dat het erg ver uit elkaar lag en belde later terug dat de verkoper eigenlijk niet wilde onderhandelen met zo'n bod. Maar ze kwamen met een bod (niet echt een eindbod, maar het leek er wel op volgens die makelaar) dat ze minimaal 133 wilden hebben.psychonikeo schreef op maandag 10 november 2008 @ 13:11:
Nog even terug komend op het verhaal van mij eind vorige week. Zojuist heb ik toch besloten om 110 te bieden op het huis met de vraagprijs van 139. De verkopende makelaar vond het wel ver uit elkaar liggen, maar we zullen wel zien hoe de verkoper reageert.
Ik kan altijd nog omhoog als dat moet.
Nou ja, heel simpel, dat red ik niet vertelde ik ook de makelaar. Toen wilde hij mijn max bod horen en ik zei hem 125. Hij vroeg of hij dat nog door moest geven, maar ik zei dat dat waarschijnlijk weinig zin zou hebben. Maar blijkbaar was het wel interessant dat ik ongeveer per direct kan afnemen en hij wilde het toch nog even overleggen met de verkoper.
Nu dus maar telefoontje afwachten en hopen dat ze toch akkoord gaan
Tipje voor de volgende keer, ik zou niet meer zo ver onder de vraagprijs gaan zitten. De verkoper gaf al aan niet met je te willen onderhandelen, en voelde zich waarschijnlijk beledigd door je bod. Heb je de verkeerde verkoper dan gaat jou dit geld kosten, puur omdat hij of zij zich op zijn teentjes getrapt voelt. Onderhandelen mag/moet, maar je bereikt meer als je wat respect toont. Uitzonderingen daargelaten, maar dat is mijn ervaring.psychonikeo schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 09:33:
[...]
Ontwikkelingen waren dat de makelaar al vond dat het erg ver uit elkaar lag en belde later terug dat de verkoper eigenlijk niet wilde onderhandelen met zo'n bod. Maar ze kwamen met een bod (niet echt een eindbod, maar het leek er wel op volgens die makelaar) dat ze minimaal 133 wilden hebben.
Nou ja, heel simpel, dat red ik niet vertelde ik ook de makelaar. Toen wilde hij mijn max bod horen en ik zei hem 125. Hij vroeg of hij dat nog door moest geven, maar ik zei dat dat waarschijnlijk weinig zin zou hebben. Maar blijkbaar was het wel interessant dat ik ongeveer per direct kan afnemen en hij wilde het toch nog even overleggen met de verkoper.
Ik heb afgelopen periode een enorme salarissprong (50%) gemaakt maakt het nog uit dat ik de afgelopen jaren minder heb verdiend dan dat ik nu verdien.
Whehe, dat betekent dat ze dus wel willen onderhandelen. Als ze echt beledigd waren, hadden ze wel "Pleur op" gezegd.psychonikeo schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 09:33:
[...]
Ontwikkelingen waren dat de makelaar al vond dat het erg ver uit elkaar lag en belde later terug dat de verkoper eigenlijk niet wilde onderhandelen met zo'n bod. Maar ze kwamen met een bod (niet echt een eindbod, maar het leek er wel op volgens die makelaar) dat ze minimaal 133 wilden hebben.
Dit snap ik dus niet. Ik vind dat je je redelijk in de kaart hebt laten kijken met dit hele biedproces. Ik denk dat je nu een tegenbod gaat krijgen van 127.5 en dat dat het minimale is, wat ze willen hebben. En dan ga jij weer bij jezelf piekeren of je voor 2500 euro een huis wil laten lopen... Als ik jou was, had ik toch echt meer druk bij de verkopers neergelegd, gezien de situatie...Nou ja, heel simpel, dat red ik niet vertelde ik ook de makelaar. Toen wilde hij mijn max bod horen en ik zei hem 125. Hij vroeg of hij dat nog door moest geven, maar ik zei dat dat waarschijnlijk weinig zin zou hebben. Maar blijkbaar was het wel interessant dat ik ongeveer per direct kan afnemen en hij wilde het toch nog even overleggen met de verkoper.
Edit: Nu ik het nalees komt het een beetje negatief over, en zo is het absoluut niet bedoeld, ik ben oprecht blij voor je dat je uberhaupt reactie hebt gehad...
[ Voor 5% gewijzigd door Sparhawk op 11-11-2008 10:22 ]
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
Voor inlichtingenvraag kun je overal heen, maar makelaar ligt in dit geval minder voor de hand. Of je naar een bank gaat of een hypotheekshop maakt niet zo heel veel uit.Panthera schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 10:10:
Verwarrend vind ik de verschillende partijen, je hebt een neutrale partij zoals de hypotheker, een bank die wil je een hypotheek verkopen en een makelaar, die wil je een huis verkopen. Waar kan ik het beste heen met mijn voorzichtige inlichtingsvraag?
Waar een goede adviseur dan wel meerwaarde biedt, is natuurlijk kennis van de markt en de mogelijkheden. Je kan makkelijk verschillende scenario's (nu wat sneller aflossen, zodat je sneller spaart voor een volgend huis, om een voorbeeldje te noemen) doorrekenen met zo iemand en ook goede, bij jouw situatie passende, constructies opzetten.
En ik kan uit mijn persoonlijke ervaring vertellen dat er ziek veel verschil tussen individuen zit, dus schroom niet om met meerdere mensen een gesprek aan te gaan en ook terug te melden waarom je niet met ze in zee bent gegaan. Dat heb ik ook gedaan en het is pijnlijk om iemand te laten weten dat je ze incompetent vindt, maar dan had'ie maar beter zijn best moeten doen.
Op zich ook niet zo vreemd dat hetzelfde eruit kwam aangezien we met een compleet uitgewerkte set eisen, idee van aanpak plus gegevens binnenkwam zetten gebaseerd op het voorbereidingstraject.
In het voorbereidingstraject hadden we al keer gesproken met de adviseur van de Rabo. Dat was eigenlijk een irritant mannetje ("dat is een moooooooi inkomen" geneuzel) en toen we er terug wilden komen voor de daadwerkelijke hypotheek kon er pas na meer dan een week een afspraak gemaakt worden en dan nog slechts op een locatie 20 minuten rijden (ipv het regiokantoor om de hoek

In eerdere interacties met tussenpersonen met de Postbank en Hypotheekshop (andere stad) was alleen die van de Postbank rampzalig, maar dat bleek achteraf te liggen aan het feit dat ze pas net een paar dagen voor de Postbank werkte en de producten en software dus nog van geen kant kende.
Als benchmark voor een goede adviseur hadden we 2 meetpunten: kan hij mijn gedetailleerde vragen beantwoorden en begrijpt mijn vriendin zijn verhaal.
Dat is idd waar, ik heb met 4 mensen een gesprek gehad.[b][message=31031566,noline]Raymond schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 10:25[/message
En ik kan uit mijn persoonlijke ervaring vertellen dat er ziek veel verschil tussen individuen zit, dus schroom niet om met meerdere mensen een gesprek aan te gaan en ook terug te melden waarom je niet met ze in zee bent gegaan. Dat heb ik ook gedaan en het is pijnlijk om iemand te laten weten dat je ze incompetent vindt, maar dan had'ie maar beter zijn best moeten doen.
Bij 2 had ik echt zo iets van, Jullie leggen het teminste duidelijk uit.
De hypotheker hier in de buurt was zo onduidelijk en gaf zo slecht antwoord dat ik er niet nog is ben heen gegaan.
Bij de snsbank en bij een "onafhankelijk tussenpersoon"heb ik onderhandelt over hypotheken en provicie etc.
Snsbank adviseur kon/wilde er niks afdoen de adviseur gaf mij de helft van de provisie handje contantje terug.
bij een vergelijkbare hypotheek.
Goede definitie, moet ik onthoudenRukapul schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 10:39:
[...]
Als benchmark voor een goede adviseur hadden we 2 meetpunten: kan hij mijn gedetailleerde vragen beantwoorden en begrijpt mijn vriendin zijn verhaal.
Als je freelance werkt, dan wordt er gekeken naar je inkomensgegevens van de afgelopen drie jaar en dan telt dus het lagere inkomen van voor de 50% sprong flink mee.TrailBlazer schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 10:05:
Volgende week heb ik mijn 1e gesprek bij de hypotheker. We hebben eigenlijk wel interesse in een huis op dit moment alleen vind ik het net wat te duur. Je maakt al allemaal plannen en berekeningen op internet en de vraagprijs van dat huis zou al moeten kunnen. Mischien valt het toch tegen schat ik het allemaal te rooskleurig in.
Ik heb afgelopen periode een enorme salarissprong (50%) gemaakt maakt het nog uit dat ik de afgelopen jaren minder heb verdiend dan dat ik nu verdien.
Als je in loondienst werkt is het geen factor van betekenis. Men kijkt gewoon naar je huidige salaris en eventueel naar reeds vastgelegde stijgingen in de komende 3 maanden (bijvoorbeeld een CAO loonstijging per 1-1-2009 kan alvast worden meegenomen).
Alleen als je financieringsaanvraag op de rand zit van het toelaatbare, gaat men verder kijken. Snel stijgend loon is in beginsel een positieve factor (hoewel meestal niet je individuele salarisverloop, maar een recent afgeronde opleiding op HBO/WO niveau als criterium wordt genomen voor startersleningen). Ook kan in zulke net-wel-net-niet situaties je arbeidsverleden van belang zijn. Goede aansluiting tussen de banen en het liefst niet twee keer per jaar van werkgever wisselen.
Krijg ik het keuringsrapport en wat denken jullie: alles bij elkaar opgeteld zijn deze geraamde kosten exact 3000 euro
Aan de andere kant hield ik toch wel rekening met dergelijke kosten, maar het is wel zuur dat er nu geen extra onderhandelingsruimte meer is
Overigens lijkt het erop dat we de hypotheek prima rond kunnen krijgen, inclusief NHG. Dus hier spreekt vooralsnog een gelukkig mens
We kwamen bij ongeveer alle partijen op eenzelfde product uit, met dezelfde kosten/opbrengsten ( spaarhypotheek/NHG ), en hebben uiteindelijk bij de Hypotheker afgesloten omdat die adviseur ons gewoon het beste voor kon lichten. Ik kon er idd kwijt met mijn complexere vragen, en mijn vriendin had ook het idee het verhaal te begrijpen. Naast dat je natuurlijk alles goed moet doorlezen en proberen te begrijpen blijft het toch een beetje een gevoelskwestie denk ik.
Vooral bij de Rabobank had ik een adviseur om te huilen ( Al heb ik achteraf best wel dubbel gelegen, aangezien het duidelijk was dat de Adviseur zelf ook niet meer echt op zijn gemak was na wat kritische vragen van mijn kant )
Dan is je recente stijging structureel van aard en kan deze gewoon worden meegenomen in de berekening.TrailBlazer schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 12:14:
Ik ben geen freelancer maar ik heb na het behalen van mijn CCIE examen die sprong gemaakt. Verder nog niks afgesproken over eventuele verhogingen maar daar wil ik ook niet mee gaan rekenenen eigenlijk. Sowieso wilde ik de hypotheek op een salaris doen dus alles wat mijn vriendin dan extra verdient is mooi meegenomen.
Mij geld kosten? Ik snap niet hoe hij dat voor elkaar wil krijgen?Stoffel schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 09:53:
[...]
Tipje voor de volgende keer, ik zou niet meer zo ver onder de vraagprijs gaan zitten. De verkoper gaf al aan niet met je te willen onderhandelen, en voelde zich waarschijnlijk beledigd door je bod. Heb je de verkeerde verkoper dan gaat jou dit geld kosten, puur omdat hij of zij zich op zijn teentjes getrapt voelt. Onderhandelen mag/moet, maar je bereikt meer als je wat respect toont. Uitzonderingen daargelaten, maar dat is mijn ervaring.
Ik heb gewoon een bod gedaan naar de huizenprijs in de omgeving, het aantal huizen dat in de omgeving te koop staat en de huidige markt.
Nee de verkoop gaat niet door. De verkoper wil gewoon niet onder de 133. En ik vat het niet negatief op, alle kritiek is handig voor een volgende keerSparhawk schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 10:20:
[...]
Whehe, dat betekent dat ze dus wel willen onderhandelen. Als ze echt beledigd waren, hadden ze wel "Pleur op" gezegd.
[...]
Dit snap ik dus niet. Ik vind dat je je redelijk in de kaart hebt laten kijken met dit hele biedproces. Ik denk dat je nu een tegenbod gaat krijgen van 127.5 en dat dat het minimale is, wat ze willen hebben. En dan ga jij weer bij jezelf piekeren of je voor 2500 euro een huis wil laten lopen... Als ik jou was, had ik toch echt meer druk bij de verkopers neergelegd, gezien de situatie...
Edit: Nu ik het nalees komt het een beetje negatief over, en zo is het absoluut niet bedoeld, ik ben oprecht blij voor je dat je uberhaupt reactie hebt gehad...
Ik vond hem net even minder scherp en daardoor slordiger. Hij wist als enige niet dat de NHG maximaal 2500 euro toestaat als woningverbetering zonder dat je een bouwdepot moet aanleggen en hij zette vrolijk 3000 euro neer. (Ik had aangegeven dat ik geen grote dingen wilde, maar dat ik verder nog geen schatting had gemaakt.) Verder vertelde hij dat ik me geen zorgen hoefde te maken over belasting over het spaardeel van een spaarhypotheek boven de 145.000 euro. Dat bedrag zou zeker door overheid geïndexeerd worden, zei hij, terwijl de andere twee daar een stuk voorzichtiger in waren.
Maar zoals gezegd, het scheelde verder vrij weinig en ik ben dus maar gewoon bij mijn eigen, vertrouwde bank gegaan (de ABN). Ik denk dat het gewoon net de persoon is die je tegenkomt en waarmee het wel of niet klikt.
We zijn ondertussen bij de Rabobank geweest op gesprek, bij de Hypotheker en Hypotheekvisie.. Ook met het criterium dat mijn vriendin het snapt, de tijd voor ons neemt (ook evt via de email) en luistert naar onze wensen.
Bij hypotheekvisie zat veruit voor ons gevoel de fijnste en beste adviseur. De meest bekende hypotheekvarianten goed doorgelicht, met daarbij alle voor en nadelen en eventuele resultaten aan het einde van de 30jaar. De rabobank had een broekie gestuurd en stuurde ons gelijk naar een spaarhypotheek, andere varianten waren niet handig en/of goed volgens hem. Bij de hypotheker zat een beetje een joviale man, die onder ons gesprek met een collega in een ander hokje (die had geen klant) even snel wat moest overleggen waar hij het beste zijn ringtone vandaan moest halen (jazeker de hypotheker ringtone)... Daar knapte ik toch wel op af. Tevens ging hij ook snel naar een spaarhypotheek en had hij een wat warrige uitleg.
Nu 2 gesprekken gehad bij de hypotheekvisie, komende maandag de 3e, de laatste denk ik. We gaan uiteindelijk kiezen voor een levenhypotheek, met als grootste reden de flexibiliteit van de hypotheek. We kunnen heel makkelijk over 3/4 jaar ons aflossingsbedrag verhogen, makkelijk ineens een groot bedrag aflossen en toch een niet te groot risico.
De geldverstrekkers waar we naar gaan kijken zijn Obvion, Nationale Nederlanden en Florius. Maandag horen we meer, spannend!
superB
Anyway, paar biedingen op en neer en de verkoper komt als eindbod uit op een bedrag dat E5K boven de mijne ligt. Ik houdt me aan mijn principes en zeg dat dat boven mijn absolute maximum ligt, met het bedrag erbij. (Ter indicatie, we waren rond de twee ton bijna samen gekomen.) Het idee is nu om af te wachten; ik weet dat die man z'n huis al 4 maand in de verkoop heeft en vrij veel haast heeft om er van af te komen; hij heeft al ergens anders een woning en betaalt dus dubbele lasten, maar is waarschijnlijk aan het hopen dat ik eerder die 5K ophoest omdat ik anders bang ben het huis te verliezen.
Heeft een van jullie dit toevallig al eerder gedaan en zoja, wat is de tijd die zo'n stare-off in dat geval duurde? En heb ik een beetje gelijk dat die gast waarschijnlijk niet om 5K een verkoop laat gaan? Deze situatie is namelijk best stressig, en hoe meer info hoe beter ik me waarschijnlijk voel
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Mijn persoonlijke advies (mag je zo serieus nemen als je wilt
Het liefst heb ik een eengezinswoning in mijn huidige woonplaats maar deze hebben vraagprijzen van 225k+.
Appartementen van ongeveer dezelfde oppervlakte maar met een klein balkon gaan voor rond de 200k weg. Dan heb je alleen weer servicekosten van 100-150 euro pm.
Kan iemand mij zeggen voor hoeveel huizen ongeveer weg gaan onder de vraagprijs? Is 200 a 205k haalbaar wanneer de vraagprijs 225k is of niet?
Dat hangt helemaal af van de regio! Waar ongeveer is jouw woonplaats (ik neem aan dat je momenteel niet in Utrecht woont)?Striker2k2 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:27:
Kan iemand mij zeggen voor hoeveel huizen ongeveer weg gaan onder de vraagprijs? Is 200 a 205k haalbaar wanneer de vraagprijs 225k is of niet?
Maar dan ben je wel behoorlijk aan het bluffen
Dat lijkt me op het eerste gezicht een koopje voor een woning in Utrecht. Maar het ligt natuurlijk wel helemaal aan waar het in de stad is gelegen.Striker2k2 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:27:
Ik sta voor een dilemma. Ik kan een stadswoning van 85m2 met een dakterras van 25m2 in utrecht accepteren voor 200k. De oplevering staat geplant voor q2 2010. Ik moet echter al voor maandag beslissen of ik het doe of niet.
Daar is geen pijl op te trekken. Dat hangt natuurlijk helemaal van de omstandigheden van het geval af. 10% is erg fors, maar komt natuurlijk wel voor. Aan de andere kant gaan er natuurlijk ook nog woningen voor boven de vraagprijs weg.Kan iemand mij zeggen voor hoeveel huizen ongeveer weg gaan onder de vraagprijs? Is 200 a 205k haalbaar wanneer de vraagprijs 225k is of niet?
Het nieuwbouw huis wordt gebouwd in Hoograven Utrecht. (http://www.hartvanhoograven.nl)
Das gelukt en gister de beschikking ontvangen.. vandaag al bevestiging van de ABN dat de stukken naar de notaris zijn gestuurd!
We hebben nu een ex huurwoning in Kekerdom (gehucht aan de Waal 15 km buiten Nijmegen) met vrij uitzicht voor 145K .. zeer relaxed en zomers nog te fietsen uit de stad..
[ Voor 27% gewijzigd door boesOne op 12-11-2008 14:09 ]
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
ik ben het met bovenstaanden eens, echter aan de andere kant.. hoe graag wil je het huis. Los van de principekwestie kun je ook nog goed gaan balen als het huis uiteindelijk op 5K is misgegaan. Of je zegt: gast, we komen er niet uit, beiden 2500 water bij de wijn en klaar zijn we.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Gefeli. Nu z.s.m. de stukken naar SenterNovem sturen na het tekenen. Achterstand in het verwerken (en dus betalen!) is een maand of 2.boesOne schreef op woensdag 12 november 2008 @ 14:07:
ff tussendoor.. ik had gedoe met de koopsubsidie die opnieuw aangevraagd moest worden..
Das gelukt en gister de beschikking ontvangen.. vandaag al bevestiging van de ABN dat de stukken naar de notaris zijn gestuurd!Hebbes!
We hebben nu een ex huurwoning in Kekerdom (gehucht aan de Waal 15 km buiten Nijmegen) met vrij uitzicht voor 145K .. zeer relaxed en zomers nog te fietsen uit de stad..
Gisteren toevallig even gebeld (stukken 15 oktober opgestuurd). "we zijn nu bezig met de verwerking van begin september meneer". Nou ja, ff afwachten dus maar
Ik heb ook aardig wat gesprekjes mogen voeren en vanuit mijn eigen beroep prik ik wat makkelijker door bepaalde "gespreks"techniekjes heen. Ik hoor dit vaak over de Hypotheker, nu kan het natuurlijk zo zijn dat deze jongens (en dames ) een hele goede opleiding krijgen, maar ik vind het aannemelijker om te denken dat het een slimme verkooptruc is. Ik heb het bij een drietal tussenpersonen opgemerkt dat ze maar heel specifiek ergens 100% van af wisten en dit belichten.rwb schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 12:48:
Idd ik heb ook soortgelijke ervaringen als Raymond, Ik ben bij de postbank, rabobank, hypotheekshop en hypotheker geweest.
We kwamen bij ongeveer alle partijen op eenzelfde product uit, met dezelfde kosten/opbrengsten ( spaarhypotheek/NHG ), en hebben uiteindelijk bij de Hypotheker afgesloten omdat die adviseur ons gewoon het beste voor kon lichten. Ik kon er idd kwijt met mijn complexere vragen, en mijn vriendin had ook het idee het verhaal te begrijpen. Naast dat je natuurlijk alles goed moet doorlezen en proberen te begrijpen blijft het toch een beetje een gevoelskwestie denk ik.
Vooral bij de Rabobank had ik een adviseur om te huilen ( Al heb ik achteraf best wel dubbel gelegen, aangezien het duidelijk was dat de Adviseur zelf ook niet meer echt op zijn gemak was na wat kritische vragen van mijn kant )
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
[ Voor 10% gewijzigd door Sprite_tm op 12-11-2008 15:58 ]
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Tuurlijk is het ook gedeeltelijk een goed verkoper, maar ik had me zelf ook wel degelijk van te voren goed geinformeerd, en de persoon bij de hypotheker was de enige die bij ons op al mijn vragen een goed en duidelijk antwoord kon geven, daarnaast was de adviseur van de postbank ook wel redelijk, maar die kon ons niet het product bieden wat wij wilde.Cobb schreef op woensdag 12 november 2008 @ 14:58:
[...]
Ik heb ook aardig wat gesprekjes mogen voeren en vanuit mijn eigen beroep prik ik wat makkelijker door bepaalde "gespreks"techniekjes heen. Ik hoor dit vaak over de Hypotheker, nu kan het natuurlijk zo zijn dat deze jongens (en dames ) een hele goede opleiding krijgen, maar ik vind het aannemelijker om te denken dat het een slimme verkooptruc is. Ik heb het bij een drietal tussenpersonen opgemerkt dat ze maar heel specifiek ergens 100% van af wisten en dit belichten.
Ik kan me zo voorstellen dat ik als ik bij een andere Hypotheker vestiging/adviseur geweest was dat ik een hele andere ervaring had gehad. Dat is ook hetgeen wat ik probeer te zeggen: Er zit enorm veel verschil tussen adviseurs, en het is dus niet zo dat de hypotheker/hypotheekshop/rabobank/postbank/etc.... beter of slechter is dan de andere, maar het is gewoon verstandig om je door verschillende mensen te laten informeren, als je dan de adviezen naast elkaar legt kun je daar voor jezelf een goede keuze voor maken.
