Die 2500 gaat je precies 1 tientje meer in de maand kosten bij een rente van 5%. Als je daarom een huis laat schieten wilde je hem volgens mij toch al niet? Of denk ik nou heel raar?
Het kost inderdaad een tientje, maar ik trek ergens een grens en die probeert de verkopend makelaar te overschrijden. Zo kan je door blijven gaan, er moet nog het een en ander gebeuren aan het huis en er zijn leukere/mooiere/completere huizen voor hetzelfde geld of minder, maar die liggen op een veel ongunstigere locatie. Daarnaast kan ik dat tientje per maand weer gebruiken voor andere dingen
De woning staat 5 maanden te koop, vraagprijs is na 3 maanden met 1500 euro verlaagd. Nu bied ik 7500 euro minder dan de huidige vraagprijs, maar de verkoper wil dus maar 5000 euro zakken met zn huidige vraagprijs. Voor hem dus ook een kleine moeite om iets meer te zakken na 5 maanden lijkt me.
Daarnaast via kadaster zijn koopsom opgevraagd, bekeken wat hij aan de woning heeft gedaan (vrijwel niets, een vloertje, niet eens buitenkant geschilderd, wat echt nodig is) en wil er dan 40.000 euro op verdienen in 3 jaar tijd. Met de gemiddelde stijging van de waarde per jaar kom ik iets onder mijn eindbod uit.
Kwestie van principe dus, was de woning nog wat completer, dan had ik er meer voor over gehad.
Maargoed, ik hoor het morgen wel en anders donderdag weer 2 nieuwe bezichtigingen
De woning staat 5 maanden te koop, vraagprijs is na 3 maanden met 1500 euro verlaagd. Nu bied ik 7500 euro minder dan de huidige vraagprijs, maar de verkoper wil dus maar 5000 euro zakken met zn huidige vraagprijs. Voor hem dus ook een kleine moeite om iets meer te zakken na 5 maanden lijkt me.
Daarnaast via kadaster zijn koopsom opgevraagd, bekeken wat hij aan de woning heeft gedaan (vrijwel niets, een vloertje, niet eens buitenkant geschilderd, wat echt nodig is) en wil er dan 40.000 euro op verdienen in 3 jaar tijd. Met de gemiddelde stijging van de waarde per jaar kom ik iets onder mijn eindbod uit.
Kwestie van principe dus, was de woning nog wat completer, dan had ik er meer voor over gehad.
Maargoed, ik hoor het morgen wel en anders donderdag weer 2 nieuwe bezichtigingen
Gestegen?inXs schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 20:04:
Kreeg net een bericht van mijn adviseur dat de hypotheekrente weer gestegen is, ofwel wij gaan morgen de offerte tekenen tegen de laatste rente die stond (5,35%), levenhypotheek, 10 jaar vast. Wij begonnen met 5,8%, maar hij heeft de offerte net zo lang ververst tot dit moment. Ik moet zeggen dat ik hem gewoon vertrouw, maar dat ik het toch fijn vind dat we iets gaan tekenen
Rente is weer gedaald hoor. Ik denk dat je nu toch echt al wel onder de 5 moet kunnen krijgen voor jouw situatie.
Met 2500 kan je heel wat potten verf, meubeltjes of een knoert van een plasma halen.André schreef op woensdag 17 december 2008 @ 00:25:
Die 2500 gaat je precies 1 tientje meer in de maand kosten bij een rente van 5%. Als je daarom een huis laat schieten wilde je hem volgens mij toch al niet? Of denk ik nou heel raar?
We hebben uiteraard zonder NHG, anders is het inderdaad onder de 5% (we zitten op 4,7X ons jaar salaris meen ik). Ook zitten we op 115% executiewaarde, het huis is nagenoeg casco, dus de hypotheek is al opgeplust. De rente is vorige week inderdaad gedaald, maar onze adviseur kreeg gisteravond een rentestijging binnen. Ook gaan wij aankomende vrijdag 14dagen op vakantie en met alle feestdagen in het oog, wordt het lastig om in die tijd snel te kunnen handelen en evt tekenen. Ook zijn we gestart met 5,8% rente, ofwel voor ons zit er al een behoorlijk voordeel uit. Overigens is 15 januari de geplande passage, dan is namelijk de bouwvergunning onherroepelijk verklaard, vanaf die tijd gaan we dus ook bouwrente betalen.. Die is zolang we niet gepasseerd hebben 7%. Ofwel op een gegeven moment is het niet meer rendabel om te wachten, tenzij de rente echt zeker weten nog veel gaat dalen, maar dat kan denk ik niemand met zekerheid zeggen.Keida schreef op woensdag 17 december 2008 @ 07:27:
[...]
Gestegen?
Rente is weer gedaald hoor. Ik denk dat je nu toch echt al wel onder de 5 moet kunnen krijgen voor jouw situatie.
Wij hebben overigens nationale nederlanden, in deze tabel (overigens niet onze adviseur) http://www.hypotheker.nl/...+rentestanden/default.htm
staat hij zelfs bij 10jaar vast en 125% executiewaarde op 5,45% (nogmaals, bij een levenhypotheek).
We hebben voor een levenhypotheek gekozen, vanwege de flexibiliteit, makkelijk veel aflossen in 1x, redelijk makkelijk ons aflossingsbedrag verhogen en blijkbaar ook "makkelijker" om een hypotheek bij te krijgen. We hebben overigens 85% aflossing en 15% aflossingsvrij.
superB
Het kost je uiteindelijk natuurlijk een stuk meer dan 2500André schreef op woensdag 17 december 2008 @ 00:25:
En je kan het ook omdraaien, als je de verkoop op 2500 laat schieten wilde je het huis al niet kwijt?
Ik ben het wel met JK eens, als je een bovengrens stelt moet je je daar ook aan houden. Zeker als het huis niet zo uniek is dat je geen ander gelijkend huis kunt vinden.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
draai het eens om... laten die verkopers (misschien juist in deze tijd?) hun huis schieten voor €2500 ? Ik zou dan ook voet bij stuk houden, je hebt een bedrag in je hoofd en dat is de max...André schreef op woensdag 17 december 2008 @ 00:25:
Update verder van onze kant: verder handelen we nu de zaken telefonisch af, ik gebruikte eerst de email om mijn voorwaarden op papier kenbaar te maken en zodat ik zeker van mezelf wist dat ik niks vergat bij het eerste openingsbod.
Dat terzijde dus, gisteren tegenvoorstel gedaan. Zit nu nu nog gat tussen van €15.000, huis staat 7 maanden te koop, oudere mensen zitten erin (overwaarde hebben ze dus al), hebben al ander huisje (gelijkvloers) , aanvaarding is 1e kwartaal 2009, wij huren dus dat is voor hun OOK een voordeel. Verder vertelt dat onze rek er redelijk uit begint te raken, zodat de verkopers weten waar ze aan toe zijn ...
Trouwens bij onze 2de bezichtiging was een vriend van ons mee (die bedr. makelaar is) en die ontdekte nog andere kleine dingen (denk aan plafond wat zachtboard is, dus brandgevaarlijk wat vervangen moet worden) en nog diverse andere kleine dingetjes. Dit gisteren ook vertelt aan de verkopende makelaar.
Ben benieuwd wat hun tegenbod wordt en ik verwacht nu dat zij gaan vertragen, in de hoop nog wat kijkers te trekken en ons te laten 'zweten' .

Gisteren een teleurstellende eerste bezichtiging gehad.
Appartement opzich was mooi en goed opgebouwd, maar de afwerking was om te janken.
Witte vloer met roze (totaal andere lengte enzo) plinten, geen enkele muur recht. 4 binnendeuren gingen niet dicht, barst in het plafond van één van de slaapkamers, stukjes parket niet gelegd in de hoeken (te moeilijk?), plinten van het parket recht afgezaagd ipv onder verstek en niet aansluitend tegen de muur, tegels van de badkamer helemaal scheef en GEEN ventilatie terwijl dat toch verplicht is. De ventilatie moest de koper ook maar regelen.
Makelaar gaf zelf toe dat het niet netjes was en dat ik er veel verlies zou op hebben met een verkoop over 7-10 jaar in gedachte. Het moet niet echt veel opbrengen, maar wil zeker geen verlies lijden.
De eigenaar dacht wss snel geld te cashen, maar met de huidige "crisis" lijkt het of de appartementen voorlopig onverkocht zullen blijven.
Nee, ik had iets anders verwacht van een nieuwbouw app.
Maar niet getreurd, zaterdag gaan we een ander nieuwbouwapp en een bestaand (2001) bekijken.
Appartement opzich was mooi en goed opgebouwd, maar de afwerking was om te janken.
Witte vloer met roze (totaal andere lengte enzo) plinten, geen enkele muur recht. 4 binnendeuren gingen niet dicht, barst in het plafond van één van de slaapkamers, stukjes parket niet gelegd in de hoeken (te moeilijk?), plinten van het parket recht afgezaagd ipv onder verstek en niet aansluitend tegen de muur, tegels van de badkamer helemaal scheef en GEEN ventilatie terwijl dat toch verplicht is. De ventilatie moest de koper ook maar regelen.
Makelaar gaf zelf toe dat het niet netjes was en dat ik er veel verlies zou op hebben met een verkoop over 7-10 jaar in gedachte. Het moet niet echt veel opbrengen, maar wil zeker geen verlies lijden.
De eigenaar dacht wss snel geld te cashen, maar met de huidige "crisis" lijkt het of de appartementen voorlopig onverkocht zullen blijven.
Nee, ik had iets anders verwacht van een nieuwbouw app.
Maar niet getreurd, zaterdag gaan we een ander nieuwbouwapp en een bestaand (2001) bekijken.
Toen ik dit las dacht ik: zal wel jaren 50/60 appartement zijn..... WTF....nieuwbouw?Engineer Stewie schreef op donderdag 18 december 2008 @ 08:07:
Gisteren een teleurstellende eerste bezichtiging gehad.

lol same here.JAHRASTAFARI schreef op donderdag 18 december 2008 @ 08:20:
[...]
Toen ik dit las dacht ik: zal wel jaren 50/60 appartement zijn..... WTF....nieuwbouw?
Update van mij: gisteren gebeld door de makelaar waarin ze met een tegenbod kwamen. Niet echt onder de indruk (namelijk 3.000 eraf). Ze zitten nu 7.000 onder de vraagprijs. Wel vertelde ze dat ook bij hun de rek eruit begint te raken (lol, pcies hetzelfde wat ik eerder tegen hun vertelde... )
Vandaag laten we voor wat het is, morgen gaan we een eindbod doen wat dan 7.000 verschil oplevert tussen hun laatste voorstel en mijn eindbod. Aangezien ze aangaf dat er nog wat rek in zit, zit er dan naar mijn mening een gat tussen van € 5000.
Wat zouden jullie (als huizenbezitters) hiervan denken ? Overwaarde heb je DIK eruit, je hebt al een ander appartement, je wilt er vanaf, 7 maanden te koop (zie rest van de punten eerder mijn post) EN wij zijn de enigen die de afgelopen tijd hebben gekeken (en geboden). Overwaarde zal voor hun rond de ton zijn.... laten jullie dit schieten (voor € 5.000) ??
Waarschijnlijk zijn ze er bij de hypotheek voor hun nieuwe woning van een bepaalde verkoopprijs uitgegaan; m.a.w. hun nieuwe hypotheek is te laag vandaar dat de rek eruit is. Maar dat is natuurlijk niet jouw probleemSeeS schreef op donderdag 18 december 2008 @ 09:05:
[...]
Wat zouden jullie (als huizenbezitters) hiervan denken ? Overwaarde heb je DIK eruit, je hebt al een ander appartement, je wilt er vanaf, 7 maanden te koop (zie rest van de punten eerder mijn post) EN wij zijn de enigen die de afgelopen tijd hebben gekeken (en geboden). Overwaarde zal voor hun rond de ton zijn.... laten jullie dit schieten (voor € 5.000) ??
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Als je het niet dramatisch vind om het huis mis te lopen ( Jammer natuurlijk altijd ), zou ik inderdaad dat laatste bod doen en daarna niet meer reageren. Mochten ze nu nee zeggen, heb je best kans dat ze over een maand toch nog bellen dat je het voor die prijs mag hebben.SeeS schreef op donderdag 18 december 2008 @ 09:05:
[...]
lol same here.
Update van mij: gisteren gebeld door de makelaar waarin ze met een tegenbod kwamen. Niet echt onder de indruk (namelijk 3.000 eraf). Ze zitten nu 7.000 onder de vraagprijs. Wel vertelde ze dat ook bij hun de rek eruit begint te raken (lol, pcies hetzelfde wat ik eerder tegen hun vertelde... )
Vandaag laten we voor wat het is, morgen gaan we een eindbod doen wat dan 7.000 verschil oplevert tussen hun laatste voorstel en mijn eindbod. Aangezien ze aangaf dat er nog wat rek in zit, zit er dan naar mijn mening een gat tussen van € 5000.
Als je er niet uit komt zou ik wel zeggen, dat ze mogen bellen als ze het tegen die prijs kwijt willen.
Het lijkt inderdaad alsof je in een goede positie zit. Zeker aangezien het je eerste huis is gewoon lekker rustig aan doen, en eventueel lekker verder kijken.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Maar goed, volgens mij zijn die mensen eind 70, in de 80 (gezien foto's van kinderen/kleinkinderen). Dan neem ik aan dat je gaat huren ? Anders kunnen je kinderen straks weer een huis verkopen, maar ik kan hier natuurlijk ook naast zitten....Spotmatic schreef op donderdag 18 december 2008 @ 09:09:
[...]
Waarschijnlijk zijn ze er bij de hypotheek voor hun nieuwe woning van een bepaalde verkoopprijs uitgegaan; m.a.w. hun nieuwe hypotheek is te laag vandaar dat de rek eruit is. Maar dat is natuurlijk niet jouw probleem
Zit nu ook weer te twijfelen ...

bedankt voor je reply. Tja, we vinden het allebei wel een heeeeel erg leuk huis en zouden het jammer vinden als het niet lukt. Maar aan de andere kant weten we ook dat er veel meer huizen zijn die later op ons pad komen... blijft lastig maar toch ook leuk een huis kopen --> m'n vriendin zei gisteren: 'Als het lukt dan kopen we de komende jaren geen huis meerrwb schreef op donderdag 18 december 2008 @ 09:33:
[...]
Als je het niet dramatisch vind om het huis mis te lopen ( Jammer natuurlijk altijd ), zou ik inderdaad dat laatste bod doen en daarna niet meer reageren. Mochten ze nu nee zeggen, heb je best kans dat ze over een maand toch nog bellen dat je het voor die prijs mag hebben.
Als je er niet uit komt zou ik wel zeggen, dat ze mogen bellen als ze het tegen die prijs kwijt willen.
Het lijkt inderdaad alsof je in een goede positie zit. Zeker aangezien het je eerste huis is gewoon lekker rustig aan doen, en eventueel lekker verder kijken.
[ Voor 39% gewijzigd door SeeS op 18-12-2008 09:52 ]
dubbel
[ Voor 99% gewijzigd door SeeS op 18-12-2008 09:51 . Reden: dubbel post ]
Bij mij schiet het ook nog niet op, gister weer gebeld, maar niets nieuws. Nog steeds zelfde prijs en we moesten maar proberen om bij elkaar te komen met de prijs. Ik ga geen stap hoger, geen cent en ondertussen ga ik vanmiddag weer naar 2 andere woningen kijken waarvan er eentje ons erg aanspreekt, completer (2e toilet, mooiere keuken, nettere tuin, mooiere badkamer) is dan de woning waarop we hebben geboden en waarvan de vraagprijs 2500 euro ligt onder dat van de woning die we in eerste instantie willen hebben. Het is gewoon een spelletje om toch meer te krijgen, maar eindbod is eindbod, meer vind ik dat huis niet waard.
Maargoed, foto's zeggen niet zoveel, dus vanmiddag weet ik echt of dat wat is. Lijkt dat ons wat, bel ik de verkopende makelaar van mijn huidige gewilde woning op en geef ik 'm tot morgen 18u de tijd om mijn eindbod te accepteren, anders ben ik weg en ga ik verder op deze woning. Aangezien de tegenpartij mijn eindbod niet heeft geaccepteerd, kan ik volgens mij zo op een ander huis bieden, al is het wel netjes om het eerst af te ronden.
Wordt vervolgd...
SeeS: Na 7 maanden zou ik ook graag dat huis kwijt zijn, maarja de makelaar probeert er gewoon ook veel voor te krijgen he, elke euro telt. Die van mij na 5 maanden doet ook nog moeilijk toch
Maargoed, foto's zeggen niet zoveel, dus vanmiddag weet ik echt of dat wat is. Lijkt dat ons wat, bel ik de verkopende makelaar van mijn huidige gewilde woning op en geef ik 'm tot morgen 18u de tijd om mijn eindbod te accepteren, anders ben ik weg en ga ik verder op deze woning. Aangezien de tegenpartij mijn eindbod niet heeft geaccepteerd, kan ik volgens mij zo op een ander huis bieden, al is het wel netjes om het eerst af te ronden.
Wordt vervolgd...
SeeS: Na 7 maanden zou ik ook graag dat huis kwijt zijn, maarja de makelaar probeert er gewoon ook veel voor te krijgen he, elke euro telt. Die van mij na 5 maanden doet ook nog moeilijk toch
Maak een plan en hou je eran 
Als je een max prijs in gedachten hebt en die is redelijk (niet onbelangrijk), dan moet je niet uit "hebberigheid" over je max prijs gaan bieden. Met dit soort bedragen denk je erg makkelijk over "een paar duizend euro", maar dat is wel veel geld. Die 5K waar jij het over hebt kan je ook gebruiken om een mooie badkamer te kopen, of je woonkamer helemaal in te richten enz.
Als je een max prijs in gedachten hebt en die is redelijk (niet onbelangrijk), dan moet je niet uit "hebberigheid" over je max prijs gaan bieden. Met dit soort bedragen denk je erg makkelijk over "een paar duizend euro", maar dat is wel veel geld. Die 5K waar jij het over hebt kan je ook gebruiken om een mooie badkamer te kopen, of je woonkamer helemaal in te richten enz.
Plan hebben we inderdaad, ons eindbod ligt namelijk ook nog lager dan onze max.prijs (verschil van € 2500)Raymond schreef op donderdag 18 december 2008 @ 09:53:
Maak een plan en hou je eran
Komt het verder geloofwaardig over als we straks ons eindbod neerleggen, zij waarschijnlijk dan met hun eindbod komen waar ik dan meteen / zelfde gesprek op reageer met een €1000 verhoging op mijn eindbod met de reactie 'dit is het, meer kunnen we niet' en met een geldigheid t/m maandag en indien ze dinsdag of later reageren dat het eerste eindbod geldt (en dan hopen dat ze toehappen).
Of voet bij stuk houden, met de kans dat het afketst en dat ze misschien een maand later wel bellen ...
@ JK, suc6 ermee
Een eindbod is een eindbod, dan moet je niet daar nog eens 1000 bovenop doen. Dan kom je ongeloofwaardig over. Daarom ga ik ook niet de 1250 euro bijbetalen (omdat de makelaar de kosten wil delen). Het is maar 1250, maar dat is teveel voor de woning. Daarvoor kan ik de buitenkant schilderen wat moet gebeuren.
Ik zou dus 1 eindbod doen en take it or leave it. Gaan ze niet akkoord, geef dan aan dat indien ze het nog wel voor die prijs willen verkopen, dat je je dan aanbevolen houd. Verder gewoon afwachten...
Bij mij proberen ze ook meer geld uit me te trekken, ondanks het eindbod. Voor de 2e keer hetzelfde bedrag vragen vind ik ook maar raar. We wachten het wel af hoor... ik heb de tijd, hoef nergens heen omdat ik nu nog huur. Maar van te lang blijven jengelen over dezelfde prijs wordt ik wel een beetje zat, er constant omheen draaien. Ik snap wel wat het doel is, maar ik ben iemand die recht door zee is, (net als Rita
) en gewoon duidelijkheid wil.
Houd je in elk geval aan je eindbod, maar geef wel aan dat er echt daarna geen rek meer in zit.
Ik zou dus 1 eindbod doen en take it or leave it. Gaan ze niet akkoord, geef dan aan dat indien ze het nog wel voor die prijs willen verkopen, dat je je dan aanbevolen houd. Verder gewoon afwachten...
Bij mij proberen ze ook meer geld uit me te trekken, ondanks het eindbod. Voor de 2e keer hetzelfde bedrag vragen vind ik ook maar raar. We wachten het wel af hoor... ik heb de tijd, hoef nergens heen omdat ik nu nog huur. Maar van te lang blijven jengelen over dezelfde prijs wordt ik wel een beetje zat, er constant omheen draaien. Ik snap wel wat het doel is, maar ik ben iemand die recht door zee is, (net als Rita
Houd je in elk geval aan je eindbod, maar geef wel aan dat er echt daarna geen rek meer in zit.
Het was wel degelijk nieuwbouw, ik kan er nog steeds niet goed bij wat ik gezien heb.JAHRASTAFARI schreef op donderdag 18 december 2008 @ 08:20:
[...]
Toen ik dit las dacht ik: zal wel jaren 50/60 appartement zijn..... WTF....nieuwbouw?
Hoop dat het volgende wat beter meevalt, vooral het bestaande heeft op basis van de foto's en plannen mijn interesse gewekt.
Voor ons een goede ligging, grote woonkamer, keuken, gastentoilet, berging en terras (36m²) beneden plus nog een hoek om een kast voor schoenen en jassen te voorzien. 1 heel grote slaapkamer, 1 kinderkamer en een grote badkamer met douche, bad en toilet.
Verder zijn er 2 carports en een fietsenstalling en achteraan nog een vrij ruime tuin. Het is eigenlijk een groot huis kwa uitzicht opgedeeld in een gelijkvloers appartement en een duplex.
Voor onze plannen lijkt het perfect.
Een ander voordeel is dat het veel goedkoper is dan een nieuwbouw.
Het is met 165000€ al scherp geprijsd voor zijn grootte want het is 125m² zonder terras (36m²).
Het enige nadeel dat wij op dit moment zien is de kleine kinderkamer, maar ook daar zijn mogelijkheden met behulp van maatwerk.
Verder is er een kopergarantie wat wil zeggen dat het immo kantoor een "garantie" gedurende 16 maanden geeft op zowat alles wat stuk kan gaan aan het appartement.
Het is trouwens bedoeld voor max 10 jaar, dus tegen dat onze toekomstige kleine wat groter is zouden we al in een huis moeten wonen.
Welk bod zou je op zo een appartement doen? (Als het ons na de bezichtiging nog interesseerd ofc).
Ik denk dat tussen de vraagprijs en de waarde niet zo heel veel rek zit.
Ja er is natuurlijk niet een "goede" strategie. Je moet ook een beetje op je gevoel afgaan. Het belangrijkste is dat je eerst voor jezelf een gewenst en een maximaal bedrag bepaald.Engineer Stewie schreef op donderdag 18 december 2008 @ 14:12:
[...]
Welk bod zou je op zo een appartement doen? (Als het ons na de bezichtiging nog interesseerd ofc).
Ik denk dat tussen de vraagprijs en de waarde niet zo heel veel rek zit.
Aan de hand daarvan ga je je biedstrategie vast stellen.
Ik denk dat het vaak voorkomt dat ( als er uberhaupt een prijs overeengekomen word ) de uiteindelijke prijs midden tussen het openingsbod en de vraagprijs ligt.
Nieuwbouw is over het algemeen een koopsom en niet onderhandelbaar.
Alles is onderhandelbaar. Zeker als het al afgebouwd is. Dan durven ze nog bouwrente te vragen ook. Wordt het huis met de maand duurder. Populaire nieuwbouw woningen worden al verkocht voordat ze gebouwd worden. Ze wachten met bouwen totdat er er genoeg verkocht is zodat het kostendekkend is. Alles wat ze daarna verkopen is winst.
Het appartement waar ik over spreek is geen nieuwbouw maar is van 2001.Raymond schreef op donderdag 18 december 2008 @ 14:54:
Nieuwbouw is over het algemeen een koopsom en niet onderhandelbaar.
Ik zal eerst kijken of het mij interesseert.
Vanochtend een 2e bezichtiging gedaan. Gezien dat er wel het een en ander aan gedaan moet worden, qua achterstallig onderhoud. Buitenkant moet worden geschilderd, en er moeten 2 nieuwe Velux ramen in op zolder.
Na wat heen en weer gebel is er een bod gekomen. Huidige bewoners zijn akkoord gegaan. Dus dat is geregeld.
Huis is van 217k naar 202k gegaan. Dus dat is volgens mij wel een mooi bedrag.
Nu hopen dat de hypotheek geen problemen gaat geven.
Na wat heen en weer gebel is er een bod gekomen. Huidige bewoners zijn akkoord gegaan. Dus dat is geregeld.
Huis is van 217k naar 202k gegaan. Dus dat is volgens mij wel een mooi bedrag.
Nu hopen dat de hypotheek geen problemen gaat geven.
- NAC Breda -
Ik snap niet dat je eerst een bod gaat uitbrengen en daarna pas de hypotheek gaat regelen?
Ik heb eerst een zooi gesprekken met adviseurs gehad, wist bedrag en ben nu een beetje aan het orienteren.
Maar goed, ik zit niet op mijn max.
Ik heb eerst een zooi gesprekken met adviseurs gehad, wist bedrag en ben nu een beetje aan het orienteren.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Bij mij is het ook mooi, één van de twee huizen die ik heb bezichtigd is het echt helemaal.
Dus het eerste huis waarmee het eindbod maar niet wilde vlotten afgeketst en nu geboden op dit nieuwe huis, dus morgen hoor ik er van. Het huis is zelfs de vraagprijs waard, wat ik bij de vorige echt niet wilde geven. Wat ben ik dolblij dat bij het vorige huis die verkoper zo stug was en persé 2500 euro meer wilde hebben. Aan dat huis had ik veel werk, aan dit huis erg weinig en zoals ik al zei, keuken completer, badkamer completer, tuin netter etc. etc.
Enige 'nadeel' is dat we er pas over een paar maanden in kunnen, maar dan kan ik lekker doorsparen, vind ik ook niet erg, huur nu toch nog. Dat kan natuurlijk ook meehelpen in het uiteindelijke bod op de woning.
Dus het eerste huis waarmee het eindbod maar niet wilde vlotten afgeketst en nu geboden op dit nieuwe huis, dus morgen hoor ik er van. Het huis is zelfs de vraagprijs waard, wat ik bij de vorige echt niet wilde geven. Wat ben ik dolblij dat bij het vorige huis die verkoper zo stug was en persé 2500 euro meer wilde hebben. Aan dat huis had ik veel werk, aan dit huis erg weinig en zoals ik al zei, keuken completer, badkamer completer, tuin netter etc. etc.
Enige 'nadeel' is dat we er pas over een paar maanden in kunnen, maar dan kan ik lekker doorsparen, vind ik ook niet erg, huur nu toch nog. Dat kan natuurlijk ook meehelpen in het uiteindelijke bod op de woning.
Ik snap je punt. Onze RVS adviseur verwacht ook geen problemen met de aanvraag, maar ik geloof het pas als ik iets kan tekenenMotrax schreef op donderdag 18 december 2008 @ 18:30:
Ik snap niet dat je eerst een bod gaat uitbrengen en daarna pas de hypotheek gaat regelen?
Wij zitten overigens ook totaal niet aan onze max.
- NAC Breda -
hehe mooi om te lezen ... nu hopen dan maar!JK schreef op donderdag 18 december 2008 @ 19:11:
Bij mij is het ook mooi, één van de twee huizen die ik heb bezichtigd is het echt helemaal.
Wij hebben besloten om vandaag geen (eind) bod uit te brengen ... volgens ons kunnen we er nog meer vanaf halen hebben we besloten om wat gas terug te nemen. We laten ze nu hopelijk 'zweten' ... naar alle waarschijnlijkheid zullen ze zelf wel weer contact opnemen. Anders zien we het na het weekend wel...
Een week eerder of later maakt voor ons ook niet uit ...
Even mijn korte ervaring.
- Huizen zelf bekeken via Funda vanaf eind oktober
- Na bezoeken van 1 a 2 huizen heb je aardig beeld wat je kunt krijgen voor welke prijs, en wat 'goede' prijzen zijn.
- Leuk appartementje gevonden; aankoopmakelaar in de hand genomen half november
- Aankoopmakelaar heeft hele traject gestart, van bouwtechnische keuring, onderhandelen tot aan het regelen van taxatie en notaris etc. Kosten voor aankoopmakelaar 400 euro.
- Vraagprijs appartement 125K. Uitgekomen op 117,5K begin december. (2 maanden terug was vraagprijs nog 132K
"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"
Zooo, net koopakte getekend, dus kan er nog 3 dagen onderuit, maar daarna niet meer
.
Dat klopt wel. Mensen blijven afstuderen en werk vinden, mensen blijven gaan samenwonen/trouwen. In zulke situaties zullen mensen huizen blijven kopen. Dat zijn hoofdzakelijk starterswoningen.meelmark schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 10:53:
De starterswoningen verkopen nog vrij vlot, alleen hebben kopers nu een iets sterkere positie.
Waar vooral de klad in zit zijn de doorstromers. Mensen zijn bang om te verhuizen uit angst voor een langzame verkoop of lage opbrengst van hun oude huis. Dus zijn er weinig kopers, omdat er zo weinig kopers zijn. Collectief gezien doen de doorstromers het zichzelf aan, een variatie op prisoners dilemma
Ik heb het gevoel dat het inmiddels niet meer de hypotheekverstrekking is waardoor de huizenmarkt hapert, maar de huizenkopers zelf. Op dit forum lees ik eigenlijk allemaal verhalen van mensen die gewoon een hypotheek krijgen o.b.v. hun vaste inkomen.
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
gefeliciteerd met je euh mooie groene balkonMueR schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 12:25:
Woei, mn bod is zojuist geaccepteerdBinnenkort hopelijk vanaf hier GoT browsen
Ennuh die schitterende vloer....SeeS schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 12:42:
[...]
gefeliciteerd met je euh mooie groene balkon
Feli!
.....
contrasteert mooi met de keukenmuur....SeeS schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 12:42:
[...]
gefeliciteerd met je euh mooie groene balkon
Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging
Gefeliciteerd MueR! Ja, dat balkon is erg groen
Zit nog te wachten tot ons openingsbod wordt geaccepteerd.... wat duurt dat wachten dan weer lang he.
Zit nog te wachten tot ons openingsbod wordt geaccepteerd.... wat duurt dat wachten dan weer lang he.
Kunstgras is er zo afgehaald he
Nu kan ik iig van die ongeisoleerde zolder af
kunstgras is anders best lekker op je balkon hoor, beter dan dat koude betonMueR schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 14:06:
Kunstgras is er zo afgehaald heNu kan ik iig van die ongeisoleerde zolder af
Vloer in de woning zou ik wel zenuwachtig van worden
Verder, mooi stekkie hoor!
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Mooi appartement en goede locatie, buurman! (zit zelf aan andere kant van Henry Dunantpark).
Wat heb je er uiteindelijk voor betaald?
Wat heb je er uiteindelijk voor betaald?
[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 19-12-2008 14:50 ]
Op de fotos lijkt de vloer een stuk drukker. Die makelaar is niet heel goed met de camera volgens mij 
De vraagprijs was origineel 207k en is zo'n drie weken terug verlaagd naar 199k. Ik mikte eigenlijk op 195, maar mede door wat kapers op de kust heb ik 197 afgesproken.
De vraagprijs was origineel 207k en is zo'n drie weken terug verlaagd naar 199k. Ik mikte eigenlijk op 195, maar mede door wat kapers op de kust heb ik 197 afgesproken.
We hebben zaterdag 2 appartementen bezichtigd.
Een nieuwbouw en een bestaand appartement (dit is eigenlijk een gerenoveerd (2001) huis verdeeld in 2 app).
Het bestaand spreekt ons zeer aan vanwege de ligging (mijn vriendin kan haar werk behouden) en het is zo goed als instapklaar. Verder is het ruim bemeten (125m² + 36m² terras).
We willen hier dus een bod op doen en moeten morgen (dinsdag) naar het immo kantoor.
Is dit gebruikelijk en zullen de verkopers daar ook zijn? Ik zie anders geen reden om naar het immo kantoor te gaan.
Buiten een oneffenheidje in het plafond in de woonkamer en het gebrek aan schuiven in de keuken voor het bestek (die nog wel bij te plaatsen zijn) ga ik een bod doen dat iets lager ligt dan de vraagprijs. Ik denk wel dat we tot een akkoord kunnen komen met de verkopers.
Een nieuwbouw en een bestaand appartement (dit is eigenlijk een gerenoveerd (2001) huis verdeeld in 2 app).
Het bestaand spreekt ons zeer aan vanwege de ligging (mijn vriendin kan haar werk behouden) en het is zo goed als instapklaar. Verder is het ruim bemeten (125m² + 36m² terras).
We willen hier dus een bod op doen en moeten morgen (dinsdag) naar het immo kantoor.
Is dit gebruikelijk en zullen de verkopers daar ook zijn? Ik zie anders geen reden om naar het immo kantoor te gaan.
Buiten een oneffenheidje in het plafond in de woonkamer en het gebrek aan schuiven in de keuken voor het bestek (die nog wel bij te plaatsen zijn) ga ik een bod doen dat iets lager ligt dan de vraagprijs. Ik denk wel dat we tot een akkoord kunnen komen met de verkopers.
Ik denk het kantoor van de makelaar. Poster zal wel uit Belgie komen.
correctTrailBlazer schreef op maandag 22 december 2008 @ 10:57:
Ik denk het kantoor van de makelaar. Poster zal wel uit Belgie komen.
We moeten morgen om 17 uur dus naar de makelaar gaan.
Ach zolang België nog bestaat natuurlijk. Volgens mij hebben jullie de afgelopen jaren langer zonder dan met een kabinet gezeten.
Je hebt als land geen regering nodig om als land te kunnen bestaan hoor 
Wij hebben tijdens balkenende 24, toen D66 er de brui aan gaf ook een fikse tijd zonder echte regering gezeten. Ik kan niet echt zeggen dat ik daar in het dagelijks leven echt last van had
Wij hebben tijdens balkenende 24, toen D66 er de brui aan gaf ook een fikse tijd zonder echte regering gezeten. Ik kan niet echt zeggen dat ik daar in het dagelijks leven echt last van had
Misschien hebben wij een probleem met het regelen van de hypotheek.
Mijn vriendin begint 1 februari met een nieuwe baan, en vanwege vakantietijd stellen ze pas in januari het contract op.Ook willen ze pas een werkgeversverklaring uitgeven op het moment dat ze echt begint, en dat is dus op 2 februari.
Wij gaan morgenavond de koopakte tekenen, en
hebben daarna dus nog 6 weken om alles rond te krijgen
Meer mensen ervaring met een hypotheek rond krijgen zonder een werkgeversverklaring ?
Mijn vriendin begint 1 februari met een nieuwe baan, en vanwege vakantietijd stellen ze pas in januari het contract op.Ook willen ze pas een werkgeversverklaring uitgeven op het moment dat ze echt begint, en dat is dus op 2 februari.
Meer mensen ervaring met een hypotheek rond krijgen zonder een werkgeversverklaring ?
- NAC Breda -
Ik zit weer in de race met de 2e woning. Hopelijk komen we tot een akkoord.
Dit is trouwens ook niet een fijn bericht wat ik vanmorgen las:
http://www.nu.nl/economie...lijker-aan-hypotheek.html
Vraag me alleen af in hoeverre dit meespeelt als je gebruikt maakt van NHG, immers weinig risico dan.
Dit is trouwens ook niet een fijn bericht wat ik vanmorgen las:
http://www.nu.nl/economie...lijker-aan-hypotheek.html
Vraag me alleen af in hoeverre dit meespeelt als je gebruikt maakt van NHG, immers weinig risico dan.
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar mijn vriendin en ik kregen zonder problemen een hypotheek van de bank. Toch zijn ook wij starters (ik werk 3 jaar en mijn vriendin werkt 2 jaar).
We betalen wel 10% regristatierecht, notariskosten en aktekosten lening en een stukje van het huis van onze spaarcenten (naargelang de verkoopprijs die we overeen komen). Verder houden wij een noodbuffer aan van ong 10k.
Onze bruto hypotheek blijft wel onder 1/3de van ons nettoloon en onze netto hypotheek blijft onder 1/4de van ons nettoloon. Verder heb ik nog 1 jaar een persoonlijke lening, maar ook dat was geen probleem.
Voorlopig geen vuiltje aan de lucht bij Fortis Bank België
.
We betalen wel 10% regristatierecht, notariskosten en aktekosten lening en een stukje van het huis van onze spaarcenten (naargelang de verkoopprijs die we overeen komen). Verder houden wij een noodbuffer aan van ong 10k.
Onze bruto hypotheek blijft wel onder 1/3de van ons nettoloon en onze netto hypotheek blijft onder 1/4de van ons nettoloon. Verder heb ik nog 1 jaar een persoonlijke lening, maar ook dat was geen probleem.
Voorlopig geen vuiltje aan de lucht bij Fortis Bank België
Mijn ervaring is dat banken huiverig zijn als er iets buiten het boekje om moet..Ritchie schreef op maandag 22 december 2008 @ 12:02:
Misschien hebben wij een probleem met het regelen van de hypotheek.
Ik zou morgenvroeg eerst eens met je hypotheekadviseur bellen..
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
goed, weer wat nieuws rond mijn situatie.
Vandaag eindbod gedaan. Hebben ze niet geaccepteerd maar kwamen met twee (?) tegenvoorstellen ... btje apart .
1ste was 2k boven ons eindbod maar dan zonder de voorwaarde 'financieringsvoorbehoud'
2de 5k boven ons eindbod maar dan wel met 'financieringsbehoud'
Btje vreemd voorstel. OK ze willen zekerheid dat ze hun geld krijgen. Morgen dus de makelaar overtuigen dat we zeker de hypotheek rond kunnen krijgen. Hebben allebei HBO studie en de komende jaren gaan we er zeker op vooruit (waar hypotheekverstrekkers happig op zijn). Ook niet onbelangrijk: we zitten zeker niet op onze max.
Wat kan ik nog meer als argument opvoeren ?
Trouwens we blijven bij ons eindbod incl financieringsvoorbehoud. Als ze 2k boven ons voorstel kunnen zitten, kan die 2k er ook af (ook al is het zonder de voorwaarde). Wordt een beetje principe kwestie nu ... en die 1% kans dat onze hypotheek niet doorgaat wil ik niet riskeren.
Vandaag eindbod gedaan. Hebben ze niet geaccepteerd maar kwamen met twee (?) tegenvoorstellen ... btje apart .
1ste was 2k boven ons eindbod maar dan zonder de voorwaarde 'financieringsvoorbehoud'
Btje vreemd voorstel. OK ze willen zekerheid dat ze hun geld krijgen. Morgen dus de makelaar overtuigen dat we zeker de hypotheek rond kunnen krijgen. Hebben allebei HBO studie en de komende jaren gaan we er zeker op vooruit (waar hypotheekverstrekkers happig op zijn). Ook niet onbelangrijk: we zitten zeker niet op onze max.
Wat kan ik nog meer als argument opvoeren ?
Trouwens we blijven bij ons eindbod incl financieringsvoorbehoud. Als ze 2k boven ons voorstel kunnen zitten, kan die 2k er ook af (ook al is het zonder de voorwaarde). Wordt een beetje principe kwestie nu ... en die 1% kans dat onze hypotheek niet doorgaat wil ik niet riskeren.
Wat een onzin. Voorbehoudt financiering uit het koopcontract schrappen zadelt jou -bij het mislukken van verkrijgen van een hypotheek- op met een 'schuld' van 10% van de aankoopwaarde. Dit risico, in achtneming met de 'strengere' eisen van de geldverstrekkers zou ik nooit willen lopen. Aangezien de huidige marktontwikkelingen in het voordeel van de koper zijn zou ik hier absoluut niet mee akkoord gaan. Mocht je het huis écht graag willen: ga er tussen zitten mét behoudt van de financieringsvoorwaarden.SeeS schreef op maandag 22 december 2008 @ 23:04:
Edit: ik heb 3 maand geleden een huis gekocht, en tussendoor zelfs de termijn van financieringsvoorbehoud uitgesteld tussendoor, wegens de vertraging bij SenterNovem (koopsubsidie).
[ Voor 10% gewijzigd door LoneGunman op 23-12-2008 00:53 ]
Ik vind het niet zo'n onzin, er zijn gewoon mensen die zeker weten geen probleem hebben om een hypotheek rond te krijgen. Ik zou op dit moment ook mijn huis liever met minder risico willen verkopen.LoneGunman schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 00:51:
[...]
Wat een onzin. Voorbehoudt financiering uit het koopcontract schrappen zadelt jou -bij het mislukken van verkrijgen van een hypotheek- op met een 'schuld' van 10% van de aankoopwaarde. Dit risico, in achtneming met de 'strengere' eisen van de geldverstrekkers zou ik nooit willen lopen. Aangezien de huidige marktontwikkelingen in het voordeel van de koper zijn zou ik hier absoluut niet mee akkoord gaan. Mocht je het huis écht graag willen: ga er tussen zitten mét behoudt van de financieringsvoorwaarden.
Ik vind het dan alleen een beetje dom dat ze met dat aanbod nog 2K boven het bod gaan zitten. Ik had dan gezegd: Eindbod accepteren bij het laten vervallen van de financieringsvoorwaarde, 5K meer met financieringsvoorwaarde.
Het is niet heel erg ongebruikelijk dat dit gebeurd, maar je moet het natuurlijk alleen accepteren als je 100% zeker weet dat je een hypotheek kunt krijgen ( Bijvoorbeeld onder de 75% executie waarde, en nog genoeg salaris ruimte over ).
Sees, staat die woning al een tijdje te koop?
Als het al een tijdje op de markt is:
Ik zou het voorstel van 2 er bovenop accepteren maar natuurlijk met behoud van je clausule.
En vervolgens houdt je je adem in, laat hen maar even zweten.
Is het pas kort op de markt, zou ik voor 3 er boven op gaan met behoud van je clausule.
In deze tijd zou ik zeker je clausule er in houden, de banken zijn idioot in hun eisen...
Als het al een tijdje op de markt is:
Ik zou het voorstel van 2 er bovenop accepteren maar natuurlijk met behoud van je clausule.
En vervolgens houdt je je adem in, laat hen maar even zweten.
Is het pas kort op de markt, zou ik voor 3 er boven op gaan met behoud van je clausule.
In deze tijd zou ik zeker je clausule er in houden, de banken zijn idioot in hun eisen...
[ Voor 12% gewijzigd door Cobb op 23-12-2008 09:08 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Wij gaan onze poot stijf houden, hebben niet voor niets een eindbod gedaan.
Huis staat 7+ maanden te koop, mensen willen zekerheid mbt de financiering wat ik heus wel kan begrijpen. Wij kunnen voor 99% hypotheek rond krijgen, tja ik wil niet opeens bij die 1% zitten met alle gevolgen van dien. Verder zitten wij voor hypotheekverstrekkers in een 'goede' groep (beide HBO + toekomstmogelijkheden).
We willen het huis zeker maar niet tegen elke prijs, zeker gezien de marktontwikkelingen nu. Als we het voor meer doen heb ik er een slecht gevoel bij en dat zal me dus achtervolgen
Daarnaast willen we het ook verbouwen, daar is onder meer ook ons eindbod op gebaseerd. Verder huren wij , dus wij zijn flexibel qua aanvaarding. Tja dat mag ook wel wat kosten....
Ga ze zo weer bellen...
Huis staat 7+ maanden te koop, mensen willen zekerheid mbt de financiering wat ik heus wel kan begrijpen. Wij kunnen voor 99% hypotheek rond krijgen, tja ik wil niet opeens bij die 1% zitten met alle gevolgen van dien. Verder zitten wij voor hypotheekverstrekkers in een 'goede' groep (beide HBO + toekomstmogelijkheden).
We willen het huis zeker maar niet tegen elke prijs, zeker gezien de marktontwikkelingen nu. Als we het voor meer doen heb ik er een slecht gevoel bij en dat zal me dus achtervolgen
Ga ze zo weer bellen...
Ik zou idd ook mijn poot stijf houden dan. Het is nogal zuur als je opeens met 10% schuld zit zonder dat je er iets voor terug krijgt.
Zeker als het al 7+ maanden te koop staat zou het IMHO stom zijn als ze het voor 5K verschil laten gaan, maar mischien hebben hun ook wel geen haast.
Zeker als het al 7+ maanden te koop staat zou het IMHO stom zijn als ze het voor 5K verschil laten gaan, maar mischien hebben hun ook wel geen haast.
Dus een eindbod is voor verkopers geen eindbod meer SeeS... bij mij liep het ook stuk op 2500 euro.
Blij dat ik verder ging kijken, hoop deze ochtend een akkoord te bereiken.
Niet kopen zonder het voorbehoud, ze zijn al lastiger in het verstrekken van hypotheken en die mensen zouden het maar al te prachtig vinden als ze 10% krijgen en nog in het huis kunnen blijven volgens mij
Maar kijk ook eens verder, wat ik deed.... ik ben zo dolgelukkig dat ik verder keek en iets veel mooiers tegenkwam.
Blij dat ik verder ging kijken, hoop deze ochtend een akkoord te bereiken.
Niet kopen zonder het voorbehoud, ze zijn al lastiger in het verstrekken van hypotheken en die mensen zouden het maar al te prachtig vinden als ze 10% krijgen en nog in het huis kunnen blijven volgens mij
Maar kijk ook eens verder, wat ik deed.... ik ben zo dolgelukkig dat ik verder keek en iets veel mooiers tegenkwam.
Hangt er volledig van af. Ik wist 100 (lees 200%) zeker dat ik een hypotheek van dat bedrag aan zou kunnen. Dus toen heb ik zelf dat voorstel gedaan, werd helaas afgewezen. Maar als je zeker weet dat je een hypo kunt krijgen, dan waarom niet. (in mijn geval zat ik op 75% van mijn maximale hypotheeklening die ik aan zou kunnen)JK schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 10:04:
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
100% zeker weet je pas als de papieren bij de notaris liggen. Vooral in het huidige klimaat is het voor bepaalde groepen erg lastig om nog een hypotheek te krijgen. Daarnaast zullen banken elke strohalm aangrijpen om maar níet een hypotheek te verstrekken.Cyberpope schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 10:20:
[...]
Hangt er volledig van af. Ik wist 100 (lees 200%) zeker dat ik een hypotheek van dat bedrag aan zou kunnen. Dus toen heb ik zelf dat voorstel gedaan, werd helaas afgewezen. Maar als je zeker weet dat je een hypo kunt krijgen, dan waarom niet. (in mijn geval zat ik op 75% van mijn maximale hypotheeklening die ik aan zou kunnen)
Als een bank geen hypotheken meer geeft kunnen ze toch niks verdienen, dus elke strohalm aangrijpen zullen ze niet doen.
Ik hoorde ook doemsenario's omdat ik een hypotheek wou, ik ben gewoon naar de bank gegaan en daar vroegen ze doodleuk of ik geen groter bedrag moest hebben (wel in belgië).
@sees,
Jij hebt een eindbod gesteld, mss hebben de verkopers ook een minimumprijs in hun gedachte.
Het is natuurlijk wel jammer dat je er niet zou uitkomen voor 2k, je zou beiden wat water bij de wijn kunnen doen.
Ik heb straks onderhandelingen met de verkopers, ik ga ervan uit dat ze niet veel van de prijs af zullen doen en ik heb ook weinig argumenten om iets van de prijs af te krijgen.
2 minpunten zijn dat er geen oven is in de keuken en dat de leuning van de trap wat los aanvoelt (wat ook een eigenschap is van wenteltrappen).
Voor de rest zijn er geen schuiven in de keuken en is er op 1 plaats een oneffenheid in de plafond, maar zware argumenten zijn dit niet rekening houdend met de vraagprijs.
Ik hoorde ook doemsenario's omdat ik een hypotheek wou, ik ben gewoon naar de bank gegaan en daar vroegen ze doodleuk of ik geen groter bedrag moest hebben (wel in belgië).
@sees,
Jij hebt een eindbod gesteld, mss hebben de verkopers ook een minimumprijs in hun gedachte.
Het is natuurlijk wel jammer dat je er niet zou uitkomen voor 2k, je zou beiden wat water bij de wijn kunnen doen.
Ik heb straks onderhandelingen met de verkopers, ik ga ervan uit dat ze niet veel van de prijs af zullen doen en ik heb ook weinig argumenten om iets van de prijs af te krijgen.
2 minpunten zijn dat er geen oven is in de keuken en dat de leuning van de trap wat los aanvoelt (wat ook een eigenschap is van wenteltrappen).
Voor de rest zijn er geen schuiven in de keuken en is er op 1 plaats een oneffenheid in de plafond, maar zware argumenten zijn dit niet rekening houdend met de vraagprijs.
Onzin.... Als je op 75% van je maximale hypotheek zit bij een normale bank, een vast contract hebt en redelijk wat eigen geld, dan gaat het altijd lukken om een hyptheek te krijgen. Wellicht tegen erg ongunstige voorwaarden, maar dat is geen reden om niet aan de koop verplichting te voldoen. De voorwaarde is het verkrijgen van financiering, niet het "verkrijgen naar wens van de koper" financiering.LoneGunman schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 10:27:
[...]
100% zeker weet je pas als de papieren bij de notaris liggen. Vooral in het huidige klimaat is het voor bepaalde groepen erg lastig om nog een hypotheek te krijgen. Daarnaast zullen banken elke strohalm aangrijpen om maar níet een hypotheek te verstrekken.
En zoals je zelf zegt als je gaat voor 100% zeker, dan weet je dat pas als het op de bankrekening van de notaris staat en die zijn handtekening zet. Tot dat moment kan een verstrekker zijn offerte nog intrekken. Toch kun je met dat smoesje echt niet meer onder de koop uit.
100% zekerheid krijg je nergens in het leven.... Je kunt zo meteen struikelen over de drempel en een dwarslesie oplopen...
Ja, banken zijn voorzichtiger geworden. Maar alleen bij de risico-gevallen, de rest gaat nog steeds redelijke vlekkeloos door de molen hoor. Geen enkel probleem. Deze maand nog even extra opgenomen voor badkamer. Net zo makkelijk al een pakje boter bij de supermarkt.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Mwoah , deels met je eens ... 6 maanden geleden had ik het misschien nog overwogen om het te doen toen alles makkelijker ging. Ligt ook totaal aan de situatie. Mijn situatie is dat deze mensen na zo'n lange tijd te koop wel kwijt willen, verder wil ik zekerheid dat mijn financiering rond komt (heb ik nu met mijn voorwaarde vrijwel zeker ingedekt dat het me ook niks kost mocht het onverhoops mis gaan) en die komt ook rond, das geen probleem. Ik wil nu alles goed en mooi verbouwen, met een buffer als het tegen zit. Niet dat ik over een half jaar verder ga met verbouwen. Heb ik nu met mijn eindbod ook ingedekt. Verder bepaal ik in enige mate de koopprijs wat IK er voor wil betalen, niet wat zij als minimumprijs in gedachten hadden. Jammer voor hun dat ik niet in het midden wil eindigen ... heb al andere leuke huizen gezien, al is dit huis op dit moment wel de nr 1 ...Cyberpope schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 10:48:
[...]
Onzin.... Als je op 75% van je maximale hypotheek zit bij een normale bank, een vast contract hebt en redelijk wat eigen geld, dan gaat het altijd lukken om een hyptheek te krijgen. Wellicht tegen erg ongunstige voorwaarden, maar dat is geen reden om niet aan de koop verplichting te voldoen. De voorwaarde is het verkrijgen van financiering, niet het "verkrijgen naar wens van de koper" financiering.
En zoals je zelf zegt als je gaat voor 100% zeker, dan weet je dat pas als het op de bankrekening van de notaris staat en die zijn handtekening zet. Tot dat moment kan een verstrekker zijn offerte nog intrekken. Toch kun je met dat smoesje echt niet meer onder de koop uit.
100% zekerheid krijg je nergens in het leven.... Je kunt zo meteen struikelen over de drempel en een dwarslesie oplopen...
Ja, banken zijn voorzichtiger geworden. Maar alleen bij de risico-gevallen, de rest gaat nog steeds redelijke vlekkeloos door de molen hoor. Geen enkel probleem. Deze maand nog even extra opgenomen voor badkamer. Net zo makkelijk al een pakje boter bij de supermarkt.
goed
Jeeeeeeej huis!!
In principe niet veel van de vraagprijs af (2500, incl. spullen die ik wilde overnemen waaronder een vaste airco unit, inbouwkast etc.) maar het huis was al zeer scherp geprijst en heeft in totaal 10 dagen te koop gestaan.
Nu de hypotheek etc. rondkrijgen.
In principe niet veel van de vraagprijs af (2500, incl. spullen die ik wilde overnemen waaronder een vaste airco unit, inbouwkast etc.) maar het huis was al zeer scherp geprijst en heeft in totaal 10 dagen te koop gestaan.
Verkopers blij, JK blij. Gefeliciteerd hoor! Het is maar goed dat je hebt doorgezocht i.p.v. die € 2500-, meer (was het toch?) bij het vorige huis te bieden. De prijs die je nu hebt betaald is vergelijkbaar met de overige woningen in de buurt?
gefeliciteerd!JK schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 16:45:
Jeeeeeeej huis!!![]()
Vandaag om 17 uur naar de makelaar geweest en een bod gedaan op het appartement waar we in geïnteresseerd waren (slechts 5k onder de vraagprijs).
Om 20 uur al bericht dat de verkopers akkoord gingen.
Heb onmiddelijk hoog ingezet en meteen gezegd dat dit mijn eindbod was, had namelijk niet zo een zin in lange onderhandelingen.
Gezien de opp van 125 m² excl het zuidgerichte terras van 36 m² (8,5m x 4,25m
) waar ook nog eens een elektrische zonneluifel hangt is 160k een mooie prijs, zelfs in België.
Het is eigenlijk een oud huis dat ze in 2001 volledig gerenoveerd hebben en er 2 app van gemaakt. Een gelijksvloers en een duplex dat we net gekocht hebben. Verder hebben we 55% van de grond (55% van 600m²).
Nu de hypotheek nog maar we hadden al een mondeling akkoord voor een bedrag dat 25k hoger ligt dan hetgeen we nodig dachten te hebben voor het eerste appartement.
Het appartement kost ons netto 22% van ons gezamelijk nettoloon na inleg van 3/4de van ons spaargeld. (Annuiteiten Hypotheek tegen 4,89% vast).
Me happy !!!
Nu beginnen sparen voor een bouwgrond
Om 20 uur al bericht dat de verkopers akkoord gingen.
Heb onmiddelijk hoog ingezet en meteen gezegd dat dit mijn eindbod was, had namelijk niet zo een zin in lange onderhandelingen.
Gezien de opp van 125 m² excl het zuidgerichte terras van 36 m² (8,5m x 4,25m
Het is eigenlijk een oud huis dat ze in 2001 volledig gerenoveerd hebben en er 2 app van gemaakt. Een gelijksvloers en een duplex dat we net gekocht hebben. Verder hebben we 55% van de grond (55% van 600m²).
Nu de hypotheek nog maar we hadden al een mondeling akkoord voor een bedrag dat 25k hoger ligt dan hetgeen we nodig dachten te hebben voor het eerste appartement.
Het appartement kost ons netto 22% van ons gezamelijk nettoloon na inleg van 3/4de van ons spaargeld. (Annuiteiten Hypotheek tegen 4,89% vast).
Me happy !!!
Nu beginnen sparen voor een bouwgrond
gefeli!
[ Voor 16% gewijzigd door SeeS op 23-12-2008 21:29 ]
Klopt, 2500 euro was het bij die ene meer.. en ook precies wel die 2500 euro die ik nu extra heb betaald (maar het dubbel en dwars waard was). Prijs is vergelijkbaar, aan de andere kant van de straat zelfde soort woning te koop (maar tuin op het noorden en minder mooi afgewerkt) voor zelfde vraagprijs.saviour schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 19:16:
Verkopers blij, JK blij. Gefeliciteerd hoor! Het is maar goed dat je hebt doorgezocht i.p.v. die € 2500-, meer (was het toch?) bij het vorige huis te bieden. De prijs die je nu hebt betaald is vergelijkbaar met de overige woningen in de buurt?
Morgen maar eens wat zaakjes gaan regelen.. komende 2 weken ofzo (met kerst ertussen neemt het wat meer tijd in beslag) even iets van 3 hypotheekgesprekken voeren nog en dan de mooiste uitzoeken.
Je doet het nu voorkomen alsof 'normaal' is dat op 75% van maximale hypotheek wil lenen, een vast contract hebt en een stapel geld. Precies de zaken die starters op de woningmarkt vaak níet hebben. En laat die groep nu verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de woningaankopen in Nederland. Mijn opmerking sloeg ook op deze 'risicogroepen'.Cyberpope schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 10:48:
[...]
Onzin.... Als je op 75% van je maximale hypotheek zit bij een normale bank, een vast contract hebt en redelijk wat eigen geld, dan gaat het altijd lukken om een hyptheek te krijgen. Wellicht tegen erg ongunstige voorwaarden, maar dat is geen reden om niet aan de koop verplichting te voldoen. De voorwaarde is het verkrijgen van financiering, niet het "verkrijgen naar wens van de koper" financiering.
Dat lijkt omdat jij wellicht in die omgeving zit en vele hier op T.net. Maar de waarheid is anders. De meeste huizen worden juist niet door starters gekochtLoneGunman schreef op woensdag 24 december 2008 @ 01:09:
[...]
Je doet het nu voorkomen alsof 'normaal' is dat op 75% van maximale hypotheek wil lenen, een vast contract hebt en een stapel geld. Precies de zaken die starters op de woningmarkt vaak níet hebben. En laat die groep nu verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de woningaankopen in Nederland. Mijn opmerking sloeg ook op deze 'risicogroepen'.
Wat dus feitelijk onjuist is. Dat gaat alleen op voor de startersgroep die eerst al in het risicogebied zat. Ik heb het altijd onzinnig gevonden om top-hypotheken te verstrekken aan <25 jaar. Dat is nog een veel te turbulente levensfase om dat te doen. Overigens was mijn eerste hyptheek ook geen top-hypotheek. En dat terwijl ik in de welzijnssector werk, niet bepaald bekend om zijn enorme salarissen. Maar dan moet je wel je wensen afstemmen op de vermogens. Wat moet je als 25 jarige snotneus met een hoekwoning/2 onder 1 kap of groot rijtjeshuis.LoneGunman schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 10:27:
Daarnaast zullen banken elke strohalm aangrijpen om maar níet een hypotheek te verstrekken.
Ok, de 'strohalm' was misschien wat te overdreven, maar (en ik baseer me nu even puur op de berichten uit de media) de banken zullen over de hele linie ongetwijfeld proberen zoveel mogelijk zekerheid te krijgen voor hun geld. Of het nu gaat om de starters met een tophypotheek, of mensen met een solide basis. Denk hierbij aan de eisen van een persoonlijk krediet of andere schulden. Deze zekerheden zullen uiteindelijk resulteren in het uitsluiten van risicogroepen die voorheen nog op het randje een hypotheek konden krijgen. Wat ze overigens wellicht al veel eerder hadden kunnen doen.Cyberpope schreef op woensdag 24 december 2008 @ 07:34:
[...]
Dat lijkt omdat jij wellicht in die omgeving zit en vele hier op T.net. Maar de waarheid is anders. De meeste huizen worden juist niet door starters gekocht(je weet iets van ontgroening en vergrijzing?) De risicogroepen zijn juist kleiner als de groep die minder risico heeft. Daarbij reageerde jij duidelijk op mij direct in de post en stelde duidelijk:
[...]
Wat dus feitelijk onjuist is. Dat gaat alleen op voor de startersgroep die eerst al in het risicogebied zat. Ik heb het altijd onzinnig gevonden om top-hypotheken te verstrekken aan <25 jaar. Dat is nog een veel te turbulente levensfase om dat te doen. Overigens was mijn eerste hyptheek ook geen top-hypotheek. En dat terwijl ik in de welzijnssector werk, niet bepaald bekend om zijn enorme salarissen. Maar dan moet je wel je wensen afstemmen op de vermogens. Wat moet je als 25 jarige snotneus met een hoekwoning/2 onder 1 kap of groot rijtjeshuis.
Alleen maar goed. Wat voor geen grote huizen ik mensen zag komen in verhouding tot hun werk had ik mijn vraagtekens bij. Maar er begon een cultuur te komen dat je wel gek was als je niet maximaal kocht wat je kon betalen. Onzinnig in mijn optiek. Mijn huis is primair om in te wonen. Winst is ook meegenomen bij verkoop, maar ik zit niet in een onroerend goed beleggingen. Dus kies ik een huis dat past bij mijn woonbehoefte en reeele woonwensen. En nu vind ik al dat ik eigenlijk te groot zit. Waarom die behoefte voor die enorme grote huizen terwijl mensen maar met zijn tweeën zijn is me een raadsel. Afgelopen weekend doorgebracht bij mijn vriendin. Die heeft een appartementje dat net zo groot is als mijn benedenverdieping. En eerlijk gezegd is dat groot genoeg.LoneGunman schreef op woensdag 24 december 2008 @ 10:08:
Ok, de 'strohalm' was misschien wat te overdreven, maar (en ik baseer me nu even puur op de berichten uit de media) de banken zullen over de hele linie ongetwijfeld proberen zoveel mogelijk zekerheid te krijgen voor hun geld. Of het nu gaat om de starters met een tophypotheek, of mensen met een solide basis. Denk hierbij aan de eisen van een persoonlijk krediet of andere schulden. Deze zekerheden zullen uiteindelijk resulteren in het uitsluiten van risicogroepen die voorheen nog op het randje een hypotheek konden krijgen. Wat ze overigens wellicht al veel eerder hadden kunnen doen.
Dat vind ik zelf dan wel weer meevallen... Bras mijn geld elke maand op en dat is toch boven modaal
Maar geef het liever aan andere dingen uit als stenen...
Verdorie!
Volgend jaar zit ik (we) met een dikke schuld ...
De aanhouder wint dus! Het is gelukt !woehoeeeeeeeeeeeeeeee !
Door vol te houden en te 'gokken' dat ze het huis echt kwijt wilden (met onze andere voordelen zoals huur en niet perse hoeven) zijn ze akkoord gegaan met ons eindbod
Na de 2de bezichtiging hadden we een eindbod in gedachten, maar tussentijds aan onze voordelen gedacht (en niet zozeer dat we het huis perse wilden hebben). Nu eindbod geaccepteerd dat 4,5 K onder ons eerste eindbod ligt
Een zeeeeeeeer goed gevoel overgehouden dus , meer ruimte over, zitten lang niet aan onze max qua hypo en een huis waar we zeker de eerste 10 jaar (misschien langer) zitten, leuke buurt, scholen , loopafstand van centrum van onze stad, uitbouwmogelijkheden, etc etc etc.
Woei! Ga zo lekker de kerst in ! Alleen jammer dat er vanalles geregeld moet worden
Volgend jaar zit ik (we) met een dikke schuld ...
Door vol te houden en te 'gokken' dat ze het huis echt kwijt wilden (met onze andere voordelen zoals huur en niet perse hoeven) zijn ze akkoord gegaan met ons eindbod
Een zeeeeeeeer goed gevoel overgehouden dus , meer ruimte over, zitten lang niet aan onze max qua hypo en een huis waar we zeker de eerste 10 jaar (misschien langer) zitten, leuke buurt, scholen , loopafstand van centrum van onze stad, uitbouwmogelijkheden, etc etc etc.
Woei! Ga zo lekker de kerst in ! Alleen jammer dat er vanalles geregeld moet worden

Gefeliciteerd SeeS!
Ja nu begint de papierhandel
Rollen we er tegelijkertijd zo'n beetje in.
Per wanneer krijg je de sleutel?
Ja nu begint de papierhandel
Papierhandel.. Ik werd ook al gek van al dat rondgebel de hele tijd. En dat zal voorlopig nog wel even doorgaan vrees is.
Wij hebben gisteren namelijk de koopakte ondertekend.
Wij hebben gisteren namelijk de koopakte ondertekend.
- NAC Breda -
1 april (geen grapJK schreef op woensdag 24 december 2008 @ 14:21:
Gefeliciteerd SeeS!
Ja nu begint de papierhandelRollen we er tegelijkertijd zo'n beetje in.
Zo, gelukt
. Nu resten nog het voorlopig koopcontract en het daadwerkelijk fixen van de hypotheekofferte en dergelijke...
En ik ben erg blij dat ik een makelaar genomen heb. Ten eerste heeft-ie een mooie prijs bedongen, verder heeft-ie er telkens goed op gelet dat ik geen onverstandige dingen deed. "Moet je niet doen" en "doe eerst dit" of "ik zou het doen" heeft-ie regelmatig gezegd plus een stuk relativering over allerlei zaken als ik ergens wat mee omhoog zat.
Volgens mij is het sowieso zo dat men graag ziet dat je een makelaar meeneemt omdat je dan behoed wordt voor domme stappen die aan de kant van de verkopende partij irritatie en/of onrust veroorzaken. Ik ben in elk geval erg blij dat ik 'm genomen heb
.
Als iemand nog een makelaar in Groningen zoekt moet-ie maar even DM'en
.
En ik ben erg blij dat ik een makelaar genomen heb. Ten eerste heeft-ie een mooie prijs bedongen, verder heeft-ie er telkens goed op gelet dat ik geen onverstandige dingen deed. "Moet je niet doen" en "doe eerst dit" of "ik zou het doen" heeft-ie regelmatig gezegd plus een stuk relativering over allerlei zaken als ik ergens wat mee omhoog zat.
Volgens mij is het sowieso zo dat men graag ziet dat je een makelaar meeneemt omdat je dan behoed wordt voor domme stappen die aan de kant van de verkopende partij irritatie en/of onrust veroorzaken. Ik ben in elk geval erg blij dat ik 'm genomen heb
Als iemand nog een makelaar in Groningen zoekt moet-ie maar even DM'en
[ Voor 5% gewijzigd door Bananenplant op 29-12-2008 15:59 ]
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Ik zou dan toch eerder op 31 maart of 2 april de overdracht plannen, juist vanwege het standaardgrapje wat je dan altijd naar je hoofd krijgtSeeS schreef op woensdag 24 december 2008 @ 16:58:
[...]
1 april (geen grap) maar kan evt. ook eerder/later zijn. Maar dat lossen we dan onderling op.
En vanwege het feit dat de notaris altijd druk is op de 1e van de maand. Op een of andere manier wil iedereen dan zijn huis overdragenRaymond schreef op maandag 29 december 2008 @ 15:59:
[...]
Ik zou dan toch eerder op 31 maart of 2 april de overdracht plannen, juist vanwege het standaardgrapje wat je dan altijd naar je hoofd krijgt
Zo. Daarnet gaan tekenen voor m'n keuken. Ik heb alles een beetje uitgesteld tot 2009 omwille van een plan van de regering hier in België om op de eerste schijf van 50.000 euro een BTW-percentage van 6% te hanteren in 2009. Dat zit op dit moment nog in allerlei commissies voor zover ik weet. Daarom dus met de makelaar afgesproken om het contract met wederzijdse goedkeuring te verbreken en een nieuw op te stellen in 2009 (eigenlijk gewoon de verkoopdatum veranderen
).
M'n hypotheek heb ik ook zo lang mogelijk uitgesteld met de zakkende rentevoeten (ben 2 weken geleden al 1% gezakt in m'n offerte). Die offerte blijft nog geldig tot eind februari. Laat de rentevoeten dus nog maar even verderzakken
Dan kan ik de volgende weken nog m'n badkamer kiezen (maar een gedeelte ervan waar ik moet gaan, belachelijk dure zaak), m'n tegels, deuren,... Het is al allemaal gekozen maar de kribbels moeten nog gezet worden, allemaal in 2009
Oplevering is inmiddels al opgeschoven naar oktober waarschijnlijk. Dat was eerst september (en het blijkt bij de eerste kopers in die blok al van eind april te zijn). Geen probleem voor mij, ik woon nog thuis, lekker verdersparen voor meubels en stuff
Vanaf 1 januari zijn trouwens ook nog de registratierechten op hypotheken tot een bedrag van 100.000 euro (de eerste) komen te vervallen. Dat is een cadeau'tje van 1000€. Als nu dat plan van die BTW erdoor komt komt daar nog eens een cadeau van 7500€ bij. Dat is 8500€ uitgespaard door even te wachten en een paar kribbels opnieuw te zetten dan. Als je dan nog die 1% daling in rente meetelt is dat ook al snel 20-30.000 euro op 30 jaar. Heel wat centjes bespaard dus de voorbije weken
M'n hypotheek heb ik ook zo lang mogelijk uitgesteld met de zakkende rentevoeten (ben 2 weken geleden al 1% gezakt in m'n offerte). Die offerte blijft nog geldig tot eind februari. Laat de rentevoeten dus nog maar even verderzakken
Dan kan ik de volgende weken nog m'n badkamer kiezen (maar een gedeelte ervan waar ik moet gaan, belachelijk dure zaak), m'n tegels, deuren,... Het is al allemaal gekozen maar de kribbels moeten nog gezet worden, allemaal in 2009
Oplevering is inmiddels al opgeschoven naar oktober waarschijnlijk. Dat was eerst september (en het blijkt bij de eerste kopers in die blok al van eind april te zijn). Geen probleem voor mij, ik woon nog thuis, lekker verdersparen voor meubels en stuff
Vanaf 1 januari zijn trouwens ook nog de registratierechten op hypotheken tot een bedrag van 100.000 euro (de eerste) komen te vervallen. Dat is een cadeau'tje van 1000€. Als nu dat plan van die BTW erdoor komt komt daar nog eens een cadeau van 7500€ bij. Dat is 8500€ uitgespaard door even te wachten en een paar kribbels opnieuw te zetten dan. Als je dan nog die 1% daling in rente meetelt is dat ook al snel 20-30.000 euro op 30 jaar. Heel wat centjes bespaard dus de voorbije weken
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
@DinX, mag ik vragen welke rentevoet je hebt?
Ik heb nog maar 1 offerte (morgen bellen voor wat afspraken bij andere banken) van 4,89% 25 jaar vast.
Ik heb nog maar 1 offerte (morgen bellen voor wat afspraken bij andere banken) van 4,89% 25 jaar vast.
Ik ga vrijdag voor de eerste keer kijken naar een koopwoning. Gebouwd in de jaren '50 nabij centrum Eindhoven. Als ik op de site van de Rabobank het bruto jaarinkomen van mijzelf en mijn vriendin invoer dan kunnen we het huis voor de vraagprijs kopen. De basis van het huis is prima (dubbel glas, CV) en ook nog veel authentieke jaren '50 elementen aanwezig (glas-in-lood) etc.
Echter, voor zover ik op de foto's kan zien moet er behoorlijk wat aan gedaan worden, ik denk nu al aan:
- Verwijderen lambrisering in de woonkamer en dus opnieuw stuccen (?)
- Nieuwe vloer woonkamer (dikke 30m2).
- Nieuwe keuken (al zit ik zelf te denken aan een low budget Ikea keuken voor de eerste jaren)
Ik schat nu al dat we 10K nodig hebben voor de echt noodzakelijke onderdelen, geld wat we nu niet hebben. Heeft er iemand ervaring met het financieren van dit soort werk in deze "crisistijd"?
Anyway, vrijdag ga ik kijken ... we zijn erg gecharmeerd van de woning maar ik ben wat huiverig tegenover de staat van het huis. Heeft een van jullie nog tips (specifiek voor een jaren '50 woning) waar ik vrijdag direct op kan letten cq. naar kan vragen?
Thanks!
Echter, voor zover ik op de foto's kan zien moet er behoorlijk wat aan gedaan worden, ik denk nu al aan:
- Verwijderen lambrisering in de woonkamer en dus opnieuw stuccen (?)
- Nieuwe vloer woonkamer (dikke 30m2).
- Nieuwe keuken (al zit ik zelf te denken aan een low budget Ikea keuken voor de eerste jaren)
Ik schat nu al dat we 10K nodig hebben voor de echt noodzakelijke onderdelen, geld wat we nu niet hebben. Heeft er iemand ervaring met het financieren van dit soort werk in deze "crisistijd"?
Anyway, vrijdag ga ik kijken ... we zijn erg gecharmeerd van de woning maar ik ben wat huiverig tegenover de staat van het huis. Heeft een van jullie nog tips (specifiek voor een jaren '50 woning) waar ik vrijdag direct op kan letten cq. naar kan vragen?
Thanks!
Mag ik vragen welke wijk in Eindhoven?
Jaren 50 is vaak erg tricky omdat er na de oorlog snel, maar kwalitatief minder is gebouwd. Overweeg dus een bouwtechnische keuring. Vloeren zullen van hout zijn, isolatie afwezig tenzij later aangebracht, staat van de electische installatie en bedrading dient naar gevraagd te worden. Let in sommige wijken in Eindhoven ook op de grondwaterstand en kruipruimte (ivm houten vloeren).
Stucken kan goedkoop en duur. Gewoon glad stucken en behangetje erover of zelf structuurverf erover is bv veel goedkoper dan spachtelputz.
Een vloer kan ook voor 10 a 15 euro per m2 (laminaat). Keuken kan idd bij Ikea en wat ik her en der zo hoor over die keukens en zie online dan kun je nog best een goede prijs/kwaliteit scoren.
Lijkt me dat je een paar k nog wel mee moet kunnen financieren in bouwdepot.
edit:
ik zie nu pas dat je de eerste bezichtiging nog moet gaan doen. Maak je dan vooral nog niet druk over wat er allemaal moet gebeuren en hoe. In de meeste gevallen is dat verspilde moeite omdat je toch afknapt op de woning. Dat is ten minste onze ervaring (en wij hebben redelijk wat woningen in Eindhoven in diverse wijken gezien
).
Jaren 50 is vaak erg tricky omdat er na de oorlog snel, maar kwalitatief minder is gebouwd. Overweeg dus een bouwtechnische keuring. Vloeren zullen van hout zijn, isolatie afwezig tenzij later aangebracht, staat van de electische installatie en bedrading dient naar gevraagd te worden. Let in sommige wijken in Eindhoven ook op de grondwaterstand en kruipruimte (ivm houten vloeren).
Stucken kan goedkoop en duur. Gewoon glad stucken en behangetje erover of zelf structuurverf erover is bv veel goedkoper dan spachtelputz.
Een vloer kan ook voor 10 a 15 euro per m2 (laminaat). Keuken kan idd bij Ikea en wat ik her en der zo hoor over die keukens en zie online dan kun je nog best een goede prijs/kwaliteit scoren.
edit:
ik zie nu pas dat je de eerste bezichtiging nog moet gaan doen. Maak je dan vooral nog niet druk over wat er allemaal moet gebeuren en hoe. In de meeste gevallen is dat verspilde moeite omdat je toch afknapt op de woning. Dat is ten minste onze ervaring (en wij hebben redelijk wat woningen in Eindhoven in diverse wijken gezien
[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 05-01-2009 20:20 ]
Hmm, ik zit in een lastig parket...
Ik wil een voorlopig koopcontract met als ontbindende bepaling voorbehoud van financiering. Daarnaast ben ik afhankelijk van koopsubsidie. Geldverstrekkers laten weten dat zodra alle stukken binnen zijn het 6 tot 8 weken kan duren totdat het geheel rond is. M'n makelaar zegt echter dat vanaf de mondelinge overeenkomst 6 weken al erg lang is en wil liever om uitstel vragen als het nodig is.
...is dat niet raar
? Ik vind het niet zo'n fijn idee m'n handtekening onder iets te zetten waarvan ik weet dat er een behoorlijke kans is dat het binnen die termijn nog niet definitief rond is
...
Ik wil een voorlopig koopcontract met als ontbindende bepaling voorbehoud van financiering. Daarnaast ben ik afhankelijk van koopsubsidie. Geldverstrekkers laten weten dat zodra alle stukken binnen zijn het 6 tot 8 weken kan duren totdat het geheel rond is. M'n makelaar zegt echter dat vanaf de mondelinge overeenkomst 6 weken al erg lang is en wil liever om uitstel vragen als het nodig is.
...is dat niet raar

4,98 30 jaar vastEngineer Stewie schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:43:
@DinX, mag ik vragen welke rentevoet je hebt?
Een deel van de hypotheek zet ik wel op 10 jaar progressief.
[ Voor 9% gewijzigd door DinX op 05-01-2009 22:00 ]
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Dan doe je het niet? Het is nog altijd een kopersmarkt op het moment. Tussenweg is dat je een lagere boete overeenkomt mocht je er op basis van financieringsvoorbehoud vanaf zien in de periode tussen de 6 en 8 weken.ucchan schreef op maandag 05 januari 2009 @ 21:51:
...is dat niet raar? Ik vind het niet zo'n fijn idee m'n handtekening onder iets te zetten waarvan ik weet dat er een behoorlijke kans is dat het binnen die termijn nog niet definitief rond is
...
Overigens heb ik het idee dat veel banken de boel pas afhandelen tegen de overdrachtsdatum aan en dat vrijwel niemand z'n definitieve OK heeft bij het verstrijken van het financieringsvoorbehoud? Uiteraard wel een getekende offerte. Definitieve toekenning van koopsubsidie lijkt me ook wel zo handig. Maargoed, dit is slechts een indruk die ik heb.
Tsja, bij mij werd de termijn op 4 weken gesteld en de (verkopende) makelaar ging er bij voorbaat al vanuit dat het niet in die tijd zou lukken. Op mijn vraag of het dan niet wat langer kon werd geantwoord dat ze daar niet aan wilden beginnen, omdat de banken daar alleen maar langzamer van zouden worden.ucchan schreef op maandag 05 januari 2009 @ 21:51:
Geldverstrekkers laten weten dat zodra alle stukken binnen zijn het 6 tot 8 weken kan duren totdat het geheel rond is. M'n makelaar zegt echter dat vanaf de mondelinge overeenkomst 6 weken al erg lang is en wil liever om uitstel vragen als het nodig is.
...is dat niet raar? Ik vind het niet zo'n fijn idee m'n handtekening onder iets te zetten waarvan ik weet dat er een behoorlijke kans is dat het binnen die termijn nog niet definitief rond is
...
Toch verder gegaan en inderdaad, ik haalde termijn niet. Theoretisch was het wel mogelijk om die vier weken te halen, maar dan had iedereen meteen dezelfde of de volgende dag moeten reageren en dat ging natuurlijk ergens mis. Een week uitstel was in een vloek en een zucht geregeld en dat haalde ik vrij makkelijk. Ik had verder geen koopsubsidie of andere "moeilijke dingen".
Blijkbaar willen ze de druk er een beetje op houden en laten ze jou stressen, zodat jij weer die bank achter hun vodden gaat zitten. Niet heel erg productief, volgens mij, want na een tijdje weten die banken ook wel dat het niet zo nauw komt met die termijn.
Minder risico lopen?Cyberpope schreef op woensdag 24 december 2008 @ 07:34:
Wat moet je als 25 jarige snotneus met een hoekwoning/2 onder 1 kap of groot rijtjeshuis.
Ik ben 24 en mijn vrouw ook. We wonen nu ongeveer 3 maanden in onze woning. Een ruime eensgezinswoning.
We hebben er ongeveer 285.000 voor betaald.
Ja qua ruimte hadden we ook een appartement kunnen kopen. Maar dan zit je in een kleine ruimte waar je tegen de 180.000 voor betaald. Vervolgens betaal je aan VVE een aardig bedrag per maand.
Dan wil je over 5 jaar wel iets groters, heb je over 5 jaar je KK er al uit bij een appartement van 180.000?
Wij hebben ervoor gekozen iets meer te betalen en lekker in een woning te gaan zitten waar je het makkelijk 15 jaar kan uithouden als het zou moeten. Ja ach, de hele zolder wordt nu totaal niet gebruikt, we hebben een riante slaapkamer van 35 vierkante meter. Helemaal naar onze smaak ingericht, een grote badkamer en een redelijk grote woonkamer...
Ik ben blij dat we hiervoor hebben gekozen. Geen seconde spijt gehad! En waarom is het slecht als je 24 bent? Ik en mijn vrouw zijn beide echt starters. Ik ben net een jaar bezig dus dat salaris gaat maar één kant op: omhoog. Dus ik zie het probleem niet echt. Zo ken ik nog twee stelletjes die ook gewoon een rijtjeshuis gaan kopen. Dus zoveel moeite zullen starters niet hebben. Tenzij een starter in zijn eentje iets wil kopen, of met een lagere opleiding bijvoorbeeld.
Maar waar haalt iedereen het idee vandaan dat iedereen maar moet kunnen kopen? Er is nu eenmaal ook een huurmarkt. Je hoort in deze tijden veel mensen zeggen dat de prijzen te hoog zijn en dat er een correctie op de huizenprijzen nodig is. Onzin, kan je het niet betalen? Dan ga je huren! Als wij het als starter kunnen betalen en daarbij nog een bedrag kunnen sparen per maand ook, dan is het voor veel mensen mogelijk!
We hebben beide gewoon HBO gedaan, zonder enig startkapitaal en zonder hulp van ouders...
Het is aan de <wegpoetsstraat>, de omgeving waar ik ben opgegroeid en ook nu weer woonRukapul schreef op maandag 05 januari 2009 @ 20:16:
Mag ik vragen welke wijk in Eindhoven?
edit:
ik zie nu pas dat je de eerste bezichtiging nog moet gaan doen. Maak je dan vooral nog niet druk over wat er allemaal moet gebeuren en hoe. In de meeste gevallen is dat verspilde moeite omdat je toch afknapt op de woning. Dat is ten minste onze ervaring (en wij hebben redelijk wat woningen in Eindhoven in diverse wijken gezien).
Wordt (hopelijk) vervolgd!
Als je het makkelijk kunt betalen is het een ander verhaal. Maar waarom jezelf een top-hypotheek op de nek halen om een zo groot mogelijk huis te kopen? Bij voorkeur op de hoek of 2kappers?? En op welke wijze loop jij minder risico? Hoe kleiner je schuld tov je inkomen en waarde woning = minder risico. Anders is het altijd meer risico.dfrenner schreef op maandag 05 januari 2009 @ 22:57:
Minder risico lopen?
Ik ben 24 en mijn vrouw ook. We wonen nu ongeveer 3 maanden in onze woning. Een ruime eensgezinswoning.
Ahum.. jij hebt het over een gezinswoning. Ik over perse een hoek of 2kapper of groot rijtjes huis. Je kunt ook een normaal rijtjes huis nemen. Ik heb nergens gezegd dat je met je 25ste perse op een appartement moet. Maar waarom een zo groot mogelijk huis?Ja qua ruimte hadden we ook een appartement kunnen kopen. Maar dan zit je in een kleine ruimte waar je tegen de 180.000 voor betaald. Vervolgens betaal je aan VVE een aardig bedrag per maand.
Schijnzekerheid. Wellicht ben je over 5 jaar gescheiden en aan je 3de relatie daarna toe...Dan wil je over 5 jaar wel iets groters, heb je over 5 jaar je KK er al uit bij een appartement van 180.000?
Zo gewoon is beiden HBO gedaan niet. En dan ook nog afhankelijk in welke richting. Alles wat sociaal is verdient ook op HBO geen ene knoop.We hebben beide gewoon HBO gedaan, zonder enig startkapitaal en zonder hulp van ouders...
[ Voor 9% gewijzigd door Cyberpope op 05-01-2009 23:24 ]
Als het het huis is wat ik denk dan moet je in elk geval even in de kruipruimte kijken. Ik heb op een paar honderd meter er vandaan gewoond en had op een dag water in m'n kelderWacky schreef op maandag 05 januari 2009 @ 23:04:
[...]
Het is aan <straat>, de omgeving waar ik ben opgegroeid en ook nu weer woonIk wil, als het huis bevalt, inderdaad een bouwtechnische keuring laten doen. Ook ben ik benieuwd waarom het huis al 8 maanden te koop staat tegen (voor zover ik terug heb kunnen vinden) dezelfde vraagprijs. Bedankt voor je tips, morgenavond afspraak met de hypotheekadviseur.
Wordt (hopelijk) vervolgd!
Je zegt trouwens wel dat er CV in zit, maar dat is een huurketel. Het is maar de vraag of je daar op zit te wachten. Elektriciteit zal echter wel goed zitten aangezien er 7 groepen en aardlek is.
Succes met de makelaar trouwens. Ik ben niet zo te spreken over de flexibiliteit van dat kantoor en met een makelaar van dat kantoor heb ik ooit eens slaande ruzie mee gehad (de makelaar die ons adviseerde over de prijs overkwam hetzelfde). Dat was voor een pand dat al 11 maanden te koop stond en na ons (lage) bod uit de verkoop is genomen en waarbij we nadat we het huis aan de overkant hadden gekocht pas bekend werden met het grote pluspunt (t.w.v. >10k) welke de makelaar verzuimd had om onder de aandacht te brengen.
hmm, ik was gisteravond begonnen met een antwoord te tiepen, maar blijkbaar niet afgemaaktucchan schreef op maandag 05 januari 2009 @ 21:51:
...

In het kort: jij betaalt, dus jij bepaalt! De verkoper wil iets verkopen, je makelaar is er om jou te helpen.
Als jij in je contract 6 weken wilt opnemen, dan geef je dat aan. Mocht de verkoper er niet mee akkoord willen gaan, dan is dat zijn keuze.
Houd wel in de gaten dat er 2 belangrijke momenten zijn qua financiering: De dag dat je een offerte binnenkrijgt van de geldverstrekker en de dag dat het geld daadwerkelijk voor je klaarstaat.
Een offerte kan je normaal gesproken binnen een week in huis hebben.
Het hele traject van beginnen met zoeken naar een hypotheek tot het moment dat het geld er is, kan met koopsubsidie naar mijn mening binnen 4-6 weken afgerond worden. Maar dan moet iedereen wel meewerken en je moet je eigen papieren en gegevens ook goed voor elkaar hebben.
Mag ik zo vrij zijn om te vragen hoeveel % van jullie beide salarissen gebruikt zijn voor het halen van de koopsom? En wat de verhouding is tussen je inkomsten en je hypotheek? (dus 33% aan hypotheek of 25% of nog andersdfrenner schreef op maandag 05 januari 2009 @ 22:57:
[...]
Minder risico lopen?
We hebben beide gewoon HBO gedaan, zonder enig startkapitaal en zonder hulp van ouders...
[ Voor 35% gewijzigd door Jaspertje op 06-01-2009 09:57 ]
Zo, de rente is behoorlijk hard omlaag gegaan. Vier maanden geleden was de beste hypo die ik nog kon krijgen voor 10 jaar vast 5,75%. Is dit met NHG?Engineer Stewie schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:43:
Dat klopt natuurlijk, maar je kunt best wel kijken naar je verwachte loonontwikkeling en dat doen banken ook. Als je nu een "tophypotheek" afsluit, maar je bent starter op de arbeidsmarkt, je hebt een contract voor onbepaalde tijd (of een meerjarig contract) en je loonontwikkeling is al bekend, dan kan het best. De schuld wordt dan namelijk vanzelf minder tov het inkomen.Cyberpope schreef op maandag 05 januari 2009 @ 23:20:
Als je het makkelijk kunt betalen is het een ander verhaal. Maar waarom jezelf een top-hypotheek op de nek halen om een zo groot mogelijk huis te kopen? Bij voorkeur op de hoek of 2kappers?? En op welke wijze loop jij minder risico? Hoe kleiner je schuld tov je inkomen en waarde woning = minder risico. Anders is het altijd meer risico.
In Belgie liggen de tarieven en hypotheekvormen net ff andersOscar Mopperkont schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 09:59:
[...]
Zo, de rente is behoorlijk hard omlaag gegaan. Vier maanden geleden was de beste hypo die ik nog kon krijgen voor 10 jaar vast 5,75%. Is dit met NHG?
Volgens zijn profiel woont Engineer Stewie in Belgie. Daar zijn de hypotheken anders.Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 09:59:
[...]
Zo, de rente is behoorlijk hard omlaag gegaan. Vier maanden geleden was de beste hypo die ik nog kon krijgen voor 10 jaar vast 5,75%. Is dit met NHG?
In het algemeen los je daar je schuld geleidelijk af (annuitieten of lineaire hypotheek) i.p.v. de Nederlandse constructies waarbij de schuld gedurende de hele looptijd overeidn houdt (aflossingsvrij, spaar, belegging).
Het gevolg is dat "25 jaar vast" een iets andere betekenis heeft. De hoogte van de schuld is aflopend, waardoor de rente over de 1e 5 jaar veel zwaarder weegt dan de rente over de laatste 5 jaar. Je kunt een Belgisch 25-jaar-vast tarief misschien het best vergelijken met een Nederlands 15-jaar-vast tarief.
Hmm, die indruk heb ik ook... dat het de gebruikelijke manier van doen is. Sowieso weet de verkopende makelaar ook dat er koopsubsidie mee gemoeid is. Dus sja... ik snap niet waarom je niet gewoon een haalbare datum stelt, maar die makelaars doen zoiets wel vaker natuurlijk...DJ Henk schreef op maandag 05 januari 2009 @ 22:46:
Tsja, bij mij werd de termijn op 4 weken gesteld en de (verkopende) makelaar ging er bij voorbaat al vanuit dat het niet in die tijd zou lukken. Op mijn vraag of het dan niet wat langer kon werd geantwoord dat ze daar niet aan wilden beginnen, omdat de banken daar alleen maar langzamer van zouden worden.
...vind het niet echt een handige manier van doen, maar goed

(Vraag me wel af wat er gebeurt als na het vragen om uitstel SenterNovem ineens "nee" zegt).
[ Voor 5% gewijzigd door Bananenplant op 06-01-2009 10:16 ]
Dit topic is gesloten.