Ervaring met huis kopen deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 85 Laatste
Acties:
  • 533.602 views

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Arfman schreef op donderdag 13 november 2008 @ 16:51:
Beetje fatsoenlijke keuken zit minstens rond de 5K. Voor minder heb je echt alleen troep of 3 jaar oude modellen die ze wanhopig weg willen hebben, sorry.
Dat heb ik nog nooit gesnapt bij keukens. Wat is de looptijd van een 'model' of beter gezegd een bepaalde stijl? Een jaar? Twee jaar? Of misschien vijf? De meeste keukens blijven vaak 10+ jaar in een huis, als het niet meer is. Dat er verschil zit in een keuken van 20 jaar oud en ééntje die nu in de winkel staat lijkt me duidelijk, maar waarom zou een 'model' van vorige jaar ook maar enigszins 'minder' zijn dan ééntje van dit jaar? Zolang de bouwkwaliteit, de apparatuur en de vormgeving naar jouw smaak zijn (of zelfs 'tijdloos') moet dit toch helemaal geen verschil maken....

Zie voorbeeld van Lunatic: een keuken die, mocht hij volgend jaar z'n huis verkopen, 99% van de nieuwe kopers gewoon lekker laten zitten aangezien het een nette, stijlvolle keuken is....

[ Voor 9% gewijzigd door LoneGunman op 13-11-2008 17:05 ]

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 10:21

boesOne

meuh

Bij de ikea kom je een heel eind met 3K voor een simpele keuken met niet al te luxeuze inbouw zut.
Daarna moet je nog zorgen dat de leidingen goed zitten enzo, dus als je dat niet zelf doet moet je nog installatie kosten dokken.
Tegeltjes enzo moeten er ook nog bij..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Nikooos
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 17:10

Nikooos

huizenlol.nl

Weten jullie trouwens of het mogelijk is om een wasmachine aan te sluiten op de leidingen in een keuken?
De wasmachine staat nu in de badkamer, maar daar wil ik m weg hebben. De aansluitingen zitten dus ook in de badkamer en dat wordt moeilijk omleggen.

Maar het klinkt mij heel logisch om de wasmachine dan aan te sluiten op bijvoorbeeld de afvoer en toevoer van de wasbak. Maar is dat ook zo??

Huizenlol.nl - Lol met huizen

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17
psychonikeo schreef op donderdag 13 november 2008 @ 19:34:
Weten jullie trouwens of het mogelijk is om een wasmachine aan te sluiten op de leidingen in een keuken?
De wasmachine staat nu in de badkamer, maar daar wil ik m weg hebben. De aansluitingen zitten dus ook in de badkamer en dat wordt moeilijk omleggen.

Maar het klinkt mij heel logisch om de wasmachine dan aan te sluiten op bijvoorbeeld de afvoer en toevoer van de wasbak. Maar is dat ook zo??
Dat moet wel kunnen, maar let vooral op de dikte van de PVC afvoerbuizen. Ik gok zo dat die van de wasmachine dikker (40mm?) moeten zijn dan die van de gootsteenafvoer. Bij de bouwmarkt liggen overigens foldertjes hierover :)

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Arfman schreef op donderdag 13 november 2008 @ 16:51:
Beetje fatsoenlijke keuken zit minstens rond de 5K. Voor minder heb je echt alleen troep of 3 jaar oude modellen die ze wanhopig weg willen hebben, sorry.
dan heb ik troep of een 3 jaar oud model wat ze wanhop weg willen hebben :z

doesn't matter verder, het gaat erom dat je iets koopt wat je mooi vindt en waarmee je vooruit kan.

Nogmaals, je moet het per situatie bekijken. Als starter moet je nu eenmaal slim shoppen, als die jongen een huis wil kopen rond 125.000 euro, is het dan verstandig/nodig dat er een keuken van 10K in moet?

ik zeg niet dat je er dan maar troep in moet doen, maar je moet er gewoon een keuken inzetten waar je tevreden mee bent, en dat kan ook best (ver) onder die 10k hoor. Misschien hebben de mensen geld teveel oid.

De keuken die ik gekocht heb was origineel ook duurder, en ja heb er veel vanaf gekregen omdat ze er vanaf wilden. Prima deal dan toch? Op keukens zit sowieso ontzettend veel marge, je kunt zoveel geld van die dingen aflullen.

(ik voel me overigens niet echt aangevallen hoor, ieder zijn eigen mening. Maar er wordt vind ik te weinig rekening gehouden met de omstandigheden rekening gehouden. Ik geef alleen maar een tip, wat je dan doet met alle replies hier, moet ieder voor zich bepalen).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Nikooos
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 17:10

Nikooos

huizenlol.nl

Ik luister ook gewoon naar alles en haal eruit wat ik denk dat echt zinvol is ;)

Ik zal van het weekend eens langs een bouwmarkt gaan om te checken hoe dat zit.

Huizenlol.nl - Lol met huizen

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Arfman

Drome!

LoneGunman schreef op donderdag 13 november 2008 @ 17:00:
[...]

Dat heb ik nog nooit gesnapt bij keukens. Wat is de looptijd van een 'model' of beter gezegd een bepaalde stijl? Een jaar? Twee jaar? Of misschien vijf? De meeste keukens blijven vaak 10+ jaar in een huis, als het niet meer is. Dat er verschil zit in een keuken van 20 jaar oud en ééntje die nu in de winkel staat lijkt me duidelijk, maar waarom zou een 'model' van vorige jaar ook maar enigszins 'minder' zijn dan ééntje van dit jaar? Zolang de bouwkwaliteit, de apparatuur en de vormgeving naar jouw smaak zijn (of zelfs 'tijdloos') moet dit toch helemaal geen verschil maken....
Ik bedoelde een keuken die al 3 jaar in de showroom staat, bij wijze van spreken.
Zie voorbeeld van Lunatic: een keuken die, mocht hij volgend jaar z'n huis verkopen, 99% van de nieuwe kopers gewoon lekker laten zitten aangezien het een nette, stijlvolle keuken is....
Tuurlijk, niks mis met die keuken zo op het eerste gezicht, en toch durf ik er geld op te zetten dat onze keuken "beter" is. Ik heb genoeg low budget keukens gezien en geloof me, alhoewel je altijd wordt genaaid in de keukenbusiness is ook hier goedkoop vaak duurkoop. Je merkt het vaak aan de kwaliteit van de kastjes en de hengsels, die beginnen na een jaar dan al te verzakken. Ook kun je normaal gesproken voor 3K geen "goede" inbouwapparatuur verwachten van een degelijk A-merk of hoog geplaatst B-merk. Dan zit je toch vaak aan de onbekendere merken.

Let wel, dit is puur mijn eigen mening, gebaseerd op dingen die ik heb gezien en meegemaakt. Natuurlijk kun je een "steal" hebben door slim te shoppen, maar over het algemeen zie je het er wel aan af.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Arfman schreef op donderdag 13 november 2008 @ 21:13:
[...]
Tuurlijk, niks mis met die keuken zo op het eerste gezicht, en toch durf ik er geld op te zetten dat onze keuken "beter" is. Ik heb genoeg low budget keukens gezien en geloof me, alhoewel je altijd wordt genaaid in de keukenbusiness is ook hier goedkoop vaak duurkoop. Je merkt het vaak aan de kwaliteit van de kastjes en de hengsels, die beginnen na een jaar dan al te verzakken. Ook kun je normaal gesproken voor 3K geen "goede" inbouwapparatuur verwachten van een degelijk A-merk of hoog geplaatst B-merk. Dan zit je toch vaak aan de onbekendere merken.

Let wel, dit is puur mijn eigen mening, gebaseerd op dingen die ik heb gezien en meegemaakt. Natuurlijk kun je een "steal" hebben door slim te shoppen, maar over het algemeen zie je het er wel aan af.
Je hebt denk ik wel een beetje gelijk met goedkoop is duurkoop maaaaaar...... als je een keuken van 3k koopt, dan betekend dat ook dat deze veel sneller afgeschreven is als een keuken die 10k kost. om dezelfde kosten te hebben moet de keuken van 10k 3x zo lang mee gaan. Dat is natuurlijk in de praktijk onzin, maar bij een goedkopere keuken is het na 7 jaar minder erg als er een deurtje piept of een apparaat het begeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:12

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

:/

Heb ik weer. Alle offertes gestuurd naar Raab, hebben ze wel het stuk van Sanitair ontvangen maar niet dat van de keuken... Aanstaande maandag moet de aannemer alles weten, dus ik zit weer eens met een uitdaging. Heb al geregeld dat Raab de acquisiteur op de hoogte stelt en meteen al contact opgenomen met de tussenpartij/adviseur van de aannemer.

Wat een gedoe weer..

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:21

Praetextatus

the dutch_paki

Ik wil binnen nu en een jaar ongeveer een huis kopen, maar ik heb dus een bkr registratie :p (Ooit in mijn studententijd iets niet op tijd betaald :p ) Dat is nu dus ongeveer ruim een jaar geleden. Voor de rest geen schulden behalve bij de IB- groep. Ik heb gezocht op t internet naar de mogelijkheden en er zijn dus bedrijven die beweren dat ze toch hypotheken etc kunnen leveren na een eenmalige afkoopsom. Alleen die bedrijven hebben bijna altijd een negatieve feedback en komen ze vrij louge over. Wat zijn de mogelijkheden voor mij om dit op te lossen en toch een hypotheek af te sluiten? Ik heb eigenlijk zo n beetje all NL-se sites hiervoor afgestruind maar niets nuttigs kunnen vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Praetextatus op 14-11-2008 11:36 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:43

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Praetextatus schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 11:23:
Ik wil binnen nu en een jaar ongeveer een huis kopen, maar ik heb dus een bkr registratie :p (Ooit in mijn studententijd iets niet op tijd betaald :p ) Dat is nu dus ongeveer ruim een jaar geleden. Voor de rest geen schulden behalve bij de IB- groep. Ik heb gezocht op t internet naar de mogelijkheden en er zijn dus bedrijven die beweren dat ze toch hypotheken etc kunnen leveren na een eenmalige afkoopsom. Alleen die bedrijven hebben bijna altijd een negatieve feedback en komen ze vrij louge over. Wat zijn de mogelijkheden voor mij om dit op te lossen en toch een hypotheek af te sluiten? Ik heb eigenlijk zo n beetje all NL-se sites hiervoor afgestruind maar niets nuttigs kunnen vinden.
Ik neem aan dat je die schuld inmiddels al wel hebt afgelost? Anders zou ik dat eerst proberen te organiseren. Daarna valt er vast ook met de "normale" hyphoteek verstrekkers te praten.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:11
Dan zit je toch in een lastig parket. De twee banken die zich specifiek richtten op mensen met een BKR vlekje (ELQ en Spark) zijn gestopt omdat met name dit deel van de hypotheekmarkt niet meer in staat was om kapitaal aan te trekken. Andere banken zijn ook enorm kritisch geworden bij het verstrekken van hypotheken en lijken met het oog op de gemiddelde kwaliteit van hun portefeulle vooral de krenten uit de pap te halen.

Ik veronderstel voor het gemak dat het niet om een groot bedrag ging, zeg maar een telefoonrekening. En dat je BKR status "hersteld" is, met andere woorden je hebt de rekening en bijkomende kosten volledig betaald.

Een adviseur die stevig kan onderhandelen kan waarschijnlijk nog wel een hypotheekofferte lospeuteren, maar schrik niet als je 0.3% of 0.5% extra rente moet betalen door die ene BKR vermelding. Een alternatief is om zelf zaken te doen met een bank met lokale beslissingsbevoegdheid (denk vooral aan Rabo). In je onderhandelingen kun je misschien naar voren brengen dat je een borgsom in een depot wil storten waaruit bij eventuele wanbetaling kan worden geput door de bank. Heb je wel wat eigen vermogen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

djlinsen schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 11:55:
[...]

Ik neem aan dat je die schuld inmiddels al wel hebt afgelost? Anders zou ik dat eerst proberen te organiseren. Daarna valt er vast ook met de "normale" hyphoteek verstrekkers te praten.
Jaja, alles wat afbetaald moest worden is ook afbetaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

t_captain schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 12:06:
[...]

Dan zit je toch in een lastig parket. De twee banken die zich specifiek richtten op mensen met een BKR vlekje (ELQ en Spark) zijn gestopt omdat met name dit deel van de hypotheekmarkt niet meer in staat was om kapitaal aan te trekken. Andere banken zijn ook enorm kritisch geworden bij het verstrekken van hypotheken en lijken met het oog op de gemiddelde kwaliteit van hun portefeulle vooral de krenten uit de pap te halen.

Ik veronderstel voor het gemak dat het niet om een groot bedrag ging, zeg maar een telefoonrekening. En dat je BKR status "hersteld" is, met andere woorden je hebt de rekening en bijkomende kosten volledig betaald.

Een adviseur die stevig kan onderhandelen kan waarschijnlijk nog wel een hypotheekofferte lospeuteren, maar schrik niet als je 0.3% of 0.5% extra rente moet betalen door die ene BKR vermelding. Een alternatief is om zelf zaken te doen met een bank met lokale beslissingsbevoegdheid (denk vooral aan Rabo). In je onderhandelingen kun je misschien naar voren brengen dat je een borgsom in een depot wil storten waaruit bij eventuele wanbetaling kan worden geput door de bank. Heb je wel wat eigen vermogen nodig.
Ok bedankt voor de info. Ik zal dan denk ik maar de lokale Rabo binnen stappen wanneer ik tijd heb voor meer info. Eigen vermogen van 3 a 4000 euro is wel mogelijk om dat als borg weg te zetten bij een bank.
Maar nu dus eerst wat meer info inwinnen bij de Rabo en kijken wat er geregeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Praetextatus schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 13:05:
[...]
Ok bedankt voor de info. Ik zal dan denk ik maar de lokale Rabo binnen stappen wanneer ik tijd heb voor meer info. Eigen vermogen van 3 a 4000 euro is wel mogelijk om dat als borg weg te zetten bij een bank.
Maar nu dus eerst wat meer info inwinnen bij de Rabo en kijken wat er geregeld kan worden.
Idd, als je goed kan aangeven wat er gebeurt is en hoe het uiteindelijk is opgelost dan zal het probleem minder groot zijn, er zullen geldverstrekkers zijn die je weigeren, maar als je een goede relatie hebt met je bank of een tussenpersoon dan kunnen die voor je regelen. De kans bestaat dat je een opslag moet betalen (omdat je zogenaamd een risico bent) en met de huidige 'crisis' doen banken over het algemeen iets moeilijker, dus bij een BKE registratie nog net iets meer

* Jaspertje heeft ook een A status nog 3 jaar.... heb ook een deel van mijn verhoogde inschrijving kunnen lospeuteren dankzij de tussenpersoon
(A status == hersteld, dus betaald, geloof dat het A status is iig :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Jaspertje schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 15:23:
[...]
kunnen lospeuteren dankzij de tussenpersoon[/me]
(A status == hersteld, dus betaald, geloof dat het A status is iig :P)
Volgens mij is het de "H" status, of "AH" (achterstand hersteld). "A" staat voor achterstand, en dan heb je de classificaties 1 t/m 4 meen ik. 1 is een achterstand in incasso (de normale situatie zeg maar), en dan wordt het gaandeweg erger. 4 staat geloof ik voor een onvindbare schuldenaar. Kijk even op www.bkr.nl voor de juiste gegevens want ik weet het ook niet helemaal precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

ha! exact zelfde situatie gehad paar maanden terug. Ik bleek nog een dubbelek BKR te hebben (A1 en A2 geloof ik zo uit mijn hoofd). Freaking iets met t-mobile in 2003 (toen ik nog student was) en in april 2004 de registratie heeft opgeleverd (A1 en 5 weken later A2 wat heel raar is). In april 2009 ben ik er vanaf... Maar ja ik wilde wel een huis afgelopen zomer (ik woon er nu per 1 nov in, dus de afloop verklap ik al) en niet een hypotheek bij wee wee wee punt Harries Hypôhthêkshôp punt to.

Gelukkig viel het reuze mee (ik werk al jaren en verder geen grappen als kredieten etc). Het kwam er op neer dat ik een aantal producten niet kon (zoals banksparen (die nieuwe vorm)) en een aantal grote banken (oa ABN) vielen weg maar ik kon daarna nog rustig kiezen uit mooie producten bij de rest zoals ING, Postbank, Rabobank, etc etc. Niets aan het handje dus. Moest wel een mooi epistel schrijven hoe ik er aan kwam maar dat was het. Ik heb nu bij Rabobank half aflossingsvrij, half sparen tegen zeer gunstige voorwaardes en helemaal uitgekleed (scheelt me 3 tiende nadelig ofzo, maar oh boy hoe gunstig zit ik er bij!). Vooralsnog no worries dus! Als je nog meer info wilt, hit me, ik heb er zelf heel wat peentjes om gezweet (meer omwille van mijn vriendin die met mijn verleden opgezadeld zou zitten dan dat het goedkwam, maar toch).

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 23:55
Ik heb eigenlijk precies hetzelfde als hierboven. Ooit in het verleden gelukkig alleen maar een A codering van de t-mobile gehad terwijl ik er al 4 jaar weg ben en nooit wat van ze heb vernomen maarja. En verder nog 1 keer een A codering van een krediet die in begin 2009 verloopt.

Nu had ik bij die T-mobile nog geen herstel codering ik ze dus opgebeld en het bleek om een bedrag van 21.70 te gaan. Dit meteen overgemaakt en ze hebben nu gelukkig een herstel codering geplaatst en volgens de hypotheker moet een hypotheek met NHG nu geen enkel probleem zijn. Alleen ben ik daar niet zo heel zeker van ook omdat mijn vriendin dan met mijn betalingsverleden opgescheept zit mocht het niet lukken.

Maar van jou begrijp ik Jazzper dat je met meer dan een A codering zelfs nog onlangs een hypotheek hebt gekregen? Laat ik hopen dat het bij mij ook zo verloopt. Ik ga dinsdag met aankopende makelaar naar een huisje kijken wat 20.000 onder onze max hypotheek zit en wij helemaal het einde vinden na er naar binnen gegluurd te hebben en de brochure te hebben bekeken.

Je verhaal heeft me in ieder geval weer een extra stukje hoop gegeven :)

https://www.afrikareisopmaat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866
  • Laatst online: 14-09 07:44

admiral866

The King Personality Disorder

Ik heb ook eindelijk een leuk huisje gevonden waar ik een bod op heb gedaan.
Echter hoor ik net dat ze net gistermiddag met een andere partij in onderhandeling zijn. En dat er voor die koper een definitief eind-voorstel is gesteld.

Daarover krijg ik het volgende voorgesteld.
Van onze kant ligt er een definitief eindvoorstel wat de mogelijke koper kan accepteren of niet. Mocht jij met een zeer goed voorstel komen dan ben ik gerechtigd om het eindvoorstel dat er nu ligt weer in te trekken. Dat is niet heel erg deftig maar wel de realiteit. Er ontstaat dan een situatie waarin jij mogelijk de koper kan worden mist de eerste bieder er verder van af ziet.
Ideeen? Kan ik ergens informatie uit ontfutselen wat het definitieve voorstel is?
Ik had een bod van ongeveer 9% onder de vraagprijs gedaan.

Ik vind het een beetje apart dat ik de blijkbaar de mogelijheid om met een "zeer goed" voorstel te komen. Waarmee het definitieve eindvoorstel wordt ingetrokken. Ik zou het dan wel handig vinden om dat voorstel te weten. Maar zo werkt dat zeker niet? :P
Stel ik bied 7.000 meer dan m'n openingsbod, en dat is niet genoeg om het eindvoorstel in te laten trekken. Dan zou ik waarschijnlijk niet nog een mogelijkheid krijgen?

Het huis is begonnen op 279 ongeveer half jaar geleden. Toen was er weinig interesse.
En inmiddels opnieuw aangeboden voor 242 ongeveer een maand geleden.
En in die tussentijd nog ergens voor iets wat daar tussen in ligt geloof ik.

Dit door de veranderde markt van de afgelopen maand, en dat ze em nu toch wel willen verkopen.

[ Voor 32% gewijzigd door admiral866 op 18-11-2008 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:15
Wat toevallig zeg. . .

Gewoon zeggen dat je het resultaat van de onderhandelingen wel afwacht. Als het doorgaat is het mooi voor hen, pech voor jou. Als het niet doorgaat, kan jij lekker 5K minder bieden. . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

ja, "toevallig zeg", dat dacht ik ook. Kan ook zo zijn dat niet helemaal de waarheid wordt gesproken dus?
Of bedoel je dat niet met "toevallig zeg".

Dat kan ik ook even checken door te doen alsof ik een "nieuwe" geinteresseerde koper ben. En benieuwd ben of er een biedingen of interesse bij het huis staan/is ;)

[ Voor 12% gewijzigd door admiral866 op 18-11-2008 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
admiral866 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 14:01:
Ik heb ook eindelijk een leuk huisje gevonden waar ik een bod op heb gedaan.
Echter hoor ik net dat ze net gistermiddag met een andere partij in onderhandeling zijn. En dat er voor die koper een definitief eind-voorstel is gesteld.

Daarover krijg ik het volgende voorgesteld.

[...]

Ideeen? Kan ik ergens informatie uit ontfutselen wat het definitieve voorstel is?
Ik had een bod van ongeveer 9% onder de vraagprijs gedaan.

Ik vind het een beetje apart dat ik de blijkbaar de mogelijheid om met een "zeer goed" voorstel te komen. Waarmee het definitieve eindvoorstel wordt ingetrokken. Ik zou het dan wel handig vinden om dat voorstel te weten. Maar zo werkt dat zeker niet? :P
Stel ik bied 7.000 meer dan m'n openingsbod, en dat is niet genoeg om het eindvoorstel in te laten trekken. Dan zou ik waarschijnlijk niet nog een mogelijkheid krijgen?

Het huis is begonnen op 279 ongeveer half jaar geleden. Toen was er weinig interesse.
En inmiddels opnieuw aangeboden voor 242 ongeveer een maand geleden.
En in die tussentijd nog ergens voor iets wat daar tussen in ligt geloof ik.

Dit door de veranderde markt van de afgelopen maand, en dat ze em nu toch wel willen verkopen.
Ik vind het een beetje klinken alsof ze je proberen af te troeven. Ik zou denk reageren, dat je weer verder in onderhandelingen wilt gaan op het moment dat de verkoper het bod van de koper niet accepteerd en exclusief met jou in onderhandeling wil gaan. En daarbij aangeven dat er nog ondehandelingsruimte is boven het bod wat je nu gedaan hebt.
admiral866 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 14:15:
ja, "toevallig zeg", dat dacht ik ook. Kan ook zo zijn dat niet helemaal de waarheid wordt gesproken dus?
Of bedoel je dat niet met "toevallig zeg".

Dat kan ik ook even checken door te doen alsof ik een "nieuwe" geinteresseerde koper ben. ;)
Ik zou er ieder geval niet echt op in gaan, hoogstens zeggen dat er nog ondehandelingsruimte is als de koper exclusief met jou in onderhandeling gaat.

Verder zou ik niet proberen als "nieuwe" geinteresseerde voor te doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Woy op 18-11-2008 14:17 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Idd, gewoon wachten, met die 9% ga je het zeker niet redden, dan moet je wel opzoek naar iets anders, maar de markt zal niet veel beter worden voor verkopers, dus je hoeft je daarover nog weinig zorgen te maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

rwb schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 14:15:
[...]

Ik vind het een beetje klinken alsof ze je proberen af te troeven. Ik zou denk reageren, dat je weer verder in onderhandelingen wilt gaan op het moment dat de verkoper het bod van de koper niet accepteerd en exclusief met jou in onderhandeling wil gaan. En daarbij aangeven dat er nog ondehandelingsruimte is boven het bod wat je nu gedaan hebt.
dat is ook ongeveer wat ik dacht ja.
Er zit idd nog wel ruimte in aan mijn kant :)

Ik was trouwens een zinnetje vergeten te quoten, hele quote nog even
Helaas moet ik je berichten dat wij vanaf gistermiddag in onderhandeling zijn. Van onze kant ligt er een definitief eindvoorstel wat de mogelijke koper kan accepteren of niet. Mocht jij met een zeer goed voorstel komen dan ben ik gerechtigd om het eindvoorstel dat er nu ligt weer in te trekken. Dat is niet heel erg deftig maar wel de realiteit. Er ontstaat dan een situatie waarin jij mogelijk de koper kan worden mist de eerste bieder er verder van af ziet. Het spreekt voor zich dat jullie de woning dan wel heel graag willen hebben. Anders is een dergelijk voorstel van jou kant niet aan de orde lijkt me.

[ Voor 39% gewijzigd door admiral866 op 18-11-2008 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Bovendien: vanaf 's middags in onderhandeling zijn en de volgende ochtend een definitief eindvoorstel? Da's nog eens spijkers met koppen slaan :P

Als ze in officieel in onderhandeling zijn, mogen ze niet eens met jou onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

Nouja, ik heb even met een alias info gevraagd haha. En kreeg ook te horen dat er een bieding op zat.
Hoewel ik dat zelf natuurlijk ook kan zijn :P

[ Voor 18% gewijzigd door admiral866 op 18-11-2008 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:27

s3n

s3n schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 18:28:
Voorlopig ga ik geen ander huis meer kopen. Als het huis waar ik nu mee bezig ben rond is, dan blijf ik daar jaaaaren zitten. De overdracht is op 1 december, maar de AbnAmro is echt enorm traag met het beoordelen van mijn hypotheek. Alle documenten zijn aangeleverd en akkoord bevonden, ook mijn loonstrook/werkgeversverklaring ed, maar ik heb nog steeds geen officiele bevestiging dat de hypotheek rond is.
Nog steeds geen bevestiging, minder dan 2 weken voor de overdracht. Vorige week heeft Abn mijn dossier bekeken. Blijkt dat de Hypotheker een formulier is vergeten mee te sturen. Sindsdien is het weer afwachten. Van de hypotheker verwacht ik niks, die pushen niet echt richting Abn. Donderdag gaat de notaris van alles en nogwat doen, hoe dat gaat als de Abn nog niet klaar is weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panthera
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-03 14:10
admiral866 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 15:20:
Nouja, ik heb even met een alias info gevraagd haha. En kreeg ook te horen dat er een bieding op zat.
Hoewel ik dat zelf natuurlijk ook kan zijn :P
ook al is het straks 'verkocht onder voorbehoud van financiering' de kans is best aanwezig dat mensen nu dat laatste 'financiering' niet meer rond krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

Panthera schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 15:55:
[...]

ook al is het straks 'verkocht onder voorbehoud van financiering' de kans is best aanwezig dat mensen nu dat laatste 'financiering' niet meer rond krijgen.
Mja, maar dat komt niet zo heel vaak voor volgens mij.

Antwoord op m'n vraag wat de termijn was
Dat zal vermoedelijk vandaag of anders morgen zijn verwacht ik.
Ook wel redelijk snel niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Laat je niet onder druk zetten, dan kan je beslissingen nemen waar je later misschien niet helemaal gelukkig over bent.
Gewoon afwachten en zien hoe het afloopt :)

Uiteraard wel aangeven dat je geïnteresseerd bent en dat je graag wilt dat ze contact opnemen, mocht het onverhoopt niet doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 10:21

boesOne

meuh

s3n schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 15:22:
[...]

Nog steeds geen bevestiging, minder dan 2 weken voor de overdracht. Vorige week heeft Abn mijn dossier bekeken. Blijkt dat de Hypotheker een formulier is vergeten mee te sturen. Sindsdien is het weer afwachten. Van de hypotheker verwacht ik niks, die pushen niet echt richting Abn. Donderdag gaat de notaris van alles en nogwat doen, hoe dat gaat als de Abn nog niet klaar is weet ik ook niet.
Hoezo van de Hypotheker verwacht je niks? Die kunnen echt wel pushen bij ABN.. Sterker nog, ze vangen 1% van de prijs als loon, laat ze werken.
Toen bij ons vertraging was hing ik elke dag aan de lijn bij de Hypotheker en toen ging de handel een stuk vlotter.. oftewel: tijd voor actie..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:27

s3n

boesOne schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 19:11:
Hoezo van de Hypotheker verwacht je niks? Die kunnen echt wel pushen bij ABN.. Sterker nog, ze vangen 1% van de prijs als loon, laat ze werken.
Toen bij ons vertraging was hing ik elke dag aan de lijn bij de Hypotheker en toen ging de handel een stuk vlotter.. oftewel: tijd voor actie..
Ze kunnen het wel, maar lijken er niet veel zin in te hebben. Maar mijn vriendin werkt parttime bij een notaris, en die smste vanochtend al dat alles van de Abn binnen is. Mijn hypotheek is rond, jeeeej. De hypotheker mailde me hetzelfde een paar uur later ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiral866

admiral866

Nou de koper is dus blijkbaar akkoord gegaan met het "definitieve voorstel".
Het spijt me je te moeten berichten dat de woning verkocht is. Mocht er een kink in de kabel komen voor wat betreft de financiering ervan dan beloof ik je direct te berichten.
Toch wel beetje zuur dat ik net een halve dag te laat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 11:55

inXs

known as inXs

Onze hypotheek is trouwens rond, nieuwbouw van 203000 euro, moet nog wel een keuken in en dergelijke, dus een hypotheek van 220000 kunnen krijgen. De keuken, bouwrente en nog wat zaken financieren we zelf (20000 euro extra). De hypotheekofferte hebben we nu liggen via de Nationale Nederlanden tegen 5,8% (konden helaas geen NHG krijgen) wel een startershypotheek. Aangezien het nieuwbouw is hoeven we niet perse deze week te tekenen voor de offerte. Onze adviseur bood ons dan ook om te "wachten" Hij houdt de offerte geldig en bekijkt elke keer de rentestanden, zodra deze omlaag gaan dan vraagt hij een nieuwe offerte aan tegen dat rentetarief, zodra de rente stijgt laat hij ons de offerte tekenen van de rentestand voor de stijging. Extra werk voor hem, maar wel een goed service. Was bij de hypotheekvisie overigens in Amersfoort. De adviseur is ons uitstekend bevallen. Erg heldere uitleg en goed geluisterd naar onze wensen en eisen. Ook heeft hij overal met een goede kritische blik tegenaan gekeken.

We zijn puur uitgegaan van het bedrag dat we per maand kwijt kunnen en willen zijn, dus incl. belastingen en verzekeringen. Vanuit hier terug gaan rekenen naar een hypotheeksom. Ook wilde we absoluut niet 100% aflossingsvrij.We hebben nu een levenhypotheek (startershypotheek) waarin we gegarandeerd 75% aflossen en maximaal 85% (met het maandbedrag dat we nu hebben). Dit is overigens een flexibel maandbedrag en we kunnen willekeurig geld bijstorten. Ook kunnen we na een aantal jaar ons aflossingsdeel verhogen zodat we op 100% uit gaan komen tegen het einde van de looptijd, wat we het liefst zouden willen eigenlijk.

Het huisje staat pas over maximaal 2 jaar, dus genoeg tijd om nog even weg te "dromen" over de nieuwe inrichting :P

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

inXs schreef op woensdag 19 november 2008 @ 13:38:
Onze hypotheek is trouwens rond, nieuwbouw van 203000 euro, moet nog wel een keuken in en dergelijke, dus een hypotheek van 220000 kunnen krijgen. De keuken, bouwrente en nog wat zaken financieren we zelf (20000 euro extra). De hypotheekofferte hebben we nu liggen via de Nationale Nederlanden tegen 5,8% (konden helaas geen NHG krijgen) wel een startershypotheek. Aangezien het nieuwbouw is hoeven we niet perse deze week te tekenen voor de offerte. Onze adviseur bood ons dan ook om te "wachten" Hij houdt de offerte geldig en bekijkt elke keer de rentestanden, zodra deze omlaag gaan dan vraagt hij een nieuwe offerte aan tegen dat rentetarief, zodra de rente stijgt laat hij ons de offerte tekenen van de rentestand voor de stijging. Extra werk voor hem, maar wel een goed service. Was bij de hypotheekvisie overigens in Amersfoort. De adviseur is ons uitstekend bevallen. Erg heldere uitleg en goed geluisterd naar onze wensen en eisen. Ook heeft hij overal met een goede kritische blik tegenaan gekeken.
Dat extra werk valt wel mee hoor volgens mij. De offertes die ik allemaal kreeg stond in dat als de rente gestegen was op het moment van passeren, ik daar niets van zou merken, zou deze lager zijn als de rente op de offerte, zou ik de lagere rente krijgen.... Ben dus benieuwd wat voor een voordeel je adviseur hiermee denkt te halen?

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat het 1 jaar duurt voordat je hypotheek passeert en dat je daarom voor de lagere rente weer een nieuwe offerte kan vragen om dat dan als extra zekerheid te hebben mocht de rente weer stijgen tijdens passeren, maar als de passage van je hypotheek redelijk snel is, dan is dat wel wat raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 11:55

inXs

known as inXs

Jaspertje schreef op woensdag 19 november 2008 @ 13:46:
[...]
Dat extra werk valt wel mee hoor volgens mij. De offertes die ik allemaal kreeg stond in dat als de rente gestegen was op het moment van passeren, ik daar niets van zou merken, zou deze lager zijn als de rente op de offerte, zou ik de lagere rente krijgen.... Ben dus benieuwd wat voor een voordeel je adviseur hiermee denkt te halen?

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat het 1 jaar duurt voordat je hypotheek passeert en dat je daarom voor de lagere rente weer een nieuwe offerte kan vragen om dat dan als extra zekerheid te hebben mocht de rente weer stijgen tijdens passeren, maar als de passage van je hypotheek redelijk snel is, dan is dat wel wat raar.
Klopt, wij passeren dus ook niets, dus inderdaad zou het theoretisch een jaar kunnen duren voordat wij de boel laten passeren. De hypotheekofferte is 3 weken geldig overigens, dus tegen die tijd wordt de offerte verlengd of getekend door ons.

Het ging er dus om, we kunnen nu de hypotheek tekenen tegen 5,8%, de notaris is beschikbaar vanaf 15 januari, dus als de rente inderdaad tegen die tijd lager zou zijn, dan hebben we sowieso voordeel, maar voor mijn part gaan we pas langs de notaris in mei bijvoorbeeld, maar dan moet de offerte wel geldig worden gehouden en evt opnieuw worden aangevraagd.

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:59

Spotmatic

Ken sent me

Mmmm... Vreemd! Bij de Hypotheker hebben we afgelopen maandag de offerte van Delta Lloyd ondertekend. Vandaag krijgen we een brief van de Hypotheker dat mijn werkgeversverklaring niet in orde is aangezien er geen bedrijfsstempel op staat. Bij mijn werkgever is geen bedrijfsstempel aanwezig, geen probleem, een verklaring op briefpapier voldoet ook en heb ik inmiddels laten ondertekenen door de Algemeen Directeur.
Tot zover geen probleem, maar ik kreeg vandaag ook een brief van de notaris dat hij gisteren de bankgarantie heeft ontvangen. Is het normaal dat deze de bankgarantie zo snel in huis heeft (amper 1 dag na ondertekenen van de offerte) :?

Op zich wel positief natuurlijk :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Spotmatic schreef op woensdag 19 november 2008 @ 15:43:
Mmmm... Vreemd! Bij de Hypotheker hebben we afgelopen maandag de offerte van Delta Lloyd ondertekend. Vandaag krijgen we een brief van de Hypotheker dat mijn werkgeversverklaring niet in orde is aangezien er geen bedrijfsstempel op staat. Bij mijn werkgever is geen bedrijfsstempel aanwezig, geen probleem, een verklaring op briefpapier voldoet ook en heb ik inmiddels laten ondertekenen door de Algemeen Directeur.
Tot zover geen probleem, maar ik kreeg vandaag ook een brief van de notaris dat hij gisteren de bankgarantie heeft ontvangen. Is het normaal dat deze de bankgarantie zo snel in huis heeft (amper 1 dag na ondertekenen van de offerte) :?

Bankgarantie gaat meestal wel erg snel ja.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 23:04
Ze zullen het niet druk hebben denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Kort vraagje: Ik kan op de statuspagina van senternovem zien dat ze mijn aanvraag hebben behandeld (ze zijn nu bij 7 november en die van mij is de 6de binnengekomen). Heeft iemand ervaring met hoe snel je dan de papieren in huis hebt? Gaat daar ook nog weer tijd overheen, of gooien ze de boel ook meteen die dag op de post?

edit: gaat over mijn aanvraag koopsubsidie, voor de duidelijkheid :+

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond op 19-11-2008 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 19 november 2008 @ 18:41:
Kort vraagje: Ik kan op de statuspagina van senternovem zien dat ze mijn aanvraag hebben behandeld (ze zijn nu bij 7 november en die van mij is de 6de binnengekomen). Heeft iemand ervaring met hoe snel je dan de papieren in huis hebt? Gaat daar ook nog weer tijd overheen, of gooien ze de boel ook meteen die dag op de post?

edit: gaat over mijn aanvraag koopsubsidie, voor de duidelijkheid :+
Na behandeling had ik mijn aanvraag een dag later binnen. Dus check morgen je brievenbus ff :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Spotmatic schreef op woensdag 19 november 2008 @ 15:43:

Die ontbrekende stempel is maar een kleine afwijking. De ernst is niet zo groot, en de urgentie nog kleiner. Het proces van jouw hypotheek-acceptatie loopt bij zo'n kleine afwijking gewoon door, vandaar dat de bankgarantie is afgegeven. Zouden ze bij iedere ontbrekende stempel e.d. meteen blokkeren, dan zou alles in de soep lopen met te late bankgaranties en leverdata.

De ontbrekende stempel zou waarschijnlijk pas op het eind van het traject (de storting van de hypotheeksom naar de notaris) voor problemen zorgen, en misschien dan nog niet. Een telefoontje van een credit risk manager naar de werkgever om de gegevens te checken en een handtekening van deze manager voor akkoord van de non-conformatie is ook afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
LoneGunman schreef op woensdag 19 november 2008 @ 19:38:
[...]

Na behandeling had ik mijn aanvraag een dag later binnen. Dus check morgen je brievenbus ff :)
Cool, ik ben benieuwd. Ik heb hem zelf ingevuld, omdat ik niet op korte termijn een afspraak met mijn tussenpersoon kon plannen, dus ik hoop dat ik geen fouten heb gemaakt :)

• Raymond
Brief vandaag ontvangen en subsidie is toegekend :)

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:37
Heeft er iemand nog tips voor instellingen/banken waar je zeker langs moet gaan als starter zijnde met een hypotheek van rond de 300.000? We hebben in ieder geval afspraken met de hypotheker en met de postbank, zit te twijfelen over waar ik nog meer offertes moet gaan aanvragen.

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:50
Pfff.. wat is post toch een vreselijk achterhaald medium. Inmiddels heb ik de termijn om de finaciering rond te krijgen met een week moeten verlengen. Niet omdat het een moeilijke financiering zou zijn, maar gewoon omdat alles zo ongelovelijk traag gaat.

Hierboven lees ik dat de bankgarantie een dag na het tekenen van de offerte al binnen is. Nou, bij mij niet. Eerst wachten op de offerte, dan ondertekenen, terugsturen. Wat vertraging incasseren omdat mijn salaris op loonstrook en werkgeversverklaring verschilde (Wat klopt, ik ben per 1 november meer gaan verdienen en dat loonstrookje heb ik nog niet. November is immers nog niet voorbij. Lage salaris was overigens ook goed genoeg voor hypotheek)

Als ze dan aan de slag gaan, sturen ze weer een akte terug die ik moet tekenen en daarna komen ze weer tot de ontdekking dat ze nog een kopie van het paspoort nodig hebben. (Die hebben ze al, maar die is kwijt, of zo).

En met alles, van taxatierapport tot bouwkundige keuring, is het 'Nee meneer, we hebben echt het origineel nodig, dus het kan niet gemaild of gefaxt worden'. Wat een onzin, die papiertjes zien er echt niet anders uit als wat er uit mijn printer komt rollen.

Dus hop, dan maar weer gekloot met postzegels, een brievenbus vinden in de buurt waard ik dan ben en maar weer wachten tot de ptt en de postkamers weer klaar zijn..

Wanneer wordt die zooi eens gedigitaliseerd? :( :(

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 20:30
Blik1984 schreef op donderdag 20 november 2008 @ 16:14:
Heeft er iemand nog tips voor instellingen/banken waar je zeker langs moet gaan als starter zijnde met een hypotheek van rond de 300.000? We hebben in ieder geval afspraken met de hypotheker en met de postbank, zit te twijfelen over waar ik nog meer offertes moet gaan aanvragen.
Ik heb iets tegen banken als het gaat om hypotheken. Die rekenen uiteindelijk alleen naar zichzelf toe, ik ben meer iemand die voor de "onafhankelijkheid" gaat en waarbij ik zelf een keus kan maken tussen verschillende banken.
Ik ben daarom ook naar de Hypotheker gegaan en vond het niet nodig om naar andere instellingen / banken te gaan.

Misschien is de hypotheekshop nog wat?

• Rukapul
aaajeetee schreef op donderdag 20 november 2008 @ 20:45:
[...]

Ik heb iets tegen banken als het gaat om hypotheken. Die rekenen uiteindelijk alleen naar zichzelf toe, ik ben meer iemand die voor de "onafhankelijkheid" gaat en waarbij ik zelf een keus kan maken tussen verschillende banken.
Ik ben daarom ook naar de Hypotheker gegaan en vond het niet nodig om naar andere instellingen / banken te gaan.
Je weet dat tussenpersonen producten naar zichzelf toerekenen? Enige maanden geleden is er zelfs nog in het nieuws geweest dat een bepaalde hypotheekketen een bepaald hypotheekproduct niet wilde verkopen omdat de provisie te laag was.

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

:/ bod door tegenpartij geacepteerd om vervolgens het huis van de markt te halen (mensen liggen in scheiding, vrouw wilde verkopen, man heeft het duidelijk gebruikt als een trucje om het huis in waarde omlaag te krijgen en vervolgens zelf over te nemen :/ ) weer verder zoeken dus, erg zuur.

• aaajeetee
Rukapul schreef op donderdag 20 november 2008 @ 20:49:
[...]

Je weet dat tussenpersonen producten naar zichzelf toerekenen? Enige maanden geleden is er zelfs nog in het nieuws geweest dat een bepaalde hypotheekketen een bepaald hypotheekproduct niet wilde verkopen omdat de provisie te laag was.
Tuurlijk, uiteindelijk rekent iedereen naar zichzelf toe. Waar ik echter "bang" voor ben, is dat een bank je alleen maar de keuzes geeft van de bank zelf en / of nog minder toont dan een "onafhankelijke" instelling.

Daarbij kreeg ik bij de Hypotheker een mooi overzichtje van een flink aantal hypotheekverstrekkers waaruit ik zelf de combinatie rente-voorwaarden kon kiezen.

Ik ben niet bij een bank geweest hiervoor, dus ik weet niet hoe het daar er aan toegaat etc. Wel heb ik vooroordelen tegenover banken (met dit soort zaken), maar dat is gewoon een tic van mij :p

• Rukapul
aaajeetee schreef op donderdag 20 november 2008 @ 21:08:
Daarbij kreeg ik bij de Hypotheker een mooi overzichtje van een flink aantal hypotheekverstrekkers waaruit ik zelf de combinatie rente-voorwaarden kon kiezen.
Die software toont gefilterde data.

Persoonlijk zou ik altijd minimaal bij 2 partijen langs gaan. In min geval had dat als extra voordeel dat men tegen elkaar op begon te bieden met retourprovisie.

• Raymond
Gewoon met een berekening van een hypotheker/hypotheekshop naar je eigen bank gaan en vragen wat ze voor je kunnen betekenen.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:37
Ik ben bang dat ik bij een hypotheker gewoon de lijstjes krijg zoals ik die ook in de hypotheekrenteoverzichten kan zien, en dat je bij een bank veel meer maatwerk krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:46

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ga gewoon even langs 1 of 2 banken en evenzoveel hyptheekadviseurs (niet alleen een landelijke, maar evt ook een onafhankelijke (bestaan die ;)) Kost jou in totaal 6 uur, en levert je een hoop kennis op, bij elke leer je weer wat bij en je hebt 4 kopjes koffie gehad.

Ik kon 3 adviseurs wat bijleren over NHG, wat de eerste mij verteld had. Zij moesten dat eerst controleren bij NHG en tot hun spijt hun concurrent gelijk geven.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Overweeg ook een per uur betaalde hypotheekadviseur. Als je een beetje weet wat je wilt, valt het aantal uren best mee. Natuurlijk is het even slikken om 130 euro per uur te moeten betalen, maar alle provisies (afsluitprovisie van de lening, plus bv extra provisies op verzekeringen) gaan terug naar de klant. Op een gemiddelde hypotheek is dat zo'n 1.5% van de hypotheeksom.
Het kan als retour-provisie, maar ook in de vorm van extra gunsige voorwaarden en lagere rente worden teruggegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lex schreef op donderdag 20 november 2008 @ 21:07:
:/ bod door tegenpartij geacepteerd om vervolgens het huis van de markt te halen (mensen liggen in scheiding, vrouw wilde verkopen, man heeft het duidelijk gebruikt als een trucje om het huis in waarde omlaag te krijgen en vervolgens zelf over te nemen :/ ) weer verder zoeken dus, erg zuur.
Voor dit soort praktijken zouden ze boetes moeten uitdelen. Had je al zelf kosten gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je bod is geaccepteerd door beide verkopers (i.g.v. verkoop echtelijke woning moeten beide partners akkoord zijn) dan heb je toch gewoon een deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Had je dat ook op papier staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtthw
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:45
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Als je bod is geaccepteerd door de verkoper kan hij er niet meer onderuit.
Rechters zijn het er echter nog niet over eens of een mondelinge acceptatie voldoende is. En het is ook maar de vraag of je zo'n trajct in wil gaan...
Wat je in ieder geval kunt doen is de verkoper sommeren mee te werken met de verkoop. Misschien helpt het als je brief wat voorbeelden noemt van zaken waar de koper in het gelijk werd gesteld.
De actie van de verkoper is m.i. echt niet te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 21:19

Elwood Blues

87167191

Nou nog een klein baalverhaal als leerzame toevoeging aan het topic.

Gisteren zou de overdracht van mijn nieuwe huis plaatsvinden bij de notaris. Wij hadden alles keurig optijd geregeld, hadden daar dan ook ongeveer 3 maanden de tijd voor gehad dus geen centje pijn. Overal achteraan gebeld, alles gecontroleerd, keurig aan alle gestelde voorwaarden voor de hypotheek voldaan. Half uurtje eerder de schouw van de woning gedaan, alles in orde.

Dus wij (vriendin en ik), de verkopers (man en vrouw) en de verkoopmakelaar zitten gezellig te kletsen. Niks om ons zorgen over te maken. Komt de notaris binnen: "we hebben een vrij groot probleem. De hypotheekverstrekker van de kopers heeft het geld niet overgemaakt". WTF!!!

Uiteraard is er vervolgens direct veel telefonisch contact geweest tussen de notaris, Aegon, en onze financieel adviseur. Het bleek dat Aegon simpelweg verzuimd heeft, papiertje op de verkeerde stapel ofzo. Verkopers uiteraard pissig, wij ook, en de notaris zat ook goed te balen. De overdracht is nu uitgesteld tot na het weekend. Dus wij konden ons hele leger hulptroepen afzeggen, hebben een weekend minder om te klussen, zowel de verkopers als wij moeten een extra dag vrij nemen, etc.

Het schijnt dat het tegenwoordig doodnormaal is dat hypotheekverstrekkers pas op het allerlaatste moment geld overmaken naar de notaris, omdat ze het geld zo lang mogelijk in de knip willen houden ivm rente en risico. Dus je kunt er eigenlijk ook niks aan controleren. Wij hadden aan alle voorwaarden voldaan, Aegon is akkoord gegaan, de notaris heeft keurig een fax gestuurd met wanneer hij het geld wilde hebben, maar Aegon is gewoon nalatig geweest op het laatste cruciale moment.

Zo eens een briefje schrijven waarin ik ze aansprakelijk stel voor alle onkosten die ze bij ons en de verkopers hebben veroorzaakt, stelletje prutsers :-|

Voorlopig heb ik al genoteerd:
- extra vrije dagen van ons
- extra vrije dagen van de verkopers
- reiskosten van de verkopers (moeten uit de buurt van Den Haag komen)
- Dagrente die wij aan de verkopers zouden moeten gaan vergoeden als de overdracht later plaatsvindt dan a.s. maandag
- ....

Iemand nog suggesties wat ik nog kan verwachten? Volgens een (overigens erg prettig) gesprek met de notaris kan de overdracht zelf niet in gevaar komen, en zodra het geld op de rekening van de notaris staat kunnen de verkopers ons ook niet meer in gebreke stellen. Het zal dus neerkomen op een vergoeding van extra kosten aan de verkopers.

Mooie desilussie, dit weekend :(

[ Voor 17% gewijzigd door Elwood Blues op 22-11-2008 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Allemachtig, dat is balen zeg!

Ik wilde nog wat gaan klagen over wat adminstratieve rompslomp, maar ik laat het er wel even bij. Heeft Aegon al uitgebreid excuses gemaakt, of moet je er ook nog eens zelf achteraan?

[ Voor 3% gewijzigd door DJ Henk op 22-11-2008 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 21:19

Elwood Blues

87167191

Nee ik heb nog niks gehoord van Aegon maar dat zal (als het al gebeurt) op zijn vroegst begin volgende week wel zijn.

Die administratieve rompslomp herken ik inderdaad wel, dat geneuzel met originele documenten enzo. Lekker onnodig ingewikkeld en ouderwets :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Ik krijg van de hypotheekadviseur te horen dat mijn hypotheekverstrekker alles al naar de notaris heeft gestuurd en dat ik binnenkort mag krabbelen d:)b

* Outerspace heeft eergister een voorlichting gekregen over ons project. Ik heb welgeteld 1 buurman die gekocht heeft, alles naast me is huur :P

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Outerspace schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 12:04:
* Outerspace heeft eergister een voorlichting gekregen over ons project. Ik heb welgeteld 1 buurman die gekocht heeft, alles naast me is huur :P
Dat minder... Dan heb je minder zekerheid wie of wat erin komt.. wat is de huurprijs?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Cyberpope schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 13:15:
[...]

Dat minder... Dan heb je minder zekerheid wie of wat erin komt.. wat is de huurprijs?
Ik heb inderdaad minder zekerheid als er iemand in komt of wat er in gaat zitten. De huurprijs weet ik zo niet, weet alleen de prijzen van de koopwoningen die hetzelfde zijn als de huurwoningen. Die zijn 188k v.o.n.

• aaajeetee
Ik heb nou sinds vorige week vrijdag de sleutel van mijn huis gekregen, maar nou blijkt dat de CV ietsie drupt / lekt.

Weet niet precies waar het door komt, maar is dit een verborgen gebrek of kan dat pas vastgesteld worden als er vastgesteld is waar het lekken door komt?

Weet iemand ook binnen hoeveel dagen je een verborgen gebrek moet melden (en waar)? :p

• Outerspace

Outerspace

Misschien dat dit jou kan helpen:
Verborgen gebreken bij aankoop woning

U heeft net een huis gekocht en ontdekt dat er sprake is van betonrot of u constateert dat de open haard in uw woning niet bruikbaar is. Kunt u in zo'n geval de verkoper van de woning aanspreken?

Definitie verborgen gebreken
Verborgen gebreken zijn gebreken die pas na de oplevering aan het licht komen. Bepalend is eerst hetgeen in de koopovereenkomst tussen koper en verkoper werd overeengekomen. Als er een garantiebepaling in de overeenkomst is opgenomen, is de verkoper aansprakelijk voor alle verborgen gebreken waarvan gezegd kan worden dat deze het normale gebruik als woonhuis in de weg staan.

Indien er geen garantiebepaling is opgenomen in de koopovereenkomst, kunt u terugvallen op de conformiteitsgarantie van artikel 7:17 BW. Op grond van artikel 7:17 BW moet de woning aan de overeenkomst beantwoorden, indien de zaak niet de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn beantwoordt hij niet aan de overeenkomst.

U mag als koper verwachten dat de woning de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet hoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Mededelingsplicht en onderzoeksplicht
De verkoper van een woning is verplicht gebreken aan de woning te melden die het normaal gebruik van de woning in de weg staan, zodat de koper met de gebreken rekening kan houden bij het nemen van zijn koopbeslissing. Dit wordt de mededelingsverplichting van de verkoper genoemd. Daartegenover staat de onderzoeksplicht van de koper. De koper is immers ook verplicht zich actief op de hoogte te stellen van de staat van de woning. Te denken valt bijvoorbeeld aan het inschakelen van een deskundige inzake het opstellen van een bouwkundig rapport.

Er is een verborgen gebrek aanwezig
Indien een verborgen gebrek aanwezig is, kan de koper de verkoper op grond van artikel 7:17 BW aansprakelijk stellen voor de kosten die deze moet maken om de verborgen gebreken te verhelpen. De verkoper is voor deze kosten aansprakelijk indien vaststaat dat hij op de hoogte was of behoorde te zijn en de koper vervolgens niet heeft ingelicht over het bestaan hiervan. Bovendien is de verkoper slechts aansprakelijk indien het verborgen gebrek een normaal gebruik van de woning in de weg staat. Tenslotte dient ook bepaald te worden of de koper heeft voldaan aan zijn onderzoeksplicht. Immers, indien de koper het verborgen gebrek had kunnen opmerken bij de bezichtiging van de woning, is er geen sprake meer van een verborgen gebrek.

Ter illustratie: Uitspraak kantonrechter Dordrecht van 10 november 2005 (LJN AU6385)

Feiten
Op 10 september 2004 werd een woning verkocht. Echter de kopers stelden dat de verkopers hadden nagelaten te melden dat de open haard niet als houtgestookte haard is te gebruiken en dat door het niet functioneren van de open haard de woning niet voldaan is aan het conformiteitsvereiste ex artikel 7:17 BW. Immers gebruik van de open haard leidde tot rookontwikkeling en geuroverlast op de eerste verdieping. Hierdoor gebruikten de verkopers de open haard als televisiekast. De verkopers stelden de kopers wel degelijk op de hoogte gebracht te hebben van het feit dat de open haard niet gebruikt kon worden. Tijdens de bezichtiging zou overigens ook gesproken zijn over de rookterugslag en bovendien was het duidelijk zichtbaar dat de open haard door de verkopers gebruikt werd als televisiekast.
Tenslotte stellen de verkopers dat het normale gebruik van de woning niet belemmerd wordt door het niet functioneren van de open haard omdat in de woning tevens centrale verwarming aanwezig is.

Probleemstelling
Hebben de verkopers nagelaten te voldoen aan hun mededelingsplicht? Is een normaal gebruik van de woning nog mogelijk?

Overwegingen van de kantonrechter
In de koopovereenkomst werd afgeweken van het conformiteitsvereiste ex artikel 7:17 BW. In deze overeenkomst lag het risico van alle gebreken uitdrukkelijk bij de kopers. De verkopers hadden in de koopovereenkomst de garantie gegeven dat de woning alle eigenschappen bezit die een normaal gebruik van de woning mogelijk maken.

De kantonrechter is van mening dat het feit dat de open haard niet goed functioneert het normale gebruik van de woning niet belemmerd is. Verder staat volgens de kantonrechter voldoende vast dat de verkopers voldaan hebben aan hun mededelingsplicht door te vermelden dat er sprake is van rookterugslag bij het stoken van de open haard en door het feit dat de open haard duidelijk werd gebruikt als een televisiekast.

Indien de verkopers niet hadden voldaan aan hun mededelingsplicht, dan nog hadden de kopers een onderzoeksplicht. Deze onderzoeksplicht vloeit immers voort uit de van toepassing zijnde koopovereenkomst. Nu de kopers wisten dat er sprake was van rookterugslag, hadden de kopers nader onderzoek moeten verrichten.

De conclusie van de kantonrechter is dat de kopers niet voldaan hebben aan hun onderzoeksplicht omdat de verkopers hadden aangegeven dat er sprake is van rookterugslag en de kopers daarbij hebben nagelaten verder onderzoek te verrichten. De verkopers zijn dus niet aansprakelijk voor enige schade.

• Raymond
aaajeetee schreef op donderdag 27 november 2008 @ 18:53:
Ik heb nou sinds vorige week vrijdag de sleutel van mijn huis gekregen, maar nou blijkt dat de CV ietsie drupt / lekt.

Weet niet precies waar het door komt, maar is dit een verborgen gebrek of kan dat pas vastgesteld worden als er vastgesteld is waar het lekken door komt?

Weet iemand ook binnen hoeveel dagen je een verborgen gebrek moet melden (en waar)? :p
Is dat nieuwbouw of bestaande bouw?

Ik persoonlijk zou je keihard uitlachen als je bij bestaande bouw om een lekkende CV kwam zeuren, maar misschien dat andere mensen daar anders tegenaan kijken.

Bij nieuwbouw heb je natuurlijk gewoon garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op donderdag 27 november 2008 @ 21:16:
[...]

Ik persoonlijk zou je keihard uitlachen als je bij bestaande bouw om een lekkende CV kwam zeuren, maar misschien dat andere mensen daar anders tegenaan kijken.

Daar kijken andere mensen hopelijk wel anders tegenaan.

Als ik een huis koop met een CV ga ik ervan uit dat deze goed is, als dan niet aangegeven is dat deze lekt vind ik dat een probleem voor de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

[...]
Ligt er een beetje aan hoe oud de CV is, maar alsnog, het is en blijft een gebrek (of ie verborgen is weet ik niet), hoe ben je er trouwens achter gekomen?

[ Voor 4% gewijzigd door Jaspertje op 28-11-2008 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

aaajeetee schreef op donderdag 27 november 2008 @ 18:53:
Laat er eens een monteur bij komen, en een offerte voor herstel opstellen. voor hetzelfde geld is het met een nieuwe pakking van 50 cent opgelost en is er niets aan de hand.

