GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-05 22:52

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

esphome schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:59:

@PeteSplit is "rest vermogen" dat de levering pas start als er minimaal 50 Watt beschikbaar is?

Als het werkt dan ga ik kijken of de spanning hoger wordt en ik neem dan aan dat dat aan de DC kant, jij schrijft grid en klopt dat. De AC kant moet immers de spanning van het stroomnet volgen.
Ja, ik merk als er steeds minder zon is, dat de omvormer nog 50W aangeeft, die er niet is, ofwel de omvormer verbruikt het zelf bij het afsluiten (bij het opstarten is er altijd meteen een hoger vermogen).

Ik merk dat het voltage erg hoog wordt en de amperage hetzelfde blijft aan de PV1 DC kant.
Ik had de stroom PV1 current als condition gebruikt (boven bepaalde waarde grid limit inschakelen), maar dat werkte niet, omdat deze dan niet meer veranderd (stroom blijft dezelfde waarde, spanning is erg hoog, bij 12 panelen boven de 460 V).

@Cvan
Ik heb de polling van de HA integratie op 20 seconden (dan geen fout meldingen meer in HA).
's morgens en 's avonds als de waarden toch laag zijn heb ik een polling van 3 minuten.
Als je dit dan ongeveer 15 minuten doet, wordt de sems portal gevuld met de gegevens die dan bekend zijn met een interval van 5 minuten (normaal heb je op de dag gegevens in de portal om de minuut).
Als je gegevens van de omvormer upload dan zijn de gegevens bij mij altijd om de 5 minuten.

[ Voor 20% gewijzigd door PeteSplit op 09-10-2024 10:12 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@PeteSplit
Ahhhh dat klopt. De omvormer geeft aan dat er stroom opgewekt wordt maar als je op de meter kijkt zie je dat er juist stroom verbruikt wordt. Als je een reconnect to grid geeft aan de omvormer, dan gaat die echt uit. Er is gewoonweg te weinig licht om de herstart te doen. De omvormer hoopt dat het weer snel lichter wordt maar in de avond is dat er onwaarschijnlijk.

7F069D8A00008D92 = reconnect

Ik vroeg mij af waar de opgewerkte stroom blijft als de limiter actief is en ik ga dat zeker dat bekijken als ik de boel aan de praat heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Het was vanochtend half drie toen ik klaar was met veranderingen. Er is nu er een checksum function in plaats van een externe node. Nu kan er gebruikt worden gemaakt van een custom config node die benodigde gegevens bevat. Deze informatie gaat nu wel mee naar elke volgende node en kan daar weer gebruikt worden.

Pas later vandaag verder kunnen gaan en de controle node is er nu en de mogelijkheid om het limiteren te stoppen op een manier die niet overschreven kan worden door nieuwe meetgegevens.

Morgen is het weer licht en kan ik het geheel testen. Ik denk dat het nu wel compleet is en nu kijken schommelingen en of de aan stand de volgende ochtend er nog is of dat die gewist wordt zodra de omvormer uit gaat als het donker is geworden.

[ Voor 3% gewijzigd door esphome op 09-10-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:54
esphome schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:09:
Ik heb de code op GitLab gezet en zo is die beter te onderhouden dan hier steeds code tags aan te maken die later niet meer te wijzigen is.

Link: https://gitlab.com/goodwe-nodered/goodwe-power-limiting
Is het bij het maken van een export uit Node-RED ook mogelijk om formatting/indenting toe te passen op die JSON? Dan kan je in de diff tussen twee versie in GitLab wat duidelijker zien in welke functies er iets veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Eärendil Dat kan inderdaad en in het vervolg ga die formatering gebruiken en zo is het voor mijzelf ook een stuk overzichtelijker.

Nog steeds aan optimaliseren en ik heb nu naast mode ON/OFF ook AUTO erin die reageert op de opbrengst van omvormer.

Voor test heb ik nu de limiter aangezet en morgenvroeg kijken of die morgen nog steeds actiefs nadat de omvormer uitgaat als er geen licht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Laatste versie op GitLab geplaatst en er kan getest worden. Nog te doen is het automatisch activeren en deactiveren van de limiter. Ook getest of de omvormer de instelling niet vergeet tijdens de nacht wanneer dan de omvormer uit is. De instelling is in de ochtend weer aanwezig en zo is die niet vergeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gwt9ZYlZonb83gZJLJ4a9qsJ2xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPTLBQP0zBHsUrT3B2EkROQ4.jpg?f=fotoalbum_large

Geen externe nodes meer nodig alles zit nu in code (functions) en dat maakt het implementeren gemakkelijker.

Bovenaan kun je drie standen triggeren, ON / OFF / AUTO. Aan en uit lijkt mij duidelijk en auto zorgt er ook voor dat de limiter aangezet wordt en dan meteen de benodigde waarde gezet wordt. Dit is later nodig voor het automatisch deactiveren als het donker wordt en weer activeren van de limiter als het licht wordt.

In node met de naam Config+ kun je het IP adres van omvormer ingeven en de poort waarop jij wilt communiceren. De retour poort moet ook gezet worden opdat linksonder de nodes met 9107 en 8899 de juiste status ontvangen.

[ Voor 7% gewijzigd door esphome op 11-10-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Eindelijk eens zelf de limiteerder kunnen testen omdat ik problemen had om de omvormer te communiceren.

De manier waarop de het limiteren gedaan wordt is wat het lijkt dat de efficiëntie van de werking van de zonnepanelen verlaagt. Aan de DC kant gaat het voltage omhoog en het gevolg is dat het aantal genereerde Watts aan DC zijde ook omlaag gaat tot bijna het niveau van de van de benodigde stroom aan AC kant.

Lang geleden had ik al flows geschreven die het voltage omlaag brengen zodra die hier boven de 301 volt kwam en die hielp zo de werking van de gelimiteerder om het zeep. En zo moet die flow uit als ik ga limiteren.

De AUTO mode werkt nu helemaal en die schakelt naar normale werking van de omvormer zodra de opbrengst lager is dan het verbruik. Als het verbruik lager is dan de opbrengst dan gaat de omvormer weer limiteren. Zo wordt er alleen afgetopt als er teruggeleverd zou worden.

De vaste correctie die ik gebruikt om zo de opbrengst en het verbruik te matchen blijkt het verschil te zijn tussen het Wattage aan de DC zijde en het Wattage aan de AC zijde. Nu is er een flexibele correctie en ik denk dat er nog wel wat meer om de hoek komt kijken bij een hogere opbrengst.

In de flow kun je het limiteren helemaal uitzetten en dan mag de omvormer zelf zijn gang gaan. In de stand ON zet je het limiteren aan en dat overleeft ook een uitschakeling zoals die elke nacht geschied als er geen licht meer is. Ook het ingestelde wattage als limiet blijft bewaard en zelf prefereer ik de AUTO stand boven de ON stand.

Als er nog testers zijn en hun ervaringen zijn zeker welkom.

De flow staat hier: https://gitlab.com/goodwe-nodered/goodwe-power-limiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Veel interessante dingen gezien en een flexibele aanpassing van de correctie destabiliseert het geheel dus weer terug naar een vaste correctie van 30Watt en dat werkt boven verwachtingen.

Tijdens het testen blijkt de AUTO mode de enige werkende manier te zijn. Dit komt omdat éénmaal de limiet gezet te hebben dat die niet meer omhoog kan regelen. Het kan in de code zitten maar ik zie dat niet zo.

De ON mode kan wel gebruikt worden om af te toppen van de productie, bijvoorbeeld 1000 Watt maximaal leveren voor een langere tijd. Dan heb je nu nog alleen mode AUTO en OFF. En ON wordt dan FIXED en daar moet nog wat code voor aangepast worden.

In de AUTO mode zet de flow het limiteren uit als het wattage aan de DC zijde lager is dan het interne verbruik van stroom. Zo kan de omvormer zelf weer gaan bepalen wat er uit het aanwezige licht aan stroom kan worden gehaald. Zodra het wattage aan de DC zijde hoger wordt dan gaat de limitering weer aan.

De interval die er nu gebruikt wordt om een nieuwe limiet te zetten is nu vijf seconden en daar kan een langere interval voor komen en dat zal moeten blijken of dat ook efficiënter is.

Het kan voorkomen dat er niet genoeg licht om voldoende stroom te genereren en dan wordt er ook geen limitering toegepast.

Hieronder een grafiek uit PVOutput en die middelt over vijf minuten en die geeft zo niet exact aan wanneer er toch een overproductie was of een onderproductie.

Om 12:25 was er te weinig licht om genoeg stroom te produceren. In de grafiek staat het interne verbruik aan stroom, de geproduceerde stroom en het voltage aan de DC zijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q96Q44NrJ0CHrNHWfljzAI5KW24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGoMTj8vY17WjnhbTngYxDqR.jpg?f=fotoalbum_large

Op een later tijdstip zal ik de flow weer publiceren en ik ben er nu even klaar mee. ;)

Update: toch nog even sprintje getrokken en de flow met FIXED i.p.v. ON staat nu op Gitlabs en kan getest worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COGqer8Cr9PMezVmFbikFaGQeW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tY6pscqiQiLmhFjNE68VMcf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door esphome op 13-10-2024 14:16 . Reden: flow is beschikbaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De HvE
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-05 06:43
Je bent goed bezig, weet uit ervaring hoeveel tijd zoiets kost, maar werkt meestal wel verslavend.

Als ik wat meer tijd heb zal ik het geheel eens gaan bestuderen wat je gebrouwen hebt.

Er is mij hier bij mijn omvormer (GW2000XS) wel iets opgevallen, als ik zowel in de SolarGo app of via Nodered een waarde van 2000W stuur gaat de Power Limit op OFF.
Bij waarde < bv 1999 en > 2001 blijft deze gewoon op ON.

[ Voor 37% gewijzigd door De HvE op 13-10-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
De SolarGo voor Android die ik gebruik kan helemaal geen waarde boven de 2000 Watt instellen. Hier een GW2000XS en als ik een waarde ingeef die hoger is dan 2000 Watt dan wil de APP die niet weergeven.

Het is wachten op een hele zonnige dag zodat ik ook over de 2000 Watt kom en dan controleren over er wel afgetopt wordt op 2000 Watt. Mij was dit al opgevallen en ik had in de config node al de 2000 Watt als maximaal ingesteld.

De limiter instelling in HA is erg rudimentair en meer iets om mee te spelen maar je krijgt geen terugkoppeling of de limiet ook is ingesteld en ook niet hoe hoog die limiet is. GoodWe zendt waarschijnlijk de waarde pas terug als er specifiek om gevraagd wordt. De APP weet de ingestelde limiet ook als die niet in de APP is gezonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De HvE
Kan hier gewoon een waarde van 0-10000w sturen, zal wel weer een van de zoveel firmware versies zijn. :(

Wilde eindelijk helemaal niet via UDP gaan werken maar direct via modbus over de RS485 interface.
Maar dit bleek zowel hardware als firmware en brakke modbus documentatie niet de weg te zijn.
Deze omvormer zat bij het huis, maar heb al verschillende momenten gehad om hem het raam uit te gooien.
En denk dat ik dat ook ga doen, want telkens loop ik tegen weer nieuwe problemen aan.
En bij elke Goodwe omvormer blijkt het weer anders te zijn en te werken. (of niet te werken)
Hoeveel tijd en frustratie ik al in die Goodwe heb zitten. 8)7

Hier ook twee Growatt omvormers in gebruik die via Modbus naar MQTT esp8266 gateway alle data naar mijn broker zenden en verzenden die ik wil.
Werkt gewoon "out off the box" !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Heb jij ook gezien dat de omvormer dan tot de waarde boven de 2000 Watt limiteert? Tot dan is de schuldige niet aan te wijzen, maar ik verdenk juist de APP ervan dat die het doet.

Ik doe alles via de UDP en geen SEMS. Werkt hier goed en amper problemen anders dan die ik zelf heb veroorzaakt. ;)

Ook heb voorhouden door de omvormer dat er productie is als het donker wordt kan ik ondervangen door een reconnect te zenden. Dan kan het zijn dat die alsnog een beetje stroom opwekt en dan weer in lieg modes gaat. Dan nog een keer een reconnect en dan gaat de omvormer echt slapen om de volgende ochtend uitgerust weer aan de slag te gaan.

Ik ga nog eens kijken of ik de limiter waarde kan opvragen zodat die ook in de flow bekend is.

Update: het zenden van het IP adres ging niet goed en ondanks dat de poort gezet kon worden bleek dit niet te werken. Er staat nu weer een nieuwe versie op Gitlab.

[ Voor 10% gewijzigd door esphome op 14-10-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De HvE
esphome schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:37:
Heb jij ook gezien dat de omvormer dan tot de waarde boven de 2000 Watt limiteert? Tot dan is de schuldige niet aan te wijzen, maar ik verdenk juist de APP ervan dat die het doet.
Hier nooit geen opwek van mijn panelen boven de 2000W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:45
Mijn 2000 (denk GW2000-xs maar niet thuis nu voor exact type )goodwe omvormer gaat tot 2140 maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Er scheen vandaag eindelijk eens de zon en in de AUTO mode bleek er te weinig tijd te zijn om van een plus 1500 Watt naar zo'n 150 Watt terug te regelen. Nu krijgt de flow twee keer uitstel om zo goed te kunnen inregelen. Ik gebruik hier een 5 seconden interval.

In de AUTO mode zal als de DC eerst lager komen dan het interne verbruik, waardoor de limiteerder uitgezet zal worden omdat de flow denkt dat er niet genoeg stroom opgewekt kan worden. Daarna gaat die weer aan omdat er genoeg stroom blijkt te zijn. De val naar een lager niveau is dan niet zo groot en zal die verder goed werken.

Oplossing die nu heb is dan niet zo snel vrijgeven. Een tweede mogelijk is om onthouden hoeveel Watt er beschikbaar was op het moment dat de limiteerder geactiveerd werd.

Na een aantal cycli moet die onthouden weer gewist worden zodat die klaar is voor een volgende bijregeling.

Verder zendt de flow altijd een MPPT (shadow scan) off omdat die de werking van de limitering kan frustreren.

Er zullen vast nog wel andere verrassingen zijn die je alleen kunt ontdekken tijdens het gebruiken van de flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Ik heb de flow weer basic gemaakt en het regelen op DC werkte niet als verwacht. Ondertussen ook een grafiek van de werking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMv1WixPXumvhXhaVaoSJ0zR518=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/axLU5O0IAhEDTabbytd8ZQ6I.jpg?f=user_large

Het intern verbruik is 'vlak'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeWUxZO2ZHeJR2U3uoFjEICBn7E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JUUwTa1JRRnEDGYniuRcaMTC.jpg?f=user_large

Het intern verbruik wordt met een tiental Watt verhoogt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RitADP40eNQz7-HsStxl3-gN0eo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/03ys5wUIU4gVWpwDMieePvk8.jpg?f=user_large

En weer terug naar het 'vlakke' verbruik

Je ziet dat de DC (donker groen) geen relatie heeft met de andere lijnen anders dat die hoger is. De omvormer kiest zelf een profiel met verhouding m.b.t. tot het DC voltage om zo aan de AC zijde op het gewenste aantal Watts te komen.

De interval van bijregelen is 5 seconden. Als er geen wijzigingen zijn dan wordt er na twee keer zenden, niets meer gezonden totdat er weer veranderingen zijn.

En dan kan de limiteerder weer uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDYZNPgNfbNGlTvcj0Id5e_oaXI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/psBb1YvF0HRG8dButvkmulfk.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door esphome op 16-10-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Ik heb weer een bijgewerkte versie op Gitlab geplaatst die back to basic is. Het bepalen van vast correctie die de DC waarde verhoogt om zo een passende AC waarde te krijgen het interne verbruik afdekt is nog een raadsel voor mij.

Een voorbeeld is in de onderstaande grafiek is de correctie 30 Watt en die dekt niet het interne verbruik af. Een correctie van 50 Watt doet dat wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t82g8MA4o0ao2AMdiDxXmHOrieA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/33gVorGtqbLq8t0CVhqClqDW.jpg?f=user_large

Aangezien ik steeds op 30 en 50 Watt uitkom is dat misschien wel eenvoudiger dan ik nu denk.

Dan nog grafiek waarin je kunt zien hoe snel de flow reageert. Aan het einde van de grafiek geef ik omvormer vrij om zoveel stroom te generen als er uit de zon kan worden gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCFoY6-jj78clBpIWgsjRAx5sFA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DmtqvQDJsUhkPjyStff5UQvu.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onl1ne1373
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-05 12:05
Goed bezig! Ter info, ik heb een HomeWizard 3-fase meter in de meterkast geplaatst om te kijken wat het wattage daar is en het verschil vind ik vrij groot, rond de 7 a 8 %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakin239
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 23:14
Sinds een paar weken heb ik een GoodWe 3000D-NS omvormer en lukt het om met het script van MarcelBlijleven om mijn omvormer lokaal uit te lezen maar.... Dat lukt alleen als ik eerst een keer de SolarGo app gestart heb op mijn telefoon en verbinding heb gemaakt met de omvormer. Daarna kan ik het script iedere minuut laten checken en gaat het prima. Tot de omvormer een keer uit geweest is dan moet ik weer met de app inloggen.

Ik ben niet de enige met het issue zag ik op: https://github.com/marcelblijleven/goodwe/issues/91

Maar misschien heeft hier iemand een manier hoe ik kan zorgen dat ik de modbus lokaal uit kan blijven lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Anakin239 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:06:
Sinds een paar weken heb ik een GoodWe 3000D-NS omvormer en lukt het om met het script van MarcelBlijleven om mijn omvormer lokaal uit te lezen maar.... Dat lukt alleen als ik eerst een keer de SolarGo app gestart heb op mijn telefoon en verbinding heb gemaakt met de omvormer. Daarna kan ik het script iedere minuut laten checken en gaat het prima. Tot de omvormer een keer uit geweest is dan moet ik weer met de app inloggen.

Ik ben niet de enige met het issue zag ik op: https://github.com/marcelblijleven/goodwe/issues/91

Maar misschien heeft hier iemand een manier hoe ik kan zorgen dat ik de modbus lokaal uit kan blijven lezen?
Als de APP stuurt een broadcast uit (255.255.255.255) en dat activeert waarschijnlijk de UDP en de vraag is of het script ook dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Onl1ne1373 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:01:
Goed bezig! Ter info, ik heb een HomeWizard 3-fase meter in de meterkast geplaatst om te kijken wat het wattage daar is en het verschil vind ik vrij groot, rond de 7 a 8 %.
Het AC wattage wat de Goodwe aangeeft is aan de positieve kant en daarnaast heb je ook verlies in de stroomkabel naar de meterkast. Je komt zo altijd lager uit als er dan een meter gaat meten.

Als je doelt op het verschil tussen in de flow voor de AC die wordt opgewekt en het interne verbruik is de bedoeling juist dat ik daar net onder blijf. Ik verlaag ook interne verbruik naar tiental naar beneden voordat ik er mee ga rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakin239
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 23:14
esphome schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:11:
[...]

Als de APP stuurt een broadcast uit (255.255.255.255) en dat activeert waarschijnlijk de UDP en de vraag is of het script ook dat doet.
Top, dat lijkt het geweest te zijn. Het script bevat ook een .search_inverters() methode, maar ik dacht dat ik die niet nodig had omdat ik het IP adres wist. Maar daar zit ook de broadcast in.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Er is overigens ook een hardware oplossing om de productie van de omvormer te regelen en die is van Goodwe zelf.

Hiervoor wordt een CT90 om de fase draad gedaan die van het stroomnet komt. Een lange kabel loopt dan naar de GW2000XS in mijn geval waar die direct kan worden aangesloten. De CT90 is richtingsgevoelig en de stikker geeft aan welke kant het stroomnet (grid) en het de meterkast (house) moet wijzen.

Heeft iemand ervaring met het gebruiken van een Current Transformer in combinatie met een omvormer?

Nog hoe de CT90 eruit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvoizF-hhdfHoSFOTgliRA9JfP0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3ekYihP2AajMXk71aH9tivHP.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frusty
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-05 10:34
Misschien zit helemaal niemand hier meer op te wachten, maar ik ben er een week zoet mee geweest om uit te zoeken. Misschien (hopelijk) help ik er iemand weer mee.... Natuurlijk ben ik ook weer verschrikkelijk laat; iedereen lijkt al een geweldige oplossing gevonden te hebben.

Ik wilde niet met de WLAN module aan de gang op mijn GW3000XS11. Ook had ik geen zin om een LAN module te kopen. Leek me wel mooi om de rs485 te gebruiken, maar dat kostte me meer moeite dan verwacht. Veel van de bestaande projecten die ik vond gaan uit van het AA55 protocol, of gaan uit van modbus over UDP/TCP. Dat blijkt toch weer anders te zijn dan wat er over de rs485 gaat.

Wie MQTT gebruikt een nog een USB naar rs485 heeft liggen (want zeg nou eerlijk, wie heeft dat niet?!) is hier een opzetje om de boel uit te lezen: goodwe-mqtt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De HvE
Waarom zou er niemand op zitten wachten ?

Denk dat uitlezen via RS485 en Modbus mijn voorkeur heeft !
Helaas blijkt Goodwe er een zooitje van te maken wat betreft firmware, type omvormers en Modbus documentatie.
Bij mijn GW2000XS (model jaar) blijkt Modbus over RS485 niet goed te werken ook niet na een update.

Had er veel tijd ingestoken maar telkens liep ik tegen nieuwe problemen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusty
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-05 10:34
Waarom zou er niemand op zitten wachten ?
Ik denk dat ik gewoon onzeker ben. :$ In dit topic lijkt iedereen al jaren geleden te hebben uitgevonden hoe het allemaal moet. Kom ik aanzetten met een omslachtige oplossing terwijl er prachtige libraries zijn die gewoon alles voor je doen over UDP/TCP.

Maar als je nog een poging wil wagen, vind ik het hartstikke leuk om mee te denken. Wat me in mijn zoektocht opviel is dat het inderdaad een rommeltje is. Dat "oude" AA55 protocol kom ik in heel veel projecten tegen en het werkt gek genoeg nog steeds, voor een deel, op mijn omvormer. Ik kan er typenummer en serial mee uitlezen, maar verder werkt het niet. In een ander project kwam ik op het spoor dat er een "nieuw" protocol is, maar daarin werden dan weer registers gebruikt die mijn omvormer niet heeft. Per toeval kwam ik een git repo tegen waar 1 call uitgeplozen werd, op basis daarvan kon ik verder zoeken. Uiteindelijk is dit een werkende oplossing voor mijn omvormer, maar ik ben wel benieuwd of dit ook geldig is voor andere modellen.

Ik ga in ieder geval maar niet de firmware updaten, als ik het allemaal zo hoor. Geen zin om weer van voor af aan te beginnen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-05 12:17

tismij

???

Van interessant naar komisch bijna, stug volgehouden met nieuwe firmware vragen (wil die AP uit hebben).
Heb nu een nieuwe WiFi LAN kit gekregen (geen idee waarom niet gewoon firmware, maar begreep van de medewerker aan de Nederlandse monteurslijn dat ze helemaal niks met die modules kunnen, worden door een ander bedrijf gemaakt).
Dacht prima als die de nieuwste firmware heeft zal ook wel goed zijn.
Net die erin gestopt en deze heeft nog oudere firmware dan ik al had :D
Meteen gevraagd of ze niet die nieuwe 2.0 kit kunnen leveren (leveren ze voortaan met de omvormers mee maar wordt niet los verkocht begreep ik) maar daar wist ze niks vanaf.
Ticket maar weer aangevuld met dat dit geen oplossing is en of ze een werkende LAN only of 2.0 kit kunnen leveren die mijn wachtwoord behoud na reset en die geen AP open laat staan.
Trek hem er wel uit voorlopig ofzo, meten doe ik ook met een losse kwh meter maar wil volgend jaar eigenlijk fatsoenlijk kunnen besturen ook (pas echt van belang als salderen stopt of als ik een accu heb maar wil graag wat langer de tijd om alles goed te laten werken).

Ach als ze het oplossen dan mooi, zo niet dan moet ik maar zo'n 2.0 kit zien te bemachtigen en hopen dat ze het daarin hebben opgelost.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
tismij schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:19:
[...]

Van interessant naar komisch bijna, stug volgehouden met nieuwe firmware vragen (wil die AP uit hebben).
Heb nu een nieuwe WiFi LAN kit gekregen (geen idee waarom niet gewoon firmware, maar begreep van de medewerker aan de Nederlandse monteurslijn dat ze helemaal niks met die modules kunnen, worden door een ander bedrijf gemaakt).
Dacht prima als die de nieuwste firmware heeft zal ook wel goed zijn.
Net die erin gestopt en deze heeft nog oudere firmware dan ik al had :D
Meteen gevraagd of ze niet die nieuwe 2.0 kit kunnen leveren (leveren ze voortaan met de omvormers mee maar wordt niet los verkocht begreep ik) maar daar wist ze niks vanaf.
Ticket maar weer aangevuld met dat dit geen oplossing is en of ze een werkende LAN only of 2.0 kit kunnen leveren die mijn wachtwoord behoud na reset en die geen AP open laat staan.
Trek hem er wel uit voorlopig ofzo, meten doe ik ook met een losse kwh meter maar wil volgend jaar eigenlijk fatsoenlijk kunnen besturen ook (pas echt van belang als salderen stopt of als ik een accu heb maar wil graag wat langer de tijd om alles goed te laten werken).

Ach als ze het oplossen dan mooi, zo niet dan moet ik maar zo'n 2.0 kit zien te bemachtigen en hopen dat ze het daarin hebben opgelost.
Bij mij identiek verhaal. Ik heb inmiddels drie wifi-sticks en een wifilanstick, geen 2.0 versie met bluetooth. Heb je nog niet de tip gehad dat je met de nieuwe SEMS+-app kunt updaten (wat alleen kan als installateur)?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@tismij @KabouterSuper

https://www.idealo.de/pre....html?q=goodwe+wifi+kit+2

In Duitsland hebben ze ook nu ook geen BTW op deze producten en als jij ze daar koopt dan komt er wel BTW er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Ik ben nog even bezig geweest met power limiter voor de XS reeks en zo aangepast dat als er een FIXED limiet wordt gezet dat die limitering niet op de AC kant zit van de omvormer. Nu wordt het interne verbruiker bij het FIXED opgeteld en zo gaat de FIXED overproductie het stroomnet in.

Ik ben nog steeds aan het stoeien met de juiste correctie op de DC kant zodat het interne verbruik wordt gedekt maar er niet over. Ik middel nu het interne verbruik en en zou zo het werkelijk verschil tussen DC en intern verbruik kunnen hanteren. Als de DC ook nog licht gemiddeld is dan zou er ook geen oscillatie mogen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

esphome schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:22:
@tismij @KabouterSuper

https://www.idealo.de/pre....html?q=goodwe+wifi+kit+2

In Duitsland hebben ze ook nu ook geen BTW op deze producten en als jij ze daar koopt dan komt er wel BTW er overheen.
had de 2.0 kit ook in Nederland gevonden (voor 35,- ex btw) alleen moest tot november wachten en bij dieper kijken blijkt er dan 9,95 verzendkosten en 25,- administratiekosten bij te komen dus totaal veel te duur).

Met hun nieuwe stick en meerdere malen opnieuw instellen lijkt het er op dat het AP wachtwoord nu iig behouden blijft (ga voor nu ook niet over LAN weer testen, AP blijft toch altijd aan omdat dat nu eenmaal moet)

Wel bijzonder dat het meerdere malen opnieuw instellen (of reboot mogelijk) kost voor het werkt en nog meer bijzonder dat dit bij de vorige versie met nieuwere firmware niet lukte (stick is ook iets anders, had er 1 met losmaak clipje eraan vast en nu 1 met een los stukje plastic om de tick eruit te halen).

Ze weigeren overigens iets te zeggen over waar of wanneer ik die 2.0 versie kan kopen, denk dat ze het gewoon echt niet weten.

Laat het voor nu even zo en ga later wel kijken als de 2.0 versie te koop is en anders ga ik toch maar verder met een ESP module dan omzeil ik heel Goodwe (moet ik alleen wat meer tijd voor maken).

Ook benaderen voor modbus zal even moeten wachten, commando's en berichten voor mijn DNS G3 blijkbaar toch net iets anders dan de overige versies want met laatste firmware werkt modbus wel maar de python scripts niet.

Wat wel werkt is "./sfk cudp <ipadres> 8899 -listen -noerror -timeout=500 0x7f03753100280409 -pure +xed "/[eol]//"" alleen resultaat ziet er iets anders uit.
Uitzoekwerk dus waar ik momenteel geen tijd voor heb.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@tismij Dat de python scripts niet werkt kan komen omdat er eerst een broadcast gezonden dient te worden om de aandacht te krijgen.

zie: Anakin239 in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

esphome schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 00:47:
@tismij Dat de python scripts niet werkt kan komen omdat er eerst een broadcast gezonden dient te worden om de aandacht te krijgen.

zie: Anakin239 in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)"
had ook search_inverters() geprobeerd maar die werkt ook niet, lijkt er op dat commando's net iets anders zijn o.i.d.
Nog niet echt in detail verder gezocht dus kan natuurlijk ook aan mij liggen dat ik ergens anders iets fout doe maar vond het al fijn dat ik met sfk cupd antwoord kon krijgen dus weet iig dat modbus werkt (en inhoud bericht dat ik kreeg was ook duidelijk anders dan ze in de python scripts verwachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoekieMonstert
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-05 12:58
Ik heb de GW5000D-NS inmiddels een paar maanden draaien met ESPHome op RS485 en dit bevalt prima.
Ik had liever een LAN-optie gehad maar voor nu ben ik tevreden.
Ik wilde dit ook op de GW3600D-NS toepassen want de standaard WiFi-module heeft een slechte verbinding (ondanks dat hij bijna naast een AP hangt).
Nou wilde ik hem aansluiten maar kon ik geen RS485 poort vinden. Ik zag aan de onderkant een kapje met wartels voor CT en DRED maar geen wartels met RS485.
Heb ik nou een model zonder RS485? Ik zag achter de WiFi module nog wel een 6-polige connector maar ik weet niet of daar RS485 op zit en ik wil niet zomaar iets aansluiten met het risico om hem te slopen.
Heeft iemand een idee?

Edit: Reeds gevonden, als ik de WiFi-module verwijder ziet het er als volgt uit: https://github.com/janten...-file#connecting-hardware Ik ga proberen hier de ESP aan te knopen.

[ Voor 12% gewijzigd door KoekieMonstert op 25-11-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 20:05
KoekieMonstert schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:30:
Ik heb de GW5000D-NS inmiddels een paar maanden draaien met ESPHome op RS485 en dit bevalt prima.
Ik had liever een LAN-optie gehad maar voor nu ben ik tevreden.
Ik wilde dit ook op de GW3600D-NS toepassen want de standaard WiFi-module heeft een slechte verbinding (ondanks dat hij bijna naast een AP hangt).
Nou wilde ik hem aansluiten maar kon ik geen RS485 poort vinden. Ik zag aan de onderkant een kapje met wartels voor CT en DRED maar geen wartels met RS485.
Heb ik nou een model zonder RS485? Ik zag achter de WiFi module nog wel een 6-polige connector maar ik weet niet of daar RS485 op zit en ik wil niet zomaar iets aansluiten met het risico om hem te slopen.
Heeft iemand een idee?

Edit: Reeds gevonden, als ik de WiFi-module verwijder ziet het er als volgt uit: https://github.com/janten...-file#connecting-hardware Ik ga proberen hier de ESP aan te knopen.
je zou kunnen overwegen om een esp32 met ethernet te gebruiken.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:08
Ik heb de Home assistant goodwe integratie om de goodwe 1100xs lokaal uit te lezen.
Maar sinds paar dagen geen connectie meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmTSFwmOUErQueSC8TkCtf1Juu0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4yModgxEb0m6kEh398QKCUx1.png?f=user_large

Ik weet eigenlijk niet goed waar ik moet beginnen met debuggen. De sems portal werkt wel normaal....
Wie heeft er een suggestie?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben me wat aan het verdiepen in de GoodWe omvormers en ook het uitlezen ervan enz. :)

Nu krijg ik aangeboden de "GoodWe GW5K-ET Plus Incl. Smart meter", maar dit lijkt me een 3 fase kWh meter die ik in mijn meterkast moet plaatsen. Een proprietary meter van GoodWe, waar een Eastron SDM630 ook gewoon geplaatst zou kunnen worden.

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom die meter erbij moet zitten? Zijn er mensen die deze meter hebben? En is deze dan ook automatisch via het genoemde script uit te lezen? Volgens mij werkt het genoemde script via de USB poort op de omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://en.goodwe.com/Public/Uploads/uploadfile/images/20220927/HK1000&HK3000-1-398.png

Blijkbaar onderdeel van de GoodWe HomeKit

Moet ik dit willen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 12:39

No13

/me was here

De usecase hiervan lijkt me breder dan de opwek van je PV te monitoren. Zou me niet verbazen als je hiermee ook je opwek kan sturen zodat je niet gaat terugleveren bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderbakker_
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-05 12:32
Sanderbakker_ schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:47:
Hallo allen,

Ik wil mijn Goodwe GS5000D-NS lokaal uitlezen via Homey. Ik krijg het niet voor elkaar. Nou ben ik ook niet heel erg thuis in udpp etc. Wat ik tot nu toe gedaan heb:
ARM firmware laten updaten zodat ik gebruik kan maken van solargo. Dat werkt inmiddels.
Dan de Omvormer toevoegen aan Homey via de goodwe app met modbus. Dan gebeurt er helemaal niks.

Vervolgens een LAN box aangeschaft, vast aangesloten aan kabel. Static ip gegeven. Maar dan kom ik niet in SolarGo. Die krijg ik dan met geen mogelijkheid verbonden. Ik zie overigens wel een AP staan. HF-E20. Overigens ook geen reactie in Homey.

Wat kan ik nog meer proberen?
Iemand misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc-freakz
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05 11:31
No13 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:29:
[...]

Mede dit was voor mij de reden om de wifi stick te dumpen en een Raspberry Pi PICO te gebruiken als WLAN module :)
Oplossing 1
Aangezien dit topic soms compleet lijkt af te dwalen toch maar even de persoonlijke vraag @No13 . Werkt je Pi PICO oplossing nog steeds zoals je wilt?
Als ik je goed begrijp doet je pico hetzelfde als de originele wifi module waardoor het lokaal uitlezen identiek werkt als het origineel (lokaal UDP via script/HA "GoodWe" integratie + optioneel SEMS (ook al gebruik jij dat zelf niet)).

Oplossing 2
Andere optie die hier benoemd wordt, ESPHome op ESP8266/ESP32.
Maar dat zal uiteraard de werking aanpassing, niet dat ik geef om de SEMS portal als het lokaal allemaal werkt maar dan moet je dus ook op basis van ESPHome uitlezen en niet via UDP. Hierdoor werken de standaard GoodWe modules van HA, Homey (SEMS), etc. niet. Interval van nieuwe data is mij hiervan niet bekend trouwens.

Oplossing 3
Dan heb je nog een ESP versie die het naar MQTT zet (wel behoud van SEMS als je wilt) en optioneel naar PVO.

Mijn persoonlijke voorkeuren:
- Stabiele werking (fool-proof) zonder onnodige AP-mode zoals origineel
- Veilig, niet zoals nu dat jan en alleman in je omvormer kan na een 'reboot'/nieuwe dag
- Voeding via omvormer, wat geen issue geeft met 'reset van counters'
- Geen tussenliggende brokers vereist (MQTT bijv.) om op te nemen in HA/Homey e.d., optioneel/extra is prima natuurlijk.
- Near realtime data (15 seconden bijv. i.p.v. minuten)
- SEMS behouden is misschien handig als achtervang, maar geen vereiste.

Volgens mij is jouw @No13 oplossing de enige die hieraan voldoet?

Ik heb overigens een GW10KT-DT, die op dit moment firmware 15.15.34 lijkt te hebben (was 15.15.52 1,5 jaar geleden)

SFE Enyaq Tips & Handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No13
  • Laatst online: 27-05 12:39

No13

/me was here

pc-freakz schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:32:
[...]
@No13 . Werkt je Pi PICO oplossing nog steeds zoals je wilt?
Als ik je goed begrijp doet je pico hetzelfde als de originele wifi module waardoor het lokaal uitlezen identiek werkt als het origineel (lokaal UDP via script/HA "GoodWe" integratie + optioneel SEMS (ook al gebruik jij dat zelf niet)).
[..]
Ik heb nog steeds mijn beide omvormers met een Pi PICO aangesloten inderdaad; ik heb de firmware van de originele Wifi module zoveel mogelijk nagemaakt in micropython zodat hij in alle aspecten de functie van de originele module kan overnemen.

Nadeeltje is dat de pinout door de hardware versies heen nog wel eens een klein beetje wilde varieren; met name de GND aansluiting moest bij nieuwere omvormers echt van de USB shield-draad komen in tegenstelling tot eerdere modellen waar je de rode draad kon pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divinity0
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-05 21:49
Hopelijk kan iemand mij helpen.

Ik heb al heel wat pagina's zitten lezen maar kom niet tegen wat de oplossing voor mijn probleem kan zijn of ik heb er over heen gelezen 8)7

Het probleem staat na de opsomming van wat wel werkt bij het uitlezen van mijn goodwe inverter naar HA

Omvormer geinstalleerd met lan verbinding (vast ip) WIFI uit
via solargo alle laatste firmware geupdate
Sems, solargo etc werkt allemaal.
HA goodwe inverter integratie geïnstalleerd
alles probleemloos.

De volgende dag doet de integratie het niet meer totdat ik de solargo app opstart hierna verschijnen de waardes weer in HA.

Zonder de solargo app te starten geprobeerd om de intergratie opnieuw te installeren maar kan dan geen verbinding krijgen met de omvormer. Na starten solargo kan dit weer wel en is de intergratie snel geinstalleerd.

Heb de auto polling al gewijzigd in een gescripte automatisering zoals ergens beschreven staat. Helaas blijft het na de nacht nodig de solargo app te starten om gegevens in HA te krijgen.

Sems lijkt gewoon door te gaan zoals bedoeld, benaderbaar en solargegevens staan er in.

Wat kan ik doen of doe ik verkeerd?

Hopelijk is er iemand die een oplossing kan bieden. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Divinity0 Er is een network broadcast nodig om de omvormer te laten weten op welk IP adres jij luistert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Divinity0 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:57:

Ik heb al heel wat pagina's zitten lezen maar kom niet tegen wat de oplossing voor mijn probleem kan zijn of ik heb er over heen gelezen 8)7

Het probleem staat na de opsomming van wat wel werkt bij het uitlezen van mijn goodwe inverter naar HA

alles probleemloos.

De volgende dag doet de integratie het niet meer totdat ik de solargo app opstart hierna verschijnen de waardes weer in HA.

Zonder de solargo app te starten geprobeerd om de intergratie opnieuw te installeren maar kan dan geen verbinding krijgen met de omvormer. Na starten solargo kan dit weer wel en is de intergratie snel geinstalleerd.

Heb de auto polling al gewijzigd in een gescripte automatisering zoals ergens beschreven staat. Helaas blijft het na de nacht nodig de solargo app te starten om gegevens in HA te krijgen.

Sems lijkt gewoon door te gaan zoals bedoeld, benaderbaar en solargegevens staan er in.

Wat kan ik doen of doe ik verkeerd?

Hopelijk is er iemand die een oplossing kan bieden. _/-\o_
Ik gebruik de integratie van GoodWe in HA.

Je moet dan de automatische polling van HA uitzetten en een eigen automation maken met een polling.
Ik gebruik een automation met een polling van 20 seconden.
Wil je ook de SEMS portal vullen dan gebruik ik ('s avonds) nog een polling van 3 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

Divinity0 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:57:

alles probleemloos.

....
Hoe heb je de lan/wifi module zo ingesteld dat het Wifi AP uit blijft en alleen LAN werkt ?
Heb tijdje geprobeerd maar AP spring bij mij de dag erop altijd weer aan en kreeg LAN niet netjes werkend. Er is in de module ook geen reset knop aanwezig dus kan me voorstellen dat de module iedere dag weer gewoon zijn AP aanzet zodat je altijd kunt configureren dus ben wel benieuwd hoe jij dit hebt geregeld.

Dit is ook de reden dat ik op de 2.0 versie zit te wachten (tenzij ik meer tijd heb en ook een ESP o.i.d. zelf kan gaan uitzoeken), wil niet alleen die AP uit maar eigenlijk ook geen verbinding meer naar buiten hebben terwijl ik wel aansturing kan blijven verrichten vanuit b.v. HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divinity0
esphome schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:02:
@Divinity0 Er is een network broadcast nodig om de omvormer te laten weten op welk IP adres jij luistert.
Waar en hoe moet ik dit instellen? En hoe zou het dan kunnen dat het wel werkt nadat ik de app heb gestart?

Automatische polling had ik al uit gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Divinity0 Ik heb polling nu ook uitgezet en morgen eens kijken of er nog updates komen.

De pagina van de integratie geeft zelf aan dat in combinatie met SEMS er problemen kunnen voordoen:

It has been observed in some rare situations that frequent polling conflicts with updates to the Goodwe SEMS cloud portal and do not receive any updates anymore. Reducing polling frequency to 30 seconds or 1 minute seems to help in such cases.

https://www.home-assistant.io/integrations/goodwe/

Update:
Polling uit gehad en dan komt er niets binnen vanuit de omvormer en ik heb SEMS niet actief hier.

[ Voor 9% gewijzigd door esphome op 06-01-2025 14:03 . Reden: De dag daarna ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divinity0
Blijkbaar is het een breder probleem met de nieuwste serie omvormers van GoodWe dat er bij een nieuwe dag of problemen ontstaan. Ondanks de handmatige automatiseringen:
https://github.com/home-assistant/core/issues/131713
ik gebruik deGW3600-DNS-30 en die valt daar ook onder

@esphome Ik bedoelde de automatische polling uit en de handmatige automatisering aan ;). Wanneer ik na het starten en een verbindpoging met de solarapp weer gegevens in HA krijg. blijft Sems ook 'gewoon' werken. Ook als ik met 10 seconden ververs.
Wat bedoelde jij met het broadcast verhaal?

@tismij Als je solargo verbind middels bluetooth kun je de communicatie module instellen. Hier heb ik de wifi en de DHCP uitgezet en de lan gegevens zelf in gevuld. Heb zojuist nogmaals gecheckt maar ik heb geen AP zichtbaar wanneer ik wifi netwerken zoek.
Ik weet niet welke dongle jij hebt maar die van mij heeft wel een knop die je kan inhouden om te resetten/reloaden. Tevens kan de reset of reload gedaan worden via het menu van de omvormer zelf.
Dat gezegd hebbende heb ik het probleem dat het gebruikers en installateurs wachtwoord dagelijks gereset wordt naar de standaard, ergens gaat er dus ook bij mij (nog meer) mis
mijn huidige versie -Communication Module FW Version: 1.4.59- volgens de solargo app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
[b]Divinity0 in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)"

@esphome Ik bedoelde de automatische polling uit en de handmatige automatisering aan ;). Wanneer ik na het starten en een verbindpoging met de solarapp weer gegevens in HA krijg. blijft Sems ook 'gewoon' werken. Ook als ik met 10 seconden ververs.
Wat bedoelde jij met het broadcast verhaal?
In HA moet jij het IP-adres opgeven van de omvormer en dan gaat die de omvormer actief benaderen. Met een broadcast, zoals SolarGo dat doet, dan antwoord de omvormer specifiek op jouw IP-adres met zijn naam/ip-adres en nog meer gegevens.

[ Voor 17% gewijzigd door esphome op 09-01-2025 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

@tismij Als je solargo verbind middels bluetooth kun je de communicatie module instellen. Hier heb ik de wifi en de DHCP uitgezet en de lan gegevens zelf in gevuld. Heb zojuist nogmaals gecheckt maar ik heb geen AP zichtbaar wanneer ik wifi netwerken zoek.
Ik weet niet welke dongle jij hebt maar die van mij heeft wel een knop die je kan inhouden om te resetten/reloaden. Tevens kan de reset of reload gedaan worden via het menu van de omvormer zelf.
Dat gezegd hebbende heb ik het probleem dat het gebruikers en installateurs wachtwoord dagelijks gereset wordt naar de standaard, ergens gaat er dus ook bij mij (nog meer) mis
mijn huidige versie -Communication Module FW Version: 1.4.59- volgens de solargo app
[/quote]

Dan snap ik em, dan heb jij al de 2.0 versie die ik nog zoek (bij zat er nog de oude versie bij), daar kan het inderdaad wel gewoon.
Naar ik heb begrepen wordt die al even met de nieuwe omvormers mee gestuurd maar is nog lastig los te bestellen maar zodra betaalbaar los te bestellen zal ik dit wel eens doen.
Denk overigens nog steeds dat een ESP of een pico een betere oplossing zou zijn uiteindelijk dus wil daar later alsnog naar over (dan geen verbinding met China meer nodig en toch alle aansturing en detail gegevens te gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divinity0
Het hele probleem wat er is dat je dagelijks eerst je solargo moet connecten voordat je gegevens in HA kunt krijgen, ondanks dat je de eerder beschreven aanpassingen hebt gedaan (laatste firmware (ARM), automatisation ipv standaard polling etc) ligt hem aan de nieuwste versie/uitvoering van de omvormers.

Een workaround staat hier:

https://github.com/home-a...3#issuecomment-2585298966

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divinity0
tismij schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:34:
[/quote]

Dan snap ik em, dan heb jij al de 2.0 versie die ik nog zoek (bij zat er nog de oude versie bij), daar kan het inderdaad wel gewoon.
Naar ik heb begrepen wordt die al even met de nieuwe omvormers mee gestuurd maar is nog lastig los te bestellen maar zodra betaalbaar los te bestellen zal ik dit wel eens doen.
Denk overigens nog steeds dat een ESP of een pico een betere oplossing zou zijn uiteindelijk dus wil daar later alsnog naar over (dan geen verbinding met China meer nodig en toch alle aansturing en detail gegevens te gebruiken).
Ah, heb ik daarin weer een beetje geluk dus :9 .
Niks vervelender dan blijven proberen zonder uiteindelijk resultaat. Dan gaat de zin en energie al snel richting het doen van wat anders. Snap soms ook niet helemaal waarom dingen zo ongelofelijk moeilijk gemaakt moeten worden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:54
Divinity0 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:52:
https://github.com/home-a...3#issuecomment-2585298966

Just wondering which parts of the script you need to adjust.

eg from the shell command, 255.255.255.255 when my subnet is 255.255.255.0 should I enter that?
255.255.255.255 is het (globale) broadcast-adres, 255.255.255.0 is het subnet-mask, dat moet je dus niet invullen want dat is iets anders.

In plaats van 255.255.255.255 zou je eventueel je lokale broadcast-adres kunnen gebruiken i.p.v. het globale broadcast adres, als de IP-adressen op je lokale netwerk bijv. 192.168.1.x zijn is je lokale broadcast-adres 192.168.1.255. Maakt overigens weinig uit, want je router stuurt broadcasts niet door naar buiten.

[ Voor 12% gewijzigd door Eärendil op 17-01-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Broadcast gaan inderdaad niet door de router. Directed broadcasts doen dat we, tenminste als er ook een route bestaat, lokaal of binnen een privé VPN. Jij kunt dan nl. zelf controleren wie, wat, waar.

GoodWe gebruikt in AP mode het IP adres 10.10.100.253 en zo zal dan er ook een antwoord komen als je dan het volgende ingeeft:

echo "WIFIKIT-214028-READ"|nc -b -u -w1 10.10.100.253 48899

Dit gaat dus, niet via het openbare internet omdat die immers niet weet waar het adresbereik 10.10.100.0 zich bevindt.

Een route is een wegwijzer, van als je iets in bereik 10.10.100.0 wil bezoeken dan kun je door die deur gaan die je daar ziet (gateway). De gateway bevindt zich in het lokale netwerk.

zie: https://www.practicalnetw...st-vs-directed-broadcast/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divinity0
En zo hebben we weer wat geleerd, bedankt @Eärendil en @esphome voor de uitleg! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amber95
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-05 18:54
Heeft iemand recentelijk het uitlezen via RS485 volgens deze methode aan de praat gekregen?
https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger
Ik krijg veel compiler errors, project lijkt niet meer onderhouden te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:50

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Amber95 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:32:
Heeft iemand recentelijk het uitlezen via RS485 volgens deze methode aan de praat gekregen?
https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger
Ik krijg veel compiler errors, project lijkt niet meer onderhouden te worden.
Nee. Maar met ESPHome, een ESP8266 bordje en een XY-017 lukt het nog wel ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amber95
Ik gebruik dezelfde HW, maar wil uitlezen met domoticz, vandaar mijn keuze voor de MQTT oplossing. Of is er een manier om ESPhome te integreren met Domoticz?
Het is met een oude ESP core gelukt om de firmware compilen en te uploaden naar de ESP (2.7.4 voor wie hier ook tegenaan loopt).

Ik twijfel nu aan de RS485 interface op mijn omvormer (3600D-NS).
Ik gebruik de 6 polige groene connector achter het kapje. Volgens de beschrijving op https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger zouden pin1 en pin 2 de RS485 moeten zijn.
Echter, pin 2 en 3 waren doorverbonden (remote disconnect?), op het afdekplaatje staat CT en DRED.
Betekent dat dat ik heen RS485 interface heb? Ik vind de handleiding hier niet erg duidelijk over.
(https://nl.goodwe.com/Ftp...S%20_User%20Manual-NL.pdf, pag 23).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoekieMonstert
Ik lees even mee. Ik heb een GW5000-DNS die ik goed via RS485 en ESPHome kan uitlezen.
De GW3600D-NS krijg ik echter ook niet aan de gang, de WiFi/SEMS-portal is erg slecht van de module zelf (Access point hangt binnen 2 meter en toch valt hij vaak uit), daarom wil ik deze ook graag naar RS485/ESPHome.
Ik heb de WiFi module losgekoppeld en daarachter zat een 6-polige connector naast de USB connector.
Achter het andere kapje zat ook een 6-polige connector waarvan 2 pinnen waren doorverbonden, echter zonder USB, dat is denk ik de DRED/remote disconnect.
Ik heb na het loskoppelen van de WiFi module de RS485 aangesloten (alles met de omvormer uit) en daarna de omvormer opnieuw aangezet. Ik had gehoopt dat het toen zou gaan werken maar helaas kon ik niks uitlezen via ESPHome.

@Amber95 ik denk dat je dus de andere 6-polige connector moet hebben, achter de WiFi module.
Als iemand nog ideeën heeft wat ik kan doen/veranderen om de RS485 aan de gang te krijgen hoor ik het graag. Het is op dit moment lastig voor mij om te testen omdat de omvormer het alleen doet als de zon schijnt en ik dan niet thuis ben meestal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amber95
De WIFI dongle zit via een USB (die geen USB is) aan een witte 6 polige connector (ook op het mainboard van de omvormer).
@No13 beschrijft hoe hij in dit topic zijn Pico W hierop aansluit, maar dat is geen RS485 toch?

De handleiding beschrijft 3 opties voor de 6 polige connector achter het andere plaatje:
- CT en DRED
- remote disconnect (pin 2 en 3 doorverbonden, zoals bij mij het geval is.)
- RS485

Maar het is mij niet duidelijk of dit configureerbaar is, of dat er 3 verschillende versies van deze omvormer (3600 D-NS) zijn.

Iemand nog een idee hoe ik RS485 uit deze omvormer krijg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Amber95 Volgens deze handleiding zijn er twee openingen (plaatjes verwijderen) en totaal drie connectoren, twee keer zes en eentje van twee.

De USB stick zit op de linker opening en daar zit dan alleen de zes polige connector. Zie pagina 24 van de handleiding. Er zitten twee RS485 pin set in en de tweede is voor het doorlussen naar een ander omvormer die via ook RS485 communiceert. Het lijkt niet uit te maken welke van twee je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amber95
achter de usb stick, linker plaatje, zit een witte 5 polige jst connector (geen groene met schroefterminals).
Achter het rechterplaatje zit wel deze 6 polige connector.
Ik heb nu in de solargo app de remote shutdown uitgezet, en de shortcut tussen pin 2 en pin 3 weggehaald.
Vervolgens de logger aangesloten op pin 1 en 2. Morgenochtend eens kijken hoe het werkt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
5 Polig, is dat dan waar de WiFi module op gestoken wordt? Dan is dit waarschijnlijk interessant: https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger/issues/25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amber95
dat is inderdaad de 5 polige connector waar de wifi module op zit.
bedankt voor de link, interessant idd, maar daar staat dat 2 pinnen voor vcc en gnd zijn, en de overige 3 gebruikt worden voor een spi protocol. Ben ik niet bekend mee, maar geen rs485 lijkt me dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwetje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-05 12:45
Volgens de manual pagina 24 kan RS485 op pinnen 1/2 of 5/6 aangesloten. Op de omvormer moet RS485 communicatie aangezet worden (knop op omvormer 2sec ingedrukt houden tot je bij "wifi" of "rs485" of "set modbus addr" uitkomt, zie pagina 29 van de manual).

Bij mijn 3600D-NS van 2016 heb ik van alles geprobeerd om RS485 aan de praat te krijgen om deze op afroep uit te kunnen zetten. Vriend van me (programmeur) kan zijn omvormer (ander merk) wel via RS485 uitlezen en beinvloeden, de mijne lukte het hem niet. Uitschakelen op afstand werkt ook niet. Firmware zit op laatste versie heb ik van Goodwe te horen gekregen. Ik heb het opgegeven om RS485 nog aan de praat te krijgen, ik heb het vermoeden dat de mijne te oud is. Ik wacht af tot ie een keer de geest geeft om een modernere neer te hangen, zo vaak komt het nog niet voor dat de stroomprijzen negatief worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Laatst online: 11:27

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik overweeg een GoodWe GW8KN-ET hybride omvormer aan te schaffen, maar ik schrik van de hoeveelheid berichten in dit topic. Zijn er veel problemen met eerdere modellen of zijn deze problemen ook op dit type van toepassing?

Ik heb toch de hoop dat ik enigszins plug- and play (met deze integratie https://www.home-assistant.io/integrations/goodwe/ ?) in home assistant kan zie wat de PV-installatie opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 11:24

zeroday

There is no alternative!

Is er een scriptje die de data via wifi van de Goodwe USB dongle kan uitlezen? (mag linux zijn)

Ik wil dat gebruiken als test om te zien of er een issue is binnen SEMS of binnen mijn eigen netwerk.

Ik had van de week hele aparte en vreemde issues mbt de Wifi dongel. Zo kon ik hem wel / niet benaderen, was deze wel / niet verbonden aan mijn wifi, was / is de default username/password veranderd

gedurende de dag uitvallen. Nu relateer ik dat aan het opzetten van een nieuwe locale DNS server met TLS over DNS .. maar 100% zekerheid heb / had ik niet.

Ik heb nu een aparte AP ingericht met eigen SSID zodat ik beter kan zien wat er gebeurd en het gaat nu alweer 2 dagen goed, maar goed wil dus wat meer info . ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJay1000
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-03 15:07
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Wij hebben sinds januari een goodwe 3000d-ns omvormer en ik struggle al een tijdje om deze soepel uit te lezen in Domoticz. Hiervoor gebruik ik de plug-in van Remco via wifi (niet de Sems-api).

Mijn bevindingen tot nu toe:
1. De plug-in van remco heeft wat onderhoud nodig. De requirements moeten geupdate worden naar een nieuwere versie. Toen ik dat had aangepast kon ik de omvormer terugvinden in Domoticz.

2. Het aflezen van de totale dagelijkse waarde (read from Device) geeft ‘s morgens een negatieve waarde. Dit wordt op meerdere plekken online genoemd maar na 3 maanden zoeken nog steeds geen concrete oplossing tegengekomen. Ik verwacht dat het ermee te maken heeft dat de waarde gereset wordt op het moment dat de inverter uitschakelt aan het einde van de dag, en dat er ergens anders nog een instelling is die de totale waarde van de dag er ‘s nachts of ‘s morgens vroeg ook nog afhaalt. De ’start’-waarde is namelijk altijd de negatieve value van de opbrengst van de dag ervoor. Zoals ik al zei, geen concrete fix voor gevonden nog, behalve (en dan kom ik bij punt 3):

3. Om de negatieve waarde ‘s morgens te voorkomen kun je de totale dag-opbrengst laten berekenen. Dit zorgt voor een goede verwerking van de data en het resetten naar 0 lijkt ook goed te gaan. Punt is alleen, Domoticz loopt vast om 00:00uur, op het moment dat de waarde wordt gereset. Als je dat niet doorhebt heb je de volgende dag dus geen gegevens. Dit heb ik weten te omzeilen met een script dat de status van Domoticz checkt en deze opnieuw opstart als hij is vastgelopen. Die doe ik met Monit (https://ehoco.nl/monit-voor-raspberry-pi-en-domoticz/).

4. Ondanks dat het bepaalde omwegen redelijk lijkt te werken heb ik nog steeds af en toe dagen dat hij geen gegevens logt. Daarnaast wijkt de ‘calculated value’ soms behoorlijk af van de ‘read from Device’. Dit weet ik, omdat bij Total generation de ‘today’ waarde wordt getoond ipv de Total. (e-day VS e-total zo even uit het hoofd). Rare is: bij Total generation wordt de today-value wel goed gereset… Dus ik zou veel liever de variabele ‘today’ uit de card generatie-totaal bij generatie-vandaag uitlezen, op exact die manier (aangezien dat daar dus goed lijkt te gaan). En dan de juiste waarde in de totale card ipv today.

Ik draai Domoticz op een Raspberry Pi4 en lees de omvormer dus via wifi uit. De ene ligt in de meterkast, de andere hangt op zolder, dus niet echt een andere optie. Ik merk verder ook geen problemen met de verbinden zoals die hier nogal eens voorbij komen…

Ik ben ook nog een tijdje overgestapt naar Home Assistant, maar daar vond ik het Energy-Dashboard echt veel minder mooi en duidelijk. Die werkt alleen met de totale kWh’s, dus je ziet niet wat er actueel heen en weer schuift. Wordt trouwens ook niet geadviseerd op een pi, dus dan zou ik een andere systeem moeten verzinnen via een nuc oid. Heeft niet mijn voorkeur.

Ik hoop dat iemand iets aan mijn bevindingen heeft en me eventueel verder kan helpen met het optimaliseren van de settings/code. Ik heb in de git-repo een suggestie voor changes gedaan maar lijkt niet echt meer iemand actief te zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

M-ThijZ schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:51:
Ik overweeg een GoodWe GW8KN-ET hybride omvormer aan te schaffen, maar ik schrik van de hoeveelheid berichten in dit topic. Zijn er veel problemen met eerdere modellen of zijn deze problemen ook op dit type van toepassing?

Ik heb toch de hoop dat ik enigszins plug- and play (met deze integratie https://www.home-assistant.io/integrations/goodwe/ ?) in home assistant kan zie wat de PV-installatie opwekt.
GoodWe heeft een eigen platform en app om je opwekking te zien.
Als je de integratie van HA gebruikt stopt het platform van GoodWe met tonen en bewaren van de opwekking.

Ik heb in HA een automatisering gemaakt en laat deze stoppen (ongeveer een half uur elke dag), zodat het GoodWe platform de gegevens van die dag krijgt (GoodWe bewaard dan de opwekking gegevens op basis van 5 minuten).
Bij HA zou je een database moeten koppelen om opwek gegevens te bewaren (HA bewaart standaard maar 10 dagen de uitgebreide gegevens).

De berichten in dit topic, gaan voornamelijk om zelf (via modbus of andere kabel aansluiting) de opwekking uit te lezen en op te slaan (dit is ook vaak zonder gebruik van het GoodWe platform).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 10:33
M-ThijZ schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:51:

Ik gebruik de volgende rest commando om data vanuit home assitant te sturen naar pvoutput en dan een simple automation om data elke 5 min te pushen

zie hier voor het resultaat: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=90502&sid=80154

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
update_pvoutput:
  url: https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp
  method: post
  content_type: "application/x-www-form-urlencoded"
  headers:
    X-Pvoutput-Apikey: !secret pvoutput_api_key
    X-Pvoutput-SystemId: !secret pvoutput_system
  payload: >
    d={{now().strftime('%Y%m%d')}}&t={{now().strftime('%H:%M')}}&c1=0
    &v1={{states('sensor.today_s_pv_generation')|float(0)*1000|round(0)}}
    &v2={{states('sensor.pv_power')|float(0)|round(0)}}
    &v4={{states('sensor.house_consumption')|float(0)|round(0)}}
    &v5={{states('sensor.inverter_temperature_air')|float(0)|round(1)}}
    &v6={{states('sensor.pv_voltage')|float(0)|round(0)}}
    &v7={{states('sensor.battery_state_of_charge')|float(0)|round(0)}}
    &v8={{states('sensor.today_battery_charge')|float(0)|round(2)}}
    &v9={{states('sensor.today_battery_discharge')|float(0)|round(2)}}
    &v10={{states('sensor.battery_available')|float(0)|round(2)}}
    &v11={{states('sensor.battery_power')|float(0)|round(3)}}
    &v12={{states('sensor.battery_tocharge')|float(0)|round(2)}}

Ik heb de volgende omvormer: GW10K-ET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Laatst online: 11:27

M-ThijZ

Riding on Rails

Bedankt voor het delen van dit voorbeeld. Ik heb inmiddels begrepen dat ik ook een Eastron SDM630 in mijn meterkast kan plaatsen om data over de opgewekte energie uit te lezen, mocht ik het niet aan de praat krijgen via de GoodWe omvormer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amber95
bedankt voor jullie hulp, ik heb het aan de praat gekregen. ik lees nu 2 goodwe omvormers uit on deze manier.

ander vraagje, is het iemand gelukt om de power output te limiteren via rs485? (esphome & HA of domoticz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Overzicht van mogelijkheden om de omvormer uit te zetten

https://doe-duurzaam.nl/a...-api-modbus-app-ethernet/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@PeteSplit Het uitzetten is eenvoudig. Limiteren is wat complexer omdat je ook wil weten wat je intern gebruikt en daar dan de productie van de omvormer te regelen/limiteren.

Ik ben vandaag nog een keer bezig geweest met een GW2000XS en om het wattage te kunnen communiceren moet je eerst de limitering aanzetten en daarna kun je het gewenste wattage doorgeven.

Ik heb het in NodeRed gemaakt en had al gekeken voor HA maar ik bleef in automation steken want daar moet ik gaan scripten.

De HEX stings waarop mijn omvormer reageert:

limiterON = "7f069d870001"
limiterOFF = "7f069d870000"
limiterHex = "7f109d880002040000"

Achter limiterHex wordt aan het einde het wattage geplakt met voorloopnullen. Max 9999 decimaal.

payload = limiterHex + (Wattage.toString(16).padStart(4, '0').toUpperCase());

Alle drie moeten dan voorzien worden van een checksum CRC16ModBus en dat zou ook moeten werken voor RS485 en communiceer via de WiFi stick.

Bevestiging door de omvormer van het aan/uit/limiteren.

Base 64 encoded confirmation string being returned to listener:
msg.limiterON = "qlV/Bp2HAAHdkQ=="
msg.limiterOFF = "qlV/Bp2HAAAcUQ=="
confirms setting the limit wattage = "qlV/EJ2IAALkUA=="

Ik heb al die waarden meegelezen via WiFi en gebruikte daar de APP SolarGo voor om dat te kunnen doen.

[ Voor 3% gewijzigd door esphome op 23-03-2025 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-05 07:52

Sebazzz

3dp

Ik heb het idee dat Goodwe tegenwoordig een nieuwe module heeft die zowel wifi als UTP LAN support heeft: https://en.goodwe.com/Ftp...AN%20Kit_Datasheet-EN.pdf

Heeft iemand deze wel eens geprobeerd?

Of op de huidige een firmware-update gedaan?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Sebazzz schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:13:
Ik heb het idee dat Goodwe tegenwoordig een nieuwe module heeft die zowel wifi als UTP LAN support heeft: https://en.goodwe.com/Ftp...AN%20Kit_Datasheet-EN.pdf

Heeft iemand deze wel eens geprobeerd?

Of op de huidige een firmware-update gedaan?
Ik heb deze, het is niet heel nieuw volgens mij. De nieuwere hebben bluetooth (heb ik ook) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-05 07:52

Sebazzz

3dp

KabouterSuper schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:35:
[...]

Ik heb deze, het is niet heel nieuw volgens mij. De nieuwere hebben bluetooth (heb ik ook) .
Maar deze heeft ook bedrade LAN toch?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Sebazzz schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:40:
[...]

Maar deze heeft ook bedrade LAN toch?
Ja, de wifi/lan kit heeft bedrade lan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9e5FhzcE7CEpQip2nCW6UayfF_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUDOSEIYqUylReajPXdM0W44.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:15
KabouterSuper schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:08:
[...]

Ja, de wifi/lan kit heeft bedrade lan.
En kan die via ethernet geheel lokaal, bijvoorbeeld met HA (ik heb nu de Wifi-kit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

Tarax schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:01:
[...]

En kan die via ethernet geheel lokaal, bijvoorbeeld met HA (ik heb nu de Wifi-kit)?
Ik heb de wifi/LAN kit maar krijg hem niet zonder WiFi fatsoenlijk werkend helaas, zodra ik de de versie 2.0 kan kopen dan probeer ik die.
De 2.0 heeft WiFi/LAN en bluetooth met een soort reset knopje, je kunt als het goed is hierop de WiFi ook echt uitzetten omdat je instellingen m.b.v. bluetooth kunt aanpassen indien nodig.

Als ik dan ook niet gewoon LAN met lokaal bevragen goed krijg stop ik er mee en ga met ESP aan de gang dan werkt het allemaal zeker zonder een Chinees er tussen.

Tot op heden zie ik deze echter nog niet te koop in Nederland, wel soms in Duitsland maar dan niet makkelijk te bestellen (logins vereist of 40,- verzendkosten). Mocht iemand hem tegenkomen voor een normale prijs dan houd ik me aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Tarax schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:01:
[...]

De lanversie kan niet meer dan de wifiversie (en twijfelachtig of alles werkt zonder wifi). Maar met een redelijk recente firmware kan je de goodwe lokaal benaderen via udp (dat is ook wat ha doet volgens mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
tismij schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:30:
[...]

Ik heb de wifi/LAN kit maar krijg hem niet zonder WiFi fatsoenlijk werkend helaas, zodra ik de de versie 2.0 kan kopen dan probeer ik die.
De 2.0 heeft WiFi/LAN en bluetooth met een soort reset knopje, je kunt als het goed is hierop de WiFi ook echt uitzetten omdat je instellingen m.b.v. bluetooth kunt aanpassen indien nodig.

Als ik dan ook niet gewoon LAN met lokaal bevragen goed krijg stop ik er mee en ga met ESP aan de gang dan werkt het allemaal zeker zonder een Chinees er tussen.

Tot op heden zie ik deze echter nog niet te koop in Nederland, wel soms in Duitsland maar dan niet makkelijk te bestellen (logins vereist of 40,- verzendkosten). Mocht iemand hem tegenkomen voor een normale prijs dan houd ik me aanbevolen :)
Ik weet zo niet of dit de juiste is maar je kunt als gast bestellen en de verzendkosten zijn 7,95 euro. Bedenk wel dat de prijs van 33,11 euro exclusief BTW is en dan komt er voor Nederland nog 21% bij.

https://www.elektroshopwa...LAN--WLA0000-03-00P-.html

Via Geizhals kun je gemakkelijk in Duitsland zoeken naar producten.

https://geizhals.de/?fs=goodwe%20wifi-lan%20kit%202.0

Info over de shop: https://www.idealo.de/preisvergleich/Shop/10281.html

Je kunt ook het geldbedrag via de bank overmaken (Vorkasse):

Bei Zahlung per Vorkasse überweisen Sie den offenen Betrag vorab auf unser Konto. Sobald wir den Zahlungseingang auf unserem Konto registrieren, werden Ihre bestellten Geräte von uns versendet bzw. beim Hersteller bestellt. Bitte geben Sie Ihre Bestellnummer im Verwendungszweck an, damit wir Ihren Geldeingang einwandfrei identifizieren können.

[ Voor 17% gewijzigd door esphome op 07-04-2025 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

esphome schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:04:
[...]

Ik weet zo niet of dit de juiste is maar je kunt als gast bestellen en de verzendkosten zijn 7,95 euro. Bedenk wel dat de prijs van 33,11 euro exclusief BTW is en dan komt er voor Nederland nog 21% bij.

https://www.elektroshopwa...LAN--WLA0000-03-00P-.html

Via Geizhals kun je gemakkelijk in Duitsland zoeken naar producten.

https://geizhals.de/?fs=goodwe%20wifi-lan%20kit%202.0

Info over de shop: https://www.idealo.de/preisvergleich/Shop/10281.html

Je kunt ook het geldbedrag via de bank overmaken (Vorkasse):

Bei Zahlung per Vorkasse überweisen Sie den offenen Betrag vorab auf unser Konto. Sobald wir den Zahlungseingang auf unserem Konto registrieren, werden Ihre bestellten Geräte von uns versendet bzw. beim Hersteller bestellt. Bitte geben Sie Ihre Bestellnummer im Verwendungszweck an, damit wir Ihren Geldeingang einwandfrei identifizieren können.
was alweer even dat ik daar had gekeken, hier inderdaad nu besteld (48 euro inc leveren is goed genoeg), over een paar weken weet ik meer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:48
Anakin239 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:38:
[...]

Top, dat lijkt het geweest te zijn. Het script bevat ook een .search_inverters() methode, maar ik dacht dat ik die niet nodig had omdat ik het IP adres wist. Maar daar zit ook de broadcast in.

Bedankt.
tismij schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:22:
[...]

had ook search_inverters() geprobeerd maar die werkt ook niet, lijkt er op dat commando's net iets anders zijn o.i.d.
Nog niet echt in detail verder gezocht dus kan natuurlijk ook aan mij liggen dat ik ergens anders iets fout doe maar vond het al fijn dat ik met sfk cupd antwoord kon krijgen dus weet iig dat modbus werkt (en inhoud bericht dat ik kreeg was ook duidelijk anders dan ze in de python scripts verwachten).
Bij het maken van een script om de GoodWe data in Influx op te slaan ben ik er ook tegenaangelopen dat search_inverters() van https://github.com/marcelblijleven/goodwe niet werkt.

Het lijkt erop dat een van de onderliggende modules (asyncio?) niet de juiste socket flags zet voor broadcast verkeer.

Ik heb zelf een paar regels code gemaakt om inverters op het netwerk te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:05
Onlangs heb ik (iets te veel) tijd besteed aan het werkend krijgen van het limiteren van export van mijn Goodwe GW6K-DT omvormer. Ik heb hem via Modbus naar een ESP module verbonden en via ESPHome naar Home Assistant gekoppeld.

Ik lees de inverter al een tijd uit via modbus, maar bedienen wilde steeds niet lukken. Dit kwam deels door verkeerde documentatie (en dus verkeerde registers), en ook doordat ik de functiecode voor het aansturen van enkele registers gebruikte, terwijl ik functiecode '10' moest hebben (meerdere registers schrijven, ondanks dat het hier om een enkel register gaat). Dit stond achteraf gewoon in de handleiding :z

Hier de code waarmee het mij lukt, wellicht heeft iemand hier iets aan :) Bediening zit dus onderaan de YAML file.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
esphome:
  name: inverter-goodwee
  friendly_name: Inverter Goodwee

esp8266:
  board: esp01_1m

# Enable Home Assistant API
api:

ota:
  - platform: esphome
    password: <your_password>

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Goodwe Fallback Hotspot"
    password: <hotspot_password>

captive_portal:

# Enable/Disable logging
logger:
  #level: VERBOSE
  baud_rate: 0 ## Must be 0 to prevent reading issues and buffer overflows

uart:
  id: mod_bus
  tx_pin: GPIO1
  rx_pin: GPIO3
  baud_rate: 9600
  stop_bits: 1

modbus:
  flow_control_pin: GPIO14
  id: modbus1
  send_wait_time: 1000ms

modbus_controller:
  - id: goodwe
    ## the Modbus device addr (defaults to 247 (0xF7) for goodwe inverters)
    address: 0xF7
    modbus_id: modbus1
    setup_priority: -10
    #command_throttle: 250ms
    update_interval: 10s

sensor:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    id: pv_temperature
    name: "Temperature"
    address: 0x030F
    unit_of_measurement: "C"
    register_type: holding
    value_type: S_WORD
    device_class: temperature
    state_class: measurement
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

id: pv_power
    name: "Feeding Power"
    address: 0x0233
    unit_of_measurement: "W"
    value_type: U_WORD
    device_class: power
    accuracy_decimals: 0

id: pv_total_energy
    name: "Total Energy"
    address: 0x0313
    unit_of_measurement: "kWh"
    device_class: energy
    state_class: total_increasing
    filters:

id: pv_day_energy
    name: "Day Energy"
    address: 0x0320
    unit_of_measurement: "kWh"
    device_class: energy
    state_class: total_increasing
    filters:

#- platform: modbus_controller
  #  modbus_controller_id: goodwe
  #  id: pv_e_day
  #  name: "E-Day"
  #  address: 0x0320
  #  unit_of_measurement: "kW"
  #  register_type: holding
  #  value_type: U_WORD
  #  accuracy_decimals: 1
  #  device_class: power
  #  state_class: measurement
  #  filters:
  #    - multiply: 0.1

#- platform:modbus_controller
  #  modbus_controller_id: goodwe
  #  id: pv_p_ac
  #  name: "Pac"
  #  address: 0x0353
  #  unit_of_measurement: "W"
  #  register_type: holding
  #  value_type: U_WORD
  #  device_class: power
  #  state_class: measurement
  #  accuracy_decimals: 0

id: pv_total_hours
    name: "Total Hours"
    address: 0x0314
    unit_of_measurement: "H"
    value_type: U_DWORD
    accuracy_decimals: 0

id: pv1_voltage
    name: "DC Voltage on PV1"
    address: 0x0300
    unit_of_measurement: "V"
    device_class: voltage
    filters:

id: pv2_voltage
    name: "DC Voltage on PV2"
    address: 0x0301
    filters:

id: pv1_current
    name: "DC Current on PV1"
    address: 0x0302
    unit_of_measurement: "A"
    device_class: current
    filters:

id: pv2_current
    name: "DC Current on PV2"
    address: 0x0303
    unit_of_measurement: "A"
    device_class: current
    filters:

# --- SENSORS FOR EXPORT CONTROL ---
    id: export_limit_enable_actual_status
    # internal: true # Uncomment if you DON'T want this sensor as a separate entity in Home Assistant
    name: "Export Limit Switch Actual Status"
    address: 291 # Decimal for "On Grid Export Power Limit Switch"
    value_type: U_WORD # Expected values 0 (OFF) or 1 (ON)

id: export_limit_percentage_actual_status
    # internal: true # Uncomment if you DON'T want this sensor as a separate entity in Home Assistant
    name: "Export Limit Percentage Actual Status"
    address: 292 # Decimal for "Set the ARP power percentage"
    value_type: U_WORD # Expected values 0-100
    unit_of_measurement: "%"

switch:
    use_write_multiple: True
    id: export_limit_enable
    address: 291
    name: "Power limit enable"
    bitmask: 0x01
    icon: "mdi:toggle-switch"

number:
    use_write_multiple: True
    name: "Export Limit Percentage"
    address: 292
    min_value: 0
    max_value: 100   
    entity_category: config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoekieMonstert
@davasch Ik wilde daar toevallig naar gaan kijken binnenkort, dit gaat zeker helpen.
Ik zie alleen dat jij andere ID's gebruikt dan ik, bijvoorbeeld voor PC2 DC voltage gebruik ik de volgende config met ID 30105 (0x7599).
Ik heb jouw ID geprobeerd hiervoor maar die werkt bij mij niet, Ik heb andere ID's voor de power limit gevonden https://github.com/marcel.../blob/master/goodwe/dt.py maar die werken helaas ook niet.
Iemand nog een idee waar ik nog meer ID's zou kunnen vinden om te proberen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
    id: pv_garage_pv2_voltage
    name: "PV garage PV2 voltage"
    icon: mdi:current-dc
    address: 30105
    filters:
      - timeout: 1min
    on_value: 
      then:
      - sensor.template.publish:
          id: pv_garage_pv2_power
          state: !lambda 'return id(pv_garage_pv2_current).state * id(pv_garage_pv2_voltage).state;'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwetje
  • Laatst online: 29-05 12:45
Voor mijn GW-3600D-NS heb ik een protocol ontvangen, wel met disclosure dat ik deze niet mag verspreiden. Was veel gedoe met NDA tekenen enzo.

Op internet zijn er her en der wel protocollen terug te vinden vb:
https://downloads.vodnici.net/uploads/wpforo/attachments/483/4349-1GoodweModbusPROTOCOLHybrid-ENV1-3EMseries.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
Ik heb zelf deze map ook gevonden (volgens mij ergens in een Github issue):
https://drive.google.com/...VC4M9F_GK5sKP7uq_aDNxwstZ

FW en manuals voor heel wat inverters. Of deze allemaal daadwerkelijk door Goodwe zelf geupload zijn? Geen idee... :)

[ Voor 11% gewijzigd door davasch op 22-05-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:15
Douwetje schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:48:
Voor mijn GW-3600D-NS heb ik een protocol ontvangen, wel met disclosure dat ik deze niet mag verspreiden. Was veel gedoe met NDA tekenen enzo.
Interessant. Hoe kom je daar dan aan en waarom een NDA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 08:10

FreakNL

Well do ya punk?

timovd schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:07:
[...]

Die stick (GA10081-69-00P) is er al een tijdje (https://community.goodwe....27f49cbe9017f5fbe833f0c42) en voor een LAN-aansluiting is deze zelfs nodig bij een nieuw model GoodWe.

Laatst een GW3600T-DS opgehangen en voor de LAN-aansluiting werd de oude LAN-kit meegeleverd. Die deed dus niets. Ik heb 'm alleen nog niet kunnen vinden in een Nederlandse webshop.
Ik heb deze omvormer.
gw3000xs-11

Ook al tijden problemen met de WiFi

Dacht slim en goedkoop uit te zijn:
https://www.bol.com/nl/nl...qalSNsu1yTK4aAlUVEALw_wcB

Maar die past niet (klikt niet).. Met een USB verlengkabeltje uiteraard wel, maar ding doet dus helemaal niks.. Gaat niet eens lampje branden op het ding zelf of de switch poort waar de UTP kabel heengaat.

Kan ik concluderen dat ik de GA10081-69-00P nodig heb ipv de GA10081-51-00P

Er is nergens een duidelijk overzicht te vinden zoals bijvoorbeeld een Cisco dat netjes doet met SFPs :)

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 23-05-2025 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@FreakNL Zoekt en gij zult vinden: https://www.warmteservice...E1ZGMxNjc2Y2M1OWE3ZGNjMDk

De 69 versie werkt vanaf arm versie 19 en dan zul waarschijnlijk ook GoodWe moeten vragen om de firmware versie te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-05 22:05
Douwetje schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:48:

Op internet zijn er her en der wel protocollen terug te vinden vb:
https://downloads.vodnici.net/uploads/wpforo/attachments/483/4349-1GoodweModbusPROTOCOLHybrid-ENV1-3EMseries.pdf
Degene die je linkt is helaas niet de juiste voo GW 3600D-NS die ik heb, want bijv. PV1 current zit op 0x300 i.t.t. wat in deze manual staat.

Uitlezen via modbus lukt me wel (al heel lang via de jantenhove/goodwelogger en ook via ESPHome, maar schrijven lukt me helaas nog steeds niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Er is momenteel ophef over dat men van buitenaf of zelfs vanuit het buitenland omvormers uitgeschakeld kunnen worden om zo het stroomnet te destabiliseren of zelfs geheel te laten uitvallen.

GoodWe heeft een document waar verschillende methoden beschreven staan om een deel van de zonnepanelen te ontkoppelen of de omvormer geheel uit te zetten.

PDF GoodWe: https://community.goodwe....ages/2024-03-25996362.pdf

Nieuw bij GoodWe is de Rapid Shutdown (RDS) welke de panelen geheel/gedeeltelijk kan afkoppelen.

The whole RSD system consists of inverter, PV module, receiver and transmitter etc. When the system is power on, the transmitter starts working. It keeps sending continuous signal to receiver through power line communication (PLC). Energy will be exported from modules constantly when receiver keeps having signal from transmitter. But if the receiver lose the alive signal from system, every module will stop working immediately and the voltage of the PV string would be decreased to less than 30V, thereby enabling module-level shutdown

Dus de omvormer zendt constant een signaal uit via de DC kabels en zodra dat signaal wegvalt dan ontkoppelen de panelen zich.

Op de XS serie zit de bekende 'loze' stekker met de fameuze groene draadbrug (pins 4-5). Wordt die stekker niet gestoken dan doet de omvormer het niet na oplevering. Als je dan de groene draad eruit haalt en daar een eenvoudige aan uit schakelaar aanzet dan kun je omvormer bij nood snel uitschakelen. Dat heet in Australië DRED en hier Remote Shutdown en elke GoodWe heeft dat standaard.

De SEMS app heeft de mogelijkheid om de omvormer uit te schakelen volgens het document. In SolarGo heb zie ik alleen de optie to een restart/reconnect.

Als ik de omvormer spanningsloos wil maken, dan zet ik de aardlek om in de meterkast van de omvormer. Daarna naar de omvormer en daar de werkschakelaar uit zetten de de draaiknop op de omvormer die zonnepanelen afkoppelt van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@esphome PLC (PowerLineCommunication) lijkt me niet hetzelfde als DC (Direct Current).
In mijn SolarGo app staat onder "Operating Parameters"
onderaan zowel "DRED" als ook "Remote Shutdown".
Dit lijkt dus ook niet hetzelfde te zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door dunklefaser op 28-05-2025 09:21 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
esphome schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:02:
Er is momenteel ophef over dat men van buitenaf of zelfs vanuit het buitenland omvormers uitgeschakeld kunnen worden om zo het stroomnet te destabiliseren of zelfs geheel te laten uitvallen.
Tja... enerzijds snap ik die motie wel om ons te beschermen tegen bewuste buitenlandse inmenging, of (onbewust) een extra manier te introduceren die misbruikt kan worden.

Aan de andere kant kan eenvoudige remote control natuurlijk juist ook veel betekenen voor de stabiliteit van het net. Want de doorsnee consument zie ik niet aan de slag gaan met Home Assistant, custom integraties, modbus etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:12:
@esphome PLC (PowerLineCommunication) lijkt me niet hetzelfde als DC (Direct Current).
In mijn SolarGo app staat onder "Operating Parameters"
onderaan zowel "DRED" als ook "Remote Shutdown".
Dit lijkt dus ook niet hetzelfde te zijn.
"Signaal via de DC kabels": https://www.edn.com/power...tion-for-dc-applications/

Ik duik nog even in DRED en Remote Shutdown.

Wat gelezen over DRED en het schijnt een stuur protocol te zijn en DRM0 mode is om de omvormer van het net te halen. De andere DRM-modes zijn om het vermogen te sturen. Het vermogen kan van een omvormer zijn maar ook van airco of een verwarmingseenheid.

[ Voor 19% gewijzigd door esphome op 28-05-2025 09:48 . Reden: DRED update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

esphome schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:31:
[...]

"Signaal via de DC kabels": https://www.edn.com/power...tion-for-dc-applications/

Ik duik nog even in DRED en Remote Shutdown.

Wat gelezen over DRED en het schijnt een stuur protocol te zijn en DRM0 mode is om de omvormer van het net te halen. De andere DRM-modes zijn om het vermogen te sturen. Het vermogen kan van een omvormer zijn maar ook van airco of een verwarmingseenheid.
Interessant algemeen artikel over PLC - uit 2014? - (toch een bookmark)
- maar voor een ontkoppeling (RSD), zoals je die citeert,
moeten de pv-modules (=panelen) dan niet allemaal meespelen?
Lijkt me extra elektronica op paneel niveau voor nodig, of niet?
En wat is het voordeel tegenover uitschakelen van de hele string?
(Behalve de ca. 30 V vs de normale stringspanning)

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 28-05-2025 10:11 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:58:
[...]

Interessant artikel over PLC in het algemeen - (meteen een bookmark)
- maar voor een ontkoppeling (RSD), zoals je die citeert,
moeten de pv-modules (=panelen) dan niet allemaal meespelen?
Lijkt me extra elektronica op paneel niveau voor nodig, of niet?
En wat is het voordeel tegenover uitschakelen van de hele string?
(Behalve de ca. 30 V vs de normale stringspanning)
Staat in het gelinkte document van GoodWe. Er komt dan onder elk paneel een module die in de DC string zit.

Die 30 volt is echt veel aangenamer voor diegenen die bijvoorbeeld een brand blussen van zonnepanelen waar zonnepanelen nog stroom kunnen leveren.

[ Voor 27% gewijzigd door esphome op 28-05-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@esphome Dit veiligheidsfeature wordt pas interessant als het algemeen verplicht wordt
en door de verzekeringsbranche bij nieuwe systemen geëist wordt.
Ik zou graag statistieken willen zien bijvoorbeeld van de brandweer over gerelateerde incidenten.
Verder is dit onderwerp eerder iets voor het algemene topic voor pv-panelen, lijkt mij.

P.S. Mijn 2 identieke strings zitten bij volle productie rond de 252 V DC! en ca. 10 A per string
(max ca. 310 V geschat bij heel koud weer en koude panelen in de ochtend in hartje winter)
Ik heb dit extra veiligheidsfeature volgens mij niet nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door dunklefaser op 28-05-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@dunklefaser Mijn posting was na aanleiding van de ophef dat er ongewenste mogelijkheden zouden zijn om omvormers uit te schakelen anders dan nu gangbare over Voltage.

Daarna heb ik vermeld welke bekende methoden GoodWe nu voor huidige en toekomstige omvormers zijn/komen. Dit hebben ze dan uitgebreid om de panelen afzonderlijk ook te kunnen afschakelen. Dit was mij compleet nieuw.

Statistieken zou ik ook graag zien. ;)

Toch een recente tekst gezocht en gevonden:

De brandweer heeft inmiddels haar aanpak aangepast. Vanwege het risico op rondvliegend glas en elektrocutie wordt bij het blussen minimaal twintig meter afstand gehouden. Waar mogelijk schakelen hulpdiensten de stroomtoevoer uit, maar omdat zonnepanelen ook bij daglicht stroom blijven leveren, blijft het gevaar op explosies bestaan. Micro-omvormers kunnen dat risico enigszins beperken door de spanning sneller terug te brengen.

Bron: https://beveiligingnieuws...t-bij-brand-zonnepanelen/

Je leest het, GoodWe zuigt het niet uit haar duim over elektrocutie en daar komt nog bij ontploffingsgevaar.

Toch nog een document gevonden waar je in kunt grasduinen over branden en zonnepanelen.

https://publications.tno....p02bh/TNO-2024-R11326.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door esphome op 28-05-2025 21:31 . Reden: PDF document ]

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste