Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12:50

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Topicstarter

Introductie

Dit is/wordt het topic aangaande het loggen/monitoren van zonnepaneelinstallaties, hierna PV installaties, en zonneboiler installaties.

In dit topic passeren zoveel als mogelijk zaken die direct of indirect te maken hebben met het loggen van beide systemen.

Zonnepanelen

In dit hoofdstuk wordt alles behandeld over het loggen van PV installaties.
Introductie
Termen en definities
Wp
WattPiek, eenheid waarin de opwekmogelijkheid van een zonnepaneel wordt uitgedrukt volgens een standaard test (STC / 1000W / m2 ).
kWh/kWp
Eenheid om de opbrengst van een installatie te kunnen normeren en te kunnen vergelijken met andere installaties. Bijvoorbeeld 4kWh opgewekt met een 1000Wp installatie levert 4/1.0 = 4kWh/kWp.
Hardware
Omvormers
Hier komt informatie welke omvormers logging ondersteunen met welke software en hoe dit werkt.
Plugwise
Plugwise informatie voor het loggen. Sinds versie xxxxx ook geschikt voor bemeting van zonnepanelen
Eigen hardware
Voor ons als tweakers zijn er nog een aantal mogelijkheden :)

S0 logging samen met Arduino
Een van de meest simpele manieren om zelf een omvormer te loggen is samen met een kWhmeter met een zogenaamde S0 puls uitgang. Deze puls uitgang levert een x aantal pulsen voor elke kWh die wordt bemeten. Meestal 1000 pulsen per kWh of 2000 pulsen.
Uiteraard des te meer pulsen per kWh des te mooier om ermee te werken. Een aantal leveranciers zijn:
  • Conrad
  • Eeprotech
Met alleen het meten van de pulsen ben je er nog niet. Nu moeten de pulsen nog geteld worden. Dit kan met een Arduino en wat electronica.

-- Schema
-- Boodschappenlijstje
* optocoupler
* weerstanden

http://www.jsunnyreports.com/index.php/download/
-- Informatie voor S0 logging
Logging software
Om mooie grafieken te maken van de opbrengst van je PV installatie moet er eerst uberhaupt gelogd worden wat er daadwerkelijk wordt opgewekt met je installatie. Omdat er nogal wat verschil zit tussen het loggen van een installatie en het maken van grafieken heb ik dit opgedeeld in twee secties.
In deze sectie staat alle software waarmee je je omvormer kan loggen naar bijvoorbeeld een CSV file. In de tweede sectie staat software waarmee je van die bestanden mooie grafieken kan genereren.

Waar er overlap zit in software zal dit worden gemeld uiteraard, zoals bijvoorbeeld bij Plugwise het geval is.
SMA omvormers
SMA omvormers zijn zo'n beetje de meest populaire omvormers die er zijn. Er zijn een aantal manieren om SMA omvormers te loggen, dit is afhankelijk van het type van de omvormer.

RS485 Piggyback/SunnyBeam/Sunny Data Control
In het geval dat je een oudere SMA omvormer hebt, SB1100, SB1700, SB2100, SB3300 en mogelijk nog een aantal, dan kan je je omvormer loggen met een zogenaamde piggyback en een Sunnybeam display. Dit display is dan weer uit te lezen met het programma Sunny Data Control van SMA.Bluetooth module/SunnyBeam Bluetooth/Sunny Explorer
In het geval van de nieuwere SMA omvormers kan je hetzelfde doen maar dan met een Bluetooth module, eventueel een sunnybeam bluetooth display en het programma Sunny Explorer.
Solarmax omvormers
Solarmax Maxtalk software
Mastervolt
Soladin600
Het protocol van de Soladin600 is inmiddels "gekraakt" en er zijn nu diverse gratis loggers te krijgen, onder andere SolGet, en SoladinLog.

Andere Mastervolt omvormers
Monitoring software
Hier vind je allerlei softwarepakketten ( gratis en betaald ) waarmee je je PV installatie kan monitoren.
jSunnyReports
http://www.jsunnyreports.com. jSunnyreports is door ondergetekende geschreven als alternatief voor het programma "Sunnyreports". Dit project is aardig uit de hand gelopen en inmiddels wordt er ruim 350kWp mee gemonitored.
Zie ook http://graphs.familie-kleinman.nl/ als een interessant voorbeeld. jSunnyreports is gratis om te gebruiken.
SunProfit
Hier komt informatie over het programma SunProfit.
ZonPHP
Hier komt informatie over het programma ZonPHP
Solarlog
Hier komt meer informatie over SolarLog
Handicom
Hier komt meer informatie over Handicom software.
Websites t.b.v logging
Sonnenertrag
Hier komt informatie over http://www.sonnenertrag.eu.

-- Informatie over de .js files die worden gebruikt door sonnenertrag.eu
PVoutput
Hier komt informatie over pvoutput.org
BDPV
http://www.bdpv.fr/index.php
Voorbeeld sites
Dit is een lijst van gemonitorde sites inclusief welke software er wordt gebruikt voor het loggen.

-- LINKS moeten nog worden toegevoegd.
  • De blauwe hoek ( onbekend )
  • ericplan ( ZonPHP )
  • ericplan ( Solarlog )
  • jSunnyreports mkleinman
  • Energiastic ( handicom )
  • jja ( onbekend )
  • MartijnR17 ( onbekend )
  • el jonco
  • antonboonstra
  • NielsTn ( ZonPHP )
  • Mightym ( PVoutput )
  • SunshineCompany ( onbekend )
  • Mike70 ( onbekend )

mkleinman wijzigde deze reactie 03-03-2012 11:56 (226%)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ik weet niet hoe de datalogger van je Aurora one omvormer werkt, mogelijkerwijs bewaard die ook praktisch alle data en kan je, samen met jsunnyreports, daar ook prima mee uit de voeten.

Heb je al eens geprobeerd om de logsoftware van de Aurora One te downloaden en te proberen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
ecowoman schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:24:
[...]
Omdat de data van inverters vaak een wat te positieve opbrengst geeft, wil ik liefst ook een andere meting ernaast hebben, dus zowel jSunnyreports als Plugwise Stealth overweeg ik op dit moment. Het is overigens Power One Aurora (is nu een beetje verwarrend hoe het op je website staat).

@Lander: Ik ben niet bepaald de enige die data verliest, helaas. Mooi dat het jou nog niet is overkomen. I.v.m. privacy heb ik het vinkje uitstaan waarmee gegevens naar Plugwise worden verstuurd en daarmee heb ik dus ook geen recht op ondersteuning vanuit de helpdesk. Als ik de firmware wil updaten, moet ik dat vinkje tijdelijk weer aanzetten en heb ik begrepen dat ik dan ook al mijn meetgegevens tot nu toe kwijt ben. Als het niet anders kan, dan moet dat maar, maar ik zou er wel van balen.
Ik zal het aanpassen op mijn website :)

Wat betreft onnauwkeurigheid, als je eenmaal de onnauwkeurigheid weet dan kan je in jSunnyreports een correctionFactor aangeven om die onnauwkeurigheid te compenseren.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
Houtkern schreef op maandag 06 februari 2012 @ 09:16:
Ecowoman was zo attent om mij te wijzen op dit deel van het forum. Heeft iemand ervaring met Arduino monitoring in combinatie met een xs2000 mastervolt? Ik lees veel dat het redelijk goed te doen is om zo'n Arduino systeem in elkaar te zetten maar ik wil niet gaan solderen laat staan programmeren...
Ik heb een Arduino ingezet voor mijn Steca500 omvormers en mijn Gridfit ( met een kWh meter met s0 puls ). De software + sketch is binnenkort te downloaden van mijn site, samen met een stukje java code voor het loggen naar CSV bestanden.

Eventueel kan ik je daarvan een beta sturen als je wilt.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
Fable schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 18:26:
[...]

Zou je misschien een wat uitgebreidere topicstart willen maken.
Dan is het een stuk overzichtelijker voor de beginners.
Staat op de TODOLIST :) Nogal druk op dit moment.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Update: Ik heb de startpost een heel klein beetje bijgewerkt, welke items zouden jullie graag in de OP willen zien?

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Dit gaat puur over het automatisch loggen van je PV set.

Ik kan er bijvoorbeeld dit mee http://graphs.familie-kleinman.nl/

:)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ik krijg een "Directory Listing Denied" op je URL :)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
Speksteenkachel schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 21:55:
Ah, dank.
Nu zie ik wat meer op het scherm :)

Ik kan alleen geen inverter opslaan, "0 inverters saved".
Ingewikkeld programma, zo op het eerste oog :o
Zo was die niet bedoeld! Wat gaat er precies mis met het saven? Misschien niet alle velden ingevuld?

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
Speksteenkachel schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 22:53:
Ik heb nu overal wat ingevuld via config cmd.
Moet ik nu jsunnyreports opstarten om met de hand wat data in te voeren?
Of kan ik csv bestanden importeren vanuit de sunny beam.
Als het goed is heb je in de configuratie aangegeven waar jSunnyreports de csv bestanden van kan aflezen. Wanneer je jSunnyreports start ( gebruik voor de zekerheid jsunnyreports_pause.cmd ) dan zie je als het goed is dat hij alle bestanden inleest en daarna een bak aan grafieken gaat aanmaken.

Wanneer je ook een FTP locatie hebt ingevoerd dan gaat hij ook de gewijzigde bestanden ( de eerste keer dus alles ) uploaden naar die FTP locatie.
quote:
hansdegit schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:00:
Ik heb een Tigo systeem. Dat bestaat uit maximizers, een gateway en een management unit (mmu). Tussen de gateway en MMU hebben we RS-485 verkeer lopen.

Hoe kan ik die data onderscheppen en een eigen portaal bouwen? Weet echt niet waar ik moet beginnen.

Ik heb een synology 24/7 draaien. Eventueel ook een router met DD-WRT. Iets zegt me dat ik die RS 485 stream aan een USB dingetje moet hangen en moet uitlezen vanaf de router of de Syno.

Kan iemand me een zetje in de goede richting geven?
RS-485 kan je vrij eenvoudig converteren naar RS-232 en die kan je weer via USB uitlezen. Dat is deel 1 van het verhaal. het volgende wordt dan kijken hoe het dataverkeer verloopt dat verschilt per omvormer.

Heeft TIGO geen standaard software die je kan gebruiken?

mkleinman wijzigde deze reactie 28-03-2012 10:40 (37%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
hansdegit schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:15:
Da's het hele euvel, mkleinman. Tigo heeft best aardige software en je kunt heeeeeel veel zien, maar niet realtime en zeker niet gratis. Gemiddeld loopt de Tigo site 10 minuten achter. Ik heb nog een maand of twee om het dataverkeer te begrijpen alvorens ik twee en een halve meijer mag overmaken naar Los Gatos. Nou ja, dat doe ik zowiezo wel om niet niet van softwareupdates verstoken te blijven.

Is een leuk projectje, denk ik.
Je hebt RS232 sniffers, die kunnen exact sniffen wat er over de lijn heen gaat aan data ( binair/hexadecimaal ). Dan krijg je daarna de moeilijke taak om die reutel uit te pluizen wat wat betekent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
migjes schreef op zondag 01 april 2012 @ 19:33:
mmm ik blijf ergens een foutmaken met JSunnyreports.
verzie 1.3.2.0beta2
power-one aurora pvi-3.0.

Generating all the graphs and html files.
-----------------------------------------------------------------------
Fatal error, an non handled exception has occured.
Class: nl.mk.jsunnyreports.graphrenderers.GraphRenderer Method: createGraphs. Li
ne: 156
Class: nl.mk.jsunnyreports.JSunnyReports Method: main. Line: 165
nl.mk.jsunnyreports.exceptions.NoDataLoadedException
at nl.mk.jsunnyreports.graphrenderers.GraphRenderer.createGraphs(GraphRe
nderer.java:156)
at nl.mk.jsunnyreports.JSunnyReports.main(JSunnyReports.java:165)
Done processing ( time used : 1202ms ), exiting program.

een stukje van de log files.
15:52;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;310,9;0,3;90,1;38,4;0,0;0,5;233,7;0,5;87,8;27,9;25,2;737,0;20,0;0;0;
16:02;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;315,5;0,3;95,1;38,3;0,0;0,5;232,6;1,1;92,7;27,9;25,2;744,0;20,0;0;0;
16:12;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;320,6;0,4;122,5;38,4;0,0;0,5;233,1;0,5;118,3;28,0;25,3;761,0;20,0;0;0;
16:22;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;318,3;0,4;103,1;38,4;0,0;0,5;234,3;1,1;101,9;28,0;25,4;781,0;20,0;0;0;
16:32;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;310,4;0,3;85,1;37,9;0,0;0,5;231,5;0,4;83,0;28,0;25,4;797,0;20,0;0;0;
16:42;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;315,9;0,3;94,6;37,9;0,0;0,5;231,3;0,4;89,8;28,0;25,4;810,0;20,0;0;0;
16:52;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;316,1;0,3;90,1;37,8;0,0;0,5;229,7;0,4;87,3;28,0;25,3;826,0;20,0;0;0;
17:02;2;PVI-3.0-OUTD-BE;D;314,4;0,3;72,1;37,9;0,0;0,5;231,1;0,3;70,4;27,9;25,2;840,0;20,0;0;0;

iemand een idee wat er fout gaat?
Zou je mij wat bestanden kunnen sturen ( email ) martin - at - jsunnyreports - punt - com. De Aurora dataloader is net toegevoegd, daar kunnen nog wat ruwe kantjes aan zitten die ik op kan/moet lossen

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
thalantis schreef op maandag 16 april 2012 @ 11:49:
martin

ik merk dat jsunnyreports meer opbrengs weergeeft dan het programma dat de log files aanmaakt, bijvoorbeeld gister

This is an automatic generated message from "Aurora Communicator". Please do not reply to this address.

System Status:

Time 4/15/2012 10:00:01 PM
System On Time 4/15/2012 6:32:05 AM
System Off Time 4/15/2012 8:51:48 PM
Output Power 0.0 W
Today Energy 24.0 kWh
Lifetime Energy 3155.0 kWh
Input Power 0.0 W

Inverter List:

Address SN Model Description Status Max. Daily Pow. Daily Energy Lifetime Energy
Total 2 Inverters
2 512054 PVI-3.6-OUTD-BE linker No Answer 3805.0 W 11369.0 Wh 1493.6 kWh
3 512010 PVI-3.6-OUTD-BE rechter No Answer 3984.6 W 12652.0 Wh 1661.5 kWh

op de website van jsunnyreports 24.597 opbrengst waar zit dit verschil in?
http://www.eekthecatworld.com/sun/jsunnyreports/

betreffende logfile http://www.eekthecatworld.com/2012-04-15.log

oh ik bedacht me net wat -> is het verschil het verlies van de omvormer, de P1 heeft een rendement van ongeveer 97%
Verschil is wel te verklaren. Ik pak de Pac en bereken de hoeveelheid Wh die in die periode is opgewekt en dat tel ik bij elkaar op.

Vermoedelijk kom je, steeds met afrondingsfouten, zo uit op een hoger getal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
michels911 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 13:47:
[...]

Ik ben ook aan het kijken naar zo'n mini-pctje om de logging verder op te draaien. o.a de eBox (3350mx/4300)en de fit-PC2(i).
Iemand met een aanbeveling / ervaring hiermee? En is zo'n ding structureel zuiniger dan de dell inspiron laptop die ik nu gebruik?
De laptop wordt ook gebruikt voor films, uitzending gemist enzo.
Ik heb een 3350mx draaien voor mijn logging, svn repos en apache. Ding werkt prima. verbruik is inclusief alle USB aanhangels en CPU onder full load <9W continu.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
Snowmiss schreef op donderdag 07 juni 2012 @ 12:32:
Nu ben ik een leek op dit gebied, maar wat is er mogelijk met jSunnyReports in combinatie met SMA uitlezen en MySQL?

een eBox 3350MX (met auto-on) is bijna besteld, even mijn vrouw overtuigen ;)
Die ebox gaat wel MySQL draaien, dat geloof ik wel ;). Alleen jSunnyreports kan ( nog ) niets met MySQL :/

Tot nu toe was er geen noodzaak om er een volledige database onder te plaatsen, wat wil je exact bereiken met de combinatie?

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
jhijman schreef op maandag 09 juli 2012 @ 13:27:
ik heb veel interesse in datalogging met een arduino maar heb werkelijk geen idee hoe en wat (zoeken op internet heeft het niet makkelijker gemaakt alleen maar lastiger) wie kan mij zeggen wat ik precies nodig heb en wie is er bereid om zijn software met mij te delen :-)
Mocht je via een S0 puls uitgang willen loggen met een Arduino en een miniPC ( Ebox 3350mx ) dan heb ik nog wel wat software voor je liggen. Ik log op die manier mijn Steca's en mijn Gridfit samen met een Arduino en jSunnyreports..

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
alberthakvoort schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:32:
Het is mij ondertussen gelukt om zelf een goed werkend programma(tje) te schrijven welke ook goed werkt op de Raspberry om de Effekta te kunnen uitlezen

[afbeelding]

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1517396
Zou je daar csv bestanden oid van kunnen maken? Dan kan ik ze weer inlezen met jSunnyreports . Volgens mij zou dat zelfs op een Raspberry moeten kunnen draaien. ( Java ).

Edit:

Ik heb trouwens vandaag versie 1.3.2.0 final gereleased van jSunnyreports en meteen begonnen met 1.3.3.0 ( bugfixes ). Voor de geinteresseerden.

mkleinman wijzigde deze reactie 20-09-2012 21:43 (11%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
alberthakvoort schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 10:20:
[...]

Heb je voorkeuren hoe de csv opgebouwd wordt? Dan kan ik een poging wagen
Dat boeit niet zo heel erg. Zolang er maar datum/tijd en Opgewekte kWh en of Wattage in zit.

Simpelste is:

DatumTijd;Wattage

En dan per dag 1 file.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Update: Ik heb net versie 1.3.3.0 uitgebracht van jSunnyreports. Hier te downloaden: http://www.jsunnyreports....rts1.3.3.0STORM_final.zip

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ik ben nu bezig met jSunnyreports om pvoutput.org support in te bouwen. Op zich stelt de api geen fluit voor. Mijn uitdaging op dit moment is hoe ik het na elke upload kan doen en het juiste deel steeds upload.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
EINDELIJK!

Ik kan nu ook alle grafieken van mijn 5 omvormers bij elkaar optellen en interpoleren!

Grafiek van vandaag

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ik heb hier nog een originele piggy back ( RS485 ) liggen voor een SMA omvormer. Iemand daar interesse in?

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
daanNL schreef op woensdag 12 december 2012 @ 20:42:
[...]
Wat wil je ervoor hebben? (kan je geen PM sturen...)
Mijn DM staat aan :) je mag ook mailen naar martin@familie-kleinman.nl. De piggyback ligt hier te verstoffen, van mijn part mag je hem voor 10 euro hebben + verzendkosten. Hij zou eventueel in een luchtkussen envelop passen.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Vraag aan de experts:

Ik heb een probleem met mijn Arduino logger en S0 pulstelling. Ik heb last van "nep" pulsen.

In deze grafiek staan er in elk geval 2.
  1. 13:30, gekke piek op de Gridfit250LV
  2. 15:00, onverklaarbare piek op de Stecaset
Deze nep pulsen zie ik elke dag maar ik heb er geen verklaring voor.

Situatie:

Op de vliering twee Schellcount kWhmeters met S0 uitgang. 1 puls = 0.5Wh.. 2000 pulsen = 1kWh. Een RJ11 kabel vanaf de vliering naar de server. Circa 10 meter bekabeling. Deze loopt parallel aan drie CAT5E kabels en een 2 aderige kabel voor een RS485 bus.

De kabel loopt de laatste 5 meter straks langs elkaar langs dezelfde kabelgoot.

De Arduino krijgt 5V voeding vanaf de USB poort. Mijn printje met daarop de optocouplers krijgt zijn stroom van een geschakelde voedingadapter op 12V. En er zit een hele korte kabel van nog geen tussen 20cm vanaf mijn eigen print naar de Arduino.

Kan het komen doordat de RJ11 kabel niet is afgeschermd dat er door overspraak een "puls" kan ontstaan? Zou dit op te lossen zijn met een shielded kabel? Iemand anders nog een idee?

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
harold65 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 19:16:
[...]
Je kan waarschijnlijk moeilijk voorkomen dat de kabels storing oppikken. Wel kan je de Arduino minder gevoelig maken voor de pulsen.
Heb je al een condensator van 100nF tussen de ingang en de GND? Dat helpt al behoorlijk.
Wordt de S0 pulse via een interrupt gelezen? Die is ook heel gevoelig. Je zou een software filter kunnen inbouwen die alleen pulsen van een minimum lengte doorlaat.
Hoe bedoel je dat? Welke ingang en de GND een 100nF condensator? Je bedoeld van de Arduino zelf?

Ik lees inderdaad via de beide interruptpinnen de pulsen uit van de S0 uitgangen. Die zijn dus inderdaad HEEL erg gevoelig blijkt nu. Ik wist niet dat de lengte van de puls uit te lezen was? Heb je daar toevallig een voorbeeld van? Ik denk inderdaad dat met het uitlezen van de lengte van de puls ik een heleboel storing kan afvangen.

Thanks voor de tip!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ik heb mijn sketch een klein beetje aangepast. Hij gebruikt nog steeds interrupts maar controleert nu niet op FALLING maar op CHANGE. maw voor een S0 puls gaat twee keer het interrupt af.

In de interrupt code controleer ik de tijd tussen FALLING en RISING.

Code is niet gecompileerd, alleen copy paste van andere sketch en wat werk in Notepad++
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
#define STECA_INTERUPT 0
#define STECA 2
#define LED 13

#define GRIDFIT_INTERUPT 1
#define GRIDFIT 3

boolean LED_STATUS = false;               // led status.
unsigned long MIN_PULSE_WIDTH = 30;       // minimale pulse breedte;
unsigned long MAX_PULSE_WIDTH = 55;       // maximale pulse breedte;

void ChangeLedStatus()
{
  if ( LED_STATUS )
  {
    digitalWrite( LED, LOW );
    LED_STATUS = false;
  }
  else
  {
    digitalWrite( LED, HIGH );
    LED_STATUS = true;
  }  
}

// The interrupt routine for the Steca
void StecaInterupt()
{
   unsigned long fallTime;  //Time of front raising
   unsigned long upTime;  //Time of front falling
   unsigned long interuptTime; // Total time of interupt pulse.

if ( digitalRead( STECA ) == LOW ) 
   {
      fallTime = micros(); //get time of pulse going down
   }
   else
   {
      upTime = micros();  //get time of pulse going up
      interuptTime = fallTime - upTime;  //measure time between down and up
   } 

if ( interuptTime >= MIN_PULSE_WIDTH && interuptTime <= MAX_PULSE_WIDTH ) 
   {
      ChangeLedStatus();             // Change led status .
      Serial.print("S");  
   } else {
     // pulse was too short or too long.

}
}

// The interrupt routine for the Gridfit250LV
void GridfitInterupt()
{
   unsigned long fallTime;  //Time of front raising
   unsigned long upTime;    //Time of front falling
   unsigned long interuptTime; // Total time of interupt pulse.

if ( digitalRead( GRIDFIT ) == LOW ) 
   {
      fallTime = micros(); //get time of pulse going down
   }
   else
   {
      upTime = micros();  //get time of pulse going up
      interuptTime = fallTime - upTime;  //measure time between down and up
   } 

if ( interuptTime >= MIN_PULSE_WIDTH && interuptTime <= MAX_PULSE_WIDTH ) 
   {
      ChangeLedStatus();             // Change led status .
      Serial.print("G");  
   } else {

}
}

//
// SETUP
//
void setup() 
{
   Serial.begin(9600);

// KWH interrupt attached to IRQ 0  = pin2 = Steca
   attachInterrupt( STECA_INTERUPT, StecaInterupt, CHANGE );
   attachInterrupt( GRIDFIT_INTERUPT, GridfitInterupt, CHANGE );

pinMode( STECA, INPUT );
   pinMode( GRIDFIT, INPUT );
   pinMode( LED, OUTPUT );
   digitalWrite( STECA, HIGH );
   digitalWrite( GRIDFIT, HIGH );

}

//
// MAIN LOOP
//
void loop() 
{
}

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Nieuwe Arduino MEGA 2560 is binnen. Dat ding heeft 6 interrupt pins :) En ik wil straks 5 omvormers ermee loggen :)

Nu nog 3 nieuwe DIN Rail S0 KWhmeters vinden met IMP/2000 voor een betaalbare prijs.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Mijn nieuwe Arduino en protoshield zijn binnen. Ik ben nu bezig met het boodschappenlijstje.

Ik kwam een andere optocoupler tegen. Ik gebruik nu een CNY17-2 als optocoupler Alleen ik moet straks op dat protobordje er 4 kwijt, en die ruimte heb ik niet.

Nu kwam ik deze optocoupler tegen http://www.conrad.nl/ce/n...COUPLER-ILQ55Q68000-A4380. Een ILQ55, hier zitten 4 optocouplers in 1 DIP package.

Alleen de specs zijn anders tussen beide.

Iemand enig idee of deze andere optocoupler gaat werken?

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Onderdelen zijn binnen. Morgen lekker solderen en testen pix volgen :)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Arduino bordje is af en hij werkt. Alle 4 de interrupts gaan af. Was nog wel een klus om dat goed werkend te krijgen

Dit viel me wel op:

Hoe ontzettend veel bagger er over de lijn heen gaat als je contact maakt met 12V en een "S0" kabel. Ik wil op die manier een puls simuleren. Zelfs bij het schijnbaar perfect aanraken van de kabels zie ik soms 2 tot 5 entries verschijnen. Blijkbaar is perfect contact niet perfect contact.

Wel mooi om te zien hoe snel de electronica dus blijkbaar kan reageren.

Ik "Jat" 12V van het Arduino circuit, scheelt me straks een extra adapter op het systeem en een extra chassisdeel.

De interruptHandler per omvormer ziet er nu zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
void Steca1InterruptHandler()
{

unsigned long interruptTime; // Total time of interupt pulse.

if ( digitalRead( STECA1_PIN ) == LOW ) 
   {
      steca1FallTime = millis(); //get time of pulse going down
   }
   else
   {
      steca1RiseTime = millis();                            //get time of pulse going up
      interruptTime = steca1RiseTime - steca1FallTime;      //measure time between down and up

if ( interruptTime >= MIN_PULSE_WIDTH_SCHC && interruptTime <= MAX_PULSE_WIDTH_SCHC ) 
      {
         Serial.print(steca1String);  
      } else {
        Serial.println( interruptTime );
      }
   } 
}

mkleinman wijzigde deze reactie 01-03-2013 16:40 (21%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
hansdegit schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 18:02:
Ik wou dat ik zo netjes kon solderen....
Thanks! :) Echt tevreden ben ik trouwens nog steeds niet. Vooral die kleine klotedraadjes solderen bij de RJ45 connector.

Het mooiste zou zijn om een custom shield te (laten) ontwikkelen en daarop alle printbanen en gaatjes al verwerken.

Ik heb dat alleen geprobeerd, ik kom er met die Eagle files niet uit om de aanpassingen te maken :(
quote:
Rukapul schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 21:53:
[...]

Uit een ver verleden komt 'ontdenderen' als concept bij me bovendrijven bij knoppen etc.
Ontdenderen? Daar had ik nog niet eerder over gehoord.

mkleinman wijzigde deze reactie 01-03-2013 22:13 (21%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 22:38:
Heeft iemand een goede tip over betrouwbare din rail kwh meters met S0 uitgang.
Ben op zoek naar een 3 fase kwh meter en een enkel fase kwh meter.
Finder is in principe toch wel in orde zonder al te grote afwijkingen?
Forum al heen en weer gezocht, maar zo direkt niets bruikbaars kunnen vinden.

Heb nu de "gratis" ABB C11, maar met 100 imp/kwh en verbruik loggen naar PVOutput met youless, erger ik me behoorlijk aan de traagheid van de ABB.
De opwek meet ik met een kwh meter van b+g e-tech, maar hier een kleine afwijking tov de sma omvormer.
Het is even zoeken maar op www.conrad.nl staan er een aantal met 2000 imp/kWh.

BIjvoorbeeld: http://www.conrad.nl/ce/n...detview1&rt=detview1&rb=2

In de beschrijving staat 1000 imp/kWh, in de handleiding staat 2000 imp/kWh. Dat laatste staat ook op de vergroting van de foto.

mkleinman wijzigde deze reactie 02-03-2013 23:04 (16%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
coyote1980 schreef op zondag 03 maart 2013 @ 20:23:

Mijn vraag komt eigenlijk neer op: kan ik op de Solar-one RS485 poort een RS485-to-thernet dongle aansluiten, en dan met jSunnyReports de omvormer uit laten lezen? Of is er een reden om de Solar-one af te raden uit dit overzicht?
jSunnyreports kan niet rechtstreeks loggen. jSunnyreports maakt alleen grafieken van al gelogde bestanden.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Datalogging is zoooo leuk!

Eerste grote stijging is de Solarmax2000S die vol in de zon komt te liggen. De grote piek daarna zijn de Gridfit en de twee Steca's die in de zon komen te liggen op het oosten.

Rond 11:30 is er ineens weer een interessant piekje. Dit is het afdakje bij de voordeur van 93Wp die begint te leveren.

* mkleinman loves it!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
hansdegit schreef op maandag 04 maart 2013 @ 14:40:
Welke death star hangt er om half drie boven je huis?
Dat is nog een onvolkomendheid in mijn samenvoegalgoritme. In het geval er maar 1 of 2 omvormers data beschikbaar is in die laatste paar minuten dan krijg je dit. Hij dipt dan behoorlijk terug en de grafieksoftware wil met splines dan dat "netjes" maken.

Met als gevolg een nogal heftige uitschieter en dip achter elkaar.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Operatie omvormer/logging v2.0 is bijna klaar.

Steca's zitten nu elk los op een stopkontakt, er is nog ruimte voor eventueel een 4e Steca, die kan tussen nummer 2 en 3 in.

Meterbordje met 4 DIN meters. Van links naar rechts:

Gridfit, Steca300, Steca500-2, Steca500-1. Nadeel van de Schellcount en Voltcraft meters is dat de aansluitingen precies andersom zitten. Zowel fase als nul zitten andersom maar ook S0+ en S0-. Gelukkig zitten de S0 aansluitingen wel allemaal in 1 lijn onderaan.

Daarvoor gebruik ik een CAT5 kabel. oranje/oranjewit paar is 12V, de andere 4 zichtbare aders zijn de S0- puls draden terug naar de Arduino.

Hier zijn de verschillende aansluitingen goed te zien:

Ik vrees alleen dat ik, ondanks alle voorbereidingen, de S0- draden niet goed heb aangesloten. Ik krijg pulsen in een andere frequentie binnen dan verwacht. De Steca300 is veel aktiever dan de 500. Die zitten dus vermoedelijk andersom.

Ik heb alleen zon/veel licht nodig om per stekker te testen of de juiste S0 interface wordt aangesproken op de Arduino. Er ligt alleen nu sneeuw op de panelen. bah.

Edit:

Fout gevonden. Twee kabels omgedraaid, Steca300 <--> Steca500. Dat is nu opgelost. Ik heb mijn testkabel nog eens gepakt en een aantal pulsen gesimuleerd. Met de debug interface die ik heb ingebouwd in de sketch kon ik nu achterhalen wat er mis ging.

Op htp://graphs.familie-kleinman.nl heb ik nu alle Steca's los aan de monitor hangen :9

mkleinman wijzigde deze reactie 10-03-2013 15:24 (11%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
databeestje schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 23:02:
Logt iemand hier ook de efficientie van de omvormer? En zo ja is dat ergens online?

Ik heb net via een hoop gehannes met andere utilities de logging van de SMA via bluetooth uitgebreider aan de praat gekregen. Ik na nu echter wel het DC vermogen bepalen en daardoor de efficientie. Hopelijk is morgen de eerste dag dat deze van vroeg tot laat werkt.
Ik zou dat volgens mij voor zowel mijn Solarmax, OK4E en Soladin600 kunnen doen. Daar log ik DC vermogen en AC vermogen.

Nog nooit bij stilgestaan eigenlijk om de efficientie daar te bepalen :)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
ik ben nu druk bezig met het verbeteren van jSunnyreports. Ik heb de performance inmiddels aardig verbeterd. Van 460 seconden terug naar 140 seconden met dezelfde testset.

Nu druk bezig met het verbeteren van de code en toevoegen van nieuwe features.. Hier nog verzoekjes?

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
NielsTn schreef op zondag 24 maart 2013 @ 22:38:
[...]

wat heb je zelf nog ondernomen? Leverancier benaderd van je systeem? Edisun zelf de vraag voorgelegd?
Ik vrees dat er weinig respons zal komen, zoveel Edisun displays zijn er bij particulieren niet geplaatst in Nederland....
En zeker niet de draadloze variant. Ik heb zelf een versie met draad tussen meetunit en display. Ik wist niet eens dat ze er draadloos waren?

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ik heb dit weekend een nieuwe server in gebruik genomen die op Windows 7 draait. ( Lenovo E145 ). Het heeft alleen nog wat nare gevolgen.

De OK4E software werkt niet meer onder Windows 7. De software start wel en maakt connectie met de omvormer maar binnen 5 minuten hangt de communicatie. Het gevolg is zelfs dat Windows daarna de hele connectie met de USB poort verliest. Enige oplossing is een herstart. Starten in compatibiliteitsmode werkt ook niet jammer genoeg.

Ik heb zelfs nog geprobeerd om de USB poorten door te mappen naar een Virtualbox image met Windows XP. Ook dat werkt niet jammer genoeg.

Mijn eigen Soladin 600 pakketje die ik in .NET 4.0 heb geschreven werkt ook niet meer. De software start en kan de compoort openen. Bij het verzenden van de bekende commando's krijg ik geen response terug.

Ik heb vandaag een java variant geschreven van mijn .NET tooltje. Mochten er mensen geinteresseerd zijn in Soladin 600 logging in java laat het weten.

Voor de rest werkt alles prima. Mijn oude server gebruikte 28 tot 32W continu om alles te doen. Mijn nieuwe server verbruikt tussen de 9 en 15W continu en is nagenoeg even snel.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Klopt. Ik ben nu bezig om het verbruik nog verder te verlagen. Ik heb mijn Arduino MEGA op een 12V adapter aangesloten en op de warmtebeeldcamera is goed te zien dat de 12 --> 5V converter op de Arduino het warm heeft ( dus veel verlies! ).

Ik meet met mijn Plugwiseplug zowel de server als de Arduino.

Ik hoop dus nog 1 en misschien zelfs 2W lager uit te komen.

Ik ben intussen ook bezig om de OK4E omvormers te ontsluiten. Ik heb van Ique digital Media de originele C++ code gekregen om met de OK4E omvormers te communiceren. Eens kijken of ik daar een simpel Java programmaatje voor kan maken die hetzelfde doet.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Mijn Arduino Mega 2560 pakt nu totaal 2W volgens Plugwise. Dat is 0.167A op 12V. Dat vind ik nog best veel voor het aansturen van 2 leds en het aansturen van 4 DIN rail meters ( S0 ).

Edit:

Geprobeerd om met een geoptimaliseerde sketch het verbruik te verlagen.Alle niet gebruikte pins als INPUT pin definieren en daarna naar LOW te pullen. ( geen floating pins ). Mocht niet baten helaas. Verbruik blijft hetzelfde.

Merendeel van het verbruik zit dus in de 12V --> 5V conversie. Ik heb alleen 12V nodig voor het aansturen van de S0 ingangen. Ik ga morgen de 12V lijn afkoppelen van de Arduino. De Arduino krijgt dan 5V voeding van USB. En de 12V laat ik dan alleen naar het S0 circuit gaan.

Die doet dan als het goed is 0W tenzij er een puls is.

mkleinman wijzigde deze reactie 20-02-2014 19:38 (61%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Hmm. Heb jij je S0 ingang galvanisch gescheiden van je Arduino met een optocoupler? Ik wel. Ik heb er een 1k weerstand + led voor de ingang zitten. Ik weet niet of met 5V dat circuit nog werkt?

Edit: Ik heb de input nu op 7.5V gezet. De Arduino heeft minimaal 7V op het circuit nodig om 5V intern te leveren. Het verbruik is meteen lager.. 1W ipv 2W.

Ben benieuwd of alles nog werkt morgen als de zon op komt :)

mkleinman wijzigde deze reactie 20-02-2014 22:08 (36%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Update! Met 7.5V op de Arduino komt de S0 interface ook gewoon tot leven :)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ik heb weer zitten knutselen aan jSunnyreports. Nieuw grafiektype toegevoegd. Ik kan nu per maand voor alle jaren alle maanden met elkaar vergelijken.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Inderdaad. Dat is mijn PV opbrengst ;). http://graphs.familie-kleinman.nl voor alle informatie ;)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Nog paar kleine updates. Ik heb support voor Enphase omvormers en Omnik toegevoegd. Ook nu meer historische gegevens. Toegevoegd: "Historische opbrengst" voor de dag van vandaag.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
revolution-nl schreef op zondag 16 maart 2014 @ 19:45:
Beste Mede tweakers,

Ik ben opzoek naar een monitoring oplossing voor mijn Soladin 600. De logging moet direct geupload worden naar PVoutput zodat ik daar Live mijn data kan inzien.

Heeft iemand voorbeelden of een tutorial hoe ik dat bijv. met een raspberry pi voorelkaar kan krijgen. Waar begin ik en wat heb ik nodig?

Wellicht dat een FP4all module ook een optie is alleen ben ik bang dat dit dan weer een stuk prijziger is.

Suggesties zijn welkom!
Anders vai een Arduino? Je kan eenvoudig met een Arduino je Soladin uitlezen.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
wat zou er neit moeten kloppen? De data is goed leesbaar verder? Als je de baud settings verkeerd zet krijg je over het algemeen een volkomen puinhoop terug.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Iemand enig idee? Ik heb hier vier verschillende USB --> Serial converters liggen

Sitecom CN-104 versie2, versie3 en versie4. Allemaal per Prolific chip.
ATEN converter met FTDI chip.

Met alleen de CN-104 versie2 wordt de OK4E herkend. Met de drie anderen ziet de software ( oude IQUE software uit 2004 ) niets. Nadeel is dat er voor deze kabel geen Windows 7 drivers zijn ( officieel dan ). Ik heb ook Sunprofit geprobeerd met alle 4 de kabels en dan vind de software helemaal geen enkele omvormer. Ook niet met de wel werkende CN-104v2.

Ik heb nu geforceerd een 3.0.1.0 versie driver gepakt en geforceerd geladen voor de CN104-v2 en dat lijkt stabiel te werken voor het uitlezen van mijn OK4E.

Maar hoe kan het dat geen enkele andere kabel werkt?

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Dat klinkt aannemelijk. Is dat op 1 of andere manier nog met de driver te regelen? Of blijf ik vast zitten aan de versie waar ik eigenlijk geen goede 100% driver voor heb.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
revolution-nl schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 13:54:
[...]

Fixxed met sunprofit :*)
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=21296

Download vanaf
http://www.mijnzon.info/index.php/nl/

Nu nog even een thinclient regelen met XP embedded :)
Iets offtopic. Ik heb nog een Ebox 3350mx liggen die ik een tijd heb gebruikt om mijn PV set mee te monitoren met jSunnyreports. Verbruik is ongeveer 4W idle. Daar kan gewoon Windows XP op draaien vanaf een sd kaartje. Filmje ( YouTube: Windows XP on ebox 3350mx - Energy consumption + EWF ).

Ik doe er helemaal niets meer mee dus mocht je belangstelling hebben doe me een DM :)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ik ben al een tijd bezig met jSunnyreports 2.0. Ik heb nu eindelijk een zo goed als werkende interface. Alleen die interface heb ik ( d0h ) zelf zitten ontwerpen. En als ontwikkelaar ben ik per definitie daarvoor ongeschikt :)

Wat is nu de informatie over een PV installatie die absoluut op de index ( dashboard ) pagina MOET staan? Wat is interessant en wat niet?

Voor iedereen die wil kijken naar mijn testversie : http://www.jsunnyreports.com/mock

mkleinman wijzigde deze reactie 30-12-2015 16:57 (0%)
Reden: typo in URL.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
quote:
oosterlo schreef op woensdag 30 december 2015 @ 20:00:
@mkleinman,
ziet er prachtig uit.
mischien in de daggrafiek ook de curve voor theoretisch clear sky vermogen opnemen.
clear sky curve is lastig. Ga ik op studeren. :)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ben inmiddels weer een stap verder met jSunnyreports v2.

pics:

Alleen de belangrijkste hamvraag; Wat vind iedereen hier van de layout en opzet van het dashboard? Kan iedereen er chocolade van maken en is het gebruikersvriendelijke genoeg?

Mijn systeem draait nu tijdelijk op http://trinity.familie-kleinman.nl/v2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ik ben na een jaar stilte ook weer begonnen met jSunnyreports verder uit te bouwen. Ik heb intussen files gekregen van Growatt inverters ( Excelfiles ) waar ik support voor ga inbouwen.

Intussen heb ik ook de live speed-o-meter dials weer werkend.

http://www.jsunnyreports.com/wp-content/uploads/2018/06/jsr_dial.png

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Na lange tijd weer tijd en inspiratie om aan jsunnyreports te knutselen. De afgelopen dagen wat charts toegevoegd etc.

De header is uitgebreid met historische opbrengst, en een prognose per maand en jaar.

http://www.jsunnyreports.com/wp-content/uploads/2019/04/header-1.png

De jaar/maand grafiek is terug, en het leuke is; je kan nu makkelijk vergelijken.

http://www.jsunnyreports.com/wp-content/uploads/2019/04/years_month.png

En deze bedacht ik mij spontaan. Gewoon simpelweg per jaar alle dagen achter elkaar geplot, hierin kan je mooi de bell curve zien.

http://www.jsunnyreports.com/wp-content/uploads/2019/04/years_day.png

En eindelijk support voor Secure FTP ( eindelijk ), nog wat bugfixes etc.

Komende dagen testen en misschien nog wat charts erbij bedenken. Als iemand nog suggesties heeft let me know.

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True