Helaas gaat de ontwikkeling in zonnepanelen land snel.
Ik had nog 6 sunpower p19 325 liggen bij instalateur en omdat we nu tuinhuis eindelijk klaar hebben (en versterkt) kunnen panelen erop. Helaas 3 van de 6 beschadigd en ik kan 3 nieuwe krijgen.
Die zijn gelijk een stuk meer in wattpeak maar helaas ook een stukje gegroeid.
Oud 998x1680
Nieuw 1160 x 1690
Simpelweg rijtje cellen ernaast en hopla meer wattpeak, staat natuurlijk goed in de reclame.
Mijn dak is 330x723.
Korte lengte is richting zuid/oost
Lange lengte is richting zuid/west
Ik heb schaduw op 1/3 van dak tot en met maart, daarna niet meer,
Zuid/oost orientatie:
Dus de oude maat gaan er 3 portrait naast elkaar en nieuwe maat maar 2.
Landscape lukt 2 stuks ook net niet.
Zuid/west orientatie.
2 rijen in landscape achter elkaar gaat. In de breedte kan ik dan 4 panelen kwijt, 3e +4e krijgen in winter voorjaar en najaar flink wat schaduw.
Ik heb voor 6 panelen portrait schans onderdelen, maar met 2 maten panelen komt dat ook niet goed vrees ik.
Die onderdelen zijn roofbox delux voor 3x 2 panelen portrait. Dus 3 linker en 3 rechter kanten en 6x 2 meter voor en achterkanten.
Ander nadeel lijkt feit te zijn dat ik p500 optimizers heb, en er nu nieuwe versies zijn die niet in zelfde string mogen en het op input B moet. 6 panelen op 3 fase SE is no go, 8 ook niet, maar volgens mij staan de ingangen parallel. Dus ik was ietwat verbaasd waarom niet in een string mag en wel over 2 ingangen.
Ook kom ik over de 150% oversubsciption heen, en ik zit nu nog 1000 watt van de se8k limiet af. (Behalve in pieken en topt hij nu soms al af)
Dus met 3 nieuwe panelen van 370 watt en 3 oude van 325 watt wordt het 2 kW peak erbij. Dus ik zal wel aftopping gaan krijgen.
Dus ik zoek nu naar zwarte landscape zonneschans onderdelen omdat de roofbox onderdelen niet meer leverbaar zijn. Ik zal wel op landscape uitkomen en zuid/west orientatie simpelweg omdat op zuid/oost het niet lekker past als panelen > 100 cm breed zijn.
[Voor 8% gewijzigd door jacovn op 17-07-2022 14:24]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase