Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 353 Laatste
Acties:

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-04 19:07
Mede-auteur:
  • JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:46

JvS

Ervaring met huis kopen

En alweer deel 8!

We zijn alweer bij deel 8 met het ervaringen topic over het kopen van een huis..
Deze startpost is een kopie van pogani.

Dit topic gaat over het aankopen van een huis en alle aanverwante zaken. Van het uitzoeken tot en met de sleuteloverdracht, hier kan je terecht voor vragen, tips, e.d.

Heb je eenmaal je huis gekocht en ga je verbouwen, dan kan je in dit topic terecht.

Vorige delen
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6
Deel 7

Makelaar?
Een huis kopen of verkopen kan je doen met behulp van een makelaar. Zeker bij aankopen komt het tegenwoordig echter steeds vaker voor dat men de makelaar links laat liggen. Je kunt je huis verkopen via makelaarsland, zodat er een advertentie op funda komt.
De verschillende opties:
http://www.makelaarsland.nl/
http://www.iblue.nl/ (ING Bank)
http://www.beetjehulp.nl/
http://www.makelaarsbasis.nl/

Je kunt voor extra zekerheid een bouwtechnische keuring uit laten voeren. Zo'n keuring kost wel zo'n 250 euro, maar je kan daarmee wel waardevolle informatie krijgen die je kan gebruiken tijdens de onderhandeling.

Belastingdienst
Bij de aankoop van een bestaand huis moet je 6% (van de koopsom) aan overdrachtsbelasting betalen. Op 1 juli 2011 heeft de regering besloten met ingang van 15 juni 2011 het tarief voor woningen te verlagen tot 2%. Dit tarief is hedendaags ook nog geldig zie voor meer informatie over overdrachtsbelasting

Verder heb je het zogenaamde eigenwoningforfait; een bedrag (tabel) dat bij je belastbaar inkomen opgeteld wordt (waardoor je meer belasting moet betalen).
Daar tegenover staat dat huiseigenaren het voordeel hebben dat de rente en kosten voor de eigenwoningschuld (verbouwing valt hier ook onder) afgetrokken kunnen worden (meer). De voorwaarde is wel dat dit maximaal 30 jaar kan.

Tot slot is er nog de bijleenregeling. In het kort komt het er op neer dat de overwaarde die bij de verkoop van een huis vrijkomt, weer in het aangekochte huis gestoken moet worden. Als dit niet wordt gedaan, dan kan je beperking krijgen in de HRA (hypotheekrenteaftrek).

Hier vind je een overzicht welke posten wel en welke niet eenmalig aftrekbaar zijn.

Onroerend zaak belasting (OZB) en waterschapsomslag
Tegenwoordig moeten alleen huiseigenaren nog OZB betalen. Dit is een gemeentelijke belasting waarvan de hoogte afhankelijk is van de WOZ-waarde (Waardering Onroerende Zaken). Tegenwoordig wordt deze waarde elk jaar opnieuw vastgesteld (dit was 2 jaar).

Sinds 2009 is er een nieuwe rekenmethode voor de OZB gebaseerde op een percentage van de WOZ-waarde van je huis. Dit percentage wordt per gemeente vastgesteld. Voor Utrecht is dit bijvoorbeeld 0,0932%. Stel je bezit een huis met WOZ van 200.000 euro, dan is de OZB 200.000*0,000932=186,40 euro.
Meer informatie over OZB kan je hier vinden

Bij het hoogheemraadschap moet je altijd (huur of koop) al ingezetenenomslag en verontreinigingsheffing betalen. Als huiseigenaar komt daar nog waterschapsomslag bij.

Verzekeringen
Als huiseigenaar moet je je huis zelf ook verzekeren (wat huurders niet hoeven): de opstalverzekering (let op of hier ook een glasverzekering bij zit). Met betrekking tot je huis heb je verder nog een inboedelverzekering en eventueel een rechtsbijstandverzekering.

Handige links
Funda - Woningen zoeken (NVM)
Jaap.nl - Woningen zoeken
Miljoen Huizen - Woningen zoeken (inclusief plaatsingsdatum en prijsgeschiedenis)
niki.nl - Nieuwbouwwoningen zoeken
nieuwbouwwijzer.nl - Nieuwbouwwoningen zoeken

Vereniging Eigen Huis
Independer - Hypotheken vergelijken
Kadaster - (Online) opvragen van koopsommenoverzicht, kadastraal eigendom en kaart
Actuele rentelijst (hypotheekshop.nl)

http://www.huiskopenvoorbeginners.nl/ - een volledige handleiding voor het kopen van een huis
http://www.fx.nl/
http://nibud.nl/
http://homefinance.nl/
http://www.overgeld.nl/
http://verzekeringssite.nl/
http://www.fiscalert.nl/

Taxatie:
http://www.taxatievergelijk.nl/

Notaris:
http://notarissen.startkabel.nl/
http://www.notaristarieven.nl/
http://www.notaristarief.nl/
http://www.degoedkoopstenotaris.nl/

PDF met informatie hoe een betaalbare hypotheek eruit moet zien en hoe de hypotheek adviseur jou moet helpen, waarbij je ook moet denken aan de rechten en plichten van de adviseur kan je hier vinden.

Veel gemaakte fout bij hypotheek stukken kun je hier vinden.

De startpost is een schaamteloze kopie van het vorige topic, ik zal kijken waar aanpassingen nodig zijn. Tips, opmerkingen en toevoegingen m.b.t. de inhoud zijn natuurlijk altijd welkom. Als iemand grootse plannen voor dit topic heeft en mede-auteur wil zijn, stuur me even een berichtje. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:26
Thanks voor het starten van deel 8 Arrne :)

Mijn vriendin en ik hebben inmiddels enkele bezichtigingen achter de rug. Eerder zijn min of meer twee van onze droomhuizen voor onze neuzen verkocht. Hier wilde we toen net gaan kijken en voor één huis hadden we een afspraak, maar dus toch niet op tijd. De huizen zijn toen in 7 en in 3 weken tijd beide verkocht.

Nu is er weer een woning te koop gekomen die ook in deze straat staat met ongeveer dezelfde (positieve) kenmerken. We willen dus graag snel bezichtigen en actie gaan ondernemen! Ik ben dan ook huiverig om met een te laag openingsbod te komen, als we op het huis willen gaan bieden na de bezichtiging(en).

Ik wil de hypotheek regelen via Hypotheek 24; scheelt toch behoorlijk en we zijn starters zonder veel poespas, ik denk dat het dus ook wel moet lukken. Mensen met tips en/of negatieve of juist positieve ervaringen met deze partij? (Ja, zoekfunctie al gebruikt en ook al wat gelezen.. Maar toch :P)

Munt hypotheken leek me voor ons nu wel een geschikte partij. Mede door de lage rente, onbeperkt boetevrij aflossen en het meenemen van de rente bij een verhuizing. Betreft dan annuiteiten voor 20 jaar vast. Ik kon zo op de site van hypotheek 24 niet kiezen voor bijv. 18 jaar, alleen 10-15-20 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel_rox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-04 15:46
Ik weet niet of het voor jou van belang is, maar ik meen dat, als je wilt verhuizen en je wilt je rente meenemen er bij Munt maar 3 maanden tussen verkoop en passeren van t nieuwe huis mag zitten. In sommige gevallen kan dat te krap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-04 13:45
Mijn vriendin en ik zijn ook nu aan het kijken om een leuk huisje te gaan kopen.
We zitten nu gehuurd ( particulier ), met een opzegtermijn van 1 maand.

Momenteel hebben we geen samenlevingscontract / geregistreerd partnerschap.

Wat is jullie ervaring hierin? Wat is jullie advies hierin? Of deel jullie ervaringen.. waarom hebben jullie een samenlevings contract / geregistreerd partner schap ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
remzor schreef op maandag 08 februari 2016 @ 22:04:

Mijn vriendin en ik hebben inmiddels enkele bezichtigingen achter de rug. Eerder zijn min of meer twee van onze droomhuizen voor onze neuzen verkocht. Hier wilde we toen net gaan kijken en voor één huis hadden we een afspraak, maar dus toch niet op tijd. De huizen zijn toen in 7 en in 3 weken tijd beide verkocht.

Nu is er weer een woning te koop gekomen die ook in deze straat staat met ongeveer dezelfde (positieve) kenmerken. We willen dus graag snel bezichtigen en actie gaan ondernemen! Ik ben dan ook huiverig om met een te laag openingsbod te komen, als we op het huis willen gaan bieden na de bezichtiging(en).

Ik wil de hypotheek regelen via Hypotheek 24; scheelt toch behoorlijk en we zijn starters zonder veel poespas, ik denk dat het dus ook wel moet lukken. Mensen met tips en/of negatieve of juist positieve ervaringen met deze partij? (Ja, zoekfunctie al gebruikt en ook al wat gelezen.. Maar toch :P)

Munt hypotheken leek me voor ons nu wel een geschikte partij. Mede door de lage rente, onbeperkt boetevrij aflossen en het meenemen van de rente bij een verhuizing. Betreft dan annuiteiten voor 20 jaar vast. Ik kon zo op de site van hypotheek 24 niet kiezen voor bijv. 18 jaar, alleen 10-15-20 etc.
Droomhuis en starter ? Hmmm doesn't make sense :P Linkje van de huizen, gewoon uit nieuwsgierigheid. Wij gaan hier nog een tijdje door sparen en dan voor een mooi nieuwbouw project. Kan je altijd bij nieuwbouw kiezen voor een open haard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:22
Dromen kunnen zo groot en zo klein zijn als je ze zelf maakt!

Ik woon nu in een nieuwbouw tussenwoning en bij ons was een open haard geen optie. Een buurman heeft deze er zelf in laten zetten wat natuurlijk altijd een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Misschien is het leuk om wat tips over bieding strategie in de startpost te zetten of er echt een faq van te maken. Ik wil daar wel mee helpen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Versteegrob schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 08:02:
[...]

Droomhuis en starter ? Hmmm doesn't make sense :P
Sommige mensen dromen niet per se over een huis van miljoenen euros, maar hebben gewoon reële (of bijna-reële) dromen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:19
Ik ben nu net op de markt om te kijken voor een appartement. Ben een starter (net afgestudeerd).
Van de week vast kijken bij 2 huizen.

Enige nadeel: Ik heb momenteel nog geen eigen geld. Kan best een hypotheek voor een heel leuk appartement afsluiten, maar de extra kosten (zo'n kleine 4k) heb ik momenteel niet liggen :(
Stomme nieuwe hypotheekregels (die van 102% van de koopprijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waar kun je jaarcijfers van vorige jaar van de VvE en het hoeveelheid geld in de reservepot inzien of opvragen?

Gewoon bij de makelaar van de verkopende partij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Dr. Horrible schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 08:15:
Dromen kunnen zo groot en zo klein zijn als je ze zelf maakt!

Ik woon nu in een nieuwbouw tussenwoning en bij ons was een open haard geen optie. Een buurman heeft deze er zelf in laten zetten wat natuurlijk altijd een optie is.
Hmmm, jammer dat ze het niet aanbieden. Achteraf laten maken kan natuurlijk altijd maar schijnt erg duur te zijn. Vooral het hele rookkanaal. Zoiets kan toch ideaal tijdens de bouw.
naitsoezn schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 08:35:
[...]

Sommige mensen dromen niet per se over een huis van miljoenen euros, maar hebben gewoon reële (of bijna-reële) dromen ;)
Snap ik, zijn ook genoeg mooie huizen te vinden echter bij droomhuizen heb ik een toch iets ander begrip.

Dit is een aardig droomhuis :9~ http://www.funda.nl/koop/...8155394-schupperijweg-38/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
maikel_rox schreef op maandag 08 februari 2016 @ 22:52:
Ik weet niet of het voor jou van belang is, maar ik meen dat, als je wilt verhuizen en je wilt je rente meenemen er bij Munt maar 3 maanden tussen verkoop en passeren van t nieuwe huis mag zitten. In sommige gevallen kan dat te krap zijn.
Bedankt voor de tip! Moet tegen die tijd de voorwaarden sowieso nog eens goed doorlezen.
Versteegrob schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 08:02:
[...]
Droomhuis en starter ? Hmmm doesn't make sense :P Linkje van de huizen, gewoon uit nieuwsgierigheid. Wij gaan hier nog een tijdje door sparen en dan voor een mooi nieuwbouw project. Kan je altijd bij nieuwbouw kiezen voor een open haard?
Nouja, 'droomhuis' is iets aangedikt wellicht en ik heb het dan ook specifiek over onze situatie nu. D.w.z.: starters, wensen/eisenpakket dat we hebben, binnen budget, etc.
Uiteraard kan je altijd verder dromen, en dat doen we ook wel hoor, ben maar niet bang :P Maar dit is een reëel droomhuis voor ons op dit moment.

Bij dezen de link naar de woning. Woonoppervlak klopt niet en is 140 ipv 125 vanwege de aanbouw, slordigheidje van de makelaar denk ik.

Pluspunten voor ons:
- relatief nieuw (2009)
- Mooie keuken en sanitair
- Tuin op het Zuiden met redelijk vrij zicht
- Rustige en kindvriendelijke straat en buurt
- Mooie bouwstijl

Minpunten:
- Lelijke vloer (willen er zelf hout in leggen)
- Geen elektrische rolluiken boven
- Geen dakkapel / dakraam

Maar goed, dat zijn allemaal zaken die we nog aan kunnen pakken voor niet al te veel geld de komende jaren :)
JvS schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 08:27:
Misschien is het leuk om wat tips over bieding strategie in de startpost te zetten of er echt een faq van te maken. Ik wil daar wel mee helpen.
Dat zou tof zijn denk ik ja. Met name starters (zonder aankoopmakelaar) zouden dit wel handig vinden denk ik. Ik weet vrijwel zeker dat ik geen gebruik wil maken van een aakoopmakelaar en een hypotheekadviseur omdat ik enerzijds denk dit zelf te kunnen, en anderzijds enkele duizenden euro's hiermee kan besparen.
Dat een aankoopmakelaar in sommige situaties handig kan zijn en je geld op kan leveren geloof ik wel hoor, maar ik bekijk dit per geval/huis en 'onderzoek' de markt zo goed als mogelijk zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Versteegrob schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:08:

Snap ik, zijn ook genoeg mooie huizen te vinden echter bij droomhuizen heb ik een toch iets ander begrip.

Dit is een aardig droomhuis :9~ http://www.funda.nl/koop/...8155394-schupperijweg-38/
Snap ik, maar een droomhuis is vaak gewoon een huis dat aan alle eisen voldoet, en vind het altijd zo flauw als mensen afgevallen worden door hun woordkeus voor 'droomhuis'. Alsof je alleen maar mag dromen van vrijstaande huizen in the middle of nowhere met een enorme lap grond ;) .

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 09-02-2016 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Versteegrob schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:08:

Tsja, daar zou ik nog voor geen goud willen wonen. Althans nu niet, al had ik het budget.
Ik wil niet te landelijk en afgelegen wonen, maar 'gewoon' in een woonwijk en dan het liefst in de buurt waar ik ben opgegroeid. (Half) vrijstaand zou mooi zijn hoor, daar niet van. Ieder zo zijn dromen zou ik zeggen he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:22
Als je droomhuizen zo gaat categoriseren ben je nooit tevreden want het kan altijd beter. Waarom niet een zwembad in de tuin? *Verhuizen* Hmm, dat zwembad kunnen we 's winters helemaal niet gebruiken, ik wil ook een zwembad binnen. *Verhuizen*. Ik ben echt superblij waar ik nu woon en zou dit categoriseren als mijn droomhuis. Zouden er dingen anders, groter en beter kunnen, natuurlijk! Maar voor mij is dit een droomhuis in een droombuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even een vraagje over taxateurs (voor de hypotheek):
Zolang het een NWWI-taxateur is maakt het verder niet uit, toch? Gewoon de goedkoopste nemen, lijkt me?
Of zijn er nog (kwaliteits)verschillen?

[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 09-02-2016 09:18 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:47

Kju

Ryur schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 08:57:
Ik ben nu net op de markt om te kijken voor een appartement. Ben een starter (net afgestudeerd).

Enige nadeel: Ik heb momenteel nog geen eigen geld. Kan best een hypotheek voor een heel leuk appartement afsluiten, maar de extra kosten (zo'n kleine 4k) heb ik momenteel niet liggen :(
Als je niet maximaal moet financieren om een huis te kopen zou het best kunnen dat je die 4k met een kredietje zou kunnen financieren. Het verlaagt dan je maximale leencapaciteit maar als je niet maximaal zou lenen heb je er waarschijnlijk geen last van. Dat krediet kan dan blijven lopen naast je hypotheek en los je dan z.s.m. af.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:34
anandus schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:17:
Zolang het een NWWI-taxateur is maakt het verder niet uit, toch? Gewoon de goedkoopste nemen, lijkt me?
Je moet kijken naar de eisen die je bank stelt aan de taxatie.
Maar meestal is nwwi genoeg en verder stelt het toch niks voor.
Ik ben toen ook gewoon voor de goedkoopste gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:42
Ryur schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 08:57:

Is het dan niet beter om nog even iets door te sparen? Woon je nu nog thuis? Dan is die 4k zo bij elkaar toch? En dan het liefst nog even doorsparen, hoe ga je de inboedel financieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
JaMaaT schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:32:
[...]

Is het dan niet beter om nog even iets door te sparen? Woon je nu nog thuis? Dan is die 4k zo bij elkaar toch? En dan het liefst nog even doorsparen, hoe ga je de inboedel financieren?
Ik heb 1 appartement op het oog die ik super graag wil. Ben bang als ik langer doorspaar (ongeveer 2 maand nodig) dat hij weg is.

Inboedel maak ik mij niet druk om, het meeste heb ik al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
4k van de prijs af praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Helpt niet, ik mag maar 102% van de koopsom lenen :)

Hypotheek zelf is ook een stuk lager dan wat ik kan/mag lenen met mijn salaris. Maar het gaat er gewoon om dat ik niet 'direct even' 4k kan neerleggen (die bijkomende kosten)

[ Voor 31% gewijzigd door Ryur op 09-02-2016 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:58
Ryur schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:09:
[...]

Ik heb 1 appartement op het oog die ik super graag wil. Ben bang als ik langer doorspaar (ongeveer 2 maand nodig) dat hij weg is.

Kortlopend krediet van 4K is dan toch een optie, mits je natuurlijk voldoende leencapaciteit hebt? Dat krediet heb je dan al afgelost wanneer je de sleutels krijgt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Laatst online: 18:42
[...]

Ja dat is en blijft lastig, erop gokken dat hij niet verkocht wordt is lastig...

Dan zou ik ook gewoon lenen bij de bank en z.s.m. afbetalen. Misschien een luxe positie maar voor zulke bedragen zou ik altijd eerst nog even mijn ouders vragen (gelukkig nooit nodig geweest), weet niet of dat voor jou ook een optie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:43
[...]

Je moet je niet gek laten maken door de huizen markt. Over 2 maanden staan er ook nog huizen te koop en wie weet wel mooier dan wat je nu voor ogen hebt.

Leen nooit meer dan strikt noodzakelijk, liever nog leen zo min mogelijk. Dat is veiliger en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:05
Ryur schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:11:
[...]

Helpt niet, ik mag maar 102% van de koopsom lenen :)

Hypotheek zelf is ook een stuk lager dan wat ik kan/mag lenen met mijn salaris. Maar het gaat er gewoon om dat ik niet 'direct even' 4k kan neerleggen (die bijkomende kosten)
Starterslening? Mits je starter bent natuurlijk en mits je gemeente eraan mee doet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
*knip* jezelf quoten binnen een paar uur is nergens voor nodig.

[ Voor 81% gewijzigd door naitsoezn op 09-02-2016 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:42
Als je het in 2 maand bij elkaar hebt is er toch geen probleem. Dan heb je het geld gewoon tegen de tijd dat je passeert bij de notaris.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik hoop dit jaar ook een huis te gaan kopen! Ik werk nu ruim drie jaar voor mezelf, en de jaarcijfers zagen er volgens de Hypotheker goed uit.

Ik ben me nu aan het oriënteren op bepaalde wijken bij m'n huidige appartement in de buurt, binnenkort ga ik wat bezichtigingen plannen en daarna eens even lezen wat er nu wel en niet nodig is bij een aankoop. Zo te zien zijn de meningen over aankoopmakelaars bijvoorbeeld behoorlijk verdeeld. :P

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 09-02-2016 13:23 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:36
anandus schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:17:
Ben ik het mee eens en heb ik dus ook zo gedaan.
Was voor 235 euro klaar, NWWI certified, geschikt voor een ING hypotheek met NHG en snelle service en goed contact gehad met de taxateur.

ING stuurde me ri Taxatheek BV, welke meer dan 100e duurder was. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Lensent schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 13:28:
[...]

Ben ik het mee eens en heb ik dus ook zo gedaan.
Was voor 235 euro klaar, NWWI certified, geschikt voor een ING hypotheek met NHG en snelle service en goed contact gehad met de taxateur.

ING stuurde me ri Taxatheek BV, welke meer dan 100e duurder was. 8)7
Ja, daarom vroeg ik me dus af of er verschillen zijn, omdat effe rondshoppen je makkelijk 100 euro kan schelen :) Makkelijk verdiend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent

Ik ben niet meer met hypotheek24.nl in zee gegaan nadat ik met de info die ik bij hun had gevonden over de SNS, ook naar de SNS ben gegaan en daar werd aangegeven dat een aantal vd voorwaarden niet correct waren.

Besloten om het dus via de ING te laten doen in ons geval. De kosten die hier mee gemoeid gaan zijn toch aftrekbaar dus je krijgt een hoop weer terug en je weet zeker dat het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Lensent schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 13:32:
[...]

Ik ben niet meer met hypotheek24.nl in zee gegaan nadat ik met de info die ik bij hun had gevonden over de SNS, ook naar de SNS ben gegaan en daar werd aangegeven dat een aantal vd voorwaarden niet correct waren.

Besloten om het dus via de ING te laten doen in ons geval. De kosten die hier mee gemoeid gaan zijn toch aftrekbaar dus je krijgt een hoop weer terug en je weet zeker dat het goed is.
Hmm oke. Toch nog vrij weinig mensen hier die er ervaring mee hebben dan. Hypotheek24 is nog ook relatief nieuw natuurlijk. Mijn vriendin en ik zijn in ieder geval al beiden geslaagd voor de test daar, haha :9
Via hun kun je ook (nog) geen hypotheek afsluiten de de grote banken maar wel bij Munt of Argenta bijv. Bij Munt vond ik de lage rente zeker aantrekkelijk, de overige voorwaarden waren zo op het oog ook niet verkeerd maar daar moet ik me nog meer in verdiepen t.z.t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

remzor schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 18:13:
[...]

(...) j Munt of Argenta bijv. (...) de overige voorwaarden waren zo op het oog ook niet verkeerd maar daar moet ik me nog meer in verdiepen t.z.t.
Ik zou het vorige deel van dit topic even doorlezen... Sommige mensen die er hun beroep van hebben gemaakt laten deze partijen links liggen vooral door die voorwaarden. Wil natuurlijk niet zeggen dat het geen verstandige keus kan zijn voor jullie persoonlijk, maar die voorwaarden zijn wel een dingetje van aandacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Thunder00x schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:03:
Waar kun je jaarcijfers van vorige jaar van de VvE en het hoeveelheid geld in de reservepot inzien of opvragen?

Gewoon bij de makelaar van de verkopende partij?
Makelaar van de verkoper moet dit inderdaad aan kunnen leveren. Die vraagt het waarschijnlijk dan weer op bij de verkoper zelf.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Mage
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-04 20:38
Weer een update vanuit ons.
De eerste koper heeft er voor gekozen om het huis los te laten. We hebben dus een huis! :D

a.s. vrijdag laten we nog een bouwkundige keuring door door Eigen Huis, maar ik verwacht geen schokkende dingen. Zodra die uitslag binnen is starten we met de financiering.

We hebben De Hypotheker gekozen om ons daarbij te helpen. Tot nu toe heeft hij ons goed geholpen met advies en houdt hij de rentes voor ons in de gaten (maar die zijn nu weer aan het dalen gelukkig). Aangezien onze situatie met een eerste koper risico's heeft dat wij de woning niet zouden krijgen en De Hypotheker volgens No Cure No Pay werken nam hij wel een risico om nu al aardig wat uurtjes in ons te steken, dus qua service zijn wij tot nu toe erg tevreden met hem.

Na een lange tijd van onzekerheid kunnen we nu eindelijk met de voorpret beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:18
Ik heb een kort vraagje over de roerende zaken. We hebben een huis op het oog waarvan de verkoper momenteel al weer in Italië woont en een lijst met roerende zaken á 2000,- heeft overlegd. Nu willen we deze graag van hem overnemen om ons bod aantrekkelijker te maken, maar nu vroeg ik mij af wat gebruikelijk is. Ik neem de roerende zaken liever op in de koopsom, omdat dan de bij het Kadaster geregistreerde koopsom hoger wordt (gunstig bij verkoop) en ik het mee kan financieren. De meeste adviezen in deze gevallen lijken te gaan over het opdrijven van de waarde van de roerende zaken i.v.m het vallen binnen de NHG grens. Wat is wijsheid hier? Kan ik een bod sturen waarbij ik de roerende zaken op 0,- waardeer en uitleg dat ik de koopsom evenredig verhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:54
Noxa schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 10:33:
[...]

Je moet je niet gek laten maken door de huizen markt.
...
Leen nooit meer dan strikt noodzakelijk, liever nog leen zo min mogelijk.
+1.
@Ryur; Hou er ook rekening mee dat je een potje hebt voor verhuiskosten, nieuwe vloer/verf/gereedschap e.d.
Je zal je nieuwe huisje toch 'eigen' willen maken; geen beter moment dan voor de verhuizing.
Lid worden van Vereniging Eigen Huis voor bijv. een technische keuring vóór aankoop is ook iets om over na te denken.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
DRAFTER86 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:44:
Ik heb een kort vraagje over de roerende zaken. We hebben een huis op het oog waarvan de verkoper momenteel al weer in Italië woont en een lijst met roerende zaken á 2000,- heeft overlegd. Nu willen we deze graag van hem overnemen om ons bod aantrekkelijker te maken, maar nu vroeg ik mij af wat gebruikelijk is. Ik neem de roerende zaken liever op in de koopsom, omdat dan de bij het Kadaster geregistreerde koopsom hoger wordt (gunstig bij verkoop) en ik het mee kan financieren. De meeste adviezen in deze gevallen lijken te gaan over het opdrijven van de waarde van de roerende zaken i.v.m het vallen binnen de NHG grens. Wat is wijsheid hier? Kan ik een bod sturen waarbij ik de roerende zaken op 0,- waardeer en uitleg dat ik de koopsom evenredig verhoog?
Ik zou nooit inboedel gaan financieren met een hypotheek...lijkt me geen logische zet. Volgens mij zijn er nog wel andere manieren om een hogere waarde in het kadaster te krijgen.

Maar als jij nog 30 jaar voor die inboedel wil betalen en het niet erg vind dat het dan duurder wordt dan 2000e moet je dat doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
DRAFTER86 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:44:
Je betaalt dan overdrachtsbelasting op spullen en (als het met NHG is) premie voor NHG.

Ik vind een hogere waarde bij het kadaster echt een hele marginale reden. Lekker belangrijk wat jij ervoor betaald hebt. Als je gaat verbouwen komt dat ook niet bij het kadaster te staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Nouja, ik ben weer (zoals in mijn karakter zit) te negatief gaan denken.
Ik zit te kijken voor nog bewoonde appartementen, tegen de tijd dat ik de sleutel KAN krijgen heb ik het geld al ruim bij elkaar. Zat me eigenlijk druk te maken om niks.

Hoe dan ook: allemaal heel erg bedankt voor de inzichten!
Ik blijf dit topic volgen, jullie zouden mij ook nog wel zien, en wie weet heb ik straks toch een leuk appartement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:59
Ik heb een vraag wat betreft gemeentelijke heffingen en belastingen. 1 maart krijgen wij de sleutel van onze eerste koopwoning. Op dit moment huren wij en kregen wij afgelopen week de aanslagen voor de afvalstoffen- en rioolheffing en de waterschapsbelasting voor het huurhuis. Deze zijn voor het gehele jaar. Nu staat in mijn koopcontract van het huis dat ik heb gekocht dat de belastingen tijdens de overdracht de belastingen zullen worden verrekend. Betekent dit dat ik voor mijn huidige huurhuis voor het gehele jaar moet betalen en voor mijn koophuis 10 maanden? Dat zou betekenen dat ik een groot deel van het jaar dubbel betaal. Hier heb ik natuurlijk niet erg veel zin in!

Of is het gebruikelijk deze kosten met de volgende huurder te verrekenen, net als dit met een koophuis gebeurt?

(het betreft een verhuizing binnen dezelfde gemeente)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:44

Chakotay

Lick here to continue

belly89 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:54:
Ik heb een vraag wat betreft gemeentelijke heffingen en belastingen. 1 maart krijgen wij de sleutel van onze eerste koopwoning. Op dit moment huren wij en kregen wij afgelopen week de aanslagen voor de afvalstoffen- en rioolheffing en de waterschapsbelasting voor het huurhuis. Deze zijn voor het gehele jaar. Nu staat in mijn koopcontract van het huis dat ik heb gekocht dat de belastingen tijdens de overdracht de belastingen zullen worden verrekend. Betekent dit dat ik voor mijn huidige huurhuis voor het gehele jaar moet betalen en voor mijn koophuis 10 maanden? Dat zou betekenen dat ik een groot deel van het jaar dubbel betaal. Hier heb ik natuurlijk niet erg veel zin in!

Of is het gebruikelijk deze kosten met de volgende huurder te verrekenen, net als dit met een koophuis gebeurt?

(het betreft een verhuizing binnen dezelfde gemeente)
Ik dacht je de eventueel teveel betaalde belasting vanaf het moment dat de adreswijziging bij de gemeente doorgegeven is weer terugkrijgt.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
belly89 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:54:
Bij mijn laatste huurhuis kregen we dat van de gemeente gewoon weer terug gestort (naar rato). Ik weet niet of dat altijd zo is. Ik zou het even navragen bij de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l0r3l3!
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-04 14:38
Hi allen, ik heb een vraag over rentevaste periode icm NHG. Hopelijk kan iemand hier deze enigszins beantwoorden aangezien onze adviseur echt een enorme kneus blijkt / zijn tarief echt totaal niet waard is, en zelf ook oa toegaf de algemene voorwaarden van onze hypotheekverstrekker niet te hebben doorgelezen (!!).

We gaan een appartement kopen in de randstad, laten we zeggen voor een jaar of 8-10. Onder NHG grens, we willen graag extra aflossen en weinig maandlasten, dus gekozen voor MUNT met 20 jaar vast annuïteit. Dit aangezien ons verteld werd dat MUNT de laagste NHG rente heeft, onbeperkt aflossen toestaat en een goede verhuisregeling heeft.

Echter na wat onderzoek blijkt dat (vanzelfsprekend misschien voor mensen hier, ik kwam er vandaag achter) dat je bij verhuizing naar een > NHG huis de rentetarieven natuurlijk niet standaard mee mag nemen; het huis valt immers in een 'risicovoller' segment.

Hypotheker gemaild, hypotheker gebeld, algehele paniek bij hen en ze gaan het navragen. Onze financieringsvoorwaarden lopen af over 3,5 week en als we nu willen overstappen naar 10 jaar vast kost dat natuurlijk ook weer minstens een week (en dan hebben we de algemene voorwaarden nog niet eens gelezen, ben ik dus nu aan het doen voor en zooitje andere aanbieders); om nog maar niet te spreken van de acceptatietermijn. Nogal een risico op verloop van financiering dus.

Mijn vraag aan jullie: wat doet MUNT als wij willen verhuizen naar een non-NHG huis op de helft van onze rentevaste periode? Kunnen we niet beter nu 10 jaar vastzetten, als we dit nu al weten?

Anyway, thanks voor het lezen en ik hoop op advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:46
http://www.consumentenbon...eekgarantie-na-verhuizing

Volgens dat artikel vervalt je NHG rente bij een verhuizing... Dus als je over 10 jaar wil gaan verhuizen kan je hem beter voor 10 jaar vastzetten, aangezien je dan een lager rentepercentage betaalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Munt natuurlijk een vrij nieuwe partij, dus veel ervaringen over Munt en hoe ze zich in dit soort situaties opstellen zullen er nog niet zijn. Zult je dus vooral met wettelijke bepalingen en algemene voorwaarden moeten redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Gisteren de bouwtechnische keuring laten doen van ons nieuwe huis.
Ik was erbij en de keuringsmeneer legde alles heel goed uit. Waar hij op lette, hoe ik bepaalde problemen in de toekomst kon herkennen, tips hier, tips daar, etc, etc.

Echt enorm leerzaam, ben heel blij dat ik dat gedaan heb.
Ik kan het in ieder geval iedereen aanraden om tijdens de keuring erbij te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:19
ja die ervaring heb ik ook....er zijn dus ook gewoon goede keurmeesters :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l0r3l3!
  • Laatst online: 23-04 14:38
Bedankt voor het advies!

Inmiddels ook de hypotheekadviseurassistent aan de lijn gehad die ons wist te vertellen dat bij MUNT op moment van verhuizing wordt gekeken naar het dan geldende rentetarief van 20 jaar vast zonder NHG, en dat je dat tarief dan automatisch krijgt voor de resterende jaren.

Kortom 10 jaar vast is inderdaad een veel slimmere keus. Nu maar hopen dat ze het snel geregeld kunnen krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-03 21:21
tweakerdennis schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:56:
http://www.consumentenbon...eekgarantie-na-verhuizing

Volgens dat artikel vervalt je NHG rente bij een verhuizing... Dus als je over 10 jaar wil gaan verhuizen kan je hem beter voor 10 jaar vastzetten, aangezien je dan een lager rentepercentage betaalt
Dan zouden we dus (als we na 8 jaar verhuizen zoals volgens onze duidelijk gecommuniceerde planning) van 2.65 naar 3.45 schieten. Dat lijkt me iets wat je als dure hypotheekadviseur wel even wil vermelden.
Nu maar aangeven dat hij de hypotheek dient om te zetten naar 10 jaar Vast, en dan valt het voor hem nog mee omdat met deze kennis andere opties nog beter waren geweest. Bah.
Erg teleurstellend (wederom).
Bedankt voor de link en info in elk geval Tweakerdennis!

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
hexta schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 17:27:
[...]

Dan zouden we dus (als we na 8 jaar verhuizen zoals volgens onze duidelijk gecommuniceerde planning) van 2.65 naar 3.45 schieten. Dat lijkt me iets wat je als dure hypotheekadviseur wel even wil vermelden.
Nu maar aangeven dat hij de hypotheek dient om te zetten naar 10 jaar Vast, en dan valt het voor hem nog mee omdat met deze kennis andere opties nog beter waren geweest. Bah.
Je kan het beste nog even wachten tot Ray reageert :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:34

Epsilon

Afhankelijk van hoeveel duurder je volgende buis is, kant het natuurlijk zijn dat je hypotheek onder de 65% (of soortgelijke grens bij je hypotheekverstrekker) van de waarde van je nieuwe huis komt. Als ik me niet vergis wordt daar de nieuwe rente dan weer op gebaseerd. Je hebt immers al x tijd afgelost. Zeker als je nu al weet dat je binnen 10 jaar gaat verhuizen zou ik het renteverschil ten opzichte van 20 jaar vast gebruiken om extra af te lossen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

hexta schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 17:27:
[...]

Ik vind dat je die adviseur nogal wat glazenbol-vermogen toedicht hoor... Niemand weet wat de rente over 8 / 10 jaar is, dus misschien wil je je hypotheek dan niet eens meenemen, of ben je dan dolblij met die 3.45%.

De keus voor rentevaste periode is in principe (imho) onafhankelijk van of je NHG hebt of niet. Ja, als je verhuist naar een niet-NHG-huis dan val je in een andere rente-categorie, maar je valt in diezelfde andere rente-categorie als je dan opnieuw je rente moet vast zetten (tegen de marktrente van dan).

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 10-02-2016 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

tweakerdennis schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 17:44:
[...]

Je kan het beste nog even wachten tot Ray reageert :+
haha :) ik had al een reply klaarstaan had hem ook weer weggehaald.....

eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe dit bij munt zit simpelweg omdat ik geen zaken met ze heb gedaan om redenen die ik al eerder heb neergezet, dus exact de voorwaarden ken ik op dit punt niet. De uitleg die hier staat verwonderd me echter wel. sterker nog dat zou inderdaad zeer nadelig zijn.

Normaliter wordt op het moment van een wijziging van risicoklasse (bijvoorbeeld bij verhuizing) simpelweg de opslag aangepast op het oorspronkelijke tarief over de nog resterende rente vast periode namelijk.

Tevens daarnaast wat naitsoezn zegt

met als extra opmerking dat men toch niet werkelijk dacht dat als van NHG maar bv 102% MW non NHG gaat door verhuizing je alsnog het NHG tarief zou houden ? dat is ook wel erg wishfull thinking ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 10-02-2016 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
naitsoezn schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:28:
[...]

Ik vind dat je die adviseur nogal wat glazenbol-vermogen toedicht hoor... Niemand weet wat de rente over 8 / 10 jaar is, dus misschien wil je je hypotheek dan niet eens meenemen, of ben je dan dolblij met die 3.45%.

De keus voor rentevaste periode is in principe (imho) onafhankelijk van of je NHG hebt of niet. Ja, als je verhuist naar een niet-NHG-huis dan val je in een andere rente-categorie, maar je valt in diezelfde andere rente-categorie als je dan opnieuw je rente moet vast zetten (tegen de marktrente van dan).
Geldt zoiets ook voor de Rabobank?

Rente voor 20 jaar vast is nu:

NHG: 2,8%
Geen NHG: 3,7% (even los van de MW)

Stel ik wil over 10 jaar (2026) verhuizen naar een woning zónder NHG en de hypotheekschuld bij de Rabobank kan ik meeverhuizen (eventueel 2e hypotheek Rabo erbij); krijg ik dan de 3,7% rente (dus de 2016 rente, maar dan met de extra risico-opslag) óf krijg ik dan de geldende rente van 2026?

Verder lezen voordat ik reageer 8)7 Hexta had het antwoord al gegeven: ja.

[ Voor 3% gewijzigd door bartbh op 10-02-2016 22:06 ]

• hexta
  • Laatst online: 13-03 21:21
Erger nog, na het bellen naar de hypotheker, hij zelf is ziek dus een collega van hem, wisten ze ons te vertellen dat bij verhuizing het overgaat naar de Dan geldende rente. Dus niet "hetzelfde maar dan zonder nhg", maar naar "deze rentestand zou je nu krijgen, alsjeblieft".
Epsilon schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:20:
Afhankelijk van hoeveel duurder je volgende buis is, kant het natuurlijk zijn dat je hypotheek onder de 65% (of soortgelijke grens bij je hypotheekverstrekker) van de waarde van je nieuwe huis komt. Als ik me niet vergis wordt daar de nieuwe rente dan weer op gebaseerd. Je hebt immers al x tijd afgelost. Zeker als je nu al weet dat je binnen 10 jaar gaat verhuizen zou ik het renteverschil ten opzichte van 20 jaar vast gebruiken om extra af te lossen :).
Inderdaad, de bijna 1000 euro per jaar verschil is toch een aardige extra aflossing. Waarmee het verschil nog meer uitmaakt.
naitsoezn schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:28:
[...]

Klopt, misschien willen we de hypotheek dan niet eens meenemen, en dan hebben we (met 20 jaar vast) dus zo'n 9,500 euro extra betaald.
Ray schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:53:
[...]

haha :) ik had al een reply klaarstaan had hem ook weer weggehaald.....

eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe dit bij munt zit simpelweg omdat ik geen zaken met ze heb gedaan om redenen die ik al eerder heb neergezet, dus exact de voorwaarden ken ik op dit punt niet. De uitleg die hier staat verwonderd me echter wel. sterker nog dat zou inderdaad zeer nadelig zijn.

Normaliter wordt op het moment van een wijziging van risicoklasse (bijvoorbeeld bij verhuizing) simpelweg de opslag aangepast op het oorspronkelijke tarief over de nog resterende rente vast periode namelijk.

Tevens daarnaast wat naitsoezn zegt

met als extra opmerking dat men toch niet werkelijk dacht dat als van NHG maar bv 102% MW non NHG gaat door verhuizing je alsnog het NHG tarief zou houden ? dat is ook wel erg wishfull thinking ;)
Yeah, dat dacht ik ook, maar toch werd het tegendeel beweerd.

En ja, om heel eerlijk te zijn hebben we daar echt niet over nagedacht. We zijn veel meer bezig geweest met rare voorwaarden en andere fouten die de hypotheker had gemaakt. We hebben simpelweg niet eens gedacht over NHG naar non-NHG, of wat er eigenlijk gebeurt met NHG bij overstappen. En de hypotheker heeft er ook niets over aangegeven. Het was inderdaad handig als we daar eerder aan hadden gedacht ja.

[ Voor 84% gewijzigd door hexta op 11-02-2016 08:57 ]

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-03 12:57
Wij hebben er net ook voor gekozen om het 20 jaar vast te zetten. We kopen een eengezinswoning en willen hier de komende 10-20 jaar wonen. De woning is net onder NHG grens en dus hebben we 20 jaar voor 2,75%.. Een van de redenen is simpelweg dat we in de komende jaren misschien wel aan kinderen willen beginnen en dan is het, naar mijn mening, wel fijn om tijdens het grootste deel van hun leven je woonlasten vast te hebben.

Grappig is dat onze nieuwe bruto hypotheek lager wordt dan mijn huidige hypotheek die stamt uit 2008 :)

• Ray

Ray

hexta schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 08:13:
Erger nog, na het bellen naar de hypotheker, hij zelf is ziek dus een collega van hem, wisten ze ons te vertellen dat bij verhuizing het overgaat naar de Dan geldende rente. Dus niet "hetzelfde maar dan zonder nhg", maar naar "deze rentestand zou je nu krijgen, alsjeblieft".

[...]

Yeah, dat dacht ik ook, maar toch werd het tegendeel beweerd.

En ja, om heel eerlijk te zijn hebben we daar echt niet over nagedacht. We zijn veel meer bezig geweest met rare voorwaarden en andere fouten die de hypotheker had gemaakt. We hebben simpelweg niet eens gedacht over NHG naar non-NHG, of wat er eigenlijk gebeurt met NHG bij overstappen. En de hypotheker heeft er ook niets over aangegeven. Het was inderdaad handig als we daar eerder aan hadden gedacht ja.
Heb me er toch even in verdiept en het zit toch anders.

http://www.munthypotheken.nl/algemene-voorwaarden/

Overige bepalingen
35.Verhuisregeling

Verkrijgt de Schuldenaar binnen drie (3) maanden na volledige aflossing van de Schuld - als gevolg van vrijwillige onderhandse verkoop van het Onderpand gevolgd door verhuizing van de Schuldenaar en anders dan in het kader van de verdeling van enige gemeenschap - een Offerte van MUNT Hypotheken, dan is voor de nieuwe Lening het volgende van toepassing

- Indien alsdan de door MUNT Hypotheken voor het aangaan van Soortgelijke geldleningen gehanteerde rente hoger is dan de rente van de afgeloste Lening, dan wordt voor maximaal de hoogte van de afgeloste Lening een apart leningdeel in de nieuwe Lening ondergebracht en geldt voor dat leningdeel de rente van de afgeloste Lening voor deresterende Rentevastperiodee van de afgeloste Lening, onder aanpassing van de rente van de afgeloste Lening in verband met de alsdan eventueel geldende op- en afslagen bij de voor Soortgelijke geldleningen gehanteerde rente.

• Lensent
Vanavond hypotheekaanvraag via ING verder in gang gezet. Nu 1,89% rente bij 10 jaar annuitair icm alle rekeningen-daar-bonus en Loyaliteitbonus haha

• Unito
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-04 16:52
JvS schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 07:27:
[...]
Je betaalt dan overdrachtsbelasting op spullen en (als het met NHG is) premie voor NHG.

Ik vind een hogere waarde bij het kadaster echt een hele marginale reden. Lekker belangrijk wat jij ervoor betaald hebt. Als je gaat verbouwen komt dat ook niet bij het kadaster te staan...
Begrijp ik het dan goed dat het zo is dat:
- de waarde van de roerende goederen, zoals opgenomen is in de koopakte, niet opgenomen wordt in de totale koopprijs in het kadaster?
- over roerende goederen je geen overdrachtsbelasting betaald? en je hiermee dus 2% van de waarde van de roerende goederen bespaard (dit is dan bv 2% van €5000 is €100,- overdrachtsbelasting?)

Zijn dit, naast het vermelde over de NHG, de enige 2 belangrijke effecten van deze keuze?

Groet,
Unito

[ Voor 9% gewijzigd door Unito op 11-02-2016 21:18 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Er zit een enorm verschil in (1) de koopsom van het huis verhogen met de waarde van de goederen en (2) de overname van roerende goederen in de koopakte zetten (geen idee of dat kan en waarom je dat zou willen, ik zou dat lekker buiten de koopakte regelen met een losse afspraak).

In geval 1 betaal je gewoon meer voor het huis, betaal je daar belasting over en staat dat bij het kadaster in gescgreven. Bij 2 niet.

Ik snap eigenlijkniet waarom je het wél zou willen.

• Unito
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-04 16:52
in mijn koopcontract staat zoiets als
"de koopsom van de woning bedraag 200.000 "
"De in de koopsom opgenomen roerende zaken worden door de koper gewaardeerd op een bedrag van 5000"
Wat komt er dan in het kadaster als waarde: 200.000 of 195.000?

• President
195.000 aangezien dat de waarde is van het huis, dat jij meer betaalt voor de bank of weet ik veel is irrelevant voor de waarde van het huis

Maar het heeft echt weinig waarde wat er in het kadaster staat...

• Ph046ph
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:27

Ik heb een goede ervaring met hypotheek24. Vlak voor de kerst hypotheekofferte aangevraagd en dag later offerte ontvangen. Na de kerst heb ik de stukken (getekende offerte en andere gegevens) digitaal ingeleverd.
Eerste week van januari had ik finaal akkoord, dus het jaar 2016 kon niet beter beginnen.

Ze reageren en beoordelen de ingeleverde stukken snel. Het ging eigenlijk vanzelf.
Mocht je verder nog iets willen weten dan hoor ik het wel.

Overigens heb ik ook voor Munt hypotheken gekozen. Je kan inderdaad niet kiezen voor 18 jaar, maar een dergelijke rentevaste periode heeft Munt ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Ph046ph op 11-02-2016 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
tweakerdennis schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 21:56:
195.000 aangezien dat de waarde is van het huis, dat jij meer betaalt voor de bank of weet ik veel is irrelevant voor de waarde van het huis

Maar het heeft echt weinig waarde wat er in het kadaster staat...
De notaris bepaalt dat toch. En dat doet ie aan de hand van de koopsom. Hoe wordt dat 195k volgens jou? Door die paragraaf?

Ik zeg dit wordt gewoon 200k.

Maar wat ik niet snap, begeleid niemand deze koop? Dit klinkt als twee dhz kopers / verkopers die maar wat doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
JvS schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 06:16:
[...]

De notaris bepaalt dat toch. En dat doet ie aan de hand van de koopsom. Hoe wordt dat 195k volgens jou? Door die paragraaf?

Ik zeg dit wordt gewoon 200k.

Maar wat ik niet snap, begeleid niemand deze koop? Dit klinkt als twee dhz kopers / verkopers die maar wat doen...
ALs ik de poster zo zie is de 200k inclusief 5k aan roerende zaken.

http://www.waarderingskam.../viewcontent.aspx?id=2839

"De koopprijs die het Kadaster levert is exclusief roerende goederen, dus een verdere correctie is meestal niet aan de orde."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Et staat ook dit, als eerste zin:

"de verkoopprijs dient exclusief de prijs betaald voor eventueel mee­verkochte roerende zaken te zijn. "

hier is dat niet zo. Er wordt een koopprijs van 200k inclusief 5k aan roerende zaken genoemd en dat bestaat dus niet.

De koopprijs kan je het best op 195k zetten en los neem je voor 5k producten over. Nogmaals, waarom wordt er zo ontzettend moeilijk gedaan? Ik snap het echt niet...

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 12-02-2016 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

je ziet dit inderdaad bijna niet meer sinds de ODB naar 2% is. eerder de andere kant op om meer te kunnen financieren

overigens komt de leveringsakte inclusief deze tekst in het kadaster en deze is dus gewoon opvraagbaar.

blijft inderdaad de vraag wat het vraagsteller boeit aangezien het volledig inzichtelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:00
Is SunCalc hier al bekend? Ideaal om te kijken hoe de zon zich gedraagt gedurende het jaar (standaard staat hij op huidige datum, je kunt datum ook vooruit/achteruit zetten).

Zo kun je mooi kijken of je in de tuin van je toekomstige woning kunt zonnen ;) Mooi linkje voor in de topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 735927

*spam*

[ Voor 96% gewijzigd door naitsoezn op 12-02-2016 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:47

Kju

ThinkPadd schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 09:46:
Is SunCalc hier al bekend? Ideaal om te kijken hoe de zon zich gedraagt gedurende het jaar (standaard staat hij op huidige datum, je kunt datum ook vooruit/achteruit zetten).

Zo kun je mooi kijken of je in de tuin van je toekomstige woning kunt zonnen ;) Mooi linkje voor in de topicstart.
Goede tip!

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Ph046ph schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 23:25:
[...]

Ik heb een goede ervaring met hypotheek24. Vlak voor de kerst hypotheekofferte aangevraagd en dag later offerte ontvangen. Na de kerst heb ik de stukken (getekende offerte en andere gegevens) digitaal ingeleverd.
Eerste week van januari had ik finaal akkoord, dus het jaar 2016 kon niet beter beginnen.

Ze reageren en beoordelen de ingeleverde stukken snel. Het ging eigenlijk vanzelf.
Mocht je verder nog iets willen weten dan hoor ik het wel.

Overigens heb ik ook voor Munt hypotheken gekozen. Je kan inderdaad niet kiezen voor 18 jaar, maar een dergelijke rentevaste periode heeft Munt ook niet.
Dat is idd wel lekker rap ja! Thanks voor het mededelen.
Zoals ik begrijp zijn de stappen in je persoonlijke digitale dossier duidelijk en is dit een fijne manier om de voortgang te kunnen volgen, althans, zo lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 09:46:

Zonnegrens is ook handig wat dat betreft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 10:23
Black_Mage schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:00:
We hebben dus een huis! :D

a.s. vrijdag laten we nog een bouwkundige keuring door door Eigen Huis, maar ik verwacht geen schokkende dingen. Zodra die uitslag binnen is starten we met de financiering.
Gefeliciteerd met deze stap!

Ik ben bezig met het bezichtigen en heb wat scheuren in het huis gevonden. de verkoop makelaar vertelde direct dat het krimpscheuren zijn. Schijnbaar is dat in nieuwbouw normaal. (Huis is uit 2007) dus niet nieuw meer, er is niets aan de scheren gedaan.

Ik heb nog steeds belang bij het huis mits de scheuren weg te werken zijn en verzekerd van dat ze niet groter worden of opnieuw komen nadat het gerepareerd is.

Wat is wijsheid of de normale gang van zaken?

A) makelaar op bellen dat ik geïnteresseerd ben mits de krimpscheuren op papier staan.

B) aankoopmakelaar bouwkundige inschakelen om het te katen onderzoeken.

C) bieden, prijs overeenkomen, en dan bouwkundige laten kijken.

D) anders...

Dank alvast!

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Je kunt een ontbindende voorwaarde eisen voor een oorzaak die je niet aanstaat of de kosten die je moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:01
@Gertjezzz: Die krimpscheuren zijn normaal bij nieuwbouw,mijn huis van 2008 had er er ook last van in slaapkamper en zolder.Je kan ze makkelijk wegwerken :)

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Mage
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-04 20:38
De bouwkundige keuring van afgelopen vrijdag is goed verlopen, we krijgen vandaag of morgen het rapport maar er zijn geen schokkende dingen gevonden :)
Gertjezzz schreef op zondag 14 februari 2016 @ 17:57:
[...]

Ik ben bezig met het bezichtigen en heb wat scheuren in het huis gevonden. de verkoop makelaar vertelde direct dat het krimpscheuren zijn. Schijnbaar is dat in nieuwbouw normaal. (Huis is uit 2007) dus niet nieuw meer, er is niets aan de scheren gedaan.

Ik heb nog steeds belang bij het huis mits de scheuren weg te werken zijn en verzekerd van dat ze niet groter worden of opnieuw komen nadat het gerepareerd is.

Wat is wijsheid of de normale gang van zaken?
Volgens mij is het wel aardig goed te zien of het krimpscheuren zijn ja of nee. Bij de woning die wij gaan kopen zijn er ook krimpscheuren zoals bijvoorbeeld:
http://oi67.tinypic.com/xefy1.jpg
Tijdens de bouwkundige keuring werd dit ook bevestigd en dat dit goed weg te werken is.

Maar zoals nokiaan958GB hierboven al zegt, je zou het als ontbindende voorwaarde kunnen eisen dat indien uit de bouwkundige keuring blijkt dat het wel een ander type scheur is je de koop kan ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 10:23
Super bedankt voor de reacties.

Onderussen is een bod uitgegaan en een tegenbod verkregen. We liggen nu 7000 uit elkaar.

We laten een aannemer de scheuren controleren voordat we een tegenbod geven.
Na enig speurwerk heb ik er het volste vertrouwen in. Mede doordat het vaker voorkomt en het geen dragende muren betreffen.

Zoals op jou foto zien ze er ook ongeveer uit zoals bij mij.

Als ontbindende voorwaarde meenemen is een goede tip!

Dank

[ Voor 7% gewijzigd door Gertjezzz op 16-02-2016 11:38 ]

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Misschien niet helemaal het juist topic maar wellicht zit hier genoeg ervaring om mijn vraag te stellen.

Het is mogelijk om de hypotheek rente te verminderen door de schuld-marktwaarde verhouding kleiner te maken. Dat kan volgens mij door meer in je hypotheek af te lossen of door aan te tonen dat je woning meer waard is geworden.

Hoe werkt dat in de praktijk? Kan ik mijn woning laten taxeren en met dat rapport de bij de bank aan kloppen? En wordt er bij het taxeren rekening gehouden met recent verkochte woningen in de straat?
En last but not least, moet ik de taxatie doorgeven aan gemeente ivm de WOZ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Laatst online: 18:58
Noxa schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:20:
Misschien niet helemaal het juist topic maar wellicht zit hier genoeg ervaring om mijn vraag te stellen.

Het is mogelijk om de hypotheek rente te verminderen door de schuld-marktwaarde verhouding kleiner te maken. Dat kan volgens mij door meer in je hypotheek af te lossen of door aan te tonen dat je woning meer waard is geworden.

Hoe werkt dat in de praktijk? Kan ik mijn woning laten taxeren en met dat rapport de bij de bank aan kloppen? En wordt er bij het taxeren rekening gehouden met recent verkochte woningen in de straat?
En last but not least, moet ik de taxatie doorgeven aan gemeente ivm de WOZ?
Zie Kassa voor informatie en een voorbeeldbrief: http://kassa.vara.nl/nieu...oet-je-wel-zelf-om-vragen

Over het algemeen kijken ze naar de WOZ waarde en hoef je niet te laten taxeren. Gaat over het algemeen alleen op wanneer je een hypotheek zonder NHG hebt. Met NHG zit je vrijwel altijd al in het laagste risicoprofiel.

[ Voor 6% gewijzigd door IceM op 16-02-2016 14:31 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:08
ik moest zonet een gezondheidsverklaring invullen, en hierbij worden ook de volgende vragen gesteld:

a: Rookt u?

b: Heeft u gerookt?

c: Drinkt u alcoholische dranken?

d: Heeft u alcoholische dranken gedronken?

Vanaf welke leeftijd heeft u gedronken?
Hoeveel dronk u gemiddeld per week?
Tot welke leeftijd?

Wat moet ik hier invullen bij alcoholische dranken?
Is dit niet meer voor mensen die gemiddeld per week zoveel drankjes nemen? Of verslaafden
Drinken doe ik niet echt, alleen als ik op sta ga.... vroeger +- 4x per jaar. tegenwoordig bijna niet meer.

Ik heb zonet nee ingevuld..
Of kan ik er beter achteraan bellen?

Ik heb nu ook al een jaar niks gedronken... gemiddeld zit ik niet eens op 1 drankje per week

-edit-

Zonet voor de zekerheid de medische dienst van de verzekering gebeld.
En hun geven aan dat dit geen probleem is.
Maar dat ik het voor de zekerheid maar ff moet mailen voor in het dossier.

[ Voor 23% gewijzigd door Aggressor op 17-02-2016 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Op dit moment zijn we aan het kijken bij een huis met een vraagprijs van €225.000. We hebben de eerste bezichtiging gehad en we willen graag een tweede bezichtiging doen.

De verkopende makelaar gaf aan dat de verkopende partij de overdracht pas in september wil doen, vanwege het feit dat ze hun nieuwe woning nog laten bouwen.

Nu zitten wij in een huurwoning, dus an sich is dat voor ons te doen. Echter nu was ik benieuwd waar ik rekening mee moet houden en wat eventueel verstandig is om als voorwaarde of uitgangspunt op te nemen bij een (schriftelijk) bod. Dus nu al het huis kopen en pas in september de overdracht doen.

We willen de woning onder NHG kopen en deze daalt per 1 juli naar 225.000, dus een max koopsom van 212.264. Willen we onder de huidige grens kopen, dan zullen we dus vóór 1 juli een offerte moeten hebben. Deze moet dan óf lang genoeg geldig zijn óf we moeten deze laten verlengen waarvoor we dan bereidstellingsprovisie betalen.

De kosten van de bereidstellingsprovisie moeten we dan sowieso meenemen lijkt me.
Of als iemand anders nog goede tips heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
  • Laatst online: 21:52

Bluebe

Roar

bartbh schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 12:07:
Op dit moment zijn we aan het kijken bij een huis met een vraagprijs van €225.000. We hebben de eerste bezichtiging gehad en we willen graag een tweede bezichtiging doen.

De verkopende makelaar gaf aan dat de verkopende partij de overdracht pas in september wil doen, vanwege het feit dat ze hun nieuwe woning nog laten bouwen.

Nu zitten wij in een huurwoning, dus an sich is dat voor ons te doen. Echter nu was ik benieuwd waar ik rekening mee moet houden en wat eventueel verstandig is om als voorwaarde of uitgangspunt op te nemen bij een (schriftelijk) bod. Dus nu al het huis kopen en pas in september de overdracht doen.

We willen de woning onder NHG kopen en deze daalt per 1 juli naar 225.000, dus een max koopsom van 212.264. Willen we onder de huidige grens kopen, dan zullen we dus vóór 1 juli een offerte moeten hebben. Deze moet dan óf lang genoeg geldig zijn óf we moeten deze laten verlengen waarvoor we dan bereidstellingsprovisie betalen.

De kosten van de bereidstellingsprovisie moeten we dan sowieso meenemen lijkt me.
Of als iemand anders nog goede tips heeft.
Als ze de overdracht pas in september willen doen dan moet er zeker wat met de prijs gebeuren. Wij zitten in de zelfde situatie, wij hebben een huur huis op dit moment en hebben interesse in een koop huis. Deze mensen willen naar een appartementen complex verhuizen maar die moet nog gebouwd worden, met alle respect maar zo lang ga ik niet wachten. Zij hebben wel aangegeven om eventueel tijdelijke naar een huur huis te gaan. Afhankelijk hoe lang het een en ander gaat duren wil ik zeker wat met de prijs gedaan hebben.

1 van de redenen dat we naar een koop huis willen is dan ook dat de huren in de publieke sector zo hoog zijn. Voor dit geld hebben wij ook bijna een hypotheek. Ik ben me er goed van bewust dat er met een koop woning natuurlijk wel andere kosten bij komen zoals onderhoud, belasting, verzekering, etc ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Bluebe op 17-02-2016 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:44

Chakotay

Lick here to continue

Met nog maar een paar weken te gaan tot de overdracht ben ik nog eens woonverzekeringen aan het vergelijken, aardig wat aanbod met verschillen in prijs tegenwoordig... Van onder de 20 tot boven de 50 euro per maand voor opstel+inboedel voor mijn woning.

Heeft iemand toevallig nog tips voor waar op te letten bij de voorwaarden, en welke (goedkope) toko's vooral ver van weg te blijven?

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Noxa schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:20:

Het is mogelijk om de hypotheek rente te verminderen door de schuld-marktwaarde verhouding kleiner te maken.
Staat dat in het contract welke je hebt getekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
tweakerdennis schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:45:
[...]

Staat dat in het contract welke je hebt getekend?
Dat is een goede, ga ik even achteraan. Ik heb me tot nu toe altijd gericht op de info die de website geeft. Het is sowieso wel handig om even de kleine lettertjes van onze overeenkomst door te lezen voor dat ik geld aan een taxatie uit ga geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Noxa schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 18:16:
[...]

Dat is een goede, ga ik even achteraan. [...] Het is sowieso wel handig om even de kleine lettertjes van onze overeenkomst door te lezen voor dat ik geld aan een taxatie uit ga geven.
Dat lijkt me sowieso de eerste stap ;) Bovendien kun je deze vraag mss beter voorleggen aan de klantenservice van je geldverstrekker (of van je tussenpersoon desnoods). Daar kun je meer specifieke informatie geven en/of weten ze meer van jouw specifieke geval dan hier :)

• voil
  • Laatst online: 18-04 20:26
Hebben mensen tips m.b.t. de keuze qua erfpacht?
Heb een nieuwbouw appartement in Amsterdam binnen de ring gekocht.
En de keuze is 50 jaar afkopen voor 52000,- (gaat niet gebeuren).
Jaarlijks 1674,-
10 jaar 809,-
25 jaar 982,-

Ik woon er waarschijnlijk niet langer dan 10 jaar.

Maar 10 jaar of 25 jaar is qua jaarprijs nou ook weer niet zoveel verschil.
En 25 jaar vastzetten is misschien aantrekkelijker bij verkoop?

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het erfpacht systeem in A'dam is gewoon ruk... Wat dat betreft is er imho niet zoiets als 'aantrekkelijker bij verkoop' als het om erfpacht gaat... Alles wat jij er nu aan uitgeeft (bv afkoop voor 50 jaar) komt naar rato gewoon terug bij verkoop.

Maar kopers staan er doorgaans niet om te springen om bv nog 5 of 10 jaar vast te zitten aan de keus van de vorige bewoners (ik bedoel: als bij verkoop de erfpachtperiode nog 5 of 10 jaar doorloopt). Dat is net zo'n lange periode waarin je nooit kunt overzien wat 'ze' (de gemeente) na afloop bedenken, en geeft dus een hoop onzekerheid. Wat dat betreft zou voor mij de keus zijn om te gaan tussen 'heel lang' of 'heel kort', en niet iets daartussenin. 25 jaar als je ergens 10 jaar wilt wonen is dan net op het randje imho. Ik zou dan voor 10 jaar of 50 jaar kiezen :)

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:25
Heren,

Een vraag van mijn kant, ik sta op het punt een woning te kopen. Ik ben starter en wil mijn hypotheek zelf online afsluiten.

Nu zit ik alleen met het volgende. De woning die ik wil kopen heeft een zeer verouderde badkamer en toilet.

Nu wil ik hiervoor een bouwdepot afsluiten. Ik ga de badkamer en toilet ruimte niet verbouwen omdat het mijn smaak niet is maar puur omdat deze ouder zijn dan 15 jaar.

Stel ik neem een bouwdepot, hoeveel procent wordt er vergoed op de aankoop en plaatsing van de badkamer. Ik lees vaak dat je bv 30% van de kosten voor eigen rekening moet nemen. Echter kan ik dit nergens vinden in de voorwaarden van de hypotheekverstrekkers. Ook lees ik bv als een badkamer dusdanig oud is dat deze ook 100% uit het bouwdepot gehaald kan worden. Hoe zit dit nou??

Edit: ik weet bijvoorbeeld dat een taxateur de verbouwing moet inschatten als waardevermeerdering maar zal deze ooit zeggen dat een verbouwing van de huidige badkamer 100% meer waarde oplevert?

[ Voor 10% gewijzigd door CrazyFool op 18-02-2016 20:32 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Het is veel simpeler. De taxateur zal aan de hand van jouw verbouwplannen (tekeningen, materiaalgebruik, afwerkingsniveau etc) taxeren wat de waarde van de woning is na de verbouwing. Jij kunt dan 102% van die waarde lenen. Een deel leen je om het huis te kopen en het restant kan je voor je bouwdepot gebruiken.

De taxateur zou strikt genomen helemaal niet moeten kijken naar jouw aankoopprijs en naar jouw verbouwkosten (hoewel hij die als indicatie kan gebruiken voor het niveau van de verbouwing), maar kijkt gewoon naar "wat is de getaxeerde waarde nadat de keuken en badkamer met deze plannen en deze materialen helemaal nieuw zijn".

Overigens levert een verse keuken en/of badkamer niet zoveel getaxeerde waarde op. Een andere indeling, meer oppervlak of echt een totaal verouderde krakkemikkige keuken updaten een stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:24
Nu de praktijk. Oké, u koopt een huis voor 150K en wil voor 10K de badkamer en toilet verbouwen. Dat levert een waardevermeerdering van 70% op. Dus uw huis wordt 157K waard.
Het is namelijk wel heel erg toevallig dat vaak de taxatie gelijk is je aankoopbedrag. En meestal pakken ze 70% van je verbouwplannen als waardevermeerdering.
Het is eerder uitzondering dat ze met andere waarden gaan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-04 14:48
Wij zijn bezig met het kopen van ons huis en hebben ook een bouwdepot meegenomen bij de hypotheek.

Aankoopprijs huis: €172.500,-
Taxatiewaarde huis: €175.000,- (originele vraagprijs van de verkopers)
Taxatiewaarde na geplande verbouwing: €192.500,- (bij investering van €20.000,-)
De waardevermeerdering is dus 87,5%, mede omdat we bij de taxateur hebben aangegeven zo goed als alles in eigen beheer te doen en daardoor vooral materiaalkosten te maken. Materiaalkosten zijn makkelijker op te geven als waardevermeerdering dan bijvoorbeeld het loon van een aannemer.

Hierdoor hebben wij uiteindelijk een hypotheek kunnen krijgen van rond de €195.000,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-04 11:42
Ik heb een apartement op het oog. Ik ben een keer gaan kijken en het bevalt, echter heb ik zo mijn vraagtekens bij de vraagprijs.

Vraagprijs: 300.000
Oppervlakte 105m2.
Bouwjaar: 1998.
Staat bijna een jaar te koop.

Het apartement is significant beter dan de rest in het blok en de straat (ruimer, betere ligging qua licht, geen bovenburen, flink dakterras), echter is het prijsverschil met de andere apartementen wel heel groot.

Ik heb kunnen vinden wat de prijzen ten tijde van de bouw waren, toen was dit appartement 26% duurder dan de rest, echter zit die rest nu rond 200.000-210.000. Dat zou betekenen dat het nu iets van 40-50% duurder is dan de rest.

Dat suggereert dat de vraagprijs veel te hoog is, echter als ik het vergelijk met vergelijkbare woningen in de regio lijkt de vraagprijs echter wel redelijk te kloppen.

Wat denken jullie? Komt het vaker voor dat één woning in een blok procentueel sneller stijgt in waarde dan de rest? Of is dat juist een teken dat ik zeer goed op moet letten dat ik niet teveel ga betalen mocht ik besluiten een bod te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Laatst online: 15:58
DarkFlow schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 15:12:
Ik heb een apartement op het oog. Ik ben een keer gaan kijken en het bevalt, echter heb ik zo mijn vraagtekens bij de vraagprijs.

Oppervlakte 105m2.
Mag ik vragen waarom je in Nieuw-west wil gaan zitten voor die prijs? Ik/wij zijn juist bezig om daar weg te komen ivm toekomstige gezinsuitbreiding. Hoewel ik al jaren in Nieuw-west woon zonder problemen, zie ik mezelf daar geen kinderen grootbrengen.

Wij zijn dus helaas in de 'betere' maar vooral gewildere wijken aan het kijken, en dat is iets om moedeloos van te worden. De vraagprijzen slaan nergens op, en die worden ook nog eens standard met minimal 10-15% overboden. Je kan nergens een onderhandeling starten, want alles is een inschrijving of veiling waarbij het hoogste bod wint. Als je dan zoals ik enige realiteitszin hebt en principieel weigert mee te gaan in de waanzin, dan schiet het niet op. |:(

Ik lees al n tijdje mee in deze topics, en ben echt jaloers op de mensen die buiten Amsterdam normale ervaringen hebben met het kopen van een huis. En helaas is buiten Amsterdam zoeken geen optie voor vrouwlief. ;(

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ik heb kunnen vinden wat de prijzen ten tijde van de bouw waren, toen was dit appartement 26% duurder dan de rest, echter zit die rest nu rond 200.000-210.000. Dat zou betekenen dat het nu iets van 40-50% duurder is dan de rest.

Dat suggereert dat de vraagprijs veel te hoog is, echter als ik het vergelijk met vergelijkbare woningen in de regio lijkt de vraagprijs echter wel redelijk te kloppen.
Het hangt er ook vanaf wanneer de andere appartementen zijn verkocht waar je het mee vergelijkt.
Amsterdam is bijvoorbeeld het laatste kwartaal met gemiddeld 9,3% gestegen.
Als je kijkt naar verkoopprijzen van een jaar geleden, dan kan dat die discrepantie verklaren.
Malfunctions schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 15:40:
[...]
Ik lees al n tijdje mee in deze topics, en ben echt jaloers op de mensen die buiten Amsterdam normale ervaringen hebben met het kopen van een huis.
Afhankelijk van waar je kijkt is het buiten Amsterdam ook regelmatig een gekkenhuis.
Heb nu wel eindelijk een huis gevonden (in Leiden), was op zoek sinds juli, maar de verdringing op de markt was gewoon om gek van te worden.
Bijna alles is op inschrijving, een tweede keer kijken kan niet (dan is het huis al weg), huizen die al verkocht op Funda komen te staan, etc. En vraagprijzen zijn vanaf-prijzen.

Vreemd, trouwens, we hebben een aantal weken geleden de koopakte getekend, maar pas sinds vandaag staat het huis als 'verkocht onder voorbehoud'. Waarom zou dat zijn? Een hele luie makelaar, of hoopt de makelaar zo makklijk nog wat klanten te krijgen? "Sorry, dit huis is verkocht, maar ik heb wel iets anders voor je ..."

[ Voor 45% gewijzigd door anandus op 19-02-2016 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Oppervlakte 105m2.

Het apartement is significant beter dan de rest in het blok en de straat (ruimer, betere ligging qua licht, geen bovenburen, flink dakterras), echter is het prijsverschil met de andere apartementen wel heel groot.

Wat denken jullie? Komt het vaker voor dat één woning in een blok procentueel sneller stijgt in waarde dan de rest? Of is dat juist een teken dat ik zeer goed op moet letten dat ik niet teveel ga betalen mocht ik besluiten een bod te doen?
Die percentages tov de nieuwbouwverkoopprijs zijn natuurlijk ook niet betrouwbaar.... Misschien zijn die andere appartementen destijds wel zo betrokken en is er in dit appartement nog flink wat euro's tegenaan gegooid voordat ie betrokken is.

Als je het niet vertrouwt qua vraagprijs, kun je altijd nog een onafhankelijke taxatie laten doen. Dan kun je op basis daarvan zelf bepalen of je het ervoor over hebt. Kost je een paar honderd euro, maar dan weet je wel dat je niet voor verrassingen komt te staan als je bij de bank aanklopt ;)

Edit:
[...]
Mag ik vragen waarom je in Nieuw-west wil gaan zitten voor die prijs?
Hierom misschien ;) :
Wij zijn dus helaas in de 'betere' maar vooral gewildere wijken aan het kijken, en dat is iets om moedeloos van te worden. De vraagprijzen slaan nergens op, en die worden ook nog eens standard met minimal 10-15% overboden. Je kan nergens een onderhandeling starten, want alles is een inschrijving of veiling waarbij het hoogste bod wint.
Niets mis met Nieuw-west trouwens... Moet er alleen niet gaan wonen met verwachtingen alsof je in de 'betere' wijken woont. Maar voor drie ton zou ik eerlijk gezegd liever kijken naar een eengezinswoning in Nieuw-Sloten of de Aker. :)

[ Voor 20% gewijzigd door naitsoezn op 19-02-2016 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-04 11:42
[...]

Mag ik vragen waarom je in Nieuw-west wil gaan zitten voor die prijs? Ik/wij zijn juist bezig om daar weg te komen ivm toekomstige gezinsuitbreiding. Hoewel ik al jaren in Nieuw-west woon zonder problemen, zie ik mezelf daar geen kinderen grootbrengen.

Wij zijn dus helaas in de 'betere' maar vooral gewildere wijken aan het kijken, en dat is iets om moedeloos van te worden. De vraagprijzen slaan nergens op, en die worden ook nog eens standard met minimal 10-15% overboden. Je kan nergens een onderhandeling starten, want alles is een inschrijving of veiling waarbij het hoogste bod wint. Als je dan zoals ik enige realiteitszin hebt en principieel weigert mee te gaan in de waanzin, dan schiet het niet op. |:(
Ik ben vrijgezel, dus kinderen laten opgroeien is voorlopig echt niet aan orde. Ik zou het liefst binnen de ring zoeken, maar dat is zoals je zelf aangeeft nauwelijks te doen en ik heb precies dezelfde principiële bezwaren. Ik weiger aan die gekte mee te doen. Zo graag hoeft het ook weer niet voor mij.

Mijn werk is vlakbij station Sloterdijk, dus dan is Nieuw-West wat mij betreft een prima alternatief. Het verschilt zowat per straat of je er moet willen wonen, maar met goed zoeken zijn er best wel leuke plekjes te vinden heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
anandus schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 15:54:
Afhankelijk van waar je kijkt is het buiten Amsterdam ook regelmatig een gekkenhuis.
Heb nu wel eindelijk een huis gevonden (in Leiden), was op zoek sinds juli, maar de verdringing op de markt was gewoon om gek van te worden.
Bijna alles is op inschrijving, een tweede keer kijken kan niet (dan is het huis al weg), huizen die al verkocht op Funda komen te staan, etc. En vraagprijzen zijn vanaf-prijzen.
Inderdaad, zo'n half jaar terug ons huis gekocht en ook daar wilde de verkoop makelaar al eigenlijk geen bezichtiging meer doen na een week en werd het ook een inschrijving. Konden na aandringen maandagochtend nog snel komen kijken vlak voor de sluiting van de inschrijving en meteen een bod doen.

Mijn eigen huis nu ook aan het verkopen en in de eerste twee dagen heb ik al 18 bezichtigingen gehad wat dus ook een inschrijving gaat worden voor aankomende maandag.

Leiden lijkt dus ook aardig dolgedraaid vanuit mijn ervaringen.
Pagina: 1 2 ... 353 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7