Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste
Acties:
  • 596.442 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
siggy schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:19:
[...]

Gezien mijn geknoei zou ik eigenlijk niet moeten antwoorden, maar die 0,85 factor, dat is al de omrekengfactor van geinstalleerd Wp vermogen naar verwachte kwh op jaarbasis. Dus 1.000Wp geinstalleerd vermogen is 850 KWh op jaarbasis in NL.

Wat zijn de andere cijfers die je gebruikt? Ik snap dat voorbeeld niet geheel. 1.500Wp zou een verwachtte opbrengst hebben van 1.275 KWh.
Deze installatie bijvoorbeeld:
https://www.pvoutput.org/...d=67455&sid=59946&v=0&t=y

8.82 kW installatie (piekvermogen denk ik?), en heeft in 2021 9.73 MWh geproduceerd.
Als je verdergaat op 1500Wp installatie (die 1275 KWh) opbrengt, zou je verwachten dat 8820Wp installatie dan 1275 /1500*8820 = 7497 kWh = 7.497 MWh opbrengt

En oke, ik heb mijn eigen punt bewezen 8)7
Bedankt voor de input ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Lt.Mitchell op 09-07-2022 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 06:42

siggy

Wait.... what?

Lt.Mitchell schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:41:
[...]

Deze installatie bijvoorbeeld:
https://www.pvoutput.org/...d=67455&sid=59946&v=0&t=y

8.82 kW installatie (piekvermogen denk ik?), en heeft in 2021 9.73 MWh geproduceerd.
Als je verdergaat op 1500Wp installatie (die 1275 KWh) opbrengt, zou je verwachten dat 8820Wp installatie dan 1275 /1500*8820 = 7497 kWh = 7.497 MWh opbrengt

En oke, ik heb mijn eigen punt bewezen 8)7
Bedankt voor de input ;)
Ik denk dat je daar de puntjes verward met de komma. Dat is het enige wat ik kan verzinnen dat die getallen kloppen.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
siggy schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:46:
[...]

Ik denk dat je daar de puntjes verward met de komma. Dat is het enige wat ik kan verzinnen dat die getallen kloppen.
Klopt, feit is wel dat op pvoutput het gemiddelde rendement toch bedrieglijk is vanuit een jaar bekeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Lt.Mitchell schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:47:
[...]

Klopt, feit is wel dat op pvoutput het gemiddelde rendement toch bedrieglijk is vanuit een jaar bekeken...
Ik ben niet bekend met de site, maar dit specifieke systeem wat je aanhaalt dat moet gewoon een weide zijn, misschien nog met wat tracking. Met een fixed positie factor 1+ krijgen is heel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:56
Ronald schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:13:
@siggy optimizers bij harde schaduw doen niet zo veel: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Is het idee om voor nu alle optimizers er tussenuit te halen? Kijken of het systeem dan werkt en dan 1 voor 1 de optimizers er weer tussen te zetten?
Ik heb het niet zo op optimisers, maar zou je niet mogen verwachten dat er een dikke diode aan de uitgang zit om ze te bypassen als ze zelf of de bijbehorende panelen het niet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
siggy schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:52:
[...]

Ik ben niet bekend met de site, maar dit specifieke systeem wat je aanhaalt dat moet gewoon een weide zijn, misschien nog met wat tracking. Met een fixed positie factor 1+ krijgen is heel bijzonder.
Dan vergis je je, met huidige technieken en inmiddels ook onze klimaat verandering is tussen 110 en 120 procent heel normaal, indien ideale hoek ligging en geen schaduw

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FransvWoerkom schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:23:
[...]

Ik heb het niet zo op optimisers, maar zou je niet mogen verwachten dat er een dikke diode aan de uitgang zit om ze te bypassen als ze zelf of de bijbehorende panelen het niet doen?
Geweldige dingen, daarom heb ik er 100

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:26:
[...]

Dan vergis je je, met huidige technieken en inmiddels ook onze klimaat verandering is tussen 110 en 120 procent heel normaal, indien ideale hoek ligging en geen schaduw
Heftig, tien jaar geleden was de omrekenfactor 0,78 voor NL. Maar dat is wel flink voordeeltje, hele kelder vol met accus en ik kan de mooiste vinger aan mijn handen naar Essent opsteken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
siggy schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:07:
[...]

Heftig, tien jaar geleden was de omrekenfactor 0,78 voor NL. Maar dat is wel flink voordeeltje, hele kelder vol met accus en ik kan de mooiste vinger aan mijn handen naar Essent opsteken :+
Als iemand jou die accu's kado geeft misschien wel, maar anders is het voor de komende 5 jaar toch een beetje dom

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 17:16:
[...]

Als iemand jou die accu's kado geeft misschien wel, maar anders is het voor de komende 5 jaar toch een beetje dom
Met die kwh prijs niet echt hoor. Heb een elektrische auto, dus elke kwh die ik niet hoef te halen van de grid is heel veel winst voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
siggy schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 17:31:
[...]

Met die kwh prijs niet echt hoor. Heb een elektrische auto, dus elke kwh die ik niet hoef te halen van de grid is heel veel winst voor mij.
Hebben ze voor jou aparte regelgeving? Mag jij niet mee doen met salderen, wij hier allemaal wel hoor.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
hallo,
ik twijfel nog steeds een beetje.
situatie plat dak op zuid.
ik wil 16 panelen leggen 8xoost 8xwest
16*405 trina solar vertex.
6480 WP.

meterkast:
3x25A hoofdaansluiting dus volgens mij mag ik maar 25/1.6=15,6A=16A afzekeren op de installatieautomaten.

Is dit nou 100% zeker dat ik voor een 3 fasen omvormer moet gaan?
en zo ja, hoever kan ik onderdimensioneren bij 10-15graden hoek???
ik lees verschillende verhalen namelijk.
Hopelijk heeft iemand duidelijk antwoord zodat ik kan gaan bestellen......:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Delchrys schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 18:35:
hallo,
6480 WP.

meterkast:
3x25A hoofdaansluiting dus volgens mij mag ik maar 25/1.6=15,6A=16A afzekeren op de installatieautomaten.

8 panelen is 100 procent geen drie fase. Veel te lage string spanning.
Je hoeft niet onder te dimensioneren.
Neem een 4 kW omvormer op 16 ampère automaat en klaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:55

Japie.G

Colour Classic

Toevallig iemand in de buurt van raalte die een solaredge SE3680h of 4000h heeft liggen? De mijne begeeft het zojuist met een hw error. Dat zal wel heeeeeeeel lang wachten worden op een replacement. Hij heeft het 4,5jaar volgehouden.. 🙁

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
https://www.warmtebeheer....ling-compleet-pakket.html

ik praat bijvoorbeeld over zo'n set, zijn allemaal met een 5kwp omvormer.

heb er ook 1 samengesteld bij stralendgroen ook die komen met 5kwp omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Delchrys schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 18:56:
https://www.warmtebeheer....ling-compleet-pakket.html

ik praat bijvoorbeeld over zo'n set, zijn allemaal met een 5kwp omvormer.

heb er ook 1 samengesteld bij stralendgroen ook die komen met 5kwp omvormers
Als je oost west hebt, onder 15 graden, dan is het gezamenlijke vermogen van beide string bij elkaar ongeveer 70 procent van het totale wp, dus 6400 wp ×0.7=4480 max
Heel klein beetje af toppen maakt 4 kW.
Je mag van mij een 5 kW nemen maar dan moet je 20 ampère af zekeren, heb ik geen moeite mee, selectief vind ik onzin, het maakt het namelijk niet onveilig.
Maar sommige mensen vallen er wel over.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:43
reneeke1970 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 18:49:
[...]

8 panelen is 100 procent geen drie fase. Veel te lage string spanning.
Je hoeft niet onder te dimensioneren.
Neem een 4 kW omvormer op 16 ampère automaat en klaar.
Een en ander is wel afhankelijk van de lokale netspanning.
Als die al erg hoog is zou ik graag een paar procent rendement inleveren voor de veel kleinere kans dat omvormer uitschakelt op overspanning.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:10:
[...]

Een en ander is wel afhankelijk van de lokale netspanning.
Als die al erg hoog is zou ik graag een paar procent rendement inleveren voor de veel kleinere kans dat omvormer uitschakelt op overspanning.
Als dat gebeurt bel ik de netbeheerder wel. Ik ga daar zelf geen kosten voor maken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
ik wil gewoon een zo hoog mogelijk rendement halen uit mijn eenmalig neer te leggen installatie op mijn beperkte dak...
Zuid is geen optie omdat ik dan te weinig panelen kwijt kan, dus oost west lijkt mij de oplossing.
maar wil die 70% van die 6400wp ook zeggen dat ik maar 4500kwh eruit haal in een jaar??? Dacht alijd dat oost-west een iets hoger rendement had als 70%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Delchrys hij had het over piekvermogen, dus hoe groot je omvormer moet zijn, niet de jaaropbrengst.

Hier top ik op 13 graden oost/west niet noemenswaardig af met ongeveer 125% overgedimensioneerde panelen tov de omvormer.

Of simuleer het op sunnydesignweb.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Delchrys schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:41:
ik wil gewoon een zo hoog mogelijk rendement halen uit mijn eenmalig neer te leggen installatie op mijn beperkte dak...
Zuid is geen optie omdat ik dan te weinig panelen kwijt kan, dus oost west lijkt mij de oplossing.
maar wil die 70% van die 6400wp ook zeggen dat ik maar 4500kwh eruit haal in een jaar??? Dacht alijd dat oost-west een iets hoger rendement had als 70%
Dat klopt, dat zit rond de 85 procent als je 15 graden hanteerd.
Die 70 procent gaat puur om het vermogen op de hoogste gezamenlijke piek. Smorgens is oost sterker, en avonds is west sterker. Rond het middag uur zijn ze beide zwak, maar bij elkaar geteld tot 70 procent van totale wp.
Huizen met 45 graden daken komen maar tot 50/55 procent, dan had een 3 kW omvormer al genoeg geweest.
Dat maakt een oost west opstelling ook zo goedkoop, een kleine omvormer met veel opbrengst

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Delchrys schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 18:35:
hallo,
6480 WP.

meterkast:

De meningen zijn helaas verdeeld.

Volgens mij leveren oost-west panelen onder 15° 85% van zuid onder 35°. Die 16 panelen leveren dus 5500Wp. Als je 3-fase in je meterkast hebt, dan kies je natuurlijk een 3-fase omvormer. Dan belast je het net gelijkmatiger en is de kans op overspanning kleiner. Dat kan een 6kW met 2 mpp trackers zijn, maar je verliest niet veel aan jaaropbrengst met een 5kW omvormer. Die sluit je aan met een 3*16A automaat of alamat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
begrijp ik nu een beetje dat als ik een 5kW omvormer neem ik het af kan met een 16A zekering?
of wordt dat kritisch aangezien ik maar 3x25A hoofdzekering heb.
Ik wil gewoon geen gezeur met afschakelende omvormer om welke reden dan ook....overspanning of uitvallende automaat.

maar prijsverschil tussen 3 fase en enkelfase is is gewoon 30% extra..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Delchrys schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:03:
begrijp ik nu een beetje dat als ik een 5kW omvormer neem ik het af kan met een 16A zekering?
of wordt dat kritisch aangezien ik maar 3x25A hoofdzekering heb.
Ik wil gewoon geen gezeur met afschakelende omvormer om welke reden dan ook....overspanning of uitvallende automaat.

maar prijsverschil tussen 3 fase en enkelfase is is gewoon 30% extra..
Nee dan neem je 20 ampère automaat met 5 kW, en je kabel is duurder, en je automaat en je aardlekschakelaar, en je hebt lager rendement

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 09-07-2022 20:06 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
reneeke1970 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:54:
[...]

Dat klopt, dat zit rond de 85 procent als je 15 graden hanteerd.
Die 70 procent gaat puur om het vermogen op de hoogste gezamenlijke piek. Smorgens is oost sterker, en avonds is west sterker. Rond het middag uur zijn ze beide zwak, maar bij elkaar geteld tot 70 procent van totale wp.
Huizen met 45 graden daken komen maar tot 50/55 procent, dan had een 3 kW omvormer al genoeg geweest.
Dat maakt een oost west opstelling ook zo goedkoop, een kleine omvormer met veel opbrengst
Dan zijn we het eens over die 85% piek en dan haal je op jaarbasis 75%. Maar die 75% haal je niet als je van die 85% nog eens 20% afschaaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
en die 20A valt niet bij iedereen goed in de smaak omdat????
stukje selectief snap ik niet zo....houdt dat in dat er een kans is dat mijn hoofdzekering eerder uitvalt als de installatieautomaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Delchrys schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:09:
en die 20A valt niet bij iedereen goed in de smaak omdat????
stukje selectief snap ik niet zo....houdt dat in dat er een kans is dat mijn hoofdzekering uitvalt als de installatieautomaat?
Yep, omdat het verschil te klein is loop je dat risico. En daarom zei ik ook het maakt het niet onveilig want er springt een zekering.
Het is alleen vervelend als de koelkast dan ook stopt. Maar die kans is heel klein, en eigenlijk alleen bij kortsluiting.
Een paar uur twintig ampère ligt je hoofd zekering niet wakker van.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
en wat voor voordelen zouden er dan aan een 3 fase omvormer zitten.
Stel dat ze even duur zijn...
Spanning beter verdeeld over de fases, lager afgezekerd...nog meer voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-05 22:23
Sma omvormer binnen... Maar volgens mij ben ik gek en anders wordt ik gek.

Omnik en goodwe kan ik alles in grafieken zien, van temperatuur omvormer tot vermogen per mppt tracker, spanning.. noem maar op

SMA.. niks..alleen opbrengst...dit ga je toch niet menen???

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Soullancer schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:19:
Sma omvormer binnen... Maar volgens mij ben ik gek en anders wordt ik gek.

Omnik en goodwe kan ik alles in grafieken zien, van temperatuur omvormer tot vermogen per mppt tracker, spanning.. noem maar op

SMA.. niks..alleen opbrengst...dit ga je toch niet menen???
Speciale software geloof ik, @AUijtdehaag kom er maar in

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Delchrys schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:18:
Het schijnt...... Dat ze ietsje langer mee gaan. Maar met een te lage string spanning betwijfel ik dat.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
reneeke1970 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:21:
[...]

Het schijnt...... Dat ze ietsje langer mee gaan. Maar met een te lage string spanning betwijfel ik dat.
string spanning wat sunny design uitrekend is 261V of zo, ik heb hem even snel ingevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Soullancer
Kan met een SMA ook, alleen moet je het dan zelf doen.
Via modbus tcp/ip en of webconnect

Dat kan dan naar influxdb/ grafana en pvoutput.org

Of je moet blij zijn met sunnyportal, SMA energy app en cloudgedoe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifZDGs-GX_UCkg8jGrq1WEzm9Z4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIlhxsOnQsHsPOMCTkVVSZxw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfcPMvzkFv-wQ_jSsOsD8o9HFtA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNxHaxQl3vUoTNlt7GnTwpvA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tZ2obCd7u1ChKRM_VmPxHd6XIQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpwIHkoh8avjzBxfNLtctSL1.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Delchrys schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:23:
[...]

string spanning wat sunny design uitrekend is 261V of zo, ik heb hem even snel ingevuld
Dat weet ik, en ideaal voor drie fase is 620 volt of hoger en voor één fase 360 volt of lager.
Dus...... Weet niet of je schaduw hebt?
Dan zakt spanning nog lager en kom je buiten het werk gebied van de mpp als je pech hebt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
reneeke1970 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:45:
[...]

Dat weet ik, en ideaal voor drie fase is 620 volt of hoger en voor één fase 360 volt of lager.
Dus...... Weet niet of je schaduw hebt?
Dan zakt spanning nog lager en kom je buiten het werk gebied van de mpp als je pech hebt
nee is gewoon een dakopbouw op het zuiden van 4,73m bij 7,46m. Plat uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Delchrys schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:48:
[...]

nee is gewoon een dakopbouw op het zuiden van 4,73m bij 7,46m. Plat uiteraard
Oke dan hoef je daar geen rekening mee te houden.
Wist je trouwens dat oost west, hetzelde doet als noord zuid.
Dus gewoon naar afmetingen kijken van panelen hoe je er de meeste op krijgt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
reneeke1970 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:51:
[...]

Oke dan hoef je daar geen rekening mee te houden.
Wist je trouwens dat oost west, hetzelde doet als noord zuid.
Dus gewoon naar afmetingen kijken van panelen hoe je er de meeste op krijgt.
bij 16 oost west ligt hij ramvol, kleine no-go zone... maar met oost-west en dicht aan voor en achterzijde en voldoende ballst maak ik me niet zo druk om de wind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

FransvWoerkom schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:05:
[...]

Dan zijn we het eens over die 85% piek en dan haal je op jaarbasis 75%. Maar die 75% haal je niet als je van die 85% nog eens 20% afschaaft.
Over % praten zonder aan te geven wat je bedoelt is erg verwarrend. Welke van deze percentages gaan nu over vermogen en welke over energie?

Zoals @reneeke1970 zegt: 70% omvormervermogen tov Watt piek is prima voor platte oost west. Of zoals ik het andersom zei: 125% Watt piek tov omvormer.

Ook al doet noord/zuid op jaarbasis hetzelfde als oost west ligt het piekvermogen wel duidelijk anders dan bij oost/west en dan gaat die 70 of 125% vlieger niet meer op! Mijn buur met noord/zuid heeft mazzel dat hij toevallig APS QS1 boosteds heeft (tot 1400 VA) en niet de gewone zoals m'n andere buren (1200 VA), want daar zie je de zuidpanelen beduidend hoger komen dan oost/west (370 W vs 330 W).

Kortom, simuleer het gewoon in sunnydesignweb oid.

Btw, @reneeke1970 , platte oost/west pieken alsnog dicht op het hoogste punt van de zon. Dat wijkt nauwelijks af van puur zuid. Dat moet echt een stuk steiler zijn om te kunnen spreken van piek in de ochtend/avond en zwak in de middag.

[ Voor 10% gewijzigd door Termy op 09-07-2022 21:11 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
pff wat een hoofdbrekens allemaal.. wordt allemaal erg ingewikkeld.
Ik wil gewoon maximaal neerleggen en niet meer naar om hoeven kijken en toch veilig zijn.
Daarbij vind ik het best wel een uitgave en zou ik die het liefst dus maar 1 keer willen doen, en niet erachter komen dat ik beter iets anders had kunnen kopen.

Er zijn aardig wat parameters waarmee rekening gehouden moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Delchrys schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:16:
pff wat een hoofdbrekens allemaal.. wordt allemaal erg ingewikkeld.
Ik wil gewoon maximaal neerleggen en niet meer naar om hoeven kijken en toch veilig zijn.
Daarbij vind ik het best wel een uitgave en zou ik die het liefst dus maar 1 keer willen doen, en niet erachter komen dat ik beter iets anders had kunnen kopen.

Er zijn aardig wat parameters waarmee rekening gehouden moet worden.
Ram-vol met 16x oost/west klinkt toch prima? Als je geen gezeur wilt pak je micro's zoals APS DS3(-L) en verdeel je ze over je 3 fasen. Dat is letterlijk wat ik hier heb gedaan (zie sig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Termy schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:07:
[...]

Over % praten zonder aan te geven wat je bedoelt is erg verwarrend. Welke van deze percentages gaan nu over vermogen en welke over energie?

Zoals @reneeke1970 zegt: 70% omvormervermogen tov Watt piek is prima voor platte oost west. Of zoals ik het andersom zei: 125% Watt piek tov omvormer.

Ook al doet noord/zuid op jaarbasis hetzelfde als oost west ligt het piekvermogen wel duidelijk anders dan bij oost/west en dan gaat die 70 of 125% vlieger niet meer op! Mijn buur met noord/zuid heeft mazzel dat hij toevallig APS QS1 boosteds heeft (tot 1400 VA) en niet de gewone zoals m'n andere buren (1200 VA), want daar zie je de zuidpanelen beduidend hoger komen dan oost/west (370 W vs 330 W).

Kortom, simuleer het gewoon in sunnydesignweb oid.

Btw, @reneeke1970 , platte oost/west pieken alsnog dicht op het hoogste punt van de zon. Dat wijkt nauwelijks af van puur zuid. Dat moet echt een stuk steiler zijn om te kunnen spreken van piek in de ochtend/avond en zwak in de middag.
Ja weet ik, maar die man moet het principe alleen maar door hebben, dat is voldoende.
Het vermogen zuid noord is hetzelde hoor, als de helft (zuid )van totale wp 100 procent doet is dat nog maar 50 procent aandeel voor het geheel . Noord doet er nog 20 bij en zit je toch weer op 70 procent van totale wp.

Hetzelfde geld voor opbrengst, zuid doet 95 en noord doet 75 ,maakt weer 85 procent gemiddeld indien onder 15 graden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:21:
[...]

Ja weet ik, maar die man moet het principe alleen maar door hebben, dat is voldoende.
Het vermogen zuid noord is hetzelde hoor, als de helft (zuid )van totale wp 100 procent doet is dat nog maar 50 procent aandeel voor het geheel . Noord doet er nog 20 bij en zit je toch weer op 70 procent van totale wp.

Hetzelfde geld voor opbrengst, zuid doet 95 en noord doet 75 ,maakt weer 85 procent gemiddeld indien onder 15 graden
Ja ok, fair, met een string wel. Ik zit een beetje in de microhoek met m'n APSjes en dan is het wel relevant per kanaal :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:21:
[...]

3-fase omvormers bevatten meer componenten en gaan daarom vaak minder lang mee is mijn gevoel. Denk aan meer relais, mosfets, etc.
Termy schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:19:
[...]

Ram-vol met 16x oost/west klinkt toch prima? Als je geen gezeur wilt pak je micro's zoals APS DS3(-L) en verdeel je ze over je 3 fasen. Dat is letterlijk wat ik hier heb gedaan (zie sig).
En dan het dak op als er weer eentje faalt. Nou, ik hang die elektronica toch liever op een bereikbare plek.
/nog meer keuze stress voor @Delchrys

Gewoon een 1-fase omvormer met 2 MPPT. Mooie GoodWe DNS 5000 ofzo op een 20A eindgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Termy schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:19:
[...]

Ja maar ik wil de prijs ook nog leuk houden...
Prijzen zijn al behoorlijk gestegen sinds ik ben gaan kijken en ook nog een 300€ meer als ik drie fasen omvormer neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Termy schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:22:
[...]

Ja ok, fair, met een string wel. Ik zit een beetje in de microhoek met m'n APSjes en dan is het wel relevant per kanaal :P.
Niet als je noord zuid parallel knoopt, maar dan zijn vaak de vermogens te groot.
Maar zonder schaduw zou ik in zijn geval een gewone omvormer nemen. Goedkoper, werkt prima met 8 panelen in string. Makkelijk vervangen als het kapot is.
En alles is eenvoudig gebruikt verkrijgbaar....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Dre schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:23:
[...]

3-fase omvormers bevatten meer componenten en gaan daarom vaak minder lang mee is mijn gevoel. Denk aan meer relais, mosfets, etc.

[...]

En dan het dak op als er weer eentje faalt. Nou, ik hang die elektronica toch liever op een bereikbare plek.

Gewoon een 1-fase omvormer met 2 MPPT. Mooie GoodWe DNS 5000 ofzo op een 20A eindgroep.
En die 20A op een 3*25A moet ik me niet zo druk om maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Delchrys schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:26:
[...]

Bij Dre niet, die zet 25 achter 25 net als ik haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Delchrys schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:26:
[...]

Geen probleem inderdaad. Is niet selectief, maar dat is 16A achter 25A ook al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Dre schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:23:
[...]

Mijn dak is idd prima bereikbaar.

Maar goed, als hij plek heeft voor een stringomvormer en verder niks ingewikkelds dan is een simpele stringomvormer logisch ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:41:
@Soullancer
Kan met een SMA ook, alleen moet je het dan zelf doen.
Via modbus tcp/ip en of webconnect

Dat kan dan naar influxdb/ grafana en pvoutput.org

Of je moet blij zijn met sunnyportal, SMA energy app en cloudgedoe
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dat biedt hoop... Wat beveel je zelf aan :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:28:
[...]

Nog extremer is 9 kWp op 7,5 kW aan 1-fase omvormers en die dan op één B16 30 mA aardlekautomaat aansluiten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dre schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:36:
[...]

Nog extremer is 9 kWp op 7,5 kW aan omvormers en die dan op één B16 30 mA aardlekautomaat aansluiten >:)
Indien verschillende richtingen durf ik dat ook wel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Delchrys check wel even je netspanning en doe de waterkokertest, gewoon om te weten welke fase je moet pakken en of de 253V iets is om rekening mee te houden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:43
Delchrys schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:18:
Belangrijkste:
Spanningsverhoging is een factor 6 lager (bij gelijke bedrading). Dus als de 1-fase omvormer van je buurman uitschakelt op overspanning, gaat die van jou nog lekker door.
En je kunt uiteraard veel hogere vermogens kwijt.
Vanaf 5 kW is het (zeker als je al 3-fase huisaansluiting hebt) eigenlijk een no-brainer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Soullancer
Iets waar home assistant op kan draaien met daaronder node-red / influxdb / grafana.

Eventueel heb ik nog wel een odroid c4 met emmc liggen.
Node-red flows heb ik.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-07-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:37:
[...]

Indien verschillende richtingen durf ik dat ook wel
Je verklapt de clou wel heel snel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dre schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:58:
[...]

Je verklapt de clou wel heel snel :P
Tja, ik heb 17 op 8 omvormer, ken de trucjes wel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Andrehj schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:39:
[...]

Belangrijkste:
Spanningsverhoging is een factor 6 lager (bij gelijke bedrading). Dus als de 1-fase omvormer van je buurman uitschakelt op overspanning, gaat die van jou nog lekker door.
En je kunt uiteraard veel hogere vermogens kwijt.
Vanaf 5 kW is het (zeker als je al 3-fase huisaansluiting hebt) eigenlijk een no-brainer.
Dat bedoel ik dus met verschillende meningen.
1 neigt naar gewoon een 1 fase en de andere zegt 3 fases....

Enne... Waterkokertest?

En zal ik ook nog moeten uitzoeken welke afnemers op welke fases zitten om te kijken op welke fase de omvormer dan komt? Of is dat de Waterkokertest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Delchrys schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:00:
[...]

Dat bedoel ik dus met verschillende meningen.
1 neigt naar gewoon een 1 fase en de andere zegt 3 fases....

Enne... Waterkokertest?

En zal ik ook nog moeten uitzoeken welke afnemers op welke fases zitten om te kijken op welke fase de omvormer dan komt? Of is dat de Waterkokertest?
Als je 4000 watt uit een fase trekt geeft dat een spanning daling. Stel het is tien volt.
Dan gaat het ook tien volt omhoog als je omvormer 4000 watt op het net drukt. Kom je daarmee boven 253 volt gaat je omvormer uit.
Dit is het probleem voor de netbeheerder die zijn kabels of trafo huis moet aanpassen.
Maar André laat je liever wat extra kosten maken om jou het probleem op te laten lossen. Een drie fase omvormer doet 1/3 van het vermogen per fase, dus minder stijging in voltage, dus kleinere kans dat omvormer uit gaat.
Mocht je vermoeden dat je in risico gebied zit moet je nu je meterkast even meten. 230 volt is super en 245 is danger zone

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Ik zal weer even een p1 kabeltje in elkaar zetten en even domoticz draaien voor een dag om de fases te checken gedurende de dag...
Bedankt voor de tip

[ Voor 7% gewijzigd door Delchrys op 09-07-2022 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Delchrys schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:16:
Ik zal weer even een p1 kabeltje in elkaar zetten en even domoticz draaien voor een dag om de fases te checken gedurende de dag...
Bedankt voor de tip
Dat is helemaal goed als je dat kunt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
reneeke1970 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:23:
[...]

Dat is helemaal goed als je dat kunt
Ja ik had er al 1 maar heb die aan mijn collega gedoneerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 17:43:
[...]

Hebben ze voor jou aparte regelgeving? Mag jij niet mee doen met salderen, wij hier allemaal wel hoor.
Jazeker :+

Je kunt gewoon betaald krijgen door elektriciteit van het net te nemen op bepaalde tijdstippen en geld verdienen als de elektriciteitsprijs hoog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
siggy schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:04:
[...]

Jazeker :+

Je kunt gewoon betaald krijgen door elektriciteit van het net te nemen op bepaalde tijdstippen en geld verdienen als de elektriciteitsprijs hoog is.
Oh dat variabel geneuzel. Wat krijg jij voor stroom op de piek dan?
Ik doe het altijd verkopen voor 50 cent. En inkopen voor 13.
Al dat omzet verlies in die accu's is ook zo zonde.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:03
Meg zulke prijsverschillen heb je helemaal geen zonnepanelen nodig en kun je in princpe onbeperkt verdienen als je lithium accu's gebruikt. Misschien ook zelfs met loodaccu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:40:
@Soullancer
Iets waar home assistant op kan draaien met daaronder node-red / influxdb / grafana.

Eventueel heb ik nog wel een odroid c4 met emmc liggen.
Node-red flows heb ik.
Oh :'( .. geen home assist hier. Dat wordt dus weer een hele tour om me daar in te verdiepen en aan te schaffen.

Ben er inmiddels achter dat je voor 30€ per jaar via pro analyse wel wat (accuratere) grafiekjes te zien krijgt via sunny.. in elk geval de dc string opbrengsten.
En andere inloggen op de omvormer zelf binnen het netwerk en achterin zitten wat parameters verstopt na ver doorklikken.

Dag pdf rapportage.... Alleen kwh. Wat een dag rapportage is dat :/

Temperatuur van de tripower 6 omvormer nog niet tegen gekomen ergens. Gemeten spanning op de fases gelukkig wel.

Valt me beetje tegen ergens dat je zo weinig via de 'kale' app aangeboden krijgt of kan uitdraaien in vergelijking met goedkopere omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Martin7182 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:49:
Meg zulke prijsverschillen heb je helemaal geen zonnepanelen nodig en kun je in princpe onbeperkt verdienen als je lithium accu's gebruikt. Misschien ook zelfs met loodaccu's.
Ja bijvoorbeeld. ALs je veel ruimte hebt is dat ook nog te doen, maar lithium is gewoon veel handiger ivm alle electronica die er toch al inzit. Ik importeer ze zelf, dus qua prijs zit het wel snor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Bij mij zouden ze afgelopen Donderdag voor bijna 12kW aan panelen leggen maarrrrr... vleermuizen dus wachten tot ze uitgevlogen zijn :/

Ze hebben wel al de omvormer geplaatst, alleen is daar een Solis 3P15k-4G geplaatst in plaats van de aangeboden GoodWE 12k-dt.

Ik kan zo niet echt een goede vergelijking vinden, maar heeft iemand hier een mening over wat beter is? Dat beiden wat overcapaciteit zijn weet ik, maar ik had de extra strings nodig.

https://www.ginlong.com/4g_3p_inverter2/1896.html
https://en.goodwe.com/En/...wnloadFileF?id=589&mid=60

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Soullancer
Ik kan hier een en ander opzetten voor je, maar dan via DM even reageren om niet teveel offtopic te gaan.

30€ per jaar, is een beetje zonde voor wat extra functionaliteit.
Met 10€ per jaar, heb je het als donateur ook in pvoutput met extended data.
ook daar heb je een pro app van.
En je kan met anderen direkt vergelijken
Temperatuur lees je enkel via modbus tcp/ip uit.

Grafana:
https://snapshots.raintan...ifkBQYfw2rn2jshRPimwgAsqb

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 27535 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:40:
Bij mij zouden ze afgelopen Donderdag voor bijna 12kW aan panelen leggen maarrrrr... vleermuizen dus wachten tot ze uitgevlogen zijn :/

Ze hebben wel al de omvormer geplaatst, alleen is daar een Solis 3P15k-4G geplaatst in plaats van de aangeboden GoodWE 12k-dt.

Ik kan zo niet echt een goede vergelijking vinden, maar heeft iemand hier een mening over wat beter is? Dat beiden wat overcapaciteit zijn weet ik, maar ik had de extra strings nodig.

Solis heeft geen schaduw management denk ik.
En beide hebben maar twee mpp,dus hoezo extra string?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-05 19:43
Ola, ik heb een kleine vergelijkingsvraag, net iets te simpel voor een heel eigen topic denk ik. Ik heb een eengezinswoning gekocht met een schuin dak (op het zuid-oosten en het noord-westen). Ik heb nu twee offertes gekregen, één van Enie en één van GasLicht.com.

Die van Enie was met een heel prettig gesprek en is ook wat goedkoper. Die van Gaslicht.com duurde best wel lang om te krijgen en is zonder telefonische adviesgesprek gegaan. Wel claimen die een hogere opbrengst qua opwekking per jaar, terwijl het aantal Wp toch wat minder is. Aan de andere kant heeft Enie een paneel net rechts van de onderste dakkapel een paneel gelegd die een tijdje daarvan schaduw pakt, terwijl er geen micro-omvormers aangeboden worden.

Kan iemand hier de verschillen verklaren? Ik neig zelf qua gevoel naar Enie, maar misschien zien jullie goede reden om voor Gaslicht.com te kiezen?

Afbeeldingslocatie: http://pimmeh.duckdns.org/pimmeh/files/vergelijking_offertes_enie_gaslicht.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Pimmeh schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:17:
Ola, ik heb een kleine vergelijkingsvraag, net iets te simpel voor een heel eigen topic denk ik. Ik heb een eengezinswoning gekocht met een schuin dak (op het zuid-oosten en het noord-westen). Ik heb nu twee offertes gekregen, één van Enie en één van GasLicht.com.

Die van Enie was met een heel prettig gesprek en is ook wat goedkoper. Die van Gaslicht.com duurde best wel lang om te krijgen en is zonder telefonische adviesgesprek gegaan. Wel claimen die een hogere opbrengst qua opwekking per jaar, terwijl het aantal Wp toch wat minder is. Aan de andere kant heeft Enie een paneel net rechts van de onderste dakkapel een paneel gelegd die een tijdje daarvan schaduw pakt, terwijl er geen micro-omvormers aangeboden worden.

Kan iemand hier de verschillen verklaren? Ik neig zelf qua gevoel naar Enie, maar misschien zien jullie goede reden om voor Gaslicht.com te kiezen?

[Afbeelding]
Enige wat ik weet is dat die sunpower panelen erg goed zijn, maar ook erg duur. Volgens mij ook hogere opbrengstgarantie. Maar als je panelen zelfs bij die prijzen zo snel zijn terugverdient, heb je over 10 jaar andere panelen op het dak zitten.

Waarom geen zonnepaneel op de dakkapel? te slap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reneeke1970 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:14:
[...]

Solis heeft geen schaduw management denk ik.
En beide hebben maar twee mpp,dus hoezo extra string?
2 Strings per MPPT allebei - ze zijn allebei zwaarder dan nodig voor de hoeveelheid panelen op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 27535 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:32:
[...]

2 Strings per MPPT allebei - ze zijn allebei zwaarder dan nodig voor de hoeveelheid panelen op zich.
Wat jij als twee string ziet is gewoon een extra aansluiting die parallel staat met de andere aansluiting. Dus het moeten wel gelijke string zijn per mpp.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:03
Wat is er zo goed aan Sunpower?
Puur op basis van specs zie ik geen verschil met bijv. JA Solar of Trina Solar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

reneeke1970 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:00:
[...]

Wat jij als twee string ziet is gewoon een extra aansluiting die parallel staat met de andere aansluiting. Dus het moeten wel gelijke string zijn per mpp.
Ja, klopt. Wilde met de toevoeging eigenlijk alleen voorkomen dat mensen zouden vragen waarom een 12kW omvormer bij minder dan 12kW wattpiek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 27535 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:10:
[...]

Ja, klopt. Wilde met de toevoeging eigenlijk alleen voorkomen dat mensen zouden vragen waarom een 12kW omvormer bij minder dan 12kW wattpiek :P
Maar met een y-splitter creer je hetzelfde, dus om daar nou een onnodige zware omvormer voor te kopen...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reneeke1970 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:31:
[...]

Maar met een y-splitter creer je hetzelfde, dus om daar nou een onnodige zware omvormer voor te kopen...
Kijk, en dat was nou precies niet mijn vraag... Dat was of er nadelen kleven aan de Solis tov de GoodWE...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 27535 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 15:35:
[...]

Kijk, en dat was nou precies niet mijn vraag... Dat was of er nadelen kleven aan de Solis tov de GoodWE...
Antwoord daarop heb je al gehad

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reneeke1970 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:09:
[...]

Antwoord daarop heb je al gehad
Je schrijft: 'Denk ik' - vind je het erg als ik de vraag even open laat voor mensen die misschien meer weten? 😑

Het is niet of er zoveel vergelijkende informatie beschikbaar is, dus zoek je mensen met ervaring.

Waarom hebben mensen die onbedwingbare drang om direct voorbij een vraag te schieten en het vingertje te heffen met conclusies over iets waar heel bewust geen hele uiteenzetting is gedaan omdat het niet relevant is voor de vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 27535 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:31:
[...]

Je schrijft: 'Denk ik' - vind je het erg als ik de vraag even open laat voor mensen die misschien meer weten? 😑

Het is niet of er zoveel vergelijkende informatie beschikbaar is, dus zoek je mensen met ervaring.

Waarom hebben mensen die onbedwingbare drang om direct voorbij een vraag te schieten en het vingertje te heffen met conclusies over iets waar heel bewust geen hele uiteenzetting is gedaan omdat het niet relevant is voor de vraag?
Ik heb je vraag beantwoord, en verder probeer ik je te behoeden voor een foute keuze. Maar als je het allemaal beter weet zoek het lekker uit.
Je zult hier geen ervaring vinden met een 15 kW solis.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En vast wel mensen die in het algemeen ervaring hebben met beide merken en waar hun pitfalls zitten.

Het idee van deze topics is dat er meerdere mensen kunnen reageren als ze iets bij te dragen hebben. Wellicht was het je ontgaan, maar je hebt geen reageerverplichting of alleenrecht op een mening. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-05 20:28

Heb je schaduw?

Hoeveel panelen wil je gaan aansluiten?

Wat is de Voc en de Isc van je panelen?

Hoeveel strings wil je maken?

Met deze gegevens kunnen we een beter advies geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zonnefreak schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:48:
[...]

Heb je schaduw?

Hoeveel panelen wil je gaan aansluiten?

Wat is de Voc en de Isc van je panelen?

Hoeveel strings wil je maken?

Met deze gegevens kunnen we een beter advies geven. :)
Ik wil alleen weten wat de voor of nadelen van GoodWE vs Solis zijn in het algemeen.
BV. Ik zie dat de Solis app beter gewaardeerd wordt. Ik zie dat solis standaard maar 5 jaar garantie biedt en GoodWE 10 jaar.

Maar ik vind bar weinig tests, reviews of vergelijkiingen waar je wijzer van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik zie een patroon, grotere spullen dan nodig en verstandig is.
En eerst de spullen kiezen en dan pas melden op Tweakers ;)

Bij Solis zie ik geen global mppt setting, dat is een klein minpunt.
Wat logging betreft ken ik Solis helemaal niet. Een korte zoektocht leert dat ze doorgaans wel met rs485 uit te lezen zijn, goodwe heeft een wifi access point wat niet of lastig uit gaat.
De ingebouwde cloudlogging van goodwe is wel compleet maar soms traag, dus bij voorkeur lokaal loggen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:49
Soullancer schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:29:
[...]

Oh :'( .. geen home assist hier. Dat wordt dus weer een hele tour om me daar in te verdiepen en aan te schaffen.

Ben er inmiddels achter dat je voor 30€ per jaar via pro analyse wel wat (accuratere) grafiekjes te zien krijgt via sunny.. in elk geval de dc string opbrengsten.
En andere inloggen op de omvormer zelf binnen het netwerk en achterin zitten wat parameters verstopt na ver doorklikken.

Dag pdf rapportage.... Alleen kwh. Wat een dag rapportage is dat :/

Temperatuur van de tripower 6 omvormer nog niet tegen gekomen ergens. Gemeten spanning op de fases gelukkig wel.

Valt me beetje tegen ergens dat je zo weinig via de 'kale' app aangeboden krijgt of kan uitdraaien in vergelijking met goedkopere omvormers.
Je kan wel heel makkelijk een csv downloaden met alle details per 5minuten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Proton_ schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:10:
[...]

Ik zie een patroon, grotere spullen dan nodig en verstandig is.
En eerst de spullen kiezen en dan pas melden op Tweakers ;)

Bij Solis zie ik geen global mppt setting, dat is een klein minpunt.
Wat logging betreft ken ik Solis helemaal niet. Een korte zoektocht leert dat ze doorgaans wel met rs485 uit te lezen zijn, goodwe heeft een wifi access point wat niet of lastig uit gaat.
De ingebouwde cloudlogging van goodwe is wel compleet maar soms traag, dus bij voorkeur lokaal loggen :)
Nee hoor, beiden zijn in topics aan bod geweest hier, en het advies is ook zeer ter harte genomen. :)

Maar dan komt de realiteit dat als je dingen snel wil, je op dit moment keuzes moet maken die niet ideaal zijn. 5 dagen na sleuteloverdracht stonden ze hier zonnepanelen te monteren en liep er een leverancier warmtepompen rond die dit met 2-3 maanden ook daadwerkelijk kan installeren.

Done is better than perfect vind ik in dit geval met anders 4k+ kosten energie per jaar.
Maar met de omvormer was het al een consessie, en daar hebben ze nu ongevraagd nog weer een grotere afwijking voor geleverd. Dus dat zuigt wel - en al helemaal mocht blijken dat die Solis echt helemaal niet opschiet ook icm 12k aan panelen.

Ik zit nu een week in dit huis en met de hele verhuizing zo goed als klaar, gisteren housewarming en alle vernieuwingen in die week gestapeld probeer ik misschien ook wel wat té efficient bij antwoorden te komen op dit moment 😅

Naar wie ik enigszins bot ben geweest, excuses daarvoor!

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 10-07-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
reneeke1970 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:28:
[...]

Zit er eventueel nog een voordeel in het plaatsen van 2 kleinere omvormers? 1 voor Oost en 1 voor west

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Delchrys schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:39:
[...]

Zit er eventueel nog een voordeel in het plaatsen van 2 kleinere omvormers? 1 voor Oost en 1 voor west
Je kunt ze op twee fasen verdelen. Gaat er eentje kapot gaat andere helft in ieder geval door.
Maar het maakt het wel wat duurder natuurlijk. Tenzij je net als ik alleen maar gebruikte omvormers koopt, vaak voor een prikkie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
reneeke1970 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:45:
[...]

Je kunt ze op twee fasen verdelen. Gaat er eentje kapot gaat andere helft in ieder geval door.
Maar het maakt het wel wat duurder natuurlijk. Tenzij je net als ik alleen maar gebruikte omvormers koopt, vaak voor een prikkie
Ik probeer er nog achter te komen of ik echt wel 3x25 heb... Misschien zit er wel per ongeluk 35A in haha, maar kan het niet zien
Ah jammer ze zijn geel en dus 25a

[ Voor 3% gewijzigd door Delchrys op 10-07-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Delchrys schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:49:
[...]

Ik probeer er nog achter te komen of ik echt wel 3x25 heb... Misschien zit er wel per ongeluk 35A in haha, maar kan het niet zien
Ah jammer ze zijn geel en dus 25a
Waarom jammer? Is 25 niet genoeg?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
reneeke1970 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:46:
[...]

Waarom jammer? Is 25 niet genoeg?
Gevoelsmatig zit ik dan beter aan die factor 1.6.... En kan ik makkelijker 5kw op 1 fase zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Delchrys schreef op zondag 10 juli 2022 @ 19:25:
[...]

Gevoelsmatig zit ik dan beter aan die factor 1.6.... En kan ik makkelijker 5kw op 1 fase zetten
Dat is inderdaad makkelijker, als je dat belangrijk vind moet je het zo doen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Het is puur een gevoel denk ik. Zit me gewoon af te vragen wat er gebeurt als ik op de piek van de dag 5kw teruglever en toevallig ook mijn kookplaat aanzet en dat soort dingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Delchrys schreef op zondag 10 juli 2022 @ 19:45:
Het is puur een gevoel denk ik. Zit me gewoon af te vragen wat er gebeurt als ik op de piek van de dag 5kw teruglever en toevallig ook mijn kookplaat aanzet en dat soort dingen
Dan gebeurt er niks, 5000 watt erin en je kookplaat 5000 eruit maakt totaal nul.
Het heft elkaar op.
Dus je kunt in feite 25 ampère erin duwen met je omvormer, en tegelijk met 25 ampère je auto laden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pimmeh schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:17:

[Afbeelding]
Bij die foto's van Google heb je natuurlijk vertekening, maar ik heb de indruk dat het linker paneel boven de dakkapel bij Enie uitsteekt boven het dak van de buren. Heb je in de breedte naast die schoorsteen nog 5,30m over? Waarom gebruikt Gaslicht dat dan niet? Volgens mij kun je beter zelf kijken en door het tellen van dakpannen een eigen tekening maken.

Gaslicht is natuurlijk duurder vanwege de micro omvormers. Zonder schaduw zijn die overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delchrys
OK dan denk ik gewoon dat het een 20A automaat gaat worden en een 1 fase 5k omvormer. Wel trek ik voor de zekerheid een 5 aderige kabel naar boven.... Voor je weet maar nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:00:
[...]

Dan gebeurt er niks, 5000 watt erin en je kookplaat 5000 eruit maakt totaal nul.
Het heft elkaar op.
Dus je kunt in feite 25 ampère erin duwen met je omvormer, en tegelijk met 25 ampère je auto laden.
Als je dat op dezelfde fase doet wel ja..

Maar 5kw maakt iets van 20 ampère dus nog geen man overboord.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald.42 op 10-07-2022 21:32 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Delchrys schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:24:
OK dan denk ik gewoon dat het een 20A automaat gaat worden en een 1 fase 5k omvormer. Wel trek ik voor de zekerheid een 5 aderige kabel naar boven.... Voor je weet maar nooit
Je kunt met die 5-aderige kabel dan 2 aders voor fase en twee aders voor de nul gebruiken (en 1 voor aarde natuurlijk). Dan is je spanningsval de helft en heb je minder kans aan de 253V te komen.

Na de discussie met @reneeke1970 heb ik in Sunny Design de verschillende opties laten doorrekenen. Hij had gelijk dat je met een kleinere omvormer evenveel opbrengst per jaar hebt. Zelfs met een 4kW 1-fase (van SMA) haalde je nog bijna 5400kWh per jaar, maar gaf het programma wel de waarschuwing dat je beter een grotere omvormer kon nemen of minder panelen. Ik begrijp niet zo goed waarom dat gebeurt. Ofwel de grotere omvormers hebben een lager rendement bij het grootste deel van het jaar in deellast, ofwel de uitschieters tot 5,4kW tellen zo weinig mee dat je net zo goed kunt aftoppen boven de 4kW.

Overigens heeft die factor 1,6 voor selectiviteit niet zozeer te maken met permanente belasting, maar met een kortsluiting waarbij honderden ampere lopen. Dan gaat het erom dat de groepsautomaat eerder afschakelt dan de hoofdzekering.

[ Voor 9% gewijzigd door FransvWoerkom op 10-07-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Delchrys schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:24:
Prima keuze.
Ga je alles zelf leggen?

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic