Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 15:28:
Toch nog een paar vragen...
- Stel je besluit geen eigen geld in te leggen. Voorbeeld bij 10000: Je verdient dan per jaar 0,2% is 20 euro. Leg je het echter wel in dan bespaar je 1,2% vermogensbelasting, want dat geld zit in de stenen en is dus belasting vrij, dus bespaar je 120. Dan ben je met inbreng eigen geld toch voordeliger uit? Of mis ik iets?
Zie het zo:
- Als je 10k stort in een kapitaalverzekering tegen 5,1%, dan krijg je het eerste jaar 510 euro rente.
- Als je 10k op de spaarrekening laat staan tegen 4%, dan krijg je het eerste jaar 400 euro rente.
Stel na een tijdje heb je 40k gespaard (en geen partner, want dan ligt de grens op 40k, we gaan nu uit van de 20k grens voor 1 persoon):
- In de kapitaalverzekering krijg je dan 2040 euro rente over dat jaar. Je hoeft er geen belasting over te betalen zo lang je aan de voorwaarden voldoet (en je het geld dus uiteindelijk ook gebruikt om de hypotheek te verlagen/af te lossen).
- Op de spaarrekening krijg je 1600 euro rente over dat jaar, waarvan 240 euro naar de belastingdienst gaat, dus 1360 euro.
Belangrijk punt is echter de kosten van zo'n kapitaalrekening: je bent er geloof ik verplicht om een overlijdensrisicoverzekering bij af te sluiten, wat dus extra geld kost (tov. een vaste storting op je spaarrekening) en er zijn vaak nog extra kosten verbonden, waardoor het rendement niet echt 5,1% is maar minder. Deze kosten zijn vaak niet zo doorzichtig, waardoor mensen steeds huiveriger worden voor deze constructies.
Een alternatief is banksparen, beschikbaar via partijen als Rabo en (hoorde ik vandaag op de radio) SNS. Kortweg is dit zo'n kapitaalverzekering maar dan in de vorm van een geblokkeerde spaarrekening, waarbij vaak geen overlijdensrisicoverzekering verplicht is en je makkelijker inzicht hebt in je opgebouwde vermogen. De kosten zuller echter wederom niet 0 zijn
Let erop dat je hiermee echter geen onbeperkt vermogen kunt opbouwen, onderdelen van de voorwaarden zijn zaken als dat het maar dertig jaar mag lopen en dat er een plafond is aan hoeveel je belastingvrij mag aflossen (op het moment is dat iets van 135k per persoon geloof ik).
Laat je goed informeren over dit soort producten als je het overweegt. Vooral de financiele bijsluiters zijn wel de moeite waard omdat daar doorgaans concrete rekenvoorbeelden in staan.
- Lees ergens dat het begrip eigenwoningforfait hier ook nog invloed op heeft.Help??
rwb legt het goed uit. Ik laat het buiten beschouwing omdat het effect meestal niet zo groot is: stel de WOZ-waarde van je huis is 250k, dan is je eigenwoningforfait (0,55% van de WOZ-waarde): 1375 euro. Daarover moet je inkomstenbelasting betalen, 52% in jouw geval: 715 euro per jaar. Dat wil dan zeggen dat je per maand 60 euro minder mag aftrekken (want je trekt af en dat wordt dan verrekend met wat je moet betalen). Doorgaans is dat dus niet zo'n significant effect, want het loopt in de tientjes.
[
Voor 4% gewijzigd door
JeroenB op 19-04-2008 21:42
]