Ervaring met huis kopen deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste
Acties:
  • 80.873 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:26

Bosmonster

*zucht*

Fietsbel schreef op maandag 02 juni 2008 @ 01:30:
[...]

Mooi dat het toch nog goed heeft uitgepakt dat je er kan blijven wonen! :)
Ik wil een appartement kopen in de Schielandtoren www.schielandtoren.nl ik vind het prachtige woningen en een heerlijke locatie. Dus ik geloof dat het niet zo heel ver van jou vandaan is.
Mooie appartementen idd. Ik woon hier (niet dit appartement uiteraard, maar dit complex). Ingang recht tegenover de Capri en ik kijk zo de koopgoot in van mn balkon. Veel centraler kan het niet :P Wel iets goedkoper dan de Schielandtoren, maar ook stuk minder uitzicht.

http://www.funda.nl/Wonin...pe=DetailKoopObject&hbx=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:33
FunkyTrip schreef op maandag 02 juni 2008 @ 08:40:
Banksparen werd niet specifiek afgeraden maar de adviseur zei dat je met de huidige rentestanden niet echt voordeliger uit zou zijn.
Kwestie van een keer bij een bank langsgaan voor een hypotheekadvies op basis van banksparen. Netto maandlast laten uitrekenen en vergelijken met die van je adviseur. Komt het lager uit? Laat die adviseur het maar uitleggen. Geen goede uitleg? Adviseur dumpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Bosmonster schreef op maandag 02 juni 2008 @ 09:54:
[...]

Mooie appartementen idd. Ik woon hier (niet dit appartement uiteraard, maar dit complex). Ingang recht tegenover de Capri en ik kijk zo de koopgoot in van mn balkon. Veel centraler kan het niet :P Wel iets goedkoper dan de Schielandtoren, maar ook stuk minder uitzicht.

http://www.funda.nl/Wonin...pe=DetailKoopObject&hbx=1
Dat ziet er ook zeer goed uit! wist niet dat ze er zo van binnen uitzagen.

spaarhypotheek met hogere spaarrente dan leenrente
http://www.hypotheker.nl/...arrente+dan+leenrente.htm
Kortom je verdient er nog op :?

[ Voor 3% gewijzigd door Fietsbel op 03-06-2008 13:27 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
Fietsbel schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 13:26:
spaarhypotheek met hogere spaarrente dan leenrente
http://www.hypotheker.nl/...arrente+dan+leenrente.htm
Kortom je verdient er nog op :?
Weinig wol, veel blabla. Westland-Utrecht biedt dergelijke constructies al lang aan. Aan die hypotheek zaten echter bepaalde nadelen waardoor ik hem niet wilde hebben (looptijden vast, rentevergoedingen niet voor hele looptijd vastgekoppeld, voordeel zeer onzeker na eerste rentevaste periode, etc.).

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 03-06-2008 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Dacht al zoiets, iets te mooi allemaal.

Vandaag wezen kijken in het appartement. Ben helemaal verliefd!!! :D
Snel diverse afspraken maken met adviseurs want ik wil er wonen

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Morgen heb ik om 4 uur een afspraak met een adviseur van Dynamis, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ze claimen dat ze op dezelfde manier als De hypotheker werken.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Pfff. een paar dagen geleden eindelijk de retourprovisie ontvangen van de tussenpersoon na bijna 2 maanden.
Fietsbel schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 23:20:
Morgen heb ik om 4 uur een afspraak met een adviseur van Dynamis, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ze claimen dat ze op dezelfde manier als De hypotheker werken.
Geen ervaring mee. Als je met de werkwijze van de Hypotheker bedoelt dat ze vooral hun eigen producten pitchen (wat je toch veel hoort) dan zou ik mijn bedenkingen hebben.

Ga altijd naar meerdere tussenpersonen/-hypotheekverstrekkers om je voor te laten lichten.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 05-06-2008 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Dat sowiezo natuurlijk, het is ook pas mijn eerste gesprek met een hypotheek adviseur.
Gekke vraag, maar heeft iemand tips? waar ik extra op moet letten etc?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Rukapul schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 23:32:

Geen ervaring mee. Als je met de werkwijze van de Hypotheker bedoelt dat ze vooral hun eigen producten pitchen (wat je toch veel hoort) dan zou ik mijn bedenkingen hebben.
Hmm, die ervaring heb ik niet. Het enige eigen product is wellicht de inkomsten-/arbeidsongeschiktheidverzekering o.i.d. Maar nadat wij één keer "niet geïnteresseerd" hebben gezegd, zijn ze daar niet meer op terug gekomen (dus geen "ja maar, als dit of dat... ").
Ga altijd naar meerdere tussenpersonen/-hypotheekverstrekkers om je voor te laten lichten.
In principe eens, al is het ook zo dat mijn assurantiebureau de volgende keer wellicht kosten in rekening gaat brengen. Zij willen heel graag af van het "gratis offerte"-principe, maar je betaalt gewoon voor de uren die ze voor je werken en strijken daarna geen provisie meer op. Dan weet je wel dat advies 100% onafhankelijk is en hangt het alleen nog af van de kwaliteit van de adviseur.
Je kan met dit principe natuurlijk ook meerdere tussenpersonen/-hypotheekverstrekkers langs, maar dan wordt het wel snel duurder.

[ Voor 36% gewijzigd door MrSleeves op 06-06-2008 08:51 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
Fietsbel schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 08:39:
Dat sowiezo natuurlijk, het is ook pas mijn eerste gesprek met een hypotheek adviseur.
Gekke vraag, maar heeft iemand tips? waar ik extra op moet letten etc?
Wat je vooral in je achterhoofd moet houden, is de provisie van de tussenpersoon.

Sommige producten leveren meer op dan anderen. Kale hypotheek is leuk, 1% bemiddelings-fee + een bonus van de bank (let op de volumebonussen: heeft je adviseur een onverklaarbare voorkeur voor een bepaalde bank dan zit hij misschien dicht bij de 50e hypotheken van die bank ofzo). Kapitaalverzekering erbij is leuker, waarbij vooral beleggingsverzekeringen veel provisie opleveren.
Een provisie-gebaseerd advies gaat altijd voorbij aan de mogeklijkheid tot banksparen en het gaat ook altijd uit van oversluiten van hypotheek en kapitaalverzekering. Nieuw product = nieuwe provisie.
Tot slot een overlijdensrisicoverzekering met veel hogere dekking dan in jouw situatie nodig zou zijn, en een forse woonlastenverzekering met twijfelachtige voorwaarden, en je adviseur zit op de Bahama's ;)

Wat betreft alle verzekeringen: becijfer waarvoor en hoeveel dekking jij nodig hebt, dan weet je wat je adviseur je aansmeert.
Wat betreft woonlastenverzekeringen:let bij deze verzekering vooral op dat de voorwaarden voor uitkering overeenkomen met de voorwaarden die voor WW en WIA gelden, niet dat je tussen wal en schip valt in zo'n situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:40

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik heb het eigenlijk alleen maar bij de hypotheker gehouden. Stom wellicht, maar goed, ik ben nu eenmaal een extreem luie donder.

Uiteindelijk is het 30 jaar rentevast (5,3%) 100% spaarhypo van 207k geworden. Dit is 718,- p/m aan nettolasten. Zo extreem hoog lijkt me dit ook weer niet.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
MrSleeves schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 08:48:
[...]

In principe eens, al is het ook zo dat mijn assurantiebureau de volgende keer wellicht kosten in rekening gaat brengen. Zij willen heel graag af van het "gratis offerte"-principe, maar je betaalt gewoon voor de uren die ze voor je werken en strijken daarna geen provisie meer op. Dan weet je wel dat advies 100% onafhankelijk is en hangt het alleen nog af van de kwaliteit van de adviseur.
Je kan met dit principe natuurlijk ook meerdere tussenpersonen/-hypotheekverstrekkers langs, maar dan wordt het wel snel duurder.
En dat is een goede ontwikkeling.
Je gaat wel de uren betalen, maar krijgt de provisies terug (al dan niet in de vorm van goedkopere producten).
Bij een hypotheek van 250.000 + een kapitaalverzekering + overlijdensrisico zit je gauw richting de 3500 a 4000 euro aan provisies. Daarvoor kun je nog wel eens een uurtje op de koffie bij een adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 17:33

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Een kennis van een collega van mij heeft een hypotheek via een constructie waar hij via een tussenpersoon een lening in Zwitserland heeft afgesloten, lage rente heeft en van euro's naar Zw. franken maandelijks aflost. Hij betaalde voor eenzelfde hypotheek als mijn collega zo'n €400/mnd minder, netto...!
Iemand wel eens hiervan gehoord?

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:38

Lordy79

Vastberaden

Altaphista schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:01:
Een kennis van een collega van mij heeft een hypotheek via een constructie waar hij via een tussenpersoon een lening in Zwitserland heeft afgesloten, lage rente heeft en van euro's naar Zw. franken maandelijks aflost. Hij betaalde voor eenzelfde hypotheek als mijn collega zo'n €400/mnd minder, netto...!
Niet van gehoord, maar het klinkt alsof hij feitelijk een lening in Zwitserse franken heeft afgesloten en flinke winsten of verliezen maakt wanneer de EUR/Zwitserse frank koers beweegt. Dat lijkt me voor een huis toch onwenselijk. Maar ik weet niet of het zo in elkaar zit hoor.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Lordy79 schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:05:
[...]

Niet van gehoord, maar het klinkt alsof hij feitelijk een lening in Zwitserse franken heeft afgesloten en flinke winsten of verliezen maakt wanneer de EUR/Zwitserse frank koers beweegt. Dat lijkt me voor een huis toch onwenselijk. Maar ik weet niet of het zo in elkaar zit hoor.
klopt het is wel zoiets, en mocht het misgaan kon ie zijn lening oversluiten naar een NL bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Altaphista schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:14:
[...]

klopt het is wel zoiets, en mocht het misgaan kon ie zijn lening oversluiten naar een NL bank
Als het misgaat is het te laat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 22:40

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Is het dan geen idee om een lening af te sluiten in Japan? Daar is de rente vrijwel 0% toch?

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-07 11:32
Geruchten dat de rente gaat stijgen komende maand :(

Renteverhoging op komst
De president van de ECB heeft onverwacht een duidelijke hint gegeven dat de rente mogelijk volgende maand wordt verhoogd. Trichet zei zich zorgen te maken over de hoge inflatie in de eurozone. De financiële markten schrokken toen hij sprak van een verhoogde alertheid. Volgens Trichet is de Europese economie gezond, alleen de inflatie is een probleem. (FD, p.1 - Tel, p.25)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Probleem is echter dat dat de euro nóg sterker maakt waardoor onze export nog moeilijker wordt en we bovendien de economie afremmen terwijl dat absoluut niet nodig is.

Dus ik denk dat het wel meevalt met die rentestijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Altaphista schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:01:
In Zwitserland hebben ze al jaren een overschot aan spaargeld, zowel van de Zwitsers als van de creatieve belastingbetalers uit andere landen :) Daardoor staat de rente er traditioneel vrij laag.

Dus kun je inderdaad besparen met een hypotheek in Zwitserland. Maar let op: je schuld, rentebetaling en inlossing noteren wel in SFR in plaats van EUR. Je neemt dus wel even een valutarisico op een kwart miljoen euro gemiddeld!
Stel dat de SFR wegglijdt t.o.v. de euro, dan heb je vette winst. Je rentebetaling wordt lager (in euros gerekend tenminste) en de totale hypotheekschuld wordt in euros gemeten ook een stuk lager. Hallo overwaarde :)
Maar het kan natuurlijk ook andersom: de Zwitserse frank kan stijgen t.o.v. de euro. En dan hakt ineens de rentebetaling er harder in. En wordt je hypotheekschuld (in euro geteld) ook evenredig hoger. En daar zit het grootste risico, het onderpand stijgt niet mee want je verkoopt hier geen huis in SFR maar in euro.

Stel dat de SFR 25% stijgt tegen de euro. Dan kom je in de situatie dat je huis niet meer volstaat als onderpand voor de lening (vanuit NL gezien: de lening is groter geworden // vanuit de bank gezien: je huis is minder waard in SFR). In het ergste geval vertrouwt de bank niet op een herstel van de euro t.o.v. de frank en vraagt de bank of je even met 50.000 euro aan extra zekerheden kan komen. Lukt het niet, gedwongen verkoop en een grote restschuld.

Dit is natuurlijk een heel slecht scenario, en maar het illustreert wel een reeel risico wat je loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Heb je ook niet nog een probleem met de wisselkoersen en de kosten die daarvoor gemaakt worden. Als je bijvoorbeeld 1% aan kosten maakt voor het wisselen van EUR naar SFR moet je een flink lagere rente hebben om alsnog een voordeel te hebben.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Striker2k2
  • Laatst online: 08-07 11:32
Is toch redelijk stabiel de laatste 4 jaar.
http://www.forexrealm.com/forex-charts/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Laatst online: 13-09 21:30
UPDATE:

Woonhuis gekocht, en koopcontract ondertekend! :D

Plaats: Groningen Stad

Bouw
Soort woonhuis Eengezinswoning, tussenwoning.
Soort bouw Bestaande bouw
Bouwjaar 1983
Soort dak Lessenaardak
Isolatie Gedeeltelijk dubbel glas

Indeling
Woonoppervlakte 90 m² (= gebruiksoppervlakte woonfunctie)
Inhoud 260 m³
Aantal kamers 3 kamers (2 slaapkamers)
Aantal badkamers 1 badkamer
Aantal verdiepingen 2 verdiepingen
Perceeloppervlakte 144 m²
Voorzieningen Mechanische ventilatie en TV Kabel

Energie
Energielabel Niet beschikbaar
Verwarming C.V.-ketel
Warm water C.V.-ketel
C.V.-ketel Vaillant lease (gas gestookt uit 2002)

Buitenruimte
Ligging In woonwijk
Tuin Achtertuin en voortuin
Achtertuin 50 m² (10m diep en 5m breed)
Ligging tuin Gelegen op het oosten

Bergruimte
Schuur/Berging Aangebouwde stenen berging
Voorzieningen Voorzien van elektra

PICS:
Afbeeldingslocatie: http://www.kiosira.nl/fotos/p1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.kiosira.nl/fotos/p2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.kiosira.nl/fotos/p3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.kiosira.nl/fotos/p4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.kiosira.nl/fotos/p5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.kiosira.nl/fotos/p6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.kiosira.nl/fotos/p7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.kiosira.nl/fotos/p8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.kiosira.nl/fotos/p9.jpg

Koopsom: €135.000, Hypotheeksom €148.000

Hypotheek:
- 100% aflossingsvrij voor executiewaarde, de rest spaarhypotheek
- Behoud van eigen rekeningnr.
- Geen boete bij hypotheekoverdracht.
- Netto maandlast: €468

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Laatst online: 08-09 22:29
Leuk! Betaal je minstens 2 ton voor in de randstad vrees ik... ;( Groningen is me echter toch wat te ver van R'dam. :P

Wat is er trouwens bijzonder aan "behoud van eigen rekeningnr"?

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Laatst online: 13-09 21:30
Ja leuk he? Er zit ook een vaatwasser in de keuken :)
Wat is er trouwens bijzonder aan "behoud van eigen rekeningnr"?
Nou bij de meeste banken moet je daar per se een rekeningnr openen waar je salaris op gestort wordt zodat ze naar eigen zeggen garantie hebben dat ze geld van je rekening kunnen blijven halen mocht je het niet meer kunnen betalen. Daarnaast moet je bij veel banken een boete betalen als je je hypotheek naar een andere bank laat oversluiten. Die ongein heb ik dus allemaal niet :)
En de netto maandlast zal 10 jaar hetzelfde blijven (ideaal met die hoge inflatie van tegenwoordig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Atomsk schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 20:01:
Leuk! Betaal je minstens 2 ton voor in de randstad vrees ik... ;( Groningen is me echter toch wat te ver van R'dam. :P
denk eerder 2 1/2 ton ;) zeker 90m2 hier in Haarlem (dichtbij centrum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

whhooopps
dubbel :X

[ Voor 94% gewijzigd door kamstra op 06-06-2008 20:52 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Mastermind schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 19:29:
UPDATE:

Woonhuis gekocht, en koopcontract ondertekend! :D

Plaats: Groningen Stad
Ik gok Beijum... :P
En dan ergens richting Sibrandaheerd of Sijgersmaheerd oid :+

edit: nee Sijgersmaheerd kan niet, dat is pas in jaren 90 gebouwd...hmm :P, Nijesteinheerd zou ook wel kunnen wellicht...

[ Voor 6% gewijzigd door kamstra op 06-06-2008 20:53 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Gefeliciteerd met je Groninger huisje!! Leuke stad en de huizen zijn nog betaalbaar. 't Ziet er mooi uit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Wel een handige site voor de opening post trouwens: www.brixter.nl

Brixter.nl, de nieuwe huizensite van de Telegraaf, toont niet alleen huizen te koop, maar hangt aan álle koopwoningen in Nederland een prijskaartje.
http://webwereld.nl/artic...ikt-op-huiseigenaren.html

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 22:43

Goverman

not loaded

de zoveelste update van mijn project...

- Koopakte is getekend en inmiddels onherroepelijk (geen bedenktijd meer...)
- 'salariskrediet' (mogelijkheid van "rood staan" op betaalrekening) is afgezegd
- de lateien worden nog voor de oplevering gerepareerd (staat ook in de koopakte)
- polis van de overlijdensrisicoverzekering (55k, kost 127 euro per jaar) is binnen, ook bij hypotheekverstrekker. Vreemd is wel dat er ook nog een polisblad van een ander bij zat. Die kerel rookt overigens wel en betaalt meteen 2x zoveel...

Nog maar 25 nachtjes slapen en dan ben ik écht huiseigenaar...

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:15

xdc

Atomsk schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 11:54:
Wel een handige site voor de opening post trouwens: www.brixter.nl

Brixter.nl, de nieuwe huizensite van de Telegraaf, toont niet alleen huizen te koop, maar hangt aan álle koopwoningen in Nederland een prijskaartje.
http://webwereld.nl/artic...ikt-op-huiseigenaren.html
grappig heb hem gelijk even bekeken
de waarde van mijn huidige woning is afwijkend met 100k euro! lager 8)7
de nieuwe woning wordt 40 duizend euro hoger getaxeerd ;) :9~

* xdc denkt dat je de waardes toch met een korreltje zout moet nemen

[ Voor 6% gewijzigd door xdc op 07-06-2008 16:04 ]

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:50

FaceDown

Storende factor.

xdc schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 16:03:
[...]

grappig heb hem gelijk even bekeken
de waarde van mijn huidige woning is afwijkend met 100k euro! lager 8)7
de nieuwe woning wordt 40 duizend euro hoger getaxeerd ;) :9~

* xdc denkt dat je de waardes toch met een korreltje zout moet nemen
Onze woning zou 211 waard zijn, en als ik zelf die vragenlijst invul 272. Nogal een verschil.. 8)7

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
rwb schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 15:45:
Heb je ook niet nog een probleem met de wisselkoersen en de kosten die daarvoor gemaakt worden. Als je bijvoorbeeld 1% aan kosten maakt voor het wisselen van EUR naar SFR moet je een flink lagere rente hebben om alsnog een voordeel te hebben.
Dat valt wel mee. Dan kost je rente-afboeking geen 800 euro maar 808.
Het is natuurlijk niet zo dat je elke keer een procent over de hypotheeksom moet afrekenen. Er zijn twee grote transacties, een keer aan het begin (uitbetalen lening) en een keer aan het eind (inlossing) en op zulke bedragen krijg je natuurlijk een veel beter tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Ja, het is een indicatie, maar ik heb de indruk dat ze niet weten wat er al in de "basiswaarde" inbegrepen is. Als er bijv. altijd al dubbel glas en blokverwarming in zat, dan telt het ineens dubbel mee wanneer je dat aanvinkt in die lijst.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Striker2k2 schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 17:44:
(over wisselkoers SFR-EUR)
Is toch redelijk stabiel de laatste 4 jaar.
http://www.forexrealm.com/forex-charts/
Dat geeft natuurlijk geen garantie voor de toekomst. Eigenlijk zou je het valutarisico moeten hedgen. Tussen euro en dollar het valutarisico hedgen kost ongeveer 1.5% per jaar. T.o.v. de SFR weet ik het tarief zo niet. Wel zal het veel goedkoper zijn omdat de munten meer samen op en neer gaan, maar toch...al is het maar 0,5% dan ben je al een heel stuk van je winst kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 15:06

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Goed, laat ik nu ook maar eens mijn ervaringen posten.

In maart ben ik naar Nederland teruggekeerd na 6 jaar in Frankrijk gewoond en gewerkt te hebben. Ik zit nu in een tijdelijk gemeubileerd huurhuis dat door mijn werkgever geregeld is. Puik voorelkaar wat dat betreft. En dus ben ik op huizenjacht gegaan.

Na veel vijven en zessen en wat slechte ervaring met een aankoopmakelaar die eigenlijk niets voor ons deed, een huis waarop we een bod deden maar die toen per inschrijving verkocht werd, een huis waarop we een bod gedaan hadden maar toen bleek het pas eind 1e kwartaal 2009 beschikbaar te zijn, hebben we het heft zelf in handen genomen. Funda is your friend! Ook zelf onderhandeld, en gisteren kwam het verlossende woord: de verkopers hebben ons bod geaccepteerd. Per 1 september zullen we eigenaar zijn van dit huisje:

Huisje
Huis in Nijkerk
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eCrVxjVQrWp7f7ZE7wxK0uf4/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gGGpfR3wVlEpwRoJCyFlF5JV/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0kvXTWWMRnHqYja3jHIJnRNL/thumb.png

Funda

Het is een mooi afgewerkte tussenwoning uit 1987 met uitbouw. 4 slaapkamers (nouja, eigenlijk 3 slaapkamers en een garderobe :D), ruime woonkamer met marmeren vloer, verder overal laminaat, zeer net afgewerkte royaaaaaale tuin met overdekt terras en berging, en een zeer mooie keuken. We waren gelijk verliefd toen we het bezichtigden.

Nu de financiën nog rondkrijgen...

Mijn inkomen is strict genomen lang niet voldoende om het huis te kunnen financieren, en het inkomen van vrouwlief telt niet mee omdat ze geen vaste baan heeft. Ook het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar doet men moeilijk over omdat dat in Frankrijk was. Nu zijn er wel banken die zo gek zijn om toch zoveel aan ons te lenen maar de vraag is of je dat wel wilt...

De verlossing is dat we grootgrondbezitters zijn. We hebben in Frankrijk nog ons woonhuis (nu verhuurd) op een bescheiden kaveltje van 3330m2 binnen de bebouwde kom van een klein dorpje. Daarvan hebben we twee kaveltjes van 600m2 afgesplitst die we nu aan het verkopen zijn als bouwkavels. Netto zal die transactie ons, na aftrekken van belasting op overwaarde en zaken zoals bouwklaarmaken, zo'n €50.000,- opleveren. Het idee is dat we €40.000,- in het huis steken en €10.000,- in de inrichting.

Omdat Nederlandse banken geen overbruggingskrediet kunnen verstrekken op buitenlands onroerend goed, zullen we in Frankrijk een overbruggingslening moeten afsluiten. Daarvoor heb ik al een offerte aangevraagd bij onze Franse bankier. Eigenlijk hangt hier onze hele financiering op... Maar in principe moet een overbruggingslening van €50.000,- geen probleem zijn omdat er al voorlopige verkoopcontracten opgesteld zijn voor €37.000,- per kavel plus €5.000,- bijdrage in het bouwklaar maken.

Met dat geld erbij hebben we in ieder geval voldoende financieringsruimte, en zouden we zelfs bijna de hele lening aflossingsvrij kunnen nemen om de maandlasten verder te drukken.

Is het wel gunstig om zo'n groot deel aflossingsvrij te nemen? Je blijft dan aan het eind namelijk met een grote schuld zitten, maar het huis is als het goed is ondertussen ook meer waard geworden, en door inflatie is de schuld minder waard geworden...

We hebben al twee voorgesprekken gehad bij de Hypotheekshop (en een paar andere gesprekken bij andere hypotheekzaken maar die vonden we minder steekhoudend) dus de meeste principes zijn bij mij wel bekend. Ik heb maandag weer een gesprek bij de Hypotheekshop, dit keer de definitieve hoop ik. Verder heb ik vandaag ook een gesprek gehad met MoneYou, heb ik dinsdag een gesprek met de vastgoedadviseur die aan mijn werkgever verbonden is, en donderdag nog eentje bij onze huidige bank. Is dit te veel van het goede? Ik wil gewoon goed vergelijkingsmateriaal hebben. De Hypotheekshop lijkt me een puike zaak, maar volgens bepaalde bronnen zijn ze toch niet zo onafhankelijk als ze lijken. MoneYou ben ik eigenlijk overheengestruikeld tijdens mijn zoektochten op Internet en ik weet niet in hoeverre die zaak mijn vertrouwen waard is. De vastgoedadviseur van mijn werkgever is een echte onafhankelijke (hij wordt namelijk niet betaald met provisie op afgesloten leningen, maar heeft gewoon een vast loon). En mijn eigen bank krijgt ook voordeel van de twijfel vanuit mijn loyaliteitsgevoel.

Waar moet ik op letten als ik hypotheken vergelijk? Wat zijn de kleine lettertjes waar je even extra aandacht aan moet besteden? De laagste rente of de laagste maandlasten is niet persé de beste hypotheek, dat weet ik ook wel... Maar wat is dan wél de beste? :)

We zitten trouwens ook te denken aan de volgende constructie: mijn ouders hadden ons een flinke som geld toegestoken toen wij in Frankrijk een huis kochten. Zij zagen het als een gift, maar ik ben het altijd als een lening blijven zien. Wat nu zou kunnen is die lening aan ze terugbetalen met de opbrengst van die bouwkavels, zodat ze het dan weer officiëel aan me terug kunnen lenen. Ik kan ze dan 6% rente betalen en daarop hypotheekrenteaftrek krijgen. De rente die ik betaal kan me vervolgens door mijn ouders worden teruggestort als belastingvrije gift en ik krijg zo meer terug dan ik betaal. Deze tip hebben we gekregen van een hypotheekadviseur en het heeft buiten het belastingvoordeel nog een ander voordeel, namelijk dat die lening duidelijk op papier staat. Dat is wel zo eerlijk tegenover mijn zusje ee mijn ouders niet financiëel hebben hoeven helpen (haar vriend doktert goed dus geldgebrek zullen ze niet gauw krijgen denk ik), en ook in geval van eventueel overlijden van mijn ouders staat er op papier dat ze ons al dat bedrag toegestoken hebben wat eerlijker is voor de verdeling.

Ik heb net trouwens ook uit nieuwsgierigheid Bixter bekeken...

De door Bixter opgegeven waarde voor dit huis ligt iets onder de WOZ-waarde. Als ik de details invul komt hij zo'n 10.000 hoger uit dan de standaardwaarde, wat tussen de vraagprijs en de aankoopprijs ligt dus dat lijkt me een redelijke schatting.

Ook eens naar het huis van mijn ouders gekeken... Ook daar is de waarde die hij opgeeft als je alle details opgeeft ietsje hoger dan de initiële waarde: een schamele 90.000 (u leest het goed, negentigduizend) verschil :O Dan stel ik toch wel vraagtekens bij hun standaardberekeningen...

[ Voor 17% gewijzigd door Mx. Alba op 07-06-2008 22:17 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Wat zou er mis zijn met dit huis?
http://www.biltstede.nl/pand.asp?id=120

+ 420m2 grond
+ 100m2 woonoppervlak
+ 1896 rijksmonument
+ 290.000 euri

- matige staat
- erfpacht a 7000 per jaar (kan toch niet waar zijn)
- middle of nowhere
- rieten dak
- staat al te koop vanaf jan 2008

al zou je daar door een aannemer voor 40K aan laten verspijkeren (als het niet meer is), dan heb je toch een koopje. Of zie ik iets over het hoofd. Bixter schatte de waarde op 388.000.

niet dat ik dit direct als optie zie, maar het prikkelt me wel ;)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Zo te zien is het dak ernstig aan vervanging toe. €7000 erfpachtcanon lijkt me ook een flinke kluif trouwens :o

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

I quote makelaarstaal:
Onderhoud Matig. Rapport onafhankelijke bouwkundige keuring beschikbaar. Enkele zichtbare zetscheuren in de gevel; deze zijn niet nadelig voor de stabiliteit van het pand. Modernisering en renovatie noodzakelijk.
Net ook even Bixter bekeken, mijn huis wordt 80k te laag ingeschat :) ze zullen 'marktwerking'/ligging wel niet meenemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Volgens mij kijken ze bij Bixter naar de gemiddelde prijs van dat type huis in de regio. Het ene huis is het andere niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op zondag 08 juni 2008 @ 14:11:
Volgens mij kijken ze bij Bixter naar de gemiddelde prijs van dat type huis in de regio. Het ene huis is het andere niet :)
Het huis van mijn ouders is, net zoals alle andere huizen in de straat, uniek (laten ontwerpen en laten bouwen). Ze hebben aan al deze huizen netjes een ander prijskaartje gehangen, met soms 75.000 euro verschil. Ik vraag me af waar ze die info vandaan halen dan. Mijn ouders hebben het in 1980 laten bouwen en wonen er sindsdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Heb nu een appartement op het oog, maar wanneer ik de verslagen van de VVE doorlees (onlangs gekregen), staat er een éénmalige bijdrage van een paar duizend euro in de planning voor het vervangen van de aluminium kozijnen door kunstof.

Nu heb ik nog geen navraag gedaan, maar er vanuit gaande dat dit nog niet betaald is: wat kun je hiermee bij de onderhandelingen? Kan moeilijk vragen of de verkoper dit even wil betalen :P, maar aan de andere kant betekend dat toch dat het huidige dubbelglas niks meer waard is lijkt me..

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Atomsk schreef op zondag 08 juni 2008 @ 16:29:
Heb nu een appartement op het oog, maar wanneer ik de verslagen van de VVE doorlees (onlangs gekregen), staat er een éénmalige bijdrage van een paar duizend euro in de planning voor het vervangen van de aluminium kozijnen door kunstof.

Nu heb ik nog geen navraag gedaan, maar er vanuit gaande dat dit nog niet betaald is: wat kun je hiermee bij de onderhandelingen? Kan moeilijk vragen of de verkoper dit even wil betalen :P, maar aan de andere kant betekend dat toch dat het huidige dubbelglas niks meer waard is lijkt me..
Hoezo dubbel glas niets meer waard? Ze gaan toch de kozijnen vervangen inclusief de beglazing?

Maar hoe bedoel je huidige dubbelglas niets meer waard? Daar zit de waarde niet in van je huis hoor ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Slasher op 08-06-2008 16:37 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dit soort onderhoudskosten had de VVE eigenlijk in de loop van de tijd bijelkaar moeten sparen. Als nu opeens een grote investering nodig is betekent dat dat de VVE jarenlang te weinig servicekosten heeft doorberekend. De vorige eigenaar heeft dus ook jarenlang te weinig betaald en het lijkt me dat je daarmee best wel wat kan onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Atomsk schreef op zondag 08 juni 2008 @ 16:29:

persoonlijk zou ik nooit gaan voor kunstof, maar voor hardhout. Dat vind ik mooier en meer waard, ik heb verschillende huizen niet bekeken omdat er kunstof kozijnen in zaten, als het hardhout was had ik een bod uitgebracht...
Wat je kunt proberen is het 50/50 doen, of een bijdrage vragen aan diegene, er vanuit gaande dat je argumenten hebt bijv dat het al had moeten gebeuren oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Slasher schreef op zondag 08 juni 2008 @ 16:32:
[...]

Hoezo dubbel glas niets meer waard? Ze gaan toch de kozijnen vervangen inclusief de beglazing?
Ja, ok.. semantiek.. :P
Maar hoe bedoel je huidige dubbelglas niets meer waard? Daar zit de waarde niet in van je huis hoor ;)
Nou, "stel" dat je een huis koopt waar de keuken vernieuwd gaat worden op korte termijn door een wat luxer model. Is allemaal al bepaald en kan niet veranderd worden, maar moet nog wel betaald worden. Dan vertegenwoordigd de huidige keuken geen waarde meer IMO en is het hetzelf alsof je een huis zonder keuken koopt.

Idem met die kozijnen. Er valt niets te kiezen trouwens voor iets anders, want het besluit is al genomen door de VVE (offerte is aangevraagd e.d.). Het waren echter verslagen van vorig jaar, dus ik vraag me af wat er inmiddels gebeurt is. Over erfpacht was ook niks ingevuld op de vragenlijst, dus dat is ook wel een puntje..

Bedankt voor de tips iig.. :)

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Rukapul schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 13:39:
[...]

Weinig wol, veel blabla. Westland-Utrecht biedt dergelijke constructies al lang aan. Aan die hypotheek zaten echter bepaalde nadelen waardoor ik hem niet wilde hebben (looptijden vast, rentevergoedingen niet voor hele looptijd vastgekoppeld, voordeel zeer onzeker na eerste rentevaste periode, etc.).
Hier nog een interessant artikel over dat spaarbeter: http://www.geldenrecht.nl...spaarrente_addertjes.html

Het heeft zo z'n risico's...

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen heeft het over Bixter maar het is Brixster. Grappige site. Ik heb een aantal huizen geprobeerd, w.o. mijn eigen pas verkochte huis en het klopt toch vrij aardig. Ik vraag mij af hoe ze die informatie hebben verkregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:38
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 15:39:
Iedereen heeft het over Bixter maar het is Brixster. Grappige site. Ik heb een aantal huizen geprobeerd, w.o. mijn eigen pas verkochte huis en het klopt toch vrij aardig. Ik vraag mij af hoe ze die informatie hebben verkregen.
Laten we het dan echt goed doen: Brixter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het huis van mijn ouders (en waar ik ook nog woon) schat hij zo'n €60.000 te laag in. Verder zijn hier een paar wijken verderop in een jaar tijd 10 dezelfde woningen allemaal voor 170.000-175.000 verkocht. Brixter's inschatting voor alle huizen van dat type in die wijk: €140.000.

Blijkbaar checkt hij het kadaster ook niet echt goed :)

edit: nog even naar beneden gescrolled op de pagina van ons huis:
Gemiddelde koopsom : € 331.054 (Straat) € 308.837 (postcode) € 356.652 (wijk)
Wij hebben een hoekwoning in onze straat (huizen zijn verder allemaal hetzelfde), dus we horen boven het gemiddelde te zitten.

Brixter indicatie is precies € 245.372,- . Dus meer dan €80.000 te laag ingeschat :X

[ Voor 36% gewijzigd door Gizz op 10-06-2008 16:21 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tinuz___ schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 16:07:
[...]

:$ :$ :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Tinuz___ schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 16:07:
[...]

maar na een kort onderzoek onder een willekeurig aantal willekeurige personen in dit topic concludeer ik dat zíj het iig niet goed doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Inderdaad, ik heb een paar huizen gecheckt (m'n vorige appartement, m'n ouders huis en m'n huidige woning) en 2 van de drie kloppen niet (totaal niet zelfs) en m'n nieuwe woning staat er niet eens in.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:38
Altaphista schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 10:37:
[...]
maar na een kort onderzoek onder een willekeurig aantal willekeurige personen in dit topic concludeer ik dat zíj het iig niet goed doen ;)
Ik heb ook geen uitspraken gedaan over de kwaliteit van de gegevens ;)
Paar huizen in mijn omgeving gecheckt, die lijken wel aardig te kloppen. De site is trouwens nog in Beta fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:23
Nou, we hebben eindelijk een woning gevonden!
Een riante hoekwoning uit 1972 met 15mtr tuin maar er moet helaas het eea aangebeuren;
-nieuwe keuken
-nieuwe badkamer
-CV vervangen
-kozijnen achter zijn verrot, willen we laten vervangen en dan gelijk openslaande deuren erin.
-klein beetje voegwerk moet worden vervangen, boven dat ^ raam

Vraagprijs is: 265.000 en de woning staat 6 maanden te koop en is 2 maanden geleden 9000 in de prijs gezakt. Woning staat leeg, bewoner zit in een verzorgingstehuis (heeft het in 1980 gekocht) en haar zoon haalt af en toe de post op)

Om het voor ons een beetje aantrekkelijk te maken moet er op zijn minst 15.000 van de prijs af, maar ons streven is 20.000.

Wat zou een reeel openingsbod zijn?
Zit zelf aan een bod van 230.000 te denken, maar heb met een google sessie ook gezien dat 20% onder de prijs niet ongewoon is. :X

(Brixter geeft overigens als prijs indicatie 325.000 aan!)

[ Voor 10% gewijzigd door Cobb op 14-06-2008 21:04 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

En waar staat die woning, Cobb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Lol dat Brixter is ook niets waard :D

Indicatie voor mijn huis: € 183.794,-

Nu heb ik toevallig via-via toegang tot het interne systeem van de NVM, waar je exact kunt opzoeken hoe andere woningen in je straat/buurt het doen. En weet ik dus dat een paar maanden geleden een appartement een paar deuren verderop met exact dezelfde indeling, grootte en afwerking nog binnen 33 dagen voor 242k werd verkocht. Leuk afwijkinkje 8)7

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Mx. Alba schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 22:21:
En waar staat die woning, Cobb?
Pijnacker, hoezo?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dat lijkt me zelfs voor de vraagprijs een koopje, Cobb! Weet je zeker dat er geen addertje onder het gras zit? Want als het echt zo'n koopje was, was het vast al lang verkocht, toch?

Hmmm, als ik nu eens op Funda kijk zie ik dat de prijzen in Pijnacker heel redelijk zijn. Zou ik niet verwachten van een dorp midden in de randstad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Er staat gewoon ontzettend veel te koop en ook heel veel nieuwbouw in de regio. En het feit dat er nog voor ongeveer 30.000 aan moet gebeuren schrikt denk ik veel kopers af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Tja, je kunt nu eenmaal niet weten wat de bodemprijs van de aanbieder is. Wanneer men al wat gezakt is in prijs, lijkt me nog eens 20% eronder gaan zitten niet zo reëel, maar je kunt het proberen natuurlijk. Misschien zijn ze wel heel wanhopig. :)

Je eigen maximum is een houvast en de koopsommen van vergelijkbare huizen in de buurt zijn ook een indicatie. Gezien de tijd dat het al te koop staat en de prijsverlaging, zou ik het (zelfs na een afwijzing) rustig aan blijven doen.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ouders hebben een 2e huis en willen dit verkopen aan mijzelf voor een leuk prijsje.
WOZ-waarde: 170.000,-

Nu willen we gebruikmaken van een grote schenking (23.000,- , eenmalig belastingvrij), hierdoor zouden we op 147.000,- uitkomen.

Weet iemand of dit zo kan (in de vorm van 'korting' ipv een geldschenking)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 22:43

Goverman

not loaded

^^ je kunt toch afspreken het huis onder de taxatiewaarde te verkopen? Jouw ouders verkopen hun huis dan aan jou voor een lagere prijs dan de marktwaarde... Daar is niets illegaals aan. Wel moet een evt. hypotheek natuurlijk worden afgelost.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, maar dan mag je wel even schenkingsrecht aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc

xdc

Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 14:21:
Mijn ouders hebben een 2e huis en willen dit verkopen aan mijzelf voor een leuk prijsje.

Nu willen we gebruikmaken van een grote schenking (23.000,- , eenmalig belastingvrij), hierdoor zouden we op 147.000,- uitkomen.

het antwoord is kortweg JA , de notaris kan dit voor je regelen.
bijvoorbeeld jij leent 147k van de bank , plus 6% overdrachtsbelasting. je tekent bij je ouders een schuldbekentenis van 23k euro. De overdracht vind plaats voor de 170k WOZ waarde + overdrachtsbelasting. De vergoedingsrente voor de 23k euro wordt jaarlijks geschonken en of je ouders schenken jou de schuldbekentenis.

[ Voor 4% gewijzigd door xdc op 15-06-2008 18:54 ]

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xdc schreef op zondag 15 juni 2008 @ 18:51:
[...]

het antwoord is kortweg JA , de notaris kan dit voor je regelen.
bijvoorbeeld jij leent 147k van de bank , plus 6% overdrachtsbelasting. je tekent bij je ouders een schuldbekentenis van 23k euro. De overdracht vind plaats voor de 170k WOZ waarde + overdrachtsbelasting. De vergoedingsrente voor de 23k euro wordt jaarlijks geschonken en of je ouders schenken jou de schuldbekentenis.
Het is natuurlijk eenvoudiger om het direct te schenken en niet eerst een schuldbekentenis op te stellen om deze vervolgens weer kwijt te schelden (= schenking).
Overigens ontloop je niet de 6% overdrachtsbelasting.. die zal gewoon geheven gaan worden - ook over het "schenk"-gedeelte.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2008 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc

xdc

Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 19:02:
[...]

Het is natuurlijk eenvoudiger om het direct te schenken en niet eerst een schuldbekentenis op te stellen om deze vervolgens weer kwijt te schelden (= schenking).
Overigens ontloop je niet de 6% overdrachtsbelasting.. die zal gewoon geheven gaan worden - ook over het "schenk"-gedeelte.
wat betreft de 6% gaat inderdaad over de volledige woz 170k. Maar dat probeerde ik ook te zeggen in mijn 1ste post.

Het klinkt natuurlijk veel logischer om een korting te geven , doormiddel van een schenking. Toch moet je volgens mij met een schuldbekentenis moeten werken of andere vorm van notariele verklaring van schenking, komt op hetzelfde neer. Want de nota van afrekening moet gewoon kloppen.
Dat er 170k betaald is voor het pand. TIP is ga gewoon naar de notaris , wat jij wil kan en mag (zolang je maar 6% betaalt over de WOZ) , de notaris regelt dit voor je.

[ Voor 7% gewijzigd door xdc op 15-06-2008 21:54 ]

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Belastingtechnisch is het gunstiger om het via een lening te doen.

Stel je leent €20.000 van je ouders voor 6% rente, dus je betaalt ze maandelijks €100. Daarover vang je 42% belastingvoordeel (hypotheekrenteaftrek!). Vervolgens geven je ouders je jaarlijks de €1.200 rente die je betaald hebt terug als schenking en voilà tel uit je winst, netto €42 per maand in je zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de goede tips!
Nu wil ik wel de huidige waarde van de woning vastleggen in het geval dat de belastingdienst moeilijk gaat doen.
Goed idee om een taxatierapport op te laten stellen met als waarde de executiewaarde?
En dat als basis te nemen voor de overdracht c.q. hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 14:21:

Je hebt twee fiscale faciliteiten voor schenken:
- de eenmalige grote schenking (ouder-kind, leeftijd kind 18-35 jaar)
- de jaarlijkse vrijstelling van ruim 2600 euro

Je kunt bij de overdracht van het huis (dus in kalenderjaar x) de grote schenking doen.
Verder kun je een deel van de financiering onderhands doen, tegen een realistische marktrente (elke rente tussen spaarrente en hypotheekrente in). Dat is nog geen schenking maar een zakelijke overeenkomst. Vervolgens kunnen je ouders je jaarlijks (vanaf kalenderjaar x+1) een stukje rente of schuld kwijtschelden binnen de jaarlijkse faciliteit.

Door de twee vrijstellingen te combineren bereik je het volgende:
- estate planning: fiscaal vriendelijk vermogen overdragen van ouder op kind
- jouw maandlasten worden een stuk prettiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 09:36:
Nu wil ik wel de huidige waarde van de woning vastleggen in het geval dat de belastingdienst moeilijk gaat doen.
Goed idee om een taxatierapport op te laten stellen met als waarde de executiewaarde?
Je hebt de WOZ waarde die de belastingdienst zelf heeft opgesteld. Ik zou met een fiscalist overleggen of de belastingdienst dit als waardering van het huis accepteert.
Dus verkoop tegen WOZ waarde = geen schenking maar een reguliere transactie; elke euro die je onder de WOZ verkoopt is wel een schenking.

Het is niet helemaal vanzelfsprekend dat WOZ als waardering wordt geaccepteerd omdat de grondslag van WOZ bewoonde staat is meen ik (note: please check). Waarde in bewoonde staat in in het algemeen lager dan waarde in vrije verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op maandag 16 juni 2008 @ 11:25:
[...]

Je hebt de WOZ waarde die de belastingdienst zelf heeft opgesteld. Ik zou met een fiscalist overleggen of de belastingdienst dit als waardering van het huis accepteert.
Dus verkoop tegen WOZ waarde = geen schenking maar een reguliere transactie; elke euro die je onder de WOZ verkoopt is wel een schenking.

Het is niet helemaal vanzelfsprekend dat WOZ als waardering wordt geaccepteerd omdat de grondslag van WOZ bewoonde staat is meen ik (note: please check). Waarde in bewoonde staat in in het algemeen lager dan waarde in vrije verkoop.
Bedankt voor je reactie!
Zal binnenkort toch eens even naar de Belastingdienst bellen :)
Ik wil inderdaad gebruik maken van de eenmalige grote schenking (tot ca. 23.000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 12:54:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Zal binnenkort toch eens even naar de Belastingdienst bellen :)
Ik wil inderdaad gebruik maken van de eenmalige grote schenking (tot ca. 23.000)
Ga niet alleen af op het antwoord van de belastingdienst. De eeste lijn bestaat uit mensen die geen fiscale of juridische opleiding hebben maar slechts een cursus FAQ. Een vraag als deze moet worden doorgespeeld naar de tweede lijn. Het kan je echter gebeuren dat je wel een antwoord krijgt, maar als dat onjuist blijkt te zijn dan hang je. De schenkingsvrijstellingen zijn namelijk drempelvrijstellingen -- als je er overheen gaat is meteen het hele bedrag belast.

Zie dus dat je zwart op wit iets krijgt van de belastinginspecteur. En ga toch het liefst een uurtje praten met een fiscalist, of minimaal een notaris want die hebben ook de nodige kennis van de fiscaal/juridische aspecten van OG transacties.

Verder: de "grote" vrijstelling is absoluut een goed instrument om vermogen van ouder op kind over te dragen en daardoor t.z.t. successierechten te verminderen.
Maar als de hypotheeklasten van belang zijn, reken ook eens aan de periodieke schenking. Kon je per maand wel eens veel meer schelen dan 23k minder hypotheeksom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Vanmorgen om 11.00 uur een bod uitgebracht per e-mail. Nog niets van mogen horen...beetje flauw. Ze hadden op zijn minst mij mogen laten weten dat het bod binnen is en dat ze het gaan voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:40

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Dan had je toch ff kunnen bellen? Misschien zit ie wel vast in het spamfilter?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 06:44

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Even een vraagje over de rol van notarissen:
Op 1 oktober is de overdracht van ons nieuwe huis in Zoetermeer. We hebben notaris A gekozen in Zoetermeer.
Op 7 oktober is de overdracht van ons huidige appartement in Den Haag. We weten al welke notaris B de koper heeft gekozen.

De verkoop van ons appartement betekent voor ons ook de beëindiging van onze huidige hypotheek en volledige aflossing. Hiervoor moet een notaris wat nadere opdrachten richting de Postbank geven. Maar de vraag is nu: welke notaris moet deze volledige aflossing voor ons uitvoeren? Onze notaris A die met de onze nieuwe hypotheek belast is of notaris B die de zaak in Den Haag afsluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Cobb schreef op maandag 16 juni 2008 @ 17:25:
Vanmorgen om 11.00 uur een bod uitgebracht per e-mail. Nog niets van mogen horen...beetje flauw. Ze hadden op zijn minst mij mogen laten weten dat het bod binnen is en dat ze het gaan voorleggen.
Persoonlijk zou ik een bod altijd telefonisch uitbrengen. Dan weet je zeker dat het is aangekomen en kun je meteen een beetje luisteren hoe er door de makelaar op gereageerd word ( Hij zal nooit meteen een definitief antwoord geven, maar hij weet meestal wel ongeveer aan welke bedragen de verkopers denken )
jfeelders schreef op maandag 16 juni 2008 @ 18:50:
Even een vraagje over de rol van notarissen:
Op 1 oktober is de overdracht van ons nieuwe huis in Zoetermeer. We hebben notaris A gekozen in Zoetermeer.
Op 7 oktober is de overdracht van ons huidige appartement in Den Haag. We weten al welke notaris B de koper heeft gekozen.

De verkoop van ons appartement betekent voor ons ook de beëindiging van onze huidige hypotheek en volledige aflossing. Hiervoor moet een notaris wat nadere opdrachten richting de Postbank geven. Maar de vraag is nu: welke notaris moet deze volledige aflossing voor ons uitvoeren? Onze notaris A die met de onze nieuwe hypotheek belast is of notaris B die de zaak in Den Haag afsluit?
Kan notaris A je dat niet allemaal perfect uitleggen? Even een belletje en je weet het

[ Voor 41% gewijzigd door Woy op 16-06-2008 20:18 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 22:03

St@m

@ Your Service

Beste mensen, voor mij en mijn vriendin dan ook spannende tijden.
We hebben een leuk huis op het oog en willen daar een bod op gaan uitbrengen..
Nu wil ik natuurlijk een redelijk bod op uitbrengen

-De vraagprijs is 189.000,-
-Het huis is in 2003 aan de huidige eigenaren verkocht voor 152.000
-De buren hebben hun huis begin 2005 gekocht voor 165.000 (zelfde huis)
-3 huizen verder is een huis verkocht in 2007 voor 175.000 (zelfde huis)
Gegevens van het kadaster..

De algemene informatie van het huis is als volgt:
*bouwjaar 1980
*perceeloppervlakte 109 m2
*inhoud 330 m3
*woonoppervlakte 100 m2
*ruim voldoende parkeergelegenheid voor de deur
*geschilderd buitenom 2004/2005
*CV 2005
*mooie strakke wandafwerking
*onderhoudsarme achtertuin met stenen berging en achterom

Er zit een prima keuken in (modern met van die laatjes die automagisch dichtvallen, en ook aan de badkamer hoeft niets gedaan te worden. Mijn vermoeden is dat deze ook verbouwd is in de afgelopen 5 jaar.
Nu is het zo dat er hier en op andere sites gezegd wordt dan een eerste bod van 20% onder de vraagprijs helemaal niet gek is.. volgens mijn snelle berekeningen doe je dan een bod van ongeveer 152.000,- dat slaat natuurlijk nergens op, ook een bod van <15% slaat nergens op ~161.000,- (denk ik)
10% brengt een bod van 170.000. Dit lijkt me ook nog vrij laag, of zie ik iets over het hoofd?
In principe hoeft er behalve wat schilderwerk niets aan het huis gedaan te worden..

Hoe kom je er trouwens achter hoe lang een huis al te koop staat?
Dat kan ik nergens vinden. Ik kijk al wat langer rond, en heb dit huis wel vaker zien staan, maar hoelang al? Geen flauw idee...

[ Voor 12% gewijzigd door St@m op 16-06-2008 21:54 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
175 lijkt me geen slecht bod als het huis vergelijkbaar is met dat 3 huizen verder...

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:40

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Met drie % waardestijging, kom je dan op ongeveer €180k uit, Dat zit precies tussen de €189k en €170k in, dus indien het dat in jou ogen waard is, zou ik 10% onder de vraagprijs bieden.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@ St@m, je kunt kijken op zah.nl daar kun je soms de geschiedenis vinden van een woning.

@ RWB, ja, misschien wel, maar nu heb ik heel duidelijk aan kunnen geven wat de voorwaarden zijn en nu weet ik zeker dat daar geen misverstanden over zullen bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Nou je kunt ook te lang wachten heb ik gemerkt. Donderdag een bod uitgebracht, verworpen. Dus ik dacht "ik denk er nog even over tijdens het weekend". Bel ik maandag (vandaag), heeft er iemand anders in de tussentijd een bod uitgebracht wat een paar uurtjes later tot een verkocht appartement leidt. -O- :'(

Onder voorbehoud natuurlijk, maar de kans dat ik daar nog wat aan heb is verwaarloosbaar. Balen, 't was een leuk appartement en nu zo tegen de vakantieperiode loopt het aanbod sterk terug. :|

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Cobb schreef op maandag 16 juni 2008 @ 23:23:
@ St@m, je kunt kijken op zah.nl daar kun je soms de geschiedenis vinden van een woning.

@ RWB, ja, misschien wel, maar nu heb ik heel duidelijk aan kunnen geven wat de voorwaarden zijn en nu weet ik zeker dat daar geen misverstanden over zullen bestaan.
tnx :) 1 maand dus.. jammer :P

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Laatst online: 00:53
St@m: reken er maar op dat de kopers minstens 152k + 10% (kosten koper) + zoveel mogelijk kosten verbouwing eruit willen hebben. Een beetje keuken kost al 4-5k, dus dan zit je tussen de 170 en 175k.

Wat ook helpt misschien is het opvragen van de hypothecaire lening die op het huis zit (bij het kadaster). Kost je 10 euro, maar dan weet je wel wat de lening is die de verkopers moeten / willen aflossen. Ik denk dat je jezelf moet richten op 180k verkoopprijs, maar let wel, ik ben geen makelaar oid, dus don't blame me :P

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Irby schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 09:31:
St@m: reken er maar op dat de kopers minstens 152k + 10% (kosten koper) + zoveel mogelijk kosten verbouwing eruit willen hebben. Een beetje keuken kost al 4-5k, dus dan zit je tussen de 170 en 175k.

Wat ook helpt misschien is het opvragen van de hypothecaire lening die op het huis zit (bij het kadaster). Kost je 10 euro, maar dan weet je wel wat de lening is die de verkopers moeten / willen aflossen. Ik denk dat je jezelf moet richten op 180k verkoopprijs, maar let wel, ik ben geen makelaar oid, dus don't blame me :P
I won't blame you :P
Ik heb al met mijn vriendin overlegd, zij vond de prijs sowieso wel prima :X "Als we maar een huis hebben, toch?"
Het maakt mij ook niet heeel veel uit eerlijk gezegd, maar het is toch leuk om een beetje te koehandelen, en tja, in onze prijsklasse zijn er gewoon niet zoveel fatsoenlijke huizen in Zwolle.
(Fatsoenlijk als in: je kan er zo in.. (heb een scheithekel aan klussen).
Zakken gaan ze sowieso wel, dus ik ga inderdaad inzetten op een eindbod van 180.000 ~ 182.500, met een openingsbod van 170.000, dat moet lukken in mijn droom vannacht :P

Zo zal het gaan :P
170.000 openingsbod >afgewezen
177.000 2e bod > Verkopers zakken naar 185.000
181.000 eindbod >deal

[ Voor 4% gewijzigd door St@m op 17-06-2008 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

Topicstarter
Irby schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 09:31:
Wat ook helpt misschien is het opvragen van de hypothecaire lening die op het huis zit (bij het kadaster). Kost je 10 euro, maar dan weet je wel wat de lening is die de verkopers moeten / willen aflossen.
Dat bedrag is tegenwoordig wel vaak hoger dan de daadwerkelijke hypotheek. Bij ons is dit ook een stuk hoger; hoger inschrijven kan later eventueel geld schelen.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Laatst online: 00:53
St@m schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 09:48:
[...]
dat moet lukken in mijn droom vannacht :P
Hehe, in mijn dromen gingen de onderhandelingen ook een stuk soepeler dan in het echt. Uiteraard hield ik er in mijn dromen geen rekening mee (dat wist ik toen ook nog niet) dat er geen hypotheek op het appartement rustte, en geloof me, dat maakt onderhandelen een stuk lastiger ;).

MrSleeves: je hebt gelijk, daar heb ik geen rekening mee gehouden. Ik weet niet of dit in 2003 al "normaal" was?

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hypotheekadviseur van de Postbank belt me net of ik vandaag of morgen een afspraak wil maken.
Blijkbaar gaat de rente eind van de week met 0,3 tot 0,4% omhoog.
In de context gaf hij tevens aan dat meerdere banken dit van plan zijn te doen of al gedaan hebben.

Huidige rente: 5,4% bij 7 jaar vast, volledig aflossingsvrij.

Straks tot maar even een offerte laten opstellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 13:29:
Hypotheekadviseur van de Postbank belt me net of ik vandaag of morgen een afspraak wil maken.
In de context gaf hij tevens aan dat meerdere banken dit van plan zijn te doen of al gedaan hebben.

Let bij de Postbank ( en overige aanbieders ook trouwens ) erg goed op de voorwaarden. De Postbank heeft een aantal voorwaarden die nadelig kunnen zijn. Zo moet je je salaris storten op een Postbank rekening ( niet echt een groot probleem imho ), en ben je verplicht om bij het kopen van een nieuw huis ( en dus verkopen van dit huis ) weer een hypotheek bij de postbank af te sluiten.

Met deze voorwaarden was de postbank bij ons wel voordelig, maar als je deze voorwaarden niet wilde werd het al snel niet voordelig meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rwb schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 13:39:
[...]

Let bij de Postbank ( en overige aanbieders ook trouwens ) erg goed op de voorwaarden. De Postbank heeft een aantal voorwaarden die nadelig kunnen zijn. Zo moet je je salaris storten op een Postbank rekening ( niet echt een groot probleem imho ), en ben je verplicht om bij het kopen van een nieuw huis ( en dus verkopen van dit huis ) weer een hypotheek bij de postbank af te sluiten.

Met deze voorwaarden was de postbank bij ons wel voordelig, maar als je deze voorwaarden niet wilde werd het al snel niet voordelig meer.
Zal ik eens op gaan letten, goede tip.
Salaris laat ik mooi op mijn Rabo rekening storten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Postbank wordt over het algemeen niet geschaard in het rijtje aanbieders met gunstige voorwaarden. Het is meer een prijsvechter op de rente.

Sowieso zijn er maar een beperkt aantal aanbieders die gunstige voorwaarden combineren met op zich redelijk concurrerende tarieven (uit m'n hoofd o.a. obvion, rabo, aegon, etc.). Mij heeft http://www.hypotheken-forum.nl/ daar een tijd geleden goed inzicht in gegeven, al kwamen ook beide adviseurs met deze producten na ze op mijn belang voor flexibele voorwaarden te hebben gewezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 17-06-2008 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:50

FaceDown

Storende factor.

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 13:29:

Tering en wij zaten nog op 4,6 voor 30 jaar, 50% aflossingsvrij. Ik zou sowieso niet 100% aflossingsvrij nemen, je bouwt niks op en als de prijzen stagneren ben je de pisang, zeker als het je economisch even tegen zit. Verder is 7 jaar erg kort. Wat doe je als de rente over een jaar of 5, 6 rond de 10% of hoger zit?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
rwb schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 13:39:
[...]

Dan heb je het waarschijnlijk over de VoordeelPlus hypotheek. Die biedt rentekorting als je meerdere diensten afneemt bij de Postbank.

Over de verplichting tot een nieuwe Postbank hypotheek: dat kan men niet verplichten.
Wat de bank wel kan doen is de voorwaarde over boetevrije aflossing bij verkoop van het onderpand latten vallen. Normaal betaal je een boete bij voortijdige beeindiging van een hypotheek, met bepaalde uitzonderingen zoals aflopen van de rentevaste periode of verkoop van het onderpand. Deze voorwaarden zijn vaak bij "voordeel" of "instap" of "bespaar" hypotheken wat strikter dan bij de reguliere hypotheekvormen.

[ Voor 0% gewijzigd door t_captain op 17-06-2008 14:17 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
FaceDown schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 14:03:
[...]

Tering en wij zaten nog op 4,6 voor 30 jaar, 50% aflossingsvrij. Ik zou sowieso niet 100% aflossingsvrij nemen, je bouwt niks op en als de prijzen stagneren ben je de pisang, zeker als het je economisch even tegen zit. Verder is 7 jaar erg kort. Wat doe je als de rente over een jaar of 5, 6 rond de 10% of hoger zit?
Bij een Postbank Voordeelhypotheek wil je typisch geen hele lange looptijd ivm bovenstaande verhuisregeling en de kosten die daarbij mogelijk komen kijken. Bij een aanbieder met een gunstige verhuisregeling kun je tegenwoordig voor dezelfde rente hem 5 of 30 jaar vastzetten (iig bij obvion).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

FaceDown schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 14:03:
Mja, daarover zitten wij nu dus ook te wikken en te wegen. We hebben een offerte lopen bij de ene verstrekker voor 5,2% en 5 jaar vast, bij een andere voor 5,9% en 9 jaar vast... We zullen het sowieso moeten gaan doen met de offertes die tot nu toe al aangevraagd zijn want gezien de recente stijgingen is alles wat we nu nog aanvragen duurder. En inderdaad, dan gaan we over 5 jaar waarschijnlijk een flink stuk meer betalen maar als dat eraan zit te komen kunnen we ook altijd nog de hypotheek oversluiten en een leuk deel afbetalen met de opbrengst van het verkopen van ons huis in Frankrijk.

De situatie van eenieder is verschillend. Wij durven het risico wel aan om maar 5 jaar rentevast te nemen omdat het voor ons zwaarder weegt om nu lage maandlasten te hebben ivm nog instabiele arbeidssituatie van mijn vrouw, en een gedegen risico-afdekking door de overwaarde van ons huis in Frankrijk. Maar als er geen duidelijk zicht zou zijn op verbeterd inkomen over 5 jaar is, en geen overwaarde achter de hand, dan wordt het plaatje heel anders en zouden we waarschijnlijk voor meer zekerheid gaan.

Het blijft appels met peren vergelijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@NIC
  • Laatst online: 11-09 15:12
Nou, vandaag ben ik het eindelijk eens geworden met de verkopers van een huis dat ik op 't oog had.
Helaas wel iets boven mijn budget want ik wou het huisje niet laten gaan voor slechts "enkele duizenden euro's".
Gezien het mijn eerste huis is en ik in aanmerking kom voor NHG en Koopsubsidie komt het wel een beetje precies met leningen enzo.
Nu is het geval dat het huis eigenlijk 4/5 duizend euro te duur is, nu kan ik dat opvangen met eigen gespaarde centen maar liever gebruik ik die om wat meubels ed te kopen.
Mijn hypotheek adviseur had het erover dat je een extra kleine lening erbij kunt nemen en die omzetten naar hypotheek (ofzo).
Ik weet niet precies hoe dat zit maar gezien het nog wel even duurd voor ik een gesprek heb ben ik toch benieuwd.
Weet iemand hoe dit op te lossen valt?

Btw, kan ik niet iemand garant laten staan want daardoor vervalt de NHG en dus ook koop subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Dus als je een iets hogere hypotheek neemt om wat meubels te kopen en zut.. dan vervalt je NHG? :P Nouja, ik heb donderdag een gesprek, dan hoor ik het wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@NIC
  • Laatst online: 11-09 15:12
St@m schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 15:27:
Dus als je een iets hogere hypotheek neemt om wat meubels te kopen en zut.. dan vervalt je NHG? :P Nouja, ik heb donderdag een gesprek, dan hoor ik het wel..
Nee, je mag alleen niet iemand garant laten staan want dan kom je niet in aanmerking voor NHG. :)
Op deze manier had ik anders makkelijk mijn hypotheek kunnen verhogen met 5000euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 14:17:
[...]
Dan heb je het waarschijnlijk over de VoordeelPlus hypotheek. Die biedt rentekorting als je meerdere diensten afneemt bij de Postbank.
Ja postbank heeft zo'n heel kortings systeem. Hoe het precies werkt zou ik niet meer weten.
Over de verplichting tot een nieuwe Postbank hypotheek: dat kan men niet verplichten.
Wat de bank wel kan doen is de voorwaarde over boetevrije aflossing bij verkoop van het onderpand latten vallen. Normaal betaal je een boete bij voortijdige beeindiging van een hypotheek, met bepaalde uitzonderingen zoals aflopen van de rentevaste periode of verkoop van het onderpand. Deze voorwaarden zijn vaak bij "voordeel" of "instap" of "bespaar" hypotheken wat strikter dan bij de reguliere hypotheekvormen.
Nee ze kunnen het niet verplichten, maar door je een boete te laten betalen als je je hypotheek aflost, behalve als je weer een hypotheek bij hun neemt bereiken ze hetzelfde.

Ik zeg verder ook nergens dat de postbank slechte hypotheken verkoopt, maar het is wel iets om op te letten.

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.