• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Ik heb dat ook zo aangesloten (lange string langs een heleboel ABB kWh meters), en dan ook nog met originele RS485-kabel, maar dat bleek in de praktijk helemaal niet zo makkelijk:
  • Die kabel is waanzinnig dik en stug.
  • De adertjes per paar in zo'n groen stekkertje drukken gaat niet, je moet ze eerst per twee met een adereindhulsje aan elkaar maken.
  • Maar die adereindhulsjes zijn dan eigenlijk weer te dik voor de opening in het groene stekkertje. Zeker bij de laatste waar de weerstand bij-in moet.
  • Uiteindelijk moet je dus de hele kabelstreng van tevoren precies op lengte maken. Doordat alles aan elkaar gekrompen zit is aanpassen niet of nauwelijks meer mogelijk.
Uiteindelijk is het met veel vloeken wel gelukt, maar ik vraag me serieus af welke debiel een standaard zo kan verzinnen. 8)7 |:(
Want het kan zoveel makkelijker: Gewoon elk RS485-device een ingaande én een uitgaande stekker geven. Dan kun je heel makkelijk bedraden, hoeft er steeds maar één draad in elk contact, kun je nog eens wat veranderen en kun je aan de laatste stekker van de string gewoon de aardedraad met de aarde verbinden, en de A en B met de weerstand doorverbinden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Anoniem: 1582350
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb diezelfde kabel ook en nog nooit zo'n stugge kabel meegemaakt. Hij is eigenlijk ook voor gebruik over grote afstanden in magazijnen of industriele omgevingen.

Als je het modulair wil maken denk dan eens aan RJ-11 connectors en met splitters ertussen. Het laatste stukje naar een kwh-meter is dan platte telefoon kabel.
Je kunt tussen de splitters verschillende lengtes hoge kwaliteitskabels gebruiken.

Je maak zo t-aftakkingen op de hoofdkabel.

RJ9 is een nog kleinere connector.

• Andrehj
  • Nu online
Anoniem: 1582350 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:49:
Ik heb diezelfde kabel ook en nog nooit zo'n stugge kabel meegemaakt. Hij is eigenlijk ook voor gebruik over grote afstanden in magazijnen of industriele omgevingen.

Als je het modulair wil maken denk dan eens aan RJ-11 connectors en met splitters ertussen. Het laatste stukje naar een kwh-meter is dan platte telefoon kabel.
Je kunt tussen de splitters verschillende lengtes hoge kwaliteitskabels gebruiken.

Je maak zo t-aftakkingen op de hoofdkabel.
Iets dergelijk zou het idd moeten zijn. Maar het blijft natuurlijk waanzin dat een device wat gemaakt is voor een bus die in- en uitgaand is niet gewoon een in- en uitgaande stekker heeft.
Of dat er een fatsoenlijke bedradingsstandaard is die je kunt gebruiken, desnoods zoals de oude coax computernetwerken van voor de UTP-tijd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Niet online
Het is uit de zicht van een elektricien logisch, want die schroeven alles.

Ik moest ook wennen toen voor het eerst in de stoppenkast moest werken, maar het is wel heel flexibel en het zit muurvast na het monteren. Je wilt namelijk geen losse eindjes in de stoppenkast hebben.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Volgens mij is dat het verschil tussen een industriële toepassing en iets voor consumenten. Industrieel (waar modbus/rs485 zijn oorsprong kent) is schroeven helemaal niet onlogisch.

Qua kabel gebruik ik voor CAT6 kabel waar ik dan maar 2 van de 4 aderparen van gebruik. In de meterkast naar de kwh-meters gebruik ik SFTP voor extra afscherming, is ook wat stugger, maar verkleint de kans op elektrische storingen. Ik heb 4 kwh-meters in de meterkast die ik alle 4 1 keer per seconde uitlees. Dat geeft gemiddeld slechts 5 leesfouten per week (op dus bijna 2,5 miljoen keer uitlezen).

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:38

_Apache_

For life.

driel24 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:51:
[...]

Daar had ik niet aan gedacht. Wist niet dat dat zo werkte.
Ik heb even naar het verbruik in maart 2021 gekeken. Dat was idd veel hoger.
Verbruikt in huis = (opwek panelen - teruggeleverd) + Geimporteerd vanuit het net) :-).

En mocht je 3 fasen aansluiting hebben, controleer dan ook of je alle fases opgeteld hebt.

[Voor 12% gewijzigd door _Apache_ op 16-04-2022 08:37]

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:46
Mannen, ik heb een SMA omvormer en een script in domoticz waardoor ik mijn daadwerkelijke verbruik kan inzien. Wat Apache hierboven ook beschrijft : )

Ik wil op mijn schuurtje 2 extra zonnepanelen plaatsen en een YC600 of ene Enphase gebruiken. Echter wil ik een merk gebruiken waarbij ik eenvoudig en liefst goedkoop de opbrengst in domoticz weet te krijgen zodat ik wederom mijn consumptie (ongeveer) kan berekenen.

Wat zijn jullie ervaringen met Enphase of APsystems qua monitoring en hoe krijg ik hiervan info in domoticz?

PVoutput

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is een externe meetmogelijkheid geen optie? Ik heb op m'n schuurtje ook twee panelen, de opbrengst houd ik bij met een Sonoff POW R2. Maar er zijn meer van dat soort opties: Shelly, HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter of een losse kWh-meter die je uitleest met bijv. een Youless.

Als je het met merkeigen spul wil uitlezen dan zit je vast aan een bridge, bij Enphase is dat de 'Envoy' en die kost toch een dikke €193. Voordeel is wel dat je daarmee ook de temperatuur en spanningen e.d. kunt uitlezen. Als je zelf iets bouwt dan kun je alleen huidig vermogen en dagopbrengst bijhouden.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:46
ThinkPad schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:59:
Is een externe meetmogelijkheid geen optie? Ik heb op m'n schuurtje ook twee panelen, de opbrengst houd ik bij met een Sonoff POW R2. Maar er zijn meer van dat soort opties: Shelly, HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter of een losse kWh-meter die je uitleest met bijv. een Youless.

Als je het met merkeigen spul wil uitlezen dan zit je vast aan een bridge, bij Enphase is dat de 'Envoy' en die kost toch een dikke €193. Voordeel is wel dat je daarmee ook de temperatuur en spanningen e.d. kunt uitlezen. Als je zelf iets bouwt dan kun je alleen huidig vermogen en dagopbrengst bijhouden.
Thanks. Goed idee een externe meet-optie. Heb hier wat Shelly spul, dus kan vast wel via MQTT het wattage doorlaten sturen met een bepaald interval.

PVoutput

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:26
Ik ben nog eens de installatie van de kwh-meters (Eastron SDM120DB) aan het controleren en ik vraag me nu af of ik misschien toch wat verkeerd heb gedaan en of dit een verkeerde registratie van opbrengst kan veroorzaken.

De handleiding gaf het volgende schema weer:

In een video zag ik dat je de nul moest/kon doorlussen door beide connectors (3&4) te gebruiken, dus dat heb ik gedaan. In het schema wordt alleen connector 4 gebruikt en lijkt de nul gesplitst te worden (met bijvoorbeeld een lasdoos?)

De kWh-meter heeft twee puls-uitgangen. 6&7 is puls-uitgang 1, deze is configureerbaar, en de aanbevolen uitgang volgens de handleiding. Echter als ik deze uitgang gebruik, wordt er door de energiemonitor (dus niet de kWh-meter) geen productie geregistreerd. Vandaar dat ik puls-uitgang 2 (5&6) heb gekozen.

Ik ben ook in contact met de fabrikant van de energiemonitor, maar wellicht dat ik via het tweakers forum al eerder wijzer word.

• Niet online
De N zijn meestal direct met elkaar verbonden en dan is het tweede contact een extra aansluitpunt. Zodat je niet bij twee draden die dan in één aansluitpunt hoeft te proppen.
Zolang er maar Nul verbinding is dan is het goed.

Acties:
  • +9Henk 'm!
  • Pinned

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb nu zo'n anderhalf jaar zonnepanelen op m'n dak liggen. Toen ik op zoek ging naar een eenvoudige tool om de data van GoodWe te exporteren en synchroniseren, vond ik vooral losse scripts (Python, PowerShell), bedoeld om eenmalig te bewerken door je credentials erin te zetten, en vervolgens in bijvoorbeeld de Task Scheduler in te regelen. Aangezien ik een developer ben, heb ik niet gewoon vijf minuten de tijd genomen om dat te doen, maar anderhalf jaar om een betrouwbare sync-tool te maken die je eenvoudig en veilig configureert.

Mijn tool heet PVBridge, omdat het ... verzinnen van namen lastig is. Het is bedoeld om een brug te slaan tussen PV-systemen en -API's, om data uit te wisselen. Draait op Windows, als Windows Service, op de .NET Desktop 6-runtime.

Wat kan het?
Het is allemaal nog een beetje spartaans, maar het doet wat het moet doen: betrouwbaar data syncen van GoodWe naar PVOutput, zonder dat je daar Python(installatie)skills of een 24/7 draaiend stuk hardware voor nodig hebt.

De synchronisatie gebeurt ongeveer iedere 5 minuten (PVOutput interpoleert toch), en waar nodig worden alle niet-0 statussen van iedere 5 minuten voor de afgelopen 14 dagen opgestuurd.

Ja, ik wil testen!
Wil je me helpen? Als je een GoodWe-inverter hebt die z'n data uploadt naar SemsPortal.com, dan kun je die data door PVBridge laten uitlezen en opsturen naar je PVOutput.org-account. Ik hoor graag of het werkt, maar ook wanneer dat niet het geval is.

Opgelet
Deze tool overschrijft je data op PVOutput.org voor het geconfigureerde systeem. Deze tool is in development, wat inhoudt dat alles nog kan veranderen. Garantie tot de deur, hulp met testen welkom, maak bij problemen een issue aan op GitHub.

Nog steeds benieuwd?
Download de MSI van de laatste release (momenteel 0.5.0), negeer de SmartScreen-waarschuwing (klik op "More info", "Run anyway") en doorloop de installatie. Aan het eind daarvan zie je het configuratiescherm (pas op voor je ogen, dit is developer art):

Hoe werkt het?
Na het invullen van de credentials van beide zijden en het opslaan van de configuratie (wordt versleuteld opgeslagen, keyfile kan alleen worden gelezen door de network service en administrators), begint de service de afgelopen periode, waar missend, te synchroniseren met PVOutput.

Doordat het als Windows Service werkt, start het automatisch mee met je machine, en uploadt dan in een paar minuten de missende dagen, met zo min mogelijk calls naar de API's en de limieten daarvan respecterend, bijvoorbeeld door de interval te verhogen wanneer er geen nieuwe statussen zijn of er fouten optreden bij de API-calls (bij GoodWe: vaak). Wanneer er dan een wijziging in data of service-status is, wordt de gemiste periode achteraf bijgewerkt.

Door na het syncen van een dag aan data óók het dagtotaal op te slaan bij PVOutput, hoeft de betreffende dag niet opnieuw te worden gecontroleerd wanneer de machine herstart.

Hoe ziet dat eruit?
Nou, zo:

Wat nog meer?
  • Experimenteel: GoodWe CSV-export vanaf de commandline (interval: 1 minuut).
  • Experimenteel: historische sync kan verder terug dan 14 dagen (90 dagen max bij PVOutput, CSV onbeperkt).
  • Bijdragen: de tool is opgezet om meerdere inputs en outputs aan te kunnen. Hulp of inspiratie voor het ontwikkelen van andere koppelingen (Growatt, Domoticz, ...) is welkom, zodat de tool breder inzetbaar wordt.
  • Bijdragen: graag zou ik (geanonimiseerde) data hebben van een multi-string/inverter-setup, en hoe dat er op PVOutput uit zou moeten zien.
  • Stuur me een DM op Tweakers als je wil helpen.
Goedkeuring voor zelfpromotie gekregen van @ThinkPad.

[Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 09-05-2022 18:19]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:08
Mijn ouders loggen via de Zevercloud
Echter hebben zij al een aantal dagen de "Yield today" vast staan.
Er wordt niet naar 0 gereset na 0.00u

De omvormer zelf geeft wel de juiste waarde weer.
Ook zijn de grafieken elke dag wel correct. Enige is dus het dagtotaal wat vast zit.

Is er misschien een manier om dit handmatig te doen?
We hebben zowel de omvormer als monitoringskastje overdag en savonds laat een herstart gegeven.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SVP
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 19:50
amarok schreef op woensdag 6 april 2022 @ 01:53:
[...]

Maak je nog steeds gebruik van deze oplossing? Als ik het goed heb gebruikt dit script de API van de Zonneplan cloudomgeving om de opbrengst van de panelen uit te lezen...

7 juli worden hier 12 panelen geplaatst en krijgen wij de Zonneplan One/SAJ R5-4K-S2 omvormer. Zou het toch wel erg fijn vinden als ik de data zelf uit de omvormer kan halen, maar ik begrijp van jou dat de RS485 poort tegenwoordig gebruikt wordt voor de 4G-module en dus dat de hierboven genoemde oplossing niet bruikbaar is.

In de documentatie is te lezen dat er ook een USB RS232-aansluiting aanwezig is op de omvormer. Zou het voldoende zijn om hierop een USB-kabel aan te sluiten en dan maar te hopen dat een Raspberry Pi met Linux de ingebouwde seriële chip in de omvormer herkent.

De volgende stap zou dan moeten zijn dat je de communicatieparameters moeten uitvogelen (9600,8,N,1 bijvoorbeeld) en dan zou de data in een terminal client leesbaar moeten zijn.

Weet iemand of mijn veronderstelling klopt en/of heeft iemand al ervaring om de data op deze manier uit de omvormer te krijgen? Met google kan ik nog niet zoveel vinden over deze seriële aansluiting.
Ik heb sinds een maand zonnepanelen van Zonneplan en ook een Zonneplan One omvormer. Dit is een HUAWEI SUN2000-4KTL-L1. Hier zit ook een Zonneplan dongle in de usb poort.
Maar de omvormer heeft ook WIFI aan boord.

Zelf heb ik Home Assistant op een RPi draaien. En om hem uit te lezen maak ik gebruik van de volgende integratie: https://github.com/wlcrs/huawei_solar

Mijn RPi is bedraad aangesloten op mijn netwerk en de WIFI van de RPi is gekoppeld aan de omvormer, dit heb ik gedaan door de volgende handleiding te volgen: https://github.com/wlcrs/...onnecting-to-the-inverter. Zo kan ik zowel de Zonneplan app gebruikt worden, maar kan ik ook lokaal de gegevens van de omvormer uitlezen.

Ik kan zo meer uitlezen, de Zonneplan app maakt bijvoorbeeld geen onderscheid tussen mijn twee strings zonnepanelen en via die integratie kan ik ook de twee strings uitlezen en zo zijn er nog wel meer items.

• amarok
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:48
Dat is interessant nieuws. Ga morgen maar eens bellen met Zonneplan en vragen of wij ook zo'n inverter krijgen.

Verder maak ik gebruik van OpenHAB en niet van Home Assistant, maar wellicht kan ik de repository gebruiken om zelf iets in elkaar te flansen.

Edit: voor OpenHAB ook al wat gevonden: https://community.openhab...tl-via-modbus-tcp-and-rtu

Dank voor de info!

[Voor 21% gewijzigd door amarok op 08-06-2022 22:03. Reden: aanvulling]

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik upload ook de SolisCloud data semi-automatisch van mijn Solis omvormer naar PVOutput. Zie dit topic:

Solis omvormer data naar PVOutput

Helaas kan ik zelf niet het Authorization veld berekenen, dus doe ik het nog semi automatisch, zie deze post:

ZuinigeRijder in "Solis omvormer data naar PVOutput"

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-05 08:39
Ik ben sinds gister in het bezit van een PV installatie met een Solis Omvormer incl data logger. Ik kan inmiddels de opbrengst terug zien in Soliscloud.

Nu heb ik ook nog een P1 meter liggen die ik op mijn meter zou kunnen aansluiten.

Kan ik in Soliscloud zowel de data van mijn Solis Datalogger én de P1 meter inzichtelijk maken? Zodat ik opbrengst en verbruik in 1 scherm kan zien?

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:00
Ik weet niet of dit t juiste topic is, maar ik heb de laatste tijd veel problemen met de Growatt dataservices; hebben daar meer mensen last van?

Ik stuur de data van mijn beide invertors via Homey app Zonnepanelen naar Growatt, maar de verbinding vanuit Homey met Growatt valt meerdere keren per dag weg. Zelfs als ik in de website van Growatt zelf zit zie ik blijkbaar dit

[Voor 17% gewijzigd door Stefke op 12-07-2022 13:56]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:36

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ik heb een vraag en hopelijk is dit het juiste topic.

Ik heb gisteren toegang verkregen tot mijn SMA omvormer met het installer account.
Ik kan nu uitlezen wat de omvormer daadwerkelijk opwekt ipv wat er dagelijks wordt teruggeleverd en wat ik terug zie bij mijn energie leverancier.

Deze informatie wil ik graag verzamelen in domoticz. Hiervoor wil ik/moet ik de volgende plug-in installeren: https://github.com/rklomp/Domoticz-SMA-SunnyBoy

Ik draai domoticz echter in een docker container en met de commando's om commando's binnen de docker container uit te voeren krijg ik het niet voor elkaar.

Heeft iemand tips?

discogs

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:20
CodeCaster schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:57:
Ik heb nu zo'n anderhalf jaar zonnepanelen op m'n dak liggen. Toen ik op zoek ging naar een eenvoudige tool om de data van GoodWe te exporteren en synchroniseren, vond ik vooral losse scripts (Python, PowerShell), bedoeld om eenmalig te bewerken door je credentials erin te zetten, en vervolgens in bijvoorbeeld de Task Scheduler in te regelen. Aangezien ik een developer ben, heb ik niet gewoon vijf minuten de tijd genomen om dat te doen, maar anderhalf jaar om een betrouwbare sync-tool te maken die je eenvoudig en veilig configureert.

Mijn tool heet PVBridge, omdat het ... verzinnen van namen lastig is. Het is bedoeld om een brug te slaan tussen PV-systemen en -API's, om data uit te wisselen. Draait op Windows, als Windows Service, op de .NET Desktop 6-runtime.

Wat kan het?
Het is allemaal nog een beetje spartaans, maar het doet wat het moet doen: betrouwbaar data syncen van GoodWe naar PVOutput, zonder dat je daar Python(installatie)skills of een 24/7 draaiend stuk hardware voor nodig hebt.

De synchronisatie gebeurt ongeveer iedere 5 minuten (PVOutput interpoleert toch), en waar nodig worden alle niet-0 statussen van iedere 5 minuten voor de afgelopen 14 dagen opgestuurd.

Ja, ik wil testen!
Wil je me helpen? Als je een GoodWe-inverter hebt die z'n data uploadt naar SemsPortal.com, dan kun je die data door PVBridge laten uitlezen en opsturen naar je PVOutput.org-account. Ik hoor graag of het werkt, maar ook wanneer dat niet het geval is.

Opgelet
Deze tool overschrijft je data op PVOutput.org voor het geconfigureerde systeem. Deze tool is in development, wat inhoudt dat alles nog kan veranderen. Garantie tot de deur, hulp met testen welkom, maak bij problemen een issue aan op GitHub.

Nog steeds benieuwd?
Download de MSI van de laatste release (momenteel 0.5.0), negeer de SmartScreen-waarschuwing (klik op "More info", "Run anyway") en doorloop de installatie. Aan het eind daarvan zie je het configuratiescherm (pas op voor je ogen, dit is developer art):

[Afbeelding]

Hoe werkt het?
Na het invullen van de credentials van beide zijden en het opslaan van de configuratie (wordt versleuteld opgeslagen, keyfile kan alleen worden gelezen door de network service en administrators), begint de service de afgelopen periode, waar missend, te synchroniseren met PVOutput.

Doordat het als Windows Service werkt, start het automatisch mee met je machine, en uploadt dan in een paar minuten de missende dagen, met zo min mogelijk calls naar de API's en de limieten daarvan respecterend, bijvoorbeeld door de interval te verhogen wanneer er geen nieuwe statussen zijn of er fouten optreden bij de API-calls (bij GoodWe: vaak). Wanneer er dan een wijziging in data of service-status is, wordt de gemiste periode achteraf bijgewerkt.

Door na het syncen van een dag aan data óók het dagtotaal op te slaan bij PVOutput, hoeft de betreffende dag niet opnieuw te worden gecontroleerd wanneer de machine herstart.

Hoe ziet dat eruit?
Nou, zo:

[Afbeelding]

Wat nog meer?
  • Experimenteel: GoodWe CSV-export vanaf de commandline (interval: 1 minuut).
  • Experimenteel: historische sync kan verder terug dan 14 dagen (90 dagen max bij PVOutput, CSV onbeperkt).
  • Bijdragen: de tool is opgezet om meerdere inputs en outputs aan te kunnen. Hulp of inspiratie voor het ontwikkelen van andere koppelingen (Growatt, Domoticz, ...) is welkom, zodat de tool breder inzetbaar wordt.
  • Bijdragen: graag zou ik (geanonimiseerde) data hebben van een multi-string/inverter-setup, en hoe dat er op PVOutput uit zou moeten zien.
  • Stuur me een DM op Tweakers als je wil helpen.
Goedkeuring voor zelfpromotie gekregen van @ThinkPad.
Top! @CodeCaster Was al even op zoek naar een tool die zoiets voor elkaar kon krijgen. Dat semsportal en de bijhorende app zijn allesbehalve zaligmakend.

De service draait hier nu ongeveer 20 minuten en volgens de pvbridge app is alles gevonden aan de pvoutput en de omvormer kant en zou alles moeten werken. Alleen ik heb nog geen output gekregen op PVoutput. Ben ik te ongeduldig of gaat er ergens iets mis? Heb de configuratie opgeslagen.

Log output:
2022-07-20 12:08:12,325 [7] WARN PVOutputApiClient+<TryHandleAndLogRequest>d__15`1 - Bad Request
PVOutput.Net.Responses.PVOutputException: No system or data found
at PVOutput.Net.Requests.Handler.RequestHandler.ProcessHttpErrorResults(HttpResponseMessage response, Stream responseStream)
at PVOutput.Net.Requests.Handler.RequestHandler.ResponseIsErrorResponse(HttpResponseMessage responseMessage, Stream responseStream, PVOutputBaseResponse result)
at PVOutput.Net.Requests.Handler.RequestHandler.ExecuteArrayRequestAsync[TResponseContentType](IRequest request, Dictionary`2 loggingScope, CancellationToken cancellationToken)
at CodeCaster.PVBridge.PVOutput.PVOutputApiClient.TryHandleAndLogRequest[TResponse](Func`1 request, String jsonName)
2022-07-20 12:08:12,328 [7] WARN InputToOutputWriter+<GetSummariesAsync>d__5 - Could not retrieve input summaries from PVOutput between 07/07/2022 00:00:00 and 07/20/2022 12:08:10
2022-07-20 12:08:12,329 [7] WARN InputToOutputLoop+<SyncBacklogAsync>d__14 - No input summary data for GoodWe on 2022-07-07 (Thu), skipping

[Voor 10% gewijzigd door AtlAntA op 20-07-2022 12:09]

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

AtlAntA schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:38:
[...]

Top! @CodeCaster Was al even op zoek naar een tool die zoiets voor elkaar kon krijgen. Dat semsportal en de bijhorende app zijn allesbehalve zaligmakend.

De service draait hier nu ongeveer 20 minuten en volgens de pvbridge app is alles gevonden aan de pvoutput en de omvormer kant en zou alles moeten werken. Alleen ik heb nog geen output gekregen op PVoutput. Ben ik te ongeduldig of gaat er ergens iets mis? Heb de configuratie opgeslagen.

Log output:

[...]
Thanks, leuk om te horen!

Daar gaat iets mis in mijn code, het probeert de data van de dagopbrengst van de afgelopen twee weken op te halen om te bepalen welke dagen er gesynct moeten worden.

Omdat jouw PVOutput-account nog leeg is, gaat dat mis, da's een bug van mij.

Als je in PVOutput handmatig een dagrecord toevoegt voor een van de dagen van de afgelopen twee weken, zou het daarna moeten werken. Maakt niet uit wat je invult, het wordt toch overschreven.

Ga ik fixen, thanks.

[Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 20-07-2022 12:32]

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:20
CodeCaster schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:26:
[...]

Daar gaat iets mis in mijn code, het probeert de data van de dagopbrengst van de afgelopen twee weken op te halen om te bepalen welke dagen er gesynct moeten worden.

Als je in PVOutput handmatig een dagrecord toevoegt voor een van de dagen van de afgelopen twee weken, zou het daarna moeten werken. Maakt niet uit wat je invult, het wordt toch overschreven.

Ga ik fixen, thanks.
Ik heb eerst een enkele dag (fictieve data) in PVoutput toegevoegd en dat heeft diezelfde error in de log wel gefixt maar het werkt nog niet. Ook niet als ik alle afgelopen 14 dagen met fictieve data invul. Wat ik nu uit de log haal is dat er data wordt gezocht in semsportal van 2 weken geleden maar die data is er niet omdat mijn systeem nog maar enkele dagen actief is. En daar lijkt het op vast te lopen.
2022-07-20 13:02:48,369 [1] INFO HostApplicationStartupLifetime+<WaitForStartAsync>d__7 - Windows Service start requested
2022-07-20 13:02:48,392 [.NET ThreadPool Worker] INFO HostApplicationStartupLifetime - Windows Service OnStart() was called
2022-07-20 13:02:48,395 [.NET ThreadPool Worker] INFO WindowsServiceBackgroundService+<ExecuteAsync>d__6 - CodeCaster.PVBridge.Service.PvBridgeService.ExecuteAsync() called, calling TryExecuteAsync()
2022-07-20 13:02:48,401 [.NET ThreadPool Worker] INFO WindowsServiceLifetime - Application started. Hosting environment: Production; Content root path: C:\Program Files\PVBridge\
2022-07-20 13:02:49,400 [.NET ThreadPool Worker] INFO PvBridgeService+<ReloadConfigurationAsync>d__15 - Loading configuration
2022-07-20 13:02:49,423 [.NET ThreadPool Worker] INFO PvBridgeService - Configuring GoodWe to PVOutput
2022-07-20 13:02:49,425 [.NET ThreadPool Worker] INFO PvBridgeService+<TryExecuteAsync>d__12 - Entering main loop with 1 task
2022-07-20 13:02:50,679 [7] WARN InputToOutputLoop+<SyncBacklogAsync>d__14 - No input summary data for GoodWe on 2022-07-07 (Thu), skipping

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-05 11:38
CodeCaster schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:26:
[...]

Ga ik fixen, thanks.
Ik kom zelf de setup niet door, bij "Read system info" krijg ik deze foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
System.ArgumentException: Invalid description 'EW' for enum Orientation (Parameter 'enumerationDescription')
   at PVOutput.Net.Objects.Core.FormatHelper.DescriptionToEnumValue[TEnumType](String enumerationDescription)
   at PVOutput.Net.Objects.Modules.Readers.SystemObjectStringReader.<>c.<ParseBaseProperties>b__2_9(ISystem t, String s)
   at PVOutput.Net.Objects.Core.BaseObjectStringReader`1.ParsePropertyArray(TReturnType target, TextReader reader, Action`2[] properties)
   at PVOutput.Net.Objects.Modules.Readers.SystemObjectStringReader.ParseBaseProperties(ISystem target, TextReader reader)
   at PVOutput.Net.Objects.Core.BaseObjectStringReader`1.ParseProperties(TReturnType target, TextReader reader, CancellationToken cancellationToken)
   at PVOutput.Net.Objects.Core.BaseObjectStringReader`1.ReadObjectAsync(TextReader reader, CancellationToken cancellationToken)
   at PVOutput.Net.Objects.Core.BaseObjectStringReader`1.ReadObjectAsync(Stream stream, CancellationToken cancellationToken)
   at PVOutput.Net.Requests.Handler.RequestHandler.ExecuteSingleItemRequestAsync[TResponseContentType](IRequest request, Dictionary`2 loggingScope, CancellationToken cancellationToken)
   at CodeCaster.PVBridge.PVOutput.PVOutputApiClient.TryHandleAndLogRequest[TResponse](Func`1 request, String jsonName)
   at CodeCaster.PVBridge.PVOutput.PVOutputApiClient.GetSystemAsync(PVOutputConfiguration configuration, CancellationToken cancellationToken)
   at CodeCaster.PVBridge.ConfigurationUI.WinForms.ConfigurationControls.PVOutputApiConfigurator.ReadDeviceInfoAsync() in E:\Dev\GitHub\CodeCasterNL\PVBridge\src\CodeCaster.PVBridge.ConfigurationUI.WinForms\ConfigurationControls\PVOutputApiConfigurator.cs:line 90
   at CodeCaster.PVBridge.ConfigurationUI.WinForms.ConfigurationControls.PVOutputApiConfigurator.ReadDeviceInfoButton_Click(Object sender, EventArgs e) in E:\Dev\GitHub\CodeCasterNL\PVBridge\src\CodeCaster.PVBridge.ConfigurationUI.WinForms\ConfigurationControls\PVOutputApiConfigurator.cs:line 57
   at System.Threading.Tasks.Task.<>c.<ThrowAsync>b__128_0(Object state)

Ik heb een record toegevoegd aan pvoutput. Dit systeem heeft verder 4 inverters, weet niet of dat er nog wat mee te maken heeft? Er is c.a. 2 jaar historie aanwezig in SEMS.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Team-RiNo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:13:
[...]

Ik kom zelf de setup niet door, bij "Read system info" krijg ik deze foutmelding:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
System.ArgumentException: Invalid description 'EW' for enum Orientation (Parameter 'enumerationDescription')
   at PVOutput.Net.Objects.Core.FormatHelper.DescriptionToEnumValue[TEnumType](String enumerationDescription)
   at PVOutput.Net.Objects.Modules.Readers.SystemObjectStringReader.<>c.<ParseBaseProperties>b__2_9(ISystem t, String s)
   at PVOutput.Net.Objects.Core.BaseObjectStringReader`1.ParsePropertyArray(TReturnType target, TextReader reader, Action`2[] properties)
   at PVOutput.Net.Objects.Modules.Readers.SystemObjectStringReader.ParseBaseProperties(ISystem target, TextReader reader)
   at PVOutput.Net.Objects.Core.BaseObjectStringReader`1.ParseProperties(TReturnType target, TextReader reader, CancellationToken cancellationToken)
   at PVOutput.Net.Objects.Core.BaseObjectStringReader`1.ReadObjectAsync(TextReader reader, CancellationToken cancellationToken)
   at PVOutput.Net.Objects.Core.BaseObjectStringReader`1.ReadObjectAsync(Stream stream, CancellationToken cancellationToken)
   at PVOutput.Net.Requests.Handler.RequestHandler.ExecuteSingleItemRequestAsync[TResponseContentType](IRequest request, Dictionary`2 loggingScope, CancellationToken cancellationToken)
   at CodeCaster.PVBridge.PVOutput.PVOutputApiClient.GetSystemAsync(PVOutputConfiguration configuration, CancellationToken cancellationToken)
   at CodeCaster.PVBridge.ConfigurationUI.WinForms.ConfigurationControls.PVOutputApiConfigurator.ReadDeviceInfoAsync() in E:\Dev\GitHub\CodeCasterNL\PVBridge\src\CodeCaster.PVBridge.ConfigurationUI.WinForms\ConfigurationControls\PVOutputApiConfigurator.cs:line 90
   at CodeCaster.PVBridge.ConfigurationUI.WinForms.ConfigurationControls.PVOutputApiConfigurator.ReadDeviceInfoButton_Click(Object sender, EventArgs e) in E:\Dev\GitHub\CodeCasterNL\PVBridge\src\CodeCaster.PVBridge.ConfigurationUI.WinForms\ConfigurationControls\PVOutputApiConfigurator.cs:line 57
   at System.Threading.Tasks.Task.<>c.<ThrowAsync>b__128_0(Object state)

Ik heb een record toegevoegd aan pvoutput. Dit systeem heeft verder 4 inverters, weet niet of dat er nog wat mee te maken heeft? Er is c.a. 2 jaar historie aanwezig in SEMS.
Jouw panelen liggen op Oost-West? Da's een gemis in een library die ik gebruik, issue gemaakt: https://github.com/pyrocumulus/pvoutput.net/issues/129. Library moet worden geüpdatet en dan moet ik een nieuwe versie releasen.

In de tussentijd zou je kunnen proberen om je systeem in PVOutput te configureren als liggend op West, maar ik vermoed dat mijn app van jouw data alleen de eerste inverter zal synchroniseren.

Hoe zou je dat in PVOutput willen zien? Als je niet doneert, kun je maar één systeem hebben. Zou de opbrengst van alle inverters dan moeten worden opgeteld? En de netspanning en temperatuur dan?
AtlAntA schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:06:
[...]

Ik heb eerst een enkele dag (fictieve data) in PVoutput toegevoegd en dat heeft diezelfde error in de log wel gefixt maar het werkt nog niet. Ook niet als ik alle afgelopen 14 dagen met fictieve data invul. Wat ik nu uit de log haal is dat er data wordt gezocht in semsportal van 2 weken geleden maar die data is er niet omdat mijn systeem nog maar enkele dagen actief is. En daar lijkt het op vast te lopen.

[...]
Ah shoot, ik heb nog een hoop werk aan de winkel zie ik. Een andere Tweaker had dit ook al gemeld.

Mijn code gaat ervan uit dat er ergens in de afgelopen 14 dagen data moet zijn, en als er gaten in zitten, dan stagneert de boel omdat hij die dag blijft proberen te syncen. Dat is om het down zijn van de GoodWe-API op te vangen, maar als er daadwerkelijk geen data is, komt hij dus niet voorbij die dag.

Probeer het over twee weken nog eens... Dan zou je genoeg data moeten hebben, of inmiddels een nieuwe versie van mijn app. :P

Excuses dat je er nu niet mee verder kunt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Zoals @CodeCaster zelf ook al aangaf kun je bij problemen een issue aanmaken op zijn GitHub-repository. Laten we voorkomen dat we dit algemeen gerichte topic gaan vervuilen met issues/ondersteuning van @CodeCaster zijn tool :)
CodeCaster schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:57:
[...]
Garantie tot de deur, hulp met testen welkom, maak bij problemen een issue aan op GitHub.
[...]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:41

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
@NielsTn Link staat achter een betaal muur en zo niet zichtbaar voor iedereen. De link is al eerder geplaatst in ander deel van Tweakers en ook verwijderd met het verzoek om tekstueel de trekking weer te geven. Zodat anderen ook kunnen lezen hoe en wat en daarop reageren indien nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kan niet 123 iets vinden maar het volgende, ik heb een sma sb2500hf en wil die lokaal met Bluetooth uitlezen, liefst met een iphone of ipad, iemand dit al eens gedaan of geprobeerd? En zo ja met wat? Ik heb het met een pc wel gedaan met sunny explorer en een bt module in de pc maar wil eigenlijk iets mobiel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@CodeCaster zie PM

[Voor 95% gewijzigd door dunklefaser op 04-08-2022 08:39]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:45

Ed_L

Crew Council
Vandaag mijn installatie in gebruik genomen en natuurlijk wil je dan direct je productie kunnen volgen. Helaas loop ik tegen een (klein) issue aan. Ik heb een Solax X1 Boost 3,6KW omvormer met een Pocket Wifi 2.0 dongle. Ik kan die dongle benaderen, inloggen en het SSID van mijn huisnetwerk vinden. Het SSID bevat geen speciale tekens (daar kan de dongle niet mee omgaan) en de signaalsterkte lijkt me prima (tussen de 70 en 85 procent zie ik voorbij komen). Echter na het invoeren van de key en het opslaan van de config, krijgt hij geen IP adres. Sterker nog, in de log van mijn access point zie ik het MAC adres van de dongle nergens terug. Zou het dan toch signaalsterkte (in dit geval van dongle naar AP) zijn?

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:50
Ed_L schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:11:
Vandaag mijn installatie in gebruik genomen en natuurlijk wil je dan direct je productie kunnen volgen. Helaas loop ik tegen een (klein) issue aan. Ik heb een Solax X1 Boost 3,6KW omvormer met een Pocket Wifi 2.0 dongle. Ik kan die dongle benaderen, inloggen en het SSID van mijn huisnetwerk vinden. Het SSID bevat geen speciale tekens (daar kan de dongle niet mee omgaan) en de signaalsterkte lijkt me prima (tussen de 70 en 85 procent zie ik voorbij komen). Echter na het invoeren van de key en het opslaan van de config, krijgt hij geen IP adres. Sterker nog, in de log van mijn access point zie ik het MAC adres van de dongle nergens terug. Zou het dan toch signaalsterkte (in dit geval van dongle naar AP) zijn?
Ik had het probleem dat mijn versleuteling het probleem was. ik heb een apart SSID aangemaakt met het zelfde ww als mijn hoofd SSID en toen werkte het (Solis wel te verstaan)

• Ed_L

Ed_L

Crew Council
Erik2B schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:18:
[...]

Ik had het probleem dat mijn versleuteling het probleem was. ik heb een apart SSID aangemaakt met het zelfde ww als mijn hoofd SSID en toen werkte het (Solis wel te verstaan)
Dank. Heb ook een open netwerk geprobeerd, maar dat brengt geen verandering. Ik ga maar eens nadenken over een wifi extender of een vaste kabel

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 14:24
Ed_L schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:15:
[...]

Dank. Heb ook een open netwerk geprobeerd, maar dat brengt geen verandering. Ik ga maar eens nadenken over een wifi extender of een vaste kabel
Ik heb jaren een Solax Boost 3.6 gehad, maar dan met vaste kabel (heb je niks aan), maar dat werkte als een trein, dus als dat een optie is, dan ben je het snelst klaar denk ik.

• Ed_L

Ed_L

Crew Council
borft schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Ik heb jaren een Solax Boost 3.6 gehad, maar dan met vaste kabel (heb je niks aan), maar dat werkte als een trein, dus als dat een optie is, dan ben je het snelst klaar denk ik.
Ik zal een kabeltje door de gevel moeten trekken, maar dat kan gelukkig uit het zicht. Is wel de beste oplossing denk ik zo.

• Ed_L

Ed_L

Crew Council
hop:

• Vliegvlug
  • Laatst online: 28-05 16:06

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb sinds kort een SMA STP8.0 Smart Energy (STP8.0-3SE-40) omvormer hangen die ik wil uitlezen middels Modbus over TCP.
Weet alleen helemaal niets van Modbus af. :X

Nu kan ik daar uit twee profielen kiezen
Modbus SunSpec profile version:
- Standard (recommended)
- Compatibility mode

Maar wat is het verschil?
Ik heb beide profielen getest met het uitlezen van wat verschillende waardes maar ik heb eigenlijk geen verschil gemerkt.

Om de juiste adressen te vinden voor mijn omvormer heb ik op deze SMA Modbus protocol interface pagina bij Downloads -> Background Knowledge het bestand "Modbus list for STP10.0-3SE-40 / STP8.0-3SE-40 / STP6.0-3SE-40 / STP5.0-3SE-40 (Sunny Tripower Smart Energy 10.0 / 8.0 / 6.0 / 5.0) with firmware package 3.00.02.R" gedownload.
Ook al draait mijn omvormer nu Firmware Version 3.1.6.R.
(Ik ga er maar vanuit dat er geen verschil tussen zit anders had SMA toch wel een nieuwere versie ter beschikking gesteld hoop ik. Kan me ook niet voorstellen dat het bij elke firmware versie verandert eigenlijk.)

Om wat algemene info over modbus en toelichting te hebben bij het HTML-bestand wat in de bovenstaande zip zit heb ik de PDF
SMA and SunSpec Modbus® Interface - SUNNY BOY / SUNNY BOY STORAGE / SUNNY TRIPOWER gedownload.

Daar staat in dat als er bij de instellingen van de omvormer Device ID 3 staat, het daadwerkelijk Device ID om de omvormer op de benaderen 123 hoger is, dus 126.
En dat je de adressen die in de HTML genoemd staat met 1 moet verlagen bij het opvragen van een adres om de juiste waarde terug te krijgen.

Dat lijkt aardig te werken, wanneer ik die kennis gebruik om de waarden handmatig uit te lezen met de tool "Radzio! Modus Master Simultor".
Zie ik waarden die wel zinnig lijken, bijv uitlezen van o.a. de voltages:
  • <eerste kolom>
  • 40193 Grid voltage phase L1 against L2 (V)
  • 40194 Grid voltage phase L2 against L3 (V)
  • 40195 Grid voltage phase L3 against L1 (V)
  • 40196 Grid voltage phase L1 (V)
  • 40197 Grid voltage phase L2 (V)
  • 40198 Grid voltage phase L3 (V)
  • 40199 scaling factor register voor bovenstaande voltages
  • 40200 Power (W)
  • 40201 scaling factor register voor bovenstaande Power
  • 40202 Grid frequency (Hz)
  • <tweede kolom>
  • 40203 scaling factor register voor bovenstaande Grid frequency
  • 40204 Apparent power (VA)
  • 40205 scaling factor register voor bovenstaande Apparent power
  • 40206 <niet vermeld in sheet>
  • 40207 <niet vermeld in sheet>
  • 40208 EEI displacement power factor
  • 40209 scaling factor register voor bovenstaande EEI displacement power factor
  • 40210 Total Yield (Wh)
  • 40211 <niet vermeld in sheet>
  • 40212 scaling factor register voor bovenstaande Total Yield
Hoe is de plaats van de komma in deze waarden te bepalen?
Zou het kunnen dat die 'scaling factor' daar mee te maken heeft?
Bij de voltage is het namelijk 1 cijfer achter de komma (en is de factor 65535) maar bij de frequentie is het weer 2 cijfers achter de komma (en is de factor 65534).

[ EDIT ]
In dit document SunSpec Device Information Model Specification staat het volgende:
As an alternative to floating point format, values are represented by integer values with a signed scale factor applied. A negative scale factor explicitly shifts the decimal point to the left, and a positive scale factor shifts the decimal point to the right by the number of places specified in the scale factor value.
The scale factor attribute specifies a scale factor to be used with the point element. The scale factor may be another point defined in the model or a constant value. If the scale factor specifies another point defined in the model, the referenced point MUST be defined as a scale factor type (sf).
If a constant value is specified, the value MUST be a valid scale factor multiplier.
The value of a scale factor point MUST be static and MUST NOT change over time.

Maar hoe dit precies vertaald naar concrete waarden is me nog niet duidelijk.
Want ik ben tot nu toe al het volgende tegengekomen
1 cijfer achter de komma = de scale factor 65535 (bij AC voltages in V)
2 cijfers achter de komma = de scale factor 65534 (Bij netfrequentie Hz)
2 cijfers achter de komma = de scale factor 1 (bij Total yield in kW)
[ /EDIT ]

Wat ik nog niet snap is dat er in de SMA HTML lijst met modbus adressen twee verschillende kolommen met adressen zijn: Register adress SMA en Register adress SunSpec
Waarbij de eerste loopt van 30001 - 44437 en de tweede van 40005 - 40829
Die eerste kolom met adressen levert geen zinnige waarden op (krijg 65535 terug) en de tweede wel, wat waarschijnlijk te verklaren is uit het feit dat je bij de modbus setting op de omvormer enkel kan kiezen uit SunSpec prof, iles.
Maar waarom staan die adressen dan toch in de HTML?

Bovendien zijn er best veel adressen waar enkel een SMA register voor is maar geen SunSpec register, waardoor het erop lijkt dat je via SunSpec minder info kan uitlezen.

Zo kom ik wel SMA adressen voor "Daily yield" tegen maar zijn er hier geen SunSpec adressen voor. :|
Hoe lees ik dan de daily uit met SunSpec?

Er is enkel een "Total yield (Wh)" op adres 40210 waar momenteel de waarde 0 in staat (zie screenshot hierboven).
Maar mijn vermoeden is dat dat een typefout in de SMA HTML lijst is want 40210 komt in die lijst ook al voor als SMA register, en het genoemde 'scaling factor register SunSpec' is 40412 dus dan lijkt het me logischer dat 'Total yield' op SunSpec adres 40211 zit.

Daar staat momenteel een waarde van 33475 in.
Wanneer ik op de omvormer aanlog zie ik namelijk onder 'Instantaneous values' bij 'Total yield' 334,745 Wh staan.
Niet precies dezelfde waarde, maar wel bijna. Lijkt me een afgeronde versie te zijn op 2 cijfers achter de komma (334,75 dus), waarbij het 3de cijfer achter de komma ontbreekt.
Maar waar haalt de omvormer interface dan dat nauwkeurigere cijfer vandaan?

[Voor 11% gewijzigd door Vliegvlug op 20-10-2022 22:56]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Vliegvlug schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 00:35:
Ik heb sinds kort een SMA STP8.0 Smart Energy (STP8.0-3SE-40) omvormer hangen die ik wil uitlezen middels Modbus over TCP. Weet alleen helemaal niets van Modbus af. :X
Waarom gebruik je niet gewoon iets als SBFspot?

• jobr
  • Laatst online: 20:02
Vliegvlug schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 00:35:
Ik heb sinds kort een SMA STP8.0 Smart Energy (STP8.0-3SE-40) omvormer hangen die ik wil uitlezen middels Modbus over TCP.
Dit al eens geprobeerd https://github.com/sunspec/pysunspec

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Slonzo schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:01:
[...]

Waarom gebruik je niet gewoon iets als SBFspot?
Die had ik al gevonden inderdaad: Vliegvlug in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

Maar ik kan niet vinden of SBFspot ook uitlezen via modbus ondersteund of dat hij de webinterface benadert via WebConnect.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Nee, eerlijk gezegd niet, maar kreeg gisteren in het HA topic wel een vergelijkbare tip: https://github.com/CJNE/ha-sunspec
Dus daar ga ik eens naar kijken.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Vliegvlug
En in node-red?
code:
1
[{"id":"c2a41e2a673aa431","type":"tab","label":"SMA 10.0 Modbus logging","disabled":false,"info":""},{"id":"ad0c97302d5711a7","type":"function","z":"c2a41e2a673aa431","name":"extract buffer data","func":"let DCCurrent1    = msg.payload[1] / 1000;       // 30769\nlet DCVoltage1    = msg.payload[3] / 100;        // 30771\nlet DCPower1      = msg.payload[5];              // 30773\nlet PowerTot      = msg.payload[7];              // 30775\nlet PowerL1       = msg.payload[9];              // 30777\n\nlet GridVoltagePhase1= 0;\nif (msg.payload[15] !== 65535) {\n    GridVoltagePhase1 = msg.payload[15] / 100;  // 30783\n}\n\nlet GridVoltagePhase2= 0;\nif (msg.payload[17] !== 65535) {\n    GridVoltagePhase2 = msg.payload[17] / 100;  // 30785\n}\n\nlet GridVoltagePhase3= 0;\nif (msg.payload[19] !== 65535) {\n    GridVoltagePhase3 = msg.payload[19] / 100;  // 30787\n}\n\nlet GridCurrent = 0;\nif (msg.payload[27] !== 65535) {\n    GridCurrent = msg.payload[27] / 1000;       // 30795\n}\n\nlet GridFrequency = 0;\nif (msg.payload[35] !== 65535) {\n    GridFrequency = msg.payload[35] / 100;       // 30803\n}\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n\t\t\tdc_current1: DCCurrent1,\n\t\t\tdc_voltage1: DCVoltage1,\n\t\t\tdc_power1: DCPower1, \n\t\t\tac_power_tot: PowerTot,\n\t\t\tac_power1: PowerL1,\n\t\t\tac_voltage1: GridVoltagePhase1,\n\t\t\tac_current1: GridCurrent,\n\t\t\tac_frequency: GridFrequency\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":510,"y":120,"wires":[["287661a2b3a72589"]]},{"id":"19a145cf6ab984e5","type":"influxdb batch","z":"c2a41e2a673aa431","influxdb":"a0b0c36c.f222b","precision":"","retentionPolicy":"","name":"","database":"","retentionPolicyV18Flux":"","org":"","bucket":"","x":1260,"y":240,"wires":[]},{"id":"bb6d8051a51b24cf","type":"modbus-getter","z":"c2a41e2a673aa431","name":"DC1 - AC","showStatusActivities":false,"showErrors":true,"logIOActivities":false,"unitid":"3","dataType":"HoldingRegister","adr":"30769","quantity":"36","server":"2948ce6fd8672ea9","useIOFile":false,"ioFile":"","useIOForPayload":false,"emptyMsgOnFail":false,"keepMsgProperties":false,"x":280,"y":120,"wires":[["ad0c97302d5711a7"],[]]},{"id":"2969d96fae487185","type":"inject","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Inject","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"15","crontab":"","once":true,"onceDelay":"7","topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":110,"y":120,"wires":[["bb6d8051a51b24cf","40ac625183ee18be","3953ab994cb32b93","01c14fdae3e1b5ee","f87becdefd3af59d"]]},{"id":"40ac625183ee18be","type":"modbus-getter","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Yield","showStatusActivities":false,"showErrors":true,"logIOActivities":false,"unitid":"3","dataType":"HoldingRegister","adr":"30529","quantity":"4","server":"2948ce6fd8672ea9","useIOFile":false,"ioFile":"","useIOForPayload":false,"emptyMsgOnFail":false,"keepMsgProperties":false,"x":270,"y":240,"wires":[["dc6e91529c62e64c"],[]]},{"id":"dc6e91529c62e64c","type":"function","z":"c2a41e2a673aa431","name":"extract buffer data","func":"let yieldCycle = msg.payload[0];    // 30531\nlet yieldCycleValue = 65535;    // 30531\nlet yieldCurrent = msg.payload[1];\n\nlet TotalYieldwH = (yieldCycle * yieldCycleValue) + yieldCurrent;\nlet TotalYield = TotalYieldwH / 1000;\n\nlet _msg = {\n    payload:[]\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n\t\t\ttotalyield: TotalYield,\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":510,"y":240,"wires":[["287661a2b3a72589"]]},{"id":"3953ab994cb32b93","type":"modbus-getter","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Temp - DC2 - AC","showStatusActivities":false,"showErrors":true,"logIOActivities":false,"unitid":"","dataType":"HoldingRegister","adr":"30953","quantity":"26","server":"2948ce6fd8672ea9","useIOFile":false,"ioFile":"","useIOForPayload":false,"emptyMsgOnFail":false,"keepMsgProperties":false,"x":310,"y":180,"wires":[["7920acf3e0f2e9de"],[]]},{"id":"7920acf3e0f2e9de","type":"function","z":"c2a41e2a673aa431","name":"extract buffer data","func":"let DCCurrent2 =    msg.payload[5] / 1000;      // 30957\nlet DCVoltage2 =    msg.payload[7] / 100;       // 30959\nlet DCPower2 =      msg.payload[9];             // 30961\nlet InternalTemperature = msg.payload[1] /10; // 30953\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n\t\t\tdc_current2: DCCurrent2,\n\t\t\tdc_voltage2: DCVoltage2,\n\t\t\tdc_power2: DCPower2,\n\t\t\ttemperature: InternalTemperature,\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":510,"y":180,"wires":[["287661a2b3a72589"]]},{"id":"129c3190f4f3ef42","type":"function","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Filter","func":"inputjson  = JSON.parse(msg.payload);\n\nvar _fields = {};\nfor(var item in inputjson){\n    _fields[item] = inputjson[item];\n}\n\nmsg.payload = [\n    {\n        measurement: \"energy\",\n        fields: _fields,\n        timestamp: new Date(),\n        tags:{\n\t\t    device: \"SMA_10.0\",\n\t\t     },\n    },\n    ];\nreturn msg;\n\n","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":770,"y":180,"wires":[["72b64f7baffc1b1e","87d7a788edcf27e6"]]},{"id":"6f354d88cd781ba7","type":"json","z":"c2a41e2a673aa431","name":"","property":"payload","action":"str","pretty":false,"x":870,"y":120,"wires":[["129c3190f4f3ef42"]]},{"id":"72b64f7baffc1b1e","type":"switch","z":"c2a41e2a673aa431","name":"","property":"payload[0].fields.dc_voltage1","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"0","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":910,"y":180,"wires":[["90e44e57588ca081","c189cab7b62d51c3","19a145cf6ab984e5"]]},{"id":"287661a2b3a72589","type":"join","z":"c2a41e2a673aa431","name":"","mode":"custom","build":"merged","property":"payload","propertyType":"msg","key":"topic","joiner":"\\n","joinerType":"str","accumulate":false,"timeout":"5","count":"","reduceRight":false,"reduceExp":"","reduceInit":"","reduceInitType":"","reduceFixup":"","x":730,"y":120,"wires":[["6f354d88cd781ba7"]]},{"id":"fd9f0247602034c6","type":"join","z":"c2a41e2a673aa431","name":"","mode":"custom","build":"object","property":"payload","propertyType":"msg","key":"topic","joiner":"\\n","joinerType":"str","accumulate":false,"timeout":"2","count":"11","reduceRight":false,"reduceExp":"","reduceInit":"","reduceInitType":"","reduceFixup":"","x":870,"y":540,"wires":[["3c726ee983728226"]]},{"id":"1ec45c85574a5410","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"V1","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.totalyield","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v1","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string($number(payload)*1000)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":690,"y":540,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"400a7a30caa6bbb5","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"V2","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.ac_power_tot","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v2","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string(payload)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":690,"y":580,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"8a46548a04234309","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"V5","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.temperature","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v5","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string(payload)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":690,"y":620,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"154b0da45d5c654f","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"V6","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.ac_voltage1","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v6","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string(payload)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":690,"y":660,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"3c726ee983728226","type":"function","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Set PVoutput API key here 1","func":"msg.action = msg.payload;\nmsg.headers = { \n 'X-Pvoutput-Apikey': 'b7e91b230a211c97101b4cbff7758d1b680e1f6c',\n 'X-Pvoutput-SystemId': '31393',\n 'Content-Type': 'application/x-www-form-urlencoded'\n};\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":980,"y":600,"wires":[["e027eea8a8a6c979"]]},{"id":"e027eea8a8a6c979","type":"function","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Set up data","func":"msg.action = msg.payload;\n\nmsg.url = \"http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp\";\n\n\n\nreturn msg;\n\n","outputs":1,"noerr":0,"x":950,"y":660,"wires":[["46bf45cc7833071b"]]},{"id":"46bf45cc7833071b","type":"http request","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Post","method":"POST","ret":"txt","paytoqs":false,"url":"","tls":"","persist":false,"proxy":"","authType":"","x":950,"y":720,"wires":[["5f728c1ee833fde9"]]},{"id":"5f728c1ee833fde9","type":"debug","z":"c2a41e2a673aa431","name":"headercheck","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"true","targetType":"full","x":950,"y":780,"wires":[]},{"id":"8ba0b372b880086c","type":"moment","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Date","topic":"d","input":"","inputType":"date","inTz":"Europe/Amsterdam","adjAmount":0,"adjType":"days","adjDir":"add","format":"YYYYMMDD","locale":"C","output":"payload","outputType":"msg","outTz":"Europe/Amsterdam","x":690,"y":460,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"1e883b51a7bfb220","type":"moment","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Time","topic":"t","input":"","inputType":"date","inTz":"Europe/Amsterdam","adjAmount":0,"adjType":"days","adjDir":"add","format":"HH:mm","locale":"C","output":"payload","outputType":"msg","outTz":"Europe/Amsterdam","x":690,"y":500,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"e66eb68ccec38888","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"C1","rules":[{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"c1","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":690,"y":860,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"e8f4e36d5635207c","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Set Cumulative Flag","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"1","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":500,"y":860,"wires":[["e66eb68ccec38888"]]},{"id":"3b8f0170d2b27ccb","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"V7","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.dc_voltage1","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v7","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string(payload)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":690,"y":700,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"2aaee5e3752c47a6","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"V8","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.dc_voltage2","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v8","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string(payload)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":690,"y":740,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"d9c980ac767b20fe","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"V9","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.dc_power1","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v9","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string(payload)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":690,"y":780,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"72b6922da2e3cfe8","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"V10","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.dc_power2","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v10","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string(payload)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":690,"y":820,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"90e44e57588ca081","type":"delay","z":"c2a41e2a673aa431","name":"","pauseType":"rate","timeout":"5","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"1","rateUnits":"minute","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":true,"allowrate":false,"outputs":1,"x":390,"y":460,"wires":[["8ba0b372b880086c","1e883b51a7bfb220","1ec45c85574a5410","400a7a30caa6bbb5","8a46548a04234309","3b8f0170d2b27ccb","2aaee5e3752c47a6","d9c980ac767b20fe","72b6922da2e3cfe8","e8f4e36d5635207c","154b0da45d5c654f"]]},{"id":"93f7593568c47a6b","type":"comment","z":"c2a41e2a673aa431","name":"change api key and system","info":"","x":1210,"y":600,"wires":[]},{"id":"a10aa105ebfa5e74","type":"comment","z":"c2a41e2a673aa431","name":"change influxdb database","info":"","x":1250,"y":280,"wires":[]},{"id":"fb194394780e461b","type":"comment","z":"c2a41e2a673aa431","name":" and connect to function block","info":"","x":1280,"y":320,"wires":[]},{"id":"cfb1b6b74b322463","type":"mqtt out","z":"c2a41e2a673aa431","name":"","topic":"","qos":"","retain":"","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"f935c11c.41462","x":1330,"y":180,"wires":[]},{"id":"cdaed63e22dd7310","type":"join","z":"c2a41e2a673aa431","name":"","mode":"custom","build":"merged","property":"payload","propertyType":"msg","key":"topic","joiner":"\\n","joinerType":"str","accumulate":false,"timeout":"4","count":"15","reduceRight":false,"reduceExp":"","reduceInit":"","reduceInitType":"","reduceFixup":"","x":1210,"y":180,"wires":[["cfb1b6b74b322463"]]},{"id":"c189cab7b62d51c3","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"move to msg","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"sma_10.0","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1070,"y":180,"wires":[["cdaed63e22dd7310"]]},{"id":"092b5f942a03619c","type":"mqtt in","z":"c2a41e2a673aa431","name":"","topic":"sma_10.0","qos":"2","datatype":"json","broker":"f935c11c.41462","nl":false,"rap":false,"inputs":0,"x":1060,"y":80,"wires":[["77bfd1ab3b2eebc5"]]},{"id":"77bfd1ab3b2eebc5","type":"debug","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Debug","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"","statusType":"auto","x":1210,"y":80,"wires":[]},{"id":"01c14fdae3e1b5ee","type":"modbus-getter","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Earthleakage","showStatusActivities":false,"showErrors":true,"logIOActivities":false,"unitid":"3","dataType":"HoldingRegister","adr":"31247","quantity":"2","server":"2948ce6fd8672ea9","useIOFile":false,"ioFile":"","useIOForPayload":false,"emptyMsgOnFail":false,"keepMsgProperties":false,"x":290,"y":300,"wires":[["de9ebe02e078b2cd"],[]]},{"id":"de9ebe02e078b2cd","type":"function","z":"c2a41e2a673aa431","name":"extract buffer data","func":"let Earthleakage =    msg.payload[1] / 1000;      // 30225\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n\t\t\tearthleakage: Earthleakage,\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":510,"y":300,"wires":[["287661a2b3a72589"]]},{"id":"f87becdefd3af59d","type":"api-current-state","z":"c2a41e2a673aa431","name":"","server":"871b27b3b6de84ae","version":3,"outputs":1,"halt_if":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","entity_id":"sensor.daily_sma_10_0","state_type":"num","blockInputOverrides":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entity"}],"for":0,"forType":"num","forUnits":"minutes","override_topic":false,"state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","x":370,"y":360,"wires":[["1a64e52054bc7119"]]},{"id":"1a64e52054bc7119","type":"function","z":"c2a41e2a673aa431","name":"extract buffer data","func":"let Todayyield =    msg.payload;      // 30225\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n\t\t\ttodayyield: Todayyield,\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":650,"y":360,"wires":[["287661a2b3a72589"]]},{"id":"87d7a788edcf27e6","type":"debug","z":"c2a41e2a673aa431","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":890,"y":40,"wires":[]},{"id":"a0b0c36c.f222b","type":"influxdb","hostname":"127.0.0.1","port":"8086","protocol":"http","database":"energy","name":"","usetls":false,"tls":"","influxdbVersion":"1.x","url":"","rejectUnauthorized":false},{"id":"2948ce6fd8672ea9","type":"modbus-client","name":"SMA 10.0","clienttype":"tcp","bufferCommands":true,"stateLogEnabled":true,"queueLogEnabled":false,"tcpHost":"192.168.2.100","tcpPort":"502","tcpType":"DEFAULT","serialPort":"/dev/ttyUSB","serialType":"RTU-BUFFERD","serialBaudrate":"9600","serialDatabits":"8","serialStopbits":"1","serialParity":"none","serialConnectionDelay":"100","serialAsciiResponseStartDelimiter":"","unit_id":"3","commandDelay":"100","clientTimeout":"1000","reconnectOnTimeout":true,"reconnectTimeout":"2000","parallelUnitIdsAllowed":true},{"id":"f935c11c.41462","type":"mqtt-broker","name":"MQTT","broker":"core-mosquitto","port":"1883","clientid":"","autoConnect":true,"usetls":false,"protocolVersion":"4","keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","willMsg":{},"sessionExpiry":""},{"id":"871b27b3b6de84ae","type":"server","name":"Home Assistant","version":2,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":true,"heartbeat":false,"heartbeatInterval":30}]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:20:
@Vliegvlug
En in node-red?
code:
1
[{"id":"c2a41e2a673aa431","type":"tab","label":"SMA 10.0 Modbus logging","disabled":false,"info":""},{"id":"ad0c97302d5711a7","type":"function","z":"c2a41e2a673aa431","name":"extract buffer data","func":"let DCCurrent1    = msg.payload[1] / 1000;       // 30769\nlet DCVoltage1    = msg.payload[3] / 100;        // 30771\nlet DCPower1      = msg.payload[5];              // 30773\nlet PowerTot      = msg.payload[7];              // 30775\nlet PowerL1       = msg.payload[9];              // 30777\n\nlet GridVoltagePhase1= 0;\nif (msg.payload[15] !== 65535) {\n    GridVoltagePhase1 = msg.payload[15] / 100;  // 30783\n}\n\nlet GridVoltagePhase2= 0;\nif (msg.payload[17] !== 65535) {\n    GridVoltagePhase2 = msg.payload[17] / 100;  // 30785\n}\n\nlet GridVoltagePhase3= 0;\nif (msg.payload[19] !== 65535) {\n    GridVoltagePhase3 = msg.payload[19] / 100;  // 30787\n}\n\nlet GridCurrent = 0;\nif (msg.payload[27] !== 65535) {\n    GridCurrent = msg.payload[27] / 1000;       // 30795\n}\n\nlet GridFrequency = 0;\nif (msg.payload[35] !== 65535) {\n    GridFrequency = msg.payload[35] / 100;       // 30803\n}\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n\t\t\tdc_current1: DCCurrent1,\n\t\t\tdc_voltage1: DCVoltage1,\n\t\t\tdc_power1: DCPower1, \n\t\t\tac_power_tot: PowerTot,\n\t\t\tac_power1: PowerL1,\n\t\t\tac_voltage1: GridVoltagePhase1,\n\t\t\tac_current1: GridCurrent,\n\t\t\tac_frequency: GridFrequency\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":510,"y":120,"wires":[["287661a2b3a72589"]]},{"id":"19a145cf6ab984e5","type":"influxdb batch","z":"c2a41e2a673aa431","influxdb":"a0b0c36c.f222b","precision":"","retentionPolicy":"","name":"","database":"","retentionPolicyV18Flux":"","org":"","bucket":"","x":1260,"y":240,"wires":[]},{"id":"bb6d8051a51b24cf","type":"modbus-getter","z":"c2a41e2a673aa431","name":"DC1 - AC","showStatusActivities":false,"showErrors":true,"logIOActivities":false,"unitid":"3","dataType":"HoldingRegister","adr":"30769","quantity":"36","server":"2948ce6fd8672ea9","useIOFile":false,"ioFile":"","useIOForPayload":false,"emptyMsgOnFail":false,"keepMsgProperties":false,"x":280,"y":120,"wires":[["ad0c97302d5711a7"],[]]},{"id":"2969d96fae487185","type":"inject","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Inject","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"15","crontab":"","once":true,"onceDelay":"7","topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":110,"y":120,"wires":[["bb6d8051a51b24cf","40ac625183ee18be","3953ab994cb32b93","01c14fdae3e1b5ee","f87becdefd3af59d"]]},{"id":"40ac625183ee18be","type":"modbus-getter","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Yield","showStatusActivities":false,"showErrors":true,"logIOActivities":false,"unitid":"3","dataType":"HoldingRegister","adr":"30529","quantity":"4","server":"2948ce6fd8672ea9","useIOFile":false,"ioFile":"","useIOForPayload":false,"emptyMsgOnFail":false,"keepMsgProperties":false,"x":270,"y":240,"wires":[["dc6e91529c62e64c"],[]]},{"id":"dc6e91529c62e64c","type":"function","z":"c2a41e2a673aa431","name":"extract buffer data","func":"let yieldCycle = msg.payload[0];    // 30531\nlet yieldCycleValue = 65535;    // 30531\nlet yieldCurrent = msg.payload[1];\n\nlet TotalYieldwH = (yieldCycle * yieldCycleValue) + yieldCurrent;\nlet TotalYield = TotalYieldwH / 1000;\n\nlet _msg = {\n    payload:[]\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n\t\t\ttotalyield: TotalYield,\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":510,"y":240,"wires":[["287661a2b3a72589"]]},{"id":"3953ab994cb32b93","type":"modbus-getter","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Temp - DC2 - AC","showStatusActivities":false,"showErrors":true,"logIOActivities":false,"unitid":"","dataType":"HoldingRegister","adr":"30953","quantity":"26","server":"2948ce6fd8672ea9","useIOFile":false,"ioFile":"","useIOForPayload":false,"emptyMsgOnFail":false,"keepMsgProperties":false,"x":310,"y":180,"wires":[["7920acf3e0f2e9de"],[]]},{"id":"7920acf3e0f2e9de","type":"function","z":"c2a41e2a673aa431","name":"extract buffer data","func":"let DCCurrent2 =    msg.payload[5] / 1000;      // 30957\nlet DCVoltage2 =    msg.payload[7] / 100;       // 30959\nlet DCPower2 =      msg.payload[9];             // 30961\nlet InternalTemperature = msg.payload[1] /10; // 30953\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n\t\t\tdc_current2: DCCurrent2,\n\t\t\tdc_voltage2: DCVoltage2,\n\t\t\tdc_power2: DCPower2,\n\t\t\ttemperature: InternalTemperature,\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":510,"y":180,"wires":[["287661a2b3a72589"]]},{"id":"129c3190f4f3ef42","type":"function","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Filter","func":"inputjson  = JSON.parse(msg.payload);\n\nvar _fields = {};\nfor(var item in inputjson){\n    _fields[item] = inputjson[item];\n}\n\nmsg.payload = [\n    {\n        measurement: \"energy\",\n        fields: _fields,\n        timestamp: new Date(),\n        tags:{\n\t\t    device: \"SMA_10.0\",\n\t\t     },\n    },\n    ];\nreturn msg;\n\n","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":770,"y":180,"wires":[["72b64f7baffc1b1e","87d7a788edcf27e6"]]},{"id":"6f354d88cd781ba7","type":"json","z":"c2a41e2a673aa431","name":"","property":"payload","action":"str","pretty":false,"x":870,"y":120,"wires":[["129c3190f4f3ef42"]]},{"id":"72b64f7baffc1b1e","type":"switch","z":"c2a41e2a673aa431","name":"","property":"payload[0].fields.dc_voltage1","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"0","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":910,"y":180,"wires":[["90e44e57588ca081","c189cab7b62d51c3","19a145cf6ab984e5"]]},{"id":"287661a2b3a72589","type":"join","z":"c2a41e2a673aa431","name":"","mode":"custom","build":"merged","property":"payload","propertyType":"msg","key":"topic","joiner":"\\n","joinerType":"str","accumulate":false,"timeout":"5","count":"","reduceRight":false,"reduceExp":"","reduceInit":"","reduceInitType":"","reduceFixup":"","x":730,"y":120,"wires":[["6f354d88cd781ba7"]]},{"id":"fd9f0247602034c6","type":"join","z":"c2a41e2a673aa431","name":"","mode":"custom","build":"object","property":"payload","propertyType":"msg","key":"topic","joiner":"\\n","joinerType":"str","accumulate":false,"timeout":"2","count":"11","reduceRight":false,"reduceExp":"","reduceInit":"","reduceInitType":"","reduceFixup":"","x":870,"y":540,"wires":[["3c726ee983728226"]]},{"id":"1ec45c85574a5410","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"V1","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.totalyield","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v1","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string($number(payload)*1000)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":690,"y":540,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"400a7a30caa6bbb5","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"V2","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.ac_power_tot","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v2","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string(payload)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":690,"y":580,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"8a46548a04234309","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"V5","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.temperature","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v5","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string(payload)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":690,"y":620,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"154b0da45d5c654f","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"V6","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.ac_voltage1","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v6","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string(payload)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":690,"y":660,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"3c726ee983728226","type":"function","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Set PVoutput API key here 1","func":"msg.action = msg.payload;\nmsg.headers = { \n 'X-Pvoutput-Apikey': 'b7e91b230a211c97101b4cbff7758d1b680e1f6c',\n 'X-Pvoutput-SystemId': '31393',\n 'Content-Type': 'application/x-www-form-urlencoded'\n};\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":980,"y":600,"wires":[["e027eea8a8a6c979"]]},{"id":"e027eea8a8a6c979","type":"function","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Set up data","func":"msg.action = msg.payload;\n\nmsg.url = \"http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp\";\n\n\n\nreturn msg;\n\n","outputs":1,"noerr":0,"x":950,"y":660,"wires":[["46bf45cc7833071b"]]},{"id":"46bf45cc7833071b","type":"http request","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Post","method":"POST","ret":"txt","paytoqs":false,"url":"","tls":"","persist":false,"proxy":"","authType":"","x":950,"y":720,"wires":[["5f728c1ee833fde9"]]},{"id":"5f728c1ee833fde9","type":"debug","z":"c2a41e2a673aa431","name":"headercheck","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"true","targetType":"full","x":950,"y":780,"wires":[]},{"id":"8ba0b372b880086c","type":"moment","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Date","topic":"d","input":"","inputType":"date","inTz":"Europe/Amsterdam","adjAmount":0,"adjType":"days","adjDir":"add","format":"YYYYMMDD","locale":"C","output":"payload","outputType":"msg","outTz":"Europe/Amsterdam","x":690,"y":460,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"1e883b51a7bfb220","type":"moment","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Time","topic":"t","input":"","inputType":"date","inTz":"Europe/Amsterdam","adjAmount":0,"adjType":"days","adjDir":"add","format":"HH:mm","locale":"C","output":"payload","outputType":"msg","outTz":"Europe/Amsterdam","x":690,"y":500,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"e66eb68ccec38888","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"C1","rules":[{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"c1","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":690,"y":860,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"e8f4e36d5635207c","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Set Cumulative Flag","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"1","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":500,"y":860,"wires":[["e66eb68ccec38888"]]},{"id":"3b8f0170d2b27ccb","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"V7","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.dc_voltage1","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v7","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string(payload)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":690,"y":700,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"2aaee5e3752c47a6","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"V8","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.dc_voltage2","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v8","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string(payload)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":690,"y":740,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"d9c980ac767b20fe","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"V9","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.dc_power1","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v9","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string(payload)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":690,"y":780,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"72b6922da2e3cfe8","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"V10","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields.dc_power2","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v10","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$string(payload)","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":690,"y":820,"wires":[["fd9f0247602034c6"]]},{"id":"90e44e57588ca081","type":"delay","z":"c2a41e2a673aa431","name":"","pauseType":"rate","timeout":"5","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"1","rateUnits":"minute","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":true,"allowrate":false,"outputs":1,"x":390,"y":460,"wires":[["8ba0b372b880086c","1e883b51a7bfb220","1ec45c85574a5410","400a7a30caa6bbb5","8a46548a04234309","3b8f0170d2b27ccb","2aaee5e3752c47a6","d9c980ac767b20fe","72b6922da2e3cfe8","e8f4e36d5635207c","154b0da45d5c654f"]]},{"id":"93f7593568c47a6b","type":"comment","z":"c2a41e2a673aa431","name":"change api key and system","info":"","x":1210,"y":600,"wires":[]},{"id":"a10aa105ebfa5e74","type":"comment","z":"c2a41e2a673aa431","name":"change influxdb database","info":"","x":1250,"y":280,"wires":[]},{"id":"fb194394780e461b","type":"comment","z":"c2a41e2a673aa431","name":" and connect to function block","info":"","x":1280,"y":320,"wires":[]},{"id":"cfb1b6b74b322463","type":"mqtt out","z":"c2a41e2a673aa431","name":"","topic":"","qos":"","retain":"","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"f935c11c.41462","x":1330,"y":180,"wires":[]},{"id":"cdaed63e22dd7310","type":"join","z":"c2a41e2a673aa431","name":"","mode":"custom","build":"merged","property":"payload","propertyType":"msg","key":"topic","joiner":"\\n","joinerType":"str","accumulate":false,"timeout":"4","count":"15","reduceRight":false,"reduceExp":"","reduceInit":"","reduceInitType":"","reduceFixup":"","x":1210,"y":180,"wires":[["cfb1b6b74b322463"]]},{"id":"c189cab7b62d51c3","type":"change","z":"c2a41e2a673aa431","name":"move to msg","rules":[{"t":"move","p":"payload[0].fields","pt":"msg","to":"payload","tot":"msg"},{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"sma_10.0","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1070,"y":180,"wires":[["cdaed63e22dd7310"]]},{"id":"092b5f942a03619c","type":"mqtt in","z":"c2a41e2a673aa431","name":"","topic":"sma_10.0","qos":"2","datatype":"json","broker":"f935c11c.41462","nl":false,"rap":false,"inputs":0,"x":1060,"y":80,"wires":[["77bfd1ab3b2eebc5"]]},{"id":"77bfd1ab3b2eebc5","type":"debug","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Debug","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"","statusType":"auto","x":1210,"y":80,"wires":[]},{"id":"01c14fdae3e1b5ee","type":"modbus-getter","z":"c2a41e2a673aa431","name":"Earthleakage","showStatusActivities":false,"showErrors":true,"logIOActivities":false,"unitid":"3","dataType":"HoldingRegister","adr":"31247","quantity":"2","server":"2948ce6fd8672ea9","useIOFile":false,"ioFile":"","useIOForPayload":false,"emptyMsgOnFail":false,"keepMsgProperties":false,"x":290,"y":300,"wires":[["de9ebe02e078b2cd"],[]]},{"id":"de9ebe02e078b2cd","type":"function","z":"c2a41e2a673aa431","name":"extract buffer data","func":"let Earthleakage =    msg.payload[1] / 1000;      // 30225\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n\t\t\tearthleakage: Earthleakage,\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":510,"y":300,"wires":[["287661a2b3a72589"]]},{"id":"f87becdefd3af59d","type":"api-current-state","z":"c2a41e2a673aa431","name":"","server":"871b27b3b6de84ae","version":3,"outputs":1,"halt_if":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","entity_id":"sensor.daily_sma_10_0","state_type":"num","blockInputOverrides":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entity"}],"for":0,"forType":"num","forUnits":"minutes","override_topic":false,"state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","x":370,"y":360,"wires":[["1a64e52054bc7119"]]},{"id":"1a64e52054bc7119","type":"function","z":"c2a41e2a673aa431","name":"extract buffer data","func":"let Todayyield =    msg.payload;      // 30225\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n\t\t\ttodayyield: Todayyield,\n\t}\n\n\nreturn _msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","x":650,"y":360,"wires":[["287661a2b3a72589"]]},{"id":"87d7a788edcf27e6","type":"debug","z":"c2a41e2a673aa431","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":890,"y":40,"wires":[]},{"id":"a0b0c36c.f222b","type":"influxdb","hostname":"127.0.0.1","port":"8086","protocol":"http","database":"energy","name":"","usetls":false,"tls":"","influxdbVersion":"1.x","url":"","rejectUnauthorized":false},{"id":"2948ce6fd8672ea9","type":"modbus-client","name":"SMA 10.0","clienttype":"tcp","bufferCommands":true,"stateLogEnabled":true,"queueLogEnabled":false,"tcpHost":"192.168.2.100","tcpPort":"502","tcpType":"DEFAULT","serialPort":"/dev/ttyUSB","serialType":"RTU-BUFFERD","serialBaudrate":"9600","serialDatabits":"8","serialStopbits":"1","serialParity":"none","serialConnectionDelay":"100","serialAsciiResponseStartDelimiter":"","unit_id":"3","commandDelay":"100","clientTimeout":"1000","reconnectOnTimeout":true,"reconnectTimeout":"2000","parallelUnitIdsAllowed":true},{"id":"f935c11c.41462","type":"mqtt-broker","name":"MQTT","broker":"core-mosquitto","port":"1883","clientid":"","autoConnect":true,"usetls":false,"protocolVersion":"4","keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","willMsg":{},"sessionExpiry":""},{"id":"871b27b3b6de84ae","type":"server","name":"Home Assistant","version":2,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":true,"heartbeat":false,"heartbeatInterval":30}]
Ik heb nog helemaal niet naar Node-Red gekeken.
Ben nu nog aan het kijken hoe ik die SMA omvormer kan uitlezen.
Dacht eerlijk gezegd dat node-red pas later in de keten zat.

Ik wil de data in Home Assistant en daarna naar PVoutput uploaden.
Is het dan niet: 'Uitlezen van omvormer met HA add-on' -> 'Omvormer data in HA aanwezig' -> 'Data met Node-Red' omvormen naar iets dat PVoutput snapt' -> 'uploaden van omgevormde data naar PVoutput'

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:06
Vliegvlug schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:58:
[...]

Ik heb nog helemaal niet naar Node-Red gekeken.
Ben nu nog aan het kijken hoe ik die SMA omvormer kan uitlezen.
Dacht eerlijk gezegd dat node-red pas later in de keten zat.

Ik wil de data in Home Assistant en daarna naar PVoutput uploaden.
Is het dan niet: 'Uitlezen van omvormer met HA add-on' -> 'Omvormer data in HA aanwezig' -> 'Data met Node-Red' omvormen naar iets dat PVoutput snapt' -> 'uploaden van omgevormde data naar PVoutput'
Je kan ook direct vanuit Home Assistant naar PVoutput posten

PV Output

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Kalentum schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:01:
[...]

Je kan ook direct vanuit Home Assistant naar PVoutput posten
Dat is goed om te weten!
Maar node-red zal dan ook wel weer zijn voordelen hebben waarschijnlijk.

Er zijn altijd zoveel wegen naar Rome!
Vind het altijd best lastig de juiste en meest bij mij passende weg te vinden. ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Vliegvlug Ik dacht dat HA modbus s..cks... (sorry for my english)
En waarom niet al een gewandeld pad belopen... alles zit er al in.
modbus - mqtt - influxdb en pvoutput

[Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2022 21:18]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Kalentum
Vliegvlug schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:06:
[...]

Dat is goed om te weten!
Maar node-red zal dan ook wel weer zijn voordelen hebben waarschijnlijk.

Er zijn altijd zoveel wegen naar Rome!
Vind het altijd best lastig de juiste en meest bij mij passende weg te vinden. ;)
Dat laatste, zeker! Uiteindelijk zijn het maar wat getallen die van A naar B moeten.

PV Output

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:14
Ik gooi de data van mijn Omnik naar HA en via node-red naar pvoutput.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:18:
@Vliegvlug Ik dacht dat HA modbus s..cks... (sorry for my english)
Ik zou het echt niet weten :P
Wat me daar wel een groot nadeel aan lijkt in vergelijking met een SMA specifieke modbus implementatie is dat je zelf de mappings moet gaan maken van op welk adres welke waarde staat en daar eventueel nog een scale factor overheen gooien voordat je zinnige waardes krijgt.
Bij een specifieke SMA of SunSpec add-on is dat hopelijk al geregeld.
Of er moeten templates beschikbaar zijn die je aan de standaard modbus functionaliteit kan toevoegen die de juiste mappings maken natuurlijk.
En waarom niet al een gewandeld pad belopen... alles zit er al in.
modbus - mqtt - influxdb en pvoutput
ik heb nog helemaal niets bewandeld dus zijn voor mij wat losse kreten nu.

Bedoel je te zeggen om HA helemaal weg te laten, of is dit een treintje wat ik dan in HA moet opzetten?
mqqt is toch een message bus? Kan je daarmee direct modbus uitlezen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Vliegvlug
Node-red kan alles omzetten, laad de "flow" eens in, en bekijk het eens.
HA is een eindstation, Grafana is een eindstation, PVoutput is een eindstation en node red de verbinder.
En er is voor mqtt gekozen omdat HA dat ook spreekt.

[Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2022 21:46]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Kalentum schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:19:
[...]

Dat laatste, zeker! Uiteindelijk zijn het maar wat getallen die van A naar B moeten.
Klopt maar wat ik dus eigenlijk mis is het reisplan! ;)

Valt me ook op dat dat soort zaken eigenlijk nooit echt goed worden uitgelegd.
Het springt meestal meteen in: installeer die tool, gooit deze settings erin en gaan! (als je geluk hebt)

Ik zou willen dat de architectuur wordt uitgelegd van het geheel. Welk stappen heb je nodig om die data van A naar B te krijgen en wat gebeurt er in elke stap met de data. Nog geheel onafhankelijk van welke tool je dan uiteindelijk toepast.

En dat daarna wordt aangegeven welke tools voor welke stap ingezet kunnen worden met hun voors en tegens en dan kan ik daarna bekijken of ik tool X boven Y verkies voor die betreffende stap.

• Kalentum
Vliegvlug schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:53:
[...]

Klopt maar wat ik dus eigenlijk mis is het reisplan! ;)

Valt me ook op dat dat soort zaken eigenlijk nooit echt goed worden uitgelegd.
Het springt meestal meteen in: installeer die tool, gooit deze settings erin en gaan! (als je geluk hebt)

Ik zou willen dat de architectuur wordt uitgelegd van het geheel. Welk stappen heb je nodig om die data van A naar B te krijgen en wat gebeurt er in elke stap met de data. Nog geheel onafhankelijk van welke tool je dan uiteindelijk toepast.

En dat daarna wordt aangegeven welke tools voor welke stap ingezet kunnen worden met hun voors en tegens en dan kan ik daarna bekijken of ik tool X boven Y verkies voor die betreffende stap.
Uiteindelijk bepaalt 'de architectuur' ook wat je zelf wilt. Dus wat wil je vastleggen... Om maar wat te noemen, 'real time' data gaat bij mij naar InfluxDB voor visualisatie maar na bepaalde periode (4 weken retention) gooi ik die data gewoon weg, want ik archiveer ook de CSV bestanden die de SMA omvormer zelf aanmaakt (de secondenwaarden). Mocht ik persé willen weten wat mijn zonnepanelen op 23 maart 2020 tussen 13 en 14 uur precies deden dan kan ik dat nog achterhalen.

Maar goed, ik zou zeggen, begin gewoon en kijk wat bevalt. Node-Red, geen ervaring mee, maar het lijkt een prima oplossing voor als je geen zin hebt om alles zelf te scripten.

PV Output

• Duin1972
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-05 18:09
Ik heb sinds kort een ander wifi wachtwoord en nu lukt het niet meer om mijn Hosola omvormer te laten communiceren met eigen netwerk. Ik kom tot de stap: selecteer eigen wifi netwerk. Daarna krijg ik een melding dat 10.10.100.254 geen verbinding kan maken door een onjuiste encryptie methode of netwerk wachtwoord. Beiden zijn echter juist. Ik heb een KPN experia box v12 met daarachter een R7000 netgear router als access point. Als ik het probeer via een hotspot met mijn telefoon dan lukt het wel dus kennelijk blokkeert er iets de verbinding. Pingen met 10.10.100.254 lukt wel. Iemand advies hoe dit op te lossen? Dank alvast!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:35
Hey mede-Tweakers. Sinds deze week hangt er een Solis Mini met DLS-W (wifi logger) die ik graag wil uitlezen in HomeAssistant. Tot nu toe is de enige werkende route die ik heb gevonden het scrapen van de html status pagina met de omnik integratie die ik al had. Werkt op zich, alleen de totale output wordt afgerond op hele kWh's wat rare resultaten geeft in het energy dashboard.

Enig idee of dit er nauwkeuriger uit te halen valt?

Ik heb niet zo'n zin in allerlei workarounds (zelf het totaal bijhouden, bijvoorbeeld, dan moet ik namelijk ook weer een correctiemechanisme bouwen voor als de data een keer niet doorkomt), dus dan ruil ik de solis liever tegen een omnik waarvan ik weet dat het werkt (en die 's avonds gewoon aan blijft, de solis heeft ook een caching layer nodig want die gaat keihard uit helaas).

• Boenie23
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-05 10:49
@AUijtdehaag
Na een update naar node-red 3.0.2 werkt mijn eigen flow niet meer. Leek me een goed moment om eens rond te kijken naar andere (nieuwere) flows waar ik mijn eigen draai aan kan gaan geven. Kwam de flow van je tegen en wil hem eens gaan proberen.
Kun je aangeven welke nodes je gebruikt voor 'server' en 'api-current-state'? Kom er niet goed achter welke modules je hiervoor hebt gebruikt...

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Boenie23
api-current-state is de HA websocket volgens mij
node-red-contrib-home-assistant-websocket
Server bedoel je denk ik mee:
node-red-contrib-modbus

• Boenie23
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-05 10:49
@AUijtdehaag
Thx voor de snelle reactie.
Beide meldingen kwamen voort uit de node-red-contrib-home-assistant-websocket.
Heb e.e.a. nu compleet, zal morgen eens kijken wat de resultaten zijn wanneer de omvormer weer zijn werk gaat doen.

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-03 21:31
Betreft uitlezen van SMA SB4000-TL20:
Inmiddels een ding op leeftijd (2009) maar doet het nog uitstekend!

Omdat de bluetoothsoftware in mijn Pi4 i.c.m. SBFspot niet stabiel blijkt te werken (zowel de onboard chip als met externe dongle) wil ik gebruik gaan maken van RS485.
De omvormer is orgineel uitgeleverd met DM-485CB-10 (Piggy-back) en heeft enkele jaren een Solarlog 100e gevoed tot die (m.i. voortijdig) overleden is.

Mijn idee is om nu via RS485-dongle middels Node-Red de data uit te lezen en enerzijds door te sluizen naar PVoutput en via MQTT naar Influxdb en Domoticz. Node-Red draait hier al in een container op de Synology en Mosquitto en InfluxDB eveneens.

Ben voornemens een nieuwe RS485-naar USB-dongle aan te schaffen. Wat me niet helder is:

Volgens de documentatie van SMA is er een 3-aderige kabel benodigd.

Veel RS485-dongles hebben een 2-voudige aansluiting. Is aarde een voorwaarde voor goede werking en moet de dongle daarvan zijn voorzien?

Las iets over registers instellen. Maar welke en waar? In de omvormer of in Node-Red?

Klopt mijn gedachtegang v.w.b. aansluiten? Alvast dank voor reactie.

[Voor 14% gewijzigd door Hieke op 11-11-2022 13:50. Reden: Afbeelding uit documentatie toegevoegd]

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-05 08:55

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Julianl schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:27:
@ThinkPad
Ik was dat topic tegengekomen inderdaad. Met het gw2pvo script kon ik uit de voeten en snel iets neerzetten wat ervoor zorgt dat de data in PVOutput komt. Dit topic leek iets te ver boven mijn kunnen te gaan, maar als dat een betere optie is heb ik wat te doen en leren

offtopic:
Haha, goed bezig >:) Je hebt gelijk. Ik heb Ronald een berichtje gestuurd nog om 'm te bedanken. Foto's kon ik lange tijd niet plaatsen omdat het lang scheef heeft gelegen :D En, het leek me nu, een maandje later niet heel relevant meer voor mede tweakers om daar op terug te komen
Heb je uiteindelijk een betere optie gevonden? Heb gw2pvo ook draaiende op een pi3 (die verder overbodig is geworden sinds ik Home Assistant heb draaien op een Pi4). Zou hem graag in docker draaien op mijn Synology maar krijg dat nog niet werkende.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

@Tortelli Waarom zou je de portal scrapen via gw2pvo als je de omvormer ook lokaal in Home Assistant kan uitlezen?

Deze ook gezien? https://github.com/eNeRGy164/gw2pvo-docker/issues/7 Ik heb toen een nieuw Docker image gemaakt omdat de versie van die Github pagina wel erg verouderd was. Heb dat verder al tijden niet meer in gebruik omdat lokaal uitlezen veel beter werkt.

[Voor 53% gewijzigd door ThinkPad op 14-12-2022 11:32]

• Tortelli

Tortelli

ThinkPad schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:30:
@Tortelli Waarom zou je de portal scrapen via gw2pvo als je de omvormer ook lokaal in Home Assistant kan uitlezen?

Deze ook gezien? https://github.com/eNeRGy164/gw2pvo-docker/issues/7 Ik heb toen een nieuw Docker image gemaakt omdat de versie van die Github pagina wel erg verouderd was. Heb dat verder al tijden niet meer in gebruik omdat lokaal uitlezen veel beter werkt.
Ik heb daar naar gekeken, maar hij lijkt niets te doen. Omvormer zit bekabeld verbonden op een fixed IP.
Volgens mij moet je hier een bepaalde software versie voor draaien?
Heb een GoodWe 6K-DT

Ik kan wel in de web interface van de omvormer komen. Draai firmware versie V1.0.14

[Voor 5% gewijzigd door Tortelli op 14-12-2022 11:59]

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Ja klopt, je kunt het testen met de app 'SolarGo' van Goodwe. Als je hem daarmee lokaal uit kunt lezen dan kan Home Assistant en andere software dat ook. Om die app werkend te krijgen moet je de omvormer door Goodwe laten bijwerken.

Maar dat was voor mijn XS-serie omvormer. Voor jouwe wil e.e.a. nog wel eens verschillen. Zie ook deze zoekopdracht: GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

• Tortelli

Tortelli

@ThinkPad Je hebt GoodWe zelf gevraagd de firmware bij te werken? Gewoon via supportdesk ofzo?

[Voor 7% gewijzigd door Tortelli op 14-12-2022 12:07]

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Ja klopt, mail sturen naar de NL supportdesk. Als je omvormer toegang tot internet heeft dan kunnen ze hem bijwerken.

• Hasel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-05 21:04
Mijn Solivia 2.5 geeft storing #103. Weet iemand of dit te repareren is en bij wie?

• Andrehj
  • Nu online
Hasel schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:22:
Mijn Solivia 2.5 geeft storing #103. Weet iemand of dit te repareren is en bij wie?
Zou je niet eerst uitzoeken wat die foutcode betekent? Misschien is het wel iets wat buiten je omvormer niet goed zit (aardfout, losse fase etc).

• Hasel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-05 21:04
Nee, volgens de Solivia Delta is het vervangen. Maar ik zit buiten de garantie.

• jobr
  • Laatst online: 20:02
Hasel schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:22:
Op marktplaats staat al tijden een advertentie van iemand die omvormers repareert.

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
Hopelijk is dit het goede topic!

Morgen worden mijn zonnepanelen geinstalleerd. Ik zou de opbrengst daarvan graag willen opnemen in mijn HomeAssistant instance. Ik krijg een SMA Omvormer, waar de output uit moet komen lijkt mij. Moet ik dan nog iets specifieks laten uitvoeren door de installateurs om dat voor elkaar te krijgen? Ik lees wel eens iets over een "gebruikers"account en een "installatie"account, waarbij je alleen met die 2de de data kan uitlezen.

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:35
Hmm, shit ik zie dat mijn gw2pvo docker het al een behoorlijk poosje niet meer doet :(
en er lijkt niet echt een goed op te spinnen alternatief te zijn voor: https://github.com/eNeRGy164/gw2pvo-docker

Toch maar zelf wat knutselen in mijn Home Assistant of een scriptje.
(of heeft er iemand een beter idee?)

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

• AUijtdehaag
  • Niet online
Muncher schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:18:

Morgen worden mijn zonnepanelen geinstalleerd. Ik zou de opbrengst daarvan graag willen opnemen in mijn HomeAssistant instance. Ik krijg een SMA Omvormer, waar de output uit moet komen lijkt mij. Moet ik dan nog iets specifieks laten uitvoeren door de installateurs om dat voor elkaar te krijgen? Ik lees wel eens iets over een "gebruikers"account en een "installatie"account, waarbij je alleen met die 2de de data kan uitlezen.
Wellicht te laat. :+

Maar vraag of je zelf de omvormer mag instellen. Dan kan je zelf het installateursww aanmaken.
Modbus tcp aanzetten dmv installateurs account voor de temperatuur (en eventueel de rest ook)
Maar node-red en via webconnect zou ook moeten kunnen via gebruikers ww
Node-red flows heb ik liggen eventueel.

[Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2023 22:36]

• Junkew
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-05 13:43
Ik probeer mijn omnik tl3000 weer te connecten om data te laten loggen
Ik zie het wifi ap van omnik en kan inloggen op de webinterface.
Verbinding leggen naar mijn meshnetwerk fritzbox 7583 en repeater 1750e lijkt onmogelijk met aes tkip en zelfs zonder security lukt dit niet.
*Heeft iemand hier wellicht ervaring mee? Vroeger met oudere fritzbox heeft het ooit wel gewerkt.

*Is het wellicht handiger om een extra accesspoint in netwerk te plaatsen met wep authenticatie en dan te connecten?

*En nog verder weg zou dit kunnen werken door dit apparaat aan te sluiten en via modbus uit te lezen. https://www.kiwi-electron...d6-xRcNB0ghsaAkikEALw_wcB

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Junkew
Heeft die omnik modbus via rs485? Heb je daar een register lijst van?

Of als je home assistant hebt, kan je ook een esp32 gebruiken met RS485 bordje erop ipv een gateway.

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2023 19:29]

• Kalentum
Muncher schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:18:

De integratie voor Home Assistant (https://www.home-assistant.io/integrations/sma) gebruikt de webinterface van de omvormer om de data binnen te halen. De omvormer heeft vier gebruikers ("Gebruiker" , "Installateur" , "Service" en "Ontwikkelaar") en je heb het wachtwoord van 1 van die gebruikers nodig. Mijn installateur heeft mij het installateurswachtwoord gegeven maar voor HA is "Gebruiker" al genoeg.

edit het is vast al gelukt

[Voor 1% gewijzigd door Kalentum op 23-01-2023 19:57. Reden: te laat]

PV Output

• Junkew
Nee helaas nog niet gelukt met wifi connection
Omnik heeft rs485 en modbus echter registers voor zover ik weet onbekend. Vermoeden compatibel met solis omvormer die wel bekend zijn. Zal veel tijd kosten maar dan hangt de omvormer wel mooi in het netwerk. Informatie is summer als ik google.

Accesspoint met lagere beveiliging openwep oid ook niet direct een prettige oplossing.

Een kwh meter op de groep in de meterkast met wifi is wellicht de meest eenvoudige oplossing om de zuivere opbrengst weer te meten.

Wellicht nog gewoon de rj45 op een gateway aansluiten maar gezien beperkte info in handleiding durf ik die niet direct aan.

De connector met 11 polen gaat naar de wifi antenne

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Junkew Dan lijkt me een homewizzard wifi kWh meter het makkelijkst.
Via Home asisstant kan je dan ook naar pvoutput.org met een automation.

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-05 18:02
Vorige week zijn mijn panelen geïnstalleerd en hadden ze de PocketWIFI dongle gebruikt. Ik had al een UTP kabel getrokken en wou de Solax graag bedraad hebben aangesloten. Vandaag hebben ze de WIFI dongle vervangen door de bedrade versie. Ik kan de Solax pingen, maar de API lijkt niet beschikbaar (of ik probeer de verkeerde poort). Is die API gewoon beschikbaar op poort 80?

Ik begreep dat de poort geblokkeerd is als je WIFI gebruikt. Wellicht dat de inverter even uit- en ingeschakeld moet worden? Kan ik gewoon de bedrijfsschakelaar uit- en inschakelen zonder problemen?

PS: Het gaat om de Solax X3-MIC/PRO 5kW inverter.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 15:44
Ik krijg niet echt iets gevonden dus misschien dat ik hier alleen last van heb.
In de Growatt app en op de site kan ik alleen maar van ongeveer de afgelopen drie maanden de lijngrafiek per dag zien (optie Time), data van dagen daarvoor is leeg.

De totale opbrengt per dag kan ik wel zien van de periode dat ik de omvormer heb.
Is het standaard bij Growatt dat de specifieke data van de dag/uur wordt verwijderd na verloop van tijd?

KISTRADIO

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:54
Zijn hier mensen met een Huawei SUN2000 omvormer? Maandag komen ze internet installeren in onze nieuwe woning en dan wil daar een nieuwe HA instance opzetten. Ik lees wel dat verbinding met Huawei soms hit and miss is.
Ik wil mijn volledig energie verbruik/opwekking bijhouden in HA/InfluxDB en wil dus graag een betrouwbare oplossing. Dus ik vraag me af wat de beste methode is om verbinding te maken. Of als alternatief kan ik ook de HomeWizard 3 fase kWh meter halen en er tussen zetten. Die hebben WiFi en een lokale API die officieel door HA ondersteunt wordt.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Broodro0ster
Is dit wat?
https://github.com/jesusrop/esphome_huawei_sun2000

Modbus printjes met esp32 heb ik wel liggen

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:54
Bedankt voor de aanzet. Deze integratie lijkt de meest populaire te zijn met veel mogelijkheden, maar Modbus RTU wordt ook ondersteund zie ik.
Ik heb het adaptertje die in de readme staat besteld. Dat lijkt me het meest plug and play. En hopelijk ook betrouwbaar.
De beschrijving van Jesusrop vond ik nogal vaag en in de community lijkt niet iedereen het werkend te krijgen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11400kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Broodro0ster
Ik hoop dat je de goede besteld hebt en niet de max485. Die kan wel eens crc erors geven.
Nogmaals ik had het liggen allemaal incl behuizing.

[Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-03-2023 07:46]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
Junkew schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:02:
Ik probeer mijn omnik tl3000 weer te connecten om data te laten loggen
Ik zie het wifi ap van omnik en kan inloggen op de webinterface.
Verbinding leggen naar mijn meshnetwerk fritzbox 7583 en repeater 1750e lijkt onmogelijk met aes tkip en zelfs zonder security lukt dit niet.
*Heeft iemand hier wellicht ervaring mee? Vroeger met oudere fritzbox heeft het ooit wel gewerkt.

*Is het wellicht handiger om een extra accesspoint in netwerk te plaatsen met wep authenticatie en dan te connecten?

*En nog verder weg zou dit kunnen werken door dit apparaat aan te sluiten en via modbus uit te lezen. https://www.kiwi-electron...d6-xRcNB0ghsaAkikEALw_wcB
Ik heb mijn TL4000 aan mijn Ubiquiti hangen was eigenlijk niet een groot probleem om dat voor elkaar te krijgen na de overstap van Asus. Ik zal straks eens kijken wat voor Wifi beveiliging op de Ubiquiti zit.

onderstaande settings zou moeten werken
overigens heb het IP van de omvormer wel geblokt om naar buiten mijn netwerk te tetteren naar solarmann.

[Voor 19% gewijzigd door habbekrats op 04-03-2023 09:51]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Junkew
Helaas krijg de Wifi niet geconnect naar de FritzBox 7583 8)7 8)7 :? :?
  • Fritz repeater uit het netwerk gehaald
  • 5 ghz netwerk uitgezet
  • zowel op guest netwerk zonder (en met) ww geprobeerd
  • netwerknaam aangepast naar <8karakters enkel A-Z in de naam
  • geprobeerd te connecten naar ZYXEL accespoint
  • Verbinding >=50% dus sterkte netwerk lijkt niet logisch dat dit dan beperkende factor is
Ik kom gewoon op het AP_xxxx punt en dan de webinterface na inloggen met default admin/admin

error: 10.10.100.254 meldt het volgende
Connection to WIFI network failed, Invalid encryption method or wrong passwords.

Foute passwords sluit ik uit die heb ik zichtbaar op het scherm.

Ik doe dit vanaf een Android en doe de volledige aanname dat dit geen invloed heeft maar zal nog eens vanaf een laptop met Wifi proberen dit te doen.

• Junkew
:) :) Na nog wat frustrerende pogingen

Oplossing model omniksol omnik3000tld
onder kopje advanced eea aangepast bij accesspoint
Change the encryption mode for AP
Encryptionmode Wpa2psk
aestkip
Ww 12345678

Settings gedaan, dan geconnect met eerst de sleutel 12345678 en dan admin/admin en dan de wizard doorlopen is nu uiteindelijk de boel geconnect aan mijn netwerk.
Kan weer de dagelijkse opbrengst volgen.

Kennelijk hebben de accesspoint settings invloed op hoe de connectie daarna gemaakt moet worden naar mijn wifi netwerk

[Voor 32% gewijzigd door Junkew op 06-03-2023 19:38]

• LiReC
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 00:25
Huawei Fusionsolar: Ik wens een nieuwe installateursregistratie (=bedrijf) uit te voeren, en daarbij als server "region01.eu5 " toegewezen krijgen
=> Heeft iemand een idee hoe ik dit kan forceren?
-------------------------------------------------------------
Context: ik heb van mijn installateur een login op Fusionsolar verkregen onder diens bedrijf. Dit is gelukkig reeds een installateursrol in plaats van de veel te beperkte eigenaarsrol (laat staan guest-rol) => Daarmee kom ik al een eind natuurlijk. Ik wil echter:
A) in 1e instantie: de bestaande installatie delen naar mijn eigen "bedrijf" (=admin installateursaccount).
B) als dat werkt in 2e instantie: delen annuleren + mijn installateur opdragen de installatie te migreren naar mij + deze opnieuw naar hem delen. Op die wijze kan ik volledige controle over mijn installatie hebben terwijl de installateur alles kan zien voor garantiedoeleinden.

Probleem: Ik zit vast op A) omdat bij het deleneen foutmelding komt. => oorzaak: mijn installateur zit op server region01.eu5 en ik met mijn nieuwe account op region04.eu5.

Reeds geprobeerd:
1) een 15 tal "normale" registraties => ik krijg altijd region03 of region04
2) een 5 tal registraties gebruikmakend van een VPN en/of proxy zodat ik vanuit nederland/duitsland/polen/griekenland/spanje een account leek aan te vragen => ook altijd 03 of 04
3) enkele registraties door de registratielink te manipuleren naar https://region01eu5.fusionsolar.huawei. ... ml#/regist => alles lijkt goed te gaan. Het email-adres waarmee mijn bevestigingscode word gestuurd lijkt te suggereren dat ik region01 ga krijgen. Maar inloggen resulteerd dan steeds in een foutmelding dat de gebruikersnaam/wachtwoord fout zijn.

Ik mailde ook reeds met eu_inverter_support@huawei.com. Die hun antwoorden zijn tergend traag, naast de kwestie, beantwoorden het doel niet.
-------------------------------------------------------
alvast bedankt voor de eventuele oplossing.

Wat (volgens mij) zowiezo lukt: als iemand een historische region01 company account heeft op fusionsolar -waarom geen plants (meer) gekoppeld zijn - & die deze niet meer nodig heeft => Voor zover ik zie kunnen alle gegevens aangepast worden zodat niets meer verwijst naar de vorige owner. Fingers crossed dat iemand dat heeft?

Toegevoegd na 9 minuten 52 seconden:
sidenote:
-het is zeker mogelijk om mijn installatie te resetten & te herkoppelen aan mijn account (zolang het - in dat geval omgekeerd: maar niet region01 is).
-Dit is echt niet de gewenste oplossing: dat is een (klein) risico, daarbij verlies ik de historische data, ik zou graag ondersteuning van mijn installateur behouden (deze kan mijn plant dat niet in zijn eigen portaal monitoren,...)

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Tasmota (op Sonoff POW R2) rechtstreeks laten uploaden naar PVOutput

Aan de 3 panelen op m'n schuur hangt een SONOFF POW R2 met Tasmota firmware erop. Deze las ik uit met Node-RED om de gegevens naar PVOutput te kunnen uploaden. Ik zag dat Tasmota met de scripting functionaliteit ook zelf een 'WebSend' mogelijkheid heeft, waardoor het device de gegevens zelf zou kunnen uploaden. Dat heeft mijn voorkeur, dan werkt het ook als m'n server kuren zou hebben.

Even aan het knutselen geweest, gelukkig was er al iemand die een begin had gemaakt met een uploadscript voor de PVOutput API.

Ik heb het script nog iets uitgebreid, hij stuurt ook de totale meterstand en de netspanning mee i.p.v. alleen de 'Power' (Watt).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
>D 42
;long string required for key
y=0
m=0
d=0
key="Your-API-key"
id="Your-System-ID"
ws="WebSend [pvoutput.org]"
et=0
p=0
vlt=0
;This script is used to let a power measurement device (Sonoff POW R2) that is flashed with Tasmota firmware, upload directly by itself to PVOutput. I use this to monitor my solar panels.

>T
et=((ENERGY#Total)*1000)
p=ENERGY#Power
vlt=ENERGY#Voltage

>S
;every 5 minutes
if upsecs%300==0 {
    print Time is %time% Sunrise is at %sunrise%, sunset is at %sunset%.
    if (time>sunrise and time<sunset) {
        print Now uploading data to PVOutput...
        y=sb(tstamp 0 4)
        m=sb(tstamp 5 2)
        d=sb(tstamp 8 2)
        =>%ws%/service/r2/addstatus.jsp?key=%key%&sid=%id%&d=%1.0(y)%%2.0(m)%%2.0(d)%&t=%1(sb(tstamp 11 5))%&v1=%s(2.0et)%&v2=%s(2.0p)%&v6=%s(2.0vlt)%&c1=2
    } else {
        print Skipping upload since it is evening/night.
    }
}

Resultaat in de console:
11:17:09.193 Script: performs "WebSend [pvoutput.org]/service/r2/addstatus.jsp?key=XXXXXX&sid=XXXXXXXX&d=20230316&t=11:17&v1=37630&v2=118&v6=231&c1=2"

Was wel ff klooien, want er is geen standaard Tasmota firmware die zowel ondersteuning heeft voor scripting én energy measurement. Heb zelf een binary gecompiled met TasmoCompiler. Hier heb ik gekozen voor 'web interface', 'energy sensors', 'scripting' en ook 'timers' (deze is nodig om de variabelen sunrise / sunset te kunnen gebruiken). Compileren duurde zo'n 3 minuten.

De SONOFF POW R2 eerst geflashed met tasmota-minimal.bin.gz. Daarna de .bin.gz (niet de .bin, die is te groot) die door TasmoCompiler is gemaakt geflashed.

Ditzelfde idee zou ook moeten werken voor bijv. een Shelly module/plug, of een andere ESP-gebaseerde smartplug met verbruiksmeting waar Tasmota op kan draaien.

Vergeet niet om in je firewall toe te laten dat je device naar internet mag. Ook moet hij goede tijd + tijdzone hebben. Daar kun je deze site voor gebruiken, die genereert dan een commando zoals:
Backlog Latitude CHANGEME; Longitude CHANGEME; TimeDST 0,0,3,1,1,120; TimeSTD 0,0,10,1,1,60; TimeZone 99
En we stellen ook nog even een NTP-server in zodat Tasmota de tijd kan ophalen:
ntpserver1 192.168.6.1; ntpserver2 0; ntpserver3 0; restart 1
(vervang 192.168.6.1 door een NTP-server naar wens)

[Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 04-04-2023 08:44]

• Tvern
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-05 22:08
@ThinkPad Grappig. Ik heb hetzelfde gedaan voor een Shelly plus 1PM, omdat ik bij mijn schoonvader geen raspberry pi o.i.d. in de meterkast wilde hangen. Waarschijnlijk gaat het vanaf woensdag in gebruik genomen worden.

Ik stoor me eraan dat pvoutput geen Unix timestamp accepteert en de Shelly geen Date() ondersteund. Het gebruik van JSON.stringify() en JSON.parse() voelt ook weinig elegant, maar het werkt wel.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
 /*
"PVOutput live upload" -by Tvern
This script will upload the total generated energy, current power and voltage to PVOutput every x minutes.
It was written for a Shelly plus 1PM (firmware 0.14.1 reccomended). 
It may need adjustment to run on other hardware, or firmware.
I have not tested this to measure production yet (I used a lamp as load). sign should probably be set to -1 below.
At this stage it is not well tested, (or written, as I have little experience) and is likely to contain bugs.

To use:
- Create a PVOutput account on https://pvoutput.org/
- Add your system to your pvoutput account
- Enable api access and generate a key in https://pvoutput.org/account.jsp
- Copy your system Id below @ "let sid = "<your System Id>"
- Copy your API key below @ "let key = <your API key>"
- Run script.
*/

//-------------------------settings-----------------------------------
let key = "<your API key>";     //replace <your API key> with your key.
let sid = "<your System Id>";   //replace <your System Id> with your System Id.
//-------------------optional settings--------------------------------
let timezone = "<ip>";          //replace ip with your timezone from http://worldtimeapi.org/timezones
let interval = 5; //5, 10, or 15.  Match this setting @ pvoutput.org. (settings > edit system > status interval)
let sign = 1;     //1, or -1.      Change to -1 to invert energy reported. Probably needed. Untested.
//--------------------------------------------------------------------

let url = {"base": "https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?c1=1&key=" + key + "&sid=" + sid};
let oSwitch= {};
let datetime, date, time, countdown, runtimer;

function requestdate(){
  print("requesting date...");
  if (timezone === "<ip>") {
    Shelly.call("HTTP.GET",{"url": "http://worldtimeapi.org/api/ip"},
      function(res){receivedate(res)},null);
  }else{
    Shelly.call("HTTP.GET",{"url": "http://worldtimeapi.org/api/timezone/" + timezone},
      function(res){receivedate(res)},null);
  }
}

function receivedate(res){
  //if error try again in 15min.
  if (res.code !== 200) {
    print("There was a problem requesting the date!");
    print("response code:", res.code);
    print("full response was:");
    print(JSON.stringify(res));
    print("---");
    Timer.set(15*60*1000,false,function(){requestdate()},null);
    return;
  }
  //split date string
  datetime = JSON.parse(res.body).datetime;
  date = datetime.slice(0,4) + datetime.slice(5,7) + datetime.slice(8,10);
  //delay startup at night
  if (delaystart(datetime.slice(11,13), datetime.slice(14,16))){
    return;
  }
  //between 4:00 and 10:59 start logging
  runtimer = Timer.set(interval*60*1000, true, function(){senddata()},null);
  senddata();
}

function delaystart(h,m){
  h = JSON.parse(h);
  m = JSON.parse(m);
  countdown = 16200;
  //between 23:00 and 3:59 delay startup to 4:30:00
  if (h === 23){
    h = -1;
  }
  if (h < 3){
    countdown -= h*60*60;
    countdown -= m*60;
    Timer.set(countdown*1000,false,function(){requestdate()},null);
    print("It's night. Setting start timer...'");
    return true;
  }
  return false;
}

function senddata(){
  oSwitch = Shelly.getComponentStatus("switch:0");
  time = Shelly.getComponentStatus("sys").time;
  if (time.slice(0,2) === "23"){
    if (delaystart(time.slice(0,2), time.slice(3,5))) {
      Timer.clear(runtimer);
    }
  }
  url.build = url.base;
  url.build += "&d=" + date; 
  url.build += "&t=" + time;
  url.build += "&v1=" + JSON.stringify(Math.round(oSwitch.aenergy.total*sign));
  url.build += "&v2=" + JSON.stringify(Math.round(oSwitch.apower));
  url.build += "&v6=" + JSON.stringify(oSwitch.voltage);
  //print(url.build);
  Shelly.call("HTTP.GET",{"url": url.build},function(res){dataresponse(res)},null);
}

function dataresponse(res){
  if (res.code === 200) {
      print("Successfully transmitted a message");
  }else{
    print("There was a problem uploading data!");
    print("request url was: ", url.build);
    print("response code:", res.code);
    print("full response was:");
    print(JSON.stringify(res));
    print("---");
  }
}

//I had the script crash when calling getComponentStatus to quickly after a reboot. A small delay fixes that.
Timer.set(20*1000,false,function(){requestdate()},null);

Als pvoutput offline is, kan het script crashen, doordat er ergens een verkeerd datatype terecht komt. Voor nu heb ik dat opgelost met een tweede script, dat het eerste herstart:
code:
1
2
//set 'id:1' to the id of the script to be restarted. 
Timer.set(60*60*1000,true,function(){ Shelly.call("Script.Start",{id:1},function(){},null); },null);

Ik ga het denk ik wel aanpassen om de batch upload te gebruiken, zodat gefaalde uploads later nog eens verzonden worden. Dan zal bovenstaande crash ook wel boven water komen.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Grappig! Dat ziet er wel stukje complexer uit, zoveel opties heeft Tasmota niet. Is dit de interne scripting engine van Shelly?

Ik ga in mijn script nog een condition toevoegen dat hij verbruik tussen sunset en sunrise als 0 ziet. Hij ziet het sluipverbruik van de omvormer ‘s nachts soms als 1W opwek en dat vervuilt de grafiek :p Inmiddels toegevoegd, originele post bijgewerkt.

[Voor 53% gewijzigd door ThinkPad op 19-03-2023 09:22]

• Tvern
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-05 22:08
Ja ik geloof dat dat nieuw is op de Shelly plus serie. Ze maken gebruik van mJS met een paar extra functies om de Shelly uit te lezen en bedienen.
Het aantal functies is heel beperkt, waardoor het eindresultaat complexer lijkt dan het is.

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:37

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Ik heb een andere (refurbed) omvormer achter mijn panelen, de oude omvormer was dood.
De wifi-setup is geactiveerd en ik kan de verbindng zien in mijn router.
Het koppelen van de logger aan de Solarman-site (solarmanpv.com) lukt echter niet.
Met het serienummer (1511131310106 en NLD1511131310106 geprobeerd) krijg ik geen data te zien.
Apparaatstatus offline, niet geactiveerd (Het apparaat heeft geen gegevens of bestaat niet. Bevestig dat het is ingeschakeld en succesvol is verbonden met de server en probeer het opnieuw.)

Wie heeft voor mij een tip?

>>>>> Opgelost
het blijkt dat je het serienummer van de wifi-plug moet invoeren 8)7
en nu werkt het ;)

Aart

[Voor 8% gewijzigd door aartw99 op 25-03-2023 17:46]

PV: 2200 Wp Zuid en 4,5 kWp Oost-West; 4 aandelen = 2000 kWh Winddeler

• Kasper
Al jaren heb ik een Growatt omvormer, welke logt via zo'n shinelan stick naar de server.
Eigenlijk nooit echt problemen mee, los van het regelmatig niet kunnen inloggen in de app.
Inloggen op server.growatt.com deed het altijd wel gewoon.

Daarnaast lees ik met Domoticz de server uit, om het vervolgens daar nog eens te loggen en ook door te sturen naar pvoutput.org; 3660 Winterswijk.

Nu kom ik er achter dat dit al maanden niet lekker meer werkt. Op een gegeven moment, leest domoticz de server niet meer uit. En blijft dan tot 0.00 snachts de laatst ontvangen waarde loggen.

In pvoutput ziet dat er zo uit;

gisteren was het helemaal drama, toen stopte hij al rond 11.50 met loggen;

en dan wil die vandaag met het restant van gisteren beginnen;

Het lijkt het erop, dat het gepaard gaat met het ook niet kunnen inloggen via de app.
Telkens als ik niet kan inloggen op ShinePhone, krijg dan de melding, "account locked", logt domoticz niet verder.
Wat ik weer vreemd vind, want domoticz moet het toch van server.growatt.com halen. Daar kan ik nog gewoon inloggen en wordt netjes naar toe gelogd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:59
Ik heb een Solis omvormer en via de cloud heb ik hetzelfde gedrag. Dit heb ik opgelost door mij logging script pas na zonsopkomst te activeren (+30min) . Liever dat hij in 1 keer start met een iets hogere waarde dan de foutieve waarde van de dag ervoor. Zeker met zonnige dagen vs regen dagen

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:14
Kasper schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:57:
Al jaren heb ik een Growatt omvormer, welke logt via zo'n shinelan stick naar de server.
Eigenlijk nooit echt problemen mee, los van het regelmatig niet kunnen inloggen in de app.
Inloggen op server.growatt.com deed het altijd wel gewoon.

Daarnaast lees ik met Domoticz de server uit, om het vervolgens daar nog eens te loggen en ook door te sturen naar pvoutput.org; 3660 Winterswijk.

Nu kom ik er achter dat dit al maanden niet lekker meer werkt. Op een gegeven moment, leest domoticz de server niet meer uit. En blijft dan tot 0.00 snachts de laatst ontvangen waarde loggen.

In pvoutput ziet dat er zo uit;
[Afbeelding]

gisteren was het helemaal drama, toen stopte hij al rond 11.50 met loggen;
[Afbeelding]

en dan wil die vandaag met het restant van gisteren beginnen;
[Afbeelding]

Het lijkt het erop, dat het gepaard gaat met het ook niet kunnen inloggen via de app.
Telkens als ik niet kan inloggen op ShinePhone, krijg dan de melding, "account locked", logt domoticz niet verder.
Wat ik weer vreemd vind, want domoticz moet het toch van server.growatt.com halen. Daar kan ik nog gewoon inloggen en wordt netjes naar toe gelogd.
Heb je al eens naar https://github.com/johanmeijer/grott gekeken?

Deze heeft ook een eigen server, hoef je ook niet meer naar buiten

• Kasper
Deshmir schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:32:
[...]

Heb je al eens naar https://github.com/johanmeijer/grott gekeken?

Deze heeft ook een eigen server, hoef je ook niet meer naar buiten
Bedankt, dat klinkt als een goede oplossing. Maar als ik het zo even doorheen scan, misschien ook wat te hoog gegrepen voor mijn skils.
Ik ga het verder onderzoeken als ik er meer tijd voor heb.

Gek genoeg is het vandaag 11.44 weer afgelopen. Of het toevallig is, rond de zelfde tijd als gister. Of er is meer aan de hand..
Ik heb growatt ook maar bericht gedaan, dat ik constant "the current account is locked" melding krijt.

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 10:17
Ik heb een wifi module gekocht voor mijn Growatt 3600TL-XE en ik wil die data graag in Home Assistant hebben. Nu heb ik gelezen dat ik de module kan flashen maar dat ik er ook een server voor kan opzetten. Wat is de beste/makkelijkste manier?

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:14
dimmak schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:03:
Ik heb een wifi module gekocht voor mijn Growatt 3600TL-XE en ik wil die data graag in Home Assistant hebben. Nu heb ik gelezen dat ik de module kan flashen maar dat ik er ook een server voor kan opzetten. Wat is de beste/makkelijkste manier?
Naar de post boven jou kijken en Grott uitrollen :+

Als je de beta pakt kan je ook grott server draaien en dan kan je ook alle verkeer van en naar china eruit gooien

[Voor 12% gewijzigd door Deshmir op 19-04-2023 09:36]

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:51
@Wimbo Zou jouw SAJ modbus integratie voor HA ook werken over RS232? Dus met een Elfin EW10?

Reden dat ik dit vraag is dat mijn Zonneplan/SAJ omvormer vervangen is, en dat Zonneplan nu de RS485 uitgang gebruikt voor het versturen van data via 4G. Die uitgang gebruikte ik eerder met een Elfin EW11.

Voor mij blijft nu alleen de USB/RS232 poort over voor data logging voor eigen gebruik. Ik heb nog een Elfin EW10 liggen, dus dan zou ik alleen een USB naar RJ45/RS232 kabeltje moeten maken.

[Voor 4% gewijzigd door slow whoop op 10-05-2023 10:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wimbo
  • Laatst online: 26-05 14:05
slow whoop schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:50:
@Wimbo Zou jouw SAJ modbus integratie voor HA ook werken over RS232? Dus met een Elfin EW10?

Reden dat ik dit vraag is dat mijn Zonneplan/SAJ omvormer vervangen is, en dat Zonneplan nu de RS485 uitgang gebruikt voor het versturen van data via 4G. Die uitgang gebruikte ik eerder met een Elfin EW11.

Voor mij blijft nu alleen de USB/RS232 poort over voor data logging voor eigen gebruik. Ik heb nog een Elfin EW10 liggen, dus dan zou ik alleen een USB naar RJ45/RS232 kabeltje moeten maken.
Als de SAJ inverter ook modbus praat via die poort, zou het moeten werken.
Ik ben zelf verhuisd en heb geen Zonneplan panelen meer, dus kan het helaas niet voor je testen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:51
Wimbo schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:57:
[...]

Als de SAJ inverter ook modbus praat via die poort, zou het moeten werken.
Ik ben zelf verhuisd en heb geen Zonneplan panelen meer, dus kan het helaas niet voor je testen.
Bedankt. Ik wil de komende dagen proberen het aan de praat te krijgen. Ik zal m'n bevindingen hier posten.

Edit: Gisteren even zitten prutsen en ik kan nu mijn Zonneplan/SAJ omvormer ook uitlezen via de USB/RS232 interface. Wat ik gedaan heb:
  • Een oude USB A naar USB B kabel in tweeën geknipt
  • De vier kabeltjes van de USB A kabel verbonden met een Elfin EW10 (voor RS232):
    USB pinFunctieKleurElfin EW10 pin
    1+7VRood7
    2RS-232 RXDWit6
    3RS-232 TXDGroen5
    4GNDZwart8
  • Elfin EW10 communication settings:
    • Protocol: Tcp server
    • Security: Disable
    • Route: Uart
  • Elfin EW10 serial port settings:
    • Baud rate: 115200
    • Data bit: 0
    • Stop bit: 1
    • Parity: None
    • Flow Control Settings:Disable
    • Cli: Disable
    • Protocol: Modbus
  • Een nieuw device toegevoegd in Home Assistant met de SAJ modbus integratie van @Wimbo.
In Home Assistant heb ik nu twee SAJ devices: Een die ik uitlees via de RJ45/RS-485 poort van de omvormer, en een die uitlees via de USB/RS-232 poort van de omvormer. De entities van beide devices geven gelukkig dezelfde waardes aan. ;)

Nu kan ik de Elfin EW11 uit de RS-485 poort halen, en deze poort gebruiken voor de 4G dongle van Zonneplan. Zo kan ik gebruik maken van de Zonneplan app en tegelijk ook lokaal de boel blijven monitoren met Home Assistant.

Ik ben helemaal blij. Fijn dat de SAJ modbus integratie van HA ook werkt met de USB/RS232 poort van de Zonneplan/SAJ omvormer. :)

[Voor 70% gewijzigd door slow whoop op 11-05-2023 22:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wimbo
  • Laatst online: 26-05 14:05
Nice, dat is interessant.
ik zal het in de README verwerken. :)
Pagina: 1 ... 46 47 48 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee