“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
redwing schreef op maandag 01 december 2008 @ 19:24:
[...]
Tja, als je dit jaar koopt heb je dit jaar je aftrekposten en anders volgend jaar. Enige voordeel is dus dat je een jaar eerder je belasting-geld terug hebt. Voor de rest maakt het niet uit, er is wat regelgeving betreft niets verandert dus het netto bedrag betreft dat je krijgt is hetzelfde.
Als je een contract tekent staan er zelfs meestal ontbindende voorwaarden in, zodat als je de hypotheek niet rond krijgt je niet aan een schuld vast zit van een paar ton. Dus zelfs als de koper getekend heeft kan die nog ontbinden.Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 10:38:
[...]
Ja hoor, daar zijn rechters allang over uit. Een mondelinge overeenkomst is NIET rechtsgeldig en een koper van een woning kan er altijd nog onderuit. Pas tot het voorlopig koopkontract is getekend, en feitelijk nog 3 dagen bedenktijd daarna, is er zekerheid voor de verkoper.
je ne sais cacques
Dit betekent echter wel dat je enkel op grond van deze voorwaarden kan ontbinden en dus niet omdat je je bedacht hebt (waarvoor die 3 dagen is bedoeld). In het geval van een ontbinding obv geen financiering, moet je bijvoorbeeld afwijzingen van meerdere hypotheekverstrekkers kunnen overleggen anders zit je alsnog aan 10% boete over de koopsom vast. bronSchaapmed schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 13:35:
[...]
Als je een contract tekent staan er zelfs meestal ontbindende voorwaarden in, zodat als je de hypotheek niet rond krijgt je niet aan een schuld vast zit van een paar ton. Dus zelfs als de koper getekend heeft kan die nog ontbinden.
Wij dus vol goede moed gelijk door naar ons nieuwe huis. De schouw was op vrijdag onder tijdsdruk erg rommelig verlopen (de man van het verkopende echtpaar leidde het hele gebeuren en dat ging erg irritant allemaal). Waar gaat het precies om:
- Tijdens eerste twee bezichtigingen van de woning vertelde de makelaar dat de keramische kookplaat volgens de bewoner defect was. Die zou voor de levering vervangen worden, als het zover kwam.
- Toen het inderdaad tot een akkoord over de prijs kwam, hebben wij in het koopcontract laten opnemen dat de kookplaat vervangen moest worden.
- Bij de schouw van de woning bleek dat de kookplaat helemaal niet vervangen was. Verkoper: "Ja hij was helemaal niet stuk." Toen ie aan de knoppen begon te draaien (nou ja, tiptoetsen) werden de pitten inderdaad wel heet. Onze makelaar en de verkopend makelaar zeiden allebei dat we niet ter plekke hoefden te belissen of we dit pikten, we konden later nog beslissen. Ter plekke hebben we er nog geen groot punt van gemaakt.
- Nu, een week na sleuteloverdracht, blijkt dat de kookplaat toch stoort. Hij valt na een tijdje uit en is dan niet aan te krijgen, en één van de vier pitten functioneert heel slecht.
Dus: wij willen dat de kookplaat, conform het koopcontract, alsnog vervangen wordt. Hoe sterk staan we hier in? Eigenlijk willen we er nu een gasfornuis in hebben, en (een deel van) de kosten verhalen op de verkopers.
Wij zijn sowieso een beetje geïrriteerd dat de verkopers de plaat niet vervangen hadden, ze hadden bovendien de grijze en groene container volgegooid met 'grijs' afval en in allerlei kastjes lag nog rotzooi van ze. Het hele huis was bij levering bovendien érg vies. We zijn dus niet bang om e.e.a. bij de verkopers aan te kaarten, we hebben het flink gehad met hun zooi.
[ Voor 9% gewijzigd door Elwood Blues op 02-12-2008 15:02 ]
De aanpassing naar gas komt voor jouw rekening, daar heb je immers niks over afgesproken. Spreek met de verkoper gewoon een redelijk bedrag af als vergoeding voor de kookplaat en gebruik dat naar eigen inzicht voor de aanpassing die moet gebeuren.

Mijn ervaring met bieden is gewoon een kwestie van lef hebben en vasthouden aan je principes.
Vooraf was de situatie voor ons als volgt:
Vraagprijs 214500
Wij wilden maximaal betalen 207500
We hadden geen gewenste datum van oplevering.
Openen wilden we eigenlijk met 205000
Ik besefte me dat we met 205 wel gelijk heel veel prijs gaven van onze bedoeling, dus uiteindelijk geopend met 197500. Gaan voor het maximum. We hadden geluk, de verkoper wilde met ons in zee omdat we geen datum hadden voor oplevering hadden, het bod moest wel wat omhoog om echt te onderhandelen. Toen zijn we op 202500 gaan zitten. De verkoper deed een een tegenbod met 212000. De eerste 2000 dus al verdient. Ik was echter lang niet tevreden en heb toen met 1000 verhoogt (203500). Toen al kwam de koper met het eindbod van 207.000 (!) en een opleveringsdatum die ons wel aan stond. Op dat moment konden we kiezen... Of je gaat lager zitten met het risico dat ze alsnog met de andere partij gaan praten (die er wel was, maar een datum in de voorwaarden had (had initieel wel veel meer geboden)). Of je gaat akkoord en concludeert dat je zit waar je wilt zitten en gaat akkoord. Dat laatste hebben we gedaan. Binnen een uur(!) hadden we 7500 euro afgepingeld en een woonhuis in Nieuwegein met een mondeling akkoord gekocht...
Het huis stond op dat moment 4 maanden te koop en had 2 mislukte verkopen gehad... (financiering en risico ivm kredietcrisis).
Achteraf bleek bij de taxatie, voor de hypotheek, (ik heb zelf alle onderhandelingen gedaan) dat de vrije verkoopwaarde op ongeveer 207500 staat... Kortom, goed gevoel van overwinning.
We gaan nu in januari tekenen (financiering is rond) en zijn erg blij, we hebben een tussenwoning in een autovrij straatje in Nieuwegein voor 207 gekocht... Erg netjes als je het mij vraagt. Huis is groot, heeft 4 slaapkamers en een ruime tuin. Wat wil je nog meer
Wat ik vooral geleerd heb is dat het kopen van een huis prima zelf kan, stel van te voren je doelen vast, hou vast aan je principes en durf met lef te bieden. Dan kun je veel voor elkaar krijgen.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ik zou proberen om hier een vergoeding voor te regelen, en vervolgens zelf voor vervanging zorgen.Elwood Blues schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 14:59:
Dus: wij willen dat de kookplaat, conform het koopcontract, alsnog vervangen wordt. Hoe sterk staan we hier in? Eigenlijk willen we er nu een gasfornuis in hebben, en (een deel van) de kosten verhalen op de verkopers.
Stel dat de verkopers hun afspraak nakomen door de kookplaat te vervangen. Dit doen ze vervolgens door de kookplaat te vervangen door de allergoedkoopste (2e hands) kookplaat die ze kunnen vinden, en die bovendien nog spuuglelijk is ook.... Kun je hem alsnog zelf vervangen...
Dan liever wat geld, iets bijleggen en meteen wat goeds.
Eea hangt uiteraard af van de gemaakte afspraak in het koopcontract
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Anyway, het bieden is achter de rug, een hypotheekofferte is opgemaakt. Net gelezen wat er dan zou moeten gebeuren, maar de termen en gebeurtenissen fladderen me op dit moment los door het hoofd...nja, we zien wel; de makelaar en de andere benodigde figuren weten vast wel wat er moet gebeuren
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Van harte met je woning in ieder geval! Ga je naar één partij voor de hypotheek of wil je meerdere partijen bezoeken?
Vannochtend hebben wij onze krabbel bij de notaris mogen zetten. Dat was een erg prettig gesprek en wij zijn nu dus eindelijk juridisch eigenaar van onze nieuwbouw woning.
Een samenlevingsovereenkomst zou prettig zijn, maar is wel kostbaar. Meteen trouwen zouden wij ook fijn vinden maar ik heb het gevoel dat we er dan minder van kunnen genieten omdat wij nu beiden nog thuiswonend zijn en de woning pas rond mei / juni 2009 op zijn vroegst klaar zal zijn. Keuzes, keuzes.

Elwood Blues, zoals anderen ook al zeiden; praat met de bewoners en geef rustig aan dat de huidige kookplaat toch niet goed functioneert (zonder te beschuldigen, al weten zij dondersgoed dat het zo is). Dan kun je hen aangeven dat jij navraag hebt gedaan en daaruit blijkt dat een nieuwe kookplaat met gelijkwaardige functies € xx kost en vragen hoe zij er tegenover staan om € xx mee te dragen in een gaskooktoestel.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
De geschatte waarde van € 556.000 is de meest waarschijnlijke verkoopwaarde van deze woning. Hierbij is uitgegaan van normale verkoopomstandigheden en een staat van onderhoud en inrichting die gebruikelijk is voor dit woningsegment.
Zoals ik het lees geeft het een indicatie (gebasseerd op geindexeerde referentiewoningen) van de verwachte prijs van een woning. Handig als je in een koop- of verkooptraject zit, maar lang niet zo betrouwbaar/representatief als een 'echte' taxatie.De gepresenteerde CALCASA waarde zal eventueel (naar boven of naar beneden) bijgesteld denen te worden. Dit is ahankelijk van meerdere factoren, zoals de kwaliteit, de staat van onderhoud, de inrichting, uitgevoerde verbeteringen of specifieke kenmerken van deze woning.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Het voorbeeldrapport staat op de site. Je moet voor jezelf bepalen of je die 10 of 15 euro er voor over hebt. Het kadaster levert soortgelijke informatie voor 1,95 euro: koopsomoverzichtucchan schreef op donderdag 04 december 2008 @ 09:29:
Nouja, het gaat mij dus ook om dat kooptraject.
Het voordeel van het rapport van de VEH is dat deze echter de prijzen geindexeerd heeft.Het koopsommenoverzicht is een overzicht van alle verkochte woningen en appartementen inclusief de transactiedatum en de koopsom. In het overzicht staan de koopsommen van verkopen van woningen van dit jaar en de vijf jaar hiervoor, binnen een postcodegebied.
Waarom is een samenlevingsovereenkomst nodig? Het enige waar het op dit moment voor dient, is overlijden. En volgens mij is overlijden een rede om de koop te kunnen terugdraaien (maar dat weet ik niet zeker). Anders hebben je ouders en je vriendin (als jij overlijdt) allebei een deel van het huis.saviour schreef op woensdag 03 december 2008 @ 19:03:
Vannochtend hebben wij onze krabbel bij de notaris mogen zetten. Dat was een erg prettig gesprek en wij zijn nu dus eindelijk juridisch eigenaar van onze nieuwbouw woning.In eerste instantie wilden wij geen samenlevingsovereenkomst aangaan omdat wij binnen een jaar nadat het huis klaar is willen gaan trouwen. Maar na ons bezoek aan de notaris zijn wij toch gaan twijfelen.
Een samenlevingsovereenkomst zou prettig zijn, maar is wel kostbaar. Meteen trouwen zouden wij ook fijn vinden maar ik heb het gevoel dat we er dan minder van kunnen genieten omdat wij nu beiden nog thuiswonend zijn en de woning pas rond mei / juni 2009 op zijn vroegst klaar zal zijn. Keuzes, keuzes.
Wat je ook moet bedenken is wil je dan blijven wonen in het huis als de ander overlijdt. (En wat belangrijk is, is de uitkering van een OVL te kruisen)
Mijn vrouw en ik hebben hebben ook een huis gekocht met het idee dat we na een jaar gingen trouwen, dat is 1,5 jaar geworden en wij hebben ook niets afgesloten.
Al gedacht aan een geregistreerd partnerschap op dit moment en dan dit later omzetten in een huwelijk op het moment dat je dit uitkomt? Gemeentes zijn verplicht om tijdstippen vrij te houden om dit kosteloos te doen (vaak een onmogelijk tijdstip, in mijn gemeente maandagochtend van 9.00 -10.00). Heb je het voor dat jaar mooi geregeld en dan kan je rustig een mooie bruiloft regelen als het jullie uitkomt. Bij de meeste werkgevers krijg je dan ook nog eens de vrije dag cadeau om dit te regelen.saviour schreef op woensdag 03 december 2008 @ 19:03:
Ik zou in ieder geval altijd iets regelen! Zonder overeenkomst/partnerschap/huwelijk kan je in zeer vervelende situaties komen als er bijvoorbeeld iets met een van jullie zou gebeuren.
De indexatiecijfers zijn ook los beschikbaar op de site van het kadaster (t/m woningtype en provincie aan toe). Naast een excel slide bieden ze zelfs een rekentool aan.Question Mark schreef op donderdag 04 december 2008 @ 09:40:
Het voordeel van het rapport van de VEH is dat deze echter de prijzen geindexeerd heeft.
* Outerspace gaat maar eens kijken als hij binnenkort wat meer kan verdienen. Dan kan ik lekker sparen voor eventuele meubels / onderdelen van het huis die niet in de hypotheek meegenomen kon worden (vanwege te hoge kosten).
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Lijkt me toch niet al te prettig om afhankelijk te zijn van de schoonfamilie in zo'n geval. Ook al kan je het nu goed vinden met ze, dat kan in de loop van de tijd zo veranderen (zeker in zo'n emotionele periode). Stel je bovendien eens voor dat de schoonfamilie in de bijstand/schuldsanering zit, dan schuiven er opeens andere partijen aan die hun deel van de koek willen. Welliswaar een kleine kans, maar als het je overkomt heb je spijt als haren op je hoofd dat je niks geregeld hebt.Jaspertje schreef op donderdag 04 december 2008 @ 09:42:
[...]
Waarom is een samenlevingsovereenkomst nodig? Het enige waar het op dit moment voor dient, is overlijden. En volgens mij is overlijden een rede om de koop te kunnen terugdraaien (maar dat weet ik niet zeker). Anders hebben je ouders en je vriendin (als jij overlijdt) allebei een deel van het huis.
http://www.postbus51.nl/n...samenlevingscontract.html
http://www.samenlevingsco...scontract-voordelen.shtml
Wikipedia: Samenlevingscontract
http://www.vpnotarissen.nl/doc4.htm
Lees bovenstaande en weet wat een samenlevingscontract inhoudt. Het overlijden van je partner, kan je ook netjes in een levensverzekering laten zetten
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Een levensverzekering zorgt er volgens mij alleen maar voor dat een gedeelte van de hypotheekschuld afgeslost wordt na het overlijden van een partner.
Je moet inderdaad vooral regelen dat de uitkering van de levensverzekering aan jou is en niet aan de familie, want dan kan je wel meer problemen verwachten.
Ik zou er zelf ook wel twee keer over nadenken om een samelevingscontract af te sluiten als je toch van plan bent om op korte termijn te trouwen.
Zelf heb ik wel een samenlevingscontract afgesloten, maar dat is meer omdat ik meer kapitaal in het huis heb gestopt ( en dat is ook vastgelegd in het eigendom ) en we voorlopig nog geen plannen hebben om te gaan trouwen. Ik hoop het contract nooit nodig te hebben, maar dat soort dingen kun je beter maar regelen op het moment dat je nog een goede relatie met elkaar hebt, en er gewoon over te praten is. Als je relatie eventueel stuk zou lopen, heb je grote kans dat er niet meer ( als normale mensen ) over te praten valt. Als het dan mis gaat, ga ik liever als vrienden uit elkaar omdat we alles van te voren afgesproken hebben dan dat we nog flinke ruzie om het geld krijgen.
Een levensverzekering hoeft niet altijd gebruikt te worden om de hypotheek af te lossen ( Al is dat voor bijvoorbeeld NHG wel gedeeltelijk verplicht ).Question Mark schreef op donderdag 04 december 2008 @ 10:25:
Een levensverzekering zorgt er volgens mij alleen maar voor dat een gedeelte van de hypotheekschuld afgeslost wordt na het overlijden van een partner.
[ Voor 14% gewijzigd door Woy op 04-12-2008 10:36 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Dat wordt volgens mij wel standaard zo geregeld. En dan ook nog kruislings. De man betaald de premie voor de vrouw, de vrouw betaald de premie voor de man (op papier). Op deze manier valt de uitkering van de levensverzekering buiten een erfenis (en dus geen successierechten). Je hebt er immers zelf voor betaald. Kromme regeling overigens.....rwb schreef op donderdag 04 december 2008 @ 10:34:
Je moet inderdaad vooral regelen dat de uitkering van de levensverzekering aan jou is en niet aan de familie, want dan kan je wel meer problemen verwachten.
Wij hebben met het kopen van de woning direct een samenlevingscontract afgesloten. Kosten vallen best mee, aangezien je drie zaken in één keer laat passeren: koopcontract, hypotheekakte en samenlevingscontract. Je kunt dan een aardige korting krijgen bij de notaris.
Dat wist ik niet, ik meende dat dit standaard wasrwb schreef op donderdag 04 december 2008 @ 10:34:
Een levensverzekering hoeft niet altijd gebruikt te worden om de hypotheek af te lossen ( Al is dat voor bijvoorbeeld NHG wel gedeeltelijk verplicht ).
[ Voor 15% gewijzigd door Question Mark op 04-12-2008 10:40 ]
Het recht is toch echt heel simpel. Dat voorzieningenrechters, zo'n beetje de grootste kneuzen van de rechterlijke macht, de wet niet kunnen interpreteren, is een ander verhaal. Uit de kamerstukken (een schriftelijk verslag van de discussie in de Tweede Kamer over de wet) blijkt ook heel duidelijk wat de insteek van de wet is. In jouw link wordt echter het een en ander verkeerd geïnterpreteerd:mtthw schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 10:55:
[...]
[...]
Toch is dat niet helemaal waar, zie http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=8590.
Ik lees daar toch wat verschillende uitspraken die soms ook in het voordeel van de koper uitvallen.
(...)
Mijn reactie is wel van toepassing op de post van Cocytus.
De minister heeft gezegd dat er sprake is van 'precontractuele gebondenheid'. Dit stukje doet het lijken alsof je door 'precontractuele gebondenheid' op de een of andere manier toch een contract zou hebben gesloten, door te zeggen dat deze uitspraak betekent dat je 'gebonden bent aan uw mondelinge overeenstemming'. Dat is onzin. Het heet niet voor niets precontractueel.De Minister heeft bij de totstandkoming van de wet gemeld dat wanneer partijen mondeling overeenstemming zouden hebben bereikt over de verkoop van een woning, zij zich al snel in een situatie bevinden van precontractuele gebondenheid. Dit is echter in strijd met het schriftelijkheidsvereiste. Het standpunt van de Minister betekent dat wanneer u als verkoper weigert een schriftelijk overeenkomst te ondertekenen, u volgens de Minister toch gebonden bent aan uw mondelinge overeenstemming. Dit standpunt van de Minister is echter niet consequent. De overeenkomst moet schrifelijk zijn om geldig te zijn, of ook een mondelinge koop is geldig. Het is het één of het ander, en niet voor beide partijen een andere voorwaarde.
Precontractuele gebondenheid is beter bekend als de 'precontractuele fase' en is een vast leerstuk. Het houdt in dat, als je het sluiten van het contract afblaast, terwijl de ander (in dit geval dus de koper van het huis) er op mocht vertrouwen dat je wél een contract ging sluiten, je soms de kosten die de ander heeft gemaakt moet vergoeden. En héél soms moet je zelfs de winst die ze hadden kunnen maken vergoeden. In geen geval moet je toch een contract sluiten.
Het jammere aan de hele zaak is (en dit hebben ze dan wel weer goed gezien) dat de Hoge Raad, de hoogste Nederlandse rechter, nog nooit een dergelijke zaak heeft beoordeeld. Als dat eenmaal gebeurd is, dan komt er ook meer uniformiteit in de lagere rechtspraak.
Het is inderdaad waar dat je de schoonfamilie opzadelt met een deel van het huis, maar als je het risico nu in kaart brengt, weet je ook wat je eventueel te wachten staat (== verhuizen, huis verkopen). Maar wil/kan je in zo'n huis blijven wonen als je net je partner bent kwijtgeraakt?
Volgens mij zijn er bij nieuwbouw zelfs regels dat als een van de twee komt te overlijden je onder de koop uit kan, maar dat weet ik niet zeker!!!!!
Hoeft niet, da's een keuze.Jaspertje schreef op donderdag 04 december 2008 @ 11:46:
Klopt, je hebt ook een testament nodig (kost extra) Of dan ook een samenlevingscontract nodig is weet ik weer niet.
Een samenlevingscontract regelt via het verblijvingsbeding zaken mbt de woning. Als je dit genoeg vindt, dan heb je aan een samenlevingscontract voldoende. Wil je meer regelen, dan heb je inderdaad 2x "een gelijkluidend" testament nodig.
Voorlopig lees ik uitspraken waarbij de verkopende partij toch moet mee werken aan de ondertekening van het koopcontract. Voorzieningsrechters zullen in de toekomst volgens mij (ik heb weinig juridische kennis) gedeeltelijk op basis van de jurisprudentie uitspraken doen en dat betekent dus dat je als kopende partij nog steeds gelijk kunt krijgen.Cocytus schreef op donderdag 04 december 2008 @ 10:48:
[...]
Het recht is toch echt heel simpel. Dat voorzieningenrechters, zo'n beetje de grootste kneuzen van de rechterlijke macht, de wet niet kunnen interpreteren, is een ander verhaal. Uit de kamerstukken (een schriftelijk verslag van de discussie in de Tweede Kamer over de wet) blijkt ook heel duidelijk wat de insteek van de wet is. In jouw link wordt echter het een en ander verkeerd geïnterpreteerd:
[...]
De minister heeft gezegd dat er sprake is van 'precontractuele gebondenheid'. Dit stukje doet het lijken alsof je door 'precontractuele gebondenheid' op de een of andere manier toch een contract zou hebben gesloten, door te zeggen dat deze uitspraak betekent dat je 'gebonden bent aan uw mondelinge overeenstemming'. Dat is onzin. Het heet niet voor niets precontractueel.
Precontractuele gebondenheid is beter bekend als de 'precontractuele fase' en is een vast leerstuk. Het houdt in dat, als je het sluiten van het contract afblaast, terwijl de ander (in dit geval dus de koper van het huis) er op mocht vertrouwen dat je wél een contract ging sluiten, je soms de kosten die de ander heeft gemaakt moet vergoeden. En héél soms moet je zelfs de winst die ze hadden kunnen maken vergoeden. In geen geval moet je toch een contract sluiten.
Het jammere aan de hele zaak is (en dit hebben ze dan wel weer goed gezien) dat de Hoge Raad, de hoogste Nederlandse rechter, nog nooit een dergelijke zaak heeft beoordeeld. Als dat eenmaal gebeurd is, dan komt er ook meer uniformiteit in de lagere rechtspraak.
Zodra er een uitspraak van de Hoge Raad komt zal er inderdaad duidelijkheid komen, maar voorlopig is de zaak dus nog niet per definitie verloren als de verkoper in de precontractuele fase afhaakt!
Een Testament is zeker niet in alle gevallen nodig. Wij hebben dit indertijd ook overlegd met de Notaris. Het is alleen "nodig" als een ( of beide ) persoon een substantieel eigen vermogen heeft ( Het huis valt hier niet onder aangezien het een gedeeld eigendom is ) waarvan je wilt dat je partner het erft.Jaspertje schreef op donderdag 04 december 2008 @ 11:46:
Klopt, je hebt ook een testament nodig (kost extra) Of dan ook een samenlevingscontract nodig is weet ik weer niet.
Naast een testament is het dan ook nog belangrijk dat je alsnog een samenlevingscontract hebt, aangezien dat voor het erfrecht ( na een aantal maanden ieder geval ) gezien word als duurzame relatie, en dan zijn de successie rechten lager. Als je geen samenlevingscontract ( en niet getrouwd/geregistreerd partnerschap ) hebt val je gewoon in de duurste categorie wat betreft successierecht.
Als je geen substantieel eigen vermogen hebt, is ( er zullen vast uitzonderingen zijn ( kinderen? ), dus informeren is nooit verkeerd ) een samenleveningscontract in princiepe voldoende.
Dan heb je alleen een verblijfsbeding(ing). Dan kan je inderdaad in het huis blijven wonen, maar de erfenis is nog steeds 50/50 met de andere erfgenamen (mits er geen kinderen zijn). Zie hier onderste paragraafrwb schreef op donderdag 04 december 2008 @ 12:52:
[...]
Een Testament is zeker niet in alle gevallen nodig. Wij hebben dit indertijd ook overlegd met de Notaris. Het is alleen "nodig" als een ( of beide ) persoon een substantieel eigen vermogen heeft ( Het huis valt hier niet onder aangezien het een gedeeld eigendom is ) waarvan je wilt dat je partner het erft.
Naast een testament is het dan ook nog belangrijk dat je alsnog een samenlevingscontract hebt, aangezien dat voor het erfrecht ( na een aantal maanden ieder geval ) gezien word als duurzame relatie, en dan zijn de successie rechten lager. Als je geen samenlevingscontract ( en niet getrouwd/geregistreerd partnerschap ) hebt val je gewoon in de duurste categorie wat betreft successierecht.
Als je geen substantieel eigen vermogen hebt, is ( er zullen vast uitzonderingen zijn ( kinderen? ), dus informeren is nooit verkeerd ) een samenleveningscontract in princiepe voldoende.
Je kan ook een geregistreerd partnerschap aangaan, dat kan gratis in elke gemeente, maaar wij moesten dan echt ja tegen elkaar zeggen enzo... dus wij hebben dat ook niet gedaan, maar je kan misschien informeren naar de voors en tegens daarvoor (Je moet dan ook opletten hoe het omzetten naar een 'echt' huwelijk dan in zn werk gaat)
Nee dus, zoals je ook in de link die je zelf aandraagt kunt lezen staat daarJaspertje schreef op donderdag 04 december 2008 @ 13:40:
[...]
Dan heb je alleen een verblijfsbeding(ing). Dan kan je inderdaad in het huis blijven wonen, maar de erfenis is nog steeds 50/50 met de andere erfgenamen (mits er geen kinderen zijn). Zie hier onderste paragraaf
Een aangezien het huis dus een gemeenschappelijk eigendom is vervalt deze naar de langst levende partner.Met een verblijvingsbeding wordt bereikt dat de langstlevende partner het eigendom van het aandeel van de overleden partner in de gemeenschappelijke zaken verkrijgt. Daardoor wordt die langstlevende partner de enige eigenaar van bijvoorbeeld het huis en de inboedel. Het verblijvingsbeding heeft alleen betrekking op gemeenschappelijke zaken
Maar anders is het ook niet echt interessant als je op korte termijn wilt gaan trouwen. Je zult in die termijn immers waarschijnlijk geen ( grote ) overwaarde op je huis krijgen. En aangezien de erven ook de schuld erven, kan je die tegen elkaar weg strepen.
