Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:
  • 595.633 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-08-2022
Soullancer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:16:
In het kader beter slecht gejat dan zelf verzonnen..

Zijn er nog foto's van pc ventilatoren op omvormers om te koelen?.andere topics deden de foto's het al niet meer... Ben vooral nieuwsgierig naar de bevestiging die jullie geknutseld hebben :)
Los er bovenop leggen, als je wilt klodder kit ertussen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-04 17:22
satfreak01 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:42:
Heeft iemand inzicht in levertijden/ schaarste op dit moment van producten als omvormers en installatie materiaal?
Klopt het dat iedereen op levering (boot?) uit China zit te wachten?
Voor bv APS ds3-L hoor ik data van half aug en half september (2e lading goederen?)
Het is niet zozeer het transport. Ze worden gewoon niet geproduceerd wegens de complete lockdowns die China hanteert bij besmettingen.
Juist die regio produceert veel electronica, maar ook half producten (chips), waardoor de tekorten ontstaan.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-04 14:13
Korte vraag:

Ik heb 13 panelen van 400Wp voor een totaal van 5200Wp
Mijn omvormer is een 3 fasen AEG van 4kWp
Ik begrijp dat de panelen een factor 0,85 vermogen opwekken (dit zal semantisch niet correct zijn)
Ik begrijp ook dat je een omvormer wil die tussen de 90 en 110% van je Wp moet zitten om efficient te werken

5200*0,85*0,9 = 3980
5200*0,85*1,1 = 4860

#1: Begrijp ik het goed dat ik inderdaad op die 90% omvormer capaciteit zit?

#2: Waarom zie ik op mijn meterkast een maximaal van 2kW (rond het middaguur) die ik teruglever in plaats van 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-05 15:17
de Peer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:27:
[...]

Hier zitten ze gewoon met tie-wraps vast.
Bij mijn kleinere omvormers past het eigenlijk niet zo goed maar dit waren de enige ventilatoren die ik had liggen. achja beter iets dan niets. alles beter dan stilstaande lucht.

[Afbeelding]
Toch wel benieuwd waarom je 3 losse omvormers hebt. Heb je een aparte opstelling van panelen?

Hoe heb je verder je ventilatoren aangesloten, heb je buiten de foto een 230V naar 12V convertor blok staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:32

Osxy

Holy crap on a cracker

drmadi schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:36:
Korte vraag:

Ik begrijp dat de panelen een factor 0,85 vermogen opwekken (dit zal semantisch niet correct zijn)
Ik begrijp ook dat je een omvormer wil die tussen de 90 en 110% van je Wp moet zitten om efficient te werken

5200*0,85*0,9 = 3980
5200*0,85*1,1 = 4860

#2: Waarom zie ik op mijn meterkast een maximaal van 2kW (rond het middaguur) die ik teruglever in plaats van 4?
#2, hitte zorgt ervoor dat de panelen minder zullen opwekken. Ik heb gister bijvoorbeeld 49kwh opgewekt terwijl we in Juni op ruim 55kwh zaten met minder sterke zon.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

MLPN schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:38:
[...]

Toch wel benieuwd waarom je 3 losse omvormers hebt. Heb je een aparte opstelling van panelen?
Ik begon in 2017 met de 3-fase 6 kW Goodwe omvormer. 2 strings want 2 verschillende dakvlakken.

5 maanden terug heb ik er twee 1-fase omvormers (3kW per stuk) bijgeplaatst voor nog 3 andere dakvlakken

Heb nu 59 panelen op 5 verschillende dakdelen.
1 van de 1-fase omvormers heb ik per ongeluk opgestuurd gekregen door een webwinkel en ze wilden hem toen niet meer terug. Dus daar heb ik mijn volgende legplan op aangepast. Misschien zou ik anders nu twee 3 fase omvormers gehad hebben.

Op het linkerdak dat je op de foto niet kunt zien liggen ook 10 panelen. Dat is een Oost-west opstelling. die zitten samen parallel op 1 omvormer.
op het platte dak ligt een schans van 14 panelen.
Alles zelf gelegd in mijn eentje :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3wzmq8riogwDx4cHQoSthrwy2Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0IxTeJDDWrKlSE4gs5BRQnov.jpg?f=user_large
Hoe heb je verder je ventilatoren aangesloten, heb je buiten de foto een 230V naar 12V convertor blok staan?
onderin de foto zie je een 3d-geprint kastje. Daar zit gewoon een standaard 5V (of 12v idd, weet ik even niet meer) adapter in die ik nog over had van een oude telefoon of een ander apparaat dat ik niet meer gebruikte. Ook zit er een Sonoff (smart switch) met een temperatuur-voeler (1m snoer) in zodat de adapter alleen stroom krijgt als de temperatuur van de omvormer boven de 40 graden is.

eenmaal getriggerd (Door die 40 graden) laat ik de ventilatoren aan tot een uur voor zonsondergang.

de temp-sensor heb ik gemonteerd op de heatsink van mijn omvormer die het eerst heet wordt. De regeling is vervolgens voor alle ventilatoren tegelijk. Ik wilde het niet te complex maken.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 19-07-2022 12:12 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:26
Korte vraag:

5200*0,85*0,9 = 3980
5200*0,85*1,1 = 4860

Bij de productie van energie moet je naar de jaaropbrengst kijken; niet naar de piekopbrengst. De jaaropbrengst hangt af van de plaatsing van de panelen. De hoogste opbrengst is met panelen onder 35 graden zonder schaduw op het zuiden in de goede hoek van het land.

Op je slimme meter zie je alleen de teruglevering. Dat is de opwekking door je panelen min je eigen verbruik. Als je de opwekking van je panelen wilt zien, moet je op het display van je omvormer kijken of een netwerkinterface met draad, wifi of bluetooth installeren en een app op je telefoon of computer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-05 15:17
de Peer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:49:
[...]

Ik begon in 2017 met de 3-fase 6 kW Goodwe omvormer. 2 strings want 2 verschillende dakvlakken.

5 maanden terug heb ik er twee 1-fase omvormers (3kW per stuk) bijgeplaatst voor nog 3 andere dakvlakken

Heb nu 59 panelen op 5 verschillende dakdelen.
1 van de 1-fase omvormers heb ik per ongeluk opgestuurd gekregen door een webwinkel en ze wilden hem toen niet meer terug. Dus daar heb ik mijn volgende legplan op aangepast. Misschien zou ik anders nu twee 3 fase omvormers gehad hebben.

Op het linkerdak dat je op de foto niet kunt zien liggen ook 10 panelen. Dat is een Oost-west opstelling. die zitten samen parallel op 1 omvormer.
op het platte dak ligt een schans van 14 panelen.
Alles zelf gelegd in mijn eentje :)
[Afbeelding]

[...]

onderin de foto zie je een 3d-geprint kastje. Daar zit gewoon een standaard 5V (of 12v idd, weet ik even niet meer) adapter in die ik nog over had van een oude telefoon of een ander apparaat dat ik niet meer gebruikte. Ook zit er een Sonoff (smart switch) met een temperatuur-voeler (1m snoer) in zodat de adapter alleen stroom krijgt als de temperatuur van de omvormer boven de 40 graden is.

eenmaal getriggerd (Door die 40 graden) laat ik de ventilatoren aan tot een uur voor zonsondergang.

de temp-sensor heb ik gemonteerd op de heatsink van mijn omvormer die het eerst heet wordt. De regeling is vervolgens voor alle ventilatoren tegelijk. Ik wilde het niet te complex maken.
toon volledige bericht
Goed bezig geweest! Dat zijn echt veel panelen _/-\o_ . Heb je thuis nog een bedrijf dat je zoveel panelen nodig hebt? Of 'gewoon' 3 elektrische auto's o.i.d.?
Jij zit nu ruim boven de 10000 wattpower aan panelen, moet jij daardoor nu elk kwartaal btw aangiften doen op je opbrengst?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

MLPN schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:14:
[...]

Goed bezig geweest! Dat zijn echt veel panelen _/-\o_ . Heb je thuis nog een bedrijf dat je zoveel panelen nodig hebt? Of 'gewoon' 3 elektrische auto's o.i.d.?
Jij zit nu ruim boven de 10000 wattpower aan panelen, moet jij daardoor nu elk kwartaal btw aangiften doen op je opbrengst?
Nee gewoon mijn uit de hand gelopen hobby :+ . ik verkoop gewoon veel á 61 cent per kWh aan Eneco. Mijn energierekening is dit jaar behoorlijk negatief (-6000 euro), ondanks warmtepomp en E-auto.
Met de hoge terugleververgoeding momenteel is het genieten.

Dus ik heb het zeker niet 'nodig'. het levert gewoon veel geld op.

Bij mijn 1e keer panelen leggen bleef ik wel onder de 10.000 Wp en kon ik dus gewoon gebruik maken van het forfait. éénmalig btw aangifte dus, zoals iedereen.
De 2e keer was dus een uitbreiding en heb ik in het geheel geen btw terug gevraagd. te veel gedoe en ik kwam er ook achter dat ik juist zou moeten gaan betalen (ipv terug krijgen) omdat de omzet zo hoog is.

Maakt ook niet uit, met de huidige terugleververgoeding is de terugverdientijd ongeveer 1,5 jaar voor mij.

Daarnaast, wat veel mensen niet weten, is dat je met veel panelen langer kunt blijven salderen. Ik kan gewoon tot 2031 100% van mijn verbruik blijven salderen. Volgens de informatie die nu bekend is uit de laatste kamerbrief.
Veel panelen is daarom het meest toekomstbestendig en een lager risico dan precies je verbruik afdekken.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 19-07-2022 13:45 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:29
de Peer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:18:
[...]

Daarnaast, wat veel mensen niet weten, is dat je met veel panelen langer kunt blijven salderen. Ik kan gewoon tot 2031 100% van mijn verbruik blijven salderen. Volgens de informatie die nu bekend is uit de laatste kamerbrief.
Ik heb toevallig deze week die kamerbrief (van Rob Jetten) gelezen, maar dat er niet uit gehaald. Waar vind je dat in de brief?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zwerius schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:29:
[...]

Ik heb toevallig deze week die kamerbrief (van Rob Jetten) gelezen, maar dat er niet uit gehaald. Waar vind je dat in de brief?
Er staat dat de afbouwpercentages gaan over de hoeveelheid stroom die 'ingevoed' wordt op het net.
De afbouw van saldering gaat dus niet over de hoeveelheid verbruik die je hebt, maar de hoeveelheid invoeding (teruglevering) op het net.

Dus als je veel opwekking heb, bijvoorbeeld 3 of 4 x zoveel dan dan je verbruikt, dan kun je ondanks de afbouw nog steeds je volledige verbruik salderen.

Mensen die precies hun verbruik afgedekt hebben met panelen, hebben hier wel maximaal last van want die mogen direct minder salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Zwerius , @de Peer Daar is duidelijk over nagedacht door? (geen idee).
Vermoedelijk zit er zwaar lobbywerk achter en/of de kamerleden en de minister? snappen niet hoe het werkt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:41
de Peer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Er staat dat de afbouwpercentages gaan over de hoeveelheid stroom die 'ingevoed' wordt op het net.
De afbouw van saldering gaat dus niet over de hoeveelheid verbruik die je hebt, maar de hoeveelheid invoeding (teruglevering) op het net.

Dus als je veel opwekking heb, bijvoorbeeld 3 of 4 x zoveel dan dan je verbruikt, dan kun je ondanks de afbouw nog steeds je volledige verbruik salderen.

Mensen die precies hun verbruik afgedekt hebben met panelen, hebben hier wel maximaal last van want die mogen direct minder salderen.
Interessant, van welke datum is deze brief? Rob heeft nogal wat brieven ingestuurd de laatste paar weken.
Ben wel benieuwd wat de spelregels en grenswaarden zijn, want wij hebben nu 30 panelen liggen, en de volgende 10 zitten al in de planning met de renovatie van de overkapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEst21234
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-04 22:04
de Peer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:18:
[...]

Nee gewoon mijn uit de hand gelopen hobby :+ . ik verkoop gewoon veel á 61 cent per kWh aan Eneco. Mijn energierekening is dit jaar behoorlijk negatief (-6000 euro).
Met de hoge terugleververgoeding momenteel is het genieten.

Dus ik heb het zeker niet 'nodig'. het levert gewoon veel geld op.

Bij mijn 1e keer panelen leggen bleef ik wel onder de 10.000 Wp en kon ik dus gewoon gebruik maken van het forfait. éénmalig btw aangifte dus, zoals iedereen.
De 2e keer was dus een uitbreiding en heb ik in het geheel geen btw terug gevraagd. te veel gedoe en ik kwam er ook achter dat ik juist zou moeten gaan betalen (ipv terug krijgen) omdat de omzet zo hoog is.

Maakt ook niet uit, met de huidige terugleververgoeding is de terugverdientijd ongeveer 1,5 jaar voor mij.

Veel panelen is daarom het meest toekomstbestendig en een lager risico dan precies je verbruik afdekken.
toon volledige bericht
Welke energieleverancier laat je tot 2031 zoveel salderen? Wij hebben in de meest slechte tijd (1 jaar geleden) een energieleverancier moeten kiezen welke is omgevallen en nu bij Eneco. We krijgen slechts 22 cent terug, en met net geen 10kwh geinstalleer vermogen is dat wel de moeite om een te proberen te veranderen. Let wel op: wij hebben nu variabel omdat er niet anders te krijgen was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
de Peer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Volgens mij interpreteer je dat verkeerd.

Even een voorbeeld met getallen:
Stel ik verbruik per jaar 3000 kWh uit het net, maar ik lever 4000 kWh aan het net.
De saldering gaat dan over die 3000 kWh, die ik eerst aan het net had geleverd en op een ander moment weer verbruik.Voor mijn overschot van 1000 kWh moet ik een redelijke vergoeding krijgen, maar energieleveranciers interpreteren dat begrip nogal verschillend.
Die 1000 kWh heet ook geen saldering.
Die 3000 kWh wordt gesaldeerd en vanaf 2025 wordt die saldering dus afgebouwd.
De 1000 kWh was al geen saldering en is dat straks ook niet. Je krijgt daar dus een bedrag voor zonder energietoeslag etc.
En het te salderen bedrag (dus over die 3000 kWh) wordt vanaf 2025 elk jaar lager, totdat in 2031 de saldering is afgebouwd. Dan krijg je alleen nog een "kale" prijs voor elke aan het net geleverde kWh. Het is echter nog niet duidelijk wat dat wordt. Ik de kamerbrief spreekt Jetten erover dat de markt daar zijn werk moet doen. M.a.w. er wordt geen vast (of minimum) bedrag per kWh vastgesteld, maar dat wordt overgelaten aan de concurrentie tussen de energieleveranciers. Dat vind ik nog niet meteen rustgevend...

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
boxlessness schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:55:
[...]

Interessant, van welke datum is deze brief? Rob heeft nogal wat brieven ingestuurd de laatste paar weken.
Ben wel benieuwd wat de spelregels en grenswaarden zijn, want wij hebben nu 30 panelen liggen, en de volgende 10 zitten al in de planning met de renovatie van de overkapping.
De brief is van 1 juli 2022: Document 31 239 Stimulering Duurzame Energieproductie Nr. 363 Brief van de minister voor klimaat en energie aan de voorzitter van de tweede kamer.

[ Voor 12% gewijzigd door Zwerius op 19-07-2022 13:33 ]

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 15:16
Ik heb zojuist een aanbieder over de vloer gehad en die wilde geen PV-verdeler toepassen omdat er naast de wasmachine ook een (warmtepomp)droger op de groep zat (wel beide op dezelfde WCD).
De aansluitwaarde van de wasmachine en droger zijn bij elkaar 3000w.

Is dit echt te veel? Volgens mij heb ik her en der gelezen dat dit regelmatig toegepast wordt op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

boxlessness schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:55:
[...]

deze:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31239-314.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

TEst21234 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:06:
[...]

Welke energieleverancier laat je tot 2031 zoveel salderen?
Allemaal waarschijnlijk, dat wordt gewoon wettelijk geregeld als het goed is. Maar je moet dan wel veel panelen hebben en niet precies genoeg panelen om je verbruik af te dekken, wat vaak onterecht geadviseerd is door PV-leggers. Binnen tweakers is altijd (nouja de laatste 5 jaar) het advies geweest: leg in 1x je dak vol.
Wij hebben in de meest slechte tijd (1 jaar geleden) een energieleverancier moeten kiezen welke is omgevallen en nu bij Eneco. We krijgen slechts 22 cent terug,
Je kunt vandaag nog Eneco bellen en overstappen van Eneco naar Eneco. Dan is het per direct of binnen een paar dagen geregeld en krijg je ook 61 cent per kWh.
Houd dit topic maar eens bij. dat gaat vrijwel alleen maar over overstappen van en naar Eneco: Het grote terugleververgoeding topic

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 19-07-2022 13:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zwerius schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:10:
[...]

Volgens mij interpreteer je dat verkeerd.
Nee hoor, op het forum hier is dit inmiddels wel algemeen bekend, binnen bepaalde topics dan.
Het zou hooguit nog kunnen dat de brief fouten bevat. Maar wat er staat, is helder. afbouw gaat over de invoeding, niet het verbruik.
Even een voorbeeld met getallen:
Stel ik verbruik per jaar 3000 kWh uit het net, maar ik lever 4000 kWh aan het net.
De saldering gaat dan over die 3000 kWh,
Nee, daar gaat het mis. de afbouwpercentages gaan niet over verbruik, maar over teruglevering (invoeding op het net).
En het te salderen bedrag (dus over die 3000 kWh) wordt vanaf 2025 elk jaar lager, totdat in 2031 de saldering is afgebouwd.
Nee, het percentage van je invoeding dat je mag salderen wordt afgebouwd. dat is wat anders dan jij zegt. Lees de brief maar.
Dan krijg je alleen nog een "kale" prijs voor elke aan het net geleverde kWh. Het is echter nog niet duidelijk wat dat wordt.
Men spreekt nu over 80% van het kale tarief, wat super zou zijn met de huidige tarieven!

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 19-07-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:31
Zijn er webshops waar ik panelen op formaat kan selecteren/filteren? Ik ben op zoek naar panelen (390 Wp of meer) met een maximum hoogte van 168cm.

Tevens wil ik offertes opvragen, installatie in maart/april 2023. Beter nu al offertes opvragen of nog even wachten (wat is de verwachting wat de prijzen gaan doen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Dat is veel te ver in de toekomst voor veel solar partijen. Ik zou eens in november/december met offertes beginnen.

Veel panelen zijn nu ca. 1725 hoog.

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 19-07-2022 14:02 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Zwerius mijn vetdruk:
De in de tabel genoemde percentages betreffen het deel van de elektriciteit dat door de kleinverbruiker op het net is ingevoed waarvoor nog gesaldeerd mag worden. Voor het overige deel ontvangen kleinverbruikers uitsluitend een redelijke vergoeding van de leverancier.
Dus mensen met overproductie kunnen langer hun volledige verbruik salderen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Korte vraag:

Niet correct inderdaad. dit gaat over het jaarverbruik (in kWh) en dus niet vermogen (in Watt) en is een soort vuistregel, natte vinger. Als je vol op het zuiden ligt zonder schaduw is 0,85 veel te laag en is zelfs een getal boven de 1,0 wel mogelijk.
Dit gaat dus niet, zoals jij volgens mij denkt, over het vermogen (in Watt). dat is wat anders.
Dat is ook incorrect. Weet niet hoe je daarbij bent gekomen. Je moet denk ik ook zelf even duidelijk hebben wat je met 'efficient' bedoelt.
Je moet niet te weinig panelen op je omvormer aansluiten want dan is het stringvoltage mogelijk te laag.
Te veel panelen is niet echt een probleem, maar dan mis je dus wat opbrengst.
De realiteit is ingewikkelder dan een paar getallen en vuistregels en is door mij niet in 2 zinnen uit te leggen.
5200*0,85*0,9 = 3980
5200*0,85*1,1 = 4860
zoals gezegd dit klopt niet. die 0.85 gaat over jaaropbrengst terwijl je andere getallen over actueel vermogen gaan.
in de middag is je piek en tik je misschien de 100% wel aan, of hoger.
Het is prima om in de middag 90% te bereiken of net boven de 100%. Zelf tik ik de 150% ook wel eens aan.

Ik denk dat jouw opstelling prima gedimensioneerd is in ieder geval.

Kijk zelf maar eens hoe dicht je bij die 5200 Watt komt in de middag.

In de lente kom je hoger dan in de zomer trouwens, omdat het dan (in lente) wat koeler is.

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 19-07-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
de Peer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:24:
Niet correct inderdaad. dit gaat over het jaarverbruik (in kWh) en dus niet vermogen (in Watt) en is een soort vuistregel, natte vinger. Als je vol op het zuiden ligt zonder schaduw is 0,85 veel te laag en is zelfs een getal boven de 1,0 wel mogelijk.
Dit gaat dus niet, zoals jij volgens mij denkt, over het vermogen (in Watt). dat is wat anders.
Duidelijk, dank!
Dat is ook incorrect. Weet niet hoe je daarbij bent gekomen. Je moet denk ik ook zelf even duidelijk hebben wat je met 'efficient' bedoelt.
Je moet niet te weinig panelen op je omvormer aansluiten want dan is het stringvoltage mogelijk te laag.
Te veel panelen is niet echt een probleem, maar dan mis je dus wat opbrengst.
De realiteit is ingewikkelder dan een paar getallen en vuistregels en is door mij niet in 2 zinnen uit te leggen.
Dit is wat ik las onder het kopje 'vermogen omvormer'.

Ik denk dat jouw opstelling prima gedimensioneerd is in ieder geval.
Dat is fijn om te lezen maar ik begrijp dan niet goed waarom. Wat was er gebeurd als er een omvormer van 5kW was geplaatst; dan was mijn piek in het voorjaar toch hoger?
Kijk zelf maar eens hoe dicht je bij die 5200 Watt komt in de middag.
Er is nog geen app want de wifi module is nog onderweg. Het enige dat ik kan zien op mijn digitale meter is een getal van 2,2kW als piek. Dat is zonder grote verbruikers aan in huis. Ik begrijp dat dit in de zomer relatief laag is (vooral deze weken) en in de lente dus de potentie heeft om de 5,2 (totaal Wp van de panelen) of 4,0 aan te tikken (maximaal vermogen omvormer)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

drmadi schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:50:

Dit is wat ik las onder het kopje 'vermogen omvormer'.
ok, helder. Ja zit wel wat in. prima als richtlijn.
Dat is fijn om te lezen maar ik begrijp dan niet goed waarom. Wat was er gebeurd als er een omvormer van 5kW was geplaatst; dan was mijn piek in het voorjaar toch hoger?
Alleen als jouw opbrengst daadwerkelijk boven de 4000W uitkomt van je huidige omvormer. Maar dat weet je dus niet zeker. Misschien komt hij wel nooit boven de 3900W. Dan heb je dus geen grotere omvormer nodig.

Hoe hoog de piek komt hangt af van de hellingshoek en orientatie (oost, west zuid etc).
[...]

Er is nog geen app want de wifi module is nog onderweg. Het enige dat ik kan zien op mijn digitale meter is een getal van 2,2kW als piek.
besef dat dit de netto teruglevering is. Daar is je stroomverbruik van dat moment dus al vanaf. Dus als jij 2,2 ziet kan de werkelijke piek prima 3,0kW zien als jij op dat moment 800W verbruikt in huis.
Ah ik lees nu dat je dat door had.
Dat is zonder grote verbruikers aan in huis. Ik begrijp dat dit in de zomer relatief laag is (vooral deze weken) en in de lente dus de potentie heeft om de 5,2 (totaal Wp van de panelen) of 4,0 aan te tikken (maximaal vermogen omvormer)?
Ja in de lente zijn de pieken hoger dan nu met dit warme weer. Ook is vaak de lucht een stuk schoner/helder met minder stof.

Maar je hoeft niet alle stroom te oogsten met je omvormer. Als die 5,2 kW omvormer een stuk duurder is dan de 4,0kW omvormer, dan is het niet zo'n probleem als je 1% opbrengst per jaar minder hebt.
Dus dimensioneren op de piek hoeft niet altijd logisch te zijn. Bovendien belast je het net er meer mee ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drmadi
Dank, ik begin het langzaam te begrijpen. Heb net een boek gekocht met wat basis electra, kijken of ik mezelf deze zomer wat kan bijscholen in deze materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:53
Soullancer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:16:
Zijn er nog foto's van pc ventilatoren op omvormers om te koelen?.
Een foto en een een tekeningetje. (ooit gemaakt voor het Omnik forum, vandaar in het Engels)
Het 'steel' zijn 2 stukje ijzeren koker van 25mm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X41pfG3weR7S1OhC3YPPHzizNUw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ykLNMqPGGFJqe1VGe1AKtCNK.png?f=user_large

De omvormer hangt aan de dikke plaat multiplex (2 x 24mm op elkaar gelijmd). (hier zonder de omvormer ;))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUWFD6ClqJtjqt6EtqMkQkwTVvE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y63l5g4WTSxopl1AomntfQqf.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door LooneyTunes op 20-07-2022 03:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
BeeJee78 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:17:
Ik heb zojuist een aanbieder over de vloer gehad en die wilde geen PV-verdeler toepassen omdat er naast de wasmachine ook een (warmtepomp)droger op de groep zat (wel beide op dezelfde WCD).

Is dit echt te veel? Volgens mij heb ik her en der gelezen dat dit regelmatig toegepast wordt op deze manier.
Mijn vraag is een beetje ondergesneeuwd door de discussie van gister :-)
Heeft iemand hier een antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

BeeJee78 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:15:
[...]

Geen andere groep op zolder? Zet je daar die droger op. Mooiste is gewoon een kabel naar die omvormer trekken, kan dat niet door een trapkoof of zoiets?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Rol-Co schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:20:
[...]

Geen andere groep op zolder? Zet je daar die droger op. Mooiste is gewoon een kabel naar die omvormer trekken, kan dat niet door een trapkoof of zoiets?
Ja wel een andere groep maar die zit al vol. Door het huis gaat echt niet, enige optie is buiten.
Maar dat was de vraag eigenlijk niet ;) Ik wil graag weten of een pv-verdeler echt niet kan op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

[...]

Nvm, verkeerd gelezen

[ Voor 36% gewijzigd door BlizzarD op 20-07-2022 08:43 ]

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Ja ze draaien bij mij ook al een tijd op dezelfde groep (zijn trouwens beide van eind 2020, dus vrij nieuw).
Totaal 3000w maximaal, dat moet toch gewoon kunnen met een PV-verdeler op die groep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

BeeJee78 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:45:
[...]

