Dat is het dus! Tsja, ik denk er nooit bij na dat er ook Belgen op dit forum komen.Rukapul schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 10:03:
In Belgie liggen de tarieven en hypotheekvormen net ff anders
Daar is niets bijzonders aan.ucchan schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 10:12:
(Vraag me wel af wat er gebeurt als na het vragen om uitstel SenterNovem ineens "nee" zegt).
Het is een tweestappenplan: eerst neem je in het voorlopige koopcontract een financieringsbeding op (vermeld hier expliciet het verkrijgen van koopsubsidie, NHG, etc.!). Mocht je uitstel vragen en krijgen dan leg je dat schriftelijk vast. Hiermee wordt dan de termijn voor het financieringsbeding verlengd en is de situatie gelijk aan voor het uitstel. Uiteraard zorg je dat de termijn lang genoeg is om de 'ok' binnen te halen.
Indien verkopers tijdens enige stap lastig gaan doen dan zet je ze onder druk door te dreigen beroep te doen op het financieringsbeding terwijl deze nog binnen de termijn zit.
[ Voor 33% gewijzigd door Rukapul op 06-01-2009 10:30 ]
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Verder heb je mooi mazzel: de subsidieregeling is 1 januari toch een flink stukje verbeterd en icm met de lagere rentestand kan je toch heel wat beter financieren.
in die voorwaarde staat simpelweg iets van: "als het niet lukt om binnen 4 weken een lening te fixen met NHG/Koopsubsidie voor xxx per maand, dan gaat het niet door"
Zo heb ik het tenminste begrepen
Ja hoor, toen wij 3 maanden geleden in het huis trokken, waren we ongeveer 36% van het netto loon kwijt aan de hypotheek. Nu is dat 33%, maar als je helemaal eerlijk rekent haal ik mijn bijtelling eraf (die een ander persoon niet altijd heeft en daarna geld uit geeft aan zijn auto.Jaspertje schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 09:57:
[...]
Mag ik zo vrij zijn om te vragen hoeveel % van jullie beide salarissen gebruikt zijn voor het halen van de koopsom? En wat de verhouding is tussen je inkomsten en je hypotheek? (dus 33% aan hypotheek of 25% of nog anders)
Dan zitten we op 30% nu.
Ik heb een vast contract in de IT, waarbij er nog zeker twee stijgingen aankomen volgend jaar. Maart staat redelijk vast en daar naast ook rond die tijd misschien nog een loonsverhoging, maar nmogelijk pas na de zomer.
Mijn vrouw heeft een jaarcontract in het onderwijs en deze wordt volgens mij in mei omgezet naar een vaste aanstelling...
30% vind ik zeker acceptabel... We kopen qua eten en drinken alles wat we willen, zonder enig budget oid. Doordat we daarnaast nu veel geld kwijt zijn aan allerlei zaken (laptop, kasten, bed) houden we niet zo gek veel over, maar ja 500 euro per maand sparen moet makkelijk kunnen...
33% is ook altijd het percentage geweest wat als stelregel gebruikt werd. Hebben jullie ook rekening gehouden met een eventuele kinderwens? Want volgens mij zijn jullie salarissen bijna helemaal gebruikt om de koopsom te bepalen.dfrenner schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 12:04:
[...]
Ja hoor, toen wij 3 maanden geleden in het huis trokken, waren we ongeveer 36% van het netto loon kwijt aan de hypotheek. Nu is dat 33%, maar als je helemaal eerlijk rekent haal ik mijn bijtelling eraf (die een ander persoon niet altijd heeft en daarna geld uit geeft aan zijn auto.
Dan zitten we op 30% nu.
Ik heb een vast contract in de IT, waarbij er nog zeker twee stijgingen aankomen volgend jaar. Maart staat redelijk vast en daar naast ook rond die tijd misschien nog een loonsverhoging, maar nmogelijk pas na de zomer.
Mijn vrouw heeft een jaarcontract in het onderwijs en deze wordt volgens mij in mei omgezet naar een vaste aanstelling...
30% vind ik zeker acceptabel... We kopen qua eten en drinken alles wat we willen, zonder enig budget oid. Doordat we daarnaast nu veel geld kwijt zijn aan allerlei zaken (laptop, kasten, bed) houden we niet zo gek veel over, maar ja 500 euro per maand sparen moet makkelijk kunnen...
Dat valt wel mee volgens mij. Je zal wat minder kunnen doen als we nu kinderen zouden willen...Jaspertje schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 13:37:
[...]
33% is ook altijd het percentage geweest wat als stelregel gebruikt werd. Hebben jullie ook rekening gehouden met een eventuele kinderwens? Want volgens mij zijn jullie salarissen bijna helemaal gebruikt om de koopsom te bepalen.
Maar we zitten nog een stukje onder de "gedragscode" die lag echt op 3 ton dacht ik...
Verder waren er geldverstrekkers die ons een hypotheeksom van 335000 wilde lenen. Dus daar zitten we met 285000 (koopsom was 260.000) wel een heel stuk onder...
Als we kinderen willen, willen we ook dat mijn vrouw 3 dagen gaat werken ipv 5 nu. Dus dat zou nu wat lastig worden. Maar daarom willen we nu ook nog niet direct aan kinderen beginnen. Maar we staan echt aan het begin van onze carrière, dus daarom zie ik het probleem niet echt.
Maar als we nu direct kinderen zouden willen, dan zou het inderdaad geen goede keuze zijn geweest, deze woning. Mee eens.
Mooi, ben er nog even langsgefietst vandaag. Leuke burenWacky schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 22:17:
Nou, hypotheekadviseur is net geweest. Met ons inkomen kunnen we de woning financieren plus wat extra's om e.e.a. te verbouwen. Goed nieuws dusVrijdag kijken!
Ja, ach .. ik rijdt er iedere dag langs met de auto ... anyhow, ik wil eerst het huis eens zienRukapul schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 22:24:
[...]
Mooi, ben er nog even langsgefietst vandaag. Leuke buren
Rakapul schrijft al over leuke buren. Gaat het om dat vrijstaande huis aan de oostkant van <wegpoetsstraat>?Wacky schreef op maandag 05 januari 2009 @ 23:04:
[...]
Het is aan de <wegpoetsstraat>, de omgeving waar ik ben opgegroeid en ook nu weer woonIk wil, als het huis bevalt, inderdaad een bouwtechnische keuring laten doen. Ook ben ik benieuwd waarom het huis al 8 maanden te koop staat tegen (voor zover ik terug heb kunnen vinden) dezelfde vraagprijs. Bedankt voor je tips, morgenavond afspraak met de hypotheekadviseur.
Wordt (hopelijk) vervolgd!
Verwijderd
Nee hoor, alle gekheid op een stokje, veel plezier vrijdag bij het kijken. Ik hoop voor je dat het is zoals je hoopt (of beter).
Nee, ook een mooi huis maar de prijs is over de top en alles moet op de schop. Het huis wat ik op het oog heb is een rijtjeshuis iets dichter bij het centrum.t_captain schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 08:08:
[...]
Rakapul schrijft al over leuke buren. Gaat het om dat vrijstaande huis aan de oostkant van <wegpoetsstraat>?
edit:
Helaas, de kijkafspraak morgen gaat niet door en is verzet naar a.s. woensdag. Nog even geduld dus ..
[ Voor 12% gewijzigd door Wacky op 08-01-2009 22:01 ]
Moet helemaal goed komen. Overdracht is alleen pas over 4 maanden, heb ik nog even mooi de tijd om een en ander te regelen. Van de week ook nog bouwtechnische keuring laten doen, gewoon een goede woning, 2 kleine puntjes die niet eens echt noodzakelijk waren op dit moment. Wel handig zo'n keuring.
Wij hebben inmiddels ook een ander huisje op 't oog, bouwjaar 1938. Het is wel een stuk kleiner dan het huis waar we woensdag gaan kijken, maar dit huis is aan alle kanten al opgeknapt (uitgebouwd, open keuken, geisoleerd, alles gestucced, vloerverwarming). Zometeen de makelaar eens bellen
edit: volgende week zaterdag kijken!
[ Voor 6% gewijzigd door Wacky op 10-01-2009 13:52 ]
Ik denk vanwege de kostenbesparing we eerst maar eens kijken naar novilon en naar laminaat. De rest valt nogal duur uit voor een heel huis.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
Ja, daar kun je dus bijna een maand op wachten. Daarna is het helemaal leuk: het duurde nóg bijna 2 maand voordat mijn hypotheek/koopakte 'behandeld' waren. En dat er überhaupt betaald wordt.ucchan schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 13:46:
Vandaag hypotheekofferte doorwerken, maandag koopcontract tekenen. Ik zie bij SenterNovem op de site trouwens staan met aanvragen van welke datum ze op het moment bezig zijn, handig
.
1. Het geld meteen bij de aankoop aan de woning besteden, waardoor de hypotheek lager wordt. We betalen dan ook minder eigen woning forfait.
2. Het geld tegen 6% vastzetten in een termijn deposito en de rente gebruiken voor de hypotheek. Dit geeft meer hypotheekrenteaftrek.
Wat is beter? Zeker met de dalende rente moet ik volgens mij voor de tweede kiezen.
Eigenwoningforfait wordt pas verlaagd als je heel weinig of helemaal geen hypotheekschuld hebt.joris878 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 20:32:
Wij zijn van plan een huis om ergens dit jaar een huis te kopen. We hebben 40000 spaargeld die we in het huis willen stoppen. We kunnen dit op twee manieren doen:
1. Het geld meteen bij de aankoop aan de woning besteden, waardoor de hypotheek lager wordt. We betalen dan ook minder eigen woning forfait.
2. Het geld tegen 6% vastzetten in een termijn deposito en de rente gebruiken voor de hypotheek. Dit geeft meer hypotheekrenteaftrek.
Wat is beter? Zeker met de dalende rente moet ik volgens mij voor de tweede kiezen.
Om precies te zijn: wanneer de aftrekpost hypotheekrente+kosten lager is dan het EWF, wordt het bedrag van het EWF verlaagd tot het bedrag van hypotheekrente+kosten. (wet Hillen 2005)
Het is dus niet zo dat elke aanbetaling uit eigen middelen zal leiden tot een daling van het EWF.
Vuistregels:
- onder de 20.000 euro per persoon / 40.000 als (echt)paar: geld gewoon in box 3 houden.