Het ene huisje is echt kaal. Daar moet een nieuwe keuken in en tussen de keuken en de huiskamer zit een soort van vage kast. Deze moet er sowieso uit en dan moet dat gat weer opgevuld worden. Ook moet er over het gehele huis nog een goede vloer worden gelegd en moet er vrij veel aan de muren gebeuren. Het enige positieve is dat de badkamer wel goed is.
In het andere huisje zijn de muren klaar en ook de vloer is goed met een parket. Alleen zijn hier de keuken en de badkamer die vrij veel aandacht verdienen. De keuken moet eruit en de aansluiting in de badkamer moet verlegd worden naar de keuken. Die aansluiting zit nu aan de andere kan van de muur en dan moet er nog een goede badcel in de douche komen en dus een nieuwe keuken.
Ik zit dus in dubio welke van de 2 huizen me het meest gaat kosten. Ik kan een betaalbare hypotheek krijgen voor ongeveer 127.500 (ex kk).
Wat adviseren jullie?
Hell, zelfs als je het a la budget doet red je het niet met 10k totaal, aangezien je meer dingen noemt waar aan gewerkt moet worden.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
waar haalt iedereen toch vandaan dat een ' fatsoenlijke' keuken gelijk 10k moet kostenMotrax schreef op woensdag 12 november 2008 @ 21:48:
Verder kijken. Een fatsoenlijke keuken gaat je zo 10k kosten. Dus tenzij je spaargeld hebt, trek je dat niet met je hypotheek.
Hell, zelfs als je het a la budget doet red je het niet met 10k totaal, aangezien je meer dingen noemt waar aan gewerkt moet worden.
Voor een slimme starter die wat goed rondkijkt, een beetje handig is met afdingen en op het goede moment shopt, kun je echt wel voor veel minder terecht hoor. Zeker als je zelf handig bent, of handige vrienden/kennissen hebt, kun je echt heel goedkoop uit zijn.
Ik ga zaterdag deze keuken ophalen:

wat specs:
• showroommodel (op het goede moment kopen: binnenkort komen nieuwe collecties binnen, dus ze moeten er vanaf
• catch: moet hem wel zelf demonteren + ophalen, daarheen brengen en weer monteren (heb handige vrienden die dit voor me willen doen
• kosten: uiteindelijk afgedongen naar 3000,-
maar dan heb je dus incl inbouwapparatuur: combimagnetron, koelkast, vaatwasser, vijfpitter gasstel + afzuigkap.
Dus als je slim shopt... kan dat echt wel goedkoper, en kun je nog steeds een hele mooie keuken scoren (blijft een kwestie van smaak natuurlijk, maar volgens mij is wat hierboven staat geen armoedig ding
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Ik denk zeker niet dat je een armoedige keuken hebt hoorLuNaTiC schreef op woensdag 12 november 2008 @ 22:07:
[...]
waar haalt iedereen toch vandaan dat een ' fatsoenlijke' keuken gelijk 10k moet kosten![]()
Voor een slimme starter die wat goed rondkijkt, een beetje handig is met afdingen en op het goede moment shopt, kun je echt wel voor veel minder terecht hoor. Zeker als je zelf handig bent, of handige vrienden/kennissen hebt, kun je echt heel goedkoop uit zijn.
Ik ga zaterdag deze keuken ophalen:
[afbeelding]
wat specs:
• showroommodel (op het goede moment kopen: binnenkort komen nieuwe collecties binnen, dus ze moeten er vanaf
• catch: moet hem wel zelf demonteren + ophalen, daarheen brengen en weer monteren (heb handige vrienden die dit voor me willen doen)
• kosten: uiteindelijk afgedongen naar 3000,-
maar dan heb je dus incl inbouwapparatuur: combimagnetron, koelkast, vaatwasser, vijfpitter gasstel + afzuigkap.
Dus als je slim shopt... kan dat echt wel goedkoper, en kun je nog steeds een hele mooie keuken scoren (blijft een kwestie van smaak natuurlijk, maar volgens mij is wat hierboven staat geen armoedig ding)
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Dit topic is gesloten.