GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• pc-freakz
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 10:38
Zeker, voor de prijs hoef je het niet te laten. Alle (100+?) ESP's die ik heb liggen komen uit China. Heel soms is er eentje rot, slecht soldeerwerk of brakke componenten. Ik wissel dan gewoon even een ESP, als dat wel werkt lag het aan de hardware.

Weet alleen niet of de Waveshare voldoende info zou opleveren voor de Cerbo omdat Goodwe dus niet alle velden (correct) voorziet van informatie. Jij kan dat niet verrijken denk ik, is puur 1 op 1 RS484 <> Modbus TCP neem ik aan. Modbus RTU pikte de Cerbo ook niet trouwens...

ID.7 MY27

• Brikkah
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:59
Goedenavond,

Ik heb hier op zolder een GoodWe GW3000D-NS invertor hangen. In de meterkast beneden draait Home Assistant. Ik dacht ik ga dit koppelen zodat als ik straks een dynamisch energie contract heb, het terugleveren kan stoppen als de energieprijzen negatief worden via de lokale API van de omvormen. Even de wifi instellen op de omvormer, HA integratie installeren en gaan.

Nu kwam ik er achter dat de omvormer geen wifi heeft. Na een snelle Google is er blijkbaar een wifi module die je er aan de onderkant in kan prikken. Echter mis ik volgens mij de juiste aansluiting daarvoor (zie foto).

Ik heb dit topic een beetje doorgespit er daar wordt veel met ESP32 via de RS485 poort gedaan. Echter heb ik hier 0 kaas van gegeten, dus ik denk dat dat voor mij niet de handigste oplossing is.

Op zolder hangt een wifi versterker dus de wifi is prima. Er is ook een ethernet aansluiting maar die zit helemaal aan de andere kant van de zolder, dit lijkt mij dus minder handig.

Ik ben dus benieuwd hoe jullie dit zouden oplossen/tips hebben voor mij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrNwRdpHWSl03zTPShqoH5BWMOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qLsR78oLkJOzZMRKJD3NnXEC.png?f=fotoalbum_large

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:50
ctrl-tab schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:18:
Ok ik lees de inverter nu uit met een Waveshare RS485 naar Ethernet adapter.
Geen ESP gedoe meer. voor een paar tientjes ben je de man.

Code en how-to. Werkt in elk geval voor de 6KW DT G2.

https://github.com/tabnul/goodwe-dt-modbus-waveshare
Zou het met een GoodWe DS ook werken? Ik heb er nu een wifi dongle in zitten, ding is zo instabiel als wat. Je hoeft er maar naar te kijken en ding valt om.

EU DNS: 86.54.11.100

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Brikkah schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 21:04:
Goedenavond,

Ik heb hier op zolder een GoodWe GW3000D-NS invertor hangen. In de meterkast beneden draait Home Assistant. Ik dacht ik ga dit koppelen zodat als ik straks een dynamisch energie contract heb, het terugleveren kan stoppen als de energieprijzen negatief worden via de lokale API van de omvormen. Even de wifi instellen op de omvormer, HA integratie installeren en gaan.

Nu kwam ik er achter dat de omvormer geen wifi heeft. Na een snelle Google is er blijkbaar een wifi module die je er aan de onderkant in kan prikken. Echter mis ik volgens mij de juiste aansluiting daarvoor (zie foto).

Ik heb dit topic een beetje doorgespit er daar wordt veel met ESP32 via de RS485 poort gedaan. Echter heb ik hier 0 kaas van gegeten, dus ik denk dat dat voor mij niet de handigste oplossing is.

Op zolder hangt een wifi versterker dus de wifi is prima. Er is ook een ethernet aansluiting maar die zit helemaal aan de andere kant van de zolder, dit lijkt mij dus minder handig.

Ik ben dus benieuwd hoe jullie dit zouden oplossen/tips hebben voor mij?

[Afbeelding]
Hier een plaatje van een GW2900D-NS

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fmanuals.plus%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F01%2FGOODWE-GW2900D-NS-Grid-Tied-PV-Inverter-fig-23.png&f=1&nofb=1&ipt=bf7d7f402ee7497446f182abf78257dbf094d0a314da24120675a8443da008a5

Je hebt dan maar één kabel nodig.

Met Wifi als je nog de module kunt krijgen en dit hoeft niet jouw omvormer te zijn. Dit is voor het geval het bij jou er wel zo uitziet.

[ Voor 6% gewijzigd door esphome op 30-08-2026 21:45 ]

Nood breekt wet.

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:06
c-nan schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 21:09:
[...]

Zou het met een GoodWe DS ook werken? Ik heb er nu een wifi dongle in zitten, ding is zo instabiel als wat. Je hoeft er maar naar te kijken en ding valt om.
als er rs485 aansluiting mogelijk is zal dat wel werken. de vraag is of de registers 1 op 1 kloppen maar dat is zo te zien. Er zullen online vast wat projecten te vinden zijn waar ze staan (vraag het anders aan chatgpt/claude etc.
de rest van de logica kan je gewoon overnemen dan

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Uit een conversatie met de KI-Chatbot van SEMS+:
Ik: Waardeloze rapportage. Dit kan ik niet naar pvoutput uploaden. De oude SEMS was in dit opzicht veel beter. Ik denk dat ik de omvormer in toekomst uitsluitend lokaal ga uitlezen, bij voorbeeld via Home Assistant en de WiFi-dongle. Ik maak dan geen gebruik meer van SEMS+.
Antwoord: Ik begrijp uw frustratie volledig, en ik waardeer uw eerlijke feedback. U heeft een terecht punt:

Uw bezwaren samengevat:

❌ Geen energiedata (kWh) met 5-minuten resolutie beschikbaar via SEMS+
❌ De oude SEMS bood betere exportmogelijkheden voor platforms zoals PVOutput
❌ De huidige rapportage voldoet niet aan uw behoeften

Wat betreft uw alternatief (lokaal uitlezen):

De combinatie Home Assistant + GoodWe WiFi-dongle is inderdaad een populaire en betrouwbare oplossing. Via de lokale Modbus/SolarmanV5 integratie kunt u:

✅ Data uitlezen met elke gewenste resolutie (bijv. elke 5 minuten of zelfs elke minuut)
✅ Rechtstreeks uploaden naar PVOutput
✅ Volledige controle over uw eigen data

Mijn suggestie:
Ik zal uw feedback over de ontbrekende energiecurve met 5-minuten resolutie doorgeven aan het SEMS+ ontwikkelteam. Dit is waardevolle input om het platform te verbeteren.

Heeft u verder nog vragen, of kan ik u ergens anders mee helpen?
=======
Ik ben benieuwd - maar ik vrees dat er niets mee gedaan wordt. Dit is namelijk mijn 3de klacht over de beperkte exportfunctie van SEMS+. SEMS was in dit opzicht voor mij o.k.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 22:18

zeroday

There is no alternative!

dunklefaser schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 11:43:

Ik ben benieuwd - maar ik vrees dat er niets mee gedaan wordt. Dit is namelijk mijn 3de klacht over de beperkte exportfunctie van SEMS+. SEMS was in dit opzicht voor mij o.k.
Mijn PVoutput werkt nog steeds. Ik heb pas geleden het script aangepast en ik heb de nieuwe website door Claude laten raadplegen welke opties er allemaal beschikbaar waren en dus gezocht hoe ik de data die we voor pvoutput nodig hadden kon ophalen en ik ben toen overgestapt. En ik krijg nog steeds de juiste gegevens verwerkt naar PVoutput.

ik gebruik dagelijks de PVoutput app en met een paar iteraties kreeg ik de juiste data weer binnen.
Dit is dus een fork met een klein beetje een Ai sausje om het werkbaar te maken voor SEMS+
https://github.com/aroundmyroom/gw2pvo

There are no secrets, only information you do not yet have

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Als je toch al aan het scripten bent en primair PVOutput gebruikt om de opwek te loggen, dan zou ik de internettoegang blokkeren en hem lokaal uitlezen. Het scrapen van SEMS lijkt mij dan omslachtig, foutgevoelig en geen meerwaarde te bieden.

Internettoegang dichtzetten vanwege dit soort fratsen: Meerdere Goodwe omvormers wekken maar 10% op na update

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 10-09-2026 09:50 ]

• SimBox.NL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 12:43
Het is eigenlijk wel apart dat we daar nog mee bezig zijn terwijl die data nogal fors afwijkt van de werkelijkheid. Iemand wel eens een MID/P1 meter erachter gehad? Waar de goodwe doodleuk aangeeft in de schemering nog 100w op te leveren ziet de MID meter een VERBRUIK van zo'n 15w. Ook overdag zit ie er tussen de 15 tot zelfs 200w naast qua opbrengst. En dan die api's ervan (zover er nog wat werkt) zal ik niets over zeggen... Zelf nu zo opgelost en kan OVERAL simpel ingebakken worden: 3qr.nl/solar-rf

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
SimBox.NL schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:13:
Het is eigenlijk wel apart dat we daar nog mee bezig zijn terwijl die data nogal fors afwijkt van de werkelijkheid. Iemand wel eens een MID/P1 meter erachter gehad? Waar de goodwe doodleuk aangeeft in de schemering nog 100w op te leveren ziet de MID meter een VERBRUIK van zo'n 15w. Ook overdag zit ie er tussen de 15 tot zelfs 200w naast qua opbrengst. En dan die api's ervan (zover er nog wat werkt) zal ik niets over zeggen... Zelf nu zo opgelost en kan OVERAL simpel ingebakken worden: 3qr.nl/solar-rf
Dat de GoodWe stoom productie aan blijft geven terwijl het bijna of al helemaal donker is een 'feature' van de GoodWe. Kun je ondervangen door de MID uit te lezen en dan een 'reconnect to grid' te zenden. En dat indien nodig een paar keer te herhalen als die toch weer blijft jokken. Ik heb hier eerder al een HA automation daarvoor gepubliceerd in dit topic.

De opbrengst wat de GoodWe zelf geeft is op de omvormer zelf en je hebt weerstandsverlies in de kabel naar de meterkast.

Nood breekt wet.

• SimBox.NL
Dat verlies is dan op de 75cm. kabel (3*2.5) zeer minimaal en ik zou daar geen 15-200w verwachten. Dan zouden de kabels zowat koken... Mijn "SDM230-wifi" zit dus naast de omvormer, die strak naast de meterkast zit en niet 10+ meter verderop.

En als ie overdag ook van die foute data geeft zal een reconnect daar niet voor helpen.

[ Voor 15% gewijzigd door SimBox.NL op 10-09-2026 10:46 ]

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:35
esphome schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:25:
[...]

Dat de GoodWe stoom productie aan blijft geven terwijl het bijna of al helemaal donker is een 'feature' van de GoodWe. Kun je ondervangen door de MID uit te lezen en dan een 'reconnect to grid' te zenden. En dat indien nodig een paar keer te herhalen als die toch weer blijft jokken. Ik heb hier eerder al een HA automation daarvoor gepubliceerd in dit topic.

De opbrengst wat de GoodWe zelf geeft is op de omvormer zelf en je hebt weerstandsverlies in de kabel naar de meterkast.
Ik doe dit ook. Helaas heb ik geen aparte kwh-meter, maar vanaf 18 uur ligt de set in de schaduw. Als de omvormer dan zelf een opwek tussen de 14 en 80 W rapporteert, dan stuur ik elk kwartier een reconnectcommando.

☀️ 7920 Wp | 🔋 Zendure Solarflow 800+ |🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 22:18

zeroday

There is no alternative!

ThinkPad schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:42:
Als je toch al aan het scripten bent en primair PVOutput gebruikt om de opwek te loggen, dan zou ik de internettoegang blokkeren en hem lokaal uitlezen. Het scrapen van SEMS lijkt mij dan omslachtig, foutgevoelig en geen meerwaarde te bieden.

Internettoegang dichtzetten vanwege dit soort fratsen: Meerdere Goodwe omvormers wekken maar 10% op na update
Dat komt niet door de WAF die de SEMS+ app ook gebruikt.
PVOutput is voor mij meer een hobby projectje om alles op jaarbasis te bekijken en dat weer te vergelijken met SEMS+

There are no secrets, only information you do not yet have

• SimBox.NL
Ik gebruik de data om zelf verbruik te (her)berekenen en voorschotten correct te zetten. Ook om niet steeds zelf op de meters te hoeven kijken wel handig. Zo zie ik al sinds 2014 (!) alle data naast elkaar en kan elk telegram of meting nog opzoeken... Dan wil je dus niet dat het jarenlang scheef loopt te tellen! En voor wie het wil zien: het staat allemaal online minus de GW-3000XS, die is namelijk na een kleine 20min. onbereikbaar, denk dat de chip in de wifi stick rot is.
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste