Enige wat ik weet is dat die sunpower panelen erg goed zijn, maar ook erg duur. Volgens mij ook hogere opbrengstgarantie. Maar als je panelen zelfs bij die prijzen zo snel zijn terugverdient, heb je over 10 jaar andere panelen op het dak zitten.
Waarom geen zonnepaneel op de dakkapel? te slap?
De dakkapellen kennen we de constructie niet van en de vorige bewoner heeft ze ook niet geplaatst, dus kon er geen uitsluitsel over geven. Dan zitten we liever aan de veilige kant dan dat je er teveel gewicht op legt.
Bij die foto's van Google heb je natuurlijk vertekening, maar ik heb de indruk dat het linker paneel boven de dakkapel bij Enie uitsteekt boven het dak van de buren. Heb je in de breedte naast die schoorsteen nog 5,30m over? Waarom gebruikt Gaslicht dat dan niet? Volgens mij kun je beter zelf kijken en door het tellen van dakpannen een eigen tekening maken.
Gaslicht is natuurlijk duurder vanwege de micro omvormers. Zonder schaduw zijn die overbodig.
Dat is een goeie ja, ik zal zelf eens tellen qua dakpannen.
Qua schaduw heb je alleen het puntje van de dakkapel wat schaduw geeft. Misschien kan ik ze eens vragen of ze dat paneel niet verder naar beneden kunnen leggen om dat te compenseren? Dan is er nog minder noodzaak voor micro-omvormers.
Delchrys schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:52:
Stel nou dat die omvormer op zijn piek wel 5kw lieverd, dan loopt er toch meer als 20A bij 230V?
Zal dan niet elke keer de automaat eruit vliegen?
Nee hoor, uren lang tien procent erboven is geen probleem
Delchrys schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:24:
OK dan denk ik gewoon dat het een 20A automaat gaat worden en een 1 fase 5k omvormer. Wel trek ik voor de zekerheid een 5 aderige kabel naar boven.... Voor je weet maar nooit
Ik heb toevallig voor dezelfde vraag gestaan met mijn nieuwe installatie,
maar voorlopig heb ik de oude bekabeling naar de nieuwe meterkast laten liggen,
voor de rest hetzelfde: een 5kW omvormer met een 20A B automaat voor deze installatie.
Sinds de opstart gisteren zag ik soms iets meer dan 20A langskomen:
De tijd klopt niet, is blijkbaar UTC, Goodwe mag weten waarom.
O ja - ik zag op het display van de omvormer ca. 5,3 kW heel eventjes verschijnen, niks aan de hand.
[Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 10-07-2022 22:22]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Delchrys schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:52:
Stel nou dat die omvormer op zijn piek wel 5kw lieverd, dan loopt er toch meer als 20A bij 230V?
Zal dan niet elke keer de automaat eruit vliegen?
Bij een oost-westopstelling gebeurt dat vast niet zo heel vaak. Ik heb hier 14 panelen (10*335 + 4*380) in ZO/NW opstelling (15 graden plat dak) en nog drie extra van 395 op ZO (op 5 graden op het afdak). Alles met Enphase IQ7+, dus 5015W aan omvormer vermogen. Bij zonnig weer doet het spul langdurig 4,6 kW. Even schaduw en dan weer zon levert korte pieken op van 5,2 of 5,3 kW, maar nooit heel lang.
Dat alles zit hier op een C20 automaat. Gaat helemaal prima.
Na de discussie met @reneeke1970 heb ik in Sunny Design de verschillende opties laten doorrekenen. Hij had gelijk dat je met een kleinere omvormer evenveel opbrengst per jaar hebt. Zelfs met een 4kW 1-fase (van SMA) haalde je nog bijna 5400kWh per jaar, maar gaf het programma wel de waarschuwing dat je beter een grotere omvormer kon nemen of minder panelen. Ik begrijp niet zo goed waarom dat gebeurt.
Is de kortsluitspanning Voc van alle panelen bij elkaar opgeteld hoger dan wat de omvormer aan kan?
Ik heb 12 groepen in mijn meterkast achter 3 aardlekken. 2 groepen zijn leeg.
Kan ik dan gewoon 1 groep vervangen voor een 20A automaat? Of moet ik een aparte aardlek automaat gaan gebruiken alleen voor de zonnepanelen? Wat is verstandig
Delchrys schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:59:
Ik heb 12 groepen in mijn meterkast achter 3 aardlekken. 2 groepen zijn leeg.
Kan ik dan gewoon 1 groep vervangen voor een 20A automaat? Of moet ik een aparte aardlek automaat gaan gebruiken alleen voor de zonnepanelen? Wat is verstandig
dat kán, maar verstandiger is een aparte aardlekautomaat gebruiken. Kijk ook even in de specs van je omvormer(s), vaak wordt een 300mA aardlek geadviseerd terwijl je bestaande aardlekschakelaars 30mA zijn.
@Delchrys Alleen is 20A dan weet niet zo makkelijk Je hebt 40A aardlekschakelaars en waarschijnlijk is de kast überhaupt voor max 40A gebouwd. Door 20A aan PV in te voeren heb je samen met het net 20A (PV) + 25A (net) = 45A beschikbaar. De 41A bij een 16A groep wordt nog wel als marge gezien maar dat zou gewoon te veel zijn. Wat ga je plaatsen dat je een 20A PV groep wil in een 3-fase kast?
septillion schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:25:
@Delchrys Alleen is 20A dan weet niet zo makkelijk Je hebt 40A aardlekschakelaars en waarschijnlijk is de kast überhaupt voor max 40A gebouwd. Door 20A aan PV in te voeren heb je samen met het net 20A (PV) + 25A (net) = 45A beschikbaar. De 41A bij een 16A groep wordt nog wel als marge gezien maar dat zou gewoon te veel zijn. Wat ga je plaatsen dat je een 20A PV groep wil in een 3-fase kast?
septillion schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:25:
Gewoon een B40 automaat plaatsen tussen hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars.
Van wie mag je trouwens wel 41A, maar geen 45A door een 40A aardlekschakelaar. Is dat jou eigen persoonlijke regel, of NEN1010 ofzo.
Tja, de onhandige keuze is natuurlijk de 5kW 1-fase omvormer... Dan inderdaad even een 40A (maar zou gewoon een C pakken) voor de aardlek op die fase zetten.
@Dre Je hebt gelijk, maar meerdere (incl ondertekende) die het bij 16A geen nut zien. Maar strikt genomen heb je gelijk En bij ALS upgraden niet de kabels vergeten.
[Voor 8% gewijzigd door septillion op 11-07-2022 10:58]
Tja, de onhandige keuze is natuurlijk de 5kW 1-fase omvormer... Dan inderdaad even een 40A (maar zou gewoon een C pakken) voor de aardlek op die fase zetten.
@Dre Je hebt gelijk, maar meerdere (incl ondertekende) die het bij 16A geen nut zien. Maar strikt genomen heb je gelijk En bij ALS upgraden niet de kabels vergeten.
Nou ja de keuze is nog niet gemaakt voor 1 fase, kan ook gewoon een 3 fase nemen en dan geen gedoe. Maar is 300€ verschil en misschien overbodig.
Dus twijfels
@Delchrys Voor het prijsverschil krijg je ook minder gezeur met hoge netspanning voor terug Zowel voor je bekabeling in huis als voor die van je buurt.
@Dre Ja, kans in NL is gewoon groot. Dus tenzij je gaat meten is 3-fase de veilige optie, niets te missen aan. Ook beter voor het net. (Had van mij boven de 16A best verplichting mogen zijn in NL.)
[Voor 5% gewijzigd door septillion op 11-07-2022 11:51]
septillion schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:49:
@Dre Ja, kans in NL is gewoon groot. Dus tenzij je gaat meten is 3-fase de veilige optie, niets te missen aan. Ook beter voor het net. (Had van mij boven de 16A best verplichting mogen zijn in NL.)
Ach, in Frankrijk krijg je gewoon een 1×63A aansluiting full-electric met COP=1. Die angst voor 1-fase herken ik gewoon bij >95% van de woningen niet in Nederland. Maarja, misschien heb jij wel problemen met dunne kabels en trafo? Ik heb dus andere ervaring c.q. kijk door een andere bril.
Qua belasting voor het net maak ik me geen zorgen. Juist 1-fase aansluitingen zorgen voor een betere verdeling. Tenzij je buren net een wolk voor hun panelen krijgen en jij niet (wat dus niet echt voorkomt)
@Dre Ja, ken de test. Niet mee eens dat 1-fase beter is. Daardoor blijf ik bij mijn standpunt dat het best verplicht zou mogen zijn om >16A-ish (zowel load als source) alleen 3-fase toe te staan op huisaansluitingen
Nou ja de keuze is nog niet gemaakt voor 1 fase, kan ook gewoon een 3 fase nemen en dan geen gedoe. Maar is 300€ verschil en misschien overbodig.
Dus twijfels
Ik heb de laatste paar pagina's bij gelezen en ik zie je twijfelen.
Ik snap dat er meerdere adviezen zijn voor 1 en 3 fase.
Voor 300 euro verschil zou ik zelf de 3 fase setup nemen, ik verwacht dat op het een kwestie van tijd is voordat je lokale net vol raakt en dan zit je met 3 fase weer net wat veiliger ivm afschakelen.
Al is deze discussie meerdere malen voorbijgekomen dus je kan evt de zoekfunctie gebruiken.
Nog een voordeel is dat je dan over een paar jaar kan omwisselen voor een hybride (3 fase) omvormer en dan heb je je accu systeem ook meteen op alle 3 de fasen werkend.
Als je nou een oude meterkast had en je daar veel kosten aan had om naar 3 fase te gaan dan was het een ander verhaal geweest.
Is de kortsluitspanning Voc van alle panelen bij elkaar opgeteld hoger dan wat de omvormer aan kan?
Kortsluitstroom is ongeveer 2*10A; maximum van de 4kW omvormer is 2*20A
Hier het ontwerp van de installatie van @Delchrys in Sunny Design met de 4kW 1-fase omvormer. Gekozen panelen zijn 2*8*400Wp in oost-west opstelling liggend onder 15°.
Vind het alleen zo zonde om geld(kwh) te laten liggen...
Ga zo nog even zoeken naar 16*370.. Scheelt weer wat in paneelprijs en leverd misschien evenveel op met aftoppen
Ik stond ook ooit voor de keus een 5k met aftoppen of 6k zonder aftoppen. Prijsverschil was toen (2020) 260 euro, een snelle berekening liet zien dat ik dat nooooooooit terug ging verdienen. Dat werd hier ook verteld en dat gaf voor mij de doorslag.
Je kan het uitrekenen
Had gehoopt rond de 4500€ uit te komen maar dat gaat niet meer lukken zie ik. Grrr
Zit nog wel te wikken en wegen tussen de montagesysteem.
ValkPro, solar connect of flatfix fusion.
Het liefst heb ik de toppen van de panelen tegen elkaar en volgens mij kan dat niet met valkpro en zit daar zo'n 10cm tussen
[Voor 57% gewijzigd door Delchrys op 11-07-2022 16:00]
Mijn SB3.6-1AV-41 532 geeft aan Netwerk overspanning Langzaam. Wat houd dat in? Zie ook vermogen oplopen met kleine stapjes en dan valt hij terug naar nul en begint weer overnieuw.
Dat heb ik nog nooit gehad, Wat kan dat zijn.
Ik lijk een stapje verder te zijn met mijn RCD problemen.
Ik heb de aarding van de panelen niet meer via dezelfde groep als de omvormer laten lopen. Deze gaat nu via een andere groep naar de meterkast.
Hiervoor zat de aarding van de panelen via de (extra) aarding van de omvormer aangesloten. Deze heb ik nu losgekoppeld en de aarding van de panelen aangeloten op een andere groep in de buurt.
Volgens mij heb ik op deze manier ook geen aardlussen, aangezien de cellen galvanisch gescheiden zijn van het frame van de panelen.
Sinds deze wijziging is er ondanks (wat) regen nog geen melding meer geweest in het event-log van de omvormer.
The easiest way to solve a problem is just to solve it.
Mijn SB3.6-1AV-41 532 geeft aan Netwerk overspanning Langzaam. Wat houd dat in? Zie ook vermogen oplopen met kleine stapjes en dan valt hij terug naar nul en begint weer overnieuw.
BTW hoe denken jullie eigenlijk over de N0-Go zone op een plat dak met oost west????
Heb je echt veel last van de wind langs de dakrand?
Ben van plan om voldoende ballast te gebruiken iig (kustgebied)
[al opgelost]
[Voor 17% gewijzigd door FransvWoerkom op 11-07-2022 19:00]
Ik heb de aarding van de panelen niet meer via dezelfde groep als de omvormer laten lopen. Deze gaat nu via een andere groep naar de meterkast.
Hiervoor zat de aarding van de panelen via de (extra) aarding van de omvormer aangesloten. Deze heb ik nu losgekoppeld en de aarding van de panelen aangeloten op een andere groep in de buurt.
Volgens mij heb ik op deze manier ook geen aardlussen, aangezien de cellen galvanisch gescheiden zijn van het frame van de panelen.
Sinds deze wijziging is er ondanks (wat) regen nog geen melding meer geweest in het event-log van de omvormer.
In dat artikel van de IEEE dat ik eerder linkte, was sprake van resonantie in het circuit van strooicapaciteit van de panelen en de zelfinductie van de bekabeling. Wijziging van de bekabeling indertijd door de storm en nu door de aardleiding anders aan te sluiten, kan de resonantiefrequentie hebben gewijzigd. Mooi dat het nu is opgelost.
septillion schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:56:
@Dre Ja, ken de test. Niet mee eens dat 1-fase beter is. Daardoor blijf ik bij mijn standpunt dat het best verplicht zou mogen zijn om >16A-ish (zowel load als source) alleen 3-fase toe te staan op huisaansluitingen
Dan wordt mijn warmtepomp nog een stukje duurder met 19,5A aansluitwaarde (5 kW thermisch???)
En wat kwam er uit jou meting met de waterkoker in je meterkast?
Zit nog wel te wikken en wegen tussen de montagesysteem.
ValkPro, solar connect of flatfix fusion.
Het liefst heb ik de toppen van de panelen tegen elkaar en volgens mij kan dat niet met valkpro en zit daar zo'n 10cm tussen
2ehands omvormer kopen op marktplaats.
Ik weet niet of minder efficiënte panelen nu gunstiger zijn qua terugverdientijd. Arbeid en bevestigingsmateriaal blijft namelijk toch hetzelfde.
@Dre Als het verplicht zou zijn past de markt zich ook wel aan. En daar gros naar backup heater gaat had dat dus prima 2-fase kunnen zijn.
Zelf de waterkokertest niet gedaan. Lage netspanning in de wijk, heb 16A omvormer en door metertekort toch nog maar 1-fase helaas. Bij meer had ik zeker 3-fase gedaan, had me ook in kabeldikte wel gescheeld.
2ehands omvormer kopen op marktplaats.
Ik weet niet of minder efficiënte panelen nu gunstiger zijn qua terugverdientijd. Arbeid en bevestigingsmateriaal blijft namelijk toch hetzelfde.
Tja keuzes.....
Maakt het allemaal niet makkelijk.
Levertijden ook niet trouwens..
Montagesysteem vinden is ook een lastige opgave.
Ik wil ze er gewoon volgende week op hebben leggen..
Delchrys schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:39:
BTW hoe denken jullie eigenlijk over de N0-Go zone op een plat dak met oost west????
Heb je echt veel last van de wind langs de dakrand?
Ben van plan om voldoende ballast te gebruiken iig (kustgebied)
Relatief beschut tussen bomen op noord en huis op zuid, 150% van berekende ballast.
Btw is dat solarstell met losse basiselementen en dan koppelstukken? Dus twee elementen en 1 koppelstuk voor twee panelen.
Nu heb je ook 1 element (type: connect project OW) waar direct twee panelen op gaan en dan komt de bovenkant bijna tegen elkaar aan....dat wil ik, geen verlies van ruimte in de breedte
Btw is dat solarstell met losse basiselementen en dan koppelstukken? Dus twee elementen en 1 koppelstuk voor twee panelen.
Nu heb je ook 1 element waar direct twee panelen op gaan en dan komt de bovenkant bijna tegen elkaar aan....dat wil ik, geen verlies van ruimte in de breedte
SolarStell connect inderdaad. Er zijn 2 versies van Oost-West basiselementen. Solar Outlet kon de bredere versie geschikt voor deze panelen niet leveren, dus hebben ze rug-aan-rug zuid systeem geleverd. Mijn kuiten passen er net tussen... en dat is niet onhandig (Zie ook eerder in mijn topic)... Maar nu is eigenlijk alles breder dan de 103cm van deze panelen, dus dat zal ook niet meer lukken nu ;-)
Hier ook 'gewoon' Solarstell connect basiselementen met oost/west koppelstukken (19 cm). De uit 1 stuk bestaande oost/west project paste hier ook niet met m'n 1,08 m brede panelen. In principe maakte het ook niet uit want ik kon er toch niet meer kwijt en nu is er wat meer ventilatie. Ik herken me verder in het kuitenverhaal van @Ronald. Zeker nu ik het op de ophoogblokken heb staan is het dakje wat vervelend om te lopen, maar het kan tenminste.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Hoe breed worden twee rijen dan uiteindelijk?
Voor de trina Solar vertex van 400wp: die zijn 1754*1096*30 dus heb ik de basismodule nodig van 2280 lang x 2 is 4560......en dak is 4730 = kritisch dus
Als ik de trina 370wp neem zijn ze: 1763*1040*35 dan kan ik de andere basismodule nemen van 2080 x 2 is 4160....misschien beter dus
[Voor 76% gewijzigd door Delchrys op 11-07-2022 22:44]
Delchrys schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:32:
Hoe breed worden twee rijen dan uiteindelijk?
Voor de trina Solar vertex van 400wp: die zijn 1754*1096*30 dus heb ik de basismodule nodig van 2280 lang x 2 is 4560......en dak is 4730 = kritisch dus
Als ik de trina 370wp neem zijn ze: 1763*1040*35 dan kan ik de andere basismodule nemen van 2080 x 2 is 4160....misschien beter dus
Mijn 4 landscape op rij in de breedte (dus 2 dakjes, of W in mijn geval) is 4600 mm van uiteinde tot uiteinde van het frame en dan zitten er dus 3 oost/west koppelstukken tussen (die van 19 cm). Moet dus gewoon passen op je dak en het frame steekt ook iets uit tov m'n panelen dus zelfs met jouw iets bredere panelen hou je wat meer ruimte over dan de 4600 suggereert. Maar ik heb wel een erg brede opstaande dakrand waardoor ik het prima vond om tot heel kort op die rand te leggen. Als het bij jou echt ophoudt na die 4730 is dat misschien niet zo chill (en niet vergunningsvrij ).
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Mijn 4 landscape op rij in de breedte (dus 2 dakjes, of W in mijn geval) is 4600 mm van uiteinde tot uiteinde van het frame en dan zitten er dus 3 oost/west koppelstukken tussen (die van 19 cm). Moet dus gewoon passen op je dak en het frame steekt ook iets uit tov m'n panelen dus zelfs met jouw iets bredere panelen hou je wat meer ruimte over dan de 4600 suggereert. Maar ik heb wel een erg brede opstaande dakrand waardoor ik het prima vond om tot heel kort op die rand te leggen. Als het bij jou echt ophoudt na die 4730 is dat misschien niet zo chill (en niet vergunningsvrij ).
dus zou het gewone zuid systeem beter zijn maar dan misschien met koppelstukken van 10cm (edit oh er zijn alleen maar 19cm koppelstukken)
lastig passen en meten zo.
Vraag is een beetje hoe strak je op de dakrand wilt zitten.
ga denk even gluren bij een buurman verderop, want ik kon in de verte zien dat hij ook twee rijen had, is wel een hoekhuis dus misschien is hij breder
Valkpro kom ik ook niet echt achter hoe breed twee rijen zijn.
Denk gewoon dat het krap aan wordt allemaal met de 400wp panelen en zal misschien naar 1040 brede panelen moeten (370wp).
Jullie nog ideeën aangaande montagesystemen als alternatief?
[Voor 25% gewijzigd door Delchrys op 12-07-2022 05:20]
Onze installatie heb ik inmiddels zelf gedaan met mijn schoonvader. De installatie behelst 26x410W Hyundai panelen met enphase iQ7+ met 3P relais en Envoy. Bij deze deel ik maar een ervaring, wellicht heeft een ander er wat aan.
Aangezien ons dak onder een kleine helling lag en van bitumen is, moest er een vaste constructie komen. Na 5uur zoeken/mailen had ik nog niemand weten te vinden die niet ofwel met enorme marge werkt, minder kwaliteit aanbied ofwel pas na de bouwvak tijd heeft te schouwen. Derhalve heb ik besloten het dan maar zelf te doen.
Ik heb uiteindelijk voor de Clickfit Evo staaldak profielen gekozen op aanraden van de Solar Bouwmarkt. Deze heeft iets van rubber onderop en met epdm scroeven zou het waterdicht moeten zijn. Bij navraag boden ze garantie erop, waardoor ik het ook zelf aandurfde.
Het grootste probleem was dat onze moderne dakconstructie uit 12 cm PIR isolatie met bitumen ontstond. Dit had ik verkeerd van de tekening gelezen waardoor ik eerst de verkeerde schroeven uit de bouwmarkt had. Dankzij wat 14 cm balken voor de stevigheid onder het bitumen varieerde dit tot overmaat van ramp nog 2 cm over het dak. Uiteindelijk is het mij gelukt de profielen vast te schroeven met behulp van 15cm epdm sprenglerschroeven. Dankzij het kromme dak heb ik sporadisch met epdm kit wel wat kieren moeten dichtmaken. Ik vond het wat twijfelachtig, maar als ik wat water over het dak gooi, zie ik dat het nergens blijft staan en er langs gaat.
Bij het uitlijnen heb ik touw gebruikt die ik met dak reparatie plakband vast heb gezet aangezien gewone ductape niet werkte. Omdat ik 2 dagen op de schroeven moest wachten, is het touw uiteindelijk gaan hangen door de thermische werking van het bitumen. Dit bleek achteraf niet zo’n handige methode; de profielen moeten toch wel op 2 cm nauwkeurig zitten, waardoor ik nog eea heb moeten corrigeren tijdens het leggen.
Tijdens het verbinden van de omvormers merkte ik dat ze gingen hangen, waardoor er geen 2 cm ruimte zat tussen omvormer en dak. Dit heb ik opgelost met een buisprofiel van 2 cm onder de omvormer te plakken met epdm lijm.
Het draden trekken ging erg stroef; mijn aannemer had te kleine buizen voorzien bij de zonnepanelen doorvoer op het dak, waardoor ik alsnog een extra gat moest boren en kabel begeleiden. Gelukkig ging de installatie van de zonnepanelen zelf vlekkeloos. Voor de meterkast heb ik een Hager 3P verdeelklem KJ100A gebruikt, wat een goed idee bleek gezien de vele 3P aansluitingen. De installatie in de meterkast was ik wat huiverig voor, maar bleek het makkelijkste deel. De gietmof was ook vervelend, daar deze ging lekken. Het afsluiten hiervan blijkt nogal nauw te komen. Met een refill was deze gelukkig ook vol.
Een van de zaken welke ik uiterst raar vond was de aarding van het geheel. De zonnepanelen zijn geisoleerd en de behuizing van geanodiseerd aluminium, de omvormers zijn geisoleerd en heeft een nul en laag voltage. Aldus de NEN moet de constructie zelf geaard worden, maar deze kan je niet aanraken met de panelen erop en zit niet/nauwelijks in aanraking met de kabels/omvormer. Uiteindelijk maar gebeld voor advies, en in elk geval de zonnepanelen maar geaard per kolom op het aardingsgat met speciaal bestelde moeren (het werkt verder, voor het paneel zelf, de rest heeft ivm klemmen op geanodiseerd aluminium nauwelijks contact). Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat dit de reinste flauwekul is / de NEN niet specifiek genoeg is.
Een ander punt was dat je in het begin en eind van de rij een plastic profiel moet plaatsen om de klemschroef van de PV recht te houden. Beiden hebben echter een cap, waardoor je deze binnen 2 cm nauwkeurig moet plaatsen in de praktijk. In de handleiding staan 2 soorten caps waardoor je meer vrijheid hebt (dan kan die meer schuiven in hoogte), maar die worden niet meegeleverd helaas. Met wat zagen is dat dan ook weer opgelost.
De enphase kabels zijn verder niet te klemmen in dit systeem, bezijdens naast de omvormer zelf. Ze liggen nu grotendeels ‘los’, maar hebben weinig speling. De handleiding vermeld dat je ze tussen de profielen moet begeleiden, maar daar is vaak geen ruimte voor. De verdeeldoos/eindkabel heb ik mbv epdm stukjes knippen en epdm lijm vastgezet. De epdm schaar die ik gekocht had was echt een uitkomst; dat is aan te raden.
Uiteindelijk is het dus allemaal wat bewerkelijker dan ik gehoopt had, maar de constructie staat nu. De constructie/handleiding behoeft nog wat verbetering voordat ik het echt kan aanraden (omvormer klemmen, plastic afsluiter, epdm schroeven zijn nogal specifiek/ moet je eerst testen dmv tekening/boren).
Het hielp overigens goed te zoeken naar de PV en omvormer/constructie. Had het liefst alles bij 1 leverancier besteld, maar de prijzen waren dramatisch gestegen op weekbasis. Ook op bestaande voorraad werd soms de marge met 10 tallen procenten tegelijk omhoog gegooid; dat vond ik niet ok.
Ik moest mijn omvormer van de muur halen ivm stucen van de muur, maar nadat ik twee connectors eruit had bedacht ik me dat het handig is om bij te houden welke nou waar uit kwam. Vergeten dus.
Het is een Solax met PV1 en PV2, waarbij ik beide negatieven wel genummerd heb.
Hoe kom ik er nu achter waar de positieven in moet, de kabel volgen kan niet want ze komen met z'n vieren uit het dak.
rare-Quark schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 00:57:
Onze installatie heb ik inmiddels zelf gedaan met mijn schoonvader. De installatie behelst 26x410W Hyundai panelen met enphase iQ7+ met 3P relais en Envoy. Bij deze deel ik maar een ervaring, wellicht heeft een ander er wat aan.
Aangezien ons dak onder een kleine helling lag en van bitumen is, moest er een vaste constructie komen. Na 5uur zoeken/mailen had ik nog niemand weten te vinden die niet ofwel met enorme marge werkt, minder kwaliteit aanbied ofwel pas na de bouwvak tijd heeft te schouwen. Derhalve heb ik besloten het dan maar zelf te doen.
Ik heb uiteindelijk voor de Clickfit Evo staaldak profielen gekozen op aanraden van de Solar Bouwmarkt. Deze heeft iets van rubber onderop en met epdm scroeven zou het waterdicht moeten zijn. Bij navraag boden ze garantie erop, waardoor ik het ook zelf aandurfde.
Het grootste probleem was dat onze moderne dakconstructie uit 12 cm PIR isolatie met bitumen ontstond. Dit had ik verkeerd van de tekening gelezen waardoor ik eerst de verkeerde schroeven uit de bouwmarkt had. Dankzij wat 14 cm balken voor de stevigheid onder het bitumen varieerde dit tot overmaat van ramp nog 2 cm over het dak. Uiteindelijk is het mij gelukt de profielen vast te schroeven met behulp van 15cm epdm sprenglerschroeven. Dankzij het kromme dak heb ik sporadisch met epdm kit wel wat kieren moeten dichtmaken. Ik vond het wat twijfelachtig, maar als ik wat water over het dak gooi, zie ik dat het nergens blijft staan en er langs gaat.
Bij het uitlijnen heb ik touw gebruikt die ik met dak reparatie plakband vast heb gezet aangezien gewone ductape niet werkte. Omdat ik 2 dagen op de schroeven moest wachten, is het touw uiteindelijk gaan hangen door de thermische werking van het bitumen. Dit bleek achteraf niet zo’n handige methode; de profielen moeten toch wel op 2 cm nauwkeurig zitten, waardoor ik nog eea heb moeten corrigeren tijdens het leggen.
Tijdens het verbinden van de omvormers merkte ik dat ze gingen hangen, waardoor er geen 2 cm ruimte zat tussen omvormer en dak. Dit heb ik opgelost met een buisprofiel van 2 cm onder de omvormer te plakken met epdm lijm.
Het draden trekken ging erg stroef; mijn aannemer had te kleine buizen voorzien bij de zonnepanelen doorvoer op het dak, waardoor ik alsnog een extra gat moest boren en kabel begeleiden. Gelukkig ging de installatie van de zonnepanelen zelf vlekkeloos. Voor de meterkast heb ik een Hager 3P verdeelklem KJ100A gebruikt, wat een goed idee bleek gezien de vele 3P aansluitingen. De installatie in de meterkast was ik wat huiverig voor, maar bleek het makkelijkste deel. De gietmof was ook vervelend, daar deze ging lekken. Het afsluiten hiervan blijkt nogal nauw te komen. Met een refill was deze gelukkig ook vol.
Een van de zaken welke ik uiterst raar vond was de aarding van het geheel. De zonnepanelen zijn geisoleerd en de behuizing van geanodiseerd aluminium, de omvormers zijn geisoleerd en heeft een nul en laag voltage. Aldus de NEN moet de constructie zelf geaard worden, maar deze kan je niet aanraken met de panelen erop en zit niet/nauwelijks in aanraking met de kabels/omvormer. Uiteindelijk maar gebeld voor advies, en in elk geval de zonnepanelen maar geaard per kolom op het aardingsgat met speciaal bestelde moeren (het werkt verder, voor het paneel zelf, de rest heeft ivm klemmen op geanodiseerd aluminium nauwelijks contact). Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat dit de reinste flauwekul is / de NEN niet specifiek genoeg is.
Een ander punt was dat je in het begin en eind van de rij een plastic profiel moet plaatsen om de klemschroef van de PV recht te houden. Beiden hebben echter een cap, waardoor je deze binnen 2 cm nauwkeurig moet plaatsen in de praktijk. In de handleiding staan 2 soorten caps waardoor je meer vrijheid hebt (dan kan die meer schuiven in hoogte), maar die worden niet meegeleverd helaas. Met wat zagen is dat dan ook weer opgelost.
De enphase kabels zijn verder niet te klemmen in dit systeem, bezijdens naast de omvormer zelf. Ze liggen nu grotendeels ‘los’, maar hebben weinig speling. De handleiding vermeld dat je ze tussen de profielen moet begeleiden, maar daar is vaak geen ruimte voor. De verdeeldoos/eindkabel heb ik mbv epdm stukjes knippen en epdm lijm vastgezet. De epdm schaar die ik gekocht had was echt een uitkomst; dat is aan te raden.
Uiteindelijk is het dus allemaal wat bewerkelijker dan ik gehoopt had, maar de constructie staat nu. De constructie/handleiding behoeft nog wat verbetering voordat ik het echt kan aanraden (omvormer klemmen, plastic afsluiter, epdm schroeven zijn nogal specifiek/ moet je eerst testen dmv tekening/boren).
Het hielp overigens goed te zoeken naar de PV en omvormer/constructie. Had het liefst alles bij 1 leverancier besteld, maar de prijzen waren dramatisch gestegen op weekbasis. Ook op bestaande voorraad werd soms de marge met 10 tallen procenten tegelijk omhoog gegooid; dat vond ik niet ok.
...
Besef je wel dat bij een stevige regenbui die omvormers wel eens onder water kunnen komen te liggen, evenals de MC4 connectoren? En die dingen zijn waterdicht, maar niet gemaakt om onder water te liggen. Je had de hele boel op zijn minst een cm of 4 moeten verhogen, door het op stoeptegels te leggen (en daarop vast te zetten). Dit is gewoon link.
Op een plat dak moeten stekkers, omvormers, en schoorsteentjes echt boven de dakrand uit komen, of, zoals in mijn geval, boven de nooduitstort als de dakrand 80 cm hoog is.
Pino112 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:15:
Ik moest mijn omvormer van de muur halen ivm stucen van de muur, maar nadat ik twee connectors eruit had bedacht ik me dat het handig is om bij te houden welke nou waar uit kwam. Vergeten dus.
Het is een Solax met PV1 en PV2, waarbij ik beide negatieven wel genummerd heb.
Hoe kom ik er nu achter waar de positieven in moet, de kabel volgen kan niet want ze komen met z'n vieren uit het dak.
Met een omvormer meten. Tussen de + en de - van 1 string moet je een behoorlijk voltage meten. Tussen de + en de - van de andere string meet je niets.
Of, als je geen multimeter hebt: 1 negatieve en 1 positieve kabel aansluiten op de omvormer. Als deze niet opstart is de combinatie verkeerd en moet je ze omwisselen, maar dan weet je meteen wat de goede combinaties zijn.
Ik heb afgelopen februari een offerte gemaakt voor een PV-installatie van ongeveer 5500Wp.
De kosten van al het materiaal (incl. panelen, omvormer, bekabeling, optimizers en montagesets) kwamen op dat moment uit op zo'n €5600 euro incl. BTW
Op dat moment had ik het geld niet beschikbaar, dus nog even wachten. Vandaag dezelfde offerte opnieuw gemaakt waarbij ik uitkom op ongeveer €6800 euro incl. BTW
Wat is wijsheid, nu investeren of erop speculeren dat het materiaal vanaf de herfst weer goedkoper wordt? Zit daar een seizoensgebonden verloop in? Kan me goed voorstellen dat de vraag nu enorm hoog is vanwege het mooie weer.
Ik heb afgelopen februari een offerte gemaakt voor een PV-installatie van ongeveer 5500Wp.
De kosten van al het materiaal (incl. panelen, omvormer, bekabeling, optimizers en montagesets) kwamen op dat moment uit op zo'n €5600 euro incl. BTW
Op dat moment had ik het geld niet beschikbaar, dus nog even wachten. Vandaag dezelfde offerte opnieuw gemaakt waarbij ik uitkom op ongeveer €6800 euro incl. BTW
Wat is wijsheid, nu investeren of erop speculeren dat het materiaal vanaf de herfst weer goedkoper wordt? Zit daar een seizoensgebonden verloop in? Kan me goed voorstellen dat de vraag nu enorm hoog is vanwege het mooie weer.
De vraag is hoog maar dat heeft niets met het weer te maken. Meer met de hoge energieprijzen. Mijn glazen bol zegt dat dat in het najaar niet anders zal zijn.
Ik zou er niet op gokken dat prijzen op korte termijn gaan dalen. De vraag zal hoog blijven en prijzen eerder gaan stijgen.
Ik vermoed zelfs dat de 'btw naar 0' regels ervoor gaan zorgen dat prijzen enorm stijgen omdat de webshops dezelfde prijzen blijven hanteren, maar gewoon de BTW in de eigen zak steken. Zo werkt het helaas ook met subsidies op warmtepompen en elektrische auto's (beide zijn in NL aanzienlijk duurder dan in het buitenland, toevallig ongeveer net het subsidiebedrag).
Om kosten te besparen zou je kunnen kijken of je via Marktplaats goedkoper uit kunt zijn. Ik heb een aantal panelen tweedehands gekocht. Je kunt dan natuurlijk de BTW niet terugvragen.
[Voor 6% gewijzigd door Blihi op 12-07-2022 09:31]
dus zou het gewone zuid systeem beter zijn maar dan misschien met koppelstukken van 10cm (edit oh er zijn alleen maar 19cm koppelstukken)
lastig passen en meten zo.
Vraag is een beetje hoe strak je op de dakrand wilt zitten.
ga denk even gluren bij een buurman verderop, want ik kon in de verte zien dat hij ook twee rijen had, is wel een hoekhuis dus misschien is hij breder
Valkpro kom ik ook niet echt achter hoe breed twee rijen zijn.
Denk gewoon dat het krap aan wordt allemaal met de 400wp panelen en zal misschien naar 1040 brede panelen moeten (370wp).
Jullie nog ideeën aangaande montagesystemen als alternatief?
De totale breedte is 4600 mm, dus dat moet passen met die koppelstukken. Ze zijn dan wel 19 cm, maar gekoppeld liggen de basiselementen praktisch tegen elkaar.
Ik heb overigens een hoekhuis en ik had juist minder breedte omdat ik zo'n dikke dakrand heb die in mijn geval dus aan 3 zijden zit ipv 2. Mijn buren hadden beduidend meer ruimte maar die vonden het wel prima dat ik alles uitgezocht had dus die hebben me gewoon gekopieerd . Voordeel voor hen dat ze eat minder last van schaduw van een pijp hebben waar ik strak langs moet en zij 20 cm speling mee hebben of zo.
Maareh, heb je geen eigen topic? Dit gaat ondertussen wel zo specifiek over jouw geval dat de modhamer elk moment zou kunnen vallen . Als je er daar dan ook nog eens foto's bij doet valt er makkelijker over te praten.
@rare-Quark waarom plat en niet gewoon op frame? Hoop idd voor je dat het hoog genoeg zit/afwatering laag genoeg dat je niet met de 1e de beste redelijke bui de aardlek tript.
Zie ook Het grote terugleververgoeding topic Verdere discussie over terugleververgoeding past beter daar. Heb hem ook maar even in de topicwarning erbij gezet
Besef je wel dat bij een stevige regenbui die omvormers wel eens onder water kunnen komen te liggen, evenals de MC4 connectoren? En die dingen zijn waterdicht, maar niet gemaakt om onder water te liggen. Je had de hele boel op zijn minst een cm of 4 moeten verhogen, door het op stoeptegels te leggen (en daarop vast te zetten). Dit is gewoon link.
Op een plat dak moeten stekkers, omvormers, en schoorsteentjes echt boven de dakrand uit komen, of, zoals in mijn geval, boven de nooduitstort als de dakrand 80 cm hoog is.
In principe ben ik het met je eens. Het dak hier staat echter onder een hoek van 5 graden waardoor zelfs het eerste paneel al boven de rand uitsteekt. De handleiding van de omvormer geeft aan dat je minimaal 2 cm moet overhouden. De constructie voldeed daar alsnog niet aan, waardoor ik wat spacers heb gebruikt. Als je een emmer water over het dak gooit, zie je dat het snel wegvloeit, meer dan een 0.5cm zal er echt nooit staan.
In principe ben ik het met je eens. Het dak hier staat echter onder een hoek van 5 graden waardoor zelfs het eerste paneel al boven de rand uitsteekt. De handleiding van de omvormer geeft aan dat je minimaal 2 cm moet overhouden. De constructie voldeed daar alsnog niet aan, waardoor ik wat spacers heb gebruikt. Als je een emmer water over het dak gooit, zie je dat het snel wegvloeit, meer dan een 0.5cm zal er echt nooit staan.
Vijf graden is inderdaad voldoende. Op de foto's leek het een plat dak, maar zolang de boel niet in het water kan komen te staan zit je goed.
@rare-Quark mooi verslag. Waarom ben je niet voor een stringomvormer gegaan?
En links van de dakdootvoeren had je nog drie panelen kunnen plaatsen. Bewust open gelaten?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
Met een omvormer meten. Tussen de + en de - van 1 string moet je een behoorlijk voltage meten. Tussen de + en de - van de andere string meet je niets.
Of, als je geen multimeter hebt: 1 negatieve en 1 positieve kabel aansluiten op de omvormer. Als deze niet opstart is de combinatie verkeerd en moet je ze omwisselen, maar dan weet je meteen wat de goede combinaties zijn.
Vraagje over de huidige prijzen:
Ik heb net een offerte gekregen voor 9 Sunpower 380Wp panelen met IQ7A omvormers voor 6930 incl BTW...
Dat is volgens mij dan 6930/(9*380) = 2,03 Euro/Wp.
In de topicstart zie ik veel lagere bedragen maar dat is veel oudere data.
Kan iemand iets zeggen over de huidige prijzen voor PV met enphase omvormers?
twhb schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:14:
Vraagje over de huidige prijzen:
Ik heb net een offerte gekregen voor 9 Sunpower 380Wp panelen met IQ7A omvormers voor 6930 incl BTW...
Dat is volgens mij dan 6930/(9*380) = 2,03 Euro/Wp.
In de topicstart zie ik veel lagere bedragen maar dat is veel oudere data.
Kan iemand iets zeggen over de huidige prijzen voor PV met enphase omvormers?
Haal in ieder geval de BTW eraf.
€5727.28
5727/(9*380)= 1.68 Euro/Wp.
Volgens mij niet goed en niet slecht, je moet maar blij zijn dat ze kunnen leveren in deze tijd.
Gister 12 405Wp panelen laten installeren op het platte dak. Vol zon, geen schaduwwerking. Ik lees overal wel hoe ik de gemiddelde dagopbrengst kan uitrekenen, maar hoe kan ik berekenen wat ik vandaag mag verwachten, zodat ik vanavond bij de ondergaande zon kan zien of mijn installatie z'n werk heeft gedaan en dus correct werkt?
emil_406 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:54:
Gister 12 405Wp panelen laten installeren op het platte dak. Vol zon, geen schaduwwerking. Ik lees overal wel hoe ik de gemiddelde dagopbrengst kan uitrekenen, maar hoe kan ik berekenen wat ik vandaag mag verwachten, zodat ik vanavond bij de ondergaande zon kan zien of mijn installatie z'n werk heeft gedaan en dus correct werkt?
Gewoon je dag grafiek vergelijken met iemand uit de buurt die dezelfde orientatie heeft
Vergis je niet in hoe groot de verschillen kunnen zijn met wat wolkjes meer of minder. https://pvoutput.org/
En je kan kijken wat je zou kunnen verwachten qua voltage (specs panelen) en dat ook even bekijken in de omvormer.
Weet iemand toevallig of er leveringsproblemen zijn Enphase Envoy Metered icm 22x IQ7+ microomvormers?
Ik sta intussen al tweeënhalf maanden in de wachtrij bij mijn installateur. Zonder indicatie van verwachtte levering omdat "het bij elke container weer een vraag is wat er in zit".
Ik begin mij langzaam af te vragen of ik achtergezet wordt omdat ik getekend hebt voor €1.25 / Wp
Ik sta intussen al tweeënhalf maanden in de wachtrij bij mijn installateur. Zonder indicatie van verwachtte levering omdat "het bij elke container weer een vraag is wat er in zit".
Ik begin mij langzaam af te vragen of ik achtergezet wordt omdat ik getekend hebt voor €1.25 / Wp
Er zijn op alle vlakken voorraad problemen. montage materiaal, panelen, omvormers.
doordat je micro's heb zijn er niet veel alternatieven, toch zou ik daar even naar vragen.
De totale breedte is 4600 mm, dus dat moet passen met die koppelstukken. Ze zijn dan wel 19 cm, maar gekoppeld liggen de basiselementen praktisch tegen elkaar.
Ik heb overigens een hoekhuis en ik had juist minder breedte omdat ik zo'n dikke dakrand heb die in mijn geval dus aan 3 zijden zit ipv 2. Mijn buren hadden beduidend meer ruimte maar die vonden het wel prima dat ik alles uitgezocht had dus die hebben me gewoon gekopieerd . Voordeel voor hen dat ze eat minder last van schaduw van een pijp hebben waar ik strak langs moet en zij 20 cm speling mee hebben of zo.
Maareh, heb je geen eigen topic? Dit gaat ondertussen wel zo specifiek over jouw geval dat de modhamer elk moment zou kunnen vallen . Als je er daar dan ook nog eens foto's bij doet valt er makkelijker over te praten.
@rare-Quark waarom plat en niet gewoon op frame? Hoop idd voor je dat het hoog genoeg zit/afwatering laag genoeg dat je niet met de 1e de beste redelijke bui de aardlek tript.
Ik ga een eigen topic maken. Ik heb altijd maar 1 vraag en daarna duiken er veel meer op 😱 excuses daarvoor.
emil_406 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:54:
Kijk gewoon even in de logging naar je piekvermogen; in de volle zon haal je op een dag als deze max. tussen 95% (35° op zuiden) en 80% (helemaal plat) van Wp, afhankelijk van de hoek.
Ik ben sinds kort voor mezelf begonnen (pv advies/installatie) en ik kan bij 2 inkoop kanalen dezelfde datum vinden voor de Envoy metered: Verwacht op 15 aug. 2022
De IQ7+ vanaf 5 September bij 1 van de 2.
Hallo! Ondertussen liggen mijn zonnepanelen hier 6 jaar, maar ik begin me af te vragen of ik er wel voldoende heb. In het begin betaalde ik prosumententarief (waarbij te veel panelen me meer ging kosten) maar sinds mijn digitale meter is meer panelen alleen maar beter (je krijgt namelijk een injectietarief). De de huidige stroomprijzen en de hoeveelheid zon die groter en groter word, denk ik dat extra panelen leggen geen kwaad kan. Klopt dit of denk ik te simpel?
Mijn omvormer is een Fronius Primo 4.0-1. Het vermogen hier zou 4 kW zijn als ik het goed heb
Het piekvermogen van mijn PV-panelen is 5,4 kWp.
Als ik mijn Home Assistant grafiekjes bekijk, zie ik dat ik op de middag zo'n 3,8 kWh naar mijn auto heb gestuurd - hoger gaat dit niet. Ik vermoed dus dat de panelen tegen het limiet van de omvormer aanlopen?
Ik zou dus willen kijken om (1) een omvormer met meer vermogen te plaatsen en (2) extra panelen te leggen, zodat ik meer energie het net opstuur. Denk ik hier te simplistisch na? Of is dit, na 6 jaar, een zotte kost? Als ik offertes van vrienden bekijk zie ik dat deze tegenwoordig allemaal omvormers van 6 of meer kW hebben, dus in vergelijking met die is mijn omvormer best 'zwak'.
Shattering schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:35:
Hallo! Ondertussen liggen mijn zonnepanelen hier 6 jaar, maar ik begin me af te vragen of ik er wel voldoende heb. In het begin betaalde ik prosumententarief (waarbij te veel panelen me meer ging kosten) maar sinds mijn digitale meter is meer panelen alleen maar beter (je krijgt namelijk een injectietarief). De de huidige stroomprijzen en de hoeveelheid zon die groter en groter word, denk ik dat extra panelen leggen geen kwaad kan. Klopt dit of denk ik te simpel?
Mijn omvormer is een Fronius Primo 4.0-1. Het vermogen hier zou 4 kW zijn als ik het goed heb
Het piekvermogen van mijn PV-panelen is 5,4 kWp.
Als ik mijn Home Assistant grafiekjes bekijk, zie ik dat ik op de middag zo'n 3,8 kWh naar mijn auto heb gestuurd - hoger gaat dit niet. Ik vermoed dus dat de panelen tegen het limiet van de omvormer aanlopen?
Ik zou dus willen kijken om (1) een omvormer met meer vermogen te plaatsen en (2) extra panelen te leggen, zodat ik meer energie het net opstuur. Denk ik hier te simplistisch na? Of is dit, na 6 jaar, een zotte kost? Als ik offertes van vrienden bekijk zie ik dat deze tegenwoordig allemaal omvormers van 6 of meer kW hebben, dus in vergelijking met die is mijn omvormer best 'zwak'.
ik ken niet al de regeltjes van onze zuider buren.
(dus daar laat ik het voor dat gedeelte even bij.)
als het goed is doet een primo 4.0 een 4000VA wat je wel ongeveer als 4000W mag zien (ter simpelheid).
leveren de panelen meer als dat, dan zal de omvormer je panelen uit het optimum halen om zo altijd maar 4000VA te leveren en geen VAtje meer.
nu heb je al 5400Wp, dus als je de grafieken uit de omvormer haalt, dan moet je regelmatig geen parabool zien als dag opbrengst, maar een parabool die afgekapt word op 4000VA.
dit is dus aftoppen.
is aftoppen erg, nee hoor het is helemaal niet erg.
(mensen vinden het vaak wel niet leuk, en dat is wel begrijpelijk)
er is ook nog zo iets als de temperatuur, zijn de panelen warm dan leveren ze minder W.
dit kan een 30% zakken in de zomer maanden, dus 30% meer Wp is geen ramp, je topt dan alleen af in de lente als het koeler is buiten.
en nog iets meer Wp is ook nog geen ramp (alleen echt niet leuk gevonden door sommige mensen).
nu kun je misschien iets doen zoals ik doe:
ik heb panelen oost-west zie een dag opbrengst:
je krijgt dan 2 parabolen, die allebij op een ander moment hun top halen, en zo blijft de top toch nog onder de max.
ook ik gebruik nu een 4000VA omvormer, maar dan met 6430Wp er aanhangen (zie onderschrift).
en ik top eigenlijk niks af (heel soms een uurtje of 2 in het voorjaar tik ik wel even de max aan, maar dat heeft verder geen naam kun je aardig negeren zo weinig het is)
voordeel van 6430Wp op een 4000VA omvormer: is bewolking.
als er bewolking is, dan zakt het aantal opbrengst een aardig deel, grofweg naar 1/6 van het aantal Wp.
allen als het bewolkt is dan word het licht diffuse over de aard oppervlakte gestraald.
(de ijskristallen(wolken) weerkaatsen het alle kanten op.)
en dan maakt het niet veel uit welke kant de panelen opkijken.
en 1/6 van 6430Wp is nog best een leuke hoeveelheid voor een omvormer.
naast oost-west kun je ook denken aan:
plat voor de zomer, stijl voor de lenter/herfst.
komt op het zelfde neer, maar dan verdelen over de seizoenen in plaats van de uren.
een fronius primo kan in theorie 18 panelen per mpp aan (max 1000V per mpp).
en heeft 2x een mpp.
dus 2x18x350Wp is een beetje de max (als het echt moet, en soms kunnen 20 panelen ook wel vond 18 genoeg voor het voorbeeld.)
dus een grove 12kWp als het moet.
en ja dat zal met bewolking ook meer kWh geven
maar als je niet echt extreem kunt doen, dan vind ik veel dingen wel al snel zotte kost.
2 panelen, kost te veel om die er bij te laten leggen.
(doe je het zelf, ach dan is het hobby en kan alles natuurlijk.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Eigen topic is inmiddels gestart, sorry nogmaals voor de vele specifieke vragen in een algemeen topic. Maar in ieder heel erg bedankt voor het meedenken
Zelf de waterkokertest niet gedaan. Lage netspanning in de wijk, heb 16A omvormer en door metertekort toch nog maar 1-fase helaas. Bij meer had ik zeker 3-fase gedaan, had me ook in kabeldikte wel gescheeld.
Nee, alleen de compressor heeft typeplaatje 19,5A. De backup heater zit achter Power Supply 2 en die zou met 13A moeten.
Maar goed om te horen dat jij geen problemen ervaart met 1-fase. Klinkt als een van de huizen die in de >95% bubbel van mij zit
In aanvulling op het (correcte) verhaal van @Blihi over je in het water gemonteerde omvormers:
Heb je wel nagedacht over het voorkomen van een inductielus? Ik zie geen retourkabel, dus het lijkt alsof je één grote lus heb gecreëerd...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
De installateur wacht momenteel op de levering van een GW8K-DT G2 GoodWe omvormer. Het is onduidelijk wanneer deze binnenkomt en nu kan hij wel een ander merk omvormer als alternatief leveren, namelijk een Solplanet omvormer.
Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben en zouden jullie mij aanraden om geduldig te wachten op de Goodwe omvormer of zou de Solplanet omvormer ook prima zijn?
Ik had voor een stringomvormer kunnen kiezen, maar dat durfde ik zelf niet aan qua aanleg met de hoge spanning. Hier in de buurt is er ook brand geweest in de pv installatie wat meerverkeerde verbindingen te maken had (koper/Alu), wat mijn twijfel weer deed toenemen, ook over de levensduur. Bovendien is de garantie daarop vaak maar 10 jaar en mag je hem ergens daarna vervangen. Als ik een nieuwe omvormer in de levensduur meereken, dan was het verschil klein. De sma omvormers waren voordeliger, maar ik zag wel wat problemen her en der mee, dus had ik die ook maar vermeden. Verder was het economisch plaatje nog meer dan redelijk (<5c/kWh over 25 jaar).
Ik heb nog ruimte voor een paar panelen inderdaad (6 stuks), maar daar kan ik slechts met moeite bij als ze liggen voor evt onderhoud. Bovendien zat ik al dicht tegen mijn jaarproductie aan, zelfs met 2 e-auto’s en warmtepomp.
Wellicht breid ik het nog wel een keer uit als de situatie verandert.
In aanvulling op het (correcte) verhaal van @Blihi over je in het water gemonteerde omvormers:
Heb je wel nagedacht over het voorkomen van een inductielus? Ik zie geen retourkabel, dus het lijkt alsof je één grote lus heb gecreëerd...
Micro-omvormers. De retourkabel zit in de kabel welke je ziet.
Aha. Ik zit dus naar AC-kabel te kijken... Ik dacht dat het optimizers van bijvoorbeeld Solar Edge waren.
Wat was eigenlijk de reden achter een systeem met micro-omvormers? Is op zo'n plat dak een stringomvormer niet veel goedkoper?
[Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 12-07-2022 20:05]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Er lopen 4 kabels uit de verdeeldoos, elk met een nul en fase. Die kabels zijn weer afgedopt. Inductielussen zijn volgens mij niet relevant in deze opstelling/zie er ook niks over in de handleidingen. Wel was het handig om de omvormers goed te verdelen over de fases wat ik dan ook heb gedaan: 9+9+8. 1 van de kabels heb ik verdeeld in 2 takken ivm de layout/voorkomen onnodige kabel.
Ik heb op het moment 12 panelen op het dak aangeslotenen op 1 fase 3200WP
Nu gaan wij de meterkast om laten bouwen naar 3 fase (3x25A)
Wij willen 9 nieuwe panelen plaatsen van 3600WP,kunnen deze op 3 fasen worden aangesloten en de oude installatie op 1 fase blijven?
Ik heb op het moment 12 panelen op het dak aangeslotenen op 1 fase 3200WP
Nu gaan wij de meterkast om laten bouwen naar 3 fase (3x25A)
Wij willen 9 nieuwe panelen plaatsen van 3600WP,kunnen deze op 3 fasen worden aangesloten en de oude installatie op 1 fase blijven?
voor maar 9 panelen een 3fase omvormer gebruiken?
dat is wel erg overkill.
1 fase werkt beter met zo een klein setje.
en er is geen probleem om 2x 1fase omvormer te gebruiken op een 3fase.
(heb je nog een fase over voor later, kan er nog een setje ergens tussen gezet worden)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
voor maar 9 panelen een 3fase omvormer gebruiken?
dat is wel erg overkill.
1 fase werkt beter met zo een klein setje.
en er is geen probleem om 2x 1fase omvormer te gebruiken op een 3fase.
(heb je nog een fase over voor later, kan er nog een setje ergens tussen gezet worden)
Bedankt voor je reactie.
Er komt een volledig nieuwe zekering kast naast de huidige te hangen, ruimte zat straks. 👍🏻
Let op: Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic.
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details