GuruWal138 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 05:44:
[...]
‘t Was een taaie om deze GoodWe via Modbus —> usb —> pi met HA uit te lezen. Vooral gestoeid met het uitschakelen in de nacht. Misschien ooit aan de ESPHome maar daar was ik toen nog niet.
Voor het afschakelen heb uiteindelijk gebruik gemaakt van de tweede communicatiepoort met tweepolige connector. Die is bij mij hard doorverbonden maar heb ik vervangen door een Shelly 1 mini Gen3 relais. Werkt als een zonnetje en is relatief eenvoudig te realiseren. Ook zonder HA te gebruiken.
Voor je afschakel-business rule kun je bv in HA de HACS integraties Dynamic Energy Cost en ENTSO-e Transparancy Platform gebruiken. De P1-meter kun je met een HomeWizard P1meter uitlezen.
voor dynamische prijzen eerst even kijken of er geen integratie is bij je leverancier, heb in HA zonneplan direct gezet om dat daarin entso-e soms problemen gaf met heel HA.
Als je HA wil vermijden zou alles in python ook kunnen, ENTO-E heeft een nette API om dynamische tarieven op te vragen, laat daar de formule op los en je hebt de echte prijs.
Alles wat in HA kan werkt eigenlijk ook direct in b.v. Python.
Als je een RPi of ESP32 gaat gebruiken kan die in theorie ook alles doen maar zover was ik nog niet, heb net de kit-20 werkend en van het internet af dus daarmee werkt nu bij mij alles lokaal.
ESP32 op modbus zou goed te doen moeten zijn, je kunt hem dan minstens als modbus interface voor lezen en schrijven gebruiken.
Maar de logica van aansturen moet je ergens in zetten, kan HA of Python of Node Red o.i.d. zijn.
Overigens heeft de SEMS+ app een optie om dynamische tarieven toe te voegen en dan SEMS de omvormer te laten aansturen, dan niet lokaal (en naar ik heb begrepen met een minuut ofzo vertraging) maar die kan in principe ook wat je wil.
Wilde dat zelf niet want heb liever in eigen hand en als er straks een accu bij komt kan ik ze samen laten werken.
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.