Ervaring met huis kopen - Deel 7 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste
Acties:
  • 664.177 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geen12
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-04 19:01
@assje

Ik zit nu in mijn zesde week en verwacht deze week een akkoord te krijgen van de bank. Communicatie via de telefoon en e-mail verloopt goed. Je moet wel alles zelf goed voorbereiden (werkgeversverklaring(en), loonstro(o)k(en) e.d.). Soms heb je de indruk dat ze het heel druk hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMei
  • Laatst online: 19-04 13:22
Hallo allen,

Ik ben compleet nieuw op dit topic maar lees wel al een tijdje mee. Het volgende is het geval: mijn vriend en ik gaan de 29ste voor een oriënterend gesprek naar de rabo, eens horen wat voor opties we hebben qua hypotheek e.d.

Nu hebben we beide niet veel verstand van het kopen van een huis en alles daaromheen. We zijn beide nog jong (23&25) en in onze omgeving hebben ook niet veel mensen er verstand van. Mijn moeder heeft bijvoorbeeld nog nooit een huis gekocht en vrienden zijn vooral met andere dingen bezig (studeren, baan vinden etc.)

Nou vroeg ik me af of er ook nog dingen zijn die wij zeker moeten vragen/voorleggen de 29ste? Misschien dat er hier mensen zijn die hier tips voor hebben?

Misschien ook handig even heel kort de situatie: Mijn vriend heeft een vaste baan met prima inkomsten, ik heb sinds een jaar een baan die verlengd is voor nog een jaar. Het gedeelte dat verlengd is is echter maar 0.3fte (12 uur), werk daarnaast veel voor ziektevervanging etc maar dat is dan niet vast dus telt voor mij niet echt mee. Ik heb dus geen vaste aanstelling (heb hier wel hoop op, want mag op kosten van de baas 3 jaar deeltijd gaan studeren, maar die vaste aanstelling is niet dichtbij genoeg om mee te tellen voor de bank denk ik zo). We hebben beide wel wat spaargeld in te leggen en geen grote schulden (ieder zo'n 1000 euro studieschuld, maar verder niks).

Als jullie iets weten wat we zeker moeten vragen/voorleggen hoor ik het graag :)

www.inthenapoftime.com - Bordspellen | Fan van koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je spaargeld hebt en een kleine studieschuld kun je waarschijnlijk beter eerst die studieschuld aflossen, want die studieschuld komt driedubbel extra hard terug als beperking op je maximale leenbedrag....

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 21-07-2014 11:44 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:45
Driedubbel is ietswat overdreven; dat is in mijn geval 7k op een schuld van 5k ;)

[ Voor 27% gewijzigd door KillaZ op 21-07-2014 11:39 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:36
DaMei schreef op maandag 21 juli 2014 @ 11:24:

Nou vroeg ik me af of er ook nog dingen zijn die wij zeker moeten vragen/voorleggen de 29ste? Misschien dat er hier mensen zijn die hier tips voor hebben?
mijn ervaringen met de rabo en andere banken (wel 3 jaar terug)

zelf vast contract en partner met variabele inkomsten.
indien die inkomsten niet iets van 5 jaar met ene stabiel minimum valt aan te tonen telt die niet mee.....
een verklaring van de werkgever van intentie wil wel eens helpen.

De rabo zelf viel het meeste tegen. ik kreeg doodleuk de melding dat ik 48.000 nog van mijn ouders kon vragen zodat ze het aandurfden... Dit ondanks dat mijn bruto maandlasten van het huren in het jaar daarvoor lager waren dan de maandelijkse kosten die ik zou maken voor hypotheek...

misschien kun je beter nog bij sites van banken kijken naar die hypotheek vergelijker. daar kun je ook een proefberekening maken. Ik zou daar dus wel alleen de bedragen invullen van inkomsten die hard gedefinieerd staan in een contract.

en je kan ook bij de rabobank online allemaal budgetten instellen. zo kun je goed inschatten wat je vaste inkomsten en uitgaven zijn. misschien helpt het als je met een plan komt en kan aantonen dat je niet zoveel uitgeeft en dus nu al meer spaart dan de hypotheek kost (kijk dan gelijk naar belastingen en nuts kosten )

EDIT: nog een tip:

soms geven die banken expres nul op het orkest. dit kan ook komen omdat ze beter rekening houden met toekomstige kosten:

je kan nu die auto kopen en die wasmachine betalen, maar je moet ook weer aan denken dat je geld moet kunnen sparen om over zoveel jaar weer geld te hebben om een nieuwe te kopen:
hoeveel moet je sparen als je over bijvoorbeeld 6 jaar weer een andere auto en/of wasmachine wil? als je tegen die tijd nog steeds kiet speelt en niet hebt kunnen sparen zit je gelijk klem.

[ Voor 15% gewijzigd door gr8-jen op 21-07-2014 11:48 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04 17:28
Als jullie iets weten wat we zeker moeten vragen/voorleggen hoor ik het graag :)
Laat je niet direct verleiden door startersregelingen. Weet niet of de Rabo dit ook aanbiedt, maar ik ken meerdere mensen die het schip in gegaan zijn dankzij vage voorwaarden waar ze na 3 jaar plots niet meer aan voldeden wegens verandering van inkomsten etc. Dit had als gevolg dat ze een flinke onverwachte stijging in lasten voor de kiezen kregen. Mocht je een regeling aangeboden krijgen; neem de voorwaarden goed door!

[ Voor 7% gewijzigd door yinx84 op 21-07-2014 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-04 16:52
Ik zou zoveel mogelijk doorvragen, laat je goed uitleggen hoe de kosten van een hypotheek zijn opgebouwd, wat de verschillen zijn tussen annuitair en lineair. Wat voor soorten overleidingsrisicoverzekeringen er zijn(annuitair dalend, lineair etc).

Vraag om een kostenberekening over de gehele looptijd van je hypotheek, zowel netto als bruto.

Maak voor jezelf ook een eigen maandbegroting op basis van je huidige uitgavenpatroon. Op basis van je hypotheekgesprek krijg je een goed beeld wat je maandelijkse hypotheeklasten zijn. Pak hierbij de woonkostencalculator van de Rabobank erbij en check of jouw uitgangspunten in diezelfde richting gaan.
Houd rekening met een onderhoudspost voor je woning(afhankelijk van de leeftijd).

Aangezien een intentieverklaring soms nog best lastig kan zijn(precedentwerking van vorige collega's die dachten aanspraak te maken op een vast contract omdat zij een intentieverklaring hadden gekregen), vraag alvast je inkomsten van de afgelopen 3 jaar op bij de belastingdienst (IB65?).

Zorg ervoor dat je de lasten van de hypotheek kan betalen als ook jouw tijdelijk dienstverband stopt. (uiteraard kan je het onderhoud wel een jaartje of twee uitstellen). Zorg ook dat je de woning kan blijven betalen zonder HRA.

En natuurlijk die studieschuld zo snel mogelijk aflossen.

edit: je zoekt een woning in Leeuwarden? Al een buurt op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:57

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Kort vraagje: Heb een woning gekocht, financieringstermijn loopt as vrijdag af. Heb zojuist nog even contact gezocht met de bank. Ze sturen morgen een offerte via de mail en de post. Is het ontvangen van een offerte voldoende voor financiering? Of moet mijn offerte terug zijn bij de bank voor vrijdag?

@naitsoezn, de financieel adviseur geeft aan dat het voldoende is... heb reeds 30 documenten opgestuurd en ben laatst op gesprek geweest. Wil het gewoon even zeker weten...

[ Voor 22% gewijzigd door Harmen op 21-07-2014 12:04 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Harmen schreef op maandag 21 juli 2014 @ 11:57:
Kort vraagje: Heb een woning gekocht, financieringstermijn loopt as vrijdag af. Heb zojuist nog even contact gezocht met de bank. Ze sturen morgen een offerte via de mail en de post. Is het ontvangen van een offerte voldoende voor financiering? Of moet mijn offerte terug zijn bij de bank voor vrijdag?
Een offerte ontvangen is (volgens mij) nooit genoeg.

Afhankelijk van de bank, gaat er na ondertekenen offerte zelfs nog een hele periode van documenten checken, extra informatie opvragen en onzekerheid aan vooraf, voordat de bank akkoord gaat met de financiering. Sommige geldverstrekkers doen dit werk gewoon vooraf (o.a. Rabo, als ik me niet vergis?) waardoor je direct finaal akkoord krijgt als je handtekening binnen is. Vraag het even na bij je financieel adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-04 09:04
naitsoezn schreef op maandag 21 juli 2014 @ 12:01:
[...]

Een offerte ontvangen is (volgens mij) nooit genoeg.

Afhankelijk van de bank, gaat er na ondertekenen offerte zelfs nog een hele periode van documenten checken, extra informatie opvragen en onzekerheid aan vooraf, voordat de bank akkoord gaat met de financiering. Sommige geldverstrekkers doen dit werk gewoon vooraf (o.a. Rabo, als ik me niet vergis?) waardoor je direct finaal akkoord krijgt als je handtekening binnen is. Vraag het even na bij je financieel adviseur.
Voor zover ik weet accepteer je de offerte pas bij de daadwerkelijke overdracht van de sleutel van het huis. Anders heb je een hypotheek zonder onderpand... De offerte is normaliter ook 3 maanden geldig (of zo), en zodra ze die uit hebben gebracht kunnen ze er in principe niet meer van onder.
Het tekenen van de hypotheekakte moet ook bij een notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:57

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Duidelijk mensen, bedankt voor de informatie. Er komt ook zoveel kijken met het verkopen en kopen van een woning. En dat allemaal in een kort tijdsbestek. Hopelijk is het straks allemaal achter de rug. (kost veel energie) :)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Energie kost het sowieso, ook al ben je volledig in control. Het is een zeer strikt proces waar je doorheen moet, waardoor je goed moet opletten of alles perfect in orde is. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Martin Sturm schreef op maandag 21 juli 2014 @ 12:29:
[...]

Voor zover ik weet accepteer je de offerte pas bij de daadwerkelijke overdracht van de sleutel van het huis. Anders heb je een hypotheek zonder onderpand... De offerte is normaliter ook 3 maanden geldig (of zo), en zodra ze die uit hebben gebracht kunnen ze er in principe niet meer van onder.
Het tekenen van de hypotheekakte moet ook bij een notaris.
Correct sort of, je kunt natuurlijk geen recht van hypotheek geven als je geen eigenaar van een registergoed bent. De hypotheek IS het onderpand.

Dit topic geeft wel keer op keer aan dat een (goede) adviseur wel degelijk zijn geld waard kan zijn. In tegenstelling tot wat ook wel vaker gezegd wordt in dit topic. Veel mensen missen gewoon de kennis en/of de tijd om zich erin te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Laatst online: 24-04 22:17
Anoniem: 224360 schreef op maandag 21 juli 2014 @ 13:44:
Dit topic geeft wel keer op keer aan dat een (goede) adviseur wel degelijk zijn geld waard kan zijn. In tegenstelling tot wat ook wel vaker gezegd wordt in dit topic. Veel mensen missen gewoon de kennis en/of de tijd om zich erin te verdiepen.
Het hangt van je situatie af. Voor een "huis tuin en keuken starter" van nu is er nauwelijks tot niets meer te kiezen en kan je prima zelf kijken waar je het goedkoopste uit bent zonder adviseur. Je kan zelf wel bepalen of je lang vast wil zetten of niet, en lineair vs annuitair is ook makkelijk. Dat is niet ingewikkelder dan de keuzes die je in de supermarkt maakt of als je elektronica koopt en daar heb je ook geen adviseur voor.

Voor iemand die voor de vierde keer verhuist en steeds allerlei verschillende hypotheekproducten heeft verzameld met regelgeving uit verschillende jaren kan het wel snel enorm complex worden. Ook voor iemand die het liefst tegen of over het maximum leent kan advies (niet doen! ;) ) toegevoegde waarde hebben. Voor de rest is het allemaal geen rocket science en ook niet veel werk (of je moet wel heel lui zijn).

Misschien op de laatste pagina's niet, maar het topic staat toch ook vol met klachten en mensen die het weggegooid geld vonden (of het zonder deden en daar geen spijt van hadden, zoals ik).

[ Voor 7% gewijzigd door ph4ge op 21-07-2014 14:13 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Ik denk dat de gemiddelde tweaker niet de gemiddelde Nederlander vertegenwoordigt, al zal dat ook steeds veranderen gezien de groeiende populariteit van got. Tevens denk ik dat jij vanwege jouw eigen capaciteiten te vaak aanneemt dat anderen ook bepaalde zaken makkelijk kunnen.

Juist de starter heeft vaak wellicht weinig opties, maar snapt zelfs daar nog bijzonder weinig van.

Je eerste zin vat het wel prima samen. Ik zelf zal een volgende keer niet nog eens het bedrag neerleggen wat ik voor mijn eerste keer gedaan heb, maar ben verder heel tevreden over de verleende diensten en extra hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Het product is niet per se moeilijk, maar het proces wel. Daarom heb ik een keer een hypotheekadviseur ingezet. Dat was wat mij betreft ook de laatste keer.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Vanavond eerste bezichtiging, ben benieuwd :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:49
EddoH schreef op maandag 21 juli 2014 @ 08:46:
[...]

Heb je nou serieus 1000 euro boven de NHG grens geboden? Niet om het een of ander, maar dat kost je toch wel ~1000 per jaar extra aan rente vergeleken met een hypotheek mét NHG. Heb je dit bewust gedaan vanwege andere bieders?
@Eddoh ja dat hebben we bewust gedaan uit ervaring met 3 aankopen met de zelfde woning corporatie is gebleken dat ze nagenoeg niet willen zakken bij mijn eigen appartement van 128k ging er maar 1000 euro af bij mijn zusje 1500 voor een iets hoger geprijsde appartement midden in de crisis bij mijn schoonzus ging er zelfs maar 500 euro van de prijs af. Daarnaast waren er naast ons bod ook nog 2 andere biedingen voor een woning die nu voor minimaal 10k onder de marktwaarde word verkocht. Is het naar mijn mening een mooi bedrag wat we er voor betalen. Nu alleen dat NHG geneuzel regelen word waarschijnlijk overnamen van boedel zit nog een parketvloer in een zonnescherm maar dat moet nog geregeld worden met de WoCo maar ik denk wel dat ze dat doen zij snappen ook dat die NHG gewoon 250k.

@Coca-Cola nee de straat naam begint niet met een N, het is in Voordorp vlakbij.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04 17:28
Na +7 maanden staat ons oude (sociale) huur appartement nog steeds te koop... en ik begrijp wel waarom. Had verwacht dat gezien de staat de woningbouwvereniging er met een groep werklui doorheen zou rausen alvorens ze hem te koop zouden zetten... maar hij staat inclusief lekkageplekken en opgebruikte keuken netjes met foto's op Funda :X Heel bijzonder. Gezien de staat en de omgeving vragen ze ook nog wel onbeschoft veel.

Zijn er hier mensen die hun huurappartement hebben overgekocht, of ex-huur appartement gekocht hebben? Ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

aegis schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:11:
[...]

@EddohNu alleen dat NHG geneuzel regelen word waarschijnlijk overnamen van boedel zit nog een parketvloer in een zonnescherm maar dat moet nog geregeld worden met de WoCo maar ik denk wel dat ze dat doen zij snappen ook dat die NHG gewoon 250k.
Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoeld, maar bedoel je dat je de koopsom 'officieel' op 250k zet en dan 1000 betaalt voor de inboedel of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:40

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb 5 jaar geleden een ex-huurwoning gekocht.

Eigenlijk weinig problemen ondervonden, onderhandelingsmarge was minimaal.. maar toch van 120k naar 118k kunnen gaan (de woning stond al een jaar te koop).

Voordat de getekende koopakte terug kwam, ging wel een aardige periode overheen (ik durf niet zo 123 te zeggen hoelang) maar gok dat het zeker wel 2-3 weken heeft geduurt.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 18:04
aegis schreef op maandag 21 juli 2014 @ 08:24:
@To_tall ja het het is een 2 kamer appartement (aparte slaapkamer). Naar mijn mening is de ligging van het appartement ook heel goed. 5 min van een station, bushalte straat verder op, binnen 5 min zit je op de A27, binnen 8 min zit je op E35/A2 en met 15/20 min sta je op het Neude/Vredeburg.

De 2 maanden tijd is ook meer ook meer om te kijken of we überhaupt kijkers krijgen. Als je bijvoorbeeld 2 maanden geen kijkers krijgt dan weet je dat de verkoop lang gaat duren. Maar volgens mij is de markt nu in een keer wakker aan het worden, alle makelaars met wie wij bezichtigingen hebben gehad zeiden dat zet ineens heel erg druk kregen met bezichtigingen niet alleen bij de huizen waar wij aan kijken waren maar over het algemeen.
voor hoeveel staat de woning te koop? aangezien je 20k er op denkt te verdienen :)

Ligging is toch wel erg persoonlijk. Je kan een ligging hebben die voor jou perfect is. Maar als de gemiddelde mens toch een stuk rustiger wil wonen dan kan het nog wel eens lastig worden. Als ik jou zo hoor lijkt de woning nabij een centrum van een stad te liggen.

ik zou me maar niet alvast de champange uit de kast trekken :) maar eerst een rustig gaan kijken wat het gaat worden.. 2 kamer appartement is leuk voor een starter die net begint met wonen.. een huis van 100K tot 125K is dan goed te betalen. Alles daar boven wordt o0ok voor hem/haar lastig te verkopen als die persoon er ooit weer uit wil..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

mastair schreef op maandag 21 juli 2014 @ 05:49:
Tsja, het is een nieuwbouw woning welke al ruim twee jaar leegstaat. Had gedacht dat het wat sneller kon gaan. Overigens lijkt me wel dat ze een standaard overeenkomst hebben want in dat gebouw staan enkele tientallen appartementen van hetzelfde type.

Volgens mij valt er weinig te regelen qua financiering als je nog geen koopovereenkomst hebt of wel?
je kan alles verder al regelen zodat op het moment dat het koopkontrakt komt je hele dossier daarmee compleet is! bij een woningbouw is de kans dat ze zich terugtrekken niet echt aanwezig, dus taxatie in gang zetten etc

@Ph4ge en anderen. Nieuw topic en dan maar weer in herhaling vallen. Een hypotheek is meer dan een lening waar je rente over betaalt. het is een financieel plan waarbij je ziet wat er netto met je inkomen gebeurd bij het lenen, lang leven, kort leven (overlijden) , arbeidsongeschikt raken of werkeloos. Ik stel hier wederom dat de gewone consument hier absoluut zelf niet uit komt (dagelijkse praktijk) en dat een simpele vergissing , bijvoorbeeld het verkeerd lezen van je pensioenopgave, kan leiden tot verkeerde keuzes en zeer nare financiële gevolgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
@To_tall hij komt voor 129k op funda en hopen en proberen op 125k te komen. Het voordeel van Utrecht is dat alles dicht bij het centrum is. Het is een appartement in Overvecht aan de ene kant kijk ik uit het ene raam kijk ik zo het noorderpark in even de straat oversteken en je bent er en uit het andere raam kan ik de Dom zien. Dus echt aan de buitenste rand van Utrecht noord.

@Eddoh ja de inboedel. Ik neem aan dat dat niet in de notariële Koop/Leveringsakte komt te staan. Maar je kan het wel ergens anders op papier laten zetten. Zo kan de WoCo ook nog verantwoorden aan de accountant hoe ze aan de 1000 euro zijn gekomen.

Ik ben het zeker met @Ray eens dat de gewone consument gewoon goed advies kan inwinnen, zeker omdat het volgens mij zelfs gratis kan. Daarnaast wil je niet iets over het hoofd zien bij het inlezen van de voorwaarde waardoor je later in eens met de gebakken peren zit. Over het algemeen koop je een huis voor een langere periode minimaal 5+ jaar maar vaker langer, wat is dan die 600 of 1000 euro besparing nou bij een aankoop van iets wat minimaal 100x zoveel is.

[ Voor 27% gewijzigd door aegis op 21-07-2014 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 18:04
aegis schreef op maandag 21 juli 2014 @ 16:31:
@To_tall hij komt voor 129k op funda en hopen en proberen op 125k te komen. Het voordeel van Utrecht is dat alles dicht bij het centrum is. Het is een appartement in Overvecht aan de ene kant kijk ik uit het ene raam kijk ik zo het noorderpark in even de straat oversteken en je bent er en uit het andere raam kan ik de Dom zien. Dus echt aan de buitenste rand van Utrecht noord.
Ik vraag me af op welke doelgroep dit appartement is.. iig niet voor mensen die binnen 5 jaar aan kinderen willen beginnen :) Ik bedoel, verwacht niet gelijk te veel.. neem je tijd :) verkoop eerst. ga dan paar maanden huren en in die tijd kijken naar koopwoning. Hypotheek is dan ook een mindere zorg gezien je die dan volledig hopelijk heb afgelost..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

aegis schreef op maandag 21 juli 2014 @ 16:31:
Mwoeha. Twee kamers, oud-huur appartement (jaren '70?), Overvecht... Zoals ik het nu hoor zou ik daar in geen 100 jaar 125K voor willen betalen. :P Maar ik word graag overtuigd van mijn ongelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:52
Krisp schreef op maandag 21 juli 2014 @ 16:37:
[...]

Mwoeha. Twee kamers, oud-huur appartement (jaren '70?), Overvecht... Zoals ik het nu hoor zou ik daar in geen 100 jaar 125K voor willen betalen. :P Maar ik word graag overtuigd van mijn ongelijk. ;)
Als je de 100 jaar letterlijk neemt denk ik dat je ongelijk krijgt >:)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
@Krisp jij niet maar hopelijk andere wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:28
Er zal vast een koper voor te vinden zijn, anders was het in Overvecht niet zo druk ;)
125K is ook niet echt heel erg veel voor een woning (appartement), wellicht iemand die iets voor die prijs zoekt.
Ik zou er zelf nooit willen wonen, maar dat zegt natuurlijk helemaal niks.

[ Voor 25% gewijzigd door rinkel op 21-07-2014 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
Die mening had ik 10 a 12 jaar geleden ook maar het is nu al een stuk beter. In sommige stukken ook niet natuurlijk. Er woont nog steeds veel gajes in Overvecht maar ze zijn en aan het verbeteren. Een aantal nieuwe bouw stukken bij het station en zo. Dus we zullen het zien of er geïnteresseerde zijn.

Nice net van de makelaar te horen gekregen dat ze 250k voor de woning en 1000 euro voor de roerende zaken willen doen en dat ze de akte aan gaan passen :)

[ Voor 20% gewijzigd door aegis op 21-07-2014 17:52 . Reden: status update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 22:15
yinx84 schreef op maandag 21 juli 2014 @ 15:14:
Na +7 maanden staat ons oude (sociale) huur appartement nog steeds te koop... en ik begrijp wel waarom. Had verwacht dat gezien de staat de woningbouwvereniging er met een groep werklui doorheen zou rausen alvorens ze hem te koop zouden zetten... maar hij staat inclusief lekkageplekken en opgebruikte keuken netjes met foto's op Funda :X Heel bijzonder.
Het trieste is nu juist dat dit helemaal niet bijzonder is, maar de typische wb methode. 1-2 jaar leegstand kan blijkbaar prima in die wondere wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Uhu.. Want die wb woningen zijn allang afgeschreven. Ik weet niet hoe oud die woning is? Maar als het er al langer dan 30 jaar staat.. dikke kans dat ze zich helemaal terugtrekken uit het pand.. om zo de hoge onderhoudskosten die eraan komen te ontlopen. Denk aan liftmotor, eerste rotte kozijnen,.. misschien al wat voegwerk.. en ga zo maar door.. En de particuliere kopers mogen er straks met hun VVE ervoor gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rinkel schreef op maandag 21 juli 2014 @ 16:53:
Er zal vast een koper voor te vinden zijn, anders was het in Overvecht niet zo druk ;)
125K is ook niet echt heel erg veel voor een woning (appartement), wellicht iemand die iets voor die prijs zoekt.
Ik zou er zelf nooit willen wonen, maar dat zegt natuurlijk helemaal niks.
Overvecht vind ik vooral te ver weg van de stad, maar buiten dat genoeg ervaring mee (tot kort woonde m'n schoonzus er) en zou het zeker overwegen als ik in Utrecht wilde wonen al zou ik ws eerder in Kanaleneiland gaan ziten, dat voelt meer aan als stad.

Dat gezegd, ik sta te kijken van de prijs. Ik zie in Overvecht genoeg drie of meer kamer appartementen op Funda staan voor minder. Juist omdat jouw mening over Overvecht door meer mensen gedeeld wordt zijn de prijzen zo laag.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
dcl! schreef op maandag 21 juli 2014 @ 20:42:
Het trieste is nu juist dat dit helemaal niet bijzonder is, maar de typische wb methode. 1-2 jaar leegstand kan blijkbaar prima in die wondere wereld.
Terwijl in sommige gebieden de wachtlijsten voor sociale huur inmiddels opgelopen zijn tot boven de 12 jaar...

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
dion_b schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 08:52:
[...]

Overvecht vind ik vooral te ver weg van de stad, maar buiten dat genoeg ervaring mee (tot kort woonde m'n schoonzus er) en zou het zeker overwegen als ik in Utrecht wilde wonen al zou ik ws eerder in Kanaleneiland gaan ziten, dat voelt meer aan als stad.

Dat gezegd, ik sta te kijken van de prijs. Ik zie in Overvecht genoeg drie of meer kamer appartementen op Funda staan voor minder. Juist omdat jouw mening over Overvecht door meer mensen gedeeld wordt zijn de prijzen zo laag.
Ik ken het voornamelijk van de ijsbaan en autoboulevard, plus een kennis die er gewoond heeft.
Zoals vele steden heeft Utrecht veel mooie (en goede) plekken, maar ook veel mindere en saaie.
Lombok was vroeger ook zo'n slechte plek, maar omdat daardoor de prijzen omlaag gingen kwam het weer in trek bij studenten. Nu een prima plek om te wonen.
Wellicht dat overvecht dezelfde kant op gaat. Al is het daar wel een beetje groot voor. Daarbij heeft het erg veel lelijke hoogbouw.

Kanaleneiland... Ikea...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMei
@Allen: Bedankt voor de tips, we kunnen hier zeker wat mee! Er is natuurlijk veel te vinden op internet, maar met weinig verstand van zaken kun je toch niet altijd vinden wat nou verstandig is voor ons. Dus we gaan de vragen zoals hier geopperd zeker meenemen, samen met nog wat eigen vragen :)

Studieschuld aflossen wordt vaak geadviseerd dus daar gaan we nog naar kijken. Voor mijn vriend is het helaas nog niet mogelijk omdat DUO eerst moet bevestigen dat zijn diploma binnen is zodat stufi wordt kwijtgescholden en de restschuld overblijft.

We hebben ook op Rabobank een hypotheekdossier ingevuld met onze inkomens en schulden en eigen geld etc. Dan krijg je toch wel wat meer info over wat allemaal kan, volgens mij gaf iemand hier die tip dus bedankt! Konden ook meteen zien dat mijn studieschuld van 1.700 meetelt voor 2.300, dus dat is wel informatief.
rik11 schreef op maandag 21 juli 2014 @ 11:46:
[...]

En natuurlijk die studieschuld zo snel mogelijk aflossen.

edit: je zoekt een woning in Leeuwarden? Al een buurt op het oog?
We zoeken inderdaad een woning in Leeuwarden ;) Nog niet echt één buurt op het oog. We wonen nu in Nijlan en dat bevalt goed, maar komen niet vaak echt leuke woningen in de buurt voorbij. Huizum of Camminghaburen zijn ook leuke wijken, maar we beperken ons nog niet in de zoektocht. Eerst maar eens zien wat we kunnen betalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-04 16:52
DaMei schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 10:07:
We zoeken inderdaad een woning in Leeuwarden ;) Nog niet echt één buurt op het oog. We wonen nu in Nijlan en dat bevalt goed, maar komen niet vaak echt leuke woningen in de buurt voorbij. Huizum of Camminghaburen zijn ook leuke wijken, maar we beperken ons nog niet in de zoektocht. Eerst maar eens zien wat we kunnen betalen :P
Ah leuk! zelf afgelopen winter verhuisd richting Zuiderburen. (je wilt niet aan De Rijd wonen op het stuk langs de elektriciteitsmasten. Die hebben veel last van lekkage. Staat ook een hoop te koop.
Je kan zelf ook een berekening doen om te toetsen of je NHG kan krijgen. Dat is het meest belangrijke in je financieringsverhaal. NHG berekening

Ook heb ik een excel documentje voor het berekenen van je maandlasten.
Excel-link

Let op dat hier nog de Spaarhypotheek in vermeld staat. Dit was puur ter vergelijking voor mij. Je kan nu als starter geen spaarhypotheek meer krijgen. In het tabblad annuïteit kan je met het bedrag en de rente spelen. Omdat annuïteit niet zo makkelijk doorrekent zit er een simpel doelzoek macro'tje in. De premie is een stelpost voor ORV. Je WOZ waarde bepaald de eigenwoning forfait, als deze afwijkt van je hypotheek dan kan je die handmatig aanpassen.
Let op: dit is geen officieel document maar een speeltje voor mij om de effecten van hogere hypotheek en/of lagere rentes te brekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
dion_b schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 08:52:
[...]

Ja je zal je verbazen hoe sommige mensen hun woningen in de markt zetten ;) bij mij in de flat staan nog drie andere woningen te koop. Het is z'n L flat en die alle 3 die appartementen zitten in de hoek waar dus waar de zon al na 2 uur weg is en waar je buren zo naar binnen kijken zeg maar. Die worden aan geboden voor 139k tot 149k die zullen echt moeilijk verkocht worden. Maar je hebt natuurlijk gelijk er is veel concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Ray schreef op maandag 21 juli 2014 @ 16:27:
@Ph4ge en anderen. Nieuw topic en dan maar weer in herhaling vallen. Een hypotheek is meer dan een lening waar je rente over betaalt. het is een financieel plan waarbij je ziet wat er netto met je inkomen gebeurd bij het lenen, lang leven, kort leven (overlijden) , arbeidsongeschikt raken of werkeloos. Ik stel hier wederom dat de gewone consument hier absoluut zelf niet uit komt (dagelijkse praktijk) en dat een simpele vergissing , bijvoorbeeld het verkeerd lezen van je pensioenopgave, kan leiden tot verkeerde keuzes en zeer nare financiële gevolgen
Dus de hypotheekadviseurs / makelaars hier mogen wel in herhaling vallen hoe hard ze nodig zijn, maar de mensen die het daar niet mee eens zijn mogen dat niet? ;) Probleemgevallen aanhalen is net zoiets als een dokter die denkt dat iedereen ziek is. Uiteraard komen de ingewikkelde en problematische gevallen bij jou. Kan je eerlijk zeggen dat al die mensen geen eerder advies hebben gehad? ;) Executie only wordt nog maar een half jaar aangeboden!

Nee, het is wel zo simpel in de meeste (nieuwe) gevallen dat je zonder advies kan. We hebben tegenwoordig een strik juridisch kader en de keuzes die je daar binnen nog kan maken zijn geen rocket science, geen ingewikkeldere keuzes dan iedere consument op andere vlakken regelmatig maakt. Daar hebben we het inderdaad al eerder over gehad, dus ik zal niet in herhaling vallen ;) Je kan altijd nog advies inschakelen als je ergens tegenaan loopt waar je toch niet uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMei
rik11 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 10:50:
[...]

Ah leuk! zelf afgelopen winter verhuisd richting Zuiderburen. (je wilt niet aan De Rijd wonen op het stuk langs de elektriciteitsmasten. Die hebben veel last van lekkage. Staat ook een hoop te koop.
Je kan zelf ook een berekening doen om te toetsen of je NHG kan krijgen. Dat is het meest belangrijke in je financieringsverhaal. NHG berekening

Ook heb ik een excel documentje voor het berekenen van je maandlasten.
Excel-link
Zuiderburen is zeker een mooie wijk, schoonouders wonen daar ook! Maar wel een beetje boven ons budget dus niet een wijk waar we gericht naar kijken.

Het documentje ziet er handig uit, bedankt! Zal er vanavond eens naar kijken (de computers hier op het werk kunnen geen externe bestanden openen dus kan nu niks aanpassen/proberen ;) )

Bij een aantal verschillende berekeningen in het hypotheekdossier van de rabo kunnen we allemaal NHG krijgen, maar zal ook eens naar je linkje kijken wat er daar gezegd wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik lees niet zo heel veel reacties over de hypotheekrentes. Ik ben benieuwd waar jullie voor gaan en waarom:

- 5 jaar vast? 10 jaar vast?
- Variabel?
- Deel variabel / vast ? (hebben nog een aflossingsvrij component welke we kunnen meenemen van onze vorige hypotheek van ruim 150k)

Ik neig nu naar variabel omdat ik niet verwacht dat rentes nog hard omhoog gaan de komende tijd. Als deze omhoog gaan kun je een variabele rente volgens mij ook vastzetten? Best of both worlds? Iemand tips/ervaringen?

Wij zitten helaas boven NHG en zullen meer dan 80% moeten gaan financieren. +- 375k

[ Voor 54% gewijzigd door Workaholic op 22-07-2014 17:40 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-03 22:11
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik met mijn hypotheekrente ga doen. Ik twijfel zelf over variabel of 10 jaar vast. Bij een langer termijn vind ik de rente wel erg hoog worden. Ik moet zeggen dat ik het wel een lastig keuze vind.
Ik heb ergens gelezen, waar weet ik niet, dat je bij een variabele rente erg goed moet opletten waar de bank deze op baseert. Is deze gekoppeld aan de Euribor rente voor banken of bepalen ze het zelf.

Vorige week een bezichtiging gehad waar wij erg enthousiast over zijn. Volgende week gaan we nog een keer kijken en laten we meteen een bouwtechnisch keuring doen. Erg spannend allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 15:32

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wat mij vaak opvalt als mensen het over het vastzetten van de rente hebben, dan hebben ze het maar over 3 mogelijkheden: Kort (5-10) of lang (30 jaar) vastzetten. Tussenwegen bespreken mensen vaak niet.

Ik ben voor 15 jaar gegaan. De eerste 15 jaar is het grootste deel van de premie de rente. Daarna gaat de aflossing voor een groter aandeel zorgen. Mocht de rente dan hoog zijn, dan heeft dat dus minder invloed op het maandbedrag.
Bij langer dan 15 jaar vast zetten ging het rentepercentage me te veel omhoog. Daarnaast, met tussentijdse aflossingen hoop ik dan sowieso al een eind in de richting te zijn.
Nico111 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 17:48:
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik met mijn hypotheekrente ga doen. Ik twijfel zelf over variabel of 10 jaar vast. Bij een langer termijn vind ik de rente wel erg hoog worden. Ik moet zeggen dat ik het wel een lastig keuze vind.
Ik heb ergens gelezen, waar weet ik niet, dat je bij een variabele rente erg goed moet opletten waar de bank deze op baseert. Is deze gekoppeld aan de Euribor rente voor banken of bepalen ze het zelf.

Vorige week een bezichtiging gehad waar wij erg enthousiast over zijn. Volgende week gaan we nog een keer kijken en laten we meteen een bouwtechnisch keuring doen. Erg spannend allemaal.
Als je de rentes van NU met elkaar vergelijkt wel ja. Maar, de rentes staan nu lager dan ooit. "Erg hoog" moet je dan ook relatief zien. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door DrivinUCrazy op 22-07-2014 17:54 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
het is natuurlijk geen 100% zekerheid, maar als je per maand een buffer hebt van 50-100 euro of meer dan lijkt me dat variabel nu de beste keuze is. Variabel is nu rond de 2% (!)

Afbeeldingslocatie: http://imgup.nl/images/2014/07/22/vastvsvariabel.png

Als je kijkt naar het verleden is variabel toch een stuk goedkoper gebleken. Ik ga mezelf maar is inlezen in de kleine letters als het gaat om de mogelijkheid om variabel vast te zetten als er sprake is van hyperinflatie oid. Lijkt me best of both worlds namelijk.. (zolang je maar oplet)

[ Voor 44% gewijzigd door Workaholic op 22-07-2014 18:04 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je de klappen kunt opvangen en niet je overige uitgaven inricht op je huidige maandlasten (gebaseerd op de huidige variabele rente), is de keus voor variabele rente vaak de voordeligste. Echter, veel mensen lenen (dicht bij) hun max. bedrag, waardoor een stijging van 2 naar 4 procent een niet-op-te-vangen stijging in hun maandbedrag betekent OF veel mensen willen die onzekerheid niet (het kán voorkomen dat de rente opeens 10-12% wordt).

Wat betreft de 'tussen-rentes' is mij opgevallen dat het verschil tussen 5 en 10 procent dermate klein is, dat het imho bijna niet kan lonen om 5 ipv 10 jaar vast te zetten in de huidige tijd. Hetzelfde geldt eigenlijk ook wel voor 10 versus 15 jaar, maar de stap naar 20 jaar is vaak opeens vrij groot.

Er loopt trouwens een apart topic over de looptijd van je hypotheekrente :)
Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet?

[ Voor 15% gewijzigd door naitsoezn op 22-07-2014 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-03 22:11
@drivenucrazy
Haha ja het klopt dat ik erg hoog wel relatief bedoel natuurlijk. Ik zal de 15 jaar optie en met de achterliggende gedachte van jou eens met mijn vriendin overleggen.

Al blijft variabel nog steeds een optie. Dit aangezien wij niet hoog in de hypotheeklasten komen te zitten en dus een eventuele rente stijging kunnen opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik hoop binnen nu en twee maanden mijn hypotheek af te sluiten en ga voor 100% variabel (of één jaar vast als dat voordeliger uitkomt).

Reden hiervoor is dat je bij een annuiteitenhypotheek de eerste jaren in verhouding het meeste rente betaalt en dus het meest gebaat bent bij een lage rente. Ik zie op korte termijn de rente niet (veel) stijgen en (grote) stijgingen in de toekomst kunnen niet veel kwaad.

We hebben een LTI van < 3 en houden een extra resevering (of aflossing) van €3k/jaar aan.

Op dit moment twijfel ik tussen:
Rabobank 1 jaar vast 2,3%
Afsluiten via Rabobank, advies €650 + afsluiten €350,-
OVR bij andere aanbieder nog bepalen

Woonlife variabel 2,16%
Afsluiten via Hypotheek24, €650,- afsluitkosten incl. OVR
OVR gekoppeld bij Argenta (anders hypotheekrente 0,1% hoger)

Qua maandlasten scheelt het niet veel, het totaalplaatje moet ik nog even doorrekenen incl. bijkomende kosten. Ik moet zeggen dat ik een beetje huiverig ben voor Woonlife, wat gebeurt er met de variabele rente als deze "tak" wordt opgedoekt o.i.d? Hoe veilig is het? Ik neig er toch een beetje naar voor Rabobank te gaan ook als dat iets duurder is.

Voor wat betreft OVR ben ik er nog niet uit, we nemen de minimale voor NHG (42k pp) dus het stelt niet veel voor. Volgens mij kan het niet veel kwaad maar gewoon voor de goedkoopste te gaan.

Edit, deze dus:
TAF Personal ORV - ACE
Totale kosten gehele looptijd: € 1.483
En bloc clausule: Nee
Premieverplichting: 30 jaar
€ 3,62 per maand

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 22-07-2014 22:00 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urithar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik heb zelf ook TAF ACE op aanraden van mijn hypotheekadviseur (voor welgeteld 11 euro nogwat per jaar :P) TAF is volgens hem een prima partij.

Kleine gerelateerde update, ging bij mij uiteindelijk heel snel:
Woe 25-6 Huis bekeken en bod uitgebracht
Vr 27-7 Akkoord bereikt (wilde ik ook want 28-7 was een open huizen dag en dat wilde ik niet afwachten)
Di 1-7 Looptijd besproken met hypotheekadviseur, laatste documenten aangeleverd (meeste had hij al).
Woe 2-7 voorlopig koopcontract ondertekend
Vr 4-7 Hypotheekofferte getekend en op laten sturen
Za 5-7 Met een gerust hart voor 2 weken op vakantie gegaan :P
Ergens tijdens mijn vakantie: brief dat hypotheekakte bij de notaris ligt en net via mijn hypotheekadviseur de bevestiging dat er een finaal akkoord ligt.
Koop het alleen, 1e huis op basis van een vast contract, dus in dat opzicht was het niet heel ingewikkeld en kon het blijkbaar snel rond komen :)

Wbt hypotheek (ABN): Heb zelf gekozen voor 2 delen van 10 jaar vast (a 3,45%) zodat ik over 10 jaar eventueel 2 verschillende rentevaste periodes kan kiezen.

Nu is het eigenlijk alleen nog maar wachten, 22 september is de overdracht :)

[ Voor 6% gewijzigd door Urithar op 23-07-2014 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deo_Volente
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:13
Workaholic schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 17:33:
Ik lees niet zo heel veel reacties over de hypotheekrentes. Ik ben benieuwd waar jullie voor gaan en waarom:
....

Wij zitten helaas boven NHG en zullen meer dan 80% moeten gaan financieren. +- 375k
Het is rouletten, niemand kan voorspellen wat het voordeligste is/wordt. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Tot heden had variabel de beste kaarten, maar let wel dat je bij hoogtij de lasten ook moet kunnen dragen. Daarnaast is de vraag of je elke maand een ander bedrag aan rente wilt.

Zelf hebben we recent voor 2/3e 10 jaar vast en 1/3e variabel gekozen. Daarmee beperkt risico en een klein voordeel met variabel op dit moment. Hoop ooit nog eens gezinsuitbreiding en minder te kunnen gaan werken (of mijn vriendin 8) ) vandaar toch voor wat vastigheid gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:40

Milmoor

Footsteps and pictures.

DaMei schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 10:07:
Eerst maar eens zien wat we kunnen betalen :P
Doe dat wel vanaf de goede kant: kijk eerst wat je per maand aan woonlasten kan en vooral wil betalen, en dan welk huis (en eventueel woonvorm daarbij hoort: huren/kopen/kraken/etc). Tegenwoordig zal je langs beide routes ongeveer gelijk uit horen te komen, maar de kans is groter dat je via de "hoeveel je in totaal kan betalen route" vanzelf naar de maximale hypotheek toe gaat. Dat mag natuurlijk, maar wie weet wil je vaker met vakantie dan gemiddeld, heb je dure hobbies of wil je sparen voor een boot of een bruiloft. Je bent nu nog niet verliefd op een huis.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:37

FreakNL

Well do ya punk?

@Ray, ben het wel lichtelijk met ph4ge eens. Zeker als je sec zegt dat "een consument er niet uitkomt" is dat wel een beetje overdreven.

Ik heb ook een adviseur in de arm genomen, maar achteraf gezien ben ik nauwelijk tegen verrassingen aangelopen en de zaken die voor mij WEL nieuw waren had ik ook met hulp van Google (of deze geweldige topicreeks) kunnen uitzoeken. En op het moment suprême heb ik zelf de hypotheeknemer nog onder druk moeten zetten.

Achteraf had ik prima met execution only mijn hypotheek kunnen afsluiten. Maar dat is het juist, angst voor het onbekende. En daar varen adviseurs wel bij (NOFI). Bij een moeilijke case zullen ze best eens in de knoei komen qua facturabele uren, maar in mijn geval? Ik heb 2k betaald voor het opvragen van 3 offertes, een "financieel overzicht" (lees: bruto netto calculatie), regelen van ORV en het beantwoorden van enkele vragen. Dat is gewoon binnenlopen voor dit soort kantoren. Maakt ook niet uit, heb daar zelf voor gekozen, maar zou het geen tweede keer op deze manier doen.

Aan de andere kant snap ik Ray ook wel. We zitten hier wel op Tweakers waar het niveau (vooralsnog) toch wat hoger ligt dan gemiddeld. Ik was een jaar geleden ook totaal niet thuis in hypotheken. Ik wist niet eens wat die hypotheekrenteaftrek nou eigenlijk inhield. Maar dan kom je in het proces van het kopen van een huis en ga je jezelf ervoor interesseren; Hoe werkt dat met die aftrek? Wat kan ik lenen? Wat is NHG? Heb ik advies nodig? Etc. etc. etc. En als je dan een huis op het oog hebt komen er weer andere keuzes; Heb ik een aankoopmakelaar nodig? Moet ik een bouwinspectie doen? Etc, etc, etc. Deze topicreeks was overigens een hele goede bron van info.

Maar er zijn dus ook mensen die geen tijd, zin of gewoonweg intellect hebben om zich daarvoor te (kunnen) interesseren, zelfs niet als het een startersaankoop betreft. Dat bedoel ik niet denigrerend, maar ik had pas geleden bezoek (die in het proces zitten) en die wisten ook totaal niet waar ze het over hadden. Ze namen geen NHG want dat was "veel te duur en onzin" en ze gingen "104% rente betalen". Toen dacht ik wel even; Ja, voor deze mensen is het WEL om naar een (goeie) adviseur te gaan, die moeten zelfs (eventueel) tegen zichzelf in bescherming genomen worden... Ze hadden overigens al een intake gehad bij de Hypotheker, en dat kreeg ik jammer genoeg niet meer uit hun hoofd gepraat. Ze gaan daar (lees ook het vorige topic even terug) dus even 3k aftikken voor (standaard) advies, dat vind ik (zelfs met hun compleet gebrek aan kennis) echt teveel. Maar dat maakte niet uit "want we lenen het toch mee?"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Eens, ik twijfel ook nog voor een Execution Only, mocht het zo ver komen. Mijn case is ook niet zo heel lastig (inclusief mijn vriendin zitten we in het slechtste geval 50k onder onze totale leencapaciteit), maar omdat ik waarschijnlijk in een proces zit van voorbereidingen op verbouwingen, drukte op mijn werk en alles voor mij nieuw is, zie ik het betalen van advieskosten niet als een heel zwaar punt.

Dat ik het ook nog eens van de belastingdienst mag aftrekken van mijn belastbaar inkomen is mooi meegenomen.

[ Voor 4% gewijzigd door KillaZ op 24-07-2014 08:46 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Wat ik heb gemist in ons aankoopproces is ergens een degelijk stappenplan. Ik heb geen enkele bron gevonden die alles (maar dan echt alles) uitlegt met eventuele links naar bronnen. En dan te bedenken dat het eigenlijk allemaal wel meevalt.
Het punt is gewoon dat je heel veel verschillende situaties hebt. Als je daarop differentieert en alleen bekijkt wat op jouw situatie van belang is valt het echt allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Zojuist heb ik een account gemaakt op Findesk waarmee je 30 dagen volledig gebruik kan maken van het pakket op proef. Is een profesioneel pakket om hypotheek adviesrapporten te maken.

Krijg nog niet alle details zoals ik ze wil maar misschien wel leuke tip voor de zelfstandige tweakers. Je kunt alle situaties doorrekenen zoals pensionering, overlijden etc. Uiteraard heb je wel kennis van zaken nodig om te weten hoe e.e.a. ingevuld moet worden.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 24-07-2014 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

assje schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 09:56:
Zojuist heb ik een account gemaakt op Findesk waarmee je 30 dagen volledig gebruik kan maken van het pakket op proef. Is een profesioneel pakket om hypotheek adviesrapporten te maken.

Krijg nog niet alle details zoals ik ze wil maar misschien wel leuke tip voor de zelfstandige tweakers. Je kunt alle situaties doorrekenen zoals pensionering, overlijden etc. Uiteraard heb je wel kennis van zaken nodig om te weten hoe e.e.a. ingevuld moet worden.
Super tip! Ik gebruik dit pakket als professional en het is het enige pakket waarbij je per onderdeel je input vertaalt naar netto besteedbaar inkomen op een ' tastbare ' manier.

Als klant krijg je trouwens ook toegang tot een portal waarbij je ook zelf kan puzzelen, de adviseur kan dan correcties doorvoeren.

@FreakNL. Ph4ge brengt vaak zijn aankoopervaring als algemene wijsheid terwijl hij slechts 1 ervaring heeft. Namelijk de koop van zijn eigen woning die voor zover ik in dit topic heb opgemaakt inderdaad minder adviesgevoelig lijkt vanwege de lage verstrekking waardoor mogelijk ook gevolgen bij overlijden etc minder hard doorkomen. Dat is zijn ervaring en dat is prima om die hier te verwoorden.
Echter de praktijk is anders. Ik heb door de jaren heen snel geteld meer dan 750 hypotheken geregeld waarvan een groot deel betrekking op een aankoop. Dit bij verschillende groepen van de bevolking, van (beneden) modaal tot ver daarboven. Als ik dus stel dat de (gemiddelde) consument het echt niet snapt, en dan bedoel ik met name gevolgen bij overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkeloosheid, zeg ik dat niet zomaar. Dat is mijn professionele praktijkervaring
Wat iemand hier kiest maakt mij verder ook niet uit, zelf doen of advies. Alleen denk er niet te simpel over waardoor je wellicht keuzes maakt waar je later grote (financiële) ellende van kan krijgen.
En ja ook het verschil in adviseurs is erg groot. Dit heb ik recent weer ervaren tijdens de PE. Ik kan me dan ook reacties die hier voorbij komen goed voorstellen dat men soms niet tevreden is over geleverde diensten. Er zijn er echter ook genoeg die wel waar voor hun geld leveren!
Ook als tweaker kan je niet overal (voldoende) verstand / kennis van hebben ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Ray op 25-07-2014 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zie tweakers praten over het opdelen van de hypotheek: een deel met variabele rente en een deel met 10 jaar vast.

Mag je het variabele deel als eerstes aflossen, of moet je beide delen tegelijk aflossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ray schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 20:40:
[...]

Als ik dus stel dat de (gemiddelde) consument het echt niet snapt, en dan bedoel ik met name gevolgen bij overlijden en arbeidsongeschiktheid, zeg ik dat niet zomaar. Dat is mijn professionele praktijkervaring
Wat iemand hier kiest maakt mij verder ook niet uit, zelf doen of advies. Alleen denk er niet te simpel over waardoor je wellicht keuzes maakt waar je later grote (financiële) ellende van kan krijgen.
En ja ook het verschil in adviseurs is erg groot. Dit heb ik recent weer ervaren tijdens de PE. Ik kan me dan ook reacties die hier voorbij komen goed voorstellen dat men soms niet tevreden is over geleverde diensten. Er zijn er echter ook genoeg die wel waar voor hun geld leveren!
Ook als tweaker kan je niet overal (voldoende) verstand / kennis van hebben ;)
Nu is het slechts mijn ervaring, maar juist arbeidsongeschiktheid was voor mij van toegevoegde waarde, maar daar heeft mijn hypotheekadviseur (n=1) weer niets over gezegd. Ik had graag willen weten wat er gebeurde als ik 50-100% arbeidsongeschikt was geworden. Desalniettemin is dat geen besproken scenario geweest, en weet ik nu nog steeds niet hoe en wat. Door mijn lage hypotheekbedrag verwacht ik wel dat het goed komt, maar zeker ben ik er niet van.

Dat gezegd hebbende, ik heb nog geen rapport gezien. Ook geen rekening overigens, dat zorgt ervoor dat ik geen druk leg bij de adviseur. De hypotheek (en daarvoor ging ik primair naar de adviseur) heb ik namelijk wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 25-07-2014 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Krisp schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 10:20:
[...]

Nu is het slechts mijn ervaring, maar juist arbeidsongeschiktheid was voor mij van toegevoegde waarde, maar daar heeft mijn hypotheekadviseur (n=1) weer niets over gezegd. Ik had graag willen weten wat er gebeurde als ik 50-100% arbeidsongeschikt was geworden. Desalniettemin is dat geen besproken scenario geweest, en weet ik nu nog steeds niet hoe en wat. Door mijn lage hypotheekbedrag verwacht ik wel dat het goed komt, maar zeker ben ik er niet van.

Dat gezegd hebbende, ik heb nog geen rapport gezien. Ook geen rekening overigens, dat zorgt ervoor dat ik geen druk leg bij de adviseur. De hypotheek (en daarvoor ging ik primair naar de adviseur) heb ik namelijk wel.
Uiteindelijk is het ook voor een groot gedeelte op het gevoel afgaan wat mij betreft. Het hangt er maar vanaf wat jij als uitgangspunt neemt bij pensionering, arbeidsongeschiktheid of overlijden;
- woning kunnen verkopen zonder restschuld,
- sowieso in het huis kunnen blijven wonen,
- hetzelfde te besteden houden en in het huis kunnen blijven wonen.

Om de laatste optie te garanderen (voor mijn vriendin) zou ik een flink oversized OVR en eventueel WLV nodig hebben. Ik kies er dus voor dit niet te doen, wil dus wel zeggen dat we het risico nemen dat er situaties (kunnen) zijn waarin je zuiniger aan moet gaan doen (lijkt me ook niet meer dan logisch).

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 25-07-2014 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat is nu een goede indicatie van je maximale hypotheek bij X bruto jaarsalaris? Met een jaarsalaris van 35.000 euro bruto geeft de Rabobank aan dat maximaal 149.400 euro mogelijk is terwijl de Hypothekeer met 171.977 euro komt. Daar zit nog wel een verschilletje in.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Tsurany schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:38:
Wat is nu een goede indicatie van je maximale hypotheek bij X bruto jaarsalaris? Met een jaarsalaris van 35.000 euro bruto geeft de Rabobank aan dat maximaal 149.400 euro mogelijk is terwijl de Hypothekeer met 171.977 euro komt. Daar zit nog wel een verschilletje in.
Aangezien je in die omstandigheden waarschijnlijk met NHG wil kopen lijken de NHG regels me de enige relevante:
https://www.nhg.nl/consum...hoeveel-kan-ik-lenen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

De enige goede indicatie is wat je netto elke maand kwijt kunt zijn. Hou daarbij rekening met sparen, alle vaste lasten, en toekomstige kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
EddoH schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:40:
De enige goede indicatie is wat je netto elke maand kwijt kunt zijn. Hou daarbij rekening met sparen, alle vaste lasten, en toekomstige kosten.
Dat is geen goede indicatie van voor de maximaal mogelijke hypotheek :9

Natuurlijk wel goed om dat als uitgangspunt te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

EddoH schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:40:
Maar wat ik netto kwijt wil zijn is denk ik meer dan de bank mij zal willen lenen.
assje schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:39:
[...]

Aangezien je in die omstandigheden waarschijnlijk met NHG wil kopen lijken de NHG regels me de enige relevante:
https://www.nhg.nl/consum...hoeveel-kan-ik-lenen.html
Thnx! Alleen dan moet je wel weten welke rente je zal krijgen. Is 3,5% een reëel getal?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

assje schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:40:
[...]

Dat is geen goede indicatie van voor de maximaal mogelijke hypotheek :9

Natuurlijk wel goed om dat als uitgangspunt te nemen...
Wat ik bedoel te zeggen is dat een maximaal mogelijke hypotheek weinig zegt. In mijn geval zou ik niet weten hoe ik al mijn vaste lasten zou moeten betalen als ik uitga van het maximaal mogelijke hypotheekbedrag.
Tsurany schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:45:
[...]

Maar wat ik netto kwijt wil zijn is denk ik meer dan de bank mij zal willen lenen.
Dan zit je in een gunstige positie v.w.b. je overige vaste lasten en/of spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Tsurany schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:45:
[...]

[...]

Thnx! Alleen dan moet je wel weten welke rente je zal krijgen. Is 3,5% een reëel getal?
Aangezien je richting max. gaat lenen ga je de rente waarschijnlijk vastzetten voor >10 jaar. Vul dus gewoon de werkelijke rente in die je kan krijgen bij een hypotheekverstrekker naar keuze voor die rentevaste periode.

Hypotheek24.nl is wel site die goed werkt, Onor.nl is ook mooi, werkt (nog) niet met variabel maar dat is voor jou waarschijnlijk geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nou een netto maand last van € 700 bij een hypotheek van € 180.000 is volgens mij goed te doen met een netto inkomen van € 1900. Alleen een hypotheek van € 180.000 krijg ik niet zomaar.

Ga vanavond nog wel even verder rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
Mijn advies zou zijn om je eerst goed te verdiepen in de stof!

Een hypotheek met nhg-regels zonder iets af te weten over LTI of LTV en de ontwikkelingen daarin of een idee over hoe lang ( en of) je je rente vast wil zetten en de ontwikkelingen in de huizenprijs lijkt me sowieso geen slim idee.

Anders moet je langs voor een orienterend gesprek bij een financieel adviseur.

@assje, Waarom zou je het advies geven rente voor meer dan 10 jaar vast te zetten met de beperkte info? Als hij zich makkelijk 1,5 keer zoveel kan veroorloven volgens de max van nhg, waarom dan niet 5 of 2 jaar en dan extra aflossen in het begin? Verder kan je natuurlijk ook je hypotheek opdelen en 1 vastzetten en ander variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Tsurany schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:59:
Nou een netto maand last van € 700 bij een hypotheek van € 180.000 is volgens mij goed te doen met een netto inkomen van € 1900. Alleen een hypotheek van € 180.000 krijg ik niet zomaar.

Dat is dus heel persoonlijk, ik heb straks ongeveer dezelfde hypotheek met een iets hoger inkomen en zou er niet aan moeten denken om het alleen van mijn salaris te moeten betalen.

P.s. ik kan wel 180k lenen dus zo heel veel zal het niet schelen lijkt me?
Avinator88 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:59:

@assje, Waarom zou je het advies geven rente voor meer dan 10 jaar vast te zetten met de beperkte info? Als hij zich makkelijk 1,5 keer zoveel kan veroorloven volgens de max van nhg, waarom dan niet 5 of 2 jaar en dan extra aflossen in het begin? Verder kan je natuurlijk ook je hypotheek opdelen en 1 vastzetten en ander variabel.
Hij geeft aan dat hij méér wil lenen dan volgens NHG mag, ofwel de grenzen van wat (theoretisch) betaalbaar is opzoeken.

In dat geval zou ik de rente vastzetten ja, zaak verandert natuurlijk als er sprake is van aanzienlijk eigen vermogen.

[ Voor 30% gewijzigd door assje op 25-07-2014 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avinator88
@assje,

Sorry hoor, maar je bent jouw persoonlijke situatie en keuzes aan het projecteren op Tsurany en het aan het presenteren als advies. Bij een onderwerp zoals een huis kopen vind ik dat niet wenselijk, dat kan leiden tot fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Tsurany schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:59:

Dat ligt maar net aan jouw persoonlijke situatie. Als je bijvoorbeeld een auto hebt of wilt dan zou ik niet weten hoe ik dat zou moeten betalen met de bedragen die jij noemt. Denk ook aan onderhoud en een aantal extra verzekeringen die erbij komen.
Leef je echter zuinig, heb je geen auto of plannen om kinderen te nemen, dan zou het misschien wel prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Avinator88 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:15:
@assje,

Sorry hoor, maar je bent jouw persoonlijke situatie en keuzes aan het projecteren op Tsurany en het aan het presenteren als advies. Bij een onderwerp zoals een huis kopen vind ik dat niet wenselijk, dat kan leiden tot fouten.
Heeft niks met advies te maken, als jij perse maximaal wil lenen zal je de rente wel vast moeten zetten voor 10 jaar, als je dat niet doet wordt er gerekend met een hogere rekenrente (5%) en valt je maximale hypotheek lager uit.

Of je die max. willens en wetens op moet willen zoeken is een hele andere discussie.

Kan me voorstellen dat er bijvoorbeeld een vriendin is die ook meebetaald maar voor de hypotheek buiten schot wordt gehouden, dat verandert e.e.a. natuurlijk wel.
Als hij zich makkelijk 1,5 keer zoveel kan veroorloven volgens de max van nhg, ....
Waar haal jij deze info dan vandaan?

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 25-07-2014 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn advies zou zijn om je eerst goed te verdiepen in de stof!

Een hypotheek met nhg-regels zonder iets af te weten over LTI of LTV en de ontwikkelingen daarin of een idee over hoe lang ( en of) je je rente vast wil zetten en de ontwikkelingen in de huizenprijs lijkt me sowieso geen slim idee.

Anders moet je langs voor een orienterend gesprek bij een financieel adviseur.

Gesprek bij een financieel adviseur staat sowieso op de planning. Maar het verschil tussen banken viel mij gewoon erg sterk op en ik vraag me vanaf waar je dan vanuit moet kunnen gaan. Ik wil een huis van ~200.000 euro kopen en daarbij in ieder geval 30.000 euro eigen geld inleggen. Dan wil ik kijken of ik de rest kan financieren via hypotheek en starterslening.
assje schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:09:
Dat is dus heel persoonlijk, ik heb straks ongeveer dezelfde hypotheek met een iets hoger inkomen en zou er niet aan moeten denken om het alleen van mijn salaris te moeten betalen.

P.s. ik kan wel 180k lenen dus zo heel veel zal het niet schelen lijkt me?
Mwah dat moet volgens mij op een enkel inkomen wel te doen zijn denk ik. Zal niet al te veel overhouden maar salaris zal ongetwijfeld wel gaan stijgen waardoor er al snel meer ruimte komt. Ik zit liever wat krap in het geld dan dat ik een huis koop dat ik bij intrekken al weer zat ben omdat het te oud is, de buurt te slecht is of te weinig comfort bied.
EddoH schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:15:
Dat ligt maar net aan jouw persoonlijke situatie. Als je bijvoorbeeld een auto hebt of wilt dan zou ik niet weten hoe ik dat zou moeten betalen met de bedragen die jij noemt. Denk ook aan onderhoud en een aantal extra verzekeringen die erbij komen.
Leef je echter zuinig, heb je geen auto of plannen om kinderen te nemen, dan zou het misschien wel prima kunnen.
Ik heb de beschikking over een leaseauto, leef relatief zuinig en nog geen plannen voor kinderen. Relatief nieuw huis waarbij ik niet direct zeer groot onderhoud aan zie komen. Ik heb de budget planner van het Nibud erbij gepakt en daar de in mijn ogen realistische waarden ingevuld en dat zag er goed uit.
Maar met een hypotheek van 170.000 euro zal ik op ~620 euro per maand zitten volgens de Hypotheker en dat is zeker wel een acceptabel bedrag.
Als ik wil gaan huren ipv kopen ben ik ook snel 700 euro per maand kwijt.
assje schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:16:
Heeft niks met advies te maken, als jij perse maximaal wil lenen zal je de rente wel vast moeten zetten voor 10 jaar, als je dat niet doet wordt er gerekend met een hogere rekenrente (5%) en valt je maximale hypotheek lager uit.
Ik was sowieso wel van plan de rente voor 10 jaar vast te zetten, zeker met de huidige rente lijkt mij dat niet onverstandig.
Of je die max. willens en wetens op moet willen zoeken is een hele andere discussie.

Kan me voorstellen dat er bijvoorbeeld een vriendin is die ook meebetaald maar voor de hypotheek buiten schot wordt gehouden, dat verandert e.e.a. natuurlijk wel.
Dat is ook iets waar ik nog goed naar moet kijken natuurlijk. Alleen op dit moment wil ik vooral weten wat er echt mogelijk is en dan kijken of ik genoeg kapitaal kan vergaren om een voor mij interessant huis te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tsurany schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:58:
[...]
Maar met een hypotheek van 170.000 euro zal ik op ~620 euro per maand zitten volgens de Hypotheker en dat is zeker wel een acceptabel bedrag.
Als ik wil gaan huren ipv kopen ben ik ook snel 700 euro per maand kwijt.
Je weet dat er bij die 620 euro hypotheeklasten veel meer extra maandelijkse kosten bovenop komen dan bij die 700 huur toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Vergeet niet de WOZ-aanslag e.d.

Ik ben er heilig van overtuigd dat de HRA binnen 10 jaar volledig is afgeschaft..

Hoeveel automobilisten zijn er wel niet genaaid met de regeling "schaf een zuinige auto aan.. en betaal geen wegenbelasting.. " 5 jaar later, sorry, maar je mag toch wel het normale tarief betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

AMDFreak schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:27:
Hoeveel automobilisten zijn er wel niet genaaid met de regeling "schaf een zuinige auto aan.. en betaal geen wegenbelasting.. " 5 jaar later, sorry, maar je mag toch wel het normale tarief betalen..
Bij invoering van deze regeling was al bekend dat hij tijdelijk was. De regeling is zelfs verlengd. Dan moet je niet zeggen dat men het niet wist, dan moet je de autoverkoper verwijten dat hij je niet goed geïnformeerd heeft. :P

En ja, de HRA wordt een keer afgeschaft. In België doen ze nu iets soortgelijks, in één keer. Ik verwacht in Nederland nog een versnelling van de afschaffing, vermoedelijk aangekondigd bij het eerstvolgende kabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

naitsoezn schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:20:
[...]

Je weet dat er bij die 620 euro hypotheeklasten veel meer extra maandelijkse kosten bovenop komen dan bij die 700 huur toch?
Natuurlijk. Ik reken op een euro of 150 per maand aan opbouwen reserves groot onderhoud en dergelijken. En dan is huren idd goedkoper met een huur van 700 euro per maand. Maar voor 700 euro iets leuks huren zie ik niet snel gebeuren, zit je eerder aan de 800 euro.

Maar zoals ik al zei, ik moet het nog echt goed doorrekenen. Wil nu vooral weten wat er mogelijk is en daarna kijken of dat acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Prima, ik zeg ook niet dat je moet huren (is een keuze die je zelf moet maken), maar ik (en volgens mij ook een aantal anderen hier) probeer gewoon te zeggen dat je je niet blind moet staren op de maandelijkse hypotheeklasten om vervolgens te concluderen dat je (veel) meer dan de LTI-norm denkt te kunnen lenen. Die norm is er niet voor niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee tuurlijk. Ik wil alleen weten wat die norm is en kreeg met al die rekentools verschillende antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Tsurany schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:42:
Nee tuurlijk. Ik wil alleen weten wat die norm is en kreeg met al die rekentools verschillende antwoorden.
Pak daarom eens hypotheek24, die werkt echt wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:37

FreakNL

Well do ya punk?

Krisp schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:31:
[...]

Bij invoering van deze regeling was al bekend dat hij tijdelijk was. De regeling is zelfs verlengd. Dan moet je niet zeggen dat men het niet wist, dan moet je de autoverkoper verwijten dat hij je niet goed geïnformeerd heeft. :P

En ja, de HRA wordt een keer afgeschaft. In België doen ze nu iets soortgelijks, in één keer. Ik verwacht in Nederland nog een versnelling van de afschaffing, vermoedelijk aangekondigd bij het eerstvolgende kabinet.
Ook 1 van de redenen dat ik een (voor het grootste gedeelte) lineaire hypotheek heb genomen. Als de HRA over 10 jaar volledig is/wordt afgeschaft raakt dat me minder dan bij een annuïteitenhypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

assje schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:46:
[...]

Dan kom ik uit op een hypotheek van maximaal 175.000 waarvan volgens berekening 172.000 benodigd voor het huis dat ik voor ogen heb met een maandbedrag van 605 euro netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
assje schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:46:
[...]

Wow, daar mogen wij 298k lenen, terwijl de ABN op 285 zat.
In other nieuws, bod uitgebracht, 177k op een huis met v.p. 198k. Tegenbod: 195k. Ze willen in ieder geval praten. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Reactie op de 'wat kan ik maximaal lenen' postings die nu voorbij komen.

Bij elke bank kan je evenveel lenen. Dit is namelijk bepaald in de normen NHG of GHF. Vanwaar dan de verschillen ? Vanaf 10 jaar vast mag je met de werkelijke rente toetsen. Hoe lager de rente, hoe meer je kan lenen.
Dit is natuurlijk compleet omgekeerd redeneren. Immers het gaat erom wat je kan en wil betalen en niet zozeer wat je (onbetaalbare?) max is.
Let wel dat vooral de budget aanbieders met soms een minder goede voorgeschiedenis / voorwaarden op dit moment de laagste rentes hebben Het meeste kunnen lenen betekend dus ook een geldverstrekker waarvan ik je adviseer daar zeer kritisch naar te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ray schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 17:18:
Reactie op de 'wat kan ik maximaal lenen' postings die nu voorbij komen.

Bij elke bank kan je evenveel lenen. Dit is namelijk bepaald in de normen NHG of GHF. Vanwaar dan de verschillen ? Vanaf 10 jaar vast mag je met de werkelijke rente toetsen. Hoe lager de rente, hoe meer je kan lenen.
Dit is natuurlijk compleet omgekeerd redeneren. Immers het gaat erom wat je kan en wil betalen en niet zozeer wat je (onbetaalbare?) max is.
Let wel dat vooral de budget aanbieders met soms een minder goede voorgeschiedenis / voorwaarden op dit moment de laagste rentes hebben Het meeste kunnen lenen betekend dus ook een geldverstrekker waarvan ik je adviseer daar zeer kritisch naar te kijken!
Daar ben ik nu dus benieuwd naar, hoe kijk jij tegen bijvoorbeeld Woonlife (Argenta) aan? Voor mij doen de meeste voorwaarden er weinig toe, het is vooral belangrijk dat de variabele rente redelijk blijft en het product blijft bestaan met de juiste voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

assje schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 18:39:
[...]

Daar ben ik nu dus benieuwd naar, hoe kijk jij tegen bijvoorbeeld Woonlife (Argenta) aan? Voor mij doen de meeste voorwaarden er weinig toe, het is vooral belangrijk dat de variabele rente redelijk blijft en het product blijft bestaan met de juiste voorwaarden.
Deze wensen in 1 zin samen met Argenta zouden je toch aan het denken moeten zetten. Ervaringen uit het verleden zijn dan wellicht geen garantie maar wel een zeer goede leerschool. Om die reden doe ik geen zaken meer met Argenta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:16
Vandaag is dan eindelijke het betonrot onderzoek geweest. De resultaten waren best ernstig, maar het is allemaal op te lossen. Daarnaast zeer uitgebreide garantie en voor een redelijke prijs. (denk ik). Deze kosten zullen naar mijn mening direct van de vraagprijs af gaan. En regel ik zelf het herstel. Of toch de huidige eigenaar dit laten uitvoeren en de vraagprijs zo laten?

Ook even op Hypotheek24 gekeken. We zitten gelukkig ruim onder onze max. En dat is ook precies de bedoeling. Goeie website en geeft een mooi kijkje in de kosten. Als je als starter weet wat je wilt kan je dit zo te zien ook erg betaalbaar afsluiten. Toch vind ik het wel een fijn idee om naar een financieel adviseur te gaan, maar het prijsverschil is zo extreem dat ik natuurlijk ga twijfelen.

Opzich kan er nu een bod gedaan worden, maar wil toch graag eerst is praten met een adviseur. Lijkt me ontzettend suf om de financiën niet rond te krijgen en dat de koop dan alsnog niet door gaat. Niet voor mij en voor de verkoper. Aan de andere kant waarom zou ik het niet rond krijgen? Heb een vast contract en vriendin intentie verklaring. Naar inkomen zou ik nog 20% hoger kunnen zitten, maar dat willen we bewust niet. Wel veel zin in een volgende stap :)

TWEAKERS FC EREDIVSIE VOETBALPOULE 24/25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-04 20:33
^denk je dan toch niet om gewoon verder te kijken? In tot hoeverre is zo een oplossing langdurig en betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
Figo112 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 21:32:
^denk je dan toch niet om gewoon verder te kijken? In tot hoeverre is zo een oplossing langdurig en betrouwbaar?
Om de beschadigde vloerelementen te repareren hebben we een stalen draagconstructie ontwikkeld. Deze draagconstructie is samengesteld uit losse delen zodat deze makkelijk via het kruipluik in de woning onder de vloer is aan te brengen. De constructie is gemaakt van verzinkt staal en wordt van fundering naar fundering onder de vloerelementen aangebracht. De constructie neemt vervolgens de functie van de roestende wapening in de vloer over. Hierdoor wordt de wapening in het beton overbodig. De levensduur van de draagconstructie is tenminste 50 jaar.

• Korte uitvoeringsduur
• Minimale hinder
• Maximale garantie, 20 jaar,
• levensduurverwachting 50 jaar
• Alles via het kruipluik
• Financieel voordelig
• Geen nazorg, geen graafwerk in de tuin,
ijzersterk, geen hak- en breekwerk, geen
afval, milieuvriendelijk,
Alle werkzaamheden worden uitgevoerd
conform CUR aanbeveling 79.

Ik geloof hier wel in eigenlijk. Ziet er ook wel uit als een duurzame oplossing. Naast de garantie van 20 jaar zit er ook nog een pakket bij waarbij ze 20 jaar garantie geven op delen die ze nu niet hebben waar genomen. Mocht daar een probleem optreden binnen 20 jaar verhelpen ze dit ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:40

Milmoor

Footsteps and pictures.

Jij wilt een goede vloer. De huidige eigenaar wil een verkocht huis. Dat zijn verschillende dingen. Ik zou een lager bod doen, en het zelf laten repareren. Want anders is de opdrachtgever niet de belanghebbende en dat is altijd riskant. Stel zij kiezen voor een goedkopere, maar minder zekere oplossing: wat doe je dan?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hoe ver gaat de controle van een bank meestal m.b.t. werkgeversverklaring? Bellen ze weleens naar de werkgever enzo?

Ik vraag het omdat ik nu in het proces ben van een hypotheekofferte aanvragen, maar op mijn werk zijn de mensen die iets te melden hebben op vakantie (directeur en plaatsvervanger, HR afdeling hebben we niet => bedrijf van 8 man). Ik heb wel van tevoren een werkgeversverklaring gekregen, maar mijn werk bellen zou bijvoorbeeld de komende weken nutteloos zijn (ik kan zelf aan de telefoon komen en collega's kunnen melden dat ik er werk, maar that's it :D ).

Should I be worried? Of doen ze dat meestal sowieso niet?

Ze zijn nog ongeveer 2 weken weg iig.

Ook heeft het bedrijf geen firmastempel ("die hadden we ooit op het oude adres"), dus hoop dat dit geen probleem is.

[ Voor 17% gewijzigd door Lethalis op 26-07-2014 10:13 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
Milmoor schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 09:35:
Jij wilt een goede vloer. De huidige eigenaar wil een verkocht huis. Dat zijn verschillende dingen. Ik zou een lager bod doen, en het zelf laten repareren. Want anders is de opdrachtgever niet de belanghebbende en dat is altijd riskant. Stel zij kiezen voor een goedkopere, maar minder zekere oplossing: wat doe je dan?
Een lager bod doen en het zelf oplossen met dit bedrijf. De verkoper heeft na lang aandringen het onderzoek betaald. En nu weten we beide de herstelkosten. Dit gaat van de vraagprijs af. Tenminste ik betaal het herstellen niet. Maar we gaan dan een goed bod doen. Dan voor 1 januari het herstel uitvoeren ivm. Gunstig btw tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Lethalis schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 10:06:
Hoe ver gaat de controle van een bank meestal m.b.t. werkgeversverklaring? Bellen ze weleens naar de werkgever enzo?
In sommige gevallen kunnen ze het bedrijf contacteren (de meesten doen dit vrijwel niet, sommige, o.a. Argenta, hebben er wel een handje van), maar ik weet niet in hoeverre ze het finaal akkoord laten afhangen van dat belletje.... Want als het allemaal niet klopt met je werkgeversverklaring kunnen ze volgens mij ook later (tot op de dag van de overdracht) je hypotheek nog intrekken (maar correct me if I'm wrong)
Should I be worried?
Neuh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Lethalis schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 10:06:

Ik vraag het omdat ik nu in het proces ben van een hypotheekofferte aanvragen, maar op mijn werk zijn de mensen die iets te melden hebben op vakantie (directeur en plaatsvervanger, HR afdeling hebben we niet => bedrijf van 8 man). Ik heb wel van tevoren een werkgeversverklaring gekregen, maar mijn werk bellen zou bijvoorbeeld de komende weken nutteloos zijn (ik kan zelf aan de telefoon komen en collega's kunnen melden dat ik er werk, maar that's it :D ).

Should I be worried? Of doen ze dat meestal sowieso niet?

Ze zijn nog ongeveer 2 weken weg iig.

Ook heeft het bedrijf geen firmastempel ("die hadden we ooit op het oude adres"), dus hoop dat dit geen probleem is.
Met NHG is dat zeer zeker een probleem en zonder in de meeste gevallen ook. Er dient dan een verklaring te komen 'geen bedrijfsstempel' Bij voorkeur op briefpapier waar dus de geen die de WGVK getekend heeft verklaart dat er geen stempel is.
Is er ook geen briefpapier dan moet er een verklaring komen dat er dit ook niet is (mag samen met het stempel verhaal)
Dit had je adviseur trouwens moeten weten en direct regelen toen hij je WGVK zonder stempel binnenkreeg :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mijn adviseur heeft gisteren de documenten ontvangen, dus kan zijn dat ik dit nog te horen krijg.

Zou wel shit zijn qua timing..

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ray schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 11:05:
[...]

Met NHG is dat zeer zeker een probleem en zonder in de meeste gevallen ook. Er dient dan een verklaring te komen 'geen bedrijfsstempel' Bij voorkeur op briefpapier waar dus de geen die de WGVK getekend heeft verklaart dat er geen stempel is.
Is er ook geen briefpapier dan moet er een verklaring komen dat er dit ook niet is (mag samen met het stempel verhaal)
Dit had je adviseur trouwens moeten weten en direct regelen toen hij je WGVK zonder stempel binnenkreeg :o
Dat met die bedrijfsstempel hebben wij ook gehad, bij de Rabobank. Bedrijf waar mijn vrouw werkt heeft geen stempel, moest dus een verklaring van geen bedrijfsstempel mee.

Overigens zonder NHG

Toch niet meer van deze tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Over een paar week hebben we (eindelijk) de overdracht van ons nieuwe paradijsje, dus de opstal- / woonhuisverzekering moet nu wel zo langzamerhand geregeld worden.... Hebben de experts hier nog een mening over welke je wel of welke je voor niet moet doen?

Al die vergelijkingssites zijn leuk om de goedkoopste te vinden, maar hoe weet je nou welke de beste voorwaarden hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 27-07-2014 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• missle
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-03-2021
Zijn er hier mensen die recente ervaring hebben met nieuwbouw en dan specifiek of er onderhandeld kon worden over de prijs? Even in het kort de situatie, in een nieuw te bouwen wijk zijn starterswoningen (allemaal verkocht a 2 ton), een maatje grotere rijtjeshuizen (2,3 ton) en op de hoek daarvan hoekwoningen die nog 20m2 woonoppervlakte groter zijn en een tuin aan de zijkant hebben met de mogelijkheid voor een eigen oprit naast het huis (3 ton). De starterswoningen en de rijtjeshuizen waren allemaal bijna meteen verkocht, maar de hoekwoningen zijn 70.000,- euro duurder en zijn nu 7 maanden later allemaal nog te koop. In het zelfde project loopt de verkoop van de 2onder1kap woningen (3,5 ton) ook niet en daar is er ook nog geen enkele woning van verkocht na 7 maanden.

En ik weet wel dat er gezegd kan worden gewoon proberen, nee heb je en ja kun je krijgen. Maar ik zou graag recente ervaringen horen om een beetje te weten of het kan en zo ja hoe ver kunnen we dan realistisch gaan. We hebben op de meerwerk lijst zo een 15.000,- aan extra's die we zouden willen, het zou mooi zijn als dat minimaal in mindering kan op de totale prijs, dus inclusief meerwerk voor de prijs die ze voor de kale woning vragen of minder natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Even terugzoeken in dit topic levert je vrij recente opmerkingen / ervaringen. Eén van de dingen die toen geloof ik naar voren kwam, is dat de koopprijs en het meerwerk vaak los van elkaar staan (ivm verschillende belanghebbenden, verkoper, projectontwikkelaar, aannemer, etc.) en dat hier dus weinig mee te schuiven valt.... Zoek het even terug en je kunt de preciezere details vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

naitsoezn schreef op zondag 27 juli 2014 @ 14:24:
Over een paar week hebben we (eindelijk) de overdracht van ons nieuwe paradijsje, dus de opstal- / woonhuisverzekering moet nu wel zo langzamerhand geregeld worden.... Hebben de experts hier nog een mening over welke je wel of welke je voor niet moet doen?

Al die vergelijkingssites zijn leuk om de goedkoopste te vinden, maar hoe weet je nou welke de beste voorwaarden hebben?
Wellicht een vreemde optie, maar ik zit bij de plaatselijke coöperatie, meestal te vinden onder de naam 'De Onderlinge.' Deze hebben geen winstoogmerk, waardoor de premie lager ligt dan bij welke verzekeraar dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Krisp schreef op zondag 27 juli 2014 @ 17:34:
[...]

Wellicht een vreemde optie, maar ik zit bij de plaatselijke coöperatie, meestal te vinden onder de naam 'De Onderlinge.' Deze hebben geen winstoogmerk, waardoor de premie lager ligt dan bij welke verzekeraar dan ook.
Ik betaal natuurlijk liever niet teveel, maar ik wil ook niet op de cent beknibbelen om maar de goedkoopste te krijgen. Liever wat euro's per maand extra en een goede verzekering, dan koste wat kost de goedkoopste. Ik zeg niet dat 'De Onderlinge' een slechte verzekering is, maar ik ben eigenlijk op zoek naar de dingen in de voorwaarden wat een goede of slechte verzekering definieert. Waar moet je nou op letten als je ééntje afsluit (behalve de typische maandelijkse lasten)? Zelf al gevonden:
- Opstal en inboedel bij dezelfde maatschappij afsluiten om gekibbel over wie de rekening moet betalen te voorkomen,
- een 'garantie' tegen onderverzekering (is dat nou goed of slecht?),
- verplicht herbouwen als je huis in puin ligt of kun je ook het geld pakken en iets anders zoeken?

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.