Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 12:55
Ronald schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:06:
@busscherski Nope nog steeds geen goede regel.... Kost alleen een paar panelen extra en die systemen zijn dan nog steeds precies de belasting voor het net wat de regel wil voorkomen.
Weinig residentiele systemen zullen meer dan 1 paneel extra nodig hebben om dat op jaarbasis maximaal 3% verlies te compenseren. (3% is worst case, in geval van oost-west topt er bijvoorbeeld niets af)
Duitse Tweakers die niet tegen aftoppen kunnen zullen misschien het halve noord dak vol leggen.

In geval van een gemiddelde Duitser:
Voordeel 1: dat eventuele ene extra paneel zal z`n bescheiden steentje bijdragen op dagen met weinig zon.
Voordeel 2: op goede dagen is de veroorzaakte netbelasting per Wp een stuk lager dan in Nederland.

In geval het een Duitse Tweaker is die niet tegen aftoppen kan:
Voordeel 1: Bijvoorbeeld 20 panelen richting zuid en 10 richting noord. Dus 50% meer Wp, op slechte dagen 50% meer opbrengst.
Voordeel 2: op goede dagen is de veroorzaakte netbelasting per Wp een stuk lager dan in Nederland.

Vergeet niet dat de omvormers vooral aftoppen op momenten dat de spot energieprijs erg laag is.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 16:06
robinh schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:25:
[...]

Dat klinkt voor mij ook als klinkklare onzin. Want de panelen geven nu eenmaal alle power af aan de micro omvormer. En afhankelijk wat de omvormer ermee kan geeft hij weer door aan het net.
Volgens mij werkt het zo niet, want de micro's zouden dan erg warm worden. Ze zullen hun impedantie aanpassen zodat er minder vermogen binnen komt en uit gaat. Maar dit maakt niet uit want panelen die niet maximaal belast worden, dissiperen het overtollige vermogen intern; het vervangingsschema voor een zonnecel heeft een diode parrallel over de uitgang die gaat geleiden rond de 0.7 V.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 12:55
Martin7182 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:44:
[...]

Volgens mij werkt het zo niet, want de micro's zouden dan erg warm worden. Ze zullen hun impedantie aanpassen zodat er minder vermogen binnen komt en uit gaat. Maar dit maakt niet uit want panelen die niet maximaal belast worden, dissiperen het overtollige vermogen intern; het vervangingsschema voor een zonnecel heeft een diode parrallel over de uitgang die gaat geleiden rond de 0.7 V.
Bij aftoppen verhoogt de omvormer het DC voltage iets zodat het vermogen verlaagd wordt.

Voor de uitgebreide uitleg zie WackoH in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 15:53
reneeke1970 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:17:
[...]Of hij heeft ook het mpp probleem. Hij heeft vervangen door oud model wat hetzelfde is als aan en uit zetten.... En toen deed ie het wel
Klopt.
Aan- en uitzetten met de nieuwe heb ik meermaals geprobeerd: Geen effect.
Ook nog met een deken in de weer geweest om het paneel met optimizer gedeeltelijk af te dekken: Geen werking.

Het systeempje werkt alsof de optimizer er niet zit.
WackoH schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:00:
[...]
Klopt.
Aan- en uitzetten met de nieuwe heb ik meermaals geprobeerd: Geen effect.
Ook nog met een deken in de weer geweest om het paneel met optimizer gedeeltelijk af te dekken: Geen werking.

Het systeempje werkt alsof de optimizer er niet zit.
En als alle 3 de panelen er eentje hebben?
Of heb je maar eentje....

1 PVoutput . Dongen NB

• WackoH
Rol-Co schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:09:
[...]Stuur hem op, kan hem hier aanmelden maar dan kan ie nooit meer zonder een cca. Kan je niet eerst los testen aan een los paneel, als je spanning meet is het goed.
Tja, dan weet ik dat 'ie het gedaan heeft >:)
Ik heb documentatie en trainingsvideo nog eens bekeken of ik iets over het hoofd heb gezien. Maar heb ik goed gedaan: Eerst paneel aansluiten, dan string, tenslotte omvormer aan (eerst DC, dan AC)

Ik heb inmiddels ook meer ervaring dan me lief is...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WackoH
busscherski schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:00:
[...]Wat panelen op het noorddak en dan een string omvormer of SolarEdge is een vaak gekozen oplossing ja. Of oost-west.

Ik vind die 70% regel wel een goede regel. Het kost hooguit 3% van de jaaropbrengst maar op hetzelfde stroomnet kan nu veel meer Wp aangesloten worden.
Die noordpanelen doen op slechte dagen overigens net zoveel als andere panelen.
Die 70% is inmiddels ook de afspraak in Nederland (voor grote installaties) geworden! Zie Convenant Zon Betaalbaar op het Net
https://hollandsolar.nl/n...erders-slaan-handen-ineen
Persbericht
1. De leden van Holland Solar verzoeken bij de ontwikkeling van nieuwe zon-PV installaties (zowel op dak, land als water) voortaan om een aansluiting met een aansluitcapaciteit van maximaal 70% van het piekvermogen van de geïnstalleerde paneelcapaciteit van de totale installatie.

• HalfVol
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:56

HalfVol

Lekker belangrijk

WackoH schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:09:
[...]

Die 70% is inmiddels ook de afspraak in Nederland (voor grote installaties) geworden!
[...]
Is de motivatie hierachter simpelweg dat de fluctuatie tussen piek-vermogen en nul lager is, en het dus makkelijker is voor het electriciteitsnet om de invloed van panelen te verwerken? Oftewel, de curve wat afvlakken, maar de totale gegenereerde zonne-energie verandert niet zoveel? Of zit er nog meer achter?

• Martin7182
busscherski schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 23:13:
[...]

Bij aftoppen verhoogt de omvormer het DC voltage iets zodat het vermogen verlaagd wordt.

Voor de uitgebreide uitleg zie WackoH in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Ja, dat geloof ik graag. Maar belangrijker, de stroom wordt meer dan evenredig lager zodat het vermogen (produkt van spanning en stroom) afneemt. Het zou in theorie ook andersom kunnen (voor zover de panelen dat toelaten), dus verhogen van DC stroom waarbij de DC spanning meer dan evenredig zakt.

• exroosje
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 15:10
Ik heb ook een aantal setjes solar draining clips besteld op Ali en een paar week geleden gekregen, had er ook een setje van 10 stuks 40mm besteld omdat ik 2 2m panelen heb (rest is 160 en 35mm dik)

Alles past op 1 van de 2m panelen na. Deze is van Phono Solar en is volgens mij het "Phono Solar Polykristallijn 325wp XL zonnepaneel" Deze is gewoon te dik. Na na meten blijkt het een paneel van 43 mm dik te zijn. Terwijl de data sheet gewoon 40mm zegt ,

Grappig is dat ik ook een Phono Solar mono XL paneel van 2m heb en daar past het wel gewoon.

Zelf eentje printen lijkt aantrekkelijk, maar ik vermoed dat het kunststof geen 25 jaar mee gaat. Maar goed, dat zal bij Ali kunststof ook niet zo zijn...

ALs iemand nog interesse heeft in een paar 40mm clips dan hoor ik het graag . Ik gebruik er nu 2 , had eigenlijk 3 /paneel gepland

• WackoH
reneeke1970 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:03:
[...]En als alle 3 de panelen er eentje hebben?
Of heb je maar eentje....
Ik heb 3x TS4-O (2de hands en uit 2016 volgens datum in plastic, waarvan 1 defect) en 1x TS4-A-O (nieuw en defect?)

Ik heb wel met 2 optimizers op de buitenste van de 3 panelen getest omdat ik dacht/hoopte dat een groot deel van de tijd niet meer dan 1 optimizer tegelijk schaduw zou zien. Maar de schaduw van bomen begint 's middags op het paneel dat 's ochtends als laatste schaduw heeft, en kort daarna krijgt het eerste paneel schaduw.
Gevolg: Spanning <<70V en omvormer schakelt af. Wacht dan een 1 minuut. In die tijd stijgt spanning want er loopt nauwelijks stroom. Omvormer wil weer aan maar gaat direct weer uit, etc. Dat leek me niet zo goed voor de levensduur van de relais...
Dus als ik zal nog een paneel bij moeten plaatsen om met 2 optimizers te testen. :9
WackoH schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:28:
[...]

Ik heb 3x TS4-O (2de hands en uit 2016 volgens datum in plastic, waarvan 1 defect) en 1x TS4-A-O (nieuw en defect?)

Ik heb wel met 2 optimizers op de buitenste van de 3 panelen getest omdat ik dacht/hoopte dat een groot deel van de tijd niet meer dan 1 optimizer tegelijk schaduw zou zien. Maar de schaduw van bomen begint 's middags op het paneel dat 's ochtends als laatste schaduw heeft, en kort daarna krijgt het eerste paneel schaduw.
Gevolg: Spanning <<70V en omvormer schakelt af. Wacht dan een 1 minuut. In die tijd stijgt spanning want er loopt nauwelijks stroom. Omvormer wil weer aan maar gaat direct weer uit, etc. Dat leek me niet zo goed voor de levensduur van de relais...
Dus als ik zal nog een paneel bij moeten plaatsen om met 2 optimizers te testen. :9
Tja gewoon te weinig spanning dus, gewoon alle panelen een tigo geven, dan doet ie het wel denk ik.

Ik heb hier net getest toen zon net over nok kwam om omvormer aan en uit te zetten.
Gevolg was van 170 naar 350 watt vijf min later. String stroom steeg van 0.4 naar 1 ampère en de spanning liep in stappen van 5 volt naar beneden van 470 naar 370 volt, wat wel overeen komt met 13 panelen die licht krijgen.
Dus hier blijft duidelijk de mpp veel te hoog in zijn spanning hangen.

1 PVoutput . Dongen NB

HalfVol schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:16:
[...]

Is de motivatie hierachter simpelweg dat de fluctuatie tussen piek-vermogen en nul lager is, en het dus makkelijker is voor het electriciteitsnet om de invloed van panelen te verwerken? Oftewel, de curve wat afvlakken, maar de totale gegenereerde zonne-energie verandert niet zoveel? Of zit er nog meer achter?
tja motivatie is op vele manieren uit te leggen.
wat het voor deze regel is kunnen we allen maar naar gokken. ;)

maar als je naar de techniek kijkt:
ik heb 6430Wp in een oost-west setup.

en ja dat verdeeld de opbrengst aardig over de dag met mooi zonnig weer.
dus een 4kW omvormer is ruim voldoende om maar een minimum aan aftopping te hebben.
(rond deze tijd in de lente tikt hij wel even de grens aan, verlies is minder als 5kW gok ik.
op de 5500kWh per jaar is dat natuurlijk pinda's)

maar ook, als het bewolkt is, dan word het licht weerkaats op de wolken.
de richting die de panelen dan op kijken is een stuk minder belangrijk.
(alleen platter is dan iets beter als steiler, maar is minimaal verschil.)
en met bewolking als hij niet te gek dicht is (dus geen onweer donker grijze wolken) dan haal je met gemak nog een 1/5 tot 1/6 W van je Wp.
en in mijn geval is dat toch snel 1000W, en dat pikt een 4kW omvormer met geen enkel probleem op.
zie ook:

dus ja wat "te veel" Wp is helemaal niet slecht, ongeveer een 30% is een ruime marge wat makkelijk kan.
gewoon omdat als de panelen heet zijn je ook al snel 30% minder als je Wp haalt (word soms ook NOCT genoemd).
(moet je niet doen als je een nieuwe set plant, omdat meer prijs grotere omvormer er amper toe doet.
maar kan soms wel heel handige oplossing zijn. ;) )

uit eindelijk technisch gezien heb je met meer Wp een stabielere opbrengst.
maar je krijgt er geen extra geld voor betaald. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• exroosje
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 15:10
reneeke1970 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:50:
[...]

Tja gewoon te weinig spanning dus, gewoon alle panelen een tigo geven, dan doet ie het wel denk ik.
Als alle 3 ipv alleen de 2 buitenste panelen een tigo hebben wordt de spanning toch alleen maar potentieel nog lager. Een Tigo kan nl de spanning alleen maar verlagen, niet verhogen...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
HalfVol schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:16:
[...]

Nee volgens mij zit er niet meer achter, en is dit wel de enige reden.
Die hoge pieken boven de 70% geven voor de netbeheerder praktisch alle problemen terwijl dit maar 3% extra rendement opleverd dus is dit niet rendabel.

Anders gezegd, met die 30% extra netwerk capaciteit die de een niet gebruikt, kan weer een ander een nieuwe aansluiting van krijgen die daar weer 70% op dimensioneerd en daarvan maar 3% aftopping heeft.
Dus ipv 1 gebruiker die 100% opbrengst heeft heb je nu 2 gebruikers die samen 97 + 29.1 = 126.1% opbrengst hebben! Dus netto heb je dus veel meer PV opbrengst met hetzelfde elektriciteits net.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 2 x MHI L/L (71SRK / 35ZSX)

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

Gerco-M schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:22:
[...]

Nee volgens mij zit er niet meer achter, en is dit wel de enige reden.
Die hoge pieken boven de 70% geven voor de netbeheerder praktisch alle problemen terwijl dit maar 3% extra rendement opleverd dus is dit niet rendabel.

Anders gezegd, met die 30% extra netwerk capaciteit die de een niet gebruikt, kan weer een ander een nieuwe aansluiting van krijgen die daar weer 70% op dimensioneerd en daarvan maar 3% aftopping heeft.
Dus ipv 1 gebruiker die 100% opbrengst heeft heb je nu 2 gebruikers die samen 97 + 29.1 = 126.1% opbrengst hebben! Dus netto heb je dus veel meer PV opbrengst met hetzelfde elektriciteits net.

[...]
Duidelijk.

Maar als ik het goed begrijp gaat er een vergelijkbaar sommetje op voor het niet terugleveren over 3 fasen, toch? Zelfs al kiezen de installateurs de fasen willekeuring, dan zul je daar alsnog een spreiding van sqrt(N) met N het aantal een-fase aansluitingen hebben.

Is dat dan niet ook een 'goedkope' eis die ze erbij zouden kunnen doen?

Ik vond het in ieder geval vreemd dat de installateur hem bij mij maar op 1 fase heeft aangesloten.
HalfVol schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:40:
[...]

Duidelijk.

Maar als ik het goed begrijp gaat er een vergelijkbaar sommetje op voor het niet terugleveren over 3 fasen, toch? Zelfs al kiezen de installateurs de fasen willekeuring, dan zul je daar alsnog een spreiding van sqrt(N) met N het aantal een-fase aansluitingen hebben.

Is dat dan niet ook een 'goedkope' eis die ze erbij zouden kunnen doen?

Ik vond het in ieder geval vreemd dat de installateur hem bij mij maar op 1 fase heeft aangesloten.
nop, dat is helaas een mening en geen aantoning.
laat mensen eerst maar eens cijfers tonen, en dat kunnen ze niet.
en zolang dat zo is, is het een mening geen waarheid. ;)

dit verhaal is totaal door een politieke mangel gehaald, dat er geen bal meer van klopt.
meer onderbuik verhalen, die goed gepraat worden als echte gegevens. ;)
(en in de politiek is waarheid een waarheid, niet de de waarheid.
burgers zouden toch eens geld van de grote vriendjes afpakken als ze het zelf gaan doen, dat kan toch niet. ;) )

(ben verder met de mening wel eens, dit zou misschien eventueel etc etc.. wel eens een beetje op waarheid gestoeld kunnen zijn, maar zonder gegevens is en blijft het onderbuik geneuzel.
net zo als het verdelen over de fase.
maar vergis je niet, in mijn straat heeft iedereen 1x35A, dus in de straat loopt een kabel die 3 fase is.
en dat word dan om de 3 huizen heen verdeeld. dit is de meest gebruikelijke situatie in vrijwel alle redelijk nieuwe netten in het land.
dus als ik mijn huis overlaat zetten naar 3 fase, dan kan elke fase ook 35A aan. (dat wil ik alleen niet vanwege de kosten, dus doe ik maar 3x25A.)
en er zijn oudere netten waar 25A weer de max is en dat zelfs op 1fase.
dus erg afhankelijk van de situatie kan er soms meer of minder als je verwacht.
in algemeenheid kun je niks zeggen, is het belangrijkste wat er gezegd kan worden, de rest zijn meningen ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WackoH
reneeke1970 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:50:
[...]Tja gewoon te weinig spanning dus, gewoon alle panelen een tigo geven, dan doet ie het wel denk ik.
Dat zou kunnen maar alleen in combinatie met een CCA (Cloud Connect Advanced) want die heeft dan een 2-weg communicatie met optimizers. Ik weet niet precies hoe het werkt. Volgens Tigo op basis van deze formule ;)

Bij stand-alone raadt Tigo aan op max. 40% (zo uit het hoofd) van de panelen een optimizer te plaatsen.
Ik heb hier net getest toen zon net over nok kwam om omvormer aan en uit te zetten.
Gevolg was van 170 naar 350 watt vijf min later. String stroom steeg van 0.4 naar 1 ampère en de spanning liep in stappen van 5 volt naar beneden van 470 naar 370 volt, wat wel overeen komt met 13 panelen die licht krijgen.
Dus hier blijft duidelijk de mpp veel te hoog in zijn spanning hangen.
Vervelend is dat.
Eigenlijk hebben omvormers te weinig instelparameters. Bij m'n CV ketel kan ik de regelparameters van de thermostaat aanpassen om het systeem trager te laten reageren ivm bv. vloerverwarming. Maar ik ken geen omvormer waar je bv. de scanbreedte voor het MPP kunt vergroten, of de snelheid waarmee het MPP wordt gezocht. (anders dan grofstoffelijk bv. schaduwmanagement aan- en uitzetten)

Het is me overigens opgevallen dat bv. Growatt en Goodwe met en andere snelheid het MPP vinden als je de omvormer overdag uit en weer aan zet. De Growatt heeft binnen een minuut of zo een (lokaal) MPP gevonden. De Goodwe doet er eerder >10 minuten over.

Is er geen omvormer die is 'gehackt' en waar iemand homebrew-software op draait?

[Voor 12% gewijzigd door WackoH op 02-06-2021 12:17]

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

migjes schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:04:
[...]

nop, dat is helaas een mening en geen aantoning.
laat mensen eerst maar eens cijfers tonen, en dat kunnen ze niet.
en zolang dat zo is, is het een mening geen waarheid. ;)
Terzijde: ik vind dat mensen teveel meningen hebben. Wat je hier omschrijft is een hypothese die ofwel bevestigd ofwel ontkracht kan worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• WackoH
_O- oOo

(Sorry, inkoppertje...)

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

• Ricvdp
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:57
Ricvdp schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:11:
[...]

Zeker vrij van schaduw, ter vergelijk de dag er voor, wat ik ongeveer had verwacht:

[Afbeelding]
Inmiddels iets verder. Ik blijk 's ochtends tussen 8:00 en 9:00 een minimaal beetje schaduw te hebben op één paneel (nog geen 5% van het oppervlak gok ik). Dit door een recent flink doorgeschoten struik bij achterburen in de tuin. De GoodWe vindt dan logischerwijs een lokaal maximum rechts van het echte MPP, maar blijft hier soms nodeloos hangen ondanks dat de schaduw al weg is, ik lever dan nog geen 100W terug. Bij herstarten vindt de omvormer vanwege de nieuwe volledige initiële scan over het spanningsbereik wél meteen het globale maximum en schiet ik flink omhoog. Op minder zonnige dagen gebeurde dit niet, waarschijnlijk is de schaduw dan minder dominant ten opzichte van de toch al meer diffuse instraling en wordt er geen lokaal maximum gevonden naast het globale maximum.

De GoodWe "shadow MPPT"-functie lijkt uitkomst te bieden. Zoals hierboven ook vermeld wel jammer dat dit alleen aan/uit is. 's Ochtends werkt het fijn, de rest van de dag is het zonde van de gemiste opbrengst tijdens de scan elk (half)uur. GoodWe geeft een verlies van ~8Wh per scan op. Dit is op dagbasis niet meer dan een 0.2kWh, daar kan ik goed mee leven.

Acties:
  • +3Henk 'm!
HalfVol schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:12:
[...]

Terzijde: ik vind dat mensen teveel meningen hebben. Wat je hier omschrijft is een hypothese die ofwel bevestigd ofwel ontkracht kan worden.
lekker belangrijk, maar ja zo is het wel. ;)

maar ja, stel ik wil een 500W omvormer met 3 paneeltjes er aan.
oei probleem, moet ik melden, slimme meter, gevaar voor het net etc etc.
(ben nog van de oudere stempel en ben nog gewend om met die kleine omvormers te werken, dat was vroeger meer normaal want je kocht een 170Wp paneel voor ruim 300€ en dan ga je niet al te gek groot.)
maar ik mag wel een 5,4kW of 7kW (en met wat aanpassingen 11kW) kookplaat in mijn huis installeren.
hoef ik niet eens te melden, mag ik zo doen.
meten met 2 maten noem ik het of politiek geneuzel, of een mening.
de waarheid is ver te zoeken in ieder geval. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 13:39

Proton_

Team Welles

Ricvdp schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:22:
[...]

De GoodWe "shadow MPPT"-functie lijkt uitkomst te bieden. Zoals hierboven ook vermeld wel jammer dat dit alleen aan/uit is. 's Ochtends werkt het fijn, de rest van de dag is het zonde van de gemiste opbrengst tijdens de scan elk (half)uur. GoodWe geeft een verlies van ~8Wh per scan op. Dit is op dagbasis niet meer dan een 0.2kWh, daar kan ik goed mee leven.
Als je domotica hebt, kan je het scripten.
De wifi-communicatie om het aan en uit te zetten is bekend in Pinobigbird in "[GoodWe] Uitlezen inverters via USB" :)

[Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 02-06-2021 13:07]

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Ronald
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
WackoH schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:09:
[...]

Die 70% is inmiddels ook de afspraak in Nederland (voor grote installaties) geworden! Zie Convenant Zon Betaalbaar op het Net
https://hollandsolar.nl/n...erders-slaan-handen-ineen
Persbericht
1. De leden van Holland Solar verzoeken bij de ontwikkeling van nieuwe zon-PV installaties (zowel op dak, land als water) voortaan om een aansluiting met een aansluitcapaciteit van maximaal 70% van het piekvermogen van de geïnstalleerde paneelcapaciteit van de totale installatie.
Voor grote commerciële systemen van ettelijke 100en kW is het effect natuurlijk veel groter: Dat is een hoop vermogen die vaak op relatief lichte punten van het net ingevoerd wordt. En dergelijke systemen hebben over het algemeen geen noord-dak/geraniums om een paar extra panelen te leggen... Dus daar is het idee effectief.

Voor residentiele systemen is er domweg omheen te werken... Mijn (nog aan te leggen) Z-O-W systeem zal amper boven 70% kunnen leveren en een puur O-W systeem eigenlijk nooit... Afhankelijk wat ik volgende week na bezoek van Liander op de andere fasen ga zien zal ik max 5 tot 5.2kW van de 7.2kWp aan omvormer nodig hebben zonder noemenswaardige aftop (als in enkele kWh per jaar max) (Net onder of boven de 70%)
exroosje schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:02:
[...]

Als alle 3 ipv alleen de 2 buitenste panelen een tigo hebben wordt de spanning toch alleen maar potentieel nog lager. Een Tigo kan nl de spanning alleen maar verlagen, niet verhogen...
Maar dan doen ze wel allemaal mee, dus misschien toch hogere spanning, en in ieder geval hogere stroom.
En de mpp hoeft niet meer te zoeken dus grote kans dat hij dan aan blijft.

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 24-06 23:07

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

WackoH schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:04:
[...]
Tja, dan weet ik dat 'ie het gedaan heeft >:)
Ik heb documentatie en trainingsvideo nog eens bekeken of ik iets over het hoofd heb gezien. Maar heb ik goed gedaan: Eerst paneel aansluiten, dan string, tenslotte omvormer aan (eerst DC, dan AC)

Ik heb inmiddels ook meer ervaring dan me lief is...
Hahaha, maar je hebt me nog niet verteld of je voltage hebt uit het paneel met de optimizer er tussen. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

WackoH schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:04:
[...]

Dat zou kunnen maar alleen in combinatie met een CCA (Cloud Connect Advanced) want die heeft dan een 2-weg communicatie met optimizers. Ik weet niet precies hoe het werkt. Volgens Tigo op basis van deze formule ;)
[Afbeelding]

Bij stand-alone raadt Tigo aan op max. 40% (zo uit het hoofd) van de panelen een optimizer te plaatsen.

[...]

Vervelend is dat.
Eigenlijk hebben omvormers te weinig instelparameters. Bij m'n CV ketel kan ik de regelparameters van de thermostaat aanpassen om het systeem trager te laten reageren ivm bv. vloerverwarming. Maar ik ken geen omvormer waar je bv. de scanbreedte voor het MPP kunt vergroten, of de snelheid waarmee het MPP wordt gezocht. (anders dan grofstoffelijk bv. schaduwmanagement aan- en uitzetten)

Het is me overigens opgevallen dat bv. Growatt en Goodwe met en andere snelheid het MPP vinden als je de omvormer overdag uit en weer aan zet. De Growatt heeft binnen een minuut of zo een (lokaal) MPP gevonden. De Goodwe doet er eerder >10 minuten over.

Is er geen omvormer die is 'gehackt' en waar iemand homebrew-software op draait?
Dat 40 procent advies is onzin, als ik de stekker van cca er uit trek gebeurt er niks hoor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16:08
Werkelijke opwek na 1 jaar versus de diverse prognoses.

Voor degenen die zich afvragen hoeveel kWh hun te bouwen PV-systeem gaat opleveren:

Vanmiddag om 14:30 was het precies een jaar geleden dat ik mijn PV-systeem inschakelde. Daarmee had ik de topmaanden april en mei 2020 gemist, maar dat was niet anders.

Mijn systeem is als volgt: Regio Arnhem, in totaal 14.08 kWp op een 45°dak, waarvan op 7.04 kWp op zuid-oost (60° vanaf zuid) en 7.04 kWp op noordwest (120° vanaf zuid). Dat alles op een 8 kW SMA omvormer.
Nauwelijks schaduw (vandaag alleen voor 6:20).

Ik had op basis van de diverse prognose-sites verwacht rond de 10.7 MWh aan opbrengst te halen, want de verwachtingen van de diverse sites waren als volgt:
9847 kWh volgens PVCalc.
10718 kWh volgens Sunny Design
11189 kWh volgens JRC

De werkelijke opbrengst bleek nog een stuk hoger:
11999 kWh volgens de ingebouwde meter in de SMA omvormer.
12050 kWh volgens mijn MID geijkte ABB meter in de meterkast.

Daarmee zit ik dus zo'n 13% boven de begroting :) . Niets te klagen dus, en het lijkt erop dat de diverse voorspellingssites wat aan de lage kant zitten.

P.S.: Afgelopen maandag haalde ik een record van 87.02 kWh. Dat is 10.88 kWh per kW omvormervermogen. Iemand al eens hoger gescoord?

[Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 02-06-2021 19:02]

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 24-06 16:54
Andrehj schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:42:
Werkelijke opwek na 1 jaar versus de diverse prognoses.

Voor degenen die zich afvragen hoeveel kWh hun te bouwen PV-systeem gaat opleveren:

Vanmiddag om 14:30 was het precies een jaar geleden dat ik mijn PV-systeem inschakelde. Daarmee had ik de topmaanden april en mei 2020 gemist, maar dat was niet anders.

Mijn systeem is als volgt: Regio Arnhem, in totaal 14.08 kWp op een 45°dak, waarvan op 7.04 kWp op zuid-oost (60° vanaf zuid) en 7.04 kWp op noordwest (120° vanaf zuid). Dat alles op een 8 kW SMA omvormer.
Nauwelijks schaduw (vandaag alleen voor 6:20).

Ik had op basis van de diverse prognose-sites verwacht rond de 10.7 MWh aan opbrengst te halen, want de verwachtingen van de diverse sites waren als volgt:
9847 kWh volgens PVCalc.
10718 kWh volgens Sunny Design
11189 kWh volgens JRC

De werkelijke opbrengst bleek nog een stuk hoger:
11999 kWh volgens de ingebouwde meter in de SMA omvormer.
12050 kWh volgens mijn MID geijkte ABB meter in de meterkast.

Daarmee zit ik dus zo'n 13% boven de begroting :) . Niets te klagen dus, en het lijkt erop dat de diverse voorspellingssites wat aan de lage kant zitten.

P.S.: Afgelopen maandag haalde ik een record van 87.02 kWh. Dat is 10.88 kWh per kW omvormervermogen. Iemand als eens hoger gescoord?
hmm, kWh/ kW omvormervermogen is een beetje een wazige eenheid ;) maar 6.2 kWh/kWp is best netjes, zeker voor een oost-west opstelling. In mijn vorige huis haalde ik dat nog wel, op een plat dak, met panelen op 15 graden. Hier kom ik niet hoger (tot nu toe, woon hier sinds december) dan 5.4, met 9.455kWp op het dak, onder 47 graden (wat duidelijk niet optimaal is).

NB piekvermogen gisteren was 5 kW, dus met een 5 kWp omvormer (ipv 8 ) had ik gisteren met 53.5kWh ook ruim boven de 10 kWh per kW omvormervermogen gescoord ;)

Iets anders, ik zie elke dag, rond een uur of 1 (wordt steeds later), een hele sterke knik naar beneden in het vermogen van de string op oost. Ik vermoed dat het allicht schaduw is, op 3 panelen die onder mijn dakkapel liggen.

zie ook pvoutput (Power 1):

Ik heb op oost dus 11 panelen (in 1 string), waarvan er 3 in landscape onder de dakkapel liggen. Zou het helpen daar wat optimizers onder te hangen? Ik heb het gevoel dat de hele string eronder leidt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WackoH
Rol-Co schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:07:
[...]Hahaha, maar je hebt me nog niet verteld of je voltage hebt uit het paneel met de optimizer er tussen. :)
Dat is gelukkig makkelijk te zien met maar 3 panelen (weliswaar met een Voc en Vmpp van 50 en 42V):ja, het paneel met optimizer geeft gewoon de Vmpp af.
De string(etje) werkt verder zoals verwacht:
  • <100 W & ~120V als een 2de paneel nog schaduw heeft,
  • ~600 W & ~80V als het paneel met optimizer schaduw heeft
  • >900 W & 110~115V als alle drie de panelen vol in de zon liggen.
Gisteren was wel opmerkelijk dat de optimizer/omvormer combinatie 1 bypass diode aan het werkt had tussen 12:10 en 12:40. Dat had ik eerder nog niet gezien:

Ter info: Vanaf 11:00 ligt alleen paneel met optimizer nog in de schaduw. Vanaf 12:45 liggen alle drie in de volle zon.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 24-06 23:07

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

WackoH schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:22:
[...]
Dat is gelukkig makkelijk te zien met maar 3 panelen (weliswaar met een Voc en Vmpp van 50 en 42V):ja, het paneel met optimizer geeft gewoon de Vmpp af.
De string(etje) werkt verder zoals verwacht:
  • <100 W & ~120V als een 2de paneel nog schaduw heeft,
  • ~600 W & ~80V als het paneel met optimizer schaduw heeft
  • >900 W & 110~115V als alle drie de panelen vol in de zon liggen.
Gisteren was wel opmerkelijk dat de optimizer/omvormer combinatie 1 bypass diode aan het werkt had tussen 12:10 en 12:40. Dat had ik eerder nog niet gezien:
[Afbeelding]
Ter info: Vanaf 11:00 ligt alleen paneel met optimizer nog in de schaduw. Vanaf 12:45 liggen alle drie in de volle zon.
Als van mijn 13 panelen alles in de schaduw ligt behalve de 3 op zuid komt er ook slechts 75W van de 3x 340W af. Is het niet zo dat je dan buiten het bereik van de mpp omvormer komt?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +3Henk 'm!

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

WackoH schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:21:
[...]

Dat is ook een niet helemaal correct...
Wat zoals je het hier opschrijft, zou een omvormer het overaanbod, laten verdwijnen. Dat zou kunnen, in de vorm van warmte.
Maar zo werkt het niet.
De omvormer zal een paneel minder stroom laten leveren door op een ander punt op de vermogenscurve (blauw lijn in dit geval) te gaan zitten, zodat de panelen niet meer vermogen afgeven dan de omvormer kan afgeven (min eigenverbruik).
[Afbeelding]
Bron: https://www.bespaarbazaar...erp/schaduw-zonnepanelen/
Dit is meteen een aardig plaatje over schaduwmanagement (rode lijn).

[...]

Voor de meesten is een acceptabele terugverdientijd het doel. O-)
Ik heb hier ook wel een mooie vergelijking gevonden. QCell QPeak DUO-G8 345Wp geinstalleerd met zowel IQ7 en IQ7+ omvormers. Die met IQ7 gaan op goeie dagen aftoppen, die met IQ7+ niet. En wat blijkt, de panelen met de IQ7 leveren over het gehele jaar net iets meer energie op, hoewel ze op de goeie dagen niet voluit genereren. Gewoon omdat ze op de mindere dagen net iets efficienter zijn.

Dat verschil had ik nog niet zo gewaardeerd. Liefst wil je blijkbaar dat je omvormers altijd zo'n beetje tegen hun piek aan zitten omdat ze dan het meest efficient werken.

• WackoH
Rol-Co schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:39:
[...]Als van mijn 13 panelen alles in de schaduw ligt behalve de 3 op zuid komt er ook slechts 75W van de 3x 340W af. Is het niet zo dat je dan buiten het bereik van de mpp omvormer komt?
Nee, de Growatt 3000S heeft een MPPT-bereik van 70~550V. Dus dat gaat goed.
Tot nu was het steeds zo dat het paneel met optimizer pas mee ging doen als het volledig in de zon was. Gisteren was voor het eerst dat dat gebeurde terwijl het paneel voor >2/3 zon ving. Toeval?

Die onregelmatigheden in namiddag ontstaan overigens door schaduw van een boomtak op het optimizer-paneel.

[Voor 28% gewijzigd door WackoH op 02-06-2021 16:09]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• WackoH
HalfVol schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:56:
[...]Ik heb hier ook wel een mooie vergelijking gevonden. QCell QPeak DUO-G8 345Wp geinstalleerd met zowel IQ7 en IQ7+ omvormers. Die met IQ7 gaan op goeie dagen aftoppen, die met IQ7+ niet. En wat blijkt, de panelen met de IQ7 leveren over het gehele jaar net iets meer energie op, hoewel ze op de goeie dagen niet voluit genereren. Gewoon omdat ze op de mindere dagen net iets efficienter zijn.

Dat verschil had ik nog niet zo gewaardeerd. Liefst wil je blijkbaar dat je omvormers altijd zo'n beetje tegen hun piek aan zitten omdat ze dan het meest efficient werken.
Dat laatste geldt i.i.g. niet voor bv. een Growatt omvormer:

Je zit dat die het meest efficient is rond de 40% belasting.

Een alternatieve verklaring is dat een zwaardere omvormer een groter deel van de tijd in het gebied van 0~10% belasting werkt, waar de efficiency in elkaar zakt.

Een ander punt is dat een zwaar belaste omvormer warmer wordt. En hoe heter, hoe sneller electronica veroudert en defect gaat.
Maar goed, als je op 25 jaar garantie vertrouwt, zal je dat een zorg zijn.

• HalfVol

HalfVol

Lekker belangrijk

WackoH schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:06:
[...]
Dat laatste geldt i.i.g. niet voor bv. een Growatt omvormer:
[Afbeelding]
Je zit dat die het meest efficient is rond de 40% belasting.

Een alternatieve verklaring is dat een zwaardere omvormer een groter deel van de tijd in het gebied van 0~10% belasting werkt, waar de efficiency in elkaar zakt.

Een ander punt is dat een zwaar belaste omvormer warmer wordt. En hoe heter, hoe sneller electronica veroudert en defect gaat.
Maar goed, als je op 25 jaar garantie vertrouwt, zal je dat een zorg zijn.
Hah, dus misschien is het juist de 0-20% belasting. Ik zou er serieus bijna 5 IQ7+ omvormers onder hangen (de helft) om te kijken wat het verschil is gedurende het jaar. Beetje zelf plotjes maken is altijd leuk

Anyway, ik voel me in ieder geval wel beter over mijn IQ7 vs IQ7+ :) . Ik zie nu geen reden om alsnog voor de IQ7+ te gaan, zelfs met het oog op de toekomst, aangezien mijn order veranderen ook flink pieken kost nu ze er al onder hangen.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16:08
borft schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:20:
[...]
NB piekvermogen gisteren was 5 kW, dus met een 5 kWp omvormer (ipv 8 ) had ik gisteren met 53.5kWh ook ruim boven de 10 kWh per kW omvormervermogen gescoord ;)
Als jij gisteren maar een piek van 5kW had, waarom heb je dan een 8 kW omvormer? :?

• Martin7182
borft schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:20:
[...]

hmm, kWh/ kW omvormervermogen is een beetje een wazige eenheid ;) maar 6.2 kWh/kWp is best netjes, zeker voor een oost-west opstelling. In mijn vorige huis haalde ik dat nog wel, op een plat dak, met panelen op 15 graden. Hier kom ik niet hoger (tot nu toe, woon hier sinds december) dan 5.4, met 9.455kWp op het dak, onder 47 graden (wat duidelijk niet optimaal is).

Inderdaad is kWh / kW omvormervermogen nogal wazig; je komt dan hoger uit naarmate je meer in panelen geinvesteerd hebt. Liever kijk ik naar de totale kosten gedeeld door de dagopbrengst, oftewel hoeveel van deze dagen zijn nodig om de investering terug te verdienen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 12:38
robinh schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:36:
En daarom vind ik die 25 jaar garantie via Enphase veel waarde hebben omdat ik weet dat ik 25 jaar een nieuwe omvormer/vervanger mag verwachten. Maar ook over 14 jaar ;)
En nu maar afwachten of ze nog bestaan over 10-25 jaar.
exroosje schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:20:
Zelf eentje printen lijkt aantrekkelijk, maar ik vermoed dat het kunststof geen 25 jaar mee gaat. Maar goed, dat zal bij Ali kunststof ook niet zo zijn...
Dan print je er een paar extra en berg je die op in het donker. Natuurlijk wel het juiste materiaal gebruiken (bijv ASA) ivm UV. Misschien gaan ze wel langer mee dan die van Ali.
Vooral niet meer aankomen als ze eenmaal zitten (na een tijdje).
Kunststof gaat best wel lang mee, alleen die UV straling ......
Of het was gewoon een bijzonder goed jaar vorig jaar. Daar houden die voorspellingen geen rekening mee.

• Martin7182
jobr schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:28:
[...]

En nu maar afwachten of ze nog bestaan over 10-25 jaar.
Inderdaad. Op onze dakkapel hadden we ook 25 jaar garantie, maar de firma ging failliet na een paar jaar.
Betaalt Enphase, net als SolarEdge, ook de vervanging van de kapotte onderdelen? De kosten van de micro-omvormer zelf zijn natuurlijk peanuts in vergelijking met de installatiekosten op het dak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• burgt
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08:42

burgt

Starbass

Zij er hier mensen met ervaring met de Hyundai JV VG serie?

Oog is gevallen op een installatie met 18 395Wp panelen met enphase iq7+ micro omvormers, 7110 Wp voor 7350 euro (Excl BTW).

Panelen hebben 25 jaar product garantie.

[Voor 12% gewijzigd door burgt op 02-06-2021 23:08]

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 24-06 18:56
burgt schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:46:
Zij er hier mensen met ervaring met de Hyundai JV serie?

Oog is gevallen op een installatie met 18 395Wp panelen met enphase iq7+ micro omvormers, 7110 Wp voor 7350 euro (Excl BTW).

Panelen hebben 25 jaar product garantie.
Ik denk dat je deze panelen bedoeld?
https://solarbright.com.a...-Datasheet-390W-AUS-1.pdf

• burgt
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08:42

burgt

Starbass

Inderdaad, en dan de 395Wp versie, had de datasheet bij de solar bouwmarkt al gekopieerd, maar vergeten te pasten in mijn bericht :)

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

• borft
Andrehj schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:20:
[...]

Als jij gisteren maar een piek van 5kW had, waarom heb je dan een 8 kW omvormer? :?
Omdat het gisteren erg warm was, en mijn dak vrij steil is. In het voorjaar haal ik makkelijk boven de 6kW, met pieken van tegen de 8kW (er ligt 9.455kW aan panelen). De 8kW omvormer was 100 euro duurder dan de 6kW variant. Als ie 10 jaar meegaat, moet het dus 10 euro per jaar extra opleveren, of ook wel 50 kWh, dat is minder dan 1% van de jaaropbrengst, dus ik denk dat het makkelijk uitkan.
Martin7182 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:45:
[...]

Inderdaad is kWh / kW omvormervermogen nogal wazig; je komt dan hoger uit naarmate je meer in panelen geinvesteerd hebt. Liever kijk ik naar de totale kosten gedeeld door de dagopbrengst, oftewel hoeveel van deze dagen zijn nodig om de investering terug te verdienen.
haah, dat is ook een leuke; dan kom ik voor gisteren op 505 dagen; dat zou wat zijn :)

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 15:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Martin7182 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:45:
[...]

Jouw berekeningsmethode is zeker interessant en waarschjinlijk inventiever dan "kWh/kW-omvormervermogen". Of de solarteurs deze ook gebruiken bij hun rendements-schattingen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

• WackoH
"Zonnepaneel bedreigt communicatie hulpdiensten door stoorsignaal"
https://www.ad.nl/binnenl...or-stoorsignaal~a55e8bd0/
Mmm, wat zou dit zijn?
Dat SolarEdge en APS radiostoring kunnen veroorzaken is bekend.
Helaas geeft het artikel verder geen info...

De bron is jaarbericht Agentschap Telecom. Dat is hier te downloaden:
https://www.agentschaptel...21/05/26/jaarbericht-2020

[Voor 20% gewijzigd door WackoH op 03-06-2021 09:30]

• remco_k
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 03:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Vandaag in het nieuws: https://www.nu.nl/tech/61...pdiensten.html?redirect=1
Zonnepanelen van grote fabrikant verstoren communicatie hulpdiensten
Gebrekkige zonnepaneelinstallaties kunnen "ernstige storingen" binnen het communicatienetwerk C2000 van de politie, brandweer en ambulance veroorzaken. Het Agentschap Telecom (AT) is een zaak begonnen tegen een fabrikant die storende apparatuur op de markt brengt, maakt de toezichthouder donderdag bekend.
...
De AT-woordvoerder kon tegenover NU.nl geen verdere toelichting geven, omdat er ook "juridische componenten" aan de zaak zitten. Daarom maakt de toezichthouder de naam van de fabrikant nog niet openbaar. Wel maakt het AT duidelijk dat het gaat om een grote, internationale speler.
...
Naar verwachting komt het Agentschap Telecom later deze maand met meer informatie over de betreffende fabrikant.
Edit: volgende keer sneller tikken. :O

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Daar is al een specifiek topic voor: Zonnepanelen van bepaald merk storen op C2000-netwerk

• WackoH
Dank voor de tip Ronald.
1 optimzer per 2 panelen --> APS YVC600 ?

[Voor 5% gewijzigd door WackoH op 03-06-2021 10:23]

• Martin7182
Dan zit ik toch ook aan inductielussen te denken. De DC spanning van de panelen wordt toch gesuperponeerd op een wisselspanning bij normale stringomvormers?

• Ronald
  • Nu online
WackoH schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:31:
Dank voor de tip Ronald.
1 optimzer per 2 panelen --> APS YV600 ?
Of de commerciële serie SolarEdge (P600 en hoger)

• Ronald
  • Nu online
Martin7182 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:32:
Dan zit ik toch ook aan inductielussen te denken. De DC spanning van de panelen wordt toch gesuperponeerd op een wisselspanning bij normale stringomvormers?
De lijst met punten van het agentschap telecom noemt inductielussen expliciet. Tevens suggereren ze ferriet kralen...

Nou prima hoor... Geen ferriet te bekennen bij Winkelman, Sander Vunderink en Electramat...
Alleen Solar bouwmarkt heeft wat in de Enphase pakketten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 24-06 22:43

Geckoo

Good news everyone

Ik heb een offerte liggen voor 65 panelen voor piek van 23kwh voor €17.000,-.
is dit een beetje redelijke prijs?

Reacties in dat topic, niet hier

[Voor 196% gewijzigd door septillion op 04-06-2021 15:32]

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Gynnad
  • Registratie: september 2010
  • Nu online

Gynnad

* * *

borft schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:43:
[...]

Wat bedoel je met een piek van 23kWh? per uur? per dag per minuut? Met zoveel panelen zou ik verwachten dat je dagopbrengst een stuk hoger uitvalt.
Zo te zien 23.000 Wp, dat is een behoorlijke hoeveelheid!

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:00
borft schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:43:
[...]

Wat bedoel je met een piek van 23kWh? per uur? per dag per minuut? Met zoveel panelen zou ik verwachten dat je dagopbrengst een stuk hoger uitvalt.
Een random guess: 23kWp ? 23kWp/65 = 355 Wp / paneel, klinkt aannemelijk?
Maar typefoutjes kunnen verwarrend zijn idd :)

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8)

P.S.: Afgelopen maandag haalde ik een record van 87.02 kWh. Dat is 10.88 kWh per kW omvormervermogen. Iemand al eens hoger gescoord?
2-7-2018 had ik 40.61 met 6430Wp dus een 6,32kWh/kWp
maar in kWh/kWo is dat.
40.61/4=10.15kWh/kWo.
veel hoger ben ik niet gekomen, maar ja een oost-west dak, dus dan is dit al helemaal niet gek. ;)
(er is nog ruimte voor uitbreiding op de omvormer, maar dat word toch duur en heb het eigenlijk niet nodig.
misschien volgend jaar maar eens kijken, kan ik weer BTW terug vragen.)

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 12:12
dunklefaser schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:39:
[...]
Jouw berekeningsmethode is zeker interessant en waarschjinlijk inventiever dan "kWh/kW-omvormervermogen". Of de solarteurs deze ook gebruiken bij hun rendements-schattingen?
Inderdaad op het eerste gezicht een interessante andere kijk erop, maar komt ook met een aantal vragen:

Wat is de waarde van een geproduceerde kWh op een dag, ga je daar de actuele waarde voor nemen en historie sinds begin energie contract en de opwek + verbruik mee laten spelen, of middel je op een geschat verbruik/teruglevering en dus vaste waarde voor elke kWh ? Als hij gesaldeerd kan worden is hij meer waard dan als je terug levert, en als je veel terug levert is hij bij sommige energie maatschappijen nog minder waard.

Energie tarieven wijzigen regelmatig gedurende de levensduur van het PV systeem, dus dat betekend dat het lastig wordt om opbrengst ratio's te gaan vergelijken over meerdere jaren als je niet met een vast tarief werkt over alle jaren heen, terwijl je met een vast tarief weer het risico loopt dat vervolgens na een aantal jaar het aantal dagen dat het is terug verdient wel eens niet meer zo representatief kan zijn en een inhoudsloos getal wordt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• borft
migjes schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:00:
[...]

2-7-2018 had ik 40.61 met 6430Wp dus een 6,32kWh/kWp
maar in kWh/kWo is dat.
40.61/4=10.15kWh/kWo.
veel hoger ben ik niet gekomen, maar ja een oost-west dak, dus dan is dit al helemaal niet gek. ;)
(er is nog ruimte voor uitbreiding op de omvormer, maar dat word toch duur en heb het eigenlijk niet nodig.
misschien volgend jaar maar eens kijken, kan ik weer BTW terug vragen.)
10 lijkt me een hele mooie waarde, dat betekent eigenlijk dat voor 10 uur je omvormer op de max gedraaid heeft (klopt niet helemaal natuurlijk). Theoretisch is de max waarde dus hoeveel uur het licht is, maar dat kan dan alleen als de instraling genoeg is. Verder zegt het niet veel over de terugverdientijd, of over hoe je panelen relatief presteren.

ik vind een metriek die de kostprijs meeneemt wel een interessante, die zegt iets over hoe je investering rendeert. Het kan prima zijn dat mijn buurman met hetzelfde dak bv 55kWh opwekt en ik maar 50 (met evenveel panelen), maar als hij optimizers op zijn dak heeft liggen, dan gaat ie veel langer over het terugverdienen doen dan ik, terwijl hij misschien wel iets meer kWh/kWp haalt dan ik.

Acties:
  • +2Henk 'm!
borft schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:06:
[...]

10 lijkt me een hele mooie waarde, dat betekent eigenlijk dat voor 10 uur je omvormer op de max gedraaid heeft (klopt niet helemaal natuurlijk). Theoretisch is de max waarde dus hoeveel uur het licht is, maar dat kan dan alleen als de instraling genoeg is. Verder zegt het niet veel over de terugverdientijd, of over hoe je panelen relatief presteren.

ik vind een metriek die de kostprijs meeneemt wel een interessante, die zegt iets over hoe je investering rendeert. Het kan prima zijn dat mijn buurman met hetzelfde dak bv 55kWh opwekt en ik maar 50 (met evenveel panelen), maar als hij optimizers op zijn dak heeft liggen, dan gaat ie veel langer over het terugverdienen doen dan ik, terwijl hij misschien wel iets meer kWh/kWp haalt dan ik.
2-6-2018
zon op: 05:27
zon onder: 21:48
uren : 16:21
40,61 / 16:21 = 2,5kW gemiddeld.
maar praktijk, eerst de schaduw van de kerk, dan nog dipje van de kerktoren, en op het einde nog schaduw van een stel bomen.
en krijg je een vergelijkbaar grafiekje als:

maar uit eindelijk, vooruit schatten of kWh/kWp of kWp/kWo het kan allemaal, maar niks is zo goed als een na rekening.
ik zit nu rond de 7,5k€ opbrengst.
(dit gaat geheel geautomatiseerd in mijn huis, of te wel vrouw uitgelegd hoe ze moet aflezen van de externe meter, die houd de kWh prijzen en opbrengsten bij op 4 cijfers achter de komma etc etc.....
alleen die werkt nu even niet, of beter gezegd die is nu aan het werk.)

• ArjoK
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 15:59
PentaClover schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:56:
[...]

Energie tarieven wijzigen regelmatig gedurende de levensduur van het PV systeem, dus dat betekend dat het lastig wordt om opbrengst ratio's te gaan vergelijken over meerdere jaren als je niet met een vast tarief werkt over alle jaren heen, terwijl je met een vast tarief weer het risico loopt dat vervolgens na een aantal jaar het aantal dagen dat het is terug verdient wel eens niet meer zo representatief kan zijn en een inhoudsloos getal wordt.
En al helemaal als jou energieleverancier overstapt op variabel uurtarief.. maar dat is weer een heel ander verhaal

4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• herofruit
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 24-06 17:38
Helaas is de afgelopen 2 dagen de omvormer (SE 5k 1 fase) uitgeslagen tijdens de piek omdat de AC te hoog was op het net (> 250V). Andere mensen in regio Arnhem daar ook last van gehad?

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PentaClover
In het kader van hoge netspanning, bij mij is die al zolang ik hier woon tussen de 235V en 245V, behalve de laatste maanden, hij is namelijk een paar volt opgelopen tot tussen de 237V en 248V met soms een uitschieter richting de 250V... en er komen steeds meer huizen met zonne panelen bij in de buurt... :X
Tot afgelopen dinsdag middag dan, of we hebben ergens een groot verbruiker erbij gekregen die 24/7 de spanning omlaag trekt ... of de netbeheerder heeft de spanning in de wijk structureel verlaagd:

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 12:38
herofruit schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:12:
Helaas is de afgelopen 2 dagen de omvormer (SE 5k 1 fase) uitgeslagen tijdens de piek omdat de AC te hoog was op het net (> 250V). Andere mensen in regio Arnhem daar ook last van gehad?
Lijkt me zinvoller dat je in de je eigen straat gaat vragen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 08:27
PentaClover schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:46:
In het kader van hoge netspanning, bij mij is die al zolang ik hier woon tussen de 235V en 245V, behalve de laatste maanden, hij is namelijk een paar volt opgelopen tot tussen de 237V en 248V met soms een uitschieter richting de 250V... en er komen steeds meer huizen met zonne panelen bij in de buurt... :X
Tot afgelopen dinsdag middag dan, of we hebben ergens een groot verbruiker erbij gekregen die 24/7 de spanning omlaag trekt ... of de netbeheerder heeft de spanning in de wijk structureel verlaagd:

[Afbeelding]
Dit zie ik elke dag door de bakker op de hoek. _/-\o_

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 24-06 22:07
Herkenbaar. Hier altijd rond de 235-240, bij heel mooi weer op zondag wel eens 242. Totdat de buurman (agrariër) zijn elektrische beregening met eigen 3x80A aansluiting opstart. Dan knippert hier het licht een keer en gaan we 20 volt onderuit 🙈

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• dunklefaser
  • Laatst online: 15:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@PentaClover Jouw uiteenzetting vat mooi de verschillende aspecten en onderliggende "problematiek" van het kort aangestipte voorstel samen.
Maar mijn opmerking was eigenlijk voor @Martin7182 bedoelt. Misschien kan hij nog wat over zijn methodiek elaboreren?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

• KappuhH
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Ik wil op een plat dak van 4x4m zoveel mogelijk panelen kwijt. Als ik ze als oost/west opstelling leg kan ik dan 4 rijen kwijt? Als ik panelen heb van 1 meter breed en leg ze onder 15 graden dan moet het in theorie net kunnen, maar liggen ze wel van rand tot rand. Of heeft iemand een beter idee om het zo vol mogelijk te leggen?

• Martin7182
dunklefaser schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:41:
@PentaClover Jouw uiteenzetting vat mooi de verschillende aspecten en onderliggende "problematiek" van het kort aangestipte voorstel samen.
Maar mijn opmerking was eigenlijk voor @Martin7182 bedoelt. Misschien kan hij nog wat over zijn methodiek elaboreren?
Wat ik bedoel: uiteindelijk gaat het toch om de waarde. Is het niet de waarde voor het milieu, dan is het in ieder geval nog de waarde voor jezelf (in de vorm van geld). Opgewekte energie per omvormervermogen is alleen een leuk getal; het reflecteert niet hoeveel waarde het systeem genereert. Opwek per Wp vermogen geeft al een beter beeld, want meer Wp betekent een grotere belasting voor het milieu (en duurder voor jezelf). Maar uiteindelijk kun je misschien beter de waarde gewoon in geld uitdrukken, daar is geld immers voor bedoeld. De aanschafwaarde is volgens mij essentieel om mee te nemen. Er zijn altijd uitzonderingen, maar grosso modo kun je er wel vanuit gaan dat een dure aanschaf een grote milieubelasting met zich meebrengt. B.v. een installateur die van de andere kant van het land moet komen, rekent de brandstofkosten door, precies zoals de bedoeling is :)

Nou is een berekening natuurlijk complex en altijd een benadering, maar je krijgt er wel een betrouwbaarder beeld door. B.v. het gegeven dat een oost-west opstelling goed werkt met een minder riante of geen salderingsregeling, rolt er automatisch uit. Wat betreft de vragen van @PentaClover ;
- De waarde van een geproduceerde kWh op een dag is natuurlijk wat je voor die kWh uitbetaald krijgt. Met volledige saldering en minder opwek dan eigen verbruik is dat gewoon het getal wat in je energiecontract staat. Zonder of met minder riante salderingsregeling kun je ook wel redelijk inschatten hoeveel een kWh waard is. Ons huishouden verbruikt elke dag ongeveer dezelfde hoeveelheid stroom op vaste tijden. Door de opwek v.d. omvormer/kwh-meter te vergelijken met de tellers op de slimme meter, kun je goed inschatten hoeveel je per dag saldeert voor de meter en hoeveel erachter.
- De energietarieven wijzigen inderdaad wel eens. Omdat niemand een glazen bol heeft, kun je maar beter uitgaan van de huidige tarieven. Maar het salderen (voor en/of achter de meter) heeft wel een dempend effect; het maakt de opwek/teruglevering net zoveel waard als de afname. Je wordt dus minder afhankelijk van de grillen van de energiemarkt. Dat is voor mij ook een belangrijke reden om stroom op te wekken. Als het echt bar en boos wordt, dan kun je zelf energie gaan opslaan en in uiterste nood zelfs off-grid gaan. Toevallig hoorde ik vandaag dat stroom het komend jaar misschien wel 25% duurder gaat worden, daar ga ik niets van merken.

Misschien is een berekening of schatting onnauwkeurig, het is nog altijd beter dan geen berekening. En als het goed is (alle kosten netjes doorberekend), dan vormt een terugverdiend systeem milieutechnisch geen belasting en levert het ook waarde voor jezelf op :*)

• Martin7182
KappuhH schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:26:
Ik wil op een plat dak van 4x4m zoveel mogelijk panelen kwijt. Als ik ze als oost/west opstelling leg kan ik dan 4 rijen kwijt? Als ik panelen heb van 1 meter breed en leg ze onder 15 graden dan moet het in theorie net kunnen, maar liggen ze wel van rand tot rand. Of heeft iemand een beter idee om het zo vol mogelijk te leggen?
Je moet wel rekening houden met klemmen tussen de panelen (b.v. 1.2 cm voor ClickFit) en klemmen aan de uiteinden. Bovendien zijn panelen meestal niet vierkant. Met 4x4m zou ik panelen proberen te vinden van 99 cm x 190 o.i.d., in liggende oriëntatie met horizontale rails (zodat je aan weerszijden nog voldoende ruimte hebt).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011

Proton_

Team Welles

@KappuhH 4x4 is zelden 4.00x4.00.
Wat zijn de echte maten?

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:41:
@KappuhH 4x4 is zelden 4.00x4.00.
Wat zijn de echte maten?
Heb het gemeten maar ben het briefje waar het op staat kwijt. Maar was iets van 4,05x4,12 ofzo. Dus aan beide kanten net een paar cm langer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 06:43
Om even terug te komen op mijn post over de TIGO optimizers. Ik heb ze er tussen uit gehaald (ze hadden allemaal wel dezelfde spanning als de zonnepanelen in volle zon).

De afgelopen tijd de curve in de ochtend bekeken. en die ziet er hetzelfde uit als de curve met optimizers. Oftewel. Ze gaan op V&A / marktplaats.

Mocht iemand geinteresseerd zijn, DM me even. ik hoef niet de hoofdprijs.
djoenez schreef op zondag 23 mei 2021 @ 18:42:
Ik heb de optimizers er tussen uitgehaald. is kijken of er morgenochtend wat zon is om het gedrag te bekijken.

De optimizers gaven wel allemaal +-1V de spanning van het paneel weer. dus ze doen het wel.

[Voor 28% gewijzigd door djoenez op 04-06-2021 11:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
Een (net nieuw en geen posts) forumlid heeft me benaderd om Zigbee traces van APS omvormers aan te leveren en zo "maintenance commando's zoals aan/uit, reset, etc. inverters om deze na te bouwen en te kunnen gebruiken zonder een ECU"

Op het eerste gezicht klinkt dit aantrekkelijk. Maar ik heb al een ECU-R en vind het voldoende als daar via (bedraad) netwerk mee te communiceren valt. Daaraan wordt gewerkt; APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)

Daarnaast zit ik er helemaal niet op te wachten dat een vreemde via Zigbee mijn omvormers kan benaderen, die uitzetten of zelfs mogelijk schade toe kan brengen.

Ik heb dus vriendelijk bedankt... (dat zal hackpogingen niet stoppen; maar actief meewerken is ook zo wat)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:00
WackoH schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:00:
Een (net nieuw en geen posts) forumlid heeft me benaderd om Zigbee traces van APS omvormers aan te leveren en zo "maintenance commando's zoals aan/uit, reset, etc. inverters om deze na te bouwen en te kunnen gebruiken zonder een ECU"

Op het eerste gezicht klinkt dit aantrekkelijk. Maar ik heb al een ECU-R en vind het voldoende als daar via (bedraad) netwerk mee te communiceren valt. Daaraan wordt gewerkt; APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)

Daarnaast zit ik er helemaal niet op te wachten dat een vreemde via Zigbee mijn omvormers kan benaderen, die uitzetten of zelfs mogelijk schade toe kan brengen.

Ik heb dus vriendelijk bedankt... (dat zal hackpogingen niet stoppen; maar actief meewerken is ook zo wat)
Zelf ben ik ook onderdeel van dat groepje "hackers" :+ , het is een groepje enthousiastelingen die in eerste instantie de mogelijkheid wil hebben om de basis functies van de ECU(-R) te kunnen gebruiken. Dat is inmiddels via (gedeeltelijke) reverse engineering van het Zigbee protocol wat APS gebruikt tussen de inverters en de ECU gelukt (zie ook de grafiekjes welke ik post op het grote "jouw productie" topic.)

Aangezien de ECU nog meer mogelijkheden heeft, bestaat de behoefte om ook de meer geavanceerde functies van de ECU te implementeren. Op zich niets mis mee, maar daarvoor zijn inderdaad wel Zigbee traces nodig van de communicatie tussen de ECU en de inverters. Op zich kan iedereen die dat wil dat verkeer al afluisteren (mits fysiek in je omgeving). Op zich zullen eventuele hackers ook fysiek in je omgeving moeten komen om iets te kunnen manipuleren (tenzij ze al netwerk toegang hebben tot je ECU-R of een andere zigbee gateway in je omgeving).

Ik weet niet wie je heeft benaderd of wat precies het verzoek was, maar op zich kan het een heel legitieme vraag zijn. En de 'beveiliging' van de Zigbee communicatie tussen ECU-R en inverters is m.i al van dien aard dat het opsturen van traces het niet veel erger maakt ;). Je kunt je eventueel ook aanmelden bij Kadzsol op discord.com om ook deel te nemen aan de discussies m.b.t. het reverse engineeren van het APS Zigbee protocol, ik neem aan dat diegene daar ook actief is?

Dit is overigens de reden dat ik zelf nog geen ECU heb aangeschaft.

Oh ja, en het voordeel van die "hack oplossing" is dat je zelf het update interval kunt kiezen, ik meen dat dat in de ECU standaard 5 minuten is waardoor je vele pieken en dalen zult missen. Ik heb zelf dat interval nu op 10 seconden gezet.

Verdere discussie wellicht beter op Datalogging: PV systemen?
(feel free to mod break :))

[Voor 8% gewijzigd door Batilan op 04-06-2021 11:48]

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:46

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Omdat het toch in grafana zit zal ik ook een grafiekje delen zoals @PentaClover:

Sinds afgelopen weekend loopt er vanuit onze kant tijdens de piek bijna 11kW over 3 fasen. Voor een jaren 70 wijk blijft de spanning prima stabiel en je ziet eigenlijk alleen op L1 en L3 een piek van PV. (Ook voordat onze omvormer actief was kon je al zien dat L2 vaak een lagere spanning had.)

"Thuis": 16kWp PV + 8kWp ZB + 32kW DVM S L/W+L/L | "Ook thuis": 6,4kWp PV + 5kW Pana | Vakantiewoning: 6kWp PV

Acties:
  • 0Henk 'm!
Rimco schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:19:
Omdat het toch in grafana zit zal ik ook een grafiekje delen zoals @PentaClover:

[Afbeelding]

Sinds afgelopen weekend loopt er vanuit onze kant tijdens de piek bijna 11kW over 3 fasen. Voor een jaren 70 wijk blijft de spanning prima stabiel en je ziet eigenlijk alleen op L1 en L3 een piek van PV. (Ook voordat onze omvormer actief was kon je al zien dat L2 vaak een lagere spanning had.)
Ouder is alleen maar beter haha. Ik doe dubbele vermogen en ook maar 234 volt, jaren 1800 straat....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:39

Termy

valt er nog wat te fragge?

WackoH schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:00:

Mij ook, maar als we het over dezelfde hebben dan is z'n account niet net nieuw (van 2018).

Ik wees hem toen naar @Batilan die iets vergelijkbaars heeft draaien, maar ik kreeg daarop terug dat dat al het script is dat hij geschreven heeft en verder wil uitbreiden om meer functies van de ECU-R over te kunnen nemen. Klopt dat? Heeft hij jou ook benaderd en gebruik je zijn script?

Ik heb er nog niet op gereageerd verder, omdat ik ook niet zo goed weet of ik wil kutten met deze dingen (en m'n geschiedenis verlies, of erger), maar ik krijg iig niet de indruk dat het ter kwader trouw is.

Aargh, ik zat blijkbaar niet op 'laatste' en zie dat Batilan al gereageerd heeft. Nvm :P.

[Voor 3% gewijzigd door Termy op 04-06-2021 14:26]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 12x LONGi LR4-60HPH-370M (4440 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 3x APS QS1.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PentaClover
Rimco schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:19:

[Afbeelding]

Tussen de oogharen door zie ik een lichte trend omhoog :)

Ik zie bij mij zelf overigens niet echt invloed op de netspanning met wat ik zelf doe, als ik een waterkoker (2200 W) aanzet, dan zie ik de spanning af en toe 1V lager zijn, maar als de waterkoker uit staat doet de spanning dat ook, dus ik kan het effect van die extra belasting niet meten.
Er zit tussen de wijktrafo en mijn aansluiting iets van 20 meter kabel, misschien dat dat er iets mee te maken heeft ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 14:14
Ondertussen wordt mijn omvormer (Goodwe 5000DNS) met dit weer 61.3 graden volgens zijn eigen rapportage. De operating temperature is -25 tm 60 graden volgens de handleiding. Weet iemand of dat omgevingstemperatuur is of de temperatuur die de omvormer zelf meet?

Acties:
  • +1Henk 'm!
Penait1 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:47:
Ondertussen wordt mijn omvormer (Goodwe 5000DNS) met dit weer 61.3 graden volgens zijn eigen rapportage. De operating temperature is -25 tm 60 graden volgens de handleiding. Weet iemand of dat omgevingstemperatuur is of de temperatuur die de omvormer zelf meet?
Omgeving, intern gaat hij veel warmer worden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PentaClover
Martin7182 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:19:
[...]

- De waarde van een geproduceerde kWh op een dag is natuurlijk wat je voor die kWh uitbetaald krijgt. Met volledige saldering en minder opwek dan eigen verbruik is dat gewoon het getal wat in je energiecontract staat. Zonder of met minder riante salderingsregeling kun je ook wel redelijk inschatten hoeveel een kWh waard is. Ons huishouden verbruikt elke dag ongeveer dezelfde hoeveelheid stroom op vaste tijden. Door de opwek v.d. omvormer/kwh-meter te vergelijken met de tellers op de slimme meter, kun je goed inschatten hoeveel je per dag saldeert voor de meter en hoeveel erachter.
Inderdaad een gemiddelde valt uit te rekenen, en hoewel mijn verbruik niet erg constant is, log ik het en kan ik een jaar terug kijken, dus een gemiddelde prijs per opgewekte kWh kan ik precies uitrekenen, rekening houdend met piek, dal en verschillende teruglever tarieven. Als ik vandaag een jaar terug kijk dan is elke opgewekte kWh gemiddeld 0.166 euro per kWh waard geweest.

Maar daar zit dan ook meteen een issue, als ik een jaar geleden dit gedaan had, dan was deze waarde lager geweest, omdat ik afgelopen jaar voor het eerst serieus met airco ben gaan bij verwarmen en daarmee 1492 kWh extra heb verbruikt. Deze waren vorig jaar nog de kale teruglever vergoeding waard, maar dit jaar heb ik ze direct verbruikt / gesaldeerd en vertegenwordigen ze dus een hogere waarde.

Nu zie je dat mijn electriciteits verbruik invloed heeft op een metric die iets zou moet vertellen over de efficientie van mijn PV opwek installatie.

En als ik het nog een stapje verder neem, dan moet ik de werkelijke waarde van die kWh rekeken, en dat is niet de waarde waar tegen ik saldeer, maar de waarde van het gas dat ik heb uitgespaard per kWh, en dan is 1 zo'n kWh van de 1492 die ik gebruikt heb in de airco's om te verwarmen ineens 0.3707 euro waard geworden en de efficientie van mijn PV nog beter geworden (minder dagen nodig om hem terug te verdienen)

Dat is toch wel een beetje een nadeel om op deze manier een metric te definieeren, je verbruik en hoe je waarde creeerd heeft er invloed op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Nu online

Pinobigbird

doesn't share food!

reneeke1970 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:12:
[...]

Omgeving, intern gaat hij veel warmer worden
De variabele in de "SEMS portal"-app heet innerTemp.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0Henk 'm!
Pinobigbird schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:17:
[...]

De variabele in de "SEMS portal"-app heet innerTemp.
Dat is wat hij meet ja, maar in de brochure of data sheet is de werk temperatuur voor omgeving bedoelt. Onder -25 scheuren de print platen, en boven 60 krijgt hij zichzelf niet meer gekoeld.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Nu online

Pinobigbird

doesn't share food!

@reneeke1970 Check! Ik had de vraag van @Penait1 anders opgevat, de "dat" in de laatste zin, en daarmee ook jouw antwoord.
We zijn het iig met elkaar eens ;)

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
Termy schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:23:
[...]Mij ook, maar als we het over dezelfde hebben dan is z'n account niet net nieuw (van 2018).
Dan is het wel dezelfde. Had beter kunnen schrijven dat er geen account-activiteit was geweest
Ik wees hem toen naar @Batilan die iets vergelijkbaars heeft draaien, maar ik kreeg daarop terug dat dat al het script is dat hij geschreven heeft en verder wil uitbreiden om meer functies van de ECU-R over te kunnen nemen. Klopt dat? Heeft hij jou ook benaderd en gebruik je zijn script?
Ik heb beleefd geantwoord dat ik er liever niet aan meewerk. Ik weet wel dat dat uiteindelijk niet uitmaakt en alles te hacken is. Maar dan hoef ik er nog niet aan mee te werken ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:46

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

PentaClover schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 14:47:
[...]

Tussen de oogharen door zie ik een lichte trend omhoog :)

Ik zie bij mij zelf overigens niet echt invloed op de netspanning met wat ik zelf doe, als ik een waterkoker (2200 W) aanzet, dan zie ik de spanning af en toe 1V lager zijn, maar als de waterkoker uit staat doet de spanning dat ook, dus ik kan het effect van die extra belasting niet meten.
Er zit tussen de wijktrafo en mijn aansluiting iets van 20 meter kabel, misschien dat dat er iets mee te maken heeft ?
De trend lijkt in deze vooral af te hangen van de hoeveelheid zon deze week ;)

Met het aanzetten van zware gebruikers zie ik wel wat spanningsval, maar niets bijzonders. Deze winter had de spanningsbewaker in de nieuwe meterkast wel een slechte verbinding in de hoofdzekering aangetoond. De fases waren op dat mement zo in onbalans dat hij het hele huis uit veiligheid uitschakelde. Netbeheerder heeft uiteindelijk in 2 etappes een half gesmolten kabel bij een hoofdzekering en later ook nog de passchoef vervangen. Toen was alles weer prima en de spanning op L3 weer net zo stabiel als de rest :)

"Thuis": 16kWp PV + 8kWp ZB + 32kW DVM S L/W+L/L | "Ook thuis": 6,4kWp PV + 5kW Pana | Vakantiewoning: 6kWp PV

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PentaClover
Rimco schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:05:
[...]
De trend lijkt in deze vooral af te hangen van de hoeveelheid zon deze week ;)

Met het aanzetten van zware gebruikers zie ik wel wat spanningsval, maar niets bijzonders. Deze winter had de spanningsbewaker in de nieuwe meterkast wel een slechte verbinding in de hoofdzekering aangetoond. De fases waren op dat mement zo in onbalans dat hij het hele huis uit veiligheid uitschakelde. Netbeheerder heeft uiteindelijk in 2 etappes een half gesmolten kabel bij een hoofdzekering en later ook nog de passchoef vervangen. Toen was alles weer prima en de spanning op L3 weer net zo stabiel als de rest :)
Dat is dan wel een prettig idee, dat het in iedergeval goed zat voordat je de 16 kWp aansloot :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martin7182
PentaClover schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:16:
[...]

En als ik het nog een stapje verder neem, dan moet ik de werkelijke waarde van die kWh rekeken, en dat is niet de waarde waar tegen ik saldeer, maar de waarde van het gas dat ik heb uitgespaard per kWh, en dan is 1 zo'n kWh van de 1492 die ik gebruikt heb in de airco's om te verwarmen ineens 0.3707 euro waard geworden en de efficientie van mijn PV nog beter geworden (minder dagen nodig om hem terug te verdienen)

Dat is toch wel een beetje een nadeel om op deze manier een metric te definieeren, je verbruik en hoe je waarde creeerd heeft er invloed op.
Mee eens. Maar het is wel het eerlijkst. Daarom is het ook zo aantrekkelijk om een airco/warmtepomp te combineren met zonnepanelen. Als jij door het gebruik van airco's een gemiddelde kWh waarde van 37 cent weet te halen, dan is je PV systeem veel sneller terugverdiend dan b.v. bij 25 cent. Dat is nou precies wat ik aanvankelijk met "dagopbrengst" bedoelde. Iemand die zijn stroom domweg buiten af zou fakkelen, heeft een dagopbrengst van 0 euro en verdient zijn PV-investering nooit terug.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
@PentaClover @Martin7182 en dan natuurlijk de kosten van de warmtepomp ook meenemen in je tvt sommetje :) (zei deze bezitter van een hybride LW WP die bij de aanschaf van de WP ook zn PV heeft uitgebreid :) )

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Martin7182
@BarryH vanzelfsprekend, de meerkosten dan. Maar dan natuurlijk alleen als je voor de meter saldeert, niet achter de meter waar de kWh prijs bepaald wordt door je energieleverancier. Je kunt bepaalde zaken misschien beter gescheiden houden; het voordeel van waardevolle kWh's mag je maar 1 keer uitgeven. Ik reken zelf vooralsnog gewoon met 25 cent / kWh omdat nog volledig gesaldeerd wordt en ik nog geen helder beeld heb hoeveel ik voor en achter de meter saldeer.

Acties:
  • +4Henk 'm!
Martin7182 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:21:
@BarryH vanzelfsprekend, de meerkosten dan. Maar dan natuurlijk alleen als je voor de meter saldeert, niet achter de meter waar de kWh prijs bepaald wordt door je energieleverancier. Je kunt bepaalde zaken misschien beter gescheiden houden; het voordeel van waardevolle kWh's mag je maar 1 keer uitgeven. Ik reken zelf vooralsnog gewoon met 25 cent / kWh omdat nog volledig gesaldeerd wordt en ik nog geen helder beeld heb hoeveel ik voor en achter de meter saldeer.
Wat maak je het jezelf toch moeilijk, gewoon alle kosten van panelen en warmtepomp en boilers en inductie koken op één hoop gooien.
Op gaslicht kijk je wat je normaal betaalde voor je oude situatie, en dat vergelijk je met je nieuwe eind afrekening, dan weet je wat je per jaar bespaart hebt. In geval van overschakelen naar gas loos heb je zo alle plussen en minnen in één keer.
Vroeger had ik rekening van 2100 per jaar, en nu verkoop ik voor 2400 euro aan stroom, dus ik verdien met de verduurzaming 4500 per jaar.
Totale investering van 24000 dus ik heb mijn tvt er al op zitten

1 PVoutput . Dongen NB

• Martin7182
@reneeke1970 ik maak het me juist niet moeilijk door 25 cent / kWh te nemen. Met de afgelopen paar topdagen zonneschijn zit ik dan op zo'n 400 dagen terugverdientijd :)

• PentaClover
Het is inderdaad simpeler om een metric die de efficientie van je systeem weergeeft en waarde/terugverdien tijd van elkaar te scheiden tenzij je een vast getal pakt dat je nooit meer veranderd voor de waarde van de opbrengst.

Wat nog een optie is als je de aanschaf kosten mee wil nemen in een vergelijkings metric, is om de installatie kosten per Wp te combineren met de genormaliseerde opbrengst Wh/Wp door ze te delen om zo tot een Wh/€ metric te komen.
Bijvoorbeeld:

Mijn sets samen hebben €13817/16400Wp = 0.8425 €/Wp gekost.
Gisteren was mijn opbrengst 4.473 Wh/Wp
Dan wordt het dus 4.473/0.8425 = 5.31 Wh/€

Op die manier heb je een genormaliseerde metric die je kan vergelijken (met je zelf en anderen) waar de aanschaf kosten van de PV ook in verwerkt zit.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Laatst online: 12:20
Voor degene die nog geïnteresseerd zijn in de afloop van mijn dikkere zonnepaneel: de 35mm panelen konden ze niet meer krijgen. Ze hebben netjes 2 extra 40mm panelen meegenomen en deze icm met het dikkere paneel op mijn schuindak op het dakkapel gelegd. Vervolgens hebben ze een van de panelen die ze daar hebben gebruikt (daar lagen 3x 35mm panelen) netjes op het schuine dak gelegd.

Alle rijen zijn nu even dik en ik zie het verschil niet meer. Top opgelost zo.

• Martin7182
PentaClover schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:19:
Het is inderdaad simpeler om een metric die de efficientie van je systeem weergeeft en waarde/terugverdien tijd van elkaar te scheiden tenzij je een vast getal pakt dat je nooit meer veranderd voor de waarde van de opbrengst.

Wat nog een optie is als je de aanschaf kosten mee wil nemen in een vergelijkings metric, is om de installatie kosten per Wp te combineren met de genormaliseerde opbrengst Wh/Wp door ze te delen om zo tot een Wh/€ metric te komen.
Bijvoorbeeld:

Mijn sets samen hebben €13817/16400Wp = 0.8425 €/Wp gekost.
Gisteren was mijn opbrengst 4.473 Wh/Wp
Dan wordt het dus 4.473/0.8425 = 5.31 Wh/€

Op die manier heb je een genormaliseerde metric die je kan vergelijken (met je zelf en anderen) waar de aanschaf kosten van de PV ook in verwerkt zit.
Maar dan bepaal je alleen hoeveel energie in kWh je opwekt per uitgegeven euro van je installatie. Wp doet er helemaal niet toe, want die deel je door zichzelf. Ik kom met dit sommetje voor gisteren op 8.39 Wh/€. In feite hetzelfde als mijn voorgestelde metric, maar dan zonder een prijs op een kWh te plakken. Een lekker stabiel getal, maar je kunt dit niet gebruiken om de terugverdientijd te bepalen.

• Martin7182
Wat ik bedoel @PentaClover , jouw 5.31 lijkt slechter dan mijn 8.39, maar jouw kWh's zijn meer waard dan de mijne. Zeker omdat mijn panelen op het zuiden staan en straks de salderingsregeling afgebouwd wordt. Dan ga ik van 25 cent / kWh misschien naar gemiddeld 20 o.i.d. Het precieze getal zal afhangen hoeveel ik voor en achter de meter saldeer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PentaClover
@Martin7182 Inderdaad, dan heb je geen terugverdien tijd erin zitten, maar wel het effect van kostprijs. Het is dan echt een andere metric.

Die 37 cent per kWh gold alleen voor de 1492 kWh die door de airco gingen, door dat mee te nemen i.p.v. de gesaldeerde waarde gaat mijn gemiddelde kWh waarde van 16.6 cent naar 18.4 cent.

Dus ik denk dat je zowel in Wh/€ (5.31) als in dagen terugverdientijd (1135 of 1024 rekening houden met de 37 cent voor 1492 kWh) een betere score had dan ik gisteren.

De 37 cent/kWh verrekenen voor de airco kWh-en brengt mijn terug verdien tijd van 5.86 naar 5.28 jaar met de huidige jaar op jaar jaar opbrengst.

Met de jaar op jaar jaar opbrengst van half maart (die 15502 kWh was ipv de 14219 kWh van nu) zou dat de terug verdientijd van 5.37 jaar naar 4.85 jaar brengen.

Ik las dat de variable tarieven gaan stijgen per 1 juli, dus dan stijgt ook de kale terug lever prijs voor mij, dat zou een positief effect moeten hebben op de TVT >:).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: november 2016

fxs81

Julianadorp

Vandaag wilde ik in SEMS portal op de pc even kijken hoe hoog het voltage was aan de AC kant, maar ik krijg alleen de opbrengst nog te zien, alle andere variabelen geven niets meer weer. In de app zie je ze wel live maar daar krijg je geen mooie grafiekjes en zie je alleen de gegevens van dat moment. Een tijdje geleden heb ik een ticket aangemaakt om te zien of ik op mijn GW3000D-NS ook de 10% extra kan krijgen die standaard op een 3000-XS zit en ben toen van V1.0.3.8 naar V1.50.10 gegaan. Dit had echter geen effect en ik heb daarna nog met de landinstelling gespeeld maar ook dat had geen effect. Nu zag ik in de app dat die ineens op Italy staat terwijl ik hem zelf op Holland had gezet, ik kan hem nu echter ook niet meer wijzigen. De firmware is niet verandert, (ticket staat inmiddels al een maandje open maar ze reageren niet) zijn er meer mensen die dit hebben?

PV Output 3450 Wp | WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2 | JoeFyr | JoyStove Large

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Poezendeken test met GoodWe XS uitgevoerd:
Omvormer gaat direct naar de juiste MPP spanning en schakelt dus het poezendeken-paneel uit via de bypass diodes. Je hoeft dus niet 6 minuten te wachten op de global MPPT zoals SMA nodig heeft.

Dus niet alleen de Effekta maar ook GoodWe gaat zonder ingeschakelde schaduw MPPT goed om met de poezendeken test.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14:54
@fxs81 ik heb precies hetzelfde euvel, Windows 10 en Windows 7, meerdere browsers. Hou ons op de hoogte aub.
Tip: als je gegevens hard nodig hebt exporteren naar Excel lukt nog wel.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True