Shattering schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:35:
Hallo! Ondertussen liggen mijn zonnepanelen hier 6 jaar, maar ik begin me af te vragen of ik er wel voldoende heb. In het begin betaalde ik prosumententarief (waarbij te veel panelen me meer ging kosten) maar sinds mijn digitale meter is meer panelen alleen maar beter (je krijgt namelijk een injectietarief). De de huidige stroomprijzen en de hoeveelheid zon die groter en groter word, denk ik dat extra panelen leggen geen kwaad kan. Klopt dit of denk ik te simpel?
- Mijn omvormer is een Fronius Primo 4.0-1. Het vermogen hier zou 4 kW zijn als ik het goed heb
- Het piekvermogen van mijn PV-panelen is 5,4 kWp.
Als ik mijn Home Assistant grafiekjes bekijk, zie ik dat ik op de middag zo'n 3,8 kWh naar mijn auto heb gestuurd - hoger gaat dit niet. Ik vermoed dus dat de panelen tegen het limiet van de omvormer aanlopen?
Ik zou dus willen kijken om (1) een omvormer met meer vermogen te plaatsen en (2) extra panelen te leggen, zodat ik meer energie het net opstuur. Denk ik hier te simplistisch na? Of is dit, na 6 jaar, een zotte kost? Als ik offertes van vrienden bekijk zie ik dat deze tegenwoordig allemaal omvormers van 6 of meer kW hebben, dus in vergelijking met die is mijn omvormer best 'zwak'.
ik ken niet al de regeltjes van onze zuider buren.
(dus daar laat ik het voor dat gedeelte even bij.)
als het goed is doet een primo 4.0 een 4000VA wat je wel ongeveer als 4000W mag zien (ter simpelheid).
leveren de panelen meer als dat, dan zal de omvormer je panelen uit het optimum halen om zo altijd maar 4000VA te leveren en geen VAtje meer.
nu heb je al 5400Wp, dus als je de grafieken uit de omvormer haalt, dan moet je regelmatig geen parabool zien als dag opbrengst, maar een parabool die afgekapt word op 4000VA.
dit is dus aftoppen.
is aftoppen erg, nee hoor het is helemaal niet erg.
(mensen vinden het vaak wel niet leuk, en dat is wel begrijpelijk)
er is ook nog zo iets als de temperatuur, zijn de panelen warm dan leveren ze minder W.
dit kan een 30% zakken in de zomer maanden, dus 30% meer Wp is geen ramp, je topt dan alleen af in de lente als het koeler is buiten.
en nog iets meer Wp is ook nog geen ramp (alleen echt niet leuk gevonden door sommige mensen).
nu kun je misschien iets doen zoals ik doe:
ik heb panelen oost-west zie een dag opbrengst:
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
je krijgt dan 2 parabolen, die allebij op een ander moment hun top halen, en zo blijft de top toch nog onder de max.
ook ik gebruik nu een 4000VA omvormer, maar dan met 6430Wp er aanhangen (zie onderschrift).
en ik top eigenlijk niks af (heel soms een uurtje of 2 in het voorjaar tik ik wel even de max aan, maar dat heeft verder geen naam kun je aardig negeren zo weinig het is)
voordeel van 6430Wp op een 4000VA omvormer: is bewolking.
als er bewolking is, dan zakt het aantal opbrengst een aardig deel, grofweg naar 1/6 van het aantal Wp.
allen als het bewolkt is dan word het licht diffuse over de aard oppervlakte gestraald.
(de ijskristallen(wolken) weerkaatsen het alle kanten op.)
en dan maakt het niet veel uit welke kant de panelen opkijken.
en 1/6 van 6430Wp is nog best een leuke hoeveelheid voor een omvormer.
naast oost-west kun je ook denken aan:
plat voor de zomer, stijl voor de lenter/herfst.
komt op het zelfde neer, maar dan verdelen over de seizoenen in plaats van de uren.
een fronius primo kan in theorie 18 panelen per mpp aan (max 1000V per mpp).
en heeft 2x een mpp.
dus 2x18x350Wp is een beetje de max (als het echt moet, en soms kunnen 20 panelen ook wel vond 18 genoeg voor het voorbeeld.)
dus een grove 12kWp als het moet.
en ja dat zal met bewolking ook meer kWh geven
maar als je niet echt extreem kunt doen, dan vind ik veel dingen wel al snel zotte kost.
2 panelen, kost te veel om die er bij te laten leggen.
(doe je het zelf, ach dan is het hobby en kan alles natuurlijk.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)