Toon posts:

Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 642.010 views

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
http://www.degoedkoopstenotaris.nl/

zoiets?
Zijn ook anderen.
Zelf goedkoopste gepakt voor zeer standaard samenlevingscontract, was uur rijden maar scheelde 350 euro.

• exCite1
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 30-04 10:53
frankpaul1 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 16:23:
[...]

230k aan 2,80% voor 25 jaar vast. Waar is dit te doen?
AXA
Belfius ging tot 2,82
Fintro tot 2,96

Ook op SSV hebben we 5% gekregen bij AXA.

Mijn Inventaris

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 04-12 20:08
Basekid schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 18:58:
Hoe staan jullie tegenover een appartement kopen? Vaak zijn die een stukje goedkoper, maar dan betaal je wel zo rond de 150 per maand aan VVE natuurlijk
Groot aandachtspunt:
- groot complex: veel appartementen, kosten zijn goed te verdelen en er is groot in te kopen
- klein complex: 3 a 4 appartementen in vaak oude panden: als er echt iets serieus is, is vaak de pot te klein en ben je allemaal de sjaak.

Ik woon nu in een 3 laags complex van 50+ appartementen (klinkt massaal, is het niet, is leuk) en betaal 97 euro. De hallen worden schoongemaakt, er hangen camera's in de parkeergarage (met electrische deur) en er is net groot onderhoud geweest, alle houten delen en kozijnen zijn geverfd, zie ik mezelf niet doen want dat is op de 1e en 2e verdieping bij mezelf (maisonnette) welke ook nog hoger liggen dan normaal door de parkeergarage en ik ben geen held op een ladder...
Ik vind het dubbel en dwars waard, allemaal dingen waar ik me niet mee bezig wil houden :)

Pssst Tesla kopen?

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 21:17
Afgelopen dinsdag hebben we van de makelaar te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd. Hoe lang gaat het ongeveer duren eer wij het voorlopig koopcontract zullen ontvangen? Beginnen nu toch wel een beetje 'zenuwachtig' te worden en willen de verkopende makelaar niet weer lastig vallen :)

• frankwopereis
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 27-11 00:39

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Sinds gister avond officieel eigenaar van 280 m2 knie-hoog onkruid :)
Nu nog een huis :o

MacBook Pro, iPad Air2, Samsung A40, Sonos, Bierliefhebber, nieuwbouw, hardlopen, voetbal, fitness, informatieanalist in ziekenhuis

• Euro88
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14:03
Vaevictis_ schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:25:
[...]

Voor de banken maakt het allemaal niets uit, die geven toch niet om hun klanten. Wel misdadige business model. Gratis geld van de ECB en dan tegen hoge tarieven uitlenen en de klant hiermee in de schulden helpen.
Vreemde en ook onjuiste conclusie. De bank geeft juist wel om haar klant: Op basis van feiten zorgen ze ervoor dat je geen onverantwoord financiel risico aangaat. Ze zorgen ervoor dat de klant zich juist niet in de schulden steekt. Een goed advies waaraan de bank dus niets verdient. En dat noem jij een misdadig businessmodel? Get real.

Tevens vind ik het vreemd dat je bouwplannen hebt zelfs al een kavel hebt gekocht zonder dat je over de financiering hebt nagedacht of geregeld. Normaliter start een bouwproject pas als het financiële plaatje rond is.

• Ferio
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 02-12 16:51
Hann1BaL schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 13:54:
[...]

NU ja, Waar je rekening mee moet houden en dat is erg moeilijk:
Hoe is je bestedingspatroon over 10 jaar?
Je kunt nu wel met je partner allebei fulltime werken.
Wat ga je doen als er kinderen komen? Minder werken (meestal toch wel.) of veel betalen aan kinderopvang.
Wil je misschien minder gaan werken omdat je je wilt richten op hobby X, Y, Z.

Er is meer dan alleen maar: wat kun je nu betalen. Ga je voor een annuitaire hypotheek en kun je dan omgaan met de netto lasten die langzaam omhoog gaan, of ga je voor lineaire betaling omdat je verwacht de eerste 5 jaar juist meer te besteden hebt. Als je ouder wordt ga je vaak meer afdragen voor je pensioen. Misschien worden kinderen ouder en wil je ze ondersteunen tijdens hun studie.

Vaak heb je, zeker als het je eerste huis is en jong bent eigenlijk geen antwoord op al deze vragen, maar je moet ze wel even de revue laten passeren. Toekomstplannen zijn misschien wel belangrijker dan huidige situatie.

Ik zeg hiermee dus niet dat dit voor jou ook geldt. Daar kan een bank misschien juist goed adviseren. Wil je je gaan oriënteren op de woningmarkt, ga altijd even een gratis oriënterend gesprek aan zodat je in ieder geval een idee hebt wat mogelijk is en wat de toekomstige gevolgen zijn.
Wat hier word gezegd. Ik zou zo ie zo nooit maximaal gaan lenen met 2 personen.

Wij hebben ook maximaal geleend, maar dan voor 1 persoon, dus alles wat mijn vrouw straks gaat verdienen na haar master accountant alleen maar extra, waarvan ook een groot deel gelijk naar de hypotheek gaat, want we willen er zo snel mogelijk vanaf.

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 17:56
wwwhizz schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 20:07:
Laat ik hier ook eens reageren. Mijn situatie:
Ik ben voorzichtig op zoek naar een huis. Woon nu samen met 'dinnetje in een sociale huurwoning (scheefwonen, had een mazzeltje) in Groningen, en heb daar ook een vaste baan. Nu willen we graag van een appartement naar een eensgezinswoning. Eisen:
  • Max een half uur van Groningen met auto
  • Grotere woonplaatsen (we kijken rond in gemeente Groningen, Zuidhorn, Leek (<- ouders), Noordenveld (Roden), Assen (<- schoonouders), Haren, ... Voorheen ook in Hoogezand, maar ik heb het volgende punt besloten.
  • Niet in het aardbevingsgebied; ik heb geen zin in al die ellende.
  • Ik kijk nu naar huizen tot 175k
Qua huis zoeken we: (al zijn het geen keiharde eisen)
  • Rechte muren op de eerste verdieping
  • Niet te veel klussen; wil best een wc (laten?) vervangen; maar niet én de keuken én de douche én ...
  • Grote keuken
  • Pré: vaste trap naar zolder
  • Pré: huis van na 1990
  • Pré: hoekhuis
Inmiddels 9 huizen bezichtigd om een beter beeld te krijgen van wat we zoeken. Ook ben ik vandaag langs Woonpark Diepstroeten geweest om wat meer informatie te krijgen over nieuwbouw, al denk ik dat dat voor 175k niet mogelijk is (iig niet dáár). Wel interessante materie.

Wel een enorm nieuwe wereld, met bakken informatie (van verschillende kwaliteit :+ ). Ik vind het iig leuk om rond te kijken en een beeld te vormen. De links in de TS zijn handig!

Ik zal dit topic eens (deels) doorlezen om wijzer te worden :*)

Vraagje wat ik nu nog heb: zo'n SVn starterslening, dat is toch alleen maar interessant als je meer dan je maximale hypotheek wilt lenen? Anders is het toch alleen maar duurder?
de startersleningen zijn in principe bedoeld voor overcreditering van starters, maar soms kan je hem ook gebruiken als je met je gewone hypotheek niet aan de max zit. Dat levert je dan wellicht een klein voordeeltje op.

SW-0040-8191-9064

• Diablow
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 09:39
wwwhizz schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 20:07:

Vraagje wat ik nu nog heb: zo'n SVn starterslening, dat is toch alleen maar interessant als je meer dan je maximale hypotheek wilt lenen? Anders is het toch alleen maar duurder?
Ik heb bij het zoeken naar informatie over een starterslening verschillende dingen gelezen/gevonden, en uiteindelijk heeft de aankoopmakelaar het goed uitgelegd. Een starterslening kun je gebruiken om het gat tussen wat je op grond van je inkomen aan hypotheek kan krijgen aan te vullen tot maximaal (bij mij toen maar misschien inmiddels lager) 103% van de aankoopsom/taxatiewaarde (de laagste van de twee). Het is dus vooral handig voor starters voor net iets meer ruimte. Je zult waarschijnlijk nog steeds minstens een paar duizend eigen geld nodig hebben, maar als je nu scheef woont dan moet dat wel lukken. Verder heb je een extra akte nodig en heb dus ook meer notariskosten. Zolang je met je inkomen de hypotheek die je wilt kan krijgen is het dus niet verstandig.

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17:16
Woensdag nog een bezichtiging gepland samen met een kennis
Hij is net klaar met zijn huis (opknap huis), hoewel, kan beter zeggen, wij zijn net klaar met dat huis :P

Beide gaan we dan wat meer kijken naar de technische staat

Als ik dan nog steeds enthousiast ben kunnen we verder gaan

• FabianGTI
Nieuwste huisbezitter, dat was dan van korte duur :P

Ik heb zojuist ook onder voorbehoud een huis gekocht

• JBplap
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19:15

JBplap

Powered by:

wwwhizz schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:28:
Ik heb weer een erg leuk huis gezien, stel ik wil daar op gaan bieden, hoe gaat dat in zijn werk?
En wat is redelijk om te bieden? Kun je bijvoorbeeld op de vraagprijs van 165k aan komen zetten met een bod van 145k? Wat is een redelijke eindprijs om op uit te komen gegeven zo’n vraagprijs (ik hoop zelf dan op zo’n 155k)?
Moet ik daarvoor al een gesprek met de bank/hypotheekadviseur hebben gehad?
Wat redelijk is voor het huis heeft weinig te maken met de vraagprijs...
Je moet weten wat je voor het huis wilt betalen.

Want standaard 10 of 20 onder vraagprijs of iets dergelijks slaat nergens op.

Anders mag je mijn huis wel kopen met maarliefst 90% korting op de vraagprijs als je dat een goed gevoel geeft, ik kan er morgen nog uit zijn ;)
(Mijn vraagprijs is 10 miljoen euro ;) )

Overigens als je zulke basale vragen hebt lijkt het me wel nuttig om idd eens met een adviseur te sparren.

[Voor 5% gewijzigd door JBplap op 24-09-2015 15:38]

• FabianGTI
Ik heb weer een erg leuk huis gezien, stel ik wil daar op gaan bieden, hoe gaat dat in zijn werk?
En wat is redelijk om te bieden? Kun je bijvoorbeeld op de vraagprijs van 165k aan komen zetten met een bod van 145k? Wat is een redelijke eindprijs om op uit te komen gegeven zo’n vraagprijs (ik hoop zelf dan op zo’n 155k)?
Gewoon aan de hand van je bezichtiging je bod bepalen, je moet voor jezelf een mooie prijs maken (in dit geval 155k)

Bij een huis wat werk heeft kan je makkelijker een laag bod uitbrengen, omdat je dan als argument kan gebruiken dat het huis achterstallig onderhoud heeft

145k is heel normaal hoor, soms even de stoute schoenen aantrekken om een bod uit te brengen >:)

Ik heb ervoor gekozen om eerst een gesprek met de adviseur aan te gaan, zodat ik ongeveer wist wat ik te besteden had
Mijn bod wat de verkoper had geaccepteerd is voor mij ook meteen de max* hypotheek

*Max, lees als in, veilige hypotheek die goed te betalen is, daarnaast heb ik de hypotheek op mijn vaste baan, heb nog een tweede baan die als extraatje is zegmaar

• Arrne
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15:00
Inderdaad, ik zie het. I stand corrected. :)

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 19:39
Om te beginnen moet je eens op het internet gaan zoeken. Heel het internet staat vol met stappenplannen rondom de koop van een huis. Ook dit topic staat vol met tips, dus begin 30 pagina's terug en ga een avondje lezen.
tip 1: Je kan bieden wat je wil op een huis. Je zit nergens aan vast. Pas als je het koopcontact getekend heb en de 3 werkdagen bedenktijd voorbij is, zit je aan het huis vast. Tenzij je ontbindende voorwaarde heb opgenomen, dan kan je onder bepaalde voorwaarde nog onder de koop uit.
Dit betekend ook trouwens dat een koper/makelaar met meerdere mensen mag onderhandelen. Niet netjes, maar gebeurd wel!
Tip 2: Op independer.nl kan je mooi een overzicht vinden van alle actuele hypo-rentes
Tip 3: Op de site van de NHG kan je precies uitrekenen wat je kan lenen. Vul dan de rente (10J) in die je bij independer heb gevonden.

In het algemeen; waarom gaan mensen al over bieden beginnen als ze helemaal nog niks hebben uitgezocht. Ik begrijp het niet. Als mensen een auto willen kopen of een ander goedkoper product wordt er soms meer uitzoekwerk gedaan, maar bij een huis van een paar ton, ho maar. 8)7

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 11-11 15:16
Ik heb er ook geen moeite mee dat het bestaat . Het is gewoon een ander deel vd markt / ander type klant waar wij niet voor kiezen. Dat heeft met een instelling te maken en niet zo zeer met mijn brood verdienste ;)

Wel zet ik mijn vraagtekens bij de toetsing. Toen het net op de markt uitkwam heb ik hem ook gemaakt en echt dingen ingevuld die compleet niet klopten. ik kwam toen wel door de toets. Heb nu een paar vragen gezien en het ziet er wel beter uit.

Of iemand kiest voor een adviseur of niet is vanzelfsprekend zijn goed recht. Heb echter niet de illusie dat je met een beetje googlen en een toets maken precies weet hoe dingen werken want dat is echt niet zo. Ook als het heel simpel lijkt zoals de case hier genoemd kan er (herhaling allert....) vooral bij samenwoners op het gebied van overlijden zaken spelen die niet uitgelicht worden en die vaak door een notaris ook niet benoemd worden.

[Voor 4% gewijzigd door Ray op 02-10-2015 12:42]

• ph4ge
celshof schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 10:15:
[...]
Maar het is niet alsof alle NHG hypotheken hulp nodig hebben. En het lijkt helemaal niet zo slecht te gaan met het fonds, als de buffer groeit.

https://www.nhg.nl/over-n...ers-3e-kwartaal-2015.html
Tja, als je gewoon de regels aanpast voor bestaande gevallen, de inleg enorm verhoogt en de markt trekt aan dan hoeft de overheid niet bij te springen. ;) Dat verandert niets aan het feit dat de overheid wel garant staat. Garanties waren niet nodig geweest als er geen risico was en de garanties kosten per definitie geld.

Hoe dan ook is het een beetje off topic. On topic: als koper moet je NHG nemen als het kan omdat je dan goedkoper uit bent en je er verder niets meer van voorstellen.

SW-0040-8191-9064

• Klaassie
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 05-12 22:58
Volgens mij was de NHG altijd al bedoeld als bescherming voor de banken, met als doel om banken makkelijker geld te laten lenen voor een lage rente, zodat meer mensen een huis kunnen kopen.
(Het uiteindelijke effect is dat door de hogere vraag de prijzen weer opgestuwd worden; huizen weer minder bereikbaar maar wel weer meer kapitaal in de woningmarkt gepompt)

Als consument betaal je gewoon een verzekeringspremie (NHG-premie) om het risico van de banken af te kopen, wat je terug ziet in een lagere rente.

• Trackerfire
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19:31
Basekid schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 21:28:
Ah shit, ontdek net dat gereedschap en laminaat niet onder bouwdepot vallen. Wel te verwachten maar toch irritant. Kost toch zo makkelijk 1500 euro uit eigen zak.
Bij ons zit er keurig voor € 1.000 aan laminaat in ons depot ;) en inmiddels ook netjes uitbetaald :D

Expecting Q4 E-Tron Sportback 50 S-Competition Quattro Mythos Zwart

• PLAE
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:43
Als je al geld moet/wilt lenen voor je laminaat zou ik mezelf nog eens serieus achter de oren krabben of je wel een huis zou moeten kopen.

• Baldertt
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 05-12 20:19
:| seriously?

wij zitten inmiddels op een budget van 15K voor het opfrissen van ons nieuwe huis en dan hebben we nog helemaal niks bijzonders gedaan (edit: wat ik bedoel te zeggen dat dit kosten zijn die je niet uit een bouwdepot zou kunnen halen).

[Voor 24% gewijzigd door Baldertt op 17-10-2015 10:29]

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Nu online
Gewoon ff een opmerking tussendoor aan de kandidaat-kopers: Ik maak de afgelopen twee maanden enorm veel kopers mee die zich gek laten maken door verkoopmakelaars. Elke week kom ik wel een taxatie of aankoopdossier tegen waar de koopsom of hoger word geboden en ik als taxateur of aankoopmakelaar daar behoorlijk onder zit in marktwaarde. Die dossiers gaan niet door. Bespaar jezelf dus de frustratie: als een object zo populair is dat je (volgens de verkoopmakelaar) in een biedstrijd beland, sla het lekker over. Overweeg je een koopsom iets onder de vraagprijs, exact de vraagprijs of een stuk hoger, laat het dan even taxeren of neem desnoods een aankoopmakelaar.

PSN: Kjujay

• Epsilon
  • Laatst online: 16:02

Epsilon

Zet in je agenda dat je over 5 weken nog eens kijkt of je nog interesse hebt en dan een mailtje stuurt om dit kenbaar te maken aan de makelaar. Vraag aan de makelaar of het voorbehoud nog staat. Uit ervaring weet ik ondertussen dat dit wel eens gunstig kan uitpakken: Zo kreeg ik een belletje een week na de mail met de mededeling dat de verkoop niet door is gegaan en de woning dus weer beschikbaar is.

Op dat moment zitten de verkopers in een moeilijke positie als ze bijvoorbeeld een optie hebben op een nieuwbouwhuis of een andere koop hebben gesloten. Hier kun jeje voordeel mee doen: waarschijnlijk willen ze er snel van af.

• Greencap
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 06-10 13:01
Wat een hoop verkeerde informatie hier over BKR...

Ter verduidelijking:

1. De hypotheekverstrekker doet inderdaad bij de offerte al een snelle toets bij je BKR. Dit is juist fijn want dat voorkomt dat je diep in het traject opeens nog steeds een afwijzing krijgt, omdat je bijvoorbeeld rood mag staan. Wees dus vooral blij dat NN dit al voor je gedaan heeft.

2. Een BKR registratie betekent absoluut niet dat je hypotheek geweigerd wordt. Een BKR registratie heeft wel invloed op je maximale leencapaciteit. Een snelle vuistregel is dat je leencapaciteit ongeveer 5x de waarde van de lening minder is. Indien je dus rood mag staan voor 500 euro is je maximale hypotheek dus ongeveer 2500 minder. Of die 500 euro nu veel of weinig is t.o.v. de totale lening maakt geen drol uit.

3. Een BKR codering betekent vaak wel dat je hypotheek geweigerd wordt. Een codering krijg je bij betalingsachterstanden en daar is hier dus geen sprake van.

4. Je kan zelf een BKR overzicht opvragen en exact zien wat er in staat en wat de hypotheekverstrekker ziet. Kosten hier van zijn een paar euro.

Als je leencapaciteit 250000 euro is en je vraagt een hypotheek aan van 200000 euro dan is het geen enkel probleem om 500 euro rood te mogen staan. Het gaat hier schijnbaar om iemand die echt op de max van zijn inkomen zit en wel zo maximaal dat zelfs 500 euro rood staan al te veel is. Dan kan je je wellicht beter afvragen of een onsje minder misschien niet verstandiger is ;)

EDIT: Nog even over de suggestie om rood te staan op te zeggen en later weer aan te vragen: dit kan inderdaad, maar let wel op dat je dit pas doet nadat de hypotheek gepasseerd is. Ze zullen het namelijk opnieuw toetsen bij het passeren en gaan het weigeren indien je dan al weer rood mag staan. Tevens bestaat de kans dat je later niet meer rood mag staan, omdat ze voor die aanvraag je inkomen ook gaan toetsen en je dan een hogere hypotheek hebt (en derhalve eigenlijk niet meer rood zou mogen staan). Bij elke lening die je aangaat wordt je inkomen en je lasten getoetst.

[Voor 16% gewijzigd door Greencap op 20-11-2015 12:55]

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
T-MOB schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 16:47:
[...]

Waarschijnlijk sta je helemaal in je recht. Maar wat is er op tegen om de makelaar gewoon te betalen voor zijn tijd? Jij bent degene die zich heeft bedacht, daar kan de makelaar verder weinig aan doen. Als je verder tevreden bent over zijn diensten dan zou ik de makelaar gewoon vertellen dat ik niet met hem verder wil en hem vragen om een rekening te sturen. Je hebt best kans dat hij het er gewoon bij laat, maar dan ga je in elk geval netjes uit elkaar.

Verder snap ik niet waarom je een aankoopmakelaar in de arm neemt, maar hem niet meeneemt naar een bezichtiging. Dat is toch juist waar expertise een meerwaarde kan bieden?
Helemaal mee eens dit.
Trouwens wel "onhandig" van de makelaar om niet vooraf inzicht in zijn prijzen te geven.
En nog onhandiger kwa eigen aansprakelijkheid te bieden op een huis die hij niet zelf gezien heeft.

• Kju
  • Nu online
JimmyDeBoer2 schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:31:
Dank Valorian, Tot nu toe is mijn aankoopmakelaar niet mee geweest bij de bezichtigingen. Hij heeft alleen de onderhandelingen gedaan. Ik heb later deze week nog een bezichtiging gepland. Ik overweeg om het hem te laten weten dat ik na deze woning voorlopig ga stoppen met zoeken. Als deze woning het wordt en de koop is geslaagd, dan krijgt hij het afgesproken bedrag, als het niet lukt (woning niet interessant voor ons of geen overeenstemming met verkoper) dan lijkt me dat ik hem niets verschuldigd ben (no-cure, no-pay)
Iedere deugdelijke register- makelaar/taxateur zal pas na schriftelijke opdracht en overhandiging van de consumentenvoorwaarden de woning eerst op moeten nemen, marktonderzoek moeten doen, waarderen en aan andere dossiervereisten moeten voldoen voordat hij gaat bieden. Hij moet die woning persoonlijk hebben gezien. Dit staat min of meer omschreven in de consumentenvoorwaarden van zijn branche-organisatie, het register waar hij is aangesloten en in de beroeps- en gedragscode die hij heeft ondertekend. Als hij zich hier niet aan heeft gehouden ben ik, ondanks dat hij wat werk voor je heeft verricht, geneigd om te zeggen "dit kan geen goede makelaar zijn en je bent hem niks verschuldigd".

Is het niet gewoon zoals wel vaker voorkomt een hypotheekadviseur die bemiddelt bij de aankoop om de hypotheek te kunnen doen?

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
Hoppa, net een telefoontje van de adviseur alles is rond en de stukken liggen bij/zijn onderweg naar de notaris. Begin volgend jaar mijn eerste eigen woning *O*

Deze week gelijk de meubels bestellen en nog een afspraak maken met de verkopende partij om wat dingen op te meten. :)

• maikel_rox
  • Laatst online: 23-11 08:21
Per verstrekker verschillend. Wij zijn er gister toevallig ook mee bezig geweest met onze adviseur. Die had het over een dag of drie in ons geval.

Aankomende zaterdag gaan we het voorlopig koop-contract tekenen. Vervolgens maandag met onze adviseur de offerte nog een keer doorspreken en de resterende stukken aanleveren. Hopen dat het allemaal een beetje vlotjes en vlekkeloos verloopt.. Toch allemaal maar afwachten in spanning..

• Pauperesk
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21:14
carpebios schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 19:57:
Weten jullie hoe lang het duurt voor het opvragen van een offerte. Begin vorige week heef onze hypotheekadviseur een offerte opgevraagd bij de bank. Duurt dit altijd zo lang?
Wij hadden 's avonds ons adviesgesprek en de volgende ochtend de offerte. Na het tekenen na 4 werkdagen de goedkeuring. Met hierbij de opmerking dag ze moesten wachten op de ORV. Anders was het nog sneller gegaan. Kanttekening hierbij is dat het direct bij de Rabo was, ruim onder onze max en met inbreng van eigen geld. Het verbaasde mij persoonlijk hoe snel en makkelijk het ging.

• Tony
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 06:31
Ik dus woensdag een schandalig laag bod gedaan om de onderhandelingen te beginnen. Daar is niet op gereageerd en dat snap ik ook wel. Ik geef ze tot maandag de tijd en anders doe ik dinsdag een uiterst bod wat in mijn ogen heel reeel is in deze tijd. Met een ultimatum tot vrijdag.. Daarna ga ik verder kijken. Is dit slim om te doen ?

:)

• TLer
  • Registratie: mei 2004
Gevoel!?

Als de vraag prijs een nette is, dan ga je daar niet ver onder schieten. Uiteraard biedt je wel, maar wel met de gedachte om uiteindelijk tot een overeenkomst te komen, toch?

Stel, een huis staat te koop voor 225.000 wat na enig markt onderzoek een nette prijs is. Als je dan 200.000 euro biedt dan zou ik dat ook negeren. Is net zoals op marktplaats, onzin biedingen worden genegeerd. Als je vervolgens terug komt met een bod van zeg 217.500 maak je jezelf nog eens extra belachelijk. Zeker als je daaraan een ultimatum tot vrijdag verbindt. Ik zou het dan tot vrijdag spannend laten om aan het einde van de middag tegen bod doen van 223.000. Niet als take-it or leave it, maar als poging een normale onderhandeling te starten met als doel om op 220.000 uit te komen. Ik wil immers nog steeds verkopen, maar niet tegen elk bod en niet aan iedereen.

[Voor 98% gewijzigd door TLer op 12-12-2015 21:31]

• ZenTex
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 09:25

ZenTex

Doet maar wat.

TLer schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 21:22:
Gevoel!?

Als de vraag prijs een nette is, dan ga je daar niet ver onder schieten. Uiteraard biedt je wel, maar wel met de gedachte om uiteindelijk tot een overeenkomst te komen, toch?

Stel, een huis staat te koop voor 225.000 wat na enig markt onderzoek een nette prijs is. Als je dan 200.000 euro biedt dan zou ik dat ook negeren. Is net zoals op marktplaats, onzin biedingen worden genegeerd.
Hoezo is het genoemde voorbeeld schandalig laag? Nog geen 10 procent verschil, als 1e bod niet extreem laag vind ik.

Zelf heb ik 20 procent onder de vraagprijs geboden en ben uitgekomen op 14 procent onder de vraagprijs. Wel in crisistijd, dat wel.

Maar wat "schandalig laag" is beoordeelt uiteindelijk de verkoper, dus dat verschilt van persoon tot persoon. Zelf ben ik van mening dat het gewoon zakendoen Is, maar je hebt natuurlijk niet te maken met zakenlieden en iedereen vind zijn huis natuurlijk speciaal, maar dan Is er hopelijk wel een verkoop makelaar die de verkopers kan adviseren.

Uiteindelijk is het een gevalletje niet geschoten altijd mis met als enig risico dat de verkoper niet reageert, maar kopers die bieden op hun droomhuis zullen doorgaans hoger inschieten.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
technoaddict schreef op zondag 13 december 2015 @ 17:19:
Hoi allemaal,
We hebben hier wat discussie over de maandelijkse kosten bij het kopen van een woning.
Stel we kopen een huis van 350.000. 50k wordt als familiebank gebruikt. De rente die wij daarop betalen krijgen we terug. Moet je die 50k ook meenemen in de aflossing van de hypotheek? Of blijft die er buiten en mogen we die aflossen wanneer we willen?
Wat zijn ongeveer de maandelijkse kosten op dit moment? Op een site waar je het kan berekenen heb ik als hypotheek 300.000 gedaan. De rekensom komt uiteindelijk uit op 750 rente en zo'n 550 aflossing. Na aftrek is die 550 zo'n 300 geworden dus zijn de maandlasten van de hypotheek 1050 euro. Is dit realistisch? Ik heb een hypotheek met 3% rente gekozen.
Hypotheek: 3 ton
WOZ: 3,5 ton
Belasting: 42%
Rente: 2,5%
Kom je op het volgende uit bij annuitair: 625 rente en 560 aflossing in eerste maand. Na HRA, rekening houdend met eigenwoningforfait (0,75%) kom je op netto 1000 uit. Je netto kosten stijgen vervolgens met ongeveer € 0,50 per maand omdat je elke maand iets minder rente betaald. Totale netto-kosten na 30 jaar: € 400.000 (bij gelijkblijvende rente).
Bij lineair: 625 rente en 833 aflossing in eerste maand. Na HRA, en eigenwoningforfait kom je op netto € 1.300 uit. Je netto lasten dalen vervolgens met €1,- per maand. Totale netto-kosten na 30 jaar: € 393.750.

Houd er rekening mee dat die 50k lening bij familie wel schuld is, dit kan van invloed zijn bij het verkrijgen van een hypotheek! En als je daar wat op moet aflossen dan stijgen je maandlasten dus weer (bij aflossen in 30 jaar is dat € 83,- per maand aan aflossing). Wat een familiebank verder is en wat jullie daarin (op) afspreken weet jij waarschijnlijk beter.

Netto lasten zijn overigens hoger: je hebt ook nog je ORV, opstal, inboedel, WOZ en eventuele andere kosten. En natuurlijk nog G/W/L, mediakosten, onderhoud.... Afhankelijk wat voor soort huis van 3,5 ton je koopt, je verzekeringen etc lopen die (netto)kosten uiteen van € 300 p.m. (bij extreem goed geïsoleerd en onderhouden) tot € 800 (niet zo goed geïsoleerd en onderhouden).

Houd ook in je achterhoofd dat de HRA wordt afgebouwd. Het verschil tussen lineair en annuitair kan daardoor oplopen. Ik houd altijd aan: geen rekening houden met HRA, dat wat je aan HRA terugkrijgt kan je investeren in je huis / extra aflossen / wat dan ook.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:17:
[...]

Misschien een gekke vraag, maar waar kun je een hypotheek van 3 ton afsluiten als je 42% belasting betaalt? Of moet je hier met 52% gaan rekenen omdat het anders nooit past?
2 inkomens? Mijn netto hypotheeklast ligt met bijna €975 ongeveer gelijk terwijl ik 'maar' 2 ton hypotheek heb (lineair, 3,15% rente). Daarnaast doe ik ook nog aan extra aflossen waardoor mijn uiteindelijke netto hypotheeklast rond de € 1225 zit. En ik zit nog in de 1e 42% schijf (misschien net 2e 42% schijf dit jaar?). Met 52% wordt je HRA alleen maar hoger en zou zijn netto hypotheeklast rond de € 950 uitkomen.

Lang leve de middelen om de rijken rijk te houden ;-)

• console
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:28
Afgelopen week een huis wezen bezichtigen, 2 onder 1 kap (1,5 jaar te koop). Deze woning zou qua woonoppervlak 90m2 moeten zijn. Beneden was 'redelijk', alleen boven was het wel erg krap. Dus maar eens zelf gemeten vanuit de plattegrond die op funda staat (deze is correct). Blijkt het totale woonoppervlak maar ineens 64m2 te zijn!

Ik heb de verkoopmakelaar hierop aangesproken en die schrok hiervan (zij was niet diegene die het huis heeft aangenomen voor verkoop). Ze ging dit aanpassen en zou de desbetreffende makelaar hier op aanspreken.

M.a.w. let goed op bij het kopen van een huis op de vierkante meters!

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 04-12 10:55

Milmoor

Footsteps and pictures.

trombom schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 21:20:
[...]

Edit: Ik heb helemaal geen zin om hier uitgebreid op in te gaan. Dat jij het niet eens bent met de ruimte die de regelgeving hier in Nederland biedt, so be it.

Er zijn diverse mogelijkheden om de hypotheek rond te breien, wij zijn op zoek naar de voordeligste situatie voor ons en de schenking van onze ouders. De Nederlandse wet-/regelgeving biedt verschillende mogelijkheden en we hebben niet voor niets een adviseur ingeschakeld. Ik was gewoon benieuwd hoe het kasrondje dan werkte, maar dit zal ik zeker terug koppelen komende week voor diegene die het interessant vinden.
Ik ben zeer benieuwd wat de adviseur zegt. Volgens mij werkt het zoals Ray zegt: een lening van je ouders is een lening. Dat je hem effectief niet in je maandlasten voelt wegens de terugschenking van de rente is wat anders. Ik kan mij voorstellen dat niet elke bank dit correct uitvraagt, dat deden ze ook niet met studieschulden.

De term kasrondje is voor mij trouwens nieuw, het effect niet:
"Kasrondje 2015
Een kasrondje is volgens het woordenboek een aantal transacties waarbij geld wordt rondgepompt, hoewel het doel daarvan niet direct zichtbaar is. Meestal heeft het fiscale redenen. Dat is de reden dat het lenen en weer schenken ook wel kasrondje wordt genoemd. Een kasrondje om een huis te kopen bijvoorbeeld. Door dit kasrondje houdt u inkomsten over de lening en heeft uw zoon of dochter hypotheekrenteaftrek."

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Chakotay
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 20:58

Chakotay

Lick here to continue

Tegenbod gehad, officieel in onderhandeling nu dus :) Het is een NVM-verkoopmakelaar, kans dat er alsnog 'concurrentie' komt nu is heel klein lijkt me?

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• Kurkentrekker
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:03
jongetje schreef op maandag 21 december 2015 @ 16:31:
[...]

Niet zo netjes, maar geld is geld... Zolang ze geen bedrag hebben genoemd mag dat idd:
https://www.zelfverkopen....eerdere-partijen-mag-dat/
Daar hebben ze het over 'richtlijnen'. En dat zijn dan weer de richtlijnen van de NVM, waar die club ook lid van is. Wettelijk gezien is er niemand die je tegenhoudt als je met meerdere partijen onderhandelt.
Ph046ph schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:15:
Ik heb interesse in een huis. Er is een aanbouw keuken (zeer luxe, heeft denk ik wel € 20.000 gekost) met ingebouwde apparatuur. Maar de verkopers hebben op de lijst "roerende zaken" aangegeven dat ze de koelkast (inbouw) willen meenemen.
Dit heb ik nog nooit gehoord, maar ik vraag me nu ook af of zoiets wel kan?

Ik dacht dat zo'n keuken vast zit aan woning en dat je niks kunt meenemen als koper zijnde. Maar kun je als koper een of meerdere van de volgende inbouwapparatuur (koelkast, kookplaat, vaatwasmachine, magnetron/oven) meenemen?
Als ze het van te voren aangeven, dan mogen ze volgens mij zelf de hele bovenverdieping meenemen :) Het gaat er om dat de 'nagelvaste' zaken, moeten blijven. Tenzij daar iets over is afgesproken. Inbouwapparatuur valt daar dus ook onder, en men maakt nu expliciet een afspraak van tevoren. Jij weet dat dat ding mee gaat. Als je er echt zo verliefd op bent, dan vraag je toch het typenummer en bestel je zelf direct een nieuwe?

[Voor 52% gewijzigd door Kurkentrekker op 21-12-2015 20:19]

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Ph046ph schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:15:
Ik heb interesse in een huis. Er is een aanbouw keuken (zeer luxe, heeft denk ik wel € 20.000 gekost) met ingebouwde apparatuur. Maar de verkopers hebben op de lijst "roerende zaken" aangegeven dat ze de koelkast (inbouw) willen meenemen.
Dit heb ik nog nooit gehoord, maar ik vraag me nu ook af of zoiets wel kan?

Ik dacht dat zo'n keuken vast zit aan woning en dat je niks kunt meenemen als koper zijnde. Maar kun je als koper een of meerdere van de volgende inbouwapparatuur (koelkast, kookplaat, vaatwasmachine, magnetron/oven) meenemen?
Ik zou niet weten waarom dat niet kan. Gebruikelijk is het niet idd, maar als het vooraf helder is aangegeven dan is het volgens mij prima mogelijk. Ik zou het iig zeker gebruiken om in de onderhandelingen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• MrAcid
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
Ik zou echt iedere starter met een redelijk eenvoudige situatie (vaste baan, één of twee inkomens, eerste huis) aanraden om voor een online aanbieder te gaan waarbij je voor minder dan €1000 klaar bent.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:35
mkmi schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:39:
Je kan eventueel bij de kadaster een woningrapport opvragen (kost +/- 25 euro), daarin staat voor hoeveel vergelijkbare huizen afgelopen periode zijn verkocht.
http://www.kadaster.nl/we...minformatie.htm#Bestellen

3,50 voor een postcode (straat)
1,50 per adres.

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:05

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nelicquele schreef op woensdag 23 december 2015 @ 16:23:
En als je dan een goede aankoopmakelaar hebt rekent hij de kosten op zo'n manier dat het nog fiscaal aftrekbaar is ook (+/- 1000 piek terug).
Dit klinkt bijna als fraude, maar misschien interpreteer ik het verkeerd? :)

Dit is wat je mag aftrekken:
bemiddelingskosten voor het krijgen van uw hypotheek of lening, zoals advies- en afsluitkosten
notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw
taxatiekosten (alleen om een lening te krijgen)
kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie
bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst
kosten van nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot (onder voorwaarden)
En dit bijvoorbeeld niet:
bemiddelingskosten voor de aankoop van de woning (bijvoorbeeld makelaarsprovisie)
Uit jouw post proef ik een beetje dat jouw goede aankoopmakelaar alles onder bemiddelingskosten hypotheek opschrijft en niet een deel onder bemiddelingskosten aankoop woning? Zo ja, dan lijkt me dat fraude. Zo nee, dan maakt hij een normale factuur zoals elke makelaar dat hoort te doen (en niet alleen de goede :P )

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Arrne
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15:00
ed-oorklep schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:58:
Weet iemand of de hypotheek tool van de Rabobank al geupdate is naar de 2016 regelgeving? Ik hoop (en verwacht) dat dat voor ons weinig uitmaakt maar better safe then sorry zeg maar.
Ik weet niet hoe het nu zit, maar afgelopen 1 juli waren de wijzigingen wel meteen doorgevoerd in hun online tool. Wel de uitgebreide tool waarvoor je moet inloggen, maar gezien de rest van je post zit je daar inderdaad ook in.

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
.NCK schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:14:
Ik lees al enige tijd mee in dit topic, veel nuttige informatie!

Sinds februari actief op zoek naar een appartement in Rotterdam.

Na een aantal keer achter het net te hebben gevist of na een eerste bod te zijn afgewezen door de verkoper kwam ik begin december uit bij een jaren ’30 appartement.
Na de eerste bezichtiging volgende al snel een tweede (met aankoopmakelaar).

Het bieden begon en er kwam een bedrag uit dat iets meer richting mijn startbod lag dan aan de kant van de vraagprijs.

Vandaag vond de bouwtechnische keuring plaats, ik ben meegelopen.
Tijdens de keuring kwamen er aan aantal zaken naar voren:
  • De elektra voldoet niet meer, was reeds bekend groepenkast en schakelmateriaal stonden reeds op de to-do.
  • Er is nog enkel glas aanwezig, advies om dit te vervangen, zeker omdat er één raam gebarsten is.
  • Er is een kamer die last heeft van vocht, dit lijkt te worden veroorzaakt door slechte isolatie in de buitenmuur, en zal erger worden bij het vervangen van enkel door dubbel glas.
  • In het appartement is nog een loden standleiding aanwezig, ondanks dat er in de VVE-rapportage staat dat er een aantal jaar terug controle/onderhoud is geweest, maar met opmerking dat tijdens renovatie van toilet en/of badkamer men adviseert om een deel te vervangen om later kosten voor het openbreken te voorkomen.
  • De berging in de kelder is voorzien van cv-leidingen van het bovenliggende appartement. Deze zijn met een wit gips achtig isolatiemateriaal bekleed, wat best weleens asbest zou kunnen zijn.
Er is nog geen verkoopcontact getekend, donderdag volgt de taxatie voor de hypotheek.
Maar de punten die hierboven terugkomen had ik nog niet allemaal ingecalculeerd, isolatie van de buitenmuur, mogelijk asbest in de kelder en een verouderde standleiding.

Ondertussen de vraag bij mijn aankoopmakelaar neergelegd wat we kunnen doen met de standleiding en het mogelijke asbest. Maar al met al wel een beetje een tegenvaller.
Ik ken het appartement en alle details niet, maar ik zou weglopen. Vooral het feit dat je enkel glas hebt een slechte gevel zouden voor mij genoeg redenen zijn. Verder zijn een hoop punten die je noemt waarschijnlijk voor de kosten van de VVE (indirect dus ook voor jou). Probleem is dat je het dus niet alleen kan oplossen maar het met iedereen moet doen.
Bij een appartement is vooral de VVE erg belangrijk dat die gezond is. Kijk dus goed hoeveel reserve er in de kas zit en wat er al aan onderhoud is gedaan. Verder zou ik ook laten uitzoeken of de kozijnen privé zijn of gezamenlijk. Is namelijk een beste grote kostenpost om dat te laten vervangen.
Als ik jou wat zou ik nog even rondkijken of er niet een appartement is met al dubbelglas en goede isolatie in een gezonde VVE. Kan mij niet voorstellen dat er niks anders te vinden is in Rotterdam. Een paar jaar geleden dan je een hoop appartementen die met KoopGarant werden aangeboden (terugkoop garantie).

[Voor 3% gewijzigd door chrisborst op 04-01-2016 19:58]

• Chicane600
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 02-12 17:25
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:36:
Beste Tweakers,

Ik ben mijzelf aan het orienteren op de huizenmarkt voor een eerste aanschaf van een woning. Het huren in mijn eentje is vrij prijzig en ik zie leuke appartementen die goed betaalbaar zijn. Graag stop ik mijn geld in een goedkope woning ipv duur huren.

Mijn situatie: alleen, eind twintig. Blijf graag wonen waar ik nu woon (Arnhem)

Nu viel mijn oog op een appartement van 90.000 euro. Dit is een vanaf prijs staat op de website en het is de bedoeling dat mensen bieden. Het valt mij op dat er 4 appartementen in dat gebouw leeg staan, zegt dit misschien iets over de woning? En raden jullie het aan / af om iets goedkoops alleen aan te schaffen? En hebben jullie tips bij het oriënteren naar een woning? (Uiteraard ga ik ook dit forum doorspitten)
Lijkt nogal op een appartement waar ik mee bezig ben geweest om te kopen. Mijn aankoopmakelaar waarschuwde mij voor het feit dat het balkon alleen maar bereikbaar was via de slaapkamer. Dat lijkt hier ook het geval. Veel mensen vinden dat niks (dealbreaker!) en dat bemoeilijkt dus later weer de verkoop.

Daarnaast was het in mijn geval zo dat ze eerst een gewone vraagprijs hadden, en dat werd later 'bieden vanaf'. Zelfs ook dat zinnetje 'vanaf deze prijs worden biedingen door verkoper serieus in overweging genomen'. Meer een stukje marketing in mijn geval dus. 5k eronder geboden en er is serieus naar gekeken. Ging niet door ivm restschuld.

En als alleenstaande wachten totdat er iemand in je leven opduikt om samen wat te kopen, of eerst goedkoop zelf wat te kopen, misschien extra snel afbetalen zodat je lekker wat eigen vermogen hebt voor de doorgroei, altijd lastig. Mijn 'theorie': Als je een goedkoper appartement voor jezelf hebt, ben je blij dat je de huur niet meer over de balk gooit elke maand. Mocht er in korte tijd ineens iemand opduiken om snel iets groters uit te gaan zoeken... dan zul je daar vast ook wel blij mee zijn en dan schiet je er niet eens zo heel veel bij in waarschijnlijk.

Stel jezelf de vraag of je bereid bent 10 jaar in dat appartement te gaan wonen. En fiets 's avonds na 21 uur eens door de straat.

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 20:33
Piet Piraat heeft een PM van me :)

• Pooh
  • Registratie: april 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Versteegrob schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:40:
[...]

Ja dit is ook een optie, nog niet een mooi huis gevonden in het centrum maar zal dit wat meer in de gaten houden. Ze zeggen toch ook dat je door een huis heen moet kijken.
http://www.funda.nl/koop/...530679-ritbroekstraat-51/
http://www.funda.nl/koop/...92565-piet-heinstraat-16/

Kun je aangeven wat je 'niet goed' vind aan bovenstaande? Waarom vallen die precies af?

• ph4ge
Het geld moet altijd een paar dagen voor overdracht bij de notaris staan en gaat pas na overdracht naar de verkoper.

Houd er rekening mee dat mocht het allemaal wat langer duren, wat geheel buiten je schuld om regelmatig gebeurt, dat je dan geen enkel middel hebt om de kopers te overtuigen je wat meer tijd te geven (want anders ontbind je als je nog een voorbehoud hebt) en het heel verleidelijk voor ze wordt om gewoon die 10% boete te pakken en het huis aan een ander te verkopen, zeker als het klopt dat deze verkopers niet gewoon voor de hoogste bieder gaan maar een of ander creatieve verkooptechniek toepassen waardoor ze uit heel veel kopers kunnen kiezen.

Het is nooit verstandig om je gek te laten maken door media en makelaars. Het verbaast me hoe mensen staan te springen om de fouten van 2008 te herhalen en ik weet nu al dat veel van deze mensen over 4 jaar weer bij programma's als Kassa zitten te huilen.

Dat huren duurder is vertekent natuurlijk als je het huis voor 50% eigen geld koopt. Dat eigen geld kan ook renderen en dat moet je wel mee rekenen als je een vergelijking maakt.

SW-0040-8191-9064

• dualnibble
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 28-06 10:42
Aliene schreef op zondag 17 januari 2016 @ 20:49:
[...]
Ja, ik zou ook liever hebben dat je rustig twee keer kunt bezichtigen en met onder de vraagprijs bieden een kans maakt. Maar zo is het nou eenmaal niet. En het alternatief, huren, kost ons een stuk meer.
Denk dat dit een mooi voorbeeld is van de overspannen markt in sommige delen van het land. Mensen willen het liefst hun geld direct in het gezicht van de verkoper gooien, en tegelijkertijd hun principes en hun beschermende voorwaarden overboord gooien. Alles om maar een huisje te " mogen" kopen, want huren is zo duur... :/ De meute maakt zich gek, en de banken wrijven in hun handjes.

[Voor 7% gewijzigd door dualnibble op 17-01-2016 21:18]

• Kju
  • Nu online
Ik heb laatst 275 geboden op 350, 340 op 390, waarom staren jullie zo naar percentages?

• Chakotay
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 20:58

Chakotay

Lick here to continue

Bockelaar schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 17:00:
[...]

euh? dat gaat haar toch niet aan? Of laat jij dat soort informatie altijd aan willekeurige vreemden zien? :o
Alleen een heel kort overzichtje laten zien waarin stond dat we de hypotheek zouden kunnen krijgen om van het gezeur af te zijn. Geen daadwerkelijke prive-gegevens & inkomenscijfers opgestuurd natuurlijk :P

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• Ray
  • Laatst online: 11-11 15:16
@PoisonRX, vanzelfsprekend hebben hier vele mensen voor jou aan gedacht en deze constructie wordt ook wel ABA of ABBA genoemd. Er is inmiddels veel over te lezen maar de bottemline is dat je bewust op deze manier de boete dus omzeilt en daardoor worden financieel adviseurs geacht er niet aan mee te werken. Tevens hebben veel verstrekkers op dit punt ook hun voorwaarden aangepast waardoor men bv ook daadwerkelijk de woning moet verlaten of anders gezegd duurzaam verlaten (dus zonder intentie terug te keren naar die woning zoals in dit geval)

https://www.google.nl/#q=aba+constructie+woning > meer actuele hits

https://www.google.nl/#q=abba+constructie+woning

huidige status is overigens bij de mij bekende verstrekkers dat zodra ze er weet van krijgen (kadaster inzage valt het al op) ze er niet aan mee werken.

ook in dit topic heb ik hier al eerder uitleg over gegeven. zoek daar anders even op.
er is overigens ook een artikel in het blad de hypotheek adviseur (april 2015) over geschreven met een arrest erbij. http://www.vakbladdehypotheekadviseur.nl/index.php?ni=57_789 hele artikel moet te vinden zijn....

In deze case heb je dus waarschijnlijk het huis dadelijk gekocht maar krijgt je vriendin het daarna niet meer gefinancierd. Of jij moet het weer terug verkopen aan haar en zelf de lening verstrekken uit je eigen vermogen.......

[Voor 47% gewijzigd door Ray op 22-01-2016 10:18]

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 04-12 10:55

Milmoor

Footsteps and pictures.

Als ik het goed heb geldt tot tot 1 juli:
245.000 Maximale NHG
231.132 Maximale koopsom
235.754 Maximale hypotheek aanschaf
245.000 Maximale hypotheek verbouwing

Dat is een verschil van net geen 10.000 euro. In dit geval is het nog zuurder, omdat hij wel het geld heeft om het zelf te betalen, maar dan raakt hij de mogelijkheid voor NHG kwijt als hij het direct meeneemt. En dat doet goed pijn qua rente percentage. Een hypotheekgat ;).

De "nette" oplossing lijkt een hypotheek afsluiten zonder NHG, en dan alsnog een WTW douche aan te laten leggen en dat financieren met NHG.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 20:14

Galois

1811 - 1832

spreading schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:27:
[...]

Edit: Na deel 7 helemaal gelezen te hebben de afgelopen weken vind ik het echt tof dat jij (Kju) en Ray zoveel delen en proberen te helpen hier. _/-\o_
EENS!
Wordt zeker gewaardeerd! Complimenten moeten ook gegeven worden! 👍🏻

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Baldertt
  • Laatst online: 05-12 20:19
Vereniging Eigen Huis staat bekend als pietluttig bij bouwkundige keuringen. Voor de koper dus aan te raden :) De uitkomsten moet je met een korreltje zout nemen (wij hadden ook VEH en uit onze bouwkundige keuring kwam bv dat we een traphekjes moesten vervangen omdat het gevaarlijk zou zijn. Kosten volgens VEH: 250 euro.)

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Versteegrob schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:36:
Is dit een goede site om een indicatie te krijgen van 10 jaar vast?

http://www.actuelerentest...ek/10-jaar-rente-vast.asp

Weet al dat NHG hem niet gaat worden.
De 75% / 100% / 125% EW is wat grof. Als je eigen geld inbrengt, dan zijn er bij sommige geldverstrekkers nog wel rente-categorieën die tussen 75% en 100% liggen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee