“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Niet dat ik vind dat het klopt (maarja, CO2 is hip): maar je verbrandt een boom bij een openhaard en dat is dan toch CO2-neutraal..
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Er is natuurlijk anderzijds ook wel iets voor te zeggen.. Je gebruikt namelijk minder electriciteit / gas.. En daar betaal je wel belasting over en dus vindt de overheid dat ze geld mislopen oid.... Beter dit dan het hout extra belasten, want dan hebben we straks veel last van illegale boomkap (Dat had namelijk ook een optie geweest)rwb schreef op donderdag 03 april 2008 @ 09:56:
[...]
Offtopic:
Tja ik heb ook een openhaard, maar de keren dat ik dat ding aan heb kan ik wel op 1 hand tellen. Op zich terecht dat je voor vervuilende dingen betaald, maar ze verzinnen op het moment steeds op weer nieuwe dingen belasting. Al met al lijken me die verschillende belastingen een hoop geld te kosten aan administratie.
Net zoals de kilometerheffing, gewoon weer een manier om belasting te heffen. Op het moment betaald de vervuiler ook al doordat er belasting ( en niet zo'n klein beetje ook ) op de benzine zit.
- Ben overigens niet voor of tegen
Welke notaris ben je op uitgekomen? Via diverse wegen kwamen wij in Eindhoven uit bij Pigmans(SjaakJansenDeVriesEtcEtcm4yall schreef op donderdag 03 april 2008 @ 08:43:
[...]
Dat gaat ons net niet lukken denk ik. Ik zit nu op 1300 euro samen. Dan ben ik niet uitgegaan van de goedkoopste notaris, maar een waar een collega hele goede ervaringen mee had. Scheelt nog steeds wel 1100 euro met wat ze voor je begroten en waar ze je naartoe willen hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 03-04-2008 15:11 ]
Mijn collega had goede ervaringen met het kantoor ' Mark Wachters (en idd nog wat etc's).Rukapul schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:09:
[...]
Welke notaris ben je op uitgekomen? Via diverse wegen kwamen wij in Eindhoven uit bij Pigmans(SjaakJansenDeVriesEtcEtc). De allergoedkoopste via zo'n prijsvergelijker leverde een budgetservice waar je al gauw tegen meerkosten aanliep, taxateur idem waaronder zelfs een die telefonisch maar zeer beperkt bereikbaar was (maar taxateur mocht de hypotheektussenpersoon uiteindelijk betalen). Verschil in dienstverlening zie je dus wel iets terug in de prijs
Taxateur ben ik nog niet uit. Werd al telefonisch benaderd door een waar ik een offerte aan had gevraagd en die was NVM aangesloten enzo. Lijkt mij dus wel goed, maar vind het wel apart dat het zo via taxatievergelijk via 'nummers' gaat en niet gewoon de naam van het makelaarskantoor oid...
Ik ben toch niet verplicht die uitstel van betaling te gebruiken? Ik bedoel, je kunt toch gewoon per termijn de boel laten betalen uit je bouwdepot (en de grond dan meteen zodra de bouw start)? Of is dit een standaardregeling en wordt dat bedoeld met "bouwrente"?
(Ik neem aan dat bouwrente de rente is die je moet betalen zodra er geld uit het bouwdepot wordt overgemaakt naar de bouwer.)
Tja ik denk niet dat er veel mensen hun openhaard als verwarming gebruiken. Het percentage mensen met houtkachel zal ook niet echt hoog liggen lijkt me.Jaspertje schreef op donderdag 03 april 2008 @ 10:18:
[...]
Er is natuurlijk anderzijds ook wel iets voor te zeggen.. Je gebruikt namelijk minder electriciteit / gas.. En daar betaal je wel belasting over en dus vindt de overheid dat ze geld mislopen oid.... Beter dit dan het hout extra belasten, want dan hebben we straks veel last van illegale boomkap (Dat had namelijk ook een optie geweest)
- Ben overigens niet voor of tegenheb geen houtkachel
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Op http://degoedkoopstenotaris.nl komt die even duur uit als Pigmans. Ik vond dat je al zo'n lage totaalprijs noemde, maar heb je toevallig de 'bijkomende' kosten ter hoogte van EUR 200 niet meegerekend? Had trouwens wel een offerte van Mark Wachters aangevraagd, maar die waren met een samenlevingscontract en 2 testamenten meer dan anderhalf keer zo duur dan bovenstaande.m4yall schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:39:
[...]
Mijn collega had goede ervaringen met het kantoor ' Mark Wachters (en idd nog wat etc's).
De bijkomende kosten staan niet vernoemd in de offerte, alleen de optie om de akte in te schrijven a159 euro. De offerte eigenlijk in totaal 2x 647,15 (1294,30) wat ongeveer 350 euro scherper was dan de notaris die de makelaar bood. Wij gaan nog niet bezig met een testament en samenlevingscontract. Noem het nog maar even ontkenningsfaseRukapul schreef op donderdag 03 april 2008 @ 19:18:
[...]
Op http://degoedkoopstenotaris.nl komt die even duur uit als Pigmans. Ik vond dat je al zo'n lage totaalprijs noemde, maar heb je toevallig de 'bijkomende' kosten ter hoogte van EUR 200 niet meegerekend? Had trouwens wel een offerte van Mark Wachters aangevraagd, maar die waren met een samenlevingscontract en 2 testamenten meer dan anderhalf keer zo duur dan bovenstaande.
Ik zit nu mijn vorige post te lezen en ze nu dat mijn hoofdrekenen niet meer is wat het geweest is

In mijn omgeving toch wel hoor.. iedereen met een houtkachel gebruikt m als 1e verwarming zeg maar (Moet er wel bijzeggen dat ze 's ochtends wel de centrale verwarming gebruiken, maar elke avond de kachel hoor)rwb schreef op donderdag 03 april 2008 @ 16:25:
[...]
Tja ik denk niet dat er veel mensen hun openhaard als verwarming gebruiken. Het percentage mensen met houtkachel zal ook niet echt hoog liggen lijkt me.
Die site zal wel een bedrag of percentage krijgen voor elke klant die via de site bij de makelaar aangebracht wordt. Als ze de naam tonen neem jij natuurlijk rechtstreeks contact op met die makelaarm4yall schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:39:
[...]
... maar vind het wel apart dat het zo via taxatievergelijk via 'nummers' gaat en niet gewoon de naam van het makelaarskantoor oid...
Pas inderdaad bij de allergoedkoopste notarissen een beetje op voor de plotselinge meerkosten.
Vaak moet je bij die goedkope kantoren vaak voor elke punt en komma wijziging ineens een stevig uurtarief neerleggen.
Bij het zoeken naar de goedkoopste taxateur wel in de gaten houden dat ze ook een rapport opleveren dat ook daadwerkelijk door je geldverstrekker geaccepteerd wordt, veel stellen daar namelijk eisen zoals bijv. ingeschreven staan in één van de registers (CRMT, SVCM) en/of aangesloten bij NVM, enz enz.
Gewoon nog weer een manier om een vorm van belasting te heffen. Ik heb geen open haard, maar het is echt absurd wat sommige ambtenaren kunnen bedenken...._starbuck_ schreef op donderdag 03 april 2008 @ 08:46:
[...]
waarom onzinnig? Als openhaarden erg vervuilend zijn, dan geldt gewoon "de vervuiler betaalt"...
Je gaat het pas zien als je het doorhebt.
Verwijderd
Nu heb ik toch de WOZ van 1-2-2008 tot 31-12-2008 betaald bij de notaris, maar ik vind dit dus onterrecht. Want woz is op basis van gemiddelde prijzen (voor zover die er staan in onze straat) en het huis was zeer bouwvallig toen wij het kochten.
Kan ik hier het beste
a) contact over opnemen met de makelaar
b) contact over opnemen met de gemeente
c) bezwaar aantekenen met de gemeente
d) wachten tot 1-1-2009
PS: het is geen quiz maar een vraag...
Hi JeroenB,JeroenB schreef op donderdag 03 april 2008 @ 16:25:
Ik heb een vraagje over een koop- en aanneemovereenkomst voor een nieuwbouwhuis obv. het GIW. Daarin staat dat als de grond (of een deel van het gebouwde huis) af is maar nog niet ter beschikking wordt gesteld door de bouwer, dat je als verkrijger recht op uitstel van betaling hebt. Echter, je moet dan wel 7% rente betalen op jaarbasis (dat rentepercentage staat standaard niet ingevuld bij het GIW, maar 7% is de waarde in de overeenkomst bij de partij waarmee ik overweeg in zee te gaan). Echter, die 7% is natuurlijk hoger dan de huidige hypotheekrente.
Ik ben toch niet verplicht die uitstel van betaling te gebruiken? Ik bedoel, je kunt toch gewoon per termijn de boel laten betalen uit je bouwdepot (en de grond dan meteen zodra de bouw start)? Of is dit een standaardregeling en wordt dat bedoeld met "bouwrente"?
(Ik neem aan dat bouwrente de rente is die je moet betalen zodra er geld uit het bouwdepot wordt overgemaakt naar de bouwer.)
Ik ben nieuw op GoT, ben de GoTzoekmachine nog niet machtig, maar wil mijn ervaringen wel delen.
Wij hebben vorig jaar september een nieuwbouw woning gekocht en als de nutsbedrijven snel werken, kunnen wij voor de bouwvak verhuizen
Antwoord op je vragen, tot waar mijn kennis reikt
Je bent niet verplicht de uitstel van betaling te gebruiken. In ons geval was de bouwrente hoger dan de rentevergoeding van het bouwdepot.Wij hebben de overbrugging meegefinancierd.
De bouwrente is een verzameling van verschillende rentes die de koper moet betalen aan de bouwer en de geldverstrekker.
Over de periode tussen het tekenen van het koopcontract (bij een project dat reeds begonnen is) en het passeren van de eigendomsakte bij de notaris, betaal je bouwrente aan de bouwer. De bouwer is gestart met bouwen en heeft het grond bij de gemeente gekocht. Over deze tussenliggende periode vraagt de bouwer een vergoeding.
Als je de termijnen niet direct betaalt, dan betaal je hier ook 'bouwrente' over aan de bouwer.
Vanaf het moment dat je een bouwdepot hebt, betaal je rente aan de verstrekker.
Dit kan ook worden gezien als bouwrente
Je krijgt van de geldverstrekker wel een vergoeding over het geld dat in de bouwdepot zit.
Ik heb zelf ook een vraagje aan eerdere nieuwbouwwoning kopers.
Hebben jullie een bouwkundige keuring laten uitvoeren door Vereniging Eigen Huis?
Hoe hebben jullie dit 'geregeld'? We krijgen namelijk 6 weken voor de sleuteloverdracht, de opleveringsdatum door. Voor zover ik weet dien je de aanvraag voor een bouwkundige keuring zo snel mogelijk doorgeven, of heb ik het hier verkeerd?
De prognose is dat de woning in juli opgeleverd wordt, maar dat kan ook tot na de bouwvak zijn...
ik weet niet hoe het bepalen in zijn werk gaat, maar hoe kan dit zoveel verschillen? Wat was de WOZ-waarde vorig jaar, en kan je dit niet nogmaals laten bepalen? Houd me ff op de hoogte, mijn WOZ is nu nog ruim 70K lager dan mijn aanschafprijs, maar als ik hier mee rekening moet gaan houden...Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 10:24:
Huis gekocht voor 331500 paar maandjes geleden. Krijg net een kopietje binnen van de WOZ waarde en die is 349000 (verschil een dikke 5%)
Nu heb ik toch de WOZ van 1-2-2008 tot 31-12-2008 betaald bij de notaris, maar ik vind dit dus onterrecht. Want woz is op basis van gemiddelde prijzen (voor zover die er staan in onze straat) en het huis was zeer bouwvallig toen wij het kochten.
Kan ik hier het beste
d) wachten tot 1-1-2009
het juiste antwoord is bezwaar aantekenen bij de gemeenteVerwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 10:24:
Huis gekocht voor 331500 paar maandjes geleden. Krijg net een kopietje binnen van de WOZ waarde en die is 349000 (verschil een dikke 5%)
Kan ik hier het beste
d) wachten tot 1-1-2009
die stuurt een taxateur langs, sommige gemeentes hebben dat er geen bezwaar mag worden gemaakt na afloop van de beroepstermijn (vaak 6 weken na ontvangst woz waarde).
Maar hebben een clausule dat het bezwaar weer wel in behandeling wordt genomen , indien er meer dan 20% verschil in de woz waarde zit. Bv je komt tot de ontdekking dat je voor 2002 , 100.000 euro meer op je WOZ waarde had.dan valt dat bezwaar buiten de beroepstermijn. Maar wordt dan toch in behandeling genomen omdat het zo'n enorm verschil is.
Maar reken je niet rijk op 25.000 extra woz waarde teruggave.. dat kost je denk ik 25.000\2.500k = 10 x 2.50 = 25 euro op de WOZ-gebruikerslasten gok ik zo. (afhankelijk van de gemeente)
Wel kan het schelen in de vermogensbelasting box3 , verschil hypotheekschuld vs waarde woning = opbouw vermogen , en de eigen woning forfait.
slimmehotspot.nl
Aangezien ik al eerder een nieuwbouwwoning heb gekocht: ik heb zelf een keuring laten uitvoeren via Vereniging Eigen Huis. Regelen was vrij simpel, voor zover ik me kan herinneren kun je zodra je de precieze datum+tijd weet gewoon VEH bellen en zo'n adviseur meevragen voor de keuring.soebo schreef op maandag 07 april 2008 @ 10:36:
Hebben jullie een bouwkundige keuring laten uitvoeren door Vereniging Eigen Huis?
Hoe hebben jullie dit 'geregeld'? We krijgen namelijk 6 weken voor de sleuteloverdracht, de opleveringsdatum door. Voor zover ik weet dien je de aanvraag voor een bouwkundige keuring zo snel mogelijk doorgeven, of heb ik het hier verkeerd?
De prognose is dat de woning in juli opgeleverd wordt, maar dat kan ook tot na de bouwvak zijn...
Zelf was ik erg tevreden over de geleverde dienst. De adviseur zag allerlei details die ik zelf waarschijnlijk niet zou hebben opgemerkt (krasjes op de ramen, ontbrekende slabben voor het lekken, stukjes beton die slecht waren weggewerkt en een stukje ontbrekend metselwerk op het balkon), in totaal zo'n 28 punten.
Daarbij was de bouwer vergeten mijn keuken te plaatsen (

Bedankt voor je antwoord!JeroenB schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:05:
Bedankt voor je antwoorden Soebo
[...]
Aangezien ik al eerder een nieuwbouwwoning heb gekocht: ik heb zelf een keuring laten uitvoeren via Vereniging Eigen Huis. Regelen was vrij simpel, voor zover ik me kan herinneren kun je zodra je de precieze datum+tijd weet gewoon VEH bellen en zo'n adviseur meevragen voor de keuring.
Zelf was ik erg tevreden over de geleverde dienst. De adviseur zag allerlei details die ik zelf waarschijnlijk niet zou hebben opgemerkt (krasjes op de ramen, ontbrekende slabben voor het lekken, stukjes beton die slecht waren weggewerkt en een stukje ontbrekend metselwerk op het balkon), in totaal zo'n 28 punten.
Daarbij was de bouwer vergeten mijn keuken te plaatsen () en de VEH-man sprong daarop meteen in onderhandelmodus om ze te laten toezeggen die week nog de keuken te plaatsen. Ik weet niet of ik zelf meteen zo assertief zou zijn geweest.
28 stuks? ik las op VEH dat een opgeleverde woning gemiddeld 21 gebreken telt.
Ben benieuwd wat de zomer ons brengt.
We zijn vorig week voor het eerst op alle verdiepingen geweest (trappen en wanden zijn geplaatst)
Tot nu toe heb ik alleen beschadiging aan de trap op de eerte verdieping gezien (was blij dat ik eindelijk het huis van binnen mocht bekijken en heb dus geen aandacht besteed aan gebreken)
Het proces zit wat in een impasse: de verkoper wil pas gaan praten (lees, met een tegenbod komen) vanaf 200k (zit nu op 190k), ik vind dat een wat minder goed idee. Ik las nu eerst maar even een pauze in van een dag of 2 om af te koelenxdc schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 13:59:
[...]
ik denk dat als je een vraaprijs hanteert van 212k zelf als verkoper al anticipeert op een verkoop zo rond de 200k
kom je lager uit heb je een scherpe prijs..
dus imho lager bieden dan 190k , hoger kan altijd nog , zeker met een huis dat al 9 maanden in de verkoop staat , (probeer ook erachter te komen wat de oplevering is, dit kan meehelpen in de onderhandeling )
11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric
De vraag is natuurlijk wat je voor het huis over hebt. Als 200K of iets daarboven echt het maximum is zou ik over 2 dagen gewoon een eindbod neerleggen. Als je uiteindelijk ook wel meer wilt betalen zou ik over een paar dagen een bod doen van 200K en erbij vermelden dat je niet veel hoger kunt gaan.Irby schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:35:
[...]
Het proces zit wat in een impasse: de verkoper wil pas gaan praten (lees, met een tegenbod komen) vanaf 200k (zit nu op 190k), ik vind dat een wat minder goed idee. Ik las nu eerst maar even een pauze in van een dag of 2 om af te koelen. Nog tips wat betreft het biedproces?
gewoon 192 duizend bieden , de makelaar zal ook echt wel op de verkoper inpraten , die wil immers ook zijn courtage opstrijken met een woning die al 9 maanden te koop staat.Irby schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:35:
[...]
Het proces zit wat in een impasse: de verkoper wil pas gaan praten (lees, met een tegenbod komen) vanaf 200k (zit nu op 190k), ik vind dat een wat minder goed idee. Ik las nu eerst maar even een pauze in van een dag of 2 om af te koelen. Nog tips wat betreft het biedproces?
sowieso een paar dagen wachten om weer te bieden.
en wat bovenstaande hier zegt, als je het huis echt wil hebben kan hoger bieden , vanaf 200k altijd nog! laat je niet gek maken , volgens mij kan dit best.
Ik ben nu zelf ook aan het bieden op een 2e huis:
vraagprijs 259k euro , eengezinswoning , nette/populaire buurt
1ste bod 225k afgewezen (vorige week woensdag)
2e bod 230k tegenbod 255k euro (vandaag dinsdag)
de makelaar komt standaard met een verhaal , je bod en gevraagde prijs is te groot.
Maar je moet gewoon zeggen , dit is mijn openingsbod en ik hoor graag wat de verkopers ervan vinden. Maar laat ook weten dat je niet schroomt om verder te kijken als ze niet zakken.
Dat er ook nog wat werk in het huis zit etc . Oplevering geen probleem is indien lang tijd .etc
allemaal zaken die meespelen.
moet nog even nadenken over wat mijn volgende zet zal zijn.
Ik hoef het huis niet perse... indien ik er 240k van kan maken , waarschijnlijk wel.
Verwachting waar we op uitkomen: verschil tussen 230 -255 euro = 25k = 242,500 euro
huis staat 1,5 maand te koop , in de regio kampen (overijssel , ok hier is het makkelijker onderhandelen dan bv utrecht/amsterdam)
[ Voor 17% gewijzigd door xdc op 08-04-2008 23:46 ]
slimmehotspot.nl
Verwijderd
Met een hypotheekbedrag van 310.000 en 5.05% rente ( uit mn hoofd, ik heb het blaadje hier niet liggen ) kwam het b/n bedrag op 1525/1050 en dat viel me eigenlijk niet tegen.
Volgens het mannetje van de Hypotheker is het ook nog een optie om initieel een stuk eigen vermogen (volgens de 10:1 regel max 17k geloof ik) te storten in het spaarproduct. Dat zou de maandlasten met circa 80 euro verlagen en dat overweeg ik wel. Van de ene kant kun je niet meer bij je spaargeld maar van de andere kant, nu is alleen de belastingdienst er zoet mee. Als we een huis kopen dan is dat voor langere termijn (zeg 10 jaar) en met de mogelijkheden voor gezinsuitbreiding. Daarnaast heb ik begrepen dat we eventueel spaarloon mogen aanwenden voor aankoop van het huis, en/of betaling van hypotheekrente, dus dat is ook mooi meegenomen
Rest alleen nog huizen bekijken. Vanavond gaan we ten westen van Eindhoven een huis met een vraagprijs van 315.000kk bekijken waar ik zeer benieuwd naar ben. De vraagprijs+kk is net wat boven budget maar dat moet eventueel te overbruggen zijn. Wel zijn voor mijn gevoel de maandlasten, hoewel makkelijk opbrengbaar, geen kattepis. Maarja nu huren we woningbouw, dus dat kost helemaal niks.
Ook heb ik maar even 'Een huis kopen voor Dummies' gekocht, erg verhelderend.
50% sparen snap ik, dat is een spaarhypotheek.Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 11:02:
Vorige week bij de Hypotheker geweest, aldaar tot de vaststelling gekomen dat we 'veilig' (de 4.5 regel) tot 330.000 kunnen zonder inbreng van eigen geld. Als voorbeeldhypotheek is er het product van de Hypotheker zelf gebruikt, SKP Oosterveer met 50% aflossen en 50% sparen (kapitaalverzekering).
50% aflossen, bedoel je daarmee een annuiteitenhyoptheek waarin je dus elke maand een stukje van de schuld inlost? Dat is fiscaal niet zo gunstig, in elk geval niet op de korte termijn. Of bedoel je iets anders? Aflossen m.b.v. een beleggingspolis? Of juist aflossingsvrij?
Voor kapitaalverzekering eigen woning zijn een aantal regels.Volgens het mannetje van de Hypotheker is het ook nog een optie om initieel een stuk eigen vermogen (volgens de 10:1 regel max 17k geloof ik) te storten in het spaarproduct. Dat zou de maandlasten met circa 80 euro verlagen en dat overweeg ik wel. Van de ene kant kun je niet meer bij je spaargeld maar van de andere kant, nu is alleen de belastingdienst er zoet mee. Als we een huis kopen dan is dat voor langere termijn (zeg 10 jaar) en met de mogelijkheden voor gezinsuitbreiding. Daarnaast heb ik begrepen dat we eventueel spaarloon mogen aanwenden voor aankoop van het huis, en/of betaling van hypotheekrente, dus dat is ook mooi meegenomen
- verpanding aan de hypotheeknemer (bank) en alleen bruikbaar ter inlossing van de hypotheekschuld. Moet ook op het polisblad staan.
- de verzekering moet volgens mij worden gebruikt om een hypotheekschuld met renteaftrek mee in te lossen. Let goed op de looptijd als je al eens eerder een hypotheek had en nu dus minder dan 30 jaar renteaftrek, bij een looptijd van je nieuwe KEW van 30 jaar. Laat je informeren door je adviseur.
- geen belasting in box 3 (maar in box 1)
- je betaalt premie uit je nettolon en kunt je inleg t.z.t. dus ook netto terugvangen
- de winst (eindwaarde - inleg) wordt bij uitkering, stopzetten of verplaatsing van box1 naar 3 belast in box 1. Tegen progressief tarief IB (loopt op tot 52%).
- als je voldoet aan de 10:1 regel en de looptijd bedraagt ten minste 20 jaar is er echter een forse vrijstelling. Ik meen 150.000 euro, per polishouder vermoed ik zelfs. Dat bedrag aan winst is vrijgesteld en alleen het restant wordt belast in box 1.
- bij een looptijd van 15-20 jaar is er ook een vrijstelling, maar die is veel lager.
Ik heb ooit gelezen dat de premie voor de overlijdensrisicodekking (een deel van de totale premie van de verzekering) niet meetelt in het bepalen van de winst. Deze zou als een aparte verzekering worden gezien. Dus dan is de winst op je polis: eindwaarde - (alle premies - premies ORV).
Je moet goed opletten of deze premies ook voor de 10:1 regel meetellen. Want in het slechte geval beperkt dit de mogelijkheid om je premie te verlagen door hoog te storten in het begin. Ook hier: vraag je adviseur.
Verwijderd
Sorry ik zat te slapen, 50% aflossingsvrij en 50% spaarhypotheek, wat dan een kapitaalverzekering is waarbij je een lening tegenover een kapitaalverzekering zet, correct? Dat was volgens de Hypotheker niet interessanter dan een banksparen oplossing, maar dit heb ik nog niet voor een feit aangenomen.t_captain schreef op woensdag 09 april 2008 @ 11:55:
50% sparen snap ik, dat is een spaarhypotheek.
50% aflossen, bedoel je daarmee een annuiteitenhyoptheek waarin je dus elke maand een stukje van de schuld inlost? Dat is fiscaal niet zo gunstig, in elk geval niet op de korte termijn. Of bedoel je iets anders? Aflossen m.b.v. een beleggingspolis? Of juist aflossingsvrij?
Starter, dus nvt.- de verzekering moet volgens mij worden gebruikt om een hypotheekschuld met renteaftrek mee in te lossen. Let goed op de looptijd als je al eens eerder een hypotheek had en nu dus minder dan 30 jaar renteaftrek, bij een looptijd van je nieuwe KEW van 30 jaar. Laat je informeren door je adviseur.
Dat van het eerder vrijkomen is me verteld en daarmee zit je voor de looptijd van het product ook vast aan de verstrekker. Maar is er winst in deze constructie als je de looptijd vol maakt? Als het goed is kom je toch quitte uit op de 50% van je hypotheekbedrag.- geen belasting in box 3 (maar in box 1)
- je betaalt premie uit je nettolon en kunt je inleg t.z.t. dus ook netto terugvangen
- de winst (eindwaarde - inleg) wordt bij uitkering, stopzetten of verplaatsing van box1 naar 3 belast in box 1. Tegen progressief tarief IB (loopt op tot 52%).
Dat is verteld, niet de specifieke vrijsteling maar wel de 20 jaar.- als je voldoet aan de 10:1 regel en de looptijd bedraagt ten minste 20 jaar is er echter een forse vrijstelling. Ik meen 150.000 euro, per polishouder vermoed ik zelfs. Dat bedrag aan winst is vrijgesteld en alleen het restant wordt belast in box 1.
- bij een looptijd van 15-20 jaar is er ook een vrijstelling, maar die is veel lager.
Uit mijn hoofd tellen deze niet mee, maar dat zal ik thuis even na moeten kijken. Als ik nog wat dommig overkom, please bear with me.Ik heb ooit gelezen dat de premie voor de overlijdensrisicodekking (een deel van de totale premie van de verzekering) niet meetelt in het bepalen van de winst. Deze zou als een aparte verzekering worden gezien. Dus dan is de winst op je polis: eindwaarde - (alle premies - premies ORV).
Je moet goed opletten of deze premies ook voor de 10:1 regel meetellen. Want in het slechte geval beperkt dit de mogelijkheid om je premie te verlagen door hoog te storten in het begin. Ook hier: vraag je adviseur.
Niet gedaan, ik heb mijn vader meegenomen die 40 jaar in de bouw heeft gewerkt, die zag wat dingen, wijzelf zagen wat dingen, en de kopersbegeleidster zag wat dingen. Allemaal opgelost en dus snel 200 euro (of 300, weet niet meer precies wat het kostte) verdiend.soebo schreef op maandag 07 april 2008 @ 10:36:
[...]
Ik heb zelf ook een vraagje aan eerdere nieuwbouwwoning kopers.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
voor de opleveringscontrole krijgen we van de projectontwikkelaar 50 euro terug
voor het invullen van een enquette ontvangen we 50 euro
wanneer de controle is uitgevoerd en de enquette is ingeleverd, krijgen we een extra 25 euro terug van de projectontwikkelaar
netto betalen we 75 euro voor een gemiddeld 2 uur durende keuring
lijkt me geen slechte deal
Als je er zelf veel verstand van hebt of iemand kent die dat heeft, dan is het wellicht te overwegen om er geen gebruik van te maken. Ook dan zou ik het zelf trouwens doen - hoe meer mensen kijken naar wat de staat van je huis is hoe betersoebo schreef op woensdag 09 april 2008 @ 13:49:
de opleveringscontrole van vereniging eigen huis kost 199 euro
wanneer de controle is uitgevoerd en de enquette is ingeleverd, krijgen we een extra 25 euro terug van de projectontwikkelaar
Natuurlijk vraag ik het ook na bij bekenden in Amsterdam (veel collega"s van me zijn ook zoekende), maar hoe meer input hoe beter
Voor dat bedrag zou ik het inderdaad ook overwegen. Het is heel erg persoonlijk natuurlijk, je kunt tientallen redenen bedenken waarom wel/waarom niet.soebo schreef op woensdag 09 april 2008 @ 13:49:
de opleveringscontrole van vereniging eigen huis kost 199 euro
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Verwijderd
Huis bevallen, volgende week bouwkundige keuring. Ben benieuwd, enige wat niet meezit is een vloerverwarming met plavuizen terwijl ik echt hout wil. En dan zijn er 2 waarschijnlijke en 1 minder waarschijnlijke optie, plavuizen eruit met accepteren risico vloerverwarming kapot, hout over de plavuizen met als gevolg 3cm ophoging of als laatste, maar minst waarschijnlijke, heel voorzichtig de plavuizen verwijderen.Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 11:02:
Vanavond gaan we ten westen van Eindhoven een huis met een vraagprijs van 315.000kk bekijken waar ik zeer benieuwd naar ben. De vraagprijs+kk is net wat boven budget maar dat moet eventueel te overbruggen zijn.
Aangezien een houten vloer enorm isoleert hoef je je geen zorgen te maken over de vloerverwarming: daar heb je toch niets meer aan.Verwijderd schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 14:31:
En dan zijn er 2 waarschijnlijke en 1 minder waarschijnlijke optie, plavuizen eruit met accepteren risico vloerverwarming kapot, hout over de plavuizen met als gevolg 3cm ophoging of als laatste, maar minst waarschijnlijke, heel voorzichtig de plavuizen verwijderen.
In ons huis liggen ook plavuizen (zonder vloerverwarming). We waren van plan deze eruit te halen. Het eerste klusbedrijf gaf echter aan dat dit op EUR 1700 ging neerkomen voor ca 50m2: vloer eruit, puin afvoeren, nieuwe dekvloer

Dit scenario gaan we vanavond bij de vloerenboer nog even verder verkennen
Verwijderd
Daarnaast, op zich is ophogen te doen. Alleen lopen de plavuizen door in de gang ( waar ik dan ook hout wil ) en de wc. En op die laatste plek wil ik net geen hout. Meja dit is interieurofftopic eigenlijk.
Aangezien wij van plan waren de vloer eruit te halen moeten we nog informeren of egalisatie nodig is. Op zich is het een vrij vlakke vloer uitgezonderd natuurlijk de voegen. Het ligt er ook maar net aan of je echt hout, lamelparket, etc. neemt, ondervloer, etc. We zullen het vanavond wetenVerwijderd schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 14:52:
Aangezien jij ook rond Eindhoven zat, naar welke vloerenboer ga je als ik vragen mag? Ik had de Vloerenwerf een mailtje gestuurd en die hadden het erover dat de plavuizen ook eerst geegaliseerd moesten worden voordat er spaanplaat broodjes op konden met daarop de uiteindelijke planken.
Daarnaast, op zich is ophogen te doen. Alleen lopen de plavuizen door in de gang ( waar ik dan ook hout wil ) en de wc. En op die laatste plek wil ik net geen hout.
Ik hoor goede verhalen over Dik en Lang in Geldrop. Ben er eenmaal geweest en je wordt er goed geholpen en ze hebben goede prijzen. Markett (binnenring) zijn we ook even binnengelopen, maar lijkt een stuk duurder.
Het klusbedrijf dat is wezen kijken had een goede suggestie voor de WC: betegel daar de vloer over de huidige plavuizen heen. Effectief, mooi en kostenefficient.
Meja dit is interieurofftopic eigenlijk.
Als het uit de klauwen loopt dan splits ik het wel af naar een apart topic in SG
[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 11-04-2008 15:01 ]
Verwijderd
Hoe zouden jullie het aanpakken?.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2008 09:13 ]
Verwijderd
Ik zou een makelaar nemen. Er is niets op tegen om het zelf te willen doen, maar in mijn ervaring is een makelaar in dit geval handig. Zelf heb ik net iets gekocht in een stad waar ik ook niet bekend was, en het bedrag wat ik wilde bieden (wat al een eindje onder de vraagprijs zat) was volgens de makelaar nog te hoog. Uiteindelijk heb ik het voor minder gekocht dan ik zelf wilde bieden.Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 08:31:
Als je vraag is wat iets mag kosten in Utrecht, dan zul je er niet aan ontkomen om hier het adres te noemen lijkt me. Anders krijg je nog steeds willekeurige bedragen te horen hier.
in utrecht gaan de huizen vaak weg voor de vraagprijs en worden zelfs overbodenVerwijderd schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 08:31:
Ik wil een huis kopen in utrecht buiten het centum. Vraagprijs 250k. Wat is nu normaal in Utrecht. Wat bied je en voor welk bedrag koop je? Wil het ansich best graag hebben. De vraagprijs klinkt ook wel redelijk in mijn beleving. Kadaster geeft geen relevante matching informatie. Ken de markt in utrecht niet zo goed qua vraagprijs en koopprijs. Hoor wel eens dat dit hetzelfde is of zeer dicht bij elkaar ligt. Het staat nu 2mnd te koop en kan een signaal zijn dat de verkoper de hoofdprijs wil hebben. Kan mij namelijk niet voorstellen deze woning niet gewild is. Wil maandag een openingsbod doen. Maar wil ook weer niet dat een ander met een hoger bod start (als er een ander is) en er mee vandoor gaat.
dit ligt natuurlijk ook heel erg aan de wijk.
want ik neem aan dat het niet kanaleneiland / overvecht betreft of leidsche rijn (hoewel de gekte daar ook al toeneemt)
als je het echt niet weet , kan je een aankoopmakelaar inschakelen , die geeft al een bied-advies vanaf een eurotje of 150 euro bij de onderhandeling.
slimmehotspot.nl
Verwijderd
Als je het huis al weet dan bestaan er ook diensten die je helpen met het huis kopen voor een zo'n laag mogelijke prijs (ik heb het dus niet over een aankoopmakelaar). Er wordt dan gekeken naar de bouwtechnische staat e.d. en de prijs die je ervoor betaalt is een percentage van de prijs waarvoor zij het onder de vraagprijs weten te krijgen. Weet ff niet hoe die service heet, maar met wat googelen kun je het vast vinden. Is goedkoper dan een aankoopmakelaar en je zit niet met het probleem dat een aankoopmakelaar profijt heeft bij een hoge prijs, omdat zijn courtage een percentage van de aankoopprijs is.Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 08:31:
Verwijderd
Heel veel makelaars hanteren tegenwoordig overgens een formule waarbij ze méér verdienen bij een lagere aankoopprijs: vraagprijs + (vraagprijs - aankoopprijs) * een bepaald %. Het is fijn om te weten dat de bouwtechnische staat goed is, maar uiteindelijk moet je je bod toch baseren op de marktwaarde. En helaas is die vaak minder gebaseerd op het object en meer op de locatie en vraag.Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 14:36:
Is goedkoper dan een aankoopmakelaar en je zit niet met het probleem dat een aankoopmakelaar profijt heeft bij een hoge prijs, omdat zijn courtage een percentage van de aankoopprijs is.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2008 09:40 ]
Met het in de hand nemen van een makelaar heb je een verstandige beslissing genomen als je Utrecht niet (goed) kent. Voor 250K kan je namelijk aan de "verkeerde" kant van utrecht (grofweg gezegd west) een ruim huis kopen en aan de "goede: (oost dus) net een bovenwoning. Het bod hierop afstemmen is dus nogal van belang. Oost moet je helaas in die prijs range er serieus aan denken om de vraagprijs of daar boven te bieden.Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 08:31:
Ik wil een huis kopen in utrecht buiten het centum. Vraagprijs 250k. Wat is nu normaal in Utrecht. Wat bied je en voor welk bedrag koop je? Wil het ansich best graag hebben. De vraagprijs klinkt ook wel redelijk in mijn beleving. Kadaster geeft geen relevante matching informatie. Ken de markt in utrecht niet zo goed qua vraagprijs en koopprijs. Hoor wel eens dat dit hetzelfde is of zeer dicht bij elkaar ligt. Het staat nu 2mnd te koop en kan een signaal zijn dat de verkoper de hoofdprijs wil hebben. Kan mij namelijk niet voorstellen deze woning niet gewild is. Wil maandag een openingsbod doen. Maar wil ook weer niet dat een ander met een hoger bod start (als er een ander is) en er mee vandoor gaat.
(offtopic) mijn huis (vogelenbuurt) staat sinds vandaag in de verkoop, ik hoop dat er ook boven de vraagprijs geboden gaat worden
3 x Marstek Venus 5.12KW V151. CT003 V114 en HW P1
Als het al 2 maanden te koop zijn dan zou ik niet direct rekening houden met een andere biederVerwijderd schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 08:31:
doe ons eens een funda linkje danRusty schreef op maandag 14 april 2008 @ 10:21:
[...]
Met het in de hand nemen van een makelaar heb je een verstandige beslissing genomen als je Utrecht niet (goed) kent. Voor 250K kan je namelijk aan de "verkeerde" kant van utrecht (grofweg gezegd west) een ruim huis kopen en aan de "goede: (oost dus) net een bovenwoning. Het bod hierop afstemmen is dus nogal van belang. Oost moet je helaas in die prijs range er serieus aan denken om de vraagprijs of daar boven te bieden.
(offtopic) mijn huis (vogelenbuurt) staat sinds vandaag in de verkoop, ik hoop dat er ook boven de vraagprijs geboden gaat worden
slimmehotspot.nl
Ik wilde niet te erg offtopic gaan en het topic kapen om mijn huis te bespreken, maar vooruit: http://www.funda.nl/Wonin...pe=DetailKoopObject&hbx=1
[ Voor 3% gewijzigd door Rusty op 14-04-2008 15:25 ]
ziet er goed uit, maar wat een prijs voor zo'n klein stulpjeRusty schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:24:
[...]
Ik wilde niet te erg offtopic gaan en het topic kapen om mijn huis te bespreken, maar vooruit: http://www.funda.nl/Wonin...pe=DetailKoopObject&hbx=1
zullen we nu allemaal de makelaar bellen en een bod uitbrengen?Bigfoot schreef op maandag 14 april 2008 @ 16:20:
[...]
ziet er goed uit, maar wat een prijs voor zo'n klein stulpjemaar ja, centrum Utrecht he
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Zal hij leuk vinden jaLordy79 schreef op maandag 14 april 2008 @ 21:19:
[...]
zullen we nu allemaal de makelaar bellen en een bod uitbrengen?![]()
Iets meer ontopic: zag dat Wotan1 melde dat het huis al 2 maanden te koop staat. Dat is best lang zeker in utrecht en daar is wel ruimte dat voor onderhandeling zou ik denken. Ben ook benieuwd of hij al een bod uitgebracht heeft.
Wat een prijs... ik heb in Friesland gewoond en had een soortgelijk huis maar dan 2-onder-1-kap voor nog geen 200.000 euri. Ik woon nu in Limburg en daar is het ook goed te doen.Rusty schreef op maandag 14 april 2008 @ 21:36:
Zal hij leuk vinden jaEn het is echt (en nee ik probeer het hier te verkopen) super huis in een super wijk. Ligt erg ideaal 5 minuten lopen van het centrum maar toch lekker je auto voor de deur kwijt kunnen (wel betaald maar vergunning kost 30 euro per kwartaal ofzo.) Maar ja relaties lopen niet altijd zoals je in je hoofd had.
@ Wotan1:
ook ontopic: 2 maanden is inderdaad vrij lang in Utrecht en je kunt dat positief of negatief zien. Probeer je altijd te verplaatsen in een verkopende partij !! Als jij een huis voor 250K te koop hebt dan wéét je gewoon dat er tussen de 200 en 230 geboden gaat worden en je wilt als verkoper uitkomen rond de 235-240K. Als je dan zo'n bod krijgt van 235 á 240 dan zeg je als verkoper dat de deal rond is en ga je echt niet wachten op iemand die nog meer wil betalen.
Het hangt er ook van af of het huis leeg staat: als dat zo is en de verkopende partij woont elders, dan 'kost' het huis hem 240.000 x 0,05 / 12 = 1000 euro bruto per maand. (of het hypotheekvrij is of niet, dat maakt niet uit) Je hebt dus niet graag het huis lang te koop staan.
Ik geef je ale extra tip om áls je biedt, te beginnen met een zeer ruime aanvaardingstermijn (een maand of
- aanvaarding december betaal ik 235.000
- aanvaarding november betaal ik 234.000
- etc.
- aanvaarding juni betaal ik 230.000
Misschien krijg je niet de volle 5000 euro als je een half jaar 'eerder' aanvaardt, maar de makelaar van de verkoper zal zijn klant zeker zeggen dat jouw argument steekhoudend is ! Dit werkt natuurlijk alleen als je het huis in de praktijk ook echt op een redelijk korte termijn (1 tot max 3 mnd) wilt aanvaarden.
[ Voor 52% gewijzigd door Lordy79 op 14-04-2008 22:00 ]
Verwijderd
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2008 22:31 ]
Verwijderd
Volgens de makelaar is dit geregeld met een diplomatenclausule. Staat verder niets over in de brochure van de makelaar. Moet ik me zorgen maken? Ga morgen maar even met Vereniging Eigenhuis bellen voor juridisch advies.Oscar Mopperkont schreef op maandag 14 april 2008 @ 22:28:
Verkoper heeft het verhuurd? Dus je gaat een huis kopen met een huurder erin? Lijkt me niet zo handig. Wil je er zelf niet gaan wonen?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2008 23:09 ]
Ik zou gewoon het huis kopen op voorwaarde dat ik het kan betrekken na de overdracht en dat dus ook schriftelijk overeenkomen. Huurders zijn zeer goed beschermd in Nederland (begrijpelijk gegeven het belang van onderdak), maar dat wil tegelijkertijd zeggen dat als je iets koopt waar een huurder in zit, je die er in de praktijk moeilijk uit kunt krijgen.Verwijderd schreef op maandag 14 april 2008 @ 22:35:
Volgens de makelaar is dit geregeld met een diplomatenclausule. Staat verder niets over in de brochure van de makelaar. Moet ik me zorgen maken? Ga morgen maar even met Vereniging Eigenhuis bellen voor juridisch advies.
