Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:04

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Topicstarter

Introductie

Dit is/wordt het topic aangaande het loggen/monitoren van zonnepaneelinstallaties, hierna PV installaties, en zonneboiler installaties.

In dit topic passeren zoveel als mogelijk zaken die direct of indirect te maken hebben met het loggen van beide systemen.

Zonnepanelen

In dit hoofdstuk wordt alles behandeld over het loggen van PV installaties.
Introductie
Termen en definities
Wp
WattPiek, eenheid waarin de opwekmogelijkheid van een zonnepaneel wordt uitgedrukt volgens een standaard test (STC / 1000W / m2 ).
kWh/kWp
Eenheid om de opbrengst van een installatie te kunnen normeren en te kunnen vergelijken met andere installaties. Bijvoorbeeld 4kWh opgewekt met een 1000Wp installatie levert 4/1.0 = 4kWh/kWp.
Hardware
Omvormers
Hier komt informatie welke omvormers logging ondersteunen met welke software en hoe dit werkt.
Plugwise
Plugwise informatie voor het loggen. Sinds versie xxxxx ook geschikt voor bemeting van zonnepanelen
Eigen hardware
Voor ons als tweakers zijn er nog een aantal mogelijkheden :)

S0 logging samen met Arduino
Een van de meest simpele manieren om zelf een omvormer te loggen is samen met een kWhmeter met een zogenaamde S0 puls uitgang. Deze puls uitgang levert een x aantal pulsen voor elke kWh die wordt bemeten. Meestal 1000 pulsen per kWh of 2000 pulsen.
Uiteraard des te meer pulsen per kWh des te mooier om ermee te werken. Een aantal leveranciers zijn:
  • Conrad
  • Eeprotech
Met alleen het meten van de pulsen ben je er nog niet. Nu moeten de pulsen nog geteld worden. Dit kan met een Arduino en wat electronica.

-- Schema
-- Boodschappenlijstje
* optocoupler
* weerstanden

http://www.jsunnyreports.com/index.php/download/
-- Informatie voor S0 logging
Logging software
Om mooie grafieken te maken van de opbrengst van je PV installatie moet er eerst uberhaupt gelogd worden wat er daadwerkelijk wordt opgewekt met je installatie. Omdat er nogal wat verschil zit tussen het loggen van een installatie en het maken van grafieken heb ik dit opgedeeld in twee secties.
In deze sectie staat alle software waarmee je je omvormer kan loggen naar bijvoorbeeld een CSV file. In de tweede sectie staat software waarmee je van die bestanden mooie grafieken kan genereren.

Waar er overlap zit in software zal dit worden gemeld uiteraard, zoals bijvoorbeeld bij Plugwise het geval is.
SMA omvormers
SMA omvormers zijn zo'n beetje de meest populaire omvormers die er zijn. Er zijn een aantal manieren om SMA omvormers te loggen, dit is afhankelijk van het type van de omvormer.

RS485 Piggyback/SunnyBeam/Sunny Data Control
In het geval dat je een oudere SMA omvormer hebt, SB1100, SB1700, SB2100, SB3300 en mogelijk nog een aantal, dan kan je je omvormer loggen met een zogenaamde piggyback en een Sunnybeam display. Dit display is dan weer uit te lezen met het programma Sunny Data Control van SMA.Bluetooth module/SunnyBeam Bluetooth/Sunny Explorer
In het geval van de nieuwere SMA omvormers kan je hetzelfde doen maar dan met een Bluetooth module, eventueel een sunnybeam bluetooth display en het programma Sunny Explorer.
Solarmax omvormers
Solarmax Maxtalk software
Mastervolt
Soladin600
Het protocol van de Soladin600 is inmiddels "gekraakt" en er zijn nu diverse gratis loggers te krijgen, onder andere SolGet, en SoladinLog.

Andere Mastervolt omvormers
Monitoring software
Hier vind je allerlei softwarepakketten ( gratis en betaald ) waarmee je je PV installatie kan monitoren.
jSunnyReports
http://www.jsunnyreports.com. jSunnyreports is door ondergetekende geschreven als alternatief voor het programma "Sunnyreports". Dit project is aardig uit de hand gelopen en inmiddels wordt er ruim 350kWp mee gemonitored.
Zie ook http://graphs.familie-kleinman.nl/ als een interessant voorbeeld. jSunnyreports is gratis om te gebruiken.
SunProfit
Hier komt informatie over het programma SunProfit.
ZonPHP
Hier komt informatie over het programma ZonPHP
Solarlog
Hier komt meer informatie over SolarLog
Handicom
Hier komt meer informatie over Handicom software.
Websites t.b.v logging
Sonnenertrag
Hier komt informatie over http://www.sonnenertrag.eu.

-- Informatie over de .js files die worden gebruikt door sonnenertrag.eu
PVoutput
Hier komt informatie over pvoutput.org
BDPV
http://www.bdpv.fr/index.php
Voorbeeld sites
Dit is een lijst van gemonitorde sites inclusief welke software er wordt gebruikt voor het loggen.

-- LINKS moeten nog worden toegevoegd.
  • De blauwe hoek ( onbekend )
  • ericplan ( ZonPHP )
  • ericplan ( Solarlog )
  • jSunnyreports mkleinman
  • Energiastic ( handicom )
  • jja ( onbekend )
  • MartijnR17 ( onbekend )
  • el jonco
  • antonboonstra
  • NielsTn ( ZonPHP )
  • Mightym ( PVoutput )
  • SunshineCompany ( onbekend )
  • Mike70 ( onbekend )

mkleinman wijzigde deze reactie 03-03-2012 11:56 (226%)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• harold65
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 29-07 23:35

harold65

Slimme meter:

quote:
snoekds20 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 01:11:
Beste mensen,
wat doe ik verkeerd?
In lijst PV output zie ik mijn output staan met 0.024kWh terwijl dit 24.148 kWh moet zijn.
Ik heb overal zitten loeren bij instellingen maar ik zie niets..
Weer iemand van hier wat ik niet goed doe?
Vergeet niet dat je de PVoutput data in W en Wh moet sturen, niet kWh!

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 08:02
quote:
hansvk schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:58:
De kWh meters heb ik geplaatst en de Flukso ingesteld. Ik meet nu via s0 op de kWh meters de netto opbrengst van de zonnepanelen en het totale verbruik in huis. Deze gegevens kan ik online bekijken op de website van Flukso. Ook heb ik bij pvoutput.org een koppeling gemaakt naar de Flukso gegevens, zodat ik daar niets meer handmatig hoef bij te houden. Zie http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11841&sid=9817
Je gebruik staat nu wel voor iedereen te kijk, mijn ervaring met de YouLess is dat je erg makkelijk patronen kan herkennen. Dat is leuk voor jou uiteraard, kan vermakelijk zijn voor ons en ronduit retehandig voor mensen met snode plannen.

Mijn ov output mag iedereen zien, mijn actuele verbruik liever niet....

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18:23

databeestje

Von PrutsHausen

quote:
fredman159 schreef op maandag 10 september 2012 @ 15:43:
[...]

SMAtool is inderdaad niet helemaal jofel. Af en toe bizarre waarden, af en toe normale waarden, en af en toe een bluetooth dongel die er geen zin meer in heeft. Dan is een reboot van de Raspberry PI de enige optie. Wat natuurlijk vrij ranzig is.

Ik zal de kloon eens testen, eens zien of die minder gedoe oplevert!

----

Kloon geïnstalleerd, ging zowaar meteen goed. Cewl. Nu dus in de crontab gezet om te zien of ie ook netjes *blijft* werken! En of bluetooth het ook blijft doen natuurlijk.
Die kloon heb ik inmiddels ook al meer dan 1 maand in gebruik op een Alix 2D13 met een AVM BlueFritz! 2.0 dongle. Windows weigert deze USB bluetooth dongle, Linux vindt het allemaal prima.

De Alix 2D13 draait Debian 6 op een 8GB CF kaartje, de kWh meter van de Gamma is niet nauwkeurig genoeg om het verbruik te meten. Deze geeft soms 6 Watt, en dan weer 0. Het zal wel ergens daartussen liggen.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• dikkiejan
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 18:02

dikkiejan

2805Wp

Na 3 maanden mijn panelen niet te kunnen monitoren van mijn Goodwe omvormer vandaag een Goodwe medewerker lang geweest.

Na een half uurtje stoeien kwam hij erachter dat het ww niet overeen kwam met het ww van mijn router... 8)7

Iig alles doet het weer!
Top service van Goodwe. _/-\o_

still learning!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie Stotter
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 11-03 00:31
Hoi, Ik heb een vraagje. Ga een Omniksol 3.0k omvormer aansluiten. op mijn PV installatie.

Deze wil ik graag zelf uitlezen, Monitoren. Heb al aardig wat inlees werk op zitten. Omnik bied eigenlijk geen mogelijkheid om het zelf uit te lezen.
Er was een http://www.omnik-solar.com/products/pmb (Power Management Box) beschikbaar. Deze kan de gegevens opvangen en bewaren. Maar door de geringe vraag wordt het niet meer geleverd. Volgens de Omnik Benelux vertegenwoordiger

Dus zal ik zelf iets moeten bouwen.
Nu heb ik hier al wat leuk dingen gelezen. Ben erg geïnteresseerd. Maar mijn technische kennis gaat niet zo ver dat ik alles zelf kan bedenken.

Nu ben ik aan het inventariseren wie wat heeft gemaakt en heeft draaien.
Mijn voorkeur gaat uit naar 1 systeem (Raspberry PI) Wat de data uitleest, Opslaat en in een soort website grafiek kan weergeven. Om nou dag en nacht een Win PC te laten draaien is wel een wat duur grapje Qa. stroom verbruik. Op gezette tijden de gegevens naar een Win-PC met (My)SQL te exporteren is wel een mogelijkheid. Echter is deze niet altijd beschikbaar

Tips, Truuks, Praktische Ervaringen, handvatten, Klankboard, Vraagbaak zijn van harte welkom.

Wat ik wel mis in deze gehele discussie is het privacy aspect. Wat doet Omnik nog meer met mijn gegevens, Wat doet pvoutput.org met mijn gegevens.
Aangezien ik OA. al tegen gekomen ben dat de SN. van mijn Omnik Als txt naar de Portal wordt verstuurd. mijn WW als Niet al te best beveiligde MD5 hash.

Edit: 2015-03-04 - 12:57 Even terug komend op de Portal van Omnik http://www.omnikportal.com/
Als je hier naar toegaat kan je een demo account starten. Hiermee zou je een demo moeten krijgen van de werking. Echter hierin zijn de live gegevens van veel gebruikers te zien INCL. zeer privacy gevoelige gegevens. Zoals hun gebruikersnaam.( Registratie naam). Google maps Locatie tot op straat niveau. Hun historische opbrengst gegevens, Hun huidige opbrengst. Wie het geïnstalleerd heeft. Registratie datum. Hun Totale nominale WP systeem waarde. Wat hun piek opbrengst is geweest. Enz. Hier krijg ik echt de kriebels van :( :( :( :( :( :(

Hoelang zullen ze (Gratis) de dienst blijven verlenen.

Harrie Stotter wijzigde deze reactie 04-03-2015 13:04 (17%)

• wimsan
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 30-09 09:49
ik ben erg benieuwd of domokoen, richardt e.a. die bezig zijn met het uitlezen van SolarEdge via ethernet en domoticz nog vooruitgang geboekt hebben.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Misschien wordt je hier wijzer.
Maar ik denk dat arduino nog steeds gemakkelijker is, direct naar PVOutput met Solarmeter.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 28-08-2015 13:51 (39%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• oosterlo
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 15:11
Voor de logging van mijn PV via PVdiary gebruik ik een raspberry pi.
Graag zou ik deze in mijn LAN een vast IP adres willen toekennen. (http://www.modmypi.com/bl...ry-pi-a-static-ip-address).
Kan dit met behoud van DHCP voor de rest van mijn LAN?

https://www.craeghs-syen.be/wp

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 13:10

antonboonstra

3670Wp + WP + Tesla + Zero

quote:
Prutsky schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 10:20:
Kan iemand mij uitleggen waarom PV2 en IV2 beide op 0 staan? Onderstaande output is van "omnikstats-master':

PV1 Voltage (DC):		360.8
IV1 Voltage (DC):		1.0
PV1 Voltage (AC):		225.4
IV1 Voltage (AC):		2.5
PV1 Power:			659
PV2 Voltage (DC):		379.0
IV2 Voltage (DC):		0.9
PV2 Voltage (AC):		0.0
IV2 Voltage (AC):		0.0
PV2 Power:			0
Frequency (AC):			50.00
Total Power today (Wh):		450
Total Power since reset (kWh):	786.7

Ik zou verwachten dat ik op string 2 ook waarden hoger dan 0 zou zien?!
Heel vaag, maar het lijkt mij dat je 2 DC inputs hebt, maar qua output maar 1 stuks AC -> PV1 Voltage (AC). PV2 Voltage (AC) bestaat niet, tenzij je een twee fase omvormer hebt :+

String 1 produceert 360.8V x 1.0A = 360W
String 2 produceert 379.0V x 0.9A = 341W

Ook heel vaag dat IV1 waarschijnlijk de stroom is, maar er in de omschrijving toch 'Voltage' staat. Zal wel de Chinese kwaliteit van Omnik zijn...

antonboonstra wijzigde deze reactie 25-09-2015 11:02 (12%)

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• TFHfony
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20:08

TFHfony

Professional Weirdo

Zo.. Mijn ECU2PVO is binnen en werkt :) Vanaf heden hoef ik dus niet meer manueel mijn data te uploaden en gebeurt het nu elke 5 minuten automatisch. Ook het grid voltage & de temperatuur gaat nu ook mee :) :)

http://www.pvoutput.org/i...850&sid=40939&dt=20151019

Niet dat de opbrengst vandaag nu zo spannend is, maar toch :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Mattie112
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16:57

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

quote:
ringlord_oc schreef op maandag 16 november 2015 @ 15:40:
Bij Omnik is het zo dat de omvormer default data logt naar Omnikportal.com (via de wifi-kit)

De Omnik Data Loggger van Woutrrr gaat om de zoveel minuten die wifi-kit aflezen.
Als dat aflezen op dezelfde (milli)seconde gebeurt als het loggen naar Omnikportal, dan lijkt bij mij alles te hangen.

Ik heb de indruk dat Hosola niet naar een portal gaat uploaden, maar ik kan het niet zo goed opmaken uit hun site. Hoewel de screenshot van hun "Hosola SolarMAN Easy Monitoring Anywhere" verdacht veel lijkt op de Omnikportal layout.

