Toon posts:

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste
Acties:
  • 561.331 views

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-06 02:31
Burning_Tyre schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:22:
Mijn oog viel vanmorgen op dit artikel, waarbij ik een interessant formaat panelen zie.

[Afbeelding]

Iemand een idee of dit soort formaat panelen echt bestaan? Interessant voor bovenop de schuttingrand wellicht...
Eens per jaar met een emmer oxaalzuur langs de panelen om het roest te verwijderen ;)

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-06 21:29
-

[Voor 99% gewijzigd door Soullancer op 13-07-2022 11:31]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56
Mijn oog viel vanmorgen op dit artikel, waarbij ik een interessant formaat panelen zie.
[Afbeelding]
Iemand een idee of dit soort formaat panelen echt bestaan? Interessant voor bovenop de schuttingrand wellicht...
Zo'n paneel kan commercieel natuurlijk nooit een succes worden, want veel te klein. Om te concurreren met de grote panelen mag zo'n paneel hooguit een tientje kosten, en dan ben je nog steeds hartstikke druk met bekabeling. Hier gaat geen enkele fabrikant aan beginnen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:45
Ik heb nu 3 weken mijn zonnepanelen, 18x Hyundai 400 Ultra Black.
Het is een oost-west opstelling met 7 panelen oost en 11 op west.
Nu haal ik met goede dagen zo'n 32-35kWh opbrengst per dag.
Ik heb echter geen idee hoe ik na kan gaan of dit goed, matig of slecht is qua opbrengst voor mijn installatie.
Is hier een manier voor, of hebben jullie wellicht een vergelijkbare situatie? Dan ben ik wel benieuwd naar jullie opbrengst.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:52

[Afbeelding]

nog wel kleiner ook, ik denk wel dat het een DIY projectje moet worden om het financieel aantrekkelijk te houden. dat soort formaten kosten vrij veel geld.

https://www.nauticgear.nl...Q2Uyv-uOyxUyzjqh3YVPradoo

misshien gewoon de schutting breder maken (overkapping) dan past er een groot paneel op en de kliko eronder. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:40
Marsman83 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:35:
Ik heb echter geen idee hoe ik na kan gaan of dit goed, matig of slecht is qua opbrengst voor mijn installatie.
Is hier een manier voor, of hebben jullie wellicht een vergelijkbare situatie? Dan ben ik wel benieuwd naar jullie opbrengst.
Die vraag is recent al meerdere keren gesteld. En sowieso 100x per jaar :P

Kijk in dit topic:
Het grote "jouw productie" topic - Deel 8

En vergelijk via PVoutput in de buurt.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
Marsman83 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:35:
Oost - west opstelling: jouw productie afgelopen maand..ofzo

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• satfreak01
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-06 13:49

Kan iemand uitleggen wat het betekent als de gele lijn boven het groen uit komt? Soms ook onder het groen? Wat zegt dit en hoe komt dit?
APS DS3

[Voor 26% gewijzigd door satfreak01 op 13-07-2022 12:41]

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-05 20:36
satfreak01 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:27:
[Afbeelding]
Kan iemand uitleggen wat het betekent als de gele lijn boven het groen uit komt? Soms ook onder het groen? Wat zegt dit en hoe komt dit?
APS DS3
Wolkje, vogelschijt... etc

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 31-05 23:09
satfreak01 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:27:
[Afbeelding]
APS DS3
Groen/blauw is de integratie van geel over de tijd. Het zijn twee verschillende schalen, dus de absolute hoogte zegt niks. Wel zou je verwachten dat ze relatief overal even hoog zijn; geel zit overal zo'n 15% boven groen/blauw.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:53

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@satfreak01 Enige dat het zegt is dat de software soms raar schaalt. Niets meer, niets minder :)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:50

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Die lijn is gewoon average power (van een kwartier gok ik) dus met bewolkt weer komt ie er boven, met strak blauw er onder/gelijk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:20
Wollie91 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:23:
Goedemiddag,

De installateur wacht momenteel op de levering van een GW8K-DT G2 GoodWe omvormer. Het is onduidelijk wanneer deze binnenkomt en nu kan hij wel een ander merk omvormer als alternatief leveren, namelijk een Solplanet omvormer.

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben en zouden jullie mij aanraden om geduldig te wachten op de Goodwe omvormer of zou de Solplanet omvormer ook prima zijn?
Weinig ervaringen met dit merk zo te zien? 🥲

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

• satfreak01
septillion schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:53:
@satfreak01 Enige dat het zegt is dat de software soms raar schaalt. Niets meer, niets minder :)
Daar heb je waarschijnlijk gelijk. Want even later lopen de lijnen wel weer gelijk. Is de grafiek aangepast.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-06 15:45
Martin7182 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Groen/blauw is de integratie van geel over de tijd. Het zijn twee verschillende schalen, dus de absolute hoogte zegt niks. Wel zou je verwachten dat ze relatief overal even hoog zijn; geel zit overal zo'n 15% boven groen/blauw.
Ik zie ook dipjes in de groen/blauwe lijnen, dus lijkt me geen integraal? :+

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-06 13:40

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

De ene lijn is kWh (totale opbrengst) de andere is je "actuele" opbrengst (zal wel gesampled per 15m zijn ofzo). Is dus compleet andere data daarom staat hij er soms boven soms onder en soms precies op :)

Natuurlijk is er wel engines relatie tussen die 2 daarom lopen ze vrij gelijk :)

Let ook even op de assen, bij je eerste gaat die ene tot 600 bij de 2e gaat hij tot 1400. De andere as verschilt minder dus krijg je daardoor ook een 'verschil'

My Youtube Channel

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:39
Mattie112 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:53:
De ene lijn is kWh (totale opbrengst) de andere is je "actuele" opbrengst (zal wel gesampled per 15m zijn ofzo). Is dus compleet andere data daarom staat hij er soms boven soms onder en soms precies op :)

Natuurlijk is er wel engines relatie tussen die 2 daarom lopen ze vrij gelijk :)

Let ook even op de assen, bij je eerste gaat die ene tot 600 bij de 2e gaat hij tot 1400. De andere as verschilt minder dus krijg je daardoor ook een 'verschil'
Niet dus: het is niet de totale (of dag) opbrengst, maar de opbrengst van 15m oid; kortom: 2x min of meer dezelfde informatie maar anders geschaald (en dan nog slecht geschaald ook, waardoor de lijnen niet over elkaar liggen).

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-06 12:24
Levertijden en prijsverschillen zijn echt niet normaal meer. Maakt het zoeken zeer moeilijk. Bn nu op zoek naar flatfix fusion 2 rijen oost West voor totaal 16 panelen, maar voorraden zijn slecht zichtbaar en variërende levertijden tussen 4 en 8 weken..... Grrrr.

• Maasluip
  • Laatst online: 21:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[Afbeelding]

:o Is dit een 1-aprilgrap? Als je dit doet, waarom dan alleen ter breedte van de (houten) dwarsliggers, waarom niet breed genoeg zodat ze aansluiten?

Maar dit vervuilt en de stenen uit de ballast vliegen nogal eens in het rond. Is het paneel weer kapot.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:19
* verwijderd * verkeerde topic geplaatst

[Voor 96% gewijzigd door Kluifjes op 13-07-2022 16:58]

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik wil onze huidige opstelling upgraden met 2 extra DMEGC 450 panelen op onze schuur.

Deze wil ik in landscape gaan plaatsen.

Zwart is hoe de 4 huidige panelen serieel aangesloten zijn. Blauw is hoe ik de 2 nieuwe panelen erbij wil aansluiten. Is dit een logische manier om aan te sluiten of toch anders ?

Momenteel hangt er een goodwe 2000 XS omvormer, deze wil ik vervangen met een 2500 XS serie (1mppt).

De schuurdak loopt overigens schuin omhoog.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24

ThinkPad

@Kluifjes zie de topicwarning (rode vlak) onderaan het topic. Jouw vraag past beter elders ;)

[Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 13-07-2022 17:05]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Signs schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:00:
Ik wil onze huidige opstelling upgraden met 2 extra DMEGC 450 panelen op onze schuur.

Deze wil ik in landscape gaan plaatsen.

Zwart is hoe de 4 huidige panelen serieel aangesloten zijn. Blauw is hoe ik de 2 nieuwe panelen erbij wil aansluiten. Is dit een logische manier om aan te sluiten of toch anders ?

Momenteel hangt er een goodwe 2000 XS omvormer, deze wil ik vervangen met een 2500 XS serie (1mppt).

De schuurdak loopt overigens schuin omhoog.

[Afbeelding]
Die twee rode een kwart slag draaien en ook een ietsje omhoog zetten, net als die vier oude

1 PVoutput . Dongen NB

• Martin7182
Batilan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:52:
[...]

Ik zie ook dipjes in de groen/blauwe lijnen, dus lijkt me geen integraal? :+
Tuurlijk wel; als je vermogen (kW) integreert over tijd (h), dan krijg je energie (kWh).
Het plaatje laat twee verschillende grafieken zien met elk hun "eigen" schaal. De gele lijn 2× zo hoog of 2× zo laag als groen/blauw zegt helemaal niets, vooropgesteld dat de schaal naast de as netjes meegaat.

• Signs
  • Nu online
reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:07:
[...]

Die twee rode een kwart slag draaien en ook een ietsje omhoog zetten, net als die vier oude
Ahh dus in portrait ? Kabels liggen zo goed ?

Acties:
  • +1Henk 'm!
Signs schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:26:
[...]

Ahh dus in portrait ? Kabels liggen zo goed ?
Ja hoor

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:30

Proton_

Team Welles

@Signs komen de kabels niet uit het midden van het paneel bij deze halfcell panelen?
Het ligt allemaal dicht bij elkaar, misschien kan je alles als een X naar het midden van het dak brengen.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

satfreak01 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:15:
[...]

Daar heb je waarschijnlijk gelijk. Want even later lopen de lijnen wel weer gelijk. Is de grafiek aangepast.
Hoezo waarschijnlijk? Op je ene plaatje is 600W vermogen gele lijn evenhoog als 0,06kWh opbrengst per groen balkje (=5min) en bij de andere is 1,4kW vermogen evenhoog als 0,1kWh opbrengst per 5 minuten.

Dat is gewoon ongelijke schaling door de app dus en is in het ene geval de gele lijn boven de grafiek en in het andere eronder.

Sowieso vind ik die hele 'kWh/5min" een domme schaal want het is gewoon hetzelfde als vermogen maar dan heel ingewikkeld uitgedrukt. Zowel die staafdiagram als de gele lijn update per 5 min en levert gewoon dezelfde informatie, maar dan in twee verschillende soorten grafieken ¯\_(ツ)_/¯

[Voor 16% gewijzigd door JvS op 13-07-2022 18:23]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DRAFTER86
Martin7182 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:15:
[...]

Tuurlijk wel; als je vermogen (kW) integreert over tijd (h), dan krijg je energie (kWh).
Het plaatje laat twee verschillende grafieken zien met elk hun "eigen" schaal. De gele lijn 2× zo hoog of 2× zo laag als groen/blauw zegt helemaal niets, vooropgesteld dat de schaal naast de as netjes meegaat.
Zie wat @JvS zegt, en als je louter positieve vermogens (verbruik dus niet meegenomen) integreert, dan is het een beetje raar als soms de resulterende energie ook afneemt...

• satfreak01
JvS schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:21:
[...]

Hoezo waarschijnlijk? Op je ene plaatje is 600W vermogen gele lijn evenhoog als 0,06kWh opbrengst per groen balkje (=5min) en bij de andere is 1,4kW vermogen evenhoog als 0,1kWh opbrengst per 5 minuten.

Dat is gewoon ongelijke schaling door de app dus en is in het ene geval de gele lijn boven de grafiek en in het andere eronder.

Sowieso vind ik die hele 'kWh/5min" een domme schaal want het is gewoon hetzelfde als vermogen maar dan heel ingewikkeld uitgedrukt. Zowel die staafdiagram als de gele lijn update per 5 min en levert gewoon dezelfde informatie, maar dan in twee verschillende soorten grafieken ¯\_(ツ)_/¯
Nou waarschijnlijk sloeg op software die z'n werk slecht doet.
Even later lopen de lijnen wel weer gelijk. Dus waar ze eerst uit elkaar lagen, was dat daarna verdwenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

DRAFTER86 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:27:
[...]

Zie wat @JvS zegt, en als je louter positieve vermogens (verbruik dus niet meegenomen) integreert, dan is het een beetje raar als soms de resulterende energie ook afneemt...
Ja dit is de APS app, die heeft alleen omvormerdata.

@satfreak01 hoe die lijnen lopen is vrij random. Het is ook niet echt een "foutje" en het is ook niet "waarschijnlijk". Het is gewoon de automatische scaling die soms wel exact gelijk is, maar regelmatig ook niet. Hier ziet het er nu zo uit:

[Voor 35% gewijzigd door JvS op 13-07-2022 18:53]

• Martin7182
DRAFTER86 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:27:
[...]

Ja, maar het is de intergraal per 5 min. Het plaatje is inderdaad wat verwarrend en er kunnen natuurlijk ook afrondingsverschillen inzitten.

• Signs
  • Nu online
reneeke1970 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:07:
[...]

Misschien een vreemde vraag; Waarom niet in landscape ?

Momenteel zitten er al 5 ClickFit EVO montagebeugels op de golfplaten dak gemonteerd (achtergelaten door zonnepanelen boer). 1 erbij en wat montagerails en dan klaar :)

Deze clickfit evo beugels zijn alleen geschikt voor landscape posities. Anders moet ik een ander systeem (stokschroeven) gaan aanschaffen :/
Signs schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:17:
[...]

Misschien een vreemde vraag; Waarom niet in landscape ?

Momenteel zitten er al 5 ClickFit EVO montagebeugels op de golfplaten dak gemonteerd (achtergelaten door zonnepanelen boer). 1 erbij en wat montagerails en dan klaar :)

Deze clickfit evo beugels zijn alleen geschikt voor landscape posities. Anders moet ik een ander systeem (stokschroeven) gaan aanschaffen :/
Omdat je ze ook tegelijk net zo schuin moet zetten als die andere

1 PVoutput . Dongen NB

• Signs
  • Nu online
reneeke1970 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:53:
[...]

Omdat je ze ook tegelijk net zo schuin moet zetten als die andere
Nog wat aanvullende vraagjes, niet om je tegen te spreken maar om er van te leren/begrijpen :>
  • De zonnepanelen boer had er blijkbaar voor gekozen om deze 2 panelen landscape te leggen. Vanwaar deze keuze ? Gemak ?
  • Wat voor effect heeft het als er 4 portrait liggen en 2 in landscape. Misschien een antwoord naar mijzelf; 2 in landscape net even iets minder opbrengst en trekt de andere 4 mee (serie aangesloten)
  • De huidige (klem) beugels kun je in hoogte aanpassen. Zie op 27 seconden: https://www.youtube.com/w...Ntkc&ab_channel=TEAM4BLUE
    Stel ik hou de huidige golfplaat beugels en leg de panelen in landscape en de beugels aan de linkerkant zet ik hoger, gaat dit werken ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Keesvdzanden
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-08-2022
Signs schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:31:
[...]

Nog wat aanvullende vraagjes, niet om je tegen te spreken maar om er van te leren/begrijpen :>
  • De zonnepanelen boer had er blijkbaar voor gekozen om deze 2 panelen landscape te leggen. Vanwaar deze keuze ? Gemak ?
  • Wat voor effect heeft het als er 4 portrait liggen en 2 in landscape. Misschien een antwoord naar mijzelf; 2 in landscape net even iets minder opbrengst en trekt de andere 4 mee (serie aangesloten)
  • De huidige (klem) beugels kun je in hoogte aanpassen. Zie op 27 seconden: https://www.youtube.com/w...Ntkc&ab_channel=TEAM4BLUE
    Stel ik hou de huidige golfplaat beugels en leg de panelen in landscape en de beugels aan de linkerkant zet ik hoger, gaat dit werken ?
Je eigen antwoord nummer twee is correct, omdat je een afwijkende helling hoek creert, als je ze draait kun je één kant optillen zodat ze net zo schuin staan en dezelfde richting op kijken. Dan heb je een gelijkwaardige string

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:45
Volgens mij is dit wel een goed topic voor een klein vraagje:

Ik heb op dit moment 12 panelen op het dak liggen (gelegd door vorige eigenaar). Echter: volgens mij kan het voor mij momenteel wel uit om wat paneeltjes bij te plaatsen :) voor de lange termijn wil ik graag kijken wat het beste is.

Randvoorwaarden:
  • Dak zit enkel op het zuiden.
  • De huidige panelen staan op het schuine deel van het dak, de bijgeplaatste panelen komen dan op het platte dak van een dakkapel ervoor te liggen (5x5m / denk aan 2 rijen van 4 panelen).
  • Huidige omvormer is een Omnik 2500wp unit, enkelfase, jaartje of 4-5 oud.
  • Sinds kort hebben we een driefase aansluiting.
Wat zouden jullie doen:
  1. De huidige omvormer upgraden naar 3fasen, en panelen bijplaatsen. Alles op 1 omvormer. Eventueel met optimizers.
  2. Tweede enkelfase omvormer ophangen en die gewoon op een andere fase laten terugleveren. Oude laten zoals het is.
Snap dat het een en ander afhankelijk is van schaduwwerking natuurlijk, daar moet ik zelf ook nog goed naar kijken. Maar globaal: omvormer vervangen, of bijplaatsen? En mag dat zomaar, 2 omvormers?

Daarnaast zie ik af en toe ook wel op marktplaats van die setjes van 2 panelen die er bij de bouw 'verplicht' op moesten, met micro omvormers. Misschien is dat wel handig?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
Richh schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:58:

Ik heb op dit moment 12 panelen op het dak liggen (gelegd door vorige eigenaar). Echter: volgens mij kan het voor mij momenteel wel uit om wat paneeltjes bij te plaatsen :) voor de lange termijn wil ik graag kijken wat het beste is.

Randvoorwaarden:
  • De huidige panelen staan op het schuine deel van het dak, de bijgeplaatste panelen komen dan op het platte dak van een dakkapel ervoor te liggen (5x5m / denk aan 2 rijen van 4 panelen).
Wat zouden jullie doen:
  1. De huidige omvormer upgraden naar 3fasen, en panelen bijplaatsen. Alles op 1 omvormer. Eventueel met optimizers.
  2. Tweede enkelfase omvormer ophangen en die gewoon op een andere fase laten terugleveren. Oude laten zoals het is.
Snap dat het een en ander afhankelijk is van schaduwwerking natuurlijk, daar moet ik zelf ook nog goed naar kijken. Maar globaal: omvormer vervangen, of bijplaatsen? En mag dat zomaar, 2 omvormers?

Daarnaast zie ik af en toe ook wel op marktplaats van die setjes van 2 panelen die er bij de bouw 'verplicht' op moesten, met micro omvormers. Misschien is dat wel handig?
Ik zou voor optie 2 gaan. En ja uiteraard mag dat gewoon. Ik heb 3 omvormers hangen. 2 x 1 fase en 1 x 3 fase.

Met zo'n klein aantal ( 8 ) panelen op 1 van de 2 strings kun je beter voor 1 fase omvormer gaan.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-06 10:00
Richh schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:58:

Randvoorwaarden:
Wat zouden jullie doen:

er zijn altijd meerdere optie's mogenlijk, welke? is persoonlijk die je het leukst vind. ;)
de 2e hands setjes, valt erg tegen vind ik vaak, word veel te duur verkocht.

optie kan zijn: omnik 2,5kW verkopen op markt plaats (is zo weg voor aardig wat centen).
en een 3,6kW verzie scoren, die hebben vaak 2x een mpp en kunnen dus 2 setjes aan.
de omnik zit waarschijnlijk op een 16A groep, dus 3,6kW is dan geen probleem.
(ik heb een 4kW op een 16A groep, dat kan ook nog een oplossing zijn, die soms ook kan.)

een 3,6kW omvormer, kan zonder veel problemen 30% meer Wp hebben als W.
dus grof weg 4,5kWp.
(maar kijken ze oost en west dan kan je zelfs 50% meer Wp er op hangen, maar ook als de 1 platter is en de andere steiler dan ook wat 30%+x% meer.)

dit bespaart je een nieuwe kabel aanleggen en groep. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Signs
  • Nu online
Keesvdzanden schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:00:
[...]

Je eigen antwoord nummer twee is correct, omdat je een afwijkende helling hoek creert, als je ze draait kun je één kant optillen zodat ze net zo schuin staan en dezelfde richting op kijken. Dan heb je een gelijkwaardige string
Is het met stokschroeven te doen om de juiste hoek te krijgen met dit dak ? Dan zal ik waarschijnlijk links een stuk hoger omhoog moet zitten dan rechts ?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Keesvdzanden
Signs schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:02:
[...]

Is het met stokschroeven te doen om de juiste hoek te krijgen met dit dak ? Dan zal ik waarschijnlijk links een stuk hoger omhoog moet zitten dan rechts ?

[Afbeelding]
In de bouwmarkt een gegalvaniseerd stuk strip halen, misschien zelfs kant en klaar beugel, die schroef je tegen paneel aan op juiste hoogte, en onderkant van zelf gebogen beugel Monteer je op de stok schroef.
Op de lage kant doe je eventueel hetzelfde, heb je niet eens rails nodig

Oh en je mag best de schuinte van je dak volgen, dat maakt niet zoveel uit in verlies.
Anders ist ook geen gezicht meer

[Voor 7% gewijzigd door Keesvdzanden op 15-07-2022 15:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
Signs schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:02:
[...]

[Afbeelding]
lijkt mij sterk dat je dat met stokschroeven voor elkaar krijgt. :?

(maar laten we wel wezen, doe gewoon niet te moeilijk.
je hebt 2kW omvormer met 4x450Wp als ik het goed begrijp.
daar kan met gemak 6x450Wp aan gehangen worden.
dit noemen we onder dimensioneren en geeft verlies, maar dat verlies is zo klein dat een nieuwe omvormer kopen eigenlijk niet interessant is.
ook zeggen we hier alle panelen de zelfde kant op kijken voor beste resultaat, dit klopt wel.
maar zo groot verschil is die hoek nu ook weer niet, dus gewoon vast maken op de makkelijkste methode verlies voor lief nemen(die er toch maar amper is).
maar als je heel precies wil hobbyen dan mag dat ook hoor van mij, maar ik weet al dat dit eigenlijk geen bal uit maakt, ga gewoon voor lekker simpel. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 13:25

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

Signs schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:00:
6 panelen van 450 Wp op een 2kW omvormer wil prima. Waarom zou je de omvormer vervangen/verzwaren? Nog afgezien van het feit dat nieuwe omvormers slecht leverbaar zijn.

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• Signs
  • Nu online
migjes schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:17:
[...]

lijkt mij sterk dat je dat met stokschroeven voor elkaar krijgt. :?

(maar laten we wel wezen, doe gewoon niet te moeilijk.
je hebt 2kW omvormer met 4x450Wp als ik het goed begrijp.
daar kan met gemak 6x450Wp aan gehangen worden.
dit noemen we onder dimensioneren en geeft verlies, maar dat verlies is zo klein dat een nieuwe omvormer kopen eigenlijk niet interessant is.
ook zeggen we hier alle panelen de zelfde kant op kijken voor beste resultaat, dit klopt wel.
maar zo groot verschil is die hoek nu ook weer niet, dus gewoon vast maken op de makkelijkste methode verlies voor lief nemen(die er toch maar amper is).
maar als je heel precies wil hobbyen dan mag dat ook hoor van mij, maar ik weet al dat dit eigenlijk geen bal uit maakt, ga gewoon voor lekker simpel. ;) )
Dat is goed om te weten! In de specs staat dat hij tot 2600WP kan. Moet inderdaad te doen zijn.
Dan hou ik het lekker bij de huidige omvormer. _/-\o_ Zal wel een brainfart geweest zijn.

Landscape/portrait maakt dat nog uit ? Het liefst maak ik gebruik van wat al op het dak ligt (landscape). Scheelt werk. Als het niet anders kan dan vervang ik het voor stokschroeven (portrait)

• migjes
Signs schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:24:
[...]

Dat is goed om te weten! In de specs staat dat hij tot 2600WP kan. Moet inderdaad te doen zijn.
Dan hou ik het lekker bij de huidige omvormer. _/-\o_ Zal wel een brainfart geweest zijn.

Landscape/portrait maakt dat nog uit ? Het liefst maak ik gebruik van wat al op het dak ligt (landscape). Scheelt werk. Als het niet anders kan dan vervang ik het voor stokschroeven (portrait)
lol, schrap die 2600Wp maar, dat is voor de sukkel vermelding, die niet snappen hoe het echt werkt.
met 2600Wp kun je hem goed kapot maken als je het fout doet.
maar in werkelijkheid kan hij grof weg 12x350Wp aan met de juiste panelen.
(max Voc + 10% temperatuur moet lager zijn als max V.
en dan kan hij het aan. ;) )

landscape/portrait, het maakt geen bal uit. ;)
wat het beste past of het simpelste is uit te voeren.
(je maakt nu geen grote set, dus denk ook weer niet te moeilijk, dat kunnen we hier goed moeilijk denken. ;) )

• migjes
@Signs
je hebt toch die golfclips op je dakje zitten?
die heb ik ook gebruikt:

gewoon een stuk alu L profiel in stukjes zagen + gaatjes boren, en zo heb je de mogelijkheid om de stangen anders om te doen.
of te wel landscape portrait, niet te moeilijk denken. ;)

edit:
ik heb ook nog een stukje van de golfclips afgezaagd, zodat de stang wat netter op de golfplaten licht/ligt.
niet nodig, maar mijn set hangt een beetje op het dak van de buren.
een goede buur is beter als een verre vriend. ;)

[Voor 10% gewijzigd door migjes op 15-07-2022 15:40]

• Signs
  • Nu online
migjes schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:29:
[...]

lol, schrap die 2600Wp maar, dat is voor de sukkel vermelding, die niet snappen hoe het echt werkt.
met 2600Wp kun je hem goed kapot maken als je het fout doet.
maar in werkelijkheid kan hij grof weg 12x350Wp aan met de juiste panelen.
(max Voc + 10% temperatuur moet lager zijn als max V.
en dan kan hij het aan. ;) )

landscape/portrait, het maakt geen bal uit. ;)
wat het beste past of het simpelste is uit te voeren.
(je maakt nu geen grote set, dus denk ook weer niet te moeilijk, dat kunnen we hier goed moeilijk denken. ;) )
Ik heb de Clickfit EVO montagebeugel:

• Delchrys
iemand enig idee waar ik een omvormer kan vinden van 4000/4200/4600 watt.
Meeste zijn in combi met panelen en ook die moet ik nog hebben, maar het is of een redelijk geprijsde omvormer en dure panelen of andersom.
Voorraden zijn echt te erg op het moment en zou het op korte termijn willen aanleggen

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:54
Zo, even de balans opgemaakt :)

Ik heb panelen sinds 30 mei en ik hoef nu nog maar 227kWh terug te leveren om op 0 uit te komen, en tot nu toe 122m³ gas gebruikt. Peildatum 1 februari.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Soullancer
Wel maf, waar de goodwe en omnik boven hun nominaal vermogen uitkomen doet de SMA tripower dat niet ookal kunnen de panelen meer leveren.

Die blijft AC op 6000W hangen ookal staat er in de specs dat hij tot max 6300 ongeveer kan gaan

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-06 13:40

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Delchrys schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:42:
Meeste zijn in combi met panelen en ook die moet ik nog hebben, maar het is of een redelijk geprijsde omvormer en dure panelen of andersom.
Voorraden zijn echt te erg op het moment en zou het op korte termijn willen aanleggen
Hier is wat op voorraad: https://www.sun-solar.nl/...fi-of-lan-stick-sunsolar/

(althans dat staat er)

My Youtube Channel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
Delchrys schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:42:
tja, een omvormer, duur of goedkoop.
eens gaat hij kapot, gaat de duurdere later kapot, mmm het zal niet veel uit maken.
maar geen probleem, hangt vaak op zolder of andere makkelijk bij kunnende plaats.
dus geen probleem welke je ook gebruikt.

zonnepanelen, tja ook met goedkope zonnepanelen kun je leuke setjes maken.
en ook met dure.
maar wat is goedkoop en wat is duur, een paneel met meer Wp per m2 is vaak wel toffer en iets duurder.
maar zoveel verschild het allemaal niet.

belangrijker is altijd nog: voldoende Vmpp op de mpp zetten.
bepaalt meer rendement als goedkoop of duur paneel.
zo kun je leuk 12x30Vmpp (goedkoop paneel) op een mpp zetten.
of je doet 10x35Vmpp (duurder paneel) op een mpp zetten.
maar net wat je dak aan kan (of te wel kun je voldoende panelen per mpp doen.). ;)
(zelfs het aantal Wp vs W omvormer, is minder belangrijk. ;) )

• Delchrys
migjes schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:57:
[...]

tja, een omvormer, duur of goedkoop.
eens gaat hij kapot, gaat de duurdere later kapot, mmm het zal niet veel uit maken.
maar geen probleem, hangt vaak op zolder of andere makkelijk bij kunnende plaats.
dus geen probleem welke je ook gebruikt.

zonnepanelen, tja ook met goedkope zonnepanelen kun je leuke setjes maken.
en ook met dure.
maar wat is goedkoop en wat is duur, een paneel met meer Wp per m2 is vaak wel toffer en iets duurder.
maar zoveel verschild het allemaal niet.

belangrijker is altijd nog: voldoende Vmpp op de mpp zetten.
bepaalt meer rendement als goedkoop of duur paneel.
zo kun je leuk 12x30Vmpp (goedkoop paneel) op een mpp zetten.
of je doet 10x35Vmpp (duurder paneel) op een mpp zetten.
maar net wat je dak aan kan (of te wel kun je voldoende panelen per mpp doen.). ;)
(zelfs het aantal Wp vs W omvormer, is minder belangrijk. ;) )
Ik vergelijk een beetje dezelfde producten. Bij de 1 betaal ik 850 voor een omvormer en 164 voor een paneel.
Bij de ander betaal ik 650 voor dezelfde omvormer en 187 voor dezelfde panelen.

• Delchrys
Tja dat staat er. Is alleen geen webshop. Zal dus moeten bellen

• Keesvdzanden
Delchrys schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:21:
[...]

Ik vergelijk een beetje dezelfde producten. Bij de 1 betaal ik 850 voor een omvormer en 164 voor een paneel.
Dan bestel je toch bij twee verschillende....

• Keesvdzanden
Delchrys schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:28:
[...]

Tja dat staat er. Is alleen geen webshop. Zal dus moeten bellen
Mailtje sturen, hij doet wel verzenden, maar niet goedkoop.
Als je niet te ver woont zou ik zelf gaan halen

• Delchrys
Keesvdzanden schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:30:
[...]

Dan bestel je toch bij twee verschillende....
Veel shops doen nu alleen omvormers leveren icm panelen

• Keesvdzanden
Delchrys schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:19:
[...]

Veel shops doen nu alleen omvormers leveren icm panelen
Oh das vervelend.
Ook bij solar bouwmarkt of winkelman?

• FransvWoerkom
Soullancer schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:41:
Wel maf, waar de goodwe en omnik boven hun nominaal vermogen uitkomen doet de SMA tripower dat niet ookal kunnen de panelen meer leveren.

Die blijft AC op 6000W hangen ookal staat er in de specs dat hij tot max 6300 ongeveer kan gaan
Als je een 6000W omvormer koopt, doe je dat omdat je maximaal 6000W aan het lichtnet wilt leveren. In welke specs staat iets over 6300W maximaal?

• Martin7182
Zou die SMA omvormer niet gewoon begrensd zijn op 25 A? Dat is dan 25 A × 240 V = 6000 W nominaal en 25 A × 252 V = 6300 W maximaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FransvWoerkom
Martin7182 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 23:28:
Zou die SMA omvormer niet gewoon begrensd zijn op 25 A? Dat is dan 25 A × 240 V = 6000 W nominaal en 25 A × 252 V = 6300 W maximaal.
Er zit een vermogensmeter in. Speculaties over 25A, 240 en 252V lijken me vergezocht. In de specs staat 6000W of 6000VA. Duitsers maken geen grapjes ;)

Mijn SMA SB3000 levert maximaal 3030W; dan zit er een plat stukje bovenaan de fraaie klokvormige grafiek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martin7182
FransvWoerkom schreef op zondag 17 juli 2022 @ 00:56:
[...]

Er zit een vermogensmeter in. Speculaties over 25A, 240 en 252V lijken me vergezocht. In de specs staat 6000W of 6000VA. Duitsers maken geen grapjes ;)
Niet dat ik je niet geloof, maar hoe weet je dat zo zeker? Op basis van algemene elektrokennis weet ik dat componenten o.a. een max. stroom en een max. spanning kunnen hebben. Die laatste mag wat betreft uitgangsspanning niet boven de 253 V komen. Je hebt natuurlijk ook temperatuur/vermogen specs., maar vaak wordt de max. stroom of spanning van bepaalde componenten eerder overschreden. Het vermogen 'an sich' doet er dan niet toe. Geen idee hoe dat hier is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
Martin7182 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:01:
[...]

Niet dat ik je niet geloof, maar hoe weet je dat zo zeker? Op basis van algemene elektrokennis weet ik dat componenten o.a. een max. stroom en een max. spanning kunnen hebben. Die laatste mag wat betreft uitgangsspanning niet boven de 253 V komen. Je hebt natuurlijk ook temperatuur/vermogen specs., maar vaak wordt de max. stroom of spanning van bepaalde componenten eerder overschreden. Het vermogen 'an sich' doet er dan niet toe. Geen idee hoe dat hier is.
Dat zal best, maar @FransvWoerkom heeft gewoon gelijk. Mijn SMA STP 8.0 doet precies hetzelfde. Hij is keihard (softwarematig) op 8 kW begrensd, onafhankelijk van de netspanning.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DRAFTER86
Iemand hier nog een slim idee? Ik zit met een 545Wp Ja Solar paneel op een APSystems DS3 met de volgende symptomen:
- DC spanning stabiel op 30V, waar z'n directe buur op 45V zit. Die 30V meet ik ook als ik het paneel los haal
- Opbrengst van max 30W, waar z'n directe buur op 300W+ zit
Ik vermoed iets met de bypass diodes ivm de 2/3 spannings verhouding? Maar waarom is de opbrengst dan zo laag? Is er nog iets wat ik kan proberen (behalve garantie claimen)?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
Delchrys schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:21:
[...]

oke, en dit maakt dus geen bal uit. ;)

je kunt met de 164€ panelen en de 650€ omvormer, dus meer opbrengst hebben als met de 850€ omvormer en de 187€ panelen.
gewoon omdat het belangrijker is hoe je ze toepast als wat je toepast. ;)

het is simpel: aantal Wp per m2 maakt een paneel leuker (meer opbrengst per m2 dak oppervlak, vaak duurder paneel).
maar het moet wel passen op het dak, dus de maat van het paneel is vaak belangrijker.

de juiste hoeveelheid Vmpp voor de omvormer, kan ook een 3% verschil maken, tussen setjes.
(dit klinkt weinig, maar zorgt er ook voor dat je minder last heb van schaduw.
en iedereen heeft last van schaduw, noem het nacht of noem het wolken.
dus dit tikt per jaar nog aardig door.)
en dat is belangrijker als welk paneel of omvormer je kiest.

omvormers kies je soms wel voor een speciale "feature" als je dat nodig hebt. ;)
(denk aan: batterij laat mogelijkheid, of extra veel Ampp aan kunnen, schaduw management, logging, je hebt gewoon speciale situaties dan is een duurdere omvormer wel eens tof. ;) )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:30

Proton_

Team Welles

@DRAFTER86 je zou de kortsluitstroom kunnen meten, wel het paneel afdekken voordat je de meter ertussenuit haalt :)
(Liefst een dc-stroomtang gebruiken, maar die heeft niet iedereen).

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FransvWoerkom
Martin7182 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:01:
[...]

Natuurlijk worden bij omvormers ook stromen en spanningen begrensd. Maar die vermogensbegrenzing is bedoeld als middel om de pieken er af te schaven, het "cappen". Dat kost op jaarbasis niet veel opbrengst, maar voorkomt dat de netspanning in een huis, wijk of zonnepark zo hoog oploopt dat omvormers uitschakelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52
Helaas gaat de ontwikkeling in zonnepanelen land snel.
Ik had nog 6 sunpower p19 325 liggen bij instalateur en omdat we nu tuinhuis eindelijk klaar hebben (en versterkt) kunnen panelen erop. Helaas 3 van de 6 beschadigd en ik kan 3 nieuwe krijgen.
Die zijn gelijk een stuk meer in wattpeak maar helaas ook een stukje gegroeid.
Oud 998x1680
Nieuw 1160 x 1690

Simpelweg rijtje cellen ernaast en hopla meer wattpeak, staat natuurlijk goed in de reclame.

Mijn dak is 330x723.
Korte lengte is richting zuid/oost
Lange lengte is richting zuid/west

Ik heb schaduw op 1/3 van dak tot en met maart, daarna niet meer,

Zuid/oost orientatie:
Dus de oude maat gaan er 3 portrait naast elkaar en nieuwe maat maar 2.
Landscape lukt 2 stuks ook net niet.

Zuid/west orientatie.
2 rijen in landscape achter elkaar gaat. In de breedte kan ik dan 4 panelen kwijt, 3e +4e krijgen in winter voorjaar en najaar flink wat schaduw.

Ik heb voor 6 panelen portrait schans onderdelen, maar met 2 maten panelen komt dat ook niet goed vrees ik.
Die onderdelen zijn roofbox delux voor 3x 2 panelen portrait. Dus 3 linker en 3 rechter kanten en 6x 2 meter voor en achterkanten.

Ander nadeel lijkt feit te zijn dat ik p500 optimizers heb, en er nu nieuwe versies zijn die niet in zelfde string mogen en het op input B moet. 6 panelen op 3 fase SE is no go, 8 ook niet, maar volgens mij staan de ingangen parallel. Dus ik was ietwat verbaasd waarom niet in een string mag en wel over 2 ingangen.

Ook kom ik over de 150% oversubsciption heen, en ik zit nu nog 1000 watt van de se8k limiet af. (Behalve in pieken en topt hij nu soms al af)
Dus met 3 nieuwe panelen van 370 watt en 3 oude van 325 watt wordt het 2 kW peak erbij. Dus ik zal wel aftopping gaan krijgen.

Dus ik zoek nu naar zwarte landscape zonneschans onderdelen omdat de roofbox onderdelen niet meer leverbaar zijn. Ik zal wel op landscape uitkomen en zuid/west orientatie simpelweg omdat op zuid/oost het niet lekker past als panelen > 100 cm breed zijn.

[Voor 8% gewijzigd door jacovn op 17-07-2022 14:24]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Delchrys
migjes schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:50:
[...]

oke, en dit maakt dus geen bal uit. ;)

je kunt met de 164€ panelen en de 650€ omvormer, dus meer opbrengst hebben als met de 850€ omvormer en de 187€ panelen.
gewoon omdat het belangrijker is hoe je ze toepast als wat je toepast. ;)

het is simpel: aantal Wp per m2 maakt een paneel leuker (meer opbrengst per m2 dak oppervlak, vaak duurder paneel).
maar het moet wel passen op het dak, dus de maat van het paneel is vaak belangrijker.

de juiste hoeveelheid Vmpp voor de omvormer, kan ook een 3% verschil maken, tussen setjes.
(dit klinkt weinig, maar zorgt er ook voor dat je minder last heb van schaduw.
en iedereen heeft last van schaduw, noem het nacht of noem het wolken.
dus dit tikt per jaar nog aardig door.)
en dat is belangrijker als welk paneel of omvormer je kiest.

omvormers kies je soms wel voor een speciale "feature" als je dat nodig hebt. ;)
(denk aan: batterij laat mogelijkheid, of extra veel Ampp aan kunnen, schaduw management, logging, je hebt gewoon speciale situaties dan is een duurdere omvormer wel eens tof. ;) )
Ik vergelijk dezelfde panelen en omvormer. Is dus puur de prijs...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@jacovn

Zijn er geen 99cm panelen meer te vinden dan? Vast wel toch?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FransvWoerkom
DRAFTER86 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:48:
Iemand hier nog een slim idee? Ik zit met een 545Wp Ja Solar paneel op een APSystems DS3 met de volgende symptomen:
- DC spanning stabiel op 30V, waar z'n directe buur op 45V zit. Die 30V meet ik ook als ik het paneel los haal
- Opbrengst van max 30W, waar z'n directe buur op 300W+ zit
Ik vermoed iets met de bypass diodes ivm de 2/3 spannings verhouding? Maar waarom is de opbrengst dan zo laag? Is er nog iets wat ik kan proberen (behalve garantie claimen)?
Dat paneel hoort een open spanning van 49,75V te hebben, dus er duidelijk iets mis.

https://www.solar-nu-webs...1300-mc4-en-solarnunl.pdf

EDIT: Ik realiseer me nu dat meten en loshalen op twee plekken kan bij die micro-inverters.

[Voor 5% gewijzigd door FransvWoerkom op 17-07-2022 16:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DRAFTER86
FransvWoerkom schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:32:
[...]

Dat paneel hoort een open spanning van 49,75V te hebben, dus er duidelijk iets mis.

https://www.solar-nu-webs...1300-mc4-en-solarnunl.pdf

EDIT: Ik realiseer me nu dat meten en loshalen op twee plekken kan bij die micro-inverters.
Klopt, het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met op twee plekken meten? Ik vind het vooral frappant dat hij het nog wel een klein beetje doet (10% van zn buren ofzo).
Ik ga eens kijken voor een stroomtang die DC kan meten om de kortsluitstroom te meten.
Ik heb een ander paneel op dat kanaal van de omvormer gehangen, en die is in ieder geval prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
Rol-Co schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:55:
@jacovn

Zijn er geen 99cm panelen meer te vinden dan? Vast wel toch?
Ja zelfs van Sunpower, de commerciele panelen zijn 998x2066 mm
Alleen voor 6 stuks wordt dat hem niet.

Ze moeten zwart zijn.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jacovn schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:59:
[...]

Ja zelfs van Sunpower, de commerciele panelen zijn 998x2066 mm
Alleen voor 6 stuks wordt dat hem niet.

Ze moeten zwart zijn.
En tweedehands?
Ik heb hier 7x talesun 275wp die zijn 1640x990 mm.
offtopic:
maar gaan pas volgend voorjaar van het dak af.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
blackd schreef op zondag 17 juli 2022 @ 19:26:
[...]

En tweedehands?
Ik heb hier 7x talesun 275wp die zijn 1640x990 mm.
offtopic:
maar gaan pas volgend voorjaar van het dak af.
Mijn dealer moet ze leveren omdat hij er 3 van de zes beschadigd heeft,
Hij leverde sunpower en panasonic. Panasonic hit kuro zou ook nog kunnen, maar die zijn niet zo mooi zwart,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-06 15:58
Vraag...

2 jaar geleden was mijn max 5,5KW van zonnepanelen voor opwekking. Nu kom ik ongeveer maar aan 4KW is dit slijtage, of zijn mijn panelen vies? Of een combinatie. In hoeverre is het zinvol om de panelen te laten reinigen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:42

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

eth0 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:27:
Vraag...

2 jaar geleden was mijn max 5,5KW van zonnepanelen voor opwekking. Nu kom ik ongeveer maar aan 4KW is dit slijtage, of zijn mijn panelen vies? Of een combinatie. In hoeverre is het zinvol om de panelen te laten reinigen?
Max waarde zegt niet zoveel, je moet bij vergelijkbare dagen (hoeveelheid zon, zonnestand en temp.) de kWh vergelijken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 00:02
Vraag...

In welke omstandigheden?
Ik heb ook wel eens pieken van 8500 watt opwekking maar vandaag kom ik maar op max 6000watt door de warmte.

Die op mijn schuine dak heb ik in 9 jaar nog nooit schoongemaakt en de opbrengst per jaar was redelijk stabiel.

Die op het platdak heb al wel eens schoongemaakt daar ging het eigenlijk vooral om de lage kant daar kwam wat aangroei maar ook dat was nog niet echt van invloed op de opbrengst.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FransvWoerkom
DRAFTER86 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:57:
[...]

Klopt, het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met op twee plekken meten? Ik vind het vooral frappant dat hij het nog wel een klein beetje doet (10% van zn buren ofzo).
Ik ga eens kijken voor een stroomtang die DC kan meten om de kortsluitstroom te meten.
Ik heb een ander paneel op dat kanaal van de omvormer gehangen, en die is in ieder geval prima.
Ik bedoelde dat je het paneel kon loskoppelen van de inverter óf de inverter kon loskoppelen van het net.

Als een ander paneel het wel goed doet aan die inverter, zal het paneel wel defect zijn. Voor het meten van de kortsluitstroom hoef je niet persé een dc-amperetang te hebben. Een universeelmeter met een 20A bereik of een losse weerstand van 0,1-0,5 ohm met een simpele universeelmeter doet het ook. Als je één paneel kort sluit hoef je niet te vrezen voor vlambogen en bliksemschichten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FransvWoerkom
Vraag...

Heb je geen meldingen van overspanning of onverklaarbare deuken in je opbrengstgrafiek? Op zo'n zonnige zondag kan de netspanning aardig oplopen bij gebrek aan verbruikers.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 12:33

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Echt... zonnepanelen en tempo. Bijna alles compleet, alleen geen zwarte profielen. |:( Wel eindkapjes en montagepunten. Nou zoek ik al even afbeeldingen van zwarte panelen op alu profielen. Hoeveel zie je van het alu onder de panelen? Mijn goot zit op 3 meter, dus zit wat dichterbij met alles dan de standaard daken van 2 hoog + kap. Ik wil voorkomen dat de boel door de zuidligging lekker zit te reflecteren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:20
Señor Sjon schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:35:
Echt... zonnepanelen en tempo. Bijna alles compleet, alleen geen zwarte profielen. |:( Wel eindkapjes en montagepunten. Nou zoek ik al even afbeeldingen van zwarte panelen op alu profielen. Hoeveel zie je van het alu onder de panelen? Mijn goot zit op 3 meter, dus zit wat dichterbij met alles dan de standaard daken van 2 hoog + kap. Ik wil voorkomen dat de boel door de zuidligging lekker zit te reflecteren.
Bedoel je de montage rails die niet zwart zijn?
Het enige wat je daarvan kan zien is als je er onder door gaat proberen te kijken.
Reflecteren zal het dus niet doen want dat ligt allemaal in de schaduw. De spleten tussen de panelen zie je het ook niet want daar zit de zwarte klem overheen.

Wil je zo iets zien bijvoorbeeld? :P
Vanuit het dakraam naar beneden kijkend genomen. (let niet op de klem die als afstandhouder wordt gebruikt ;))

[Voor 22% gewijzigd door Kodess op 18-07-2022 11:04]

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Merci. Gelukkig kijkt er geen dakraam op, maar je kan er vrij makkelijk vanaf het terras onder kijken. :)

Maar heb net gebeld en vandaag zouden de zwarte profielen binnen moeten komen. Dan kan volgende week de boel (eindelijk) het dak op.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hoe zit het bij jullie op dit moment? Ik zie dat mijn panelen nu maar 2,77kW opwekken, terwijl ik ze ook max 3,8~4kW heb zien doen op andere dagen. Piek vandaag was rond 13:00 met 3,14kW. De zon staat er wel vol op nu. Is de huidige lage opbrengst te wijten aan de warmte buiten?
Omvormer is een Solis 3,6kW met 4950Wp aan panelen (15 stuks) horizontaal op een carport. AC spanning is 239V en omvormer zelf is 56,8 graden Celcius.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24

ThinkPad

BounceMeister schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:15:
[...]
De zon staat er wel vol op nu. Is de huidige lage opbrengst te wijten aan de warmte buiten?
[...]
Ja.

[Voor 97% gewijzigd door ThinkPad op 18-07-2022 16:22]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• BounceMeister
  • Niet online
Haha, ok, dat is duidelijk.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Om je een idee te geven, hier valt de zon even weg en koelt het paneel dus af. Direct erna zo'n 20% meer vermogen:

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

BounceMeister schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:15:
Hoe zit het bij jullie op dit moment? Ik zie dat mijn panelen nu maar 2,77kW opwekken, terwijl ik ze ook max 3,8~4kW heb zien doen op andere dagen. Piek vandaag was rond 13:00 met 3,14kW. De zon staat er wel vol op nu. Is de huidige lage opbrengst te wijten aan de warmte buiten?
Omvormer is een Solis 3,6kW met 4950Wp aan panelen (15 stuks) horizontaal op een carport. AC spanning is 239V en omvormer zelf is 56,8 graden Celcius.
In de specificatie van de panelen kan je zien hoeveel % ze per graad meer, minder opbrengen. STC gaat uit van 25 graden paneeltemperatuur.

Bij bv de JAM54S31 gaat de opbrengst met 0,35%/graad achteruit. Panelen van 70 graden doen dan 45x0.35=15,75% minder.
Uitgaande van een 400W paneel bij 1000 W/m2 en 25 graden vs 1000 W/m2 en 70 graden is dat nog 337W.

Daarom zijn NOCT-waarden (800 W/m2, paneel 45 graden, lucht 20 graden, weinig wind) ook zoveel lager, die zijn wat minder opportunistisch. :+

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
Ik ga een woning kopen welke een beschermd stadsgezicht is. Nu is hier een vergunning nodig voor pv panelen maar de gemeente heeft wel een duurzaamheid ambitie.

Iemand ervaring met hoe dit het beste aan te pakken?
Aan de achterkant pv panelen komt denk wel goed maar ze zullen wel gaan muiten over de voorzijde(vanaf de straat lastig te zien) dus ik wil eigenlijk 2 opties bieden met rode ipv zwarte pv-panelen waarbij optie A ook de voorkant met een smalle strook bedekt en Optie B alleen achter.

Moet ik optie B ook al tonen of eerst puur A indienen en B achter de hand houden?

• BounceMeister
  • Niet online
@AMARONE We worden vrij hard gedwongen om te verduurzamen, dus dan zullen zaken zoals "stadsgezicht" toch ruimte moeten maken. Ook bij isoleren zal er iets kunnen wijzigen aan kozijnen etc. Dat is een keuze die m.i. nu gemaakt is sinds het roer hard om is gegaan richting verduurzaming, "van het gas af" en klimaatneutraal etc. Geen idee hoe ze daarover denken bij de gemeente, maar ook jij moet "van het gas af" kunnen toch?

Ik zou alleen de optie die jij graag wil indienen. Ik neem aan dat er vervolgens overleg plaatsvindt wanneer ze het er niet mee eens zijn. Dan kan je altijd nog naar plan B lijkt me. Ik zou ze wel vragen hoe ze zich het geheel dan voorstellen, wanneer je niets mag wijzigen aan je woning.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Bij beschermd stadgezicht is een vergunningplicht. Je zal dus bij de gemeente na moeten gaan wat mogelijk is.

• AMARONE
BounceMeister schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:47:
@AMARONE We worden vrij hard gedwongen om te verduurzamen, dus dan zullen zaken zoals "stadsgezicht" toch ruimte moeten maken. Ook bij isoleren zal er iets kunnen wijzigen aan kozijnen etc. Dat is een keuze die m.i. nu gemaakt is sinds het roer hard om is gegaan richting verduurzaming, "van het gas af" en klimaatneutraal etc. Geen idee hoe ze daarover denken bij de gemeente, maar ook jij moet "van het gas af" kunnen toch?

Ik zou alleen de optie die jij graag wil indienen. Ik neem aan dat er vervolgens overleg plaatsvindt wanneer ze het er niet mee eens zijn. Dan kan je altijd nog naar plan B lijkt me. Ik zou ze wel vragen hoe ze zich het geheel dan voorstellen, wanneer je niets mag wijzigen aan je woning.
Ja precies, dat beamen ze ook zeker wel maar het mag niets af doen aan de uitstraling. Voor de achterkant vrees ik minder maar ik wil voor eigenlijk ook 4 panelen leggen.

Ik denk dat ik inderdaad de ambitie erbij moet halen en in een presentatie photoshop wat het plan is en hoe het er ongeveer uit gaat zien incl. zichtlijnen vanaf de straat. En dan alleen het uitgebreide idee laat zien.

• AMARONE
Señor Sjon schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:16:
Bij beschermd stadgezicht is een vergunningplicht. Je zal dus bij de gemeente na moeten gaan wat mogelijk is.
Ja precies, maar dat gaan ze op voorhand niet uitspreken dus je moet dan toch de vergunning aanvragen. Denk dat ik als de hypotheek rond heb dit zsm in ga zetten.

Los van de panelen wil ik ook een warmtepomp die ook lastig te plaatsen is qua buitenunit. (bosch compress 5800 of iets dergelijks is ideaal maar zal ook in de vergunning aangevraagd moeten worden.)

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:24
Misschien een wat ongewone vraag, maar het “installatiebedrijf” heeft er een potje van gemaakt hier. Denk aan niet terug geplaatste dakpannen, kabels die bekneld liggen en een omvormer die het niet doet… Helaas na > 1 week nog geen reactie, behalve “we hebben het druk en vragen om uw begrip”. Dus moet maar via in gebreke stelling.

Mijn vraag, wat is volgens jullie een redelijke termijn voor herstel? Dacht zelf aan 1 maand, maar misschien is 2 maanden beter ivm bouwvak? Wil het graag zsm gefixt hebben, niet zozeer vanwege gemiste opbrengst maar kans op lekkages bij flinke regen. Aan andere kant is een onredelijk korte termijn ook weer minder kansrijk mocht het een rechtzaak worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:03
soganta schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:08:
Misschien een wat ongewone vraag, maar het “installatiebedrijf” heeft er een potje van gemaakt hier. Denk aan niet terug geplaatste dakpannen, kabels die bekneld liggen en een omvormer die het niet doet… Helaas na > 1 week nog geen reactie, behalve “we hebben het druk en vragen om uw begrip”. Dus moet maar via in gebreke stelling.

Mijn vraag, wat is volgens jullie een redelijke termijn voor herstel? Dacht zelf aan 1 maand, maar misschien is 2 maanden beter ivm bouwvak? Wil het graag zsm gefixt hebben, niet zozeer vanwege gemiste opbrengst maar kans op lekkages bij flinke regen. Aan andere kant is een onredelijk korte termijn ook weer minder kansrijk mocht het een rechtzaak worden.
Herstel???
Dacht het niet, gewoon hun werk afmaken, en claimen dat je de gemiste opbrengst aftrekt van de installatiekosten. Je hebt hopelijk nog niet betaald? De installatie is echt niet opgeleverd, met een niet werkende omvormer.
Anders denk ik dat 2 weken heel redelijk is. Geen rechtsbijstand die jou kan adviseren?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:24
Naalroc schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:16:
[...]

Herstel???
Dacht het niet, gewoon hun werk afmaken, en claimen dat je de gemiste opbrengst aftrekt van de installatiekosten. Je hebt hopelijk nog niet betaald? De installatie is echt niet opgeleverd, met een niet werkende omvormer.
Anders denk ik dat 2 weken heel redelijk is. Geen rechtsbijstand die jou kan adviseren?
Ja rechtsbijstand heb ik, die verdiepen zich er nu in. Heb nog niet betaald en formeel moet ik betalen voor het goed uitgevoerde werk, dat is dus alleen hetgeen binnen is gedaan en dan de kosten van de 10 panelen en optimizers zou ik denken. Geef je helemaal gelijk, is nog lokaal bedrijf met alle keurmerken en goede reviews ook… maar dit doet gewoon pijn aan mijn ogen

• satfreak01
Heeft iemand inzicht in levertijden/ schaarste op dit moment van producten als omvormers en installatie materiaal?
Klopt het dat iedereen op levering (boot?) uit China zit te wachten?
Voor bv APS ds3-L hoor ik data van half aug en half september (2e lading goederen?)

• Soullancer
In het kader beter slecht gejat dan zelf verzonnen..

Zijn er nog foto's van pc ventilatoren op omvormers om te koelen?.andere topics deden de foto's het al niet meer... Ben vooral nieuwsgierig naar de bevestiging die jullie geknutseld hebben :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
Soullancer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:16:
In het kader beter slecht gejat dan zelf verzonnen..

Zijn er nog foto's van pc ventilatoren op omvormers om te koelen?.andere topics deden de foto's het al niet meer... Ben vooral nieuwsgierig naar de bevestiging die jullie geknutseld hebben :)
Hier zitten ze gewoon met tie-wraps vast.
Bij mijn kleinere omvormers past het eigenlijk niet zo goed (wifi-stick zit in de weg) maar dit waren de enige ventilatoren die ik had liggen. achja beter iets dan niets. alles beter dan stilstaande lucht.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 15:04
AMARONE schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:28:
[...]

Ja precies, dat beamen ze ook zeker wel maar het mag niets af doen aan de uitstraling. Voor de achterkant vrees ik minder maar ik wil voor eigenlijk ook 4 panelen leggen.

Ik denk dat ik inderdaad de ambitie erbij moet halen en in een presentatie photoshop wat het plan is en hoe het er ongeveer uit gaat zien incl. zichtlijnen vanaf de straat. En dan alleen het uitgebreide idee laat zien.
Hoe moeilijk het gaat verschilt per gemeente.
Vergunning plichtig betekent Welstand commissie.
Ervaring is dat deze geen boodschap hebben aan Duurzaamheid. Dat is een ander bureautje.

's Hertogenbosch werd het direct afgewezen, Tilburg heeft het lang gedoogd en is nu en offensief gestart omdat de gedrochten die mensen neer hebben gezet (zonder vergunning) het stadsbeeld verrommelen.
Andere gemeenten hebben weinig moeite zolang het maar netjes is.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee