Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Sircuri
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in het kunnen uitlezen van een GoodWe inverter via de USB aansluiting aan de onderkant, heb ik op GitHub een eerste versie gezet van een python script dat dit mogelijk maakt.

Met hulp van het programma EZExplorer (GoodWe) en een USB sniffer, heb ik de communicatie kunnen ontrafelen.

https://github.com/sircuri/GoodWeUSBLogger

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
ThinkPad schreef op maandag 4 september 2017 @ 16:50:
Geinig!

Een tijdje terug heb ik @CodeIT geholpen om te zorgen dat we onze GoodWe's kunnen uitlezen via RS485.
Hij heeft er een firmware voor de ESP8266 voor geschreven: CodeIT in "Datalogging: PV systemen"

Werkt als een trein!

Edit: Ik zie nu dat jouw code gebaseerd is daarop, LOL te snel gelezen :P
Wat voor apparaat gebruik je om de GoodWe uit te lezen? Een Raspberry Pi o.i.d. ?

En dan een USB-A naar USB-A kabel ergens van eBay ofzo gehaald? Is niet echt een veelgebruikte kabel...
Klopt, jouw naam ben ik ook erg vaak tegengekomen op internet wat betreft GoodWe inverters uitlezen.
Inderdaad heb ik het daar op gebaseerd, maar ik moet het doen via USB, want de WiFi dongle zit vastgesoldeerd op de type inverter die ik heb.

Ik heb het nu gedaan met een Ubuntu desktop, maar ben bezig om het te verbinden met een Raspberry pi zero. Moet ook werken natuurlijk. Dus dat het nu de eerst volgende stap.
[update] En dat werkt ook ondertussen.

edit: En wat betreft de USB kabels. Die heb ik nog allemaal liggen uit het USB-printer-tijdperk van de eerste HP printers. Die hadden die vierkante usb stekkers.

[Voor 8% gewijzigd door Sircuri op 04-09-2017 21:58. Reden: usb kabels]

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
zonoskar schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:26:
@Sircuri Hoe heb jij het opgelost dat de omvormer 's morgens niet discoverable is als de USB kabel aangesloten is? Ik ben ook met een USB script bezig (ik had die van jou niet gezien).
Dat is gewoon een retry constructie. Er wordt gepoogd om een DISCOVERY te starten op de verbonden omvormer. Deze zal een time-out geven, want de omvormer reageert niet. En dan valt het script weer terug in zijn state-machine naar de status OFFLINE om weer te beginnen met een nieuwe discovery ronde.

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
zonoskar schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:50:
[...]

In mijn script gebruik in de pyusb module. Misschien ligt het daar aan. Als de omvormer aan is en ik de USB kabel aansluit, dan krijg ik antwoord van de omvormer en kan ik hem uitlezen. Maar als de omvormer opstart met USB kabel aangesloten, krijg ik geen antwoord via USB (power led knippert). Dan moet ik eerst de omvormer uitzetten, USB kabel eruit en weer aanzetten. Dan weer uit en aan en dan de USB kabel weer aansluiten voordat het weer werkt.

Ik ga jouw script eens goed bekijken om te zien wat er mis is met mijn script :)
Vergeet niet dat de omvormer een aardig zware start-procedure doorloopt. Het duurt aardig lang voordat de eerste verbinding gelegd kan worden. En dan praat ik soms over minuten. Niet seconden.
Oftewel, geef je de start procedure wel genoeg tijd?

Welk type omvormer heb je?

edit: Ik had ook heel veel problemen met al die externe libraries. In mijn oplossing maak ik gebruik van HIDRAW om te communiceren met USB. Dus op low-level niveau. En dat werkt goed. Gezien alle aanpassingen en uitzoek werk dat ik heb moeten doen, lijkt het erop dat de GoodWe omvormers zich niet helemaal netjes gedragen qua USB protocol. Wellicht dat dit de reden is dat PYUSB niet werkt.

[Voor 17% gewijzigd door Sircuri op 27-10-2017 15:48]

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
zonoskar schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:57:
@Sircuri Ik wacht meestal tot de omvormer stroom gaat leveren aan de AC kant. Dat is na een minuut of 1 a 2. Mijn omvormer is een GW06K-DT.

Hoe heb je dat uitzoekwerk gedaan? Want als ik jouw code bekijk, dan ziet dat er veel specifieker uit dan wat ik uit de USB sniffer kreeg en uitgevogeld kreeg aan de hand van nog een USB log van @DRuw . Of wist jij al veel van USB communicatie (ik niet). Ik heb een eerste versie van mijn code staan https://github.com/zonoskar/Goodwe2PVoutput
Nee, USB was ook helemaal nieuw voor mij. En ook nu snap ik slechts 1% van het hele USB gebeuren.

Kan je anders eens een stukje usb sniffer log sturen? Ik zal in ieder geval even naar je code kijken. Kom er vanavond even op terug.

Welk OS gebruik je eigenlijk?

Edit:
Ik heb even gekeken naar je code en het lijkt erop dat de initialize method niet verder kan komen tijdens de start-procedure van de omvormer. Er wordt een init-message gestuurd en direct lees je het ack bericht van de omvormer terug. Tijdens het start proces zal de omvormer niet reageren en dus geen ACK sturen. Ik denk dat je programma nu blokkeert hierop.

Als je kijkt naar mijn oplossing, zie je dat ik gebruik maak van een state machine. Ik stuur een DISCOVER bericht en wacht vervolgens maximaal een x aantal seconde. Daarna valt de state machine weer terug in zijn initiële status en begint de flow weer vanaf het begin.

Ik heb hier zelf thuis 2 omvormers hangen. 1 is een DT omvormer en de andere niet. Dus ik weet niet of mijn script werkt voor jouw omvormer. Maar dat is een kwestie van proberen. Er zit kennelijk verschil in de inhoud van de berichten die de omvormer stuurt.

[Voor 35% gewijzigd door Sircuri op 27-10-2017 17:05]

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Deze moet in de GoodWe omvormer:

samen met:

Deze past in de Raspberry Zero W

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Ik heb deze aansluiting:

https://www.manualslib.co...eries.html?page=46#manual

(link naar de manual + pagina met een onderaanzicht van de omvormer)

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
LJed schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 21:01:
Ik ga het ook maar via de RS485 poort proberen. Heb een USB to 485 Module met FT232 Chip besteld die ik zo aan de Pi moet kunnen hangen. Even wachten op de postbode dus....
Werkt de USB poort dan helemaal niet? Ik weet dat wireless en USB/R485 niet tegelijk actief kunnen zijn. Pas bij loskoppelen van de WiFi module en na een herstart van de omvormer kun je de andere poorten gebruiken.

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
zonoskar schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:43:
Deze week eens tijd gehad om mijn script aan te passen zodat ik mijn omvormer ook via USB kan uitlezen. Het script van @Sircuri heeft me daarbij enorm geholpen. Het werkt zover ik heb getest (de offline test werkt nog niet denk ik), maar het probleem is dat het script geen connectie meer krijgt als de omvormer aan gaat met de USB kabel aangesloten. Dus als ik de omvormer aan laat gaan, en dan de USB stekker er in steek werkt het, maar je wil natuurlijk niet elke avond de stekker eruit halen en 's morgens er weer terug in doen.

Ik heb eens gekeken hoe EzExplorer dat oplost, maar ook die krijgt geen verbinding meer met de omvormer in deze situatie, ik zie (met een USB sniffer) hem dan steeds het init bericht sturen, maar hij krijgt geen antwoord, precies wat mijn script dus ook heeft. Volgens Goodwe support was de USB poort ook eigenlijk alleen voor diagnostiek.

Hoe gaat dat bij jou?
Welk OS gebruik je? Ik heb alles draaien via een Raspberry PI en bij elke keer verbinden werd de omvormer onder een ander USB device herkent.

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Upload naar GW servers is zo vaak als GW toestaat. Het eerste wat de omvormer doet, is een refresh-rate verzoek sturen naar de GW servers. Heb wel eens gemerkt dat mijn omvormer slechts 2 x per uur data verstuurde naar GW.
Met mijn usb interface heb ik nu elke 5 seconde een waarde van mijn omvormers.

Signature van nature

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
edja, het probleem is een beetje dat alles wat ik nu gezien heb over Goodwe omvormers uitlezen allemaal is gebaseerd op trail-and-error. Ik zelf heb ook zo gewerkt en heb het werkend op de 2 types die ik in huis heb hangen. Geen enkele garantie dat deze opstelling voor jouw omvormer zal werken.

Je zou kunnen beginnen met kijken of je je laptop (windows) aan de USB aansluiting kunt koppelen van de omvormer om te zien of de USB poort uberhaupt actief is (dat lijkt ook niet altijd zo te zijn namelijk). Wellicht heeft je omvormer helemaal geen USB poort en moet alles via de RS485 aansluiting.

Mocht USB werken, dan wil ik best iets voor je proberen in elkaar te zetten, maar dan kan ik je geen enkele garantie/ondersteuning garanderen.

Dus test eerst of USB werkt/aanwezig is. En gebruik daarvoor het programma EzExplorer van GoodWe op je windows laptop.

Mocht er dus geen USB zijn, dan wordt het RS485, maar dan kan ik je niet helpen. Op Github is overigens wel een repo te vinden met een aansluiting via RS485. Ik geloof dat de auteur van die library hier ook ergens rond hangt.

Signature van nature

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Tja, kan daar niks zinnigs over zeggen. Mijn beide omvormers schakelen WiFi automatisch uit wanneer ik er een USB kabel in prik.

Je kan het gewoon proberen of het werkt. Ik kan je enkel helpen wanneer je eenzelfde setup hanteert als ik heb. Echter heb ik qua user-interface niets compleet werkends. Want tja... ik ben een hobbyist en doe niets anders dan steeds van alles proberen. Het enige wat stabiel is, is de data aanvoer in mijn database.

Signature van nature

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
edja schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:16:
Sicuri,

Op 28 mei schreef je:

"Mocht USB werken, dan wil ik best iets voor je proberen in elkaar te zetten, maar dan kan ik je geen enkele garantie/ondersteuning garanderen."

Ik snap dat je geen garantie kan geven maar ik wil het graag proberen!

Eddie
Zie PM

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Ik snap het probleem ook niet helemaal. @edja van hierboven had ook het probleem van de USB poort zoals jij beschrijft, maar hij maakt nu toch gewoon succesvol gebruik van het script van mij. Voor hem heb ik alles op een raspberry geinstalleerd en het werkt gewoon.
Wellicht toch iets verder zoeken in de USB communicatie. Daarbij moet je niet vergeten dat het initieel een aardige tijd kan duren voordat de pc de verbinding met de omvormer kan maken.

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
zonoskar schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:37:
@Sircuri Dan moet ik jouw script ook maar eens proberen want ik heb hem wel eens een uur laten proberen connectie te krijgen met de omvormer: no deal. Omvormer uit, USB er uit, omvormer laten opstarten, USB er in en dan doet mijn script het wel. Meteen.

/edit: Heb jij trouwens de Wifi module er uit gehaald, of op een andere manier deze 'onklaar' gemaakt?
Bij de 2 typen die ik heb, wordt de WiFi overruled door er een USB stekker in te prikken. Daar is niets speciaals verder voor nodig.
De typen die ik heb zijn: 5000DT en een 1500SS

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Ja, bij mij knippert de LED dan ook inderdaad. Mijn Raspberry verliest soms wel eens zijn WIFI verbinding en komt dan niet meer online. Heel irritant.

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Wat betreft de USB kabels kan ik je niks over zeggen. Dat heeft ook weinig met de GoodWe omvormer te maken, maar meer met USB kabels ;)

Dat python script van mij dropt zijn berichten gewoon op een MQTT service. Elke tool kan het daar vanaf halen. Ook Domoticz ondersteunt dit. Dat heb ik voor @edja gedaan eerder vorig jaar. Volgens mij draait het bij hem nog steeds op die manier.

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Je had me ook een PM gestuurd, maar ik post het hier ook nog even zodat andere er ook wat aan hebben.
-----
Je mist de submodule daemonpy.
Nadat je de code uit Github hebt gehaald, moet je even in de folder van GoodWeUSBLogger ook nog de submodules binnenhalen:

$ git submodule update --init

Dit download de rest. Daarna kun je het nog eens proberen.

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Als je de config uit GitHub hebt overgenomen, staat daar in welk topic in MQTT de data komt:

code:
1
2
3
4
5
[mqtt]
server = 192.168.x.x        # ip address of MQTT server
port = 1883
topic = power               # base mqtt topic. Topics are "<topic>/<serialnumber>/data" and "<topic>/<serialnumber>/online"
clientid = goodweZ

Dus: "power/<serialnumber>/data"

Dit topic zal je dan in Domoticz moeten uitlezen. Maar ik heb er nog Node-Red tussen hangen die van die data meer leesbare data maakt.

[Voor 9% gewijzigd door Sircuri op 28-03-2019 13:09]

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Ja, die hash-tags mogen niet voorkomen in de config file. Dat moet je even weghalen.

Signature van nature

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
@ricvee en @royke als jullie nu eerst even in GoodWe.py de DEBUG log aanpassen zodat deze je serial nummer ook logt, dan weet je in ieder geval of je data krijgt op een MQTT channel.

Heb ondertussen de laatste versie van de tool op Github gezet, dus daar kun je zien wat ik bedoel met die log aanpassing.

[Voor 25% gewijzigd door Sircuri op 11-06-2019 19:05]

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Sorry, ik moet de repo op github meer geschikt maken om te delen. Het is nog altijd een beetje mijn eigen speeltuintje.

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Heb je even een PM gestuurd. Wanneer we het samen aan de gang krijgen, kunnen we het hier delen en zal ik de documentatie aanpassen.

edit: ok, een of andere vage reden heb ik gereageerd op een oud bericht van je.

Kun je me vertellen wat je gedaan hebt om het aan de gang te krijgen?

[Voor 37% gewijzigd door Sircuri op 13-06-2019 00:07. Reden: oud bericht]

Signature van nature

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Tja, voor mij werkt dit 100% feilloos (2 omvormers lees ik uit op deze manier).... Hoe dat voor andere zal zijn weet ik niet. Volgens mij zijn er wel meer mensen die het werkend hebben. Maar RS485 moet ook goed werken. Keuze is aan jou denk ik.

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Gebruik je de laatste versie van GitHub? Aantal nieuwe commits zijn gemaakt in de afgelopen dagen namelijk. De error met 'dictproxy' kan ik namelijk helemaal niet plaatsen.

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
@mightym Top te horen dat het goed werkt.
Ik zal je opmerkingen verwerken in de beschrijving. Dank je wel hiervoor!

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
@Mr_Viking Hier kan ik je niet mee helpen....
Ik heb EN geen GW3000-NS omvormer, EN ik gebruik geen PV-Output. Verder weet ik niet zo goed wat je bedoeld met "via app op de telefoon de installatie monitoren". Daarnaast heb ik voor edja niks in elkaar geflanst. Dat was een hele hoop werk. Vergeet niet dat er geen kant-en-klare oplossing is voor het uitlezen van deze omvormers. Het is en blijft hobby werk.

Mochten er na de installatie vragen zijn, dan kunnen we natuurlijk proberen te helpen.

Signature van nature

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Het veld EDAY loopt gedurende de dag op en wordt inderdaad de volgende dag gereset als de omvormer weer opstart bij de eerste zonnestralen. Met PAC alleen ga je geen totale opbrengst kunnen vinden. PAC is enkel de huidige wattage die je panelen opwekken.
Naast EDAY heb je ook nog de ETOT waarde. Dit is de totale opbrengst van je omvormen tot nu toe. Deze wordt ook niet gereset. Ik zelf gebruik de waarde uit ETOT om de dag standen te berekenen. Hiermee los je het probleem op dat je geen dagstand hebt als onverhoopt een keer je geen meterstanden op een dag hebt. (regelmatig gehad, omdat mijn Raspberry zichzelf had opgehangen en geen nieuwe standen meer uitlas)

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
@FrankJ91 - @ThinkPad bedoelt dat je de kast wellicht open moet maken om te kijken waar die USB poort naartoe gaat. Wellicht zit er achter die USB poort een RS485 connector (meestal groen) en dan kan je de code van jantenhove gebruiken.

Ik wil geen verkeerde info geven. Kast niet open maken dus!

Correct opgemerkt @ThinkPad

[Voor 17% gewijzigd door Sircuri op 07-05-2020 21:52]

Signature van nature

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
In mijn allereerste poging om de data te capturen van de omvormer (toen ik nog geen inzicht had op de USB poort) heb ik het verkeer naar de GoodWe servers binnen mijn netwerk omgeleid naar een eigen http server en zo de data uitgelezen. Via DNS / hosts-file elk verzoek naar de goodwe server laten resolven naar een intern ip adres.

Signature van nature

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Q-bone schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:42:
@Sircuri
Kan het zijn dat de laatste versie op Github niet helemaal comptabele is met de laatste versies van mqtt?

Ik krijg het namelijk niet voor elkaar om te connecten met de laatste versie van mqtt

Melding:
Socket error on client <unknown>, disconnecting.

terwijl op een oude mqtt versie het wel werkt.
Dat zou ik moeten uitzoeken. Deze code is qua libraries niet meer aangepast sinds conceptie :+

Signature van nature

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Werkt bij jullie die GoodWe Explorer (ezexplorer geloof ik) tool wel als je die op een windows pc installeert en koppelt aan de usb poort van de omvormer?

Misschien is het USB protocol iets anders in die omvormers, waardoor het niet werkt met USB? We zouden met een USB sniffer dan kunnen proberen het wel werkend te krijgen. Het is duidelijk dat niet alle omvormers op eenzelfde manier werken helaas.

Signature van nature

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Ah ja, jij was dat die deze oplossing had gemaakt. Wilde nog zeggen dat er inderdaad iemand was met een USB relais oplossing. Inventief en kennelijk doeltreffend. Wellicht is dat voor anderen ook toe te passen.

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
@Hoekiee Het is maar de vraag of het protocol van deze omvormer gelijk is aan het protocol waarop alle code tot nu toe gebaseerd is. Het is verder een fixed length data set, dus ook door alle errors die zouden optreden, zal er nooit meer data over de lijn gestuurd worden.

Ik zelf heb een 1 en 3 fase omvormer en voor deze omvormers is het correct.

Zijn alle overige velden ook correct gevuld in de RunningInfo structuur?

Signature van nature

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
Zo te zien doet je omvormer inderdaad niets. Maar als inderdaad je CRC check klopt, dan is je data gewoon correct ontvangen en ontvang je inderdaad veel meer data dan tot nu toe onderzocht is door ons "tweakers" :)

Je zou kunnen proberen om een protocol beschrijving los te peuteren van jouw model, maar geef je weinig kans. Het document wat ik toen online gevonden had, stond in koeien letters overheen geschreven dat het een intern document was dat niet voor verspreiding bedoelt was.

Signature van nature

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True