Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 368 369 Laatste
Acties:

• jacky00
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:18
Ik heb een bod gedaan op een huis en het is geaccepteerd door de verkoper.

Maand ervoor had ik al aan mijn neef gevraagd om 15k over te maken voor toekomstige woning.

Ons hypotheekadviseur zei dat dan wordt gezien als lening en dat dan eraf gaat van hypotheekaanvraag.

Een schenking (max 2690) is beter geweest.

Kan ik dan bijv. aan 6 anderen mensen vragen voor een schenking ?.
Of wordt dat gezien als criminele dingen gezien (witwassen etc.)

Kan nergens vinden van hoeveel mensen je schenkingen mag ontvangen

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:32

de Peer

under peer review

jacky00 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:30:
Ik heb een bod gedaan op een huis en het is geaccepteerd door de verkoper.

Maand ervoor had ik al aan mijn neef gevraagd om 15k over te maken voor toekomstige woning.

Ons hypotheekadviseur zei dat dan wordt gezien als lening en dat dan eraf gaat van hypotheekaanvraag.

Een schenking (max 2690) is beter geweest.

Kan ik dan bijv. aan 6 anderen mensen vragen voor een schenking ?.
Of wordt dat gezien als criminele dingen gezien (witwassen etc.)

Kan nergens vinden van hoeveel mensen je schenkingen mag ontvangen
Je mag zo veel schenking ontvangen als je wilt, maar er moet wel belasting betaald worden boven de belastingvrije grens. En ja die grens is per schenker.

Heeft je neef nu een schenking gedaan of niet? Je moet kiezen.

Bij de notaris moet je aangeven waar het geld vandaan komt (witwas regelgeving). Dan moet je dus een lijst maken van al die schenkingen. Dan gaan er wel wenkbrauwen fronzen ja als er 6 schenkingen zijn.

Weet je zeker dat 6 mensen jou een schenking gaan doen. Ze hoeven dit geld niet terug?

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 27-11-2025 22:40 ]

• jacky00
de Peer schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:34:
[...]

Je mag zo veel schenking ontvangen als je wilt, maar er moet wel belasting betaald worden boven de belastingvrije grens. En ja die grens is per schenker.

Heeft je neef nu een schenking gedaan of niet? Je moet kiezen.

Bij de notaris moet je aangeven waar het geld vandaan komt (witwas regelgeving). Dan moet je dus een lijst maken van al die schenkingen. Dan gaan er wel wenkbrauwen fronzen ja als er 6 schenkingen zijn.

Weet je zeker dat 6 mensen jou een schenking gaan doen. Ze hoeven dit geld niet terug?
De schenkingen worden max 2.5k (onder het grens)

Waarom wordt er raar aangekeken als er 6 schenkingen zijn terwijl je toch zoveel mag ontvangen?

Ik heb ze al gevonden, maar ik kan ze toch later weer terugboeken naar ze met als omschrijving schenking?
Desnoods contant ;)

• de Peer

de Peer

under peer review

jacky00 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:46:
[...]

Waarom wordt er raar aangekeken als er 6 schenkingen zijn terwijl je toch zoveel mag ontvangen?

Ik heb ze al gevonden, maar ik kan ze toch later weer terugboeken naar ze met als omschrijving schenking?
Desnoods contant ;)
Je neemt het allemaal niet erg serieus. Of het wel of niet contant is doet er niet toe.

In principe mag je schenken en terug schenken. Maar dit kan ook als een constructie gezien worden om belasting en/of leenregels te ontduiken. Fictieve schenking want eigenlijk een lening. Dit beeld wordt versterkt doordat het 6 schenkingen en terug schenkingen zijn.

Daar Staat tegenover dat het om slechts 15k gaat, dat zal het weer wat afzwakken.

Neem het wel serieus. Je wilt straks niet als fraudeur te boek staan.

Het zijn dus 6 leningen bij verschillende personen, terwijl jij dit als schenkingen aanmerkt. Ook de bank zou hier kunnen denken dat jij eigenlijk de lening niet kan dragen.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 27-11-2025 23:19 ]

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:14
jacky00 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:46:
[...]

Desnoods contant ;)
Als je het geld wilt gebruiken voor aanschaf woning, hoe wil je het dan terugbetalen? En als je het kunt terugbetalen, waarom dan zo’n ingewikkelde constructie voor een relatief laag bedrag?

• de Peer

de Peer

under peer review

Toke_gt schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:06:
[...]

Als je het geld wilt gebruiken voor aanschaf woning, hoe wil je het dan terugbetalen? En als je het kunt terugbetalen, waarom dan zo’n ingewikkelde constructie voor een relatief laag bedrag?
Omdat hij anders de woning niet kan kopen vermoed ik

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:51
Het wil hier nog niet echt lukken met het vinden van een huis. Ik zit weer met smart te wachten op de logboeken van de laatste 2 huizen waar ik op geboden had. Huis #3 wilden we eigenlijk niet hebben, maar toch geboden om inzicht te kunnen krijgen in het winnende bod. Verder wens ik de nieuwe eigenaar van huis #4 veel succes met zijn/haar nieuwe woning die dik onder water staat. Huizen #7 en #8 waren woningen met achterstallig onderhoud. Huis #7 had ongeveer €20k aan achterstallig onderhoud en huis #8 €40k.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9bVTsp7IZfNu_evLXskih-Ex5I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ONHGq8XVrmw9ZxOG9eRicXW5.png?f=user_large

• jacky00
Toke_gt schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:06:
[...]

We hebben al 40k eigen vermogen, maar missen nog 15k. Die ik dus wel als contant heb, maar dat natuurlijk niet alles kan storten.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jacky00 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:52:
[...]

We hebben al 40k eigen vermogen, maar missen nog 15k. Die ik dus wel als contant heb, maar dat natuurlijk niet alles kan storten.
:+
Als het legaal geld was had dat wel gekund.
Pagina: 1 ... 368 369 Laatste

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7