Vraag

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:08

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Nou, ik heb iets wat ik echt niet kan verklaren. Ik hoop dat jullie iets weten.

Ik heb 3 omvormers van goodwe, 1 voor mijn platte dak panelen (14 panelen) en 2 stuks voor mijn garage waar 23 panelen in Oost/West opstelling liggen. De helft van de ene kant en de helft van de andere kant zit op 1 omvormer (zodat ze gelijk belast worden).

Nu viel me op dat beide garage omvormers ineens momenteel 200w opwekten, terwijl mijn platte dak 2400w nu doet. Meestal ligt dit getal redelijk dicht bij elkaar. Nu zie ik dat beide garage omvormers heel erg schommelen tussen de 20w en 500w. Non stop heen en weer lijkt het. En dat de hele dag.

Daar zijn ze ineens mee begonnen, maar gek genoeg niet op hetzelfde moment. Zie deze grafiek uit home assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1scnd6SstGsF6Nd3QhM61MPGMd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsLsFzcaQ3v8U7Z6K27amEan.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan dit??

Oost west, 127.0.0.1 best!

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:16

paQ

Wat is heen en weer?
Heb je een grafiek met betere resolutie?
Ingelogd op de omvormers zelf voor meldingen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Te hoge netspanning?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
paQ schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:47:
Wat is heen en weer?
Heb je een grafiek met betere resolutie?
Ingelogd op de omvormers zelf voor meldingen?
Hier een grafiek die hopelijk iets meer duidelijkheid geeft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6NUVPOXWkW7T0YqJRYwDo3oZaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZPRzqk7YjetdV0obrBSICtkq.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:16

paQ

Zie je nog niets op. doe eens 20 min ofzo.
Die lichte achtergrond verraad volgens mij dat het constant op en af springt.

Je hebt meer aan grafieken uit de goodwe zelf. Een portal oid?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:07
Ik heb dit fenomeen sinds zaterdagochtend met mijn GoodWe omvormer. Inmiddels contact gehad met de installateur. Hij heeft een case aangemaakt bij GoodWe en heeft teruggekregen dat ze er van op de hoogte zijn en het aan het onderzoeken zijn. Meer weet ik momenteel nog niet helaas.

• ksborg
Grafiekje uit SEMS van gisteren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-FLneXHkJsiWf3J9DQF3eTUdJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JZeueRLVWWulT5EETGFlFMsF.png?f=fotoalbum_large

De omvormer geeft geen foutcodes. Hij is zaterdagochtend uitgevallen rond 8:00u en rond 8:20u weer teruggekomen. Er was in die tijd geen voltage piek of dip en de omvormer ging uit en startte op met 0 als foutcode. Alles gereset zaterdag en hij gaat na het opstarten heel even naar 2000/3000W, een seconde of 3. Daarna zakt ie terug naar 250W.

Zouden ze een firmware update gepusht hebben of zo die het stuk maakt?

[ Voor 37% gewijzigd door ksborg op 25-08-2026 12:47 ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ksborg schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:42:
Grafiekje uit SEMS van gisteren

[Afbeelding]

De omvormer geeft geen foutcodes. Hij is zaterdagochtend uitgevallen rond 8:00u en rond 8:20u weer teruggekomen. Er was in die tijd geen voltage piek of dip en de omvormer ging uit en startte op met 0 als foutcode. Alles gereset zaterdag en hij gaat na het opstarten heel even naar 2000/3000W, een seconde of 3. Daarna zakt ie terug naar 250W.

Zouden ze een firmware update gepusht hebben of zo die het stuk maakt?
Ah fijn, ik ben niet de enige. Nou ik zal je zeggen, ik sprak net mijn schoonvader, die heeft ongeveer dezelfde of precies dezelfde omvormer als ik, in ieder geval ook Goodwe, en die heeft dus hetzelfde probleem. In mijn geval heb ik tweemaal een GW3600T-DS. En jij?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
paQ schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:06:
Zie je nog niets op. doe eens 20 min ofzo.
Die lichte achtergrond verraad volgens mij dat het constant op en af springt.

Je hebt meer aan grafieken uit de goodwe zelf. Een portal oid?
Hierbij een grafiek van vanmorgen 2 uur lang.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMItsG_hCdHylWFGjo88btSJmdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j6f4xt6GNfvxL1UKHEBXyLtK.png?f=fotoalbum_large

• ksborg
geerttttt schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:50:
[...]

Ah fijn, ik ben niet de enige. Nou ik zal je zeggen, ik sprak net mijn schoonvader, die heeft ongeveer dezelfde of precies dezelfde omvormer als ik, in ieder geval ook Goodwe, en die heeft dus hetzelfde probleem. In mijn geval heb ik tweemaal een GW3600T-DS. En jij?
4200 T-DS hier. Dus zal dan die serie zijn.

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:32

TF

bla bla

Misschien ongerelateerd maar mijn GoodWe omvormen komt smorgens rond 8u online en sinds vorige week gaat hij dan soms ook weer offline om pas de volgende dag weer online te komen. Overigens wekt hij dan wel stroom op

[ Voor 9% gewijzigd door TF op 25-08-2026 13:02 ]

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:49
Een vriend van me heeft ook een GoodWe omvormer, en sinds zaterdagochtend precies dit probleem. Ook hij heeft een case naar GoodWe laten aanmaken, met als reactie:

"We zijn er van op de hoogte, en ermee bezig"

Het lijkt dus alleszins op een algemene issue met (bepaalde series) GoodWe omvormers. Hopelijk snel een update en fix vanuit GoodWe...

[ Voor 32% gewijzigd door Gameboy op 25-08-2026 13:11 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Duck
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:21
Dit is 100% een Goodwe probleem, maar het was mij nog niet opgevallen. Hier een GW4200T-DS die sinds maandag een afgeplatte grafiek laat zien op 0,15kW. Op dit moment ook, terwijl er alleen wat sluierbewolking is. Ik ga ook even een melding maken bij Goodwe van dit probleem.
edit:
Het is een weergaveprobleem in de app. De omvormer geeft een opwekking van 2,5kW weer op zijn display. Dit klopt met het tijdstip en de weersomstandigheden.

[ Voor 23% gewijzigd door Duck op 25-08-2026 13:20 ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Even voor wie er problemen heeft, zowel bij mij thuis als mijn schoonvader zie ik versie V1.54.54. Is dit voor jullie hetzelfde? Dan gok ik dat het een foute firmware update is...

In mijn situatie zie ik ook dat de verbinding van de omvormer even 10/15 minuten weggevallen was voordat hij dit gekke gedrag vertoonde.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:08

Esumontere

Floep, banaan.

Bijzonder, mijn GoodWe GW5000DT heeft dit probleem niet. Wat zegt je P1-meter?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Duck schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:17:
edit:
Het is een weergaveprobleem in de app. De omvormer geeft een opwekking van 2,5kW weer op zijn display. Dit klopt met het tijdstip en de weersomstandigheden.
Volgens mij is het geen weergave probleem hoor. Het viel mijn schoonvader op dat hij via de P1 meter geen opwek maar verbruik zag de hele dag terwijl hij normaal overdag enorm veel overschot heeft.

Edit: Even mijn p1 meter erbij gehouden. Ik zie duidelijk dat ik alleen opwek zie op de fase van mijn platte dak panelen die het nog wel doet, de andere twee fasen zijn nagenoeg flatline (oftewel, de 200w die ze nog net opwekken wordt door standby verbruik ongeveer opgenomen.)
Kortom, het is niet een meetfout maar daadwerkelijk dat de panelen bijna niks meer opwekken.

[ Voor 28% gewijzigd door geerttttt op 25-08-2026 13:34 ]

• ksborg
geerttttt schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:22:
Even voor wie er problemen heeft, zowel bij mij thuis als mijn schoonvader zie ik versie V1.54.54. Is dit voor jullie hetzelfde? Dan gok ik dat het een foute firmware update is...

In mijn situatie zie ik ook dat de verbinding van de omvormer even 10/15 minuten weggevallen was voordat hij dit gekke gedrag vertoonde.
Zal thuis even kijken naar de versie. Hij was inderdaad een minuut of 20 uit zaterdagochtend. Ik kwam erachter dat er geen opbrengst meer was doordat de thuisaccu's niet gingen laden.

• TF

TF

bla bla

Hier op P1 wel gewoon de watts die ik verwacht. Echter is de omvormer offline gegaan na ongeveer 10 minuten. En dat doet hij al een paar keer, maar soms blijft hij gewoon draaien.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ksborg schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:37:
[...]

Zal thuis even kijken naar de versie. Hij was inderdaad een minuut of 20 uit zaterdagochtend. Ik kwam erachter dat er geen opbrengst meer was doordat de thuisaccu's niet gingen laden.
Je kunt via Sems+ evt ook je actuele FW versie bekijken.

• TF

TF

bla bla

GW10KT-DT

Firmware: V1.23.23

Maar nogmaals ik heb bovenstaand probleem niet; ik heb echter wel wat issues met de omvormer dus ter info

[ Voor 65% gewijzigd door TF op 25-08-2026 13:44 ]

• ksborg
geerttttt schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:40:
[...]

Je kunt via Sems+ evt ook je actuele FW versie bekijken.
Ah, het is inderdaad V1.54.54

• Duck
geerttttt schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:25:
[...]

Volgens mij is het geen weergave probleem hoor. Het viel mijn schoonvader op dat hij via de P1 meter geen opwek maar verbruik zag de hele dag terwijl hij normaal overdag enorm veel overschot heeft.

Edit: Even mijn p1 meter erbij gehouden. Ik zie duidelijk dat ik alleen opwek zie op de fase van mijn platte dak panelen die het nog wel doet, de andere twee fasen zijn nagenoeg flatline (oftewel, de 200w die ze nog net opwekken wordt door standby verbruik ongeveer opgenomen.)
Kortom, het is niet een meetfout maar daadwerkelijk dat de panelen bijna niks meer opwekken.
Dat is hier niet het geval, ik kan de teruglevering zien op de meter. De omvormer is ook normaal warm, geeft live I waarden tussen de 10~12A, overeenkomstig met de live waarden in kW. Firmware overigens ook v1.54.54

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Duck schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:12:
[...]

Dat is hier niet het geval, ik kan de teruglevering zien op de meter. De omvormer is ook normaal warm, geeft live I waarden tussen de 10~12A, overeenkomstig met de live waarden in kW. Firmware overigens ook v1.54.54
Dus even voor de goede orde. op de webportal / app geeft hij waardes terug van 200w levering en totaalstanden per dag die niet kloppen, maar op de omvormer zelf toont hij wel gewoon een levering die overeenkomt met normaal?

• Duck
Correct, de omvormer levert absoluut terug. Ik heb een tussenmeter die opwekking registreert, ik heb een hoofdmeter die registreert. Alleen de app heeft een afwijkende weergave. Omdat je mij liet twijfelen ben ik het nogmaals gaan controleren en daarbij viel op dat de omvormer zelf zegt firmware v1.59.50 te hebben. Mogelijk is er al een herstelactie gaande?

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:17
Ik werd getipt door @ThinkPad , waarvoor dank.

Zondag had ik eenzelfde probleem, ik heb al contact gehad met Goodwe, ze zijn op de hoogte van het probleem, waarschijnlijk door een firmware update. Ze zijn ermee bezig en komen binnen nu en twee dagen met een nieuwe firmware update.

Bij mij was de omvormer ook even een kwartiertje offline, alvorens maximaal ~200W te leveren (GW4200T-NS). De omvormer belast de panelen niet meer, busspanning is maximaal. Ik dacht eerst dat ik per ongeluk mijn 'export' in home assistant had aangepast, maar dat was niet het geval. Wel zag ik in de instellingen staan dat de 'export limit ON' was, dus ik verwacht dat zij zoiets hebben gedaan. Des te meer reden om dat ding straks van het internet te halen.....

Het domme is, ik was al het dak op geweest om mijn connectoren te testen, heb ik allerlei kabels overbrugd om het probleem te zoeken. Vervolgens via marktplaats een tweedehands omvormer gekocht, die werkte wel. Ik had mijn omvormer dus aangemeld als RMA bij Goodwe, toen ik bovenstaande te horen kreeg. Dus de kosten zijn alweer gemaakt 8)7

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Duck schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:29:
Correct, de omvormer levert absoluut terug. Ik heb een tussenmeter die opwekking registreert, ik heb een hoofdmeter die registreert. Alleen de app heeft een afwijkende weergave. Omdat je mij liet twijfelen ben ik het nogmaals gaan controleren en daarbij viel op dat de omvormer zelf zegt firmware v1.59.50 te hebben. Mogelijk is er al een herstelactie gaande?
Interessant. Ik kreeg zojuist van Goodwe de volgende terugkoppeling:
Beste,

Wat vervelend om te lezen dat de productie laag is.

Door een storing is de productie van omvormers uit de DST-serie momenteel aanzienlijk lager dan normaal. Wij zijn hard bezig om dit probleem zo spoedig mogelijk op te lossen. Naar verwachting zal dit ongeveer twee dagen in beslag nemen.

Mocht het probleem na deze periode nog steeds aanwezig zijn, dan verzoeken wij u om op dit ticket te reageren en ons hiervan op de hoogte te stellen. Voor nu zullen wij het ticket sluiten.

Onze excuses voor het ongemak en bedankt voor uw begrip.

Met vriendelijke groet,

Bas | Goodwe

• Thomox
Duck schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:29:
Mijn omvormer leverde absoluut niet meer terug, er werd maximaal ~200W opgewekt, mijn onafhankelijke P1 meter bevestigde dat, ik had geen teruglevering meer.

• Duck
Is je vervangende omvormer hetzelfde model? Weet je welke firmware er op je uitgebouwde en vervangende omvormer is geïnstalleerd volgens de omvormer zelf? Mijn app spreekt nog over v1.54.54 en de omvormer zelf laat v1.59.50 zien op het display.

• Thomox
Mijn vervangende omvormer is een GW4200D-NS, mijn eigen een GW4200T-DS. Ik dacht eigenlijk dat het dezelfde waren, maar ik had me vergist....

Firmware weet ik zo even niet... Zal straks kijken als ik thuis ben

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Een GW3600T-DS vertoont een vergelijkbaar lage opwek - maar 2,1 kWh vandaag.
Hij zou op dit moment eigenlijk ca. 23 kWh opgewekt moeten hebben.
364 V stringspanning - normaal zou iets van ca. 290 V moeten zijn.
Firmware V1.54.54

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
kijk even of de export limit aan staat.

Ik had een paar maanden geleden dat hij 0 opwekte, dit kwam toen doordat op de ene of andere manier de net limiter op0 stond, en hij dus zijn best deed om 0 te wekken

Tijd van werken, tijd van rusten

Pagina: 1