Ervaring met huis kopen deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste
Acties:
  • 80.871 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
FunkyTrip schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 13:12:
In de koopacte zie ik dit staan:

"19.2. Deze overeenkomst kan door ieder der partijen worden ontbonden indien:
a. verkoper ingevolge de Wet voorkeursrecht gemeenten niet in staat is om de eigendom van de onroerende zaak op de overeengekomen dag over te dragen. Verkoper is verplicht om zodra duidelijk is dat hij ingevolge genoemde wet niet (tijdig) aan zijn verplichting tot levering kan voldoen, koper daarvan schriftelijk op de hoogte te stellen;"

Wat moet ik hieruit opmaken? Dat als de verkoper een maandje voor de uiterlijke oplevering zelf toch geen leuk huisje heeft gevonden, dat hij dan zomaar kan blijven zitten waar hij zit en het koopcontract ontbinden?
Het gaat alleen om de wet voorkeursrecht gemeenten. Dat betekent dat als de gemeente het huis wil kopen, de verkoop aan jou ontbonden kan worden. Dat is normaal gesproken nooit het geval, tenzij het om een bijzonder pand gaat. Of als het ligt op een locatie waar de gemeente speciale plannen mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Toch zou ik het niet graag in mijn contract hebben staan. Laat staan dat het echt zo is dat de gemeente speciale plannen gaat maken. In deze tijd is alles mogelijk en je moet voor je zelf duidelijk hebben waar de grenzen liggen.

Ik zou hier toch even extra aandacht aan besteden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FunkyTrip schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 13:12:
Wat moet ik hieruit opmaken? Dat als de verkoper een maandje voor de uiterlijke oplevering zelf toch geen leuk huisje heeft gevonden, dat hij dan zomaar kan blijven zitten waar hij zit en het koopcontract ontbinden?
Er staat toch vrij duidelijk in dat dit gaat over de "Wet voorkeursrecht gemeenten", en niet over niet-gevonden huisjes? :)

edit: En er was nog een pagina |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 19:14
Falcon schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 15:44:
Toch zou ik het niet graag in mijn contract hebben staan. Laat staan dat het echt zo is dat de gemeente speciale plannen gaat maken. In deze tijd is alles mogelijk en je moet voor je zelf duidelijk hebben waar de grenzen liggen.

Ik zou hier toch even extra aandacht aan besteden.
De Wet Voorkeursrecht Gemeenten geeft gemeenten bepaalde rechten. De koopakte doet daar niets aan bij of af. De clausule(s) in de concept koopakten regelen alleen de afhandeling tussen koper en verkoper. Dat is beter dan niets erover opnemen.

Typisch: Verkoper verklaart dat naar zijn weten ten tijde van de verkoop er geen sprake van is en indien dat alsnog gebeurt dan moet hij koper zsm informeren. Daarnaast zal het een ontbindende voorwaarde zijn waarbij er geen boetebedingen in werking treden. Dit is op zich een vrij normale regeling voor invloeden van buitenaf waar zowel koper als verkoper geen invloed op kunnen uitoefenen. Het staat je vrij andere voorwaarden te onderhandelen, maar ik denk niet dat een verkoper het risico van een boete van 10% wil lopen omdat hij het huis niet kan leveren, omdat een ambtenaar bij een gemeente ergens een besluit heeft genomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Rukapul schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 21:01:
[...]

De Wet Voorkeursrecht Gemeenten geeft gemeenten bepaalde rechten. De koopakte doet daar niets aan bij of af. De clausule(s) in de concept koopakten regelen alleen de afhandeling tussen koper en verkoper. Dat is beter dan niets erover opnemen.

Typisch: Verkoper verklaart dat naar zijn weten ten tijde van de verkoop er geen sprake van is en indien dat alsnog gebeurt dan moet hij koper zsm informeren. Daarnaast zal het een ontbindende voorwaarde zijn waarbij er geen boetebedingen in werking treden. Dit is op zich een vrij normale regeling voor invloeden van buitenaf waar zowel koper als verkoper geen invloed op kunnen uitoefenen. Het staat je vrij andere voorwaarden te onderhandelen, maar ik denk niet dat een verkoper het risico van een boete van 10% wil lopen omdat hij het huis niet kan leveren, omdat een ambtenaar bij een gemeente ergens een besluit heeft genomen ;)
Ok bedankt voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 22:43

Goverman

not loaded

Ik heb woesdag een bod uitgebracht op een appartement in Den Haag. Vraagprijs is 185k, mijn (serieuze) openingsbod bedroeg 175k. Ik hoop op (of onder...) de 180k uit te komen. De verkopers denken (kennelijk) al vanaf woensdagmiddag na, want ik heb nog niets gehoord...

Enige puntje is een reparatie waarvan verkoper zegt dat hij "er alles aan doet om dat te regelen". Dit is iets wat de VvE bij het hele complex heeft laten doen (en waar verkoper dus ook voor betaald heeft), maar niet bij dit appartement (omdat er toen ook kunststofkozijnen werden geplaatst op eigen kosten, waardoor de aannemer er niet is gaan klussen). Ik zat er aan te denken om bij een deal 1000 euro (ongeveer 1,5x reparatie) in depot bij de notaris te leggen, zodat het probleem van de verkoper niet mijn probleem wordt. Is zoiets een gangbare constructie?

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

update: verkoper deed een tegenbod: 182.500 euro. Mijn bod daarop was: verschil delen door twee, waardoor we uitkomen op 182.500-175.000 = 7500/2 = 178.750. Daarbij heb ik lichtjes laten doorschemeren dat het wel eens mijn eindbod kon zijn.

Het hele depotverhaal vond de verkopende makelaar redelijk, wanneer de nog te verrichten reparatie nog niet af was (wat volgens hem ook helemaal niet netjes is). Transport zou per 1 juli a.s. moeten gaan plaatsvinden, dus al vrij snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:14

Wok

Dakloos...

Zo... vandaag weer wat goed nieuws ontvangen :)

- overlijdensrisicoverzekering is geaccepteerd
- bankgarantie is goedgekeurd en door de notaris ontvangen
- maandag volgt acceptatie van de arbeidongeschiktheidsverzekering
- aflossing van het doorlopend krediet is vandaag bevestigd door de bank. Maandag wordt de registratie daarvan bij het BKR beëindigd.

Komende week volgt dan het definitieve oordeel van de hypotheekverstrekker en als dat geregeld is, kan de overdracht op 29 mei plaats gaan vinden :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:17
Goed nieuws Wok :)

Bij mij nadert het geheel ook zijn einde: hypotheek is vrijwel rond: alleen het taxatierapport was afgekeurd: ik had opgegeven dat ik voor 18.000 euro ging verbouwen (dit gaf een waardevermeerdering van 14.000 euro volgens de taxateur). Ik had bij Florius een bouwdepot aangevraagd van 8.000 euro, de rest financier ik zelf. Omdat in het taxatierapport geen 8.000 euro stond, snapte Florius het niet meer. En weer 36 euro weggegooid geld ivm het opnieuw laten opmaken van het taxatierapport met 2 andere getallen...

De waarborgsom betaal ik zelf, dus dat wordt deze week wat geld overmaken naar de notaris ;)

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 17:46

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Notarissen kan ik als koper kiezen. De aankoopmakelaar had er al eentje in gedachten, maar die rekent iets in de 1300 euro (all-in) voor de koopoverdracht. Lijkt mij een beetje aan de prijzige kant (op al die tariefvergelijkingen zie ik 1300 zo'n beetje als bovengrens).

Zijn goedkope notarissen (zie dat tarieven varieren van 250 tot 1500 euro) een soort Easy Jet bedrijven? Die vervolgens honderden euro's extra rekenen voor allerlei extra kosten?

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

FunkyTrip schreef op maandag 19 mei 2008 @ 14:09:
Notarissen kan ik als koper kiezen. De aankoopmakelaar had er al eentje in gedachten, maar die rekent iets in de 1300 euro (all-in) voor de koopoverdracht. Lijkt mij een beetje aan de prijzige kant (op al die tariefvergelijkingen zie ik 1300 zo'n beetje als bovengrens).

Zijn goedkope notarissen (zie dat tarieven varieren van 250 tot 1500 euro) een soort Easy Jet bedrijven? Die vervolgens honderden euro's extra rekenen voor allerlei extra kosten?
Ik heb zelf 1178,- inc. btw betaald (rekening ligt hier naast me :P ) voor notaris van afhandeling overdracht + bijkomende zaken.
Opzich geen verkeerd bedrag ;)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
Ik dus 1031,31 euro. Ik had offertes van 950 tot 2300 euro. Die van 950 euro hanteerde een puntensysteem, waardoor er extra kosten bij kwamen bij sommige standaard punten (zoals het in behandeling nemen van een appartement). In plaats van 950 euro betaalde ik opeens 1300 euro. De notaris van 1031,31 euro is incl btw en inclusief alles, voor een appartement van 205kk (in de buurt van Rotterdam). Misschien een kantoor zonder marmer en vers gemalen koffiebonen, maar daar betaal ik liever niet voor ;)

Je kunt overigens via de links in de TS makkelijk offertes aanvragen bij makelaars. 3 van de 4 makelaars hadden binnen een uur na aanvraag een offerte gestuurd. Je kunt het beste specifiek vragen naar een all-in tarief. Idem voor taxateurs trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik heb er 800 voor neer hoeven te leggen. Trouwens met een verschillende notaris bureau's kun je hier gewoon over onderhandelen hoor!.. Gewoon zeggen dat je even ergens gaat kijken. Ik ben van 1000 naar 800 gegaan hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Mijn deal is rond: appartement gaat mij 179.250 euro's kosten, vermeerderd met kosten koper. Met de hypotheekadviseur is e.e.a. al in gang gezet m.b.t. offertes etc. Het zal een hybride hypotheek of een hypotheek o.b.v. banksparen worden (de laatste heeft gevoelsmatig een lichte voorkeur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hybride = deels beleggings? Zou ik nooit doen. Je hoort nu alle verhalen van mensen die het de afgelopen jaren hebben gedaan en ik verwacht eigenlijk niet dat de economie zo geweldig zal aantrekken dat de beurzen gigantisch gaan stijgen.
Waarom niet? Olie blijft schaars en dus duur en dat is toch de motor van de economie.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3nno
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-03-2024
Momenteel ben ik druk op huizenzoektocht om die te dure centrumwoning achter me te laten :)
Nou vond ik een leuk appartementje, bestaande bouw €190000 v.o.n. (v.o.n. actie)

Nu vraag ik me af, wat komt hier nog aan kosten bij.
Ik zag zelf al het volgende:
  • Afsluitkosten (1 a 1,5%) €1900 - €2500
  • Notariskosten (deze kan ik zelf niet kiezen aangezien het ex-huurwoning betreft) €1200(?)
  • Taxatiekosten €300?
  • Bouwkundig rapport €250?
Ik heb er prijzen achter gezet waarvan ik denk dat dat het ongeveer zou kosten, dit zal een hypotheekadviseur mij wel kunnen vertellen, echter wil ik wel weten wat e.e.a. kost voordat ik morgenochtend bij de hypotheekwinkels op de stoep sta.

Iemand ideeén? Ben ik dingen vergeten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 20:46

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Maandelijkse kosten VvE, aangezien het een appartement betreft.
Betalen de verhuurder niet toevallig de overdrachtsakte bij de notaris, zodat jij alleen de hypotheekakte moet betalen? Was bij mij wel het geval.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3nno
Lolhozer schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 20:42:
Maandelijkse kosten VvE, aangezien het een appartement betreft.
Betalen de verhuurder niet toevallig de overdrachtsakte bij de notaris, zodat jij alleen de hypotheekakte moet betalen? Was bij mij wel het geval.
De VvE is nog niet opgesteld, aangezien het volgens mij de eerste woning is die verkocht word in het betrefende blok.

Het volgende komt van de verkopende makelaar:

De genoemde vraagprijs (=vaste prijs) wordt aangeboden voor een Vrij op Naam prijs (in plaats van kosten koper). Dit betekent een korting van circa 8 %. De kosten van kadastrale inschrijving, kadastraal recht, overdrachtsbelasting en notariskostenvoor de akte van levering zijn voor rekeening van verkoper. De notariskosten voor het verkrijgen van de hypotheek en de hypotheekakte zijn wel voor rekening van koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Hierzo heeft de verhuurder een VvE opgezet, ook omdat er maar 3 van de 18 huizen verkocht werden. Nog voordat de VvE was opgezet konden zij al een redelijke schatting geven van de maandelijkse kosten, hierzo €85.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3nno
Lolhozer schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 20:56:
Hierzo heeft de verhuurder een VvE opgezet, ook omdat er maar 3 van de 18 huizen verkocht werden. Nog voordat de VvE was opgezet konden zij al een redelijke schatting geven van de maandelijkse kosten, hierzo €85.
Oké, maar dat zijn gewoon maandelijks terugkomende dingen. Ik bedoelde in mijn vraag meer de kosten bij het kopen. Wat ik op tafel moet leggen (dmv hypotheek) als ik tot koop overga.

De maandelijkse kosten zoals levensverz. / opstalverz. e.d. niet meegerekend in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Bij mij zijn ze nu begonnen met bouwen. Voor de hypotheek heb ik wel wat verzekeringen moeten afsluiten.
Als dadelijk het huis af is, welke verzekeringen moet ik er dadelijk dan bijnemen? Ik dacht aan een inboedelverzekering en brand/inbraak verzekering. Wat komt er mwb verzekeringen bij kijken als het gaat om een nieuwbouwhuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Veruit de belangrijkste verzekering is de opstalverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Rukapul schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 08:53:
Veruit de belangrijkste verzekering is de opstalverzekering.
Ok dank je!, zit het nu op Wikipedia te lezen. Echt staat daar in;
Een opstalverzekering is wettelijk gezien geen verplichte verzekering. Wanneer er echter een hypotheek is verstrekt, zal de bank een opstalverzekering verplicht stellen.
Bij mij heeft de bank dit niet verplicht te nemen. Ik zal er toch maar eens achteraan gaan :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
the-edge schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 08:51:
Bij mij zijn ze nu begonnen met bouwen. Voor de hypotheek heb ik wel wat verzekeringen moeten afsluiten.
Als dadelijk het huis af is, welke verzekeringen moet ik er dadelijk dan bijnemen? Ik dacht aan een inboedelverzekering en brand/inbraak verzekering. Wat komt er mwb verzekeringen bij kijken als het gaat om een nieuwbouwhuis?
- opstalverzekering: dekt het huis zelf.
Deze wordt door elke bank geeist, want anders hebben ze na bijvoorbeeld een brand een probleem met het onderpand van de hypotheek.
De opstalverzekering wordt meestal gecombineerd in 1 polis met glasverzekering en huiseigenaars-aansprakelijkheidsverzekering (die laatste heb je nodig als een losse dakpan van jouw huis wegwaait en op de auto van de buren landt). Check dat deze elementen in je opstalverzekering zitten.

- inboedelverzekering: denkt de losse spullen in het huis.
Niet vereist maar wel zo verstandig.

- naar persoonlijke behoefte: woonlastenverzekeringen en overlijdensrisicoverzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

WA-verzekering is ook errug verstandig. Zit vaak (i.i.g. bij Cetraal Beheer) bij de woonverzekering in (is dan weer de combinatie van inboedel, glas en evt. tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
t_captain schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 08:59:
[...]

- opstalverzekering: dekt het huis zelf.
Deze wordt door elke bank geeist, want anders hebben ze na bijvoorbeeld een brand een probleem met het onderpand van de hypotheek.
De opstalverzekering wordt meestal gecombineerd in 1 polis met glasverzekering en huiseigenaars-aansprakelijkheidsverzekering (die laatste heb je nodig als een losse dakpan van jouw huis wegwaait en op de auto van de buren landt). Check dat deze elementen in je opstalverzekering zitten.

- inboedelverzekering: denkt de losse spullen in het huis.
Niet vereist maar wel zo verstandig.

- naar persoonlijke behoefte: woonlastenverzekeringen en overlijdensrisicoverzekeringen.
Dank je! Goede tips, vooral om te kijken waar ik op moet letten.
Goverman schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 13:22:
WA-verzekering is ook errug verstandig. Zit vaak (i.i.g. bij Cetraal Beheer) bij de woonverzekering in (is dan weer de combinatie van inboedel, glas en evt. tuin)
Ook goed punt! Dank je!! _/-\o_
Ben nu alles aan het uitpluizen vwb verzekeringen, echter kun je je tegenwoordig overal voor verzekeren. Als ik het bij mijn hypotheek adviseur zou navragen dan start hij meteen zijn 'verkooppraatje' op, dan zit ik er min-of-meer meteen aan vast. Uiteraard heb je het zelf in de hand maargoed :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
t_captain schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 08:59:
- naar persoonlijke behoefte: woonlastenverzekeringen en
En met name bij woonlastenverzekeringen (arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, etc.) moet je enorm uitkijken. De dekking en voorwaarden staan vaak niet in verhouding voor de premie. De bonus voor de tussenpersoon is over het algemeen zo hoog dat deze de uitleg over de kosten-baten verhouding nog wel eens wil vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
the-edge schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 14:27:
[...]
Ben nu alles aan het uitpluizen vwb verzekeringen, echter kun je je tegenwoordig overal voor verzekeren. Als ik het bij mijn hypotheek adviseur zou navragen dan start hij meteen zijn 'verkooppraatje' op, dan zit ik er min-of-meer meteen aan vast. Uiteraard heb je het zelf in de hand maargoed :9
Ik begrijp je zorg. We zijn allemaal een beetje bang geworden voor het provisiemonster (en misschien wel terecht...) :)
Als je met een adviseur spreekt, hou het volgende in gedachte:

Over het algemeen hebben schadeverzekeringen niet zo'n enorme provisie. Je ziet ook steeds meer dat die tegen minimale kosten en zonder advies via internet worden verkocht. Denk aan autoverzekeringen, dat gaat eigenlijk allemaal via internet tegenwoordig.

Inkomens- en levensverzekeringen kennen een veel grotere provisie. Het zijn vaak verzekeringen waarvan een deel van de premie wordt gespaard/belegd tot het moment dat je ze nodig hebt.
Denk aan pensioenen/lijfrentes, maar ook aan kapitaalverzekeringen en woonlastenverzekeringen. Vooral de verzekeringstypes die "iets met beleggingsfondsen doen", betalen veel provisie aan de adviseur.
Die provisie wordt natuurlijk weer bij de klant opgehaald, d.m.v. de belachelijk hoge kosten van dergelijke polissen. Om 93 euro aan beleggingen aan te kopen, moet je 100 euro betalen. Het voorrecht om zo'm polis te hebben kost je al 7 euro per maand. En dan kost het beheer van het beleggingsfonds ook nog ruim 1% van de huidige waarde.
Een lichtpuntje: na aftrek van de andere kosten bouwen die fondsen niet zoveel waarde op, dus aan die 1% ga je niet failliet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Goverman schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 13:22:
Heetten deze verzekeringen niet tegenwoordig AVP (Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren)?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook een rechtsbijstandverzekering met dekking voor "woonzaken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Heetten deze verzekeringen niet tegenwoordig AVP (Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren)?
Zou goed kunnen, maar de strekking is hetzelfde: het afkopen van (risico op) schade waarvoor jij aansprakelijk bent, uitgezonderd wanneer je een motorrijtuig bestuurd (daarvoor gelden andere verzekeringen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Laatst online: 13-09 21:30
De verkoper van het huis is eergisteren akkoord gegaan met mijn bod, en ik heb het huis dus. Ik heb echter nog geen hypotheek geregeld, maar wel al zonet een hypotheekadviseur langsgehad van Optima. Financieel gezien red ik het wel.

Nu viel mijn oog op de volgende tekst in de brochure van het huis: De waarborgsom is 10% van de koopsom. De koper dient deze binnen 6 weken na de dag dat overeenstemming is bereikt over de koopsom en de overige voorwaarden bij de desbetreffende notaris te deponeren.

Wat wil dat zeggen? Moet ik binnen 6 weken de waarborgsom aan de notaris geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mastermind schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 20:59:
Wat wil dat zeggen? Moet ik binnen 6 weken de waarborgsom aan de notaris geven?
Ja, of zorgen voor een bankgarantie. Je krijgt wel gewoon rente als je het aan de notaris overmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Laatst online: 13-09 21:30
Hoe moet ik dat in orde maken dan? Kan ik tegen de bank zeggen dat 10% alvast aan de notaris overgemaakt moet worden? En een bankgarantie kan ik gewoon om vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Mastermind schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 22:44:
Hoe moet ik dat in orde maken dan? Kan ik tegen de bank zeggen dat 10% alvast aan de notaris overgemaakt moet worden? En een bankgarantie kan ik gewoon om vragen?
Heeft je hypotheekverstrekker sowieso verstand van, kost een paar centen, dus volgens mij kun je ook even rondshoppen.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
Je kunt dat inderdaad aanvragen bij je hypotheekverstrekker (bijvoorbeeld een tussenpersoon). Kost vaak een bepaald percentage van de waarborgsom. In mijn geval was dat 205 euro. Dit heb ik uitgespaard door de 20.500 euro zelf over te maken naar de notaris (gisteren gedaan, dat vond mijn bankrekening minder prettig :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Al enige tijd (2 jaar) ben ik mij aan het orienteren op de huizenmarkt om te kijken wat er allemaal te koop is. Een huis moet toch je smaak zijn en het ene huis spreekt je meer aan dan de ander. Aangezien ik een "moeilijk" persoon ben duurt het wel even voordat ik iets tegenkom haha
Mijn werkgever huurt 2 appartementen in het centrum van Rotterdam voor onze buitenlandse gasten. Deze appartementen spreken mij enorm aan en ongeveer ~1 jaar geleden heb ik zelf ook een paar weken in gewoond om te kijken of het mij dan nog steeds zou bevallen.
Het beviel mij enorm en ben "verliefd" geworden op het appartement. Toch ging ik er niet gelijk voor en wilde nog verder om mij heen kijken. Nu ongeveer een jaar later blijft het appartement mij trekken en ik heb besloten om ervoor te gaan.

Het appartement zou ik kunnen kopen zonder gelijk aan mijn maximale hypotheek te zitten (volgens de rabobank en andere websites) Dit vind ik wel erg prettig omdat ik zo meer geld overhoud voor andere dingen. Ook zal ik het alleen kopen, dit voorkomt een noodzakelijk verkoop mocht het misgaan in de relatie. Dit ook omdat ik (bijna) 25 jaar ben, alles kan nog alle kanten opgaan.

Bij de omschrijving van het appartement staat het volgende:
- Bijdrage VvE circa ? 150,00 per maand.
- Verwarming en warm water voorziening door middel van Stadsverwarming.
- Juridische levering via projectnotaris.

VvE is geheel duidelijk, maar zitten de verwarming en warm water kosten in het VvE bedrag? zodat je alleen een energieleverancier hoeft te zoeken voor electra en gas?

- Juridische levering via projectnotaris.
Dit houd in dat ik waarschijnlijk niet veel tot niets van de prijs kan afhalen? :D

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Lijkt mij niet dat de kosten voor warmte bij de VvE inzitten, niet iedereeen verstookt evenveel natuurlijk. Of een gedeelte van die €150 moeten servicekosten zijn, maar dat is dus niet duidelijk.

Voor de akte van de overdracht moet je idd naar die projectnotaris, voor je hypotheekakte kun je wel rondshoppen om een goedkopere notaris te vinden, maar als dat niet teveel geld scheelt zou ik het gewoon bij één notaris houden. Scheelt gedoe met afstemming tussen de verschillende notarissen, gereis voor jou, etc.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Laatst online: 12-09 13:34
Irby schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 08:48:
Je kunt dat inderdaad aanvragen bij je hypotheekverstrekker (bijvoorbeeld een tussenpersoon). Kost vaak een bepaald percentage van de waarborgsom. In mijn geval was dat 205 euro. Dit heb ik uitgespaard door de 20.500 euro zelf over te maken naar de notaris (gisteren gedaan, dat vond mijn bankrekening minder prettig :P)
Ik ben momenteel ook bezig met de aankoop van een andere woning, en nu moet ik daarvoor ook een bankgarantie gaan regelen. Nu vroeg ik me af of mijn ouders niet een dergelijke garantie kunnen gaan afgeven?

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lolhozer schreef op zondag 25 mei 2008 @ 13:34:
Lijkt mij niet dat de kosten voor warmte bij de VvE inzitten, niet iedereeen verstookt evenveel natuurlijk. Of een gedeelte van die €150 moeten servicekosten zijn, maar dat is dus niet duidelijk.
Servicekosten betaal je als je iets huurt, daar is in dit geval geen sprake van. Hoogstwaarschijnlijk zal er een voorschot voor de genoemde energiekosten zijn opgenomen, mits er überhaupt gesproken wordt over energie i.c.m. de bijdrage aan de VvE. Zo niet, dan moet je dat gewoon los betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2008 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Irby schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 08:48:
Maar uiteindelijk scheelt het wel 200 euro ;)
Vervolgens zei ik tegen de hypothekermeneer of hij zijn rekenmachientje erbij kon pakken om uit te rekenen of het goedkoper is om dan zelf het bedrag over te maken, maar de rente te missen over 6 maanden (mijn oplevertermijn) en toen zei hij dat de notaris netjes de gederfde renteinkomsten vergoed, dus ik maak het ook lekker over!

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik moet trouwens een taxateur inschakelen. Wat voor schade kunnen slechte taxateurs precies aanrichten? Ik wil natuurlijk gewoon de goedkoopste :)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:42

xdc

FunkyTrip schreef op zondag 25 mei 2008 @ 20:05:
Ik moet trouwens een taxateur inschakelen. Wat voor schade kunnen slechte taxateurs precies aanrichten? Ik wil natuurlijk gewoon de goedkoopste :)
Taxatie komt in praktijk neer op ongeveer 0,00185 van de hoofdsom ex.19% BTW.
goedkoper kan altijd . duurder ook

laat ons even weten wat jij hebt betaald !

[ Voor 11% gewijzigd door xdc op 25-05-2008 22:05 ]

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Op internet kom ik op basis van koopsom + postcode prijzen tegen van 192 euro tot 270 euro, dus het zal zo in die richting gaan liggen ;)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
FunkyTrip schreef op zondag 25 mei 2008 @ 20:05:
Belangrijkste is dat hij uit komt op de prijs die je ervoor betaalt (of hoger), anders kun je mogelijk geen hypotheek krijgen. Het is dan wel handig dat de taxateur de koopprijs weet, meestal houden ze daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb tegen mijn taxateur gezegd wat voor mij de ideale waarde zou zijn, en dat heeft 'ie er gewoon van gemaakt. Wat ik ervan begrepen heb is dat dat gemeengoed is onder taxateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
Over de VVE-kosten: ik betaal straks 115 euro per maand. Hier zit een brand, glas en opstal verzekering in, ik hoef dus alleen een inboedel verzekering af te sluiten. Daarnaast worden van die 115 euro ook maandelijks m'n ramen gewassen (toch lastig om dat zelf te doen, op 75-80 meter hoogte :P), een huismeester betaald en uiteraard reserveringen voor onderhoud.

Je ziet soms van die VVE-kosten van 200 euro of meer met apart vermeld dat je verwarmingsvoorschot erin zit, dat is echter alleen bij blokverwarming. Als je een CV of gewone stadsverwarming hebt, moet je dat gewoon zelf betalen. Bij stadsverwarming gaat dat redelijk automatisch: daar is nog geen vrije markt voor, in Rotterdam heb je dus (net als ik) Eneco voor de warmte.

Edit: de taxateur vroeg ook aan mij wat de verkoopwaarde / executiewaarde moest zijn, maar kwam een paar duizend euro hoger uit dan wat ik nodig had / betaald had :P

[ Voor 10% gewijzigd door Irby op 26-05-2008 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
FunkyTrip schreef op zondag 25 mei 2008 @ 20:02:
[...]

Maar uiteindelijk scheelt het wel 200 euro ;)
Vervolgens zei ik tegen de hypothekermeneer of hij zijn rekenmachientje erbij kon pakken om uit te rekenen of het goedkoper is om dan zelf het bedrag over te maken, maar de rente te missen over 6 maanden (mijn oplevertermijn) en toen zei hij dat de notaris netjes de gederfde renteinkomsten vergoed, dus ik maak het ook lekker over!
Volgens de hypotheker ging het mij 250 euro en volgens de rabobank 75 euro kosten. Zijn wel natte vingerprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
Bij mij was het 0,1% van de koopsom. Zoals Funkytrip al aangaf: je krijgt rente terug van de notaris, dus als je de waarborgsom kunt betalen, en het geld tijdelijk kunt missen, is het interessant. In mijn geval moet ik het geld maar 2 weken missen, dus dan is de keuze nog makkelijker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Irby schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 08:52:
Bij mij was het 0,1% van de koopsom. Zoals Funkytrip al aangaf: je krijgt rente terug van de notaris, dus als je de waarborgsom kunt betalen, en het geld tijdelijk kunt missen, is het interessant. In mijn geval moet ik het geld maar 2 weken missen, dus dan is de keuze nog makkelijker :P
Idd als je het gewoon kunt missen kan je het beter gewoon overmaken, maar of en hoeveel rente je erover vangt is wel afhankelijk van de Notaris, dus dat is wel handig om van te voren te controleren. Ook is het natuurlijk afhankelijk van hoe lang het nog duurt tot de oplevering. Als dat 2 weken is dan is het altijd voordelig om het zelf even te betalen als dat lukt. Als je echter een nieuwbouwhuis koopt wat nog 1,5 jaar duurt voordat het opgeleverd word is het een ander verhaal. Dan ligt het eraan wat het verschil is tussen de rente die je normaal vangt en de rente die de notaris betaald.
BrammeS schreef op zondag 25 mei 2008 @ 14:08:
[...]
Ik ben momenteel ook bezig met de aankoop van een andere woning, en nu moet ik daarvoor ook een bankgarantie gaan regelen. Nu vroeg ik me af of mijn ouders niet een dergelijke garantie kunnen gaan afgeven?
Nee je ouders kunnen niet zo'n garrantie afgeven. De bankgarantie houd in dat de bank op het moment dat de notaris dat zegt dat geld overmaakt en dan op jou gaat verhalen.
De verkopende partij keurt dit alleen goed als dat een financiele instelling is waarvan ze weten dat ze het kunnen betalen.

Je zou eventueel wel het geld van je ouders kunnen lenen en het overmaken naar de notaris. Achteraf kun je het dan weer terug geven aan je ouders.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

zo wat een dagje :)

vriendin ging vanochtend alleen een huis kijken. Super enthousiast. Precies wat we zoeken (jaren 30 en ook qua staat en m2). Ook in onze prijscategorie. Er waren meer kapers op de kust helaas. Onze eigen makelaar die vanochtend vroeg niet kon is later ook nog gaan kijken en ook enthousiast. We hebben besloten om een bod uit te brengen onder de vraagprijs. Later vandaag kregen we te horen dat we overboden waren met een onbekend bedrag. We willen dus morgen overbieden. De makelaar regelde dat we beiden vanavond nog eens konden kijken. Erg coulant van de verkopers. Super aardige mensen ook en ook ik was enthousiast (verkopers gingen even bij buren wat drinken in de mean time). We willen het huis erg graag en we hebben ons niet laten verblinden door emoties. Maar nu komt het... wat moeten we bieden morgen...

optie1: andere partij heeft vraagprijs geboden
optie2: andere partij zit niet eens zo gek veel hoger dan wij
optie3: andere partij zit vlak onder de vraagprijs
optie4: andere partij zit al boven de vraagprijs.

Als ik het goed heb begrepen mogen wij nog een bod doen en dan is het afgelopen of hebben we een huis. De andere partij mag toch nog een keer over ons heen?

hoe in hemelsnaam weet je nu wat je moet bieden. Ons gevoel en de makelaar van ons zeggen beiden gokken op optie2 en dat we dan zelf voor optie3 gaan. Maar ja...

We hebben best wel wat huizen gekeken en als dit aan ons voorbij gaat komt het ook wel goed, maar het zou wel heel tof zijn.

Financiering komt verder wel goed, behalve dat ik dan in no time moet beslissen welke hypotheekvorm we nou gaan nemen :s

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc

xdc

Jazzper schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 23:36:

vriendin ging vanochtend alleen een huis kijken. Super enthousiast. Precies wat we zoeken (jaren 30 en ook qua staat en m2). Ook in onze prijscategorie. Er waren meer kapers op de kust helaas. Onze eigen makelaar die vanochtend vroeg niet kon is later ook nog gaan kijken en ook enthousiast. We hebben besloten om een bod uit te brengen onder de vraagprijs. Later vandaag kregen we te horen dat we overboden waren met een onbekend bedrag. We willen dus morgen overbieden. De makelaar regelde dat we beiden vanavond nog eens konden kijken. Erg coulant van de verkopers. Super aardige mensen ook en ook ik was enthousiast (verkopers gingen even bij buren wat drinken in de mean time). We willen het huis erg graag en we hebben ons niet laten verblinden door emoties. Maar nu komt het... wat moeten we bieden morgen...

Als ik het goed heb begrepen mogen wij nog een bod doen en dan is het afgelopen of hebben we een huis. De andere partij mag toch nog een keer over ons heen?

hoe in hemelsnaam weet je nu wat je moet bieden. Ons gevoel en de makelaar van ons zeggen beiden gokken op optie2 en dat we dan zelf voor optie3 gaan. Maar ja...

We hebben best wel wat huizen gekeken en als dit aan ons voorbij gaat komt het ook wel goed, maar het zou wel heel tof zijn.

Financiering komt verder wel goed, behalve dat ik dan in no time moet beslissen welke hypotheekvorm we nou gaan nemen :s
kan je mij vertellen waar dit is ? Amsterdam/Utrecht?
Als je hem echt graag wilt , vraagprijs bieden + bv 1000 euro extra

en hopen dat de verkopers dit accepteren , als je straks met een gesloten enveloppen bieding moet gaan werken, Moet er dikwijls te veel worden geboden

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

zeist

ja dat wil je ook niet. Ik had wel het idee dat ze het ons maximaal gunden. Dit terwijl er al 7 geinteresseerden waren.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Rare verkopers, als jullie te laag bieden is het afgelopen voor jullie. Maar als ze het nog een keer vragen aan jullie om nog hoger te bieden vangen ze weer een paar duizend euro.
Misschien kan het ook een spelletje zijn wat ze ook naar die andere 17 geinteresseerden spelen.

Maar de vraag is wat je ervoor over hebt natuurlijk en hoever jullie onder de vraagprijs zitten. Als dat 5% is, kun je overwegen net iets onder of op de vraagprijs te gaan zitten. Jij blij met je huis en toch niet het gevoel dat je veel te veel hebt geboden. En zolang je niet weet wat de anderen hebben geboden, kun je er ook geen kutgevoel aan overhouden :)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Lolhozer schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 08:34:
Rare verkopers, als jullie te laag bieden is het afgelopen voor jullie.
Tja, wat moet je dan? Wij hadden als verkopers ook twee bieders. Die hebben we vervolgens beide verteld een éénmalig bod te doen, waarna wij de hoogste kozen. De uiteindelijke "winnaar" (koper) had best goed gegokt en zat geloof ik maar een paar honderd boven die ander.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Jazzper schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 23:36:

Dat hangt er een beetje vanaf in welke prijsklasse je zit te kijken, en hoever je onder de vraagprijs geboden hebt. Als je die getallen kan geven, dan kunnen we iets gefundeerder kijken.

Je kan ook nog vandaag bij het kadaster als ik me niet vergis opvragen wat de verkoopprijzen van de huizen in de buurt waren de afgelopen tijd. Kost je 12,50€ uit mijn hoofd, ga je denk ik ook niet failliet aan.

Wij hebben er uiteindelijk een half jaar over gedaan, en 30 huizen bekeken. Ook 2 huizen aan ons voorbij laten gaan, dus ik weet hoe het voelt.

Mijn vraag is echter, hoeveel huizen worden er in jullie prijscategorie en locatie aangeboden? Als dat er redelijk veel zijn, zou je kunnen gokken, en niet te hoog bieden.Aan de andere kant, als het voor het eerst in 3 maanden is, dat er weer een goed huis voorbij komt, en je kan het betalen, en je wil er voor een langere tijd inzitten (dus geen starterswoning waar je naar 3 jaar al weer uit wil) dan kun je misschien best iets meer bieden dan de vraagprijs.

Succes iig, en laat wat van je horen hier :)
Combinatie van spaar+aflossingsvrij, allebei voor zo lang mogelijk vast :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

we kunnen er in groeien. verder zaten we 6% onder de vraagprijs. Huis zit rond de 3 ton laten we maar zeggen. Ik heb nog contact gehad met mijn eigen makelaar. Tegenpartij mag na ons bod niet meer overbieden. We vermoeden dat de tegenpartij 3 ton heeft geboden. Onze makelaar is momenteel even aan het proberen de verkopende makelaar wat info te ontfutselen. Onze makelaar is een kennis dus die naait ons niet. Ik heb gekeken wat het huis kostte bij vorige verkoop. Dit was 213 in 2002. We zijn nu 6 jaar verder en het huis is in 2002 compleet verbouwd. Dus de meerwaarde zal wel aanwezig zijn maar niet overdreven veel. Huizen eromheen zitten redelijk zelfde prijs. (iets lager).

ik wacht nu op telefoontje van mijn makelaar en dan gaan we eindbod doen.
Snap 1 ding nog niet: de 2e bieder had een luxere positie dan wij: immers, die wist ons bod. Als nadeel hebben ze dat dat gelijk hun eindbod is.

Wat hierboven staat: we gokken denk ik niet de vraagprijs maar eronder. Komt vast nog wel iets. Aan de andere kant zien we ons er zeker wel wonen de komende jaren. Spannend? Ja! Lastig? Ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
Nu alles definitief rond is zal ik eens een overzichtje posten hoe het gegaan is:
  • eind maart: na een paar salarisverhogingen ben ik gaan praten met 3 hypotheekadviseurs (Rabobank: koppelverkoop, Hypotheker: "aggresieve" verkoper, geen adviseur en Hypotheekshop). Hieruit bleek dat het budget waar ik voorheen voor zocht, ver beneden de werkelijke mogelijkheden lag (lees, 60k eronder). In combinatie met het feit dat ik files behoorlijk zat was (A29 / A16 anyone?) ben ik gaan zoeken in een straal van een kilometer van mijn werk.
  • 1 april: De eerste bezichtiging gehad op een appartement (wat later mijn huis is geworden).
  • 2 april: Bezichtiging op een ander appartement.
  • 3 april: bezichting 2 op het eerste appartement.
  • 8 april: openingsbod gedaan (185.000 tov vraagprijs van 212.500, wat vlak ervoor van 225k naar 212.500 omlaag was gegaan.
  • 9 april: bod geweigerd zonder tegenbod: nieuw bod gedaan van 190.000. Ook dat werd geweigerd.
  • 11 april: Na de verkoper wat in onwetendheid te laten een nieuw bod gedaan met de vermelding dat de rek er vrijwel uit was: 200k.
  • 15 april: Akkoord voor 205k, het grote geregel kan beginnen, 2 juni is de overdracht!
  • 18 april: 5 offertes voor hypotheken binnen, 2 banken laten niets van zich horen voor een afspraak. In de vakantie alles goed doorgenomen (voorwaarden, opbouw, financiële bijsluiters etc). Een uur voordat ik wegging op vakantie een taxateur geregeld voor 185 euro.
  • 28 april: Taxatie is hoger uitgevallen dan de verkoopprijs. Daarnaast: van de 18k die ik ga verbouwen zie ik naar schatting 14k terug in de vraagprijs: het heeft wel voordelen, een appartement kopen waar de inrichting ruk is :P.
  • 1 mei: offerte ondertekend.
  • 5 mei: Binnen een half uur na aanvraag 3 offertes binnen voor een notaris, 1031 euro is de goedkoopste all-in notaris (goed op letten!). De prijzen liepen uiteen van 950 euro tot 2300 euro, belachelijk.
  • 19 mei: Taxatierapport afgewezen door de bank: er staat de verkoopwaarde in na verbouwing van 18.000 euro, terwijl mijn bouwdepot 8.000 euro is. Taxatierapport aangepast, en opnieuw de molen in. Fijn ook dat het 2 weken duurt voordat ze hier achter komen.
  • 21 mei: waarborgsom zelf overgemaakt naar de notaris.
  • 26 mei: Taxatierapport afgewezen: als reden voor het rapport staat: 1) hypotheekaanvraag, of 2) NHG-advies. De bank wil regel 2 eruit hebben. Nadat ik behoorlijk boos ben geworden gingen ze akkoord met een fax van de aangepaste pagina, immers: volgende week is de overdracht al.
  • 27 mei: akkoord bank, dus dat wordt tekenen op 2 juni, en vanaf dat moment klussen!
Omdat dit mijn eerste huis was heb ik sommige zaken misschien niet zo goed aangepakt, en was de termijn misschien wat kort gezien mijn vakantie die er tussenin viel, maar het is goed gekomen. Hou er wel rekening mee dat Florius te veel tijd beschikbaar heeft om de komma's van taxatierapporten te controleren, en dat dit dus vertragend kan werken. Ook onderhandelen met een verkoopster die geen hypotheek heeft op het appartement is lastig, maar ik ben onder mijn vooraf gestelde maximum gebleven :P

Nu ga ik onderhandelen over badmeubels, keukens (keukenkampioen die van 15.500 teruggaat naar 6.500 in 20 minuten, zonder dat ik het "hard" speel, daar zit dus nog meer in), slaapkamers, vloeren etc. Natuurlijk blijf ik het hier wel volgen :)

* Irby is blij met z'n appartement op 75 meter hoog, en ook met de reisafstand van 700 meter naar z'n werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

good luck Jazzper! :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

thx kammie
goed verhaal irby, leuk om te lezen voor mij!

wat betreft mij: man wat een thriller haha
flink heen en weer gebel tussen alle partijen. De makelaar van de verkopende partij is nu aan het polsen bij de huiseigenaren wat ze in gedachte hebben, etc

edit:
iets anders: kan iemand een wilde indicatie geven wat mogelijk hypotheeklasten zullen zijn voor een huis van zeg 305K? Je hebt natuurlijk diverse hypotheekvormen maar ongeveer. Ik gok zo'n 1000 euro toch? edit2: volgens mij eerder 1200 netto... au (doable overigens)

[ Voor 35% gewijzigd door Jazzper op 28-05-2008 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=30143746,noline]
iets anders: kan iemand een wilde indicatie geven wat mogelijk hypotheeklasten zullen zijn voor een huis van zeg 305K? Je hebt natuurlijk diverse hypotheekvormen maar ongeveer. Ik gok zo'n 1000 euro toch? edit2: volgens mij eerder 1200 netto... au (doable overigens)
Eerder een kleine 1200 ja als je 330k financiert. Ik heb bijna alles rond, ik zit alleen nog te wachten op medische acceptatie en dan is alles rond. Maar dat duurt nu al 2.5 week.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

@Irby: ouch, KeukenKampioen .. ik moet de eerste nog tegenkomen die daar positieve ervaringen mee heeft. Ben destijds ook in de showroom geweest (meer om te zien "what's all the fuss about") en kreeg daar een bijzonder nare smaak van in mijn mond; niet alleen was de kwaliteit van de keukens die er stonden (in ieder geval de keukens die ik gezien heb) twijfelachtig, ook de manier van verkopen ("apparatuur gratis, zoveel duizend korting meneer") stond me niet aan. Immers; apparatuur betaal je gewoon voor, ook al is het "gratis", daarvoor ken ik genoeg keukenverkopers. Daarnaast is de installatie van een dergelijke keuken bij vrienden van ons op z'n zachtst gezegd nogal slecht verlopen; aanrechtblad te breed waarna men maar een stuk uit de muur hakte, aanrechtblad welke over een breedte van 3 meter meer dan 2 cm uit het lood stond, het niet naleveren van ontbrekende spullen, etc. etc. Ik heb ons destijds een plezier gegaan en naar een goede zaak geweest (lees: 1 die niet tot Mandemakers groep behoort) met een goede reputatie. Je betaalt misschien op het eerste oog iets meer, echter werden de weinige problemen die er waren (verkeerde type oven geleverd, 1 kastje sloot niet helemaal goed) snel en vakkundig, zonder problemen, opgelost. My $0.02 :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sparhawk schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 09:14:
[...]
Je kan ook nog vandaag bij het kadaster als ik me niet vergis opvragen wat de verkoopprijzen van de huizen in de buurt waren de afgelopen tijd. Kost je 12,50€ uit mijn hoofd, ga je denk ik ook niet failliet aan.
Kost je €1,40 per postcode op www.kadaster.nl. 24 uur per dag beschikbaar. Heb vorige week nl. opgevraagd wat de verkoper had betaald voor haar apartement. En van dat bedrag uit gaan bieden.

Maandagochtend gelijk te horen gekregen dat mijn 2e bod geaccepteerd was. €138.000 op een vraagprijs van €142.000. Ze had het zelf gekocht voor €133.000 in oktober 2005.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ja ik heb ook per sms gedaan. Maar dat was 6 jaar geleden als laatste koop en een mega verbouwing ertussen.

het is echt een enorme soap aan het worden. Ik beschrijf het nog wel eens. Mijn makelaar had gepeild en iets gezegd in de trant van "en zou xxx genoeg zijn?". Dit is geinterpreteerd als eindbod van ons en dus lager dan de tegenpartij. We hebben (toen we die interpretatie nog niet wisten) een eindbod gedaan van zelfde hoogte als tegenpartij (dientenverstande dat we 1e bieders waren)...

arg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc

xdc

Jazzper schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 15:09:
ja ik heb ook per sms gedaan. Maar dat was 6 jaar geleden als laatste koop en een mega verbouwing ertussen.

het is echt een enorme soap aan het worden. Ik beschrijf het nog wel eens. Mijn makelaar had gepeild en iets gezegd in de trant van "en zou xxx genoeg zijn?". Dit is geinterpreteerd als eindbod van ons en dus lager dan de tegenpartij. We hebben (toen we die interpretatie nog niet wisten) een eindbod gedaan van zelfde hoogte als tegenpartij (dientenverstande dat we 1e bieders waren)...

arg...
hoe ik dit nu lees , is die aankoopmakelaar van jou nogal een prutser, dit soort fouten mag je misschien als aankoper zelf maken zonder makelaar. Maar met aankoopmakelaar is dit natuurlijk uit den boze! Ook al is het een kennis!
natuurlijk moet hij heel duidelijk zeggen. Dit is geen bod , en of eindbod. Maar zou X bedrag voldoende zijn?

Lijkt me niet dat hij zijn courtage waard is.

Ik heb zelf ook nieuws:
Morgen ga ik een voorlopig koopcontract tekenen voor een "herenhuis/eengezinswoning" in utrecht"
De huidige woning (Utrecht) komt per 2 juni op funda...
Specs en meer info (lees funda link volgt dus later)

[ Voor 8% gewijzigd door xdc op 28-05-2008 16:04 ]

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

mijn eigen aankoopmakelaar (die kennis) is paar dagen op vakantie. Haar collega neemt het tijdelijk waar. Wat are the odds dat het er juist nu om spant.. ben benieuwd wat de originele makelaar er van vindt dat het zo loopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Zijn er mensen met een goede actuele tip voor een hypotheekverstrekker? Wij gaan op zeer korte termijn een spaarhypotheek afsluiten en zijn aan het rondkijken naar een gunstig voorstel.

Zijn er verstrekkers met een goede actie oid?
Lage maandlasten heeft bij ons de prioriteit, maar gunstige voorwaarden vinden wij ook belangrijk (zoals een laag boetebedrag bij oversluiten, hoog percentage boetevrij aflossen per jaar). Ook het rentepercentage voor het spaargedeelte moet zo hoog mogelijk zijn ivbm met een eigen inleg, en het rentepercentage van de hypoteek zelf moet natuurlijk laag zijn..

Ik weet dat hier veel mensen komen die bezig zijn met deze materie, dus mochten er ideeën/tips zijn dan hoor ik die graag! Ook informatie over waar je op moet letten is welkom, ik kan me voorstellen dat er variabelen aan een hypotheelk vastzitten waar je op het eerste gezicht geen aandacht aan besteedt en die pas naar voren komen als je de hypotheek hebt. Als leek heb ik hier geen beeld van, dus alle info is welkom!

We hebben al een offerte binnen: 5,6% voor 30 jaar vast, 5,7% rente op het spaargedeelte, 15% boetevrij aflossen per jaar.
Kan dit beter en zo ja waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Mij werd door verschillende "onafhankelijke" adviseurs gezegd, als je goede voorwaarden wilt, laat alle hypotheken waar het woord "budget" in voorkomt in principe achterwege, want die zijn niet voor niets in eerste instantie goedkoper dan de rest.

Neem ook eens in overweging, als jij het belangerijk vindt, dat je 15% per jaar extra kan aflossen, dat je misschien de rente voor een wat kortere periode vast kan zetten en zo een (iets) lagere rente kan krijgen.

Verder zou ik zeggen praat eens met een Hypotheker, een "gewone hypotheekadviseur" en een bank, dit geeft je al een hoop informatie, toegepast op jouw situatie, inkomen(s) etc. Als er één goedkoopste zou zijn, zouden deze het heel druk hebben en de rest geen klanten. Dus afhankelijk van jouw situatie en ook van de situatie van de bank/verzekeraar zelf.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:37
Irby schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 11:07:
en ook met de reisafstand van 700 meter naar z'n werk.
700m, ongekende luxe, gefeliciteerd. Met files en stijgende brandstofprijzen zal je nieuwe woning niet snel aan waarde verliezen, integendeel. Ik ken lui die een fortuin hebben uitgeven om dicht bij hun werk (A'dam zuidas b.v.) te wonen vanwege de files. Diezelfde lui verdienen daarbij slapend een fortuin aan waardestijging omdat er steeds meer mensen zijn die niet van files houden.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Irby schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 11:07:
Nu alles definitief rond is zal ik eens een overzichtje posten hoe het gegaan is:

<knip>
Mooi verhaal! :) Bij mij is ook alles rond nu en morgenmiddag om 13.00 krijg ik de sleutels :)
  • februari: Bezichtiging gehad van een appartement en in onderhandeling gegaan over de prijs. In de tussentijd met de Hypotheekshop om de tafel gezeten om de mogelijkheden en budget uitgebreid na te rekenen. Budgettair geen problemen te verwachten. Onderhandelingen uiteindelijk gestaakt, omdat we niet bij elkaar konden komen.
  • Weer funda e.d. afgestruind naar andere woningen
  • 16 april: Bezichtiging van een appartement (wat de mijne is geworden uiteindelijk).
  • 17 april: Openingsbod gedaan van 155k (vraagprijs 165k).
  • 18 april: Bod geweigerd: de prijs van 165k is vast.
  • 21 april: Gebeld: ik ga akkoord met de vraagprijs en dat bied ik bij deze*. Reactie terug: het appartement is helaas reeds verkocht onder voorbehoud van financiering. Ik kan wel een notitie maken dat we u als eerste benaderen als de koper de financiering niet rond krijgt.

:'(
  • 21 april (vijf uur later): U spreekt met makelaardij X. De koper krijgt de financiering niet rond en zoals afgesproken zouden we u dan als eerste benaderen.
    Wederom aangegeven akkoord te zijn met de prijs van 165k* Overdacht op 30 mei.
  • 24 april: weer om de tafel met de Hypotheekshop om de hypotheek te regelen.
  • 29 april: koopacte tekenen
  • 29 april: bij de Hypotheekshop de nodige stukken tekenen inzake de hypotheek

30 april - 5 mei: Weekendje weg
  • 6 mei: Werkgeversverklaring gefixed en de stukken voor de overlijdensrisicoverzekering ingevuld en opgestuurd
  • 8 mei: Werkgeversverklaring geweigerd, omdat de firmastempel ontbreekt. Mijn werkgever heeft niet zo'sn stempel en moest dus een schriftelijke verklaring afgeven dat zij geen stempel hebben 8)7
  • 9 mei: Notaris: op 30 mei zitten we vol, daarom verplaatsen we de datum van het passeren naar 29 mei.
  • 12 mei: Wederom troubles met de werkgeversverklaring: werkgever heeft per abuis aangegeven dat ik DGA ben... Of de werkgever wederom even een schriftelijke verklaring naar de hypotheekverstrekker wilde sturen dat ik geen DGA ben..
  • 15 mei: Notaris: we hebben de bankgarantie/waarborgsom nog niet ontvangen.
  • 16 mei: Notaris: bankgarantie ontvangen en akkoord
  • 19 mei: Hypotheekverstrekker: overlijdensrisicoverzekering akkoord, bankgarantie akkoord. We willen nog wel graag de aflos-/stopzettingsbewijzen van de kredieten A en B ontvangen.
  • 23 mei: Hypotheekverstrekker: akkoord!
  • 26 mei: Notaris: aflosbewijs krediet A ontvangen, nu graag nog die van krediet B.
  • 28 mei: Gebeld met de maatschappij van krediet B. Is mijn opzegbrief ontvangen? Kunnen jullie een bewijs van opzegging/beëindiging faxen naar <notaris>?
  • 28 mei: Notaris: aflosbewijs krediet B ontvangen. Tot morgen!
*Vraagprijs van 165k was dus vast. Ik ben hiermee akkoord gegaan, omdat het appartement in nieuwstaat verkeert. Gezien de staat van het appartement t.o.v. vergelijkbare objecten in deze prijsklasse, was dit een kans die ik niet meer mocht laten schieten (zeker omdat ik dus al het geluk had dat 'de kaper op de kust' de financiering niet rond kon krijgen). Om een beeld te geven:
- alle muren en plafonds nieuw gestucd en gesausd.
- alles kunstof kozijnen met dubbelglas
- splinternieuwe keuken (de apparatuur zit nog in de transporttape e.d.)
- nieuwe laminaatvloer in de slaapkamers

Morgen dus de overdracht. * Wok is blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 15:04:
[...]

Kost je €1,40 per postcode op www.kadaster.nl. 24 uur per dag beschikbaar. Heb vorige week nl. opgevraagd wat de verkoper had betaald voor haar apartement. En van dat bedrag uit gaan bieden.

Maandagochtend gelijk te horen gekregen dat mijn 2e bod geaccepteerd was. €138.000 op een vraagprijs van €142.000. Ze had het zelf gekocht voor €133.000 in oktober 2005.
Ouch, dan hebben ze de k.k. er nog niet eens uit! weet je ook waarom het verkocht werd?

Vandaag btw de notaris geregeld. All in komen we op € 961,-. Gelijk ook maar ff samenlevingscontract geregeld voor € 288,-

[ Voor 9% gewijzigd door BrammeS op 28-05-2008 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

bij mij heeft de verkopende makelaar wat mailprobleempjes met het versturen van de koopovereenkomst... Daar belde hij zelfs om 18:30 nog over op. Morgenvroeg dus maar even langsrijden en een USB stick te voorschijn halen.

Puntje van discussie is de status van de betonranden... Als die gefixt zijn dan is alles goed, als die niet gefixt zijn dan blijft de verkoper in gebreke. Afgesproken is dat de verkoper dit zou gaan fixen. Desnoods dus maar geld in depot bij de notaris... Weet iemand hoe je zoiets regelt? Of doet de notaris dat automatisch, wanneer niet aan de overeenkomst is voldaan?

Verder: Kadaster is ZEKER een aanrader! Ik heb de boel ook even netjes opgevraagd daar. Ook is het boek "Een huis kopen voor dummies" erg handig. Er staat veel informatie in, maar alles is lekker leesbaar geschreven, met zo nu en dan een lichte ironie. Het heeft mij zeker op weg geholpen om tot nu toe de juiste stappen te nemen. Ik ben dan ook een prijs overeen gekomen zonder aankoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BrammeS schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 22:22:
[...]

Ouch, dan hebben ze de k.k. er nog niet eens uit! weet je ook waarom het verkocht werd?
Alleenstaande carriere vrouw van mijn leeftijd (32) die bij Vodafone hier in Maastricht werkt. Nu verkast het management van Vodafone naar Amsterdam en gaat ze mee. Ze moest er dus het liefst voor 1 september vanaf.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2008 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
Ook jij gefeliciteerd Wok, volgens mij gaat er bij iedereen wel iets niet helemaal soepel :).

Mekkieboek: Ik heb hier inderdaad speciaal voor gekozen: ik zit nu 75 meter boven een groot winkelcentrum (Rotterdam Alexandrium), een treinstation, metrostation, 5 minuten van de snelweg en wellicht in de toekomst de randstadrail. De laatste 4 gelukkig aan de andere kant van de woontoren, dus die hoor ik niet zo :P.

Wat betreft de Keukenkampioen: ik heb hem gevraagd of hij zichzelf serieus nam, met een korting van 58% binnen 20 minuten, terwijl hij aangaf dat er evt. nog over te praten was. Nu is zo'n korting makkelijk geven als je 1500 euro rekent voor een magnetron...

Voordat ik begon te bieden heb ik een kadastraal overzicht aangevraagd, een hypothecair verslag (a 10 euro, zo kwam ik er achter dat er geen hypotheek rustte op het appartement) en een aankoopbedrag (via sms, dit kostte niets omdat de eerste bewoonster nog in het appartement zat, nieuwbouw uit 2002).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_snel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-09 16:48
Leuk forum

[ Voor 94% gewijzigd door m_snel op 29-05-2008 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Wok schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 20:51:
• 8 mei: Werkgeversverklaring geweigerd, omdat de firmastempel ontbreekt. Mijn werkgever heeft niet zo'sn stempel en moest dus een schriftelijke verklaring afgeven dat zij geen stempel hebben 8)7
Als die krent nou gewoon eens 8 euro uitgeeft bij de Makro :X Zo'n ding heb je als werkgever regelmatig nodig, met name voor officiele documenten te authenticeren.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Taxatierapport is ook binnen nu. Is dat meestal boven de koopsom of eronder? Ik moet 186500 voor het huis neertellen en taxateur heeft het getaxeerd op 185000. Verschilt niet veel, maar een collega zegt dat de taxatie meestal een stuk boven de koopsom ligt...

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:18

Jaspertje

Max & Milo.. lief

FunkyTrip schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 10:45:
Taxatierapport is ook binnen nu. Is dat meestal boven de koopsom of eronder? Ik moet 186500 voor het huis neertellen en taxateur heeft het getaxeerd op 185000. Verschilt niet veel, maar een collega zegt dat de taxatie meestal een stuk boven de koopsom ligt...
Vaak juist niet volgens mij, maar hoe hoger de taxatie, hoe gunstiger het is, dan betekend het namelijk dat de executiewaarde vaak ook hoger is waardoor de bank weer minder risco loopt en jou een lagere rente kan aanbieden (Bij executieverkoop verliezen ze dan minder geld, dat is de rede)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Gemiddeld genomen moet een taxatie uiteraard op de gemiddelde koopsom uitkomen :) Door allerlei marktmechanismen is dat uiteraard niet zo, maar het lijkt me niet dat een taxatie er systematisch veel boven uitvalt. In mijn geval werd er precies op de koopsom getaxeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
Vaak vraagt de taxateur wat het richtbedrag is (vind ik nog steeds raar trouwens). Overigens is de executiewaarde relevant voor de hypotheekverstrekker: dat moet minstens het bedrag zijn wat je in je offerte hebt staan.

In mijn geval had ik een executiewaarde nodig van 185.000 euro (na verbouwing), maar is de executiewaarde uiteindelijk uitgekomen op 188.000 euro met investering van het bouwdepot, en 196.000 euro na volledige verbouwing met ook eigen vermogen geïnvesteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Tsja, taxatiewaarde is toch wat het huis zou moeten opbrengen op dat moment op de markt? Als het goed is, heb je zojuist voor de marktwaarde dat huis gekocht, anders heb je mazzel of dikke pech :). Gemiddeld gezien, over een aantal huizen gezien, zou dus de taxatiewaarde==verkoopprijs.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

curry684 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 17:33:
Als die krent nou gewoon eens 8 euro uitgeeft bij de Makro :X Zo'n ding heb je als werkgever regelmatig nodig, met name voor officiele documenten te authenticeren.
En dat je zo'n stempel kunt kopen voor 8 euro waar je iedere willekeurige naam en/of logo op kunt (laten) zetten, toont mooi aan hoe idioot het is om dit ter authenticatie te gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Update van mijn project...

- overeengekomen is 179.250 euro voor huis + reparatie lateien + wasmachine

- (concept)koopcontract laat echter iets anders zien: koopsom van 178.750 en er wordt met geen woord gerept over de wasmachine. Ik heb nog niet gereageerd, maar dat zal zeker nog komen.

- taxatierapport was opgesteld, maar moest nog ondertekend worden. Waarde van het huis is 180.000 euro, dat is meer dan waarvoor ik het huis krijg... :). Executiewaarde is 160.000 euro.

- bouwkundig rapport was al opgesteld door de verkopende makelaar. Wordt op mijn naam gezet (i.p.v. verkoper als opdrachtgever word ik opdrachtgever). Dit is verplicht i.h.k.v. NHG.

- werkgeversverklaring is ingevuld, ondertekend en bevat wél een stempeltje :+ 8)

- Er zijn twee hypotheekoffertes uitgebracht: een op een hybride hypotheek (DBV) en banksparen (Rabobank). Het wordt het banksparen. Kosten: +/- 650 euro/maand (netto).

- Van de 195.000 euro die mijn hypotheek groot zal zijn, is 110.000 een af te lossen deel, 85.000 is aflossingsvrij. Rentepercentage (10 jaar vast) is 5,2%. Overigens heb ik nog NHG kunnen krijgen ook...

- Overlijdensrisico: dekking van 55.000 euro (verplicht vanwege NHG), gaat net geen 11 euro per maand kosten (bij Florius). Wordt momenteel aangevraagd.

- Opstalverzekering: aangevraagformulier ligt klaar, maar wordt (wellicht) niet opgestuurd (afhankelijk van de opstalverzekering bij de VvE). Kost +/- 23 euro per maand.

[ Voor 10% gewijzigd door Goverman op 30-05-2008 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
Ik heb net de rekening gehad van de notaris, en ik krijg een gigantisch bedrag aan rente: 14.04 euro! :D Als ik niet totaal faal met berekenen komt dit, voor de 11 dagen dat mijn 20.500 euro op de rekening van de notaris staat op een percentage van 2,27%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Irby schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 10:57:
Vaak vraagt de taxateur wat het richtbedrag is (vind ik nog steeds raar trouwens). Overigens is de executiewaarde relevant voor de hypotheekverstrekker: dat moet minstens het bedrag zijn wat je in je offerte hebt staan.

In mijn geval had ik een executiewaarde nodig van 185.000 euro (na verbouwing), maar is de executiewaarde uiteindelijk uitgekomen op 188.000 euro met investering van het bouwdepot, en 196.000 euro na volledige verbouwing met ook eigen vermogen geïnvesteerd.
Geen idee wat de executiewaarde van mijn huis zou moeten zijn. Koopsom is 186500 en hypo is voor 207k. Taxatie is 185000... Kan het ook niet terugvinden in mijn koopcontract ofzo.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
FunkyTrip schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 15:43:
[...]
Geen idee wat de executiewaarde van mijn huis zou moeten zijn. Koopsom is 186500 en hypo is voor 207k. Taxatie is 185000... Kan het ook niet terugvinden in mijn koopcontract ofzo.
De executiewaarde zal dan waarschijnlijk tussen de 160-170 K liggen. Meestal word er uitgegaan van 80-85% voor bestaande bouw.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista
  • Laatst online: 11-09 17:33

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Jazzper schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 11:23:
edit:
het is afhankelijk van je inkomsten belastingschaal, als je in 52% zit krijg je ook meer terug bij je VT.
En hoeveel rente betaal je effectief per maand, wat voor een hypotheek is het (aflossingsvrij, sparen)? Ik heb met een spaarhypo van minimaal anderhalf zo groot als dat van jou netto maandlasten van plm 1200 (hypo only), maar dat is o.a. ook door teruggaaf en toprente :)

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc

xdc

Jongens aanstaande maandag op funda te koop

nu al op GOT :) *knip foto's en overige details* Zie Het algemeen beleid voor het beleid mbt vraag en aanbod, spam, etc.

nieuwe huis gisteren voorlopig koopcontract getekend
met ruime opleveringsdatum. (staat in Utrecht Leidsche Rijn, terwijde)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jvsteeg/xdc/funda/new/413_groot.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jvsteeg/xdc/funda/new/414_groot.jpg

Moet nog worden goedgekeurd door de bank ,

5,3 % aflossingsvrij , 10 jaar vast (ja helaas de rente is net gestegen :'( )

[ Voor 41% gewijzigd door Rukapul op 30-05-2008 17:13 ]

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista
  • Laatst online: 11-09 17:33

Altaphista

1. check manual, 2. ask

xdc schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 17:00:

5,3 % aflossingsvrij , 10 jaar vast (ja helaas de rente is net gestegen :'( )
dan maar hopen dat ie nog meer stijgt ;) (ben wel erg blij met mijn 4,45 dan)

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

xdc: doe es DM aanzetten. Welk huis verkoop je? ook utrecht? vdp1?

[ Voor 4% gewijzigd door Jazzper op 31-05-2008 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc

xdc

Jazzper schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 15:32:
xdc: doe es DM aanzetten. Welk huis verkoop je? ook utrecht? vdp1?
ja ik heb zojuist mijn DM aangezet .. en hij is inderdaad te koop het oude huis. vdp1 klopt in utrecht
ik neem aan dat je zelf de pics hebt gevonden .. nu er geen link mag/staat?

[ Voor 16% gewijzigd door xdc op 31-05-2008 19:50 ]

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Werd net opgebeld door mijn ma. Waarom ik een levensverzekering heb afgesloten in combi met de spaarhypotheek. Aangezien ik alleen ben...aan wie zou het uitgekeerd moeten worden? Als ik doodga dan is het huis toch van de bank?

Goed punt, maar er stond me vaag iets bij dat een spaarhypo nu eenmaal een combinatie is van levensverzekering en lening. Kan iemand dat mij uitleggen? Zou me zomaar 155 euro p/m schelen (waarvan 5 euro kosten...geen woekerpolis gelukkig)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Leuk om zo de verhalen te lezen. Heb zelf een bezichtiging a.s. woensdag om 11 uur voor een appartement in Rotterdam :)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:33
FunkyTrip schreef op zondag 01 juni 2008 @ 19:44:
Werd net opgebeld door mijn ma. Waarom ik een levensverzekering heb afgesloten in combi met de spaarhypotheek. Aangezien ik alleen ben...aan wie zou het uitgekeerd moeten worden? Als ik doodga dan is het huis toch van de bank?
Ik weet onderstaande niet zeker, maar volgens mij is het zo:

Stel, je koopt een woning van 200.000 euro. Je hebt geen eigen geld, moet dus ook kosten-koper en overdrachtbelasting financieren, wil nog wat verbouwinggeld bijlenen en je komt op een hypotheek van 250.000 euro. Taxatieraport laten maken en de woning is daadwerkelijk 200.000 waard.

Een dag na de sleuteloverdracht is het zover: je komt te overlijden. Treurige boel, maar kan gebeuren. De geldverstrekker wil vooraf toch wel zekerheid over z'n geld, dus heeft de volgende redenatie:
De woning moet gedwongen verkocht worden. Dan levert 'ie altijd minder op dan als je er ruim de tijd voor kan nemen. Beetje pessimistisch denken en je komt er op uit dat een woning op z'n slechts 70% van de taxatiewaarde opbrengt. In jouw geval dus 70% van 200.000 = 140.000 euro. Dat geld gaat direct naar de geldverstrekker - en die komt dus 250.000-140.000=110.000 euro tekort. *Dat* is dan het bedrag waarvoor je een overlijdensrisico-verzekering nodig hebt.
Goed punt, maar er stond me vaag iets bij dat een spaarhypo nu eenmaal een combinatie is van levensverzekering en lening. Kan iemand dat mij uitleggen? Zou me zomaar 155 euro p/m schelen (waarvan 5 euro kosten...geen woekerpolis gelukkig)
Ik weet dat een vriend van mij in plaats van een spaarhypotheek een bankspaar-lening heeft afgesloten zonder overlijdensrisicoverzekering. Bij hem kan dat ook, omdat hij geen 'gat' heeft tussen woningwaarde bij gedwongen verkoop en lening.

Sowieso is banksparen best interessant om naar te kijken. Het is de meest eenvoudige vorm die je kan bedenken: een spaarrekening die geblokkeerd is (kan je dus niet zelf van opnemen), je spaart maandelijks en na de looptijd wordt het bedrag aan de geldverstrekker uitgekeerd. Heel overzichtelijk, heel begrijpelijk. Belangrijk voordeel, als je dan toch een overlijdensrisicoverzekering nodig hebt: die sluit je *los* af, is niet gekoppeld dus als je tussentijds een betere deal kan vinden kan je gewoon overstappen naar een andere verzekeraar, zonder dat je bankspaardeel daar iets mee te maken heeft.

(overigens, bovenstaande allemaal onder voorbehoud, heb er verder ook maar weinig verstand van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
vanaalten schreef op zondag 01 juni 2008 @ 20:22:
[...]

Ik weet onderstaande niet zeker, maar volgens mij is het zo:

Stel, je koopt een woning van 200.000 euro. Je hebt geen eigen geld, moet dus ook kosten-koper en overdrachtbelasting financieren, wil nog wat verbouwinggeld bijlenen en je komt op een hypotheek van 250.000 euro. Taxatieraport laten maken en de woning is daadwerkelijk 200.000 waard.

Een dag na de sleuteloverdracht is het zover: je komt te overlijden. Treurige boel, maar kan gebeuren. De geldverstrekker wil vooraf toch wel zekerheid over z'n geld, dus heeft de volgende redenatie:
De woning moet gedwongen verkocht worden. Dan levert 'ie altijd minder op dan als je er ruim de tijd voor kan nemen. Beetje pessimistisch denken en je komt er op uit dat een woning op z'n slechts 70% van de taxatiewaarde opbrengt. In jouw geval dus 70% van 200.000 = 140.000 euro. Dat geld gaat direct naar de geldverstrekker - en die komt dus 250.000-140.000=110.000 euro tekort. *Dat* is dan het bedrag waarvoor je een overlijdensrisico-verzekering nodig hebt.

[...]
Deze redenering klopt helemaal. Een bank zit bij overlijden met het risico op een restschuld (hypotheeksom - huidige waarde kapitaalverzekring - executiewaarde huis). Voor dat deel kunnen ze een overlijdensrisicoverzekering eisen.
Alleen schat je de executiewaarde wel erg laag in. Op een courante woning is het typisch 85 a 90% van de waarde in de vrije verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:26

Bosmonster

*zucht*

Fietsbel schreef op zondag 01 juni 2008 @ 19:45:
Leuk om zo de verhalen te lezen. Heb zelf een bezichtiging a.s. woensdag om 11 uur voor een appartement in Rotterdam :)
Ah, misschien bij mij in de buurt.. of wacht, Rotterdam is groot :P (Zit aan de Karel Doormanstraat).

Heb net mn hypotheek over kunnen sluiten. Anderhalf jaar geleden mijn relatie beeindigd, een jaar nadat we een huis gekocht hadden op 2 salarissen. De optie was verkopen (en een flinke schuld overhouden) of hopen op betere tijden en het op 1 salaris kunnen oversluiten. Dit is nu eindelijk gelukt en ik ben dus erg blij.

Oversluiten bij de Postbank was ook wel prettig, zo kon er gemiddeld worden in de rente. En met een rente van 3,7% was dat natuurlijk wel interessant :P Krijg nu een rente van 4,35%. Ook niet slecht.

Het hing ook nog aan een dun draadje, aangezien de taxatie te laag uitviel (:'( ). Een tweede taxatie kwam gelukkig wel aan de benodigde waarde, waardoor de puzzelstukjes net in elkaar vielen.

Aanhouder wint, zeggen we dan maar :P Kan er lekker blijven wonen.

Dat wilde ik gewoon even kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

t_captain schreef op zondag 01 juni 2008 @ 22:51:
[...]

Deze redenering klopt helemaal. Een bank zit bij overlijden met het risico op een restschuld (hypotheeksom - huidige waarde kapitaalverzekring - executiewaarde huis). Voor dat deel kunnen ze een overlijdensrisicoverzekering eisen.
Alleen schat je de executiewaarde wel erg laag in. Op een courante woning is het typisch 85 a 90% van de waarde in de vrije verkoop.
Yups... Ik ben ook alleenstaand, maar heb dus ook een overlijdensrisicodekkking. Ik heb mijn appartement gekocht voor 165k. De taxateur heeft de waarde bepaald op 167,5k en de executiewaarde is vastgesteld op 149,5k (= 89% van de daadwerkelijke koopprijs). Ik heb een hyoptheek van 180k, waarvan 120k aflossingsvrij en 60k spaar. 5,5% rente op 10 jaar vast.

[ Voor 4% gewijzigd door Wok op 02-06-2008 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Bosmonster schreef op maandag 02 juni 2008 @ 01:01:
[...]

Ah, misschien bij mij in de buurt.. of wacht, Rotterdam is groot :P (Zit aan de Karel Doormanstraat).

Heb net mn hypotheek over kunnen sluiten. Anderhalf jaar geleden mijn relatie beeindigd, een jaar nadat we een huis gekocht hadden op 2 salarissen. De optie was verkopen (en een flinke schuld overhouden) of hopen op betere tijden en het op 1 salaris kunnen oversluiten. Dit is nu eindelijk gelukt en ik ben dus erg blij.

Oversluiten bij de Postbank was ook wel prettig, zo kon er gemiddeld worden in de rente. En met een rente van 3,7% was dat natuurlijk wel interessant :P Krijg nu een rente van 4,35%. Ook niet slecht.

Het hing ook nog aan een dun draadje, aangezien de taxatie te laag uitviel (:'( ). Een tweede taxatie kwam gelukkig wel aan de benodigde waarde, waardoor de puzzelstukjes net in elkaar vielen.

Aanhouder wint, zeggen we dan maar :P Kan er lekker blijven wonen.

Dat wilde ik gewoon even kwijt :)
Mooi dat het toch nog goed heeft uitgepakt dat je er kan blijven wonen! :)
Ik wil een appartement kopen in de Schielandtoren www.schielandtoren.nl ik vind het prachtige woningen en een heerlijke locatie. Dus ik geloof dat het niet zo heel ver van jou vandaan is.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Bedankt voor de info! Was al bang dat ik weer iets overbodigs aangesmeerd had gekregen.

Aan de andere kant. De kosten koper had ik ook uit eigen zak kunnen betalen maar is wel meegefinancieerd (omdat dit door de hypoaftrek voordelig zou zijn). Banksparen werd niet specifiek afgeraden maar de adviseur zei dat je met de huidige rentestanden niet echt voordeliger uit zou zijn.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
FunkyTrip schreef op maandag 02 juni 2008 @ 08:40:
Bedankt voor de info! Was al bang dat ik weer iets overbodigs aangesmeerd had gekregen.

Aan de andere kant. De kosten koper had ik ook uit eigen zak kunnen betalen maar is wel meegefinancieerd (omdat dit door de hypoaftrek voordelig zou zijn). Banksparen werd niet specifiek afgeraden maar de adviseur zei dat je met de huidige rentestanden niet echt voordeliger uit zou zijn.
Banksparen is vergelijkbaar met een spaarhypotheek, behalve dat je nu geen kapitaalverzekering hebt maar een spaarrekening en eventueel een losse overlijdensrisico-verzekering. Dit is pas sinds kort mogelijk met dezelfde fiscale voordelen die tot dan toe alleen aan verzekeringen waren voorbehouden.

Traditioneel zijn kapitaalverzekeringen vrij duur. Van de verschillende soorten kosten die ze in rekening brengen / stilletjes aan de pot onttrekken, gaan flinke sommen naar de adviseur. Banksparen moet hier verandering in brengen, is tenminste de gedachte. Banken zouden efficienter werken, minder provisie betalen en het zou nieuwe concurrentie opleveren voor de verzekeraars.

Dus: hou de redenering van je adviseur goed tegen het licht. Het is zeer wel mogelijk dat zijn advies provisie-gebaseerd is.
Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.