Koop lekker je eigen risico af voor 1 euro per maand. Kan je ook nog eens een zonnebril oid claimen
Tja, toen mijn ouders deze verzekering nodig hadden was het goed geregeld, ook toen er juridische discussie ontstond tussen de aannemer en de verzekeringsagent. Voor mij is dat voldoende info.naitsoezn schreef op zondag 27 juli 2014 @ 18:08:
[...]
Ik betaal natuurlijk liever niet teveel, maar ik wil ook niet op de cent beknibbelen om maar de goedkoopste te krijgen. Liever wat euro's per maand extra en een goede verzekering, dan koste wat kost de goedkoopste. Ik zeg niet dat 'De Onderlinge' een slechte verzekering is, maar ik ben eigenlijk op zoek naar de dingen in de voorwaarden wat een goede of slechte verzekering definieert. Waar moet je nou op letten als je ééntje afsluit (behalve de typische maandelijkse lasten)? Zelf al gevonden:
- Opstal en inboedel bij dezelfde maatschappij afsluiten om gekibbel over wie de rekening moet betalen te voorkomen,
- een 'garantie' tegen onderverzekering (is dat nou goed of slecht?),
- verplicht herbouwen als je huis in puin ligt of kun je ook het geld pakken en iets anders zoeken?
Wat betreft dezelfde maatschappij: omdat ik in een appartement woon, zijn de maatschappijen sowieso verschillend. Ik weet niet in hoeverre dat een nadeel is.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Herbouwgarantie (garantie tegen onderverzekering ) is wel degelijk meer dan af en toe een belletje.... Het zorgt ervoor dat er nooit een discussie is na een schade over het verzekerd bedrag en dat je woning in gelijke staat herbouwd wordt ongeacht de werkelijke kosten.
Voordeel van een onderlinge is dat je direct zaken doet met de maatschappy en je aanspreekpunt meestal direct beslissingsbevoegd is. Dit is een groot voordeel bij schade afhandeling.
* Ray werkt bij een OWM
Voordeel van een onderlinge is dat je direct zaken doet met de maatschappy en je aanspreekpunt meestal direct beslissingsbevoegd is. Dit is een groot voordeel bij schade afhandeling.
* Ray werkt bij een OWM
[ Voor 26% gewijzigd door Ray op 27-07-2014 20:25 ]
Bod geaccepteerd
Nu dus alles in orde maken voor het voorlopig koopcontract, de bouwtechnische keuring en de hypotheek regelen. Overdracht is op 1 Jan. ivm huurwoning en opzegtermijn, maar dat maakt het klussen wel gemakkelijker.
Nu dus alles in orde maken voor het voorlopig koopcontract, de bouwtechnische keuring en de hypotheek regelen. Overdracht is op 1 Jan. ivm huurwoning en opzegtermijn, maar dat maakt het klussen wel gemakkelijker.
K to the KillaZ
Fijn! Gefeliciteerd. Welk tegenbod hadden jullie nou uitgebracht na de 195 vd verkoper?KillaZ schreef op maandag 28 juli 2014 @ 10:10:
Bod geaccepteerd![]()
We zaten in dubio, aangezien wij het huis graag wilde en de verkopende partij (erfgenamen) niet echt meewerkte. Uiteindelijk hebben we besloten een bod te doen van 188k met als gedachtegang dat 185k sowieso niet geaccepteerd zou worden en dat 188k mogelijk wel. Uiteindelijk kregen we een tegenbod van 190k voor 1 November of 191k voor 1 Januari.
Wij zijn voor dat laatste gegaan.
Nu de plannen voor het bouwdepot uitwerken voor de taxateur en het adviesgesprek aangaan bij de ABN.
Wij zijn voor dat laatste gegaan.
Nu de plannen voor het bouwdepot uitwerken voor de taxateur en het adviesgesprek aangaan bij de ABN.
K to the KillaZ
Update van onze situatie:
Gisteren zijn wij langs gelopen bij ons nieuw huis, en tot onze vreugde gaan ze nu eindelijk echt weg. Ze waren bezig met de verhuizing.
Komende vrijdag is de overdracht, kan niet wachten
De afrekening van de Notaris is ook binnen. Blijkt dat die wel 1000 euro hoger is, als dat de Hypotheker tegen ons vertelden wat we zouden moeten betalen bij de notaris.
Gisteren zijn wij langs gelopen bij ons nieuw huis, en tot onze vreugde gaan ze nu eindelijk echt weg. Ze waren bezig met de verhuizing.
De afrekening van de Notaris is ook binnen. Blijkt dat die wel 1000 euro hoger is, als dat de Hypotheker tegen ons vertelden wat we zouden moeten betalen bij de notaris.
Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen
Ik heb een leuk huis op het oog, drie kamers voor 209.000 euro kostenkoper. Ik zou er dan de komende 5-10 jaar willen wonen mocht er niks drastisch veranderen. Twijfel alleen of drie kamers niet te klein gaat worden als er gezinsuitbreiding bij zou komen. In principe is er een apart washokje van twee vierkante meter, is er een schuurtje in de tuin, een badkamer waar je alle toiletspullen zoals handdoeken en dergelijken kan plaatsen en heeft de hoofdslaapkamer redelijk wat ruimte voor kasten zodat al je kleding gewoon in je slaapkamer past. Woonkamer is ook vrij groot met genoeg ruimte voor een goed zitgedeelte en een eetgedeelte en hier en daar nog wat opslag kasten.
Alleen... voorlopig lijkt dat genoeg maar gaat dat op lange termijn ook nog zo zijn? Voor ongeveer dezelfde prijs zijn er ook een aantal vierkamer woningen te koop. Deze zijn alleen qua locatie wat minder. Vaak in een woonwijk waar parkeren soms lastiger is. Minder vrij gelegen en minder vrij uitzicht. Dus het is vooral de afweging ga je voor locatie en uitstraling met dan een kamer minder of heb je liever een kamer meer en dan een wat minder fijne locatie. Wat ga je op lange termijn meer waarderen? Iemand die daar wat over kan zeggen uit persoonlijke ervaringen?
Het is trouwens zuid-west Utrecht dus boven de A12 en links van de A2. Maar we kijken in principe naar heel Provincie Utrecht. Valt op dat de ruimere huizen vaak afvallen qua leeftijd of locatie.
Alleen... voorlopig lijkt dat genoeg maar gaat dat op lange termijn ook nog zo zijn? Voor ongeveer dezelfde prijs zijn er ook een aantal vierkamer woningen te koop. Deze zijn alleen qua locatie wat minder. Vaak in een woonwijk waar parkeren soms lastiger is. Minder vrij gelegen en minder vrij uitzicht. Dus het is vooral de afweging ga je voor locatie en uitstraling met dan een kamer minder of heb je liever een kamer meer en dan een wat minder fijne locatie. Wat ga je op lange termijn meer waarderen? Iemand die daar wat over kan zeggen uit persoonlijke ervaringen?
Het is trouwens zuid-west Utrecht dus boven de A12 en links van de A2. Maar we kijken in principe naar heel Provincie Utrecht. Valt op dat de ruimere huizen vaak afvallen qua leeftijd of locatie.
[ Voor 7% gewijzigd door Tsurany op 28-07-2014 13:57 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Zuid-west is onder de A12, dus Montfoort, Lopik, Oudewater. Noordwest is Woerden, Wilnis en Mijdrecht. Die plaatsen zijn (zeker Woerden) nog stevig geprijst, omdat de bereikbaarheid erg goed is. Als je geen bezwaar hebt om wat minder bereikbaar te zijn, dan kan de andere kant van Utrecht (o.a. Soest, Nieuwegein, Vianen) wel interessant zijn.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Drie kamers als in: Twee slaapkamers? Dat zou ikzelf niet zo snel doen. Op het moment dat je 'maar' met z'n tweeen bent is dit prima, je zult echter de extra slaapkamer al snel als onmisbaar zien (ivm extra opslag, logeerkamer, etc.). Op het moment dat er dan gezinsuitbreiding komt (zoals ik begrijp uit je verhaal zijn die concrete plannen er nog niet, maar sluit je ook niets uit), dan kom je direct dat ene kamertje tekort.
[ Voor 10% gewijzigd door naitsoezn op 28-07-2014 14:06 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
In het vorige topic kwam ik ook al dit soort vage zaken bij jou tegen. Waar zit die 1000 euro in? En had de Hypotheker dat kunnen weten?Mars18 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 13:15:
Update van onze situatie:
Bij mij klopte het namelijk allemaal wel wat mijn adviseur voorrekende, alleen hij melde er wel expliciet bij dat hij de notariskosten geschat had (1400 euro) en dat dat hoger of lager kon uitvallen. Uiteindelijk is dat dus ook lager geworden omdat ik ben gaan shoppen.
Ik snap niet helemaal hoe de afrekening bij de notaris plots 1000 euro hoger dan verwacht kan zijn? De enige onverwachte kosten die ik daar had waren de gemeentelijke lasten die ik (naar rato) moest betalen, maar dat was zeker geen 1000 euro....
Zo zwart-wit is het niet altijd natuurlijk. Wij hebben ook maar 2 slaapkamers, en daar hebben we ons huis bijna op gemist (omdat we altijd zochten naar minimaal 3 slaapkamers op funda/huizenzoeker, etc_...naitsoezn schreef op maandag 28 juli 2014 @ 14:05:
Drie kamers als in: Twee slaapkamers? Dat zou ikzelf niet zo snel doen. Op het moment dat je 'maar' met z'n tweeen bent is dit prima, je zult echter de extra slaapkamer al snel als onmisbaar zien (ivm extra opslag, logeerkamer, etc.). Op het moment dat er dan gezinsuitbreiding komt (zoals ik begrijp uit je verhaal zijn die concrete plannen er nog niet, maar sluit je ook niets uit), dan kom je direct dat ene kamertje tekort.
Evt gezinsuitbreiding is nu eenmaal lastig en ruimte is al snel problematisch bij slechts 2 slaapkamers...
Maar onze slaapkamer is bijna 30m2 (dat waren er vroeger 2) en we hebben ook nog een zolder van 25m2... Dus met relatief kleine inspanning zou je er zomaar 4 slaapkamers van kunnen maken. Of 3 slaapkamers en een rommelzolder
Het hangt er dus echt vanaf of het beoogde huis bijvoorbeeld nog een zolder heeft ofzo? Of er wellicht een kamer op te delen valt?
Meer West dan. Vleuten, De Meern, Leidsche Rijn.Krisp schreef op maandag 28 juli 2014 @ 14:05:
Zuid-west is onder de A12, dus Montfoort, Lopik, Oudewater. Noordwest is Woerden, Wilnis en Mijdrecht. Die plaatsen zijn (zeker Woerden) nog stevig geprijst, omdat de bereikbaarheid erg goed is. Als je geen bezwaar hebt om wat minder bereikbaar te zijn, dan kan de andere kant van Utrecht (o.a. Soest, Nieuwegein, Vianen) wel interessant zijn.
Die plaatsen die jij noemt zijn al afgevallen simpelweg omdat hetgeen dat voor een redelijke prijs te koop is eigenlijk al te verouderd is en teveel onderhoud gaat vergen.
Nieuwegein zou geen probleem zijn maar ook daar zie ik weinig dat ik echt wat vind. Voornamelijk de buurt die tegen valt. Zowel mijn vriendin als ik zijn opgegroeid met meer open ruimte. Mijn vriendin kijkt uit op een weiland dus zit echt aan de rand van de stad en ik heb vijftien jaar lang gewoond met niets om mij heen dan bomen en woon nu ook in een auto-vrije wijk met veel groen. Wij proberen dus een omgeving te vinden die wat dat betreft zo rustig mogelijk is en zo min mogelijk aanvoelt als druk.
Natuurlijk moeten wij concessies doen. Met een budget van 260k tot 300k zouden we al onze wensen kunnen realiseren maar nu gaat dat helaas nog niet lukken.
Dus echt de vraag, liever wat kleiner of liever wat inleveren op de omgeving.
Inderdaad, twee slaapkamers. Gezinsuitbreiding zal waarschijnlijk wel binnen 3 a 4 jaar gebeuren en wil niet dan alweer een nieuw huis moeten zoeken. Als ik kijk hoe het bij mij thuis gaat (bij m'n ouders) zou ik zeggen dat het op zich wel moet passen met wat moeite aangezien onze extra kamers een logeerkamer/waskamer zijn en een studeerkamer. Nu is vooral de waskamer wat lastiger maar wel op te lossen met handigheid en de studeerkamer heb ik toch niet nodig gezien die ruimte er in de woonkamer wel is.naitsoezn schreef op maandag 28 juli 2014 @ 14:05:
Er zit helaas geen zolder bij, plat dak. En ook geen kamers die makkelijk op te delen zijn, dan moet je veel gaan aanpassen intern.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Nee, daarom schreef ik ook: "zou ik niet zo snel doen".... Als in: Tuurlijk zijn er uitzonderingen, en tuurlijk zijn er mouwen aan te passen
Mjah, zoals ik hierboven ook al zei: Tuurlijk is er uiteindelijk een mouw aan te passen, en ruimte die tekort komt kan zich op een andere manier wel oplossen. Maar ideaal is het imho niet. Maar ehm...Tsurany schreef op maandag 28 juli 2014 @ 15:46:
Inderdaad, twee slaapkamers. Gezinsuitbreiding zal waarschijnlijk wel binnen 3 a 4 jaar gebeuren en wil niet dan alweer een nieuw huis moeten zoeken. Als ik kijk hoe het bij mij thuis gaat (bij m'n ouders) zou ik zeggen dat het op zich wel moet passen met wat moeite aangezien onze extra kamers een logeerkamer/waskamer zijn en een studeerkamer. Nu is vooral de waskamer wat lastiger maar wel op te lossen met handigheid en de studeerkamer heb ik toch niet nodig gezien die ruimte er in de woonkamer wel is.
... geen mogelijkheid om een dakopbouw te plaatsen? Kost een paar centen, maar dat hoef je niet direct te doen. Kun je nog even drie / vier jaar voor sparen...Er zit helaas geen zolder bij, plat dak. En ook geen kamers die makkelijk op te delen zijn, dan moet je veel gaan aanpassen intern.
Dakopbouw wel even naar gekeken maar is al snel 40.000 euro. Dat is een vrij ingrijpende verbouwing, mits dat al mogelijk is qua draagkracht en de gemeente daar toestemming voor wilt geven. Maar is inderdaad wel een optie.
Kijk wat dat betreft even naar Linschoten. Vrienden van mij hebben daar voor ongeveer die prijs een ruim huis gekocht met drie goede slaapkamers, waar er ook makkelijk vier van gemaakt kunnen worden. Als ik vergelijk met de rest van het aanbod uit Linschoten, vond ik de prijs niet eens sterk. Hetzelfde geldt (vermoed ik) voor Hekendorp, Haastrecht, Driebruggen en Harmelen. Stuk voor stuk dorpen met alle voorzieningen aanwezig en toch veel groen.Tsurany schreef op maandag 28 juli 2014 @ 15:46:
[...]
Meer West dan. Vleuten, De Meern, Leidsche Rijn.
Die plaatsen die jij noemt zijn al afgevallen simpelweg omdat hetgeen dat voor een redelijke prijs te koop is eigenlijk al te verouderd is en teveel onderhoud gaat vergen.
Nieuwegein zou geen probleem zijn maar ook daar zie ik weinig dat ik echt wat vind. Voornamelijk de buurt die tegen valt. Zowel mijn vriendin als ik zijn opgegroeid met meer open ruimte. Mijn vriendin kijkt uit op een weiland dus zit echt aan de rand van de stad en ik heb vijftien jaar lang gewoond met niets om mij heen dan bomen en woon nu ook in een auto-vrije wijk met veel groen. Wij proberen dus een omgeving te vinden die wat dat betreft zo rustig mogelijk is en zo min mogelijk aanvoelt als druk.
Natuurlijk moeten wij concessies doen. Met een budget van 260k tot 300k zouden we al onze wensen kunnen realiseren maar nu gaat dat helaas nog niet lukken.
Dus echt de vraag, liever wat kleiner of liever wat inleveren op de omgeving.
Succes met de ABN..KillaZ schreef op maandag 28 juli 2014 @ 10:49:
Ik ben daar nu ook mee bezig.. en het is echt bizar hoeveel gegevens zij willen hebben.
Sommige dingen heb ik ook gewoon niet en dat is frustrerend. Nieuwste dingetje: "kun je ons de belastingaangifte van 2012 sturen?"
Nee, sorry. Ik kan toesturen wat ik terug heb gekregen, maar niet wat ik zelf heb verstuurd. Dat stond op mijn computer van begin 2013 (inmiddels ben ik 2 machines verder en ik had nooit het idee dat het bewaren van dat bestandje een belangrijk iets was).
"Ja dat kunt u opvragen bij de belastingdienst en duurt ongeveer 10 werkdagen"
Okee, ik de belastingdienst bellen.
Komt die: "ja dat duurt ongeveer 8 weken"

Fuckers.
We gaan straks weer met de ABN bellen en vragen wat ze nou precies willen weten over die aangifte, want dat opvragen gaat hem niet worden. Het beste wat ze mij konden aanbieden was het programma van 2012 downloaden en samen de gegevens opnieuw invullen (want ze konden wel zien wat ik had ingevuld, maar niet opsturen naar mij
Makkelijker kunnen ze het niet maken..
Verder heb ik alles.. werkgeversverklaring, jaaropgaven, salarisstroken, etc. Maar dat nou net niet.
Toen ik 10 jaar geleden een hypotheek moest aanvragen kwam ik met een salarisstrook en een werkgeversverklaring aanzetten bij de adviseur en dat was het. Even kiezen uit een paar offertes en gaan. Er is blijkbaar een hoop veranderd sindsdien.
[ Voor 12% gewijzigd door Lethalis op 29-07-2014 09:10 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Dat is wel bizar ja, gelukkig heb ik mijn aangiftes nog.
Maar goed, ik krijg personeelskorting via mijn werkgever en heb een goed orientatiegesprek gehad. Vandaar dat ik voor ABN ga
Maar goed, ik krijg personeelskorting via mijn werkgever en heb een goed orientatiegesprek gehad. Vandaar dat ik voor ABN ga
K to the KillaZ
Gisteren 'adviesgesprek' gehad bij de Rabo. Vanavond even leningsovereenkomst met de ouders tekenen, morgen daar deponeren en dan is alles zo goed als rond. Hopelijk eind volgende week ligt de offerte er dan :)!
Al met al een huis voor € 310k gekocht met zijn 2 als eerste huis en de regelingen zijn uitermate gunstig, toekomstig gezien. Dus ons hoor je niet klagen!
Al met al een huis voor € 310k gekocht met zijn 2 als eerste huis en de regelingen zijn uitermate gunstig, toekomstig gezien. Dus ons hoor je niet klagen!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
Ik zit nu bij Aegon en die zijn niet zo moeilijk. Maar heb ook in het traject bij Hypotrust gezeten, die wilden ook alles zien van de afgelopen vijf jaar. Geen enkel probleem, had alles binnen een kwartiertje (digitaal) opgehoest (aangiften, jaaroverzichten van bank(en) en jaaropgaves van werkgevers).. Ben ik dan zo'n ontzettende autist daarin? NOFI, maar ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat je dit soort (belangrijke) zaken een paar jaar bewaard. Het hebben van een nieuwe PC is dan geen excuus lijkt me...
/edit
Te snel gelezen, je hebt zo'n beetje alles paraat, zelfs wat je terug gehad hebt van de BD..
Dat zou mij ook voldoende lijken inderdaad. Ik heb de aangiftes nog wel, maar ook niet meer van voor 2011... Je moet zo'n .idb bestand backuppen daarvoor en dat is echt iets om te vergeten... Beetje mierenneukerij van ABN dus...
/edit
Te snel gelezen, je hebt zo'n beetje alles paraat, zelfs wat je terug gehad hebt van de BD..
[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 29-07-2014 17:12 ]
MWa, ik werk pas 4 jaar Full-time. Om nou alles van mijn studententijd te gaan overhandigen lijkt mij wat overdreven.
K to the KillaZ
De vraag naar IB 2012 is voor het bepalen van je EWS per 31-12 van dat jaar (ivm het overgangsrecht) dus absoluut legitiem. Als je aangifte doet is het toch een kleine moeite van de output even een pdf te maken ? zo doe ik dat al jaren en heb dus alle aangiftes nog. Ook wel zo handig als je tussendoor eens vragen krijgt.......
enja er is een heeeeleboel veranderd in 10 jaar
enja er is een heeeeleboel veranderd in 10 jaar
[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 29-07-2014 18:45 ]
Ik heb hem gevonden op een VHD van een oude Windows Image Backup!!
Het was ff een zoektocht
Meteen voor 2011, 2012 en de nieuwste 2013 in nette mappen op de NAS bewaard. Zowel de IBD als in txt formaat.
En ik ben juist zo'n idioot die bijna alles bewaart, maar dat bestandje dus ff niet (bewust dan
). Belastingaangifte doen is ook niet mijn favoriete bezigheid.
Ik bewaar bijv. wel alle belangrijke post per jaar die binnenkomt etc. Pensioenoverzichten heb ik dus wel snel bij de hand bijvoorbeeld. Jaaropgaven, salarisstroken, polissen, en nog meer van die ongein ook. En dus de aanslagen van de belastingdienst ook.
Anyways.. nu willen ze dus weer een overzicht van aanvullende voorzieningen werkgever. Tsja die kan ik pas na de vakantie aanleveren. Ergens houdt het op.
Ik snap wel dat ze een zo goed mogelijk advies willen geven, maar het gaat best ver dit.
Het was ff een zoektocht
Meteen voor 2011, 2012 en de nieuwste 2013 in nette mappen op de NAS bewaard. Zowel de IBD als in txt formaat.
En ik ben juist zo'n idioot die bijna alles bewaart, maar dat bestandje dus ff niet (bewust dan
Ik bewaar bijv. wel alle belangrijke post per jaar die binnenkomt etc. Pensioenoverzichten heb ik dus wel snel bij de hand bijvoorbeeld. Jaaropgaven, salarisstroken, polissen, en nog meer van die ongein ook. En dus de aanslagen van de belastingdienst ook.
Anyways.. nu willen ze dus weer een overzicht van aanvullende voorzieningen werkgever. Tsja die kan ik pas na de vakantie aanleveren. Ergens houdt het op.
Ik snap wel dat ze een zo goed mogelijk advies willen geven, maar het gaat best ver dit.
[ Voor 105% gewijzigd door Lethalis op 29-07-2014 20:02 ]
Hier heel toevallig vandaag dezelfde vraag; IB aangifte van 2012. Nou heb ik dat dus niet opgeslagen, enkel de aanslag, maar begrijp ik het goed dat dit enkel aan de orde is op het moment dat je al een woning hebt? Bij ons gaat het namelijk om een eerste woning.
Iemand trouwens ervaring met het ontvangen van een schenking en hier het eea over vastleggen in een samenlevingsovereenkomst?
De schenking wordt koud geschonken en dus kan mijn vriendin er bij scheiden bijv. (indien getrouwd) geen aanspraak op maken. Echter wanneer ik overlijd wil ik er het eea over vastleggen, mensen tips hierbij of iets dergelijks?
De schenking wordt koud geschonken en dus kan mijn vriendin er bij scheiden bijv. (indien getrouwd) geen aanspraak op maken. Echter wanneer ik overlijd wil ik er het eea over vastleggen, mensen tips hierbij of iets dergelijks?
Heb ik ook ingeleverd en vervolgens zou mijn verzekeringspremie lager worden, welke ik in zijn geheel niet heb afgesloten. Het document is niet verplicht. Als je je maximaal mogelijke hypotheek ook daadwerkelijk neemt, zou ik het evt. overwegen. Wij zitten in een andere situatie door schenking & onderhandse leningen waardoor eea te regelen is indien het echt zover mag komen. Maar advies daarover niet echt gekregen nav het document....Lethalis schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 19:01:
[ Voor 53% gewijzigd door RickvN op 29-07-2014 20:05 ]
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
We lenen sowieso niet op de max. Zitten daar ruim onder iig 
[update]
De aangeleverde documenten zijn wat de adviseur betreft nu eindelijk goed
[update]
De aangeleverde documenten zijn wat de adviseur betreft nu eindelijk goed

[ Voor 187% gewijzigd door Lethalis op 30-07-2014 15:09 ]
Dan is het inderdaad een onzinnig document (mits je ondernemer bent en drie jaar aan moet leveren) Bij welke bank is dit ? Normaal blijkt uit de (hdn) aanvraag wel of het nodig is of niet namelijkvirofi schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 19:16:
Hier heel toevallig vandaag dezelfde vraag; IB aangifte van 2012. Nou heb ik dat dus niet opgeslagen, enkel de aanslag, maar begrijp ik het goed dat dit enkel aan de orde is op het moment dat je al een woning hebt? Bij ons gaat het namelijk om een eerste woning.
Hmm, na 4 weken nog steeds geen inhoudelijke reactie op ons bod. De makelaar gaf aan meer tijd nodig te hebben en zei na 2 weken dat de bank akkoord was en dat nu NHG dat nog moet doen, na taxatie. Dat klinkt op zich plausibel, al duurt dat wel lang.
Nu sprak ik vandaag een(/onze toekomstige) Fin. Adviseur en die zei dat NHG daar helemaal niet tussen zit. Die laten dat aan de bank over, het enige dat er gebeurt is dat ze de stukken ook moeten zien (tekenen) dus dat het administratieve wat langer kan duren. Iemand die ervaring heeft met het kopen van een huis onder water?
On the bright side: de FA vertelde ook dat onze streefdatum van 1 oktober toch nog beter haalbaar was dan ik dacht, mede omdat NHG eist dat er weinig tijd zit tussen verkoop en overdracht
Edit: Morgen eerst maar eens de makelaar bellen om te vragen waar we nu precies op aan het wachten zijn. Hopen dat-ie terug is vakantie, anders krijg ik sowieso geen zinnig antwoord.
Nu sprak ik vandaag een(/onze toekomstige) Fin. Adviseur en die zei dat NHG daar helemaal niet tussen zit. Die laten dat aan de bank over, het enige dat er gebeurt is dat ze de stukken ook moeten zien (tekenen) dus dat het administratieve wat langer kan duren. Iemand die ervaring heeft met het kopen van een huis onder water?
On the bright side: de FA vertelde ook dat onze streefdatum van 1 oktober toch nog beter haalbaar was dan ik dacht, mede omdat NHG eist dat er weinig tijd zit tussen verkoop en overdracht
Edit: Morgen eerst maar eens de makelaar bellen om te vragen waar we nu precies op aan het wachten zijn. Hopen dat-ie terug is vakantie, anders krijg ik sowieso geen zinnig antwoord.
[ Voor 10% gewijzigd door BlueMotion op 29-07-2014 21:40 ]
dit is in zoverre waar dat de bank wel degelijk zal zorgen dat ze binnen de NHG normen blijven en ze zo dus aanspraak kunnen maken op de borg. Daar is enorm veel veranderd maar 1 belangrijk ding is dat de verkoopprijs niet heel veel meer af mag wijken van de taxatie. Blijven ze binnen die marge is het snel opgelost, zit je daar scheef zal de bank eerst dit oplossen om hun borg veilig te stellen.
de totale beoordeling van het dossier door NHG vindt pas plaats na de overdracht! dus in zoverre klopt het weer wel.
de totale beoordeling van het dossier door NHG vindt pas plaats na de overdracht! dus in zoverre klopt het weer wel.
[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 29-07-2014 22:27 ]
Bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad wat de FA vertelde, mijn (jip en janneke) vertaling was misschien een beetje beroerd 
Vandaag even de makelaar gebeld om opheldering te vragen. Het blijkt dat er inderdaad door de bank een taxatie is aangevraagd, om aan de NHG norm te voldoen en binnen de marges te blijven. Het is dus nu wachten op de taxatie en de reactie van de bank daarop.
Volgens mij en de makelaar duurt dat hooguit 2 weken, maar in de vakantie duurt alles blijkbaar wat langer. De makelaar wist nu ook niet te vertellen wanneer we verder kunnen..
Vandaag even de makelaar gebeld om opheldering te vragen. Het blijkt dat er inderdaad door de bank een taxatie is aangevraagd, om aan de NHG norm te voldoen en binnen de marges te blijven. Het is dus nu wachten op de taxatie en de reactie van de bank daarop.
Volgens mij en de makelaar duurt dat hooguit 2 weken, maar in de vakantie duurt alles blijkbaar wat langer. De makelaar wist nu ook niet te vertellen wanneer we verder kunnen..
Gefeliciteerd met de aankoop. Wij zijn ook aan het kijken naar woningen en willen ook gebruik maken van een familielening. Hoe hebben jullie de rente daarop bepaald? Ik lees overal dat het 25% boven het bankpercentage mag zitten. Maar gaat het dan om het bankpercentage wat je zelf hebt over de rest van je hypotheek? Of mag je gewoon het duurste bankpercentage uitzoeken (bijvoorbeeld 30 jaar vast) en daar dan 25% boven gaan zitten? En mag deze rente ook per jaar aangepast worden?RickvN schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 13:02:
Gisteren 'adviesgesprek' gehad bij de Rabo. Vanavond even leningsovereenkomst met de ouders tekenen, morgen daar deponeren en dan is alles zo goed als rond. Hopelijk eind volgende week ligt de offerte er dan :)!
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Bedankt voor de link. Geeft nog niet echt alle antwoorden, maar we gaan binnenkort met een hypotheekadviseur praten, en willen toch het eea bij de notaris vast lagen leggen, dus daar gaan we ook nog langs.
Gevalletje onderhandse lening: http://www.belastingdiens...w_bv_of_buitenlandse_bank
Voor meer informatie wellicht Vereniging Eigen Huis raadplegen? http://www.eigenhuis.nl/d...uders-helpen-kinderen.pdf
Let wel op, je moet de lening bij de belastingdienst registreren. Daarbij registreer je ook van die het geld afkomt dus het lijkt me dat de belastingdienst van hen ook verwacht dat ze dit op de aangifte erbij vermelden.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Thanks.Aliene schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 15:17:
[...]
Gefeliciteerd met de aankoop. Wij zijn ook aan het kijken naar woningen en willen ook gebruik maken van een familielening. Hoe hebben jullie de rente daarop bepaald? Ik lees overal dat het 25% boven het bankpercentage mag zitten. Maar gaat het dan om het bankpercentage wat je zelf hebt over de rest van je hypotheek? Of mag je gewoon het duurste bankpercentage uitzoeken (bijvoorbeeld 30 jaar vast) en daar dan 25% boven gaan zitten? En mag deze rente ook per jaar aangepast worden?
Wij hebben de rente op het maximum gezet van wat mogelijk is. De bank/FA moet je overige schulden meenemen. We zijn allebei pas 1-2 jaar fulltime werkzaam en hebben dus nog geen vetpot voor hypotheek. Daarom bij de bank 10 jaar rentevast gezet en bij mijn ouders bleef dan 5,3% over en dus daarop vastgezet. Anders hadden we waarschijnlijk 6% genomen. Echter staat in de leningsovk. dat het rentepercentage in overleg gewijzigd kan worden, wat we misschien ook wel doen over een jaar of 5-6. Heb wel een standaard ovk voor je als je wilt. Mijn ouders hebben bij de huidige bank 1,5% rente en willen dat dus houden. Zij geven straks dus 5,3% -/- 1,5% * hypotheeksom teruggeschonken. Daarnaast hebben we ook nog het belastingvoordeel ad 42% * 5,3% jaarlijks terug :)!
Vandaag dus de leningsovk. ingeleverd bij de bank, getekend. Zou alles zijn, willen ze opens een getekende bevestiging van de schenking. Kom op, zeg dat wat eerder... Mijn ouders kunnen vanmiddag niet en de adviseur is morgen vrij. Dus ligt het vrijdag pas bij het controleteam voor hypotheekdossiers, had dit graag vandaag willen hebben....
Edit: Tip: Zet er expliciet in dat het gehele leningsbedrag tbv de woning is. Stel ze lenen je € 150k, kan ook zo € 100k voor huis en € 50k voor een auto...
Wat je moet aangeven bij de BD: http://www.belastingdiens...gegevens_moet_u_doorgeven
[ Voor 10% gewijzigd door RickvN op 30-07-2014 16:45 ]
Bedankt voor de uitleg! Ik zou graag die standaard ovk zien, zou je die prive kunnen sturen? Wij denken aan een constructie waarbij het voor beide partijen wat oplevert, maar zouden dus ook een deel teruggeschonken krijgen. Nog een vraag: hebben jullie dit bij een onafhankelijke adviseur geregeld?RickvN schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 16:40:
[...]
Thanks.
Wij hebben de rente op het maximum gezet van wat mogelijk is. De bank/FA moet je overige schulden meenemen. We zijn allebei pas 1-2 jaar fulltime werkzaam en hebben dus nog geen vetpot voor hypotheek. Daarom bij de bank 10 jaar rentevast gezet en bij mijn ouders bleef dan 5,3% over en dus daarop vastgezet. Anders hadden we waarschijnlijk 6% genomen. Echter staat in de leningsovk. dat het rentepercentage in overleg gewijzigd kan worden, wat we misschien ook wel doen over een jaar of 5-6. Heb wel een standaard ovk voor je als je wilt. Mijn ouders hebben bij de huidige bank 1,5% rente en willen dat dus houden. Zij geven straks dus 5,3% -/- 1,5% * hypotheeksom teruggeschonken. Daarnaast hebben we ook nog het belastingvoordeel ad 42% * 5,3% jaarlijks terug :)!
Niet bij een adviseur, hele lening etc zelf geregeld. En laat je ook niet gek maken dat je langs de notaris moet. Allemaal onnodige kosten. Nu zit ik ook in de financiële wereld en is mijn pa ook relatiemanager/adviseur, wat heel veel scheelt. Overeenkomsten zijn gewoon standaard te verkrijgen. PB me maar, kunnen we eea privé afstemmen!
Zij schenken inderdaad het verschil terug wat tussen het afgesproken percentage zit en tussen de rente die zij bij de bank krijgen. Vergeet niet dat je ouders deze lening straks in Box 3 moeten aangeven als zijnde een vordering op het kind (= 1,2% belasting, maar dat betaal je ook op spaargeld).
Let er ook op naar wie het teruggeschonken wordt. Als je niet getrouwd oid bent, moet het naar het kind, daar kan je een duizend of 3 meer aan schenken. Stel ze doen het naar de gez. rek overmaken, dan zien ze je vriendin niet als kind en heb je de kans om schenkbelasting te moeten betalen wat onnodig is.
Zij schenken inderdaad het verschil terug wat tussen het afgesproken percentage zit en tussen de rente die zij bij de bank krijgen. Vergeet niet dat je ouders deze lening straks in Box 3 moeten aangeven als zijnde een vordering op het kind (= 1,2% belasting, maar dat betaal je ook op spaargeld).
Let er ook op naar wie het teruggeschonken wordt. Als je niet getrouwd oid bent, moet het naar het kind, daar kan je een duizend of 3 meer aan schenken. Stel ze doen het naar de gez. rek overmaken, dan zien ze je vriendin niet als kind en heb je de kans om schenkbelasting te moeten betalen wat onnodig is.
Top! Ik heb je een bericht gestuurd, bedankt voor de tips.RickvN schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 16:53:
Niet bij een adviseur, hele lening etc zelf geregeld. En laat je ook niet gek maken dat je langs de notaris moet. Allemaal onnodige kosten. Nu zit ik ook in de financiële wereld en is mijn pa ook relatiemanager/adviseur, wat heel veel scheelt. Overeenkomsten zijn gewoon standaard te verkrijgen. PB me maar, kunnen we eea privé afstemmen!
Mijn vriendin en ik hebben gisteren ook te horen gekregen dat het bod wat we dezelfde dag in de ochtend hadden gedaan geaccepteerd werd :-) Moet zeggen dat het toch wel erg snel is gegaan allemaal, we waren al wel een aantal maanden opzoek naar een huis, hadden ook al 2x een bod gedaan waar het hem niet was geworden, maar deze keer is het gelukkig wel gelukt.
Woning stond donderdag op funda > meteen gebeld voor een bezichtiging > maandag waren de eerste bezichtigingen > dinsdag ochtend hebben we meteen een bod gedaan > dinsdag middag is ons bod geaccepteerd
Met de woning markt in Amsterdam gaat het in ieder geval wel weer goed (voor verkopers dan :-)) Wij hebben dit overigens gewoon zonder aankoopmakelijk gedaan en zijn achteraf blij dat we dat hebben gedaan, tussentijds hebben we toch een aantal keer wel getwijfeld om er toch een in de arm te gaan nemen omdat je er soms een beetje moedeloos van wordt.
Verder moet er nu natuurlijk ontzettend veel geregeld worden, wij gaan waarschijnlijk voor een gedeelte ook de familiebank contructie nemen. Nu nog even uitzoeken wat er allemaal mogelijk is kwa rentes, je leest er toch wel veel verschillende meningen over.
Woning stond donderdag op funda > meteen gebeld voor een bezichtiging > maandag waren de eerste bezichtigingen > dinsdag ochtend hebben we meteen een bod gedaan > dinsdag middag is ons bod geaccepteerd
Met de woning markt in Amsterdam gaat het in ieder geval wel weer goed (voor verkopers dan :-)) Wij hebben dit overigens gewoon zonder aankoopmakelijk gedaan en zijn achteraf blij dat we dat hebben gedaan, tussentijds hebben we toch een aantal keer wel getwijfeld om er toch een in de arm te gaan nemen omdat je er soms een beetje moedeloos van wordt.
Verder moet er nu natuurlijk ontzettend veel geregeld worden, wij gaan waarschijnlijk voor een gedeelte ook de familiebank contructie nemen. Nu nog even uitzoeken wat er allemaal mogelijk is kwa rentes, je leest er toch wel veel verschillende meningen over.
Vandaag bij De Hypotheker geweest voor een eerste gesprek en om te kijken wat mijn budget is. Blijkt dat ik een hypotheek kan krijgen van 170.000 euro, voor 30.000 euro een starterslening aan kan gaan en dan nog 30.000 euro eigen budget in kan leggen. Dan kan ik dus kijken naar huizen tot max 215.000 euro.
Goed om te weten
En maandag bezichtiging bij een huis dat mij wel interessant leek alleen dus helaas maar drie kamers heeft.
Goed om te weten
vaak is er een correlatie tussen spaargeld > 21K en de maximale starterslening. Is hier rekening mee gehouden ? Niet dat tot je max gaan (g)een goed advies is maar wel handig om te weten wat je werkelijk max is
Nee, daar heeft De Hypotheker niks over gemeld en ik zag het zelf niet tussen de voorwaarden staan voor de Gemeente Utrecht. Andere gemeenten willen wel eisen stellen zoals X jaar inwoner of X jaar ingeschreven in die gemeente.
En wat zijn hiermee je maandlasten? Hoeveel wil je verwonen? Je kan altijd meer geld in/aan/om je huis uitgeven, dus stap 1 is nagaan wat je periodiek wil uitgeven. Daaruit blijkt wat je budget is. Andersom zul je het eigenlijk altijd tot het maximum oprekken.Tsurany schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 20:40:
Vandaag bij De Hypotheker geweest voor een eerste gesprek en om te kijken wat mijn budget is. Blijkt dat ik een hypotheek kan krijgen van 170.000 euro, voor 30.000 euro een starterslening aan kan gaan en dan nog 30.000 euro eigen budget in kan leggen. Dan kan ik dus kijken naar huizen tot max 215.000 euro.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Maandlasten beginnen bij netto 600 euro en lopen dan in tien jaar tijd op tot 640 euro. Wat de maandlasten na drie jaar worden voor de starterslening is afhankelijk van het inkomen op dat moment. Echter verwacht ik in die periode genoeg gestegen te zijn in salaris zodat het afbetalen van de starterslening geen probleem is.
Zoals ik al eerder zei, budget zal in de praktijk door de bank beperkt worden, niet door wat ik zelf zou willen betalen per maand. Immers ik zou 50 euro netto per maand extra ook geen probleem vinden maar de bank staat een hogere hypotheek niet toe.
Zoals ik al eerder zei, budget zal in de praktijk door de bank beperkt worden, niet door wat ik zelf zou willen betalen per maand. Immers ik zou 50 euro netto per maand extra ook geen probleem vinden maar de bank staat een hogere hypotheek niet toe.
Zaterdag tekenen, in het concept koopcontract stond geen clausule voor de bouwtechniache keuring, wel voor de financiering. De verkopend makelaar deed daar vrij laconiek over, maar zoiets kan toch prima onder de sectie "clausules" staan?
K to the KillaZ
het staat wel degelijk in de proefberekening. Dit is 1 van de vragen.Tsurany schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 21:43:
Nee, daar heeft De Hypotheker niks over gemeld en ik zag het zelf niet tussen de voorwaarden staan voor de Gemeente Utrecht. Andere gemeenten willen wel eisen stellen zoals X jaar inwoner of X jaar ingeschreven in die gemeente.
Uw belastbaar inkomen in box 3
Vermogen boven de vrijstellingsgrens in box 3 kan invloed hebben op de hoogte van de Starterslening. Vul hier uw belastbaar inkomen in box 3 in. U vindt uw belastbaar inkomen in box 3 terug op uw aanslag inkomstenbelasting of IB60 formulier.
Voorbeeld IB60
Voorbeeld (definitieve) aanslag inkomstenbelasting
Als u de aanvraag vóór 1 juli van dit jaar indient vermeldt u het belastbaar inkomen in box 3 van twee jaar voorafgaand aan het huidig belastingjaar. Als u de aanvraag ná 1 juli van dit jaar indient vermeldt u het belastbaar inkomen in box 3 van het voorgaande belastingjaar.
het kan zijn dat je in het toets jaar nog geen VRH moest betalen dan is dit nvt. Anders word je geacht eerst je deel boven een bepaalde vrijstelling in te brengen. Als je dus vorige jaar een box 3 inkomen had speelt dit.
@killaz, wel zeker. Sterker nog het kan een reden zijn voor ontbinding als uit de keuring blijkt dat het bedrag voor direct achterstallig onderhoud > X is bijvoorbeeld.
Verkopende makelaar werkt niet voor jou maar voor de verkoper. Denk daar altijd aan!
[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 31-07-2014 08:18 ]
Ah ik heb het ook gevonden. Als ik dit jaar koop is het niet relevant daar ik vorig jaar op tijd geld had weggesluisd. Maar reken ik met het belastbaar inkomen dat ik dit jaar zou hebben moet het ook geen probleem zijn volgens mij, voorwaarde is enkel dat ik dit geld in het huis stop.
Anoniem: 555688
Leuk huis gezien, maar er zit geen garage in, wel een aanbouw waar ik een deur in zou kunnen maken. De aanbouw grenst aan een stoep, parkeerplaats, dan de één richtingstraat. Deze straat staat bomvol auto's dus ik wil een garage 
Weet iemand hoe je de gemeente zo ver krijgt dat ze een uitrit voor de (te bouwen) garagedeur maken?
Weet iemand hoe je de gemeente zo ver krijgt dat ze een uitrit voor de (te bouwen) garagedeur maken?
Na een tijdje hier meegelezen te hebben kan ik hier ook wat nuttigs melden. Vorige week een prachtig huis bekeken en na wat onderhandelen met de verkopende partij is het bod geaccepteerd.
Ik ben zelfstandige en voldoe niet aan de regels om aanspraak te kunnen maken op een hypotheek met NHG. Om diverse redenen heb ik alles uitbesteed aan een adviseur waarin ik 100% vertrouwen heb. Samen met hem is er een financieringsplan opgesteld en begin volgende week gaat de aanvraag de deur uit. Hopelijk heeft de bank er voldoende vertrouwen in. Dat vertrouwen probeer ik te winnen door ruim 30% van het totaalbedrag (incl kosten) zelf in te leggen.
Verder heb ik een vraag over de erfafscheiding. Ben gister in het huis geweest om alles te controleren voordat ik een krabbel zet onder het koopcontract. Volgens de kadastrale tekening heeft de buurman zijn recente aanbouw royaal op "mijn" perceel staan. Wat kan ik hiermee het beste doen? Ik heb inmiddels de makelaar op de hoogte gesteld van mijn bevindingen, maar ik verwacht niet dat hij hierin actie gaat ondernemen.
Ik ben zelfstandige en voldoe niet aan de regels om aanspraak te kunnen maken op een hypotheek met NHG. Om diverse redenen heb ik alles uitbesteed aan een adviseur waarin ik 100% vertrouwen heb. Samen met hem is er een financieringsplan opgesteld en begin volgende week gaat de aanvraag de deur uit. Hopelijk heeft de bank er voldoende vertrouwen in. Dat vertrouwen probeer ik te winnen door ruim 30% van het totaalbedrag (incl kosten) zelf in te leggen.
Verder heb ik een vraag over de erfafscheiding. Ben gister in het huis geweest om alles te controleren voordat ik een krabbel zet onder het koopcontract. Volgens de kadastrale tekening heeft de buurman zijn recente aanbouw royaal op "mijn" perceel staan. Wat kan ik hiermee het beste doen? Ik heb inmiddels de makelaar op de hoogte gesteld van mijn bevindingen, maar ik verwacht niet dat hij hierin actie gaat ondernemen.
Ik zou zeker nog niet definitief tekenen en een passage op laten stellen in het voorlopige koop-contract dat onderzoek hiernaar gaat plaats vinden.T i M schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 11:13:
Na een tijdje hier meegelezen te hebben kan ik hier ook wat nuttigs melden. Vorige week een prachtig huis bekeken en na wat onderhandelen met de verkopende partij is het bod geaccepteerd.
Achteraf kan dat een hoop gezeur en buren ruzie schelen, plus uiteindelijk weet elke partij waar hij of zij aan toe is.
Officieel (een nieuwe) meting bij het kadaster aanvragen zitten wel kosten aan dacht ik.
Ben wel benieuwd naar jouw afhandeling. Paar weken geleden ook een gesprek gehad, ben namelijk ook zelfstandig. NHG zou voor mij (ons) ook niet van toepassing zijn, door alle regeltjes, maar qua bedrag wat we zouden willen en dat mijn vriendin al meer dan 60% van de hypo al op haar salaris mogelijk is zou het positief moeten zijn. Daarnaast wil ik buiten de kosten koper zo'n 10 a 15% van de vraagprijs inbrengen. Om zo meer vertrouwen aan de bank te kunnen geven.T i M schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 11:13:
Over het vertrouwen bij de bank. Wij lenen € 100K bij de bank op een koopsom van € 310K en daar kijken ze echt niet naar. Mijn risico wordt in hun ogen niet kleiner, wat natuurlijk voor hun goed is voor het verdienmodel. Geen zorgenkindje maar wel cashen... Misschien kijken ze bij zelfstandigen anders, maar obv je financiële inkomsten in het verleden en evt. verwacht zullen ze een te lenen bedrag geven met de daarbij behorende maandlast. Of je nou 80% of 10% inbrengt, dat leningsbedrag staat vast.
Ik denk dat je die vraag beter aan de gemeente kunt stellen dan in dit topic? Het zal namelijk per gemeente en per situatie anders zijn. Maar als er nu al een aanbouw is en er zou een vrije in- en uitrit mogelijk kunnen zijn, dan voorzie ik niet zo heel erg veel problemen of het moet zijn dat je door een plantsoen zou moeten om je garage te kunnen bereiken en dat laatste lijkt niet het geval te zijn.Anoniem: 555688 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 08:59:
Leuk huis gezien, maar er zit geen garage in, wel een aanbouw waar ik een deur in zou kunnen maken. De aanbouw grenst aan een stoep, parkeerplaats, dan de één richtingstraat. Deze straat staat bomvol auto's dus ik wil een garage
Edit: gaat het wel ten koste van een parkeerplek die nu door iedereen gebruikt kan worden?
[ Voor 7% gewijzigd door hardware-lover op 31-07-2014 13:17 ]
Testing, one, two ...
Het te lenen bedrag zal inderdaad niet hoger worden op het moment dat je bijvoorbeeld veel eigen vermogen hebt (wat je niet inbrengt). Het te lenen bedrag zal echter alleen lager worden als je het wel inbrengt. Voor jezelf zal het risico alleen hoger worden, voor de bank juist lager.RickvN schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 12:31:
Over het vertrouwen bij de bank. Wij lenen € 100K bij de bank op een koopsom van € 310K en daar kijken ze echt niet naar. Mijn risico wordt in hun ogen niet kleiner, wat natuurlijk voor hun goed is voor het verdienmodel. Geen zorgenkindje maar wel cashen... Misschien kijken ze bij zelfstandigen anders, maar obv je financiële inkomsten in het verleden en evt. verwacht zullen ze een te lenen bedrag geven met de daarbij behorende maandlast. Of je nou 80% of 10% inbrengt, dat leningsbedrag staat vast.
In mijn geval helpt het wel degelijk om (veel) eigen geld in te brengen. Op het moment dat de bank mijn huis gedwongen moet verkopen weten ze met een zekerheid van bijna 100% dat ze hun eigen geld er weer terug uithalen. Mijn omzetcijfers over de laatste 3 jaar laten een sterke groei zien, maar zijn verre van stabiel. Het is voor een geldverstrekker moeilijk beoordelen wat dat in de toekomst gaat doen, waardoor ze niet simpelweg het gemiddelde nemen. Ze kijken daarom ook naar mij als persoon. Wie ik ben, wat ik doe en hoe ik dat doe.
onze adviseur gaf aan dat het risico voor de bank aanzienlijk minder wordt als de in totaal 10 a 20% direct inleggen. Hierdoor creëren we binnen de huidige markt al overwaarde op de hypotheek, waarbij de bank zekerder van betaling is als het allemaal mis zou gaan. Kijkende dat ik ook extra jaarlijks wil aflossen is een leuk iets maar geen gegeven voor de bank.RickvN schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 12:31:
Bij eigen onderneming, mag je dan ook een pak papier extra opleveren dan wat je gewend bent met een veel groter risico dat ze alsnog nee kunnen zeggen. Terwijl in mijn ogen een werkgevers verklaring NIKS zegt. Kom zelf 1,5 a 2 jaar geleden van een faillissement af (was toen in loondienst) en verdiende zeer royaal. Pats boem failliet (bedrijf) kan je wel een werkgeversverklaring hebben maar geeft geen enkele dekking. Blijkbaar zien banken dat anders ook al verdien ik nu 3 a 4 keer meer dan in loondienst, en heb ik netjes alle verzekeringen als o.a AOV. Daarom kreeg ik het advies van de adviseur om op alle facetten alles tiptop te regelen, denk hierbij aan extra inleg, al je financiële zaken tip top, forcasting en accountants verklaringen, je cv en diploma's in combinatie hoe mijn werk markt ligt met prognose incl wat mijn functie in vaste dienst oplevert en hoe groot de vraag hierin is, enz enz.
Een hypotheek krijgen in vaste dienst was vele malen makkelijker.
en daarbij is de situatie dat we kijken naar tussen huizen rond de 275 en max 300.000 ex k.k.
hypotheek zal dus afhankelijk van prijs huis, tussen de 240 a 270k zijn.
Wij zijn momenteel ook aan het rondkijken voor een huis en ik volg dit draadje al een tijdje met veel belangstelling.
Bij een aantal huizen die we op het oog hebben moet er vaak nog wel iets aan gebeuren, zoals een verouderde badkamer of keuken die moet worden vervangen.
Nu zouden we hier een bouwdepot voor kunnen afsluiten bij de hypotheek, maar nu is de vraag of dit tegenwoordig nog wel voor 100% kan worden meegefinancierd. Ik lees op internet verschillende verhalen zoals het 60/40 principe. Dat je 60% uit het bouwdepot kan betalen en 40% zelf moet financieren.
Zijn er hier mensen die recente ervaringen hiermee hebben?
Bij een aantal huizen die we op het oog hebben moet er vaak nog wel iets aan gebeuren, zoals een verouderde badkamer of keuken die moet worden vervangen.
Nu zouden we hier een bouwdepot voor kunnen afsluiten bij de hypotheek, maar nu is de vraag of dit tegenwoordig nog wel voor 100% kan worden meegefinancierd. Ik lees op internet verschillende verhalen zoals het 60/40 principe. Dat je 60% uit het bouwdepot kan betalen en 40% zelf moet financieren.
Zijn er hier mensen die recente ervaringen hiermee hebben?
Wij hadden een 80/20 verhouding voor de keuken. Dit heeft de taxateur voor ons opgelost door het huis wat hoger te taxeren, waardoor we toch 100% in een bouwdepot konden stoppen.
Dus het is zeker nog mogelijk, mits de bedragen natuurlijk overkomelijk zijn.
Zonder te negatief te willen doen, maar de bank heeft gelijk.RickvN schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 12:31:
Stel je koopt een huis van 100K (A) of 300K (B ), met een hypotheek van 100K.
In geval A klopt het rekenmodel, je salaris, huis en alles zijn volgens het model.
In geval B wijk je af, het risico van executie is inderdaad (fors) lager, maar...
Maar nu ga je kijken naar je betaalcapaciteit hebben we ineens een probleem, stel je voor dat we rekenen met 5% (fictief) vaste lasten, water & licht & onderhoud op je huis.
In geval A zit je 'normaal' op 5K op jaarbasis, in geval B zit je 'ineens' op 15K op jaarbasis. Het risico op een executie is dus fors hoger dan bij een woning die wel matcht op een normaal rekenmodel. Op het moment dat je dus naar 'bijzonder beheer' gaat is je situatie ook ineens bijzonder.
Een executie is daarnaast echt geen feest voor een bank. Het 'netto leenbedrag' komt wel terug, maar alle uren die geïnvesteerd moeten worden in een executie en het voortraject kunnen niet verhaald worden. Ook is een executie niet iets wat 'goed staat' en kan je hele portefeuille raken door slechtere leenvoorwaarden/securitisatie.
Zonder een hele discussie te willen starten over of er nu een hoger of lagere risicoprofiel zit aan een dergelijke lening is het vooral belangrijk om te realiseren dat het profiel niet standaard is. En daar moet jouw hypotheekverstrekker maar net zin in hebben, sommigen zijn net dozen schuivers en val je buiten de kaders heb je 'pech', anderen zijn bereid te kijken naar maatwerk, met waarschijnlijk ook een ander prijskaartje.
Er hebben vast meer mensen met dit bijltje gehakt;
Bij de overdracht bij de notaris de volgende kosten (naar rato) betaald:
Onroerend Zaak Belasting
Waterschapslasten
Rioolrecht
Volgens mij is dit normaal.
Nu krijg ik echter van de gemeente een nota waarbij ik het volgende (ook weer naar rato) moet betalen
Afvalstoffenheffing
Rioolheffing gebruiker woning
Gaat er hier niet iets dubbel? Het lijkt me dat de vorige bewoner voor heel het jaar betaald heeft en ik als nieuwe bewoner hem "afkoop" voor de rest van het jaar. De gemeente heeft zijn geld dan toch al (deels) binnen?
Onroerend Zaak Belasting
Waterschapslasten
Rioolrecht
Nu krijg ik echter van de gemeente een nota waarbij ik het volgende (ook weer naar rato) moet betalen
Afvalstoffenheffing
Gaat er hier niet iets dubbel? Het lijkt me dat de vorige bewoner voor heel het jaar betaald heeft en ik als nieuwe bewoner hem "afkoop" voor de rest van het jaar. De gemeente heeft zijn geld dan toch al (deels) binnen?
Volgens mij klopt het wel, ik weet alleen even niet waarom jij twee rioolrecht en een rioolheffing betaald. Het totaal is wat onduidelijk omdat een aantal kosten door de gemeente / waterschap worden opgelegd aan de hoofdbewoner op 1 januari en niet door hen verrekend worden als er iemand anders komt wonen, voor een aantal andere kosten doen ze dat wel.
Wij betalen alleen rioolheffing (en niet ook nog een rioolheffing gebruiker woning), maar dat zou in jouw gemeente anders kunnen zijn. Om te weten wat de gemeente aan belastingen oplegt kun je het beste even op de site van jouw gemeente kijken.
Wij betalen alleen rioolheffing (en niet ook nog een rioolheffing gebruiker woning), maar dat zou in jouw gemeente anders kunnen zijn. Om te weten wat de gemeente aan belastingen oplegt kun je het beste even op de site van jouw gemeente kijken.
Heeft dat niet te maken met het eigenaarsdeel (inmiddels verekend met de vorige bewoner) en het gebruikersdeel?FreakNL schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 21:16:
Afvalstoffenheffing
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Al je van koop naar koop verhuisd ben kan het zijn dat dit nog van je vorige woning is, dit is verrekend voor een jaar maar moet je nog wel betalen.FreakNL schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 21:16:
Er hebben vast meer mensen met dit bijltje gehakt;
Onroerend Zaak Belasting
Waterschapslasten
Rioolrecht
Afvalstoffenheffing
Verder is er inderdaad een scheiding eigenaar en bewoners deel. Ook heb je de afvalstoffen volgens je lijstje niet betaald en die moet je dus zowizo betalen.
Ps. op je afrekening staat welke delen je betaald heb. maar volgens je lijstje lijkt het dat je bij overdracht alleen de eigenaarsbelasting hebt betaald bij overdracht en nu dus de gebruikers heffing krijgt.
Die 80/20 is van te voren in samenspraak met de hypotheekverstrekker bepaald?Avinator88 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 15:26:
Wij hadden een 80/20 verhouding voor de keuken. Dit heeft de taxateur voor ons opgelost door het huis wat hoger te taxeren, waardoor we toch 100% in een bouwdepot konden stoppen.
Hoe moet ik me dit voorstellen? Stel een huis kost 200.000. Je geeft aan bij de hypotheekverstrekker dat de nieuwe keuken 10.000 kost. Hypotheekverstrekker zegt prima, we vergoeden 80% euro en 20% moet je zelf betalen. Vervolgens wordt het huis getaxeerd op 215.000 en je kan de volledige 100% voor de keuken besteden?
Nope, zo is het niet gegaan: Alles gaat buiten de hypotheekverstrekker, maar via de taxateur.Trinomix schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 11:42:
[...]
Die 80/20 is van te voren in samenspraak met de hypotheekverstrekker bepaald?
Hoe moet ik me dit voorstellen? Stel een huis kost 200.000. Je geeft aan bij de hypotheekverstrekker dat de nieuwe keuken 10.000 kost. Hypotheekverstrekker zegt prima, we vergoeden 80% euro en 20% moet je zelf betalen. Vervolgens wordt het huis getaxeerd op 215.000 en je kan de volledige 100% voor de keuken besteden?
Stel huis kost 200k en keuken 10k. Taxateur stelt dan dat het huis 202k waard is en keuken een waardevermeerdering vertegenwoordigt van 8k voor een keuken van 10k.
Dus krijgen we een hypotheek van 200k, namelijk koopprijs, en een bouwdepot van 10k. Waarde huis+keuken en hypotheek+bouwdepot is dan gelijk.
Dit is in ieder geval hoe het bij ons is gegaan. Wij hadden ook vantevoren een keuken uitgezocht en wisten de prijs hiervoor en hadden plaatjes van de keuken voor de taxateur. Dus dat maakte het wel allemaal een stuk makkelijker voor hem om dit zo te doen.
Mag een taxateur dit wel? Moet hij niet gewoon objectief zn werk doen? De taxatie is ten behoeve van de hypotheekverstrekker.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Uiteraard moet een taxateur objectief te werk gaan. Maar de taxateur werkt voor de opdrachtgever en er is niet 100% een prijs vast te stellen voor een object. Daarnaast zei ik ook al eerder dat het natuurlijk niet over wereldschokkende bedragen moet gaan.ph4ge schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 12:15:
Mag een taxateur dit wel? Moet hij niet gewoon objectief zn werk doen? De taxatie is ten behoeve van de hypotheekverstrekker.
Dit beschouw ik eigenlijk als heel grijs gebied en ik heb er persoonlijk geen ethische bezwaren tegen. Ik zie wel in dat sommige dat wel kunnen hebben.
Idem hier: bouwdepot van 25k, koopsom van 191k waarbij de makelaar het huis taxeert op 195k. Inclusief waarde vermeerdering op 215k. Die 1000 euro komt dan wel uit eigen zak
Vandaag aanwezig geweest bij de bouwtechnische keuring. Niet enorm schokkende zaken. CV leidingen zijn direct aan vervanging toe, waar we al een klein beetje rekening mee hielden. Verder wat reparatiewerk aan de kozijnen (is begroot) en het vernieuwen van het dak op de uitbouw, dit is keurig gelegd maar verouderd en zeker het lood aan de gevel is direct aan vervanging toe. Idem voor de voegen aan die kant, dat moet vernieuwd worden.
Gelukkig is de vloer keihard en zag het verder er voor de leeftijd en inrichting "goed uit".
Even afwachten op het rapport, maar ik verwacht geen extreme kosten
Sowieso zijn de leidingen vervangen en het dak opnieuw bekleden zaken die we zelf kunnen doen.
Vandaag aanwezig geweest bij de bouwtechnische keuring. Niet enorm schokkende zaken. CV leidingen zijn direct aan vervanging toe, waar we al een klein beetje rekening mee hielden. Verder wat reparatiewerk aan de kozijnen (is begroot) en het vernieuwen van het dak op de uitbouw, dit is keurig gelegd maar verouderd en zeker het lood aan de gevel is direct aan vervanging toe. Idem voor de voegen aan die kant, dat moet vernieuwd worden.
Gelukkig is de vloer keihard en zag het verder er voor de leeftijd en inrichting "goed uit".
Even afwachten op het rapport, maar ik verwacht geen extreme kosten
Sowieso zijn de leidingen vervangen en het dak opnieuw bekleden zaken die we zelf kunnen doen.
K to the KillaZ
Haha objectief de waarde vaststellen van een woningph4ge schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 12:15:
De taxateur werkt natuurlijk ook gewoon in opdracht van de koper, moet weliswaar binnen de grenzen blijven van wat zijn branche-organisatie aangeeft, maar is verder natuurlijk vrij te bepalen hoe hij/zij zijn werk uitvoert
Dance with the stars
Tenzij er echt grote verschillen zijn tussen de taxatiewaarde en de aankoopwaarde is het eigenlijk onzin om iets anders dan de aankoopwaarde plus verdedigbaar meerwerk te nemen. Alsof je bij een huis van twee ton op het duizendje nauwkeurig een objectieve taxatie kan vaststellen.
Voor mij is een taxateur bezig geweest. het is duidelijk dat de vraagprijs te hoog is. Zelfs al zou ik het willen geeft de hypotheek verstrekker geen geld. Ik weet nu de max. Wat ik voor de woning mag betalen. En dus ook de hypotheek rond krijg. Ben benieuwd hoe de verkoper zal reageren, het zal hem waarschijnlijk niet bevallen. Maar er is mij verzekerd dat niemand het rond zou krijgen als je meer zou willen betalen voor de woning. Nu rustig nadenken en wellicht volgende week gelijk het eindbod met onderbouwing.
Anoniem: 318497
Hallo,
Ik heb twee vragen.
Is het voor mij mogelijk om een huis samen met mijn broer te kopen en deze aan studenten te verhuren?
Ik heb daarnaast ~over ongeveer 1,5 - 2 jaar ~ trouwplannen en ben dan namelijk ook van plan om in een koophuis te wonen. Niet in dezelfde woning als welke ik als te huur wil bieden. Is dit dan mogelijk?
Alvast bedankt!
Ik heb twee vragen.
Is het voor mij mogelijk om een huis samen met mijn broer te kopen en deze aan studenten te verhuren?
Ik heb daarnaast ~over ongeveer 1,5 - 2 jaar ~ trouwplannen en ben dan namelijk ook van plan om in een koophuis te wonen. Niet in dezelfde woning als welke ik als te huur wil bieden. Is dit dan mogelijk?
Alvast bedankt!
Hoe kan er een advies gegeven worden met deze info? Echt, had je gedacht dat je hier een antwoord op zou krijgen?Anoniem: 318497 schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 01:06:
Hallo,
Ik heb twee vragen.
Alvast bedankt!

Taxateurs kunnen onderling 10% afwijken, bij een contrataxatie is die 2.000 peanuts als die woning inderdaad 200k waard is.ph4ge schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 12:15:
PSN: Kjujay
Tuurlijk is dat mogelijk, een betere vraag zou zijn of het financieel aantrekkelijk is.Anoniem: 318497 schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 01:06:
Hallo,
Ik heb twee vragen.
Alvast bedankt!
Volgens mij krijg je maar op één huis hra-subsidie over je schuld. Daarnaast is er een max. dat je als huur kan vragen per jaar, anders krijg je geen hra meer. En wil een bank dat vaak niet hebben omdat ze de huurders er niet meer uit krijgen als je default.
Als jullie samen een dergelijk huis kunnen betalen zonder een schuld aan te gaan heb je daar natuurlijk niet mee te maken.
Ik ben al een tijdje met een oog aan het lurken hier. We wonen nu sinds 2.5 jaar samen waarvan het laatste 1.5 jaar in een vrije sector nieuwbouw-appartement. Tijdje geleden is de huur weer verhoogd tot boven de 1000,- per maand dus voor ons aanleiding om de ogen eens open te houden voor andere opties.
Vrijdag een e-mail gekregen dat we zijn ingeloot voor een nieuwbouwwoning
Kwam als een grote verrassing aangezien we pas hadden verwacht eind dit jaar misschien een stapje verder te komen. Wordt nu ineens wel heel realistisch en spannend dus. Over 2 weken een eerste gesprek + financieel adviesgesprek. Tot die tijd dit topic eens wat gedetailleerder doorspitten dan ik de laatste tijd deed
Vrijdag een e-mail gekregen dat we zijn ingeloot voor een nieuwbouwwoning
[ Voor 4% gewijzigd door Southern Sun op 03-08-2014 10:12 ]
Het lijkt mij dat er een verschil is als er ter goeder trouw een verschil van inzicht is of dat bewust de financier in de maling wordt genomen. 2000 is voor de meeste mensen niet eens een netto maandinkomen, dus weldegelijk een hoop geld en geen peunuts. Ik vind het raar dat het nog steeds mogelijk is, en dat er nog steeds mensen zijn die het willen, om zo maar weer je lening op te rekken. Spaar dan gewoon wat langer zou ik zeggen, zeker als je het maar peanuts vindt.Kju schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 02:46:
Taxateurs kunnen onderling 10% afwijken, bij een contrataxatie is die 2.000 peanuts als die woning inderdaad 200k waard is.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
@Southern Sun
Ja dat soort dingen kunnen hard gaan. Hier ook forse huurverhoging gehad voor vrije sector appartement (7 procent).. paar maanden later koopovereenkomst getekend voor rijtjeshuis
Met de bank lijkt nu ook alles goed te komen.. kortom, binnenkort weer verhuizen!
De koopwoning is wel duurder als je alles meeneemt, maar puur op maandlasten kost het hetzelfde en we krijgen er veel meer voor terug.
Het zal voor het eerst in 10 jaar zijn dat ik niet meer in een appartement woon en weer een tuin heb
En het is ook leuk om weer onze eigen stempel op een huis te zetten. Nieuwe keuken er in, alles verven, nieuwe vloeren enzovoorts. Ik ga deze keer ook voor en na foto's maken iig. Altijd leuk.
Uiteraard wel duur geintje, maar het is dan iig ook echt van ons en als het goed is blijven we er ook minimaal 10 jaar wonen.
Ja dat soort dingen kunnen hard gaan. Hier ook forse huurverhoging gehad voor vrije sector appartement (7 procent).. paar maanden later koopovereenkomst getekend voor rijtjeshuis
Met de bank lijkt nu ook alles goed te komen.. kortom, binnenkort weer verhuizen!
De koopwoning is wel duurder als je alles meeneemt, maar puur op maandlasten kost het hetzelfde en we krijgen er veel meer voor terug.
Het zal voor het eerst in 10 jaar zijn dat ik niet meer in een appartement woon en weer een tuin heb
En het is ook leuk om weer onze eigen stempel op een huis te zetten. Nieuwe keuken er in, alles verven, nieuwe vloeren enzovoorts. Ik ga deze keer ook voor en na foto's maken iig. Altijd leuk.
Uiteraard wel duur geintje, maar het is dan iig ook echt van ons en als het goed is blijven we er ook minimaal 10 jaar wonen.
[ Voor 26% gewijzigd door Lethalis op 03-08-2014 11:01 ]
Misschien raar, maar ik zit op internet te kijken hoe ik op een nette manier een (eind) bod op een woning opstel. Ik wil er eigenlijk iets meer van maken dan: "hallo, ik bied XXXXXX op XXXX mvg."
De hypotheek adviseur zei ik het de makelaar gewoon bellen, en vertellen dat wat ik bied en waarom. Ik zit met het punt dat de hypotheek adviseur een maximaal bedrag heeft genoemd wat de woning waard is. En dat ik niet meer kan bieden dan dat bedrag. De taxateur is het er anders niet mee eens. En komt het niet rond. Daarom wil ik mijn bod zo goed mogelijk onderbouwen. In de hoop dat de eigenaar het ook wel inziet dat mijn bod goed is. En daarom zal accepteren. Het bod ligt ongeveer 7.5 % onder de vraagprijs. En van die vraagprijs is reeds al 10% gezakt afgelopen 18 maanden.
Lang verhaal kort: Waar kan ik een voorbeeld vinden hoe ik dit het beste kan formuleren? Zonder de verkoper te "kwetsen" en uiteindelijk de grootste kans heb om tot een akkoord te komen?
Of denk ik veel te moeilijk.. kan natuurlijk ook
De hypotheek adviseur zei ik het de makelaar gewoon bellen, en vertellen dat wat ik bied en waarom. Ik zit met het punt dat de hypotheek adviseur een maximaal bedrag heeft genoemd wat de woning waard is. En dat ik niet meer kan bieden dan dat bedrag. De taxateur is het er anders niet mee eens. En komt het niet rond. Daarom wil ik mijn bod zo goed mogelijk onderbouwen. In de hoop dat de eigenaar het ook wel inziet dat mijn bod goed is. En daarom zal accepteren. Het bod ligt ongeveer 7.5 % onder de vraagprijs. En van die vraagprijs is reeds al 10% gezakt afgelopen 18 maanden.
Lang verhaal kort: Waar kan ik een voorbeeld vinden hoe ik dit het beste kan formuleren? Zonder de verkoper te "kwetsen" en uiteindelijk de grootste kans heb om tot een akkoord te komen?
Of denk ik veel te moeilijk.. kan natuurlijk ook
Wij wilden alle poeha van bieden en tegenbieden niet... Wij hebben ervoor gekozen om gewoon eenmalig een eindbod te doen (eerst alles telefonisch gedaan, daarna onderstaande mailtje gestuurd enkel ter bevestiging; voor de makelaar stond er niets nieuws in). Uiteindelijk hebben het zo geformuleerd (noot: vrouwlief is advocaat en was verantwoordelijk voor de tekst, naar mijn mening af en toe een beetje té formeel):Lekkerboeie86 schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 11:16:
Misschien raar, maar ik zit op internet te kijken hoe ik op een nette manier een (eind) bod op een woning opstel. Ik wil er eigenlijk iets meer van maken dan: "hallo, ik bied XXXXXX op XXXX mvg."
*knip*
Members only: Bedrag is fictief :+
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Anoniem: 318497
Bedankt voor je antwoord!Bartjuh schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 08:55:
[...]
Tuurlijk is dat mogelijk, een betere vraag zou zijn of het financieel aantrekkelijk is.
Volgens mij krijg je maar op één huis hra-subsidie over je schuld. Daarnaast is er een max. dat je als huur kan vragen per jaar, anders krijg je geen hra meer. En wil een bank dat vaak niet hebben omdat ze de huurders er niet meer uit krijgen als je default.
Als jullie samen een dergelijk huis kunnen betalen zonder een schuld aan te gaan heb je daar natuurlijk niet mee te maken.
Het is wel een feit dat ik beide koopwoningen door middel van hypotheek wil kopen, anders is het voor ons niet mogelijk. Wij hebben beide een vaste inkomen waarmee dit mogelijk moet zijn.
De eerste studentenwoning wil ik aflossen met mijn broer en de twee huis waar ik in wil wonen samen met mijn vrouw.
Betreft HRA zie ik dit staan, dus dat klopt wel dat de één op BOX1 en de ander op BOX3 zal vallen.
Tijdelijke verhuur en hypotheekrenteaftrek
Verhuurt u uw woning tijdelijk? Dan valt deze voor de Belastingdienst niet meer in box 1 (inkomen uit werk en eigen woning). De woning valt dan in box 3 (inkomen uit sparen en beleggen). U krijgt dan geen hypotheekrenteaftrek meer. Staat uw woning na de verhuur weer leeg? Dan kunt u opnieuw hypotheekrente aftrekken
De crux zit hem er natuurlijk in dat HRA wel je laatste 'probleem' gaat zijn.... Probeer eerst maar eens een bank zo ver te krijgen dat ie uberhaupt een hypotheek wil geven voor een woning die je gaat verhuren. Banken zijn daar vaak niet zo happig op (in een standaard hypotheek-situatie is dit vaak uitgesloten), niet in de laatste plaats omdat een huis met huurders veel minder waard is dan een huis zonder huurders.... Het bedrag wat je voor een onbewoonde woning neer moet leggen bij de aankoop is in praktisch alle gevallen hoger dan het bedrag wat je ervoor zou moeten neerleggen als wanneer je het huis koopt met huurders. En om over vergunningen, verzekering, etc. nog maar te zwijgen... Ik zou me eerst ergens professioneel laten voorlichtenAnoniem: 318497 schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 15:09:
[...]
Het is wel een feit dat ik beide koopwoningen door middel van hypotheek wil kopen, anders is het voor ons niet mogelijk.
Inderdaad. Voor een bank is het heel simpel, mocht het mis gaan wilt de afdeling achterstandsbeheer uiteindelijk je woning zo snel mogelijk verkopen om de schuld te minimaliseren. En een woning met huurders verkopen levert minder op, is lastiger en daardoor dus een negatief aspect.
Daarnaast is het nog maar de vraag of je op deze manier moet proberen een zakcentje bij te verdienen want je gaat zelf ook nog een risico lopen zonder dat je er kapitaal tegenover hebt staan.
Daarnaast is het nog maar de vraag of je op deze manier moet proberen een zakcentje bij te verdienen want je gaat zelf ook nog een risico lopen zonder dat je er kapitaal tegenover hebt staan.
een woning financieren die niet als eigen woning gebruikt gaat worden is een compleet andere tak van sport dan alles waar het in dit topic over gaat. Voor een gewone consument ook bijna niet te doen, zelfs al breng je de helft aan eigen geld mee (zonder dat is het al helemaal een no go)
Laat je eventueel voorlichten hierover door een bekwaam adviseur en laat svp de discussie buiten dit topic omdat ik verwacht dat er enorm veel verwarring gaat ontstaan omdat dingen door elkaar gehaald gaan worden.
disc. ik ben geen mod van dit topic natuurlijk, bovenstaande is mijn goed bedoelde professionele mening
Laat je eventueel voorlichten hierover door een bekwaam adviseur en laat svp de discussie buiten dit topic omdat ik verwacht dat er enorm veel verwarring gaat ontstaan omdat dingen door elkaar gehaald gaan worden.
disc. ik ben geen mod van dit topic natuurlijk, bovenstaande is mijn goed bedoelde professionele mening
Hey all!
Na regelmatig meegelezen te hebben in dit topic en in de vorige reeks ook al een aantal vragen te hebben gesteld, is het voor ons eindelijk ook zover
Komende vrijdag passeert de akte bij de notaris en kort daarvoor hebben we met de verkoopmakelaar afgesproken bij de woning voor de eindinspectie. Nu hebben wij al onderstaand lijstje opgesteld met punten waar we in ieder geval op willen letten. Maar aangezien het de eerste keer is zien wij vast dingen over het hoofd. Wat zijn belangrijke dingen om op te letten bij de eindinspectie / eindoplevering van een woning?
Na regelmatig meegelezen te hebben in dit topic en in de vorige reeks ook al een aantal vragen te hebben gesteld, is het voor ons eindelijk ook zover
Komende vrijdag passeert de akte bij de notaris en kort daarvoor hebben we met de verkoopmakelaar afgesproken bij de woning voor de eindinspectie. Nu hebben wij al onderstaand lijstje opgesteld met punten waar we in ieder geval op willen letten. Maar aangezien het de eerste keer is zien wij vast dingen over het hoofd. Wat zijn belangrijke dingen om op te letten bij de eindinspectie / eindoplevering van een woning?
- Lijst van zaken meenemen en nalopen?
- Zijn alle naderhand besproken dingen achtergebleven (gordijnen + rolgordijnen)?
- Meterkast in orde?
- Werken alle kranen?
- Werken de toiletten?
- Zijn er beschadigingen op muren en vloeren bijgekomen of eerder niet gezien?
Denk ook aan een lekkende kraan. Maar dat zal je er ook wel onder scharen verwacht ik.
Vraagje aan de hypotheekaanvragers bij de Rabo. Hoe lang duurt het traject ongeveer dat je hypotheekdossier door het controleteam gaat tot aan de hypotheekofferte?
[ Voor 3% gewijzigd door RickvN op 04-08-2014 09:01 ]
Heeft iemand een idee hoe studieschuld wordt berekend? Nemen ze meestal de totale schuld of kijken ze juist naar het maandbedrag of de actuele stand?
Volgens mij kijken ze naar de totale schuld met de bijpassende rente.Southern Sun schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 09:19:
Heeft iemand een idee hoe studieschuld wordt berekend? Nemen ze meestal de totale schuld of kijken ze juist naar het maandbedrag of de actuele stand?
De berekening is vrij simpel, maandbedrag wordt bepaald adhv *initiele studieschuld* x 0,75% = maandbedrag. Op de website van NHG vul je deze in bij het veld 'kosten andere schulden' (of iets dergelijks) en bereken de leencapaciteitSouthern Sun schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 09:19:
Dance with the stars
Toch vrij veel verschil tussen verschillende sites. Maar ik heb in ieder geval een indicatierobbierzz schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 11:53:
[...]
De berekening is vrij simpel, maandbedrag wordt bepaald adhv *initiele studieschuld* x 0,75% = maandbedrag. Op de website van NHG vul je deze in bij het veld 'kosten andere schulden' (of iets dergelijks) en bereken de leencapaciteit.
Yep, in principe mag een hypotheekverstrekker zelf bepalen hoe deze omgaat met het bepalen van de impact van een studielening op het te lenen bedrag. Rabobank bijvoorbeeld doet gewoon de schuld x2 en trekt dat van je te lenen bedrag af.Southern Sun schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 12:06:
[...]
Toch vrij veel verschil tussen verschillende sites. Maar ik heb in ieder geval een indicatieBen zeer benieuwd naar het eerste gesprek.
Andere verstrekkers volgen de richtlijnen die ook voor NHG gelden, en dat is 0,75% van het hoofdbedrag
Dance with the stars
Heb even een paar vragen omtrent het kosten koper deel. Heb zelf nu een appartement (koop) welke in de verkoop gaat. Nu hebben wij samen een huis gezien wat ons helemaal aanstaat wat een vraagprijs heeft van 429.000 k.k.
Nu komen daar dus nog de kosten koper dus bij. Voorheen mocht dat meegefinancieerd worden, maar dat mag dus niet meer. Heb begrepen dat voor 2014 dit nog 4% is en voor 2015 3% etc. afbouwend naar 0%. Dat is natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar dat zou betekenen dat je bij aankoop grofweg 20.000 euro moet ophoesten uit eigen middelen.
Zie ik dit nu goed? Of zijn er mogelijkheden om dit alsnog op een manier gefinancieerd te krijgen?
Nu komen daar dus nog de kosten koper dus bij. Voorheen mocht dat meegefinancieerd worden, maar dat mag dus niet meer. Heb begrepen dat voor 2014 dit nog 4% is en voor 2015 3% etc. afbouwend naar 0%. Dat is natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar dat zou betekenen dat je bij aankoop grofweg 20.000 euro moet ophoesten uit eigen middelen.
Zie ik dit nu goed? Of zijn er mogelijkheden om dit alsnog op een manier gefinancieerd te krijgen?
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Dat zie je goed.Wicked-Game schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 13:45:
Heb even een paar vragen omtrent het kosten koper deel. Heb zelf nu een appartement (koop) welke in de verkoop gaat. Nu hebben wij samen een huis gezien wat ons helemaal aanstaat wat een vraagprijs heeft van 429.000 k.k.
Tenzij je het eea kan regelen met een taxateur, de bank gaat volgens mij voor de max. hypotheek (buiten wat je max kunt lenen) uit van de taxatiewaarde voor de hoofdsom van de hypotheek.
Dat klopt, daar komt bij (maar das mijn persoonlijke mening) dat als je een huis gaat kopen van ruim 4 ton en je dan geen eigen middelen zou hebben/willen benutten ik me af zou vragen of ik dit echt kan/wil betalen?Wicked-Game schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 13:45:
Beetje een raar argument dit, max hypotheek ligt aanzienlijk hoger wat we zouden mogen lenen. En ja er is eigen geld. Maar eigenlijk willen we dat niet hanteren om kosten koper mee af te dekken, maar juist de verbouwing/klussen.GeeMoney schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 13:50:
[...]
Dat klopt, daar komt bij (maar das mijn persoonlijke mening) dat als je een huis gaat kopen van ruim 4 ton en je dan geen eigen middelen zou hebben/willen benutten ik me af zou vragen of ik dit echt kan/wil betalen?
Lijkt mij toch geen rare redenering? Of mag je wel voor verbouwen je hypotheek ophogen/klussen? Denk aan keuken/badkamer vernieuwing. Want dan wordt het geheel in iets ander perspectief gezet.
Net zoals mijn voorganger ben ik lichtelijk verbaasd. Het is toch niet meer dan normaal dat je eigen middelen inbrengt om een woning te kopen? Als je de kosten koper niet eens kan betalen zou ik het huis helemaal niet kopen. Dergelijke regelingen zijn er natuurlijk niet voor niks gekomen.Wicked-Game schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 13:45:
Edit: Ook met je voorgaande post blijf ik het geen verstandig plan vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door BFmango op 04-08-2014 13:56 ]
Wat is er nou raar aan? Je hebt beiden een salaris, je max. hypotheek mag 490.000 zijn. Daar blijven we ruim onder bij aankoop. Ik heb zelf de regel aangehouden dat ik onder de 4 ton wil blijven om zo ook qua maandlasten het alleen te kunnen dragen. Tot zover is hier niks raars aan. Eigenmiddelen zijn er maar die waren/zijn eigenlijk in het leven door ons geroepen als verbouw/inrichtings middelen. Ook dit is niet gek...BFmango schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 13:54:
[...]
Net zoals mijn voorganger ben ik lichtelijk verbaasd. Het is toch niet meer dan normaal dat je eigen middelen inbrengt om een woning te kopen? Als je de kosten koper niet eens kan betalen zou ik het huis helemaal niet kopen. Dergelijke regelingen zijn er natuurlijk niet voor niks gekomen.
Nu wordt er gesuggereerd dat je dan daardoor geen huis zou moeten kopen... ik vraag meer de adviezen. Want je kan moeilijk A. Kosten koper opbrengen en dan ook nog eens verbouwen. Dus, of ik zie iets over het hoofd, of het wordt zo strak vast gehouden dat bestaande bouw niet eens lucratief meer is en nieuwbouw veel interessanter.
Veel mensen zijn hiermee de mist in gegaan, vandaar dat de regels zijn aangescherpt en je tegenwoordig zo goed als altijd eigen middelen moet inzetten.Wicked-Game schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 14:00:
[...]
Wat is er nou raar aan? Je hebt beiden een salaris, je max. hypotheek mag 490.000 zijn. Daar blijven we ruim onder bij aankoop. Ik heb zelf de regel aangehouden dat ik onder de 4 ton wil blijven om zo ook qua maandlasten het alleen te kunnen dragen. Tot zover is hier niks raars aan. Eigenmiddelen zijn er maar die waren/zijn eigenlijk in het leven door ons geroepen als verbouw/inrichtings middelen. Ook dit is niet gek...
Nu wordt er gesuggereerd dat je dan daardoor geen huis zou moeten kopen... ik vraag meer de adviezen. Want je kan moeilijk A. Kosten koper opbrengen en dan ook nog eens verbouwen. Dus, of ik zie iets over het hoofd, of het wordt zo strak vast gehouden dat bestaande bouw niet eens lucratief meer is en nieuwbouw veel interessanter.
Dat de max hyptoheek hoger ligt is geen garantie dat de bank netjes zijn centjes terug zal zien, het is immers een moment opname.
Als iemand zelf 30k op tafel komt leggen bij een dergelijke woning geeft dat de bank iets meer vertrouwen.
Een verbouwing kan (deels) gefinancierd worden middels een bouwdepot hier zitten echter ook strikte regels aan vast. Je zou dit kunnen informeren bij je hyptoheek verstrekker.
Ik ga wel eens babbelen met mijn hypotheekadviseur, moet toch aangezien mijn 10 jarig rente termijn bijna verloopt. Eens zien wat er mogelijk is. Want als het kostenkoper deel echt zo even uit eigen middelen moet komen, dan neig ik veel sneller om richting nieuwbouw te gaan kijken.GeeMoney schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 14:04:
[...]
Veel mensen zijn hiermee de mist in gegaan, vandaar dat de regels zijn aangescherpt en je tegenwoordig zo goed als altijd eigen middelen moet inzetten.
Dat de max hyptoheek hoger ligt is geen garantie dat de bank netjes zijn centjes terug zal zien, het is immers een moment opname.
Als iemand zelf 30k op tafel komt leggen bij een dergelijke woning geeft dat de bank iets meer vertrouwen.
Een verbouwing kan (deels) gefinancierd worden middels een bouwdepot hier zitten echter ook strikte regels aan vast. Je zou dit kunnen informeren bij je hyptoheek verstrekker.
Bij nieuwbouw heb je weer te maken met bouwrente . Ze laten voorkomen alsof de vraagprijs het uiteindelijke plaatje is maar vergis je niet.Wicked-Game schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 14:11:
[...]
Ik ga wel eens babbelen met mijn hypotheekadviseur, moet toch aangezien mijn 10 jarig rente termijn bijna verloopt. Eens zien wat er mogelijk is. Want als het kostenkoper deel echt zo even uit eigen middelen moet komen, dan neig ik veel sneller om richting nieuwbouw te gaan kijken.
Ik heb zeer snel gekocht (binnen 1 maand start project) bij aanvang bouw en was evengoed 1800 euro kwijt.
Laat je gewoon goed informeren naar de mogelijkheden en laat vooral goed uitrekenen wat de totaalplaatjes gaan kosten
Er is in iedergeval bizar veel veranderd in 10 jaar tijd. Toen kocht ik mijn nieuwbouwappartement en was alles nog mogelijk. En ik snap de crisis, huizen onder water etc. dat het allemaal lastiger is geworden.GeeMoney schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 14:14:
[...]
Bij nieuwbouw heb je weer te maken met bouwrente . Ze laten voorkomen alsof de vraagprijs het uiteindelijke plaatje is maar vergis je niet.
Ik heb zeer snel gekocht (binnen 1 maand start project) bij aanvang bouw en was evengoed 1800 euro kwijt.
Laat je gewoon goed informeren naar de mogelijkheden en laat vooral goed uitrekenen wat de totaalplaatjes gaan kosten
Maar zo lastig had ik nou ook niet verwacht! Ook al heb je samen een bizar goed salaris, het lijkt weinig meer uit te maken. Dan vraag je je toch af of iedereen nog een grote gevulde sok onder zijn/haar bed heeft?
Maar ik ga maar eens wat laten berekenen.
En wat betreft nieuwbouw, klopt de rente betaal je, ben er mee bekend
Dit topic is gesloten.