Ervaring met huis kopen deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 85 Laatste
Acties:
  • 533.745 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JK schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 13:10:
Ja foutje, dat laatste is dan voor m'n vriendin :+
Als ik dood ga blijf ik niet leven natuurlijk :'(
Dat zou pas een goede verzekering zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:05
Wij zijn bijna rond in de voorbereidingen (wat een papiermolen !).

Compromis is getekend en hypotheek + levensverzekering + brandverzekering aangevraagd.
Hypotheek is 25 jaar vast aan 4.69%, levensverzekering gaan we kopen met een eenmalig bedrag dat 3900€ is voor beiden (kapitaal 100/100 verzekerd, dus bij overlijden is hypotheek volledig betaald) omdat we het dan bijna volledig van de belastingen kunnen aftrekken.

We hebben de overdracht gepland in de eerste week van april en hebben dus nog wat tijd om het testament te regelen.

We hebben nog wat problemen met onze huidige huisbaas, maar nu ik de huurwet gelezen heb kan ik terugslaan. Hij heeft het huurcontract niet geregistreerd (verplicht in België) en ben dus totaal niet gebonden aan een opzegtermijn en wederverhuringsvergoeding. Bijgevolg krijgt hij niks, had hij niet moeilijk gedaan had hij wel een maand wederverhuringsvergoeding gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 21:19

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Vandaag bij het derde huis wezen kijken en ... volgende week 2e bezichtiging! :)

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

Sinds een aantal maanden nu ook huizen aan het kijken. Nu een mooie betaalbare woning gevonden in een leuke wijk en met tuin, prijs is duidelijk dat er wat gerenoveerd moet worden. Het gaat om een woning van omstreeks 1920

Er zit echter een maar aan, aangegeven is dat er een ouderdomsclausule op rust. De vorige eigenaar is niet meer in staat om te vertellen of er nog (verborgen)gebreken aan verbonden zijn. Bij de eerste bezichtiging was wel direct al duidelijk dat de dakkapellen lek waren en een beetje vaag gebouwd/afgewerkt. Losse balk op 1.85m in de slaapkamer als ondersteuning voor het dak.
Nu ga ik maandag met een collega (bouwkundig ingenieur) even langs om wat beter te kijken, wil hem laten inschatten voor welke verbouwingskosten ik kom te staan.

Maar zit even met de rechtelijke afhandeling van zo'n ouderdoms clausule, moet ik een losstaande bouwkundige inspectie laten uitvoeren. Of zou geaccepteerd worden dat een bevriend persoon die inspectie voor mij uitvoert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 177% gewijzigd door Cocytus op 05-04-2011 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi

Amafi

Amafi

Cocytus schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 10:14:
Wat staat er in de clausule? Over het algemeen houdt die slechts in dat alle bouwkundige gebreken voor jouw rekening komen. Dat verplicht je niet tot het uitvoeren van een bouwkundige inspectie, het maakt het slechts heel verstandig ;)
Goeie, dacht dat een ouderdomsclausule een benaming was voor een algemeen omvattend principe.
Maar na wat verder zoeken blijkt de clausule inderdaad een specifieke invulling te kunnen hebben.

Gisteren met een bouwkundige collega toch voor een 2e maal gekeken en daarbij een paar zaken ontdekt. Dakkapel die ooit is gezet is bouwkundig gezien een beetje aangerommeld. Dus moet daar ook een aanpassing op laten doen. Waardoor het een kwestie wordt van het hele dak aanpakken.
Nu een kwestie van kijken hoeveel ik mag uitgeven van de bank, en dan een bod gaan uitbrengen. En alle andere dingen eromheen nog regelen. Ga dan toch inderdaad een volledige bouwkundige inspectie laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_stage
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 19:18

Ronald_stage

wat kan je hier nog zeggen

bij de oplevering van ons huis bleek er een barst te zitten in een van de ramen,
dit via de verkopende makelaar aan de verkoper gemeld die dit bij haar verzekering heeft gemeld.

Wij kregen te horen, maak maar een afspraak om het te vervangen en nummers van
haar verzekering.

Nu wil ik eigenlijk gewoon de rekenening aan haar op laten maken en aan haar laten op sturen.

Maar het is een dubbel glas ruit, tegenwoordig bestaan er allemaal HR+++ ramen ofzo.

heeft iemand er ervaring mee met zo'n ruit verzkering, je krijgt in principe wat er in zit, maar als ik
iets beters wil laten plaatsen kan ik dan gewoon wat bij betalen aan die glaszetter?

De glaszetter komt het vanavond op meten, en dan hoop ik ook al thuis te zijn (anders moet mijn vriendin het woord doen) en het ook aan hem te kunnen vragen.

uiteraard deel ik mijn ervaringen als het achter de rug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 20:08

Keida

dr.

morgen nog laatste keer doro het huis lopen en dan krijgen we de sleutel !

Iemand nog goede tips om nog ergens op te letten?

IJsdikte op de Elfstedentocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 07:31

Swaptor

Java Apprentice

Letten op alles was als manco is opgegeven aan de verkopende partij als must fix.
Verder natuurlijk kijken of alles leeg is, en alle onderdelen die weg moesten zijn ook weg zijn (of de dingen die moesten blijven er nog zijn).

Verder natuurlijk controleren of de verkopende partij niet per ongeluk de wasmachine op de trap door een muur heeft laten vallen. :X

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:53
Keida schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 09:03:
morgen nog laatste keer door het huis lopen en dan krijgen we de sleutel !

Iemand nog goede tips om nog ergens op te letten?
Alles testen! Heel simpel, maar belangrijk.
- Zet de thermostaat op 30 graden en zet alle radiatoren open
- Controleer alle kranen op warm en koud water
- Open alle ramen (ook kiepstand)
- Open alle deurtjes, etc.
- Let tevens op vochtvlekken die eerder niet te zien waren doordat er bv een kast stond. Controleer of kranen niet kapot zijn gevroren
- Loop een zolder of kelder extra goed na
- Let op losse tegels in de badkamer (met name rond de wc en bij/onder dewasbap. Gwoon even op tikken en je hoort al of deze los zit
- Scheuren in muren/pleisterwerk. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand een schilderij over eenscheur hangt
- Let extra op op plekken die in de laatste weken zijn bijgewerkt
- Controleer de bouwjaren en eventuele huur/koopcontracten van de elektronica, met name in de keuken en de verwarmingsketel.

Dat zijn allemaal plekken waar veel verborgen gebreken kunnen zitten. En aangezien er niet verwacht mag worden dat dit allemaal getest wordt bij een bezichtiging, zijn de kosten (meestal) voor de verkoper. Zo was bij ons huis de klink van een raam defect. De kosten van de reparatie (€40) zijn betaald door de verkoper. Op de hele prijs van het huis maakt €40 natuurlijk geen groot verschil, maar je kunt er toch weer een pot verf van kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 10:34

Gast1981

room with a moose!

Mijn post gaat eigenlijk voorbij aan aanschaf van het huis,
maar gaat meer over de financiering ervan, en het vervolg daarop.

Ik vraag me af in hoeverre het gunstig is om (een deel van) je spaargeld te gebruiken om de hypotheekschuld vroegtijdig af te lossen. Dat kan vaak boetevrij met max. 10% per jaar.
De één zegt: zo veel en snel mogelijk aflossen, het is immers een schuld en die wil je kwijt.
De ander zegt: hypotheek is relatief goedkoop lenen, en zelf sparen levert meer op dan aflossen.

Mijn stelling na wat leeswerk is de volgende, maar ik weet niet of die correct is:

"Wanneer je spaarrente minus eventuele vrh hoger is dan hypotheekrente minus hra,
dan is sparen financieel gunstiger dan het aflossen van je hypotheekschuld."

(vrh = vermogensrendementsheffing, hra = hypotheekrenteaftrek)

Gaat dat bijv. ook nog op zodra je in ogenschouw neemt dat;
- bij aflossen je maandelijkse kosten omlaag gaan?
- in de huidige economie hoge spaarrentes niet vanzelfsprekend zijn?
- je "eindschuld" na 30jr hypotheek een stuk lager kan zijn?

Sparen heeft als voordeel de flexibiliteit en beschikbaarheid van je eigen geld.
Echter, kom je boven de 20/40k, dan pikt de Belastingdienst vrolijk weer 1,2% af...
Aflossen heeft als voordeel lagere maandlasten, en minder schuld aan het eind van je hypo.
Maarja, dan zit je geld in de stenen en dat komt pas weer 'vrij' zodra je verhuisd...

Is het trouwens mogelijk, en verstandig, om je tophypotheek 125% EW omlaag te krijgen naar een 100% EW?
Of zit je dan weer met opnieuw afsluiten, tekenen, en dus betalen? Ben bang van wel...

Dit zijn zo een paar van mijn overpeinzingen.
Ik weet het ook niet, maar gezien mijn huidige situatie is deze overweging wel interessant.

Ben benieuwd naar de verdere reacties.
Vooralsnog lijkt zelf doorsparen licht in het voordeel

Misschien was dit topic beter geweest, maar die is al zo oud:
Ervaring met het financieren van een huis
verplaatsen mag uiteraard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 09:56
Ik volg dit topic nou al een tijdje maar vooralsnog bleef het bij lezen lezen en niet posten. Vandaag heb ik echter geinformeerd naar een appartement in een nieuwbouw project. Ik heb kosteloos en vrijblijvend een optie op een appartement genomen.

Over 2 weken heb ik een gesprek met de makelaar. Nu had ik echter een vraag. Misschien is het een domme ( die bestaan niet dat weet ik maar toch ) maar ik heb em toch graag even gesteld:

"Is het mogelijk/gebruikelijk om over de aanschafprijs van een nieuwbouw object te onderhandelen met de makelaar?"

Ik kan me voorstellen dat dit niet zo is aangezien de bouw toch betaald moet worden uit een depot. Maar misschien is het wel mogelijk en dan kan ik me gaan beraden op onderhandelingstactieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 18:42

DinX

Motormuis

Zo. 11 februari is het zover. Dan mag ik om 1400 naar de notaris samen met bank, makelaar en ontwikkelaar :)
Dan is m'n appartement officieel van mij :D

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:06
Outerspace schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 22:47:

Een groot voordeel van nieuwbouw is dat je eigenlijk geen verborgen verbreken hebt en weinig hoeft op te knappen. Je huis inrichten gaat vaak sneller dan dan met een oude woning (of je hoeft niets te veranderen)..
Helemaal mee eens, maar ik ben recent verhuisd van nieuwbouw naar een bestaande woning (1950) en op een of andere manier heeft een ouder huis toch veel meer sfeer.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:06
asmi schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 13:09:
[...]

De tuin kan zakken. Als het huis verzakt is het een bouwfout die in garantie moet worden verholpen.
Tip, hang je schutting niet aan je huis, anders hangt je schutting ineens 20 cm boven de grond (ja ervaring mee :P ) na 2 jaar.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
Gast1981 schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 16:56:
...knip...
Ik vraag me af in hoeverre het gunstig is om (een deel van) je spaargeld te gebruiken om de hypotheekschuld vroegtijdig af te lossen. Dat kan vaak boetevrij met max. 10% per jaar.
...knip...
Vergeet ook niet dat je HRA wordt verminderd door het huurwaardeforfait.
Als je plannen hebt voor verhuizing, verbouwing, gezinsuitbreiding, auto, boot, vakantiehuis, aandelen enzomeer, zou ik het niet doen. Anders zou ik zeggen aflossen, weg met die vaste lasten. Geen lening kunstmatig in stand houden als je een zak geld hebt waar je toch niks mee gaat doen. Ik heb er zelf nooit spijt van gehad.
Maar ik heb makkelijk praten over jouw geld. Plak je financiele situatie eens in excel / gnumeric en probeer de gevolgen eens in kaart te zetten over de komende 360 maanden.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 18:43
DinX: van de bank zal je bedoelen ;)

Congrats!

BOE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:51

Halfkakkende

Vandring

Ik ben nieuw in dit topic.

Mijn vriendin en ik zijn nu sinds september min of meer aan het rondneuzen voor een woning. Vooraf een gesprek gehad met Hypotheekvisie om te inventariseren wat de mogelijkheden zijn en wat voor bedragen we aan moeten denken. In september twee appartementen bekeken, maar eigenlijk een beetje geschrokken van de bijbehorende servicekosten (uiteraard realiseren we ons dat we deze bedragen bij een eensgezinswoning ook apart moeten houden).

Onlangs een, op papier, een mooie woning hier in de buurt gevonden. We zijn al op verschillende tijden van de dag ('s ochtends, middag, 's avonds) even door de buurt gereden om te kijken hoe en wat we kunnen verwachten en vervolgens de stoute schoenen aangetrokken en de verkopende makelaar een belletje gedaan voor een bezichtiging. Deze middag is het zover en we zijn stiekem wel een beetje gespannen.

Het bedrag is íets boven budget for our likings, maargoed we kunnen in ieder geval eens kijken en vervolgens weer met hypotheekvisie rond de tafel zitten.

Heb persoonlijk veel gehad aan http://www.huiskopenvoorbeginners.nl/ (ik zag hem ook al in de startpost). een informatieve site met informatie waar ik stiekem nog nooit aan gedacht had.

Mocht iemand nog echte last minutes tips hebben, dan zijn we uiteraard geinteresseerd ;).

*gaat rest van het topic lezen*e

MUZIEK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi

Amafi

Amafi

Zojuist telefoontje gehad van de makelaar.
Huisje wat ik voor de 2e maal bezichtigd had en aan het beraden was wat te bieden. (moest nog langs een hypotheek adviseur om te weten wat ik echt "kon")

Maar ik bleek niet de enige die geinteresseerd was. Is nu 2 keer op het huisje geboden, en vroeg wat ik wilde doen. Ik wilde zelf nog wel even weten hoeveel dan wel niet, als ze richting vraagprijs bieden dan zou ik zowieso afhaken. Hij riep alleen dat hij dat niet mocht vertellen.

Tja, en nu? Geen gekke dingen doen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:12

ralpje

Deugpopje

Het feit dat hij sowieso jouw belt met de mededeling dat er andere biedingen zijn, zou me direct van het huis doen afzien. Klinkt me als een foute verkooptruc.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi

Amafi

Amafi

ralpje schreef op maandag 02 februari 2009 @ 16:32:
Het feit dat hij sowieso jouw belt met de mededeling dat er andere biedingen zijn, zou me direct van het huis doen afzien. Klinkt me als een foute verkooptruc.
Had hem gevraagd me op de hoogte te houden als er ontwikkelingen waren, dit aangezien ik in 2009 nog geen hypotheek had aangevraagd en gehoord had dat het allemaal wat lastiger zou zijn.
Denk verder dat er heus wel iemand heeft geboden, maar dat zegt eigenlijk nog niet zoveel. Volgens mij probeert hij nu gewoon andere geinteresseerden tegen elkaar uit te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Lastig idd.
Paar dingen;
- hoe graag wil je die woning?
- wat wil je er max. voor betalen?
- hoe "courant" is de woning (straat/wijk)? (ivm waarheidsgetrouwe makelaar over 2 biedingen)

Als er echt al 2 biedingen zijn gedaan, dan zal de verkoper het onderste uit de kan willen en kunnen halen.
Met jou erbij zijn er 3 gegadigden. Staat het sinds kort te koop?
Als je echt echt graag wilt, dan kan je natuurlijk je ultieme bod neerleggen.
Bij vermelden dat het je max is, en dat je snel spijkers met koppen wil slaan.

Maargoed, vergeet niet dat het wellicht een push-taktiek van de makelaar is...
Misschien wil hij je tot een overhaast en hoog bod dwingen.
Daarom proberen na te gaan hoe courant die woning is; kan het kloppen wat hij zegt?!
mekkieboek schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 21:55:
[...]Vergeet ook niet dat je HRA wordt verminderd door het huurwaardeforfait.
Als je plannen hebt voor verhuizing, verbouwing, gezinsuitbreiding, auto, boot, vakantiehuis, aandelen enzomeer, zou ik het niet doen. Anders zou ik zeggen aflossen, weg met die vaste lasten. Geen lening kunstmatig in stand houden als je een zak geld hebt waar je toch niks mee gaat doen. Ik heb er zelf nooit spijt van gehad.
Heb geen grote plannen voor de komende tijd.
Althans, geen zaken die niet opgevangen kunnen worden middels een klein apart spaarpotje.
Ik zal e.e.a. eens tegen elkaar uit proberen te zetten.
Z.s.m. de lening kwijt raken is natuurlijk mooi, maar als er een financieel gunstiger alternatief is.. why not?! ;)

Snap alleen je stukje "HRA wordt verminderd door het huurwaardeforfait" niet zo goed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 12:08

JK

Amafi schreef op maandag 02 februari 2009 @ 16:28:

Maar ik bleek niet de enige die geinteresseerd was. Is nu 2 keer op het huisje geboden, en vroeg wat ik wilde doen. Ik wilde zelf nog wel even weten hoeveel dan wel niet, als ze richting vraagprijs bieden dan zou ik zowieso afhaken. Hij riep alleen dat hij dat niet mocht vertellen.
Als er 2x op het huisje geboden is en hij vraagt wat jij wilt doen, dan is de verkopende partij dus 2x niet akkoord gegaan met de prijs, anders zaten ze wel in de race en kreeg jij te horen dat je wel een bod kan doen, maar dat je 2e keus bent.

Niet happen, gaat dit huis aan je voorbij, dan is er nog meer, of komt er nog meer.. het is een kopersmarkt en er zijn wel meer perfecte woningen voor je te vinden. Laat je dus niet opjutten, hoe graag je het huis ook wilt.
Je kan ook een max bod doen inderdaad, maar toen ik een max bod deed op een huis, toen wilden ze er nog overheen en toen ben ik zelf afgehaakt. Het leuke is dat die woning nog steeds te koop staat, al 7 maanden en ze er na 4 maanden nog eens 1000 van de vraagprijs af deden.... dat soort mensen willen hun huis gewoon niet verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 09:52
Amafi schreef op maandag 02 februari 2009 @ 16:28:
Tja, en nu? Geen gekke dingen doen in ieder geval.
Gewoon het bied traject ingaan, alsof die andere 2 gegadigden er niet zijn. Je komt er dan vanzelf wel achter hoe geïnteresseerd die anderen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi

Amafi

Amafi

Dank voor alle reacties.
Ga gewoon rustig zelf door alsof de anderen niet zijn. Laat me niet van de wijs brengen.
Als hij me morgen meldt dat ik moet bieden om een kans te maken krijgen ze mijn startbod te horen zoals ik dat anders ook gegeven zou hebben. Zo niet, dan pech.

Huis staat overigens niet al te lang te koop <1maand, en staat in een goede leuke wijk. Wil het graag, maar niet ten koste van alles. En moet ook rendabel zijn om op te knappen (vandaar dat er iets van de prijs af moet vind ik) Moet zeggen huisjes kijken/bieden is toch wel spannend, in ieder geval een aparte ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leech1984
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 18:33
Nou, ik meld mij ook maar.

A.s. vrijdag gaan we voor het eerst een huis bezichtigen... ik ben al druk bezig met diverse sites doornemen om te kijken wat de do's en don'ts zijn.

Ik heb ook voor de gein eens het adres door Google getrokken en ben erachter gekomen dat een voormalig bedrijfje er heeft gezeten (waarschijnlijk een starter of een eenmanszaakje).
Hoe moet ik hier mee omgaan? Denk bijvoorbeeld aan boze klanten of klanten die informatie willen etc? Poststukken? Eventuele rekeningen?

Ik ben niet gelijk de doomdenker, maar het is volgens mij iets waar ik rekening mee moet houden.

Het huis staat al wel een half jaar leeg dus zo heel veel hoeft er niet meer te komen, maar je weet maar nooit natuurlijk.

Ik heb er zin in om het huis te bekijken en tegelijk vind ik het wel heel erg spannend.
Ik zal wel updates posten over het hele proces (als ik het niet vergeet ;) )

PSN: Leech1984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Vrijdag gaan we ook voor het eerst samen met de verkopende makelaar ergens kijken. Ik heb het huis al een keer gezien tijdens een open huizenroute maar mijn vriendin nog niet. Het huis is wat te duur naar mijn zin en het staat ook al 5 maanden te koop zonder dat de prijs ook maar iets naar beneden gegaan is.

Hoeveel geld zou je eigenlijk moeten rekenen voor een verbouwing. Meubels hebben we al hoewel dat waarschijnlijk wel wat weinig is omdat het huis waar we naar toe gaan een heel stuk groter is dan waar we naar toe willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
TrailBlazer schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 13:09:
Hoeveel geld zou je eigenlijk moeten rekenen voor een verbouwing.
50% meer dan je wilt :+

(ik denk dat dat de meest nauwkeurige schatting is, die ik kan geven op basis van de informatie die jij hebt verstrekt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
leech1984 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 13:02:
Ik heb ook voor de gein eens het adres door Google getrokken en ben erachter gekomen dat een voormalig bedrijfje er heeft gezeten (waarschijnlijk een starter of een eenmanszaakje).
Hoe moet ik hier mee omgaan? Denk bijvoorbeeld aan boze klanten of klanten die informatie willen etc? Poststukken? Eventuele rekeningen?

Ik ben niet gelijk de doomdenker, maar het is volgens mij iets waar ik rekening mee moet houden.
Ik zou me er niet zo druk over maken, alles wat je krijgt stuur je gewoon terug met groot erop "Afzender verhuisd, adres onbekend". Voor boze klanten hoef je helemaal niet bang te zijn, al zouden ze al komen snapen ze ook wel dat een nieuwe bewoner er niks mee te maken heeft.

Het enige nadeel wat je kan hebben is dat je wat meer (geadresseeerde) reclame kunt ontvangen, lastig mischien maar het kan gewoon direct de container in ( Eerste paar keer retour zenden, mischien word je nog uit het bestand gehaald )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Raymond schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 13:21:
[...]

50% meer dan je wilt :+

(ik denk dat dat de meest nauwkeurige schatting is, die ik kan geven op basis van de informatie die jij hebt verstrekt)
160 m^2 oppervlak, het buitenwerk is allemaal al geschilderd. De keuken even buiten beschouwing latend. Vloeren zagen er nog goed uit. Kortom hooguit wat verfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
ralpje schreef op maandag 02 februari 2009 @ 16:32:
Hoezo?
Als je zelf voor ogen hebt wat je ervoor uit wil geven, dan hebben overige biedingen geen enkel toegevoegde waarde. Je moet je gewoon niet gek laten maken.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Iedere makelaar heeft wel meer kopers desnoods familie vd verkoper zelf... of je hier wakker van moet liggen is dan maar de vraag. Het kan natuurlijk waar zijn maar het hoeft niet, zeker als iets langer in de aanbieding staat zou ik hier zo mijn twijfels over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
n4m3l355 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 14:42:
Iedere makelaar heeft wel meer kopers desnoods familie vd verkoper zelf... of je hier wakker van moet liggen is dan maar de vraag. Het kan natuurlijk waar zijn maar het hoeft niet, zeker als iets langer in de aanbieding staat zou ik hier zo mijn twijfels over hebben.
Nou ja ik heb het twee maal meegemaakt, dat we hierdoor het huis niet hebben gekregen. Maar je niet gek laten maken blijft staan. Eén keer hadden we zelfs de vraagprijs ervoor over, maar dat bleek niet genoeg te zijn. Dan praten we niet over 10 jaar geleden, nee dan praten we over 2008. Hadden wij totaal niet verwacht, maar kan altijd gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi

Amafi

Amafi

dfrenner schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 14:50:
[...]
Nou ja ik heb het twee maal meegemaakt, dat we hierdoor het huis niet hebben gekregen. Maar je niet gek laten maken blijft staan. Eén keer hadden we zelfs de vraagprijs ervoor over, maar dat bleek niet genoeg te zijn. Dan praten we niet over 10 jaar geleden, nee dan praten we over 2008. Hadden wij totaal niet verwacht, maar kan altijd gebeuren.
Update, werd nogmaals gebeld door de makelaar. Mijn bod zou binnen moeten zijn voor 12 uur.
Aangezien ik vanmorgen nog een hypotheek adviseur had gezien toch een bod uitgebracht om mee te kunnen blijven doen. Bod hoogte gewoon wat ik normaal gesproken geboden zou hebben.

Om half 1 dan een mailtje gekregen dat mijn bod te laag was. En dat hij contact zou opnemen als de onderhandelingen met de andere zou stoppen.
Positief punt: Heb mezelf niet echt gek laten maken, uiteindelijk wel eerder geboden dan ik zelf zou willen, maar niet meer dan ik vooraf van plan was. Heb nu wel ervaring met op een huis bieden :*)

Negatief punt: Helaas heb ik het huisje niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Amafi schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 15:35:
Negatief punt: Helaas heb ik het huisje niet :P
Heb je dat al doorgekregen?
Als die makelaar over een week alsnog bij je aanklopt om met jou in onderhandeling te gaan, weet je meteen wat je onderhandelingspositie is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi

Amafi

Amafi

Raymond schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 15:38:
[...]
Heb je dat al doorgekregen?
Als die makelaar over een week alsnog bij je aanklopt om met jou in onderhandeling te gaan, weet je meteen wat je onderhandelingspositie is :)
Ja hoorde dat al binnen een paar uur.
Als hij met hangende pootjes terugkomt (wat ik overigens natuurlijk hoop), is mijn positie natuurlijk stukken sterker. Hij moet dan namelijk naar mij komen, en wie weet of ik dan al iets anders heb gezien >:)
Mocht hij weer bij me aankloppen zal ik dat voor de volledigheid van het verhaal natuurlijk melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
Gast1981 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 16:47:
Snap alleen je stukje "HRA wordt verminderd door het huurwaardeforfait" niet zo goed :D
Ik zei het ook een beetje krom, mijn slecht 8)7. Uit de wiki: je huurwaardeforfait moet je voor de ficsus bij je inkomen optellen (voor een woning van 2 ton b.v. is dat 1.100,-). Daar betaal je tussen de 33% en 52% belasting over. Dus hou je, omdat je een koophuis hebt, minder over van je aftrekposten, waaronder de HRA.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

Amafi schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 15:35:
[...]
Om half 1 dan een mailtje gekregen dat mijn bod te laag was. En dat hij contact zou opnemen als de onderhandelingen met de andere zou stoppen.
Vind het raar dat jij al wel moet bieden, als ze al in onderhandeling zijn.
Of hij probeert je de vraagprijs te laten bieden, zodat hij de aanstaande koper met wie hij in onderhandeling is, het vuur aan de schenen kan leggen om 'm te laten beslissen dat ook te betalen, omdat er een andere geinteresseerde is die wel de vraagprijs wil bieden...

Maar kijk ook gewoon verder wat rond enzo, misschien staat er nu niets leuks maar over 2 weken wel. Had ik ook... uit de selectie huizen waar ik was geweest zaten wel 2 leuke, maar uiteindelijk met een ander huis er vandoor gegaan die pas 3 dagen op Funda stond. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
JK schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 10:51:
[...]

Vind het raar dat jij al wel moet bieden, als ze al in onderhandeling zijn.
Of hij probeert je de vraagprijs te laten bieden, zodat hij de aanstaande koper met wie hij in onderhandeling is, het vuur aan de schenen kan leggen om 'm te laten beslissen dat ook te betalen, omdat er een andere geinteresseerde is die wel de vraagprijs wil bieden...
Dat is juist het idee, ze zijn nog niet in onderhandeling. Officieel ben je pas in onderhandeling zodra je een reactie op een bod geeft.
De makelaar wil morgen om 12 uur op een bod terugkomen. Dus wil je meedingen? Dan moet je een bod neerleggen voor 12 uur. In principe is dit helemaal eerlijk en mag je blij zijn dat je een kans krijgt om ondanks een bod toch nog mee te dingen. Natuurlijk ziet de verkopende partij de interesse en zal daar rekening mee houden in zijn tegenbod.

De verkoper kan gewoon kiezen met welk bod hij in onderhandeling gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

Je hebt gelijk, ik las het verkeerd, dacht dat de makelaar al in onderhandeling was, maar dat zou dus pas om 12u gebeuren. Ik dacht dat de onderhandelingen er al eerder waren.

Ach, er is nog altijd kans, niet iedereen komt tot eenstemming over de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 20:09
Ik hoop dat ik vandaag post van SenterNovem op de mat heb liggen...

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Post, koopsubsidie toegekend :) . ...maar de bank heeft nog geen post van ze gehad :? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Voor zover ik weet krijgen ze die ook niet. Was volgens mij bij mij niet zo

Op de site van senternovem staat dat de aanvrager en de geldverstrekker bericht krijgen.
Als jij je brief vanochtend in de bus hebt gevonden, zal de bank hem ook wel hebben, maar voordat het verwerkt is dat de brief is ontvangen, ben je zo een paar dagen verder.

[ Voor 64% gewijzigd door Raymond op 05-02-2009 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Ik ga morgen met m'n eigen brief langs voor de bankgarantie, dus het komt wel goed ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-09 21:22

Spotmatic

Ken sent me

Ik zit zelf aan de verkopende kant maar desalniettemin is het goed nieuws:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/02/05/1233835110-690.jpg

We hadden al een andere woning gekocht, de onze heeft twee maanden te koop gestaan. Uiteraard zijn er nog de nodige ontbindende voorwaarden maar toch... :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Ook een brief gekregen van senternovem. In oktober zijn de aktes gepasseerd en nu krijg ik een brief van hun, dat 1 van die aktes niet de stempel van de notaris bevat. Arg... :(

Kortom, krijg geen koopsubsidie. Tenzij ik binnen 4 weken wel die stempel kan laten zien.

[ Voor 20% gewijzigd door _Rayman_ op 05-02-2009 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Nou, dan fiets je toch naar die notaris, laat je hem een stempel zetten en stuur je dat weer op naar Senternovem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Zo simpel ligt het helaas niet. De orginele akte (die ligt bij de notaris) moet worden opgespoort en daarna gekopieerd. Hierna moet de notaris zelf de actie tekenen en de stempel plaatsen.

Het is dus helaas niet klaar terwijl je wacht. :/

[ Voor 32% gewijzigd door _Rayman_ op 08-02-2009 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 21:19

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Vrijdag goed bericht gehad van de makelaar, de bewoners hebben ons eindbod geaccepteerd! Koopcontract wordt nu opgesteld en wordt komende week getekend!

* Wacky heeft een huis gekocht!! :)

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leech1984
Afgelopen vrijdag dus wezen kijken...

Verkopende makelaar was 5 minuten te laat...
Komt niet zo heel goed over... een klacht is al op weg naar het makelaarskantoor.
Ook vanwege het feit dat we na een kwartier bijna het huis uit gepraat werden met opmerkingen zoals: zijn jullie klaar met kijken? Hebben jullie nu al alles gezien?
Verder kwam hij met de opmerking dat we het waarschijnlijk toch niet gaan kopen omdat dit het eerste huis is wat wij hebben bekeken.

Het huis zelf: netjes, alleen de vloer was VEEL lelijker dan dat ze op foto's deden voorkomen...
We zijn daarna naar de Hypotheker gegaan om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Na een kleine anderhalf uur aan informatie begon het me toch wel op te breken...

De volgende stappen gaan we deze week nemen:

- Een makelaar in de arm nemen om wat van de prijs af te krijgen
- Nieuwe afspraak maken met een andere verkopende makelaar
- Notaris uitzoeken
- Eventueel een bod uit laten brengen
- Vrijdagmiddag zitten we weer bij de Hypotheker om de vervolgstappen te bespreken.

Ik had niet verwacht dat er zo veel bij kwam kijken.
In dat opzicht ben ik best blij dat de Hypotheker een stuk voor ons hebben overgenomen...

Al dat geregel... testamenten opstellen, bouwkundig onderzoek laten uitvoeren, hypotheek aanvragen, samenlevingsovereenkomst, afspraken makelaar...

Ik wou dat het voorbij was... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
leech1984 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 08:38:
Afgelopen vrijdag dus wezen kijken...

Verkopende makelaar was 5 minuten te laat...
Komt niet zo heel goed over... een klacht is al op weg naar het makelaarskantoor.
Ook vanwege het feit dat we na een kwartier bijna het huis uit gepraat werden met opmerkingen zoals: zijn jullie klaar met kijken? Hebben jullie nu al alles gezien?
Verder kwam hij met de opmerking dat we het waarschijnlijk toch niet gaan kopen omdat dit het eerste huis is wat wij hebben bekeken.

Het huis zelf: netjes, alleen de vloer was VEEL lelijker dan dat ze op foto's deden voorkomen...
[...]
De volgende stappen gaan we deze week nemen:
[...]
- Een makelaar in de arm nemen om wat van de prijs af te krijgen
- Nieuwe afspraak maken met een andere verkopende makelaar
- Notaris uitzoeken
- Eventueel een bod uit laten brengen
- Vrijdagmiddag zitten we weer bij de Hypotheker om de vervolgstappen te bespreken.

[...]

Ik wou dat het voorbij was... :'(
Ik snap je niet helemaal. Je wilt met een andere verkopende makelaar praten, maar wel over hetzelfe huis? (je hebt het ook over bieden, notatis uitzoeken, hypotheek regelen etc en dat doe je meestal pas als je van plan bent om een huis te kopen). Of bedoel je misschien een andere werknemer van hetzelfde makelaarskantoor?

En, waarom meteen het eerste huis kopen wat je hebt gezien? Of is het op de vloer na een perfekt huis voor een perfekte prijs?

Ik heb het gevoel dat je een beetje omkomt in de hoeveelheid nieuwe dingen die ineens op je af komen. Mijn advies is dat je alles eens voor jezelf op een rij moet zetten. Probeer eens met een volgorde te denken i.p.v. alles tegelijk.

1. hypotheekadviseur, orienterend gesprek. Wat is een hypotheek, hoe zitten hypotheken in elkaar, wat voor hypotheekconstructie past bij jullie situatie en toekomstplannen; hoeveel kun je lenen en hoeveel wil je lenen?

2. huizen zoeken op funda etc

3. huis bekijken

4. indien het bevalt, kun je nog een keer kijken. Eventueel bouwkundige keuring laten uitvoeren. Eventueel een aankoopmakelaar in het proces betrekken.
Zo niet, terug naar stap 2.

5. je grenzen bepalen t.a.v. hoeveel je maximaal wilt betalen en welke voorwaarden een vereiste zijn.

6. als je nog steeds positief bent, bod uitbrengen.

7. onderhandelen over prijs, datum en voorwaarden
Indien geen succes, terug naar stap 2.

8. Terug naar de hypotheekadviseur. Eventueel meerdere adviseurs bezoeken en de adviezen even cross checken met jullie persoonlijke wensen.

9. Hypotheek aanvragen.

10. Notaris uitzoeken.

Je bent nu in je hoofd bezig met 4, 6, 8 en 10. Breng daar eens structur in aan:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leech1984
t_captain schreef op maandag 09 februari 2009 @ 09:00:
[...]

Ik snap je niet helemaal. Je wilt met een andere verkopende makelaar praten, maar wel over hetzelfe huis? (je hebt het ook over bieden, notatis uitzoeken, hypotheek regelen etc en dat doe je meestal pas als je van plan bent om een huis te kopen). Of bedoel je misschien een andere werknemer van hetzelfde makelaarskantoor?

En, waarom meteen het eerste huis kopen wat je hebt gezien? Of is het op de vloer na een perfekt huis voor een perfekte prijs?

Ik heb het gevoel dat je een beetje omkomt in de hoeveelheid nieuwe dingen die ineens op je af komen. Mijn advies is dat je alles eens voor jezelf op een rij moet zetten. Probeer eens met een volgorde te denken i.p.v. alles tegelijk.

1. hypotheekadviseur, orienterend gesprek. Wat is een hypotheek, hoe zitten hypotheken in elkaar, wat voor hypotheekconstructie past bij jullie situatie en toekomstplannen; hoeveel kun je lenen en hoeveel wil je lenen?

2. huizen zoeken op funda etc

3. huis bekijken

4. indien het bevalt, kun je nog een keer kijken. Eventueel bouwkundige keuring laten uitvoeren. Eventueel een aankoopmakelaar in het proces betrekken.

5. je grenzen bepalen t.a.v. hoeveel je maximaal wilt betalen en welke voorwaarden een vereiste zijn.

6. als je nog steeds positief bent, bod uitbrengen.

7. onderhandelen over prijs, datum en voorwaarden
Indien geen succes, terug naar stap 2.

8. Terug naar de hypotheekadviseur. Eventueel meerdere adviseurs bezoeken en de adviezen even cross checken met jullie persoonlijke wensen.

9. Hypotheek aanvragen.

10. Notaris uitzoeken.

Je bent nu in je hoofd bezig met 4, 6, 8 en 10. Breng daar eens structur in aan:)
Mijn excuses.. inderdaad.. ik heb het nogmaals gelezen en het is inderdaad een beetje warrig.

Op dit moment zitten we in stap 4 en hebben we stap 5 al in ons hoofd.
We proberen deze week nog met een andere makelaar van hetzelfde makelaarsbureau (van de verkopende kant) een afspraak te maken. (update: zojuist gemaakt a.s. donderdag 17:15)

Aankoopmakelaar zijn we er nu ook bij aan het betrekken en willen we mee hebben op het volgende bezoek aan het huis. Met hem gaan we onze prijs en verder acties bespreken.

Ik ga jouw stappenplan even uitprinten... wel zo makkelijk met de chaos in mijn hoofd!
Er komt ook zo veel op je af... ik dacht dat ik me goed had ingelezen... maar het is toch anders in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Begrijp me niet verkeerd maar wat is de toegevoegde waarde van een aankoopmakelaar als je al een woning op het oog hebt? Je kunt zelf onderhandelen, het papierwerk is niet al te complex en bouwkundige problemen zal ook een makelaar zijn vingers niet aan branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

n4m3l355 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 11:02:
Begrijp me niet verkeerd maar wat is de toegevoegde waarde van een aankoopmakelaar als je al een woning op het oog hebt? Je kunt zelf onderhandelen, het papierwerk is niet al te complex en bouwkundige problemen zal ook een makelaar zijn vingers niet aan branden.
Inderdaad, word liever lid van de Vereniging Eigen Huis en laat door een VEH Bouwkundige een aankoopkeuring uitvoeren. Je staat sterker in de onderhandelingen als je het bouwkundig rapport hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik sluit me aan bij bovenstaande commentaren.

Een bouwkundige keuring kost minder en levert vaak meer op dan een aankoopmakelaar. Je hebt namelijk een rapport waarin staat: dit is niet goed, dat is achterstallig, dit moet binnen enkele jaren vervangen. Alles met stelprijzen erbij. Dat is het soort munitie wat je nodig hebt voor goede onderhandelingen over de prijs.

Een aankoopmakelaar is vooral interessant als het huis duurder in de markt wordt gezet dan vergelijkbare huizen, dan kan hij de vraagprijzen en transactieresultaten van de andere huizen uitspelen. Maar dat kun je in zekere mate ook zelf, en bovendien liggen de prijzen in de courante woningtypes vaak vrij dicht op elkaar. Een aankoopmakelaar is imho vooral interessant als je een bijzonder huis wil gaan kopen. Bijvoorbeeld een villa van 1.2M euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 23:05

DSK

boeiend...

Deze avond naar de notaris :)
Alles zou in orde moeten zijn en dus zou ik deze avond officieel eigenaar moeten worden.

Compromis getekend begin november, wist niet dat het zo lang ging duren.

Wat ik vooral ontzag (en ontzie) is het maken van al die afspraken (die niet buiten kantooruren kunnen (en 100km van mn werk liggen)).
Ook al het geregel en planning (bijvoorbeeld, meubelen zullen "waarschijnlijk" de 2e helft van februari binnen zijn... Aangezien er geen exacte datum is, kan ook de bestelwagen niet gepland worden (liefst 2 weken op voorhand) en kan geen lift gereserveerd worden (want er moet eerst een bestelwagen zijn natuurlijk). Hierdoor "verlies" je wel wat tijd vind ik.

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leech1984
Waarom ik het niet zelf doe?

Omdat ik het niet wil.
Mijn vriendin en ik zijn niet mondig genoeg om een bieding te doen en deze te onderbouwen.
Verder stelt het ons gerust wanneer er iemand met ons meekijkt en ons eventueel advies geeft over vervolgstappen en wat we het beste kunnen doen.

Ik snap dat het heel vreemd is, maar ik zie mezelf niet met een bouwkundig rapport een verkopende makelaar om de oren slaan... mijns inziens kan een makelaar dat makkelijker.

Misschien dat dit voor jullie het hele spelletje voor een huis kopen verpest... maar ik voel me hier fijner bij... mijn vriendin ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
leech1984 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 12:56:
[...]
Ik snap dat het heel vreemd is, maar ik zie mezelf niet met een bouwkundig rapport een verkopende makelaar om de oren slaan... mijns inziens kan een makelaar dat makkelijker.

[...]
Als je zelf het onderhandelen niet zo prettig vindt, doe je er goed aan om een makelaar in te huren.

Een makelaar doet echter zelf geen bouwkundige inspectie. Als het een ouder huis is en je verwacht dat er misschien wat werk aan zit, dan kun je ook een bouwkundig inspecteur erbij halen. Hij maakt het rapport, je makelaar speelt het uit in de prijsonderhandelingen.

Kosten van een bouwkundig rapport zijn 200 tot 600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leech1984
t_captain schreef op maandag 09 februari 2009 @ 13:20:
[...]

Als je zelf het onderhandelen niet zo prettig vindt, doe je er goed aan om een makelaar in te huren.

Een makelaar doet echter zelf geen bouwkundige inspectie. Als het een ouder huis is en je verwacht dat er misschien wat werk aan zit, dan kun je ook een bouwkundig inspecteur erbij halen. Hij maakt het rapport, je makelaar speelt het uit in de prijsonderhandelingen.

Kosten van een bouwkundig rapport zijn 200 tot 600 euro.
Zo ver waren wij ook... zodra we het bouwkundig rapport hebben gaan we er weer mee naar de makelaar en hij mag dan of onderhandelen of we zien er van af...

Dus de planning voor nu is als volgt:

1: Afspraak met verkopende makelaar en onze makelaar om het huis te bezichtigen
2: Na het bezichtigen afstemmen met onze makelaar of het wat is en hoe nu verder
3: Zeer waarschijnlijk een bouwkundig rapport
4: Onderhandelen of er mee stoppen

Even een uitleg op puntje 2:
Na de eerste keer bezichtigen waren we enthousiast, we hebben op minpuntjes proberen te letten maar je ziet de eerste keer altijd wel wat over het hoofd. Dus nu met de makelaar kijken moet een beter inzicht brengen in de staat, natuurlijk niet zoals met een bouwkundig rapport, maar je weet in ieder geval meer.

Verder ben ik hartstikke blij met jullie adviezen. Ik zal zo veel mogelijk er van proberen mee te nemen in de volgende stadia....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
leech1984 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 14:08:
[...]

2: Na het bezichtigen afstemmen met onze makelaar of het wat is en hoe nu verder

[...]
Richt je even op dit proces; de hypotheekaanvraag en keuze van de notaris kunnen nog even wachten. Heb je in ieder geval je aandacht wat meer gefocusd.

Enne, veel plezier! Een huis kopen is als het goed is ook leuk om mee bezig te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
leech1984 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 14:08:
[...]

Je kan er ook voor kiezen om na stap 2 te beslissen of het wilt hebben op dat moment en vervolgens gelijk naar stap 4 gaan (dus bieden). Je laat je makelaar dan als ontbindende voorwaarde opnemen dat je nog een bouwkundig rapport gaat doen en dat je ervan afziet als daar serieuze gebreken t.w.v. x-duizend euro uitkomen.

Voordeel is dat je op deze manier pas een bouwkundige inhuurt als je zeker weet dat je er met de verkopers uit bent. Zonde om een paar honderd euro te spenderen als blijkt dat men niet of nauwelijk wilt zakken tot een prijs die jij ervoor over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Sempy schreef op maandag 09 februari 2009 @ 14:56:
[...]

Je kan er ook voor kiezen om na stap 2 te beslissen of het wilt hebben op dat moment en vervolgens gelijk naar stap 4 gaan (dus bieden). Je laat je makelaar dan als ontbindende voorwaarde opnemen dat je nog een bouwkundig rapport gaat doen en dat je ervan afziet als daar serieuze gebreken t.w.v. x-duizend euro uitkomen.

Voordeel is dat je op deze manier pas een bouwkundige inhuurt als je zeker weet dat je er met de verkopers uit bent. Zonde om een paar honderd euro te spenderen als blijkt dat men niet of nauwelijk wilt zakken tot een prijs die jij ervoor over hebt.
Ik heb het ook op deze manier gedaan. Helaas bleven de totale kosten van de gebreken onder de grens die ik bij het uitbrengen van mijn bod had genoemd, dus een extra onderhandelingsruimte heb ik er niet mee kunnen krijgen. Wel weet ik nu exact wat er gedaan moet worden en heb hier ook rekening mee gehouden bij de financiering. Een bouwkundige keuring is dus nooit weggegooid geld: het kan je ook in de toekomst geld besparen (preventief onderhoud)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
In feite is wel of niet extra onderhandelingsruimte niet erg, stel je spreekt een koopsom van 220k af met een grens van 10k voor gebreken, dan is dat huis in goede staat je dus eigenlijk 230k waard.

Stel nu dat er voor 15k gebreken worden vastgesteld, dan is er dus sprake van 5k onderhandelingsruimte (men zal de overstijging willen vergoeden), maar daar staan dan ook weer kosten tegenover, dus per saldo kom je toch weer op die 230k uit.

Overigens gaat een bouwkundige er in een rapport vanuit dat je al het kluswerk uitbesteed, zelfs het eenvoudige kluswerk. Voor een dakgoot vervangen natuurlijk logisch, maar ik moest wel lachen toen er in mijn bouwrapport een fiks bedrag werd opgenomen voor achterstallig schilderwerk aan de schuurdeur (rest schilderwerk was wel netjes bijgehouden) ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Sempy op 09-02-2009 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:19

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ook hier iemand die wellicht een huis gaat kopen :).

Woensdag een gesprek bij de makelaar over de mogelijkheden over een nieuwbouwproject hier in de stad wat al aardig opschiet. Er zijn nu zo'n 4 nieuwbouwprojecten hier in de buurt, maar dit is onze 1e keus en er zijn nog woningen vrij.

Zijn er nog speciale dingen waar je op moet letten bij nieuwbouw? Dat het wat kaler opgeleverd wordt dan bestaande bouw is duidelijk, maar verder? Kosten die er nog bijkomen?

Los van woensdag gaan mijn vriendin en ik zeer binnenkort eens naar een hypotheekadviseur om de mogelijkheden te bekijken. We wilden eigenlijk flexibel blijven (duur huren), in verband met het vervolg van mijn carriere, maar die heeft een zeer gunstige wending genomen bij het bedrijf waar ik al werkte en gezien de huidige situatie gaan we geen contract voor onbepaalde tijd op het spel zetten, maw, we blijven de komende jaren zeer waarschijnlijk in het oosten van Nederland wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Wie heeft er tips wat betreft het aankopen van een woning, die nog gerenoveerd moet worden?

De situatie is als volgt.
Ik ben nu eigenaar van een 2 kamer appartement (koop) wat ik destijds in belabberde staat heb gekocht. Omdat ik nergens voor huur stond ingeschreven, snel een woning moest hebben en weinig geld had, is het een goedkoop krot geworden.

Nu ben ik aan het kijken voor wat anders en kom ik elke keer ex-huur woningen tegen die gerenoveerd moeten worden.
Het zijn tussenwoningen varierend van 80 tot 110m² groot van bouwperiode 1900-1920.
Bestaande uit begane grond met hierop 1 verdieping met puntdak, en in de punt nog een kleine vliering.

De laatste renovatie van deze woningen zal ergens tussen 1950 en 1960 geweest zijn.
Dat betekent hele oude electra, voor zover deze uberhaupt fatsoenlijk aanwezig is, een WC pot met een douchekop erboven, geen verwarming, enkel glas, geen isolatie, dat verhaal.

Op zich ben ik niet zo heel vies van wat kluswerk (voordeel wat mijn huidige appartement onbedoeld opgeleverd heeft uiteindelijk).
De makelaar prijst de huizen aan alsof er een likje verf overheen moet en een CV keteltje erin en dan gaan ermee.
Dus ik ben 2 van deze huizen gaan bekijken en dat viel vies tegen.

Het blijkt dat de verhuurder (woningbouw) totaal niets meer aan de huizen heeft gedaan de afgelopen tientallen jaren. Ongeveer 3 jaar geleden zijn bij al deze huizen, min of meer tegelijkertijd, de daken gaan lekken.
De makelaar begon hier al meteen over toen ik het eerste huis binnen liep en was niet te beroerd om alle gebreken te laten zien.
Ik had in mijn hoofd dat er wel enkele plassen water of emmers boven zouden liggen, maar heel de vliering was ingestort en op de vloer tussen de 1ste verdieping en begane grond was ook erg nat geweest. Verder leken de dakkapelletjes er bij een beetje sterke wind zo af te waaien.

De verkoop van deze huizen is nu ongeveer 3 jaar aan de gang en zo ongeveer 1x per half jaar komt er weer eens een huis vrij. 9 van de 10x omdat de bewoner is overleden. De daken zijn door de verhuurder gerepareerd in 2007 of 2008, men is niet duidelijk hierin wat er precies gedaan is, maar volgens de makelaar zijn er alleen maar nieuwe dakpannen op gelegd.
Volgens mij is de kans op een rot dak in dit geval wel redelijk groot.

Heel jammer, want verder zijn deze huizen eigenlijk precies wat ik zoek qua grootte en ook qua lokatie. Ik baal dus wel van die rotte daken.
Wat nu te doen in zo'n geval. Hoe weet ik waar ik aan toe ben als ik zo'n huis koop?
Een schatting voor aanleggen CV, keuken, badkamer en de hele boel kan ik wel maken omdat ik dat in mijn huidige appartement ook allemaal heb moeten doen.

Ik zal waarschijlijk iemand moeten kijken naar dat huis en specifiek naar dat dak. Hoe pak je dat aan, als het huis helemaal niet van jou is?
Kan je de verkoper "dwingen" om zelf een inspectie te laten doen (op zijn kosten) voordat je een bod uitbrengt? Of moet je hier altijd zelf voor opdraaien?
(Er is nog geen bouwkundig rapport gemaakt van deze huizen).

Ook kan ik de waarde van het huis heel moeilijk bepalen. In deze buurt staan heel veel verschillende soorten huizen en in heel verschillende staten van onderhoud. Het type huis waar ik naar zoek staat ook regelmatig te koop in opgeknapte staat en doet dan ongeveer 150.000 tot 180.000 Euro en die zijn elke keer zo weg.
Deze krotten kosten 119.000 tot 145.000 Euro.
Volgens de makelaar heeft "iemand" deze huizen van de woningbouw gekocht en wil hij absoluut niet zakken met de prijs. 2 huizen staan nu al 3 jaar voor dezelfde prijs te koop.
Ik heb ook een aanvraag gedaan bij het kadaster maar die kan niks met deze huizen, alleen met een aantal huizen in de straat die 5 tot tientallen jaren geleden al van huur naar koop zijn omgezet.

Bij het appartement waar ik nu zit, heb ik van tevoren een bouwkundige keuring laten doen, maar dat stelde echt maar weinig voor.
Daar stonden opmerkingen in als "er is geen verwarming aanwezig", "er zit een scheur in een ventilatierooster" en om het compleet te maken "de staat van de vloer is onbekend, er is geen kruipluik".
Vervolgens ben ik 2 jaar later door de vloer heen gezakt dus naar mijn mening had daarover iets in het rapport moeten staan (ik had het zelf wel gezien dat de vloer slecht was, dan al helemaal).

Dus.. hoe te werk gaan in dit soort situaties?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi

Amafi

Amafi

dreeke schreef op maandag 09 februari 2009 @ 22:06:
Wie heeft er tips wat betreft het aankopen van een woning, die nog gerenoveerd moet worden?

Dus.. hoe te werk gaan in dit soort situaties?
Oei lastige situatie. Dat je op zich zelf wil klussen is al een hele pre. Veel mensen willen daar eigenlijk al niet meer aan.
Kijk ongeveer naar hetzelfde soort huizen maar hierbij moet je vooral letten op dingen die je niet zelf kan doen. Badkamer aanleggen kan je wel als klusser, maar een verdieping of dak vervangen is toch werk dat je (deels) uit zal moeten besteden aan iemand die daar verstand van heeft.
Voor de rest zijn richtprijzen moeilijk te geven als we niet weten hoe wat en in welke staat het is.

Andere tip. Als je weet dat "iemand" een aantal huizen heeft gekocht staat dat misschien in het kadaster. In ieder geval welke verkoopprijs het is geweest. Voor 2,15 per postcode xxxx xx kan je de huizenprijzen opvragen via internet. Krijg je een mooi staatje met de verkoopprijzen van de laatste 8 jaar ofzo, van huizen in die postcode. Weet je meteen of hij "echt" niet kan zakken.

Maar verkijk je in ieder geval niet op het werk dat gedaan moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is mij gevraagd om voordat het een bouwkundig onderzoek wordt uitgevoerd de koopakte te ondertekenen, met daarin een bedrag als ontbindende voorwaarde. Huis is uit 2000. Zal het onderzoek op korte termijn door VEH laten uitvoeren.

Nu weet ik niet aan wat voor bedrag ik dan moet denken

Hoeveel 'verbouwkosten' kan een appartement uit 2000 hebben?
(krimpscheuren zijn er in ieder geval)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2009 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:24

inXs

known as inXs

ZieMaar! schreef op maandag 09 februari 2009 @ 19:58:
Ook hier iemand die wellicht een huis gaat kopen :).

Woensdag een gesprek bij de makelaar over de mogelijkheden over een nieuwbouwproject hier in de stad wat al aardig opschiet. Er zijn nu zo'n 4 nieuwbouwprojecten hier in de buurt, maar dit is onze 1e keus en er zijn nog woningen vrij.

Zijn er nog speciale dingen waar je op moet letten bij nieuwbouw? Dat het wat kaler opgeleverd wordt dan bestaande bouw is duidelijk, maar verder? Kosten die er nog bijkomen?

Los van woensdag gaan mijn vriendin en ik zeer binnenkort eens naar een hypotheekadviseur om de mogelijkheden te bekijken. We wilden eigenlijk flexibel blijven (duur huren), in verband met het vervolg van mijn carriere, maar die heeft een zeer gunstige wending genomen bij het bedrijf waar ik al werkte en gezien de huidige situatie gaan we geen contract voor onbepaalde tijd op het spel zetten, maw, we blijven de komende jaren zeer waarschijnlijk in het oosten van Nederland wonen.
Ik wil je eerst succes wensen, onze aannemer is vorige week failliet verklaard (Hoogevest), staat nog geen paal in de grond dus nog niets betaald gelukkig, maar wel weer even onzeker. De SWK is druk in onderhandeling met andere bouwers. De partner van Van Hoogevest, Bouwfonds in deze is ook druk op zoek naar oplossingen.

Maar om even op je vraag terug te komen, tijdens de bouw ga je veelal de verzekeringen al betalen (ong 150euro p/m) en eventueel het renteverlies, maar aangezien de bouw al bezig is kan je daarover onderhandelen. De aannemer zal je dit vaak in rekening willen brengen, aangezien hij dat verlies heeft geleden, maar volgens mij zit daar zo'n beetje je enige onderhandelingsruimte bij nieuwbouw. Kan je zo een paar duizend euro schelen.

Verder weet ik niet hoe lang het nog duurt voordat het staat, maar vaak ga je tijdens de bouw al kijken voor badkamers en dergelijke, soms zitten die er standaard in, soms niet. Als je ergens bij een showroom slaagt, laat dan in het contract opnemen dat je de badkamer/keuken niet afneemt als de woning uiteindelijk niet op jouw naam komt te staan, je weet het maar nooit! Het kan ook zijn dat de woning aan het begin van het project wel is "verkocht" en dat eerdere mensen al keuzes hebben gemaakt t.a.v. de standaard keuken en badkamer en evt casco, daar kan je misschien ook nog over onderhandelen. Succes!

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 07:07:
Er is mij gevraagd om voordat het een bouwkundig onderzoek wordt uitgevoerd de koopakte te ondertekenen, met daarin een bedrag als ontbindende voorwaarde. Huis is uit 2000. Zal het onderzoek op korte termijn door VEH laten uitvoeren.

Ik zou in ieder geval niet al te hoog gaan zitten, als de verkopende partij moeilijk gaat doen omdat je een laag bedrag neemt, kan het zijn dat ze zelf al ergens narigheid vermoeden (mooie check dus ;) ). Een bedrag van max. 5k lijkt me bij zo'n recent (starters)apartement een redelijk bedrag. Als je dus pech hebt kost je apartement dan dadelijk 5k meer om alles weer in goede staat te krijgen (een stuk lager als je het klussen zelf kan doen, bouwkundige rekent met uitbestedingsprijzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
inXs schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 08:17:
tijdens de bouw ga je veelal de verzekeringen al betalen (ong 150euro p/m)
Hmm, volgens mij is dat lang niet altijd het geval. Normaal is het risico (=verzekeringen) tijdens de bouw voor de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Raymond schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 08:47:
[...]

Hmm, volgens mij is dat lang niet altijd het geval. Normaal is het risico (=verzekeringen) tijdens de bouw voor de aannemer.
Ik heb het dan ook over eventuele levensverzekeringen en overlijdensrisico verzekeringen, aangezien je natuurlijk al een hypotheek hebt ;) Het risico is inderdaad voor de kosten van de aannemer.

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK

JK

Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 07:07:

Voor het eengezinshuis wat ik gekocht heb (eentje uit 1993) hebben we er 5000 van gemaakt, daarboven zou de koop niet doorgaan. Bouwkundige keuring gedaan, kosten van oplappen woning: 400 euro en hoeft niet eens meteen... is meer optisch (en dan is het eigenlijk nog mierenn**ken) dan een functioneel gebrek ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Verzekeren tijdens de bouw (lees verzekering op de bouw) en garantie qua uitvoer valt onder de aannemer in de zin van bank/concern garantie betreffende de financien en CAR voor ongevallen ed. Ik zou niet weten wat voor verzekeringen jezelf tijdens de bouw zou kunnen afsluiten... (noch waarom je dit zou willen doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

n4m3l355 schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 13:37:
Verzekeren tijdens de bouw (lees verzekering op de bouw) en garantie qua uitvoer valt onder de aannemer in de zin van bank/concern garantie betreffende de financien en CAR voor ongevallen ed. Ik zou niet weten wat voor verzekeringen jezelf tijdens de bouw zou kunnen afsluiten... (noch waarom je dit zou willen doen)
Daarom verbeterde ik mijzelf ook al, het gaat ook niet om die verzekeringen maar wel om de arbeidsongeschiktheidsverzekering, overleidingsrisicoverzekering etc. Dat is best handig geregeld te hebben, je hebt namelijk tijdens de bouw al een hypotheek.

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
inXs schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 20:32:
[...]

Daarom verbeterde ik mijzelf ook al, het gaat ook niet om die verzekeringen maar wel om de arbeidsongeschiktheidsverzekering, overleidingsrisicoverzekering etc. Dat is best handig geregeld te hebben, je hebt namelijk tijdens de bouw al een hypotheek.
Dat laatste wist ik niet, maar is eigenlijk logisch. Uiteraard ga ik me nog voor laten lichten over de financiering e.d. De woningen zijn al aardig afgebouwd, de opleverdatum weet ik niet, maar dat hoor ik vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Straks mijn eerste bouwtechnische keuring (eerste huis ook).
Concept koopakte ook al ontvangen (gisteravond) en word gedwongen om vanavond te tekenen. :(

Verschillende akten (akte van splitsing, v.v.e) niet ontvangen, dus dat feest gaat niet door.
Ook voorwaarden dat bouwkosten niet groter mogen zijn dan x bedrag, kan ook geschrapt worden. De keuring vindt namelijk eerder plaats _/-\o_

Zijn er nog zaken waar ik op moet letten tijdens de keuring?
Hoe kun je in uberhaupt een koopakte tekenen binnen 24uur, als er nog veel fouten in zitten? :?
Wat is reeler (hoeveel dagen na ontvangst)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 07:21:

Zijn er nog zaken waar ik op moet letten tijdens de keuring?
Hoe kun je in uberhaupt een koopakte tekenen binnen 24uur, als er nog veel fouten in zitten? :?
Wat is reeler (hoeveel dagen na ontvangst)?
Tijdens de keuring hoef je zelf niet echt op te letten, daar heb je immers iemand voor ingehuurd. Als het goed is ga je naar afloop vaak op een aparte locatie nabespreken en krijg je een net rapport mee. In mijn geval was eigenlijk alleen de nabespreking van belang want tijdens de keuring had de bouwkundige opmerkingen over slecht doehetzelf-werk achterwege gelaten om de verkoper niet voor zijn hoofd te zetten.

Laat je nooit onder druk zetten om te snel te tekenen met fouten, die makelaar wil nu snel de verkoop er door jassen dan kan hij ook zijn factuur sturen (al het werk is voor hem nu zonde) . Toen ik m'n huis kocht wilde hij me ook een contract vol fouten laten tekenen (correcties met de hand in kantlijn) en toen ik dit weigerde begon hij op de man te spelen (ik was onbetrouwbaar, er was een andere gegadigde). Heb op advies van VEH echter niet getekend (afhankelijk van de fout kan je het grootste gedonder krijgen) en een telefoontje naar de verkopende partij was genoeg om alles alsnog netjes te regelen (incl. excuses makelaar :)). J

Je tekent pas als het contract 100% is wat je overeengekomen bent, al duurt dat 10 weken, de makelaar heeft het zelf in de hand om dit proces te versnellen. Daarbij is enkele werkdagen bedenktijd redelijk, jij moet immers in de gelegenheid zijn om e.e.a. te controleren (eventueel met hulp derden).

[ Voor 9% gewijzigd door Sempy op 11-02-2009 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
inXs schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 20:32:
[...]

Over arbeidsongeschiktheidsverzekering, verschillen de meningen.
Je betaalt per maand een aardig bedrag om bij arbeidsongeschiktheid een relatief laag maandebrag ervoor terug te krijgen (300 euro oid)

Daarbij zoeken ze echt alles om eronderuit te komen. Ik zit in de IT en bij sprake van RSI wordt door hen gewoon niet uitgekeerd. Toen ik dat alleen al hoorde heb ik dat afgekapt. Volgens mij krijgen ze hier gruwelijk veel provisie op, want ik snap anders niet dat ze het aan de man proberen te brengen. Het zou voor ons op iets van 50 a 60 euro per maand uitkomen en dan krijg je het eerste jaar arbeidsongeschiktheid niets en daarna max 9 of 10 jaar 300 euro per maand, maar dan moest je wel volledig afgekeurd zijn. Dus dat zagen wij niet echt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Sempy schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 08:23:
[...]
Je tekent pas als het contract 100% is wat je overeengekomen bent, al duurt dat 10 weken, de makelaar heeft het zelf in de hand om dit proces te versnellen. Daarbij is enkele werkdagen bedenktijd redelijk, jij moet immers in de gelegenheid zijn om e.e.a. te controleren (eventueel met hulp derden).
Sowieso heb je wettelijk gezien 3 dagen bedenktijd na het tekenen van de koopovereenkomst. In die 3 dagen kun je zonder opgaaf van redenen van de koop afzien.

Edit: overigens hebben de kopers van ons huis gisteren de koopovereenkomst ondertekend. d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door Spotmatic op 11-02-2009 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 17:01

Jaspertje

Max & Milo.. lief

dfrenner schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 08:37:
[...]

Over arbeidsongeschiktheidsverzekering, verschillen de meningen.
Je betaalt per maand een aardig bedrag om bij arbeidsongeschiktheid een relatief laag maandebrag ervoor terug te krijgen (300 euro oid)

Daarbij zoeken ze echt alles om eronderuit te komen. Ik zit in de IT en bij sprake van RSI wordt door hen gewoon niet uitgekeerd. Toen ik dat alleen al hoorde heb ik dat afgekapt. Volgens mij krijgen ze hier gruwelijk veel provisie op, want ik snap anders niet dat ze het aan de man proberen te brengen. Het zou voor ons op iets van 50 a 60 euro per maand uitkomen en dan krijg je het eerste jaar arbeidsongeschiktheid niets en daarna max 9 of 10 jaar 300 euro per maand, maar dan moest je wel volledig afgekeurd zijn. Dus dat zagen wij niet echt zitten.
Grappig, ik heb het met een koopsom betaald en bij ons gaan ze uit van de keuring van het UWV daarbij heb ik als ik 45% arbeidsongeschikt ben een uitkering van 750 euro per maand (De bruto hypotheek). Dat kost me idd 2000 euro, maar als ik dat terug reken is dat nog geen 17 euro per maand (idd 10 jaar lang).

Dat je het eerste jaar geen uitkering krijgt is ook wel logisch overigens. Je krijgt dan (in bijna alle gevallen) nog 100% uitbetaald. Pas in het 2e ziektejaar 70%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Kijk ook goed naar de termijn die je uitbetaald krijgt. Vaak krijg je maar een beperkt aantal maanden/jaren een uitkering (dus zeker niet de verdere looptijd van de hypotheek).

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Jaspertje schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 09:49:
[...]
Grappig, ik heb het met een koopsom betaald en bij ons gaan ze uit van de keuring van het UWV daarbij heb ik als ik 45% arbeidsongeschikt ben een uitkering van 750 euro per maand (De bruto hypotheek). Dat kost me idd 2000 euro, maar als ik dat terug reken is dat nog geen 17 euro per maand (idd 10 jaar lang).

Dat je het eerste jaar geen uitkering krijgt is ook wel logisch overigens. Je krijgt dan (in bijna alle gevallen) nog 100% uitbetaald. Pas in het 2e ziektejaar 70%
In feite betekent dat dat je zo zwaar arbeidsongeschikt bent dat men verwacht dat je niet meer dan 55% kan verdienen van wat een gezond iemand van vergelijkbaar niveau zou kunnen verdienen. Dus in theorie kan je straks met 60% van je huidige inkomen uitkomen en geen cent uitgekeerd krijgen. Ik kan me voorstellen dat veel mensen in zo'n situatie behoorlijk financieel in de knoop komen dus in feite heb je dan niks aan die verzekering voor het doel waarvoor je hem genomen hebt (voorkomen dat je je huis moet verkopen bij arbeidsongeschiktheid).

[ Voor 5% gewijzigd door Sempy op 11-02-2009 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 17:01

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Sempy schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 10:29:
[...]

In feite betekent dat dat je zo zwaar arbeidsongeschikt bent dat men verwacht dat je niet meer dan 55% kan verdienen van wat een gezond iemand van vergelijkbaar niveau zou kunnen verdienen. Dus in theorie kan je straks met 60% van je huidige inkomen uitkomen en geen cent uitgekeerd krijgen. Ik kan me voorstellen dat veel mensen in zo'n situatie behoorlijk financieel in de knoop komen dus in feite heb je dan niks aan die verzekering voor het doel waarvoor je hem genomen hebt (voorkomen dat je je huis moet verkopen bij arbeidsongeschiktheid).
Het betekende dat ik nog geschikt ben voor een baan waar ik nog 55% verdien van hetgeen ik verdiende inderdaad. Dan ben je zeker nog niet zwaar arbeidsongeschikt (dan wordt je afgekeurd). Dat had inderdaad een probleem kunnen zijn. Ik was me er overigens goed van bewust dat als ik onder de 45% AO was gekeurd, dat ik dan een probleem zou hebben ja, dat risico hebben we genomen. Ik heb de verzekering genomen om te kunnen blijven wonen waar we wonen als ik Arbeidsongeschikt wordt, met daarbij de kanttekening dat dat dan wel 45% moet zijn, als je dat niet weet, dan heb je inderdaad een probleem.

Inmiddels is mn loon dermate gestegen dat 40% ook meer geworden is, en we hebben het geluk dat mijn vrouw ook meer zou kunnen werken als het "moet"...maar zoals gezegd, als je je hiervan niet bewust bent, dan kan het zuur zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreeke schreef op maandag 09 februari 2009 @ 22:06:

Ik zal waarschijlijk iemand moeten kijken naar dat huis en specifiek naar dat dak. Hoe pak je dat aan, als het huis helemaal niet van jou is?
Kan je de verkoper "dwingen" om zelf een inspectie te laten doen (op zijn kosten) voordat je een bod uitbrengt? Of moet je hier altijd zelf voor opdraaien?
(Er is nog geen bouwkundig rapport gemaakt van deze huizen).
Vaak zijn keuringen door VEH waardeloos. Mijn suggestie. Ga naar een goede betrouwbare aannemer(bij voorkeur eentje uit de regio) en stel voor dat hij meegaat.

Doen ze dit niet 'zomaar' stel je een bedrag voor inspectie vast, en mocht je het dak/dakkapel daar kopen/laten monteren wil je je keuringsbedrag als korting op je aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Jaspertje schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 11:01:
[...]
Het betekende dat ik nog geschikt ben voor een baan waar ik nog 55% verdien van hetgeen ik verdiende inderdaad. Dan ben je zeker nog niet zwaar arbeidsongeschikt (dan wordt je afgekeurd). Dat had inderdaad een probleem kunnen zijn. Ik was me er overigens goed van bewust dat als ik onder de 45% AO was gekeurd, dat ik dan een probleem zou hebben ja, dat risico hebben we genomen. Ik heb de verzekering genomen om te kunnen blijven wonen waar we wonen als ik Arbeidsongeschikt wordt, met daarbij de kanttekening dat dat dan wel 45% moet zijn, als je dat niet weet, dan heb je inderdaad een probleem.

Inmiddels is mn loon dermate gestegen dat 40% ook meer geworden is, en we hebben het geluk dat mijn vrouw ook meer zou kunnen werken als het "moet"...maar zoals gezegd, als je je hiervan niet bewust bent, dan kan het zuur zijn...
Ik heb destijds ook niet gekozen voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Mede doordat mijn moeder in de gehandicaptenzorg werkt. Ik heb daar gevallen rond zien lopen, en zelfs sommige mensen die echt bijna niks meer zelf kunnen zijn nog niet 100% afgekeurd!!

Een andere reden was dat ik er wel mee kan leven dat ik niet alle risico's in mijn leven af kan dekken. Ik heb voor mezelf de beslissing genomen dat ik er maar mee moet leren leven dat als ik dermate arbeidsongeschikt word dat ik minder ga verdienen, dat ik wel met meer dingen een stap terug moet doen in mijn leven, dus dan kan ik ook een andere goedkopere woning zoeken. Als ik een wat gevaarlijker beroep zou hebben, en dus ook een groter risico op arbeidsongeschiktheid dan zou ik mischien een andere beslissing genomen hebben.

Verder lijkt me 45% afgekeurd worden wel een mooie grens, want als je echt iets ernstigs hebt zul je daar denk wel snel overheen zitten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Jaspertje schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 11:01:
[...]

Als je bass het ziet zitten om je voor 55% in dienst te houden kan dat ja. Maar zat situaties staan dit niet toe, ik zit in de detacheering en voorzie hier problemen in de 55%.

Feit blijft dat je een veel beter aanbod dan ik hebt gekregen. Met 750 euro per maan en in één keer afkopen.
Dat zou ik nog in overweging nemen. Maar feit dat ze ook RSI niet eens zien als arbeidsongeschiktheid en niet zullen uitkeren in dit geval heeft mijn beslissing beïnvloed als IT-er zijnde... Toch een risico.

[ Voor 12% gewijzigd door BlakHawk op 11-02-2009 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
rwb schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 11:54:
[...]

Verder lijkt me 45% afgekeurd worden wel een mooie grens, want als je echt iets ernstigs hebt zul je daar denk wel snel overheen zitten.
Of je daar overheen zit is per geval verschillend, het gaat zoals gezegd om hoeveel inkomen je tekort komt voor het uitoefenen van de functie van een gelijkwaardig gezond iemand. Stel dat je niet volledig arbeidsongeschikt bent, dan zou je dus altijd in aanmerking moeten komen voor een functie tegen minimumloon: 1.380 per maand bruto.

1380 / (100 - 45%) -> 2.509

Met andere woorden, als je minder dan 2.500 euro verdient dan ben je of 100% arbeidsongeschikt of minder dan 45% arbeidsongeschikt. Zo'n verzekering is dus vooral geschikt voor de hogere inkomens, die lopen immers het risico op de grootste inkomensdaling als ze niet meer op hun huidige niveau doorkunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 11:43:
[...]
Ga naar een goede betrouwbare aannemer(bij voorkeur eentje uit de regio) en stel voor dat hij meegaat.

Doen ze dit niet 'zomaar' stel je een bedrag voor inspectie vast, en mocht je het dak/dakkapel daar kopen/laten monteren wil je je keuringsbedrag als korting op je aanschaf.
Dat is wel een goeie inderdaad, zeker ook die kortingstip ;)

Wij hebben de bouwtechno keuring (geen VEH) ook pas gedaan onderhandelingen.
In de akte opgenomen dat we bij directe kosten boven de 3k opnieuw om de tafel moesten.
3k lijkt laag, maar we zaten al akelig dicht bij de vraagprijs, en aan het eind van ons budget ;)
Gelukkig (of juist niet...) kwam er bijna niets uit de keuring;
Alleen wat kleine dingen, en een paar lange termijn verbeteringen die we zelf ook al gezien hadden.
Al met al gaf die keuring ook een gevoel van rust... want zelf zie je gauw dingen over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002

DinX

Motormuis

Net terug van de notaris. Een hele hoop handtekeningen gezet. Ik ben eigenaar van m'n appartement :D

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wij zijn net bij de hypotheekadviseur geweest, en wat we eigenlijk al wisten is inderdaad zo: de hypotheek is geen enkel probleem en de maandlasten is wat we verwachten/hoopten...

Van het weekend eens goed nadenken over een optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Gast1981 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 12:31:
[...]

Dat is wel een goeie inderdaad, zeker ook die kortingstip ;)

Wij hebben de bouwtechno keuring (geen VEH) ook pas gedaan onderhandelingen.
In de akte opgenomen dat we bij directe kosten boven de 3k opnieuw om de tafel moesten.
3k lijkt laag, maar we zaten al akelig dicht bij de vraagprijs, en aan het eind van ons budget ;)
Gelukkig (of juist niet...) kwam er bijna niets uit de keuring;
Alleen wat kleine dingen, en een paar lange termijn verbeteringen die we zelf ook al gezien hadden.
Al met al gaf die keuring ook een gevoel van rust... want zelf zie je gauw dingen over het hoofd.
Zeker nuttig, bedankt voor de tip.

3000 Euro zit je zo aan. Heb een huis bekeken waar wat werkzaamheden aan de dakgoot waren, dak van een klein schuurtje en schoonmaken ventilatiesysteem, kwam al boven de 3k uit.

En ja een hoop dingen kan je zelf wel zien maar iemand die elke dag met dat soort dingen bezig is ziet toch altijd meer, denk ik dan.

Als een dak kletsnat is geweest is en het hout rot dan zie ik dat wel, maar ik kan niet inschatten wat er moet gebeuren om het in orde te krijgen en wat het kost. :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leech1984
Wij zijn nu ook een weekje verder.

Afgelopen donderdag met onze makelaar en een verkopende makelaar wezen kijken.
We zijn nog steeds enthousiast over het appartement.
Gister nog even bij de Hypotheker langs geweest om nog een keer alles door te nemen (nog een klein probleempje: ik kreeg geen intentie verklaring van mijn werk. Nu is het gebaseerd op het loon van de laatste 3 jaar. Gelukkig zaten we nog binnen ons budget en is de hypotheek geen probleem).

We hebben onze makelaar de opdracht gegeven om een bod uit te brengen met overdrachtsdatum 1 mei. Alles wat eerder kan is mooi meegenomen.

Het is nu dus afwachten hoe ze op het bod gaan reageren.

Ik ben nog steeds blij dat we een groot deel uit handen hebben gegeven. Al het geregel zou echt te veel zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
leech1984 schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 11:05:
Wij zijn nu ook een weekje verder.

Afgelopen donderdag met onze makelaar en een verkopende makelaar wezen kijken.
We zijn nog steeds enthousiast over het appartement.
Gister nog even bij de Hypotheker langs geweest om nog een keer alles door te nemen (nog een klein probleempje: ik kreeg geen intentie verklaring van mijn werk. Nu is het gebaseerd op het loon van de laatste 3 jaar. Gelukkig zaten we nog binnen ons budget en is de hypotheek geen probleem).
Uit nieuwsgierigheid: welke bank accepteert het gemiddelde loon van de laatste 3 jaar?
Bij mijn weten hechten ze toch best sterk aan vast contract (of intentieverklaring).
We hebben onze makelaar de opdracht gegeven om een bod uit te brengen met overdrachtsdatum 1 mei. Alles wat eerder kan is mooi meegenomen.

Het is nu dus afwachten hoe ze op het bod gaan reageren.

Ik ben nog steeds blij dat we een groot deel uit handen hebben gegeven. Al het geregel zou echt te veel zijn geworden.
Als je geen plezier beleeft aan het geregel en gehandel, dan doe je er verstandig aan om dingen uit handen te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij moeten aangeven welke notaris we willen hebben voor:
  • koopakte
  • hypotheekakte
  • samenlevingscontract + testament.
Missen we verder nog akten die opgesteld moeten worden door de notaris? Voor het bovenstaande hebben we offertes laten opstellen (notarissenvergelijken.nl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Laatst online: 00:23

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2009 @ 12:09:
Wij moeten aangeven welke notaris we willen hebben voor:
  • koopakte
  • hypotheekakte
  • samenlevingscontract + testament.
Missen we verder nog akten die opgesteld moeten worden door de notaris? Voor het bovenstaande hebben we offertes laten opstellen (notarissenvergelijken.nl).
Denk er wel aan dat je niet verplicht bent om alles tegelijkertijd bij 1 notaris te dien. Eerste 2 is wel makkelijk, maar ook dat kan bij verschillende notarissen.
En samenlevingscontract kun je ook nu al doen lijkt mij.

Uit interesse, waarom een testament?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ook uit interesse, waarom een samenlevingsovereenkomst? Omdat een geregistreerd partnerschap weer een 'stapje verder' is?

Mijn vriendin en ik hebben gekozen voor een geregistreerd partnerschap omdat dit gratis kan. De bruiloft komt volgend jaar en dan doen we dat zoals we precies willen. Daarnaast is het ook wel erg prettig dat je meteen in het meest gunstige tarief komt wat betreft het successierecht (en dat is toch meestal wel waarom je iets wil regelen bij het kopen van een woning).

De samenlevingsovereenkomst vond ik nog best prijzig (al zal je korting krijgen wanneer je alles bij dezelfde notaris laat passeren) en daarbij moet je eerst nog zes maanden op hetzelfde adres ingeschreven staan voordat je wat het successie- en schenkinsrecht betreft op gelijke voet staat met het huwelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lolhozer schreef op zondag 15 februari 2009 @ 12:31:
[...]

Denk er wel aan dat je niet verplicht bent om alles tegelijkertijd bij 1 notaris te dien. Eerste 2 is wel makkelijk, maar ook dat kan bij verschillende notarissen.
En samenlevingscontract kun je ook nu al doen lijkt mij.

Uit interesse, waarom een testament?
Tja, wij zijn immers toch al bezig met overlijdensrisico. Maar niet verplicht zo blijkt uit je reactie merk ik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

saviour schreef op zondag 15 februari 2009 @ 12:38:
Ook uit interesse, waarom een samenlevingsovereenkomst? Omdat een geregistreerd partnerschap weer een 'stapje verder' is?

Mijn vriendin en ik hebben gekozen voor een geregistreerd partnerschap omdat dit gratis kan. De bruiloft komt volgend jaar en dan doen we dat zoals we precies willen. Daarnaast is het ook wel erg prettig dat je meteen in het meest gunstige tarief komt wat betreft het successierecht (en dat is toch meestal wel waarom je iets wil regelen bij het kopen van een woning).

De samenlevingsovereenkomst vond ik nog best prijzig (al zal je korting krijgen wanneer je alles bij dezelfde notaris laat passeren) en daarbij moet je eerst nog zes maanden op hetzelfde adres ingeschreven staan voordat je wat het successie- en schenkinsrecht betreft op gelijke voet staat met het huwelijk.
Evt. behoort dat ook tot een van de opties. Aan trouwen denken we allebei nog niet...Step by step inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:12

Tank80

Cyanide&&Happiness

t_captain schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 11:25:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: welke bank accepteert het gemiddelde loon van de laatste 3 jaar?
Bij mijn weten hechten ze toch best sterk aan vast contract (of intentieverklaring).

[...]
Wij hebben het een half jaar geleden voor elkaar gekregen bij de rabobank, ik een intentieverklaring en dinnetje gem. salaris (is zelfstandige). Sowieso is dat de werkwijze bij zelfstandigen dus als je bij een bank komt waar je een beetje kan babbelen (zoals de rabobank) kan je het als niet-zelfstandige in indivenduele situaties best wel voor elkaar krijgen hoor.

Je imiteert me mateloos.

Pagina: 1 ... 9 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.