Adviseert deze echter om de ketel te vervangen, dan wordt het al een ander verhaal...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Verwijderd schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 10:29:
[...]
Voor dit soort praktijken zouden ze boetes moeten uitdelen. Had je al zelf kosten gemaakt?
Behalve de geïnvesteerde tijd voor bezichtigingen niet, gelukkig.
t_captain schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 10:46:
[...]
Als je bod is geaccepteerd door beide verkopers (i.g.v. verkoop echtelijke woning moeten beide partners akkoord zijn) dan heb je toch gewoon een deal?
Mjah de man was dus niet akkoord bleek later.
mtthw schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 11:26:
[...]
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Als je bod is geaccepteerd door de verkoper kan hij er niet meer onderuit.
Rechters zijn het er echter nog niet over eens of een mondelinge acceptatie voldoende is. En het is ook maar de vraag of je zo'n trajct in wil gaan...
Wat je in ieder geval kunt doen is de verkoper sommeren mee te werken met de verkoop. Misschien helpt het als je brief wat voorbeelden noemt van zaken waar de koper in het gelijk werd gesteld.
Precies, we hadden in principe een deal maar je moet je afvragen of je rechterlijke stappen wil nemen (waarvan maar de vraag is of je het wint) en die moeite wil doen. Het neemt ook een beetje de lol van je huis weg zeg maar, dus daarom het er maar bij laten zitten, jammer maar helaas.

Het vervelende is dat we het voor een deel zelf veroorzaakt hebben, verkopende partij was naar 295 gegaan (wij op 292.5) en we hebben als laatste bod 293.5 geboden (puur om te kijken of het lukte) de vrouw was ermee akkoord en had zelfs gezegd dat ze de 1500 verschil aan haar man zou betalen (aangezien die al moeilijk deed over 295) en toen ze beiden akkoord moesten gaan wilde de man ineens niet meer. Als we 295 geaccepteerd hadden was het een iets sterkere situatie voor ons geweest, maar uiteindelijk had het dezelfde uitkomst gehad: Man niet akkoord, en gang naar rechter nodig om koop af te dwingen. Daar hebben we echt geen zin in, dan zoeken we wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 12:15
[...]

Idem...

Een lekkende CV had je als koper makkelijk zelf kunnen constateren, dus lijkt me niet echt sprake van een verborgen gebrek.

Onze CV ging na een paar maanden na aankoop van het huis ook stuk (inclusief lekkage en alles). Op eigen kosten laten repareren (te stom geweest om het servicecontract van de vorige bewoners niet over te nemen |:().

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Sabelhout schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 09:45:
[...]

Idem...

Een lekkende CV had je als koper makkelijk zelf kunnen constateren, dus lijkt me niet echt sprake van een verborgen gebrek.
Inderdaad, als het goed is heb je nog voor de sleuteloverdracht een rondje door het huis gemaakt en daarbij het probleem kunnen constateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik ga vanmiddag naar de notaris, en daarvoor nog even een laatste inspectieronde.

De vorige keer dat ik even voor een dagje de sleutel had, bemerkte ik al dat een buis naar de cv ketel was ombonden met verband (oid)... dus dat ga ik ook even opmerken.

Hoe gaat dat verder in zijn werk? Makelaar noteert dat, en wordt dat weer bij de notaris opgeschreven en ondertekend? En daarna, de afwikkeling ervan? Om het te laten maken, en de kosten te verhalen?

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

LuNaTiC schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 09:54:
Ik ga vanmiddag naar de notaris, en daarvoor nog even een laatste inspectieronde.

De vorige keer dat ik even voor een dagje de sleutel had, bemerkte ik al dat een buis naar de cv ketel was ombonden met verband (oid)... dus dat ga ik ook even opmerken.

Hoe gaat dat verder in zijn werk? Makelaar noteert dat, en wordt dat weer bij de notaris opgeschreven en ondertekend? En daarna, de afwikkeling ervan? Om het te laten maken, en de kosten te verhalen?
Volgens mij zal de makelaar dat noteren, wordt afgeleverd bij de notaris. Notaris schrijft dat op, laat het document opmaken en zal de verkoper dat gebrek moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Even een praktische vraag: in onze huidige woning, die straks te koop wordt gezet, is er nogal het een en ander verbouwd. Nu heb ik van de door derden geleverde/uitgevoerde (grote) werkzaamheden uiteraard netjes alle facturen bewaard, dus geen probleem. Wat wel een probleem is dat de afwerking grotendeels door mijzelf, samen met kennissen en vrienden, is gebeurd. Zo is de zolder na het laten plaatsen van een dakkapel tot een complete slaapkamer omgetoverd (inclusief vaste kasten die deels voor en achter de knieschotten zijn gemaakt). Van de kleine aanschaffingen zoals verf, schroeven, mdf platen en dergelijke heb ik de bonnetjes niet meer (althans: ik kan ze niet terugvinden). Ik moet dus met een goed onderbouwde schatting komen. Voor het gebruikte materiaal lukt me dat wel, maar niet voor wat betreft het 'uurloon' van de mensen die meegeholpen hebben. Wat voor bedrag per persoon per uur zou ik kunnen aanhouden? Het gaat om werkzaamheden die in 2007 zijn uitgevoerd.

Edit: lees de tweede post hieronder waarom ik deze gegevens nodig heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Spotmatic op 28-11-2008 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Gewoon uit interesse, maar wat doet dat er allemaal toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 13:40:
Gewoon uit interesse, maar wat doet dat er allemaal toe?
Op de woning rust een anti-speculatiebeding dat nog niet is verlopen. De gemeente vangt een deel van de winst, maar alles wat ik zelf aan de woning heb verspijkerd wordt daar niet toe gerekend. Dus vandaar. Hoe minder de gemeente vangt hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[/LAAT]
Waarom zou je dat zo gespecificeerd willen laten zien?
Wil jij de kopers een schatting geven van de kosten die jij gemaakt hebt?

Mijn halve huis is in de eigen tijd verbouwd, heb er bijna geen bonnetjes van :D
Denk dat de kopers zelf wel kunnen zien dat het een meerprijs waard is (uitbouw/vergroten)

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Dat moet je het laten taxateren, dan is het bekend wat je ongeveer kan gaan vangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Outerspace schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 13:48:
Dat moet je het laten taxateren, dan is het bekend wat je ongeveer kan gaan vangen :)
Dat snap ik, de verkopende makelaar regelt dit ook allemaal, maar hij kan ook niks zonder informatie. En zelf wil ik ook wel een soort berekening maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dan zo gunstig mogelijk rekenen. Hoop uren en 50 euro per uur.... Niet te gek maken, maar gewoon lekker in je eigen voordeel tellen,

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Laatst online: 20:11
Ik zit in de fase dat ik straks de eerste bezichtigingen ga doen en dat ik ook een hypotheekverstrekker nodig ga hebben. Ben bij de Rabobank geweest (ben sowieso klant daar, krijg rentekorting), maar kan het nog significant lonen een andere hypotheekverstrekker te zoeken? Ik heb al wel een beetje gezocht hier, maar die topics waren al vrij oud.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

ucchan schreef op zondag 30 november 2008 @ 21:16:
Ik zit in de fase dat ik straks de eerste bezichtigingen ga doen en dat ik ook een hypotheekverstrekker nodig ga hebben. Ben bij de Rabobank geweest (ben sowieso klant daar, krijg rentekorting), maar kan het nog significant lonen een andere hypotheekverstrekker te zoeken? Ik heb al wel een beetje gezocht hier, maar die topics waren al vrij oud.
Heb je al een huis op het oog, als je dat hebt moet je gewoon nog een keer terug gaan naar de rabo, daar een offerte laten maken en die meenenem naar een andere partij om te kijken of ze hem nog scherper kunnen zetten.

(Let daarbij wel op de verzekeringen en niet alleen naar de rente die je gaat betalen....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

@ucchan: Dat heeft zeker zin, dus gewoon goed gaan shoppen en goed letten op alle kosten. Sommige zijn goedkoper omdat je een som ineens betaalt voor een of andere arbeidsongeschiktheidsverzekering. Daardoor wordt je hypobedrag echter hoger en dan bespaar je misschien een paar tientjes per maand, maar die paar duizend voor de verzekering zul je wel moeten terugbetalen.

Verder moet je ook goed letten op bijzondere bepalingen die vaak bij budgethypotheken zitten. bijvoorbeeld dat je de hypoteek niet mag meenemen naar een andere woning, of dat er juist een verhuisclausule is. Het lijkt in begin allemaal abacadabra, maar gewoon met meerdere advisuers gaan praten en de dingen goed op een rijtje zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Nouja, de man bij de Rabo had alles wel goed uitgelegd, ook met verzekeringen en dat soort dingen. Maar inderdaad, offertes naastelkaar is wel een goed idee :) .

Nu ook nog: hoe kies ik een makelaar :') ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ucchan schreef op maandag 01 december 2008 @ 09:36:
Nouja, de man bij de Rabo had alles wel goed uitgelegd, ook met verzekeringen en dat soort dingen. Maar inderdaad, offertes naastelkaar is wel een goed idee :) .

Nu ook nog: hoe kies ik een makelaar :') ...
Voor een huis kopen heb je niet perse een makelaar nodig, pas als je heel erg twijfelt of een huis een bepaald bedrag wel waard is zou ik een makelaar in schakelen.

Meestal kun je door wat vergelijkend waren onderzoek te doen, wel een redelijke verkoop prijs bedenken. Je kunt van een postcode bijvoorbeeld de verkoop prijzen van de afgelopen paar jaar opvragen. Deze moet je natuurlijk een beetje corrigeren voor het jaar waarin gekocht is en de staat/locatie van de woning, maar je kunt wel een beeld vormen van de gemiddelde waarde van een type huis.

Voor wat uniekere objecten is het vaak wel lastig om een goede schatting van de waarde te doen ( Al is het nog steeds dat het waard is wat jij er voor over hebt ), maar bij de meeste 13 in een dozijn rijtjes huizen kan je dat ook wel redelijk zelf. Neem eventueel gewoon iemand met wat meer bouwkundige kennis mee bij het bekijken. Ik heb zo mijn schoonvader meegenomen die bouwvakker/opzichter is en dus meteen aan kan geven hoe duur het een en ander (ongeveer) is om aan te passen/vervangen.

[ Voor 22% gewijzigd door Woy op 01-12-2008 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

rwb schreef op maandag 01 december 2008 @ 09:51:
[...]

Voor een huis kopen heb je niet perse een makelaar nodig, pas als je heel erg twijfelt of een huis een bepaald bedrag wel waard is zou ik een makelaar in schakelen.
Ik zou voor de aankoop eerder een bouwkundige inschakelen dan een makelaar. Met een bouwkundige krijg je volgens mij een veel beter inzicht in wat er moet gebeuren en wat het kost. Een makelaar heeft dat soort kennis meestal niet in huis. Tip: word lid van de Vereniging Eigen Huis; voor 260 euro kijkt een bouwkundige van de VEH dan met jou het hele huis door. Ik heb dit zelf ook laten doen en kwam toen achter gebreken (kleine weliswaar) waar een makelaar volgens mij helemaal niet naar kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_stage
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:41

Ronald_stage

wat kan je hier nog zeggen

Net een reactie in ander topic gezet maar denk dat hij beter hier past.

Morgen krijg ik de voorlopige koopovereenkomst van ons net gekochte huis (Yeah)
uiterlijk 1 feb moeten wij de overdracht laten plaats vinden.

Maar we willen er eigenlijk zo snel mogelijk in.

Nu hoor ik dat er belastingen zijn die per 1 jan. worden vast gesteld.
De OZB is een zogenaamde tijdstipbelasting, waarbij uitsluitend de toestand per 1 januari bepalend is. Iedere wijziging nadien heeft geen invloed op de hoogte van de heffing.
bron Wikipedia: Onroerende-zaakbelasting

Als ik de overdracht op 2, 3 of 4 jan plaats laat vinden betalen de huidige eigenaren dan de OZB? en ik niet?
Of komt dat een jaar later op mijn bordje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Normaal gesproken wordt dat verrekend en zul je 364/365e, etc. deel betalen.

Als huurder is dit soms wat lullig omdat je je eigen kosten niet kunt verrekenen meestal met de volgende bewoner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

Dat is niet waar. Koop van een woning moet schriftelijk (als de koper een particulier is); dat is een ontstaansvereiste voor de overeenkomst.
Zonder een schriftelijk contract heb je simpelweg nog geen koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ronald_stage schreef op maandag 01 december 2008 @ 17:33:
Net een reactie in ander topic gezet maar denk dat hij beter hier past.

Morgen krijg ik de voorlopige koopovereenkomst van ons net gekochte huis (Yeah)
uiterlijk 1 feb moeten wij de overdracht laten plaats vinden.

Maar we willen er eigenlijk zo snel mogelijk in.

Nu hoor ik dat er belastingen zijn die per 1 jan. worden vast gesteld.

[...]

bron Wikipedia: Onroerende-zaakbelasting

Als ik de overdracht op 2, 3 of 4 jan plaats laat vinden betalen de huidige eigenaren dan de OZB? en ik niet?
Of komt dat een jaar later op mijn bordje?
Zoals Rukapul al zegt wordt het idd verekend. Het is gewoon een post die de notaris meeneemt in de verekening. Je betaald dus gewoon een gedeelte.
Spotmatic schreef op maandag 01 december 2008 @ 10:46:
[...]

Ik zou voor de aankoop eerder een bouwkundige inschakelen dan een makelaar. Met een bouwkundige krijg je volgens mij een veel beter inzicht in wat er moet gebeuren en wat het kost. Een makelaar heeft dat soort kennis meestal niet in huis. Tip: word lid van de Vereniging Eigen Huis; voor 260 euro kijkt een bouwkundige van de VEH dan met jou het hele huis door. Ik heb dit zelf ook laten doen en kwam toen achter gebreken (kleine weliswaar) waar een makelaar volgens mij helemaal niet naar kijkt.
Zoals ik ook al zeg zou ik inderdaad eerder op bouwkundig nivo kijken ( Dus een keuring, of iemand meenemen die er goed zicht op heeft ). Maar bij de wat meer unieke objecten kan het ook wel voordeel hebben om een makelaar mee te nemen aangezien die beter inzicht heeft hoeveel een object waard is. Bij een rijtjeshuis heeft een makelaar IMHO inderdaad niet zoveel meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Hmm, en hoe zit het met onderhandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:32
ucchan schreef op maandag 01 december 2008 @ 20:39:
Dat kan je ook gewoon zonder makelaar af. Kwestie van de verkopende makelaar opbellen met een bod.Kijk wat je max. wil betalen en biedt daar dan nog een stukje onder ivm onderhandelingsruimte. Eerste bod mag best erg laag zijn (zeker als het huis lang te koop staat), zo lang het maar enigzins serieus overkomt. Laat je ook vooral niet opjagen door zo'n makelaar dat er andere kapers op de kust zijn etc.

Vergeet verder niet een voorbehoud te maken voor het verkijgen van financiering en een eventuele technische keuring. Dus niet vooraf met een bouwkundige gaan kijken, maar pas als je een voorlopige deal hebt waarin je hebt afgesproken dat je bij x euro aan noodzakelijke kosten onder koop uitkomt. Het is immers zonde om steeds 250 euro te betalen als je er dan vervolgens niet uitkomt met de verkopende partij.

En wordt zoals gezegd lid van VEH, voor die paar tientjes heb je dan mooi een deskundige partij die je om advies kan vragen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sempy op 02-12-2008 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wat Sempy zegt, en neem vooral de tijd. Laat je niet haasten. Denk er goed over na voordat je een bod of tegenbod doet. Het gaat over een hoop geld. Dan haalt een dagje extra denken echt niet zo veel uit. Als je zelf niet zo'n ster in onderhandelen bent, overleg je gewoon even met iemand anders ( Ouders/Vrienden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
ucchan schreef op maandag 01 december 2008 @ 20:39:
En laat je vooral ook niet opjagen. Hoe verliefd je ook bent op het huis, de kans dat het echt het enige huis is dat voldoet aan je eisen en wensen is nihil.

Om goed te kunnen onderhandelen is het noodzakelijk dat je ook echt bereid bent om de boel stuk te laten lopen als de deal niet aan je voorwaarden voldoet. De gedachte dat er altijd nog een ander huis is, helpt daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 10:49
Met onderhandelen moet je ook goed in de gaten houden hoe lang het huis al te koop staat en of het huis nog bewoond wordt of niet. Toen wij ons huis kochten wist ik bijv. dat het een paar maand te koop stond en dat ze zelf over 3 maanden in hun nieuwe huis konden (toch handig een makelaar die een beetje doorpraat...). Zelf de onderhandelingen gedaan, openingsbod, 7,5k onder onze maximale prijs, en een tegenbod met 1000 euro onder de vraagprijs. Ik heb de makelaar verteld geen zin had om -tig keer heen en weer te bieden, en heb gebluft door te zeggen dit is onze prijs, dit willen zij... gaan we halverwege zitten. Vrij snel uitgepraat en hebben wij de woning verkocht. Ze hebben niet gekregen wat ze eigenlijk wilden, maar waren wel van de stress af dat ze evt. dubbele maandlasten zouden krijgen.
Maw... kennis is macht :) dus geef je ogen goed de kost. Wat ook helpt, is om als het even kan alvast even een babbeltje met de buren te maken. Die weten vaak ook nog wel het een en ander over de woning te vertellen wat de eigenaar / makelaar je net niet verteld!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ja hoor, daar zijn rechters allang over uit. Een mondelinge overeenkomst is NIET rechtsgeldig en een koper van een woning kan er altijd nog onderuit. Pas tot het voorlopig koopkontract is getekend, en feitelijk nog 3 dagen bedenktijd daarna, is er zekerheid voor de verkoper.

Hier is voldoende over te vinden op internet.

Wij hadden ook onze woning mondeling verkocht en een paar dagen later hoorde we dat de koper er toch maar van af zag omdat de hypotheeklasten bij nader inzien toch tegenviel ;( ....en we hadden geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtthw
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:45
Cocytus schreef op maandag 01 december 2008 @ 17:50:
[...]

Dat is niet waar. Koop van een woning moet schriftelijk (als de koper een particulier is); dat is een ontstaansvereiste voor de overeenkomst.
Zonder een schriftelijk contract heb je simpelweg nog geen koop.
Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 10:38:
[...]

Ja hoor, daar zijn rechters allang over uit. Een mondelinge overeenkomst is NIET rechtsgeldig en een koper van een woning kan er altijd nog onderuit. Pas tot het voorlopig koopkontract is getekend, en feitelijk nog 3 dagen bedenktijd daarna, is er zekerheid voor de verkoper.

Hier is voldoende over te vinden op internet.

Wij hadden ook onze woning mondeling verkocht en een paar dagen later hoorde we dat de koper er toch maar van af zag omdat de hypotheeklasten bij nader inzien toch tegenviel ;( ....en we hadden geen poot om op te staan.
Toch is dat niet helemaal waar, zie http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=8590.
Ik lees daar toch wat verschillende uitspraken die soms ook in het voordeel van de koper uitvallen.

In ons geval hadden de verkopers al informatie gemaild t.b.v. de koopakte en was er ook al een lijst van roerende zaken gestuurd. Alles wees er op dat moment dus nog op dat de koop door zou gaan. Dat zou zeker in ons voordeel zijn bij een gang naar de rechter, maar zoals ik al eerder zei, daar kun je beter niet aan beginnen.

EDIT: Nu ik het goed lees was de situatie van cyruse sowieso anders. De koper heeft inderdaad na het tekenen van de schriftelijke overeenkomst nog 3 dagen bedenktijd. Als de verkoper afhaakt ligt het toch allemaal heel anders.
Mijn reactie is wel van toepassing op de post van Cocytus.

[ Voor 8% gewijzigd door mtthw op 02-12-2008 10:58 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.