Bij mij werkte dat weer niet als hij eenmaal live was. Dan startte hij alleen de volgende dag niet op. Dat werkt blijkbaar ook weer niet hetzelfde bij alle software/hardware revisies.Noshi schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:17:
Ik heb ook een GW3600D-NS en kreeg uitzetten via Modbus niet werkend. Uiteindelijk maar een relais gehangen aan de remote shutdown poort onder het apparaat.
Ik zie nu ook je andere post llevering in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)" Misschien moet ik dat maar gaan gebruiken. Ben ik helemaal van de GoodWe cloud af (gebruik al een HomeWizard meter). Heb je misschien een foto of schema van hoe jij het hebt aangesloten?llevering schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:20:
[...]
Bij mij werkte dat weer niet als hij eenmaal live was. Dan startte hij alleen de volgende dag niet op. Dat werkt blijkbaar ook weer niet hetzelfde bij alle software/hardware revisies.
Nou ik vrees dat dat op deze ARM versie ook niet gaat werken, ik denk dat je 1.51 daarvoor nodig hebt.orillion schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:00:
[...]
Ik zie nu ook je andere post llevering in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)" Misschien moet ik dat maar gaan gebruiken. Ben ik helemaal van de GoodWe cloud af (gebruik al een HomeWizard meter). Heb je misschien een foto of schema van hoe jij het hebt aangesloten?
Ik heb geen schema, want ik had het ESP device al, maar dan met de (read-only) software van:
https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger
Daar staat in de tekst wel de info over hoe het aan te sluiten, dat zou met mijn ESPHome implementatie precies hetzelfde moeten werken.
Lijkt erop dat SEMS+ de cloud data in HA gesloopt heeft, krijg vandaag niets meer binnen. Moet ook maar eens aan de gang om dit cloud onafhankelijk te gaan maken denk ik.
Gebruik zelf deze: https://github.com/TimSoethout/goodwe-sems-home-assistant
Hoe heb je dit praktisch aangesloten op deze poort? En heb je een aansluit schema?MisteRMeesteR schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:23:
[...]
Ik lees mijn GW6K-DT uit middels modbus, gewoon op de RS485 poort met een Wemos Mini welke ESPHome draait.
Kan hem ook aansturen (export limit, zie screenshot) maar nu nog niet nodig.
[Afbeelding]
[ Voor 78% gewijzigd door Tortelli op 01-06-2026 11:30 ]
Op zich goed om naar local-only te gaan, maar ik merk op dat er in die repo bijzonder weinig meldingen staan dat het stuk is gegaan na de sems+ migratie. Vanaf versie 10.0.3 lijkt de code sems+ al te ondersteunen - https://github.com/TimSoe...s-home-assistant/releasesTortelli schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:28:
Lijkt erop dat SEMS+ de cloud data in HA gesloopt heeft, krijg vandaag niets meer binnen. Moet ook maar eens aan de gang om dit cloud onafhankelijk te gaan maken denk ik.
Misschien toch zelf nog eens in HA kijken voor de korte-klap fix.
[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 01-06-2026 11:58 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
@Hmmbob was mij ook opgevallen inderdaad.
Krijg dit in de logs:
:strip_exif()/f/image/KJ931fkNawv3PSn7BOpRXQe5.png?f=user_large)
Geen expert in HA debugging maar hij lijkt wel data binnen te krijgen zover ik zie. Alleen is het de oude?
Er staan ook values op de meeste plekken, alleen zijn die oud.
Krijg dit in de logs:
:strip_exif()/f/image/KJ931fkNawv3PSn7BOpRXQe5.png?f=user_large)
Geen expert in HA debugging maar hij lijkt wel data binnen te krijgen zover ik zie. Alleen is het de oude?
Er staan ook values op de meeste plekken, alleen zijn die oud.
edit:
probleem heeft zichzelf opgelost volgens mij.
probleem heeft zichzelf opgelost volgens mij.
[ Voor 33% gewijzigd door Tortelli op 01-06-2026 16:04 ]
Hoe heb je uberhaupt de modbus aan de gang gekregen? Ik krijg Modbus TCP voor geen mogelijkheid werkend op mijn 5000D-NS. Heb hem laten updaten. LAN dongel erin, maar krijg hem niet werkend.Noshi schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:17:
Ik heb ook een GW3600D-NS en kreeg uitzetten via Modbus niet werkend. Uiteindelijk maar een relais gehangen aan de remote shutdown poort onder het apparaat.
Dat is een externe oplossing. Een beetje als een vinger die op de aan en uit knopt drukt maar dan elektronisch.PixelPrikker schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:38:
[...]
Hoe heb je uberhaupt de modbus aan de gang gekregen? Ik krijg Modbus TCP voor geen mogelijkheid werkend op mijn 5000D-NS. Heb hem laten updaten. LAN dongel erin, maar krijg hem niet werkend.
Welke LAN dongle heb je en welke software gebruik je om de omvormer dan te benaderen?
Ik gebruik Modbus over RS485, via een M5Stack adapter met ESPHome.PixelPrikker schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:38:
[...]
Hoe heb je uberhaupt de modbus aan de gang gekregen? Ik krijg Modbus TCP voor geen mogelijkheid werkend op mijn 5000D-NS. Heb hem laten updaten. LAN dongel erin, maar krijg hem niet werkend.
Ik heb de Goodwe LAN Kit. https://www.stralendgroen.nl/product/goodwe-lan-kit/?srsltid=AfmBOorDdIsYBruw8cPg3WHETOLjzChYSrmecYl0J99kc21bjXuNX6Xu&v=1a13105b7e4e
Ik probeer de omvormer in Homey te krijgen via modbus. maar geen resultaat. Ik kan hem ook niet via PC uitlezen volgens mij.
Ik heb inmiddels de hoop opgegeven om hem lokaal te bedienen en uit te lezen. Maar zou mooi zijn als iemand toch het licht vind.
Ik probeer de omvormer in Homey te krijgen via modbus. maar geen resultaat. Ik kan hem ook niet via PC uitlezen volgens mij.
Ik heb inmiddels de hoop opgegeven om hem lokaal te bedienen en uit te lezen. Maar zou mooi zijn als iemand toch het licht vind.
@PixelPrikker In de PDF waar ook naar gelinkt is op de pagina staat dat de module niet werkt met de omvormer: https://www.stralendgroen...tomers.pdf?v=1a13105b7e4e
@esphome ik heb de 5pins versie, die zou moeten werken
@PixelPrikker heb je al een andere kabel geprobeerd en eventueel een cross cable.
Verder, als deze app gebruikt dan gaat dat via Sems. Heeft Sems dan wel jouw productie gegevens?
Verder, als deze app gebruikt dan gaat dat via Sems. Heeft Sems dan wel jouw productie gegevens?
@esphome nog geen andere kabel geprobeerd. Vermoed ook niet dat daar het probleem zit, aangezien diezelfde kabel wel werkt voor bijvoorbeeld een accesspoint. Crosscable heb ik zowiezo niet geprobeerd. Zou dat een soulaas bieden?
Als ik de WiFi stick gebruik loopt hij gewoon via SEMS en ook in Homey, de Lan stick zou ik moeten gaan testen. Maar zoals gezegd had ik hoop opgegeven.
Maar moet dit toch maar weer eens uit de koelkast halen, aangezien ik nu nog een domme meter heb is er lang geen noodzaak geweest om ook maar enigzins te sturen. Maar ik ben bang dat ik niet onder de slimme meter uit ga komen, dus zal nu toch wat gaan moeten doen.
Als ik de WiFi stick gebruik loopt hij gewoon via SEMS en ook in Homey, de Lan stick zou ik moeten gaan testen. Maar zoals gezegd had ik hoop opgegeven.
Maar moet dit toch maar weer eens uit de koelkast halen, aangezien ik nu nog een domme meter heb is er lang geen noodzaak geweest om ook maar enigzins te sturen. Maar ik ben bang dat ik niet onder de slimme meter uit ga komen, dus zal nu toch wat gaan moeten doen.
@PixelPrikker Als de LAN kabel naar een switch gaat dan zit daar vaak een automatische herkenning in en dan gaat het connected ledje ook branden op de poort. Dan moet je gaan kijken welk IP adres de omvormer krijgt van de DHCP. De Wifi en Lan stick hebben verschillende MAC adressen en zo verschillende IP adressen in de DHCP. Waarschijnlijk geeft de internet router/modem het IP adres uit aan de omvormer.
Kijk ook eens hier: https://github.com/marcelblijleven/goodwe
Je kunt jouw eigen kWh meter plaatsen en een digitale meter gaan gebruiken of een slimme meter die administratief is uitgeschakeld.
En dan kun je nog altijd een elektrische kachel en een stuureenheid gebruiken om jouw productie te dimmen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2267450/////1780512049
Kijk ook eens hier: https://github.com/marcelblijleven/goodwe
Je kunt jouw eigen kWh meter plaatsen en een digitale meter gaan gebruiken of een slimme meter die administratief is uitgeschakeld.
En dan kun je nog altijd een elektrische kachel en een stuureenheid gebruiken om jouw productie te dimmen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2267450/////1780512049
Thanks voor de info, ik ga er weer eens mee verder stoeien.
Opzich ben ik niet tegen de slimme meter, heeft ook wel weer voordelen natuurlijk. Maar nu met de oude draaimeter saldeer ik natuurlijk nog gewoon.
Opzich ben ik niet tegen de slimme meter, heeft ook wel weer voordelen natuurlijk. Maar nu met de oude draaimeter saldeer ik natuurlijk nog gewoon.
Hallo
iemand dat de firmware update nog heeft van de GOODWE GW1500-NS?
Support van Goodwe wil deze niet meer doorsturen wegens te oud.
Mvg
GCO
Mvg
GCO
Ik heb ooit het hele firmware archief van goodwe gedownload met de executables, etc. Maar daar kan ik nu niet bij. Als je me over een week even pingt, dan ga ik wel zoeken voor jeGCO schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:05:
Hallo
Mvg
GCO
When life gives you lemons, start a battery factory
Volgens mij staat dat archief nog altijd publiek, sterker nog het is gewoon hun live repo waar nog zaken bij komen;KabouterSuper schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:55:
[...]
Ik heb ooit het hele firmware archief van goodwe gedownload met de executables, etc. Maar daar kan ik nu niet bij. Als je me over een week even pingt, dan ga ik wel zoeken voor je
https://drive.google.com/drive/folders/110hBxoNVC4M9F_GK5sKP7uq_aDNxwstZ
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
Die LAN kit heb ik pas ook gekocht omdat ik af wilde van mijn WIFI/LAN kit. (omvormer zie signature)PixelPrikker schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:59:
Ik heb de Goodwe LAN Kit. https://www.stralendgroen.nl/product/goodwe-lan-kit/?srsltid=AfmBOorDdIsYBruw8cPg3WHETOLjzChYSrmecYl0J99kc21bjXuNX6Xu&v=1a13105b7e4e
De LAN kit werkt heel onregelmatig, mag blij zijn als ik er eens een modbus berichtje uit krijg. En als hij dan werkt, vliegt hij er de hele tijd uit.
Ik ben daarom toch maar weer terug gegaan naar de WIFI/LAN kit. Deze werkt wel stabiel (op LAN aansluiting)
Je moet wel even je firmware van je invertor updaten naar juiste versie , anders gaat het helemaal niet werken . zie link boven. (ARM primair, deze zorgt voor compatibiliteit en connectiviteit, de andere is voor het electrische gedeelte)
Maar gezien de waardeloze firmware op al deze kits (shanghai fly-way), (primair probleem: de verplichting om 's morgens eerst even met de cloud te verbinden om uberhaupt die modbus te kunnen gebruiken - totale waanzin ) ga ik binnenkort volledig DIY met een ESP.
nb; Met de wat oudere WIFI-LAN kit die ik initieel gebruikte was het helemaal mooi: als je niet uit keek zette die kit een WIFI access point op naar je eigen netwerk. Dan kon je met het default password van dat wifi netwerk op JOUW netwerk. je verzint het niet ... iemand is rijp voor ontslag in Shang-Hai.
Uiteindelijk heb ik deze gebricked in een poging te voorzien van custom firmware.
heb hier dus inmiddels 3 kits liggen waarvan ik er maar 1 kan gebruiken... troep
[ Voor 18% gewijzigd door ctrl-tab op 05-06-2026 11:17 ]
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
@ctrl-tab HF-LPT230 (Hi-fly) als ik me niet vergis.
Bij mijn WLAN module V1.1.2.1 Web Ver V1.3.1
overleeft het nieuwe wachtwoord wel de nacht
en komt het default WLAN wachtwoord 12345678 niet terug.
Verder zit de Goodwe natuurlijk in een apart Gast WLAN.
Verder wil ik je niet tegenspreken wat de keuze en kwaliteit van Goodwe
betreffende de diverse communicatie modules aangaat.
[ Voor 21% gewijzigd door dunklefaser op 05-06-2026 11:35 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Binnenkort ga ik een setje PV installeren met de gw2500-xs (gratis gekregen). Als ik het hier zo lees kan ik het beste direct voor mosbus en esphome gaan. Klopt het dat er een usb-poort onder de aansluiting van de wifi-stick zit en kan ik die gewoon zo gebruiken als voeding voor de esp? Ik lees ook over omgekeerde polariteit namelijk.
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Dat crosscable verhaal is niet van toepassing bij deze LAN adapter.esphome schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:19:
@PixelPrikker heb je al een andere kabel geprobeerd en eventueel een cross cable.
Bij de wifi/lan kit is het idd een crosscable die in de aangesloten zwarte snoer zit. Maar als je de wifi lan kit opent en daar je utp aan sluit (gewoon met connector, niks spannends) werkt het gewoon op je normale switches. Geen handleiding die erover rept,.goodwe support had ook geen clue. Heb dit toen hier uit het forum moeten halen. Wat een pareltjes produceren ze toch bij goodwe (je hoort al, ik ben fan 🤣)
Hoeveel tijd ik al verspild heb aan de integratie perikelen van goodwe --- had ik maar beter opgelet bij de aanschaf.. alles vlug-vlug gedaan destijds want midden in een verhuizing en compleet geen kennis van zaken toen.
Aansluiting en kabel die je moet verwijderen bij wifi lan kit;
:strip_exif()/f/image/d7oUnZd1UzFj8IVXuEBDlMoL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door ctrl-tab op 05-06-2026 11:53 ]
Ja dat is denk ik de nieuwere wifi lan adapter. Die gebruik ik nu ook. Die onthoud wel dat soort zaken zonder custom firmware te flashen. Ben best tevreden , behalve dan over het feit dat modbus pas activeert als het ding korstondig cloud verbinding heeft gehad. (hoe dan)dunklefaser schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:30:
@ctrl-tab HF-LPT230 (Hi-fly) als ik me niet vergis.
Het access point issue dat ik had was met de eerste WIFI/LAN variant. Als je daar de LAN kabel aan sloot, en je verbond met het WIFI punt had je gewoon internet en LAN access over die stick.. dus iemand heeft een routing stack ingebouwd in die firmware. En dan je wifi wachtwoord niet kunnen opslaan ; what were they thinking (ik denk : niet )
Dan te bedenken dat er waarschijnlijk honderden of duizenden mensen zijn in nederland die zo zonder dat ze het weten hun complete LAN open hebben staan door dit soort prutsers (sorry kan geen andere kwalificatie bedenken)
Herkenbaar. Ik had ook ooit een LAN stick in de GoodWe omvormer maar die was idd. ook instabiel. Heel vaak lukte het niet om deze uit te lezen met Home Assistant. Toen ook noodgedwongen geswitcht naar de wifi/LAN module en deze is veel stabieler.
Nu zit ik idd. ook met een WIFI hotspot rondom de omvormer. Moet nog eens uitzoeken of je die kan uitzetten. Heb wel het standaard wachtwoord veranderd destijds omdat ik me ook nogal verbaasde over hoe open dat allemaal stond. Prutsers daar bij GoodWe....
Nu zit ik idd. ook met een WIFI hotspot rondom de omvormer. Moet nog eens uitzoeken of je die kan uitzetten. Heb wel het standaard wachtwoord veranderd destijds omdat ik me ook nogal verbaasde over hoe open dat allemaal stond. Prutsers daar bij GoodWe....
Bij de nieuwere wifi lan stick - die heb je waarschijnlijk, kan je dat SSID op Hidden zetten. en hij slaat je SSID password wel op)GaMbiNo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:54:
Herkenbaar. Ik had ook ooit een LAN stick in de GoodWe omvormer maar die was idd. ook instabiel. Heel vaak lukte het niet om deze uit te lezen met Home Assistant. Toen ook noodgedwongen geswitcht naar de wifi/LAN module en deze is veel stabieler.
Dus de belangrijkste basale wifi/network issues zitten daar niet in. Ook routeert deze niet je LAN verkeer voor WIFI clients (de laatste keer dat ik dat testte althans)
Behalve de connectiviteits stack ; dat die modbus pas werkt als de stick verbonden met de cloud zit echt ergens in deze firmware verscholen.
Die usb poort is proprietary, die geeft geen stroom op de verwachte pins.manusjevanalles schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:31:
Binnenkort ga ik een setje PV installeren met de gw2500-xs (gratis gekregen). Als ik het hier zo lees kan ik het beste direct voor mosbus en esphome gaan. Klopt het dat er een usb-poort onder de aansluiting van de wifi-stick zit en kan ik die gewoon zo gebruiken als voeding voor de esp? Ik lees ook over omgekeerde polariteit namelijk.
Dus dat moet je dan inderdaad even debuggen. Geen idee welk voltage die geeft .
Voor de rs485 connectie heb ik zelf uit polen een overpriced connector besteld om te kunnen verbinden met die COM poort die een prioprietary connector bevat. Maar volgens mij scheelt het per invertor (zelfs binnen dezelfde range) welke opties je hebt.
En , als je het kunt: sla inderdaad de goodwe adapters over. beter 1x goed hoofdpijn dan een sleurende zeurende pijn die aan blijft houden (en achteraf alsnog naar DIY gaan zoals ik)
Ik heb gewoon een connector bij met een tiental pinnen, waaronder modbus. Maar het zou handig zijn dat de omvormer ook de spanning levert voor de esp.ctrl-tab schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:04:
[...]
Die usb poort is proprietary, die geeft geen stroom op de verwachte pins.
Dus dat moet je dan inderdaad even debuggen. Geen idee welk voltage die geeft .
Voor de rs485 connectie heb ik zelf uit polen een overpriced connector besteld om te kunnen verbinden met die COM poort die een prioprietary connector bevat. Maar volgens mij scheelt het per invertor (zelfs binnen dezelfde range) welke opties je hebt.
En , als je het kunt: sla inderdaad de goodwe adapters over. beter 1x goed hoofdpijn dan een sleurende zeurende pijn die aan blijft houden (en achteraf alsnog naar DIY gaan zoals ik)
Volgens de handleiding zou ik een usbstock met firmware aan kunnen sluiten. Dan zou ik toch een normale usb-poort verwachten?
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Dank voor de tip, heb hem nu idd. op hidden gezet.ctrl-tab schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:58:
[...]
Bij de nieuwere wifi lan stick - die heb je waarschijnlijk, kan je dat SSID op Hidden zetten. en hij slaat je SSID password wel op)
Dus de belangrijkste basale wifi/network issues zitten daar niet in. Ook routeert deze niet je LAN verkeer voor WIFI clients (de laatste keer dat ik dat testte althans)
Behalve de connectiviteits stack ; dat die modbus pas werkt als de stick verbonden met de cloud zit echt ergens in deze firmware verscholen.
Geen idee of die optie er destijds al inzat maar het maakt hem i.i.g. iets minder zichtbaar voor de rest van de buurt.
Het wifi wachtwoord wordt wel netjes bewaard bij elke reboot dus het zal het nieuwe type zijn. Maar hij deelt wel gewoon mijn internetverbinding met de verbonden clients.
Ok dus het zit er nog in.GaMbiNo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:10:
[...]
Dank voor de tip, heb hem nu idd. op hidden gezet.
Geen idee of die optie er destijds al inzat maar het maakt hem i.i.g. iets minder zichtbaar voor de rest van de buurt.![]()
Het wifi wachtwoord wordt wel netjes bewaard bij elke reboot dus het zal het nieuwe type zijn. Maar hij deelt wel gewoon mijn internetverbinding met de verbonden clients.
Je hebt naast een LAN stick voor je invertor ook een gratis range extender / access point gekregen.
Goede deal!
hmm. ik spreek vanuit de gw6k dt g2. daar krijg ik geen power op normale sticks.manusjevanalles schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:08:
[...]
Ik heb gewoon een connector bij met een tiental pinnen, waaronder modbus. Maar het zou handig zijn dat de omvormer ook de spanning levert voor de esp.
Volgens de handleiding zou ik een usbstock met firmware aan kunnen sluiten. Dan zou ik toch een normale usb-poort verwachten?
misschien bij jouw invertor wel. maar dan zou ik geen compatibiliteit verwachten met de eerder genoemde wifi/lan sticks
[ Voor 7% gewijzigd door ctrl-tab op 05-06-2026 12:18 ]
Mijn module routeert het verkeer van 10.10.100.253 ook niet naar het (gast) WLAN,ctrl-tab schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:58:
[...]
Bij de nieuwere wifi lan stick - die heb je waarschijnlijk, kan je dat SSID op Hidden zetten. en hij slaat je SSID password wel op)
maar je kan natuurlijk met het wachtwoord van het (gast) WLAN met het normale WLAN verbinden.
Dit wachtwoord is via de webpagina van de module leesbaar! toegankelijk.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
En als een Cross op een Cross aansluit dan het je toch weer een Straight cable. Vandaar dat ik dat voorstelde.ctrl-tab schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:40:
[...]
Dat crosscable verhaal is niet van toepassing bij deze LAN adapter.
Bij de wifi/lan kit is het idd een crosscable die in de aangesloten zwarte snoer zit. Maar als je de wifi lan kit opent en daar je utp aan sluit (gewoon met connector, niks spannends) werkt het gewoon op je normale switches. Geen handleiding die erover rept,.goodwe support had ook geen clue. Heb dit toen hier uit het forum moeten halen. Wat een pareltjes produceren ze toch bij goodwe (je hoort al, ik ben fan 🤣)
Hoeveel tijd ik al verspild heb aan de integratie perikelen van goodwe --- had ik maar beter opgelet bij de aanschaf.. alles vlug-vlug gedaan destijds want midden in een verhuizing en compleet geen kennis van zaken toen.
Aansluiting en kabel die je moet verwijderen bij wifi lan kit;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb even een crosscable gemaakt. Helaas zonder resultaat. Met de wifi stick kan ik verbinden met solargo. Als ik de lan stick erin doe zie ik in solargo een HF-e20 netwerk. Daar kan ik niet mee verbinden. Ook met normale kabel hetzelfde resultaat. Dit is ook de plek waar ik vorige keer vast liep. Kan wel via de browser de omvormer benaderen. Maar daar is niks in te stellen.
Ik zie dat er een bijzonder IP adres wordt gebruikt: 169.254.1.1 en dan zou je een laptop direct kunnen aansluiten en dan normale kabel gebruiken. De cross zit dan al in korte zwarte kabel van de stick. Zo valt dan het puzzelstukje waarom er een cross kabel gebruikt word door Goodwe op zijn plaats.PixelPrikker schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:08:
Ik heb even een crosscable gemaakt. Helaas zonder resultaat. Met de wifi stick kan ik verbinden met solargo. Als ik de lan stick erin doe zie ik in solargo een HF-e20 netwerk. Daar kan ik niet mee verbinden. Ook met normale kabel hetzelfde resultaat. Dit is ook de plek waar ik vorige keer vast liep. Kan wel via de browser de omvormer benaderen. Maar daar is niks in te stellen. [Afbeelding]
Als je dan Wifi op de laptop uitzet komt die automatisch in dat IP address range in Windows en zou je omvormer dan kunnen benaderen via Wifi.
Step 1 Connect the computer and the LAN module using a network cable.
Step 2 Enter 169.254.1.1 in the browser. User name: admin; password: admin. Set the parameters as shown below
Ik ga dat eens proberen. Maar waarom kan ik via m'n telefoon welke in mijn lokale wifi zit, wel naar de ip van de omvormer? De omvormer krijgt namelijk gewoon een ip welke in range zit van mij netwerk.esphome schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:58:
[...]
Ik zie dat er een bijzonder IP adres wordt gebruikt: 169.254.1.1 en dan zou je een laptop direct kunnen aansluiten en dan normale kabel gebruiken. De cross zit dan al in korte zwarte kabel van de stick. Zo valt dan het puzzelstukje waarom er een cross kabel gebruikt word door Goodwe op zijn plaats.
Als je dan Wifi op de laptop uitzet komt die automatisch in dat IP address range in Windows en zou je omvormer dan kunnen benaderen via Wifi.
[...]
[ Voor 14% gewijzigd door PixelPrikker op 07-06-2026 14:18 ]
Solargo zendt een broadcast uit waarna de Wifi stick zijn adres doorgeeft.PixelPrikker schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:14:
[...]
Ik ga dat eens proberen. Maar waarom kan ik via m'n telefoon welke in mijn lokale wifi zit, wel naar de ip van de omvormer? De omvormer krijgt namelijk gewoon een ip welke in range zit van mij netwerk.
Je hebt nu een vast IP adres en kunt zo proberen via TCP (poort 502) met de omvormer te communiceren over LAN.PixelPrikker schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:20:
Ik heb de omvormer op een static ip gezet in de range van mijn netwerk. Nog steeds kan ik in Solargo niet verbinden met HF_E20 netwerk wat er door de omvormer wordt opgezet. Ik kan hem wel via de browser benaderen. [Afbeelding]
https://github.com/marcelblijleven/goodwe
Solargo zend een broadcast uit en hier komt die ook niet terug als ik mijn Wifi niet direct verbind met de stick van de Goodwe. En zo is dit niet bijzonder.
Alle poorten zijn dicht op 80 na. Ik zal dus op 1 of andere manier de modbus moeten activeren. En dat zou dus via solargo moeten. Ik geef de hoop weer op.
Heb je ook geprobeerd met een bluetooth stick van goodwe? Ik heb zo'n stock gratis gekregen van goodwe na veel mooperen. Mocht je in de buurt wonen (Gouda), dan mag je mijn stick ook lenenPixelPrikker schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:53:
Alle poorten zijn dicht op 80 na. Ik zal dus op 1 of andere manier de modbus moeten activeren. En dat zou dus via solargo moeten. Ik geef de hoop weer op.
When life gives you lemons, start a battery factory
En als je Wifi stick gebruikt is dan poort TCP/502 ook niet open?PixelPrikker schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:53:
Dat zou ik nog eens kunnen gaan proberen, maar denk het niet. Ik heb de Wifi stick, niet de WIfi/lanstick.esphome schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:43:
[...]
En als je Wifi stick gebruikt is dan poort TCP/502 ook niet open?
Nope niet geprobeerd, niet in het bezit van die stick.KabouterSuper schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:17:
[...]
Heb je ook geprobeerd met een bluetooth stick van goodwe? Ik heb zo'n stock gratis gekregen van goodwe na veel mooperen. Mocht je in de buurt wonen (Gouda), dan mag je mijn stick ook lenen
[ Voor 38% gewijzigd door PixelPrikker op 10-06-2026 07:04 ]
/f/image/hziSnqKVc0RQBbyG0fUHp1R4.png?f=fotoalbum_large)