Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvern
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-08 23:12
Ja ik geloof dat dat nieuw is op de Shelly plus serie. Ze maken gebruik van mJS met een paar extra functies om de Shelly uit te lezen en bedienen.
Het aantal functies is heel beperkt, waardoor het eindresultaat complexer lijkt dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 11:54

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Ik heb een andere (refurbed) omvormer achter mijn panelen, de oude omvormer was dood.
De wifi-setup is geactiveerd en ik kan de verbindng zien in mijn router.
Het koppelen van de logger aan de Solarman-site (solarmanpv.com) lukt echter niet.
Met het serienummer (1511131310106 en NLD1511131310106 geprobeerd) krijg ik geen data te zien.
Apparaatstatus offline, niet geactiveerd (Het apparaat heeft geen gegevens of bestaat niet. Bevestig dat het is ingeschakeld en succesvol is verbonden met de server en probeer het opnieuw.)

Wie heeft voor mij een tip?

>>>>> Opgelost
het blijkt dat je het serienummer van de wifi-plug moet invoeren 8)7
en nu werkt het ;)

Aart

[ Voor 8% gewijzigd door aartw99 op 25-03-2023 17:46 ]

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 23:23
Al jaren heb ik een Growatt omvormer, welke logt via zo'n shinelan stick naar de server.
Eigenlijk nooit echt problemen mee, los van het regelmatig niet kunnen inloggen in de app.
Inloggen op server.growatt.com deed het altijd wel gewoon.

Daarnaast lees ik met Domoticz de server uit, om het vervolgens daar nog eens te loggen en ook door te sturen naar pvoutput.org; 3660 Winterswijk.

Nu kom ik er achter dat dit al maanden niet lekker meer werkt. Op een gegeven moment, leest domoticz de server niet meer uit. En blijft dan tot 0.00 snachts de laatst ontvangen waarde loggen.

In pvoutput ziet dat er zo uit;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umHoRypF6O5TYiIvEucpLLZ5w2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZQaPtefZLfY9SQy9n2YIndh1.png?f=fotoalbum_large

gisteren was het helemaal drama, toen stopte hij al rond 11.50 met loggen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhaH52DMDFbzrBY0vVVrTLUMkP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sXA6a1gzGWCEs9KIQhaXZh26.png?f=fotoalbum_large

en dan wil die vandaag met het restant van gisteren beginnen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1Q-UiSWkyr5VFUIzc5imKykhGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HZwlvVakidCzoUcLbwrtDnLh.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt het erop, dat het gepaard gaat met het ook niet kunnen inloggen via de app.
Telkens als ik niet kan inloggen op ShinePhone, krijg dan de melding, "account locked", logt domoticz niet verder.
Wat ik weer vreemd vind, want domoticz moet het toch van server.growatt.com halen. Daar kan ik nog gewoon inloggen en wordt netjes naar toe gelogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44
Ik heb een Solis omvormer en via de cloud heb ik hetzelfde gedrag. Dit heb ik opgelost door mij logging script pas na zonsopkomst te activeren (+30min) . Liever dat hij in 1 keer start met een iets hogere waarde dan de foutieve waarde van de dag ervoor. Zeker met zonnige dagen vs regen dagen

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:21
Kasper schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:57:
Al jaren heb ik een Growatt omvormer, welke logt via zo'n shinelan stick naar de server.
Eigenlijk nooit echt problemen mee, los van het regelmatig niet kunnen inloggen in de app.
Inloggen op server.growatt.com deed het altijd wel gewoon.

Daarnaast lees ik met Domoticz de server uit, om het vervolgens daar nog eens te loggen en ook door te sturen naar pvoutput.org; 3660 Winterswijk.

Nu kom ik er achter dat dit al maanden niet lekker meer werkt. Op een gegeven moment, leest domoticz de server niet meer uit. En blijft dan tot 0.00 snachts de laatst ontvangen waarde loggen.

In pvoutput ziet dat er zo uit;
[Afbeelding]

gisteren was het helemaal drama, toen stopte hij al rond 11.50 met loggen;
[Afbeelding]

en dan wil die vandaag met het restant van gisteren beginnen;
[Afbeelding]

Het lijkt het erop, dat het gepaard gaat met het ook niet kunnen inloggen via de app.
Telkens als ik niet kan inloggen op ShinePhone, krijg dan de melding, "account locked", logt domoticz niet verder.
Wat ik weer vreemd vind, want domoticz moet het toch van server.growatt.com halen. Daar kan ik nog gewoon inloggen en wordt netjes naar toe gelogd.
Heb je al eens naar https://github.com/johanmeijer/grott gekeken?

Deze heeft ook een eigen server, hoef je ook niet meer naar buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 23:23
Deshmir schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:32:
[...]

Bedankt, dat klinkt als een goede oplossing. Maar als ik het zo even doorheen scan, misschien ook wat te hoog gegrepen voor mijn skils.
Ik ga het verder onderzoeken als ik er meer tijd voor heb.

Gek genoeg is het vandaag 11.44 weer afgelopen. Of het toevallig is, rond de zelfde tijd als gister. Of er is meer aan de hand..
Ik heb growatt ook maar bericht gedaan, dat ik constant "the current account is locked" melding krijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-08 09:23
Ik heb een wifi module gekocht voor mijn Growatt 3600TL-XE en ik wil die data graag in Home Assistant hebben. Nu heb ik gelezen dat ik de module kan flashen maar dat ik er ook een server voor kan opzetten. Wat is de beste/makkelijkste manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
dimmak schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:03:
Ik heb een wifi module gekocht voor mijn Growatt 3600TL-XE en ik wil die data graag in Home Assistant hebben. Nu heb ik gelezen dat ik de module kan flashen maar dat ik er ook een server voor kan opzetten. Wat is de beste/makkelijkste manier?
Naar de post boven jou kijken en Grott uitrollen :+

Als je de beta pakt kan je ook grott server draaien en dan kan je ook alle verkeer van en naar china eruit gooien

[ Voor 12% gewijzigd door Deshmir op 19-04-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:21
@Wimbo Zou jouw SAJ modbus integratie voor HA ook werken over RS232? Dus met een Elfin EW10?

Reden dat ik dit vraag is dat mijn Zonneplan/SAJ omvormer vervangen is, en dat Zonneplan nu de RS485 uitgang gebruikt voor het versturen van data via 4G. Die uitgang gebruikte ik eerder met een Elfin EW11.

Voor mij blijft nu alleen de USB/RS232 poort over voor data logging voor eigen gebruik. Ik heb nog een Elfin EW10 liggen, dus dan zou ik alleen een USB naar RJ45/RS232 kabeltje moeten maken.

[ Voor 4% gewijzigd door slow whoop op 10-05-2023 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimbo
  • Laatst online: 12:19
slow whoop schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:50:
@Wimbo Zou jouw SAJ modbus integratie voor HA ook werken over RS232? Dus met een Elfin EW10?

Reden dat ik dit vraag is dat mijn Zonneplan/SAJ omvormer vervangen is, en dat Zonneplan nu de RS485 uitgang gebruikt voor het versturen van data via 4G. Die uitgang gebruikte ik eerder met een Elfin EW11.

Voor mij blijft nu alleen de USB/RS232 poort over voor data logging voor eigen gebruik. Ik heb nog een Elfin EW10 liggen, dus dan zou ik alleen een USB naar RJ45/RS232 kabeltje moeten maken.
Als de SAJ inverter ook modbus praat via die poort, zou het moeten werken.
Ik ben zelf verhuisd en heb geen Zonneplan panelen meer, dus kan het helaas niet voor je testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slow whoop
Wimbo schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:57:
[...]

Als de SAJ inverter ook modbus praat via die poort, zou het moeten werken.
Ik ben zelf verhuisd en heb geen Zonneplan panelen meer, dus kan het helaas niet voor je testen.
Bedankt. Ik wil de komende dagen proberen het aan de praat te krijgen. Ik zal m'n bevindingen hier posten.

Edit: Gisteren even zitten prutsen en ik kan nu mijn Zonneplan/SAJ omvormer ook uitlezen via de USB/RS232 interface. Wat ik gedaan heb:
  • Een oude USB A naar USB B kabel in tweeën geknipt
  • De vier kabeltjes van de USB A kabel verbonden met een Elfin EW10 (voor RS232):
    USB pinFunctieKleurElfin EW10 pin
    1+7VRood7
    2RS-232 RXDWit6
    3RS-232 TXDGroen5
    4GNDZwart8
  • Elfin EW10 communication settings:
    • Protocol: Tcp server
    • Security: Disable
    • Route: Uart
  • Elfin EW10 serial port settings:
    • Baud rate: 115200
    • Data bit: 8
    • Stop bit: 1
    • Parity: None
    • Flow Control Settings:Disable
    • Cli: Disable
    • Protocol: Modbus
  • Een nieuw device toegevoegd in Home Assistant met de SAJ modbus integratie van @Wimbo.
In Home Assistant heb ik nu twee SAJ devices: Een die ik uitlees via de RJ45/RS-485 poort van de omvormer, en een die uitlees via de USB/RS-232 poort van de omvormer. De entities van beide devices geven gelukkig dezelfde waardes aan. ;)

Nu kan ik de Elfin EW11 uit de RS-485 poort halen, en deze poort gebruiken voor de 4G dongle van Zonneplan. Zo kan ik gebruik maken van de Zonneplan app en tegelijk ook lokaal de boel blijven monitoren met Home Assistant.

Ik ben helemaal blij. Fijn dat de SAJ modbus integratie van HA ook werkt met de USB/RS232 poort van de Zonneplan/SAJ omvormer. :)

[ Voor 70% gewijzigd door slow whoop op 25-04-2024 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimbo
Nice, dat is interessant.
ik zal het in de README verwerken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:22
Ik heb thuis een SAJ Suntrio 6K hangen met daarop de wifi-module op de RS232-poort. De rs485-poort is nog vrij en die zou ik willen gebruiken om via ethernet uit te lezen en via home assistant het vermogen aan te passen. Maar de originele stekker voor die poort zit er niet bij. Weet iemand waar ik zo'n stekker kan verkrijgen (3 pins, waaraan je een kabel kan solderen).

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-08 12:16
Wat is de actuele stand van zaken m.b.t. inverters met ingebouwde support voor het lokaal kunnen uitlezen van de data, idealiter via een ingebouwde ethernet poort? Zijn er merken die het altijd goed doen? Zo ja, welke? Of is het type specifiek? De startpost is helaas al heel lang niet meer bijgewerkt

Ik heb als startpunt even de home assistant documentatie genomen, daar lijken Enphase, GoodWe, SAJ en SMA ondersteund te worden met een integratie die local polling doet en waar geen registratie met een app genoemd wordt. Welke zou hiervan de voorkeur genieten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@aaahaaap
Lees sinds 2013 onafgebroken mijn SMA,s bij modbus tcp/ip en webconnect. Voorheen sbfspot toen er nog geen webservers draaiden op de SMA.
En stuur het door naar pvoutput.
Fronius en growatt is ook modbus tcp mogelijk.
Fronius heeft zelfs een koppeling met pvoutput indien gewenst
Abb powerone heeft ook rs485 modbus rtu. Die ga ik uitlezen met een esp modbus bordje en esphome.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2023 10:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:15:
@aaahaaap
Lees sinds 2013 onafgebroken mijn SMA,s bij modbus tcp/ip en webconnect. Voorheen sbfspot toen er nog geen webservers draaiden op de SMA.
En stuur het door naar pvoutput.
Fronius en growatt is ook modbus tcp mogelijk.
Fronius heeft zelfs een koppeling met pvoutput indien gewenst
OK, dat klinkt in ieder geval veelbelovend. In de SMA documentatie staat dat je ModBus aan moet zetten en dat je dit kan doen via de webinterface. Er zou dus geen account bij hun of een app voor nodig zijn. Is dit correct?
De ModBus documentatie van SMA ziet er in ieder geval goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@aaahaaap
Modbus dient aangezet worden als je ingelogt bent als installateur.
Ik zou de eerste keer inloggen gewoon zelf doen en even de installatiewizard zelf doorlopen. Dan heb je meteen je eigen installateur ww..

In de toekomst met dynamische tarieven kan je de SMA ook via modbus naar 0 regelen als stroom leveren geld kost.
Heb ergens een voorbeeld (linkje naar HA yaml) staan in het grote SMA topic.

Alles lokaal inderdaad

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:39:
@aaahaaap
Modbus dient aangezet worden als je ingelogt bent als installateur.
Ik zou de eerste keer inloggen gewoon zelf doen en even de installatiewizard zelf doorlopen. Dan heb je meteen je eigen installateur ww..

In de toekomst met dynamische tarieven kan je de SMA ook via modbus naar 0 regelen als stroom leveren geld kost
OK, helemaal duidelijk. Ik zie ook wel wat gebruikte Sunny Boys op marktplaats, pik er daar wel een van op en ga het daar wel mee proberen. Bedankt voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@aaahaaap
Gebruikt is maar de vraag of je het installateur ww krijgt.
Ook aanvragen van een puk code kan lastig zijn als particulier bij SMA
De nieuwere 1-av41 hebben ook een puk2 mogelijkheid. Meestal dan reset zonder nieuwe aanvraag bij sma.
Vanaf firmware 4.0 dacht ik.
1-av40 zou ik overslaan. Komt ook geen nieuwe firmware voor uit.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:45:
@aaahaaap
Gebruikt is maar de vraag of je het installateur ww krijgt.
Ook aanvragen van een puk code kan lastig zijn als particulier bij SMA
De nieuwere 1-av41 hebben ook een puk2 mogelijkheid. Meestal dan reset zonder nieuwe aanvraag bij sma.
Vanaf firmware 4.0 dacht ik.
1-av40 zou ik overslaan. Komt ook geen nieuwe firmware voor uit.
Goeie tips/punten! Ik zal er op letten.
Geldt dat van geen firmware updates meer ook voor de kleine versie (VL40)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@aaahaaap
Nee, die worden nog wel ondersteund en voldoen ook aan de RfG
Wat niet het geval was bij de 1av40.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:54
Sinds enkele weken lijkt de website (en app) van Trannergy niet meer te werken.
Weet iemand of er issue's zijn of dat misschien het bedrijf failliet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddy99
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10-09 10:58
slow whoop schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:10:
[...]

Bedankt. Ik wil de komende dagen proberen het aan de praat te krijgen. Ik zal m'n bevindingen hier posten.

Edit: Gisteren even zitten prutsen en ik kan nu mijn Zonneplan/SAJ omvormer ook uitlezen via de USB/RS232 interface. Wat ik gedaan heb:
  • De vier kabeltjes van de USB A kabel verbonden met een Elfin EW10 (voor RS232):
    1+7VRood7
    2RS-232 RXDWit6
    3RS-232 TXDGroen5
    4GNDZwart8
    • Data bit: 0
  • Een nieuw device toegevoegd in Home Assistant met de SAJ modbus integratie van @Wimbo.
In Home Assistant heb ik nu twee SAJ devices: Een die ik uitlees via de RJ45/RS-485 poort van de omvormer, en een die uitlees via de USB/RS-232 poort van de omvormer. De entities van beide devices geven gelukkig dezelfde waardes aan. ;)

Nu kan ik de Elfin EW11 uit de RS-485 poort halen, en deze poort gebruiken voor de 4G dongle van Zonneplan. Zo kan ik gebruik maken van de Zonneplan app en tegelijk ook lokaal de boel blijven monitoren met Home Assistant.

Ik ben helemaal blij. Fijn dat de SAJ modbus integratie van HA ook werkt met de USB/RS232 poort van de Zonneplan/SAJ omvormer. :)
Ik heb dit (RS485 naar TCP/IP op een SAJ R5) proberen op te zetten, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik gebruik een Waveshare RS232/485 naar ETH converter gekocht en de instellingen gebruikt zoals dit in de HACS SAJ modbus integratie readme staat beschreven. Ik kan de Waveshare converter bereiken en het lijkt alsof er wel reactie is binnen HA. De reden dat ik denk dat er wel reactie is, is omdat wanneer ik een verkeerde poort invul krijg ik 0 waardes, terwijl ik met de goede poort "Onbekend" krijg. Ik heb de waveshare aangesloten als A- op A- en B+ op B+ en grond op grond.

De enige aanpassingen in de Waveshare die ik heb gedaan zijn de volgende: vast IP adres, Baud Rate 9600, data size 8 bit, parity none, stop bits 1 en flow mode none. Local poort staat op 502 met de webserver port op 80. Ik heb dan poort 502 in HA ingevuld, zoals gevraagd.

Weet iemand wat ik fout doe of heeft iemand een idee welke stap ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
@Paddy99 Ik ben bang dat ik je niet kan helpen. Ondersteunt je converter wel modbus? Ik zie dat niet alle modellen van Waveshare dat doen. Misschien weet @Wimbo raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camperjack
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-03-2024
Rikkiz0r schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 19:09:
Dat ziet er inderdaad interresant uit!

Ik heb momenteel mijn inverters verbonden met RS485 en aan mijn USB - RS485(RJ45) converter gehangen en die weer aan mijn laptop, echter wilde ik testen of ik kon communiceren met mijn inverters echter krijg ik 'no answer' te zien in Aurora Communicator. Krijg het dus niet werkend :( Ik heb de inverters precies ingesteld volgens het boekje en toch werkt het niet.

Iemand enig idee?

(Aurora Monitor werkt overigens ook niet)
Wie kan mij helpen?
Wij hebben een Power One PVI-3.6 inverter en krijgen de Aurora Communicator niet werkend. Hij ziet de inverters niet.
- ABB Power One PVI-3.6-OUTD omvormer, 2 kanalen in gebruik;
- Aurora Power One PVI-USB-RS232-485;
- Driver FTDI 2.8.14.0, 18-3-2011;
- Aurora Communicator v.2.9.2 (64bit);
- PC met Windows 11
Heeft gewerkt op oudere PC met Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:03

V-8

[...]

1+7VRood7
    2RS-232 RXDWit6
    3RS-232 TXDGroen5
    4GNDZwart8
    • Data bit: 0

Ik probeer dit ook te doen, maar de data bit kan ik alleen maar instellen op 7 en 8. (Elwin EW10). Klopt dat?Heeft iemand tips?

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
V-8 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:47:
[...]

Ik probeer dit ook te doen, maar de data bit kan ik alleen maar instellen op 7 en 8. (Elwin EW10). Klopt dat?Heeft iemand tips?
Ik heb net gekeken en ik zie precies hetzelfde op mijn Elfin10. Ik kan de databit alleen op 7 of 8 zetten. MIsschien heb ik eerder een foutje gemaakt, en heeft 0 nooit bestaan. Of misschien is het op magische wijze veranderd van 0 naar 8.

In ieder geval staat ie bij mij (nu) op 8, en werkt het prima.

Edit: Ik heb het in mijn eerdere post ook maar aangepast. @Wimbo, zou je dit ook in je readme op github willen aanpassen? Dat voorkomt denk ik een hoop verwarring. Databit voor Elfin EW10 (RS232 via USB) is dus niet 0 maar 8.

[ Voor 25% gewijzigd door slow whoop op 26-04-2024 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

slow whoop schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:38:
[...]

Ik heb net gekeken en ik zie precies hetzelfde op mijn Elfin10. Ik kan de databit alleen op 7 of 8 zetten. MIsschien heb ik eerder een foutje gemaakt, en heeft 0 nooit bestaan. Of misschien is het op magische wijze veranderd van 0 naar 8.

Edit: Ik heb het in mijn eerdere post ook maar aangepast.
Top, dank voor je reactie!

Ik snap echter verder nog niet helemaal hoe het werkt. (Hoe) moet ik de Elfin met mijn lokale netwerk verbinden?
Ik kan daar nergens een stappenplan voor vinden, en kom er niet uit..

Als ik hem laat scannen en de SSID van mijn thuisnetwerk aanklik en het bijbehorende wachtwoord invul, kom ik niet verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
V-8 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:48:
[...]

Top, dank voor je reactie!

Ik snap echter verder nog niet helemaal hoe het werkt. (Hoe) moet ik de Elfin met mijn lokale netwerk verbinden?
Ik kan daar nergens een stappenplan voor vinden, en kom er niet uit..

Als ik hem laat scannen en de SSID van mijn thuisnetwerk aanklik en het bijbehorende wachtwoord invul, kom ik niet verder.
De Wifi mode van de Elfin moet op STA staan. DHCP moet ook aan, anders gebruikt ie een IP adres dat zeer waarschijnlijk buiten de range van je DHCP server ligt. Bij STA SSID vul je vervolgens je eigen Wifi netwerk naam in, en bij STA KEY je Wifi wachtwoord. Dan zou het volgen mij moeten lukken.

De handleiding van de Elfin-EW10 kun je hier downloaden (zip-file). De netwerk configuratie staat op pagina 24 van de pdf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

slow whoop schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:42:
[...]

De Wifi mode van de Elfin moet op STA staan. DHCP moet ook aan, anders gebruikt ie een IP adres dat zeer waarschijnlijk buiten de range van je DHCP server ligt. Bij STA SSID vul je vervolgens je eigen Wifi netwerk naam in, en bij STA KEY je Wifi wachtwoord. Dan zou het volgen mij moeten lukken.

De handleiding van de Elfin-EW10 kun je [url="t9"]hier downloaden[/url] (zip-file). De netwerk configuratie staat op pagina 24 van de pdf.
Bedankt voor je hulp! Ik heb de stappen gevolgd.

Het lukt echter nog niet helemaal; hij blijft bij Wifi State ''disconnected'' zeggen. Heel raar.
Ik kan hem wel toevoegen in de HA-integratie maar krijg geen data door in HA.
Heb ook al geprobeerd hem op mijn 2.4GHz netwerk te zetten, maar dat helpt helaas ook niet.

Ook kan ik hem na het verbinden met de WiFi en het vervolgens herstarten, daarna niet meer vinden, en dus ook geen instellingen meer aanpassen. Klopt dat, of zou hij altijd wel zijn std. SSID (EW10_630 oid uit mijn hoofd) moeten broadcasten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
V-8 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:58:
[...]

Bedankt voor je hulp! Ik heb de stappen gevolgd.

Het lukt echter nog niet helemaal; hij blijft bij Wifi State ''disconnected'' zeggen. Heel raar.
Ik kan hem wel toevoegen in de HA-integratie maar krijg geen data door in HA.
Heb ook al geprobeerd hem op mijn 2.4GHz netwerk te zetten, maar dat helpt helaas ook niet.

Ook kan ik hem na het verbinden met de WiFi en het vervolgens herstarten, daarna niet meer vinden, en dus ook geen instellingen meer aanpassen. Klopt dat, of zou hij altijd wel zijn std. SSID (EW10_630 oid uit mijn hoofd) moeten broadcasten?
Volgens mij ondersteunt Elfin alleen 2.4 GHz. Ik zou verwachten dat je hem met de eerdere stappen kunt verbinden met je eigen wifi netwerk. Dan zou je hem ook moeten kunnen vinden met een lokaal IP adres (192.168.xxx.yyy) in je DHCP range.

Als je de Elfin in de STA modus hebt gezet dan broadcast ie niet meer z'n eigen wifi SSID. Als je hem dan ook niet in je eigen netwerk ziet zul je hem moeten resetten. Weet niet meer precies hoe dat moet. Na een reset staat ie weer op AP en broadcast ie weer z'n eigen SSID.

Het is zeker even puzzelen, maar mijn ervaring is dat het met de juiste settings niet heel moeilijk is. Maar de eerste keer is altijd (weer) even lastig. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

Het is gelukt!

Foutje van mij: ik bleef in HA het standaard IP (10.10.100.254) invoeren i.p.v. het nieuwe IP dat door de router uitgedeeld is. Via inlog in router achter het IP gekomen en het werkt nu. Super bedankt!

Ik werd door iemand nog op het volgende gewezen: https://github.com/wimb0/home-assistant-saj-modbus/issues/86

Even in de gaten houden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
V-8 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:17:
Het is gelukt!

Foutje van mij: ik bleef in HA het standaard IP (10.10.100.254) invoeren i.p.v. het nieuwe IP dat door de router uitgedeeld is. Via inlog in router achter het IP gekomen en het werkt nu. Super bedankt!

Ik werd door iemand nog op het volgende gewezen: https://github.com/wimb0/home-assistant-saj-modbus/issues/86

Even in de gaten houden!
Ik ben niet bekend met die Power Slider die genoemd wordt in dat issue. Nog nooit gezien. Maar dat is misschien een beetje off-topic hier, denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimbo
slow whoop schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:38:
[...]

Edit: Ik heb het in mijn eerdere post ook maar aangepast. @Wimbo, zou je dit ook in je readme op github willen aanpassen? Dat voorkomt denk ik een hoop verwarring. Databit voor Elfin EW10 (RS232 via USB) is dus niet 0 maar 8.
Thanks voor de mention. Ik heb de README aangepast. :)

Met betrekking op de Power slider, daar word aan gewerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Wimbo op 26-04-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 20:32

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Heeft iemand een overzicht van de registers die je kunt uitlezen van de GroWatt 3000MTL inverter ?
Ik heb een GroWatt Shiniwifi-S stick geflashed met esphome, werkt prima, maar het vinden van de verschillende waarden zoals dagtotaal en invertertotaal lukt niet.
De PDF's die in omloop zijn bevatten maar voor een deel de juiste registers die via MODbus uit te lezen zijn.
Lijkt erop dat de register set per model wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:00

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Deshmir schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:32:
[...]

Als ik de documentatie goed begrijp dan is die Grott proxy niet geïntegreerd in HA, maar moet deze als extra server ergens geïnstalleerd worden?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
Hippe Lip schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 17:31:
[...]

Als ik de documentatie goed begrijp dan is die Grott proxy niet geïntegreerd in HA, maar moet deze als extra server ergens geïnstalleerd worden?
Deze wel ja, maar er is wr ook 1 ontwikkeld voor HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

<snip>

[ Voor 152% gewijzigd door Hippe Lip op 13-07-2024 18:36 . Reden: Verkeerd onderwerp ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Hippe Lip
En de growatt met modbus uitlezen?
Atom s3 lite met RS485 base heb ik nog wel liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:56:
@Hippe Lip
En de growatt met modbus uitlezen?
Atom s3 lite met RS485 base heb ik nog wel liggen
@AUijtdehaag Dank voor je reactie, maar investeren ga ik niet in dit geval van de Growatt. Dat is een systeem van een vriend om de hoek en die wil er verder nix aan uitgeven. Die is niet zo’n Tweaker, nerd of wat dan ook. De HA daar in huis heb ik verzorgd om zijn WP in de gaten te houden en dat is voor hem voldoende. Hij is meer van de minimalistische soort. Er is een tussenmeter voor de WP en eentje voor de PV en beide kunnen door HA uitgelezen worden. De WP (Nibe) parameters en prestaties ook zodat er grafieken gemaakt kunnen worden.

Als ik met een integratie in HA zijn Growatt uit kan lezen dan is dat meer voor mijn spielerei dan voor zijn noodzaak, al zal hij het prachtig vinden om ook daarvan de grafieken te zien. Vandaar dat ik zoek naar een ‘eenvoudige’ integratie.

De Growatt heeft overigens wel een plug ingestoken die de omvormer via internet verbind met de servers van de fabrikant. Maar die zijn zó onbetrouwbaar dat ik de resultaten liever zelf bijhoudt en bijvoorbeeld naar Google Sheets schrijf of zo.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
@Hippe Lip op de HA addon page staat deze: https://github.com/egguy/addon-grott.
Maar zag dat je je reactie in die andere geleegd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Deshmir schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:02:
@Hippe Lip op de HA addon page staat deze: https://github.com/egguy/addon-grott.
Maar zag dat je je reactie in die andere geleegd had.
@Deshmir Ja, ik was op twee fronten bezig in twee verschillende topics; beetje verwarrend.
1. Hier in "Datalogging: PV systemen"voor de HA + Growatt van een vriend om de hoek en
2. Elders (PV Output info en discussie) voor de koppeling van mijn eigen HA en mijn StecaGrid omvormer.

Dat verwijderen in het andere topic was omdat ik de boel door elkaar haalde, dat ik dáár reageerde over het onderwerp hier. Dan kan niemand het meer volgen natuurlijk, ik zelf in elk geval niet meer.

Die link van je ga ik eens uitpluizen. Kijken of ik daar wat van kan maken. Als ik bij Apparaten en Diensten een integratie wil toevoegen en dan op Growatt zoek, dan vind ik de Grotwatt Server idd. Maar als ik daarop klik, dan moet ik kiezen tussen 4 URLs. En dan zit ik alweer met mijn mond vol tanden...
Heb ik nou toch nog steeds een aparte Gott-server nodig of bouwt deze integratie die server in HA?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00GZOB-z40Y2Ihtbqyo7cz5HIr4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zAHtt4iJaqtlsMyChQmIhpKH.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 14-07-2024 23:02 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
@Hippe Lip
Volgens mij is dat een andere, deze zit echt in de Add-on Store:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AI-I10M1eSsKQqaLWS-JZuHN7KE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/88muYXyWc4VDnNA7ix1wLLj4.png?f=fotoalbum_large

Daar kies je voor de stable branch, en even de documentatie doorlezen.
Wat deze namelijk doet is het verkeer van je shinelink uitlezen en wel/niet doorsturen.
Je moet dan je shinelink wel aanpassen en laten verwijzen naar je HA ip. (Als ik het goed onthouden heb… Heb zelf de standalone versie in proxmox)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Deshmir
Wat doe ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLGa7QCsM7gV2R2p_gvcII8fQkk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j8zMjW8Fiev9b9rH7WbbzteI.png?f=user_large

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
@Hippe Lip Niks, ik leg te weinig uit…

Bovenin even add repositories doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1o9HyTEBkuBIHy_xBEaLpCYU4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkgUsjhVsLDtjqil2yAze8nF.jpg?f=fotoalbum_large

En dan die van egguy toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Deshmir
Alle 3, of alleen die onderste? Daar ga ik maar even vanuit...

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
@Hippe Lip alleen de onderste idd, das meer omdat ik via mn telefoon screencap.

Anders is het screenshot zo random, dus even wat context erbij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Deshmir DANK
Gevonden en geïnstalleerd. Daar ga ik de komende dagen eens verder rustig naar kijken.
Er zit gelukkig een uitgebreide en duidelijke documentatie bij.
En ik had idd al ergens gelezen dat de routing van de WiFi plug in de Growatt omgeleid moet worden. Het zal wel even puzzelen worden, maar dat kan ook juist leuk zijn.

Als ik echt vastloop dan weet ik jullie hier wel weer te vinden. 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
@Hippe Lip en als je echt zat bent gooi je het op docker erbij via de officiele grott github.

Want volgens mij staat docker toch wel op je HA machine

Succes ermee, aanklooien is het leukst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Deshmir schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:05:
@Hippe Lip en als je echt zat bent gooi je het op docker erbij via de officiele grott github.

Want volgens mij staat docker toch wel op je HA machine

Succes ermee, aanklooien is het leukst!
aanklooien is idd het leukste. Maar ik ben maar matig in al die programmering. Ik heb ik alles in een configuration.yaml staan omdat het bij splitsen voor mij veel te onoverzichtelijk wordt. Nu heb ik alles voor een bepaalde toepassing bij elkaar staat naar. Als ik ga splitsen dan lukt dat niet meer en moeten bijvoorbeeld alle sensors bij elkaar staan. Dan raak ik het overzicht kwijt en kan ik het niet meer aan.
Jammer dat je niet gewoon per configuratiedeel kan splitsen; bijvoorbeeld alles rond de koppeling met de warmtepomp bij elkaar in een eigen xyz.yaml.

En docker heb ik nog nooit mee gewerkt. Dat lijkt de boel ook weer minder overzichtelijk te maken, want dan is er wéér een onderdeel waar configuratie-parameters in staan... :?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Heb nu al een week een irritant probleem.

Sinds ik mijn oude Netgear 24p switch heb vervangen door een Ubiquity 24p switch met POE, krijgt mijn SMA omvormer geen IP meer. Nu blijft hij alleen zo'n 169 adres aangeven. De utp kabel lijkt in orde en geeft bij de switch gewoon een knipperend geel lampje (100 Mb/s)

Wat heb ik al gedaan.
- DHCP server gereset
- Andere ingangen van switch geprobeerd
- Omvormer van DC en AC gehaald, minuut gewacht, alles weer aangesloten
- LAN kabel een uur uit de switch gelaten

Als iemand nog een goed idee heeft hoor ik het graag.

Betreft een SMA Sunny Tripower 9000TL-20.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@psy
Staat de omvormer op een vast ip adres ingesteld wellicht in de omvormer? En in de verkeerde range?
even tikken op het display dan zie je het ingestelde ipadres en volgens mij ook de gateway ip.

Met sunny explorer en bluetooth zou je het dan kunnen veranderen (of je router instellen op de oude gegevens)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcSPJkLubIvQ_FrLfZwIFEQYb94=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TmjoSoKvuHMmRENX8RvXoct.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/viz70Ce9YmTfGrD8kFYF5KLJoOU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNzr95KqOTlgnrFDs2KNcqQ1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCKhSzLLpwi0AerHyzoZyxg0SLk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cp4BNy3zp13HZ1oevVNlIlLb.jpg?f=fotoalbum_tile

Nee was altijd een dynamisch ip via mijn eigen dhcp server. Ik heb ook alleen maar wired dus geen wifi
of Bluetooth op deze omvormer.

SMACOM = OK slaat ook nergens op want hij heeft in feite helemaal geen verbinding.

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 13-08-2024 15:30 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@psy
Wel een raar subnet. Meestal is dat 255.255.255.0

Je hebt wel bluetooth op die omvormer, zie het onderste ledje van de 3
Kan handig zijn als het netwerk niet werkt ;)
En je kan dan met sunny explorer inloggen

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Probeer de snelheid van de switchpoort eens vast te zetten op 100Mbit i.p.v. auto-negotation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Is het subnet niet default die vreemde waarde bij zo'n eigen gegenereerd 169 adres...?
En hoe krijg ik BT dan aan de praat? Ik heb dat in het verleden wel eens geprobeerd.
Echter met wat op die sticker staat heb ik zo mijn twijfels of er wel BT inzit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CP39Q-i1SbuFKCvDc39DJMytzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9FuSDRisVxCvmKTkvRZ2AR9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door psy op 13-08-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

ThinkPad schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:36:
Probeer de snelheid van de switchpoort eens vast te zetten op 100Mbit i.p.v. auto-negotation.
Dat zal ik eens gaan proberen. Ben nog niet toegekomen aan eventuele configuratie van die switch :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@psy
Als je een (windows) laptop hebt, en je installeert sunny explorer, dan zal bij het zoeken naar de omvormer vanzelf de bluetooth aan gaan van de laptop (mits niet uitgeschakeld) en zal hij de omvormer vinden (de bluetooth led zal dan ook aangaan op de omvormer zolang die verbinding houdt)

Sunny explorer is nogal buggy, dus wellicht een paar keer proberen (nieuwe installatie aanmaken en eventueel programma sluiten en opnieuw starten)

Als er een slotje voor de omvormer staat is de verbinding niet gelukt (ww ofzo verkeerd)

Het zou kunnen dat het subnet bij dat ip hoort idd.

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

ThinkPad schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:36:
Heb de switch nu zichtbaar in n de Unify controller.
Raar is, als ik de snelheid vastzet op 100 FDX, het lampje op de switch uitgaat voor die verbinding.
Pas op 10 FDX blijft hij geel. Dat is toch heel erg laag lijkt me. Zou de UTP kabel/connector defect zijn vraag ik me af. Wel een beetje vreemd.

@AUijtdehaag Dat met die software op de laptop is een goed idee, zal ik dadelijk ook nog eens proberen. Wist niet dat dat op die manier moest.

[ Voor 12% gewijzigd door psy op 13-08-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
10Mbit zou kunnen hoor, ik heb een Youless LS120 die ook maar op 10Mbit verbind zie ik in m'n switch (ZyXEL). Die embedded dingen verwerken maar vrij weinig data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Update. Kreeg opeens een mailtje van SMA dat de communicatie hersteld was vanaf 16:29 terwijl ik was aan het eten.

Blijkbaar was het vastzetten op 10 Mb/FDX in de Unify software wat het hem heeft gedaan. Hier was ik dus nooit zelf achtergekomen, dus bedankt vooral @ThinkPad en natuurlijk ook @AUijtdehaag . Toch weer wat geleerd.

Wel gek dat dit normaal geen probleem was bij de Netgear, maar de Ubiquity deze specifieke setting nodig heeft voor die ene poort waar de omvormer op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

[...]

1+7VRood7
    2RS-232 RXDWit6
    3RS-232 TXDGroen5
    4GNDZwart8
    • Data bit: 8

Vraagje, wellicht kun jij me helpen.

Heb lange tijd gebruikgemaakt van deze integratie i.c.m. een Elfin EW10.
Echter heb ik nu een andere ISP en andere router.

Heb de Elfin geherconfigureerd, alleen krijg geen data meer binnen in HA.
Kan hem wel vinden, en integreren, alleen alle entiteiten geven 'Onbekend'.

Ik neem niet aan dat het te maken heeft met het feit dat hij op mijn gastnetwerk zit (met alle rechten, net zoals het normale netwerk).
Wat kan dit zijn? Toch verkeerde instellingen? Ik heb geprobeerd exact dezelfde instellingen te doen als hierboven.

Nog een extra vraag: hoe kan ik de Elfin benaderen voor het veranderen van de instellingen, zonder hem te resetten en daarmee hem weer in AP mode te zetten?

Aanvulling:
Er komt volgens mij ook geen data binnen op de Elfin. Zie screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PrQdMjL6ZC7JIOgR7tY4nFfpno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3tYS8cRbufM1oto1QhgdEY1y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door V-8 op 06-11-2024 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@V-8
Als je omvormer en HA niet op hetzelfde netwerk zitten, dan zien ze elkaar natuurlijk niet. Een gastnetwerk heeft meestal alleen toegang tot het internet buitenshuis en niet tot enige apparatuur in huis, lijkt me.

Maar een ander punt: waarom zit je omvormer op het gastnetwerk en niet op je interne net? Maak je het daarmee niet onnodig complex?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Hippe Lip schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:47:
@V-8
Als je omvormer en HA niet op hetzelfde netwerk zitten, dan zien ze elkaar natuurlijk niet. Een gastnetwerk heeft meestal alleen toegang tot het internet buitenshuis en niet tot enige apparatuur in huis, lijkt me.

Maar een ander punt: waarom zit je omvormer op het gastnetwerk en niet op je interne net? Maak je het daarmee niet onnodig complex?
Omdat het gastennetwerk op 2.4GHz gezet kan worden, en het normale netwerk niet... Elfin ondersteunt alleen 2.4GHz en geen 5GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

V-8 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:52:
[...]

Omdat het gastennetwerk op 2.4GHz gezet kan worden, en het normale netwerk niet... Elfin ondersteunt alleen 2.4GHz en geen 5GHz.
Das alleen een reactie op deel 2 van wat ik schreef. En hoe zit het met deel 1?
Zitten beide op hetzelfde netwerk (gastennet dus)?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Hippe Lip schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:21:
[...]

Das alleen een reactie op deel 2 van wat ik schreef. En hoe zit het met deel 1?
Zitten beide op hetzelfde netwerk (gastennet dus)?
HA zit op het normale netwerk en idd de omvormer/Elfin op Gast.
Ik denk dat je gelijk kan hebben dat het hierin zit!

Maar zou de Elfin dan pas data binnen moeten krijgen als hij correct geïmplementeerd is binnen HA? (Zie screenshot hierboven) of zou dat ergens anders aan liggen?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

V-8 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:06:
[...]
Nog een extra vraag: hoe kan ik de Elfin benaderen voor het veranderen van de instellingen, zonder hem te resetten en daarmee hem weer in AP mode te zetten?
@V-8

1. Ook hier denk ik dat dit komt omdat je je Elfin (op het gastnetwerk) probeert te benaderen vanaf een device dat op het interne netwerk zit?
Probeer het eens met een device dat ook op het gastnetwerk zit.

2. Vóórdat je dit (punt 1) doet moet je in de instellingen van je router kijken naar je gastnetwerk. Mogen de gasten onderling wel contact hebben? Zo nee, dan ga je die Elfin ook op die manier niet kunnen benaderen en zul je dat eerst toe moeten staan.

3. Waarom activeer je die 2.4 GHz niet ook op je gewone netwerk? Ik ken geen routers die dat niet kunnen (maar ik ken er ook niet zo heel veel in detail). Kijk er nog eens goed naar!

[ Voor 2% gewijzigd door Hippe Lip op 07-11-2024 09:30 . Reden: Kleine aanvulling ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:27
Binnenkort wordt mijn huis opgeleverd, voorzien van een Solis S6-GR1P3.6K-M omvormer. Nu wil ik dat ding uiteraard graag gaan uitlezen, en daarvoor moet ik een datalogging stick aanschaffen. Wat mij echter niet duidelijk wordt (en wat niemand mij kan uitleggen tot nu toe) is welke ik moet hebben.

Ik heb her twee gevonden, die volgens mij allebei compatible zijn:

De Solis S2-WL-ST
en
De Solis S3-WIFI-ST

Werken deze allebei op mijn omvormer? En waarom is de S2 zoveel duurder? Alleen omdat ie ook een LAN-aansluiting heeft? Iemand enig idee?

Edit: en blijkaar is er zelfs ook een S4 model. Geen idee wat dáár dan weer het voordeel van is.

[ Voor 9% gewijzigd door posttoast op 15-11-2024 12:12 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@posttoast
En is het gebruik van een tussenmeter niet handiger? Ik heb een modbus tussenmeter (Eastron), aangesloten op iungo. Alles wordt permanent geregistreerd (ook je elektrameter) en alke dat ma blijft in huis. Geen abo nodig en iungo is ook met HA uit te lezen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ik wil sowieso een HomeWizard 3-fasen meter in mijn meterkast gaan hangen, maar ik dacht dat je misschien met zo’n stick meer informatie uit je omvormer kon halen? Of geeft die puur en alleen de totale opbrengst terug?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@posttoast
Volgens mij kan je hem gewoon uitlezen via RS485 (modbus RTU)
Er is genoeg over te vinden als je google op solis s6 rs485 esphome
https://github.com/hn/ginlong-solis
https://community.home-as...-solis-inverter/292502/39
https://community.openene...and-rs485-modbus/20507/14

Een m5stack Atom S3 RS485 (zie mijn ads) kun je daarvoor al inzetten.
Of zelf iets knutselen met een los RS485 printje en een esp (ik heb er maar zat van liggen als je er een wilt. Ben er mee gestopt omdat m5stack stuk betrouwbaarder is gebleken dan zo een los aliexpress printje

Een algemene 3-fase kWh meter van HW leest natuurlijk niet enkel je 1-fase Solis uit.
De vraag is wat wil je daarmee met die 3-fase kwh meter van HW?
P1 wifi HW dongle is vaak al genoeg en levert de zelfde data (wat in en uit je huis gaat)

Edit: ik ging er even van uit dat je alles in combinatie met home assistant gebruikt

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-11-2024 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
Ik gebruik (nog) geen HomeAssistant. Dat ga ik wellicht nog wel doen, maar dat is nu niet direct de insteek. Ik wil puur de status van mijn panelen kunnen bekijken. Ik vroeg me dan ook af of die stick meer teruggeeft dan puur de opbrengst, maar bijvoorbeeld ook storingscodes o.i.d.

Die HomeWizard-meter kan ik toch puur op mijn PV-groep gooien? In principe krijg ik dan enkel de opbrengst daarvan terug lijkt mij. Dat is in ieder geval wel wat ik van de site van HomeWizard begrijp...

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
posttoast schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:32:
[...]
Die HomeWizard-meter kan ik toch puur op mijn PV-groep gooien? In principe krijg ik dan enkel de opbrengst daarvan terug lijkt mij. Dat is in ieder geval wel wat ik van de site van HomeWizard begrijp...
Ja dat klopt.

[ Voor 93% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@posttoast
Waarom zou je een 3-fase kWh meter op een 1-fase omvormer willen zetten?
Kun je toch beter gewoon de 1-fase kWh meter nemen? Stuk goedkoper.
https://www.solisinverter...)K-M_NED_V2,0_2022_10.pdf
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Begrijp je zelf wel wat je geleverd krijgt?
posttoast schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:10:
Binnenkort wordt mijn huis opgeleverd, voorzien van een Solis S6-GR1P3.6K-M omvormer.
Via modbus heb je alle info en lokaal zonder cloud gedoe, maar is wat meer nodig om het uit te lezen (esp met webserver esphome) en registreren (HA), via de HW kWh meter heb je enkel de opwek in watts en kWh (en voedingspanning).
Als dat voldoende is -> 1 fase kWh meter HW en de HW app

@ThinkPad
Iets genuanceerder mag wel. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-11-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Hier twee Eastron SDM220 geplaatst om de PV te bemeten en ook de hoofdaansluiting. Dat had ook een SDM630 kunnen zijn. Ik had nog een meetwerk extra gehad die ik ergens anders voor had kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@esphome
Het punt is dat diegene gewoon de juiste kWh meter dient te kiezen bij zijn toepassing.
Geen dure 3-fase kWh meter voor een 1-fase 1mppt omvormertje.
En geen andere stromen erop anders weet die HW app het ook niet meer.

Ik heb hier een Aton power to heat kWh meter, een SMA home manager 2.0, 2x Finder 3-fase kWh meters zitten om allemaal dezelfde in en uit stromen te meten, maar daar ging het niet over. :+

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-11-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:42:
@posttoast
Waarom zou je een 3-fase kWh meter op een 1-fase omvormer willen zetten?
Kun je toch beter gewoon de 1-fase kWh meter nemen? Stuk goedkoper.
https://www.solisinverter...)K-M_NED_V2,0_2022_10.pdf
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Begrijp je zelf wel wat je geleverd krijgt?
Kennelijk niet ;) Ik was er van overtuigd dat die omvormer 3 fasen zou zijn, omdat mijn aansluiting dat ook is. Blijkbaar is dat wat simpel gedacht :)

Maar… dan wil ik toch weer even terug naar mijn basisvraag: wat is het nut van die data logging sticks? En wat is het verschil tussen de sticks die ik hier plaatste?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Niemand?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Verschil van de sticks weet ik niet, heeft Solis geen NL klantenservice/importeur die je kan vragen welk type je moet hebben?

Het 'voordeel' van zo'n stick is dat je niet alleen huidige opwek (Watt) en totale opbrengst (kWh) kunt monitoren (wat een HomeWizard kWh-meter doet), maar ook voltage per string, temperatuur omvormer e.d.

Het is maar net wat je wensen zijn, ik heb voldoende aan vermogen + opbrengst. De stringspanning e.d. is ook wel van het display van mijn omvormer (Goodwe) af te lezen.

Als je met modbus aan de gang gaat zoals hierboven gesuggereerd dan kun je dezelfde zaken uitlezen als via die stick, maar dan lokaal via Home Asisstant i.p.v. dat je een een (veelal brakke) app/monitoringsportal nodig hebt.
Pagina: 1 ... 47 48 Laatste