* Outerspace is naar de notaris geweest en heeft alles afgesloten betreft het betalen van alles. Nu alleen nog ergens in 2009 plannen voor een samenlevingscontract. Ik moet er niet aan denken dat de schoonpa / familie de helft van het huis mag hebben.
Was het dan niet handig geweest om dat tegelijk met je overdracht enzo te doen. Wij kregen flinke korting omdat we alles tegelijk deden. Daardoor was het samenlevingscontract eigenlijk gratis.Outerspace schreef op donderdag 04 december 2008 @ 22:19:
\o/
* Outerspace is naar de notaris geweest en heeft alles afgesloten betreft het betalen van alles. Nu alleen nog ergens in 2009 plannen voor een samenlevingscontract. Ik moet er niet aan denken dat de schoonpa / familie de helft van het huis mag hebben.
Dat was inderdaad mogelijk, alleen vanwege de tijdsbeperking niet mogelijk. Ik heb wel een afspraak gemaakt hiervoorrwb schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 08:55:
[...]
Was het dan niet handig geweest om dat tegelijk met je overdracht enzo te doen. Wij kregen flinke korting omdat we alles tegelijk deden. Daardoor was het samenlevingscontract eigenlijk gratis.
Dit in tegenstelling tot de 'beoordeling van de stukken' (hypotheek/koopakte). De liggen al sinds 1 dag na het passeren bij Senternovem, maar wegens de drukte komen ze hier pas over twee week aan toen. Sinds de passering zijn er dan precies 2 maand verstreken. Betaling komt pas (hopelijk...) in januari.
Gelukkig gaat het niet om enorme bedragen, maar het is toch van de gekke dat het bekijken van twee lullige papiertjes meer dan 2 maand moet kosten...
Meestal zal de verkopend makelaar het wel initieren, maar als koper kan het ook. Op zich kan het in een paar minuten want het pand is als het goed is leeg. Reken een klein uur en het kan alleen maar meevallenRonald_stage schreef op maandag 08 december 2008 @ 13:37:
Zojuist met de notaris voor de 22e december een afspraak gemaakt om 09.00 uur.. bij wie ligt de verantwoordelijkheid/actie om de afspraak voor de schouw te maken? En hoelang ben je daar mee bezig met een eensgezinswoning?
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
De hypotheekakte laten passeren, gebeurt dat bij dezelfde notaris als waar de koopakte wordt gepasseerd? Of moest dat juist bij een andere notaris gebeuren?
Dat kan bij dezelfde, is volgens mij ook gebruikelijk.Raymond schreef op maandag 08 december 2008 @ 14:16:
De hypotheekakte laten passeren, gebeurt dat bij dezelfde notaris als waar de koopakte wordt gepasseerd? Of moest dat juist bij een andere notaris gebeuren?
Ik zal het wel verkeerd onthouden hebben (dat je als koper je eigen notaris mag kiezen oid en dat ik daar nu van gemaakt heb dat je voor het transport van de hypotheekakte een eigen notaris moet kiezen).
Toch maar ff snel doorgeven aan de hypotheekknakker, dan
je ne sais cacques
Dat moet ook wel, want hij kost ook 2500. Dus pas als hij meer dan 2500 meer afdingt dan jij zou kunnen, dan wordt hij z'n geld pas waard.Schaapmed schreef op maandag 08 december 2008 @ 14:39:
Ik heb een aankoop makelaar in de hand genomen. Dit kost ongeveer 2500 euro (no cure no pay) en die kan je adviseren met wat er nog verandert /verbouwd moet worden aan het huis en waar hij eventueel wat kan afdingen. Erg handig scheelt soms echt duizenden euro's.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Ik kan me alleen herinneren dat beide partijen even een formuliertje tekenden met de meterstanden, niet meer.Ronald_stage schreef op maandag 08 december 2008 @ 13:47:
Dank je, dat is ook wat ik verwachte... ik las ergens ook iets over een formulier om te tekenen na de schouw? Dat heeft die verkopende makelaar ook, of moet ik zoiets zelf regelen (we hebben geen aankoopmakelaar)?
Als koper heb je ook weinig belang om iets te tekenen en andersom ook niet echt aangezien een schouw erg oppervlakkig is en direct afgekaart dienen te worden voor/bij de overdracht bij de notaris.
Volgens mij moet het zelfs bij dezelfde Notaris, als jij je Hypotheek akte namenlijk niet tekend heb je geen geld, en als je geen geld hebt kan de notaris het eigendom niet overhevelen.Raymond schreef op maandag 08 december 2008 @ 14:16:
Ik heb ff een hele domme vraag, maar ik zit op mijn werk en kan mijn informatie thuis er niet op naslaan, dus val ik jullie er even mee lastig
Voor het tekenen bij de schouw: Wij hebben idd ook alleen een papier getekend met de Gas/Water/Electra standen. In de koopakte staat dan volgens mij ook dat het goed geleverd is op de manier zoals afgesproken. Dus als er iets niet klopt moet je dat bij de notaris op laten nemen lijkt mij.
Verwijderd
Het hoeft absoluut niet bij de zelfde notaris. Er bestaat ook nog zoiets als een volmacht.rwb schreef op maandag 08 december 2008 @ 18:22:
[...]
Volgens mij moet het zelfs bij dezelfde Notaris, als jij je Hypotheek akte namenlijk niet tekend heb je geen geld, en als je geen geld hebt kan de notaris het eigendom niet overhevelen.
Voor het tekenen bij de schouw: Wij hebben idd ook alleen een papier getekend met de Gas/Water/Electra standen. In de koopakte staat dan volgens mij ook dat het goed geleverd is op de manier zoals afgesproken. Dus als er iets niet klopt moet je dat bij de notaris op laten nemen lijkt mij.
Zoals RWB het uitlegde is zoals het mij ook bijstaat. Eerst met de verkopende partij de koopakte ondertekenen zodat het huis jouw eigendom wordt (stap A ), daarna direct de hypotheekakte tekenen om je huis in hypotheek te geven aan de financieringsinstelling (stap B ).
Het geld van de hypotheek (stap B ) wordt toch ook voor het tekenen van de koopakte (stap A) op de rekening van de notaris gestort? Hoe zou je dit willen zien met meerdere notarissen?
Verwijderd
Het wil niet zeggen dat wanneer het jullie zo bijstaat het dan ook daadwerkelijk zo is.Question Mark schreef op maandag 08 december 2008 @ 18:54:
Eem volmacht is toch alleen een regeling waarmee een derde persoon uit naam van iemand anders optreed? Wat heeft dat te maken met de notaris waar de aktes worden ondertekend?
Zoals RWB het uitlegde is zoals het mij ook bijstaat. Eerst met de verkopende partij de koopakte ondertekenen zodat het huis jouw eigendom wordt (stap A ), daarna direct de hypotheekakte tekenen om je huis in hypotheek te geven aan de financieringsinstelling (stap B ).
Het geld van de hypotheek (stap B ) wordt toch ook voor het tekenen van de koopakte (stap A) op de rekening van de notaris gestort? Hoe zou je dit willen zien met meerdere notarissen?
Je hoeft niet bij de transportakte aanwezig te zijn. Dit kan ook bij volmacht. De wet schrijft wel voor dat je aanwezig moet zijn bij de hypotheekakte. De hypotheekakte wordt pas gepasseerd op het moment dat de transportakte is gepasseerd.
Dus de transportakte kan bij volmacht om vervolgens bij een andere notaris de hypotheekakte te passeren.
Ik claim ook nergens dat dat de waarheid is.Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 19:06:
[...]
Het wil niet zeggen dat wanneer het jullie zo bijstaat het dan ook daadwerkelijk zo is.
De conclusie in de laatste regel volg ik even niet. Je stelt dat iemand anders de transportakte middels een volmacht mag ondertekenen, dus mag de hypotheekakte bij een andere notaris? Misschien heb je wel gelijk, maar ik kan me niet voorstellen dat er veel tijd tussen het passeren van beide aktes mag zitten.Je hoeft niet bij de transportakte aanwezig te zijn. Dit kan ook bij volmacht. De wet schrijft wel voor dat je aanwezig moet zijn bij de hypotheekakte. De hypotheekakte wordt pas gepasseerd op het moment dat de transportakte is gepasseerd.
Dus de transportakte kan bij volmacht om vervolgens bij een andere notaris de hypotheekakte te passeren.
Je hebt immers het geld van de hypotheek nodig om de koopakte uberhaubt te kunnen laten passeren.
Edit: je hebt gelijk
zie: http://hypotheek.qasa.nl/notaris/
Alhoewel dit niet noodzakelijk is, worden de transportakte en hypotheekakte vaak op dezelfde dag bij de notaris gepasseerd. De notaris zorgt ervoor dat de getekende transportakte en de getekende hypotheekakte worden ingeschreven bij het register van het kadaster. Dit register is openbaar en iedereen kan vaststellen, door het register te controleren, dat de woning inderdaad uw eigendom is en dat een derde (namelijk de hypotheekaanbieder) een recht van hypotheek op uw woning heeft.
[ Voor 21% gewijzigd door Question Mark op 08-12-2008 19:13 ]
Verwijderd
Question Mark schreef op maandag 08 december 2008 @ 19:10:
[...]
Ik claim ook nergens dat dat de waarheid is.
In dit geval is het voor de vragensteller een beetje vervelend dat hij iets serieus vraagt en er meteen twee reageren "ik denk" of "het staat mij bij".
Het is een forum, iedereen heeft 'wat' bij te dragen. Niet iedereen kan alles 100% volledig weten, dus waarom is een 'volgens mij' antwoord minder behulpzaam?Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 19:27:
[...]
offtopic:
In dit geval is het voor de vragensteller een beetje vervelend dat hij iets serieus vraagt en er meteen twee reageren "ik denk" of "het staat mij bij".
Verwijderd
Wat is er behulpzaam aan het geven van een antwoord waarvan je niet weet of het zo is of niet?Outerspace schreef op maandag 08 december 2008 @ 22:14:
[...]
Het is een forum, iedereen heeft 'wat' bij te dragen. Niet iedereen kan alles 100% volledig weten, dus waarom is een 'volgens mij' antwoord minder behulpzaam?
2500 euro? Weet je het zeker? Ik vind dat voor een aankoopmakelaar wel heel erg veel! Mijn aankoopmakelaar was iets van 900 euro, als ik ook nog een hypotheek zou nemen 50 procent korting. Taxatierapport viel niet binnen het bedrag, dat viel er buiten. Maar dan nog een verschil!Schaapmed schreef op maandag 08 december 2008 @ 14:39:
Ik heb een aankoop makelaar in de hand genomen. Dit kost ongeveer 2500 euro (no cure no pay) en die kan je adviseren met wat er nog verandert /verbouwd moet worden aan het huis en waar hij eventueel wat kan afdingen. Erg handig scheelt soms echt duizenden euro's.
"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"
Misschien dat het dan toch een keertje rond komt
Hangt af van het huis en de omstandigheden van de verkoper.ucchan schreef op woensdag 10 december 2008 @ 21:35:
Is het ook raar een openingsbod te doen dat onder de WOZ-waarde ligt?
WOZ waarde is gebaseerd op vergelijkbare woningen, en dus niet op de specifieke kenmerken van het huis. Zit er een oude badkamer, keuken, CV ketel en enkel glas in? Dan is het huis waarschijnlijk minder waard dan de "vergelijkbare woningen" waarop WOZ taxatie is bepaald. Is alles mooi en nieuw, dan is de waarde van het huis juist een stuk boven WOZ.
Verder is de onderhandelingspositie van de verkoper bepalend voor jouw bied-strategie. Echtscheiding o.i.d. waardoor ze er graag vanaf willen? Staat al een tijdje te koop en geen andere bieders in zicht? Gewoon heel laag bieden. Stabiele situatie van de verkopers en geen haast om te verkopen? Dan moet je wat hoger bieden.
Bij nieuwbouw is het gebruikelijk dat de projectontwikkelaar de bouwrente voorschiet, maar uiteindelijk de koper dit betaalt (net alsof de koper zelf het huis laat bouwen). Of je vroeg of laat instapt is daarin geen factor.Reinier schreef op donderdag 11 december 2008 @ 00:31:
Heeft iemand ervaring met een nieuwbouwhuis kopen dat al bijna klaar is? Is het normaal om de bouwrente van de afgelopen anderhalf jaar alsnog te moeten betalen of biedt dat misschien onderhandelingsruimte? Ik zou het niet erg vinden als dat bedrag van de prijs af zou gaan
Maar in de huidige markt is alles onderhandelbaar lijkt me
Je moet wel even kijken hoe het fiscaal zit. Is bouwrente niet aftrekbaar? In dat geval kun je beter een paar duizend euro van de vraagprijs afhalen i.p.v. de bouwrente.
De hypotheekrente wordt nu trouwens ook weer verlaagd. De Rabo zit alweer tot 0,33% lager dan een maand terug.
Bedankt voor de tip. De vraagprijs is echter al flink gedaald (meer dan 50.000 euro) dus ik vraag me af of er nog veel rek in zit.t_captain schreef op donderdag 11 december 2008 @ 07:59:
[...]
Bij nieuwbouw is het gebruikelijk dat de projectontwikkelaar de bouwrente voorschiet, maar uiteindelijk de koper dit betaalt (net alsof de koper zelf het huis laat bouwen). Of je vroeg of laat instapt is daarin geen factor.
Maar in de huidige markt is alles onderhandelbaar lijkt me
Je moet wel even kijken hoe het fiscaal zit. Is bouwrente niet aftrekbaar? In dat geval kun je beter een paar duizend euro van de vraagprijs afhalen i.p.v. de bouwrente.
Het blijkt inderdaad dat de bouwrente fiscaal aftrekbaar is (dat wil zeggen, de uitstelrente, niet de rente over vervallen termijnen). Als je de bouwrente meefinanciert is de hypotheekrente over dat deel van de hypotheek niet aftrekbaar. Ik moet dus goed narekenen wat het handigst en, onder de streep, het voordeligst is.
Vorige week was Van der Laan nog tegen dergelijke maatregelen: http://www.nu.nl/economie...lan-voor-woningmarkt.htmlTrailBlazer schreef op donderdag 11 december 2008 @ 10:10:
Ik las gisteren dan de NHG verhoogd gaat worden naar 350000 euro. Wel relaxed want dan val ik opeens wel binnen de NHG grens. Ik vraag me af of dan ook die grens van 4,5 keer je bruto jaarsalaris gehandhaafd blijft. Dat red ik namelijk niet. (zit rond de 5)
Bericht van het AD
http://www.ad.nl/economie...d_deze_week_een_feit.html
[ Voor 15% gewijzigd door TrailBlazer op 11-12-2008 10:43 ]
Die 4.5 is ook geen vaste norm. Het is het gevolg van een norm over de verhouding tussen besteedbaar inkomen en woonlasten, die bij modale gezinsinkomens ongeveer op 4.5 uitkomt.TrailBlazer schreef op donderdag 11 december 2008 @ 10:42:
Ik kan op die site van de NHG nergens vinden dat je max 4,5 keer je brutosalaris mag lenen voor de NHG.
[...]
In het algemeen: hoe hoger je inkomen, hoe hoger de factor.
http://www.nhg.nl/documen...&w2008-corr%20p16scvm.pdfTrailBlazer schreef op donderdag 11 december 2008 @ 10:42:
Ik kan op die site van de NHG nergens vinden dat je max 4,5 keer je brutosalaris mag lenen voor de NHG. Overigens zolang er zoveel beweging is in de hypotheekmarkt denk ik niet dat er veel beweging in de huizenmarkt komt. De trend lijkt naar beneden te zijn dus iedereen blijft zitten totdat dat zich weer stabilliseert.
Bericht van het AD
http://www.ad.nl/economie...d_deze_week_een_feit.html
En dan de bijlage "financieringslasten". Daarin staat een percentage wat je van je inkomen mag besteden aan de financiering.
Ik snap hem denk ik wel als je 55000 brutoe verdiend en de rente is tussen de 5,5 en 6 % dan mag je jaarlijks max 36% van die 55000 (19800) aan je hypotheek kwijt zijn.
[ Voor 35% gewijzigd door TrailBlazer op 11-12-2008 11:09 ]
En zoals t_captain aangeeft: grosso modo komt het erop uit dat je een hypotheek kan afsluiten van 4,5x je jaarinkomen.
Bij een toetsinkomen van 61K en een rente tussen 5 en 5,5% mag je dus 36,3% van je inkomen aan de financiering besteden. Als ik de uitleg goed begrijp, is dat dus goed 22K. Dan moet je alleen gaan uitvogelen hoeveel hypotheek dat is
Verkopers akkoord met ons laatste bod
Huis!
Gefeliciteerd johKeida schreef op donderdag 11 december 2008 @ 15:39:
Hoppa!
Verkopers akkoord met ons laatste bod
Huis!
Nu de rest nog ........
heh, thanksOuterspace schreef op donderdag 11 december 2008 @ 16:17:
[...]
Gefeliciteerd joh![]()
Nu de rest nog ........
psies, zoals alle romslomp en verbouwen
vandaag eerste bod uitgebracht op een huis. Dit per email gedaan zodat de emoties wegblijven en daarin dus bod + ontbindende voorwaarden in gezet.... verder dat er gereageerd kan worden per email.
Maar jullie raden het al, ik word gebeld door de makelaar. Niet opgenomen en voicemail laten inspreken. Tevens krijg ik een email dat ze mij niet konden bereiken.
Ze willen het bod met mij bespreken voordat ze het gaan overleggen met de zoon van de eigenaars. Verder had ik er ook in gezet dat ik vandaag 18.00 een reactie verwacht. Hier gaf de makelaar ook aan dat ze dit op korte termijn vond.
Wat moet ik doen ?!?! Reageren per mail.... of bellen...

Is toch wat handiger communiceren dan over en weer op e-mail. Geef de makelaar ook de kans het op een fatsoenlijke manier te bespreken lijkt mij...
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Je moet gewoon zorgen dat je over alle beslissingen goed nadenkt, en dus niet meteen aan de telefoon beslist.
Ik liet haar mijn voicemail inspreken omdat ik niet meteen alles bijdehand had qua papieren (zit op mijn werk) dus ik wilde eerst weten wat ze te vertellen had.
Verder heb ik teruggebeld om de punten te bespreken en de situatie uitleggen dat ze vandaag 18.00 te strikt vond. Akkoord bevonden en na het weekend belt ze mij terug met eventueel tegenbod of afwijzing (is namelijk een openingsbod).
Lijkt me de juiste gang van zaken. Jij kunt natuurlijk van alles eisen bij je bod, het is aan de verkoper om dat te accepteren of niet. Het is weer aan jou om de eisen van de verkoper bij een eventueel tegenbod te accepteren of niet.SeeS schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 13:35:
bedankt voor de reacties hierboven.
Ik liet haar mijn voicemail inspreken omdat ik niet meteen alles bijdehand had qua papieren (zit op mijn werk) dus ik wilde eerst weten wat ze te vertellen had.
Verder heb ik teruggebeld om de punten te bespreken en de situatie uitleggen dat ze vandaag 18.00 te strikt vond. Akkoord bevonden en na het weekend belt ze mij terug met eventueel tegenbod of afwijzing (is namelijk een openingsbod).
Zit nu ongeveer op 8% onder de vraagprijs.. 10% kon natuurlijk ook nog wel, maar dan zat ik onder een psychologische grens die de verkoper vast wel wil horen.
De makelaar vond het een 'voorzichtig' bod, maar gaat 'm voorleggen. Het huis staat al 5 maanden te koop, ik heb een bepaald bedrag in m'n hoofd waar ik niet boven wil zitten dus we wachten het af. Willen ze 'm niet kwijt voor wat ik in m'n hoofd heb, jammer dan, zat huizen te koop. M'n vriendin wil 'm erg graag hebben, ik ben er wat koeler in (ben ik meestal wel), waardoor ik misschien wat beter kan handelen en niet te snel te hoog ga bieden. Na het weekend hoor ik meer... uiteraard gaan ze niet akkoord, maar ben benieuwd naar het tegenbod.
We zijn het niet geworden, het huis is eind vorige week verkocht en niet aan onsReinier schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 19:24:
Zo, wij zijn ook ineens in de race voor een nieuwbouwhuis, een hoekwoning die over een paar maanden opgeleverd wordt. Terwijl we helemaal niet op zoek waren, eigenlijk

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
- NAC Breda -
Heb al direct ook een eindbod ingezet want ik had al snel antwoord van de makelaar toen de onderhandelingen waren begonnen (misschien 10 minuten later). Soms kan het best vlot gaan. Morgen hoop ik uitsluitsel te hebben, als ze niet akkoord zijn, zijn ze goed gek. Zeker in deze periode.
En dan mag de papierhandel gaan beginnen. Maar eerst maar eens morgen afwachten.
We zouden een lening kunnen krijgen op 25 jaar tegen een vaste rentevoet van 4.89%.
Een vaste rentevoet zouden we altijd nemen omwille van de zekerheid, een hypotheek afkopen op het moment dat de rente drastisch zakt kan altijd.
Voor hetgeen we op het oog hebben zou de netto hypotheek uitkomen op 715€/maand voor de eerste 10 jaar, daarna op 771€ voor de volgende 15 jaar. Dit komt omdat je de eerste 10 jaar meer fiscaal voordeel hebt dan erna. Dit is volledig met onze eigen middelen en het app is ook volledig afbetaald na 25 jaar. Het zou kunnen dat mijn pa nog een deel bijlegt, maar dat moet nog besproken worden.
Voor een duplex nieuwbouwapp van 125m² en 25m² terras is dit nog een mooie prijs denk ik. Indien we akkoord gaan (woensdag bezichtiging + info) dan kunnen we nog gaan rondshoppen in de hoop een goedkopere hypotheek te krijgen.
Engineer Stewie schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 08:06:
Ik heb gisteren een verkennend gesprek gehad met de bank (werkwijze in België).
We zouden een lening kunnen krijgen op 25 jaar tegen een vaste rentevoet van 4.89%.
Een vaste rentevoet zouden we altijd nemen omwille van de zekerheid, een hypotheek afkopen op het moment dat de rente drastisch zakt kan altijd.
[...]
Over het afkopen van je hypotheek: hou wel rekening met een forse boeterente wanneer je dat wil doen. Die boeterente is gebaseerd op het verlies van de bank. Als de rente bijvoorbeeld de komende drie jaar zakt van 4.89% naar 3.89%, dan maakt de bank een winst van 1% op jouw hypotheek t.o.v. de op dat moment actuele rentestand.
Als je in die situatie de hypotheek wil inlossen of oversluiten (met nog 22 jaar te gaan), wil de bank die 1% verschil x 22 = 22% gecompenseerd hebben.
Die 22% toekomstige winst noet nog worden teruggerekend naar netto contante waarde, dan is het nog 14 a 15%. Ten tweede is het uitstaande bedrag van een annuiteitenhypotheek aflopend. De boeterente betreft dus zo'n 14% van het gemiddelde uitstaande bedrag over de resterende 22 jaar. Reken op 9 a 10% van de oorspronkelijke hypotheeksom.
Als je in die situatie zou oversluiten, zouden je maandlasten wel omlaag gaan (een kwart minder rente betalen t.o.v. 10% hogere hypotheekschuld = minder rente betalen), maar die 10% extra schuld moet ook nog worden ingelost.
Ik zou nooit het achterste van je tong laten zien eerlijk gezegd. Indien je aangeeft wat je uiterste is mag je driemaal raden wat je bod dan minimaal wordt. Neem ook in gedachte dat de makelaar (verkoop althans) daar zit om zijn client te vertegenwoordigen en zijn provisie vaak een x% van de verkoopprijs is. Maw hoe hoger het eindbod hoe beter voor hemzelf.JK schreef op maandag 15 december 2008 @ 20:48:
Mijn bod vonden ze te weinig, iets meer geboden en toen gingen de onderhandelingen in.
Heb al direct ook een eindbod ingezet want ik had al snel antwoord van de makelaar toen de onderhandelingen waren begonnen (misschien 10 minuten later). Soms kan het best vlot gaan. Morgen hoop ik uitsluitsel te hebben, als ze niet akkoord zijn, zijn ze goed gek. Zeker in deze periode.
En dan mag de papierhandel gaan beginnen. Maar eerst maar eens morgen afwachten.
Maar misschien gaan ze wel niet akkoord met het bod hoor, jammer dan, volgende woning graag
Vanmiddag hoor ik het.
[ Voor 8% gewijzigd door JK op 16-12-2008 10:23 ]
Niet lullig bedoelt, maar de meeste moeten voor een paar duizend euro een week of enkele weken werken. Ligt het stukje onderhandelen niet in het voordeel van je eigen beurs? Misschien dat je nu dan wel vd spanning af bent omgekeerd gaat het wel tenkoste van jezelf.JK schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 10:22:
Het echte achterste van m'n tong ligt nog wel een stukje hoger hoor, maar ik heb een bepaald bedrag in m'n hoofd wat ik uit wil geven aan een woning/hypotheek en specifiek voor deze woning. Als ik zou gaan onderhandelen ipv nu het eindbod zou ik waarschijnlijk hoger uitkomen. Geen zin om constant dagen lang te ouwehoeren daar is het verschil ook te klein voor.
Maar misschien gaan ze wel niet akkoord met het bod hoor, jammer dan, volgende woning graag![]()
Vanmiddag hoor ik het.
Verder idd is het een kwestie van wachten al gaat het kopen van normaal wel erg snel.
En doe ik het nu fout, dan bij m'n volgende koophuis over vele jaren, dan hopelijk goed
Maargoed je betaalt zelf voor een woning wat je 'm waard vind... en nu moet ik zeggen dat het bod waarin we begonnen met de onderhandelingen en het eindbod, dat daar precies 5000 euro tussen zit, in mijn ogen niet een hele grote stap. Of wel?
Hij gaat nu kijken of de vraagprijs reeel is, en dan in overleg met ons een bod doen.
- NAC Breda -
Er is al heen en weer geboden, en zoals het er nu naar uitziet komt dat allemaal wel rond.
Nu nog hopen dat we de papieren rompslomp gaan overleven
- NAC Breda -
superB
Dit topic is gesloten.