Ja ze draaien bij mij ook al een tijd op dezelfde groep (zijn trouwens beide van eind 2020, dus vrij nieuw).
Totaal 3000w maximaal, dat moet toch gewoon kunnen met een PV-verdeler op die groep?
Ben geen elektricien maar zolang het niet boven de 3600 watt uitkomt (de max van 1 groep) lijkt me dat geen probleem? Daar is de PV verdeler juist voor bedoeld.

iStockphoto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:47
BeeJee78 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 13:17:

Hij zal wel niet van PV-verdelers houden, en een gezonde afkeer daarvan als het ook anders kan is prijzenswaardig. Maar het moet wel gewoon kunnen: de verbruikers zijn afgezekerd op 16A (dus 3680W), net als de maximale stroom vanaf of naar de hoofd-groepenkast. Dus een (nieuw) probleem kan dit niet geven.

Veel van de kant en klare kastjes hebben de 2 contactdozen ook gewoon ingebouwd zitten, dus tja...3x raden welke 2 apparaten daar 9 van de 10 keer achter gaan zitten. Zie bv.
https://www.elektrobode.nl/kennisbank/wat-is-een-pv-verdeler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keesvdzanden
BeeJee78 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:45:
[...]

Zonnepanelen ontlasten, en doen niet extra belasten. Dus alleen maar beter voor je voedings kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

BeeJee78 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:40:
[...]

Ja wel een andere groep maar die zit al vol. Door het huis gaat echt niet, enige optie is buiten.
Maar dat was de vraag eigenlijk niet ;) Ik wil graag weten of een pv-verdeler echt niet kan op deze manier.
Ja, je kan max 16A op die verdeler, internals van de verdeler moeten wel voldoende dik zijn natuurlijk en pv mag dan ook niet zwaarder dan 16A gezekerd. Die pv boeren zie ik overal 20 in prutten tegenwoordig, allemaal bang dat het uit gaat of zoiets, misschien is dat zijn probleem.

Ik zou persoonlijk nog liever buitenom een kabel hebben dan zo’n verdeler, in grijze buis ergens langs de regenpijp of zoiets.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heibel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-04 21:12
Ik heb 14 panelen op mijn woning gelegd met een 1fase omvormer van 5000 watt, In de 1 fase meterkast is deze gezekerd met een 20amp Alamat.
Ik wil mijn garage dak ook voorzien van panelen deze wordt ook voorzien van een aparte 1 fase omvormer van 3600 watt, gezekerd met een aparte Alamat 16amp. Moet ik naar een 3 fase meterkast of kan met 8600watt (piek) terug leveren op een 1 fase systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

heibel schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:19:
Ik heb 14 panelen op mijn woning gelegd met een 1fase omvormer van 5000 watt, In de 1 fase meterkast is deze gezekerd met een 20amp Alamat.
Ik wil mijn garage dak ook voorzien van panelen deze wordt ook voorzien van een aparte 1 fase omvormer van 3600 watt, gezekerd met een aparte Alamat 16amp. Moet ik naar een 3 fase meterkast of kan met 8600watt (piek) terug leveren op een 1 fase systeem
Ligt aan je hoofdzekering, zie Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 (stukje omlaag scrollen)

iStockphoto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:26
[...]

Hij gaat er helemaal niet over wat er op dat stopcontact wordt aangesloten. Er komt gewoon een 16A automaat en daarmee is voorkomen dat er 32A (16 uit net en 16 uit omvormer) gaat lopen. Ik zou er een drievoudige tafeldoos in prikken. Ook makkelijk voor stofzuiger of looplamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Omdat ik onlangs weer een aantal posts over actieve koeling van omvormers zag langskomen, heb ik gisteren op het warmste punt van de dag (38 a 40 graden buiten, 27 graden in de garage waar de omvormer hangt) even wat warmtefoto's genomen van mijn passief gekoelde SMA SB 3.0 omvormer.

Na een hele dag op vol vermogen te stampen en bij uitzonderlijk hoge binnentemperatuur (27 graden), heb ik een maximum van zo'n 45 graden gemeten op de koelvinnen van de omvormer. Dat lijkt mij onder 'extreme' omstandigheden zeer schappelijk, en echt geen reden om actieve koeling bij te plaatsen.

Maar goed, andere omvormers doen het misschien minder goed met hun actieve koeling, ik kan enkel voor mijn situatie spreken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2UNLo-gx4doraWOqPAfKI1Mb3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yXMA6LBTIlrRhVYX68i10fEE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Slonzo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:29:
Omdat ik onlangs weer een aantal posts over actieve koeling van omvormers zag langskomen, heb ik gisteren op het warmste punt van de dag (38 a 40 graden buiten, 27 graden in de garage waar de omvormer hangt) even wat warmtefoto's genomen van mijn passief gekoelde SMA SB 3.0 omvormer.

Na een hele dag op vol vermogen te stampen en bij uitzonderlijk hoge binnentemperatuur (27 graden), heb ik een maximum van zo'n 45 graden gemeten op de koelvinnen van de omvormer. Dat lijkt mij onder 'extreme' omstandigheden zeer schappelijk, en echt geen reden om actieve koeling bij te plaatsen.

Maar goed, andere omvormers doen het misschien minder goed met hun actieve koeling, ik kan enkel voor mijn situatie spreken.

[Afbeelding]
Tsja, bedenk wel dat de elektronica dus veel veel heter is dan dat en dan automatisch gaat terugregelen waardoor je minder opbrengst hebt.

Meestal kun je de interne temp ook gewoon uitlezen via je omvormer he.

Ik vind het wel aannemelijk dat je de levensduur kunt verlengen met actieve koeling.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 20-07-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:21
Slonzo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:29:

[Afbeelding]
Dat is heel netjes, mijn Growatt 3300W gaat over de 70 graden heen op dagen zoals gister!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJtnr3eNDYnm5jiKavpSkFpGMZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KHT6N8dnR62nZzJCUyu1ALXH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Danielson op 20-07-2022 13:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:26
offtopic:
@Slonzo Ik zag je ook in het L/L-warmtepomp topic mooie warmtefoto's plaatsen. Houd er rekening mee dat niet alle oppervlakken de juiste temperatuur laten zien op zo'n foto. Als die koelvinnen blank aluminium zijn dan reflecteert dat teveel en zul je niet de goede temperatuur meten. Stukje tape erop en dat meten werkt dan vaak beter. Voor ruiten hetzelfde verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Danielson schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:49:
[...]

Dat is heel netjes, mijn Growatt 3300W gaat over de 70 graden heen op dagen zoals gister!
de heatsink???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:21
Dat niet, ik lees van Home Assistant de temperatuur uit en dan komen bovenstaande waardes eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Laatst online: 02-05 16:25
Voor de mensen die zelf zonnepanelen hebben gelegd, hoe hebben jullie de kabels weggewerkt? Ik heb 2x2x1 panelen achter elkaar op een plat dak. Er lopen dus 2 kabels van 1 paneel naar een ander. Het lijkt me niet echt erg maar ik werk ze liever weg in een pvc buisje ofzo alleen dat gaat niet echt omdat er aan beide kanten uiteindelijk zo'n mc4 connector zit. Een kabelgootje klinkt leuk, maar daar kan toch ook water inkomen of omheen komen?

Het efficiëntste lijkt me nog de kabel gewoon te laten zweven over het dak. Het enige risico is dan struikelgevaar :P

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ThinkPad schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:50:
offtopic:
@Slonzo Ik zag je ook in het L/L-warmtepomp topic mooie warmtefoto's plaatsen. Houd er rekening mee dat niet alle oppervlakken de juiste temperatuur laten zien op zo'n foto. Als die koelvinnen blank aluminium zijn dan reflecteert dat teveel en zul je niet de goede temperatuur meten. Stukje tape erop en dat meten werkt dan vaak beter. Voor ruiten hetzelfde verhaal
Yup, goeie tip, emissiviteit is een lastige (y)
Maar de koelvinnen van mijn SMA hebben een zwarte poedercoating (oid?) dus dat gaat normaal wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

de Peer schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:43:
Tsja, bedenk wel dat de elektronica dus veel veel heter is dan dat en dan automatisch gaat terugregelen waardoor je minder opbrengst hebt.

Meestal kun je de interne temp ook gewoon uitlezen via je omvormer he.

Ik vind het wel aannemelijk dat je de levensduur kunt verlengen met actieve koeling.
Terugregelen heb ik nog nooit last van gehad, zolang de panelen genoeg leveren zit hij de hele dag tegen z'n maximum aan :)

Interne temp heb ik helaas niet ter beschikking via de HASS integration, daar heb ik geen geschiedenis van.

Kwaad doet extra koeling zeker niet, ik weet gewoon niet of het verschil maakt op de levensduur van de omvormer bij mijn gemeten temperatuurniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

YoshiBignose schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:00:
Voor de mensen die zelf zonnepanelen hebben gelegd, hoe hebben jullie de kabels weggewerkt? Ik heb 2x2x1 panelen achter elkaar op een plat dak. Er lopen dus 2 kabels van 1 paneel naar een ander. Het lijkt me niet echt erg maar ik werk ze liever weg in een pvc buisje ofzo alleen dat gaat niet echt omdat er aan beide kanten uiteindelijk zo'n mc4 connector zit. Een kabelgootje klinkt leuk, maar daar kan toch ook water inkomen of omheen komen?

Het efficiëntste lijkt me nog de kabel gewoon te laten zweven over het dak. Het enige risico is dan struikelgevaar :P
Houd er wel rekening mee dat je + en - niet in hetzelfde buisje doet, maar wel dicht bij elkaar. Dus denk aan minimaliseren van inductielus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathi159
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-05 21:26
Hallo Tweakers,

Ik ben aan het kijken om mijn zonneinstallatie uit te breiden middels APS micro omvormers (lijkt me een betere optie als Enphase of solaredge). Weet iemand daar een installateur die daarmee werkt in de regio Amersfoort?

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2138334

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:15
Als je uberhaupt iemand kunt vinden die ze kan leveren houd ik me aanbevolen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:14

JvS

Ik heb hem zelf ook

YoshiBignose schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:00:

Hier op het platte dak loopt het gewoon van het ene 2x2 setje naar het andere (220V is dat wel). Ik weet niet hoe vaak je op je dak loopt, maar struikelgevaar lijkt me een beetje gezocht risico (zie sig voor foto)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:14

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mathi159 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:14:
Hallo Tweakers,

Ik ben aan het kijken om mijn zonneinstallatie uit te breiden middels APS micro omvormers (lijkt me een betere optie als Enphase of solaredge). Weet iemand daar een installateur die daarmee werkt in de regio Amersfoort?

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2138334
Ik ken amper installateurs die met APS werken. Enphase is wel een beetje de standaard.

Je zou ze zelf eens kunnen benaderen:
https://emea.apsystems.com/nl/products/purchase/
U kunt natuurlijk ook rechtstreeks contact met ons opnemen, dan brengen wij u in contact met een APsystems-distributeur of een installateur die ervaring heeft met onze producten voor uw zonnepanelen-installatie. U kunt ons bereiken op telefoon +31-85-3018499 of stuur een e-mail naar: emea@APsystems.com.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-05 09:36
Net bevestiging gekregen, aankomende woensdag komen mijn 25 400WP panelen! Helaas is Stedin nog niet geweest voor de 3 fase aansluiting, indicatie is nu begin september.
De installateur geeft aan dat het niet op 1 fase kan, dus ze kunnen nog niet produceren.

Ze liggen verdeeld over oost en west kant van het dak, met enphase 7+ systeem.
Zou ik de installateur wel kunnen vragen bv de oostkant alvast op 1 fase aan te sluiten of zou dat teveel gedoe zijn om dan later alles goed op 3 fase aan te sluiten?

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:05
Tot mijn verbazing zag ik vanavond dat de GoodWe omvormer een rood lampje gaf, op het scherm stond utility loss. In de app zag ik dat de omvormer het sinds 13u niet meer deed.

Nu bleek 1 zekering van het kleine schakelkastje bij de omvormer naar beneden te zijn gegaan. Nadat ik deze omhoog klikte startte de omvormer weer op. Waar kan dit aan liggen? Is dit gevaarlijk qua kortsluiting oid?

Ik heb de GoodWe omvormer met zonnepanelen al sinds december in gebruik. Nooit problemen gehad…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Laatst online: 02-05 16:25
de Peer schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:36:
[...]

Houd er wel rekening mee dat je + en - niet in hetzelfde buisje doet, maar wel dicht bij elkaar. Dus denk aan minimaliseren van inductielus.
Ik heb er inderdaad juist aan gedacht dat ze "dezelfde route terug" lopen, vandaar dat het telkens 2 kabels zijn die oversteken, alleen ik wist dan weer niet dat je ze niet TE dicht bij elkaar mag doen.

Het belangrijkste lijkt me dat ze niet in een plas water liggen toch?
JvS schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:20:
[...]
Hier op het platte dak loopt het gewoon van het ene 2x2 setje naar het andere (220V is dat wel). Ik weet niet hoe vaak je op je dak loopt, maar struikelgevaar lijkt me een beetje gezocht risico (zie sig voor foto)
Is ook vergezocht maar oke. Het is dus niet erg om zo'n DC kabel gewoon in de buitenlucht te hebben? Meestal vind ik alleen foto's hoe mensen het begin en het eind van de serie via een pvc pijpje wegwerken naar de omvormer, maar ik heb geen idee wat mensen tussen de verschillende panelen doen. Omdat er dan al MC4 connectoren bij zitten klik je ze zo in elkaar en doe je het niet ff in een pijpje.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:15
YoshiBignose schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:55:
[...]

Is ook vergezocht maar oke. Het is dus niet erg om zo'n DC kabel gewoon in de buitenlucht te hebben? Meestal vind ik alleen foto's hoe mensen het begin en het eind van de serie via een pvc pijpje wegwerken naar de omvormer, maar ik heb geen idee wat mensen tussen de verschillende panelen doen. Omdat er dan al MC4 connectoren bij zitten klik je ze zo in elkaar en doe je het niet ff in een pijpje.
Klopt, de kabels zelf zijn dubbel geisoleerd en kunnen als het goed is de elementen weerstaan. Maar toch zou ik ze niet "los over het dak" gooien, niet zozeer (alleen) om struikelgevaar, maar als je er op gaat staan of het gaat schuiven/zwabberen in de wind, kan de boel toch beschadigd raken.

Een veel genoemde oplossing voor zo'n geval is een draadgoot neerleggen en ze daar aan vast tie-wrappen. Goot zelf gewoon met je montageframes mee aarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
YoshiBignose schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:55:
[...]

Ik heb er inderdaad juist aan gedacht dat ze "dezelfde route terug" lopen, vandaar dat het telkens 2 kabels zijn die oversteken, alleen ik wist dan weer niet dat je ze niet TE dicht bij elkaar mag doen.

Het belangrijkste lijkt me dat ze niet in een plas water liggen toch?

[...]

toon volledige bericht
Ik zou het toch maar wel doen, vijf jaar lang UV licht worden ze niet beter van....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:57
-Edwin- schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:49:
Tot mijn verbazing zag ik vanavond dat de GoodWe omvormer een rood lampje gaf, op het scherm stond utility loss. In de app zag ik dat de omvormer het sinds 13u niet meer deed.

Nu bleek 1 zekering van het kleine schakelkastje bij de omvormer naar beneden te zijn gegaan. Nadat ik deze omhoog klikte startte de omvormer weer op. Waar kan dit aan liggen? Is dit gevaarlijk qua kortsluiting oid?
Is die zekering een aardlekautomaat? Zo ja, wat was de kleur van het detectievlakje waaraan je kunt zien of die op een aardfout of overbelasting was uitgeschakeld?
Wat is de maximale stroom die de Goodwe kan leveren?
Wat is de beveiligingswaarde van die automaat?
Wat was het vermogen wat je Goodwe op het moment van afschakelen leverde (kun je vast via een portal wel achterhalen)?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@teacher Ik heb deel 11 aangemaakt, we zijn weer over de 10k berichten heen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:26
Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic