Meerdere Goodwe omvormers wekken maar 10% op na update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 10:02

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Nou, ik heb iets wat ik echt niet kan verklaren. Ik hoop dat jullie iets weten.

Ik heb 3 omvormers van goodwe, 1 voor mijn platte dak panelen (14 panelen) en 2 stuks voor mijn garage waar 23 panelen in Oost/West opstelling liggen. De helft van de ene kant en de helft van de andere kant zit op 1 omvormer (zodat ze gelijk belast worden).

Nu viel me op dat beide garage omvormers ineens momenteel 200w opwekten, terwijl mijn platte dak 2400w nu doet. Meestal ligt dit getal redelijk dicht bij elkaar. Nu zie ik dat beide garage omvormers heel erg schommelen tussen de 20w en 500w. Non stop heen en weer lijkt het. En dat de hele dag.

Daar zijn ze ineens mee begonnen, maar gek genoeg niet op hetzelfde moment. Zie deze grafiek uit home assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1scnd6SstGsF6Nd3QhM61MPGMd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsLsFzcaQ3v8U7Z6K27amEan.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan dit??

Oost west, 127.0.0.1 best!

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:04

paQ

Wat is heen en weer?
Heb je een grafiek met betere resolutie?
Ingelogd op de omvormers zelf voor meldingen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Te hoge netspanning?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
paQ schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:47:
Wat is heen en weer?
Heb je een grafiek met betere resolutie?
Ingelogd op de omvormers zelf voor meldingen?
Hier een grafiek die hopelijk iets meer duidelijkheid geeft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6NUVPOXWkW7T0YqJRYwDo3oZaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZPRzqk7YjetdV0obrBSICtkq.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:04

paQ

Zie je nog niets op. doe eens 20 min ofzo.
Die lichte achtergrond verraad volgens mij dat het constant op en af springt.

Je hebt meer aan grafieken uit de goodwe zelf. Een portal oid?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 07:46
Ik heb dit fenomeen sinds zaterdagochtend met mijn GoodWe omvormer. Inmiddels contact gehad met de installateur. Hij heeft een case aangemaakt bij GoodWe en heeft teruggekregen dat ze er van op de hoogte zijn en het aan het onderzoeken zijn. Meer weet ik momenteel nog niet helaas.

• ksborg
Grafiekje uit SEMS van gisteren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-FLneXHkJsiWf3J9DQF3eTUdJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JZeueRLVWWulT5EETGFlFMsF.png?f=fotoalbum_large

De omvormer geeft geen foutcodes. Hij is zaterdagochtend uitgevallen rond 8:00u en rond 8:20u weer teruggekomen. Er was in die tijd geen voltage piek of dip en de omvormer ging uit en startte op met 0 als foutcode. Alles gereset zaterdag en hij gaat na het opstarten heel even naar 2000/3000W, een seconde of 3. Daarna zakt ie terug naar 250W.

Zouden ze een firmware update gepusht hebben of zo die het stuk maakt?

[ Voor 37% gewijzigd door ksborg op 25-08-2026 12:47 ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ksborg schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:42:
Grafiekje uit SEMS van gisteren

[Afbeelding]

De omvormer geeft geen foutcodes. Hij is zaterdagochtend uitgevallen rond 8:00u en rond 8:20u weer teruggekomen. Er was in die tijd geen voltage piek of dip en de omvormer ging uit en startte op met 0 als foutcode. Alles gereset zaterdag en hij gaat na het opstarten heel even naar 2000/3000W, een seconde of 3. Daarna zakt ie terug naar 250W.

Zouden ze een firmware update gepusht hebben of zo die het stuk maakt?
Ah fijn, ik ben niet de enige. Nou ik zal je zeggen, ik sprak net mijn schoonvader, die heeft ongeveer dezelfde of precies dezelfde omvormer als ik, in ieder geval ook Goodwe, en die heeft dus hetzelfde probleem. In mijn geval heb ik tweemaal een GW3600T-DS. En jij?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
paQ schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:06:
Zie je nog niets op. doe eens 20 min ofzo.
Die lichte achtergrond verraad volgens mij dat het constant op en af springt.

Je hebt meer aan grafieken uit de goodwe zelf. Een portal oid?
Hierbij een grafiek van vanmorgen 2 uur lang.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMItsG_hCdHylWFGjo88btSJmdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j6f4xt6GNfvxL1UKHEBXyLtK.png?f=fotoalbum_large

• ksborg
geerttttt schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:50:
[...]

Ah fijn, ik ben niet de enige. Nou ik zal je zeggen, ik sprak net mijn schoonvader, die heeft ongeveer dezelfde of precies dezelfde omvormer als ik, in ieder geval ook Goodwe, en die heeft dus hetzelfde probleem. In mijn geval heb ik tweemaal een GW3600T-DS. En jij?
4200 T-DS hier. Dus zal dan die serie zijn.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:56

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:15

TF

bla bla

Misschien ongerelateerd maar mijn GoodWe omvormen komt smorgens rond 8u online en sinds vorige week gaat hij dan soms ook weer offline om pas de volgende dag weer online te komen. Overigens wekt hij dan wel stroom op

[ Voor 9% gewijzigd door TF op 25-08-2026 13:02 ]

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:15
Een vriend van me heeft ook een GoodWe omvormer, en sinds zaterdagochtend precies dit probleem. Ook hij heeft een case naar GoodWe laten aanmaken, met als reactie:

"We zijn er van op de hoogte, en ermee bezig"

Het lijkt dus alleszins op een algemene issue met (bepaalde series) GoodWe omvormers. Hopelijk snel een update en fix vanuit GoodWe...

[ Voor 32% gewijzigd door Gameboy op 25-08-2026 13:11 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Duck
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-09 09:38
Dit is 100% een Goodwe probleem, maar het was mij nog niet opgevallen. Hier een GW4200T-DS die sinds maandag een afgeplatte grafiek laat zien op 0,15kW. Op dit moment ook, terwijl er alleen wat sluierbewolking is. Ik ga ook even een melding maken bij Goodwe van dit probleem.
edit:
Het is een weergaveprobleem in de app. De omvormer geeft een opwekking van 2,5kW weer op zijn display. Dit klopt met het tijdstip en de weersomstandigheden.

[ Voor 23% gewijzigd door Duck op 25-08-2026 13:20 ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Even voor wie er problemen heeft, zowel bij mij thuis als mijn schoonvader zie ik versie V1.54.54. Is dit voor jullie hetzelfde? Dan gok ik dat het een foute firmware update is...

In mijn situatie zie ik ook dat de verbinding van de omvormer even 10/15 minuten weggevallen was voordat hij dit gekke gedrag vertoonde.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:56

Esumontere

Floep, banaan.

Bijzonder, mijn GoodWe GW5000DT heeft dit probleem niet. Wat zegt je P1-meter?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Duck schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:17:
edit:
Het is een weergaveprobleem in de app. De omvormer geeft een opwekking van 2,5kW weer op zijn display. Dit klopt met het tijdstip en de weersomstandigheden.
Volgens mij is het geen weergave probleem hoor. Het viel mijn schoonvader op dat hij via de P1 meter geen opwek maar verbruik zag de hele dag terwijl hij normaal overdag enorm veel overschot heeft.

Edit: Even mijn p1 meter erbij gehouden. Ik zie duidelijk dat ik alleen opwek zie op de fase van mijn platte dak panelen die het nog wel doet, de andere twee fasen zijn nagenoeg flatline (oftewel, de 200w die ze nog net opwekken wordt door standby verbruik ongeveer opgenomen.)
Kortom, het is niet een meetfout maar daadwerkelijk dat de panelen bijna niks meer opwekken.

[ Voor 28% gewijzigd door geerttttt op 25-08-2026 13:34 ]

• ksborg
geerttttt schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:22:
Even voor wie er problemen heeft, zowel bij mij thuis als mijn schoonvader zie ik versie V1.54.54. Is dit voor jullie hetzelfde? Dan gok ik dat het een foute firmware update is...

In mijn situatie zie ik ook dat de verbinding van de omvormer even 10/15 minuten weggevallen was voordat hij dit gekke gedrag vertoonde.
Zal thuis even kijken naar de versie. Hij was inderdaad een minuut of 20 uit zaterdagochtend. Ik kwam erachter dat er geen opbrengst meer was doordat de thuisaccu's niet gingen laden.

• TF

TF

bla bla

Hier op P1 wel gewoon de watts die ik verwacht. Echter is de omvormer offline gegaan na ongeveer 10 minuten. En dat doet hij al een paar keer, maar soms blijft hij gewoon draaien.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ksborg schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:37:
[...]

Zal thuis even kijken naar de versie. Hij was inderdaad een minuut of 20 uit zaterdagochtend. Ik kwam erachter dat er geen opbrengst meer was doordat de thuisaccu's niet gingen laden.
Je kunt via Sems+ evt ook je actuele FW versie bekijken.

• TF

TF

bla bla

GW10KT-DT

Firmware: V1.23.23

Maar nogmaals ik heb bovenstaand probleem niet; ik heb echter wel wat issues met de omvormer dus ter info

[ Voor 65% gewijzigd door TF op 25-08-2026 13:44 ]

• ksborg
geerttttt schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:40:
[...]

Je kunt via Sems+ evt ook je actuele FW versie bekijken.
Ah, het is inderdaad V1.54.54

• Duck
geerttttt schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:25:
[...]

Volgens mij is het geen weergave probleem hoor. Het viel mijn schoonvader op dat hij via de P1 meter geen opwek maar verbruik zag de hele dag terwijl hij normaal overdag enorm veel overschot heeft.

Edit: Even mijn p1 meter erbij gehouden. Ik zie duidelijk dat ik alleen opwek zie op de fase van mijn platte dak panelen die het nog wel doet, de andere twee fasen zijn nagenoeg flatline (oftewel, de 200w die ze nog net opwekken wordt door standby verbruik ongeveer opgenomen.)
Kortom, het is niet een meetfout maar daadwerkelijk dat de panelen bijna niks meer opwekken.
Dat is hier niet het geval, ik kan de teruglevering zien op de meter. De omvormer is ook normaal warm, geeft live I waarden tussen de 10~12A, overeenkomstig met de live waarden in kW. Firmware overigens ook v1.54.54

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Duck schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:12:
[...]

Dat is hier niet het geval, ik kan de teruglevering zien op de meter. De omvormer is ook normaal warm, geeft live I waarden tussen de 10~12A, overeenkomstig met de live waarden in kW. Firmware overigens ook v1.54.54
Dus even voor de goede orde. op de webportal / app geeft hij waardes terug van 200w levering en totaalstanden per dag die niet kloppen, maar op de omvormer zelf toont hij wel gewoon een levering die overeenkomt met normaal?

• Duck
Correct, de omvormer levert absoluut terug. Ik heb een tussenmeter die opwekking registreert, ik heb een hoofdmeter die registreert. Alleen de app heeft een afwijkende weergave. Omdat je mij liet twijfelen ben ik het nogmaals gaan controleren en daarbij viel op dat de omvormer zelf zegt firmware v1.59.50 te hebben. Mogelijk is er al een herstelactie gaande?

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:39
Ik werd getipt door @ThinkPad , waarvoor dank.

Zondag had ik eenzelfde probleem, ik heb al contact gehad met Goodwe, ze zijn op de hoogte van het probleem, waarschijnlijk door een firmware update. Ze zijn ermee bezig en komen binnen nu en twee dagen met een nieuwe firmware update.

Bij mij was de omvormer ook even een kwartiertje offline, alvorens maximaal ~200W te leveren (GW4200T-NS). De omvormer belast de panelen niet meer, busspanning is maximaal. Ik dacht eerst dat ik per ongeluk mijn 'export' in home assistant had aangepast, maar dat was niet het geval. Wel zag ik in de instellingen staan dat de 'export limit ON' was, dus ik verwacht dat zij zoiets hebben gedaan. Des te meer reden om dat ding straks van het internet te halen.....

Het domme is, ik was al het dak op geweest om mijn connectoren te testen, heb ik allerlei kabels overbrugd om het probleem te zoeken. Vervolgens via marktplaats een tweedehands omvormer gekocht, die werkte wel. Ik had mijn omvormer dus aangemeld als RMA bij Goodwe, toen ik bovenstaande te horen kreeg. Dus de kosten zijn alweer gemaakt 8)7

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Duck schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:29:
Correct, de omvormer levert absoluut terug. Ik heb een tussenmeter die opwekking registreert, ik heb een hoofdmeter die registreert. Alleen de app heeft een afwijkende weergave. Omdat je mij liet twijfelen ben ik het nogmaals gaan controleren en daarbij viel op dat de omvormer zelf zegt firmware v1.59.50 te hebben. Mogelijk is er al een herstelactie gaande?
Interessant. Ik kreeg zojuist van Goodwe de volgende terugkoppeling:
Beste,

Wat vervelend om te lezen dat de productie laag is.

Door een storing is de productie van omvormers uit de DST-serie momenteel aanzienlijk lager dan normaal. Wij zijn hard bezig om dit probleem zo spoedig mogelijk op te lossen. Naar verwachting zal dit ongeveer twee dagen in beslag nemen.

Mocht het probleem na deze periode nog steeds aanwezig zijn, dan verzoeken wij u om op dit ticket te reageren en ons hiervan op de hoogte te stellen. Voor nu zullen wij het ticket sluiten.

Onze excuses voor het ongemak en bedankt voor uw begrip.

Met vriendelijke groet,

Bas | Goodwe

• Thomox
Duck schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:29:
Mijn omvormer leverde absoluut niet meer terug, er werd maximaal ~200W opgewekt, mijn onafhankelijke P1 meter bevestigde dat, ik had geen teruglevering meer.

• Duck
Is je vervangende omvormer hetzelfde model? Weet je welke firmware er op je uitgebouwde en vervangende omvormer is geïnstalleerd volgens de omvormer zelf? Mijn app spreekt nog over v1.54.54 en de omvormer zelf laat v1.59.50 zien op het display.

• Thomox
Mijn vervangende omvormer is een GW4200D-NS, mijn eigen een GW4200T-DS. Ik dacht eigenlijk dat het dezelfde waren, maar ik had me vergist....

Firmware weet ik zo even niet... Zal straks kijken als ik thuis ben

• dunklefaser
  • Laatst online: 23:24

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Een GW3600T-DS vertoont een vergelijkbaar lage opwek - maar 2,1 kWh vandaag.
Hij zou op dit moment eigenlijk ca. 23 kWh opgewekt moeten hebben.
364 V stringspanning - normaal zou iets van ca. 290 V moeten zijn.
Firmware V1.54.54

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00
kijk even of de export limit aan staat.

Ik had een paar maanden geleden dat hij 0 opwekte, dit kwam toen doordat op de ene of andere manier de net limiter op0 stond, en hij dus zijn best deed om 0 te wekken

Tijd van werken, tijd van rusten

• ksborg
ksborg schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:43:
[...]

Ah, het is inderdaad V1.54.54
Omvormer zelf zegt 1.54.50...

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ksborg schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:05:
[...]

Omvormer zelf zegt 1.54.50...
Bij mij wijkt het op de omvormer zelf ook af.
Eentje 1.54.50 en eentje zegt 1.54.57

• bvdfheemskerk
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-09 08:57
Same here, sinds gister bijna geen opbrengst meer.

Zowel in HA als Sems zie ik het zelfde. Contact met helpdesk geeft idd aan dat er een probleem is en dat ze binnen 2 dagen met een fix komen.

HA:

GW3600T-DS

door GoodWe

Firmware: 51.51.11 / None

Op de management pagina van omvormer staat:

Upgrade Software

Current version: V1.1.2.1

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@bvdfheemskerk Het versienummer V1.1.21 zie ik bij "WLAN Module Version"
in "Settings" van de SolarGo app 7.2.2

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• bvdfheemskerk
dunklefaser schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:20:
@bvdfheemskerk Het versienummer V1.1.21 zie ik bij "WLAN Module Version"
in "Settings" van de SolarGo app 7.2.2
Yes, 1.1.21 is idd de wlan module.

In sems+ staat

Firmwareversie

V1.54.54

Geen idee of deze onlangs veranderd/geüpdatet is.

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:42
Hier exact hetzelfde probleem sinds zaterdagmorgen. Vandaag telefonisch contact gehad met Goodwe. Probleem is bekend en ze werken er aan. Oplossing wordt binnen 2 dagen (donderdag) verwacht. Ik heb overigens max 200W opwek, dat is maar ca 5% hier. Firmware versie 1.54.54. ARM update hebben ze uitgevoerd maar dit hielp niet (was gister, probleem is pas sinds vanmorgen bekend).

[ Voor 20% gewijzigd door g-j-t op 25-08-2026 18:39 ]

• Thomox
Ik draai op 1.54.16 op mijn GW4200T-DS

De GW4200D-NS draait op 1.10.04, die werkt ook nog naar behoren

• pardone
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 14:44
Heb een vraag over het updaten van mijn Goodwe ziet ze net staan in Sems+, kan ik er gewoon op klikken en wanneer kan ik dat het beste doen als hij in bederijf is dus overdag of beter ´s avonds?

• PeterBo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-09 19:05
Mijn omvormer heeft hetzelfde probleem. 10 minuten geleden ging de omvormer in knipperstand.

• PeterBo
Mijn omvormer heeft hetzelfde probleem. 10 minuten geleden ging de omvormer in knipperstand.

Ik converseer met de Goodwe AI assistent. Je kunt daar redelijke info vandaan halen

• bvdfheemskerk
Reactie van GoodWe

"Thank you for your message.

The issue is currently known to us and is being investigated by our technical team. They expect the issue to be resolved within two days.

Unfortunately, I do not have any further information about the exact cause or impact at this moment. I therefore cannot confirm whether it is related to a malfunction of the inverter or whether a remote update will be required.

I would advise you to keep your inverter online for now, in case a remote update is needed to resolve the issue."

• Jager
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12-09 10:41
Ik kan je 1 ding aanraden. Laat nooit je Goodwe omvormer update.

Zelf had ik hem ook laten update. Het grootste probleem is dat Goodwe je omvormer van afstand update in plaats dat je zelf kunt doen via usb stick. Er hoeft maar ergens maar een hickup te zitten.
In iedergeval mijn omvormer hadden ze gebrickt. Ik heb toen klacht bij hun ingediend en 2 weken later deedt mijn omvormer het weer, behalve dat die sinds dien de hele nacht knippert wanneer er geen opbrengst is.

Maar beste advies is om nooit te update, mijn ervaring is dat ze alleen maar slechter van worden.

Ter info

Model MIN 3600L-XE

Firmware versie AL1.0/ALAA060100

[ Voor 5% gewijzigd door Jager op 25-08-2026 21:54 ]

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-09 13:03
Yes hier ook eentje die hetzelfde vertoond. Sinds enkele dagen weinig nog geen opbrengst. Wel eerder defecten meegemaakt maar dat is eerder dat ze lang op waiting bleven staan.

• a.knobbe86
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 06:35
Goedemorgen,

Bij mij inderdaad hetzelfde. Na wat speurwerk blijkt dat HVLT zorgt voor de dip.

Deze heb ik nu uitgezet en de opbrengst is normaal. Ook ik heb contact gehad met Goodwe en zij bevestigen het probleem.

Het risico met het uitzetten van HVRT is dat de omvormer zichzelf niet uitschakelt bij een te hoge netspanning (253v) echter zie ik deze op zonnige dagen nooit hoger komen dan 240v.

Goodwe heeft ook bij mij aangegeven dat men verwacht dit binnen 2 dagen op te lossen.

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:51
Jager schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:49:
Ik kan je 1 ding aanraden. Laat nooit je Goodwe omvormer update.

Zelf had ik hem ook laten update. In iedergeval mijn omvormer hadden ze gebrickt. Ik heb toen klacht bij hun ingediend en 2 weken later deedt mijn omvormer het weer, behalve dat die sinds dien de hele nacht knippert wanneer er geen opbrengst is.

Model MIN 3600L-XE

Firmware versie AL1.0/ALAA060100
Model MIN 3600L-XE is een Growatt, geen Goodwe.

[ Voor 21% gewijzigd door thesaxofonist op 26-08-2026 07:52 ]

• g-j-t
a.knobbe86 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:34:
Goedemorgen,

Bij mij inderdaad hetzelfde. Na wat speurwerk blijkt dat HVLT zorgt voor de dip.

Deze heb ik nu uitgezet en de opbrengst is normaal. Ook ik heb contact gehad met Goodwe en zij bevestigen het probleem.

Het risico met het uitzetten van HVLT is dat de omvormer zichzelf niet uitschakelt bij een te hoge netspanning (253v) echter zie ik deze op zonnige dagen nooit hoger komen dan 240v.

Goodwe heeft ook bij mij aangegeven dat men verwacht dit binnen 2 dagen op te lossen.
Waar vind je deze instelling? Ik kan in de SolarGo app onder Characteristic Parameters wel HVRT vinden. Bedoel je deze? Deze instelling heeft volgens AI ook relatie met overvoltage en piekspanningen. Deze nu uitgezet, eens kijken wat dit doet. Hij is net opgestart.

• ksborg
Hier lijkt het weer verholpen. De omvormer zit nu op een 1.51.x versie, dus denk dat ze de update hebben kunnen terugdraaien.

• g-j-t
ksborg schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:03:
Hier lijkt het weer verholpen. De omvormer zit nu op een 1.51.x versie, dus denk dat ze de update hebben kunnen terugdraaien.
Nu je het zegt, hier ook terug op V1.51.51. Ik ben benieuwd.

• a.knobbe86
g-j-t schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:03:
[...]

Waar vind je deze instelling? Ik kan in de SolarGo app onder Characteristic Parameters wel HVRT vinden. Bedoel je deze? Deze instelling heeft volgens AI ook relatie met overvoltage en piekspanningen. Deze nu uitgezet, eens kijken wat dit doet. Hij is net opgestart
Via Solar Go setting characteristics.

• PeterBo
Het lijkt erop dat het effect heeft gehad. De omvormer is in bedrijf en staat nu op 590 w. De firmware is van 54.54 verandert in 51.51.

So far so good

• bvdfheemskerk
Hij staat hier ook weer op 1.51.51, maar nog geen verschil met gister

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
g-j-t schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:09:
[...]

Nu je het zegt, hier ook terug op V1.51.51. Ik ben benieuwd.
Hier ook idd, en ook weer normale opbrengst op alle omvormers. Fijn.

Jammer dat ik niet eerder wist dat het in HVLT zat, als ik had kunnen vinden hoe ik dat uitzet had ik dat graag gedaan. Sowieso is bij ons de netspanning niet te hoog, die hebben ze ooit al omlaag gedraaid toen dat nog kon...

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 06:26
Ik had dit probleem ook sinds zaterdagochtend. in mijn geval zag ik dat in er Home Assistant een 'Net exportlimit' zichtbaar is (geworden? ik had hem niet eerder gezien). Die stond op 0 Watt, waardoor de omvormer te terug levering aan het grid op 0 Watt heeft gezet... mijn opwekking was dus identiek aan mijn verbruik. ik zie ook in de app van vatenfall dat ik sinds zaterdag 0 kw teruggeleverd heb. Vanuit home assistant heb ik dat ding vanochtend op 10.000 Watt gezet en sindsdien werken mijn panelen weer als vanouds. De parameter schijnt niet in te stellen te zijn via de Sems app, maar wel via de SolarGo app (zelf nog niet kunnen proberen). Ik had via mijn installateur ook al een melding bij GoodWe laten maken, ik heb de installateur vanochtend op de hoogte gebracht dat die van mij weer lijkt te werken. Hij gaf aan de afgelopen dagen een rits met klanten heeft gehad met dit soort problemen maar ze waren zich blijkbaar nog niet bewust van deze oplossing.

Waarbij ik mij nu ook realiseer dat alle opmerkingen van mensen dat het sinds vanochtend weer werkt mijn conclusie wellicht een beetje onderuit haalt :)

edit 2:

Wanneer ik de slider weer op 0 zet valt mijn opbrengst weer terug naar de 180 Watt die ik de afgelopen dagen zat. Na hem weer op 10.000 wat gezet te hebben zie ik meteen weer normale opwekking.

[ Voor 15% gewijzigd door Rupie op 26-08-2026 11:01 ]

Desktop | Server | Laptop

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:56
Als het nu goed werkt en je hem verder lokaal uitleest zou ik de internettoegang dichtzetten voor de omvormer.

• bvdfheemskerk
Rupie schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:24:
Ik had dit probleem ook sinds zaterdagochtend. in mijn geval zag ik dat in er Home Assistant een 'Net exportlimit' zichtbaar is (geworden? ik had hem niet eerder gezien). Die stond op 0 Watt, waardoor de omvormer te terug levering aan het grid op 0 Watt heeft gezet... mijn opwekking was dus identiek aan mijn verbruik. ik zie ook in de app van vatenfall dat ik sinds zaterdag 0 kw teruggeleverd heb. Vanuit home assistant heb ik dat ding vanochtend op 10.000 Watt gezet en sindsdien werken mijn panelen weer als vanouds. De parameter schijnt niet in te stellen te zijn via de Sems app, maar wel via de SolarGo app (zelf nog niet kunnen proberen). Ik had via mijn installateur ook al een melding bij GoodWe laten maken, ik heb de installateur vanochtend op de hoogte gebracht dat die van mij weer lijkt te werken. Hij gaf aan de afgelopen dagen een rits met klanten heeft gehad met dit soort problemen maar ze waren zich blijkbaar nog niet bewust van deze oplossing.

Waarbij ik mij nu ook realiseer dat alle opmerkingen van mensen dat het sinds vanochtend weer werkt mijn conclusie wellicht een beetje onderuit haalt :)
Ik had deze optie altijd al in HA en deze heeft altijd op 0 gestaan, kleine 2 jaar nu.

Een uur geleden deze naar 3700 gezet (10x370WP panelen) en sindsdien lijkt het inderdaad ook weer te werken. Nu nog even wachten tot de zon volledig over het huis is.

• a.knobbe86
g-j-t schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:03:
[...]

Waar vind je deze instelling? Ik kan in de SolarGo app onder Characteristic Parameters wel HVRT vinden. Bedoel je deze? Deze instelling heeft volgens AI ook relatie met overvoltage en piekspanningen. Deze nu uitgezet, eens kijken wat dit doet. Hij is net opgestart.
Excuus, bedoelde inderdaad HVRT.

Ook bij mij zit de 51 software er weer in. Grid safety code weer terug gezet en draait.

Indien je de instelling niet kan vinden, Grid safety code op 50hz default werkt ook. Ook dan wordt HVRT uitgezet.

[ Voor 19% gewijzigd door a.knobbe86 op 26-08-2026 13:16 ]

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00
Driek schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:43:
kijk even of de export limit aan staat.

Ik had een paar maanden geleden dat hij 0 opwekte, dit kwam toen doordat op de ene of andere manier de net limiter op0 stond, en hij dus zijn best deed om 0 te wekken
zoals ik hier aangaf dus :)

Tijd van werken, tijd van rusten

• a.knobbe86
Maar mijn idee 2 verschillende dingen. HVRT is over voltage bescherming wanneer het net te veel voltage heeft. De Limiter zal vermoedelijk alleen effect hebben op de omvormer. Anyways, mooi dat we met zijn allen weer gratis wattjes hebben. Laat die zon maar weer komen ☀️.

• fritsvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08 15:19
Omvormers gaan minder stroom leveren als de spanning op loopt naar 250 Volt.

Soms helpt het om een andere fase te gebruiken. :)

De omvormers in de buurt spelen ook een rol.

Ik heb panelen op het oosten, 1 fase omvormer. Om ca 11 uur leveren de panelen op het zuiden en westen bij de buren ook stroom en zakt mijn levering in elkaar :-(

• Esumontere
  • Laatst online: 22:56

Esumontere

Floep, banaan.

fritsvanleeuwen schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:19:

Ik heb panelen op het oosten, 1 fase omvormer. Om ca 11 uur leveren de panelen op het zuiden en westen bij de buren ook stroom en zakt mijn levering in elkaar :-(
Klopt. Maar dat is hier niet de issue.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Is mij nog niet opgevallen - regelmatig boven de 250 V bij de omvormer met vol vermogen van 5,1 kW (GW 5000D-NS) en nog geen afschaling of afschakeling gezien.
Een afschakeling zou pas boven de 253 V gebeuren.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 27-08-2026 17:01 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:39
Dat is dan waarschijnlijk een instelling als high voltage ride through. Geen verplichting vanuit Netcode

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ChrisHoog
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 07-09 13:38
Beetje late reactie, maar mijn omvormer goodwee 4200T-DS viel ineens terug naar 214 watt. Paar keer aan en uit gezet, geen verbetering. Installateur gebeld, kon gelukkig pas na 5 dagen komen. 1 dag voor hij zou komen, starte de omvormer na 5 ‘s morgens in eens weer normaal op. sindsdien geen problemen meer gehad. Waarschijnlijk foute update van de firm ware gehad.

• ChrisHoog
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 07-09 13:38
Thomox schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:44:
Ik werd getipt door @ThinkPad , waarvoor dank.

Zondag had ik eenzelfde probleem, ik heb al contact gehad met Goodwe, ze zijn op de hoogte van het probleem, waarschijnlijk door een firmware update. Ze zijn ermee bezig en komen binnen nu en twee dagen met een nieuwe firmware update.

Bij mij was de omvormer ook even een kwartiertje offline, alvorens maximaal ~200W te leveren (GW4200T-NS). De omvormer belast de panelen niet meer, busspanning is maximaal. Ik dacht eerst dat ik per ongeluk mijn 'export' in home assistant had aangepast, maar dat was niet het geval. Wel zag ik in de instellingen staan dat de 'export limit ON' was, dus ik verwacht dat zij zoiets hebben gedaan. Des te meer reden om dat ding straks van het internet te halen.....

Het domme is, ik was al het dak op geweest om mijn connectoren te testen, heb ik allerlei kabels overbrugd om het probleem te zoeken. Vervolgens via marktplaats een tweedehands omvormer gekocht, die werkte wel. Ik had mijn omvormer dus aangemeld als RMA bij Goodwe, toen ik bovenstaande te horen kreeg. Dus de kosten zijn alweer gemaakt 8)7
Ik had ook al installateur gebeld en afspraak gemaakt omdat ik dacht dat het aan de bekabeling of zo lag. Maar voor de monteur kwam werkte het weer. Scheelde veel kosten.

Zou goodwee sieren van zoiets melding te maken.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De "update" kan natuurlijk ook als cyberaanval binnenkomen (of omgedraaid), omvormers en de updateservers van Goodwe zijn ook te hacken. Misschien in toekomst ook "legaal" door de Chinese overheid (of de Russische)?
"Photovoltaik und Cybersicherheit: Wo vernetzte Anlagen angreifbar werden"

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 10:42
ChrisHoog schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:24:
Beetje late reactie, maar mijn omvormer goodwee 4200T-DS viel ineens terug naar 214 watt. Paar keer aan en uit gezet, geen verbetering. Installateur gebeld, kon gelukkig pas na 5 dagen komen. 1 dag voor hij zou komen, starte de omvormer na 5 ‘s morgens in eens weer normaal op. sindsdien geen problemen meer gehad. Waarschijnlijk foute update van de firm ware gehad.
Ik kwam er pas na 5 dagen achter dat hij bij mij fysiek op de omvormer een power limit van 97% had ingeschakeld. Ik heb dit fysiek op de omvormer uitgeschakeld dmv de pin in te voeren.

Sinds dat hij in die nacht stroomloos is geweest werkt hij weer goed. App instellingen wijzigen hielp niet. Ik kwam er dus pas na 5 dagen achter, toen heeft hij 5 dagen lang 2kWh per dag geleverd terwijl mijn opstelling normaal 25kWh per dag opbracht :-(

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR/F en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• barta123

Dat was niet het probleem bij deze Goodwe issues. Ik had het ook, bijna geen van mijn buren heeft zonnepanelen en er staat een flat bij mij om de hoek, dus ik heb nooit veel hoger gezien dan 238V bij mij. Bij mij wordt de PV ook direct gebruikt denk ik, als ik het zelf niet gebruikt (temeer lelijk dat je dan terugleverkosten moet betalen :+ )

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR/F en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• barta123
Rupie schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:24:

edit 2:

Wanneer ik de slider weer op 0 zet valt mijn opbrengst weer terug naar de 180 Watt die ik de afgelopen dagen zat. Na hem weer op 10.000 wat gezet te hebben zie ik meteen weer normale opwekking.
Blijkbaar ging dat niet bij iedereen of iedere omvormer hetzelfde. Bij mij maakte het niet uit, SEMS, SEMS+ of SolarGo, geeneen aanpassing werd doorgevoerd in mijn omvormer.

De 8kW omvormer van mijn ouders had geen problemen, de mijne een fysiek ingestelde limiet op de omvormer zelf. Ik zou hem graag "dom" maken maar ik stuur graag handmatig op mijn PV de apparaten thuis aan. Dus ik wil hem helemaal niet dom maken. Ik heb er spijt van dat er een Chinese omvormer bij mij thuis is opgehangen. De installateur koos natuurlijk lekker voor goedkoop.

1 update en je hebt een week lang geen stroom.

Als ik hem "dom" maak ben ik 100% afhankelijk van de uitlezing van mijn P1 meter, met Homewizard. maar die geeft ook niet altijd alles correct weer.

• Thomox
@barta123 Sinds het grapje van vorige week heb ik dat ding het internet ontnomen. Ik lees hem wel lokaal uit en knal die data in home assistant. Dat zou je nog kunnen doen, maar de refresh interval is vaak langer dan de P1 data (elke seconde)

• barta123
Thomox schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:35:
@barta123 Sinds het grapje van vorige week heb ik dat ding het internet ontnomen. Ik lees hem wel lokaal uit en knal die data in home assistant. Dat zou je nog kunnen doen, maar de refresh interval is vaak langer dan de P1 data (elke seconde)
Begrijpelijk. Maar ik ben zelf niet zo'n tweaker dat ik allerlei gekke dingen met software wil doen. Ik vind de dagproductie vooral nog een geinig feitje. En die data van de afgelopen 3 jaar kan ik dan dus niks meer mee?

• bvdfheemskerk
Bij mij schommelt het overigens nog steeds.

Helpdesk reageert ook niet meer. Moet (controleer dit niet dagelijks) maar zag het toevallig vandaag, de 'net export limit' van 0 naar 3700 zetten. Anders was deze de laatste paar dagen weer tot 800 beperkt ineens (lijkt een willekeurige limiet te zijn )
Pagina: 1