Het is me nog niet gelukt om zo een timeout te forceren, omdat het blijkbaar ook afhangt van de performance van Omnikportal (want dat heeft ook invloed op de tijd die nodig is om de data te uploaden)
Hij heeft nog ~30x gelogged (30x 1 minuut) en toen is de omvormer uit gegaan, niks is boven de seconde uitgekomen. Zal hem morgen nog wel even wat verder laten loggen maar het lijkt er op dat ik er weinig tot geen last van heb.

Star Citizen - Gathering of Tweakers Incorporated - Referal Code

• arnaudarduino
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 13-10 14:55

arnaudarduino

Trial and error, and reverse

ik zie het al ik moet dit echt op een servertje draaien, te omslachtig om dat script iedere minuut op win xp laptop te laten uitvoeren.
Het is allemaal nieuw .

Ik kan niet meer testen omdat die InverterSimulator.py (zie boven) foutmelding geeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 18:53

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Dit zijn mijn log gegevens van de afgelopen twee dagen. De SolarEdge portal is de meest optimistische van mijn metingen. De API geeft ook een wat hogere opbrengst dan mijn (niet gekalibreerde) Finder S0-kWh meter met elektrisch gekoppelde Youless.
Ik ga zelf maar uit van de meest pessimistische meting van de Youless. Valt het later altijd mee ;) .
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
6 maart:
SolarEdge portal:    5,910 kWh
PVoutput API SE:     5,895 kWh  
Youless / S0-meter:  5,779 kWh

7 maart:
SolarEdge portal:    11,102 kWh
PVoutput API SE:     11,039 kWh 
Youless / S0-meter:  10,821kWh

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• Mattie112

Mattie112

quote:
The Legend schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:10:
Deze week zijn onze zonnepanelen geplaatst. Ik gebruik een Goodwe GW-5000DT omvormer met wifi. De Goodwe Portal werkt wel, maar is niet zo stabiel heb ik al gemerkt. Weet iemand of het mogelijk is om de gegevens uit de omvormer te laten uploaden naar PVOutput? Ik ben geen techneut, dus zelf iets programmeren gaat 'm niet worden :P
http://pvoutput.org/help.html
ctrl-f "goodwe" en dan vind je eea

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:00

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

quote:
The Legend schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:10:
Deze week zijn onze zonnepanelen geplaatst. Ik gebruik een Goodwe GW-5000DT omvormer met wifi. De Goodwe Portal werkt wel, maar is niet zo stabiel heb ik al gemerkt. Weet iemand of het mogelijk is om de gegevens uit de omvormer te laten uploaden naar PVOutput? Ik ben geen techneut, dus zelf iets programmeren gaat 'm niet worden :P
Ik heb daarvoor een python script voor de Raspberry Pi in elkaar geklust (ik heb een GW6K-DT), maar dit werkt wel via de goodwe-power website, dus je datalogging moet wel aangemeld zijn. Het script scraped de goodwe website en stuurt dit naar PVoutput. Dit is bij mij wel redelijk stabiel. Het ligt ook een beetje aan je Wifi signaal natuurlijk.

Maar ik wil dit nu doen via wifi of de RS-485 aansluiting. Maar ik heb daar totaal geen gegevens van. Zijn er dingen die ik zou kunnen proberen? Gewoon wat op die RS-485 lijn zetten en kijken wat ik terug krijg? Of proberen op het wifi IP adres iets op te halen? Ik heb Goodwe gevraagd om info, maar dat is nu 2 weken geleden en nog geen bruikbare response (ze wisten eerst niet wat ik bedoelde).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Allicht toevallig maar dat linux script is 18 uur geleden geupdated misschien dat ie nu wel werkt?

https://github.com/Sp1l/P...ree/master/Goodwe2PVouput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

quote:
The Legend schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:52:
Ja die heb ik gevonden n.a.v. je eerdere post (dank daarvoor), maar het enige linkje dat werkt is een windows powershell script en dat draait niet op een Rpi voor zover ik weet.
Ik heb ook mijn python versie klaar: https://github.com/zonoskar/Goodwe2PVoutput Deze interpoleert ook de metingen van de goodwe website's 10min interval naar de PVoutput 5 min interval. Zo krijg je een mooiere grafiek in PVoutput en bij mij klopt de opbrengst nu beter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 17:55
Ik heb problemen met mijn KOSTAL PIKO-Inverter 5.5
Het krijgt geen goed IP adres meer van de DHCP. Hij krijgt namelijk een 169.254 adres.
Handmatig een IP instellen helpt niet en rechtstreeks aan een laptop krijg ik ook niet voor elkaar.

iRacing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 13-10 08:56

Jerrythafast

Hier, aan de kust

quote:
Gait schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:15:
Ik heb problemen met mijn KOSTAL PIKO-Inverter 5.5
Het krijgt geen goed IP adres meer van de DHCP. Hij krijgt namelijk een 169.254 adres.
Handmatig een IP instellen helpt niet en rechtstreeks aan een laptop krijg ik ook niet voor elkaar.
Da's geen adres dat hij van de DHCP heeft gehad, maar een link-local adres. In IPv4-termen betekent dat in de praktijk "geen verbinding". Maar dat laatste had je al ontdekt :+

Jerrythafast wijzigde deze reactie 25-05-2016 21:36 (3%)

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jl0
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 08-09-2016
Voor de geïnteresseerden:

Ik heb voor de monitoring van mijn zonnepanelen een stukje software gebouwd voor een ESP8266 chip. De software telt de pulsen van de s0 uitgang van mijn kWh meters en houdt de gemiddelde stroomopbrengst bij per 5 of 15 min (instelbaar) en de totale opbrengst van een dag. Deze data wordt eerst gequeued en daarna doorgestuurd naar pvoutput.org of thingspeak.com (dit kun je ook instellen). Voor statusmonitoring van de chip heb ik gebruik gemaakt van verschillende kleuren LED's. Deze geven aan of er bijv. wifi connectie is, of er een storing is etc. Dit alles is netjes weggewerkt in een din rail behuizing.

Inmiddels gebruik ik dezelfde software om ook het laden van mijn elektrische auto te monitoren. Dit werkt op dezelfde manier. Ik heb aan de buitenkant van mijn schuur een stopcontact gemaakt waar weer een kWh meter met een ESP8266 chip tussen zit. Dit is ook weer weggewerkt in een din rail behuizing in de schuur.

Het software project is open source en kun je hier vinden:
https://github.com/joeyloman/esp8266-pvoutput-logger

In de README staat hoe je het moet bouwen en hoe je de chip kunt flashen.

Ik heb er ook nog een blogje over geschreven met wat foto's van het eindresultaat:
http://blog.binbash.org/2...olar-panels-with-kwh.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
quote:
Jerrythafast schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 13:54:
Niet mee eens. Enige wat je moet zorgen is dat je Raspberry verbinding heeft met je netwerk (desnoods via WiFi als ethernet aanleggen te lastig of kostbaar wordt). Vervolgens heb je een volwaardige PC die altijd aan staat en die je voor allerlei server- en monitoringtaken kunt inzetten.
Als je de mogelijkheid hebt kun je de RS485 ook naar binnen halen. RS485 werkt tot 1200 meter, zo ver staat je schuur waarschijnlijk niet van je huis af? Bij grotere lengtes wel een goede getwiste kabel gebruiken en eventueel eind-weerstanden om reflecties tegen te gaan. Het internet staat vol met instructies hoe je RS485 fatsoenlijk bedraad.
quote:
Ervaring hiermee heb ik niet, maar ik kan je wel vertellen dat je behoorlijk exacte gegevens gaat krijgen op deze manier. Het enige wat je nog even zou willen checken is of je omvormer 's nachts energie verbruikt en of je energiemeter die energie ook meet. Dat wil je natuurlijk niet onbedoeld bij je PV opbrengst optellen.
Die SDM120 heeft aparte tellers per richting (import / export). Uit te lezen met elk modbus-script, maar er zijn ook kant-en-klare oplossingen, zie bijvoorbeeld;
https://github.com/gianfrdp/SDM120C

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 10-09 18:11
Aha, wanneer je dus een heel vaag IP-adres krijgt (169.255.x.y bijv?) is dat een eerste indicatie waar de fout zit.
Je omvormer zit dan niet in het netwerk direct achter de modem, maar via iets anders aangesloten.
Bijvoorbeeld een 2e router/accesspoint, of heeft gewoonweg geen goede stabiele verbinding naar je netwerk.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TD-er
Pi-bordjes willen hier ook nog wel eens problemen hebben met het verversen van de DHCP. Dus je zou ook als test de Pi een vast IP-adres kunnen geven.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Zo is het. De macht aan het individu! >:)
oje, wat zeg ik nou.. :+

Hij draait nog steeds. Nog niet één keer hoeven rebooten. Goei poeier, die RPi's _/-\o_

EDIT: dit is het goede topic, dus kan het hier: ik zet m'n eerste stapjes om met metertjes en grafiekjes te spelen :+ . Ik wilde eens kijken of ik met Grafana iets kan doen voor de grafieken en d3 javascript gauges. Nog nooit iets gedaan met JSON e.d. goeie leerschool.
Maar eerst de data verder analyseren. Da's ook wel een uitdaging...

Aegle wijzigde deze reactie 20-07-2016 22:30 (49%)

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 17:10
quote:
Jerrythafast schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:45:
[...]
Jouw 'Average' grafiek ziet er alleen wat gehandicapt uit, omdat de 'Energy' waardes niet erg precies zijn (resolutie van 100 Wh). De 'Average Power' is daardoor dus ook niet zo precies. Ik weet niet zeker of dit een beperking van het script is dat je gebruikt, of dat je omvormer gewoon geen preciezere data beschikbaar stelt. (Met mijn SolarEdge omvormer kan ik als ik dat zou willen zelfs de energie in mWh uitdrukken :+ )
Hmmm, zo te zien bevat de raw data uit de wifi polling geen nauwkeuriger data.
Ik dacht even dat ik de Average info met customise optie kon verwijderen maar helaas werkt dat niet door.

Ik heb hier een draft scriptje in Python (tot gisteren nooit een letter Python geschreven dus verwacht er niet veel van). Bevat nog wat overbodige print()jes zodat ik een beetje weet wat er gebeurt.

Python script for Polling Ginlong Solis inverter trough Wifi connection
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
#!/usr/bin/python

###################################################################################################
#
#  Copyright 2016
#  This script is partly based on read_ginlong.py by Graham Whiteside, v0.3 Oct 2015.
#
#  This is free software: you can redistribute it and/or modify it under the terms of the
#  GNU General Public License as published by the Free Software Foundation, either version 3 of the
#  License, or (at your option) any later version.
#
#  This software is distributed in the hope that it will be useful, but WITHOUT ANY WARRANTY; without
#  even the implied warranty of MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU 
#  General Public License for more details.
#
#  You can browse the GNU license here: <http://www.gnu.org/licenses/>.
#
###################################################################################################

#
#  Python program to read data sent from a single Ginlong/Solis xK-2G inverter equipped with Wifi.
#
#  Requires setting up the inverter Wifi to send data to the computer running the read-ginlong
#  script. Settings located in the advanced settings, then remote server. Add a new 'remote
#  server' with the ip address of your computer and port 9999 and restart.
#  The inverter will then send data over Wifi every five minutes.
#
#  Output logfile format (space separated):-
#   Date  Time   Watts_now   Day_kWh   Total_kWh 
#
#  Output of status to webserver file, format (space separated) file overwritten each update:-
#   Date Time Watts_now Day_kWh Total_kWh DC_volts_1 DC_amps_1 DC_volts_2 DC_amps_2 AC_volts AC_amps AC_freq kwh_yesterday kwh_month kwh_last_month
#
#  Output of live status to PVoutput.org site.
#   Requires a PV output account and the API access enabled. Apikey and System ID from PV output need tot be filled in the script
#
#  The program is deliberately left simple without error reporting. It is intended
#  as a 'starting point' and proof of concept. It could easily be modified to provide more
#  information from the inverter. 
#

import socket, binascii, urllib.request, time

# change these values to suit your requirements:- 
HOST = ''                   # Hostname or ip address of interface, leave blank for all
PORT = 9999                             # listening on port 9999
logfile = 'ginlong.log'                 # location of output log file
webfile = 'ginlong.status'              # location of web file

# inverter values found (so far) all big endian 16 bit unsigned:-
header        = '685951b0'                  # hex stream header
data_size     = 206                                     # hex stream size 
inverter_temp = 31                  # offset 31 & 32 temperature (/10)
inverter_vdc1 = 33                  # offset 33 & 34 DC volts chain 1 (/10)
inverter_vdc2 = 35                  # offset 35 & 36 DC volts chain 2 (/10)
inverter_adc1 = 39                  # offset 39 & 40 DC amps chain 1 (/10)
inverter_adc2 = 41                  # offset 41 & 42 DC amps chain 2 (/10)
inverter_aac  = 45                  # offset 45 & 46 AC output amps (/10)
inverter_vac  = 51                  # offset 51 & 52 AC output volts (/10)
inverter_freq = 57                  # offset 57 & 58 AC frequency (/100)
inverter_now  = 59                  # offset 59 & 60 current generation Watts
inverter_yes  = 67                  # offset 67 & 68 yesterday kwh (/100)
inverter_day  = 69                  # offset 69 & 70 daily kWh (/100) or Wh (*10)
inverter_tot  = 73                  # offset 73 & 74 total kWh (/10)
inverter_mth  = 87                  # offset 87 & 88 total kWh for month 
inverter_lmth = 91                  # offset 91 & 92 total kWh for last month 

sock = socket.socket(socket.AF_INET, socket.SOCK_STREAM)   # create socket on required port
sock.bind((HOST, PORT))

while True:                                             # loop forever
    sock.listen(1)                                      # listen on port
    conn, addr = sock.accept()                          # wait for inverter connection
    rawdata = conn.recv(1000)                           # read incoming data
    hexdata = binascii.hexlify(rawdata)                 # convert data to hex

print (hexdata)
  #  if(hexdata[0:8] == header and len(hexdata) == data_size):      # check for valid data (werkt niet!!!)
    if(len(hexdata) == data_size):       
                                            # extract main values and convert to decimal
        watt_now = str(int(hexdata[inverter_now*2:inverter_now*2+4],16))            # generating power in watts
        print (hexdata[inverter_now*2:inverter_now*2+4])
        kwh_day_num = float(int(hexdata[inverter_day*2:inverter_day*2+4],16))/100   # running total kwh for day
        kwh_day = str(kwh_day_num)
        wh_day = str(int(hexdata[inverter_day*2:inverter_day*2+4],16) * 10)         # running total kwh for day
        kwh_total = str(int(hexdata[inverter_tot*2:inverter_tot*2+4],16)/10)        # running total kwh from installation                                                                                      
        temp = str(float(int(hexdata[inverter_temp*2:inverter_temp*2+4],16))/10)    # temperature # extract dc input values and convert to decimal
        v1 =float(int(hexdata[inverter_vdc1*2:inverter_vdc1*2+4],16))/10                # input dc volts from chain 1
        dc_volts1= str(v1)                                                          
        v2 = float(int(hexdata[inverter_vdc2*2:inverter_vdc2*2+4],16))/10               # input dc volts from chain 2
        dc_volts2= str(v2)                                                              
        a1 = float(int(hexdata[inverter_adc1*2:inverter_adc1*2+4],16))/10               # input dc amps from chain 1
        dc_amps1 = str(a1)  
        a2 = float(int(hexdata[inverter_adc2*2:inverter_adc2*2+4],16))/10               # input dc amps from chain 2
        dc_amps2 = str(a2)  
                                                # extract other ac values and convert to decimal
        ac_volts = str(float(int(hexdata[inverter_vac*2:inverter_vac*2+4],16))/10)  # output ac volts 
        ac_amps = str(float(int(hexdata[inverter_aac*2:inverter_aac*2+4],16))/10)   # output ac amps 
        ac_freq = str(float(int(hexdata[inverter_freq*2:inverter_freq*2+4],16))/100)    # output ac frequency hertz

# Extract other historical values from inverter and convert to decimal
        kwh_yesterday = str(float(int(hexdata[inverter_yes*2:inverter_yes*2+4],16))/100)    # yesterday's kwh
        kwh_month = str(int(hexdata[inverter_mth*2:inverter_mth*2+4],16))           # running total kwh for month
        kwh_lastmonth = str(int(hexdata[inverter_lmth*2:inverter_lmth*2+4],16))         # running total kwh for last month

# DateTime
        t = (time.strftime("%R"))                       # Get time
        d = (time.strftime("%Y%m%d"))                   # Get date

#Local logging 
        log = open(logfile,'a')        # write data to logfile, main values only
        log.write(d + ' ' + t + ' ' + watt_now + ' ' + kwh_day + ' ' + kwh_total + '\n')
        log.close()

web = open(webfile,'w')        # output status, overwrite all values, possibly for webpage
        web.write(d + ' ' + t + ' ' + watt_now + ' ' + kwh_day + ' ' + kwh_total + ' ' + dc_volts1 + ' ' + dc_amps1 + ' ' + dc_volts2 + ' ' + dc_amps2 + ' ' + ac_volts + ' ' + ac_amps + ' ' + ac_freq + ' ' + kwh_yesterday + ' ' + kwh_month + ' ' + kwh_lastmonth + ' ' + temp + '\n')
        web.close()

#Prepare for PVoutput

#Set upload info
        url       = 'http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp' 

api_key   = 'hier je API key van PVoutput.org'
        system_id = 'hier je system ID van PVoutput.org' 
        header    = {'X-Pvoutput-Apikey'   : api_key, 
                     'X-Pvoutput-SystemId' : system_id}  

# Prepare data   
        dc_volts=str(v1+v2)                         #combined voltage string 1 and string 2
        values = {'d'   : d, 
                  't'   : t,
                  'v1'  : wh_day, 
                  'v2'  : watt_now, 
                  'v5'  : temp, 
                  'v6'  : dc_volts,
              'v7'  : ac_volts, 
              'v8'  : ac_amps, 
              'v9'  : kwh_total, 
              'v10' : kwh_yesterday, 
              'v11' : kwh_month, 
              'v12' : kwh_lastmonth}

data = urllib.parse.urlencode(values)
        data = data.encode('ascii')

print (url)
#        print (values)
        print (header)
        print (data)

#Upload data to PV output

req = urllib.request.Request(url, data, header)
        with urllib.request.urlopen(req) as response:
           the_page = response.read()
           print (req)
           print(the_page)

conn.close()

Contains:
  • Local logging file with entries every 5minutes or so
  • Status file for use in webpage to show actual status
  • Live upload to PV output.org (system ID and API key need to be retrieved from site and added in the script)

TWyk wijzigde deze reactie 23-07-2016 18:10 (87%)
Reden: Add script

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 15-10 18:45
quote:
Jerrythafast schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 10:17:
Ik weet niet of hij SunSpec spreekt over de micro usb aansluiting, maar het propriëtaire SolarEdge protocol doet hij in ieder geval wel. Kijk eens naar https://github.com/jbuehl/solaredge als je je hierin wilt verdiepen.
Vanmiddag nogmaals een poging gedaan, maar heb nu RS485 werkend. De settings werden blijkbaar niet opgeslagen, na 3x te hebben aangepast bleven de instellingen wel goed staan..

Passieve woning + (D)WTW + SolarEdge 6530Wp + Ecodan 5 kW Warmtepomp CV | SWW

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
vanDaal schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 23:32:
Weet iemand hoe je de "Power Used" en/of "Energy Used" gegevens in PVOutput krijgt? Ik heb een Goodwe omvormer en een Homewizard Energylink aangesloten op mijn slimme meter. De omvormer zelf is niet aangesloten op de Energylink (zitten twee verdiepingen tussen).
Volgens mij kan homewizard en energylink "nog" niet uploaden naar PVoutput?
Je kan wel 2 kWh meters met S0 aansluiten zo te zien en de slimme meter op de P1 ingang
https://twitter.com/homewizardbv/status/593314163256119297
http://www.homewizard.nl/energylinkinfo

Is een youless en kWh meter, die je verbruik meet dan een oplossing?
AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
Werkt hier al 3 jaar prima.

/offtopic
Verkoop je homewizard en zet domoticz op je Synology nas.
Die leest ook een youless uit, en youless upload automatisch naar pvoutput.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 07-08-2016 08:17 (9%)

• vanDaal
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 14:42

vanDaal

-ismeereentje

quote:
AUijtdehaag schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 08:04:
[...]

Volgens mij kan homewizard en energylink "nog" niet uploaden naar PVoutput?
Je kan wel 2 kWh meters met S0 aansluiten zo te zien en de slimme meter op de P1 ingang
https://twitter.com/homewizardbv/status/593314163256119297
http://www.homewizard.nl/energylinkinfo

Is een youless en kWh meter, die je verbruik meet dan een oplossing?
AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
Werkt hier al 3 jaar prima.

/offtopic
Verkoop je homewizard en zet domoticz op je Synology nas.
Die leest ook een youless uit, en youless upload automatisch naar pvoutput.
Thanks, ga ik proberen! d:)b

>> Landscape Photography! << >> PVOutput <<

• TD-er
Volgens mij moet je donateur zijn om meerdere uploads te combineren.

• TD-er
Misschien dat iemand anders hier het anders kan ontkrachten/bevestigen?

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:15
Je kan inderdaad meerdere systemen onder je account hangen.
Echter als je dat doet dan worden de waardes bij elkaar opgeteld wat ik even snel lees in het PVOutput-topic.

Kijk anders even verder in het PVOutput info en discussie of opmerkingen topic

Je kan het doen, en wat ik volgens mij ook wel eens zie is dat mensen dan 1 account aanmaken voor systeem x, een 2de account aanmaken voor systeem y en dan nog een 3de account aanmaken voor de overal score.

Heb zelf maar 1 systeem, dus kan geen live info zoeken

Edit: kijk anders eens bij user @Rol-Co: http://pvoutput.org/list.jsp?id=12038&sid=16883 (klik dan op de link systems)

Wellicht dat hij ook meer erover kan vertellen :)

Maar zoals gezegd kan je beter in het topic kijken wat ik aanhaalde :)

MdO82 wijzigde deze reactie 20-08-2016 21:29 (14%)

2250 WP Zuid PVoutput

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als er iemand een SMA heeft en SBFspot wil gebruiken op een PI3, heb ik een nederlandse handleiding gemaakt.

https://drive.google.com/...IMVdlXzA/view?usp=sharing

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 02-09-2016 13:24 (20%)

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

quote:
jehojakim schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:16:
Afgelopen vrijdag zijn er bij ons 17 panelen op het dak geplaatst, Recom 275Wpk, met optimizers en een inverter (SE4000 éénfase) van Solar Edge. Sinds gisteren zijn de panelen aangemeld bij SolarEdge, en kan ik hun apps etc. gebruiken voor enige monitoring. Maar ik wil de data graag zelf monitoren op een Linux-box (OpenSuse TumbleWeed; Windows hebben we niet, tenminste niet als OS).
Ik heb dit topic min of meer doorgelopen op hints, en daarnaast ook https://github.com/jbuehl/solaredge, en dan met name de discussie op https://github.com/jbuehl/solaredge/issues/8.

Maar ik houd nog wel wat vragen over, en ik hoop hier wat antwoorden te krijgen...

Toen ik wireshark die vrijdagavond losliet op het ipadres dat de omvormer heeft gekregen (192.168.2.12), kreeg ik alleen maar verzoeken Who has 192.168.2.254 (die vlgs de router onbezet is). Op 192.168.2.254 kreeg ik toen een serie TCP-packets met inhoud die een website bevatten.

Nu monitoring via SolarEdge effectief is krijg ik op 192.168.2.12 niets, en op 192.168.2.254 alleen membership queries volgens het IGMPv2-protocol, destination 224.0.0.1, en veel SSDP-verzoeken (HTTP Notify), met bestemming 239.255.255.250

Nu zit de pc waarop ik wireshark draai en de inverter zonder switch of hub op dezelfde router; een switch ertussen mag niet, leer ik van de github-discussie, maar is een hub noodzakelijk?

Ik heb meer vragen, maar deze eerst maar...
Je hebt een hub nodig of een computer met 2 netwerkpoorten. De communicatie van de omvormer komt anders nooit op de computer met Wireshark aan. Een switch is wel zo slim om de rest van jouw netwerk niet te belasten met de communicatie van jouw omvormer. (Dat gezegd hebbende, sommige switches/routers hebben een 'port mirroring' functie waarmee je het verkeer van één poort kunt laten kopiëren naar een andere om het af te luisteren.)

Zie ook deze post in het Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 topic (hier even gequote om hem in dit topic ook vindbaar te maken):
quote:
Jerrythafast schreef op zondag 04 september 2016 @ 10:23:
Als je een beetje een tweakert bent en zelf je eigen per-paneel monitoring in elkaar wilt knutselen zou je een set-up kunnen bouwen zoals ik heb gedaan:
1. Netwerkkabel omvormer gaat naar Ethernet poort van een pricewatch: Raspberry Pi 2 Model B 1GB (ik zou nu een pricewatch: Raspberry Pi 3 Model B 1GB pakken)
2. Via USB heb ik een tweede netwerkverbinding (oude USB WiFi stick die ik nog had liggen) toegevoegd aan de Raspberry Pi, deze is verbonden met mijn netwerk; alles wat de omvormer wil zeggen moet dus door de Raspberry Pi heen
3. Op de Raspberry Pi draait (Ubuntu en) tcpdump; met tcpdump wordt alles wat de omvormer verzendt onderschept en opgeslagen
4. Met een script verwerk ik de output van tcpdump, stop het in een MySQL database, upload het naar PVOutput en ik werk aan een eigen monitoring website

Er is alleen één 'maar': de omvormer zendt in het begin weliswaar zijn data over een onbeveiligde verbinding, maar na een tijdje (kan een paar uur of een paar dagen zijn, bij mij was het ongeveer 1 dag) krijgt hij van de SolarEdge servers de opdracht om zijn communicatie te versleutelen. Hij stuurt dan eerst de beveiligingssleutel en daarna wordt alles codetaal. Als je dit pad wilt bewandelen is het dus cruciaal dat je tcpdump al draaiende hebt op het moment dat de beveiligingssleutel wordt verzonden. (Anders is er nog wel aan te komen via de RS232 of USB aansluiting aan de binnenkant van de omvormer, maar dat maakt het wel wat ingewikkelder op te zetten. Het is makkelijker de omvormer gewoon nog niet aan het internet te hangen als je tcpdump nog niet draaiende hebt.)
Die laatste alinea is wel een belangrijke voor jou. Waarschijnlijk is je omvormer intussen al over gegaan op encryptie. De beveiligingssleutel die je nodig hebt om dat verkeer te ontsleutelen stuurt hij normaliter maar één keer, dus die heb je dan gemist... Er zijn twee manieren om er dan nog aan te komen:
1. Je omvormer met een RS232 of USB-kabel verbinden met een computer. Dan heb ik wel een scriptje voor je dat de omvormer vraagt om zijn key.
2. (Nog niet getest - dit is slechts een vermoeden) Door je omvormer te factory-resetten zou hij mogelijkerwijs weer terugvallen op een niet-versleutelde verbinding.

Ik denk dat ik binnenkort even een apart topic open waarin ik mijn monitoring set-up zet inclusief de benodigde programmatuur en uitgebreide handleiding waarin ook de netwerkverbindingen aan bod komen, om dit soort situaties te voorkomen. Het draait al een tijdje stabiel bij mijzelf en een mede-Tweaker (:w) en ik denk dat het inmiddels wel "production ready" is.

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

I rest my case... _/-\o_ .
Inmiddels draait ie weer op volle toeren *O* .

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Daar kan jerrythafast je prima mee op weg helpen... _/-\o_

• ocaj
  • Niet online
Ik blijf het toch niet echt snappen waarom je S0-pulsen zou willen tellen....
Een beetje tweaker wil toch meer, meer, meer?

Je kunt ook zoiets in de meterkast zetten: https://www.elektramat.nl/1-fase-kwh-meter-sdm120c/

Die kun je met RS485/Modbus uitlezen en dan krijg je veeeeeel meer data tot je beschikking:
Spanning, stroom, (actief/reactief/schijnbaar) vermogen, power-factor, fase-hoek, frequentie, o ja, en ook nog de import en export tellerstanden in Wh nauwkeurig).

Je kunt er meerdere doorlussen en koppelt ze voor 1-2 tientjes met een RS485-USB converter aan een raspberry pi of vergelijkbaar.

Ik heb zelf 3 stuks van de iets bredere SDM220 in mijn meterkast: 1 keer op de hoofdschakelaar en 2 voor mijn 2 omvormers. Ik lees nagenoeg continu die 3 meters uit en dat geeft hele mooie live-grafieken. Erg handig als je je stroomverbruik inzichtelijk wil maken.

Naast de hoeveelheid aan data, vond ik het ook wel een voordeel dat je nooit de tel kwijt kunt raken als je een keer een pulsje mist. Je leest altijd de daadwerkelijke meterstand uit zodat je ook als je logging even een paar uurtjes niet werkt, je nog steeds fatsoenlijke dagtotalen kunt bijhouden.

• ocaj
  • Niet online
Klopt, deze solaredge logger heeft geen enkel probleem vandaag, draait de hele dag door :)

Weet ik gelijk weer waarom ik het lekker zelf wilde doen...

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

quote:
tsjoender schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 19:46:
[...]

Kun je bij RS485 logging niet ondertussen de logging ook via Ethernet naar de portal laten lopen? Hier hangt nog geen SE (binnenkort hopelijk wel!), maar ik zou dan de per paneel monitoring via het portal willen laten lopen en voor de totalen zou ik dan de RS485 kunnen raadplegen voor mijn netto verbuik berekeningen of kan dit niet?
Dit kan geloof ik wel, je kunt via RS485 als ik mij niet vergis SunSpec spreken met dat ding. Hoewel je daar geen data op paneelniveau mee krijgt, kun je de internetverbinding dan wel behouden. (Als je paneeldata via RS485 wilt ontvangen verlies je wel de internetverbinding.)

• TD-er
9 meter kabel, dat mag dan wel een twisted pair zijn, gok ik zo.

Vermoedelijk heb je geen terminators nodig.
De vuistregel is dat wanneer de 'propagation delay' veel kleiner is dan de duur van 1 bit, dan heb je geen terminator nodig. (signaal van de reflecties dooft binnen een paar keer op-en-neer wel uit)
Bij 115200 bps heb je ruwweg 7 microsec. per puls.
De propagation-delay voor een 9 meter kabel (= 18 meter koper voor heen en terug) is ruwweg 90 nanosec. Dus veel kleiner, dus geen terminator nodig.

Als je wel terminators gebruikt, mogen deze niet kleiner zijn dan 120 Ohm.
Maar ik zou eerst de terminators er gewoon af laten.

• antonboonstra

antonboonstra

quote:
Weinig geheim aan, dus hier maar openbaar. Wel even quick en dirty, omdat ik vanavond ergens anders moet zijn. Hij zou wel moeten werken (als de omvormer Online is).

Handleiding:
Je moet drie regels zelf aanpassen: regel 3, 5 en 7. Mocht het niet werken of wil je het script testen, zonder de gegevens naar PVOutput te sturen, dan kun je op regel 9 invullen: $test = TRUE;
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
<?php
// vul onderstaand het Goodwe ID in van je systeem. Niet(!) het S/N, maar het ID die je terugvindt in de URL van de GoodWe site
$ID = '6354c99d-185f-420f-9d95-d6ecc2ffd896';
// vul onderstaand de API Key van PVOutput in, aan te maken op http://pvoutput.org/account.jsp onder API settings
$key = '123abc123abc123abc123abc123abc123abc123a';
// vul onderstaand de System Id in van je systeem, terug te vinden op http://pvoutput.org/account.jsp (onderaan)
$sid = '12345';
// Test / check werking
$test = FALSE; // TRUE / FALSE

// Hieronder hoef je niets meer aan te passen

sleep(3);
echo "<pre>\n";
// Bepalen dag/nacht, om onnodige belasting van de GoodWe en PVOutput website te voorkomen
$dag = date_sunrise(time(), SUNFUNCS_RET_TIMESTAMP, 52, 5.5);
$nacht = date_sunset(time(), SUNFUNCS_RET_TIMESTAMP, 52, 5.5);
$nu = time();
if($nu < ($dag-600) || $nu > ($nacht+600)) // 600 seconden (=10 minuten) extra speling
{
  echo "Het is voor zonsopgang (".date("H:i",$dag)." uur) of na zonsondergang (".date("H:i",$nacht)." uur) \n";
  exit;
}

// Lees de RealTime waarden van de GoodWe portal in
$inhoud = file_get_contents('http://www.goodwe-power.com/PowerStationPlatform/PowerStationReport/InventerDetail?ID='.$ID.'&InventerType=GridInventer&HaveAdverseCurrentData=0&HaveEnvironmentData=0');
// Verwijder onnodige opmaak
$stripped = preg_replace(array('/\s{2,}/', '/[\t]/'), ' ', strip_tags($inhoud));

// Bepaal de positie van de RealTime gegevens (na de tweede keer dat de tekst RealTime voorkomt
$positie1 = strpos($stripped,'RealTime');
$positie2 = strpos($stripped,'RealTime',$positie1+10);

$inhoud = substr($stripped,$positie2,300);
$inhoud_array = explode(' ', $inhoud);
if($test)
{
  print_r($inhoud_array);
  echo "\n";
}

if(in_array('PGrid',$inhoud_array) === FALSE)
{
  echo "Geen inverter gegevens gevonden. Controleer of het juiste ID is ingevoerd op regel 3 van het script.\n";
  echo "Het juiste ID kun je terugvinden in de URL als je naar de GoodWe site gaat.\n";
  exit;
}

if(in_array('Offline',$inhoud_array) === FALSE) // als omvormer Offline is, laat deze geen gegevens zien van Vermogen, Spanning of Temperatuur
{
  for($i=1; $i<count($inhoud_array); $i++)
  {
    if(substr($inhoud_array[$i], -1) == 'W')
    {
      $power = intval($inhoud_array[$i]); // v2 = Watt
    }
    elseif(substr($inhoud_array[$i], -3) == 'KWh' && substr($inhoud_array[$i+1], -3) == 'KWh')
    {
      $energy_cum = round(floatval($inhoud_array[$i+1])*1000); // v1 = Wh totaal
    }
    elseif(substr($inhoud_array[$i], -1) == 'V' && substr($inhoud_array[$i-1], -1) == 'h')
    {
      $temp = explode('/',$inhoud_array[$i]); // twee voltages van MPP1 en MPP2
      $vdc = round(floatval($temp[0]),1); // v6 = Voltage DC van MPP1
    }
    elseif(substr($inhoud_array[$i-1], -2) == 'HZ')
    {
      $temperature = round(floatval($inhoud_array[$i]),1); // v5 = temperatuur omvormer
      break;
    }
  }

if($test) echo "GoodWe ID = $ID \n";
  echo "Energy = $energy_cum Wh - Power = $power W - DC voltage = $vdc V - Temperature = $temperature degr.C\n";
  // Stel de URL samen om de gegevens naar PVOutput te versturen
  $url = 'http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?key='.$key.'&sid='.$sid.'&d='.date("Ymd").'&t='.date("H:i").'&v1='.$energy_cum.'&v2='.$power.'&v5='.$temperature.'&v6='.$vdc.'&c1=1';
  // Verstuur de gegevens naar PVOutput
  if($test) echo "URL = $url \n";
  else
  {
    $reactie = file_get_contents($url);
    echo "Reactie PVOutput was: $reactie \n";
    if($reactie == "OK 200: Added Status")
    {
      echo "Waarden succesvol uitgelezen en verstuurd naar PVOutput \n";
    }
    else
    {
      echo "PVOutput gaf geen OK terug. Poging 2...<br>\n";
      sleep(4); // wacht 4 seconden
      $reactie = file_get_contents($url);
      if($reactie == "OK 200: Added Status")
      {
        echo "Waarden nu wel succesvol uitgelezen en verstuurd naar PVOutput \n";
      }
      else
      {
        echo "PVOutput gaf wederom geen OK terug.\n";
        echo "Reactie PVOutput was: $reactie \n";
      }
    }
  }
}
else
{
  echo 'De site van Goodwe geeft aan dat de omvormer OFFLINE is (bijvoorbeeld omdat het nacht is)';
}
echo '</pre>';
?>

antonboonstra wijzigde deze reactie 16-05-2018 12:06 (29%)

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• MdO82
quote:
Bockelaar schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:32:
[...]

huh? slimme meter de terugleveringsteller is toch gelijk aan wat je PV oplevert?
Bij mij iig wel :)
Dat is niet bij iedereen zo ;)
Wat je opwekt kan je ook in het huis gebruiken en lever je minder terug naar het net.
Zo kan je inderdaad verschil hebben.

2250 WP Zuid PVoutput

• chippie777
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17:16
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:38:
[...]

http://www.homewizard.nl/kwh-meter.html
Blijf het vreemd vinden. Is het geen 1000 imp/kWh? Staat het niet verkeerd op hun website?
Goedkoop chinees metertje, die naar alle waarschijnlijkheid ook pulsen afgeeft de andere kant op.
Sluit de fasedraad op klem 1 en 3 maar eens andersom aan, dan kan je dat testen.
http://www.ebay.nl/itm/45...e-Phase-kWh-/131009670014
Probleem opgelost, was gewoon een fout in de Energy Link. Ik heb hem omgeruild en nu kloppen de waarden wel en zie ik een normale grafiek. Bedankt allen voor het meedenken.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ThinkPad
SMA, Hosola, Stecagrid, Omnik, SolarEdge.
Kan allemaal icm script
SMA - SBFspot
Hosola/Omnik - Hosola data logger - omnik data logger Github
Stecagrid - php script anton boonstra
SolarEdge - zie topic

En ik zal er vast nog een paar vergeten zijn. :D
Maar MID gecertificeerde kWh meter en youless is het nauwkeurigste.
Alle omvormers wijken wel iets af, van wat er werkelijk door je draadjes gaat.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 06-04-2017 15:53 (75%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Voor eenieder die zich afvraagt met wat voor frequentie je zou willen loggen, hierbij wat plaatjes uit mijn logging waarbij je heel mooi kunt zien wat een dag als vandaag (niet te warm, flinke wolken met af en toe ineens veel zon) met de opbrengst doet.

Logging is op basis van kwh-meters in de meterkast die ik per seconde uitlees, productie vloog vandaag in no-time lekker heen en weer tussen de 1000 en 4000 Watt.

En deze binnen 1 minuut:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 19:35
Hier komen mijn S0-tellers vandaan : http://bg-etech.de/os/product_info.php?products_id=173
Deze tellen alleen in één ; richting. Zijn er ook met 2000 pulsen/kwh. Ik gebruik ze in mijn eigen log systeem op basis van de raspberry pi. Werkt nu ruim 2 jaar naar volle tevredenheid. : http://wiki.robotmc.be/index.php/Loggen_pi

Acties:
  • +1Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

quote:
ThinkPad schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:56:
Kent iemand een betaalbare DIN-rail kWh-meter die maar één richting optelt (productie)?
Onderstaande DIN rail kWh meter kost maar 20 euro, ook verkrijgbaar via ebay en heeft 2000 pulsen per kWh. Werkt super en 's nachts geen enkele puls.
http://bg-etech.de/os/pro...ath/24_27/products_id/172

antonboonstra wijzigde deze reactie 21-04-2017 19:39 (3%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
NielsTn schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:20:
[...]

Intussen (15 minuten terug), operatie geslaagd, pa en ma content met Jsunnyreports :) kzal kijken of eea verbeterd kan worden, boots was hier de hick-up in het geheel
Mooi.
Nu nog even extended data instellen dus. (pvoutput donatie benodigd)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
SELECT dd.Timestamp,
dd.Name,
dd.Type,
dd.Serial,
dd.TotalYield AS V1,
dd.Power AS V2,
cons.EnergyUsed AS V3,
cons.PowerUsed AS V4,
spot.Temperature AS V5,
spot.Uac1 AS V6,
spot.Udc1 AS V7,
spot.Udc2 AS V8,
spot.Pdc1 AS V9,
spot.Pdc2 AS V10,
NULL AS V11,
NULL AS V12,
dd.PVoutput
FROM vwDayData AS dd
LEFT JOIN vwAvgSpotData AS spot
ON dd.Serial = spot.Serial AND dd.Timestamp = spot.Nearest5min
LEFT JOIN vwAvgConsumption AS cons
ON dd.Timestamp = cons.Nearest5min
ORDER BY dd.Timestamp DESC

;)

• RP6conrad
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 19:35
Ook interessant om te weten : moderne watertellers / gasmeters hebben een magneet op het telwerk. Met een hallsensor kan je deze dus uitlezen naar een raspberry of arduino. Daarnaast kan je ook heel eenvoudig temperaturen meten met de DS18B20 digitale sensor. Deze vindt je erg goedkoop op ebay (met inox huls en 1 meter kabel eraan). Deze sensoren hebben een uniek adres, op 1 pin van de pi of arduino kan je tientallen van deze sensoren aansluiten !
Nog wat info : http://wiki.robotmc.be/index.php/Datalogger

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 13-10 10:53
quote:
Def1ant schreef op maandag 24 april 2017 @ 09:44:
[...]

Ben dan toch wel blij dat ik handmatig iedere maand de maandopbrengst in een excel wegschrijf. Had direct al niet al te veel vertrouwen in die Growatt site (ging toen ook nog wel eens plat)..
Als je de maandopbrengst exporteert dan staan de dagopbrengsten wel goed.
Alleen bij het optellen gaat er iets fout op de site.

Mocht je een manier vinden om alles zelf te loggen dan hoor ik graag hoe je het hebt gedaan.

Ik ben een beetje aan het kl.. aanrommelen met dit script maar om eoa reden wil het uploaden naar pvoutput niet lukken.
In het script moet ik deze variable invullen PVOUTPUTSID="<your PVOutput SID>" maar ik kan dat nergens terugvinden.

Iemand een idee?

:F Ik ben officieel dom ;( 8)7

Maar 't is wel gelukt 8)

Webjunkie wijzigde deze reactie 25-04-2017 17:17 (29%)

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TWyk
quote:
maar scripts zijn niet mijn ding zeg maar
Kan je ondanks dat misschien in je script wel een heel simpel print commando doen van de datum tijd en van parameters die je opstuurt?
Misschien is er een berekening of tellertje dat om 19:10 altijd een foutje oplevert in de parameters die je naar PV output stuurt. Bijvoorbeeld een nul waarde of zoiets.

Alternatief kun je mogelijk relevante script code hier posten en kunnen wij er misschien wel wat logging aan toevoegen?!

TWyk wijzigde deze reactie 22-05-2017 17:31 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ik222
  • Nu online
Zet in 1 van de 2 scrips eens de volgende regel bovenaan het script:
code:
1
sleep 10

Daarmee wordt 10 seconden gewacht waarmee je voorkomt dat beide scripts precies tegelijk uploaden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

quote:
A3-D schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 20:43:
[...]

Dit script heb ik geknipt en geplakt in de taakplanner van mijn Synology en in 2 aparte taken wordt er elke 5 minuten data doorgestuurd naar PVoutput.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
today=`date '+%Y%m%d'`
minute=`date '+%H:%M'`

# get most recent webdata from Hosola / Omnik inverter
content=$(wget --user XXXXX --password XXXXX http://192.168.X.XX/js/status.js -q -O - | sed -e 's/;/\n/g' | grep -e "^var" | grep -i webdata | sed -e 's/var webData=/,/g' | sed -e 's/"//g')

# get current power value, put all available values in array
set -- "$content" 
IFS=","; declare -a Array=($*) 

# post power value to pvoutput site, please change with correct sid and key from pvoutput.org account 
postdatastring="sid=XXXXX&key=hierstaatmijnAPI&v2=${Array[6]}&t=$minute&d=$today"

wget http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?$postdatastring

Je laatste regel even veranderen in dit, om logging aan te zetten:
Bash:
1
wget --content-on-error=on --save-headers=on -a wget-log.txt -O - https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?$postdatastring >> pvo-contents.txt

En dan om 19:11 kijken naar de laatste regels van wget-log.txt en pvo-contents.txt, bijvoorbeeld zo:
Bash:
1
2
tail -n 30 wget-log.txt
tail -n 30 pvo-contents.txt

Jerrythafast wijzigde deze reactie 23-05-2017 22:25 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11:04
Dat is toch geen probleem? Selecteer in excel de hele rij, copy, rechtsklik op de cel die de bovenste van je kolom moet worden, en ergens onder paste options staat transpose. Klik - klaar.

PV : 1500wp SSW 35°, 2500wp NNE 23° PVoutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

@Webjunkie, beetje laat maar mocht je er nog wat aan hebben: In Excel kun je 1x een datum invullen en dan door het blokje rechts onderaan de cel naar beneden te trekken een hele kolom van oplopende datums voorzien. Hieronder een voorbeeldje met getallen, dit werkt dus ook met datums.

Jerrythafast wijzigde deze reactie 16-06-2017 09:55 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:25

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

quote:
offtopic:
Ik ben maar even zo vriendelijk geweest om je System ID en belangrijker, je API key weg te halen uit je post. Met die gegevens kan iemand kloten in je account, even opletten als je code post ;)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17:18

CodeIT

Code IT

Sinds kort heb ik ook zonnepanelen op mijn huis. Deze is middels een GoodWe omvormer verbonden aan het net. De GoodWe omvormer kan je 'uitlezen' door scripts die de data scrapen van de GoodWe site. Dit werkte wel aardig, maar er zitten wat mij betreft een aantal nadelen aan:
  • Omvormer moet altijd met internet verbonden zijn en de data uploaden naar een (Chinese) site.
  • Update frequentie van de meeste scripts is rond de 5 a 7 minuten
  • Beperkte dataset
  • Geen MQTT
  • GoodWe failliet, geen logging meer
Toen ik de omvormer een tijdje had hangen stuurde @ThinkPad een bericht met de vraag hoe ik mijn omvormer uitlas. Hij had ongeveer dezelfde bezwaren als ik en van het een kwam het ander. Na samen aardig wat googlen, proberen en testen presenteer ik de GoodWeLogger.
Het is software voor de ESP8266 welke de omvormer over RS485 uitleest en de data beschikbaar maakt over MQTT (optioneel) en PVoutput (optioneel). Je hebt hier naast de ESP (getest op een NodeMcu en een Wemos) een RS485 bordje voor nodig (bijvoorbeeld deze). Pinout en overige informatie staat op de Github pagina.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@polleke
Dat tijdsverschil is wel fijn inderdaad. Is domoticz weer wat sneller dan iedere 5 minuten.
Netjes... ;)

Edit: Krijgen we nog een pvoutput link in je signature te zien? ;)
code:
1
[url=https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=58915&sid=53047]Live PVoutput[/url]

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 13-07-2017 19:50 (44%)

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:32
quote:
Speedfightserv schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:44:
Is het mogelijk om de GoodWe met een rest service oid uit te lezen? Ik had ergens in de reacties gelezen dat dit mogelijk is.. iemand dit al wel eens gedaan?
Geen REST, screen scraping op de pagina met het tabelletje is wat de meeste scripts doen.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:25

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

quote:
zonoskar schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:32:
[...]

Ik ben zelf bezig om de data via de USB poort uit te lezen, maar daar lijkt het alsof de omvormer niet USB en wifi tegelijk kan, want mijn wifi logging is er alweer mee opgehouden :)
Zou best kunnen kloppen, daar liepen @CodeIT en ik ook tegen aan toen we de RS485 bij onze GoodWe's wilden uitlezen. De wifi-module moest afgekoppeld, daarna omvormer stroomloos maken en weer inschakelen en daarna kregen we pas output op RS485 bus.

Via RS845 uitlezen werkt trouwens uitstekend, heb het nu een 1,5 - 2mnd draaien en werkt zeer stabiel!
Dus nog even weer promoten, voor GoodWe omvormers: pak een ESP8266, bestel een RS485-TTL converter en gooi deze firmware erop: https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger _/-\o_

ThinkPad wijzigde deze reactie 06-08-2017 15:14 (19%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:59
Allen bedankt voor het meedenken ^_^

Na wat gepruts in het python-script op mijn Synology (bedankt zonoskar, niet aan gedacht) heb ik eindelijk de berekening kunnen aanpassen.

Het resultaat mag er zijn IMHO:
https://emoncms.org/dashboard/view?id=43480

In Python is het gelukt om de waardes (Voltage en Ampère) te vermenigvuldigen en dat naar EmonCMS.org te sturen! *O*

Het Oost- en Westdak geven normaal gesproken de input-waardes door, zonder de verliezen van de omvormer. Om dat wat meer kloppend te krijgen, heb ik de output gepakt, gekeken wat de input van beide mppt trackers was en dat naar een percentage omgerekend. Op die manier heb je dus de efficiëntie van de omvormer meteen te pakken. Efficientie X input dak = outputwaarde dak.

Ik wil nog wat grafieken maken per maand met de dagopbrengst, maar dat komt later. Hier ben ik al heel blij mee! _/-\o_

Zodra ik tijd heb om de code wat op te schonen zal ik het script wel ergens neerzetten. Het is een extensie op het script van Woutrrr voor de Omnik's. Maar als je de waardes kan binnen halen van je omvormer dan zou het vrij simpel moeten zijn om het met elke omvormer aan de praat te krijgen. In EmonCMS kan je vrij simpel grafieken maken, waarbij je elke grafiek over elkaar heen kan leggen. Van al die grafiekjes kan je dan je eigen dashboard maken zoals mijn voorbeeld. Je kan zelf bepalen of je die publiek wil delen of niet.

Ik houd PVoutput er wel naast draaien, net als Domoticz. Volgende stap is om mijn verbruik via mijn Slimme Meter ook naar EmonCMS te sturen, en dan het netto-verbruik te berekenen. Mocht de salderingsregeling er af gaan heb ik dan in ieder geval de data om te kijken wat de beste optie is om de zonnepanelen maximaal te blijven benutten.

waah wijzigde deze reactie 07-08-2017 13:17 (33%)

• reinhold
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 27-09 19:05
@Skipper-93
Ik ga er mee aan de slag, ga in iedergeval een RS485 usb aanschaffen. En ik ga proberen een utp kabel vanuit de meterkast naar de omvormers te leggen. Hardware matig gaat alles nu in iedergeval lukken.
Nu nog software matig voor elkaar maken voor zowel de watermeter, slimme meter en de omvormers, maar dat gaat denk ik lukken er is veel te lezen over de rpi en domoticz. Dan kan de laatste homewizard spullen ook weg.

reinhold wijzigde deze reactie 17-08-2017 20:44 (4%)

• antonboonstra

antonboonstra

quote:
backupdevice schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 11:28:
Ik heb dat probleem ook en gebruik het script van antoon. Heb jouw script bekeken maar dat is boven mijn kennis level. Ik hoop dat Antoon ook met een aanpassing kan komen
Het is Anton (één 'o') ;)

Mijn 'scrape-script' zojuist ook aangepast. Het enige wat is aangepast is regel 25.

• Fasthook
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19:04
quote:
gewooneu schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 16:12:
Beste zonnepaneel goeroes. Vorig jaar hebben jullie me erg goed geholpen met informatie omtrent zonnepanelen. op dit moment heb ik 12 indakzonnepanelen met een Growatt 3000 omvormer. Hier kon ik helaas niet aan ontkomen, omdat dit via het nieuwbouw huis werd geleverd. Afgelopen jaar hebben de panelen hun werk goed gedaan. Via de afrekening zag ik dat ik energieneutraal ben.
Wat ik me wel afvroeg, is dat het systeem met het nieuwbouw huis is geleverd, maar dat ik op dit moment verder geen inzage heb, wanneer er een paneel defect zou raken. Heb dus totaal geen monitoring.
Mogelijk kunnen jullie mij adviseren wat ik het best kan doen om het alsnog te kunnen monitoren?
Ik heb het inmiddels werkend, zie script hieronder. In de comment section staan de links naar website waar ik de meeste info vandaan heb, en links naar twee usb naar serieel converters die werken op een Raspberry Pi.

Kan vast mooier en beter, maar ik heb geen script ervaring dus heb dit met copy en paste en google aan de gang gekregen.

Volgende stap wordt loggen naar Emoncms, maar dat is me nog niet gelukt. (hint @ Waah O-) )
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
#!/usr/bin/env python
# -*- coding: utf-8 -*-
"""
Uitlezen van twee Growatt omvormers en de data uploaden naar PVOutput

Gebaseerd op script van: Lennart Kuhlmeier en anderen
http://fixedbycode.blogspot.nl/2014/04/how-to-upload-data-from-growatt.html
Lees bovenstaande links door dan is 99% al in order

Aangepast om weerdata te verwijderen (API kreeg ik niet werkend) en 2 omvormers uit te lezen.

Raspberry Pi + Jessie Lite + 2x rs232 to USB converters

Werkende adapter:
https://www.aliexpress.com/item/Ugreen-USB-to-RS232-DB9-COM-Port-Serial-PDA-9-pin-cable-adapter-support-Windows-7/32611514539.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.PBgl93

En deze werkt op de tweeede growatt (moest wel de moertjes uitboren aangezien er ook een moer aan de kant van de omvormer zit) Let dus op met bestellen, je hebt een 9 pins aansluiting met 'schroefjes' nodig, niet met 'tonnetjes'.
https://www.aliexpress.com/item/RS232-RS-232-Serial-to-USB-2-0-PL2303-DB9-Plug-Adapter-for-WinXP-NT-win7/32706176034.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.PBgl93

In Jessie even kijken welke poort de USB naar serieel converter gekregen heeft

Ik heb twee child systemen en een parent systeem aangemaakt in PVOutput zodat beide omvormers apart te zien zijn, en het totaal. Hiervoor is denk ik wel een donatie nodig van paar euro.

Let op dat je API key hetzelfde is voor beide omvormers, maar het ID niet. Vergeet niet in PVOutput API op enabled te zetten, scheelt je half uur debuggen

Als tijd niet klopt, tijdzone goed zetten in Jessie:
sudo dpkg-reconfigure tzdata # Select timezone kies europa, amsterdam
"""

import subprocess
from time import strftime
import time

# import the server implementation
from pymodbus.client.sync import ModbusSerialClient as ModbusClient

# READ VALUES FROM MODBUS SERIAL DEVICE (GROWATT INVERTER A)
# choose the serial client
# En kies de juiste poort: USB0 in mijn geval voor de eerste omvormer

client = ModbusClient(method='rtu', port='/dev/ttyUSB0', baudrate=9600, stopbits=1, parity='N', bytesize=8, timeout=1)
client.connect()
rr = client.read_input_registers(1,44)

rr = client.read_input_registers(2,1) #Watts delivered by panels (DC side)
value=rr.registers
pv_watts=float(value[0])/10
rr = client.read_input_registers(3,1) # Volts on DC side
value=rr.registers
pv_volts=float(value[0])/10
rr = client.read_input_registers(4,1) # Amps on DC side??? Not sure.
value=rr.registers
pv_amps=float(value[0])/10
rr = client.read_input_registers(12,1) #watts delivered by inverter to net
value=rr.registers
out_watts=float(value[0])/10
rr = client.read_input_registers(13,1) # frequency of AC
value=rr.registers
ac_hz=float(value[0])/100
rr = client.read_input_registers(14,1) # volts on AC side delivered by inverter
value=rr.registers
ac_volts=float(value[0])/10
rr = client.read_input_registers(27,1) # Total energy production today
value=rr.registers
Wh_today=float(value[0])*100
rr = client.read_input_registers(29,1) # Total energy production in inervter storage
value=rr.registers
Wh_total=float(value[0])*100
rr = client.read_input_registers(32,1) # Inverter temperature
value=rr.registers
current_temp=float(value[0])/10

# close the client
client.close()

# Datum en tijd kwamen eerst van openweathermap, maar dat kreeg ik niet aan de praat. Daarom maar zo gedaan:
t_date = format(strftime('%Y%m%d'))
t_time = format(strftime('%H:%M'))

# Upload the data read from Growatt inverter to pvoutput.org
# see for http://www.pvoutput.org/help.html details
# Curl is required for this action. Refer to: http://curl.haxx.se/
# vergeet niet API key op enabled te zetten in PVOutput 
SYSTEMID="ID van child systeem in PVOutput"
APIKEY="heel lang nummer"

#Live update data. To be sent every 5 min
cmd=('curl -d "d=%s" -d "t=%s" -d "v1=%s" -d "v2=%s" -d "v5=%s" -d "v6=%s" -d "c1=0" -H \
"X-Pvoutput-Apikey: %s" -H \
"X-Pvoutput-SystemId: %s" \
http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp'\
%(t_date, t_time,Wh_today, out_watts, current_temp, pv_volts,\
APIKEY,SYSTEMID))
ret = subprocess.call(cmd,shell=True)

#List the values in the terminal for de bugging
#is niet nodig voor upload, eventueel weghalen of tussen 3dubbele aanhalingstekens zetten
print 't_date %s' %t_date
print 't_time %s' %t_time
print 'current_temp %s' %current_temp
print 'pv_watts %s' %pv_watts
print 'pv_volts %s' %pv_volts
print 'pv_amps %s' %pv_amps
print 'out_watts %s' %out_watts
print 'ac_hz %s' %ac_hz
print 'ac_volts %s' %ac_volts
print 'Wh_today %s' %Wh_today
print 'Wh_total %s' %Wh_total

#Wait 30sec before sending data second inverter
time.sleep(30)

# READ VALUES FROM MODBUS SERIAL DEVICE (GROWATT INVERTER B)
# choose the serial client
# Let op dat je hier de andere USB poort kiest, in mijn geval USB1
client = ModbusClient(method='rtu', port='/dev/ttyUSB1', baudrate=9600, stopbits=1, parity='N', bytesize=8, timeout=1)
client.connect()
rr = client.read_input_registers(1,44)

#Try out this also:
#rr = client.read_input_registers(1,44,unit=1)
rr = client.read_input_registers(2,1) #Watts delivered by panels (DC side)
value=rr.registers
pv_watts=float(value[0])/10
rr = client.read_input_registers(3,1) # Volts on DC side
value=rr.registers
pv_volts=float(value[0])/10
rr = client.read_input_registers(4,1) # Amps on DC side??? Not sure.
value=rr.registers
pv_amps=float(value[0])/10
rr = client.read_input_registers(12,1) #watts delivered by inverter to net
value=rr.registers
out_watts=float(value[0])/10
rr = client.read_input_registers(13,1) # frequency of AC
value=rr.registers
ac_hz=float(value[0])/100
rr = client.read_input_registers(14,1) # volts on AC side delivered by inverter
value=rr.registers
ac_volts=float(value[0])/10
rr = client.read_input_registers(27,1) # Total energy production today
value=rr.registers
Wh_today=float(value[0])*100
rr = client.read_input_registers(29,1) # Total energy production in inervter storage
value=rr.registers
Wh_total=float(value[0])*100
rr = client.read_input_registers(32,1) # Inverter temperature
value=rr.registers
current_temp=float(value[0])/10

# close the client
client.close()

# Upload the data read from Growatt inverter to pvoutput.org
# see for http://www.pvoutput.org/help.html detajls
# Curl is required for this action. Refer to: http://curl.haxx.se/
SYSTEMID="ID van tweede child systeem in PVOutput"
APIKEY="heel lang nummer"

#Live update data. To be sent every 5 min
cmd=('curl -d "d=%s" -d "t=%s" -d "v1=%s" -d "v2=%s" -d "v5=%s" -d "v6=%s" -d "c1=0" -H \
"X-Pvoutput-Apikey: %s" -H \
"X-Pvoutput-SystemId: %s" \
http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp'\
%(t_date, t_time,Wh_today, out_watts, current_temp, pv_volts,\
APIKEY,SYSTEMID))
ret = subprocess.call(cmd,shell=True)

#List the values in the terminal for de bugging
print 't_date %s' %t_date
print 't_time %s' %t_time
print 'current_temp %s' %current_temp
print 'pv_watts %s' %pv_watts
print 'pv_volts %s' %pv_volts
print 'pv_amps %s' %pv_amps
print 'out_watts %s' %out_watts
print 'ac_hz %s' %ac_hz
print 'ac_volts %s' %ac_volts
print 'Wh_today %s' %Wh_today
print 'Wh_total %s' %Wh_total

• sbf
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 05-10 09:11
quote:
NielsTn schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:25:
Nu raspberry pi met een nieuwe raspbian verschijnt (‘Stretch’), lees ik in de releasemotes ( https://www.debian.org/re...e-notes/ch-whats-new.html ) dat mysql vervangen is door mariadb. Heeft iemand zn pv monitoring op basis van SBFspot al gemigreerd en/of oplossingen hiervoor?
@NielsTn Ik heb net SBFspot MySQL getest op een RPi 3 met MariaDB Server en dit werk perfect, zonder een bit aan de code te veranderen. _/-\o_

SBFspot: Yet another tool to read power production of SMA solar inverters

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 19:07
quote:
Pathogen schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:22:
Mijn Hosola Bright 2500 logt geen data meer. Niet naar het SolarMAN platform, niet naar PVOutput via mijn lokaal draaiende script.

SNIP

Heeft iemand nog een tip?
Kennis van mij heeft hetzelfde gezanik. Aldaar was het een combinatie van encryptie en geen gekke tekens gebruiken in het wachtwoord. Gooi er eens een milde encryptie overheen met een simpel lower case wachtwoord, wie weet heeft de Hosola er dan zin in. Het zijn oerdegelijke omvormers, maar die WIFI oplossing van ze is #$%^&@#$! :(

Los daarvan, Heeft iemand een idee waarom de trannergy 1300TL die ik hier nu 5 uur heb hangen aan 3 oude paneeltjes geen mogelijkheid lijkt te hebben om de Access Point uit te zetten? Hij logt keurig maar geen manier op de AP uit te zetten. Die knop lijkt er alleen te zijn via use cable, maar daar is ie grijs. De wizzard komt nooit verder dan stap 3, dus dat werkt ook niet echt
Firmware: H4.01.44Y4.0.01W1.0.21(2014-12-231)
versie: Ver:1.0.21

Suggesties zijn welkom

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+2090Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 19:07
Met spaties er in gaat ie ook over de zeik, gebruik dan nietveelsoeps als wachtwoord ipv niet veel soeps
;)

2280+1425(O)+1380(plat)+880(N)+2090Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

• styno
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13:39

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

@Rol-Co Het gaat onderandere om kleine installatiekasten waar over het algemeen maar een enkele -veelal kleine- gebruiker op zit, zoals op campings.

Het alternatief voor een batterij is een directe 230V aansluiting, geen externe adapter.

styno wijzigde deze reactie 02-02-2018 21:28 (23%)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• Cranberry
  • Laatst online: 12:58
Issue met Hosola opgelost: de baudrate tussen wifi-kaart en omvormer stond op 9600 ipv 4800 baud. Na 'm op 4800 bps te hebben gezet, werd data geüpload.
Tip gekregen van leverancier (SunSolar)

• leonvdheiden
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 23-02-2018
quote:
ThinkPad schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:54:
Ik zou kijken of je het verkeer van de Windows-applicatie naar de omvormer kunt sniffen. Misschien roept hij eerst iets ("Hallo? Is er een omvormer aanwezig?") en gaat de omvormer dan pas praten.
Dit was precies het probleem. Dank allemaal voor de reacties. Ik heb de dataconnectie aan de praat gekregen met behulp van dit script: https://github.com/trollk...or/blob/master/README.txt

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 16:58
quote:
loyske schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:11:
Ik gebruik SBFspot icm Domoticz om een en ander te loggen naar PVOutput.
Nu heb ik een meter in Domoticz gemaakt die het Eigen Verbruik meet door een berekening te maken van Export en Import van stroom.
Echter mijn slimme meter lees ik uit via de P1, dit gebeurd iedere 10 sec. Maar SBFSpot doet dit maar 1x per minuut. Dus de waardes van Eigen Verbruik zien er soms wat laag uit en kloppen niet.
Is het een idee om SBFSpot ook iedere 10 seconden de SMA uit te laten lezen of is dat af te raden?
Of je draait het om en bepaalt het eigen verbruik iedere minuut? Je kan dan met bijvoorbeeld LUA ervoor zorgen, dat als er een update komt van de SBFSpot data dat dat event triggered dat je de berekening doet van het eigen verbruik.

• MdO82
@loyske Je kan het inderdaad beter omdraaien.
Als SBFSpot een update krijgt dan ook gelijk je verbruik bijwerken.

Als je hem inderdaad laat bepalen door je energiemeter dan krijg je vreemde getallen te zien zoals je bijvoorbeeld een negatief getal hebt.

2250 WP Zuid PVoutput

• AUijtdehaag
  • Niet online
@loyske
Ik roep het 3x aan per minuut. (crontab -e op 1 minuut: */1 * * * * /home/pi/scripts/SBFspot.sh > /dev/null
)
SBFspot.sh in /home/pi/scripts
code:
1
2
3
4
5
6
#! /bin/bash
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -v
sleep 20
sleep 20

Maar SBFspot is nogal aanwezig in de "resources" van de pi.
Maar draait prima bij een aantal tweakers.
Geheel synchroon krijgen is erg lastig met de slimme meter...

(ik heb ook een aangepaste SBFspot eventueel, die telkens een oneline.csv aanmaakt en die uitgelezen kan worden, met alle waardes uit een sma omvormer)
quote:
loyske schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:36:
Heb in het LUA script "if devicechanged" aangepast van P1 device naar Generation device.
Als de omvormer uit is, heb je ook geen wijziging in eigen verbruik meer dan? 8)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 08-03-2018 17:13 (29%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MdO82
quote:
loyske schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:07:
[...]

Daar kwam ik s'avonds inderdaad achter en dus maar weer terug gezet naar de P1 meter :F :*)

Neem de kleine afwijking nu maar voor lief.

[...]

Bij mijn SMA helaas niet ;)
Waardeloos :+ ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KeesV
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

KeesV

Zonder titel

@CodeIT en @ThinkPad : ik gebruik sinds een paar dagen jullie firmware voor de ESP8266 om via RS485 data van mijn GoodWe te loggen. Op zich werkt dat goed, behalve dat de ESP nogal vaak de verbinding met de omvormer verliest. Er wordt dan een tijdje niets gelogd, en opeens begint de boel weer te lopen. De inverter hangt op de vliering, samen met de geknutselde ESP opstelling. Voor langere tijd logs verzamelen is dus enigszins lastig... Enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?
Ik heb nog niet zo'n groene block connector kunnen vinden (waar hebben jullie die vandaan?) dus heb nu met 2 dupont wires de boel aangesloten. Misschien is dat toch te storingsgevoelig?

Het is trouwens een GW5000-DT, een 3-fase omvormer dus. Heb al een klein pull requestje op de github repo gedaan ivm tikfoutje voor de waardes van fac2 en fac3 ;)

KeesV wijzigde deze reactie 16-04-2018 14:26 (3%)

Ik doe niet aan sigs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KeesV
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

KeesV

Zonder titel

quote:
CodeIT schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:14:
Dat ziet er inderdaad niet goed uit. Na een SendAllocateRegisterAddress moet de omvormer nog een confirm sturen. Kun je de hele log misschien even op Pastebin oid zetten?
Sure: https://pastebin.com/RGNwAauy

En de code die ik aangepast heb om logging via telnet te doen: https://github.com/KeesV/GoodWeLogger/tree/telnetdebug

KeesV wijzigde deze reactie 17-04-2018 13:20 (16%)

Ik doe niet aan sigs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geerttttt
  • Laatst online: 14-10 11:40

geerttttt

Manisch positief

Net in mijn pauze ff naar de data gekeken en heb er best wat uit kunnen halen! :) :
code:
1
2
3
06cb06d200660064096b008a13880d160001018600000000000001300000001900ca000001f400600e830014005212051713213b00000019

Vpv1: 173.9|Vpv2: 174.6| Ipv1: 10.2 | Ipv2: 10 | cur: 3350 | Etotal: 30.4 | Etoday: 8.2 | Vac: 241.1 | Iac: 13.8 | Fac: 50 | Temp: 39 | Htotal: 25 | ?: 3715 |

Heb de meeste dingen wel ontcijferd, sowieso wat er op de detailpagina van goodwe te vinden is heb ik gevonden. Heb nog een paar waarden die ik niet echt kan plaatsen, maar goed, ik zou ook niet weten wat ik zou moeten missen momenteel, dus eigenlijk is het wel prima zo :)

Nadeel is dat het niet echt goed om te bouwen is tot iets kant en klaars voor mensen. Het vergt wat tijd om DNS aanpassingen te doen e.d.

geerttttt wijzigde deze reactie 23-05-2018 13:38 (4%)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geerttttt
  • Laatst online: 14-10 11:40

geerttttt

Manisch positief

quote:
ThinkPad schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:25:
Blijft hij doorgaan met posten dan denk je, als hij geen terugkoppeling vanuit China krijgt? (als GoodWe portal eruit ligt).
Jazeker. De goodwe is vrij dom. Hij stuurt uit en het lijkt niet te boeien of hij respons terug krijgt.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14:12

Chielos

Inno Mini Cooper

(jarig!)
quote:
The Legend schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 20:18:
Hmm, wilde m’n historische data van de Goodwe portal uploaden naar PV Output, maar nu is alle historie van voor 2018 verdwenen. De verdwenen dagen in mei zijn wel weer terug. Iemand hier ook last van?
Vast iets met de avg/gdpr. Misschien dat je op de chinese server (kan je selecteren op de login page) ipv de europese server iets kan bereiken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sander
  • Laatst online: 15:32
quote:
The Legend schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 20:18:
Hmm, wilde m’n historische data van de Goodwe portal uploaden naar PV Output, maar nu is alle historie van voor 2018 verdwenen. De verdwenen dagen in mei zijn wel weer terug. Iemand hier ook last van?
Ja het is een bende, bij mij is 2017 weg op de EU server (maar wel zichtbaar op chinese server), 2018 grotendeels op de EU server, maar bijv April weer niet. Mei missen ook een aantal dagen maar maandelijkse aggregates kloppen weer wel. Heb zelf het idee dat de data niet weg is maar dat ze de manier van naar browser sturen verkloot hebben, met name omdat ik bepaalde aggregates dus wel heb, maar details niet en vice versa.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Omdat Goodwe hun servers aan het migreren is, heb ik het Goodwe2PVoutput script aangepast zodat je de server kan kiezen. En een paar mensen hadden geklaagd dat je een paswoord moet invullen, maar het maakte niet uit wat, dus dat kun je nu ook in de settings file zetten. Zo kun je nu ook het script automatisch laten starten. En de CSV file logger maakt nu zijn eigen dir aan als die niet bestaat.

In het script zitten een paar experimentele zaken die niet werken (RS485 communicatie, Wifi UDP communicatie, USB communicatie), hopelijk lukt het nog een keer om een van die werkend te krijgen. De USB zou moeten werken maar met mijn omvormer krijg ik geen connectie meer als deze uit geweest is (bijv. 's morgens).

zonoskar wijzigde deze reactie 27-05-2018 12:19 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TWyk
quote:
Jerrythafast schreef op zondag 3 juni 2018 @ 17:20:
Wat doen die Solis omvormers eigenlijk als ze tijdelijk geen netwerkconnectie hebben? Kun je de data er dan later nog uit krijgen als de verbinding weer terug hersteld is, net zoals bij SolarEdge? Of moet je zelf zorgen dat er een briljant stabiele buffer tussen zit
De meeste Solis omvormers (voorzien van een wifi stick) loggen naar een standaard logging site. Die data kun je ook bekijken op hun verder saaie app
Voor de meeste mensen is dat overigens wel voldoende denk ik.

Aanvullend kan je als tweaker de Solis omvormers met met wifi naar een lokale service laten loggen zoals met bovenstaand script op bijvoorbeeld een raspberry pi en dan doorgeven aan bijvoorbeeld pvoutput.
Je kunt ze echter ook via RS482 via een kabeltje loggen. Daarvoor is geen netwerkverbinding nodig.

Qua history kun je alleen het totaal aantal kWh van gisteren, de maand, de vorige maand en het totaal aantal gelogde kWh ooit opvragen. De logginginformatie is niet heel nauwkeurig maar voldoende.

De omvormer presteert goed voor de prijs en het apparaat is erg stil en de wifi stick geeft goede ontvangst door het hele huis maar de omvormer heeft verder geen uitgebreide featureset en geen schaduwmanagement.

TWyk wijzigde deze reactie 03-06-2018 18:41 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ronaldmathies
Het is nog niet helemaal klaar, dus heb ik je een DM gestuurd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Ik kreeg onlangs via PB de vraag hoe ik mijn Eastron SDM220 had aangesloten. Dat is misschien voor meerdere mensen wel interessant, dus daarom maar even hier.

Ik heb in totaal 3 SDM220's, 1 zit direct achter de hoofdschakelaar en meet dus alles wat door de hoofdschakelaar gaat (zowel import als export). Verder heb ik er 1 per omvormer (ik heb 2 omvormers).

Het elektrische deel heb ik laten installeren door mijn zonnepaneel-leverancier, aangezien ik graag wil dat het elektrisch veilig is en mezelf daar niet voldoende toe in staat achtte (ken je grenzen...). Je kunt voor de omvormer-kwh-meters nog kiezen of je ze achterstevoren (1 & 2 omgewisseld) aansluit, maar dat is een kwestie van smaak. Als mijn omvormers productie draaien staat er bij mij simpelweg -2000 Watt op het scherm en loopt de export-teller op. Als je liever de import-teller laat oplopen en een positief vermogen ziet, dan draai je hem dus om.
(en in mijn dashboard vermenigvuldig ik de waarde simpelweg met -1, zodat het er wat natuurlijker uit ziet)

Het modbus-deel heb ik daarna wel zelf gedaan. Van te voren had ik elke kwh-meter al een apart modbus-adres gegeven, default hebben ze adres 1, de mijne zijn nu - heel creatief - 1, 2 en 3.

Modbus is een vrij simpel protocol: Je mag op een modbus maar 1 master hebben. De rest zijn slaves, die zijn stil tot je ze iets vraagt. De Master moet zorgen dat hij maar aan 1 slave tegelijk wat vraagt. Daardoor mag je dus allemaal aan 1 bus hangen en "doorlussen".
De verbinding heb ik gedaan met cat6-kabel. Je lust ze in principe allemaal aan elkaar door en dan eindig je in een rs485-USB converter die aan mijn raspberry pi hangt. Schematisch:

Totaal-plaatje van de meterkast:

Uitlezen doe ik middels https://github.com/gianfrdp/SDM120C, waar je middels de parameter -a gevolgd door een nummer kunt kiezen welke kwh-meter je uitleest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@Aegle Database-omvang valt wel mee. Ik heb mijn panelen (en dus ook mijn kwh-meters) komend weekend 2 jaar ilggen en mijn sql-tabel met 5-minuten waardes van alle 3 de kwh-meters is nu 35MB.
Ter vergelijking: alle waardes vanuit de optimizer van de afgelopen 2 jaar zijn ook ca 35MB. Alle data van de omvormers is 10MB.

Wat ik verder nog in een sqlite-database op een ramdisk van mijn raspberry pi heb staan is de metingen van de laatste 12-36 uur met per seconde de totale productie en verbruik. Die is aan het einde van de dag ca 4MB groot, waarna ik alles van voor 12 uur 's middags weggooi. Lang genoeg om even terug te kijken naar gekke pieken en zo.
In highcharts kun je ook live-grafieken maken waarbij je de historie simpelweg in je browser bijhoudt. Dan kun je niet terugkijken, maar ik heb bijvoorbeeld een live-grafiek van de spanning, frequentie of van de power factor. Als je die open laat staan, dan krijg je daar vanzelf de historie vanaf het moment dat je de pagina opende.
Ik schrijf elke seconde de actuele meetwaarden in een json-bestand (ook weer op de ramdisk van mijn pi). Highcharts laat ik elke seconde de actuele waarden uit die json halen en die voegt hij aan de data-serie toe (geïnspieerd door/gejat van: https://www.highcharts.com/demo/dynamic-update).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 17:11

Bl4ckviper

BlaBlaBla

quote:
ocaj schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:32:
Ja, de UTP-kabel loopt dus ook tussen de stroomkabels. Kan volgens mij ook niet anders, want de kwh-meters zitten nl. op de DIN-rail in de groepenkast?

De foto is al 2 jaar oud toen ik het er net allemaal ingezet had en voordat ik de kap er weer op deed. Mijzelf kennende heb ik voordat ik de kap er op deed wel 3 keer gekeken of er niet ergens een draadje van de UTP-mantel vreemd uitstak. Die kap is er daarna niet meer afgeweest, want ik heb daar niks te zoeken.

Het leek mij - en de electricien van de zonnepanelen-installateur - het meest logische om de kwh-meter ACHTER de automaat (en achter de hoofdschakelaar)te zetten. Mocht er iets zijn, dan hoef je alleen die groep uit te zetten.
De handleiding van de kwh-meter was niet heel duidelijk of je het ding moest "herstarten" als je een andere baudrate instelde. Leek me ook een goede reden om hem achter de automaat te zetten.

Naar de SDM630D is @Bl4ckviper al eens op zoek geweest in dit draadje: Uitlezen Eastron kwh meters via Modbus, maar ik weet niet of hij het inmiddels aan de praat heeft.
Jazeker 1 stuks lukt prima. Direct op de dongle. Helaas nog niet gelukt meerdere, die via daisy chain zijn aangesloten op de dongle goed uit te lezen. Nu moet ik wel zeggen dat het wat lagere prio heeft.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mpullens
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 10-10 10:09
Ik wil de data van mijn growatt server omleiden naar pvoutput en domoticz. Maar daarvoor moet ik het server adres van growatt aan kunnen passen. Die mogelijkheid is er ook, zie screendump, maar daarvoor heb je een key nodig om die instelling te kunnen wijzigen. Iemand ervaring hier mee wat de key is? De oude methode werkt namelijk niet meer (waar er meerdere pdf handleidingen van zijn). Mocht iemand de key weten kan die deze dan messagen naar mij? Dank je!

https://photos.app.goo.gl/oCTcqPAPmrsQszz77

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:04

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Topicstarter
Ik ben na een jaar stilte ook weer begonnen met jSunnyreports verder uit te bouwen. Ik heb intussen files gekregen van Growatt inverters ( Excelfiles ) waar ik support voor ga inbouwen.

Intussen heb ik ook de live speed-o-meter dials weer werkend.

http://www.jsunnyreports.com/wp-content/uploads/2018/06/jsr_dial.png

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• AUijtdehaag
  • Niet online

• JMarrink
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 14:39
quote:
Heel erg bedankt deze was ik nog niet tegen gekomen. Ik zal het vanavond proberen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De grafiek is nu wel een stuk beter geworden, al zit er 1 piek in de average lijn die ik niet kan verklaren. Maar dit is de netste grafiek die ik ooit uit mijn Goodwe heb kunnen destilleren :)

• somers1234
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 17:37
quote:
ratje_nl schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 19:58:
Hier exact hetzelfde aan de hand. Mijn omnik is na een jaar overleden helaas maar gelukkig garantie. Vanmiddag een nieuwe gekregen maar met een nieuw serienummer met 637xxxxx. Ik heb in mijn bestaande werkende scriptje alles aangepast aan de nieuwe omvormer maar het gaat helaas niet werken. Mocht hier iemand zijn met een oplossing hoor ik het ook graag.
Even mailen naar customerservice@solarmanpv.com. Zij kunnen er op afstand nieuwe (of oudere in dit geval) firmware op zetten die deze functionaliteit weer terugbrengt.

• masterbass
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 26-09 16:59
quote:
Jerrythafast schreef op zondag 2 september 2018 @ 17:30:
Hoi allemaal,

Ik heb sinds woensdag een Growatt omvormer op zolder hangen, maar ik krijg het nog niet voor elkaar om de data ervan te bemachtigen t.b.v. PVOutput. De Growatt is voorzien van een WiFi dongle (ShineWIFI-S, SN begint met JPC), waarmee ik uitkom op deze guide van @jvdmast met shellscripts om hem af te luisteren. Hiervoor is het nodig om een setting in de WiFi module zelf aan te passen, namelijk het adres van de Growatt Server waar hij zijn data naartoe zendt. Echter, het lukt mij met geen mogelijkheid om bij die settings te komen. Volgens de guide is het een kwestie van surfen naar http://<GrowattWifiModuleIP>/sta_config.html maar ik krijg zowel in Firefox als Edge op het IP adres van de WiFi stick geen gehoor. De WiFi stick reageert wel op ping, maar er lijkt dus geen webserver op te draaien, of in ieder geval niet op de standaard poorten (80, 443, 81, 8080 en 8000 geprobeerd).

Heeft er iemand een idee hoe ik op de settings pagina van de WiFi stick kan komen zodat ik hem zijn data kan laten redirecten? (Of misschien een portscan kan doen op zoek naar een webserver? >:))

Ik zie trouwens ook een referentie naar dit 5 jaar oude document met modbus registers. Een alternatieve route zou dus zijn om de WiFi stick eruit te trekken en rechtstreeks modbus te gaan praten met de omvormer, maar dat wordt wel een stuk bewerkelijker omdat ik er allerlei hardware voor moet gaan aanschaffen en configureren. Ook las ik ergens (kan het even niet meer terugvinden) dat er "Modbus over WiFi" support is, dat klinkt mij alsof je via WiFi ook modbus met de omvormer kunt praten. Hoe stond er niet bij, maar als dat lukt is er misschien wel meer uit te halen dan wat nu naar de Growatt Server gaat. Dat is misschien nog wel toffer (en vereist dus alleen software), maar de documentatie is... kwijt?
Jerry, ik ben hier ook mee bezig. Was vanavond nog net op tijd voor de zon onder ging om het uit te vinden ;)
Je drukt de key knop een seconde of 3 in tot je alle drie de kleuren leds aan ziet gaan. Vervolgens blijft de blauwe led branden. De module is dan in "AP modus" je zoekt dan met bijv je PC naar een WiFi AP, met als netwerknaam het serienummer van je ShineWIFI-S (zie doosje) het wachtwoord is 12345678

Je browst dan naar 192.168.10.100 en logt in met admin / 12345678
Vervolgens kun je de instellingen waaronder de server aanpassen.

Ik weet nog niet precies hoe je weer uit AP modus komt, maar dat zal zo ingewikkeld niet zijn.

Ik heb de informatie van deze twee documenten een beetje gemixt en toen kwam ik eruit.
http://www.deltazon.nl/si...handleiding_shinewifi.pdf
https://www.4blue.nl/medi...g_Growatt_ShineWiFI_1.pdf

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 17:25
Heb de nieuwe SEMS portal gelogd en ontrafeld. Onder aan vind je mijn beta versie van de goodwe 2 pvoutput script.

Manier dat login etc werkt.

Login, vervang xxxx@gmail.com en password
curl https://globalapi.sems.com.cn/api/v1/Common/CrossLogin --header "Content-Type: application/json" --header "Connect: keep-alive" --header "User-Agent: PVMaster/2.1.0 (iPhone; iOS 12.0; Scale/2.00)" --header "Accept-Language: nl-BE;q=1" --header "Token: {\"version\":\"v2.1.0\",\"client\":\"ios\",\"language\":\"en\"}" --data-binary "{\"account\":\"xxxxx@gmail.com\",\"pwd\":\"password\"}"
responds
{
"hasError": false,
"code": 0,
"msg": "success",
"data": {
"uid": "77d54184-313e-4e4f-yyyy-xxxxxxxxxxx",
"timestamp": 1538946962527,
"token": "999cd6ca06acd624093d92ftokenxxx",
"client": "ios",
"version": "v2.1.0",
"language": "en"
},
"requestUrl": "http://euapi.sems.com.cn:82/api/Auth/GetToken",
"api": "https://euapi.sems.com.cn/api/"
}
Volgende stap is powerstation id, kun je ook wel retrieven uit de URL op hoofdpage, maar voor de volledigheid.
curl https://euapi.sems.com.cn...PowerStationMonitorForApp --header "Content-Type: application/json" --header "Accept: */*" --header "User-Agent: PVMaster/2.1.0 (iPhone; iOS 12.0; Scale/2.00)" --header "Accept-Language: nl-BE;q=1" --header "Token: {\"language\":\"en\",\"timestamp\":1538946962527,\"uid\":\"77d54184-313e-4e4f-yyyy-xxxxxxxxxxx\",\"client\":\"ios\",\"token\":\"999cd6ca06acd624093d92ftokenxxx\",\"version\":\"v2.1.0\"}" --data-binary "{\"page_size\":\"5\",\"orderby\":\"\",\"powerstation_status\":\"\",\"key\":\"\",\"page_index\":\"1\",\"powerstation_id\":\"\",\"powerstation_type\":\"\"}"
de responds is
{
"code": 0,
"data": [
{
"powerstation_id": "3eac9f1a-bf1b-45ab-9e07-yyyyyyy",
"stationname": "xxxx",
"first_letter": "",
"adcode": "014600070018",
"location": "xxxxx,
"status": -1,
"pac": 0.0,
"capacity": 2.64,
"eday": 9.3,
"emonth": 59.2,
"eday_income": 0,
"etotal": 3203.0,
"powerstation_type": "residential",
"pre_org_id": null,
"org_id": null,
"longitude": "120",
"latitude": "50",
"pac_kw": 3203.0,
"to_hour": 3.5227272727272729,
"weather": {
"HeWeather6": [
{
"basic": {
"cid": "BExxxxx",
"location": "location",
"cnty": "Belgium",
"lat": "xxx",
"lon": "xxxx",
"tz": "+2.00"
},
"update": {
"loc": "2018-09-04 10:44",
"utc": "2018-09-04 08:44"
},
"status": "ok",
"now": {
"cloud": "75",
"cond_code": "104",
"cond_txt": "Overcast",
"fl": "19",
"hum": "86",
"pcpn": "0.0",
"pres": "1017",
"tmp": "18",
"vis": "2",
"wind_deg": "124",
"wind_dir": "SE",
"wind_sc": "0",
"wind_spd": "1"
}
}
]
},
"currency": "EUR",
"yield_rate": 0.20,
"is_stored": false
}
],
"requestUrl": "http://euapi.sems.com.cn:82/api/PowerStationMonitor/QueryPowerStationMonitorForApp"
en dan kunnen we eindelijk de retrieval doen.
curl https://euapi.sems.com.cn...owerStationPacByDayForApp --header "Content-Type: application/json" --header "Connect: keep-alive" --header "User-Agent: PVMaster/2.1.0 (iPhone; iOS 12.0; Scale/2.00)" --header "Accept-Language: nl-BE;q=1" --header "Token: {\"language\":\"en\",\"timestamp\":1538946962527,\"uid\":\"77d54184-313e-4e4f-yyyy-xxxxxxxxxxx\",\"client\":\"ios\",\"token\":\"999cd6ca06acd624093d92ftokenxxx\",\"version\":\"v2.1.0\"}" --data-binary "{\"id\":\"3eac9f1a-bf1b-45ab-9e07-yyyyyyy\",\"date\":\"2018-10-07\"}"
responds
{
"language": "en",
"para": "{\"model\":{\"PowerStationId\":\"3eac9f1a-bf1b-45ab-9e07-yyyyyyy\"}}",
"code": "0",
"data": {
"info": {
"time": "10/07/2018 23:29:53",
"stationname": "stad",
"address": "adres ",
"owner_name": null,
"owner_phone": null,
"owner_email": "email@ttt.com",
"battery_capacity": 0.0,
"turnon_time": "01/29/2018 00:00:00",
"capacity": 2.64,
"longitude": 00.14,
"latitude": 0.942699,
"powerstation_type": "residential",
"is_stored": false,
"charts_type": 4,
"has_pv": true,
"has_statistics_charts": false,
"only_bps": false,
"only_bpu": false
},
"kpi": {
"power": 9.3,
"total_power": 3203.0,
"day_income": 0,
"total_income": 0.02,
"yield_rate": 0.24,
"currency": "EUR"
},
"images": [],
"weather": {
"HeWeather6": [
{
"basic": {
"cid": "xxxxx",
"location": "stad",
"cnty": "xxxx",
"lat": "5xx",
"lon": "5xx",
"tz": "+2.00"
},
"update": {
"loc": "2018-09-04 10:44",
"utc": "2018-09-04 08:44"
},
"status": "ok",
"daily_forecast": [
{
"cond_code_d": "305",
"cond_code_n": "305",
"cond_txt_d": "Light Rain",
"cond_txt_n": "Light Rain",
"date": "2018-09-04",
"hum": "96",
"pop": "0",
"tmp_max": "24",
"tmp_min": "15",
"uv_index": "5",
"vis": "18",
"wind_deg": "-1",
"wind_dir": "no direction",
"wind_sc": "1-2",
"wind_spd": "6"
},
{
"cond_code_n": "104",
"cond_txt_n": "Overcast",
"date": "2018-09-05",
"hum": "91",
"tmp_max": "24",
"vis": "17",
"wind_deg": "78",
"wind_dir": "NE",
},
{
"date": "2018-09-06",
"hum": "96",
"pcpn": "0.9",
"pop": "10",
"pres": "1013",
"tmp_max": "25",
"uv_index": "4",
"vis": "14",
"wind_deg": "33",
"wind_dir": "NE",
"wind_spd": "7"
},
{
"date": "2018-09-07",
"hum": "91",
"pres": "1013",
"tmp_max": "20",
"tmp_min": "11",
"vis": "20",
"wind_deg": "277",
"wind_dir": "W",
"wind_spd": "3"
},
{
"date": "2018-09-08",
"hum": "81",
"pres": "1020",
"tmp_max": "18",
"tmp_min": "10",
"vis": "20",
"wind_deg": "279",
"wind_dir": "W",
"wind_spd": "11"
},
{
"cond_code_d": "104",
"cond_txt_d": "Overcast",
"date": "2018-09-09",
"hum": "82",
"pres": "1016",
"vis": "17",
"wind_deg": "189",
"wind_dir": "S",
},
{
"date": "2018-09-10",
"hum": "88",
"pres": "1022",
"vis": "16",
"wind_deg": "231",
"wind_dir": "SW",
"wind_spd": "8"
}
]
}
]
},
"inverter": [
{
"sn": "93000DSN172xxxx",
"is_stored": false,
"name": "93000DSNxxxxx",
"in_pac": 0.0,
"out_pac": 0.0,
"emonth": 49.9,
"turnon_time": "01/30/2018 21:28:00",
"releation_id": "xxxxxxxxx",
"type": "GW3000D-NS",
"capacity": 3.0,
"d": {
"pw_id": "3eac9f1a-bf1b-45ab-9e07-yyyyyyy",
"capacity": "3kW",
"model": "GW3000D-NS",
"output_power": "0W",
"output_current": "0A",
"grid_voltage": "234.3V",
"backup_output": "0V/0W",
"soc": "0%",
"soh": "0%",
"last_refresh_time": "10/08/2018 01:14:19",
"work_mode": "",
"dc_input1": "0V/0A",
"dc_input2": "107.8V/0A",
"battery": "0V/0A/0W",
"bms_status": "No battery",
"warning": "Normal",
"charge_current_limit": "0A",
"discharge_current_limit": "0A",
"firmware_version": 2100502.0,
"creationDate": "10/08/2018 01:14:19",
"eDay": 9.3,
"eTotal": 3203.0,
"hTotal": 3752.0,
"vpv1": 0.0,
"vpv2": 107.8,
"vpv3": 0.0,
"vpv4": 0.0,
"ipv1": 0.0,
"ipv2": 0.0,
"ipv3": 0.0,
"ipv4": 0.0,
"vac1": 234.3,
"vac2": 0.0,
"vac3": 0.0,
"iac1": 0.0,
"iac2": 0.0,
"iac3": 0.0,
"fac1": 50.01,
"fac2": 0.0,
"fac3": 0.0,
"istr1": 0.0,
"istr2": 0.0,
"istr3": 0.0,
"istr4": 0.0,
"istr5": 0.0,
"istr6": 0.0,
"istr7": 0.0,
"istr8": 0.0,
"istr9": 0.0,
"istr10": 0.0,
"istr11": 0.0,
"istr12": 0.0,
"istr13": 0.0,
"istr14": 0.0,
"istr15": 0.0,
"istr16": 0.0
},
"it_change_flag": false,
"tempperature": 17.9,
"check_code": "061396",
"next": null,
"prev": null,
"next_device": {
"sn": null,
"isStored": false
},
"prev_device": {
"sn": null,
"isStored": false
},
"invert_full": {
"sn": "93000DSNxxxx",
"name": "93000DSN172W0233",
"model_type": "GW3000D-NS",
"change_type": 0,
"capacity": 3.0,
"iday": 3.1620000000000004,
"itotal": 1089.02,
"hour_total": 3752.0,
"turnon_time": 1517318880617,
"tempperature": 17.9,
"vpv1": 0.0,
"vpv2": 107.8,
"vpv3": 0.0,
"vpv4": 0.0,
"ipv1": 0.0,
"ipv2": 0.0,
"ipv3": 0.0,
"ipv4": 0.0,
"vac1": 234.3,
"vac2": 0.0,
"vac3": 0.0,
"iac1": 0.0,
"iac2": 0.0,
"iac3": 0.0,
"fac1": 50.01,
"fac2": 0.0,
"fac3": 0.0,
"istr1": 0.0,
"istr2": 0.0,
"istr3": 0.0,
"istr4": 0.0,
"istr5": 0.0,
"istr6": 0.0,
"istr7": 0.0,
"istr8": 0.0,
"istr9": 0.0,
"istr10": 0.0,
"istr11": 0.0,
"istr12": 0.0,
"istr13": 0.0,
"istr14": 0.0,
"istr15": 0.0,
"istr16": 0.0,
"last_time": 1538932459018,
"vbattery1": 0.0,
"ibattery1": 0.0,
"pmeter": 0.0,
"soc": 0.0,
"soh": 0.0,
"bms_discharge_i_max": 0.0,
"bms_charge_i_max": 0.0,
"bms_warning": 0,
"bms_alarm": 0,
"battary_work_mode": 0,
"workmode": 0,
"vload": 0.0,
"iload": 0.0,
"firmwareversion": 20505.0,
"pbackup": 0.0,
"seller": 0.0,
"buy": 0.0,
"yesterdaybuytotal": null,
"yesterdaysellertotal": null,
"yesterdayetotal": null,
"yesterdayetotalload": null,
"thismonthetotle": 59.199999999999818,
"lastmonthetotle": 3143.8,
"ram": 50002.0,
"outputpower": 0.0,
"fault_messge": 0.0,
"isbuettey": false,
"isbuetteybps": false,
"isbuetteybpu": false,
"isESUOREMU": false
},
"time": "10/07/2018 23:29:53",
"battery": "0V/0A/0W",
"firmware_version": 2100502.0,
"warning_bms": "Normal",
"soh": "0%",
"discharge_current_limit_bms": "0A",
"charge_current_limit_bms": "0A",
"soc": "0%",
"pv_input_2": "107.8V/0A",
"pv_input_1": "0V/0A",
"back_up_output": "0V/0W",
"output_voltage": "234.3V",
"output_current": "0A",
"output_power": "0W",
"total_generation": "3203kWh",
"daily_generation": "9.3kWh",
"battery_charging": "0V/0A/0W",
"last_refresh_time": "10/08/2018 01:14:19",
"bms_status": "No battery",
"pw_id": "3eac9f1a-bf1b-45ab-9e07-yyyyyyy",
"fault_message": "",
"battery_power": 0.0,
"point_index": "2",
"points": [
{
"target_index": 1,
"target_name": "Vpv1",
"display": "Vpv1(V)",
"unit": "V",
"target_key": "Vpv1",
"target_sn_six": null,
"target_sn_seven": null,
"target_type": null
},
{
"target_index": 2,
"target_name": "Vpv2",
"display": "Vpv2(V)",
"target_key": "Vpv2",
},
{
"target_index": 5,
"target_name": "Ipv1",
"display": "Ipv1(A)",
"unit": "A",
"target_key": "Ipv1",
},
{
"target_index": 6,
"target_name": "Ipv2",
"display": "Ipv2(A)",
"target_key": "Ipv2",
},
{
"target_index": 9,
"target_name": "Vac1",
"display": "Vac1(V)",
"target_key": "Vac1",
},
{
"target_index": 12,
"target_name": "Iac1",
"display": "Iac1(A)",
"target_key": "Iac1",
},
{
"target_index": 15,
"target_name": "Fac1",
"display": "Fac1(Hz)",
"unit": "Hz",
"target_key": "Fac1",
},
{
"target_index": 18,
"target_name": "Pac",
"display": "Pac(W)",
"unit": "W",
"target_key": "Pac+PacH*65536",
},
{
"target_index": 19,
"target_name": "WorkMode",
"display": "WorkMode()",
"unit": "",
"target_key": "WorkMode",
},
{
"target_index": 20,
"target_name": "Temperature",
"display": "Temperature(℃)",
"unit": "℃",
"target_key": "Tempperature",
},
{
"target_index": 21,
"target_name": "Daily Generation",
"display": "Daily Generation(kWh)",
"unit": "kWh",
"target_key": "EDay",
},
{
"target_index": 22,
"target_name": "Total Generation",
"display": "Total Generation(kWh)",
"unit": "kWh",
"target_key": "ETotal",
},
{
"target_index": 23,
"target_name": "HTotal",
"display": "HTotal(Hrs)",
"unit": "Hrs",
"target_key": "HTotal",
},
{
"target_index": 36,
"target_name": "RSSI",
"display": "RSSI(%)",
"unit": "%",
"target_key": "Reserved5",
}
]
}
],
"hjgx": {
"co2": 3.193391,
"tree": 175.01192,
"coal": 1.294012
},
"pre_powerstation_id": "",
"nex_powerstation_id": "",
"powerflow": {
"pv": "",
"pvStatus": 0,
"bettery": "",
"betteryStatus": 0,
"load": "",
"loadStatus": 0,
"grid": "",
"soc": 0,
"socText": "",
"hasEquipment": false,
"gridStatus": 0
},
"energeStatisticsCharts": {
"sum": 9.3,
"buy": 0.0,
"buyPercent": 100.0,
"sell": 0.0,
"sellPercent": 100.0,
"selfUseOfPv": 9.3,
"consumptionOfLoad": 9.3,
"chartsType": 4,
"hasPv": true
},
"soc": {
"power": 0,
"status": 0
}
},
"timeSpan": 74,
"api": "http://euapi.sems.com.cn:82/api/v1/PowerStation/GetMonitorDetailByPowerstationId",
"count": 52
}
Edit:
De PHP versie is bijna klaar...

edit2:
als iemand het wilt testen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• Flappie
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:51
Ik heb afgelopen zaterdag 6 zonnepanelen op het platte dak van mijn schuur geplaatst.
Op het dak hangen 3 APsystems YC500i micro omvormers.

In de meterkast heb ik een Eastron SDM120 geplaatst die de opgewekte energie kan meten:

Deze SDM120 heeft een Modbus en S0 poort.

Ik ben nu eigenlijk op zoek naar:

- USB naar Modbus adapter voor de Raspberry Pi
- Script die de SDM120 uitleest en upload naar PV-Output

Is hier iemand die dezelfde meter heeft en eventueel zijn script wil delen?
En welke USB naar Modbus adapter raden jullie aan?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Flappie en ook @Edrelais
Misschien met node-red eens proberen?
https://flows.nodered.org...fb6a3595057343a92abc493e4

Rs485 adapter:
https://www.iungo.nl/nl/b...ters/464-modbus-usb-stick
Maar er zijn vast goedkopere te vinden via Ali of Banggood

Edit: vraag of ze de kWh meter andersom aansluiten. Je meet nu een negatieve waarde...
En het totaal zal ook niet optellen zo (denk ik)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 15-10-2018 22:41 (22%)

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

SmoothTweaker schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:09:
Op mijn PI heb ik https://github.com/XtheOne/Inverter-Data-Logger geinstalleerd.
De ConsoleOutput en DomoticzOutput werkt prima en communiceert elke minuut, alleen wanneer ik hier PVoutputOutput toevoegd krijg ik onderstaande error

[...]

Hier een klein stukje uit mijn config, NLRN9999999 is mijn Omnik omvormer en voor het gemak heb ik even wat fictiefs in de apikey en sysid ingevuld.

[...]
Blijkbaar een dependency die niet automatisch wordt binnengetrokken. Probeer dit commando (met root rechten):
pip install pytz

• SmoothTweaker
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 08:27
Jerrythafast schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:21:
[...]

Blijkbaar een dependency die niet automatisch wordt binnengetrokken. Probeer dit commando (met root rechten):
pip install pytz
Kijk, de error is verdwenen.

Nu de volgende 8)7
2018-11-26 22:24:37,828 DEBUG Run pluginPVoutputOutput
2018-11-26 22:24:37,955 DEBUG Not sending to PVoutput, not within 5 minutes interval.
Zo opeens heb ik een output te pakken richting PVOutput... even zien welke data daarin zit

SmoothTweaker wijzigde deze reactie 26-11-2018 22:31 (8%)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@SmoothTweaker
Je kan hier ook nog mee experimenteren (maar ik denk zo goed als allemaal hetzelfde)
https://github.com/Woutrrr/Omnik-Data-Logger
https://www.domoticz.com/wiki/Omnik_Solar_Inverter

• AUijtdehaag
  • Niet online
@SmoothTweaker
Nice.
Zet je time zone nog even goed.
Tenzij je in australie woont met de panelen op noord. :+

Met >5 outputs kan je je aanmelden op de tweakers pv output
https://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426
Tweakers PVOutput lijst

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 26-11-2018 22:38 (41%)

Pagina: 1 2

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True