Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 16:06
Dre schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:41:
Poezendeken test met GoodWe XS uitgevoerd:
Omvormer gaat direct naar de juiste MPP spanning en schakelt dus het poezendeken-paneel uit via de bypass diodes. Je hoeft dus niet 6 minuten te wachten op de global MPPT zoals SMA nodig heeft.

Dus niet alleen de Effekta maar ook GoodWe gaat zonder ingeschakelde schaduw MPPT goed om met de poezendeken test.
Niet de omvormer, maar de bypass diodes schakelen het paneel uit. Ik denk dat jouw poezendeken geen lokaal optimum geeft, maar nog steeds een globaal optimum. Zolang het optimum langs een stijgende lijn te vinden is, heb je geen schaduw MPPT nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 12:55
@fxs81 ik heb het probleem een paar dagen geleden ook opgemerkt en het doet het hier ook nog niet.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Kun je Growatt data ook zien zonder in te loggen? Schoonouders hebben sinds kort panelen, wou ff linkje van hun systeem in m'n bookmarks zetten. Maar lijkt erop alsof je eerst langs de inlogpagina moet voordat je wat kunt inzien.

[Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 06-06-2021 21:30]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 13:39

fxs81

Julianadorp

Lardman schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:12:
@fxs81 ik heb precies hetzelfde euvel, Windows 10 en Windows 7, meerdere browsers. Hou ons op de hoogte aub.
Tip: als je gegevens hard nodig hebt exporteren naar Excel lukt nog wel.
busscherski schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:29:
@fxs81 ik heb het probleem een paar dagen geleden ook opgemerkt en het doet het hier ook nog niet.
Dan lijkt het me dat het probleem bij Goodwe ljgt en niet zozeer bij ons (al hebben wij er wel last van). Ik kom in de lucht als ze hebben gereageerd of als het weer werkt.

PV Output 3450 Wp | WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2 | JoeFyr | JoyStove Large

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011

Proton_

Team Welles

@fxs81 @Lardman tip: log lokaal en naar pvoutput, vergeet de Sems portal :)
Met de laatste firmwares kan je over wifi lokaal uitlezen. Je kan dan ook met bv een Pi de omvormer op zijn eigen wifi (die nog steeds niet uit kan) uitlezen en de omvormer met dubieuze beveiliging van je netwerk / het internet af houden.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

@Proton_ ik log lokaal via youless en ook naar pvoutput, gebruik de portal alleen voor de waardes die de youless niet binnen krijgt. Ik heb het draadje om de omvormer via usb uit te lezen wel doorgenomen maar heb eigenlijk geen zin om daar weer van alles voor aan te schaffen.

[Voor 3% gewijzigd door fxs81 op 06-06-2021 22:44]

PV Output 3450 Wp | WGA | Weber Mastertouch 57 GBS Special Edition | KamadoJoe Classic II | Amstel Mini Kamado | WlanThermo Mini V2 | JoeFyr | JoyStove Large

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:05

timovd

Voorsprong door techniek

ThinkPad schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:30:
Kun je Growatt data ook zien zonder in te loggen? Schoonouders hebben sinds kort panelen, wou ff linkje van hun systeem in m'n bookmarks zetten. Maar lijkt erop alsof je eerst langs de inlogpagina moet voordat je wat kunt inzien.
Als je als installateur bent ingelogd, kun je een link genereren met een bepaalde view.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Martin7182 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:24:
[...]

Niet de omvormer, maar de bypass diodes schakelen het paneel uit. Ik denk dat jouw poezendeken geen lokaal optimum geeft, maar nog steeds een globaal optimum. Zolang het optimum langs een stijgende lijn te vinden is, heb je geen schaduw MPPT nodig.
Bijna goed!

Als ik een paar kiwi's op een paneel leg, en vervolgens zodanig weinig stroom(en dus vermogen) trek dat er gewoon 36V over het paneel staat... gaat die diode dus gewoon niet geleiden. De diode gaat pas geleiden als de spanning over de substring negatief wordt.

Ga je meer stroom trekken uit het paneel, dan daalt de spanning (Zoals altijd). De hogere stroom wil niet door de kiwi bedekte string, dus de spanning daalt daar harder en op gegeven moment wordt deze negatief en geleid de diode. Dat zou dus richting 24V moeten gebeuren.

In de praktijk leggen we geen kiwi's of poezendekens op panelen... en speelt schaduw vaak niet op 1 paneel tegelijk: dat is de makkelijke situatie voor een omvormer. In de praktijk schuift schaduw langzaam over een paneel... of meerdere.... dan wordt het verhaal ernstig veel complexer.

Dus poezendekentest n=1 moeten we dus niet heel serieus nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 15:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald Ik ben met net aan het inlezen in de problematiek van schaduw bij shingled panelen.
Hier is het verhaal blijkbaar nog wat anders en het juiste ontwerp met bypass-diodes nog belangrijker.
Ook de oriëntatie van de shingles t.o.v. de "voorbij trekkende" schaduw lijkt crucialer.
Maar hoe het precies zit weet ik nog niet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 24-06 15:12

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Een PV installatie hoeft niet per se op een Alamat toch? Zou namelijk nog wel een losse aardlek met een extra groep kunnen gebruiken (naast de PV groep). Of is het af te raden ivm lek stromen? Er komt een transformatorloze SolarEdge binnenkort.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@dunklefaser Nog meer mijnen in het Zonnepaneelveld, lekker! Gaat dat dan om shingled ala Sunpower P3, of ook iets overlappende half-cells?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald Het gaat volgens mij om iets vergelijkbaars met de P3 perc, ook Hyundai past zoiets toe maar is natuurlijk goedkoper met wat lagere prestaties. Een overzicht vind je bijvoorbeeld op "Clean Energy Reviews - Latest Technology", of zoeken met "shingled pv-panel diodes" voor nog meer informatie.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

Acties:
  • +1Henk 'm!

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 24-06 16:54
fxs81 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:44:
@Proton_ ik log lokaal via youless en ook naar pvoutput, gebruik de portal alleen voor de waardes die de youless niet binnen krijgt. Ik heb het draadje om de omvormer via usb uit te lezen wel doorgenomen maar heb eigenlijk geen zin om daar weer van alles voor aan te schaffen.
Daar heb je dus geen USB voor nodig. Ik heb, geinspireerd door een c-sharp script van iemand anders, een python script geschreven die over het netwerk met mijn Goodwe praat, en daar alle data uithaalt. Wel fijn, want bij mij doet SEMS al een week nagenoeg niets meer, alles blijft op 0 staan, alleen totale opwek wordt nog bijgewerkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Mr_gadget schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:47:
Een PV installatie hoeft niet per se op een Alamat toch? Zou namelijk nog wel een losse aardlek met een extra groep kunnen gebruiken (naast de PV groep). Of is het af te raden ivm lek stromen? Er komt een transformatorloze SolarEdge binnenkort.
Een losse aardlek +groep mag uiteraard ook, er mogen normal ook andere groepen op die zelfde aardlek zitten, ik zou dat alleen niet aanraden. Er wordt vaak gekozen voor een alamat, omdat het makkelijk is voor de instalateur, het neemt weinig ruimte in in de verdeler en mocht er een lek stroom zijn op het dak dan valt je koelkast niet uit omdat je een brakke connector hebt. maar als je nog spul hebt liggen, kan je afweging natuurlijk anders zijn.

edit: misschien is het ook verstandig om even in de instalatie handleiding te kijken hoe zwaar de aardlek moet zijn volgens SE.

[Voor 10% gewijzigd door twain4me op 07-06-2021 10:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@borft Mischien kan je het topic "GoodWe Inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)" nog met jouw netwerkoplossing (Ethernet) laten verrijken? - Hier raakt het ondergesneeuwd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Martin7182
Ronald schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:18:
[...]

Bijna goed!

Als ik een paar kiwi's op een paneel leg, en vervolgens zodanig weinig stroom(en dus vermogen) trek dat er gewoon 36V over het paneel staat... gaat die diode dus gewoon niet geleiden. De diode gaat pas geleiden als de spanning over de substring negatief wordt.

Ga je meer stroom trekken uit het paneel, dan daalt de spanning (Zoals altijd). De hogere stroom wil niet door de kiwi bedekte string, dus de spanning daalt daar harder en op gegeven moment wordt deze negatief en geleid de diode. Dat zou dus richting 24V moeten gebeuren.

In de praktijk leggen we geen kiwi's of poezendekens op panelen... en speelt schaduw vaak niet op 1 paneel tegelijk: dat is de makkelijke situatie voor een omvormer. In de praktijk schuift schaduw langzaam over een paneel... of meerdere.... dan wordt het verhaal ernstig veel complexer.

Dus poezendekentest n=1 moeten we dus niet heel serieus nemen.
Ook bijna goed!
Als je een paar kiwi's op een paneel legt, dan zakt de spanning in principe. Hoeveel dat is hangt af van de belasting en van het aantal kiwi's. Een afgedekte cel veroorzaakt een negatieve spanning over die cel; hoe meer stroom er doorheen gaat, hoe groter die spanning wordt. De niet-afgedekte cellen in die substring komen nooit boven de 0.7V uit. Als de som van de spanningen in de substring negatief wordt, dan gaat de bypass diode geleiden. Dat is in jouw voorbeeld i.d.d. rond de 24V (a.g.v. de andere substrings en panelen die stroom door de afgedekte cellen forceren). Een goede MPPT helpt daarbij, maar ook zonder dat (b.v. met een "domme" weerstand als belasting) kan de bypass gaan geleiden. Bypass diodes waren er al voordat de eerste MPPT het licht zag. Wat cruciaal is, is hoe snel de negatieve spanning in een afgedekte cel oploopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• borft
dunklefaser schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:58:
@borft Mischien kan jet het topic "GoodWe Inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)" nog met jouw netwerkoplossing (Ethernet) laten verrijken? - Hier raakt het ondergesneeuwd.
goed idee, ik zal de shit vanavond even op GH gooien en een linkje toevoegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

borft schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:53:
[...]

Daar heb je dus geen USB voor nodig. Ik heb, geinspireerd door een c-sharp script van iemand anders, een python script geschreven die over het netwerk met mijn Goodwe praat, en daar alle data uithaalt. Wel fijn, want bij mij doet SEMS al een week nagenoeg niets meer, alles blijft op 0 staan, alleen totale opwek wordt nog bijgewerkt.
Da's interessant, thanks, ik ga van de week even zoeken waar dat staat en me inlezen. Linkje mag ook ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• borft
fxs81 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:50:
[...]

Da's interessant, thanks, ik ga van de week even zoeken waar dat staat en me inlezen. Linkje mag ook ;)
gebaseerd op: https://github.com/koen-l...blob/main/GoodweUdpPoller

python implementatie: https://github.com/borft/py-goodwe

[Voor 11% gewijzigd door borft op 07-06-2021 13:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Nou, ik heb sinds 2 dagen in eens last van 2 panelen die achterblijven :/ :

(niet naar de 2 links kijken, die liggen op een plat dag op oost-west, daar zit altijd verschil tussen).
Copitano schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:56:
[...]

Hoop niet dat je hier last van hebt.
Hier kun je ook het nodige vinden over dit fenomeen.
Dat hoop ik inderdaad ook niet.
Zat net even te kijken, en die twee lopen weer achter... Voorspelt niet veel goeds.

EDIT:
Ze lijken alleen traag op te starten. Na een tijdje leveren ze evenveel vermogen als de andere in hetzelfde rijtje. Apart...

[Voor 9% gewijzigd door Pazo op 07-06-2021 14:13]

5110Wp op west (Barneveld) • PVOutput
Pi-Hole – Network ad blocking

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 24-06 21:24
Sinds ongeveer een week krijg in de SEMS portal van mijn Goodwe omvormer de grafieken van de Vpv1, Vpv2, Ipv1 en Ipv2 niet meer te zien (via Curve knop). Alleen de grafiek van het vermogen wordt getoond.
Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Martin7182 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:03:
[...]

Bypass diodes waren er al voordat de eerste MPPT het licht zag. Wat cruciaal is, is hoe snel de negatieve spanning in een afgedekte cel oploopt.
Altijd fijn om aangevuld te worden door iemand die het nog beter snapt *O*

Thx!

Bypass diodes zijn toch stiekem primair ter bescherming van het paneel? Als de negatieve spanning over een cel te hoog wordt, dan gaat hij (permanent) stuk... In een string van meer dan 26-28 cellen zou dat kunnen gebeuren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14:54
Frenkie567917 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:53:
Sinds ongeveer een week krijg in de SEMS portal van mijn Goodwe omvormer de grafieken van de Vpv1, Vpv2, Ipv1 en Ipv2 niet meer te zien (via Curve knop). Alleen de grafiek van het vermogen wordt getoond.
Hebben meer mensen hier last van?
Yes, ikke, @fxs81 en @busscherski op zijn minst. Meldt het gerust nog een X bij ze, best een dikke bug. Ik denk dat het komt omdat ze in een grijs verleden Flash gebruikt hebben op de portal en dat dat nu gesloopt is in combinatie met de JS waar de boel op draait.
tevens @Frenkie567917 teruglezen is niet zo gek moeilijk h`e... :$

[Voor 5% gewijzigd door Lardman op 07-06-2021 14:16]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 14:40
Pazo schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:44:

[Afbeelding]
(niet naar de 2 links kijken, die liggen op een plat dag op oost-west, daar zit altijd verschil tussen).

[...]

Zat net even te kijken, en die twee lopen weer achter... Voorspelt niet veel goeds.

EDIT:
Ze lijken alleen traag op te starten. Na een tijdje leveren ze evenveel vermogen als de andere in hetzelfde rijtje. Apart...

[Afbeelding]
Heb je de Enlighten Manager? Kijk dan eens naar de grafieken per paneel. Dat hoort er zo uit te zien met dit weer:

Zo als hieronder wil je ze eigenlijk niet zien.

Vooral niet als die dipjes vaker op een dag voor komen en langer duren. Dat was bij mij in ernstige mate wel het geval na een firmware update. Alle micro's zijn in januari vervangen.
Als je wel veel van die dips hebt ben ik benieuwd welke versie van de firmware op je micro's staat?

[Voor 6% gewijzigd door Copitano op 07-06-2021 14:47]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martin7182
Ronald schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:03:
[...]

Altijd fijn om aangevuld te worden door iemand die het nog beter snapt *O*

Thx!

Bypass diodes zijn toch stiekem primair ter bescherming van het paneel? Als de negatieve spanning over een cel te hoog wordt, dan gaat hij (permanent) stuk... In een string van meer dan 26-28 cellen zou dat kunnen gebeuren.
Ja precies! Het produkt van de stroom door de cel en de negatieve spanning wordt door de cel gedissipeerd. Dat kan behoorlijk hard gaan; een enkele afgedekte cel in een substring van 20 cellen krijgt een negatieve spanning van 19 * ~0.7 + 0.7 =~ 14 V voordat de bypassdiode ingrijpt. Gelukkig is de stroom al een stuk lager dan normaal a.g.v. de slechte cel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Een hele dikke dankjewel, ik ga eens uitzoeken hoe dat python in zijn werk gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 10:17
Is het voldoende om de stekkers uit de omvormer te halen zodat ik veilig wat onderhoud aan mn zonnepanelen op garagedak kan doen, ook nu het vrij zonnig weer is? Wachten op zonsondergang en daarmee nagenoeg geen vermogen meer geven, is wellicht niet nodig

Ik wil oa:
- 2 verlengkabels vervangen die wat langer zijn, zodat deze op platdak wat minder strak liggen, dus paar stekkers loshalen.
- kabels overal meer met tywraps vast maken, zodat ze op sommige plekken het grind niet raken en voorkomen dat water kan druppelen naar de stekkers
- clips plaatsen voor betere afvoer regenwater
- Stuk tuinslang over de lengte doorsnijden om kabels erin te leggen zodat deze niet op het grind liggen en wat bescherming bieden als iemand onverhoopt over het dak loopt en ook over de kabels gaat lopen

Acties:
  • +2Henk 'm!
@padoempats
Zet even de omvormer uit (via AC kant meterkast) en zet de DC switch uit (op de omvormer)
Daarna kan je de stekkers losmaken (zonder een vlamboog te trekken)

En zorg dat je zelf geen onderdeel wordt van het stroomkringetje (door + en - tegelijk vast te pakken)
Los van elkaar kan wel.

[Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2021 16:26]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 24-06 21:24
Lardman schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:14:
Yes, ikke, @fxs81 en @busscherski op zijn minst. Meldt het gerust nog een X bij ze, best een dikke bug. Ik denk dat het komt omdat ze in een grijs verleden Flash gebruikt hebben op de portal en dat dat nu gesloopt is in combinatie met de JS waar de boel op draait.
Thanks, ik ga het zelf ook even melden.
tevens @Frenkie567917 teruglezen is niet zo gek moeilijk h`e... :$
Oops :$

Acties:
  • 0Henk 'm!

• padoempats
AUijtdehaag schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:25:
@padoempats
Zet even de omvormer uit (via AC kant meterkast) en zet de DC switch uit (op de omvormer)
Daarna kan je de stekkers losmaken (zonder een vlamboog te trekken)

En zorg dat je zelf geen onderdeel wordt van het stroomkringetje (door + en - tegelijk vast te pakken)
Los van elkaar kan wel.
Ja uiteraard eerst de DC-schakelaar om was sowieso mijn idee, dan de stekkers eruit voor de extra zekerheid. Daarna is het veilig om aan de panelen te zitten en vooral stekkers loshalen om kabel te vervangen. Ik verwacht dat als het bij de omvormer los is, dat er geen kring is, dus ook geen vlamboog meer kan ontstaan, maar check hier even voor de zekerheid :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
@padoempats
Een vlamboog trek je, als je iets onder belasting lostrekt.
Dus als de stroomkring rond is en de panelen leveren, dan mag je ze niet losmaken.
DC switch off = stroomkring onderbroken door schakelaar = geen vlamboog

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2021 16:38]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martin7182
@padoempats bij een goed werkend systeem (dus zonder aardfout) maak je de panelen inderdaad zwevend door na uit te schakelen beide DC-stekkers uit de omvormer te trekken. Bij het vermoeden van een aardfout zou ik geen enkele geleider aanraken zolang panelen nog met elkaar veronden zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• padoempats
Martin7182 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:44:
@padoempats bij een goed werkend systeem (dus zonder aardfout) maak je de panelen inderdaad zwevend door na uit te schakelen beide DC-stekkers uit de omvormer te trekken. Bij het vermoeden van een aardfout zou ik geen enkele geleider aanraken zolang panelen nog met elkaar veronden zijn.
Ja ik vermoed een aardfout, bij veel regen en wind uit zich dat. Daarom wil ik de stekkers onder de panelen beter bevestigen om te voorkomen dat water tussen de panelen langs de kabels de stekkers op druppelen. Om kabels beter te bevestigen moet ik deze ook op een punt verlengen anders redt deze het niet naar de volgende rij. Beter even met schemer doen dus?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14:54
@padoempats bij schemer zie je niks meer. Je hoeft niet bang te zijn voor enorme optaters hoor. Een beetje lekstroom hoort er bij, het kietelt een beetje, maar zolang je niet op een ladder staat hoef je niet panisch te doen. Gewoon de instructie van @AUijtdehaag volgen, dan komt het goed.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martin7182
Nou, als je nu geen aardfout hebt dan is er geen probleem. Het wordt pas tricky als je, zoals @AUijtdehaag zegt, zelf onderdeel wordt van de stroomkring. Dat kan dus ook gebeuren als je zelf het aardpotentiaal hebt en een geleider aanraakt die a.g.v. een aardfout elders niet zwevend meer is. Maar als alles nu droog is, dan lijkt het me geen probleem. Natte paneelstekkers zou ik nooit zonder goede handschoenen uit elkaar trekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 15:53
Ik zat inderdaad ook aan handschoenen te denken als extra veiligheid. Misschien kun je uit dit filmpje nog wat inspiratie opdoen: YouTube: Arc fault storing Huawei omvormer 1900 zonnepanelen veld oplossen
En ik zou niet op connectoren besparen maar die van een betrouwbare bron betrekken (geen AliExpress :o ) en zo veel mogelijk hetzelfde merk gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martin7182
Over connectoren gesproken; ik had er 4 van W...man met 4mm kabel en die gingen alle 4 niet goed dicht (kon de moer niet helemaal dicht draaien zonder dat hij scheef ging lopen). Heb er rubberen ringetjes tussen gedaan. Is dit een bekend probleem?
De kabel lijkt wel goed rondom te klemmen.

[Voor 10% gewijzigd door Martin7182 op 07-06-2021 19:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Martin7182 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:01:
Over connectoren gesproken; ik had er 4 van W...man met 4mm kabel en die gingen alle 4 niet goed dicht (kon de moer niet helemaal dicht draaien zonder dat hij scheef ging lopen). Heb er rubberen ringetjes tussen gedaan. Is dit een bekend probleem?
De kabel lijkt wel goed rondom te klemmen.
Als ik je goed begrijp is dat geen probleem. dat is net zoiets als teflon tape om de schroefdraad van een knelkoppeling wikkelen de water dichting zit daar niet.
volgens mij hebben ze ook gewoon staubi connectoren

[Voor 7% gewijzigd door twain4me op 07-06-2021 19:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
Met W...man bedoel je Winkelman?
Op zijn website staat "Multi Contact male Connector MC4".
Hier kun je nalezen dat MC= firma Multi-Contact (nu Staubli) de oorspronkelijke bedenker van deze connector is. Op de foto bij Winkelman zie je er weer duidelijk 'Amphenol' (ook bekend merk van connectoren, maar die van hun heten Helios H4 en zijn bijna hetzelfde....) op staan.
Slechte voortekenen voor wat je echt gaat krijgen...

Overigens had ik ook connectoren van Winkelman en mij is niets vreemd opgevallen. Maar in de tussentijd heb ik meer bijgeleerd over PV-systemen en dat connectoren dus het meest kritische onderdeel zijn. 10 euro meer hieraan besteden kan veel ellende en tijd besparen.

Een ander bekende website bij mij in de buurt waar ik ook het een en ander heb gekocht (SolarGarant), heeft MC4 connectoren van het Nederlandse merk Autarco.
Woehoe :)F ...
... totdat je gaat lezen wat de firma Autarco precies doet. Is van iemand met goede contacten in Hong Kong. Dus dan weet je het al weer en moet je maar hopen dat dat meneer Zhang niet een extra cent wilde besparen door het metaal 0.1 mm dunner te maken of wat minder de UV stabilisator toe te voegen....

Je vindt gemakkelijk verschillende websites die het typenummers van Staubli gebruiken, en soms ook het merk expliciet noemen (female: PV-KBT4/6II-UR, male PV-KST4/6II-UR). Volgens catalogus voor een 5.9-8.8 mm buitendiameter kabel en met 5.8mm crimp opening). Die kun je er aan houden dat ze het echte spul leveren, en geen imitatie:
https://www.euro-electron...ector-male-PV-KST4/6II-UR (schrijven expliciet dat het geen imitatie is)
https://www.solarcable.nl...nnector-male-staubli.html
https://www.vekto.nl/sola...abel-buitendiameter-5-6mm
https://www.jenm-zonnepan...r-mc4-connector-male.html
https://www.elektramat.nl...ateriaal/mc4-connectoren/
https://www.zonion.nl/web...st4-6i-ur-connector-male/
Kost misschien een 1 of 2 kwartjes meer per connector. Maar slecht passende connectoren staan volgens TNO met stip op 1 als oorzaak van brand door zonnepanelen. En veroorzaken waarschijnlijk heel veel ellende met aardfouten en zo, die niet tot brand leiden.

Hier wat extra info op de website van Staubli zelf. En als je er echt niet genoeg van krijgt, hier nog een 60 pagina catalogus, alleen voor PV connectoren....

Ik zie nu ook dat de vreemde connectoren op m'n JA Solar panelen (Op het datasheet staat alleen 'MC4') dus blijkbaar "MC4-Evo 2" zijn:

Weer wat geleerd. :*)

[Voor 6% gewijzigd door WackoH op 07-06-2021 20:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!
WackoH schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:02:
Met W...man bedoel je Winkelman?
Op zijn website staat "Multi Contact male Connector MC4".
Hier kun je nalezen dat MC= firma Multi-Contact (nu Staubli) de oorspronkelijke bedenker van deze connector is. Op de foto bij Winkelman zie je er weer duidelijk 'Amphenol' (ook bekend merk van connectoren, maar die van hun heten Helios H4 en zijn bijna hetzelfde....) op staan.
Slechte voortekenen voor wat je echt gaat krijgen...

Overigens had ik ook connectoren van Winkelman en mij is niets vreemd opgevallen. Maar in de tussentijd heb ik meer bijgeleerd over PV-systemen en dat connectoren dus het meest kritische onderdeel zijn. 10 euro meer hieraan besteden kan veel ellende en tijd besparen.

Een ander bekende website bij mij in de buurt waar ik ook het een en ander heb gekocht (SolarGarant), heeft MC4 connectoren van het Nederlandse merk Autarco.
Woehoe :)F ...
... totdat je gaat lezen wat de firma Autarco precies doet. Is van iemand met goede contacten in Hong Kong. Dus dan weet je het al weer en moet je maar hopen dat dat meneer Zhang niet een extra cent wilde besparen door het metaal 0.1 mm dunner te maken of wat minder de UV stabilisator toe te voegen....

Je vindt gemakkelijk verschillende websites die het typenummers van Staubli gebruiken, en soms ook het merk expliciet noemen (female: PV-KBT4/6II-UR, male PV-KST4/6II-UR). Volgens catalogus voor een 5.9-8.8 mm buitendiameter kabel en met 5.8mm crimp opening). Die kun je er aan houden dat ze het echte spul leveren, en geen imitatie:
https://www.euro-electron...ector-male-PV-KST4/6II-UR (schrijven expliciet dat het geen imitatie is)
https://www.solarcable.nl...nnector-male-staubli.html
https://www.vekto.nl/sola...abel-buitendiameter-5-6mm
https://www.jenm-zonnepan...r-mc4-connector-male.html
https://www.elektramat.nl...ateriaal/mc4-connectoren/
https://www.zonion.nl/web...st4-6i-ur-connector-male/
Kost misschien een 1 of 2 kwartjes meer per connector. Maar slecht passende connectoren staan volgens TNO met stip op 1 als oorzaak van brand door zonnepanelen. En veroorzaken waarschijnlijk heel veel ellende met aardfouten en zo, die niet tot brand leiden.

Hier wat extra info op de website van Staubli zelf. En als je er echt niet genoeg van krijgt, hier nog een 60 pagina catalogus, alleen voor PV connectoren....

Ik zie nu ook dat de vreemde connectoren op m'n JA Solar panelen (Op het datasheet staat alleen 'MC4') dus blijkbaar "MC4-Evo 2" zijn:
[Afbeelding]
Weer wat geleerd. :*)
Tno zegt connectoren....
Denk eerder te hard aan kabels trekken, en kabels om scherpe randen heen.
En wat misschien nog nooit iemand heeft gemerkt, ik had hier laatst drie panelen die in de witte achterkant, als een donkere ingebrande streep, precies de lijnen van de cell hadden staan. Twee banen naast elkaar en tot twintig cm lang. Geen idee hoe zoiets kan ontstaan, maar deze hadden toch bijna in de fik gegaan.
Wilde nog foto's plaatsen maar ze waren te snel verkocht.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsja83
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 23-06 16:32
Pazo schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:44:

[Afbeelding]

[...]

EDIT:

[Afbeelding]
Ik heb sinds enkele weken eenzelfde iets. Twee zonnepanelen (linksboven, en in iets mindere mate het paneel ernaast) starten vooral op het begin van de dag later op en dat verschil blijft eigenlijk de hele dag. Hoe zonniger de dag, hoe groter het verschil. Ben benieuwd wat dit kan zijn.

PV-output | 5,32 kWp | platdak 13° | ZZW | regio 0299

Acties:
  • 0Henk 'm!
reneeke1970 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:21:
[...]

Tno zegt connectoren....
Denk eerder te hard aan kabels trekken, en kabels om scherpe randen heen.
En wat misschien nog nooit iemand heeft gemerkt, ik had hier laatst drie panelen die in de witte achterkant, als een donkere ingebrande streep, precies de lijnen van de cell hadden staan. Twee banen naast elkaar en tot twintig cm lang. Geen idee hoe zoiets kan ontstaan, maar deze hadden toch bijna in de fik gegaan.
Wilde nog foto's plaatsen maar ze waren te snel verkocht.....
dat zijn waarschijnlijk te heet geworden busbars

Dit is trouwens een leuk document met foto's van ellende @WackoH maar misschien ken je hem al
https://iea-pvps.org/wp-c...voltaic_Modules_Final.pdf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
Ik kende 'm inderdaad en heb als toetje ook nog een Amerikaanse, gelinkt aan NREL & Department of Energy:
Heeft maar een enkele smeuïge foto >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Copitano schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:46:
[...]

Heb je de Enlighten Manager? Kijk dan eens naar de grafieken per paneel. Dat hoort er zo uit te zien met dit weer:
[Afbeelding]
Ik heb zit graven in Enlighten manager, maar kan niet vinden waar ik zo'n grafiekje per micro omvormer naar boven kan toveren? :?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Copitano
Pazo schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:53:
[...]

Ik heb zit graven in Enlighten manager, maar kan niet vinden waar ik zo'n grafiekje per micro omvormer naar boven kan toveren? :?
Dit is de versie op mijn laptop. Klik op de drie streepjes rechtsboven. Je krijgt dan als het goed is dit scherm:

Klik dan op view in Enlighten Manager dan krijg je dit scherm:

Door op een van de panelen te klikken krijg je een ballon met daarin het nummer van je micro als link. Klik op de link en vervolgens op het tabblad graph.

Je krijgt dan dit:

Onderaan kun je dan een aantal opties aanklikken om de bijbehorende lijnen toe te voegen aan de grafiek.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Copitano
Tsja83 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:35:
[...]

Ik heb sinds enkele weken eenzelfde iets. Twee zonnepanelen (linksboven, en in iets mindere mate het paneel ernaast) starten vooral op het begin van de dag later op en dat verschil blijft eigenlijk de hele dag. Hoe zonniger de dag, hoe groter het verschil. Ben benieuwd wat dit kan zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gok firmware update 520-00082-r01-v04.27.04 08/12/2020 9:35. (of misschien inmiddels later).
Ik ben terug naar 520-00082-r01-v04.18.02 04/03/2020 5:46 PM op de vervangen micro's. Werkt prima. Heb de updates laten blokkeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsja83
Copitano schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:35:
[...]

Dit is de versie op mijn laptop. Klik op de drie streepjes rechtsboven. Je krijgt dan als het goed is dit scherm:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Door op een van de panelen te klikken krijg je een ballon met daarin het nummer van je micro als link. Klik op de link en vervolgens op het tabblad graph.
[Afbeelding]
Je krijgt dan dit:
[Afbeelding]
Onderaan kun je dan een aantal opties aanklikken om de bijbehorende lijnen toe te voegen aan de grafiek.
[Afbeelding]
Dank voor de uitleg. Ik ga het straks opnieuw proberen, omdat de Enphase site er nu uit lijkt te liggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 24-06 15:39
Zitten er hier Solaredge kenners?

Medio half juli zullen er 30 a 35 panelen geplaatst gaan worden met SE systeem. Aangezien wij er pas medio oktober daadwerkelijk naar dit adres gaan verhuizen, zal er tot die tijd geen internet aanwezig zijn voor monitoring.

Kan dat met terug werkende kracht gecorrigeerd worden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 11:24
Noord27 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:46:

Medio half juli zullen er 30 a 35 panelen geplaatst gaan worden met SE systeem. Aangezien wij er pas medio oktober daadwerkelijk naar dit adres gaan verhuizen, zal er tot die tijd geen internet aanwezig zijn voor monitoring.

Er was ooit een SE document waar beschreven in was hoeveel dagen de logging op de omvormer bewaard bleef, voordat het overschreven wordt, dit heeft ook te maken met het aantal optimizers. Ik kan het nu niet meer vinden.

Kan je niet zo een Mifi routertje met 4G abo plaatsen? Veel data zal er niet verstuurd worden...
Of eens in de X tijd even zelf met de telefoon als hotspot langs?

[Voor 4% gewijzigd door Rouske op 08-06-2021 13:11]

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

@Copitano bedankt, het het met 1 eigenlijk wel gevonden, maar ik dacht dat je ook van meerdere omvormers in 1 grafiek kon laten zien, maar dat lukt niet.

Ik merk dat ze beide precies tussen 11.30 en 12.30 achter blijven, en vanaf 12.30 geven ze direct evenveel vermogen als de andere panelen in dezelfde rij. Was gisteren en eergisteren ook zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Copitano
Pazo schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:14:
@Copitano bedankt, het het met 1 eigenlijk wel gevonden, maar ik dacht dat je ook van meerdere omvormers in 1 grafiek kon laten zien, maar dat lukt niet.

Ik merk dat ze beide precies tussen 11.30 en 12.30 achter blijven, en vanaf 12.30 geven ze direct evenveel vermogen als de andere panelen in dezelfde rij. Was gisteren en eergisteren ook zo.
Kun je eens een plaatje posten? Kun je maken via het menu achter de drie streepjes rechtsboven de grafiek op het scherm. Hoeveel Watt per stuk leveren de micro's op het moment dat ze terugvallen?

By the way: Je kunt een grafiek maken per paneel of van de hele set tegelijk. Bij die laatste heb je dan niet de mogelijkheid om alle opties aan te klikken.

[Voor 10% gewijzigd door Copitano op 08-06-2021 13:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Copitano schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:39:
[...]

Kun je eens een plaatje posten? Kun je maken via het menu achter de drie streepjes rechtsboven de grafiek op het scherm. Hoeveel Watt per stuk leveren de micro's op het moment dat ze terugvallen?

By the way: Je kunt een grafiek maken per paneel of van de hele set tegelijk. Bij die laatste heb je dan niet de mogelijkheid om alle opties aan te klikken.
Hierbij even 3 screenshots, van het vermogen.
Rond 11.30 beginnen ze achter te blijven (dan komen de panelen ook net in de zon)
Rond 12.30 is de laatste keer dat ze achter blijven,
Bij 12.45 zijn ze aardig bij, en om 13.00 geven ze hetzelfde vermogen als de andere 3 in de rij.

En dit zijn even 2 grafieken van 1 micro (de onderste van de twee).
Eentje zonder waarden en eentje met waarden (wat die dip rond 16.00 is weet ik niet).

Wellicht dat die 2 micro's het al langer zo doen, maar nu de dagen op zijn langst zijn, zie ik het pas, omdat de zon rond 11.30-12.00 pas erop komt, en dan beginnen te produceren. Zie ook duidelijk in de onderste grafieken vanaf 12.00. Misschien eerder nooit opgevallen. Rest van de dag geven ze even veel vermogen als de andere 3.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsja83
Copitano schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:35:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je krijgt dan dit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Inloggen via de website gaat prima. Maar als ik klik op de enlighten manager krijg ik helaas niet de mogelijkheid om te klikken op de panelen. Wellicht dat ik eerst m'n installateur moet vragen om aanvullende rechten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Copitano
Tsja83 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:21:
[...]

Inloggen via de website gaat prima. Maar als ik klik op de enlighten manager krijg ik helaas niet de mogelijkheid om te klikken op de panelen. Wellicht dat ik eerst m'n installateur moet vragen om aanvullende rechten.
Ja, maar ik weet niet of hij die gaat geven. Enphase verkoopt dit als extra product. Bizar, maar waar. Ik heb het via de helpdesk (notabene vanuit Australië) gekregen als compensatie voor het verlies aan kWh's in de tijd dat ze een ongevraagde firmware upgrade gekregen hadden vanuit Amerika 7(8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Copitano
Pazo schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:08:
[...]

Hierbij even 3 screenshots, van het vermogen.
Rond 11.30 beginnen ze achter te blijven (dan komen de panelen ook net in de zon)
Rond 12.30 is de laatste keer dat ze achter blijven,
Bij 12.45 zijn ze aardig bij, en om 13.00 geven ze hetzelfde vermogen als de andere 3 in de rij.

[Afbeelding]

En dit zijn even 2 grafieken van 1 micro (de onderste van de twee).
Eentje zonder waarden en eentje met waarden (wat die dip rond 16.00 is weet ik niet).

[Afbeelding]

Wellicht dat die 2 micro's het al langer zo doen, maar nu de dagen op zijn langst zijn, zie ik het pas, omdat de zon rond 11.30-12.00 pas erop komt, en dan beginnen te produceren. Zie ook duidelijk in de onderste grafieken vanaf 12.00. Misschien eerder nooit opgevallen. Rest van de dag geven ze even veel vermogen als de andere 3.
Lijkt toch of er bij jou iets anders aan de hand is. Bij mij zag het er indertijd meer zo uit:

Let op de piekjes in de donkergroene lijn (temperatuur) en de lichtgroene lijn(DC voltage). Dat ziet er bij jou een stuk beter uit. Het kan natuurlijk zijn dat ze net even verschillend in de zon komen en opstarten. Als het verschil over langere termijn (bijvoorbeeld een week) niet groter is als 3 à 4% zou ik mij er niet al te veel zorgen over maken. Bij mij liepen die verschillen op van 20 tot 30%. Dan wordt het tijd om contact op te nemen met de helpdesk van Enphase. Doe dat dan goed gedocumenteerd. Ze hebben lang geprobeerd mij met een kluitje in het riet te sturen. Maar toen ik ze eenmaal overtuigd had is het keurig voor mij kosteloos opgelost.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

@Copitano OK bedankt voor je input. Bij jou zag het er inderdaad een stuk slechter uit.
Wellicht beginnen deze twee micro's altijd als pas vanaf 13.00 vol produceren, maar zie ik dat dus nu pas omdat met deze langere dagen de zon er eerder op komt. Maand terug kwam de zon pas rond 14.00 op de panelen dus zag je het niet. Ik ga het in de gaten houden. Hoewel het niet helemaal goed is, produceren ze de rest van de dag wel normaal, dus is het verlies minimaal. Maar ik ga het wel de gaten houden.
Tsja83 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:21:
Ik heb mijzelf een installateurs account gegeven, kan je gewoon zelf aanmaken. Ik heb zelf alles geïnstalleerd, dus er was geen sprake van een installateur. Best handig om dus wel te hebben.
Ik weet niet of het nog steeds mogelijk is, maar het staat beschreven op pagina 28 van de DHZ handleiding van Solar-Bouwmarkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Copitano
Pazo schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:52:
@Copitano OK bedankt voor je input. Bij jou zag het er inderdaad een stuk slechter uit.
Wellicht beginnen deze twee micro's altijd als pas vanaf 13.00 vol produceren, maar zie ik dat dus nu pas omdat met deze langere dagen de zon er eerder op komt. Maand terug kwam de zon pas rond 14.00 op de panelen dus zag je het niet. Ik ga het in de gaten houden. Hoewel het niet helemaal goed is, produceren ze de rest van de dag wel normaal, dus is het verlies minimaal. Maar ik ga het wel de gaten houden.

[...]

Ik heb mijzelf een installateurs account gegeven, kan je gewoon zelf aanmaken. Ik heb zelf alles geïnstalleerd, dus er was geen sprake van een installateur. Best handig om dus wel te hebben.
Ik weet niet of het nog steeds mogelijk is, maar het staat beschreven op pagina 28 van de DHZ handleiding van Solar-Bouwmarkt.
Als je een installateursaccount hebt kun je ook zien welke versie van de firmware op je micro's draait. Wat is dat bij jou?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Copitano schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:01:
[...]

Als je een installateursaccount hebt kun je ook zien welke versie van de firmware op je micro's draait. Wat is dat bij jou?
Hmm, kan ik niet vinden (of niet zien?). Terwijl het account wel degelijk anders is dan het gewone account, want ik heb hierin mijn systeem aangemaakt.

EDIT: Tot nu toe alleen de firmware versie van de Envoy gevonden (R4.10.35)

[Voor 9% gewijzigd door Pazo op 08-06-2021 15:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Copitano
Pazo schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:23:
[...]

Hmm, kan ik niet vinden (of niet zien?). Terwijl het account wel degelijk anders is dan het gewone account, want ik heb hierin mijn systeem aangemaakt.
Kijk eens in de installer toolkit. Daar moet je met een installateursaccount ook in kunnen dan.
Ik kan dat gedeeltelijk zien door via het IP adress lokaal contact te maken met de Envoy S metered.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Copitano schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:40:
[...]

Kijk eens in de installer toolkit. Daar moet je met een installateursaccount ook in kunnen dan.
Ik kan dat gedeeltelijk zien door via het IP adress lokaal contact te maken met de Envoy S metered.[Afbeelding]
Zal ik vanavond ff doen. Zit op mn werk. :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Nou, het is al weer juni en de installatieautomaat is nog steeds niet uitgevallen in huize Dre. De test duurt nu al 8 jaar.

Hiermee trek ik ook meteen de conclusie dat 4830 5080 Wp op een 4600 4200 Watt omvormer zonder problemen gaat op een 16 Ampère automaat. Al 8 jaar achter elkaar.
Sterker nog, ik heb 4830 5080 Wp aangesloten op een 16 Ampère automaat. Deze set zit op zuid met een hellinghoek van 30°. Met een jaaropbrengst van circa 1100 Wh/Wp doet de set het aardig qua kilowatts × uren. Het gaat bij mij al 2 3 4 5 6 7 8 jaar goed zonder problemen :)

Aangesloten op een Effekta 5000 StecaGrid 4200 (98,2% efficiency)
Naar mijn oordeel is dan automatisch het volgende mogelijk met bijpassende omvormer:
  • 1× 25A hoofdzekering = maximaal 7,9 kWp zonder problemen
  • 1× 35A hoofdzekering = maximaal 11,1 kWp zonder problemen
  • 3× 25A hoofdzekering = maximaal 23,8 kWp zonder problemen
Dit op basis van N=1 en geen ingeschakelde verbruikers. YMMV.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Nu online
@Dre Met 4200 W heb je max nog geen 18A. En bij 18A zal een 16A automaat pas na vele uren uitschakelen. Iig langer dan dat de zon schijnt. Dat zal dus inderdaad wel goed blijven gaan. Met een smeltzekering heb je kans dat ie er na een aantal jaren een keertje uitgaat, maar met een automaat zal dat gewoon goed blijven gaan. De vraag is natuurlijk wel of het verstandig is om zo op de grens te gaan zitten.

[removed]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:27:
@Dre Met 4200 W heb je max nog geen 18A. En bij 18A zal een 16A automaat pas na vele uren uitschakelen. Iig langer dan dat de zon schijnt. Dat zal dus inderdaad wel goed blijven gaan. Met een smeltzekering heb je kans dat ie er na een aantal jaren een keertje uitgaat, maar met een automaat zal dat gewoon goed blijven gaan. De vraag is natuurlijk wel of het verstandig is om zo op de grens te gaan zitten.
Een 16A automaat is geen 16A. Het is in mijn meterkast geen 30°C, dat is uitgangspunt van 16A. Hangt van temperatuur en andere omgevingsfactoren af, zoals naastliggende warme automaten. 16A kreeg ik er met 19,2A niet uit gedurende 3 uur doorstromen. Dat is 20% meer dan typeplaatje. Met 22,4A (40% meer dan typeplaatje) gaat de automaat er gemiddeld na 1729 seconden uit.

Maar ik had eerst een 4600 Watt omvormer, maar die is een stuk minder efficiënt dan de 4200 Watt. De 4200 Watt doet meer kW × uren per jaar.

[Voor 7% gewijzigd door Dre op 08-06-2021 17:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
@Dre hier loopt 8,530 wp over 25 amp.

Oost-west en een beetje zuid😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16:08
Dre schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:19:
Nou, het is al weer juni en de installatieautomaat is nog steeds niet uitgevallen in huize Dre. De test duurt nu al 8 jaar.

Hiermee trek ik ook meteen de conclusie dat 4830 5080 Wp op een 4600 4200 Watt omvormer zonder problemen gaat op een 16 Ampère automaat. Al 8 jaar achter elkaar.
Welk voltage meet je op de omvormer als deze volle bak staat te werken?
Stel dat dat 246 V is (zal wel in die buurt liggen), dan is de stroom maar 4200/246 = 17.07A.

Dat is t.o.v. de nominale 16A een overbelasting van 6.7%. Volgens deze grafiek moet een 16A automaat er pas bij minimaal 13% overbelasting uit gaan:
http://users.telenet.be/jasonrooyackers/images/automaten.jpg
Als de automaat dan in de meterkast voldoende koel is, zal dit wel goed gaan.

Toch snap ik niet waarom je zo op het randje gaat zitten. Waarom niet zorgen dat zowel bedrading als automaat het ruim aan kunnen? Dus minimaal 4mm² en een 20A automaat. Dan zit je safe en heb je wat over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Dre schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:31:
[...]
Een 16A automaat is geen 16A. Het is in mijn meterkast geen 30°C, dat is uitgangspunt van 16A. Hangt van temperatuur en andere omgevingsfactoren af, zoals naastliggende warme automaten. 16A kreeg ik er met 19,2A niet uit gedurende 3 uur doorstromen. Dat is 20% meer dan typeplaatje. Met 22,4A (40% meer dan typeplaatje) gaat de automaat er gemiddeld na 1729 seconden uit.

Maar ik had eerst een 4600 Watt omvormer, maar die is een stuk minder efficiënt dan de 4200 Watt. De 4200 Watt doet meer kW × uren per jaar.
Precies wat ik zei :) Maar punt was vooral dat gezien de afschakelcurve het ook gewoon te verwachten is dat dit goed blijft gaan. Pas als je echt boven de 20A komt zal die uitschakelen in de tijd dat een zonnepaneelsysteem zijn max. stroom levert.

[removed]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:13:
[...]

Welk voltage meet je op de omvormer als deze volle bak staat te werken?
Stel dat dat 246 V is (zal wel in die buurt liggen), dan is de stroom maar 4200/246 = 17.07A.

Dat is t.o.v. de nominale 16A een overbelasting van 6.7%. Volgens deze grafiek moet een 16A automaat er pas bij minimaal 13% overbelasting uit gaan:
[Afbeelding]
Als de automaat dan in de meterkast voldoende koel is, zal dit wel goed gaan.

Toch snap ik niet waarom je zo op het randje gaat zitten. Waarom niet zorgen dat zowel bedrading als automaat het ruim aan kunnen? Dus minimaal 4mm² en een 20A automaat. Dan zit je safe en heb je wat over.
Niet veel hoger dan 240V. Dus 4200Watt / 240 = 17,5A. Maar zelfs met 5080 Wp bereik ik niet vaak langdurig de 4200 Watt.

De 2,5mm2 installatiedraden kunnen 24A continue aan volgende de NEN1010, dus daar maak ik me geen zorgen over.

Voor de rest gewoon ervaring delen. Een 20A automaat zit al 8 jaar in de meterkast, maar nog niet aangesloten :P
En 3 uur met 19,2A nog niet uit >>>>>>> 240V × 19,2A = 4,6 kW 3 uur lang continue zonder problemen. Dus ik denk dat ik redelijk wat marge heb. Met 10 kWp op een 4200 Watt omvormer zal de B16 er ook niet uit gaan verwacht ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 05:58
Sinds zaterdag 5 juni heb ik mijn 12 panelen Canadian 230wp op oost uitgebreid met 10 Longhi 360wp panelen en de 2,5kW SMA omvormer vervangen voor een Growatt 4,2 kW en met alle zon van de laatste dagen uiteraard dik tevreden. De keuze voor de omvormer was een goede keuze, na aanmelden en app instellen direct een gebruiksvriendelijk systeem, goed e volgen per tracker. Mijn andere set van 7 panelen die nog een 1,5kW omvormer hebben heb ik opnieuw geprobeerd te resetten want het uitlezen van de omvormer is gewoon 1 drama. Ik heb een laptop waarin ik via sunny explorer rechtstreeks kan inloggen op de omvormer maar dan heb je het wel gehad. Ik probeer van alles om hem via mijn telefoon of op een andere manier te loggen en ook op afstand maar niets werkt. Mis ik iets.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 4800wp zonnepanelen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• padoempats
Noord27 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:46:

Je kan lokaal een raspberry plaatsen en dan lokaal loggen? Lijkt mij het makkelijkst

• Speedsmile
  • Laatst online: 11:08
Heeft iemand ervaring met clickfit staaldak op stalen dakpanplaten? Door het stappen profiel van de pan onstaat er een hoekverschil van paneel t.o.v. de railtjes, waardoor de panelen maar op 1 rand gaan aanliggen. Voor paneelrand vermoedelijk geen probleem, die zijn toch al ontworpen voor belasting op de bevestings punten. De clickfit klem moet dat hoekverschil wel opvangen. ;)

[Voor 21% gewijzigd door Speedsmile op 09-06-2021 08:22]

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

• WackoH
Vast krijg je het wel vermoedelijk wel, maar dat betekent dus dat de panelen een puntbelasting krijgen, en dat de klem het paneel daarnaast naar beneden drukt. Er komt dus continue spanning op profiel en glas. Of het kwaad kan? Het is daarnaast ook extra gevoelig als het paneel bij storm zou bewegen (verder ingedrukt). Wellicht werkt de verbinding zich op termijn los.

Kun je de hoek tussen dak en profiel corrigeren, bv. door er aan 1 zijde EPDM tussen te doen voordat je het profiel monteert? Of anders met (RVS) ringen?

[Voor 19% gewijzigd door WackoH op 09-06-2021 09:00]

• tweakpat1
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 24-06 06:33
@AUijtdehaag @Proton_
AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:21:
@tweakpat1
Zet de RCD op 30 mA
Enric0 in "SMA Tripower 8.0 foutmelding code 101 (netoverspanning)"

Liggen er geen stekkers in het water?
Wat lees je uit bij DC aardlekstroom?
Enric0 in "SMA Tripower 8.0 foutmelding code 101 (netoverspanning)"

Als de 8 + 8 hetzelfde liggen kan je ze beter in serie zetten op 1 string.
16 geeft beter rendement dan maar 8 panelen
Intussen Vele zaken getest. Het zat hem niet in de stekkers die in het water zouden kunnen liggen.
Ook als het niet regende ging de alamat (30mA) er uit, soms wel al binnen 5 minuten.
De uitgelezen waarde bij de DC aardlekstroom staat op 0.010 A en de Insulation resistance is 2,877.25 kOhm. De RCD waarde op 30mA gezet in de SunnyBoy leverde ook niks op. Behalve dat er niet gelijk een error kwam als de alamat getriggerd wordt er kwam dan een warning.
De echte oplossing is na testen een 100mA Alamat. Probleem is nu opgelost en werkt alweer enkele dagen.

Bedankt voor het meedenken in deze..

• redwing
  • Nu online
tweakpat1 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:03:
@AUijtdehaag @Proton_

[...]

Intussen Vele zaken getest. Het zat hem niet in de stekkers die in het water zouden kunnen liggen.
Ook als het niet regende ging de alamat (30mA) er uit, soms wel al binnen 5 minuten.
De uitgelezen waarde bij de DC aardlekstroom staat op 0.010 A en de Insulation resistance is 2,877.25 kOhm. De RCD waarde op 30mA gezet in de SunnyBoy leverde ook niks op. Behalve dat er niet gelijk een error kwam als de alamat getriggerd wordt er kwam dan een warning.
De echte oplossing is na testen een 100mA Alamat. Probleem is nu opgelost en werkt alweer enkele dagen.

Bedankt voor het meedenken in deze..
De SMA tripower moet ook met een 30mA aardlek kunnen werken, maar dan moet je de omvormer zelf instellen. Een 100 mA moet ook prima zijn, intern heeft die omvormer ook al zelf een aardlek zitten die voldoet aan alle eisen.

[removed]

• The_Woesh
  • Registratie: augustus 2001

The_Woesh

De man die.....

Ik heb net twee dagen mijn installatie in gebruik.

SUNNY TRIPOWER 10.0
32 panelen op zuid 45graden
4 panelen op noord 15 graden

Wat ik niet begrijp is dat de panelen op noord per paneel nu veel meer lijken op te wekken.

Of moet ik niet op de W waarde kijken?

Kijo

"You are lucky because you caught me in a transitional phase. I was sitting here, eating my muffin, drinking my coffee, and I had what alcoholics refer to as a moment of clarity." -- Pulp Fiction

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

The_Woesh schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:39:

SUNNY TRIPOWER 10.0

Wat ik niet begrijp is dat de panelen op noord per paneel nu veel meer lijken op te wekken.

[Afbeelding]

Kijo
Heb je een legplan en kabelplan tekening bij oplevering gehad? Je zal niet de eerste zijn waar de kabeltjes door elkaar zijn gekomen (al dan niet vanwege onkunde :P )

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 24-06 15:39
padoempats schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:39:
[...]

Je kan lokaal een raspberry plaatsen en dan lokaal loggen? Lijkt mij het makkelijkst
Inmiddels heb ik het anders aangemeld.

Redelijk off-topic:

Omdat ik toch bij Ziggo wil blijven, heb ik mij aangemeld als nieuwe klant op het nieuwe adres, waar dus de PV geïnstalleerd gaat worden. Ook al wonen we er nog niet. Alleen nieuwe klanten krijgen 50% korting op de abonnementskosten voor 6 maanden het eerste jaar. Dat betekend dat het zelfs voordeliger is om dit te doen als straks overstappen met Ziggo naar het nieuwe adres..

Dus tijdelijk 2 abonnementen is goedkoper als puur overstappen. Kan straks de PV rechtstreeks op een LAN-poort.

[Voor 7% gewijzigd door Noord27 op 09-06-2021 09:44]

• The_Woesh

The_Woesh

De man die.....

KRGT schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:41:
[...]

Heb je een legplan en kabelplan tekening bij oplevering gehad? Je zal niet de eerste zijn waar de kabeltjes door elkaar zijn gekomen (al dan niet vanwege onkunde :P )
2x 16 string op Zuid
1x 4 op Noord.

ik heb het gevraagd, niet zelf gecontroleerd.

[Voor 62% gewijzigd door The_Woesh op 09-06-2021 09:45]

"You are lucky because you caught me in a transitional phase. I was sitting here, eating my muffin, drinking my coffee, and I had what alcoholics refer to as a moment of clarity." -- Pulp Fiction

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

The_Woesh schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:43:
[...]

2x 16 string op Zuid
1x 4 op Noord.

ik heb het gevraagd, niet zelf gecontroleerd.
Schaduw op zuid? Defect paneel, defecte connector, altijd lastig te bepalen als je geen zicht er op hebt :)

• ArjoK
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 15:59

SUNNY TRIPOWER 10.0

[Afbeelding]

Kijo
Deze meetwaarden zijn van wanneer en hoe laat? Noord pakt nu 's ochtends sneller op.. Kijk eens wat de verschillen zijn rond 13:00 als de zon op zuid staat

4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Andrehj

SUNNY TRIPOWER 10.0

[Afbeelding]
Je bedoelt dat je slechts 4 panelen op 1 MPT ingang hebt op een Tripower 10.0? Dat kan toch helemaal niet? Want die ingangen hebben een MPP bereik van 320-800V. Daar kom je met 4 panelen nooit aan.

Bovendien zie ik niet hoe je met 4 panelen (welk type eigenlijk?) op noord om half 10 's ochtends al 1.4 kW kunt opwekken. Op dat moment staat de zon in het oosten en nog vrij laag. De instalingshoek is dan erg ongunstig. Dan kom je zelfs met panelen van 500 Wp (mochten die al bestaan) nooit aan 1.4 kW.

Ik denk dat ze een aantal panelen van Zuid bij een string van Noord erbij hebben geplaatst (wat ook weer een erg bijzondere keuze is), maar wel een verklaring voor de hoge opbrengst van Noord.
Of zit er onder die 4 panelen op Noord nog optimizers om de spanning en stroom in lijn te brengen met die op Zuid?

Ik vind het een vreemde configuratie. Wat je volgens mij zou moeten doen is die panelen op Noord op een losse (micro)omvormer aansluiten, en dan alleen zuid op die grote 10 kW omvormer.

Tip: Log even in direct op je omvormer (gewoon via het IP-adres) en check even de DC-spanningen van de twee ingangen. Als je die vergelijkt met de datasheet van je panelen kun je eenvoudig uitrekenen hoeveel panelen er (ongeveer) op een ingang zitten.

[Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 09-06-2021 10:13]

• pirke
  • Laatst online: 14:25
Copitano schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:38:
[...]

Lijkt toch of er bij jou iets anders aan de hand is. Bij mij zag het er indertijd meer zo uit:
[Afbeelding]
Let op de piekjes in de donkergroene lijn (temperatuur) en de lichtgroene lijn(DC voltage). Dat ziet er bij jou een stuk beter uit. Het kan natuurlijk zijn dat ze net even verschillend in de zon komen en opstarten. Als het verschil over langere termijn (bijvoorbeeld een week) niet groter is als 3 à 4% zou ik mij er niet al te veel zorgen over maken. Bij mij liepen die verschillen op van 20 tot 30%. Dan wordt het tijd om contact op te nemen met de helpdesk van Enphase. Doe dat dan goed gedocumenteerd. Ze hebben lang geprobeerd mij met een kluitje in het riet te sturen. Maar toen ik ze eenmaal overtuigd had is het keurig voor mij kosteloos opgelost.
Kan het niet gewoon bewolking zijn? Ik krijg vergelijkbare grafieken op dagen dat er de hele tijd wolken voor de zon komen. Op een stralende dag is het wel een mooi boogje hier.

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• Ronald
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:04:
[...]

Je bedoelt dat je slechts 4 panelen op 1 MPT ingang hebt op een Tripower 10.0? Dat kan toch helemaal niet?
De omvormer heeft een start spanning van 150V (Dat haal je net, 4x ruim ~40Voc)
Minimale ingangsspanning 125V (Ook dat haal je net, 4x ~34Vmpp)

Wat je denk ik niet hebt is enige vorm van powerpoint tracking. Dus minste of geringste aan schaduw zakt productie in als een zoutzak omdat de omvormer niet de mogelijkheid heeft de spanning te regelen zodat diodes gaan geleiden.

Geen ideaal ontwerp... Maar ik denk dat je in gunstige omstandigheden dus gewoon productie hebt van de 4 panelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
redwing schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:14:
[...]
De SMA tripower moet ook met een 30mA aardlek kunnen werken, maar dan moet je de omvormer zelf instellen.
Mijn ervaring is dat dat niet eens nodig is. Bij mijn STP 8.0 staat de parameter "RCD adjustment" al sinds inbedrijfsname (1 jaar geleden) op "off". (Andere mogelijkheid is "30mA"). Installatie draait storingsvrij en hangt gewoon achter een 30 mA alamat.
De gemeten Residual Current (ervan uitgaande dat dat de juiste variabele is) fluctueert rond de 2 mA, dus ruim onder de 30.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
Ronald schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:19:
[...]

De omvormer heeft een start spanning van 150V (Dat haal je net, 4x ruim ~40Voc)
Minimale ingangsspanning 125V (Ook dat haal je net, 4x ~34Vmpp)

Wat je denk ik niet hebt is enige vorm van powerpoint tracking. Dus minste of geringste aan schaduw zakt productie in als een zoutzak omdat de omvormer niet de mogelijkheid heeft de spanning te regelen zodat diodes gaan geleiden.

Geen ideaal ontwerp... Maar ik denk dat je in gunstige omstandigheden dus gewoon productie hebt van de 4 panelen.
Blijft het feit dat je 's ochtends om half 10 nooit 1.4 kW productie kunt halen van 4 panelen op noord. Daar klopt echt iets niet. Ben benieuwd naar de waarden van de DC voltages.

• The_Woesh

The_Woesh

De man die.....

Ik ga even door de specificaties van de omvormer, daar staat het volgende:

"Aantal onafhankelijke MPP-ingangen / strings per MPP-ingang 2 / A:2; B:1"

Als ik het goed begrijp: A heeft 2 ingangen, B heeft er 1.
dan moet 2x16 zuid toch op A?

Zou het kunnen dat de installateur 1x4+1x16 op A en 1x16 op B heeft gezet.
A zou dan meer panelen hebben maar door gebrek aan evenwicht minder opleveren?

nu lijk ik al op de top te zijn terwijl het half 11 is.

[Voor 34% gewijzigd door The_Woesh op 09-06-2021 10:45]

• Andrehj

SUNNY TRIPOWER 10.0

[Afbeelding]

Kijo
https://tweakers.net/i/rL...mSEk3Ote.png?f=user_large
Ik zie nu pas dat je de voltages al vermeld hebt. Je haalt blijkbaar nog 168 Volt op noord.
Kan het zijn dat dit enorme panelen zijn van ca 450W en dat dit niet noord is, maar noord-oost? Dan zou het toch kunnen kloppen.

Dan is er nog maar 1 ding fout, en dat is dat de installateur ingang A en B verwisseld heeft. Ingang A kan veel meer stroom verwerken dan ingang B (zie datasheet). De dubbele string van Zuid zou op ingang A moeten (heeft niet voor niets dubbele aansluitingen) en die van Noord op B.

• Andrehj
The_Woesh schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:32:
Ik gaat even door de specificaties van de omvormer, daar staat het volgende:

"Aantal onafhankelijke MPP-ingangen / strings per MPP-ingang 2 / A:2; B:1"

Als ik het goed begrijp: A heeft 2 ingangen, B heeft er 1.
dan moet 2x16 zuid toch op A?
Ja. Maar hij zal wel op het dak met een Y-stuk de strings hebben gekoppeld.
Zou het kunnen dat de installateur 1x4+1x16 op A en 1x16 op B heeft gezet.
Nee. Want je mag alleen maar twee gelijke strings parallel zetten, anders klopt het voltage niet. 1x4 heeft een veel lager voltage dan 1x16.

• The_Woesh

The_Woesh

De man die.....

Andrehj schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:40:
[...]

https://tweakers.net/i/rL...mSEk3Ote.png?f=user_large
Ik zie nu pas dat je de voltages al vermeld hebt. Je haalt blijkbaar nog 168 Volt op noord.
Kan het zijn dat dit enorme panelen zijn van ca 450W en dat dit niet noord is, maar noord-oost? Dan zou het toch kunnen kloppen.

Dan is er nog maar 1 ding fout, en dat is dat de installateur ingang A en B verwisseld heeft. Ingang A kan veel meer stroom verwerken dan ingang B (zie datasheet). De dubbele string van Zuid zou op ingang A moeten (heeft niet voor niets dubbele aansluitingen) en die van Noord op B.
395w panelen. ze zijn inderdaad best groot.
Ik vermoed nu ook hetzelfde of 16+4 dat roet in het eten gooit. Het is meer een heel klein beetje oost, maar wel bijna plat (15 graden) en geen schaduw (op dakkapel helemaal boven op het dak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The_Woesh

The_Woesh

De man die.....

Ik zie het al,

op A staat 1x noord + 1x zuid, op B staat 1x zuid.

ik upload zo een foto en ga de installateur bellen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The_Woesh

The_Woesh

De man die.....

Kan ik dit zelf veilig goed zetten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• padoempats
The_Woesh schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:51:
Ik zie het al,

op A staat 1x noord + 1x zuid, op B staat 1x zuid.

ik upload zo een foto en ga de installateur bellen
Dat is raar. Je zou 2x 16 op A verwachten en 1x 4 op B. B doet dan bijna voor spek en bonen mee, maar alles helpt.
Volgens mij krijgt de string van 16 op A nu de max voltage van de 2e string (4 panelen), dus 168 volt, dus eigenlijk effectief gooi je in deze opzet 12 panelen weg, dus 4 + 4 + 16 = 24 panelen die opbrengen en kom je redelijk uit op de max waar je nu op zit.

• The_Woesh

The_Woesh

De man die.....

padoempats schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:58:
[...]

Dat is raar. Je zou 2x 16 op A verwachten en 1x 4 op B. B doet dan bijna voor spek en bonen mee, maar alles helpt.
Volgens mij krijgt de string van 16 op A nu de max voltage van de 2e string (4 panelen), dus 168 volt, dus eigenlijk effectief gooi je in deze opzet 12 panelen weg, dus 4 + 4 + 16 = 24 panelen die opbrengen en kom je redelijk uit op de max waar je nu op zit.
Het is niet raar, het is gewoon verkeerd aangesloten. Ik gok dat hij z'n hooft er niet onder heeft gestoken en misschien dat andere omvormers rechts twee ingangen hebben.

[Voor 6% gewijzigd door The_Woesh op 09-06-2021 12:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
Dat verklaart een boel. 1x4 en 1x16 parallel... 8)7 |:( Je kunt dit ook zelf fixen trouwens. Even volgens de procedure uit de handleiding de omvormer uitschakelen en de DC lastscheider uitzetten en dan de stekkers in de juiste aansluitingen stoppen.
Maar de kabels van zuid zijn wel erg kort, en worden hierdoor nog korter. Was de kabel erg duur per meter?

Daarna is het wel de vraag wat die panelen op noord nog gaan doen, want zonder die 16 panelen op zuid paralell zal daar de spanning wel flink inzakken. Wat zegt de datasheet van je panelen over de MPP en open-string spanningen?

En is daar nou een grijze kabel gebruikt als aardedraad naar de panelen? Was de geel-groene op? Of is dat optisch bedrog?

[Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 09-06-2021 11:09]

• Gerco-M
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
12 panelen doen inderdaad niets, maar ik vind het al heel wat dat dit zo aangesloten is, en er niets stuk gaat. Als 16 panelen paralell geschakeld zijn met 4 panelen en er toch voltage uit komt betekent dit volgens mij dat de bypass diodes van heel veel panelen nu heel veel werk verzetten?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 2 x MHI L/L (71SRK / 35ZSX)

• Mr_gadget
  • Laatst online: 24-06 15:12

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hoe werkt het met het vermogen de inverter in en uit? Ik zie in de datasheet van een Solaredge SE2200H maximum DC Power 3400W. Maar de maximum output is 2200 VA. Waar blijft die 1200 Watt dan?

Dus met 3400W wat zou je er in theorie 10 panelen van 340 Watt aan kunnen hangen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Gerco-M schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:04:
12 panelen doen inderdaad niets, maar ik vind het al heel wat dat dit zo aangesloten is, en er niets stuk gaat. Als 16 panelen paralell geschakeld zijn met 4 panelen en er toch voltage uit komt betekent dit volgens mij dat de bypass diodes van heel veel panelen nu heel veel werk verzetten?
Als ik diodes onderhand goed begrepen heb... Reverse bias kun je ze stuk krijgen, maar forward gaat het erg lang goed. buiten de 0.3V spanningsval (Schottky diode; moet een paar watt kosten) loopt er gewoon de stroom door zonder moeite.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• padoempats
Andrehj schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:01:
[...]

Dat verklaart een boel. 1x4 en 1x16 parallel... 8)7 |:( Je kunt dit ook zelf fixen trouwens. Even volgens de procedure uit de handleiding de omvormer uitschakelen en de DC lastscheider uitzetten en dan de stekkers in de juiste aansluitingen stoppen.
Maar de kabels van zuid zijn wel erg kort, en worden hierdoor nog korter. Was de kabel erg duur per meter?

Daarna is het wel de vraag wat die panelen op noord nog gaan doen, want zonder die 16 panelen op zuid paralell zal daar de spanning wel flink inzakken. Wat zegt de datasheet van je panelen over de MPP en open-string spanningen?
Gewoon de omvormer omdraaien dan zitten ze goed ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Mr_gadget schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:07:
Hoe werkt het met het vermogen de inverter in en uit? Ik zie in de datasheet van een Solaredge SE2200H maximum DC Power 3400W. Maar de maximum output is 2200 VA. Waar blijft die 1200 Watt dan?

Dus met 3400W wat zou je er in theorie 10 panelen van 340 Watt aan kunnen hangen?
Als de panelen op zeker moment meer zouden kunnen leveren dan de 2200W worden ze niet op het MPP gedraaid, waardoor er minder uit komt.

Overdimensioneren naar 3400W zou goed kunnen als je panelen op 2 radicaal verschillende oriëntaties hebt. Dan komt je amper boven de 2200W uit ;-)

[Voor 12% gewijzigd door Ronald op 09-06-2021 11:11]

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
Mr_gadget schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:07:

Hier een SE3000 met 5810 wp aan panelen. https://i.imgur.com/ynGkR26.jpg

https://i.imgur.com/eCkKIME.jpg

Inmiddels zijn dat er 2 met 3650 en 3660 wp

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The_Woesh

The_Woesh

De man die.....

Andrehj schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:01:
[...]

Ik heb alles uitgezet maar toch even wachten op de monteur. Hij moet het zelf fixen vind ik.
Dit zou goed moeten gaan. De spanning zal hetzelfde blijven. Huidige spanning in paralell is gelijk aan de laagste spanning volgens mij.
En is daar nou een grijze kabel gebruikt als aardedraad naar de panelen? Was de geel-groene op? Of is dat optisch bedrog?
Komt door het kunstlicht, draad is goed geel en groen. Ik snap je gedachte, maar installateur was volgens mij wel bekwaam maar heeft op dit punt geblunderd.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True