Ik zou geen praatje van een makelaar accepteren over een vage juridische term. Da's een recept voor teleurstelling
Als je een huis koopt dat verhuurd is, ben je verplicht het huurcontract over te nemen !!! Dus als je in overleg bent, zou je op z'n minst even een kopietje van dat huurcontract moeten inzien en eventueel met de huurder praten of hij ook weet dat hij eruit moet.
Bij de ondertekening van het koopcontract ook een clausule in laten voegen dat het huis onverhuurd verkocht wordt. Een notaris kan hier prima advies in geven en je hebt vroeg of laat toch een notaris nodig om het huis te laten overschrijven.
Verder is het grote onzin dat de verkoper er niet vanaf wil omdat het verhuurd is. De huuropbrengst van een particulier huis is nooit voldoende om rente + onderhoud van een woning te kunnen betalen en er dan nog een significante cent aan over te houden. En dan hebben we het nog niet eens over het gezeur van huurders over een afvoer die verstopt is.
Is veel te klein voor mij, zit nu wel goed hier in Baarn.Lordy79 schreef op maandag 14 april 2008 @ 21:19:
[...]
zullen we nu allemaal de makelaar bellen en een bod uitbrengen?![]()
In onze NVM koopakte was dit in ieder geval wel opgenomen. Dat er geen huurcontracten deel uitmaakten van de (ver)koop en dat deze er ook niet waren.jfeelders schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 09:43:
Die diplomatenclausule baart me wel zorgen bij je aankoop. Ik zou in je bod inderdaad onder voorwaarde doen (naast financiering en/of NHG) dat het huis op datum van overdracht vrij van verplichtingen moet zijn. Dit staat ook omschreven in veel standaard koopcontracten. Tussen het moment van aangeven dat de verhuurder eruit moet en eruit zijn zit nog altijd 2 maanden. Een eerdere overdracht kan dus niet plaats vinden...
Volgens mij is een dergelijke clausule niet geldig, dus daar schiet je weinig mee op.Lordy79 schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 09:42:
Helemaal mee eens !
Als je een huis koopt dat verhuurd is, ben je verplicht het huurcontract over te nemen !!! Dus als je in overleg bent, zou je op z'n minst even een kopietje van dat huurcontract moeten inzien en eventueel met de huurder praten of hij ook weet dat hij eruit moet.
Nee, ik bedoel het ook niet als juridische indekking, maar je kunt altijd met de huurder praten. Als die niet eens weet dat ie eruit moet, dan weet je sowieso dat er iets niet klopt !Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 10:52:
[...]
Volgens mij is een dergelijke clausule niet geldig, dus daar schiet je weinig mee op.
Hebben jullie ervaring met een "tegen eindbod"?
Gisteren 3 uur door t huis lopen, 4 uur bij notaris, half 6 thuis champagne open
Gelijk alle vloeren met afgedekt met karton (zat op zo'n rol). Lampen overal aangesloten, keuken vooral goed schoon gemaakt, tegeltjes van badkamer. Vanavond tussen muur van badkamer eruit!
[This space is for rent]
Zijn er nog zaken (markies, zonneluifeltjes, etcetra) die zij meenemen die je eventueel zou willen hebben? Doe je het zelfde eindbod incl. die zaken.Irby schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 14:27:
Poe poe, het wordt nu toch wel spannend: tegenover mijn bod van 200k wordt een eindbod van 205k gezet van de verkoper (prijs naar beneden van 212.500).
[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 15-04-2008 14:34 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Ja, gewoon vasthouden aan de 200k en als ze lang zeuren zeggen dat je van het gezeur af wilt zijn en 202.500 betalen. Tenminste, zo zou ik 't doen. Hoe graag wil je het huis hebben ?Irby schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 14:27:
Poe poe, het wordt nu toch wel spannend: tegenover mijn bod van 200k wordt een eindbod van 205k gezet van de verkoper (prijs naar beneden van 212.500).
Verwijderd
Dat dus, roerende zaken meenemen in je bod.Falcon schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 14:34:
Zijn er nog zaken (markies, zonneluifeltjes, etcetra) die zij meenemen die je eventueel zou willen hebben? Doe je het zelfde eindbod incl. die zaken.
Ik moet begin mei naar de notaris voor transport overigens. Hoe lang duurt dat? Zag hierboven ergens 4 uur staan, lijkt me vrij lang?
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2008 14:58 ]
Volgens mij was'ie om 4 uur bij de notaris en half 6 thuisVerwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 14:49:
Ik moet begin mei naar de notaris voor transport overigens. Hoe lang duurt dat? Zag hierboven ergens 4 uur staan, lijkt me vrij lang?
Dat klinkt inderdaad realistischerJeroenB schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 15:01:
[...]
Volgens mij was'ie om 4 uur bij de notaris en half 6 thuis
Wij hadden een afspraak staan om 10 uur en gingen na 12.30 pas naar huisLordy79 schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 15:06:
[...]
Dat klinkt inderdaad realistischerAls je verkoper bent duurt het écht heel kort en als je koper bent duurt het wat langer omdat het toch een feestelijke gebeurtenis is (notarissen hebben daar over het algemeen wel even oog voor) en omdat je naast het transport ook nog een hypotheekakte moet tekenen.

Da's een lange zit dan ! Maar dan had je vast een gezellige notaris als 't zo'n spraakwater isRukapul schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 15:16:
[...]
Wij hadden een afspraak staan om 10 uur en gingen na 12.30 pas naar huisEerst 20 minuten moeten wachten tot de notaris en makelaar de vrouw hadden overtuigd te tekenen ondanks dat haar ex een bepaald bedrag nog niet betaald had, ff kort voor de transport akte, half uur tot 3 kwartier voor de hypotheekakte inclusief het sociale leven, woon-, winkel- en parkeerervaringen van de notaris (
) en tot slot de samenlevingsovereenkomst en testamenten waar de concepten toch nog fouten bleken te bevatten. Tussendoor uiteraard diverse rondjes koffie, maar geen champagne.
Verwijderd
Hangt ervan af of er nog andere bieders zijn en of het goed in de markt ligt. Als het nu rustig is kun je het beste aangeven dat je nu op je maximale hypotheek zit en niet verder kan. Kijken hoe ze reageren.Irby schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 14:27:
Aan de andere kant, de appartementen in het complex staan over het algemeen voor 20k meer te koop dan deze, dat heeft te maken met het feit dat dit eigenlijk casco is: trieste douche, zeil op de grond, half ontbrekende plintjes, 3 keukenkastjes + spoelbak, verf direct op het beton (mooi effect hoor
* Irby gaat er maar eens een goed nachtje over (proberen te) slapen.
keer het om.
laat je het voor 5000 meer schieten?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik zit zelf ook voor een appartement te kijken maar voor die prijs kan ik hier (regio utrecht) appartementen kopen waar je zo in kan.
Heeft iemand trouwens ervaring met http://www.nationalehypotheekpas.nl/
Het concept spreekt me wel aan.
Bereken gewoon wat het je kost als je alles netjes laat maken. Bijvoorbeeld:Irby schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 16:11:
Het appartement staat al 9 maanden te koop (orginele prijs 225k). De eigenaren hebben er geen hypotheek op en waren tot nu toe ook erg star in de onderhandelingen, en ja, ik wil het graag. Mijn vooraf ingestelde maximum zit op 205k, maar ik vraag me af of ik niet te veel betaal als ik zo maar akkoord ga, want als ik ergens een hekel aan heb dan is het aan te veel betalen
Aan de andere kant, de appartementen in het complex staan over het algemeen voor 20k meer te koop dan deze, dat heeft te maken met het feit dat dit eigenlijk casco is: trieste douche, zeil op de grond, half ontbrekende plintjes, 3 keukenkastjes + spoelbak, verf direct op het beton (mooi effect hoor), etc.
* Irby gaat er maar eens een goed nachtje over (proberen te) slapen.
- nieuwe badkamer: 12.000 (vrij gemiddelde badkamer, sanitair, tegelen en installatie)
- vloerbedekking/laminaat/parket en natuurlijk plinten
- keuken 8.000 (lijkt me een gemiddelde keuken)
- stucadoor (plafond en muren 2 lagen, 250 m2 * 20 euro) 5.000
- schilder 2.000
Totale verbouwing: 33.000
Dan wordt je appartement dus rond de 240.000 helemaal klaar, dus eigenlijk net zo duur als die andere appartementen in het gebouw, die al "af" zijn. Alleen kun je hier nog wel wat besparen door dingen goedkoper te doen, of vooralsnog te laten. Een keuken vervangen is bijvoorbeeld niet zo'n hele grote operatie, dan kan eventueel als je al in het appartement woont.
Feestelijke gebeurtenis? Ik zit 2 ton op te hoesten en dat is feestelijk? Dank je feestelijkLordy79 schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 15:06:
[...]
Dat klinkt inderdaad realistischerAls je verkoper bent duurt het écht heel kort en als je koper bent duurt het wat langer omdat het toch een feestelijke gebeurtenis is (notarissen hebben daar over het algemeen wel even oog voor) en omdat je naast het transport ook nog een hypotheekakte moet tekenen.
Maar ik was (als koper) er ook met een half uurtje klaar mee hoor. Dan ben ik misschien een no-nonsense type maar ik zie niet waarom je een feestje moet bouwen bij de notaris.
Signatures zijn voor boomers.
Ik ben het niet helemaal eens met je prijzen en methodes van aanpakt_captain schreef op woensdag 16 april 2008 @ 09:03:
[...]
Bereken gewoon wat het je kost als je alles netjes laat maken. Bijvoorbeeld:
- nieuwe badkamer: 12.000 (vrij gemiddelde badkamer, sanitair, tegelen en installatie)
- vloerbedekking/laminaat/parket en natuurlijk plinten4.000 (80m2 x 50 euro, laminaat is doorgaans wat goedkoper)
- keuken 8.000 (lijkt me een gemiddelde keuken)
- stucadoor (plafond en muren 2 lagen, 250 m2 * 20 euro) 5.000
- schilder 2.000
Totale verbouwing: 33.000
Dan wordt je appartement dus rond de 240.000 helemaal klaar, dus eigenlijk net zo duur als die andere appartementen in het gebouw, die al "af" zijn. Alleen kun je hier nog wel wat besparen door dingen goedkoper te doen, of vooralsnog te laten. Een keuken vervangen is bijvoorbeeld niet zo'n hele grote operatie, dan kan eventueel als je al in het appartement woont.
12K voor een badkamer kan, maar dan heb je er wel 1 met whirlpool, massagedouche en gouden kranen neem ik aan? Mijn badkamer heeft (excl. installatie a 300 euro door een beunhaas) iets meer dan 6K gekost. Allemaal A-merk (Grohe douchespul, Villeroy & Boch hangtoilet, goede tegels, etc.) en dus niet eens op bezuinigd. Keuken kan ook wel wat goedkoper, maar zou ik zeker niet pas installeren als je er al eenmaal inzit.
Dingen zoals vloer, badkamer, keuken wil je eigenlijk meteen goed doen, plintjes e.d. kunnen wachten, maar niets is vervelender dan ergens een jaar wonen en dan de hele boel overhoop te halen voor de installatie van een keuken.
Mijn ideeMaasluip schreef op woensdag 16 april 2008 @ 09:11:
[...]
Feestelijke gebeurtenis? Ik zit 2 ton op te hoesten en dat is feestelijk? Dank je feestelijk![]()
Maar ik was (als koper) er ook met een half uurtje klaar mee hoor. Dan ben ik misschien een no-nonsense type maar ik zie niet waarom je een feestje moet bouwen bij de notaris.
Dat feestje vier ik wel zodra ik de sleutel heb, en voor de eerste keer in mijn eerste eigen huisje zit!
Moet nog een week of 6 wachten.......
Okee, dat valt mee dan.Arfman schreef op woensdag 16 april 2008 @ 09:46:
[...]
Ik ben het niet helemaal eens met je prijzen en methodes van aanpak
12K voor een badkamer kan, maar dan heb je er wel 1 met whirlpool, massagedouche en gouden kranen neem ik aan? Mijn badkamer heeft (excl. installatie a 300 euro door een beunhaas) iets meer dan 6K gekost. Allemaal A-merk (Grohe douchespul, Villeroy & Boch hangtoilet, goede tegels, etc.) en dus niet eens op bezuinigd. Keuken kan ook wel wat goedkoper, maar zou ik zeker niet pas installeren als je er al eenmaal inzit.
Ik ken het bedrag vanwege familieleden die een nieuwe badkamer lieten zetten. Het verschil kan zitten in het frezen en verleggen van de leidingen, nieuwe vloer in de badkamer, en in het feit dat de wc ook in de 12k zat.
Verwijderd
Overigens raadde de beste man toch wel aan om de plavuizen te verwijderen, de vloerverwarming is gemaakt met de oude zuurstof doorlatende zwarte buizen en voor de ketel is het dan beter om een extra warmtewisselaar te plaatsen, wat knaken kost. Daarnaast lopen de ijzeren verwarmingsbuizen van de hoofdverwarming ook onder de plavuizen door en die gaan op een gegeven moment roesten, dus dan zouden die ook vervangen mogen worden. Al met al is er nu niet veel aan, maar zou er op termijn toch e.e.a. moeten gebeuren.
Verwijderd
Vooralsnog zijn we er nog niet uit. Heb aangegeven dat ik me zorgen maak over de huurder. Makelaar van verkoper gaf aan dat in de koopovereenkomst zal staan dat het leeg/zonder huurder opgeleverd wordt. Heb zelf aangegeven dat ik een bij de koopovereenkomst een ondertekende brief wil hebben van de verhuurder dat hij daadwerkelijk opzegt, En dit oa als ontbindevoorwaarde gesteld. Bel morgen voor de zekerheid met een jurist van vastgoedbelang.Lordy79 schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 12:09:
[...]
Nee, ik bedoel het ook niet als juridische indekking, maar je kunt altijd met de huurder praten. Als die niet eens weet dat ie eruit moet, dan weet je sowieso dat er iets niet klopt !
Vraag 249
Bod 227,5
Tegenbod 246,5 ...dat schiet op
Bod 232.5
Krijg morgen een eindbod.
Volgens de adviesmakelaar is een prijs tussen de 235 en 240 reeel. Denk dat het eindbod hoger wordt. Wat dan,,,
Dit was inderdaad in een nieuwbouwhuis, badkamer had ik casco op laten leveren, er hoefde dus niks verlegd te worden. Uren zijn vaak inderdaad een grote post (net een offerte binnen voor tuinaanleg, echt precies 50% van de kosten zijn de uren). Dan nog is 12K echt heel erg veelt_captain schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:58:
[...]
Okee, dat valt mee dan.
Ik ken het bedrag vanwege familieleden die een nieuwe badkamer lieten zetten. Het verschil kan zitten in het frezen en verleggen van de leidingen, nieuwe vloer in de badkamer, en in het feit dat de wc ook in de 12k zat.
voor mij komt die tijd er zo ook aan, lekker winkels doorlopen en ideeen opdoen, vervolgens uitzoeken en dan aan de slag, heb er nu al zin inTF schreef op woensdag 16 april 2008 @ 14:14:
ik woon alweer bijna een jaar en dat nieuwe is er nu wel vanaf. Best jammer, want tegenover is ook een jong stel dat maandag de sleutel heeft gekregen, je ziet ze dan sjouwen met gereedsschap en spulletjes. Zo leuk is dat... dat hypotheek gedoe even lekker achter je laten en al je spaargeld te botvieren op bouwmarten en interieurwinkels.
maar eerst het 'hypotheekgedoe', dat ging makkelijker dan ik dacht trouwens, de bank heeft veel geregeld en uit handen genomen.
Appartement in kwestie heeft een vraagprijs van 165K k.k. en gezien de staat ervan is dit een buitenkansje (ook nog maar net in de verkoop). Ik wil er eigenlijk nog wel iets van af zien te snoepen, zodat ik mijn hypotheek binnen de NHG-voorwaarden kan laten vallen.
Op basis van mijn gesprek bij de Hypotheekshop enkele weken geleden, zou ik bij een aankoopsom van 165K een hypotheek moeten afsluiten van 178K, met ingebrip van kosten voor notaris e.d. Om aan de NHG-voorwaarden te voldoen, zou mijn hypotheek maximaal 176K moeten zijn.
Daarop voortboordurend, zou dat betekenen dat de aankoopsom zo'n 161K zou moeten worden. Het is dus mijn streven om ook rond dat bedrag uit te komen. Gezien de staat van het appartement (van binnen is alles nieuw (letterlijk!) heeft een laag openingsbod geen zin, tenzij de eigenaar dom is, maar die kans lijkt me zeer klein, aangezien de eigenaar ook penningmeester is van de VVE.
Ik zat te denken aan een bod van 158K. Dat afgezet tegen de vraagprijs van 165K, hoop ik dus ergens in het midden uit te komen: 161.500.
Advies?
N.B.: hypotheek binnen de NHG-voorwaarden is geen keiharde eis voor me, maar hoe lager de koopsom, hoe beter natuurlijk
[ Voor 5% gewijzigd door Wok op 16-04-2008 21:50 ]
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Verder:
Sinds jfeelders in "Ervaring met huis kopen deel 4" hebben we het nodige papierwerk laten uitvoeren en we hebben afgelopen dinsdag de hypotheek-offerte getekend. Heerlijk om voor langere tijd weer 'vast te zitten' aan een spaarhypotheek en een deel aflossingsvrij. Voorlopig geen beleggingshypotheek meer voor mij. Niet dat ik met mijn Postbank hypotheek-fonds de boot ben in gegaan, maar met dit nieuwe huis willen we voor lange tijd zeker zijn.
Omdat het nog niet hard loopt met de verkoop van ons appartement in eigen beheer, gaan we toch een verkopende makelaar in de arm nemen. Daarom laten we er maandag 4 langs komen om offerte uit te laten brengen. Eén ervan is de verkopende makelaar van ons nieuwe huis. Zijn persoonlijke en positieve aanpak sprak ons erg aan. Hopelijk kan hij ook een leuke prijs maken voor onze deelopdracht...
Hier iemand nog interesse? http://tekoop.feelders.com
[ Voor 64% gewijzigd door jfeelders op 16-04-2008 23:10 ]
/edit: Jammer dat je appartement in Den Haag zit, want het ziet er voor mij wel interessant uit. Ik heb economisch en sociaal alleen niks te zoeken daar
[ Voor 31% gewijzigd door Wok op 16-04-2008 23:15 ]
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Zo te lezen klinkt je openingsbod heel O.K. het is ook maar net wat je er voor over hebt. Zoals je zelf aangeeft is het appartement gewoon zijn geld waard, dan klinkt het zinnig om niet enorm onder de prijs te gaan zitten.Wok schreef op woensdag 16 april 2008 @ 21:48:
Ik wil een openingsbod gaan uitbrengen op een appartement, maar ik twijfel hoe ik moet gaan inzetten.
Appartement in kwestie heeft een vraagprijs van 165K k.k. en gezien de staat ervan is dit een buitenkansje (ook nog maar net in de verkoop). Ik wil er eigenlijk nog wel iets van af zien te snoepen, zodat ik mijn hypotheek binnen de NHG-voorwaarden kan laten vallen.
[...]
Als je trouwens op het randje zit qua NHG (of net er over) zou je kunnen kijken of een klein gedeelte van de koopprijs kan worden aangeduid als overname van roerende goederen, hiermee kun je wat speling creeren
[ Voor 33% gewijzigd door Caeruleus op 16-04-2008 23:36 ]
no animals were harmed during the production of this message
Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om aan NHG te voldoen?
Zijn er nog voordelen uit de behalen? (iemand op m'n werk had het erover om provisiekosten aan je ouders te betalen welke jij dan kon aftrekken en later terugkrijgen via belastingvrije schenking??)
Zitten er nog grote nadelen/risico's aan?
Verwijderd
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 01:10 ]
Wat jij noemt is een van de 'trucjes' die mogelijk zijn. Je ouders kunnen een maximale belastingvrije schenking doen, is geloof ik ongeveer 22k.Striker2k2 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 00:05:
Heeft iemand ervaring met een hypotheek waarbij de ouders garant staan?
Zijn er nog voordelen uit de behalen? (iemand op m'n werk had het erover om provisiekosten aan je ouders te betalen welke jij dan kon aftrekken en later terugkrijgen via belastingvrije schenking??)
Echt veel risico's zitten er niet aan, behalve dat als jij in de 'shit' komt en het niet kan betalen dat de bank het geld bij je ouders gaat halen.
Ik heb daarom gekozen voor een werkeloosheidsverzekering en een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dit om het risico te beperken dat ik dadelijk mijn hypotheeklasten niet op kan hoesten.
Verwijderd
EUR 4.479,- per jaar en eenmalig EUR 22.379,- tussen de 18 en 35. Hij heeft het er volgens mij over dat z'n ouders provisie bereken (wat dus minder is dan 22.000), al zou ik niet weten waarover als ze enkel mee-tekenen en niet zelf de lening beschikbaar stellen. De provisie zou 'ie dan op kunnen voeren als aftrekpost om deze provisie vervolgens als gift terug te krijgen. Als ik het goed begrijpthe-edge schreef op donderdag 17 april 2008 @ 08:51:
Wat jij noemt is een van de 'trucjes' die mogelijk zijn. Je ouders kunnen een maximale belastingvrije schenking doen, is geloof ik ongeveer 22k.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2008 09:32 ]
Ja doelde inderdaad ook op de eenmalige..Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 09:30:
[...]
EUR 4.479,- per jaar en eenmalig EUR 22.379,- tussen de 18 en 35.
www.aankooptaxateur.nl
Ze krijgen 20% van het bedrag waarvoor ze het huis kopen onder de vraagprijs. Dus het is in ieders belang dat dat bedrag zo laag mogelijk is. Heb zelf geen ervaring met de service, dus weet niet hoe goed het werkt.
Ik heb een GarantHypotheek bij de Rabobank afgesloten vorige maand. Het is wel veel geregel en je ouders moeten overal op tekenen. Hypotheekofferte etc. etc. etc. Het koste ook nog wel wat moeite aangezien ze bij de Rabo met regiokantoren werken. Ik heb in Haarlem iets gekocht, dus ik moest ook in Haarlem de hypotheek afsluiten, maar m'n ouders wonen in het oosten van het land. Dus die hebben ooit een dag vrij moeten nemen om alles op de bank te regelen. Daarnaast moesten ze ook nog meetekenen bij de notaris in Haarlem. Dat was destijds door de Rabo slecht gecommuniceerd en daar hadden we dus ook niet op gerekend... De notaris heeft toen de stukken naar de notaris van m'n ouders gefaxed, die heb ik savonds opgehaald en zo kon ik toch nog die volgende ochtend op tijd de stukken bij de notaris overhandigen. Als m'n ouders dichterbij hadden gewoond had het wel wat minder geregel opgeleverd, maar nu dat allemaal achter de rug is ben ik een blij manStriker2k2 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 00:05:
Heeft iemand ervaring met een hypotheek waarbij de ouders garant staan?
Er zijn iig 2 dingen belangrijk bij zon GarantHypotheek:
- Je ouders moeten genoeg verdienen om voor het deel dat jij niet kan dekken garant te staan, daarbij moeten ze dan pensioengegevens, WOZ-waarde en eigen hypotheek gegevens tonen aan de bank
- Het moet aannemelijk zijn dat je binnen 7 jaar de hypotheek volledig zelf kunt dragen.
Voorbeeld:
Met m'n eigen inkomen + de gegevens van m'n ouders kon ik plots een hypotheek van 6 ton krijgen
Ik heb inmiddels nu 2 weken de sleutel en ben druk bezig met klussen. Zo langzamerhand begint het een leuk paleisje te worden. Nu nog wachten op alle meubels... *zucht* die lange levertijden ook altijd...
Sjee ... voor dat bedrag woon ik hier twee onder 1 kap met tuin van 104 M3 .. ongelooflijk.Irby schreef op donderdag 17 april 2008 @ 10:22:
Ha! Heb zo net het appartement gekocht, en per 2 juni is de overdracht. Nu moet ik dus allerlei dingen gaan regelen. Ter info: het ging om dit appartement. Ik verwacht rond de 25.000 euro verbouwings/inrichtingskosten te hebben, maar dan is het appartement wel helemaal in mijn smaak ingericht.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Flevopolder zeker....Arfman schreef op donderdag 17 april 2008 @ 12:56:
[...]
Sjee ... voor dat bedrag woon ik hier twee onder 1 kap met tuin van 104 M3 .. ongelooflijk.
Dit topic is gesloten.