Toon posts:

GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

Pagina: 1 2 3 ... 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in het kunnen uitlezen van een GoodWe inverter via de USB aansluiting aan de onderkant, heb ik op GitHub een eerste versie gezet van een python script dat dit mogelijk maakt.

Met hulp van het programma EZExplorer (GoodWe) en een USB sniffer, heb ik de communicatie kunnen ontrafelen.

https://github.com/sircuri/GoodWeUSBLogger

Signature van nature

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Geinig!

Een tijdje terug heb ik @CodeIT geholpen om te zorgen dat we onze GoodWe's kunnen uitlezen via RS485.
Hij heeft er een firmware voor de ESP8266 voor geschreven: CodeIT in "Datalogging: PV systemen"

Werkt als een trein!

Edit: Ik zie nu dat jouw code gebaseerd is daarop, LOL te snel gelezen :P
Wat voor apparaat gebruik je om de GoodWe uit te lezen? Een Raspberry Pi o.i.d. ?

En dan een USB-A naar USB-A kabel ergens van eBay ofzo gehaald? Is niet echt een veelgebruikte kabel...

[Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 04-09-2017 16:52]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 4 september 2017 @ 16:50:
Geinig!

Een tijdje terug heb ik @CodeIT geholpen om te zorgen dat we onze GoodWe's kunnen uitlezen via RS485.
Hij heeft er een firmware voor de ESP8266 voor geschreven: CodeIT in "Datalogging: PV systemen"

Werkt als een trein!

Edit: Ik zie nu dat jouw code gebaseerd is daarop, LOL te snel gelezen :P
Wat voor apparaat gebruik je om de GoodWe uit te lezen? Een Raspberry Pi o.i.d. ?

En dan een USB-A naar USB-A kabel ergens van eBay ofzo gehaald? Is niet echt een veelgebruikte kabel...
Klopt, jouw naam ben ik ook erg vaak tegengekomen op internet wat betreft GoodWe inverters uitlezen.
Inderdaad heb ik het daar op gebaseerd, maar ik moet het doen via USB, want de WiFi dongle zit vastgesoldeerd op de type inverter die ik heb.

Ik heb het nu gedaan met een Ubuntu desktop, maar ben bezig om het te verbinden met een Raspberry pi zero. Moet ook werken natuurlijk. Dus dat het nu de eerst volgende stap.
[update] En dat werkt ook ondertussen.

edit: En wat betreft de USB kabels. Die heb ik nog allemaal liggen uit het USB-printer-tijdperk van de eerste HP printers. Die hadden die vierkante usb stekkers.

[Voor 8% gewijzigd door Sircuri op 04-09-2017 21:58. Reden: usb kabels]

Signature van nature

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Sircuri Hoe heb jij het opgelost dat de omvormer 's morgens niet discoverable is als de USB kabel aangesloten is? Ik ben ook met een USB script bezig (ik had die van jou niet gezien).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
zonoskar schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:26:
@Sircuri Hoe heb jij het opgelost dat de omvormer 's morgens niet discoverable is als de USB kabel aangesloten is? Ik ben ook met een USB script bezig (ik had die van jou niet gezien).
Dat is gewoon een retry constructie. Er wordt gepoogd om een DISCOVERY te starten op de verbonden omvormer. Deze zal een time-out geven, want de omvormer reageert niet. En dan valt het script weer terug in zijn state-machine naar de status OFFLINE om weer te beginnen met een nieuwe discovery ronde.

Signature van nature

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Sircuri schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:08:
Dat is gewoon een retry constructie. Er wordt gepoogd om een DISCOVERY te starten op de verbonden omvormer. Deze zal een time-out geven, want de omvormer reageert niet. En dan valt het script weer terug in zijn state-machine naar de status OFFLINE om weer te beginnen met een nieuwe discovery ronde.
In mijn script gebruik in de pyusb module. Misschien ligt het daar aan. Als de omvormer aan is en ik de USB kabel aansluit, dan krijg ik antwoord van de omvormer en kan ik hem uitlezen. Maar als de omvormer opstart met USB kabel aangesloten, krijg ik geen antwoord via USB (power led knippert). Dan moet ik eerst de omvormer uitzetten, USB kabel eruit en weer aanzetten. Dan weer uit en aan en dan de USB kabel weer aansluiten voordat het weer werkt.

Ik ga jouw script eens goed bekijken om te zien wat er mis is met mijn script :)

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
zonoskar schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:50:
[...]

In mijn script gebruik in de pyusb module. Misschien ligt het daar aan. Als de omvormer aan is en ik de USB kabel aansluit, dan krijg ik antwoord van de omvormer en kan ik hem uitlezen. Maar als de omvormer opstart met USB kabel aangesloten, krijg ik geen antwoord via USB (power led knippert). Dan moet ik eerst de omvormer uitzetten, USB kabel eruit en weer aanzetten. Dan weer uit en aan en dan de USB kabel weer aansluiten voordat het weer werkt.

Ik ga jouw script eens goed bekijken om te zien wat er mis is met mijn script :)
Vergeet niet dat de omvormer een aardig zware start-procedure doorloopt. Het duurt aardig lang voordat de eerste verbinding gelegd kan worden. En dan praat ik soms over minuten. Niet seconden.
Oftewel, geef je de start procedure wel genoeg tijd?

Welk type omvormer heb je?

edit: Ik had ook heel veel problemen met al die externe libraries. In mijn oplossing maak ik gebruik van HIDRAW om te communiceren met USB. Dus op low-level niveau. En dat werkt goed. Gezien alle aanpassingen en uitzoek werk dat ik heb moeten doen, lijkt het erop dat de GoodWe omvormers zich niet helemaal netjes gedragen qua USB protocol. Wellicht dat dit de reden is dat PYUSB niet werkt.

[Voor 17% gewijzigd door Sircuri op 27-10-2017 15:48]

Signature van nature

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Sircuri Ik wacht meestal tot de omvormer stroom gaat leveren aan de AC kant. Dat is na een minuut of 1 a 2. Mijn omvormer is een GW06K-DT.

Hoe heb je dat uitzoekwerk gedaan? Want als ik jouw code bekijk, dan ziet dat er veel specifieker uit dan wat ik uit de USB sniffer kreeg en uitgevogeld kreeg aan de hand van nog een USB log van @DRuw . Of wist jij al veel van USB communicatie (ik niet). Ik heb een eerste versie van mijn code staan https://github.com/zonoskar/Goodwe2PVoutput

[Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 27-10-2017 15:59]

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
zonoskar schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:57:
@Sircuri Ik wacht meestal tot de omvormer stroom gaat leveren aan de AC kant. Dat is na een minuut of 1 a 2. Mijn omvormer is een GW06K-DT.

Hoe heb je dat uitzoekwerk gedaan? Want als ik jouw code bekijk, dan ziet dat er veel specifieker uit dan wat ik uit de USB sniffer kreeg en uitgevogeld kreeg aan de hand van nog een USB log van @DRuw . Of wist jij al veel van USB communicatie (ik niet). Ik heb een eerste versie van mijn code staan https://github.com/zonoskar/Goodwe2PVoutput
Nee, USB was ook helemaal nieuw voor mij. En ook nu snap ik slechts 1% van het hele USB gebeuren.

Kan je anders eens een stukje usb sniffer log sturen? Ik zal in ieder geval even naar je code kijken. Kom er vanavond even op terug.

Welk OS gebruik je eigenlijk?

Edit:
Ik heb even gekeken naar je code en het lijkt erop dat de initialize method niet verder kan komen tijdens de start-procedure van de omvormer. Er wordt een init-message gestuurd en direct lees je het ack bericht van de omvormer terug. Tijdens het start proces zal de omvormer niet reageren en dus geen ACK sturen. Ik denk dat je programma nu blokkeert hierop.

Als je kijkt naar mijn oplossing, zie je dat ik gebruik maak van een state machine. Ik stuur een DISCOVER bericht en wacht vervolgens maximaal een x aantal seconde. Daarna valt de state machine weer terug in zijn initiële status en begint de flow weer vanaf het begin.

Ik heb hier zelf thuis 2 omvormers hangen. 1 is een DT omvormer en de andere niet. Dus ik weet niet of mijn script werkt voor jouw omvormer. Maar dat is een kwestie van proberen. Er zit kennelijk verschil in de inhoud van de berichten die de omvormer stuurt.

[Voor 35% gewijzigd door Sircuri op 27-10-2017 17:05]

Signature van nature

• LJed
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-03 08:26
Leuk om te zien dat het mogelijk is om de omvormer met de Raspberry Pi uit te lezen. Ik heb even in de omvormer gekeken en zie inderdaad een USB poort, USB-A. Jij hebt het over een printerkabel met vierkante stekker maar dat klinkt als USB-B. Kan je even duidelijk omschrijven hoe je hem op je Raspberry Pi Zero hebt aangesloten? Usb-A naar Usb-A op een Micro Usb OTG kabel?

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Deze moet in de GoodWe omvormer:

samen met:

Deze past in de Raspberry Zero W

Signature van nature

• LJed
Hmm, dan heeft jouw goodwe een andere interface denk ik.
Achter mijn wifi-dongle zit de volgende print.
http://www.onkytroller.com/goodwe.jpg

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 13:11

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Apart, ook heb ook die vierkante blokstekker...

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• ThinkPad

ThinkPad

Zo ziet de aansluiting in mijn GW3000-NS er ook uit. Ik lees hem via die groene connector uit, over RS485:
https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger

Heb je een RS485-naar-TTL converter voor nodig en een ESP8266.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De USB zit bij mij achter een aparte dop, niet bij de Wifi interface erbij. Zoiets:

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Ik heb deze aansluiting:

https://www.manualslib.co...eries.html?page=46#manual

(link naar de manual + pagina met een onderaanzicht van de omvormer)

Signature van nature

• LJed
Ik ga het ook maar via de RS485 poort proberen. Heb een USB to 485 Module met FT232 Chip besteld die ik zo aan de Pi moet kunnen hangen. Even wachten op de postbode dus....

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
LJed schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 21:01:
Ik ga het ook maar via de RS485 poort proberen. Heb een USB to 485 Module met FT232 Chip besteld die ik zo aan de Pi moet kunnen hangen. Even wachten op de postbode dus....
Werkt de USB poort dan helemaal niet? Ik weet dat wireless en USB/R485 niet tegelijk actief kunnen zijn. Pas bij loskoppelen van de WiFi module en na een herstart van de omvormer kun je de andere poorten gebruiken.

Signature van nature

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Deze week eens tijd gehad om mijn script aan te passen zodat ik mijn omvormer ook via USB kan uitlezen. Het script van @Sircuri heeft me daarbij enorm geholpen. Het werkt zover ik heb getest (de offline test werkt nog niet denk ik), maar het probleem is dat het script geen connectie meer krijgt als de omvormer aan gaat met de USB kabel aangesloten. Dus als ik de omvormer aan laat gaan, en dan de USB stekker er in steek werkt het, maar je wil natuurlijk niet elke avond de stekker eruit halen en 's morgens er weer terug in doen.

Ik heb eens gekeken hoe EzExplorer dat oplost, maar ook die krijgt geen verbinding meer met de omvormer in deze situatie, ik zie (met een USB sniffer) hem dan steeds het init bericht sturen, maar hij krijgt geen antwoord, precies wat mijn script dus ook heeft. Volgens Goodwe support was de USB poort ook eigenlijk alleen voor diagnostiek.

Hoe gaat dat bij jou?

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
zonoskar schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:43:
Deze week eens tijd gehad om mijn script aan te passen zodat ik mijn omvormer ook via USB kan uitlezen. Het script van @Sircuri heeft me daarbij enorm geholpen. Het werkt zover ik heb getest (de offline test werkt nog niet denk ik), maar het probleem is dat het script geen connectie meer krijgt als de omvormer aan gaat met de USB kabel aangesloten. Dus als ik de omvormer aan laat gaan, en dan de USB stekker er in steek werkt het, maar je wil natuurlijk niet elke avond de stekker eruit halen en 's morgens er weer terug in doen.

Ik heb eens gekeken hoe EzExplorer dat oplost, maar ook die krijgt geen verbinding meer met de omvormer in deze situatie, ik zie (met een USB sniffer) hem dan steeds het init bericht sturen, maar hij krijgt geen antwoord, precies wat mijn script dus ook heeft. Volgens Goodwe support was de USB poort ook eigenlijk alleen voor diagnostiek.

Hoe gaat dat bij jou?
Welk OS gebruik je? Ik heb alles draaien via een Raspberry PI en bij elke keer verbinden werd de omvormer onder een ander USB device herkent.

Signature van nature

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Sircuri Ik draai Ubuntu 14 meen ik. Het probleem ligt bij de omvormer voor zover ik kan zien. Als de USB kabel erin zit tijdens het opstarten gaat ook het power lampje knipperen (1x per sec).

• ThinkPad

ThinkPad

@zonoskar Waarom eigenlijk USB ipv RS485? RS485 met een ESP8266 werkt bij mij uitstekend
ThinkPadd in "[GoodWe] Uitlezen inverters via USB"

[Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2018 20:25]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@ThinkPad dat weet ik. Maar als het met een usb kabel ook kan, dat scheelt weer soldeerprojectje ;) Maar nu moet ik wel denk ik. Bovendien was het een leuk uitzoek klusje.

[Voor 14% gewijzigd door zonoskar op 02-01-2018 20:59]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Nog iets doms, zo zit de USB kabel aangesloten op het moederbordje.

Zou die domme constructie de reden zijn waarom die USB niet lekker opstart bij mij? Van connector naar de volgende op deze manier lijkt me foutgevoelig.

• F-X
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-03-2022
Ik vraag het maar even hier, aangezien hier de kap al eens er af is geweest van de Goodwe omvormer.
Bekenden hebben een Goodwe GW3600 met een wifi module.

Deze werkte eerste prima. Alleen is er een keer een probleem met de wifi in het huis gewest en moest de wifi van de omvormer opnieuw ingesteld worden.

Daarvoor zit er op de omvorver een optie 'wifi reload' en 'wifi reset'. Bij beide opties is de terugkoppeling 'wifi reload failed' of 'wifi reset failed'.

Probleem is nu dus dat deze niet meer benaderbaar is.
Ik heb al contact gezocht met Goodwe support, maar krijg nul reactie. Is er iemand anders die dit ook ooit eens heeft meegemaakt? Of kan zoiets misschien hersteld worden dmv de usb connectie?

Dan weet ik nl. of het het waard is om wat te gaan proberen dmv de usb aansluiting.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als wifi reload of reset via het menu niet werkt, dan moet je de wifi opnieuw instellen door te connecten op het wifinetwerk van de omvormer (bij mij GoodWe-HF) en dan de instellingen op 10.10.100.254 opnieuw in te stellen.

• F-X
Het probleem is dat deze geen wifi netwerk uitzendt. Dus kan er niet op connecten.
Het lijkt alsof deze nog wil connencten op het locale wifi netwerk, maar deze bestaat niet meer. Daarom moet deze opnieuw ingesteld worden,
Ik hoopte dat de omvormer door een wifi reset of reload weer zijn eigen GoodWe-HF wifi uit zou zenden, maar dat is helaas niet het geval.

En wat het locale wifi was is helaas ook niet meer bekend.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wifi reload moet je wel het knopje van het menu een aantal sec ingedrukt houden dacht ik, doe je dat ook?

• F-X
Dat klopt. Wanneer ik dat doe, komt de melding "wifi reloading..." en na een poosje dus "wifi reload failed."

Het zelfde voor de wifi reset.

Maar ik heb het vermoeden dat met een usb aansluiting je niet de wifi aan kan passen.

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-12-2022
Hoi,

WiFi resetten= module opnieuw aan
WIFI reload failed = wissen data en herstart.

Als de module dan de mailing "failed " geeft, zie je dat dit soms wordt opgelost door een herstart van de omvormer. ( DC schakelaar uit - wachten tot de omvormer uit gaat - DC aan.)

Blijft de melding "WiFi reload failed" dan is de WiFi module stuk.

Die kan trouwens vervangen worden. Goodwe heeft een NL serviceafdeling, vanuit China hoef je geen reactie te verwachten.

Goodwe in Utrecht: 030-7371140

Mocht je er niet uit komen, laat maar horen.

RUB

• F-X
Super. Dankjewel.

Dan ga ik een keer bellen. Want ik heb de omvormer uit en aan zetten ook al eens geprobeerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edja
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-08-2018
Met veel interesse heb ik de discussie gelezen over het uitlezen van de Goodwe omvormer.
Ik heb een omvormer type Goodwe 3000D NS vanaf maart 2018.
Ik hekel het feit dat de uitlezing op de Goodwe server in China plaatsvind.
Ik heb de installateur al benaderd voor informatie, maar kom daar niet verder mee.
Graag zou ik de omvormer zelf uit willen lezen en loggen.
Nu ben geen programmeur maar heb wel een beetje verstand van elektronica en kan wel iets in elkaar solderen.
Is het mogelijk dat ik b.v. een voorgeprogrammeerde module kan krijgen met aansluit advies met de benodigde materialenlijst?
Ik wil daar graag voor betalen.

Ik hoop dat iemand mij daarbij kan helpen.

Ik ben speciaal lid geworden van Tweakers voor dit onderwerp.

Eddie

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-03 20:16
edja schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:35:
Met veel interesse heb ik de discussie gelezen over het uitlezen van de Goodwe omvormer.
Ik heb een omvormer type Goodwe 3000D NS vanaf maart 2018.
Ik hekel het feit dat de uitlezing op de Goodwe server in China plaatsvind.
Dan heb je geluk, zoals je op de GW site kunt lezen als je inlog zijn ze op dit moment bezig een europese server op te zetten voor de europese data. Dus met een maandje geduld heb je weer wat extra gemoedsrust.

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-12-2022
Hoi Eddie

Persoonlijk vind ik het betrekkelijk " dat de uitlezing in China plaatsvind". Doorgaans kunnen ze dan alleen vaststellen hoeveel zon er schijnt, en wat het voltage op het stroomnet is.

Heb wel vaker klanten hierover aan de lijn gehad. Als je dan doorvraagt hebben ze KPN met een ZTE modem, maar daar maken ze zich dan weer geen zorgen over.

Maar goed. Goodwe komt met een server voor de Europeese markt, die dus voldoet aan de nieuwe privacy wetgeving.

RUB

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Een Europese webserver is leuk en aardig, maar het veranderd niet het feit dat PVoutput om de 5min een waarde verwacht, terwijl de goodwe slechts om de 15min een nieuwe waarde upload. Daarom is het leuker om de logging zelf te doen, echter goodwe helpt hier niet echt mee.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Upload naar GW servers is zo vaak als GW toestaat. Het eerste wat de omvormer doet, is een refresh-rate verzoek sturen naar de GW servers. Heb wel eens gemerkt dat mijn omvormer slechts 2 x per uur data verstuurde naar GW.
Met mijn usb interface heb ik nu elke 5 seconde een waarde van mijn omvormers.

Signature van nature

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edja
Hallo,

Bedankt voor de reacties.

Door het feit dat de data via China loopt, duurt het ook lang om de gegevens binnen te halen.
Ik wil mijn gegevens helemaal niet delen, met niemand. We doen net of dit de gewoonste zaak van de wereld is! (komt dit door Google?)
Mijn vraag blijft staan:

Is het mogelijk dat ik b.v. een voorgeprogrammeerde module kan krijgen met aansluit advies met de benodigde materialenlijst?
Ik wil daar graag voor betalen.

Eddie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
edja, het probleem is een beetje dat alles wat ik nu gezien heb over Goodwe omvormers uitlezen allemaal is gebaseerd op trail-and-error. Ik zelf heb ook zo gewerkt en heb het werkend op de 2 types die ik in huis heb hangen. Geen enkele garantie dat deze opstelling voor jouw omvormer zal werken.

Je zou kunnen beginnen met kijken of je je laptop (windows) aan de USB aansluiting kunt koppelen van de omvormer om te zien of de USB poort uberhaupt actief is (dat lijkt ook niet altijd zo te zijn namelijk). Wellicht heeft je omvormer helemaal geen USB poort en moet alles via de RS485 aansluiting.

Mocht USB werken, dan wil ik best iets voor je proberen in elkaar te zetten, maar dan kan ik je geen enkele garantie/ondersteuning garanderen.

Dus test eerst of USB werkt/aanwezig is. En gebruik daarvoor het programma EzExplorer van GoodWe op je windows laptop.

Mocht er dus geen USB zijn, dan wordt het RS485, maar dan kan ik je niet helpen. Op Github is overigens wel een repo te vinden met een aansluiting via RS485. Ik geloof dat de auteur van die library hier ook ergens rond hangt.

Signature van nature

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edja
Goede morgen Sicuri,

Bedankt voor je info.
Ik ga proberen verbinding te maken met de USB poort.

Eddie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Die Europa server is live en werkt.

euhmmmm

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edja
Sicuri,

EZExplorer werkt met de USB poort. Echter alleen als ik de omvormer opnieuw opstart.

Eddie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

edja schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 18:12:
EZExplorer werkt met de USB poort. Echter alleen als ik de omvormer opnieuw opstart.
Datzelfde heb ik ook. Ik heb er nog niks op gevonden helaas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Tja, kan daar niks zinnigs over zeggen. Mijn beide omvormers schakelen WiFi automatisch uit wanneer ik er een USB kabel in prik.

Je kan het gewoon proberen of het werkt. Ik kan je enkel helpen wanneer je eenzelfde setup hanteert als ik heb. Echter heb ik qua user-interface niets compleet werkends. Want tja... ik ben een hobbyist en doe niets anders dan steeds van alles proberen. Het enige wat stabiel is, is de data aanvoer in mijn database.

Signature van nature

• edja
Sicuri,

Op 28 mei schreef je:

"Mocht USB werken, dan wil ik best iets voor je proberen in elkaar te zetten, maar dan kan ik je geen enkele garantie/ondersteuning garanderen."

Ik snap dat je geen garantie kan geven maar ik wil het graag proberen!

Eddie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
edja schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:16:
Sicuri,

Op 28 mei schreef je:

"Mocht USB werken, dan wil ik best iets voor je proberen in elkaar te zetten, maar dan kan ik je geen enkele garantie/ondersteuning garanderen."

Ik snap dat je geen garantie kan geven maar ik wil het graag proberen!

Eddie
Zie PM

Signature van nature

Acties:
  • 0Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-03 14:12

peeter123

Electrical Engineer

Sinds het hele EU / GDPR gebeuren werkt de Goodwe Domoticz loader (voorlopig?) niet meer. Met behulp van deze tool en Node-RED de data weer in Domoticz weten krijgen. Werkt goed!

Inverter is een Goodwe GW1000NS.

Dream as if you will live forever, live as if you will die today!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb een omweg gevonden voor mijn USB probleem. Ik heb mijn USB kabel doorgeknipt en er een relais tussen gezet. Met het relais uitgeschakeld ziet de Goodwe niet dat er een PC aan hangt (PC ziet Goodwe ook niet, maar goed). Dus als ik nu voordat ik de USB poort init eerst even het relais aan schakel, dan zou ik de inverter moeten zien. Zo niet, dan schakel ik het relais weer af en wacht even tot ik weer probeer. Ik heb vandaag even handmatig geprobeerd en het lijkt er op dat het ook niet zo uitmaakt of ik de USB even inschakel als de omvormer aan het opstarten is. Dus dit moet gaan werken. Nu nog "even" het script ombutsen :)

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:18
zonoskar schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 20:15:
Ik heb een omweg gevonden voor mijn USB probleem. Ik heb mijn USB kabel doorgeknipt en er een relais tussen gezet. Met het relais uitgeschakeld ziet de Goodwe niet dat er een PC aan hangt (PC ziet Goodwe ook niet, maar goed). Dus als ik nu voordat ik de USB poort init eerst even het relais aan schakel, dan zou ik de inverter moeten zien. Zo niet, dan schakel ik het relais weer af en wacht even tot ik weer probeer. Ik heb vandaag even handmatig geprobeerd en het lijkt er op dat het ook niet zo uitmaakt of ik de USB even inschakel als de omvormer aan het opstarten is. Dus dit moet gaan werken. Nu nog "even" het script ombutsen :)
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar is het niet mogelijk de USB poort van de pc gewoon uit/aan te schakelen? Zie bijv hier.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

DRAFTER86 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 06:23:
[...]

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar is het niet mogelijk de USB poort van de pc gewoon uit/aan te schakelen? Zie bijv hier.
Thanks, gaan we proberen!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Ik snap het probleem ook niet helemaal. @edja van hierboven had ook het probleem van de USB poort zoals jij beschrijft, maar hij maakt nu toch gewoon succesvol gebruik van het script van mij. Voor hem heb ik alles op een raspberry geinstalleerd en het werkt gewoon.
Wellicht toch iets verder zoeken in de USB communicatie. Daarbij moet je niet vergeten dat het initieel een aardige tijd kan duren voordat de pc de verbinding met de omvormer kan maken.

Signature van nature

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Sircuri Dan moet ik jouw script ook maar eens proberen want ik heb hem wel eens een uur laten proberen connectie te krijgen met de omvormer: no deal. Omvormer uit, USB er uit, omvormer laten opstarten, USB er in en dan doet mijn script het wel. Meteen.

/edit: Heb jij trouwens de Wifi module er uit gehaald, of op een andere manier deze 'onklaar' gemaakt?

[Voor 17% gewijzigd door zonoskar op 09-08-2018 14:40]

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
zonoskar schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:37:
@Sircuri Dan moet ik jouw script ook maar eens proberen want ik heb hem wel eens een uur laten proberen connectie te krijgen met de omvormer: no deal. Omvormer uit, USB er uit, omvormer laten opstarten, USB er in en dan doet mijn script het wel. Meteen.

/edit: Heb jij trouwens de Wifi module er uit gehaald, of op een andere manier deze 'onklaar' gemaakt?
Bij de 2 typen die ik heb, wordt de WiFi overruled door er een USB stekker in te prikken. Daar is niets speciaals verder voor nodig.
De typen die ik heb zijn: 5000DT en een 1500SS

Signature van nature

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Sircuri Dat zal bij mij ook wel zijn, want meestal heb ik ook geen wifi logging meer. Knippert jouw power LED dan ook?

Heb jij trouwens ook dat je RPi zo om de 10-11 dagen vast loopt? Ik zie dat hij gisteren ook weer vast gelopen is, dus vandaag geen logging tot ik weer thuis ben.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Ja, bij mij knippert de LED dan ook inderdaad. Mijn Raspberry verliest soms wel eens zijn WIFI verbinding en komt dan niet meer online. Heel irritant.

Signature van nature

• royke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-02 16:22

royke

aan het typen....

_/-\o_ bedankt voor het topic ik heb het geïnteresseerd uitgelezen.

Ik heb sinds afgelopen week ook een Goodwe omvormer aan het werk (GW6000-DT).
Ik wil deze ook graag rechtstreeks uitlezen maar hier heb ik in mijn geval een USB a naar A voor nodig. Die moet ik dus eerste bestellen. Ik heb nergens een aansluitschema gezien van de USB kabel. kan ik gewoon twee USB a kabels doorknippen en dezelfde kleur kabels aan elkaar bakken?

Ik heb in ieder geval een kabel besteld maar dan hoef ik niet te wachten.

Aangezien ik hobbyist ben en goed in het volgens van tutorials 8)7 heeft iemand de output al opgepakt en doorgestuurd naar PVoutput of Domoticz?

Alvast bedankt.

Ik vind van niet......

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Wat betreft de USB kabels kan ik je niks over zeggen. Dat heeft ook weinig met de GoodWe omvormer te maken, maar meer met USB kabels ;)

Dat python script van mij dropt zijn berichten gewoon op een MQTT service. Elke tool kan het daar vanaf halen. Ook Domoticz ondersteunt dit. Dat heb ik voor @edja gedaan eerder vorig jaar. Volgens mij draait het bij hem nog steeds op die manier.

Signature van nature

• royke

royke

aan het typen....

Bedankt,
Klopt van de USB kabels, maar het had zomaar wel binnen iemands expertise gebied kunnen liggen.

Ik ga even in die MQTT service duiken.
Momenteel aan het installeren. Alvast bedankt.

Ik vind van niet......

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-03 10:38
Ik probeer het python script van Sircuri te draaien om mijn Goodwe omvormer uit te lezen met Domoticz. Op een Pi met strectch.
Als ik het script start krijg ik direct een foutmelding:
pi@Domoticz:~/GoodWeUSBLogger $ sudo ./GoodWe.py
Traceback (most recent call last):
File "./GoodWe.py", line 2, in <module>
from daemonpy.daemon import Daemon
ImportError: No module named daemonpy.daemon

Kan iemand mij verder op weg helpen?

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Je had me ook een PM gestuurd, maar ik post het hier ook nog even zodat andere er ook wat aan hebben.
-----
Je mist de submodule daemonpy.
Nadat je de code uit Github hebt gehaald, moet je even in de folder van GoodWeUSBLogger ook nog de submodules binnenhalen:

$ git submodule update --init

Dit download de rest. Daarna kun je het nog eens proberen.

Signature van nature

• ricvee
Ok, dank je! Na nog wat hobbeltjes genomen te hebben (een paar missende modules installeren). Kan ik het script nu zonder fouten starten. Maar hoe krijg ik nu eea in domoticz? Ik heb de MQTT al werkend in domoticz.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Als je de config uit GitHub hebt overgenomen, staat daar in welk topic in MQTT de data komt:

code:
1
2
3
4
5
[mqtt]
server = 192.168.x.x        # ip address of MQTT server
port = 1883
topic = power               # base mqtt topic. Topics are "<topic>/<serialnumber>/data" and "<topic>/<serialnumber>/online"
clientid = goodweZ

Dus: "power/<serialnumber>/data"

Dit topic zal je dan in Domoticz moeten uitlezen. Maar ik heb er nog Node-Red tussen hangen die van die data meer leesbare data maakt.

[Voor 9% gewijzigd door Sircuri op 28-03-2019 13:09]

Signature van nature

• ricvee
Ik weet niet precies hoe je dit bedoelt?
Er is iets nog niet helemaal goed. Als ik het script wil herstarten:
pi@Domoticz:~/GoodWeUSBLogger $ ./GoodWe.py restart
pidfile /var/run/goodwe/goodwecomm.pid does not exist. Daemon not running?

De inhoud van /var/log/goodwe/comm.err:
pi@Domoticz:~/GoodWeUSBLogger $ sudo cat /var/log/goodwe/comm.err
File "./GoodWe.py", line 94, in <module>
daemon.restart()
File "/home/pi/GoodWeUSBLogger/daemonpy/daemon.py", line 123, in restart
self.start()
File "/home/pi/GoodWeUSBLogger/daemonpy/daemon.py", line 85, in start
self.run()
File "./GoodWe.py", line 28, in run
interval = config.getint("inverter", "pollinterval")
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/configparser.py", line 829, in getint
return self._get(section, int, option, raw=raw, vars=vars)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/configparser.py", line 819, in _get
return conv(self.get(section, option, **kwargs))
ValueError: invalid literal for int() with base 10: '5000 # Every 5 seconds the information of the inverter gets pushed to MQTT'

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Ja, die hash-tags mogen niet voorkomen in de config file. Dat moet je even weghalen.

Signature van nature

• ricvee
Ok, alles lijkt nu goed gestart! Geen info in de log-files. Nu het MQTT Domoticz stukje nog.....
Kan jij vertellen wat ik verder nog moet doen?
Voor MQTT?
En in domoticz een dummy maken met virtuele sensoren? En wat moet daar dan in staan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• royke

royke

aan het typen....

Volgens mij heb ik alles werkend.
Raspbian verwijderd de mappen in de /var/run directory als deze gereboot wordt. dus hier heb ik het script aan moeten passen. Pid file wordt n direct in /var/run geschreven.
Ik heb nu geen enkele foutmelding meer.
Als ik mijn windows machine met ezexplorer aansluit krijg ik data.of mijn raspberry de data krijgt?

De MQTT topic krijg ik niet gevonden? power werkt niet, power/welkeserial???/data moet ik gebruiken?

Ik vind van niet......

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
@ricvee en @royke als jullie nu eerst even in GoodWe.py de DEBUG log aanpassen zodat deze je serial nummer ook logt, dan weet je in ieder geval of je data krijgt op een MQTT channel.

Heb ondertussen de laatste versie van de tool op Github gezet, dus daar kun je zien wat ik bedoel met die log aanpassing.

[Voor 25% gewijzigd door Sircuri op 11-06-2019 19:05]

Signature van nature

Acties:
  • +1Henk 'm!

• royke

royke

aan het typen....

dag Ik heb je nieuwe versie binnengehaald.
Hierin is eea angepast.
Maar loglevel aanpassen in de GoodWe.py snap ik niet. wel aangepast in de /etc/goodwe/goodwe.conf (in je nieuwe py bestand kijkt hij naar /etc/goodwe.conf.
Maar nu komt er geen data meer binnen :(

Dit heb ik uit de logs gehaald:

2019-06-11 21:45:20,626 handleRegistration(421) - INFO: New inverter found. Register address.
2019-06-11 21:45:20,829 handleRegistrationConfirmation(449) - INFO: Inverter now online.
2019-06-11 21:45:21,735 run(82) - ERROR: Error in RUN-loop
File "./GoodWe.py", line 58, in run
self.gw.handle()
File "/home/pi/GoodWeUSBLogger/GoodWeCommunicator.py", line 667, in handle
self.checkIncomingData()
File "/home/pi/GoodWeUSBLogger/GoodWeCommunicator.py", line 348, in checkIncomingData
self.inputBuffer[self.curReceivePtr] = incomingData
IndexError: list assignment index out of range
2019-06-11 23:16:23,288 run(49) - INFO: Connected to MQTT 192.168.1.246
2019-06-11 23:16:24,030 run(49) - INFO: Connected to MQTT 192.168.1.246
2019-06-11 23:16:27,298 run(49) - INFO: Connected to MQTT 192.168.1.246
2019-06-11 23:16:35,670 run(49) - INFO: Connected to MQTT 192.168.1.246
2019-06-11 23:16:39,171 run(49) - INFO: Connected to MQTT 192.168.1.246
2019-06-11 23:16:43,631 run(49) - INFO: Connected to MQTT 192.168.1.246
2019-06-11 23:16:45,704 run(49) - INFO: Connected to MQTT 192.168.1.246

In je nieuwe opzet gebruik je als werk dir /opt ipv de home directory. Ik ga morgen even opnieuw alles binnenhalen en opzetten volgens je nieuwe opzet.
Alvast bedankt.

Ik vind van niet......

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Sorry, ik moet de repo op github meer geschikt maken om te delen. Het is nog altijd een beetje mijn eigen speeltuintje.

Signature van nature

• royke

royke

aan het typen....

Geen probleem, en moeten is dwang he.. Ik wil graag in jouw speeltuin spelen dan moet ik ook de moeite nemen om het door te lezen. dan weet je meteen of iemand domweg knipt en plakt of ook de moeite neemt om in het document te kijken ;)

###AANVULLING###

Nu is het een bende geworden :(
GoodWe.py start niet op en er omen nergens logfiles..?
geen PID file. niets |:(

Je huidige git versie maakt het (voor mij) gecompliceerd.
Je .conf ziet er anders uit maar denk ik wel nodig voor een juiste logfile. HELP.. :w :?

Volgens mij ben ik er alleen nu is de zon onder en geeft de inverter geen data meer. 8)7

2019-06-12 21:15:37,573 run(44) - ERROR: [Errno 101] Network is unreachable
2019-06-12 21:15:37,573 run(44) - ERROR: [Errno 101] Network is unreachable
2019-06-12 21:15:57,957 run(47) - INFO: Connected to MQTT 192.168.1.246
2019-06-12 21:17:02,031 resetUSBDevice(224) - ERROR: No GoodWe Inverter found.
2019-06-12 21:17:02,132 handle(656) - DEBUG: State machine time-out. Last state: 1
2019-06-12 21:17:32,187 resetUSBDevice(224) - ERROR: No GoodWe Inverter found.
2019-06-12 21:17:32,288 handle(656) - DEBUG: State machine time-out. Last state: 1
2019-06-12 21:18:02,342 resetUSBDevice(224) - ERROR: No GoodWe Inverter found.
2019-06-12 21:18:02,443 handle(656) - DEBUG: State machine time-out. Last state: 1
2019-06-12 21:18:32,487 resetUSBDevice(224) - ERROR: No GoodWe Inverter found.
2019-06-12 21:18:32,588 handle(656) - DEBUG: State machine time-out. Last state: 1

[Voor 85% gewijzigd door royke op 12-06-2019 22:05. Reden: Aanvulling]

Ik vind van niet......

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Heb je even een PM gestuurd. Wanneer we het samen aan de gang krijgen, kunnen we het hier delen en zal ik de documentatie aanpassen.

edit: ok, een of andere vage reden heb ik gereageerd op een oud bericht van je.

Kun je me vertellen wat je gedaan hebt om het aan de gang te krijgen?

[Voor 37% gewijzigd door Sircuri op 13-06-2019 00:07. Reden: oud bericht]

Signature van nature

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spais
  • Laatst online: 14-03 00:26

Spais

The Spais Melange

@Sircuri en @royke Werkt dit nu helemaal goed via USB of kan ik beter de Rs485 route nemen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Tja, voor mij werkt dit 100% feilloos (2 omvormers lees ik uit op deze manier).... Hoe dat voor andere zal zijn weet ik niet. Volgens mij zijn er wel meer mensen die het werkend hebben. Maar RS485 moet ook goed werken. Keuze is aan jou denk ik.

Signature van nature

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spais
  • Laatst online: 14-03 00:26

Spais

The Spais Melange

Sircuri schreef op zondag 16 juni 2019 @ 12:14:
Tja, voor mij werkt dit 100% feilloos (2 omvormers lees ik uit op deze manier).... Hoe dat voor andere zal zijn weet ik niet. Volgens mij zijn er wel meer mensen die het werkend hebben. Maar RS485 moet ook goed werken. Keuze is aan jou denk ik.
Dan gaan we eens kijken wat voor USB poort erop zit!

Edit: USB-A dus. Aangezien ik hem aan een PI Zero ga hangen kan ik volgens mij dan gewoon een standaard USB-A -> MicroUSB kabel gebruiken toch?

[Voor 15% gewijzigd door Spais op 16-06-2019 23:07]

• royke

royke

aan het typen....

Spais schreef op zondag 16 juni 2019 @ 22:54:
[...]

Dan gaan we eens kijken wat voor USB poort erop zit!

Edit: USB-A dus. Aangezien ik hem aan een PI Zero ga hangen kan ik volgens mij dan gewoon een standaard USB-A -> MicroUSB kabel gebruiken toch?
De omvormer geeft data zodra ik de USB erin steek, gecontroleerd met het windows programma EZExplorer.
Tot op heden heb ik het nog niet op de juiste manier aan de praat gekregen.maar ik zie nu dat Sicuri een nieuwe tut heeft gemaakt, dus ik ga deze nu braaf volgen.

Ik vind van niet......

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:35
Ik gebruik al enige tijd een ESP8266 om mijn 4200D-NS uit te lezen over RS485, met de GoodWeLogger. Echter kan de ESP regelmatig niet meer communiceren. Vervolgens duurt het erg lang voordat de omvormer weer reageert op commando's van de ESP. De power-knop op de omvormer brandt continu oranje bij als de communicatie niet werkt, nadat de ESP weer kan communiceren knippert deze oranje.

Klikbaar

Hier is te zien dat de ESP iedere 5 seconden een discovery commando stuurt naar de omvormer, dit duurt +- 10 minuten.
code:
1
2
Sending discovery
Sending data to inverter(s): 0xAA 0x55 0xAB 0x7F 0x0 0x0 0x0 CRC high/low: 0x2 0x29 .

Dan werkt de communicatie en krijg ik netjes alle data binnen, maar na enige tijd stopt dit en probeert hij weer +- 10 minuten verbinding te krijgen.

In mijn PVOutput zie je duidelijk de dipjes in data.

@ThinkPad ik zie dat jij dezelfde library gebruikt, heb jij hier ook last van?

Is dit een bug van de software of klopt het dat het lang kan duren voordat de omvormer verbindt?

[Voor 4% gewijzigd door PeeVv op 11-08-2019 14:01]

• ThinkPad

ThinkPad

@PeeVv Probleem komt mij niet bekend voor. Hoe is de wifi-ontvangst op die plek? Dat leverde bij mij in het begin ook dipjes op in PVOutput namelijk.

Ik zou even een issue aanmaken. Ik heb de software niet geschreven, ik heb @CodeIT alleen geholpen met uitzoeken specificaties, maken van de Github pagina en testen van de software op mijn omvormer :)

• PeeVv
ESP hangt vlak bij een Unifi access point, dus wifi zou meer dan voldoende moeten zijn. De debug info laat verder ook geen problemen met wifi zien, het is puur de initiële verbinding met de omvormer die erg lang duurt + de ESP die soms herstart waardoor het dus weer 10 minuten duurt voordat er data ontvangen wordt.

Ik heb al gereageerd op een issue, hier is helaas nog geen reactie op gekomen:

https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger/issues/16

Ik zal die reactie zo even aanvullen met wat logdata, dat had ik vorige keer nog niet.

-edit-

@ThinkPad wat doet de power knop bij jou? Bij mij is het het volgende patroon indien alles werkt:

[Voor 15% gewijzigd door PeeVv op 11-08-2019 16:16]

• ThinkPad

ThinkPad

Ik heb die knop niet, ik heb een GW3000-NS. Maar bij mij knippert er ook een oranje lampje (“power” geloof ik) tijdens het opwekken van stroom. Dat ‘hoort’ dus zo :p

• PeeVv
Hm...ik heb nu de software van @Sircuri getest, deze lijkt hetzelfde probleem te hebben. Draait op een Raspberry Pi Nano. Mijn inverter heeft een usb A, dus met een standaard usb -> micro usb kabel verbonden.

Inverter wordt herkend, echter krijg ik een error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
2019-08-11 16:09:00,809 sendData(320) - DEBUG: Sending data to inverter: 0xcc 0x99 0x1a 0xaa 0x55 0x80 0x7f 0x0 0x1 0x11 0x39 0x34 0x32 0x30 0x30 0x44 0x53 0x4e 0x31 0x39 0x33 0x57 0x30 0x32 0x33 0x32 0xb 0x5 0xba
2019-08-11 16:09:00,919 parseIncomingData(388) - DEBUG: |0xAA 0x55|0xb|0x80|0x0|0x81|0x0||OK|
2019-08-11 16:09:00,922 handleRegistrationConfirmation(434) - DEBUG: Handling registration information for address: 11
2019-08-11 16:09:00,926 handleRegistrationConfirmation(438) - DEBUG: Confirmed address: 11
2019-08-11 16:09:00,931 handleRegistrationConfirmation(443) - INFO: Inverter now online.
2019-08-11 16:09:01,045 sendData(320) - DEBUG: Sending data to inverter: 0xcc 0x99 0x9 0xaa 0x55 0x80 0xb 0x1 0x1 0x0 0x1 0x8c
2019-08-11 16:09:01,154 sendData(320) - DEBUG: Sending data to inverter: 0xcc 0x99 0x9 0xaa 0x55 0x80 0xb 0x1 0x1 0x0 0x1 0x8c
2019-08-11 16:09:01,371 run(87) - ERROR: Error in RUN-loop
  File "./GoodWe.py", line 73, in run
    datagram = inverter.toJSON()
  File "/home/pi/GoodWeUSBLogger/GoodWeCommunicator.py", line 137, in toJSON
    return json.dumps(self, default=lambda o: o.__dict__, sort_keys=True, indent=4)
  File "/usr/lib/python2.7/json/__init__.py", line 251, in dumps
    sort_keys=sort_keys, **kw).encode(obj)
  File "/usr/lib/python2.7/json/encoder.py", line 209, in encode
    chunks = list(chunks)
  File "/usr/lib/python2.7/json/encoder.py", line 443, in _iterencode
    for chunk in _iterencode(o, _current_indent_level):
  File "/usr/lib/python2.7/json/encoder.py", line 434, in _iterencode
    for chunk in _iterencode_dict(o, _current_indent_level):
  File "/usr/lib/python2.7/json/encoder.py", line 408, in _iterencode_dict
    for chunk in chunks:
  File "/usr/lib/python2.7/json/encoder.py", line 434, in _iterencode
    for chunk in _iterencode_dict(o, _current_indent_level):
  File "/usr/lib/python2.7/json/encoder.py", line 408, in _iterencode_dict
    for chunk in chunks:
  File "/usr/lib/python2.7/json/encoder.py", line 442, in _iterencode
    o = _default(o)
  File "/home/pi/GoodWeUSBLogger/GoodWeCommunicator.py", line 137, in <lambda>
    return json.dumps(self, default=lambda o: o.__dict__, sort_keys=True, indent=4)
AttributeError: 'dictproxy' object has no attribute '__dict__'

Na het opnieuw starten van de software is er geen verbinding meer mogelijk. Oranje power led brandt continu:

code:
1
2
3
4
5
6
7
2019-08-11 16:11:17,224 run(54) - INFO: Connected to MQTT 192.168.1.71:1883
2019-08-11 16:11:47,326 resetUSBDevice(227) - DEBUG: Found GoodWe Inverter at /dev/hidraw0
2019-08-11 16:11:47,404 openDevice(267) - DEBUG: Connected to /dev/hidraw0
2019-08-11 16:11:47,507 sendData(320) - DEBUG: Sending data to inverter: 0xcc 0x99 0x9 0xaa 0x55 0x80 0xb 0x0 0x2 0x0 0x1 0x8c
2019-08-11 16:11:48,615 sendDiscovery(601) - DEBUG: Sending discovery
2019-08-11 16:11:48,619 sendData(320) - DEBUG: Sending data to inverter: 0xcc 0x99 0x9 0xaa 0x55 0x80 0x7f 0x0 0x0 0x0 0x1 0xfe
2019-08-11 16:11:57,523 handle(656) - DEBUG: State machine time-out. Last state: State.DISCOVER

-edit-

Na het zonder herstart van de inverter omschakelen naar de ESP werkt de inverter weer meteen, ik krijg data binnen en de oranje led knippert weer zoals hoort 8)7

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Gebruik je de laatste versie van GitHub? Aantal nieuwe commits zijn gemaakt in de afgelopen dagen namelijk. De error met 'dictproxy' kan ik namelijk helemaal niet plaatsen.

Signature van nature

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:32

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

@Sircuri Ik heb hier een GoodWe 6k-DT op de testbank en ik heb jouw USB interface software op een pi zero gezet. Dat werkt perfect!! Top!

Ik lees nu met Node-Red de MQTT berichten uit en die zet ik door naar Domoticz.
Volgens de vorige eigenaar wilde deze omvormer soms wel eens een dag overslaan doordat hij niet opstart. Dat bewaak ik nu automatisch ;)

In je stappenplan liep ik tegen een paar dingen aan: Daemonpy moet nog toegevoegd worden:
git submodule update --init

Om te starten staat in je script: ./Goodwe.py start, dit moet zijn: ./GoodWe.py start

Het is ook handig om ergens te noteren dat je GIT moet installeren en Mosquitto.

23.685 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
@mightym Top te horen dat het goed werkt.
Ik zal je opmerkingen verwerken in de beschrijving. Dank je wel hiervoor!

Signature van nature

• NetXtreme
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-03 08:08
Iemand ook een idee waar op deze GoodWe 3600D-NS een USB/RS485 poort verstopt zou moeten zitten?

https://tweakers.net/ext/f/IbQygjk7J9S9l3pdA1e6XVPz/thumb.jpg

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

NetXtreme schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:46:
Iemand ook een idee waar op deze GoodWe 3600D-NS een USB/RS485 poort verstopt zou moeten zitten?

[Afbeelding]
Kun je die wifi dongle er uit trekken? Misschien zit die in een USB slot.

@mightym Hoe heb je die aangesloten, want ik heb dezelfde omvormer, maar ik krijg @Sircuri's scriptje niet aan de praat bij mij.

[Voor 15% gewijzigd door zonoskar op 16-09-2019 15:52]

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:32

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

zonoskar schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:51:
[...]

Kun je die wifi dongle er uit trekken? Misschien zit die in een USB slot.

@mightym Hoe heb je die aangesloten, want ik heb dezelfde omvormer, maar ik krijg @Sircuri's scriptje niet aan de praat bij mij.
Ik heb gewoon een USB kabeltje tussen de omvormer en de rpi geknoopt.
Ik merk wel dat die USB poort niet een heel stabiele datastroom geeft.
Het heeft een paar dagen probleemloos gewerkt, maar daarna hield het op.
Ik krijg nu ook geen gegevens meer uit de omvormer.. voor de rest doet hij gewoon zijn werk..

23.685 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• ThinkPad

ThinkPad

NetXtreme schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:46:

[Afbeelding]
4 schroefjes van de wifi module losdraaien en de module afkoppelen. Als het goed is zie je een groene pinheader zitten. Zo zit het bij mijn GoodWe GW3000-NS iig.

Je kunt wifi en RS485 overigens niet tegelijk gebruiken, dus de module afkoppelen.
Uiteraard doe je dit 's avonds als de omvormer uit staat en ga je niet overdag met je vingers in een werkende omvormer zitten rommelen :)

[Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 18-09-2019 15:53]

• NetXtreme
ThinkPadd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:52:
[...]

4 schroefjes van de wifi module losdraaien en de module afkoppelen. Als het goed is zie je een groene pinheader zitten. Zo zit het bij mijn GoodWe GW3000-NS iig.

Je kunt wifi en RS485 overigens niet tegelijk gebruiken, dus de module afkoppelen.
Uiteraard doe je dit 's avonds als de omvormer uit staat en ga je niet overdag met je vingers in een werkende omvormer zitten rommelen :)
Maar geen USB zoals ik het van jou begrijp dus?

• ThinkPad

ThinkPad

NetXtreme schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:48:
[...]

Maar geen USB zoals ik het van jou begrijp dus?
Jawel, die zit onder dat zelfde klepje.

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-02 21:26
Super leuk topic! Ook leuk dat @Sircuri het voor @edja in elkaar heeft geflanst!

Ik krijg donderdag mijn panelen en Goodwe GW3000-NS. Heb bewust geen WiFi of lang module gekozen bij de bestelling. Wil het liever zelf via PVoutput gaan proberen. Wat ik tot dusver begrijp:

Waar de WiFi-module in kan is gewoon een USB(a)?
Ik koop een Pi Zero, USB-A naar USB-Micro stekker.
Laat de Pi via t scriptje versturen naar PVoutput.
Via app op telefoon kan ik de installatie monitoren?

@ThinkPad @Sircuri

[Voor 6% gewijzigd door Mr_Viking op 28-10-2019 16:55]

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
@Mr_Viking Hier kan ik je niet mee helpen....
Ik heb EN geen GW3000-NS omvormer, EN ik gebruik geen PV-Output. Verder weet ik niet zo goed wat je bedoeld met "via app op de telefoon de installatie monitoren". Daarnaast heb ik voor edja niks in elkaar geflanst. Dat was een hele hoop werk. Vergeet niet dat er geen kant-en-klare oplossing is voor het uitlezen van deze omvormers. Het is en blijft hobby werk.

Mochten er na de installatie vragen zijn, dan kunnen we natuurlijk proberen te helpen.

Signature van nature

• Mr_Viking
  • Laatst online: 14-02 21:26
@Sircuri Ik bedoel het niet denigrerend hoor. Ik vind het mooi dat je (al dan niet tegen vergoeding) iets custom voor iemand hebt gebouwd die om hulp vroeg hier.

Nouja een app (uit mijn hoofd) pvoutput pro. Daar kun je het vanuit je telefoon uitlezen.

Mijn hoofdvraag is hoe ik een rPI aansluit op zo'n omvormer. RS485 of gewoon USB(A)? Ik krijg hem donderdag maar als ik een RS485 blokstekker moet hebben kan ik dat vast gereedmaken... :)

• NetXtreme
LJed schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:46:
Hmm, dan heeft jouw goodwe een andere interface denk ik.
Achter mijn wifi-dongle zit de volgende print.
[Afbeelding]
Heeft iemand een idee wat voor type stekker ik hier voor nodig heb om hier een kabel in te pluggen?

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 13:11

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Weet iemand of er een verschil is tussen het signaal dat via de RS485 wordt verstuurd of via de USB (B) poort?
Ik had alles voorbereid om mijn goodwe 4200DS uit te lezen maar na alles in huis te hebben blijkt die poort er bij mijn niet te zijn... alleen USB(B) en wifi (ingebouwd).
Nu zou ik graag mijn nodemcu aan de usb hangen om hem direct naar pvoutput te sturen maar kan dat?

Volgens mij is de RS485 een direct doorlus van de bordaansluiting en zit er verder geen hardware tussen (volgens mij is de usb ook een doorlus van de RS485 als ik het op de fotos van anderen zo zie.... klopt dat?)
Mijn onderkant:

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FrankJ91
  • Laatst online: 23:00
Hallo,

A.s. donderdag worden de zonnepanelen bij mij geïnstalleerd tezamen met een Goodwe XS omvormer.

Zo te zien lijkt deze omvormer een USB aansluiting te hebben achter het zwarte dopje en wil dus graag de tool van @Sircuri uitproberen. Om het een en ander mooi weer te kunnen geven in Grafana ben ik nu met wat voorbereidingen bezig. Ik benieuwd of het attribuut "eday" waarin de omvormer het dagverbruik laat zien automatisch wordt gereset om 12 uur snachts en deze gedurende de dag continu optelt en recent is? Of dat er slechts 1 waarde uit komt aan het einde van de dag waarin het dagverbruik staat en verder statisch is? Anders moet ik de pac gebruiken...

Ik ben benieuwd of deze ook werkt op de XS omvormers en of er überhaupt een USB achter zit (kan misschien ook een loos dekseltje zijn, of niet doorgelust).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Het veld EDAY loopt gedurende de dag op en wordt inderdaad de volgende dag gereset als de omvormer weer opstart bij de eerste zonnestralen. Met PAC alleen ga je geen totale opbrengst kunnen vinden. PAC is enkel de huidige wattage die je panelen opwekken.
Naast EDAY heb je ook nog de ETOT waarde. Dit is de totale opbrengst van je omvormen tot nu toe. Deze wordt ook niet gereset. Ik zelf gebruik de waarde uit ETOT om de dag standen te berekenen. Hiermee los je het probleem op dat je geen dagstand hebt als onverhoopt een keer je geen meterstanden op een dag hebt. (regelmatig gehad, omdat mijn Raspberry zichzelf had opgehangen en geen nieuwe standen meer uitlas)

Signature van nature

• FrankJ91
Sircuri schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:21:
Het veld EDAY loopt gedurende de dag op en wordt inderdaad de volgende dag gereset als de omvormer weer opstart bij de eerste zonnestralen. Met PAC alleen ga je geen totale opbrengst kunnen vinden. PAC is enkel de huidige wattage die je panelen opwekken.
Naast EDAY heb je ook nog de ETOT waarde. Dit is de totale opbrengst van je omvormen tot nu toe. Deze wordt ook niet gereset. Ik zelf gebruik de waarde uit ETOT om de dag standen te berekenen. Hiermee los je het probleem op dat je geen dagstand hebt als onverhoopt een keer je geen meterstanden op een dag hebt. (regelmatig gehad, omdat mijn Raspberry zichzelf had opgehangen en geen nieuwe standen meer uitlas)
Dank voor je reactie!

Mijn zonnepanelen en omvormer zijn geïnstalleerd vandaag. Maar helaas, blijkbaar is niet elke Goodwe XS serie hetzelfde (per land anders?). Die van mij kan je waarschijnlijk niet uitlezen. Ik heb geen aparte USB poort naast de Wifi module zitten.

De wifi module kan ik eruit halen. Daarachter is een USB-A poort gemarkeerd met COMM (communication?). Ik heb een Windows tablet gepakt waarop een Micro-USB op zit en daarop EzExplorer geïnstalleerd. Bij het aansluiten op de omvormer gebeurt er niks er vindt EzExplorer niks. Daarna op een Pi Zero jouw programma geïnstalleerd, ingesteld en werkend gemaakt. Deze aangesloten (Power poort op stroom en USB poort op de omvormer), de omvormer maakt een sis/pieptoon en de Pi valt uit.

Ik schrok, dacht heb ik een kortsluiting gemaakt? De handleiding erbij gepakt en hierin staat dat je geen PC of ander apparatuur op mag aansluiten. Deze poort is waarschijnlijk geen standaard USB poort?

Gelukkig werkt de Pi nog na het ontkoppelen en de Wifi module/omvormer gelukkig ook nog steeds.

Ik vermoed dat ik hem moet uitlezen van de Chinese Portal ;(

• ThinkPad

ThinkPad

Wat zie je als je de WiFi-module afkoppelt? Als er een RS485-connector op de omvormer zit dan kun wellicht dit bouwen: https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger

Werkt hier al 2 jaar lang prima met mijn GW3000-NS :)

• FrankJ91
Als ik de Wifi module eruit trek zit aan de omvormerkant precies in het midden van het rondje enkel een USB-A poort (vrouwelijks, zoals je deze in de laptop ziet). De Wifi module heeft een mannelijke USB-A poort (zoals een standaard USB-kabel). Meer aansluitingen passen er ook niet in. De foto's die ik op de eerste pagina tegen kwam heb ik volgens mij geen ruimte voor in de omvormer, het is maar een klein exemplaar net zo groot als een A4'tje ongeveer.

Zou het kunnen zijn dat zowel de Pi als de omvormer 5volt op dezelfde pinnen hebben gegooid en daardoor een 1 of ander kortsuitingkje ontstond? De Wifi module trekt er natuurlijk alleen maar stroom uit en normaal sluit je ook geen 2 vrouwelijke stekkers op elkaar aan.

Helaas ben ik ziet zo blij met die Wifi module omdat hij standaard een AP-netwerk uitzendt zonder dat je deze uit kan zetten. Gelukkig werkt hij ook zonder, maar dan zie ik op afstand natuurlijk helemaal niks.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
@FrankJ91 - @ThinkPad bedoelt dat je de kast wellicht open moet maken om te kijken waar die USB poort naartoe gaat. Wellicht zit er achter die USB poort een RS485 connector (meestal groen) en dan kan je de code van jantenhove gebruiken.

Ik wil geen verkeerde info geven. Kast niet open maken dus!

Correct opgemerkt @ThinkPad

[Voor 17% gewijzigd door Sircuri op 07-05-2020 21:52]

Signature van nature

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Sircuri schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:37:
@FrankJ91 - @ThinkPad bedoelt dat je de kast wellicht open moet maken om te kijken waar die USB poort naartoe gaat. Wellicht zit er achter die USB poort een RS485 connector (meestal groen) en dan kan je de code van jantenhove gebruiken.
Zeker niet! :o Bij mij is de behuizing van de omvormer verzegeld. Bij het openmaken moet ik die zegel verbreken en ben ik de sjaak met garantie denk ik? In mijn geval kon ik de standaard WiFi-module demonteren en kwam daar toen USB en RS485 tevoorschijn. Helaas blijkt dat bij @FrankJ91 niet zo te zijn :-(

[Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 07-05-2020 21:43]

Pagina: 1 2 3 ... 8 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee