Bijna 2,5 jaar geleden ben ik hier enorm geholpen met het kopen van mijn eerste huisje. Het was een woning die vlak voor een executieveiling te koop werd aangeboden.
Situatie nu:
Woning gekocht oktober 2013 voor €147.500,- woning helemaal gestript en opgeknapt van binnen. In de zomer van 2015 tot nu ben ik bezig geweest met een nieuwe voortuin, achtertuin en een mooie overkapping met schuurtje aan te leggen. Heb recent nog zonnepanelen geïnstalleerd.
Al met al een heel mooi huisje die op de badkamer na helemaal af is.
Mijn vriendin is nu net een jaar gastouder in onze woning, dit draait heel goed. De boekhouder is nu bezig met de cijfers, dus echt concrete cijfers heb ik nog niet.
Het huis staat op mijn naam en ik betaal de hypotheek, alles wat mijn vriendin verdient is extra (op een paar vaste lasten na die zijn voor de helft voor haar rekening neemt.
Situatie mogelijk in de toekomst:
Mijn oudoom heeft al 4 jaar een vrijstaande woning te koop. Dit huisje spreekt ons erg aan omdat het huis uit 2 delen bestaat. Het achterste deel is bijvoorbeeld te gebruiken als gastouder zodat dit gescheiden is van het woondeel en ik niet elke avond een hele berg speelgoed hoef op te ruimen. Ook de tuin om de woning is erg mooi.
Mijn oudoom wil het huis per opbod gaan verkopen, maar verkoopt het liefst aan een bekende van hem. Vraagprijs is €249.000,- maar mochten mijn broertje of ik nu echt geïnteresseerd zijn dan wilde hij eventueel wel gaan zaken naar €225.000,-
Foto's:
Het huis van mijn buren staat op dit moment te koop voor €217.500,-. Ik heb een identiek gelijke woning, we zijn er 2 maand na elkaar komen wonen en beide gaan klussen. Een ander gelijke woning is afgelopen zomer voor €222.000,- weggegaan. Ik schat dat mijn woning €210.000,- oplevert omdat het misschien wat tegen gaat werken dat het een woning was die voor een lage prijs is aangekocht. De huizen hier in de straat worden in een tijd van 1 - 4 maanden verkocht op dit moment.
Nu zit ik met een aantal vragen:
- mijn vriendin is zelfstandige, ik kan zelf de hypotheek voor deze woning niet in mijn eentje opbrengen. Zij zal dus mee moeten in de hypotheek. In hoeverre is dit als zelfstandige te realiseren wanneer je 1 jaar bestaat? Even los van de nieuwe gezinnen die ze moet zoeken.
- er zal verbouwd moeten worden, deze zijn geschat op €50.000,- - €85.000,- afhankelijk van hoe gek je het wil maken. Hiervoor moet ik neem ik aan een bouwdepot afsluiten?
- het achterste deel van de woning is ideaal geschikt om haar gastouder in te hebben, in hoeverre heeft dit nog voordelen ten opzichte van de belasting?
Het is een aardig ambitieus plan maar voordat ik in gesprek ga met mijn hypotheekadviseur, wil ik eerst zelf een beetje huiswerk doen om voorbereid te zijn.