Hypotheekrente kun je aftrekken in box 1, terwijl je geld in box 3 belastingvrij is binnen die vrijstelling.
- daarboven: geld naar kapitaalverzekering eigen woning (bv. spaarhypotheek) sluizen. daarvoor is namelijk een grote vrijstelling in box 1 als je binnen de regels blijft.
Wanneer inlossen van de schuld met je eigen geld nuttig kan zijn:
- einde hypotheekrenteaftrek (bijvoorbeeld omdat je die 30 jaar hebt gebruikt, of omdat het huis noet langer je hoofdverblijf is)
- je wordt 65 (en gaat dus naar een veel lager tarief IB box 1)
- als je geen NHG op je hypotheek hebt en door een betrekkelijk kleine storting van eigen middelen in een lager rentetarief kan vallen. (bijvoorbeeld de financiering beperken van 101% executiewaarde naar 99%, dan betaal je over de hele hypotheeksom meteen 0.1 of 0.2% minder rente)
Geld in een kapitaalverzekering eigen woning stoppen kan, maar als ik later dit jaar pas een hypotheek afsluit, dan is de rente gedaald. Ik wil het nu vastzetten tegen 6%, 10 jaar vast. In een spaarhypotheek krijg ik later dit jaar maar 4 tot 5%(verwacht ik). Ik moet nog wel vermogensbelasting betalen als ik het zelf vastzet, maar als de rente snel daalt ben ik toch beter uit.t_captain schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 21:13:
[...]
Eigenwoningforfait wordt pas verlaagd als je heel weinig of helemaal geen hypotheekschuld hebt.
Om precies te zijn: wanneer de aftrekpost hypotheekrente+kosten lager is dan het EWF, wordt het bedrag van het EWF verlaagd tot het bedrag van hypotheekrente+kosten. (wet Hillen 2005)
Het is dus niet zo dat elke aanbetaling uit eigen middelen zal leiden tot een daling van het EWF.
Vuistregels:
- onder de 20.000 euro per persoon / 40.000 als (echt)paar: geld gewoon in box 3 houden.
Hypotheekrente kun je aftrekken in box 1, terwijl je geld in box 3 belastingvrij is binnen die vrijstelling.
- daarboven: geld naar kapitaalverzekering eigen woning (bv. spaarhypotheek) sluizen. daarvoor is namelijk een grote vrijstelling in box 1 als je binnen de regels blijft.
Wanneer inlossen van de schuld met je eigen geld nuttig kan zijn:
- einde hypotheekrenteaftrek (bijvoorbeeld omdat je die 30 jaar hebt gebruikt, of omdat het huis noet langer je hoofdverblijf is)
- je wordt 65 (en gaat dus naar een veel lager tarief IB box 1)
- als je geen NHG op je hypotheek hebt en door een betrekkelijk kleine storting van eigen middelen in een lager rentetarief kan vallen. (bijvoorbeeld de financiering beperken van 101% executiewaarde naar 99%, dan betaal je over de hele hypotheeksom meteen 0.1 of 0.2% minder rente)
Die 4 of 5% lijkt me sterk. Ik denk eerder dat de rente stabiel blijft of zelfs hoger wordt... Puur omdat de spaarrentes redelijk hoog staan, dat moet betaald worden en dan komt er nog bij dat de banken nog steeds met een of andere kredietcrisis te maken hebben. Ik persoonlijk zou het eigen kapitaal in de financiering van de woning steken of de verbouwing er van betalen.joris878 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 21:34:
[...]
Geld in een kapitaalverzekering eigen woning stoppen kan, maar als ik later dit jaar pas een hypotheek afsluit, dan is de rente gedaald. Ik wil het nu vastzetten tegen 6%, 10 jaar vast. In een spaarhypotheek krijg ik later dit jaar maar 4 tot 5%(verwacht ik). Ik moet nog wel vermogensbelasting betalen als ik het zelf vastzet, maar als de rente snel daalt ben ik toch beter uit.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Als de verzakking van die tijd is en het huis recent niet verder verzakt is, hoeft dat toch geen probleem te zijn? Ik neem aan dat ze in de tussentijd de vloeren wel weer recht hebben gelegd etc.TrailBlazer schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 21:41:
vandaag weer op openhuizenroute geweest. Wel een leuk huis gezien alleen het stond heel erg schuin doordta er in de 2e wereldoorlog een bom naast gevallen was. Voor mijn gevoel was het verschil tussen de twee muren zeker 5 centimeter.
Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)
Dan ook nog eens een afspraak maken bij de badkamer-, tegel- en deurenzaak
Alles is eigenlijk al gekozen weken geleden, nu nog de officiële krabbels zetten
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Ik heb morgen een afspraak bij de immotheker, eens kijken of ze iets kunnen betekenen voor ons.
Verder donderdag het compromis tekenen (na verduidelijking van één punt wat ik niet echt begrijp).
Dan vrijdag relaxed fraggen op de lan-party (moet mijn nieuwe game-pc ook nog up en running krijgen).
[ Voor 9% gewijzigd door Engineer Stewie op 12-01-2009 12:06 ]
Ik vraag me voornamelijk af wat de gevolgen zouden kunnen zijn. Ik weet ook niet of de muren nog wel haaks op de vloeren staan of dat het ruit is geworden. Als ze nog wel haaks op de vloeren staan lijkt het me niet zo erg. Andersom lijkt het me een stuk vervelender omdat je dan alles wat je op de vloer zet niet netjes gelijk loopt met de muur.Raymond schreef op maandag 12 januari 2009 @ 11:52:
Als het niet lekker voelt, moet je er gewoon vanaf zien
Het lijkt me vooral handig dat de muren nog waterpas staan. Dan kan je de vloer tenminste weer waterpas maken zonder dat je wat aan de muren moet doen. Als je het zo zou willen laten is het natuurlijk een ander verhaal, maar het lijkt mij nogal vervelend om een vloer te hebben die niet een beetje waterpas is. Dan moet je of al je meubels aanpassen (Waardoor je ze nog maar op 1 manier kunt gebruiken), of alles rolt altijd van je meubels af.TrailBlazer schreef op maandag 12 januari 2009 @ 12:08:
[...]
Ik vraag me voornamelijk af wat de gevolgen zouden kunnen zijn. Ik weet ook niet of de muren nog wel haaks op de vloeren staan of dat het ruit is geworden. Als ze nog wel haaks op de vloeren staan lijkt het me niet zo erg. Andersom lijkt het me een stuk vervelender omdat je dan alles wat je op de vloer zet niet netjes gelijk loopt met de muur.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Net een half uurtje door het huis gelopen. Voelt gelukkig nog steeds goed.
(Nee, niet omdat het zo groot is, moest het even laten bezinken.
Effe luchen en dan maar beginnen met klussen..
[ Voor 17% gewijzigd door DJ Henk op 13-01-2009 12:16 ]
wij krijgen 30 januari de sleutel, mogen we ook los... Hmm, alleen nog bedenken hoeveel ik een aannemer ga laten doen, en hoeveel zelf...
PS kranen (badkamer/keuken) zijn echt belachelijk duur, zeker als je een dure smaak hebt. ahum*
[ Voor 4% gewijzigd door Keida op 13-01-2009 12:34 ]
Klopt. Die van ons waren 200E per stukKeida schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:34:
heh,
wij krijgen 30 januari de sleutel, mogen we ook los... Hmm, alleen nog bedenken hoeveel ik een aannemer ga laten doen, en hoeveel zelf...
PS kranen (badkamer/keuken) zijn echt belachelijk duur, zeker als je een dure smaak hebt. ahum*
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
inderdaad, ik mocht hopen dat het ophield met 200 euro.. hehe. Badkamermengkraan: 1250 euro
Tis dan wel Vola, maar toch.
OT: iemand een goede site waar ik diverse soorten dakconstructies kan vinden? Moet weten of de dakconstructie zelfdragend is...
@hieronder: we hoeven niet verder off topic te gaan, maar als als criterium geldt dat zaken BELACHELIJK veel geld kosten omdat ze niet zoveel kosten om te maken, dan ken ik er nog wel een paar. 200 euro voor een simpele merkloze kraan voor op een wastafel is normaal, maar wil je iets meer uitgesproken, van een bepaald merk, dan is 200 euro echt NIETS.
[ Voor 31% gewijzigd door Keida op 13-01-2009 15:29 ]
Sterker nog: 200 euro per kraan is BELACHELIJK veel geld. Dat spul kost echt niet zoveel om te maken. Maarja, we vonden ze heel erg mooi, kwaliteit was goed en het paste binnen het budget.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik denk dat je hier het produceren iets te lichtjes neemt. Serie-matige productie zoals Grohe/Plieger doet kost inderdaad weinig echter kleine producenten zoals Bongio zitten verhoudingsgewijs met veel hogere productie-kosten. Vergeet ook niet dat bij design het idee design veel zwaarder weegt, waar bij Grohe iemand een kraantje tekent en dit kan uitsmeren over misschien tienduizenden kranen ligt bij de betere tekenaar dit aantal veel lager waardoor de ontwikkelingskosten sterk toenemen. Ook de techniek wordt veel complexer/beter, draai voor de grap maar eens een kraan uit elkaar en neem dan een iets duurdere. Goedkope Plieger "rommel" heeft bv ondanks dat het keramische kranen vaak zijn een interne mechaniek dat deels van kunststof is wat bv in het zuiden geen aanrader is.Arfman schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:14:
[...]
Sterker nog: 200 euro per kraan is BELACHELIJK veel geld. Dat spul kost echt niet zoveel om te maken. Maarja, we vonden ze heel erg mooi, kwaliteit was goed en het paste binnen het budget.
Heb zelf enkele jaren geleden de uitgave bestaand huis kopen gebruikt en er veel aangehad bij het kopen van mijn huis. Als je zelf een makelaar inschakelt of andere deskundigen in je omgeving hebt is het misschien een beetje overbodig.
Heb a.s. zaterdag en de zaterdag erop een kijkafspraak bij huis #2 en huis #3. Vooral van de laatste zijn we erg gecharmeerd!
edit: Oef, er moest meer gebeuren dan ik zelfs in mijn worst-case scenario had bedacht. Op naar het volgende huis
[ Voor 25% gewijzigd door Wacky op 14-01-2009 21:39 ]
1250 euro voor een kraan sorry mag ik even lachen!Keida schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:03:
[...]
inderdaad, ik mocht hopen dat het ophield met 200 euro.. hehe. Badkamermengkraan: 1250 euro![]()
![]()
Tis dan wel Vola, maar toch.
.[/small]
Ik haal je even uit je droom ... voor 100 euro en ook PRIMA kwaliteit als je mensen kent uit de bouw...
Kan je nagaan dat de tussenhandelaar met ongeveer 60%-70% winst ermee aan de haal gaat.
Dit is net zoiets als een baby buggie kopen van 1500 euro terwijl dat kind prima in een wagen kan van 100 euro! "Het zal wel goed zijn voor de groei"... jaja je wordt gewoon een poot uitgedraaid.
[ Voor 6% gewijzigd door freedzed6 op 14-01-2009 23:18 ]
Bij een kraan van 1250 euro betaal je zeker niet alleen voor het materiaal of de functie, maar voornamelijk voor het design en de merknaam. Moet iedereen natuurlijk zelf weten, alhoewel ik persoonlijk het ook compleet doorgeschoten vindfreedzed6 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 23:15:
[...]
1250 euro voor een kraan sorry mag ik even lachen!![]()
Ik haal je even uit je droom ... voor 100 euro en ook PRIMA kwaliteit als je mensen kent uit de bouw...
Kan je nagaan dat de tussenhandelaar met ongeveer 60%-70% winst ermee aan de haal gaat.
Dit is net zoiets als een baby buggie kopen van 1500 euro terwijl dat kind prima in een wagen kan van 100 euro! "Het zal wel goed zijn voor de groei"... jaja je wordt gewoon een poot uitgedraaid.
akkoord, een degelijke kraan kost wat, maar 200€ is nog ver van de 1250€.Nomis schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 08:47:
Toen ik een nieuwe mengkraan ging zoeken voor in m`n badkamer heb ik toch een hoop lelijke en kwalitatief mindere kranen gezien hoor. Voor een beetje design en degelijkheid ga je al snel over de 200 euro heen.
Ik zei toch ook niet dat ik niet door heb dat je voor design en winst betaald van de winkelier? Het gaat hier gewoon om wat je er voor over hebt. Voor 100 euro heb je een goedkoop uitziende, van een onbekend merk, kraan, die je mogelijk weer over 5 jaar moet vervangen. Dat argument van 'iemand uit de bouw' is ook echt onzin, want dit geldt nooit voor iedereen. Overigens toevallig wel voor mij, en waarschijnlijk kan ik ook wel tegen inkoopprijs aan de kranen komen, maar ik schetst hier alleen maar de kosten die een gemiddelde consument voor deze kranen kwijt is.freedzed6 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 23:15:
[...]
1250 euro voor een kraan sorry mag ik even lachen!![]()
Het gaat hier over een badmengkraan met handdouche + 3 knoppen + het merk Vola.
deze:
http://www.vola.com/produ...asp?pId=139&lId=1&id=4486
Dus is wel iets meer dan alleen de mengkraan (de handdouche alleen al is bijv 250 euro, de kraan 300, de knoppen elk 130 oid, en dan nog het binnenwerk (de mengkraan zelf)).
Kijk, smaak is smaak, en voor design betaal je je gewoon scheel.
Neemt niet weg dat ik nog niet zeker weet of ik het er voor over heb
[ Voor 54% gewijzigd door Keida op 15-01-2009 09:47 ]
Dit is niet geheel correct, als iemand uit de bouw zijnde kan ik je verzekeren dat standaard woningen die conform het GIW gebouwd worden (maw 95% van alle woningen) uitgevoerd worden in Plieger/Grohe. Dit zijn zeker degelijke merken en gaan normaal niet binnen 5 jaar stuk. Dus voor de kwaliteit hoef je niet noodzakelijk een duurdere uitvoering komen. Echter wil je meer, kun je het net zoals hardware zo gek maken als je het wilt.Keida schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 09:38:
Ik zei toch ook niet dat ik niet door heb dat je voor design en winst betaald van de winkelier? Het gaat hier gewoon om wat je er voor over hebt. Voor 100 euro heb je een goedkoop uitziende, van een onbekend merk, kraan, die je mogelijk weer over 5 jaar moet vervangen. Dat argument van 'iemand uit de bouw' is ook echt onzin, want dit geldt nooit voor iedereen.
Dat had ik ook gehoord. Nu had ik daar een vraag over, wanneer wordt de overdrachtsbelasting bepaald? Ik heb namelijk in mijn hypotheek offerte een bedrag staan. Gaat dat nog omlaag, of zit ik daar nu aan vast? Of wordt dat bepaald als we de hypotheekakte gaan tekenen?Groentenboer schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 19:06:
Er gaan geruchten dat morgen bekend gemaakt wordt dat, naast andere maatregelen, de overdrachtsbelasting gehalveerd wordt. Zou dat dan de stimulans zijn die nodig zou zijn?
- NAC Breda -
Ik moet het nog zien dat er geld naar de huizenmarkt gaat. Ik betwijfel het sterk, maar daarop ingaan zou offtopic zijn in dit topicWacky schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:03:
Kijk, dat is goed nieuws (als het doorgaat) ... !!
Hoe was het huis?
[ Voor 27% gewijzigd door Rukapul op 15-01-2009 22:40 ]
Afgelopen dinsdag eindelijk een bezichteging gedaan, waarbij het appartement ons eens in positieve zin verrastte. Vandaag naar de hypotheekadviseur geweest en ook maar een aankoopmakelaar ingeschakeld, aangezien ons dat prettig lijkt als starter zijnde.
Nu hebben wij het exclusief onderhandelingsrecht verkregen tot en met dinsdag. Diezelfde dag hebben we ook de tweede bezichteging, bijgestaan door onze makelaar en aan de hand daarvan zullen wij besluiten of wij een bod uit zullen brengen.
Waar wil je gaan Wonen Rukapul?Rukapul schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 16:16:
Ik heb de brochures over het kopen van een eigen huis en hypotheken gekocht. Op sommige punten wel handig (valkuilen met bepaalde woningen, modelkoopcontract), maar niet echt geweldig. Het hypothekenboekje vond ik langdradig en weinig interessant, maar daar kan iemand met minder feeling voor financiele producten weer heel anders over denken.
Zorg dat je ook formulieren in je handen krijgt over de kopersgarantiewet (koopgarant), altijd handig!
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
Ik gebruikte de voltooide danwel verleden tijd met redenOuterspace schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 21:10:
[...]
Waar wil je gaan Wonen Rukapul?
Zorg dat je ook formulieren in je handen krijgt over de kopersgarantiewet (koopgarant), altijd handig!
Ik zie het staan inderdaadRukapul schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 21:21:
[...]
Ik gebruikte de voltooide danwel verleden tijd met redenBoekje wat ik had gekocht ging trouwens over het kopen van een bestaand huis.
In ieder geval, succes met uitzoeken
Voordat we uberhaubt een bezichteging hadden gedaan waren we al eens langsgeweest om te kijken wat de mogelijkheden waren. We wisten dus wel ongeveer welke marge we hadden, maar dat was inmiddels een half jaar geleden en in de tussentijd is natuurlijk het een en ander gebeurt met de financiele sector, maar ook met de rente.JK schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 18:34:
Had je al wel eerder rondgekeken voor hypotheken? Soms gaan mensen zonder info gewoon huizen kijken en dan weten ze nog niet waar ze maximaal voor naar kunnen zoeken. De prijzen op Funda 'hypotheek vanaf € xxx' is leuk, maar dat is dan met bijv. variabele rente en volledig aflossingsvrij... valt dus altijd wel duurder uit wil je een betere hypotheek.
We blijven, mocht het lukken, ruim onder onze maximale hypotheek met NHG, dus dat leverde gelukkig geen problemen op.
Hier zijn wel heel veel antwoorden op te geven.Outerspace schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 21:36:
[...]
Vanwaar het kopen van een bestaand huis en niet van een nieuw huis? Volgens mij leveren nieuwbouwwoningen later meer geld op dan een bestaande woning.
Ja, het klopt dat puur financieel gezien nieuwbouwwoningen een betere investering blijken zowel in waardestijging de eerste paar jaar, onderhoud, energieverbruik, etc.
Maar, een huis kopen is voor veel mensen (waaronder ik) toch vooral om te wonen en niet om te investeren.
Uiteraard sluit het een het ander dan nog niet uit, maar in ons geval kwamen daar nog een aantal criteria bij die nieuwbouw wel heel erg onwaarschijnlijk maakten:
- locatie: het noorden van Eindhoven kent geen weinig tot geen nieuwbouw
- tijdspad: geen zin om door een tijdsrovend traject van inschrijven, afwachten, bouwen te moeten gaan
- woonwensen vs. prijs: nieuwbouw is duurder voor dezelfde woninginhoud en perceelgrootte; met name als je ondergrenzen hebt voor bepaalde aspecten dan valt een woning flink duurder uit
- bouwstijlvoorkeur: elke bouwperiode heeft z'n eigen kenmerken in met name indeling van de woning om nog maar niet te spreken van de absurde constructies die tegenwoordig plaatsvinden zoals gemeenschappelijke groenvoorzieningen (Meerhoven)
Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht vanwege de locatie, de omgeving en om zeker om lekker te wonen!
Zelf ben ik niet bekend in Eindhoven, ik hoef nooit te wonen op dezelfde plek
In 2 jaar tijd ben ik verkast van Oldemarkt -> Utrecht -> Wageningen -> Doetinchem en volgend jaar zit ik in Zutphen. Ben dus niet iemand die in de buurt hoeft te wonen waar op dat moment zijn werk / oorsprong liggen.
Moet wel aangeven dat een oud herenpandje aan een gracht mij ook heel relaxt en leuk lijkt hoor. Het liefst met een krakende houten vloer, open haardje en Simply Red aan
Een groot voordeel van nieuwbouw is dat je eigenlijk geen verborgen verbreken hebt en weinig hoeft op te knappen. Je huis inrichten gaat vaak sneller dan dan met een oude woning (of je hoeft niets te veranderen)..
Misschien niet zo zeer verborgen gebreken, maar wel een niet onbelangrijke om rekening mee te houden is dat een nieuwbouwhuis in de 1e jaren aardig kan verzakken. Het is maar net hoe de fundering is. Moet je ook mee rekening houden met je eventuele tuin/tegelterras aanleg e.d.Outerspace schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 22:47:
Een groot voordeel van nieuwbouw is dat je eigenlijk geen verborgen verbreken hebt en weinig hoeft op te knappen. Je huis inrichten gaat vaak sneller dan dan met een oude woning (of je hoeft niets te veranderen)..
De tuin kan zakken. Als het huis verzakt is het een bouwfout die in garantie moet worden verholpen.idef1x schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 11:07:
Misschien niet zo zeer verborgen gebreken, maar wel een niet onbelangrijke om rekening mee te houden is dat een nieuwbouwhuis in de 1e jaren aardig kan verzakken. Het is maar net hoe de fundering is. Moet je ook mee rekening houden met je eventuele tuin/tegelterras aanleg e.d.
[ Voor 6% gewijzigd door asmi op 17-01-2009 13:11 ]
Verwijderd
Verzakken zal niet gebeuren. Een nieuw huis kan nog wel een tijdje blijven 'werken' en 'zetten'. Daarom wordt afgeraden om bijv. een nieuwbouwwoning te stuccen als wandafwerking (kans op scheurtjes e.d.).idef1x schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 11:07:
[...]
Misschien niet zo zeer verborgen gebreken, maar wel een niet onbelangrijke om rekening mee te houden is dat een nieuwbouwhuis in de 1e jaren aardig kan verzakken. Het is maar net hoe de fundering is.
Ik geloof dat het ongeveer 5 jaar duurt voordat een woning geheel is 'uitgewerkt'.
Dat is niet geheel correct, een gebouw dat opgeleverd is zal normaal nog een kleine 10 jaar nodig hebben om te zetten. Dat wilt zeggen dat een woning nog zeker een stuk in de grond zal wegzakken al praat je normaal hooguit over enkele centimeters.Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 08:19:
[...]
Verzakken zal niet gebeuren. Een nieuw huis kan nog wel een tijdje blijven 'werken' en 'zetten'. Daarom wordt afgeraden om bijv. een nieuwbouwwoning te stuccen als wandafwerking (kans op scheurtjes e.d.).
Ik geloof dat het ongeveer 5 jaar duurt voordat een woning geheel is 'uitgewerkt'.
Echter, hetgeen wat je beschrijft scheurvorming op wanden komt vaker voor echter niet stuccen van wanden lijkt me eigenlijk geen optie zeker gezien hoevaak gibo/kzk wordt toegepast. Een minimale affilmlaag is dan nagenoeg onoverkomelijk. De meeste scheuren ontstaan echter bij de overgang van verschillende materialen (beton/kzk bv).
- 4.81% 25 jaar vast
- levensverzekering 3600€ voor beiden (als je ineens betaalt, wat ik met dit laag bedrag wel van plan ben)
Lening is iets goedkoper dan eerst maar vooral de levensverzekering is 7000€ goekoper.
En het maakt niet uit welke levensverzekering je hebt, ze dekken allemaal hetzelfe.
Maar 3 dagen later heeft een grootbank zijn rente verlaagt, het zou nu dus nog goedkoper moeten kunnen.
We gaan wss woensdag de officiële aanvraag doen.
Verwijderd
Hebben de huidige bewoners dan zelf geen trap om daar te komen? Eventueel kun je via Eigen Huis de bouwkundige benaderen. Neem anders het zekere voor het onzekere en neem zelf een trap mee.Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 13:33:
Ik heb een huis gekocht en nu heb ik nog een bouwkundige keuring deze week. Nu weet ik nog van de bezichtigingen die ik heb gedaan dat er geen trap is naar de vlizozolder. Nu moet daar natuurlijk wel gekeken worden door de bouwkundige. Neemt een bouwkundige zelf spullen mee zoals een ladder om dan op zolder te kunnen komen of zal ik dat zelf moeten meenemen. (ik laat de keuring doen via Eigen Huis)
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Ik zou gewoon vragen of de verkoper dit niet bij de hand heeft, scheelt jou ook een hoop gesleep.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Verwijderd
Omdat het een oud huurhuis van een woningbouwvereniging is en het al helemaal leegstaat is er niemand meer die een trap heeft daar.
Even zelf laddertje meenemen dan maar.
Maar standaard idd een zaklamp.
Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude
Erg leuk natuurlijk, maar moet nu nog ergens een zakje geld vandaan zien te halen
Gister een 'offerte' gekregen voor een hypotheek, 10 jaar vast, volledig spaar, incl levensverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering voor een rente van 5,05%.
Dit zou dan zijn bij UCB.
Nu kom ik alleen op de website van UCB niet verder dan 5,3%, iemand enig idee waar dat verschil precies vandaan kan komen?
Komende week nog bij de Rabobank langs, een zien of die nog wat leuks kunnen met deze offerte
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Korting i.v.m. NHG?BM schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 16:30:
Nu kom ik alleen op de website van UCB niet verder dan 5,3%, iemand enig idee waar dat verschil precies vandaan kan komen?
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Zoiets dacht ik ook, maar die 5,3% op hun website is al met NHG korting. Zal d'r morgen eens een belletje aan wagen
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Ik kreeg gister een brief van de Nuon, waarin mijn termijnbedrag voor het komend jaar (voor elke maand dus) was vastgesteld.
Bedrag stond op € 350,- waarvan € 250,- aan gas (o_O).
Ik neem aan dat dit bedrag is gebaseerd op de gegevens van de vorige bewoners.
Kan ik ergens aan de Nuon vertellen dat dit niet klopt en dat ze even een hercalculatie moeten doen ofzo? Ik heb geen zin om me blauw te betalen elke maand (en aan het eind van het jaar een bedrag terug te krijgen). Tuurlijk is het beter om terug te krijgen dan te moeten betalen, maar 350 per maand gaat me wat te ver.
Iemand ideeën?
Verwijderd
Is dit de verantwoordelijkheid van de koper om hier iets voor te regelen (taxatie)? Ik kon via Google wel de betekenis van het begrip executiewaarde vinden, maar niet hoe het nu feitelijk in zn werk gaat.
De hypotheekverstrekker vereist en taxatie en de taxateur zal naast de waarde van de woning in het vrije handelsverkeer ook de executiewaarde bepalen. Meestal is dat echter een vast percentage van de waarde en je moet niet gek opkijken als het precies overeenstemt met de benodigde taxatiewaarde (klant is koning heVerwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 17:50:
Hoe komt men achter de executiewaarde van een woning? En hoe wordt dit in het proces van aanvragen hypotheek geregeld?
Is dit de verantwoordelijkheid van de koper om hier iets voor te regelen (taxatie)? Ik kon via Google wel de betekenis van het begrip executiewaarde vinden, maar niet hoe het nu feitelijk in zn werk gaat.
Jij moet zorg dragen voor de taxatieopdracht, al zal typisch je aankopend makelaar of hypotheektussenpersoon je daarmee van dienst willen zijn (tip: laat je hypotheektussenpersoon de taxatie betalen als onderdeel van de retourprovisie).
[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 21-01-2009 17:57 ]
Verwijderd
Dan kan je dus een voordeel behalen met hypotheek rentetarieven als je (ver) onder de vraagprijs een huis zou kopen.
Op wat voor moment laat je zon taxatie doen? Dan moet je al behoorlijk serieus over dat huis zijn natuurlijk. Ik wil eigenlijk graag zoveel mogelijk dingen uitzoeken/offreren voordat ik ga bieden..
[ Voor 16% gewijzigd door Keida op 21-01-2009 18:25 ]
Check de Nuon site: Veelgestelde vragenaaajeetee schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 17:26:
Iemand ideeën?
Waarom is het termijnbedrag in mijn nieuwe woning veel hoger of lager dan wat ik betaalde in mijn oude woning?
Het termijnbedrag voor uw nieuwe woning wordt vastgesteld aan de hand van het verbruik van de vorige bewoner. Het termijnbedrag zal daarom meestal afwijken van het termijnbedrag van uw oude woning.
Als blijkt dat uw energieverbruik in uw nieuwe woning veel verschilt van het verbruik van de oude bewoner, bijvoorbeeld door een andere gezinssamenstelling, kunt u uw termijnbedrag aanpassen.
Dit kunt u zelf doen via Mijn Nuon of via onze Klantenservice.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Waarschijnlijk dan nieuwbouwkorting. De meeste hypotheekverstrekkers hanteren 0,2-0,3 procentpunt korting bij nieuwbouwprojecten.BM schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 17:07:
[...]
Zoiets dacht ik ook, maar die 5,3% op hun website is al met NHG korting. Zal d'r morgen eens een belletje aan wagen
Zag ik vanmiddag ook staan ja. Maar hier stond ook bij dat je dat maar maximaal 10% kon bijstellen. Dan zou ik nog steeds 315 euro per maand moeten betalen, vind ik nog teveel.Question Mark schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 18:32:
[...]
Check de Nuon site: Veelgestelde vragen
[...]
Maar ik zal morgen wel even met Nuon bellen, denk dat dat mij een hoop scheelt
Yep en anders duidelijk maken dat je naar een concurrent gaat als zij dat niet aanpassen.. .aaajeetee schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 20:59:
[...]
Zag ik vanmiddag ook staan ja. Maar hier stond ook bij dat je dat maar maximaal 10% kon bijstellen. Dan zou ik nog steeds 315 euro per maand moeten betalen, vind ik nog teveel.
Maar ik zal morgen wel even met Nuon bellen, denk dat dat mij een hoop scheelt
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik heb het een tijd terug gewoon met meer dan 10 % naar beneden kunnen aanpassen, je kan dat gewoon via de site van nuon zelf regelen.Cyberpope schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 21:01:
[...]
Yep en anders duidelijk maken dat je naar een concurrent gaat als zij dat niet aanpassen.. .
.....
Die had ik idd wel 3 jaar terug (Yes bij Nuon)Sabelhout schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 07:07:
Ik heb zelf ooit bij Essent gewerkt, daar kon je je maandbedrag ook met een groter bedrag verlagen. Ging je echter verder dan 10%, dan kon je aan het eind van de rit geen betalingsregeling meer krijgen indien je toch enorm veel moest bijbetalen. Zo'n regeling zullen ze ongetwijfeld ook bij de Nuon hebben...
LOLJK schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 12:29:
en een extra overlijdensrisico om te kunnen blijven leven zoals ik nu doe.
Waarom? Omdat het kan!!
Dit topic is gesloten.
![]()