GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
@Brent Ook bij Warmte Service de handleiding van de stick.

Totdat je de Wifi ook weer via jouw router (internet) aan de praat hebt werkt SEMS ook niet. De Wifi naam eindigt op het laatste deel van jouw serienummer van jouw omvormer, stikker op de zijkant van de omvormer of op de doos van de omvormer.

[ Voor 29% gewijzigd door esphome op 11-03-2026 20:47 ]


  • Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:06
Heb de handleiding ook op papier. Het lijkt alsof de 4G module geen ontgrendelknop heeft. Kijkend naar de Wifi module lijkt het alsof het 'knop deel' eraf is gehaald. Geen idee wat een manier is hem eraf te halen zonder het risico te lopen iets stuk te trekken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos


  • Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:15
Is er iemand die succesvol een GoodWe omvormer uitleest met deze connector?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXluZGbFPpGl5kwuLtpWr6kgXGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aKmVrxJdzH69Eev9nZlEVAg.jpg?f=fotoalbum_large

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Brent schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:54:
Heb de handleiding ook op papier. Het lijkt alsof de 4G module geen ontgrendelknop heeft. Kijkend naar de Wifi module lijkt het alsof het 'knop deel' eraf is gehaald. Geen idee wat een manier is hem eraf te halen zonder het risico te lopen iets stuk te trekken.
Kijk aan de andere kant van de stick en zit daar een vergrendel lip die je iets naar buiten moet drukken en dan trekken om stick te verwijderen. En niet vergeten om eerst zowel de AC met de werkschakelaar en de DC kant met de draaiknop onderop de omvormer geheel spanningsloos te maken.

  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:46
Rob Z schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:22:
Is er iemand die succesvol een GoodWe omvormer uitleest met deze connector?

[Afbeelding]
Volgens mij wel, zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82476544

Ben zelf op zoek naar de connector.. Niet mee geleverd me de invertor.. zie er eentje op Ali die lijkt te passen, maar nog altijd 27 euro voor de plug . Hoe ben jij eraan gekomen?

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
@ctrl-tab De connector zit op de omvormer gestoken want anders werkt die niet eens.

https://goodwetechnology....Remote-Shutdown-Connector

Ehm, er zijn natuurlijk ook andere omvormers die een aparte RS485 hebben. Ik heb zelf een XS daar is de RS485 en remote shutdown allebei in de dezelfde stekker.

[ Voor 44% gewijzigd door esphome op 12-03-2026 21:55 ]


  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:46
esphome schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:50:
@ctrl-tab De connector zit op de omvormer gestoken want anders werkt die niet eens.

https://goodwetechnology....Remote-Shutdown-Connector
Aah dit is hoe het er bij mij uit ziet
Heb dus hetgeen nodig dat jij op de foto hebt.

Geen idee wat dan tx rx zou moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BSuwEweYfQ-Lu1jO7Cp4Pl0Fgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bsoq0wGSAjXFZ9h4YcsF6BMh.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
@ctrl-tab als je ook het model en type kunt vermelden dan maakt het zoeken van de speld in de hooiberg wat gemakkelijker.

  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:46
esphome schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:11:
@ctrl-tab als je ook het model en type kunt vermelden dan maakt het zoeken van de speld in de hooiberg wat gemakkelijker.
in mijn geval SDT G2 GW6K-DT 6 kW

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fmanuals.plus%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FGOODWE-GW4K-DT-SDT-G2-Series-Grid-Tied-PV-Inverter-19.jpg&f=1&nofb=1&ipt=6d765cb2f67eb0fad0d896e283f1bf54f938a1440ae7ed3383430a5bcf23e308

Bijvoorbeeld, hier te bestellen: https://sklep.letmerepair...-black-184-20012-01-/4970

[ Voor 18% gewijzigd door esphome op 12-03-2026 22:22 ]


  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:46
Dank, kwam hem al tegen maar nog niet helemaal helder. Ik neem aan dat de dubbele zijn voor daisy chaining?
Zou ik gewoon + en - moeten hebben?

Edit; Zie het al denk ik. A en B gewoon. Eerst eens een connector vinden die erop past

[ Voor 6% gewijzigd door ctrl-tab op 12-03-2026 22:27 ]

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-06 09:08
ctrl-tab schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:17:
[...]


Volgens mij wel, zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82476544

Ben zelf op zoek naar de connector.. Niet mee geleverd me de invertor.. zie er eentje op Ali die lijkt te passen, maar nog altijd 27 euro voor de plug . Hoe ben jij eraan gekomen?
is dit wat https://sklep.letmerepair...n-black-184-20029-01/4367?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp


  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:46
bijna inderdaad , deze zou het zijn dan.

https://sklep.letmerepair...-black-184-20012-01-/4970
Met verzending nog altijd 28 euro, in elk geval goedkoper dan bij ali ;)

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:15
ctrl-tab schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:17:
[...]


Volgens mij wel, zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82476544

Ben zelf op zoek naar de connector.. Niet mee geleverd me de invertor.. zie er eentje op Ali die lijkt te passen, maar nog altijd 27 euro voor de plug . Hoe ben jij eraan gekomen?
Dankjewel
Deze connector kwam mee met de omvormer (Winkelman)

  • haw
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-05 10:41

haw

Ik heb hier een oudere 1000XS, zonder RS485 8-pins connector aan de buitenkant, en een nieuwere 3000XS met die connector. Ik heb nu via verschillende manieren met die nieuwere geprobeerd parameters uit te lezen. Doel is natuurlijk om de grid export te kunnen regelen via HA via een lokale connectie (Wifi, LAN of RS485, liefst iets via een bedrade oplossing dus LAN of RS485).

Ik had een oudere Wifi module die ik heb vervangen door deze LAN module (https://www.stralendgroen...tgMSBynTTE&v=1a13105b7e4e) maar die lijkt ook te oud want alleen poort 80 is open. Er lijkt dus geen MODBUS over TCP te zijn, maar volgens een document van Goodwe zou die functie ook niet werken op de XS.

Wat ik heb:
  • Model: GW3000XS
  • Firmware omvormer: V1.58.24
  • LAN module firmware: V1.0.15
Daarna heb ik het geprobeerd via de RS485 8-pins connector. De beschrijvingen van Goodwe lijken niet echt eenduidig dus ik heb een hele variant aan dingen geprobeerd:
  • Pin 3/6 of pin 7/8.
  • plus en min van de RS485 kabel omgedraaid
  • 1 of 2 stop bits
  • via de SolarGo app het RS485 protocol omgezet van Goodwe naar Sunspec
  • met en zonder LAN module, met en zonder wifi module
Wat ik ook probeer, ik krijg geen enkele reactie van de omvormer terug op RS485. Mijn USB->RS485 dongles werken want ik kan prima van de ene naar de andere module communiceren.

Ik lees hier wel mensen die succes hebben met een XS omvormer aansturen via HA; @esphome @ThinkPad. Is dat dan ook via een lokaal netwerk of via de SEMS portal?

  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Lokaal met de wifi-module. Zie je met SolarGo wel de waardes van de omvormer (huidig opwekvermogen etc?).
Toen ik dat eenmaal kon (nadat ik Goodwe support had gevraagd om de firmware bij te werken), was hij daarna met de Goodwe integration in Home Assistant zo uit te lezen. Modbus nooit wat mee gedaan, die aansluiting heeft mijn 3000XS helaas niet.

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 15-03-2026 19:31 ]


  • haw
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-05 10:41

haw

ThinkPad schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:30:
Lokaal met de wifi-module. Zie je met SolarGo wel de waardes van de omvormer (huidig opwekvermogen etc?).
Toen ik dat eenmaal kon (nadat ik Goodwe support had gevraagd om de firmware bij te werken), was hij daarna met de Goodwe integration in Home Assistant zo uit te lezen. Modbus nooit wat mee gedaan, die aansluiting heeft mijn 3000XS helaas niet.
OK. Ik dacht eerst de communicatie te testen en dan pas via HA te proberen, maar als dit ook werkt.

In SolarGo zie ik alle waardes. En verbindt jouw HA dan met het wifi access point van de omvormer, of gaat het via jouw lokale thuisnetwerk?

  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:47
haw schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:17:
Ik heb hier een oudere 1000XS, zonder RS485 8-pins connector aan de buitenkant, en een nieuwere 3000XS met die connector. Ik heb nu via verschillende manieren met die nieuwere geprobeerd parameters uit te lezen. Doel is natuurlijk om de grid export te kunnen regelen via HA via een lokale connectie (Wifi, LAN of RS485, liefst iets via een bedrade oplossing dus LAN of RS485).

Ik had een oudere Wifi module die ik heb vervangen door deze LAN module (https://www.stralendgroen...tgMSBynTTE&v=1a13105b7e4e) maar die lijkt ook te oud want alleen poort 80 is open. Er lijkt dus geen MODBUS over TCP te zijn, maar volgens een document van Goodwe zou die functie ook niet werken op de XS.

Wat ik heb:
  • Model: GW3000XS
  • Firmware omvormer: V1.58.24
  • LAN module firmware: V1.0.15
Daarna heb ik het geprobeerd via de RS485 8-pins connector. De beschrijvingen van Goodwe lijken niet echt eenduidig dus ik heb een hele variant aan dingen geprobeerd:
  • Pin 3/6 of pin 7/8.
  • plus en min van de RS485 kabel omgedraaid
  • 1 of 2 stop bits
  • via de SolarGo app het RS485 protocol omgezet van Goodwe naar Sunspec
  • met en zonder LAN module, met en zonder wifi module
Wat ik ook probeer, ik krijg geen enkele reactie van de omvormer terug op RS485. Mijn USB->RS485 dongles werken want ik kan prima van de ene naar de andere module communiceren.

Ik lees hier wel mensen die succes hebben met een XS omvormer aansturen via HA; @esphome @ThinkPad. Is dat dan ook via een lokaal netwerk of via de SEMS portal?
Misschien heb je hier iets aan:
https://api.library.loxon...0Customer%2520Version.pdf
Ik ben er nog niet aan toegekomen, maar wil in ieder geval nog dit jaar ook de RS485 aansluiting gaan gebruiken. Ik vermoed dat de omvormer pas iets terugstuurt nadat je een correcte query gestuurd hebt, b v. een 8-byte query voor het uitlezen van een willekeurig register.

[ Voor 3% gewijzigd door Martin7182 op 15-03-2026 21:29 ]


  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
haw schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:46:
[...]

OK. Ik dacht eerst de communicatie te testen en dan pas via HA te proberen, maar als dit ook werkt.

In SolarGo zie ik alle waardes. En verbindt jouw HA dan met het wifi access point van de omvormer, of gaat het via jouw lokale thuisnetwerk?
Gewoon over m'n eigen netwerk. Ik heb de wifi-module in een apart IOT vlan draaien dus moest wel even firewall regel aanmaken (poort 48899 meen ik) en toen kon ik het IP-adres inkloppen in HA en werkte het.

  • borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06 16:21
ThinkPad schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:58:
[...]

Gewoon over m'n eigen netwerk. Ik heb de wifi-module in een apart IOT vlan draaien dus moest wel even firewall regel aanmaken (poort 48899 meen ik) en toen kon ik het IP-adres inkloppen in HA en werkte het.
Hier iets vergelijkbaars, de Goodwe zit in zijn eigen VLAN, en HA mag daar (van de router) connecties naartoe maken. De Goodwe zelf heeft al meer dan 3 jaar geen Internet ;) Ik laat alleen af en toe HA de klok goedzetten, want die heeft nogal wat drift, en dan weet ie op een gegeven moment niet meer wanneer de volgende dag begint.

  • haw
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-05 10:41

haw

Martin7182 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:21:
Misschien heb je hier iets aan:
https://api.library.loxon...0Customer%2520Version.pdf
Ik ben er nog niet aan toegekomen, maar wil in ieder geval nog dit jaar ook de RS485 aansluiting gaan gebruiken. Ik vermoed dat de omvormer pas iets terugstuurt nadat je een correcte query gestuurd hebt, b v. een 8-byte query voor het uitlezen van een willekeurig register.
Dat is precies wat ik gisteren geprobeerd heb, maar geen succes dus. Vandaar dat ik de manier via de LAN/WIFI wil uitproberen. Ik vind dit:
  • UDP Port 48899: This port is used by the GoodWe "PVMaster" app to communicate directly with the inverter's Wi-Fi module.
  • TCP Port 502: This is the standard port for Modbus TCP/IP communication when using a LAN module to connect to third-party devices.
  • TCP Port 80: Used for the inverter's built-in web server, generally for configuration, not live data logging.
ik heb net een uitgebreide port scan gestart, maar toen viel de omvormer uit, want de zon was onder :-)

  • No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 11:24

No13

/me was here

@haw Zie jij met de LAN module de omvormer via solargo of enkel via wifi?

Ik heb een hele poos terug ooit zo'n LAN module gekocht maar die was bij mij niet zichtbaar in solargo. Inmiddels heb ik die adapter weggegeven denk ik O-)

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
@haw Correctie, poort UDP/48899 wordt gebruikt om een Goodwe omvormer te vragen om zich bekend (broadcast) te maken in een netwerk. Daarna kun je ook via UDP/8899 met de omvormer communiceren.

De LAN module schijnt alleen TCP/502 te ondersteunen.

  • No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 11:24

No13

/me was here

Ik heb nu een Raspberry Pi Pico aan mn omvormer hangen die software draait om de originele WLAN software te emuleren, ik overweeg om een esp32-eth01 te flashen met dezelfde software om hem ook bekabeld aan te kunnen sturen O-)

  • haw
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-05 10:41

haw

No13 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:14:
Ik heb nu een Raspberry Pi Pico aan mn omvormer hangen die software draait om de originele WLAN software te emuleren, ik overweeg om een esp32-eth01 te flashen met dezelfde software om hem ook bekabeld aan te kunnen sturen O-)
OK dat is zeker interessant als mijn LAN module niet werkt. Als het je lukt ben ik zeker geïnteresseerd (eens kijken waar deze dan op de lijst met vele ESP32 projectjes komt te staan :P )

  • Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-06 10:17

Tortelli

mixing gas and haulin ass

No13 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:18:
@haw Zie jij met de LAN module de omvormer via solargo of enkel via wifi?

Ik heb een hele poos terug ooit zo'n LAN module gekocht maar die was bij mij niet zichtbaar in solargo. Inmiddels heb ik die adapter weggegeven denk ik O-)
Ik kan mijn GoodWe GW6K-DT niet zien via de LAN module. Heb hem toen de tijd bewust naar LAN gezet voor stabielere verbinding (en idee ooit iets als modbus te kunnen gebruiken). Maar kan dat helemaal niet aanzetten in de software 8)7.
No13 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:14:
Ik heb nu een Raspberry Pi Pico aan mn omvormer hangen die software draait om de originele WLAN software te emuleren, ik overweeg om een esp32-eth01 te flashen met dezelfde software om hem ook bekabeld aan te kunnen sturen O-)
Werkt dit? Zou graag export limit willen beperken.
Met de kennis van nu zou dat een reden zijn geweest om Solar Edge te gebruiken. Die integratie werkt feilloos.

[ Voor 30% gewijzigd door Tortelli op 07-04-2026 20:31 ]


  • MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:51

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

Tortelli schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:30:
[...]


Ik kan mijn GoodWe GW6K-DT niet zien via de LAN module. Heb hem toen de tijd bewust naar LAN gezet voor stabielere verbinding (en idee ooit iets als modbus te kunnen gebruiken). Maar kan dat helemaal niet aanzetten in de software 8)7.


[...]


Werkt dit? Zou graag export limit willen beperken.
Met de kennis van nu zou dat een reden zijn geweest om Solar Edge te gebruiken. Die integratie werkt feilloos.
Ik lees mijn GW6K-DT uit middels modbus, gewoon op de RS485 poort met een Wemos Mini welke ESPHome draait.

Kan hem ook aansturen (export limit, zie screenshot) maar nu nog niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15MjGwHqxasZfXkA1WKdZVk7v4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoIdAJSHN2GIeFlgIa9gEgoA.jpg?f=fotoalbum_large

www.google.nl


  • MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:51

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

Specifiek voor modbus gekozen ipv IP omdat die stomme WiFi/LAN adapter na elke reset (lees: zonsondergang) weer zijn SSID ging broadcasten voor de buurt met default login.

Ook heb ik geen noodzaak het ding aan het grote boze internet te hangen, nu dus lekker lokaal middels modbus in mijn IOT-Vlan :)

www.google.nl


  • Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-06 10:17

Tortelli

mixing gas and haulin ass

MisteRMeesteR schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:23:
[...]

Ik lees mijn GW6K-DT uit middels modbus, gewoon op de RS485 poort met een Wemos Mini welke ESPHome draait.

Kan hem ook aansturen (export limit, zie screenshot) maar nu nog niet nodig.

[Afbeelding]
Specifieke software voor gemaakt of hoe krijg je dit draaiende?
In het verleden wel wat met ESP's lopen prutsen dus met een handleiding zou ik dit wel werkende moeten krijgen.

  • MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:51

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

Tortelli schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:48:
[...]


Specifieke software voor gemaakt of hoe krijg je dit draaiende?
In het verleden wel wat met ESP's lopen prutsen dus met een handleiding zou ik dit wel werkende moeten krijgen.
https://esphome.io/

Zal eerdaags even een (deel van) de yaml delen.

www.google.nl


  • Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56
MisteRMeesteR schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:47:
[...]

https://esphome.io/

Zal eerdaags even een (deel van) de yaml delen.
Heel erg in geïnteresseerd. Ik blijf maar vechten met de WiFI module die steeds zijn verbinding verliest.

Idealiter wordt het een connectiepunt voor de officiele Goodwe integratie in Home Assistant.... Als in: IP van de Wemos doorgeven aan die integratie en gaan....

Sometimes you need to plan for coincidence


  • MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:51

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
esphome:
  name: Wemos Goodwe
esp8266:
  board: d1_mini

uart:
  id: mod_bus
  tx_pin: D7
  rx_pin: D6
  baud_rate: 9600
  stop_bits: 1
  rx_buffer_size: 1024
  
modbus:
  flow_control_pin: D5
  id: modbus1
  send_wait_time: 1000ms

modbus_controller:
  - id: goodwe
    ## the Modbus device addr (defaults to 247 (0xF7) for goodwe inverters)
    address: 0xF7
    modbus_id: modbus1
    setup_priority: -10
    #command_throttle: 250ms
    update_interval: 15s



sensor:   
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    id: pv_pv1_voltage
    name: "${friendly_name} PV1 voltage"
    address: 0x0300
    unit_of_measurement: "V"
    device_class: voltage
    state_class: measurement
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    id: pv_pv2_voltage
    name: "${friendly_name} PV2 voltage"
    address: 0x0301
    unit_of_measurement: "V"
    device_class: voltage
    state_class: measurement
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    id: pv_pv1_current
    name: "${friendly_name} PV1 current"
    address: 0x0302
    unit_of_measurement: "A"
    device_class: current
    state_class: measurement
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    id: pv_pv2_current
    name: "${friendly_name} PV2 current"
    address: 0x0303
    unit_of_measurement: "A"
    device_class: current
    state_class: measurement
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    id: pv_ac1_voltage
    name: "${friendly_name} AC1 voltage"
    address: 0x0304
    unit_of_measurement: "V"
    device_class: voltage
    state_class: measurement
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    id: pv_ac2_voltage
    name: "${friendly_name} AC2 voltage"
    address: 0x0305
    unit_of_measurement: "V"
    device_class: voltage
    state_class: measurement
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    id: pv_ac3_voltage
    name: "${friendly_name} AC3 voltage"
    address: 0x0306
    unit_of_measurement: "V"
    device_class: voltage
    state_class: measurement
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    id: pv_ac1_current
    name: "${friendly_name} AC1 current"
    address: 0x0307
    unit_of_measurement: "A"
    device_class: current
    state_class: measurement
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    id: pv_ac2_current
    name: "${friendly_name} AC2 current"
    address: 0x0308
    unit_of_measurement: "A"
    device_class: current
    state_class: measurement
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    id: pv_ac3_current
    name: "${friendly_name} AC3 current"
    address: 0x0309
    unit_of_measurement: "A"
    device_class: current
    state_class: measurement
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1
    register_count: 4 # skip 0x30A - 0x30C

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe  
    id: pv_feeding_power
    name: "${friendly_name} Feeding Power"
    address: 0x030D
    unit_of_measurement: "W"
    device_class: power
    state_class: measurement
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 0
    register_count: 2 # skip 0x30E

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    id: pv_temperature
    name: "${friendly_name} Temperature"
    address: 0x030F
    unit_of_measurement: "°C"
    device_class: temperature
    state_class: measurement
    register_type: holding
    value_type: S_WORD
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1
    register_count: 3 # skip 0x310 and 0x311

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    id: pv_total_energy
    name: "${friendly_name} Total Energy"
    address: 0x0312
    unit_of_measurement: "kWh"
    device_class: energy
    state_class: total
    register_type: holding
    value_type: U_DWORD
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    id: pv_total_hours
    name: "${friendly_name} Total Hours"
    address: 0x0314
    unit_of_measurement: "h"
    device_class: duration
    state_class: total
    register_type: holding
    value_type: U_DWORD
    accuracy_decimals: 0
    register_count: 12 # skip 0x316 - 0x31E

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    id: pv_day_energy
    name: "${friendly_name} Day Energy"
    address: 0x0320
    unit_of_measurement: "kWh"
    device_class: energy
    state_class: total_increasing
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

# --- SENSORS FOR EXPORT CONTROL ---

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    id: export_limit_enable_actual_status
    # internal: true # Uncomment if you DON'T want this sensor as a separate entity in Home Assistant
    name: "Export Limit Switch Actual Status"
    address: 291 # Decimal for "On Grid Export Power Limit Switch"
    register_type: holding
    value_type: U_WORD # Expected values 0 (OFF) or 1 (ON)

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    id: export_limit_percentage_actual_status
    # internal: true # Uncomment if you DON'T want this sensor as a separate entity in Home Assistant
    name: "Export Limit Percentage Actual Status"
    address: 292 # Decimal for "Set the ARP power percentage"
    register_type: holding
    value_type: U_WORD # Expected values 0-100
    unit_of_measurement: "%"
switch:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    use_write_multiple: True
    id: export_limit_enable
    register_type: holding
    address: 291
    name: "Power limit enable"
    bitmask: 0x01
    icon: "mdi:toggle-switch"    

number:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    use_write_multiple: True
    name: "Export Limit Percentage"
    register_type: holding
    address: 292
    value_type: U_WORD
    min_value: 0
    max_value: 100   
    entity_category: config

www.google.nl


  • tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:57

tismij

???

Kom ik er eindelijk aan toe om de nieuwe Wifi/LAN kit-20 te installeren, loop ik vast voor ik kan configureren.
Kan verbinden met bluetooth en ook inloggen met 1234 maar dan moet je verplicht je wachtwoord wijzigen en krijg alleen maar FAILED, vanalles geprobeerd maar kan alleen geldig conform prompt invoeren (8-16 posities cijfers en letters) allerlei geprobeerd maar altijd FAILED en dan moet ik weer met 1234 inloggen.
Mag ik weer wachten tot ze ticket beantwoorden, maar goed dat hij het wel blijft doen zonder module maar wel weer zwaar irritant.
Waarom niet verder gaan als je er voor kiest het wachtwoord niet te wijzigen als optie, zucht.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik denk dat je moet inloggen met 12345678 en niet 1234. De korte is voor de bewoners en de 1..8 voor installateurs.

Afbeeldingslocatie: https://community.goodwe.com/static/images/2024-08-1590783069.png

  • tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:57

tismij

???

esphome schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:55:
Ik denk dat je moet inloggen met 12345678 en niet 1234. De korte is voor de bewoners en de 1..8 voor installateurs.

[Afbeelding]
Spannend, probeer vandaag nog een keer (exact hetzelfde) en werkt nu wel, kon wachtwoord wijzigen en LAN instellen.
Verbind nu ook netjes met Homeassistant en geen Wifi die open blijft staan (en bluetooth gaat ook netjes uit na een paar minuten).
Nu tzt eens internet eraf gooien dan ook niet meer nodig, hoef geen SEMS o.i.d. als alles goed werkt in ha.

[ Voor 33% gewijzigd door tismij op 28-04-2026 12:46 ]

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.


  • llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:02
Voor mensen met een oude Goodwe GWXXXXD-NS omvormer heb ik een alternatieve config. De mijne met firmware 1.51.10 kon niet overweg met de standaard modbus voorbeelden.

Met behulp van Claude Code en een specsheet ben ik tot volgende variant van de ESPHome yaml gekomen, waarbij het belangrijkste voordeel is dat het beperken van de output power, of uitschakelen van de omvormer (en weer aanzetten) via Esphome werkt. Shadow tracker aan/uit zetten is hoogst experimenteel, ik heb nog niet kunnen zien of het werkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
substitutions:
  device_name: goodwe_gw3600dns
  friendly_name: Goodwe Solar South

esphome:
  name: ${device_name}

esp8266:
  board: d1_mini

logger:
  baud_rate: 0

api:
ota:
  - platform: esphome
    password: !secret ota_password

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password
  fast_connect: true
  ap:
    ssid: "${device_name} fallback AP"
    password: !secret fallback_password

captive_portal:

uart:
  id: mod_bus
  tx_pin: D2
  rx_pin: D1
  baud_rate: 9600
  stop_bits: 1
  rx_buffer_size: 256

modbus:
  id: modbus1
  uart_id: mod_bus
  send_wait_time: 200ms

modbus_controller:
  - id: goodwe
    address: 1
    modbus_id: modbus1
    setup_priority: -10
    update_interval: 1s
    command_throttle: 200ms

sensor:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    name: "${friendly_name} Total Energy"
    address: 546
    register_type: holding
    value_type: U_DWORD
    device_class: energy
    state_class: total_increasing
    unit_of_measurement: "kWh"
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    name: "${friendly_name} Total Hours"
    address: 548
    register_type: holding
    value_type: U_DWORD
    unit_of_measurement: "h"
    accuracy_decimals: 0

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    name: "${friendly_name} PV1 Voltage"
    address: 550
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    device_class: voltage
    state_class: measurement
    unit_of_measurement: "V"
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    name: "${friendly_name} PV2 Voltage"
    address: 551
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    device_class: voltage
    state_class: measurement
    unit_of_measurement: "V"
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    name: "${friendly_name} PV1 Current"
    address: 552
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    device_class: current
    state_class: measurement
    unit_of_measurement: "A"
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    name: "${friendly_name} PV2 Current"
    address: 553
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    device_class: current
    state_class: measurement
    unit_of_measurement: "A"
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    name: "${friendly_name} AC Voltage"
    address: 554
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    device_class: voltage
    state_class: measurement
    unit_of_measurement: "V"
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    name: "${friendly_name} AC Current"
    address: 557
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    device_class: current
    state_class: measurement
    unit_of_measurement: "A"
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    name: "${friendly_name} AC Frequency"
    address: 560
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    device_class: frequency
    state_class: measurement
    unit_of_measurement: "Hz"
    accuracy_decimals: 2
    filters:
      - multiply: 0.01

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    name: "${friendly_name} Output Power"
    address: 563
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    device_class: power
    state_class: measurement
    unit_of_measurement: "W"
    accuracy_decimals: 0

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    name: "${friendly_name} Work Mode"
    address: 564
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 0

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    name: "${friendly_name} Temperature"
    address: 565
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    device_class: temperature
    state_class: measurement
    unit_of_measurement: "°C"
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    name: "${friendly_name} Day Energy"
    address: 566
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    device_class: energy
    state_class: total_increasing
    unit_of_measurement: "kWh"
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

  # Subscribes to the HA input_number. ESPHome receives the value on every
  # change AND on every fresh API connection — so an ESP reboot or WiFi drop
  # naturally restores the configured cap without extra plumbing.
  - platform: homeassistant
    id: ha_power_cap_target
    entity_id: input_number.solar_inverter_south_active_cap
    on_value:
      then:
        - lambda: |-
            int v = (int) roundf(x);
            if (v < 1) v = 1;
            if (v > 100) v = 100;
            auto call = id(active_power_adjust).make_call();
            call.set_value((float) v);
            call.perform();

# Active power cap, 1-100% of nameplate. Writes are honoured by the firmware
# (verified: setting 10 throttled output to ~342 W, ≈10% of 3680 W nameplate),
# even though read-back of the register returns 0 instead of the active cap.
#
# This entity is `internal: true` — not exposed to HA. The user-facing knob is
# `input_number.solar_inverter_south_active_cap` in HA; the homeassistant sensor above
# subscribes to it and writes through to the inverter on every change, including
# the first read after boot/reconnect.
number:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    id: active_power_adjust
    internal: true
    name: "Active Power Cap (internal)"
    address: 256
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    min_value: 1
    max_value: 100
    step: 1
    use_write_multiple: true

switch:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    id: shadow_mode
    name: "${friendly_name} Shadow Mode"
    register_type: holding
    address: 312
    bitmask: 0x01
    use_write_multiple: true
    skip_updates: 65535

# Power On / Off commands (r288 / r289). WO per the spec — fire by writing 0.
# Power Off → cWaitMode (idle, not feeding). Power On → self-test → cNormalMode
# after the ~60 s reconnect timer. Don't toggle these rapidly back-to-back.
button:
  - platform: template
    name: "${friendly_name} Power Off"
    icon: mdi:power-plug-off
    on_press:
      - lambda: |-
          std::vector<uint16_t> values = {0};
          auto cmd = esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem::create_write_multiple_command(
            id(goodwe), 289, 1, values);
          id(goodwe)->queue_command(cmd);

  - platform: template
    name: "${friendly_name} Power On"
    icon: mdi:power-plug
    on_press:
      - lambda: |-
          std::vector<uint16_t> values = {0};
          auto cmd = esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem::create_write_multiple_command(
            id(goodwe), 288, 1, values);
          id(goodwe)->queue_command(cmd);
Waarom zowel de mogelijkheid om uit te zetten, als de export limiet te zetten:
- je kunt de limiet niet op 0% zetten, minimaal 1% nodig (het is een percentage van maximum output rating)
- ook de 1% wordt niet gehaald, bij de 3680w versie is het minimum 240 watt

Andere beperking: je kan niet de gezette limiet uitlezen, daarom werkt het via een input_number helper in Home Assistant.

Wie weet is er iemand mee geholpen!

  • erikieperikie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 12:42
Ik wil mijn GoodWe GW8K-DT inverter automatisch uitzetten o.b.v. een algoritme (namelijk dynamische stroomprijs plus of min alle kosten, belastingen die van toepassing zijn, etc. maar ook mijn kWh-jaarsaldo nu we nog salderen). Wat heb ik hiervoor nodig? Ik lees dat HA integratie kan, maar ik gebruik HA nog niet (ik ben wel handig in dit soort dingen dus dat lukt me wel). Wat moet ik aan de hardware doen? Mijn inverter heeft geen ethernet, wifi of wifimodule v.z.v.i.w., wel mobiel internet.

Ook heb ik recentelijk nog in een van de GoodWe apps (oude of nieuwe) een functie gezien van de omvormer zelf die o.b.v. dynamische prijzen en een wat eenvoudige formule automatisch zou moeten kunnen in-/uitschakelen. Dit zie ik echter niet meer.

bugs are desired behaviours for legacy reasons


  • sendur
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 03-05 19:33
edit: gelukt

[ Voor 99% gewijzigd door sendur op 01-05-2026 15:22 ]


  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
llevering schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:14:
[...]
Shadow tracker aan/uit zetten is hoogst experimenteel, ik heb nog niet kunnen zien of het werkt:
[...]
Kun je dat niet via het display op de omvormer verifiëren? Menu even doorklikken en kijken wat 'Shadow MPPT' voor waarde heeft. Dan via ESPHome aanzetten en nogmaals in menu kijken?

  • llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:02
ThinkPad schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:35:
[...]

Kun je dat niet via het display op de omvormer verifiëren? Menu even doorklikken en kijken wat 'Shadow MPPT' voor waarde heeft. Dan via ESPHome aanzetten en nogmaals in menu kijken?
Als ik daar op af ga werkt het niet... Maar van de export limiet zie je in het menu ook niks. Als je de export beperkt zegt hij vrolijk 'Power limit off' dus vandaar dat ik nog een beetje hoop heb ;)

  • wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-06 09:08
wat was de oplossing?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp


  • GuruWal138
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 23-06 20:07
erikieperikie schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:36:
Ik wil mijn GoodWe GW8K-DT inverter automatisch uitzetten o.b.v. een algoritme (namelijk dynamische stroomprijs plus of min alle kosten, belastingen die van toepassing zijn, etc. maar ook mijn kWh-jaarsaldo nu we nog salderen). Wat heb ik hiervoor nodig? Ik lees dat HA integratie kan, maar ik gebruik HA nog niet (ik ben wel handig in dit soort dingen dus dat lukt me wel). Wat moet ik aan de hardware doen? Mijn inverter heeft geen ethernet, wifi of wifimodule v.z.v.i.w., wel mobiel internet.

Ook heb ik recentelijk nog in een van de GoodWe apps (oude of nieuwe) een functie gezien van de omvormer zelf die o.b.v. dynamische prijzen en een wat eenvoudige formule automatisch zou moeten kunnen in-/uitschakelen. Dit zie ik echter niet meer.
‘t Was een taaie om deze GoodWe via Modbus —> usb —> pi met HA uit te lezen. Vooral gestoeid met het uitschakelen in de nacht. Misschien ooit aan de ESPHome maar daar was ik toen nog niet.
Voor het afschakelen heb uiteindelijk gebruik gemaakt van de tweede communicatiepoort met tweepolige connector. Die is bij mij hard doorverbonden maar heb ik vervangen door een Shelly 1 mini Gen3 relais. Werkt als een zonnetje en is relatief eenvoudig te realiseren. Ook zonder HA te gebruiken.

Voor je afschakel-business rule kun je bv in HA de HACS integraties Dynamic Energy Cost en ENTSO-e Transparancy Platform gebruiken. De P1-meter kun je met een HomeWizard P1meter uitlezen.

[ Voor 6% gewijzigd door GuruWal138 op 02-05-2026 06:13 ]


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
@GuruWal138 Ik neem aan dat je dan de "remote shutdown" pins 4+5 gebruikt in de connector op de Goodwe.

PDF bestand: https://en.goodwe.com/Ftp...ick%20Installation-EN.pdf

  • tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:57

tismij

???

GuruWal138 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 05:44:
[...]


‘t Was een taaie om deze GoodWe via Modbus —> usb —> pi met HA uit te lezen. Vooral gestoeid met het uitschakelen in de nacht. Misschien ooit aan de ESPHome maar daar was ik toen nog niet.
Voor het afschakelen heb uiteindelijk gebruik gemaakt van de tweede communicatiepoort met tweepolige connector. Die is bij mij hard doorverbonden maar heb ik vervangen door een Shelly 1 mini Gen3 relais. Werkt als een zonnetje en is relatief eenvoudig te realiseren. Ook zonder HA te gebruiken.

Voor je afschakel-business rule kun je bv in HA de HACS integraties Dynamic Energy Cost en ENTSO-e Transparancy Platform gebruiken. De P1-meter kun je met een HomeWizard P1meter uitlezen.
voor dynamische prijzen eerst even kijken of er geen integratie is bij je leverancier, heb in HA zonneplan direct gezet om dat daarin entso-e soms problemen gaf met heel HA.
Als je HA wil vermijden zou alles in python ook kunnen, ENTO-E heeft een nette API om dynamische tarieven op te vragen, laat daar de formule op los en je hebt de echte prijs.
Alles wat in HA kan werkt eigenlijk ook direct in b.v. Python.
Als je een RPi of ESP32 gaat gebruiken kan die in theorie ook alles doen maar zover was ik nog niet, heb net de kit-20 werkend en van het internet af dus daarmee werkt nu bij mij alles lokaal.
ESP32 op modbus zou goed te doen moeten zijn, je kunt hem dan minstens als modbus interface voor lezen en schrijven gebruiken.
Maar de logica van aansturen moet je ergens in zetten, kan HA of Python of Node Red o.i.d. zijn.
Overigens heeft de SEMS+ app een optie om dynamische tarieven toe te voegen en dan SEMS de omvormer te laten aansturen, dan niet lokaal (en naar ik heb begrepen met een minuut ofzo vertraging) maar die kan in principe ook wat je wil.
Wilde dat zelf niet want heb liever in eigen hand en als er straks een accu bij komt kan ik ze samen laten werken.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.


  • GuruWal138
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 23-06 20:07
esphome schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:19:
@GuruWal138 Ik neem aan dat je dan de "remote shutdown" pins 4+5 gebruikt in de connector op de Goodwe.

PDF bestand: https://en.goodwe.com/Ftp...ick%20Installation-EN.pdf
Wel die functie. Er zijn nogal wat modellen en submodellen in omloop met andere connectoren. Bij mij was het dus een tweepins.

  • Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:17
Ik heb een Goodwe GW8K-DT en een GW3000-XS. Beide zijn gekoppeld aan de SEMS portal app. Hiermee kan ik handmatig de omvormers starten en stoppen. Ik kan ook het actieve vermogen (%) aanpassen. Dit lijkt ook invloed te hebben op het vermogen dat de omvormer uit stuurt, al twijfel ik hier soms ook aan. Wat is jullie ervaring hier mee?

Ik wil deze waarde ook graag vanuit Home Assistant kunnen aansturen. Als ik het daar voor elkaar heb kan ik het zogenaamde AA55 commando in Wireshark opvangen en implementeren in mijn eigen omgeving. Home Assisant heeft echter geen entiteit die "actief vermogen" heet. Er is wel een entiteit voor de grid power, maar deze schijnt afhankelijk te zijn van een externe (Goodwe) energiemeter.

Ik kan de unit al uitlezen via Home Assistant en zie in Wireshark ook de communicatie voorbij komen. Gemini, Github en de Home Assistant forums hebben me hiermee geholpen. Ik loop alleen vast met de aansturing. Heeft iemand dit werkend?

Overigens heb ik de Remote Shutdown poort ook aangesloten via een Shelly. Dit werkt op de GW3000-XS prima, maar op de GW8K-DT is de remote shutdown functie uitgeschakeld. Ik zou zweren dat dit vorig jaar nog gewerkt heeft, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid meer ingeschakeld via de SEMS portal app. In de SEMS+ of SolarGo app kan ik deze functionaliteit helemaal niet meer terugvinden. Er loopt een verzoek bij Goodwe voor een firmware update, maar ik heb er weinig vertrouwen in dat dit iets uit gaat halen. Ik draai nu 1.15.15. Zijn er andere installaties die een nieuwere versie draaien?

[ Voor 23% gewijzigd door Supermario16 op 14-05-2026 17:31 ]


  • Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik gebruik de Home Assistant Goodwe integration om 2 GW2500-XS aan te sturen (en tot vorige maand ook een 3000XS). Daarbij kan ik de "Net exportlimiet" entiteit de waarde in watts geven waarop de omvormer dan terugregelt (in de praktijk is het bij mij 2500W bij positieve energieprijs, 0 bij negatieve prijs.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)


  • Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:17
Aiolos schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:39:
Ik gebruik de Home Assistant Goodwe integration om 2 GW2500-XS aan te sturen (en tot vorige maand ook een 3000XS). Daarbij kan ik de "Net exportlimiet" entiteit de waarde in watts geven waarop de omvormer dan terugregelt (in de praktijk is het bij mij 2500W bij positieve energieprijs, 0 bij negatieve prijs.
Bedankt! In de app wordt dit ook als % aangegeven. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik hem als Watt aanstuur |:( .

EDIT1: Oke, ik snap nu hoe het werkt. De GW8K-DT wordt als % aangestuurd (0-200) en de GW3000XS als W (0-10000). In de SEMS portal app moest ik voor de GW8K-DT de power limit functie wel apart inschakelen voordat er ook echt iets gebeurde.

EDIT2: Er zit overigens wel een groot verschil tussen de waarde die uit de Goodwe unit zelf komt en wat mijn (HomeWizard/Eastron) meters meten. Als ik de limit op 300W instel meet Goodwe 295W en mijn energiemeter komt uit op 239W.

[ Voor 30% gewijzigd door Supermario16 op 15-05-2026 08:15 ]


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Supermario16 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:43:
[...]

EDIT2: Er zit overigens wel een groot verschil tussen de waarde die uit de Goodwe unit zelf komt en wat mijn (HomeWizard/Eastron) meters meten. Als ik de limit op 300W instel meet Goodwe 295W en mijn energiemeter komt uit op 239W.
Je moet het verlies in de kabel van de omvormer naar de meterkast compenseren. Hier een 2000XS en ik compenseer boven de 280 Volt DC met plus 28 Watt en onder de 280 Volt DC nu ook met 28 Watt extra. Je moet dan testen wat in jouw situatie het bijplussen waarde is.

Ik zie 239 Watt en dan kun je beginnen met 45 Watt te plussen en dan kijken wat er dan er in de meterkast aankomt.

  • henrim
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-06 19:09
Hoi,

Ik doe een poging mijn goodwe via modbus rtu uit te lezen. Daarvoor heb ik deze aangeschaft: https://www.waveshare.com/esp32-s3-rs485-can.htm

Ik probeer de volgende aansluiting op mijn GW5K-DT:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFxLhLiXyjc9uIrBWyUjaQIiL18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcaQ07j3jsKVimlDrQuVzPOc.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EPkY3Q93VywQDSMyYZHeHidA6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrxULgQA84UNDX9IPhktkZjK.jpg?f=fotoalbum_large

En gebruik deze stappen uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAO4ANEnbehSUg1WEe3jz_wfiOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lu9KqRPbP70tIM8SaAwY5kKL.jpg?f=fotoalbum_large

De aansluiting die ik geprobeerd heb: pin 1 naar B- van de Waveshare, pin 3 naar de A+. Vervolgens probeer ik middels ESPHome op adres 247 te lezen, echter geen enkele response. Ook de status-LED op de omvormer zelf laat geen andere frequentie zien. De WiFi-module is ook aangesloten. Het adres is standaard 247. De gebruikte baudrate is 9600.

Enkele vragen:
  • Moet ik iets doen met eindweerstand? Aan de Waveshare-kant kan ik deze aanzetten middels een jumper. Aan de omvormer kant niet? Er is geen sprake van meerdere apparaten op de bus.
  • Naast de genoemde pins heb ik ook geprobeerd met pin 2 en 4 (uit de GW-manual), maar hetzelfde resultaat. Zit hier mijn fout?
  • Waarvoor zijn de Meter+ en Meter- aansluitingen? Zijn dit ook RS485-aansluitingen voor een meter? (bijv. de GM3000)
  • Kan ik Modbus RTU gebruiken als de WiFi-module ook aangesloten is?
Ik zie in dit forum mensen met varianten van de omvormer die ik heb, dus wellicht suggesties hier.

  • Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:28
Aiolos schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:39:
Ik gebruik de Home Assistant Goodwe integration om 2 GW2500-XS aan te sturen (en tot vorige maand ook een 3000XS). Daarbij kan ik de "Net exportlimiet" entiteit de waarde in watts geven waarop de omvormer dan terugregelt (in de praktijk is het bij mij 2500W bij positieve energieprijs, 0 bij negatieve prijs.
Zou mij kunnen helpen aan de yaml file voor de intergratie van jouw gw2500-xs, ik loop al een paar dagen te klooien maar komt niet verder. Ik vraag mij af of ik wel de goede registers gebruik. Via de wifi dongle kan ik eenvoudig de limiet geautomatiseerd beheren in mijn zelf geschreven applicatie maar via mijn modbus-tcp adapter lukt het niet. Ik kan wel schrijven maar het heeft geen resultaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Martijn-V4 op 25-05-2026 22:22 ]


  • orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:08
Ik heb een Goodwe GW3600D-NS die in het scherm als versienummer aangeeft 1.01.01 en heb contact opgenomen met Goodwe om deze te laten updaten zoadat ik via HomeAssistant of via SEMS+ de omvormer kan uitzetten bij negatieve prijzen. Na heel veel heen-en-weer komen ze tot de conclusie:

"Helaas is de omvormer in kwestie van een oudere generatie en beschikt deze niet over een ARM-structuur. Daarom ondersteunt hij deze functies niet, aangezien deze alleen beschikbaar zijn voor de meer recente generatie omvormers."

Kan dat echt zo zijn, of heb ik met een ondeskundige medewerker te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xm-B7vwWuI59qrjjdJQefHN2_mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ctERQuepUF2dao8gmmJKeYip.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door orillion op 28-05-2026 09:10 ]


  • llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:02
orillion schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:09:
Ik heb een Goodwe GW3600D-NS die in het scherm als versienummer aangeeft 1.01.01 en heb contact opgenomen met Goodwe om deze te laten updaten zoadat ik via HomeAssistant of via SEMS+ de omvormer kan uitzetten bij negatieve prijzen. Na heel veel heen-en-weer komen ze tot de conclusie:

"Helaas is de omvormer in kwestie van een oudere generatie en beschikt deze niet over een ARM-structuur. Daarom ondersteunt hij deze functies niet, aangezien deze alleen beschikbaar zijn voor de meer recente generatie omvormers."

Kan dat echt zo zijn, of heb ik met een ondeskundige medewerker te maken?

[Afbeelding]
Aan de zijkant zit een type plaatje, wil je daar een foto van posten, dan vergelijk ik hem met de mijne :)

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Als je de Solargo app van Goodwe kunt installeren dan kun je kijken of DRED en/of Remote Shutdown beschikbaar is. Inloggen met code
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
als installateur als dat niet veranderd is door installateur of iemand anders.

Ten tweede is een hardwarematige remote shutdown mogelijk en kijk daarvoor in jouw handleiding van de omvormer. Er moeten dan connectoren onder het plaatje zitten tussen de Wifi stick en de 220V aansluiting.

Pagina 24: https://en.goodwe.com/Ftp/EN/Downloads/User%20Manual/GW_DNS_User%20Manual-EN.pdf

Als je gaat kijken onder het plaatje zowel de draaiknop links omzetten en de werkschakelaar van de 220V kabel uitzetten.

  • orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:08
llevering schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:22:
[...]

Aan de zijkant zit een type plaatje, wil je daar een foto van posten, dan vergelijk ik hem met de mijne :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-cEShTSRUqsA_UjCFi6fgP0B30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1I8e6XdMsUDQPoT4H2SXoWT.jpg?f=fotoalbum_large
esphome schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:43:
Als je de Solargo app van Goodwe kunt installeren dan kun je kijken of DRED en/of Remote Shutdown beschikbaar is. Inloggen met code
***members only***
als installateur als dat niet veranderd is door installateur of iemand anders.

Ten tweede is een hardwarematige remote shutdown mogelijk en kijk daarvoor in jouw handleiding van de omvormer. Er moeten dan connectoren onder het plaatje zitten tussen de Wifi stick en de 220V aansluiting.

Pagina 24: https://en.goodwe.com/Ftp/EN/Downloads/User%20Manual/GW_DNS_User%20Manual-EN.pdf

Als je gaat kijken onder het plaatje zowel de draaiknop links omzetten en de werkschakelaar van de 220V kabel uitzetten.
Het hele probleem is dat de Solargo app niet kan verbinden, want er is geen lokale UDP verbinding mogelijk met mijn firmware. De ARM firmware moet bijgewerkt worden om Solargo te kunnen laten verbinden, maar Goodwe beweert dat dit niet kan op mijn omvormer.

Die hardware matige shutdown zal ik inderdaad gaan overwegen als ik niet verder kom, bedankt.

  • llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:02
@orillion De mijne heeft een andere layout qua specs, dus zou wel degelijk een andere hardware revisie kunnen zijn. Durf er helaas verder niks over te zeggen.

  • Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:18
Ik heb ook een GW3600D-NS en kreeg uitzetten via Modbus niet werkend. Uiteindelijk maar een relais gehangen aan de remote shutdown poort onder het apparaat.

  • llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:02
Noshi schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:17:
Ik heb ook een GW3600D-NS en kreeg uitzetten via Modbus niet werkend. Uiteindelijk maar een relais gehangen aan de remote shutdown poort onder het apparaat.
Bij mij werkte dat weer niet als hij eenmaal live was. Dan startte hij alleen de volgende dag niet op. Dat werkt blijkbaar ook weer niet hetzelfde bij alle software/hardware revisies.

  • orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:08
llevering schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:20:
[...]

Bij mij werkte dat weer niet als hij eenmaal live was. Dan startte hij alleen de volgende dag niet op. Dat werkt blijkbaar ook weer niet hetzelfde bij alle software/hardware revisies.
Ik zie nu ook je andere post llevering in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)" Misschien moet ik dat maar gaan gebruiken. Ben ik helemaal van de GoodWe cloud af (gebruik al een HomeWizard meter). Heb je misschien een foto of schema van hoe jij het hebt aangesloten?

  • llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:02
orillion schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:00:
[...]

Ik zie nu ook je andere post llevering in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)" Misschien moet ik dat maar gaan gebruiken. Ben ik helemaal van de GoodWe cloud af (gebruik al een HomeWizard meter). Heb je misschien een foto of schema van hoe jij het hebt aangesloten?
Nou ik vrees dat dat op deze ARM versie ook niet gaat werken, ik denk dat je 1.51 daarvoor nodig hebt.

Ik heb geen schema, want ik had het ESP device al, maar dan met de (read-only) software van:

https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger

Daar staat in de tekst wel de info over hoe het aan te sluiten, dat zou met mijn ESPHome implementatie precies hetzelfde moeten werken.

  • Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-06 10:17

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Lijkt erop dat SEMS+ de cloud data in HA gesloopt heeft, krijg vandaag niets meer binnen. Moet ook maar eens aan de gang om dit cloud onafhankelijk te gaan maken denk ik.


Gebruik zelf deze: https://github.com/TimSoethout/goodwe-sems-home-assistant
MisteRMeesteR schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:23:
[...]

Ik lees mijn GW6K-DT uit middels modbus, gewoon op de RS485 poort met een Wemos Mini welke ESPHome draait.

Kan hem ook aansturen (export limit, zie screenshot) maar nu nog niet nodig.

[Afbeelding]
Hoe heb je dit praktisch aangesloten op deze poort? En heb je een aansluit schema?

[ Voor 78% gewijzigd door Tortelli op 01-06-2026 11:30 ]


  • Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56
Tortelli schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:28:
Lijkt erop dat SEMS+ de cloud data in HA gesloopt heeft, krijg vandaag niets meer binnen. Moet ook maar eens aan de gang om dit cloud onafhankelijk te gaan maken denk ik.


Gebruik zelf deze: https://github.com/TimSoethout/goodwe-sems-home-assistant
Op zich goed om naar local-only te gaan, maar ik merk op dat er in die repo bijzonder weinig meldingen staan dat het stuk is gegaan na de sems+ migratie. Vanaf versie 10.0.3 lijkt de code sems+ al te ondersteunen - https://github.com/TimSoe...s-home-assistant/releases

Misschien toch zelf nog eens in HA kijken voor de korte-klap fix.

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 01-06-2026 11:58 ]

Sometimes you need to plan for coincidence


  • Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-06 10:17

Tortelli

mixing gas and haulin ass

@Hmmbob was mij ook opgevallen inderdaad.

Krijg dit in de logs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDM9tXdbDNdClQl2rP-Bx7h-zCI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KJ931fkNawv3PSn7BOpRXQe5.png?f=user_large

Geen expert in HA debugging maar hij lijkt wel data binnen te krijgen zover ik zie. Alleen is het de oude?
Er staan ook values op de meeste plekken, alleen zijn die oud.
edit:
probleem heeft zichzelf opgelost volgens mij.

[ Voor 33% gewijzigd door Tortelli op 01-06-2026 16:04 ]


  • PixelPrikker
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-06 10:09
Noshi schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:17:
Ik heb ook een GW3600D-NS en kreeg uitzetten via Modbus niet werkend. Uiteindelijk maar een relais gehangen aan de remote shutdown poort onder het apparaat.
Hoe heb je uberhaupt de modbus aan de gang gekregen? Ik krijg Modbus TCP voor geen mogelijkheid werkend op mijn 5000D-NS. Heb hem laten updaten. LAN dongel erin, maar krijg hem niet werkend.

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
PixelPrikker schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:38:
[...]

Hoe heb je uberhaupt de modbus aan de gang gekregen? Ik krijg Modbus TCP voor geen mogelijkheid werkend op mijn 5000D-NS. Heb hem laten updaten. LAN dongel erin, maar krijg hem niet werkend.
Dat is een externe oplossing. Een beetje als een vinger die op de aan en uit knopt drukt maar dan elektronisch.

Welke LAN dongle heb je en welke software gebruik je om de omvormer dan te benaderen?

  • Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:18
PixelPrikker schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:38:
[...]

Hoe heb je uberhaupt de modbus aan de gang gekregen? Ik krijg Modbus TCP voor geen mogelijkheid werkend op mijn 5000D-NS. Heb hem laten updaten. LAN dongel erin, maar krijg hem niet werkend.
Ik gebruik Modbus over RS485, via een M5Stack adapter met ESPHome.

  • PixelPrikker
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-06 10:09
Ik heb de Goodwe LAN Kit. https://www.stralendgroen.nl/product/goodwe-lan-kit/?srsltid=AfmBOorDdIsYBruw8cPg3WHETOLjzChYSrmecYl0J99kc21bjXuNX6Xu&v=1a13105b7e4e

Ik probeer de omvormer in Homey te krijgen via modbus. maar geen resultaat. Ik kan hem ook niet via PC uitlezen volgens mij.

Ik heb inmiddels de hoop opgegeven om hem lokaal te bedienen en uit te lezen. Maar zou mooi zijn als iemand toch het licht vind.

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
@PixelPrikker In de PDF waar ook naar gelinkt is op de pagina staat dat de module niet werkt met de omvormer: https://www.stralendgroen...tomers.pdf?v=1a13105b7e4e

  • PixelPrikker
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-06 10:09
@esphome ik heb de 5pins versie, die zou moeten werken

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
@PixelPrikker heb je al een andere kabel geprobeerd en eventueel een cross cable.

Verder, als deze app gebruikt dan gaat dat via Sems. Heeft Sems dan wel jouw productie gegevens?

  • PixelPrikker
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-06 10:09
@esphome nog geen andere kabel geprobeerd. Vermoed ook niet dat daar het probleem zit, aangezien diezelfde kabel wel werkt voor bijvoorbeeld een accesspoint. Crosscable heb ik zowiezo niet geprobeerd. Zou dat een soulaas bieden?

Als ik de WiFi stick gebruik loopt hij gewoon via SEMS en ook in Homey, de Lan stick zou ik moeten gaan testen. Maar zoals gezegd had ik hoop opgegeven.

Maar moet dit toch maar weer eens uit de koelkast halen, aangezien ik nu nog een domme meter heb is er lang geen noodzaak geweest om ook maar enigzins te sturen. Maar ik ben bang dat ik niet onder de slimme meter uit ga komen, dus zal nu toch wat gaan moeten doen.

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
@PixelPrikker Als de LAN kabel naar een switch gaat dan zit daar vaak een automatische herkenning in en dan gaat het connected ledje ook branden op de poort. Dan moet je gaan kijken welk IP adres de omvormer krijgt van de DHCP. De Wifi en Lan stick hebben verschillende MAC adressen en zo verschillende IP adressen in de DHCP. Waarschijnlijk geeft de internet router/modem het IP adres uit aan de omvormer.

Kijk ook eens hier: https://github.com/marcelblijleven/goodwe

Je kunt jouw eigen kWh meter plaatsen en een digitale meter gaan gebruiken of een slimme meter die administratief is uitgeschakeld.

En dan kun je nog altijd een elektrische kachel en een stuureenheid gebruiken om jouw productie te dimmen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2267450/////1780512049

  • PixelPrikker
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-06 10:09
Thanks voor de info, ik ga er weer eens mee verder stoeien.

Opzich ben ik niet tegen de slimme meter, heeft ook wel weer voordelen natuurlijk. Maar nu met de oude draaimeter saldeer ik natuurlijk nog gewoon.

  • GCO
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21-06 14:47

GCO

Hallo

iemand dat de firmware update nog heeft van de GOODWE GW1500-NS?

Support van Goodwe wil deze niet meer doorsturen wegens te oud.

Mvg

GCO

  • KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
GCO schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:05:
Hallo

iemand dat de firmware update nog heeft van de GOODWE GW1500-NS?

Support van Goodwe wil deze niet meer doorsturen wegens te oud.

Mvg

GCO
Ik heb ooit het hele firmware archief van goodwe gedownload met de executables, etc. Maar daar kan ik nu niet bij. Als je me over een week even pingt, dan ga ik wel zoeken voor je

When life gives you lemons, start a battery factory


  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:46
KabouterSuper schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Ik heb ooit het hele firmware archief van goodwe gedownload met de executables, etc. Maar daar kan ik nu niet bij. Als je me over een week even pingt, dan ga ik wel zoeken voor je
Volgens mij staat dat archief nog altijd publiek, sterker nog het is gewoon hun live repo waar nog zaken bij komen;

https://drive.google.com/drive/folders/110hBxoNVC4M9F_GK5sKP7uq_aDNxwstZ

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:46
PixelPrikker schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:59:
Ik heb de Goodwe LAN Kit. https://www.stralendgroen.nl/product/goodwe-lan-kit/?srsltid=AfmBOorDdIsYBruw8cPg3WHETOLjzChYSrmecYl0J99kc21bjXuNX6Xu&v=1a13105b7e4e

Ik probeer de omvormer in Homey te krijgen via modbus. maar geen resultaat. Ik kan hem ook niet via PC uitlezen volgens mij.

Ik heb inmiddels de hoop opgegeven om hem lokaal te bedienen en uit te lezen. Maar zou mooi zijn als iemand toch het licht vind.
Die LAN kit heb ik pas ook gekocht omdat ik af wilde van mijn WIFI/LAN kit. (omvormer zie signature)

De LAN kit werkt heel onregelmatig, mag blij zijn als ik er eens een modbus berichtje uit krijg. En als hij dan werkt, vliegt hij er de hele tijd uit.

Ik ben daarom toch maar weer terug gegaan naar de WIFI/LAN kit. Deze werkt wel stabiel (op LAN aansluiting)
Je moet wel even je firmware van je invertor updaten naar juiste versie , anders gaat het helemaal niet werken . zie link boven. (ARM primair, deze zorgt voor compatibiliteit en connectiviteit, de andere is voor het electrische gedeelte)

Maar gezien de waardeloze firmware op al deze kits (shanghai fly-way), (primair probleem: de verplichting om 's morgens eerst even met de cloud te verbinden om uberhaupt die modbus te kunnen gebruiken - totale waanzin ) ga ik binnenkort volledig DIY met een ESP.

nb; Met de wat oudere WIFI-LAN kit die ik initieel gebruikte was het helemaal mooi: als je niet uit keek zette die kit een WIFI access point op naar je eigen netwerk. Dan kon je met het default password van dat wifi netwerk op JOUW netwerk. je verzint het niet ... iemand is rijp voor ontslag in Shang-Hai.
Uiteindelijk heb ik deze gebricked in een poging te voorzien van custom firmware.

heb hier dus inmiddels 3 kits liggen waarvan ik er maar 1 kan gebruiken... troep

[ Voor 18% gewijzigd door ctrl-tab op 05-06-2026 11:17 ]

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:08

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ctrl-tab HF-LPT230 (Hi-fly) als ik me niet vergis.
Bij mijn WLAN module V1.1.2.1 Web Ver V1.3.1
overleeft het nieuwe wachtwoord wel de nacht
en komt het default WLAN wachtwoord 12345678 niet terug.
Verder zit de Goodwe natuurlijk in een apart Gast WLAN.

Verder wil ik je niet tegenspreken wat de keuze en kwaliteit van Goodwe
betreffende de diverse communicatie modules aangaat.

[ Voor 21% gewijzigd door dunklefaser op 05-06-2026 11:35 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights


  • manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:01
Binnenkort ga ik een setje PV installeren met de gw2500-xs (gratis gekregen). Als ik het hier zo lees kan ik het beste direct voor mosbus en esphome gaan. Klopt het dat er een usb-poort onder de aansluiting van de wifi-stick zit en kan ik die gewoon zo gebruiken als voeding voor de esp? Ik lees ook over omgekeerde polariteit namelijk.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant


  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:46
esphome schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:19:
@PixelPrikker heb je al een andere kabel geprobeerd en eventueel een cross cable.

Verder, als deze app gebruikt dan gaat dat via Sems. Heeft Sems dan wel jouw productie gegevens?
Dat crosscable verhaal is niet van toepassing bij deze LAN adapter.

Bij de wifi/lan kit is het idd een crosscable die in de aangesloten zwarte snoer zit. Maar als je de wifi lan kit opent en daar je utp aan sluit (gewoon met connector, niks spannends) werkt het gewoon op je normale switches. Geen handleiding die erover rept,.goodwe support had ook geen clue. Heb dit toen hier uit het forum moeten halen. Wat een pareltjes produceren ze toch bij goodwe (je hoort al, ik ben fan 🤣)

Hoeveel tijd ik al verspild heb aan de integratie perikelen van goodwe --- had ik maar beter opgelet bij de aanschaf.. alles vlug-vlug gedaan destijds want midden in een verhuizing en compleet geen kennis van zaken toen.

Aansluiting en kabel die je moet verwijderen bij wifi lan kit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xj-VuA2oqEWDs4gQGBxJPM-UqP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7oUnZd1UzFj8IVXuEBDlMoL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLL4R8v689tJ0ipuVyYBAtOeA_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEfORs4hyQIdU4D1bMExALtF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ctrl-tab op 05-06-2026 11:53 ]

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:46
dunklefaser schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:30:
@ctrl-tab HF-LPT230 (Hi-fly) als ik me niet vergis.
Bij mijn WLAN module V1.1.2.1 Web Ver V1.3.1
overleeft het nieuwe wachtwoord wel de nacht
en komt het default WLAN wachtwoord 12345678 niet terug.
Verder zit de Goodwe natuurlijk in een apart Gast WLAN.

Verder wil ik je niet tegenspreken wat de keuze en kwaliteit van Goodwe
betreffende de diverse communicatie modules aangaat.
Ja dat is denk ik de nieuwere wifi lan adapter. Die gebruik ik nu ook. Die onthoud wel dat soort zaken zonder custom firmware te flashen. Ben best tevreden , behalve dan over het feit dat modbus pas activeert als het ding korstondig cloud verbinding heeft gehad. (hoe dan)

Het access point issue dat ik had was met de eerste WIFI/LAN variant. Als je daar de LAN kabel aan sloot, en je verbond met het WIFI punt had je gewoon internet en LAN access over die stick.. dus iemand heeft een routing stack ingebouwd in die firmware. En dan je wifi wachtwoord niet kunnen opslaan ; what were they thinking (ik denk : niet )
Dan te bedenken dat er waarschijnlijk honderden of duizenden mensen zijn in nederland die zo zonder dat ze het weten hun complete LAN open hebben staan door dit soort prutsers (sorry kan geen andere kwalificatie bedenken)

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:14

GaMbiNo

1337

Herkenbaar. Ik had ook ooit een LAN stick in de GoodWe omvormer maar die was idd. ook instabiel. Heel vaak lukte het niet om deze uit te lezen met Home Assistant. Toen ook noodgedwongen geswitcht naar de wifi/LAN module en deze is veel stabieler.

Nu zit ik idd. ook met een WIFI hotspot rondom de omvormer. Moet nog eens uitzoeken of je die kan uitzetten. Heb wel het standaard wachtwoord veranderd destijds omdat ik me ook nogal verbaasde over hoe open dat allemaal stond. Prutsers daar bij GoodWe.... :|

  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:46
GaMbiNo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:54:
Herkenbaar. Ik had ook ooit een LAN stick in de GoodWe omvormer maar die was idd. ook instabiel. Heel vaak lukte het niet om deze uit te lezen met Home Assistant. Toen ook noodgedwongen geswitcht naar de wifi/LAN module en deze is veel stabieler.

Nu zit ik idd. ook met een WIFI hotspot rondom de omvormer. Moet nog eens uitzoeken of je die kan uitzetten. Heb wel het standaard wachtwoord veranderd destijds omdat ik me ook nogal verbaasde over hoe open dat allemaal stond. Prutsers daar bij GoodWe.... :|
Bij de nieuwere wifi lan stick - die heb je waarschijnlijk, kan je dat SSID op Hidden zetten. en hij slaat je SSID password wel op)
Dus de belangrijkste basale wifi/network issues zitten daar niet in. Ook routeert deze niet je LAN verkeer voor WIFI clients (de laatste keer dat ik dat testte althans)

Behalve de connectiviteits stack ; dat die modbus pas werkt als de stick verbonden met de cloud zit echt ergens in deze firmware verscholen.

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:46
manusjevanalles schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:31:
Binnenkort ga ik een setje PV installeren met de gw2500-xs (gratis gekregen). Als ik het hier zo lees kan ik het beste direct voor mosbus en esphome gaan. Klopt het dat er een usb-poort onder de aansluiting van de wifi-stick zit en kan ik die gewoon zo gebruiken als voeding voor de esp? Ik lees ook over omgekeerde polariteit namelijk.
Die usb poort is proprietary, die geeft geen stroom op de verwachte pins.
Dus dat moet je dan inderdaad even debuggen. Geen idee welk voltage die geeft .

Voor de rs485 connectie heb ik zelf uit polen een overpriced connector besteld om te kunnen verbinden met die COM poort die een prioprietary connector bevat. Maar volgens mij scheelt het per invertor (zelfs binnen dezelfde range) welke opties je hebt.

En , als je het kunt: sla inderdaad de goodwe adapters over. beter 1x goed hoofdpijn dan een sleurende zeurende pijn die aan blijft houden (en achteraf alsnog naar DIY gaan zoals ik)

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:01
ctrl-tab schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:04:
[...]

Die usb poort is proprietary, die geeft geen stroom op de verwachte pins.
Dus dat moet je dan inderdaad even debuggen. Geen idee welk voltage die geeft .

Voor de rs485 connectie heb ik zelf uit polen een overpriced connector besteld om te kunnen verbinden met die COM poort die een prioprietary connector bevat. Maar volgens mij scheelt het per invertor (zelfs binnen dezelfde range) welke opties je hebt.

En , als je het kunt: sla inderdaad de goodwe adapters over. beter 1x goed hoofdpijn dan een sleurende zeurende pijn die aan blijft houden (en achteraf alsnog naar DIY gaan zoals ik)
Ik heb gewoon een connector bij met een tiental pinnen, waaronder modbus. Maar het zou handig zijn dat de omvormer ook de spanning levert voor de esp.

Volgens de handleiding zou ik een usbstock met firmware aan kunnen sluiten. Dan zou ik toch een normale usb-poort verwachten?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant


  • GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:14

GaMbiNo

1337

ctrl-tab schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:58:
[...]

Bij de nieuwere wifi lan stick - die heb je waarschijnlijk, kan je dat SSID op Hidden zetten. en hij slaat je SSID password wel op)
Dus de belangrijkste basale wifi/network issues zitten daar niet in. Ook routeert deze niet je LAN verkeer voor WIFI clients (de laatste keer dat ik dat testte althans)

Behalve de connectiviteits stack ; dat die modbus pas werkt als de stick verbonden met de cloud zit echt ergens in deze firmware verscholen.
Dank voor de tip, heb hem nu idd. op hidden gezet.
Geen idee of die optie er destijds al inzat maar het maakt hem i.i.g. iets minder zichtbaar voor de rest van de buurt. :)

Het wifi wachtwoord wordt wel netjes bewaard bij elke reboot dus het zal het nieuwe type zijn. Maar hij deelt wel gewoon mijn internetverbinding met de verbonden clients.

  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:46
GaMbiNo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:10:
[...]

Dank voor de tip, heb hem nu idd. op hidden gezet.
Geen idee of die optie er destijds al inzat maar het maakt hem i.i.g. iets minder zichtbaar voor de rest van de buurt. :)

Het wifi wachtwoord wordt wel netjes bewaard bij elke reboot dus het zal het nieuwe type zijn. Maar hij deelt wel gewoon mijn internetverbinding met de verbonden clients.
Ok dus het zit er nog in.
Je hebt naast een LAN stick voor je invertor ook een gratis range extender / access point gekregen.
Goede deal! 8)7

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:46
manusjevanalles schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:08:
[...]

Ik heb gewoon een connector bij met een tiental pinnen, waaronder modbus. Maar het zou handig zijn dat de omvormer ook de spanning levert voor de esp.

Volgens de handleiding zou ik een usbstock met firmware aan kunnen sluiten. Dan zou ik toch een normale usb-poort verwachten?
hmm. ik spreek vanuit de gw6k dt g2. daar krijg ik geen power op normale sticks.

misschien bij jouw invertor wel. maar dan zou ik geen compatibiliteit verwachten met de eerder genoemde wifi/lan sticks

[ Voor 7% gewijzigd door ctrl-tab op 05-06-2026 12:18 ]

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW


  • dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:08

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ctrl-tab schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:58:
[...]

Bij de nieuwere wifi lan stick - die heb je waarschijnlijk, kan je dat SSID op Hidden zetten. en hij slaat je SSID password wel op)
Dus de belangrijkste basale wifi/network issues zitten daar niet in. Ook routeert deze niet je LAN verkeer voor WIFI clients (de laatste keer dat ik dat testte althans)

Behalve de connectiviteits stack ; dat die modbus pas werkt als de stick verbonden met de cloud zit echt ergens in deze firmware verscholen.
Mijn module routeert het verkeer van 10.10.100.253 ook niet naar het (gast) WLAN,
maar je kan natuurlijk met het wachtwoord van het (gast) WLAN met het normale WLAN verbinden.
Dit wachtwoord is via de webpagina van de module leesbaar! toegankelijk.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
ctrl-tab schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:40:
[...]

Dat crosscable verhaal is niet van toepassing bij deze LAN adapter.

Bij de wifi/lan kit is het idd een crosscable die in de aangesloten zwarte snoer zit. Maar als je de wifi lan kit opent en daar je utp aan sluit (gewoon met connector, niks spannends) werkt het gewoon op je normale switches. Geen handleiding die erover rept,.goodwe support had ook geen clue. Heb dit toen hier uit het forum moeten halen. Wat een pareltjes produceren ze toch bij goodwe (je hoort al, ik ben fan 🤣)

Hoeveel tijd ik al verspild heb aan de integratie perikelen van goodwe --- had ik maar beter opgelet bij de aanschaf.. alles vlug-vlug gedaan destijds want midden in een verhuizing en compleet geen kennis van zaken toen.

Aansluiting en kabel die je moet verwijderen bij wifi lan kit;

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En als een Cross op een Cross aansluit dan het je toch weer een Straight cable. Vandaar dat ik dat voorstelde. ;)

  • PixelPrikker
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-06 10:09
Ik heb even een crosscable gemaakt. Helaas zonder resultaat. Met de wifi stick kan ik verbinden met solargo. Als ik de lan stick erin doe zie ik in solargo een HF-e20 netwerk. Daar kan ik niet mee verbinden. Ook met normale kabel hetzelfde resultaat. Dit is ook de plek waar ik vorige keer vast liep. Kan wel via de browser de omvormer benaderen. Maar daar is niks in te stellen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5p-zuAiZjfLgnHcKGQv5Bq0DGw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/htJwioOjOMiOPG35VRtGhYzG.png?f=fotoalbum_large

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
PixelPrikker schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:08:
Ik heb even een crosscable gemaakt. Helaas zonder resultaat. Met de wifi stick kan ik verbinden met solargo. Als ik de lan stick erin doe zie ik in solargo een HF-e20 netwerk. Daar kan ik niet mee verbinden. Ook met normale kabel hetzelfde resultaat. Dit is ook de plek waar ik vorige keer vast liep. Kan wel via de browser de omvormer benaderen. Maar daar is niks in te stellen. [Afbeelding]
Ik zie dat er een bijzonder IP adres wordt gebruikt: 169.254.1.1 en dan zou je een laptop direct kunnen aansluiten en dan normale kabel gebruiken. De cross zit dan al in korte zwarte kabel van de stick. Zo valt dan het puzzelstukje waarom er een cross kabel gebruikt word door Goodwe op zijn plaats.

Als je dan Wifi op de laptop uitzet komt die automatisch in dat IP address range in Windows en zou je omvormer dan kunnen benaderen via Wifi.
Step 1 Connect the computer and the LAN module using a network cable.

Step 2 Enter 169.254.1.1 in the browser. User name: admin; password: admin. Set the parameters as shown below

  • PixelPrikker
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-06 10:09
esphome schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:58:
[...]

Ik zie dat er een bijzonder IP adres wordt gebruikt: 169.254.1.1 en dan zou je een laptop direct kunnen aansluiten en dan normale kabel gebruiken. De cross zit dan al in korte zwarte kabel van de stick. Zo valt dan het puzzelstukje waarom er een cross kabel gebruikt word door Goodwe op zijn plaats.

Als je dan Wifi op de laptop uitzet komt die automatisch in dat IP address range in Windows en zou je omvormer dan kunnen benaderen via Wifi.


[...]
Ik ga dat eens proberen. Maar waarom kan ik via m'n telefoon welke in mijn lokale wifi zit, wel naar de ip van de omvormer? De omvormer krijgt namelijk gewoon een ip welke in range zit van mij netwerk.

[ Voor 14% gewijzigd door PixelPrikker op 07-06-2026 14:18 ]


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
PixelPrikker schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:14:
[...]

Ik ga dat eens proberen. Maar waarom kan ik via m'n telefoon welke in mijn lokale wifi zit, wel naar de ip van de omvormer? De omvormer krijgt namelijk gewoon een ip welke in range zit van mij netwerk.
Solargo zendt een broadcast uit waarna de Wifi stick zijn adres doorgeeft.

  • PixelPrikker
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-06 10:09
Ik heb de omvormer op een static ip gezet in de range van mijn netwerk. Nog steeds kan ik in Solargo niet verbinden met HF_E20 netwerk wat er door de omvormer wordt opgezet. Ik kan hem wel via de browser benaderen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_saWvkITivHwlgHxphpIYGNb7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hziSnqKVc0RQBbyG0fUHp1R4.png?f=fotoalbum_large

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
PixelPrikker schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:20:
Ik heb de omvormer op een static ip gezet in de range van mijn netwerk. Nog steeds kan ik in Solargo niet verbinden met HF_E20 netwerk wat er door de omvormer wordt opgezet. Ik kan hem wel via de browser benaderen. [Afbeelding]
Je hebt nu een vast IP adres en kunt zo proberen via TCP (poort 502) met de omvormer te communiceren over LAN.

https://github.com/marcelblijleven/goodwe

Solargo zend een broadcast uit en hier komt die ook niet terug als ik mijn Wifi niet direct verbind met de stick van de Goodwe. En zo is dit niet bijzonder.

  • PixelPrikker
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-06 10:09
Alle poorten zijn dicht op 80 na. Ik zal dus op 1 of andere manier de modbus moeten activeren. En dat zou dus via solargo moeten. Ik geef de hoop weer op.

  • KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
PixelPrikker schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:53:
Alle poorten zijn dicht op 80 na. Ik zal dus op 1 of andere manier de modbus moeten activeren. En dat zou dus via solargo moeten. Ik geef de hoop weer op.
Heb je ook geprobeerd met een bluetooth stick van goodwe? Ik heb zo'n stock gratis gekregen van goodwe na veel mooperen. Mocht je in de buurt wonen (Gouda), dan mag je mijn stick ook lenen

When life gives you lemons, start a battery factory


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
PixelPrikker schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:53:
Alle poorten zijn dicht op 80 na. Ik zal dus op 1 of andere manier de modbus moeten activeren. En dat zou dus via solargo moeten. Ik geef de hoop weer op.
En als je Wifi stick gebruikt is dan poort TCP/502 ook niet open?

  • PixelPrikker
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-06 10:09
esphome schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:43:
[...]

En als je Wifi stick gebruikt is dan poort TCP/502 ook niet open?
Dat zou ik nog eens kunnen gaan proberen, maar denk het niet. Ik heb de Wifi stick, niet de WIfi/lanstick.
KabouterSuper schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:17:
[...]

Heb je ook geprobeerd met een bluetooth stick van goodwe? Ik heb zo'n stock gratis gekregen van goodwe na veel mooperen. Mocht je in de buurt wonen (Gouda), dan mag je mijn stick ook lenen
Nope niet geprobeerd, niet in het bezit van die stick.

[ Voor 38% gewijzigd door PixelPrikker op 10-06-2026 07:04 ]

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste