Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.931 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@valermos allebei bullshitargumenten en allebei een prima werkend systeem :)
Waar is je eigen topic voor fatsoenlijk advies?
Of wil je dat niet en moet je echt kiezen uit deze twee aanbiedingen? Dan de goedkoopste of snelst leverbare.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
siggy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:51:
[...]

- 9 zonnepanelen
- bluesun hybride omvormer
- honeybee optimizers op elk panel
- schaduw in de wintermaanden door hoger dak zijburen.

Waarom ik optimizer gebruik? Vanwege de schaduw, die trekt langzaam over/weg vanmijn zonnepanelen.

Punt is dat er plots zonder aanleiding de spanning van dag tot dag vrijwel rechtlijnig verlaagde. Ik heb dus zelf de +&- van de panelen gemeten en de Voc die ik zou moeten hebben klopt voor geen meter. Blijft nu wel stabiel vreemd genoeg. Íets blokkeert de spanning en ik kan wel het gehele systeem er weer afhalen, maar ik had gehoopt dat iemand dit wel eens gehoor of heeft meegemaakt.
Vrees dat je ze toch van dak moet gaan halen om te meten.
Een kapotte tigo laat wel string spanning door, maar voegt geen paneel spanning meer toe. Maar of dit ook bij de Honey bee is weet ik niet, maar ik vermoed van wel omdat de werking hetzelfde is.
Is de voc van panelen kritisch voor je Honey bee, of val je ruim in de marge?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:42
[...]

- 9 zonnepanelen

Waarom ik optimizer gebruik? Vanwege de schaduw, die trekt langzaam over/weg vanmijn zonnepanelen.

Punt is dat er plots zonder aanleiding de spanning van dag tot dag vrijwel rechtlijnig verlaagde. Ik heb dus zelf de +&- van de panelen gemeten en de Voc die ik zou moeten hebben klopt voor geen meter. Blijft nu wel stabiel vreemd genoeg. Íets blokkeert de spanning en ik kan wel het gehele systeem er weer afhalen, maar ik had gehoopt dat iemand dit wel eens gehoor of heeft meegemaakt.
Balen voor je. Ik vermoed dat misschien toch een aantal van die optimizers het begeven hebben. Hierdoor in sluiting zijn gekomen en daardoor de spanning niet meer doorgeven. Of wat misschien ook nog zou kunnen is dat er een aantal diodes van je zonnepanelen het begeven hebben (dit komt soms ook voor) maar kun je alleen maar uitsluiten door de panelen 1 voor 1 na te meten. Als deze Voc haalt dan optimizer aansluiten en kijken of hij dan ook Voc haalt.
Haalt hij dan niet de Voc dan is de optimizer defect.
Het is even wat werk maar een niet werkende installatie is ook zo zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

reneeke1970 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:58:
[...]

Vrees dat je ze toch van dak moet gaan halen om te meten.
Een kapotte tigo laat wel string spanning door, maar voegt geen paneel spanning meer toe. Maar of dit ook bij de Honey bee is weet ik niet, maar ik vermoed van wel omdat de werking hetzelfde is.
Is de voc van panelen kritisch voor je Honey bee, of val je ruim in de marge?
De panelen hebben een Voc van 46.xxV, de mppt spanning van de optimizers is 12-75vdc, inmijn optiek best ruim nog. Bedankt voor de opmerking mbt doorlaten van stringspanning, die is wel handig om te weten.
zonnefreak schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:01:
[...]

Balen voor je. Ik vermoed dat misschien toch een aantal van die optimizers het begeven hebben. Hierdoor in sluiting zijn gekomen en daardoor de spanning niet meer doorgeven. Of wat misschien ook nog zou kunnen is dat er een aantal diodes van je zonnepanelen het begeven hebben (dit komt soms ook voor) maar kun je alleen maar uitsluiten door de panelen 1 voor 1 na te meten. Als deze Voc haalt dan optimizer aansluiten en kijken of hij dan ook Voc haalt.
Haalt hij dan niet de Voc dan is de optimizer defect.
Het is even wat werk maar een niet werkende installatie is ook zo zonde.
Thanks!
Ja precies, dan maar eens kijken hoe ik het handigste kan doen, heb gelukkig beetje onderhoudsvriendelijk geinstalleerd, maar toch, die mc4 connectoren eruithalen zal het shitste zijn.

Nadeel van non-wifi optimizers.Dammit.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valermos
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:31
DjAntoon schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:27:
[...]

Vol op het zuiden geen schaduw, geen Solar Edge nodig.

Of wil je perse per paneel monitoring? Zo ja, wat voegt het toe, en hoelang blijf je daar naar kijken. Als het antwoord lang is, ja doe dan Solar Edge.
Als je een optimaal systeem wil, kosten gunstig ga dan naar een string omvormer kijken. Duur kijk naar SMA, goedkoper dan Goodwe, Growatt etc.
Het uitgespaarde geld kun je beter stoppen in extra panelen als je nog wat kwijt kunt.

En onder dimensioneren want dat willen de netbeheerders graag. (Nu pas...)
https://www.zonnefabriek....erdimensioneren+omvormers
Ja ik kijk wel graag naar panel monitoring, dit gebruik ik vaak.
Ook bij mijn tuin voor het besproeien met temperaturen etc.

Ik vind het prettig om terug te kunnen vallen op statistieken en dergelijke, echter wist ik weer niet dat SE dat uitzonderlijk maakte.
SMA heeft dit dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 21:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bij een string bestaat er geen "per paneel informatie". Je hebt een plus en een min en daar staat spanning op, loopt stroom door en kan je met een beetje goede wil wat weerstand, capaciteit en inductie meten en dan houd mijn elektrotechnische kennis op. Maar die hele string zit tussen de plus en min. Per paneel werkt goed met optimizers en micro omvormers.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
siggy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:05:
[...]

De panelen hebben een Voc van 46.xxV, de mppt spanning van de optimizers is 12-75vdc, inmijn optiek best ruim nog. Bedankt voor de opmerking mbt doorlaten van stringspanning, die is wel handig om te weten.

[...]

Thanks!
Ja precies, dan maar eens kijken hoe ik het handigste kan doen, heb gelukkig beetje onderhoudsvriendelijk geinstalleerd, maar toch, die mc4 connectoren eruithalen zal het shitste zijn.

Gewoon even zon tooltje bestellen voor mc4 los te maken, kost 3 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

reneeke1970 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:28:
[...]

Gewoon even zon tooltje bestellen voor mc4 los te maken, kost 3 euro
Omg. No way. :/
En ik mn vingers maar....
En ik ben wel wat langer dan gemiddeld bezig/begonnen met zonnepanelen. Damn. Best tiip ever. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@siggy zijn er honey bees die niet met een Swarm Optimizer unit werken? Da's geen wifi, wel draadloos.
Die communicatie unit moet dan weer met rs485 aan een (wired of wireless) ethernet ding.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:01
Het is mij duidelijk dat een 1 fase omvormer afschakelt op het moment dat de netspanning boven de 253 V uit komt. Hoe werkt dat met een 3 fase omvormer? Elke fase heeft nl. een andere spanning, schakelt deze alles af op moment dan één fase boven de 253 V zit, of wordt dan enkel de betreffende fase afgeschakeld? Of verschilt dat per fabrikant/omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
soganta schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:50:
Het is mij duidelijk dat een 1 fase omvormer afschakelt op het moment dat de netspanning boven de 253 V uit komt. Hoe werkt dat met een 3 fase omvormer? Elke fase heeft nl. een andere spanning, schakelt deze alles af op moment dan één fase boven de 253 V zit, of wordt dan enkel de betreffende fase afgeschakeld? Of verschilt dat per fabrikant/omvormer?
Gaat geheel uit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
JvS schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:01:
[...]
ik heb gewoon de normale ds3, altijd al gehad. Serienummer begint idd met 704. Ik ga ervandoor dat ze niet op mn dak zijn geklommen om het te veranderen :). Ze lijken wel softwarematig gedowngrade.

Dit kunnen ze ook:

[Afbeelding]

Ik heb iig even een support request ingestuurd. Denk dat er al veel mensen geklaagd hebben. Maar doe graag even mee
Daar zijn een paar mensen bij aps best wel aan ‘t zweten lijkt me. Had ook al support request geopend, ben benieuwd!

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:37
Als deze spanning van buitenshuis komt dan houd het op, echter als je 1 fase hebt die al redelijk hoog is wat betreft spanning, dan zal het meeste vermogen gestopt worden in de fase met de lagere spanning, daardoor is de kans kleiner dat je omvormer afslaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-09 23:48
siggy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:05:
[...]

[...]

Thanks!

Je hoeft nog niks van het dak te halen, maar wel het dak op. Uit de gebruikershandleiding begrijp ik dat de optimisers een onbelaste spanning van 31V geven als ze aan het paneel zitten. Met 9 panelen moet er dus 279V tussen de plus en min van de string staan. De string dus los van de omvormer!

Staat er 279V plus of min een paar volt, dan zijn de optimisers goed. Staat dat er niet, dan wordt het zoeken. Dat doe je het slimst binair: deel het stuk string waar de fout in zit ongeveer in tweeën: eerst tussen begin van de string en tussen de 4e en 5e optimiser. Daar moet 4*31=124V staan. Staat dat er dan zit de fout dus in het stuk tussen 5e en het eind van de string. Dat deel je weer in tweeën enz. Je hebt zo aan minder dan 9 metingen genoeg en je hoeft niet alles los te maken. Bij twee foute optimisers wordt het wat lastiger. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
VidaR-9 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:20:
Hier liggen 15 * 365 REC panelen op west - dus totaal 5.475Wp. Nu had ik eerder al uitschieters van ~5.8000W vermogen en begreep hier dat dat blijkbaar kan.

Vandaag zit ik zelfs op uitschieters tot 6.030W. Wat meer is dan het nominale vermogen van de omvormer (6.000W). Ik zou verwachten dat er afgetopt zou worden op 6.000W of mis ik iets?

Ben hier wel nieuwsgierig naar aangezien er nog 8 * 365 bijkomt op oost.
Ik zou me geen zorgen maken om 0,5% meer vermogen dan beloofd. Ze weten dat hun vermogensmeting een toevallige fout heeft van minstens een procent dus ze zetten het maximum wat hoger om te voorkomen dat mensen gaan klagen dat de omvormer 0,5% minder levert dan beloofd. De gloeilampen van Philips gingen soms wel 1100 uur mee in plaats van 1000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:26

twain4me

FransvWoerkom schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 01:10:
[...]

De gloeilampen van Philips gingen soms wel 1100 uur mee in plaats van 1000.
Wikipedia: Phoebus-kartel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:33
Ik wil 2 panelen bijleggen, van 9 naar 11. Dan zit ik op 436Voc. Mn goodwe 2500-ns kan max 450v aan.

De eerste extra ligt en hij produceert nu met zon zn maximum output van 2.5kW. dus nu zou 2e niet heel veel toevoegen maar in het naseizoen wel.

Vraag 1:
Kan een string aan panelen(in serie,geen optimizers) ooit een hogere spanning geven dan de optelsom van alle Voc?

Vraag 2:
De mppt range van de goodwe is 80-400v. Dan val ik er dus buiten? Of pak ik dan de Vmp? Want dan val ik er met 11 panelen binnen. En als ik er buiten val, is dat dan nadelig voor de output?

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door fuzzyduck op 06-07-2022 09:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

fuzzyduck schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:03:
Ik wil 2 panelen bijleggen, van 9 naar 11. Dan zit ik op 436Voc. Mn goodwe 2500-ns kan max 450v aan.

De eerste extra ligt en hij produceert nu met zon zn maximum output van 2.5kW. dus nu zou 2e niet heel veel toevoegen maar in het naseizoen wel.

Vraag 1:
Kan een string aan panelen(in serie,geen optimizers) ooit een hogere spanning geven dan de optelsom van alle Voc?

Vraag 2:
De mppt range van de goodwe is 80-400v. Dan val ik er dus buiten? Of pak ik dan de Vmp? Want dan val ik er met 11 panelen binnen. En als ik er buiten val, is dat dan nadelig voor de output?

Alvast bedankt!
Check de specs van je panelen. Als het goed is zit er een temperatuurscoefficient op Voc wat dus betekent dat je bij lage temperaturen (eind winter/begin lente bv) een behoorlijk hogere Voc kunt krijgen dan dat en dus over de 450 Voc gaan. Typisch rekent men hier met +10% ivm kou.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:30
DjAntoon schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 00:27:
[...]

Als deze spanning van buitenshuis komt dan houd het op, echter als je 1 fase hebt die al redelijk hoog is wat betreft spanning, dan zal het meeste vermogen gestopt worden in de fase met de lagere spanning, daardoor is de kans kleiner dat je omvormer afslaat.
Wat heeft buitenshuis ermee te maken? In dat geval bedoel je dus hoge spanning op alle 3 fases (de omvormer ziet niet of hoge spanning op 1 v.d. fases van binnen of buiten komt). Bij hoge spanning op alle fasen, is een 3-fase omvormer nog steeds beter dan 1-fase omdat hij veel meer vermogen kwijt kan.

Begrijp ik het verder goed dat een 3-fase omvormer spanningsverschillen tussen fases wegwerkt? En doet elke 3-fase omvormer dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:00
Martin7182 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:05:
Begrijp ik het verder goed dat een 3-fase omvormer spanningsverschillen tussen fases wegwerkt?
Nee.
En doet elke 3-fase omvormer dat?
Nee. Voor zover ik weet geen enkele. Zou wel mooi zijn, want ik zou dat ook graag zien, maar ze doen het dus niet. Ze verdelen het vermogen gewoon zodanig dat elke fase precies 1/3 van het vermogen krijgt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenberg
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:52
Heb even een update gedaan in mijn topic met betrekking tot een nieuw te realiseren PV installatie bij onze nieuwe woning. Betreft een installatie die "iets" groter is dan 17kW, vandaar dat ik toch met wat vragen zit.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2130292

Wellicht kunnen de kenners hun licht hier weer over laten schijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Voor iedereen die zich zorgen maakte over de APS DS3's van @joezzt en mij (Joost en Joost? :P), de mijne doen weer > 320 watt per stuk 8-) *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNdjkGAKmpMlmFdh9vGYQ-ID2DE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AmohT6tmHOcFm5v7zX4QpQ3b.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Andere Joost :) Ja, hier ook >320 W , 386W max nu vandaag, lijkt er op dat het Ok is nu, wel even wachten op wat meer zon, kan nog steeds misschien een DS3-L zijn nu ;)

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:44
Hier DS3 met piek op 404W en 397W, lijkt weer helemaal in orde!

(Wel benieuwd of de DS3-S, DS3-L en DS3 eigenlijk gewoon het zelfde zijn met een software limit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:12
valermos schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:19:
Hey allemaal,

ik heb al een tijdje meegelezen hier en al veel info vergaard.
Alleen look ik tegen een discussie aan tussen 2 bedrijven over de keuze van omvormers.

Situatie:
16x 400W panelen (Jinko Mono Full Black)
16x SE Power Optimizer S440
Ligt vol op het zuiden, geen enkele schaduw van ochtend tot avond, panelen liggen op een schuindak.
Piek zit dus op de 6400W.

Nu zegt partij X:
Wij kiezen voor de SE-7K 3-fase omvormer omdat de omvormer al begint te werken op een minimum van 4000W, aangezien ik de panelen volledig op het zuiden heb en op een schuin dak zit ik hier nagenoeg altijd aan.

Partij Z zegt:
Ja wij kiezen voor de SE-6K 3-fase omvormer omdat de 7K omvormer pas later in de ochtend actief wordt en hierdoor zou ik 3 tot 400 KWH per jaar verlies hebben.

Side-note: Beide partijen gebruiken dezelfde panelen en optimizers.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en kan mij helpen in de keuze?

Mocht ik te weinig info verschaft hebben, dan verneem ik dat graag.
Geen schaduw is geen optimizers nodig lijkt mij.
Tenzij je fancy elk paneel wil uitlezen.

Edit: was al benoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Brokencore schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:20:
Hier DS3 met piek op 404W en 397W, lijkt weer helemaal in orde!

(Wel benieuwd of de DS3-S, DS3-L en DS3 eigenlijk gewoon het zelfde zijn met een software limit?)
Ja zou kunnen dat ze net als bij computerchips testen en ze dan selecteren en er een sticker op plakken en in firmware de settings limieteren.

Een DS3D flashen kan niet, want dat lijkt met 3,8Kg vs 2,6Kg wel echt een ander apparaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
JvS schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:21:
[...]

Ja zou kunnen dat ze net als bij computerchips testen en ze dan selecteren en er een sticker op plakken en in firmware de settings limieteren.

Een DS3D flashen kan niet, want dat lijkt met 3,8Kg vs 2,6Kg wel echt een ander apparaat :P
Selectie bestaat niet bij dit soort vermogenselectronica, zou best kunnen dat er andere hardware in of op zit, minder koeling, minder metaal, etc...
In ieder geval hebben ze wel allemaal dezelfde source-code en is er iets mis gegaan bij verspreiden of maken van de firmware. Ik kan me voorstellen dat ze voor de nieuwere DS3-S de firmware hebben verbeterd en dat nu ook wilden verspreiden naar andere modellen.
Mijn egolf denkt soms ook dat ie nog op benzine loopt en laat een toerenteller en de rest zien. Gelukkig rijdt ie dan wel, want display etc is gescheiden van de "rij-software".
Sowieso vind ik het knap dat een auto nog steeds structureel altijd remt als ie moet remmen en niet per ongeluk vol gas geeft als je aan het parkeren bent. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

Mijn DS3-L's hebben iig geen vreemde dingen laten zien vooralsnog.

Overigens had ik een tijdje terug dus problemen met omvormers die gewoon volledig uitvielen voor een minuut of 20. Dat heb ik gemeld bij APS en die hebben remote iets veranderd aan de AC Protection Configuration maar het is niet duidelijk wat. Alle instellingen staan nog gelijk met een andere setup in m'n account. Doorvragen hielp niet, er kwam alleen maar algemene BS uit. Het lijkt wel geholpen te hebben want ik heb sindsdien geen uitvallende omvormers meer gehad.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
FransvWoerkom schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:12:
[...]

Ik begrijp dat jij toch ergens een datasheet hebt gevonden. Dat had ik even gemist. In de enige handleiding van de NS en DNS serie die ik kon vinden stond dit plaatje:

In die handleiding staat niets over het bestaan van een 4200-NS. Dus jij hebt een zeldzaam tussenmodel.
Ik heb mijn handleiding ergens teruggevonden. Die heeft spec sheets van 3 sets omvormers : 1000-3000NS (klein, 11A max, 500Vmax, 1 MPPT 1 paar MC4)
3600-5000NS (groot, 22A max, 600V max, 1MPPT , 2 paar MC4)
3000-5000D-N (groot, 2x11A max, max 600V, 2 MPPT, 2 paar MC4)

Voordeel van 2xMC4 met 1xMPPT is dat er geen 22A door een MC4 connector hoeft te lopen. Deze is officieel maar tot 20A.

Zou veel liever 2xMPPT hebben gehad, want ik heb nu 1 string van 14 poly panelen , waarvan 1 een 2m exemplaar die allen ca 9A leveren en ca 30V (de 2m 36V) en wilde er een string van 6-8 mono panelen 106-80 aan toevoegen (5A, 36V) . De eersten staan op het dak, 20 graden op zuid, de 2e zouden aan de gevel komen richting zuidoost , verticaal) Dat combineert niet echt geweldig. Je kunt per 2 mono panelen parallel zetten, deze zullen toch nooit de 2x5 =10A helemaal halen. Maar erg veel kunnen er zo niet bij want dan kom ik over de 600V. Parallel is ook een uitdaging, omdat er ook sommige panelen in de schaduw komen.

Natuurlijk, die 2e string moet op zijn eigen omvormer. Maar die moet ik dan eerst ergens op de kop tikken, Dat gaat een stuk beter als je geen haast hebt.

Ander vraagje, ik heb nu een paneeltje via een Tigo dual optimizer ingevoegd (oud model, niet de TS4) . Het 2e paneel komt later. Kan ik de 2e set connectoren van de dual tigo het beste open laten of juist aan elkaar te klikken (en zo te short circuiten). Dat laatste zou gewoon doorlussen betekenen, zodat de Tigo die niet hoef te bypassen. Maar misschien short circuit ik juist de tigo electronica en blaas ik hem op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
exroosje schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:35:
[...]

Ik heb mijn handleiding ergens teruggevonden. Die heeft spec sheets van 3 sets omvormers : 1000-3000NS (klein, 11A max, 500Vmax, 1 MPPT 1 paar MC4)
3600-5000NS (groot, 22A max, 600V max, 1MPPT , 2 paar MC4)
3000-5000D-N (groot, 2x11A max, max 600V, 2 MPPT, 2 paar MC4)

Voordeel van 2xMC4 met 1xMPPT is dat er geen 22A door een MC4 connector hoeft te lopen. Deze is officieel maar tot 20A.

Zou veel liever 2xMPPT hebben gehad, want ik heb nu 1 string van 14 poly panelen , waarvan 1 een 2m exemplaar die allen ca 9A leveren en ca 30V (de 2m 36V) en wilde er een string van 6-8 mono panelen 106-80 aan toevoegen (5A, 36V) . De eersten staan op het dak, 20 graden op zuid, de 2e zouden aan de gevel komen richting zuidoost , verticaal) Dat combineert niet echt geweldig. Je kunt per 2 mono panelen parallel zetten, deze zullen toch nooit de 2x5 =10A helemaal halen. Maar erg veel kunnen er zo niet bij want dan kom ik over de 600V. Parallel is ook een uitdaging, omdat er ook sommige panelen in de schaduw komen.

Natuurlijk, die 2e string moet op zijn eigen omvormer. Maar die moet ik dan eerst ergens op de kop tikken, Dat gaat een stuk beter als je geen haast hebt.

Ander vraagje, ik heb nu een paneeltje via een Tigo dual optimizer ingevoegd (oud model, niet de TS4) . Het 2e paneel komt later. Kan ik de 2e set connectoren van de dual tigo het beste open laten of juist aan elkaar te klikken (en zo te short circuiten). Dat laatste zou gewoon doorlussen betekenen, zodat de Tigo die niet hoef te bypassen. Maar misschien short circuit ik juist de tigo electronica en blaas ik hem op?
De lange set kabels aan elkaar lussen.
Mm2es50 ?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:46

_Arthur

blub

Iemand die trouwens nog een adresje voor SMA TriPower omvormers (4 & 5kw's) weet? Die ze ook kan leveren 8) Dan kan ik ook beginnen met opwekken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 13:24
Ik probeer mijn te verwachten opbrengst in te schatten in verband met de juiste overstap naar een andere energieleverancier, en zie wat wisselende berekeningen en uitkomsten, variërend van 6200 tot 8500 kWh.

Ik krijg 10.000 WP, verdeeld over oost west, 25 400 WP panelen all black glas glas met enphase IQ7+.
Niet echt serieuze schaduw, het dak is redelijk steil. Omgeving Gouda

Ik heb tot nu toe met een opbrengst van 8000 kWh gerekend, is dat een beetje reëel of zal het toch wat lager worden?
Uiteraard snap ik dat jullie geen Pelleboer zijn die exact de zonneschijn van de komende jaren weten :)

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:48
In onze nieuwbouwwoning krijg ik als voorbereiding voor PV panelen een leiding naar het dak. Nu moest ik een tijd geleden al aan de installateur doorgeven welke kabel ik van het dak naar de technische ruimte wil laten lopen, en omdat ik toen uitging van micro-omvormers heb ik een 5-aderig YMVK kabel van 4mm2 aan laten leggen.

Ik overweeg intussen toch een string omvormer te nemen. Nu is mijn vraag of de YMVK kabel ook geschikt is als DC-kabel? Ik overweeg 16 400W panelen aan te sluiten op een 3 fase omvormer. Kabellengte zal ergens tussen 15 en 20m zijn.

Of zit ik met een YMVK kabel vast aan micro-omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcovandam schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:00:
Ik probeer mijn te verwachten opbrengst in te schatten in verband met de juiste overstap naar een andere energieleverancier, en zie wat wisselende berekeningen en uitkomsten, variërend van 6200 tot 8500 kWh.

Ik krijg 10.000 WP, verdeeld over oost west, 25 400 WP panelen all black glas glas met enphase IQ7+.
Niet echt serieuze schaduw, het dak is redelijk steil. Omgeving Gouda

Ik heb tot nu toe met een opbrengst van 8000 kWh gerekend, is dat een beetje reëel of zal het toch wat lager worden?
Uiteraard snap ik dat jullie geen Pelleboer zijn die exact de zonneschijn van de komende jaren weten :)
Ja dat zal niet veel schelen..

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
VidaR-9 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:20:
Hier liggen 15 * 365 REC panelen op west - dus totaal 5.475Wp. Nu had ik eerder al uitschieters van ~5.8000W vermogen en begreep hier dat dat blijkbaar kan.

Vandaag zit ik zelfs op uitschieters tot 6.030W. Wat meer is dan het nominale vermogen van de omvormer (6.000W). Ik zou verwachten dat er afgetopt zou worden op 6.000W of mis ik iets?

Ben hier wel nieuwsgierig naar aangezien er nog 8 * 365 bijkomt op oost.
6000W is bij 230V = 26A (als het op één fase zou leveren) Dat is de maximale stroom die je omvormer wil/kan/mag leveren zonder stuk te gaan.
Wordt de spanning 240V, dan kan je omvormer 240V*26A=6240W leveren.
Geen garantie op de waarheid, zo heb ik het altijd begrepen.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:42
AquaPlanning schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:47:
[...]

6000W is bij 230V = 26A (als het op één fase zou leveren) Dat is de maximale stroom die je omvormer wil/kan/mag leveren zonder stuk te gaan.
Wordt de spanning 240V, dan kan je omvormer 240V*26A=6240W leveren.
Geen garantie op de waarheid, zo heb ik het altijd begrepen.
Nee, nu reken je juist verkeerdom. Die 6000W wordt niet ineens 6240W als de spanning oploopt. Dan zouden panelen zomaar ineens meer kunnen leveren als aan AC-zijde van de omvormer de spanning verandert?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 15:19

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Na jaren een tweetal strings te hebben liggen op m`n dak aan de zuid-oost kant wil ik, met het oog op de prijs van energie nu ook een setje op de noord-west kant van mijn dak leggen. Deze ligging is natuurlijk niet optimaal maar zou me wel meer vermogen moeten geven in de avond.

Om dit een beetje qua budget passend te maken doe ik zelf de installatie (ook gedaan met de andere panelen op het dak). Ik zit te kijken naar 9 panelen van 390WP met Vmpp 31.8V. Da`s dus 286V.

Hier wil ik een 2e hands omvormer bij halen (wederom om wat te besparen) maar wil wel een omvormer die om kan gaan met schaduw. Ik ben erg tevreden met mijn SMA Sunny Boy 5000 TL-21 en zie op MP een

Sunny Boy 3000HF staan met de volgende specs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwNxiOeWP_hJ8jUaVJg_1deuZ0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obEO2r3u6hOmL7oExckFlp9y.jpg?f=fotoalbum_large

Qua voltage moet het dus goedkomen qua starten, alleen vraag ik me af of het een probleem is dat ik een stuk onder de Nominale ingangsspanning zit.

Alvast bedankt voor de hulp en tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:26
Ik wil panelen aan de voorkant en zijkant van ons huis leggen. 400WP panelen, 3 aan de zuidkant en 8 aan de oostkant. Ik dacht aan een Goodwe 3600d-ns met twee MPPT trackers. De vmmp vd panelen is 38,6V en het opstartvoltage vd omvormer is 120V.

Geldt het opstartvoltage voor beide MPPTs en kan ik daarbij de vmmp van alle 11 panelen bij elkaar optellen of geldt de 120V per MMPT en ga ik dan een probleem krijgen met de 3 panelen aan de zuidkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rempage0611
Waarom geen SMA 2.5?
Dan heb je een modernere omvormer.
En 2ehands punt be kan ook nog

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:30
dreamscape schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:51:
[...]

Nee, nu reken je juist verkeerdom. Die 6000W wordt niet ineens 6240W als de spanning oploopt. Dan zouden panelen zomaar ineens meer kunnen leveren als aan AC-zijde van de omvormer de spanning verandert?
Waarom niet? Als een omvormer puur op stroomsterkte begrenst, dan kan het best kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:44
Apolopo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:08:
Geldt het opstartvoltage voor beide MPPTs en kan ik daarbij de vmmp van alle 11 panelen bij elkaar optellen of geldt de 120V per MMPT en ga ik dan een probleem krijgen met de 3 panelen aan de zuidkant?
Per string, dus de string van 3 gaat niet werken met die panelen.

https://www.recgroup.com/..._eng_web.pdf?t=1657169141
Deze wel ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
dreamscape schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:51:
[...]

Uiteraard kan je omvormer niet meer omzetten dan je panelen leveren. De vraag van het bericht was: waarom kan mijn 6000W omvormer soms meer leveren dan 6000W.

Ik heb zelf 7,5 kWp op een 6kW omvormer. Ik zit regelmatig nét boven de 6000W.

[ Voor 9% gewijzigd door AquaPlanning op 07-07-2022 07:39 ]

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:31
Apolopo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:08:
Kun je er geen vierde paneel uitpersen op Zuid? Tekening van je dak?

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 15:19

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

AUijtdehaag schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:18:
@Rempage0611
Waarom geen SMA 2.5?
Dan heb je een modernere omvormer.
En 2ehands punt be kan ook nog
Bedankt, ik zal eens gaan rondzoeken. Alles wat ik nu kan vinden van de SMA2.5 is 4 keer de prijs van die 3000HF, dus om de terugverdientijd goed te houden moet ik wel een stuk goedkopere SMA2.5 zien te vinden.

Nog even terugkomend op mijn vraag, hierbij de specs inclusief de nominale spanning. Is het van groot belang dat het totale stringvoltage richt bij die nominale spanning zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkvQkS6OjG-snCSOceqgttZOXeY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OkVhm2Thle3dPJ3ULK8fZveR.jpg?f=user_large

Voor de SMA 2.5 is dat 360V, die zit er dus een stuk dichter bij.

[ Voor 13% gewijzigd door Rempage0611 op 07-07-2022 08:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Qua spanningsverlies is 5% volgens de NEN1010 toelaatbaar, echter de NPR5310 geeft als advies 1% spanningsverlies. Speciaal voor @onetime hieronder het overzicht, met bronvermelding, om op te nemen in de topicstart :)
De vereisten uit de NEN1010 en NPR5310.
  • NEN1010: Minimaal 1,5mm2 koper doorsnede conform NEN1010:2015 Tabel 52.2
  • NEN1010: Er mag continu 17,5A door 1,5mm2 en 24A door 2,5mm2 conform NEN1010:2015 Tabel 52.B.2 installatiemethode B1
  • NEN1010: Er mag maximaal 5% spanningsverlies (=11,5 Volt) zitten continu tussen begin van de installatie en de aansluitpunten conform NEN1010:2020 Hoofdstuk 525
  • NPR5310: Spanningsverlies maximaal 1% conform advies NPR5310:2017 bijlage A
Hieruit komt onderstaande tabel:

3 aderige 1-fase aansluiting
Vermogen \ kabellengte
5 m
10 m
15 m
20 m
25 m
1 kW
1,5mm21,5mm21,5mm21,5mm21,5mm2
2 kW
1,5mm21,5mm22,5mm22,5mm24mm2
3 kW
1,5mm22,5mm22,5mm24mm26mm2
4 kW
2,5mm22,5mm24mm26mm26mm2
5 kW
2,5mm24mm26mm26mm210mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:26
Griffin2k schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:07:
[...]

Kun je er geen vierde paneel uitpersen op Zuid? Tekening van je dak?
Als ik ze verticaal leg zouden er inderdaad 4 op zuid kunnen. De totaalspanning komt voor die string dan op 147V, zou ik dan nog steeds een risico lopen icm de opstartspanning van 120V van de Goodwe?

Andere vraag: Aangezien de zon opkomt in het oosten zullen de 7 panelen op oost volgens mij de omvormer al aan hebben geslingerd voordat uberhaubt de 4 panelen op zuid in beeld komen. Of staan de strings echt los van elkaar en maakt het geen verschil als de string op oost al gestart is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
reneeke1970 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:43:
[...]

De lange set kabels aan elkaar lussen.
Mm2es50 ?
Ja dat is hem

Dus een van de kabelsets doorlussen. MEt de korte gaat dat inderdaad niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

BlizzarD schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:11:
Ik ben van plan om een gedeelte van mijn oude zonnepaneelinstallatie in de achtertuin op de schuur en de overkapping te plaatsen (platte daken). Dit zou dan gaan om 10x Solar Frontier SF-170 panelen.

Nu ben ik aan het kijken naar de verschillende montageopties, maar eigenlijk kom ik alleen maar op de betonschansen uit; ik kom eigenlijk geen 'reguliere' aluminium opties tegen die met de SF panelen werken (afwijkend formaat, 1,25m x 0,97m).

Weet iemand of dit soort opties toch bestaan of eventueel goede alternatieven?
Iemand? Weet dat het een afwijkende maat is tegenwoordig, maar had gehoopt dat er wel iets zou bestaan

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-09 21:33
BlizzarD schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:21:
[...]

Iemand? Weet dat het een afwijkende maat is tegenwoordig, maar had gehoopt dat er wel iets zou bestaan
Gewoon flatfix Fusion bestellen alsof het maat 1650x996 is en dan de stabilisatoren en ballastbakken inkorten en de achterkappen laten overlappen. Flatfix Fusion heeft wel geproduceerd in die maat overigens, zoek dan op winddeflector, ballastbak en stabilisator "1200".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:26

twain4me

volgens mij is valkpro+ geschikt voor alle formaten panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
exroosje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:15:
[...]

Ja dat is hem

Dus een van de kabelsets doorlussen. MEt de korte gaat dat inderdaad niet lukken.
Daarom hebben ze die ene ook langer gemaakt, staat ook zo in de oude handleiding.
Zuinig op zijn op dat ding, dat is tenminste een echte duo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Ja de nieuwere DUO's optimaliseren een string van 2 heb ik begrepen ipv 2 panelen apart te optimaliseren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
exroosje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:05:
Ja de nieuwere DUO's optimaliseren een string van 2 heb ik begrepen ipv 2 panelen apart te optimaliseren.....
Die zetten gewoon twee panelen in serie inderdaad.
De duo versie kan dan 700 watt leveren, maar de enkele versie is inmiddels gestegen van 350 naar 500 watt.
De maximale spanning is van beide 90 volt dus nog amper verschil.

Wat dat betreft is de Honey bee leuker, 800 watt en 130 volt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-09 21:33
_Arthur schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:56:
Iemand die trouwens nog een adresje voor SMA TriPower omvormers (4 & 5kw's) weet? Die ze ook kan leveren 8) Dan kan ik ook beginnen met opwekken :+
Ik zie bij al mijn leveranciers 'levertijd op aanvraag', waar de één ook nog geen beschikbare data noemt (dat is geen goed teken), en één medio december noemt. Waarom moet het SMA zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rempage0611 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:30:
[...]

Bedankt, ik zal eens gaan rondzoeken. Alles wat ik nu kan vinden van de SMA2.5 is 4 keer de prijs van die 3000HF, dus om de terugverdientijd goed te houden moet ik wel een stuk goedkopere SMA2.5 zien te vinden.

Nog even terugkomend op mijn vraag, hierbij de specs inclusief de nominale spanning. Is het van groot belang dat het totale stringvoltage richt bij die nominale spanning zit?

[Afbeelding]

Voor de SMA 2.5 is dat 360V, die zit er dus een stuk dichter bij.
Zolang je maar boven de minimale Vmpp zit, anders zou de omvormer vroegtijdig afschakelen.
De efficiency van die HF omvormers is toch al wat slechter dan van de nieuwere generatie. Verder verlies je een beetje efficiency aan afwijkende spanningen tov de "ideale" spanning
Niet zo heel boeiend.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
saturn21 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:27:
In onze nieuwbouwwoning krijg ik als voorbereiding voor PV panelen een leiding naar het dak. Nu moest ik een tijd geleden al aan de installateur doorgeven welke kabel ik van het dak naar de technische ruimte wil laten lopen, en omdat ik toen uitging van micro-omvormers heb ik een 5-aderig YMVK kabel van 4mm2 aan laten leggen.

Ik overweeg intussen toch een string omvormer te nemen. Nu is mijn vraag of de YMVK kabel ook geschikt is als DC-kabel? Ik overweeg 16 400W panelen aan te sluiten op een 3 fase omvormer. Kabellengte zal ergens tussen 15 en 20m zijn.

Of zit ik met een YMVK kabel vast aan micro-omvormers?
Het moet kunnen, maar verwacht protesten van je pv-installateur. De vraag is of de YMVK geschikt is voor de hoge gelijkspanning van de string(s) en er zullen aansluitkasten boven en in de meterkast moeten worden gemaakt. De pv-installateurs werken liever met eigen draad aan panelen en omvormer. Is er echt geen plek voor een omvormer op zolder? Waarom had je eerst voor micro-omvormers gekozen en hoe had je die aan die YMVK kabel willen aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:48
FransvWoerkom schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:44:
[...]

Het moet kunnen, maar verwacht protesten van je pv-installateur. De vraag is of de YMVK geschikt is voor de hoge gelijkspanning van de string(s) en er zullen aansluitkasten boven en in de meterkast moeten worden gemaakt. De pv-installateurs werken liever met eigen draad aan panelen en omvormer. Is er echt geen plek voor een omvormer op zolder? Waarom had je eerst voor micro-omvormers gekozen en hoe had je die aan die YMVK kabel willen aansluiten?
Op het dak zal ik schaduw hebben door dakopstanden, een warmtepomp en door omliggende bomen. Ik had daarom oorspronkelijk voor Enphase willen kiezen. Zie ook mijn topic wat ik geopend had en de behulpzame feedback van mede-tweaker Ronald, waardoor ik nu toch een string-omvormer overweeg.

Ik begreep trouwens, o.a. uit het Enphase topic, dat 5-adering YMVK 4mm2 kabel prima is voor de AC-verbinding van Enphase microomvormers naar de meterkast.

Er is helaas geen plek voor de omvormer dichtbij het dak. Als ik voor een string-omvormer zou kiezen, dan zou hij of buiten op het platte dak moeten staan (maar buitenplaatsing is volgens mij niet zo aan te raden?) of in de technische ruimte waar de kabel naartoe voert, maar dan zou ik dus de YMVK kabel moeten vervangen door DC solarkabels, en de vraag is of ik de YMVK kabel er netjes uitkrijg en de DC solarkabels er netjes doorheengetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angriebirdie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 23:26
Ik ben opzoek naar iemand die veel weet van PV installaties en ons van tips kan voorzien voor onze nieuwbouw woning :)

Deze wordt volgend jaar opgeleverd. Het betreft een hoekwoning met carport aan de zijkant. Op de carport wordt mossedum geplaatst. De schuine dakvlakken zijn 42 graden, Zuidoost en Noordwest richting, de carport is zuidwest richting. Zie foto B16.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Asjr6E_QhvRuj9mIMK2r44UplVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U70mCSCNT4V7mFMM7doux5WW.png?f=fotoalbum_large

Op het zuidoost dak komen standaard 6 panelen van slechts 325 wattpiek (beng norm) met 1 fase omvormer. Meer panelen passen hier niet vanwege een dakkapel. Noordwest dak komt een schuin dakraam en kunnen we achteraf eventueel 10-11 panelen laten plaatsen.

De carport is 9x4 meter met mos sedum bedekking. Zouden we hier (verhoogd) panelen op kunnen plaatsen?

Hoe zouden jullie adviseren de installatie na oplevering te doen? Ik moet deze maand bepalen of ik loze leidingen voor toekomstige PV panelen wil meenemen, maar ik heb geen flauw benul wat en hoeveel en waar ik deze nodig zou hebben. Ik krijg graag specifieke tips hierover wat slim is om te doen.

Wij zijn bereid de 325 wattpiek panelen weg te laten halen en betere te laten plaatsen. Of bijvoorbeeld deze 6 de verplaatsen naar de carport als dat praktischer is om op beide dakvlakken dezelfde installatie te nemen na oplevering van de woning.

[ Voor 7% gewijzigd door Angriebirdie op 07-07-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:52
Angriebirdie schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:49:
Ik ben opzoek naar iemand die veel weet van PV installaties en ons van tips kan voorzien voor onze nieuwbouw woning :)

Deze wordt volgend jaar opgeleverd. Het betreft een hoekwoning met carport aan de zijkant. Op de carport wordt mossedum geplaatst. De schuine dakvlakken zijn 42 graden, Zuidoost en Noordwest richting, de carport is zuidwest richting. Zie foto B16.

[Afbeelding]

Op het zuidoost dak komen standaard 6 panelen van slechts 325 wattpiek (beng norm) met 1 fase omvormer. Meer panelen passen hier niet vanwege een dakkapel. Noordwest dak komt een schuin dakraam en kunnen we achteraf eventueel 10-11 panelen laten plaatsen.

De carport is 9x4 meter met mos sedum bedekking. Zouden we hier (verhoogd) panelen op kunnen plaatsen?

Hoe zouden jullie adviseren de installatie na oplevering te doen? Ik moet deze maand bepalen of ik loze leidingen voor toekomstige PV panelen wil meenemen, maar ik heb geen flauw benul wat en hoeveel en waar ik deze nodig zou hebben. Ik krijg graag specifieke tips hierover wat slim is om te doen.

Wij zijn bereid de 325 wattpiek panelen weg te laten halen en betere te laten plaatsen. Of bijvoorbeeld deze 6 de verplaatsen naar de carport als dat praktischer is om op beide dakvlakken dezelfde installatie te nemen na oplevering van de woning.
Loze leidingen zal vooral handig zijn van bijvoorbeeld meterkast tot de zolder/bovenste verdieping, of van meterkast naar een garage bijvoorbeeld.
Toevallig net een toko over de vloer gehad, wij hebben geen loze leiding van zolder naar meterkast en ook geen kruipruimte. Dat wordt dus buitenom via regenpijp, via het dak van het toilet (die zit bij ons "buiten" het huis) naar de meterkast, die naast het toilet zit.
Die meneer vertelde ook dat hij onlangs een nieuwbouw huis had met een eigenaar die dus ook speciaal voor PV een loze leiding in het meerwerk had zitten, bleek bij aanleg PV dat die leiding ergens halverwege ophield :X :X dus hou het goed in de gaten zou ik zeggen :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
saturn21 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:38:
[...]

Op het dak zal ik schaduw hebben door dakopstanden, een warmtepomp en door omliggende bomen. Ik had daarom oorspronkelijk voor Enphase willen kiezen. Zie ook mijn topic wat ik geopend had en de behulpzame feedback van mede-tweaker Ronald, waardoor ik nu toch een string-omvormer overweeg.

Ik begreep trouwens, o.a. uit het Enphase topic, dat 5-adering YMVK 4mm2 kabel prima is voor de AC-verbinding van Enphase microomvormers naar de meterkast.

Er is helaas geen plek voor de omvormer dichtbij het dak. Als ik voor een string-omvormer zou kiezen, dan zou hij of buiten op het platte dak moeten staan (maar buitenplaatsing is volgens mij niet zo aan te raden?) of in de technische ruimte waar de kabel naartoe voert, maar dan zou ik dus de YMVK kabel moeten vervangen door DC solarkabels, en de vraag is of ik de YMVK kabel er netjes uitkrijg en de DC solarkabels er netjes doorheengetrokken.
Je krijgt de YMVK kabel er waarschijnlijk niet uit, en je krijgt er vijf PV kabels dan zeker niet in. Ik ben het grotendeels met @Ronald eens. Maar ik ben iets optimistischer over de hoogspanningsbestendigheid van YMVK. Deze kan 1000V hebben.

Ik zou die YMVK netjes afsluiten op klemmenstroken, op het dak in een waterdichte slagvaste doos. Omdat de kabel en de aders afwijken van het normale gebruik liefst ook een waarschuwing en goede markering zodat iemand die later in de technische ruimte of op het dak werkt niet voor verrassingen komt te staan.

https://www.vekto.nl/aans...2-5mm-t-m-35mm-vijfvoudig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:46

_Arthur

blub

drboneym schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:53:
Ik zie bij al mijn leveranciers 'levertijd op aanvraag', waar de één ook nog geen beschikbare data noemt (dat is geen goed teken), en één medio december noemt. Waarom moet het SMA zijn?
SMA is een van de weinige, samen met Fronius, die onafhankelijk zijn van cloud meuk. Kan ik tenminste gewoon lokaal zaken blijven monitoren + hun schaduwmanagement is top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:43
[...]

Ik had daarom oorspronkelijk voor Enphase willen kiezen. Zie ook mijn topic wat ik geopend had en de behulpzame feedback van mede-tweaker Ronald, waardoor ik nu toch een string-omvormer overweeg.

Ik zou me houden aan het oorspronkelijke plan en gaan voor Enphase…

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

_Arthur schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:02:
[...]

SMA is een van de weinige, samen met Fronius, die onafhankelijk zijn van cloud meuk. Kan ik tenminste gewoon lokaal zaken blijven monitoren + hun schaduwmanagement is top.
Vergeet Goodwe niet. Ook goeie schaduwmanagement.
GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09 08:14
asing schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:15:
Even een korte vraag voor de zelfleggers : hoe doen jullie het met facturen en BTW terugvragen? Moet het op 1 factuur, mogen het verschillende winkels zijn verspreid over meerdere dagen? Of telt alleen het adres/bankrekening?
Ik heb alles tussen de 5/6 maanden bij elkaar gekocht en zo ingestuurd. Geen problemen met de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:47
cwrm63 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:48:
[...]

Ik heb alles tussen de 5/6 maanden bij elkaar gekocht en zo ingestuurd. Geen problemen met de belasting.
Ik heb vorige week zelf een PV installatie geplaatst en moet de terugvraag nog regelen. Is dit eenvoudig? Zijn hier nog tips voor?

Wat als ik later dit jaar of volgend jaar nog wat bij plaats?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
Burning_Tyre schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:48:
[...]
Ik heb vorige week zelf een PV installatie geplaatst en moet de terugvraag nog regelen. Is dit eenvoudig? Zijn hier nog tips voor?

Dit staat op de site van de belastingdienst beschreven. Als ondernemer btw aanmelden, daarna Omzetbelasting indienen. Lastig nee, papieren rompslomp ja. Vooral het feit dat je weer een brief op de post krijgt als e.e.a. goedgekeurd is (ondernemer)

Ook staan de regels beschreven 'wat als ik later meer zonnepanelen bijplaats'

[ Voor 11% gewijzigd door Griffin2k op 08-07-2022 07:57 ]

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005

Don Quijote

El Magnifico

Hoezee! Gisteren mijn eerste panelen in gebruik genomen.

18x 370Wp
Solaredge SE 5k
18x P370 optimizers

Dit alles op een plat dak, recht op het zuiden. Helaas wel wat schoorstenen en pijpjes en dergelijk die de boel verzieken, maar heb toch gevraagd er gewoon zoveel panelen op te leggen als ze dachten kwijt te kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXRnsAPdXyVytyxLYLNHZEiukmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ag9eNOEwNJvota6RMpMj0gCA.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de ervaringsdeskundigen. Hoe lang blijf je elke vijf minuten je opwek statistieken verversen 😂.

Ik ben wel bang dat een groot deel van mijn sedum dood gaat. Maar gezien de huidige energiechaos heb ik toch de afweging gemaakt panelen te plaatsen. Heb ter compensatie wel sedum besteld voor mijn schuurtje in de tuin, om de bijen nog iets tegemoet te komen.

[ Voor 13% gewijzigd door Don Quijote op 08-07-2022 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:53

de Peer

under peer review

Burning_Tyre schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:48:
[...]

het hangt van je situatie af of het lastig is of niet. Wel of niet ZZP, het aanschafbedrag, de grootte van de installatie etc.
Ik heb het ook zelf gedaan in 2018 en vond het (toen) makkelijk, maar je moet er wel even voor gaan zitten.
Er is een topic voor: Nieuws: Zonnepanelen en de btw

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 08-07-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het kost wel meer moeite (geen standaard modbus of api bijvoorbeeld, je moet zelf de cloud firewallen als je dat niet wil) en het wifiding blijft een AP uitzenden.
Dat neemt niet weg dat eigen monitoring met Goodwe zeker aan te raden is, de Chinese cloud is niet echt snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]
Als het dak een beetje toegankelijk is, via een dakraam of ladder op het balkon ofzo, kan buitenplaatsing prima.
De meeste inverters zijn IP65 of beter. Onder een paneel is hij beschut tegen de ergste ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

[...]

- 9 zonnepanelen

Nou, dak opgegaan, vrij snel de probleempjes gevonden, leek het op de optimizer van de eerste paneel uit de string. Krengen om die te vervangen. Rest leek goed, spanning wel hoger, maar nog steeds slechts 140V. Kan ik weer het dak op. Die kapotte optimizer gaf exact de helft van de spanning door. Vond ik wel vreemd.

Toch maar zo'n swarm unit ff bestellen. Niet heel veel plek om op het dak te lopen.

Zucht. * siggy gaat weer het dak op....hopelijk niet nog 5 optimizers vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005

Don Quijote

El Magnifico

Don Quijote schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:21:
Hoezee! Gisteren mijn eerste panelen in gebruik genomen.

18x 370Wp
Solaredge SE 5k
18x P370 optimizers

Dit alles op een plat dak, recht op het zuiden. Helaas wel wat schoorstenen en pijpjes en dergelijk die de boel verzieken, maar heb toch gevraagd er gewoon zoveel panelen op te leggen als ze dachten kwijt te kunnen.

[Afbeelding]

Voor de ervaringsdeskundigen. Hoe lang blijf je elke vijf minuten je opwek statistieken verversen 😂.

Ik ben wel bang dat een groot deel van mijn sedum dood gaat. Maar gezien de huidige energiechaos heb ik toch de afweging gemaakt panelen te plaatsen. Heb ter compensatie wel sedum besteld voor mijn schuurtje in de tuin, om de bijen nog iets tegemoet te komen.
Na constant verversen zie ik dat de omvormer nu in de status “vermogensbeperking” zit. Ik zie ook dat hij al een poosje steady 5,25Kw levert. Ik neem aan dat dit komt door het feit dat ik 6660 Wp heb liggen en een SolarEdge SE 5k omvormer. En ik dus tegen de limiet aan loop. Ik lees vaak dat het niet zo heel erg is om een beetje af te toppen, maar het voelt ergens zonde van de energie. Zou een SolarEdge SE 6k de moeite zijn ipv de 5k?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHlmyeeufCZV5-CbnAj9IQu1Zto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XhT3oDtcQzqLU9AMPcoSJ7vz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
siggy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:55:
[...]

Nou, dak opgegaan, vrij snel de probleempjes gevonden, leek het op de optimizer van de eerste paneel uit de string. Krengen om die te vervangen. Rest leek goed, spanning wel hoger, maar nog steeds slechts 140V. Kan ik weer het dak op. Die kapotte optimizer gaf exact de helft van de spanning door. Vond ik wel vreemd.

Toch maar zo'n swarm unit ff bestellen. Niet heel veel plek om op het dak te lopen.

Zucht. * siggy gaat weer het dak op....hopelijk niet nog 5 optimizers vervangen...
Zou me eerder gaan afvragen waarom ze kapot zijn gegaan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:18
Don Quijote schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:02:
[...]

Na constant verversen zie ik dat de omvormer nu in de status “vermogensbeperking” zit. Ik zie ook dat hij al een poosje steady 5,25Kw levert. Ik neem aan dat dit komt door het feit dat ik 6660 Wp heb liggen en een SolarEdge SE 5k omvormer. En ik dus tegen de limiet aan loop. Ik lees vaak dat het niet zo heel erg is om een beetje af te toppen, maar het voelt ergens zonde van de energie. Zou een SolarEdge SE 6k de moeite zijn ipv de 5k?

[Afbeelding]
Kans zit er dik in dat je systeem door de hogere capaciteit dan weer later opstart en uitvalt dan de 5K variant.
Dus verlies je in de ochtend en avond weer meer gedurende de zomer en reken de winter even mee waarin je sowieso niet topt.

Zo streept het elkaar al wel weer weg die 800W die je op de piek er even bij hebt in de middag ..
Die 6600wp haal je nu toch niet als je daar op hoopt

Kunt beter langer met een iets aftoppende de omvormer draaien dan met eentje die af en toe ze piek kort haalt.

Is puur mindfuckerij, duurdere omvormer, terug verdienen en inleveren van watts op andere momenten

[ Voor 7% gewijzigd door Soullancer op 08-07-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

reneeke1970 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:02:
[...]

Zou me eerder gaan afvragen waarom ze kapot zijn gegaan
Nou, wat een feest vandaag. Denk alle optimizers er maar tussenuit met de gedachte om dan issues stuk voor stuk aan te pakken. Spanning helemaal prima, maar vrijwel geen stroom. Dus ergens een paneel kaduuk. Werd me een beetje te heet op het dak, dus morgenvroeg ff snel het kapotte paneel vinden en kijken of die 'kapotte optimizer' daadwerkelijk kapot is, of dat het raar gedrag is van één kapot paneel in een string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
siggy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:34:
[...]

Nou, wat een feest vandaag. Denk alle optimizers er maar tussenuit met de gedachte om dan issues stuk voor stuk aan te pakken. Spanning helemaal prima, maar vrijwel geen stroom. Dus ergens een paneel kaduuk. Werd me een beetje te heet op het dak, dus morgenvroeg ff snel het kapotte paneel vinden en kijken of die 'kapotte optimizer' daadwerkelijk kapot is, of dat het raar gedrag is van één kapot paneel in een string.
Ja dat is wel balen zo, gelukkig kun je er wel bij.
Heb je garantie?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

reneeke1970 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:50:
[...]

Ja dat is wel balen zo, gelukkig kun je er wel bij.
Heb je garantie?
Ja achja. Zelfs met tooltje vond ik die stekkers zeer lastig uit elkaar te halen. En een stekker op de optimizer kon niet eens gebruikt worden met het tooltje. Had gelukkig 2 van die tooltjs want 1 al kapot :+ Ja ik ben zeer subtiel soms.

Garantie moet ik even achteraan gaan. Heb die direct bij de fabrikant gekocht, dus wie weet. Heb nog halve pallet hier staan voor de rest. Komt nog 3 of 4 paneeltjes op een schuurtje en als straks het nieuwe dak op mijn huis zit nog meer. En dan flink wat accu's eraan koppelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
siggy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:55:
[...]

Hoe heb je vrij snel de probleempjes gevonden? Wat was er met die eerste optimiser? Gesmolten? Geblakerd? Wat bedoel je met een kapotte optimiser die 140V doorgeeft? Heb je de omvormer losgekoppeld van de string?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
siggy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:34:
[...]

Welke spanning is prima? Helemaal geen stroom? Zou het niet aan je omvormer liggen of meet je de stroom direct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:25
https://www.tubantia.nl/e...ten-verbijsterd~ac78997a/

Drie maal raden wie er over 2 weken bij mij zonnepanelen zou komen leggen…

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

FransvWoerkom schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:20:
[...]

Hoe heb je vrij snel de probleempjes gevonden? Wat was er met die eerste optimiser? Gesmolten? Geblakerd? Wat bedoel je met een kapotte optimiser die 140V doorgeeft? Heb je de omvormer losgekoppeld van de string?
Omvormer zet ik uit als ik met de paneeltjes iets doe. Ik heb een 3x3 opstelling op het dak en had de string opengemaakt zodat ik 1x3 en 2x3 had. De 1x3 was goed qua spanning en de 2x3 zat nog het probleem. Di 'vermeende' kapotte optimizer gaf exact de helft van de Voc van het eerste paneel in de string door.

Niks gesmolten, optimizer ziet er feitelijk ongebruikt uit, maar toch vervangen en toen dacht ik dat het goed was. Alles weer aangesloten, bleek het toch niet opgelost te zijn.
FransvWoerkom schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:25:
[...]

Welke spanning is prima? Helemaal geen stroom? Zou het niet aan je omvormer liggen of meet je de stroom direct?
De Spanning die de omvormer toont is vrijwel gelijk aan 9x Voc. Maar geen strooom, 0.2A ofzo. Effectief wekt ie wel iets op, maar dit moet gewoon door een kapot paneel komen. Stroom heb ik nog niet direct gemeten, ga ik morgen wel doen voordat ik het kapotte paneel ga opsporen.

Ik vond het vooral vreemd dat in 4 dagen tijd de systeemspanning gelijkmatig naar beneden ging. Alsof er iets zeer langzaam aan het doorsmelten was. Ik begrijp wel nog altijd niet hoe een kapot paneel, wat juist minder en minder stroom doorgeeft ervoor kan zorgen dat een optimizer kaduuk gaat. Vind ik vrij onlogisch.

Gezien de issues op het dak, lijkt het me sterk dat de omvormer het probleem veroorzaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 13:24
DustMan4u schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:28:

What the .... Hoe krijg je het nu voor elkaar om failliet te gaan als panelenboer. Dan doe toch wel echt iets niet goed.

Ik hoop dat je nog niet betaald hebt?

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:12
DustMan4u schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:28:

Dat riekt naar bestuurlijk wanbeleid. Dikke kans dat die directeur persoonlijk aansprakelijk gesteld kan worden.
Een faillissement (mrt vooruitbetaling) is tegenwoordig eigenlijk zo goed als onmogelijk. Tenzij er echt wanbeleid en/of fraude is gepleegd. Een schuld bij de belastingdienst krijg je niet zomaar en nieuw duur huis als directeur doe je enkel als alles dik op orde is. (Schuld bij de belastingdienst, dus blijkbaar weet je van niet).
Succes, ik zou een rechtsbijstandverzekering erop aanspreken.

Met cash betalen is ook wel érg typisch ... Ik gok er op dat de belastingdienst deze cash inkomsten heeft ontdekt, of buitenlands personeel buiten de salarisadministratie cash uitbetaald ... wie zal het weten. Ben wel benieuwd naar die belastingschuld. (De belastingdienst is overigens echt wel slimmer en zien meer dan veel ondernemers denken).

[ Voor 25% gewijzigd door Whiskey48 op 08-07-2022 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
marcovandam schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:58:
[...]

What the .... Hoe krijg je het nu voor elkaar om failliet te gaan als panelenboer. Dan doe toch wel echt iets niet goed.

Ik hoop dat je nog niet betaald hebt?
Gelukkig nog niets betaald, dus wat dat betreft geen schade.

Maar kan wel weer het hele traject om op zoek te gaan naar een goede aanbieding opnieuw ingaan.

Dus een flinke vertraging in leggen (dus gemiste opbrengst vanaf de originele geplande legdatum) en de prijzen zullen sinds april ook wel gestegen zijn.

Geen idee of de rechtsbijstandverzekering hier iets mee kan…

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:12
DustMan4u schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:18:
[...]

Gelukkig nog niets betaald, dus wat dat betreft geen schade.

Maar kan wel weer het hele traject om op zoek te gaan naar een goede aanbieding opnieuw ingaan.

Dus een flinke vertraging in leggen (dus gemiste opbrengst vanaf de originele geplande legdatum) en de prijzen zullen sinds april ook wel gestegen zijn.

Geen idee of de rechtsbijstandverzekering hier iets mee kan…
Ah nog niks betaald, nee dan zou ik gewoon op zoek gaan naar een nieuwe aanbieder.
Zelf gebruikte ik google maps om aanbieders in de regio te vinden / aan te schrijven.
Vaak hebben deze goede tarieven en wat meer ruimte dan de grotere jongens. Ook wel leuk om wat mensen uit de buurt aan werk te helpen dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
Whiskey48 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:21:
[...]

Ah nog niks betaald, nee dan zou ik gewoon op zoek gaan naar een nieuwe aanbieder.
Zelf gebruikte ik google maps om aanbieders in de regio te vinden / aan te schrijven.
Vaak hebben deze goede tarieven en wat meer ruimte dan de grotere jongens. Ook wel leuk om wat mensen uit de buurt aan werk te helpen dacht ik zo.
Helemaal mee eens, vandaar dat ik ook voor Solar Groep Twente gekozen had. Lokale partij uit de regio. Netjes thuis geweest om de situatie ter plekke te bekijken en bespreken. Maar helaas…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
siggy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:35:
[...]

Omvormer zet ik uit als ik met de paneeltjes iets doe. Ik heb een 3x3 opstelling op het dak en had de string opengemaakt zodat ik 1x3 en 2x3 had. De 1x3 was goed qua spanning en de 2x3 zat nog het probleem. Di 'vermeende' kapotte optimizer gaf exact de helft van de Voc van het eerste paneel in de string door.

Niks gesmolten, optimizer ziet er feitelijk ongebruikt uit, maar toch vervangen en toen dacht ik dat het goed was. Alles weer aangesloten, bleek het toch niet opgelost te zijn.

[...]

De Spanning die de omvormer toont is vrijwel gelijk aan 9x Voc. Maar geen strooom, 0.2A ofzo. Effectief wekt ie wel iets op, maar dit moet gewoon door een kapot paneel komen. Stroom heb ik nog niet direct gemeten, ga ik morgen wel doen voordat ik het kapotte paneel ga opsporen.

Ik vond het vooral vreemd dat in 4 dagen tijd de systeemspanning gelijkmatig naar beneden ging. Alsof er iets zeer langzaam aan het doorsmelten was. Ik begrijp wel nog altijd niet hoe een kapot paneel, wat juist minder en minder stroom doorgeeft ervoor kan zorgen dat een optimizer kaduuk gaat. Vind ik vrij onlogisch.

Gezien de issues op het dak, lijkt het me sterk dat de omvormer het probleem veroorzaakt heeft.
Als er een kapot paneel is, dan zorgt de bijbehorende optimiser dat er wel stroom door loopt, maar de spanning nul is. Het idee van optimisers is juist dat de hele string het blijft doen (met minder spanning, maar wel stroom) als er een paneel in de schaduw ligt of kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

FransvWoerkom schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:40:
[...]

Als er een kapot paneel is, dan zorgt de bijbehorende optimiser dat er wel stroom door loopt, maar de spanning nul is. Het idee van optimisers is juist dat de hele string het blijft doen (met minder spanning, maar wel stroom) als er een paneel in de schaduw ligt of kapot is.
Poeh het blijft een vreemd gevalletje wat ik heb. De stroom gemeten en die leek (met nog nauwelijks wat zon) mt 3,6A redelijk. Maar aan de andere kant komt dat niet in de buurt van de Isc van 11,5A. Sluit ik alles weer aan op de omvormer, geeft de omvormer wel de spanning prima door, maar stroom 'zakt' dan terug naar 0,6A.

Even wachten op de zon en dan benieuwd of de stroom op de omvormer stijgt... Anders nog eens Isc checken en kijken of die wel stijgt met de zon tov de omvormer. Maar dan vind ik het nog vreemd wat heeft kunnen gebeuren met de optimizers. Enorm slechte badge want veel fout kun je eigenlijk niet echt doen :S

Nou de stroom in de omvormer lijkt mee te stijgen. Dus so far so good.Factory reset gedaan op de omvormer. Spesc van de omvormer zijn prima, maar de settings zijn een beetje onnavolgbaar met weinig documentatie. Beetje dom van me, maar goed. Goede prijs, kan er accu's op aansluiten etc etc.

[ Voor 12% gewijzigd door siggy op 09-07-2022 09:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Griffin2k
@siggy : Dit bevestigt, voor mij althans, wel weer het verhaal: meer schakels, meer kans op fouten, complexere foutanalyse.

Ik hoop oprecht dat je het snel vindt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Griffin2k schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:11:
@siggy : Dit bevestigt, voor mij althans, wel weer het verhaal: meer schakels, meer kans op fouten, complexere foutanalyse.

Ik hoop oprecht dat je het snel vindt!
Zeker. maar zeker met mijn lage garagedak toch best wel veel schaduw over een deel van de panelen. Dus optimizers zal best wel wat schelen.

Ik weet niet of ik de fout ga vinden. De omvormer is in ieder geval bijzonder. Of er zit intern een zekering die getript was, of die settings kloppen niet met wat ze zouden moeten zijn. Maar goed, dat is mijn schuld om die omvormer te nemen. Ik had beter een Growatt kunnen nemen.

Ik ben redelijk technisch, maar elektro heb ik gewoon geen 'feeling' voor. Ik snap best dat optimizers/electronica kapot kan gaan, sub-par kwaliteit bijv., en met de rariteiten van de omvormer is het de vraag wat er precies aan de hand is/was. Maar ik had een optimizer van 1 paneel gemeten los van de omvormer, dus dan zegt mijn logica dat de omvormer geen invloed kon hebben. Maar zou een omvormer een optimizer kunnen vernaggelen?

Heel gek liggen de kabels ook niet, dat gaat ook niet met één string. Eens kijken of de komende dagen met wat zon er weer een bepaalde degradatie plaatsvindt. Zo niet, dan is mijn enige gok dat die optimizers toch niet je van het waren, of oude badge of wat dan ook. Want de specs zitten heel erg ruim in de specs die ik nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@siggy optimizers bij harde schaduw doen niet zo veel: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Is het idee om voor nu alle optimizers er tussenuit te halen? Kijken of het systeem dan werkt en dan 1 voor 1 de optimizers er weer tussen te zetten?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Okay interessant.
Is het idee om voor nu alle optimizers er tussenuit te halen? Kijken of het systeem dan werkt en dan 1 voor 1 de optimizers er weer tussen te zetten?
Optimizers zijn nu allemaal eruit. Het lijkt te werken nu, ik kijk het even een paar dagen aan en ga die optimizers stuk voor stuk testen zover dat gaat. Desnoods die 'kapotte' openmaken. Is wel een hoop gedoe om straks eventueel wel of niet weer optimizers te vervangen en terug in te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@siggy De lol van zelf doen... zelf problemen oplossen... Bij mij was het gelukkig slechts een paneel wat ik niet aan de optimizer gekoppeld had... Die zag ik gelukkig ook snel dat ik langs de bekabeling keek ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
siggy schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 11:03:
[...]

Okay interessant.

[...]

Optimizers zijn nu allemaal eruit. Het lijkt te werken nu, ik kijk het even een paar dagen aan en ga die optimizers stuk voor stuk testen zover dat gaat. Desnoods die 'kapotte' openmaken. Is wel een hoop gedoe om straks eventueel wel of niet weer optimizers te vervangen en terug in te steken.
Er is maar één test methode, en dat is aan een paneel hangen, en meten of de voc ook op de optimiser staat, moet exact overeen komen.
Als hij faalt met optimaliseren kun je dat alleen in de logging zien.
Open maken kun je vergeten, is dicht gegoten.....
Heb je al wel de 400 watt versie?

Oh, ennuh als ik je zo een beetje aan hoor zou ik toch maar eens testen met die omvormer, even bij iemand een gebruikte lenen ofzo....

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 09-07-2022 12:25 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

reneeke1970 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:23:
[...]

Er is maar één test methode, en dat is aan een paneel hangen, en meten of de voc ook op de optimiser staat, moet exact overeen komen.
Als hij faalt met optimaliseren kun je dat alleen in de logging zien.
Open maken kun je vergeten, is dicht gegoten.....
Heb je al wel de 400 watt versie?
Ik heb Honeybee650's. Wilde namelijk eerst 550Watt panelen gebruiken, maar toen moesten de buren de dakgoot vernieuwen en paste het niet meer. Overkill, zeker, maar aangezien die nog ruim in de specs valt, mag toch geen issues geven.
Maar dat testen ga ik op de grond doen met de panelen die daar nog staan. Maar openmaken om te kijken of iets gesmolten is, kapot is kapot, veel meer kapot kan ik hem niet maken :P
Oh, ennuh als ik je zo een beetje aan hoor zou ik toch maar eens testen met die omvormer, even bij iemand een gebruikte lenen ofzo....
Ja, ik krijg sterk de indruk dat de software voor de settings niet kloppen. Óf dat er een automaat zit die gereset wordt door een factory reset weer 'aan' wordt gezet. Het is geen cheapass ding, maar ik twijfel aan de functionaliteiten van de settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Optimizers zou je beter kunnen testen met een DC voeding als bron en voor de belasting een paar weerstanden/gloeilampen of een andere belasting. Dan hoef je niet telkens het dak op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

En optimizers maken van schaduw inderdaad geen zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Even vraagje waar ik niet snel een antwoord op vind en ik snap zelf even de nuance niet...

Op internet en ook in de openingspost vind je cifjers terug waarbij je +- 900-1000 kWh opbrengst per jaar per geinstalleerde kWp
Voorbeeld:
Een 1500Wp installatie op het zuid-oosten in Den Helder, met een hellingshoek van 30 graden. Kristallijn Si, zonder noemenswaardige schaduw. Dan kan je een opbrengst verwachten van:
1070* (93/85) * 1,500 * 0,85 = 1493 kWh.
Echter als ik wat rondkijk op pvoutput (team tweakers), vind je voor 2021 een efficientie van 2.469kWh/kW.

Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Lt.Mitchell schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:12:
Even vraagje waar ik niet snel een antwoord op vind en ik snap zelf even de nuance niet...

Op internet en ook in de openingspost vind je cifjers terug waarbij je +- 900-1000 kWh opbrengst per jaar per geinstalleerde kWp

[...]

Echter als ik wat rondkijk op pvoutput (team tweakers), vind je voor 2021 een efficientie van 2.469kWh/kW.

Gezien mijn geknoei zou ik eigenlijk niet moeten antwoorden, maar die 0,85 factor, dat is al de omrekengfactor van geinstalleerd Wp vermogen naar verwachte kwh op jaarbasis. Dus 1.000Wp geinstalleerd vermogen is 850 KWh op jaarbasis in NL.

Wat zijn de andere cijfers die je gebruikt? Ik snap dat voorbeeld niet geheel. 1.500Wp zou een verwachtte opbrengst hebben van 1.275 KWh.

[ Voor 5% gewijzigd door siggy op 09-07-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Lt.Mitchell schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:12:

Dat is de gemiddelde efficiëntie per dag, denk ik. Met 365 dagen kom je op 901 kWh/kW per jaar uit.
Pagina: 1 ... 97 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic