Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:19

Gé Brander

MS SQL Server

Ik zie nu in Plugwise dat als je meer opgewekt hebt dan verbruikt dat de lijn groen is. Anders wordt hij rood weergegeven. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt :)

Fun!

• Gé Brander
  • Laatst online: 23:19

Gé Brander

MS SQL Server

quote:
Pietje NL schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 19:22:
[...]
Simpel, het is alleen voor het versturen van de firmware, niet voor de activatie van de nieuwe versie.
Door in tijden van rust te versturen bespaar je veel tijd met het hele update proces en hoef je niet te zitten wachten.
Dat dat tijdstip alleen voor het versturen is begrijp ik. Maar wat triggert de werkelijke update dan. Er zijn nu drie dagen voorbij, en er is niets ge-update. Vandaar mijn vraag.
PlugwiseFirmwareUpdate

Gé Brander wijzigde deze reactie 01-02-2012 23:36 (14%)

Fun!

• kockie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 03-08-2018
Zonneboiler warmt op tijdens avonduren(klikbaar):

Hier staat beschreven hoe het ongeveer werkt. Ik werk met een ethernet-pro bordje + ds18b20

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nightcrawler28
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20-06 09:16
Heeft iemand wel eens naar deze oplossing gekeken: http://openenergymonitor.org/emon/

Ik las het ergens in een andere toppic op GOT en ben er eens goed naar gaan kijken. wel erg mooie oplossing. met 2 arduino's (jeenodes) waar er met ampereklemmen de stroom wordt gemeten en via een 2e arduino een webserver met CMS systeem wordt geleverd. eventueel nog uitbreidbaar met een 3e arduino met LCD. Je bent alleen wel minimaal 97 euro (incl. verzenden) kwijt voor een basisset van arduino's,klemmen,usb reader etc.

Voordeel is wel dat het goed uitbreidbaar is met temperatuursensoren, andere Jeelabs sensors etc. een extra scherm kan je zo al voor 35 euro maken :).

systeem spec's

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Ik heb zelf wat in elkaar gehatseflatst.

En direkt op het internet:

https://cosm.com/feeds/66777
Data upload, iedere 20 secs.

Ben ik nog mee bezig, iedere dag wat.
Maar het geheel kost maar een paar tientjes.
Je ziet, het hoeft niet duur te zijn.

Willie Wortel wijzigde deze reactie 09-07-2012 15:43 (4%)

Het blijft toch zorgelijk dat de kinderen van nu opgroeien met een overtuiging dat geld sparen geld kost. Dat kan nooit goed zijn.

• alberthakvoort
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 16:46
@Rol-Co http://effekta.com.au/Effekta_Solar_Monitor.zip ;)

alberthakvoort wijzigde deze reactie 20-07-2012 09:49 (43%)

Passieve woning + (D)WTW + SolarEdge 6530Wp + Ecodan 5 kW Warmtepomp CV | SWW

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Gelukt !!! :)

leuk alleen kan je niet opbrengs in een meter zetten.

Rol-Co wijzigde deze reactie 20-07-2012 12:03 (18%)

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• alberthakvoort
quote:
Andere oplossing is een USB Lan adapter icm USB2Serieel verloop

http://www.sharkoon.com/?q=de/node/1239

• Petzl
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
Ik heb mijn logging via een Flukso.
De flukso is aangesloten met ethernet, wireless is ook mogelijk, de voeding is via POE en er zit een poe splitter net voor de flukso omdat de huidige generaties nog niet met POE werken.

De Flukso ( www.flukso.net ) doet ook loggig van mijn stroom en water verbruik.
Mijn standby verbruik is gehalveerd sinds ik een flukso heb.

De blauwe lijn is het verbuik en de rode lijn is solar.

Ook heb mij een account aangemaakt bij pv output, pv output heeft een mogelijkheid om de data van de flukso website te halen en in leukere grafiekjes te steken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=7597

Ook log ik mijn waterverbruik, ik zoek ook nog een mogelijkheid om de CV ketel op mazout te monitoren.
vermoedelijk kan dit na aanpassing van de flukso firmware en een simpel 230v relais, het makkelijkste lijkt me natuurlijk gewoon het aantal werkings uren te tellen ipv effectief het verbuik.

• Justin2000
  • Laatst online: 19-06 06:35
Net masterlog van mastervolt geïnstalleerd op mijn 2e pc, echter krijg deze foutmelding

Hoe kan ik dit oplossen?

Justin2k5 live opbrengst . xbone: justin2k5

• The Wizard
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19-06 19:20

The Wizard

Moderator Mobile
Vandaag heb ik een LCD (4x20) aangesloten op mijn logger, een Arduino Uno. Deze logt ook naar PVOutput.org.

De LCD is in een behuizing geschroefd:

Dit is het resultaat:

Nog een foto van een werkend systeem (iets onscherp):

En een filmpje van het systeem tijdens een testrun:

6760 kWp, 3 subsystemen (19x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• alberthakvoort
Het is mij ondertussen gelukt om zelf een goed werkend programma(tje) te schrijven welke ook goed werkt op de Raspberry om de Effekta te kunnen uitlezen

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1517396

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:58

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Topicstarter
EINDELIJK!

Ik kan nu ook alle grafieken van mijn 5 omvormers bij elkaar optellen en interpoleren!

Grafiek van vandaag

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:46
Na wat zoeken in dit forum heb ik nog onvoldoende kunnen vinden. Vandaar hier een vraag over het aansluiten van kWh-meters.

Dit is een schematische weergave van de huidige meterkast met het voornemen hoe ik de PV-installatie ga aansluiten.

De eerste kWh (B+G E-Tech DRS154D) ga ik direct achter m'n PV-installatie hangen om de opbrengst te meten.
Verder heb ik nog een ABB C11-meter, die ik wil gebruiken om het (totaal)verbruik te kunnen meten.

Hoe zouden jullie e.e.a. aansluiten? Ik weet dat er sowieso discussie is over de vraag of PV wel of niet achter een ALS moet zitten. Het heeft wel m'n voorkeur, maar is afaik niet verplicht, aangezien de inverter rechtstreeks (via een automaat) aan het net gekoppeld gaan worden. Geen WCD e.d. dus.

M'n ferraris wil ik nog zo lang als mogelijk is, houden.

Update:
Dit is m'n huidige voorstel. PV toch zonder ALS, maar dit lijkt me de enige manier om (zonder rekenwerk) opbrengst en verbruik te meten:

Cranberry wijzigde deze reactie 07-12-2012 20:08 (14%)

• altec
  • Laatst online: 18-06 16:54

altec

Plop

Ik ben persoonlijk erg benieuwd wie hier rechtstreeks zijn P1 telegram uitleest en opslaat in een database. En wat hij/zij met deze data doet.

Op dit moment heb ik wat cacti Grafieken gemaakt, maar wellicht kan ik dit verder uitbreiden/slimmer maken en zou graag jullie visie gebruiken :)

Actuele info

Totaal:

Opwek op dit moment:

Gas verbruik apart:

Zelf zit ik te denken aan opbrengst per dag/uur nog in kaart te brengen, maar hiervoor moet ik nog aan het stoeien met SQL. Daarbij dump ik alles in één Database en wordt het met de tijd dus een iets wat resource intensieve klus.

Alvast bedankt voor jullie meedenken _/-\o_

• twixx
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

twixx

Zon FTW!

Laat ik beginnen met speciale dank voor Arduino Solar Meter. M'n S0 data vloeit keurig naar pvoutput. Ik miste alleen een goede app om op m'n iPhone de status direct in te zien. Gisteren zelf gemaakt:

Evt. ook zelf te gebruiken met http://m.pvdashboard.org/?sid=#&apikey=#

En optioneel &aanschafprijs=# als int in hele euro's.

Ik ben nu aan 't kijken of ik P1 logging in Solar Meter kan 'hacken' :)

twixx wijzigde deze reactie 23-01-2013 09:05 (6%)

6x Yingli 265 Wp + SMA 1300TL en 3x Yingli 270 Wp + Enecsys samen ZZW
Dashboard op je mobiel van je PVoutput data? Nieuw! 300% sneller :) PVdashboard

• twixx
  • Niet online

twixx

Zon FTW!

quote:
MeTooPV schreef op zondag 27 januari 2013 @ 20:37:
[...]

Wat een prachtig dingetje. Ben er blij mee.
'k Heb vandaag een update uitgebracht, leuk als je ook je power gebruik logt naar PVoutput. Plus een klein grafiekje om mee te starten.

Werkt overigens het beste als je er een 'app' van maakt op je springboard met de delen button.

http://m.pvdashboard.org/setup.php

• twixx
  • Niet online

twixx

Zon FTW!

De afgelopen paar dagen wat puntjes op de ï gezet voor wat betreft de PVdashboard WebApp

- grafieken worden zowel per dag als per week weergegeven (op basis van de screenwidth)
- je kunt in de setup ook kiezen om efficiency per dag weer te geven in plaats van peak power
- kleine bugjes eruit gehaald ivm uitzonderingen (niet ingevulde waardes e.a.), firefox CSS fix

Zelf proberen? PVoutput data -> http://m.pvdashboard.org/setup.php

• Eggybert
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 23-05 14:37
Hallo allemaal, (pas op heel verhaal :P)

Sinds eind juni hebben we hier 6 zonnepanelen op het dak. (250 watt Sharp panelen)

Aan deze panelen hangt een Changetec omvormer zonder schermpje of iets.
Om te kijken hoeveel deze produceren heeft mijn vader een kWh meter bij conrad besteld.
Alles leuk en het werkte.

Al snel kwamen we er achter dat er een puls uitgang op zat en toen werd het leuk.
Eerst met een oude crouzet aan de slag gegaan (die hadden we nog liggen), maar die is niet echt gemaakt voor snel reageren en data loggen.

Toen op zoek gegaan naar iets beter en een Ardiuono ethernet gekocht.
Met weinig ervaring met programmeren van PLC's met veel hulp van internet zelf het programma geschreven en begonnen met loggen.

Na een aantal weken breide het programma zich steeds verder uit en liep ik tegen te weinig geheugen aan en heb dus een EtherMega gekocht.

Het is nu een half jaar verder en de logger doet het prima.
Hij logt op de SD kaart en op een netwerk hardeschijf (iomega home media) de data.
Dit is:
Tijd + datum
Actueel vermogen
Kwh stand
temperatuur van de panelen

Omdat ik dit jaar een heel aantal weken in het buitenland heb gezeten voor werk heb ik tijd genoeg gehad om ook een computer programma te schrijven.

Omdat ik een collega heb die vaak programmeert in C# visual studio C# express gedownload en met veel behulp van Internet begonnen met programmeren. Het computer programma maakt vervolgens de grafieken.

Wat er nog op de planning staat.
Cresta weerstation mee loggen (al geprobeerd maar wil niet echt lukken nog)
Live website maken

Computer programma verder uitwerken:
Verschillende systemen met elkaar vergelijken.

Hoe het uiteindelijk allemaal is weggewerkt:

Als er interesse is kan ik nog mijn Data en programma ergens uploaden.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Vraag aan de experts:

Ik heb een probleem met mijn Arduino logger en S0 pulstelling. Ik heb last van "nep" pulsen.

In deze grafiek staan er in elk geval 2.
  1. 13:30, gekke piek op de Gridfit250LV
  2. 15:00, onverklaarbare piek op de Stecaset
Deze nep pulsen zie ik elke dag maar ik heb er geen verklaring voor.

Situatie:

Op de vliering twee Schellcount kWhmeters met S0 uitgang. 1 puls = 0.5Wh.. 2000 pulsen = 1kWh. Een RJ11 kabel vanaf de vliering naar de server. Circa 10 meter bekabeling. Deze loopt parallel aan drie CAT5E kabels en een 2 aderige kabel voor een RS485 bus.

De kabel loopt de laatste 5 meter straks langs elkaar langs dezelfde kabelgoot.

De Arduino krijgt 5V voeding vanaf de USB poort. Mijn printje met daarop de optocouplers krijgt zijn stroom van een geschakelde voedingadapter op 12V. En er zit een hele korte kabel van nog geen tussen 20cm vanaf mijn eigen print naar de Arduino.

Kan het komen doordat de RJ11 kabel niet is afgeschermd dat er door overspraak een "puls" kan ontstaan? Zou dit op te lossen zijn met een shielded kabel? Iemand anders nog een idee?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Mr-Leo
  • Laatst online: 19-06 10:07
quote:
antonboonstra schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 14:51:
[...]

Hoe kun je een s0 uitgang op de Youless aansluiten? Naar mijn weten zit er alleen een lichtgevoelig oogje op. Daarnaast heeft de ABB meter wel een s0 uitgang alleen is deze slechts 100 pulsen/kWh terwijl de led 1000 pulsen/kWh geeft.
Zoals Ericplan ook al zei:

Alleen is 100 imp per kWh natuurlijk wel een beetje jammer!

Wat ook werkt, is een photo diode met een draadje aansluiten op deze twee gaatjes. Deze kun je dan op de een of andere manier op de led plakken zodat je de Youless ernaast kunt hangen en de meter gewoon kunt aflezen.

Mr-Leo wijzigde deze reactie 27-02-2013 16:15 (17%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Arduino bordje is af en hij werkt. Alle 4 de interrupts gaan af. Was nog wel een klus om dat goed werkend te krijgen

Dit viel me wel op:

Hoe ontzettend veel bagger er over de lijn heen gaat als je contact maakt met 12V en een "S0" kabel. Ik wil op die manier een puls simuleren. Zelfs bij het schijnbaar perfect aanraken van de kabels zie ik soms 2 tot 5 entries verschijnen. Blijkbaar is perfect contact niet perfect contact.

Wel mooi om te zien hoe snel de electronica dus blijkbaar kan reageren.

Ik "Jat" 12V van het Arduino circuit, scheelt me straks een extra adapter op het systeem en een extra chassisdeel.

De interruptHandler per omvormer ziet er nu zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
void Steca1InterruptHandler()
{

unsigned long interruptTime; // Total time of interupt pulse.

if ( digitalRead( STECA1_PIN ) == LOW ) 
   {
      steca1FallTime = millis(); //get time of pulse going down
   }
   else
   {
      steca1RiseTime = millis();                            //get time of pulse going up
      interruptTime = steca1RiseTime - steca1FallTime;      //measure time between down and up

if ( interruptTime >= MIN_PULSE_WIDTH_SCHC && interruptTime <= MAX_PULSE_WIDTH_SCHC ) 
      {
         Serial.print(steca1String);  
      } else {
        // pulse was too short or too long.
        Serial.println( interruptTime );
      }
   } 
}

mkleinman wijzigde deze reactie 01-03-2013 16:40 (21%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Datalogging is zoooo leuk!

Eerste grote stijging is de Solarmax2000S die vol in de zon komt te liggen. De grote piek daarna zijn de Gridfit en de twee Steca's die in de zon komen te liggen op het oosten.

Rond 11:30 is er ineens weer een interessant piekje. Dit is het afdakje bij de voordeur van 93Wp die begint te leveren.

* mkleinman loves it!

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Operatie omvormer/logging v2.0 is bijna klaar.

Steca's zitten nu elk los op een stopkontakt, er is nog ruimte voor eventueel een 4e Steca, die kan tussen nummer 2 en 3 in.

Meterbordje met 4 DIN meters. Van links naar rechts:

Gridfit, Steca300, Steca500-2, Steca500-1. Nadeel van de Schellcount en Voltcraft meters is dat de aansluitingen precies andersom zitten. Zowel fase als nul zitten andersom maar ook S0+ en S0-. Gelukkig zitten de S0 aansluitingen wel allemaal in 1 lijn onderaan.

Daarvoor gebruik ik een CAT5 kabel. oranje/oranjewit paar is 12V, de andere 4 zichtbare aders zijn de S0- puls draden terug naar de Arduino.

Hier zijn de verschillende aansluitingen goed te zien:

Ik vrees alleen dat ik, ondanks alle voorbereidingen, de S0- draden niet goed heb aangesloten. Ik krijg pulsen in een andere frequentie binnen dan verwacht. De Steca300 is veel aktiever dan de 500. Die zitten dus vermoedelijk andersom.

Ik heb alleen zon/veel licht nodig om per stekker te testen of de juiste S0 interface wordt aangesproken op de Arduino. Er ligt alleen nu sneeuw op de panelen. bah.

Edit:

Fout gevonden. Twee kabels omgedraaid, Steca300 <--> Steca500. Dat is nu opgelost. Ik heb mijn testkabel nog eens gepakt en een aantal pulsen gesimuleerd. Met de debug interface die ik heb ingebouwd in de sketch kon ik nu achterhalen wat er mis ging.

Op htp://graphs.familie-kleinman.nl heb ik nu alle Steca's los aan de monitor hangen :9

mkleinman wijzigde deze reactie 10-03-2013 15:24 (11%)

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:09
quote:
ebk71 schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 12:20:
[...]

Da's mooi. Maar ik vraag mij sterk af wat de foutmarge is bij het gebruik van die usb kabel, oftewel is dat nóg wel de juiste weg? Jij hebt toch ook een foute ervaring met die kabels?
Ik heb er eens eentje besteld, om te zien of ik er met de soladin iets mee kon, maar dat is geen rs485. Dus toen is ie naar iemand anders gegaan, en die kreeg hem zo aan de praat op een sunmaster.
quote:
[...]

En ik heb bewust een 2e aangeschaft en daar kan ik nu voor 99,9% zeker van zeggen dat die 2e niet goed is. De 1e kabel ziet meteen de omvormer, de 2e gewoon niet, ook al wordt deze kabel wel herkend, beiden getest onder windows.
Dat kan, ik heb ook nogal eens wat uitval met chinese spullen. Gewoon een klacht indienen, je krijgt via ebay/DX bijna altijd je geld terug als je niet tevreden bent. (zonder terugsturen) Vooral op ebay als je dreigt met het niet geven van 5 sterren :)
quote:
[...]

Daarvoor is waarschijnlijk ook die berekening bedoelt die op mbsoft.nl staat?
Ja en Nee. Omdat rs485 een bus is, heeft ieder device een adres. Dat adres heb je nodig als je een commando naar de inverter stuurt. Alleen de geadresseerde inverter op de bus zal reageren. Om voorts fouten uit te sluiten, wordt er over het hele commando een controle bit berekend en toegevoegd. Dat gebeurt ook bij de ontvangen data.

Nu moet dus 1) de berekende controle bit juist zijn, maar 2) ook de ontvangen data moet op de juiste manier gecontroleerd worden. Op die stappen kan het dus fout gaan. SolGet heeft volgens mij nog niet gedraaid op een andere dan de xs3200. Alleen is de aangepaste versie niet meer bruikbaar voor de soladin. Dat ga ik dus proberen te fixen, en ik wil dan ook tests laten doen met andere typen omvormers. Het geteste en werkende resultaat komt dan dus gewoon weer op solget.nl
quote:
[...]

Ik stel je input echt op prijs, maar ik ben eigenlijk pas bij stap 1, en dat is of de hardware goed functioneert.
Bijvoorbeeld met minicom geprobeerd te testen en daar kan ik ook weer geen duidelijk verhaal over vinden hoe je (met welke commando's) de kabel zelf kan testen, en dus goed geïnitialiseerd wordt, want hij blijft nu offline aangeven. Heel vroeger heb ik nog gespeeld met 1200 baud modempjes, maar hiermee?
Het modem moet toch eerst online(aan) zijn en dan pas de communicatie opstarten?
Als je de hardware wilt controleren zou ik zeker met de fabrikant software aan de gang gaan met een datalogger of breakout box oid. Zo ben ik ooit ook begonnen. Mastervolt software op een laptopje; dit ertussen en kijken naar de ledjes!

Onze zonnepanelen en zonneboiler: http://solar.reinieren.net | Soladin loggen? http://www.solget.nl

• Kievit1964
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 23-12-2015
Denk dat ik het al gevonden heb:

Dus als ik van de omvormer de Rx+ en Tx+ aan elkaar zet en de Rx- en Tx- zou het moeten werken.

Kievit1964 wijzigde deze reactie 20-03-2013 12:50 (50%)

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23:20

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Zo ziet de trunk er uit (Dashboard) met Chrome 8)7

Met IE is hij normaal :)

Speedy-Andre wijzigde deze reactie 01-04-2013 23:56 (8%)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Kievit1964
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 23-12-2015
quote:
Freemann schreef op woensdag 03 april 2013 @ 17:59:
[...]

Als je de PV niet zelf aan hebt gelegd, dan zou ik als eerst contact zoeken met de installateur.
Lijkt mij absoluut niet wenselijk dat je foutmelding heb die zo goed als zeker te herleiden is naar een "ontwerpfout".

De RaspberryPi heeft geen speciale programmeer taal. Het is gewoon linux en op linux kun je mbv verschillende standaard programmeertalen(C,python, php, etc, etc) je gang gaan.

Ik zou zeker niet met een ThinClient<>Server combinatie gaan werken, dit ivm het stroomverbruik. Als je een desktop/server gaat draaien met een ThinClient dan kom je zomaar op >150W uit. Dat ga ik nog niet eens uitrekenen hoeveel stroom dat per jaar kost (oke ff snel, 150*24*365=1300kWh).

Mag ik je vragen hoeveel kennis je hebt op het punt van Linux?
Als je kennis niet toereikend is, dan zou ik voor een "standaard" (Samil) logging oplossing kiezen en het wiel vooral niet zelf uit willen vinden.
Mijn kennis van Linux is nul maar heb een schoonzoon die hier wel mee overweg kan. :)

Op zich weet ik niet of het een ontwerp fout is. Er zitten 13 panelen (ET Solar 250 Wp) op een 3300TL. Dit zou goed moeten werken. Theoretisch kom je nooit boven de 500 V. De verklaring van de leverancier is dat er door de extreme omstandigheden (koud en al veel zonnekracht) deze fout ontstaat plus dat de kans aanwezig is dat er een paar 255 Wp panelen zijn geleverd. Het zijn zoiezo panelen met een grote plus tolerantie.

Het vreemde is dat je de fouten in de piek kwa opbrengst verwacht en dat is niet het geval. Op het andere forum (elektriciteit opwekken met zonnepanelen) is er nog iemand die hiervan last heeft.

Zou vanzelf over moeten gaan doordat de extremen minder worden en dat de panelen over een jar een paar % minder zijn...

De vraag was of de thin client alleen kon draaien zonder server. Ben daar nog niet uit. Dan zou het stroomverbruik wel meevallen.

Is het een ideen om een sniffer op de rs232 poort te zetten om tekijken wat er uit komt?

• niki_lauda
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 19-06 21:37

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

quote:
rleever schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 08:13:
Ja alleen niet de weppage maar de actuele gegevens van de omvormer
datenlog.dat is m.i. historie.
Gewoon de link gebruiken naar je omvormer gebruiken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Die tip heb ik al voordat ik panelen had al in mijn oren geknoopt hier... :)

En nu de domste vraag van allemaal waarschijnlijk, maar ik kan het niet vinden. Hoe start ik hem nu?

Cyberpope wijzigde deze reactie 13-05-2013 14:08 (55%)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nou het kost je een tijdje (lees hele dag) maar dan heb je de boel aan het draaien. En dat is met heel weinig (lees geen) linux-kennis. Het is leerzaam dat wel.

Als je weinig kennis hebt en werkt met een R-PI is het aan te raden om te image te pakken. Dat scheelt als het nodig werk. De handleiding mag nog wel wat uitgebreid worden o.a. met informatie hoe je de communicatie met de inverter opzet. Ik snap dat dit lastig is omdat dit eigenlijk 3de partij software is, maar wat meer hints erna in de handleiding zou handig zijn.

En het werkt nog niet zo goed om in rc.local de boel aan de gang te krijgen..

En als laatste vraag valt met het volgende op. Freeman zelf heeft bij de knop overige zijn alarmmeldingen en dergelijk staan. Zie

http://tweakers.net/ext/f/2SPfPw5c4mbCQtDRdhNcHPl7/thumb.jpg

Terwijl ik daar wel info krijg, maar dat is volgens mij de ruwe data die hij terugkrijgt van de aurora regel

http://tweakers.net/ext/f/XQUg0FLk56e5kquKf1D7ouGC/thumb.jpg

terwijl ik toch dezelfde regel heb gehanteerd als hierboven aangegeven:

aurora -a2 -c -T -d0 -e -Y5 -l5 -M10 /dev/ttyUSB0

Wat doe ik fout daarin?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@Cyberpope & allen:
Helaas zijn handleidingen bij ons een ondergeschoven kindje.
De basis van de huidige handleiding is dan ook door iemand anders gelegd (niet dat wij ons daar achter willen/gaan verschuilen) en deze moet uitgekristalliseerd worden.

Zodra deze klaar is, zullen we naar de ThirdParty oplossingen kijken. Of we daar iets mee kunnen en wat we ermee kunnen, dat moeten we nog even zien.

Als laatst wil ik benadrukken dat dit een opensource hobby project is. Wij doen ons best om iets leuks/moois neer te zetten en hebben naast dit project ook een prive leven. Daarmee wil ik zeggen dat wij ook niet alles tegelijk kunnen doen. Zo vraagt de een om een nieuwe feature, vind een ander het oplossen van een bug belangrijk en ziet een volgende graag een goede duidelijke handleiding.

Wat nu het mooiste van alles is, is dat dit een opensource project is en wij open staan voor hulp. Hulp voor de website(websolarlog/Wordpress), hulp met programmeren (PHP/Jquery/HandleBarsJS), schrijven van teksten (op de website, handleiding(en)), etc. etc.

Alle hulp is welkom :)

@Cyberpope;
Je hoeft alleen het path naar aurora op te geven met daarbij de 3 parameters & het serial device.
Dit staat op Admin::Advanced>examples ook aangegeven;

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

quote:
Freemann schreef op maandag 13 mei 2013 @ 18:56:
@Cyberpope & allen:
Helaas zijn handleidingen bij ons een ondergeschoven kindje.
De basis van de huidige handleiding is dan ook door iemand anders gelegd (niet dat wij ons daar achter willen/gaan verschuilen) en deze moet uitgekristalliseerd worden.
Duidelijk!
quote:
Zodra deze klaar is, zullen we naar de ThirdParty oplossingen kijken. Of we daar iets mee kunnen en wat we ermee kunnen, dat moeten we nog even zien.
Wellicht dat er mensen zijn die dit willen uitwerken. Je hoeft het niet zelf te doen, je kunt ook linken naar waar het beschreven staat.
quote:
Als laatst wil ik benadrukken dat dit een opensource hobby project is. Wij doen ons best om iets leuks/moois neer te zetten en hebben naast dit project ook een prive leven. Daarmee wil ik zeggen dat wij ook niet alles tegelijk kunnen doen. Zo vraagt de een om een nieuwe feature, vind een ander het oplossen van een bug belangrijk en ziet een volgende graag een goede duidelijke handleiding.
Begrijpelijk. En hulde voor jullie werk zover.
quote:
Wat nu het mooiste van alles is, is dat dit een opensource project is en wij open staan voor hulp. Hulp voor de website(websolarlog/Wordpress), hulp met programmeren (PHP/Jquery/HandleBarsJS), schrijven van teksten (op de website, handleiding(en)), etc. etc.

Alle hulp is welkom :)
Zoals je ziet in je mailbox, wil ik waar mogelijk een bijdrage leveren.. maar nu eerst mijn afstuderen :P. Die zit al sinds ik de panelen heb op het tweede plan. Maar wil altijd meedenken. Maar als windows-boy (hoewel opgeleid in het dos-tijdperk) met nul automatiseringskennis kan ik wellicht niet zo veel bijdragen. Wellicht alleen als test-konijn :+
quote:
@Cyberpope;
Je hoeft alleen het path naar aurora op te geven met daarbij de 3 parameters & het serial device.
Dit staat op Admin::Advanced>examples ook aangegeven;
[afbeelding]
Maar dat heb ik gedaan... Hier staat bij mij het volgende (volgens mij hetzelfde als bij jou..):

http://tweakers.net/ext/f/aDn22hiNfeWGZA3px5wvvup8/thumb.jpg

• stef110
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 14-02-2018
still in progress:

Een zonnestroom opbrengst display zo als wel vaker te zien is bij grotere installaties op publieke plekken.
Er zit een Raspberry pi in die bij een Youless data ophaalt en via zijn GPIO pinnen 18 schuifregisters aanstuurt, welke de displays aansturen. De displays zijn 70 bij 48mm. Volgende stap is een behuizing er om heen bouwen en een front plaat ontwerpen.

meer info www.svitterzon.nl (nog niet helemaal compleet)

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• Freemann
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

quote:
Cyberpope schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 21:36:
Op 1 omvomer? Of heb je de powerone 3.6 nu verkocht.
De omvormer is verkocht en er hangt nu een 4.2 met daarop Oost/West.

Net in WebSolarLog aan het "knutselen" geweest:

:)

http://www.frijduurzaam.nl: eerste CO2 Warmtepomp+ventilatie WTW van NL,6060Wp,DoucheWTW,regenwater toilet,HR++,K-kozijnen,LTV,bj1982

• MVC
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 02-04 15:13
Onlangs Arch Linux met 123solar geïnstalleerd op een pogoplug, nu kan ik bij het admin gedeelte van 123solar parameters instellen.
Hoe achterhaal ik welke ik hier moet invullen ? Op de 123solar website staat

adjust the parameters (-Y, -R, -l, -P) then change the communication options in the admin. interface.

Op vakantie met een (toer)caravan, kies uit meer dan 70 verhuurders en huur een caravan in Nederland

• pietvs
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16:08
Pfff, na een paar dagen knutselen en uitzoeken is het mij ook eindelijk gelukt om de data van mijn omnik's te monitoren zonder de omnik-portal in china. Omdat ik met een externe wifikit werk met daarop 3 omniks welke in serie gekoppelt staan is het niet zomaar mogelijk om dit zoals andere dat doen via een wifi request de data opvragen. Het wifikit apparaat zit compleet dichtgetimmert en het enige wat dat ding doet is om de 5 minuten een aantal pakketjes naar china sturen.

Via een switch met port-mirroring worden de pakketjes nu ook naar mijn raspberry pi gestuurd welke via tcpdump deze netjes oppakt en dan naar mijn NAS stuurt. Hierop wordt de data ontvangen en in een database bijgehouden. Dit zou natuurlijk ook op de raspberry kunnen maar mijn NAS is veel krachtiger.

Heb meteen een output gebouwd zodat ik het kan monitoren op de PC en mobiel/tablet:

Het is nog niet af allemaal maar het begin is er :)

System Specs - Homepage

• marcel87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 10-06 17:19

marcel87

editmaster

Aha! Bedankt voor je uitgebreide reactie, daar kan ik weer iets mee. Dat het niet simpel was had ik (helaas) inderdaad al door. Een out-of-the-box logmethode had ik ook niet verwacht, denk dat dit soort topics nog als pionierstopic mag worden gezien voor monitoring van energieverbruik op allerhande situaties waar weinig echt gestandardiseerd is. En dat maakt het ook wel leuk, beetje hobbyen, alleen moet het realistisch blijven natuurlijk...

Wat bedoel je exact met reflectievlak op de gasmeter? Is dat iets digitaals als een LED of gewoon een kleurtje dat langsvliegst per bepaalde eenheid verbruik?
De gasmeter is bij ons helemaal afgeschermd, zit zo'n kap omheen welke verzegeld is. Denk dat het een originele meter is uit de jaren 80, toen het huis gebouwd is. Dus ik heb ook geen idee of dat te bemeten is (loggen). Tot nu toe doe ik elke maand even de stand noteren, maar echt een idee van het (typisch) verbruik krijg je dan natuurlijk niet goed.

Dit is een foto daarvan (overigens met een ander doel gefotografeerd tbv het LAN topic):

Wat kan ik met die meter wat er nu zit, enig idee?

Watermeter had ik laatst even kort bekeken, is vergelijkbaar met deze: http://www.wst-valburg.nl/_afbeeldingen/watermeter.JPG
Ergens aan de zijkant zat wel een klein gat, geen idee of dit een soort van meetpunt is voor externe apparatuur(?).

Maar goed, zou dus mooi zijn als dat ook allemaal kon, hoofddoel is elektra bemeteren en loggen.

marcel87 wijzigde deze reactie 11-07-2013 11:47 (14%)

V&A T.net || V&A Marktplaats

• marcel87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 10-06 17:19

marcel87

editmaster

@ Freemann: Ja dat van reflectie had ik net direct al gegoogled, maar bedoelen ze met reflectie die getallen met lijntjes in dat rode vlak? Dat is me nog niet duidelijk. (ja dramatische omschrijving, ik weet het)

Dit dus in het omcirkelde deel?:

@ NielsTn: thnx voor je toevoeging. Wel goed om te weten dat het iig stabiel draait, dat is me ook al een hoop waard. Tuurlijk goedkoper is beter, maar tijd is geld, dus als ie stabiel is kan dat de extra 100 euro waard zijn. :9
Maar is die makkelijk in te stellen of valt dat nog wel tegen? Ik heb gisternacht nog even die webUI bekeken van de EMU. Wel geinige samenvatting van min en max gemeten waarden over een bepaalde periode, maar een grafiek zegt waarschijnlijk meer en is dus ook wel een doel op zich. Vind je niet?

V&A T.net || V&A Marktplaats

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stef110
  • Laatst online: 14-02-2018
Vanmorgen een 3fase kwh dinrail meter in de meterkast bij geplaatst voor het registeren van het stroom gebruik van alle eindgroepen. Voor de PV opbrengst had ik al 3 losse kwh meters voor elke omvormer een. 3 meters worden nu gelogd via een arduino en 1 meter zit achter een youless. Heb voor android even een simpel programmatje gemaakt waarmee nu de actuele opbrengst en actuele verbruik te zien is.

project voor van de vakantie word, om de waardes plus meterstanden te gaan loggen via de raspberry en deze om te vormen naar grafieken.

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• jjonkie
  • Laatst online: 19-06 21:50
problem solved ( denk ik )

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
B2 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:50:
Maandag krijg ik een nieuwe meter. Mijn oude ferrarismeter telde niet goed terug (Echt waar, zelf gecheckt nav jaaropbrengst en verbruik). Nu ik toch een slimme meter krijg zou ik deze ook graag uit willen lezen net als ik dat doe bij mij SMA omvormer (spuugt data middels raspberry naar PVoutput).

Het liefst zou ik iets hebben wat de data van verbruik en opbrengst van de panelen op een display spuugt wat ik gewoon in de kamer of keuken kan zetten. Soort van Weerstation idee. Zoiets als Toon van Essent is wel mooi, maar ik zit niet bij Essent en ik vind een abonnement wel een beetje overdreven.

Ik zie genoeg systemen waarbij je alles via een app kunt zien, maar dat is niet wat ik bedoel. Hebben jullie ervaring met zo'n soort apparaat?
ja

[V2.x] P1, S0 en Temperatuur logging met de Netduino Plus 2

mijne

en op de ipad, pc , enz

Rol-Co wijzigde deze reactie 16-08-2013 21:24 (3%)

• Rol-Co

Rol-Co

Ja klopt

hier is het netduino halen , sw downloaden + webpage, display van tientje inderdaad en voila, geen tot weinig kennis nodig, klein beetje.

Ik heb voor mijn fronius omvormer 2 nieuwe speeltjes gescoord op de bay

Data logger kaart en een sensor kaart, kijken of ik zoninstraling ook op pv output krijg, de omvormer geeft het dan wel aan.

temp panelen
temp buiten
zon intensiteit
en dan de gebruikelijke max voltages en Watts

speelgoed :)

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Wat kan ik het beste gebruiken om een 230V AC voeding veilig op een Aurora logger aan te sluiten?

Het is zo'n groen contactblokje met verzonken schroefjes. Is er een aanraakveilig stekkertje voor beschikbaar? Waar kan ik die kopen?

Het zijn de twee linkse contactpunten.

N = nul
L = fase

Edit:
Het apparaat verbruikt ongeveer 2.2W. Gemeten met ELV Energy Master Basic true-rms meter.

mrmrmr wijzigde deze reactie 17-10-2013 12:17 (18%)

Hebban olla vogala nestas

• twixx
  • Niet online

twixx

Zon FTW!

Vandaag is versie 5 van PVdashboard live gegaan.

PVdashboard is er mobile web app. De app geeft een snel overzicht van de status van je PV systeem/systemen. Alle data komt van PVoutput.

Er wordt niets lokaal opgeslagen, net uitzondering van je settings zoals SID en voorkeuren in cookies.

Verbeteringen in deze versie zitten onder de motorkap:
- performance verbeteringen
- minor bug fixes

https://www.dropbox.com/s/tkff36ia44putdl/foto%201.PNG

• twixx
  • Niet online

twixx

Zon FTW!

Update van PVDashboard, inmiddels zijn ook maandgrafieken onderdeel van de feature-list. Resultaat van een avond en ochtendje werk.

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19-06 16:02
ja, dat wordt dus gemiddelde uitrekenen per dag en wellicht via bulk uploader uploaden. want op 1 dag je beginstand invoeren slikt ie niet. te groot getal voor mijn system size.

edit: zojuist gedaan. gemiddelde genomen per dag en die geupload per dag dus over periode van 38 niet-gelogde dagen. ging om een opbrengst van 66,914 kWh maar op de e.o.a. manier wordt die niet opgeteld bij het totaal aantal kWh (rood onderstreept.)

asjemenou... 8)7

fabstar81 wijzigde deze reactie 10-02-2014 13:36 (49%)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ik heb weer zitten knutselen aan jSunnyreports. Nieuw grafiektype toegevoegd. Ik kan nu per maand voor alle jaren alle maanden met elkaar vergelijken.

• buzzlightyear
  • Laatst online: 18-06 22:45

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Momenteel heb ik 1 PV systeem actief maar spoedig volgt er nog een PV installatie.

Nu heb ik een S0 data logger aan een kWh meter hangen waarmee ik de opbrengst van PV1 uitlees. Nu heeft die S0 logger maar 1 S0 aansluiting. De twee kWh meters zijn van exact hetzelfde type en geven hetzelfde aantal pulsen per kWh af.

Mijn theorie is dat door de twee uitgangen te bundelen ze allebei hun pulsen zullen afgeven aan de S0 data logger en aangezien een puls een puls is en blijft de datalogger ze gewoonweg bij elkaar optelt (als het ware). Ik begrijp dat ik dan niet de afzonderlijke opbrengst meer zie maar dat kan ik nog blijven aflezen op kWh meters zelf.

Kan ik twee S0 uitgangen aan elkaar koppelen en aansluiten op de S0 data logger zodat alle opbrengst inzichtelijk gemaakt kan worden? Wat kan/zal er dan gebeuren? Kan het afgeven van de puls schade aanbrengen aan de andere kWh meter/S0 uitgang?

Zie tekening voor huidige situatie en situatie die ik voor ogen heb.

• buzzlightyear
  • Laatst online: 18-06 22:45

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Heb er nog eens over nagedacht en wellicht dat het volgende gaat werken:

Als ik het zo aansluit kan ik per PV systeem nog altijd de opbrengst aflezen van de individuele kWh meters in de groepenkast (en via Omniksol Portal) maar loopt alles door 1 kWh meter die ik kan aansluiten op mijn S0 logger. Hiermee zie ik dan de opbrengst van alle PV systemen (het worden er uiteindelijk drie) bij elkaar opgeteld.

Uiteraard sluit ik alles netjes aan via verdeelblokjes en 6 mm2, de kWh meter per PV zal een capaciteit hebben van 32A, de kWh meter waar alles samen komt 65A, dat is ruim voldoende.

Ik zie uit naar jullie feedback: gaat dit werken? Zie ik (wederom) iets over het hoofd?

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
quote:
aj_vd_w schreef op zondag 20 april 2014 @ 17:54:
[...]

Ik kan 3 seriele usb poorten op mijn synology aansluiten, dus 3 meters uitlezen moet geen probleem zijn.
De rest is een kwestie van coderen.

Het resultaat is te zien op http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22340&sid=20233
op sid=20271 zit nu mijn Youless. Binnenkort wissel ik ze om.
Is er dan nog een usbdriver nodig voor de synology?
En hoe aan te sluiten?

Sorry voor de vragen....

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• janser01
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 29-05 08:56
Sinds ik de batterij van mijn Power-One 3.6 heb vervangen geeft mijn WSL rare waarden in de grafieken. Wellicht dat iemand eens een licht op wil laten schijnen? Ligt het probleem nu aan de WSL installatie waaraan niks is gewijzigd de afgelopen 2 maanden) of ligt het wellicht toch aan de omvormer?

Print screen 1 is de ideale situatie 2x8x245Wp in oost west opstelling:

Vervolgens de situatie voordat ik een foutmelding op mijn Omvormer kreeg. logging van 18-05 een hele goede dag. de trackers volgens elkaar perfekt:

Vervolgens de logging op 24-05 de dag voor de foutmelding op de omvormer. Ook hier lopen de trackers nagenoeg gelijk.

Dan op 25-05 had ik het probleem dat ik niet meer in de statistieken van de omvormer kwam en dat de tijd ook niet meer correct was:

Je ziet dat MPP1 helemaal de weg kwijt is...

En als laatste file de logging van vandaag, nadat ik de batterij heb vervangen en de tijd opnieuw heb ingesteld:

Ook hier wijken de trackers totaal van elkaar af.

Als het een probleem met WSL is, waar zou het dan kunnen liggen? Of zou het toch de omvormer kunnen zijn? Dan moet ik een beroep op de garantie doen....

alvast bedankt voor het meedenken!

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

• Proton_
  • Laatst online: 22:32
Jouw voorstel:
Wellicht is een brutoproductiemeter eenvoudiger te realiseren, dus tussen de omvormer en de hoofdschakelaar.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:43
quote:
ReBoDeN schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:30:
@ ik222

welke apparaten gebruik je voor het uitlezen ?

goede optie inderdaad.
echter dan wel een apparaat extra nodig toch ?
1 - uitlezen P1 van de slimme meter
2 - uitlezen van de kWh meter van de panenelen

Bij de optie die ik had bedacht heb ik slechts 1 apparaat nodig
1 - uitlezen van de kWh meter (verbruik woning)
2 - uitlezen omvormer zonnepanelen, hier dus geen extra apparaat voor nodig.

zijn er apparaten welk naast een P1 - slimme meter ook een kWh meter S0 uit kunnen lezen ?
Zelff gebruik ik een Raspberry PI die met een USB to serial kabel aan de P1 poort van mijn slimme meter hangt. Op deze Rapsberry draai ik een zelfgemaakte applicatie die luistert tot een telegram ontvangen wordt, zodra dat gebeurt doet hij niet veel meer dan het telegram in csv format op zijn webserver klaarzetten.

Daarnaast draai ik dan een virtuele server waarop een cronjob staat die elke 5 minuten een php worker aanroept die data van de slimme meter ophaald bij de raspberry en dat comineert met data uit de omvormer en het geheel vervolgens opslaat in mijn eigen MySQL database. Ook doet deze worker nog de upload van de data naar PVOutput.

Op diezelfde vrituele server draait dan als laatste ook nog mijn zelf gemaakte frontend waarmee het geheel inzichtelijk wordt. Die frontend is gebaseerd op php / mysql / jquery en highcharts voor de grafieken. Dit is dan het resultaat zoals ik het nu heb (ben nog bezig het uit te breiden).

ik222 wijzigde deze reactie 03-07-2014 16:15 (6%)

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 23:30

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

quote:
SpySeiko schreef op woensdag 24 september 2014 @ 23:16:
Heb sinds kort ook SolarEdge op mijn dak liggen. Kan ook inloggen op de portal alleen kan ik de API Access key niet herleiden zoals @Aegle dat aangeeft.

Mis ik dan een optie op de SolarEdge portal ?
Ik vermoed dat je de toegang mist tot de "Installer" pagina. Daar kom je via "Welcome" -> "My account"
De pagina waar je dan komt is deze:

Daar staat onderin de API-key generator.

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• JanPedaal
  • Registratie: november 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar weken een PV-systeem waarvan ik de opbrengst wil bijhouden met Websolarlog op een Raspberry Pi. Met behulp van o.a. dit forum ben ik al een end gekomen maar heb wat problemen bij het laatste stukje.
Hardware:
PowerOne Aurora PVI 2000 OUTD
Raspberry Pi B+
USB to RS485 adapter van ebay (met CH340T chip :))

Software:
Websolarlog 1.1.0 (build 1851)
Aurora 1.8.7

Installatie van de RPi is allemaal gelukt. WSL draait, Aurora van Curtronics draait.
Nu zit ik met de koppeling tussen aurora en WSL. Als ik de communicatie test, werkt het. Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$ sudo aurora -a2 -e -T -Y3 -l5 -M5 /dev/ttyUSB0

Current date/time: 03-Oct-2014 09:47:08

Daily Energy               =       0.362 kWh
Weekly Energy              =      21.398 kWh
Monthly Energy             =       7.667 kWh
Yearly Energy              =     135.519 kWh
Total Energy               =     135.551 kWh
Partial Energy             =     135.519 kWh

En ook binnen WSL kan ik de communicatie testen. Alleen, er komt geen data in de grafieken. Ik heb de communicatie gekoppeld aan het device en het device geactiveerd. De voorspelde opbrengst wordt wel getoond maar er komt geen data binnen.

Deze regel heb ik in de communicatie staan:
code:
1
/home/pi/aurora-1.8.7/aurora -a2 -Y5 -l5 -M10 /dev/ttyUSB0

Heb het ook geprobeerd zonder de -a2 maar dan komt er ook niets binnen.

De rechten van de map heb ik voorlopig nog op 777 staan om in ieder geval permission issues uit te sluiten.
Waar ga ik de mist in?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

quote:
ThinkPad schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 10:23:
Heeft de user waar de aurora software onder draait ook toegang tot ttyUSB0 ? Vaak moet je zoiets nog even regelen door de user toe te voegen aan de dialout groep.

Ook kan het lijken alsof hij gewoon onder je user draait waarmee je zelf inlogt, maar ik zou het voor de zekerheid even checken.
Op zich goede suggestie, maar is het niet zo dat als de communicatietest in WSL slaagt, dat het dan wel goed zit met de rechten?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

quote:
Wimlem schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 10:31:
[...]

De -a2 moet er afgehaald worden. Heb zelf het volgende in de uri;
/home/pi/aurora-1.8.7/aurora -Y5 -l5 -M10 /dev/ttyUSB0

Draait WSL goed? (zie diagnostic page) en onder devices heb je bij "(RS485/IP) address:" 2 ingevuld?
Zonder -a2 had ik al geprobeerd, maar weet niet of "address: 2" er toen al in stond.
Moet ik nog wat bij "port" invullen? Hij geeft nu in ieder geval geen error in de test als ik -a2 weg laat :)
Maar even laten pruttelen nu...

Oh, en op de diagnostics geen meldingen, alles groen en okee.

[update]
Inmiddels komt er data binnen, dus da's mooi 8)
Het enige probleem is nu dat alle produktie vanaf montage tot nu bij vandaag terecht komt:

Maakt op zich niet uit maar als Tweaker wil je toch dat het er allemaal netjes in komt te staan :)
Ik wil het liefst de dagtotalen van de dagen vanaf installatie (handmatig) in het systeem zetten.
Hoe kan ik dit nu het beste corrigeren? De SQL database hacken en daar de dagprodukties toevoegen?

[nog een update]
Export naar PVoutput doet het ook :9

JanPedaal wijzigde deze reactie 03-10-2014 12:31 (38%)
Reden: diagnostics info en vorderingen toegevoegd

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23:00
quote:
JanPedaal schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 09:48:
[...]

Of op "Map" drukken, heb je meteen een mooi kaartje erbij. 13 systemen binnen de 10 km, aardig wat vergelijkingsmateriaal. Of wil je vergelijken tot op de wolk nauwkeurig? :)

Je kan ook nog even rondkijken in het productietopic ;)
"Tot op de wolk nauwkeurig": Je staat er verbaasd van hoeveel dat uit kan maken. Ik zie heel vaak een duidelijk verschil met het [verder identieke] systeem van mijn buurman - op 8 meter afstand. Over een dag gemeten verdwijnt dat verschil meestal maar een verschil van meer dan 100% gedurende 20 minuten is geen uitzondering. Probeer dus een vergelijkingssysteem te vinden dat zo dicht mogelijk bij je ligt.

Hieronder de situatie van dit moment.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• crazyharrie
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 30-05 15:26

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Beste mede-tweakers, ik heb 2 Power-one 4.2 omvormers 11/2 jaar lang zonder 1 dag te missen gelogd met 123solar via een raspberry-pi.
sinds een week probeer ik websolarlog op de raspberry aan de praat te krijgen, maar dit geeft de nodige problemen met de instellingen. Het uitlezen van de omvormers gaf communicatieproblemen ( nooit met 123solar ) het uitlezen stokte met de opgegeven instellingen, door veel experimenteren is dit opgelost.
Probleem is nu dat de opbrengst van de 3 strings er 2 worden berekend in "Some figures"en deze worden ge-upped naar pvoutput. in "Power generated" wordt wel de juiste totaalopbrengst weergegeven.

Ik snap het niet meer....

crazyharrie wijzigde deze reactie 02-11-2014 20:24 (9%)
Reden: plaatjes werken wederom niet goed

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• crazyharrie
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 30-05 15:26

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Even voor de duidelijkheid de instellingen:

Power one 1: (RS485/IP) address:2 Panel string1 ( 1 maal 8 panelen)
Power one 2: (RS485/IP) address:4 Panel string1 en Panel string 2 ( 2 maal 8 panelen in een string )

Power one 1 werkt met 2 mppt trackers waarvan 1 benut, en Power one 2 werkt met 2 mppt trackers doorgelust.

De opbrengst die wordt doorgegeven aan pvoutput is die van 9.445, terwijl dit 13,778 moet zijn.

Ik heb geprobeerd om in de config van power one 2 beide strings als 16 panelen in 1 string te configureren, via pvoutput beide omvormers apart te loggen via sub systeem.... niets helpt.

Advies is welkom, mijnheer Freemann zelf misschien?

crazyharrie wijzigde deze reactie 02-11-2014 21:11 (4%)
Reden: plaatje bijvoegen

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik heb ook een situatie met een aurora omvormer. Ik heb tot begin deze maand gelogd met een RPI en WSL. Dat gaat behoorlijk goed, behalve dat de Raspberry erg kwetsbaar is voor storingen door b.v. stroomuitval (kaartje corrupt).

Vanaf dat moment tijdelijk even mijn windowsserver ingezet met Aurora monitor. Dat ging redelijk met een paar afwijkende waarden, die ik echt niet gehaald heb.

b.v. de rood omcirkelde:

Dus ik denken dat het aan aurora monitor zou liggen. Maar als ik het formele pakket van powerone gebruik, Aurora communicator, krijg ik ook deze rare waardes. Zoals vandaag:

Met dit weer heb ik nooit in een 1/2 uur 18kwh opgewerkt. Zou wel willen, maar dat gaat niet lukken met een setjes van 3680 pw.

Iemand enige suggesties hoe ik de werkelijk waardes zou kunnen achterhalen? Want als ik meerdere dagen uitlees, blijf ik deze rare waardes houden.

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

quote:
CamperJack schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 13:15:
Wie weet wat ik verkeerd doe hulp gevraagd):
...
Hoe moet ik de verbinding maken:
Aurora RS485
RTN -------> GND
+TR --------> TX+
-TR ---------> TX-
of
RTN -------> GND
+TR --------> RX+
-TR ---------> RX-
of
RTN -------> GND
+TR --------> TX+ en RX+
-TR ---------> TX- en RX-
Als ik de Aurora communicator opstart en naar de omvormer zoek kan hij geen omvormer vinden. Als ik een handmatige configuratie van de omvormer uitvoer wordt geen verbinding gemaakt met de omvormer.
Ik heb het hetzelfde als Wimlem. Ik heb sowieso een andere converter dan CamperJack denk ik, mijne is niet geschikt voor RJ45 dus minder connectors.

RS485 out op Aurora:

Converter en Raspberry B+:

Verbonden en loggend:

Sinds vandaag 10:20 doet de logging het weer.. Wat er nu precies aan de hand was :?

• Joris 407
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 23:24
quote:
Wimlem schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 08:59:
[...]

Zou zelf een pi nemen, bluetooth adapter er in en WSL er op. Dan ben je klaar voor vrij weinig.
Ik denk toch dat het maar zo moet, ook wel leuk om uit te zoeken.
Kan iemand zeggen wat de RS485 aansluiting is in de SMA SB 2100TL van mijn ouders:
Is het het omcirkelde in de eerste foto of het omcirkelde in de 2e foto? Of geen van beiden?..

EDIT: contact gehad met de leverancieren de module blijkt niet geplaatst te zijn...

Joris 407 wijzigde deze reactie 06-03-2015 13:10 (23%)

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

• jjonkie
  • Laatst online: 19-06 21:50
quote:
franssie schreef op maandag 29 juni 2015 @ 15:38:
[...]

Ik heb de mijne vorige week gekocht, ook om een soladin 600 te volgen totdat ik deze aan een raspberry pi geknoopt heb - dus die zit nog wel in het assortiment.
Klopt, zojuist eentje opgehaald en aangesloten...Werkt perfect inderdaad. Bedankt voor de tip.

Trouwens best warm in mijn tuinschuurtje nu met een Soladin 600 als ventilator kachel... >:)

• bwienke
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 07-06 22:33
Hier sinds gisteren 14 zonnepanelen op het dak. (laten installeren)
14x Lintech LS premium 60 mono Full Black 270Wp
1x Solax st-tl 3600ts

zo is de situatie ongeveer:

Gisteren 1,7kWh opgehaald (vanaf rond 5 uur 's middags)
Vandaag tot nu toe 16,2kWh. de opbrengst van dit jaar klopt, maar het totaal geeft veel meer aan. Weer iemand waardoor dit komt? Ook stijgt de opbrengst vlak voor 8 en 10 uur ineens. Dit komt niet door schaduw aangezien er geen schaduw op het dak komt. Wordt dit veroorzaakt doordat de omvormer niet efficiënt is?

• bwienke
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 07-06 22:33
quote:
Joepla schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 16:27:
Ziet er toch uit als een typisch schaduweffect... Geen klein pijpje op het dak oid?

kan het dat deze pijpjes ervoor zorgen dat de opbrengst zo stagneert?

• Kasper
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18-06 12:27
onlangs heb ik een pmu (http://www.alma-solarshop...cht-eenheid-pmu-wifi.html) aan mijn TL-2000 inverter aangesloten.
Nu wil ik deze aan mijn raspberry aansluiten en dan de data loggen naar pvoutput.org

ik heb hier een oud script voor gevonden:
quote:
#! /usr/bin/perl
#
# Eversolar Power Management Unit data logger
# - Tested with Eversolar TL2000AS Inverter
#
# Steve Cliffe <steve@sjcnet.id.au>
#
# Version 0.1b - 20 December 2010
# * Initial Beta release
#

use IO::Socket::INET;

$PMU_PORT = 80;
$PMU_IP = '192.168.2.24';
$logfile = '/var/log/pmulogger';
$statfile = '/var/tmp/pmustats';
$timezone = 'CET Central European Time';
$timezone_dst = 'CEST Central European Summer Time';

$debug = 1;

##
## Dump a buffer in hex for debugging purposes
##

sub print_bytes {
my $buf = shift;
my $len = shift;
my $line_count = 0;

if ($len <= 0) {
return;
}
my @bytes = unpack("C$len", $buf);

if ($len > 0) {
for (my $i=0; $i<$len; $i++) {
printf "%02x ", $bytes[$i];
if ($line_count++ > 15) {
$line_count = 0;
print "\n";
}

}
}
printf "\n";
}

##
## Connect to the PMU
##

sub pmu_connect {
my $connected = 0;
my $connected2 = 0;

while ($connected == 0) {
our $sock = new IO::Socket::INET (
PeerAddr => $PMU_IP,
PeerPort => $PMU_PORT,
Proto => 'tcp',
);
if ($sock) {
$connected = 1;
} else {
pmu_log("Unable to connect to the PMU ... sleeping");
if ($debug) {
print "Unable to connect to the PMU ... sleeping\n";
}
sleep 60;
}
}

my $timeo = pack("l!l!", 15, 0);
$sock->sockopt(SO_RCVTIMEO, $timeo);
$sock->sockopt(SO_SNDTIMEO, $timeo);

#
# The following is a bit ugly and based on watching the exchange between a PC
# running the AS Control software and the PMU using WireShark.
# There are some parts of the first packet that is sent that I couldn't work out
# so I just stuck wih the values I saw in the packet trace.
#

@buf = (0xaa, 0x55, 0x01, 0x00, 0xbc, 0xa8, 0xfd, 0xff, 0xff);
my $count = $#buf + 1;
my $len = length($timezone);
my @bytes = unpack("C$len", $timezone);
for (my $i=0; $i<$len;$i++) {
$buf[$count++] = $bytes[$i];
$buf[$count++] = 0x00;
}
pop(@buf);
@buf2 = (0x00, 0x00, 0x00, 0x16, 0x08, 0x74, 0x75, 0xec, 0x00, 0x00, 0x00, 0x71, 0xf8, 0x69, 0x77, 0x00,
0x00, 0x04, 0x00, 0x00, 0x00, 0x01, 0x00, 0x03, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x00, 0x00);
@buf = (@buf, @buf2);
$count += $#buf2;
my $len = length($timezone_dst);
my @bytes = unpack("C$len", $timezone_dst);
for (my $i=0; $i<$len;$i++) {
$buf[$count++] = $bytes[$i];
$buf[$count++] = 0x00;
}
pop(@buf);
@buf2 = (0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0xf6, 0x0f, 0x00, 0x00, 0x0e, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0x00, 0x0a, 0x00, 0x00, 0x00, 0x01, 0x00, 0x02, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00,
0xc4, 0xff, 0xff, 0xff);
@buf = (@buf, @buf2);
$count += $#buf2;

# Now add time & date

($sec,$min,$hour,$mday,$mon,$year,$wday,$yday,$isdst)=gmtime(time);

my $time_buf = pack('v7C4', 1900+$year, 1+$mon, $wday, $mday, $hour, $min, $sec,
0xfb, 0x02, 0x3b, 0x91);
@buf2 = unpack("C18", $time_buf);
@buf = (@buf, @buf2);
$count += $#buf2 + 1;

$buf3 = pack("C$count", @buf);
print_bytes($buf3, $count);

print $sock "$buf3";
$sock->recv($buf, 128);
my $len = length($buf);
if ($debug) {
print "-> ";
print_bytes($buf3, 15);
print "Read $len bytes\n";
print_bytes($buf, 32);
}

while ($connected2 == 0) {
my $cmd = pack('CCCCCCCC', 0xaa, 0x55, 0x11, 0x00, 0x01, 0x00, 0x0f, 0x6d);
print $sock "$cmd";

$sock->recv($buf, 128);
my $len = length($buf);
if ($debug) {
print "-> ";
print_bytes($cmd, 15);
print_bytes($buf, 32);
}
if ($len > 0) {
$connected_inverter = unpack("x22a16", $buf);
$connected2 = 1;
pmu_log("Connected to inverter: $connected_inverter");
if ($debug) {
print "Connected to inverter: $connected_inverter\n";
}
} else {
sleep 10;
}
}

$cmd = pack('CCCCCCC', 0xaa, 0x55, 0x73, 0x00, 0x00, 0x24, 0xec);
print $sock "$cmd";
$sock->recv($buf, 8);
return $connected_inverter;
}

##
## Write a log file entry
##

sub pmu_log {
my $msg = shift;

($sec,$min,$hour,$mday,$mon,$year,$wday,$yday,$isdst)=localtime(time);
$timestamp = sprintf ("%02d/%02d/%04d %02d:%02d : ",$mday,$mon+1,$year+1900,$hour,$min);

open(OUT, ">>$logfile") or die "Cannot open file $logfile for writing\n";
printf(OUT "%s: %s\n", $timestamp, $msg);
close OUT;
}

##
## Main Loop
##

our $sock = 0;
while (1) {

if ($sock == 0) {
my $connected_inverter = pmu_connect(); # Won't return until connected
}

$cmd = pack('CCCCCa16CC', 0xaa, 0x55, 0x13, 0x00, 0x10, $connected_inverter, 0x9e, 0x39);
print $sock "$cmd";
$sock->recv($buf, 128);
my $len = length($buf);
if ($debug) {
print "-> ";
print_bytes($cmd, 15);
print_bytes($buf, 32);
}
if ($len == 0) {
if ($debug) {
print "Lost contact with inverter - reconnecting\n";
}
pmu_connect(); # Inverter has gone to sleep for the night?
next;
}
if ($len < 95) {
if ($debug) {
print "Short read in main loop\n";
}
sleep 10;
next;
}

($sec,$min,$hour,$mday,$mon,$year,$wday,$yday,$isdst)=localtime(time);
$timestamp = sprintf ("%02d/%02d/%04d %02d:%02d : ",$mday,$mon+1,$year+1900,$hour,$min);

# Decode packet
my @packet = unpack("C128", $buf);
my $pac_lsb = $packet[37];
my $pac_msb = $packet[38];
my $pac = 256 * $pac_msb + $pac_lsb;

my $etot_lsb = $packet[41];
my $etot_msb = $packet[42];
my $etot = 256 * $etot_msb + $etot_lsb;

my $etoday_lsb = $packet[53];
my $etoday_msb = $packet[54];
my $etoday = 256 * $etoday_msb + $etoday_lsb;

open(OUT, ">>$statfile") or die "Cannot open file $statfile for writing\n";
printf(OUT "%s%d:%d:%d\n", $timestamp, $pac, $etot, $etoday);
close OUT;
pmu_log("Output: $pac W, Total: $etot W, Today: $etoday W");

if ($debug) {
printf "%s%d:%d:%d\n", $timestamp, $pac, $etot, $etoday;
}
sleep 30;
}

close $sock;
EDIT: Uiteraard heb ik hier het ipadres naar de mijne gezet en de poort ook veranderd. zonder dat, deed het scriptje niets.

echter als ik het bovenstaande draai, krijg ik dit:

hij maakt verder ook geen logfiles. wat hij wel zou moeten doen volgens het script.

het script lijkt me al oud, de pmu van dit jaar, dus ik ben bang dat daar het hele probleem ligt. Maar ik heb geen idee of het mogelijk is om het script aan te passen, zodat het wel werkt.
Mijn programmeer skills zijn: googlen copy paste etc. 8)7 8)7

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

quote:
JanPedaal schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 14:11:
[...]
RS485 out op Aurora:
[afbeelding]

Converter en Raspberry B+:
[afbeelding]

Verbonden en loggend:
[afbeelding]

Sinds vandaag 10:20 doet de logging het weer.. Wat er nu precies aan de hand was :?
De laatste weken/maand heb ik een probleem met mijn logging. Als de omvormer aan is maar weinig energie levert doet de logging het niet. Bij volle zon springt de logging dan weer aan, waarbij er een hoge piek wordt gelogd. Dit is dan de energie die is opgewekt terwijl de logging het niet deed.
Omdat de dagen nu korter worden en de zon lager staat, komt het voor dat de logging het dagen achter elkaar niet doet. De opgewekte energie per dag kan van een aantal dagen terug binnen gehaald worden maar dat gebeurt nu dus ook niet meer.

Voorbeeldje plotseling herstel van de verbinding, tevens laatste levensteken:

Omdat de RPi en het daarop draaiende Websolarlog gewoon te benaderen is, en de omvormer gewoon netjes zijn energie opwekt, ligt de verdenking op de verbinding tussen de omvormer en de Pi. De converter wordt gevoed door de RPi. Het lijkt erop dat er niet voldoende stroom of een te laag voltage wordt geleverd bij "weinig zon". Bij volle zon wordt er dan een bepaalde drempel wel gehaald en komt de verbinding alsnog tot stand.

Ik heb de voeding gisteravond gewisseld en hoop dat de zon zo doorbreekt zodat ik kan zien of dat geholpen heeft (omdat ik niet thuis ben kan ik niet zien of de omvormer uberhaupt aan is nu). Voorlopig geen signaal in ieder geval..
Heb het ook met een powered USB hub geprobeerd, maar daarmee kwam de Pi in een boot loop terecht.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen en er eventueel ook een oplossing voor hebben? Zou de converter na een jaartje dienst al gaar kunnen zijn?

Op dit moment heb ik de +5V aansluiting aan de RS485 kant van de converter niet aangesloten. Die zou ik aan één van de +5V pinnen van de GPIO kunnen knopen, maar ben er niet echt gerust op dat dit straffeloos kan.. :?

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

quote:
Dracula78 schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 10:40:
Ik zou zeker eerst op software niveau kijken wat er te zien is, alvorens de hardware af te schrijven.

Begin eens met het activeren van de debug mode van Websolarlog. Kun je dan zien wat er op die RS485 verbinding binnenkomt? Is het ongeldige of onverwachte data? Of verschijnt er misschien zelfs een foutmelding tijdens de seriële communicatie? Check de Websolarlog-log of je /var/log/syslog voor warnings/errors rond die tijd...
Goede tip! De debug functie had ik nog niet aan staan.
Het "gewone" log laat geen activiteit zien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
20151013 080002 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
20151013 090004 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
20151013 100002 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
20151013 110002 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
20151013 120011 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
20151013 130001 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
20151013 140001 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
20151013 150002 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
20151013 160002 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
20151013 170002 info    onInfo - Janitor starts cleaning.
20151013 180003 info    onInfo - Janitor starts cleaning.

quote:
Die hoge vermogen pieken zijn het resultaat van een eerder gemiste meting, maar wel een vaste (hardcoded?) tijdsperiode. Je meet dan dus je kWh verschil over een langere periode dan de tijd waarmee vervolgens het vermogen wordt berekend, het geen resulteert in een dubbele of driedubbele waarde. Is dus een symptoom van het echte probleem, geen oorzaak.
Klopt. Dit was om aan te geven dat de communicatie op bepaalde momenten weer online komt, wat zich manifesteert als de genoemde piek.

Aanvulling:
Inmiddels wat debug code ontvangen, de volgende regels herhalen om de zoveel minuten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
20151015 113505 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::starting with deviceOpenWeatherMap
20151015 113615 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::Let do some PVoutput 'magic'...
20151015 113615 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::starting with devicePowerOne 2000
20151015 113615 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::Device 'PowerOne 2000' itself is enabled and has pvoutput turned on.
20151015 113616 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::We got no smartmeter data for 'PowerOne 2000
20151015 113616 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::The sun is up for 'PowerOne 2000 so we may/need send data
20151015 113616 debug   onDebug - PvOutputAddon::PVoutputSendData::We are in the section that sends the data
20151015 113616 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::did something went wrong with sending the data?
20151015 113616 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::starting with deviceOpenWeatherMap
20151015 113731 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::Let do some PVoutput 'magic'...
20151015 113731 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::starting with devicePowerOne 2000
20151015 113731 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::Device 'PowerOne 2000' itself is enabled and has pvoutput turned on.
20151015 113732 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::We got no smartmeter data for 'PowerOne 2000
20151015 113732 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::The sun is up for 'PowerOne 2000 so we may/need send data
20151015 113732 debug   onDebug - PvOutputAddon::PVoutputSendData::We are in the section that sends the data
20151015 113732 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::did something went wrong with sending the data?
20151015 113732 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::starting with deviceOpenWeatherMap
20151015 113839 debug   onDebug - OTHER error (8) in /usr/share/nginx/www/websolarlog/classes/services/EnergyService.php [70] :: Trying to get property of non-object
20151015 113839 debug   onDebug - OTHER error (8) in /usr/share/nginx/www/websolarlog/classes/services/EnergyService.php [71] :: Trying to get property of non-object
20151015 113839 debug   onDebug - OTHER error (8) in /usr/share/nginx/www/websolarlog/classes/services/EnergyService.php [72] :: Trying to get property of non-object
20151015 113839 debug   onDebug - OTHER error (8) in /usr/share/nginx/www/websolarlog/classes/services/EnergyService.php [73] :: Trying to get property of non-object
20151015 113840 debug   onDebug - OTHER error (2) in /usr/share/nginx/www/websolarlog/classes/services/WeatherService.php [127] :: Division by zero
20151015 113840 debug   onDebug - OTHER error (2) in /usr/share/nginx/www/websolarlog/classes/services/WeatherService.php [129] :: Division by zero
20151015 113840 debug   onDebug - OTHER error (2) in /usr/share/nginx/www/websolarlog/classes/services/WeatherService.php [130] :: Division by zero
20151015 113840 debug   onDebug - OTHER error (8) in /usr/share/nginx/www/websolarlog/classes/services/WeatherService.php [138] :: Undefined variable: bean
20151015 113845 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::Let do some PVoutput 'magic'...
20151015 113845 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::starting with devicePowerOne 2000
20151015 113845 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::Device 'PowerOne 2000' itself is enabled and has pvoutput turned on.
20151015 113847 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::We got no smartmeter data for 'PowerOne 2000
20151015 113847 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::The sun is up for 'PowerOne 2000 so we may/need send data
20151015 113847 debug   onDebug - PvOutputAddon::PVoutputSendData::We are in the section that sends the data
20151015 113847 debug   onDebug - PvOutputAddon::onJob::did something went wrong with sending the data?

Er komt dus echt niets binnen via de RS485.

Aanvulling 2:
Vandaag thuiswerkdagje. De omvormer is aan maar er komt niets binnen. Wel heb ik een knipperend rood lampje op de RS485 adapter. Mijn Chinees is niet zo goed, maar volgens mij zou dat verzenden moeten zijn.

Rode lampje rechts knippert.

Er wordt dus wel verzonden maar niets ontvangen. Ik verdenk nu de kabels. Helaas is het een pleuriswerk om een andere kabel aan de omvormer te schroeven. Moet eerst van de muur en opengeschroefd worden.. Eerst maar eens kijken of ik op de een of andere manier kan testen of het daaraan ligt :?

JanPedaal wijzigde deze reactie 16-10-2015 11:13 (54%)
Reden: debug log toegevoegd

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

quote:
JanPedaal schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 09:54:
[...]
Helaas had ik toen de debugging mode nog niet aan staan. Daarna is er geen communicatie meer geweest.
[...]
Dat lijkt zo ja, maar de Chinese producenten van dit stukje high-tech vonden het niet zo nodig om de micro-usbpoort mooi recht te zetten. Hij heeft er altijd zo in gezeten en een jaar lang prima gefunctioneerd...
Najaaa... afgelopen zondag de wasdroger van de wasmachine getild om goed bij de omvormer te kunnen. Beetje aan de kabeltjes geprutst, stekkertjes nagelopen. Niets dat echt los zat.
Wasdroger weer op de wasmachine getild. Gezorgd dat er maximale ruimte tussen wasmachine+droger en omvormer zit.
En jaaa, we zijn weer online :?

Zou de wasdroger het RS485 signaal kunnen storen, ook als hij uit staat? Dat door de aanwezigheid van dat apparaat het signaal door de kabel niet sterk genoeg is?
Anders toch een los contactje ergens :/

• RAFA
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 17-06 09:03

RAFA

Sol Lucet Omnibus

Sinds 2 dagen heb ik een Youless & kWh meter hangen om mijn bruto productie te meten (Groepenkast -> kWh meter -> Pv Systeem). Nu valt het me op dat de Youless continue blijft loggen, ook 's nachts steeds piekjes van 1W / 12W.

Zie: http://pvoutput.org/intra...901&sid=41869&dt=20151116

Youless en kWh meter;

Is dit fenomeen normaal of heb ik iets verkeerd ingesteld? Bij de meeste gebruikers die ik bekijk op PvOutput staat namelijk alleen de daadwerkelijk opgewekte kWh's in de grafieken. Alleen die van mij logt continue door....

15x 265Wp JaSolar Mono All Black & StecaGrid 3600 170º Z / α=40º PvOutput & Daikin Emura II 3,5kW

• RAFA
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 17-06 09:03

RAFA

Sol Lucet Omnibus

quote:
nickyb2 schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:12:
[...]

Dan heb je daar de boosdoener denk ik. Als die aanblijft zal die een klein beetje stroom verbruiken en dus ook af en toe een pulsje geven. De Youless ziet dat als 'opgewekte' stroom en zal dat aan PVO rapporteren.

Ik heb daar alleen 's ochtends last van, als mijn omvormers opstarten zie ik een kleine piek als 'opbrengst' terwijl dat eigenlijk verbruik is.
Mijn omvormer blijft eigenlijk continue aan staan, in de ochtend hoor je de relais schakelen en begint deze met omvormen. De omvormer staat eigenlijk altijd aan en is altijd bereikbaar in mijn netwerk. Op dit moment geeft deze nog altijd 4V Pv spanning aan.

15x 265Wp JaSolar Mono All Black & StecaGrid 3600 170º Z / α=40º PvOutput & Daikin Emura II 3,5kW

• Mattie112
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19-06 16:49

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

quote:
ringlord_oc schreef op maandag 16 november 2015 @ 14:24:
[...]

Ik zie dat je gebruik maakt van https://github.com/micromys/Omnik

Daarin (https://github.com/micromys/Omnik#performance-issue) staat

[...]

Dat is precies wat ik hierboven beschreef de issue die ook voorkomt met https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger

Ik neem aan dat in jouw PHP versie deze issue ook niet is opgelost?
Moest dit wel het geval zijn, dan zou ik overwegen om naar jouw PHP versie te 'migreren'.
Kijkt u eens:

X-as: nummer (dus ~490x het script gecalled)
Y-as: tijd om de data te fetchen in seconden (dus zonder mysql/pvoutput upload)

Star Citizen - Gathering of Tweakers Incorporated - Referal Code

• MdO82
  • Laatst online: 22:40
quote:
Mattie112 schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 13:11:
Je kan ook naar een "standaard" oplossing kijken, extra AP, extender, powerline(met wifi)

Of: puur even het kanaal van je router veranderen :) wie weet!
Ik heb op dit moment al een oud beestje staan als AP op zolder ;)
Dit is een Linksys WRT54G dacht ik, maar die is al enkele jaren aan het werk.

Het aanpassen van het kanaal is wat lastig, het zit hier al flink vol.
Maar dit heb ik beneden gemeten, zal straks eens kijken wat ik boven heb.

Boven kan ik zomaar minder storing hebben, zal het nakijken.

Overigens het zal opvallen dat een "dlink" en een AP elkaar overlappen, maar dat zijn mijn access-point en omvormer op zolder :)

MdO82 wijzigde deze reactie 27-11-2015 13:29 (8%)

2250 WP Zuid PVoutput

• Kockkie
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 04-07-2018
Ik heb het eindelijk voor elkaar met mijn upload via 2x S0 en Arduino.
Maar ik zie als voorbeeld een mooi grafiek van iemand die meerdere dingen toont in zijn upload.

Ik krijg alleen opbrengst en verbruik...
Wat kan ik nog aanpassen/toevoegen?
Temperatuur loopt via Wunderground

Mooi grafiekje

Mijn grafiek

• Kockkie
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 04-07-2018
Sorry.... Heb het al 🙄
Even switchen van daily naar live 🙈👍

Kockkie wijzigde deze reactie 04-12-2015 11:59 (76%)

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:25
Nee ik bedoel in de omvormer, ik heb nog niet in de mijne gekeken.

Ben benieuwd/ nieuwgierig wat we hier mee kunnen doen.
Waar ik me namelijk aan erger met die wifi module dat het accesspoint gedeelte niet uit gezet kan worden. Ik heb al wifi stoorzenders genoeg.

http://nl.omnik-solar.com/products/omniksol-3k_4k_5k-tl2

habbekrats wijzigde deze reactie 06-12-2015 18:55 (52%)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kijk eens in de log van je router?

Bij mijn router blokkeerde de firewall de uitgaande/ingaande verbinding van de omvormer
(Een alg/sip foutmelding)

Dat onderste vinkje uitzetten, deed het hem in de firewall instellingen van mijn router.
Misschien heb je iets vergelijkbaars.

Nu nog een Raspberry Pi met SBFspot om naar PVoutput te uploaden?
Werkt prima...!
https://sbfspot.codeplex.com/

En domoticz erop draaien natuurlijk. dan is de SMA daar ook zichtbaar ;)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 20-12-2015 22:07 (21%)

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Op de valreep van 2015 de Finder 7E.23.8.230.0010 S0 kWh-meter ontvangen:

https://www.dropbox.com/s/middx4dsq5rwkv4/Photo-2016-01-01-23-46-31_0944.JPG?dl=0

In tegenstelling tot mijn huidige meter, meet deze maar één kant op.

Morgen als de zon onder is het ding installeren. Hopelijk meet de elektrisch gekoppelde Youless dan geen standby verbruik meer van de omvormer als ie slaapt.

Aegle wijzigde deze reactie 02-01-2016 00:04 (13%)

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• Sprokkie4
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 28-03-2016
Ik heb een mastervolt sunmaster 130s en daar zit een print in of met de sunmaster te communiceren via rs485.

Het is al een oud ding en ik kan nergens op het net informatie vinden hoe de monitoring print aan te sluiten.
Mastervolt een email gesturud, en die gaven mij de digitale gebruikshandleiding van de sunmaster, maar daar staat alleen de optie vermeld en geen aansluitingen van de monitoring.

Sunmaster 130S

Weet iemand de aansluitingen van de SM130 mon ?
En dan moet ik natuurlijk nog software hebben om die sunmaster uit te lezen.
Heeft iemand toevallig deze software ?

Sprokkie4 wijzigde deze reactie 02-01-2016 11:34 (13%)

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Ben inmiddels weer een stap verder met jSunnyreports v2.

pics:

Alleen de belangrijkste hamvraag; Wat vind iedereen hier van de layout en opzet van het dashboard? Kan iedereen er chocolade van maken en is het gebruikersvriendelijke genoeg?

Mijn systeem draait nu tijdelijk op http://trinity.familie-kleinman.nl/v2

• Gitano
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 20-06 11:58
quote:
JanPedaal schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:14:
[...]

Krijg de dropboxbackup echt niet meer werkend. Ik kan wel backups wissen maar geen nieuwe maken :|
Heb al losgekoppeld en opnieuw gekoppeld maar maakt geen verschil.
Ik ga me maar eens verdiepen in rsync en cronjob om een dagelijkse backup weg te schrijven naar mijn NAS. Iemand een leuk voorbeeldscriptje beschikbaar?
Welke versie gebruik je ? Ik heb trunk (Build1953) .
En net nog getest voor de zekerheid en hij werkt nog steeds bij mij,

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Vandaag ontdekte ik dat sinds vandaag lijkt of de tijd van de SolarEdge portal 2 uur voorloopt ten opzichte van de S0-kWh meter logging. zie plaatje:

Hier nog een plaatje van de SE portal zelf. De klok loopt twee uur voor!

Hebben meer mensen hier last van?

Aegle wijzigde deze reactie 07-03-2016 14:26 (23%)

• MdO82
quote:
habbekrats schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:46:
>:) Ik gebruik Python 2.7 op een windows bakje, met Python 3 wilde het niet werken
ik pleur de code hier maar even neer
Ik lees de cfg op een andere manier dan in het orgineel stond
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
#!/usr/bin/python

import InverterMsg          # Import the Msg handler
import socket                   # Needed for talking to inverter
import datetime                 # Used for timestamp
import sys
import logging
import ConfigParser, os

# For PVoutput 
import urllib, urllib2

# Load the setting
mydir = os.path.dirname(os.path.abspath(__file__))

config = ConfigParser.RawConfigParser()
config.read("C:\Python27\Scripts\Omnik-Data-Logger-master\OmnikDomoticz.cfg")

# Receive data with a socket
ip              = config.get('inverter','ip')
port            = config.get('inverter','port')
use_temp        = config.getboolean('inverter','use_temperature')
wifi_serial     = config.getint('inverter', 'wifi_sn')

mysql_enabled   = config.getboolean('mysql', 'mysql_enabled')
mysql_host      = config.get('mysql','mysql_host')
mysql_user      = config.get('mysql','mysql_user')
mysql_pass      = config.get('mysql','mysql_pass')
mysql_db        = config.get('mysql','mysql_db')

domoticz_enabled = config.getboolean('domoticz','domoticz_enabled')
domoticz_host    = config.get('domoticz','domoticz_host')
domoticz_port    = config.get('domoticz','domoticz_port')
domoticz_url     = config.get('domoticz','domoticz_url')

domoticz_temp      = config.get('domoticz','domoticz_temp')
domoticz_Input_PV1 = config.get('domoticz','domoticz_Input_PV1')
domoticz_Input_PV2 = config.get('domoticz','domoticz_Input_PV2')
domoticz_AC_Output = config.get('domoticz','domoticz_AC_Output')
domoticz_Cur_Total = config.get('domoticz','domoticz_Cur_Total')
domoticz_AMP_1_2_3 = config.get('domoticz','domoticz_AMP_1_2_3')

pvout_enabled   = config.getboolean('pvout','pvout_enabled')
pvout_apikey    = config.get('pvout','pvout_apikey')
pvout_sysid     = config.get('pvout','pvout_sysid')

log_enabled     = config.getboolean('log','log_enabled')
log_filename    = mydir + '/' + config.get('log','log_filename')

server_address = ((ip, port))

logger = logging.getLogger('OmnikLogger')
hdlr = logging.FileHandler(log_filename)
formatter = logging.Formatter('%(asctime)s %(levelname)s %(message)s')
hdlr.setFormatter(formatter)
logger.addHandler(hdlr) 
logger.setLevel(logging.DEBUG)

for res in socket.getaddrinfo(ip, port, socket.AF_INET , socket.SOCK_STREAM):
    af, socktype, proto, canonname, sa = res
    try:
        if log_enabled:
            logger.info('connecting to %s port %s' % server_address)
        s = socket.socket(af, socktype, proto)
        s.settimeout(10)
    except socket.error as msg:
        s = None
        continue
    try:
        s.connect(sa)
    except socket.error as msg:
        s.close()
        s = None
        continue
    break

if s is None:
    if log_enabled:
        logger.error('could not open socket')
    sys.exit(1)

s.sendall(InverterMsg.generate_string(wifi_serial))
data = s.recv(1024)
s.close()

msg = InverterMsg.InverterMsg(data)  # This is where the magic happens ;)
now = datetime.datetime.now()

if log_enabled:
    logger.info("ID: {0}".format(msg.getID())) 

# --------------------------------------------------
# Uploaden Temperature of Omnik Omvormer to Domoticz

if domoticz_enabled:
    url = ("http://" + domoticz_host + ":" + domoticz_port + "/" + domoticz_url)
    print url
    if msg.getTemp() < 1000:
       dumTemp = msg.getTemp()
    else:
       dumTemp = 100
    if use_temp:
        get_data = {
        'svalue':  dumTemp ,#msg.getTemp(),
    'type': 'command',
    'param': 'udevice',
    'idx' : domoticz_temp,
    'nvalue': '0'
         }

else:
       get_data = {
        'svalue': dumTemp, # msg.getTemp(),
        'idx' : domoticz_temp,
        }
    print format(msg.getTemp())
    get_data_encoded = urllib.urlencode(get_data)
    request_object = urllib2.Request(url + '?' + get_data_encoded)
    print get_data_encoded
    response = urllib2.urlopen(request_object)

# Uploaden Input String (1) PV1 to Domoticz

if use_temp:
       get_data = {
        'svalue':  msg.getVPV(1),
        'idx' : domoticz_Input_PV1,
        }

else:
       get_data = {
        'svalue':  msg.getVPV(1),
        'idx' : domoticz_Input_PV1,
        }

# Uploaden Input String (2) PV2 to Domoticz

if use_temp:
       get_data = {
        'svalue':  msg.getVPV(2),
        'idx' : domoticz_Input_PV2,
        }

else:
       get_data = {
        'svalue':  msg.getVPV(2),
        'idx' : domoticz_Input_PV2,
        }

# Uploaden AC Power output to Domoticz

if use_temp:
       get_data = {
        'svalue':  msg.getVAC(1),
        'idx' : domoticz_AC_Output,
        }

else:
       get_data = {
        'svalue':  msg.getVAC(1),
        'idx' : domoticz_AC_Output,
        }

# Uploaden Current Power and Day Total to Domoticz

if use_temp:
       get_data = {
        'svalue':  str(msg.getPAC(1)) + ';' + str(msg.getEToday() * 1000),
        'idx' : domoticz_Cur_Total,
        }

else:
       get_data = {
        'svalue':  str(msg.getPAC(1)) + ';' + str(msg.getEToday() * 1000),
        'idx' : domoticz_Cur_Total,
        }

# Uploaden Ampere to Domoticz

if use_temp:
       get_data = {
        'svalue':  str(msg.getIPV(1)) + ';' + str(msg.getIPV(2)) + ';' + str(msg.getIAC(1)),
        'idx' : domoticz_AMP_1_2_3,
        }

else:
       get_data = {
    'svalue':  str(msg.getIPV(1)) + ';' + str(msg.getIPV(2)) + ';' + str(msg.getIAC(1)),
        'idx' : domoticz_AMP_1_2_3,
        }

#-------------------------------------------------
#END OF DOMOTICZ ADJUSTMENT
#-------------------------------------------------

if pvout_enabled and (now.minute % 5) == 0:
    if log_enabled:
        logger.info('Uploading to PVoutput')
    url = "http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp"

if use_temp:
        get_data = {
            'key': pvout_apikey, 
            'sid': pvout_sysid, 
            'd': now.strftime('%Y%m%d'),
            't': now.strftime('%H:%M'),
            'v1': msg.getEToday() * 1000,
            'v2': msg.getPAC(1),
            'v5': msg.getTemp(),
            'v6': msg.getVPV(1)
        }
    else:
        get_data = {
            'key': pvout_apikey, 
            'sid': pvout_sysid, 
            'd': now.strftime('%Y%m%d'),
            't': now.strftime('%H:%M'),
            'v1': msg.getEToday() * 1000,
            'v2': msg.getPAC(1),
            'v6': msg.getVPV(1)
        }

get_data_encoded = urllib.urlencode(get_data)                       # UrlEncode the parameters

request_object = urllib2.Request(url + '?' + get_data_encoded)      # Create request object
    response = urllib2.urlopen(request_object)                          # Make the request and store the response

if log_enabled:
        logger.info(response.read())                                               # Show the response

en de cfg heb ik dit in staan
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
###############
### Settings ###
################

[domoticz]
domoticz_enabled   = true
domoticz_host      = 192.168.2.61
domoticz_port      = 8080
domoticz_url       = json.htm

# Provide IDX here of the specific devices
domoticz_temp      = 115
domoticz_Input_PV1 = 119
domoticz_Input_PV2 = 117
domoticz_AC_Output = 116
domoticz_Cur_Total = 121
domoticz_AMP_1_2_3 = 120

[inverter]
# IP address of your Omnik inverter
ip = 192.168.2.13
# Default for a Omnik with Wifi module
port = 8899
# S/N of the wifi kit 68383839
wifi_sn = 123456789
#use temperature of inverter for pvoutput
use_temperature = true

[mysql]
# Enable for exporting to a mysql database
mysql_enabled = false           
# Host where the mysql server is active
mysql_host = 127.0.0.1        
mysql_user =    
mysql_pass =             
mysql_db   =             

[pvout]
# Enable or disable uploading to PVoutput
pvout_enabled = false           
# These two can be found at http://pvoutput.org/account.jsp
pvout_apikey = zet hier je eigen api key
pvout_sysid  = xxxx

[log]
log_enabled  = true
log_filename = omnik-export.log

Ik zie dat ik niet helemaal volledig was :X

Tot zover heb ik het er nu ook instaan.

Ik vraag mij af hoe je hem in Domoticz hebt geconfigureerd.
(En nu lopen we door verschillende topics ;) )
Ik krijg de levering van de omnik in Domoticz alleen te zien als Volt ipv Watt.

Ondanks enkele tips krijg ik hem niet in Watt.

2250 WP Zuid PVoutput

• MdO82
Goed ik heb nu de meter ingesteld, maar ik loop ergens tegenaan waar ik even niet weet hoe dat komt.
Wellicht dat het te maken heeft met mijn Domoticz-versie, maar wellicht heeft iemand een tip :)

Nieuwe meter aangemaakt en ingesteld op Levering

Op het eerste zicht ziet de meter er goed uit en je zou zeggen dat het goed zou gaan :)

Echter als de eerste data binnenkomt van de omvormer dan gaat het toch mis.

Ik gebruik domoticz-versie 3.4834.
Zou het probleem daarin kunnen zitten ?

Heeft iemand een idee, wellicht beter een vraag voor het domoticz-topic, maar probeer het eerst hier :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Als je Administrator rechten hebt, staat er rechtsboven een "Admin" button:

Onderin dit scherm staat de API-key:

EDIT: eigenlijk een beetje absurd dat je van je eigen systeem niet de volledige rechten hebt... 8)7

Aegle wijzigde deze reactie 31-05-2016 15:02 (10%)

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
Sneezzer schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:31:

Iemand ervaring met een Kwh meter aansluiten op een kabel? of een eenvoudig plaatje? Ik heb namelijk een gruwelijke hekel aan stroomstoten waarmee verkeerde handelingen afgestraft worden in dit geval.
Hierbij een schematje:

Maar als je deze erbij besteld heb je meteen een din rail erbij:
http://www.ebay.de/itm/St...072588:g:n80AAOSwu1VW2vRH
Helaas zie je daarop enkel wat je totaal opgewekt hebt en er zit een zekeringautomaat in.

Of je plaatst de din rail kwh meter in een apart kastje met twee warteltjes.

Je hebt zowieso 2 din rails nodig om de steca op te hangen.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 10-06-2016 15:50 (3%)

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 18:35

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Er is een update van de IOS app PVOutput. Er zijn een berg leuke features bijgekomen, o.a. de mogelijkheid om meerdere systemen te bekijken. Dat komt mij erg goed uit, qua timing, zie hierboven :)

Het is weer gratis, maar voor EUR 1,99 komen er wat opties bij. Nog niet gekeken wat precies, ik denk dat voor mij de app weer helemaal voldoet zoals die nu is.

Joepla wijzigde deze reactie 16-06-2016 20:15 (7%)

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20:35

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb mijn Goodwe2PVoutput script aangepast dat het ook data logt voor de beide strings. Je moet hier wel aan PVoutput doneren om dit te zien, maar je hoeft niet te doneren om het te loggen. Vervolgens moet je de extended data in PVoutput nog wat configureren. Het script logt de string voltages in v7 en v8 (in Volt). De DC power van beide strings wordt gelogd in v9 en v10 (Watt). In v11 log ik het AC voltage (Volt) en in v12 de efficiëntie (%) van de omvormer (AC vermogen gedeeld door DC vermogen).

zonoskar wijzigde deze reactie 12-07-2016 15:38 (14%)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19-06 22:02
Ik ben even in de war :)

Ik heb vanaf 28 nov 2015 zonnepanelen met 2 Finder kWh-meters.
Vandaag is dit de stand:

Het verbruik is 1513,62kWh, opwek: 3165,87kWh

Wanneer ik nu naar de waarden op de Finders kijk zie ik dit:

Ik wek 1090W op op dat moment, mijn verbruik is -440W.

Voor zover ik weet zegt de Finder wel -440W maar loopt de teller niet terug.

Nu pak ik mijn meterstanden van de Ferraris erbij. Ik heb geen meting van 28 nov maar wel van 2 december (I = laag, II = hoog):
2 dec 2015: I: 33549 II: 32623 (verschil 163 kWh)
17 okt 2016: I: 33712 II: 31551 (verschil -1072kWh)

Nu kan ik alleen niet verklaren waarom er een verschil van (3165,87kWh - 1513,62kWh=1652,25kWh - 1072=580,25kWh is. Komt dat omdat ik 580,25kWh direct uit de zon verbruikt heb? En die 1090W-440W betekent dat ik op dat moment 650W verbruik en 440W teruglever?

• chippie777
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20:42
Ik heb mijn sensorbedrading zo vrij mogelijk door de meterkast gelegd maar nog steeds heb ik een verschil met wat de omvormer aangeeft en wat de energylink aangeeft aan de hand van de S0 waarde
Grafiek omvormer:

Grafiek energylink:

Mij valt wel wat op in onderstaand overzicht. Het lijkt er op dat het verbruik dezelfde pieken vertoont als de opbrengst van de zonnepanelen:

chippie777 wijzigde deze reactie 22-01-2017 21:38 (22%)

• RSpaargaren
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18-06 10:39
Het was ff puzzelen maar ik heb de Omnik datalogger van Woutrrr omgezet in een Node-red flow. Node-red geeft me de vrijheid om te doen met de data wat ik wil en het geheel is "eenvoudig" aan te passen. Ok, het heeft me een zondag gekost om de syntax door te krijgen. De flow ziet er nu zo uit:

NODE_RED OMNIK

To do is nog om de ID om te zetten in de HEX query. Nu staat deze er hardcoded in om de response van de Omnik te triggeren.

To do is om PVOUTPUT.ORG nog even toevoegen met een post commando.

De output is als volgt:

"Id": "NLDXXXXXXXXX", "Temp": 19.1, "Power": 1.3, "EToday": 1.02, "ETotal": 10411.5, "PV_V1": 142.9, "PV_V2": 135.8, "PV_I1": 0, "PV_I2": 0, "AC_I1": 0.2, "AC_V1": 231.5, "AC_F1": 50.09, "AC_P1": 13, "HTotal": 15177 }

en voor de influxdb:

omnikdata TEMP=19.1,EToday=1.02,Power=1.3,ETotal=10411.5,PV_V1=142.9,PV_V2=135.8,PV_I1=0,PV_I2=0,AC_V1=231.5,AC_I1=0.2,AC_F1=50.09,AC_P1=13,HTotal=15177

en de MQTT output geeft een JSON string met de bovenstaande data.

De functie voor het splitsen van de flow is relatief eenvoudig:

if (msg.payload.length >= 69) {
msg.payload = {
Id:msg.payload.toString("utf-8", 15, 31),
Temp:msg.payload.readUInt16BE(31)/10,
Power:msg.payload.readUInt16BE(59)/10,
EToday:msg.payload.readUInt16BE(69)/100,
ETotal:msg.payload.readUInt32BE(71)/10,
PV_V1:msg.payload.readUInt16BE(33)/10,
PV_V2:msg.payload.readUInt16BE(35)/10,
PV_I1:msg.payload.readUInt16BE(39)/10,
PV_I2:msg.payload.readUInt16BE(41)/10,
AC_I1:msg.payload.readUInt16BE(45)/10,
AC_V1:msg.payload.readUInt16BE(51)/10,
AC_F1:msg.payload.readUInt16BE(57)/100,
AC_P1:msg.payload.readUInt16BE(59),
HTotal:msg.payload.readUInt32BE(75),
};
return msg;
};

Heeft iemand met kennis van zaken misschien input voor het omzetten van de ID naar de HEX string?
Heeft iemand al voorbeelden van hoe de data in Grafana mooi wordt weergegeven?
Mocht iemand meer input nodig hebben dan hoor ik het wel.

RSpaargaren wijzigde deze reactie 29-01-2017 18:46 (2%)
Reden: PVOutput

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19-06 16:02
pffrt, na de zoveelste keer crashen van mijn Websolarlog (WSL) installatie, moet ik maar eens op zoek naar iets nieuws. Nu al sinds september afgelopen jaar geen logging meer. Nu tijd voor iets stabielers.

puur voor het loggen wil ik niet al te veel in de buidel tasten. ik doe nu als alternatief gewoon 1 keer per week de omvormer zelf aflezen en vul ik in in meterstanden.nl etc.. Maar dat is wel irritant want zo mis ik pvoutput.

ik heb geen kWh meter, zonnepanelen zitten wel op aparte groep in meterkast.

ik heb een aurora 3.0 OUTD omvormer.

zo eentje.

daarnaast nu een dedicated pi in de meterkast om die uit te lezen, maar er is iets met de database van WSL die corrupt is op bepaalde tabel. krijg hem zelf niet meer aan de praat dus wil maar iets simpelers.

iemand?! 8)7 :z _/-\o_

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
Voor eenieder die zich afvraagt met wat voor frequentie je zou willen loggen, hierbij wat plaatjes uit mijn logging waarbij je heel mooi kunt zien wat een dag als vandaag (niet te warm, flinke wolken met af en toe ineens veel zon) met de opbrengst doet.

Logging is op basis van kwh-meters in de meterkast die ik per seconde uitlees, productie vloog vandaag in no-time lekker heen en weer tussen de 1000 en 4000 Watt.

En deze binnen 1 minuut:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
NielsTn schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:20:
[...]

Intussen (15 minuten terug), operatie geslaagd, pa en ma content met Jsunnyreports :) kzal kijken of eea verbeterd kan worden, boots was hier de hick-up in het geheel
Mooi.
Nu nog even extended data instellen dus. (pvoutput donatie benodigd)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
SELECT dd.Timestamp,
dd.Name,
dd.Type,
dd.Serial,
dd.TotalYield AS V1,
dd.Power AS V2,
cons.EnergyUsed AS V3,
cons.PowerUsed AS V4,
spot.Temperature AS V5,
spot.Uac1 AS V6,
spot.Udc1 AS V7,
spot.Udc2 AS V8,
spot.Pdc1 AS V9,
spot.Pdc2 AS V10,
NULL AS V11,
NULL AS V12,
dd.PVoutput
FROM vwDayData AS dd
LEFT JOIN vwAvgSpotData AS spot
ON dd.Serial = spot.Serial AND dd.Timestamp = spot.Nearest5min
LEFT JOIN vwAvgConsumption AS cons
ON dd.Timestamp = cons.Nearest5min
ORDER BY dd.Timestamp DESC

;)

• Webjunkie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 19-05 15:48
quote:
MrFinch schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 16:27:
[...]

Ja daar heb ik ook last van, ik heb ineens 4000Kwh meer dan een paar dagen geleden. alle grafieken staan van vorig jaar en de jaren ervoor op max wat de omvormer kan leveren. Klote dus.
Ja, wel behoorlijk irritant.
Ik heb ze wel een mailtje gestuurd, maar ik ben bang dat dat vergeefse moeite is.
quote:
Je 23 cent kan je wel via de webpagina aanpassen, ga naar de website

dan tab Usercenter, je krijgt dan een grafiek te zien en onderaan kan je persoonlijke gegevens wijzigen :)
Bedoel je op deze pagina?

Ik kan daar niet zo veel invullen en zelfs op het instellen van de tijdzone reageren de grafiekjes niet.
Met de app kan ik wel een bedrg instellen, maar als ik het dan wil saven krijg ik een error.

HTPC, Speeldoos | PVoutput

• Webjunkie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 19-05 15:48
Ik kan de icoontjes niet vinden op die pagina :'(

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20-06 08:34

Jerrythafast

Hier, aan de kust

@Webjunkie, beetje laat maar mocht je er nog wat aan hebben: In Excel kun je 1x een datum invullen en dan door het blokje rechts onderaan de cel naar beneden te trekken een hele kolom van oplopende datums voorzien. Hieronder een voorbeeldje met getallen, dit werkt dus ook met datums.

Jerrythafast wijzigde deze reactie 16-06-2017 09:55 (8%)

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

• polleke
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17-06 11:52
@AUijtdehaag Bedankt voor je tip over de Omnik data logger. Ik heb deze inmiddels ook aan de praat met mijn Hosola:
https://s17.postimg.org/t116i1npb/maxpower.png
Werkt prima! Ik heb nu twee scripts draaien, de een upload iedere 5 minuten de data naar pvoutput. De andere iedere minuut de waarden naar devices in Domoticz. Ik heb een extra device in Domoticz toegevoegd waarin de maximale power waarde wordt gelogd.
Nu snap ik je eerdere opmerkingen over het pieken van Solar Frontier panelen beter: Ruim 3100 Watt voor een 2620 Wp installatie :)

Live PVoutput

Pagina: 1 2

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True