Sweet spot (grote) PV installatie bij woonboerderij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenberg
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:37
In augustus gaan we onze nieuwe woning betrekken en één van de eerste werkzaamheden zal zijn het aanleggen een PV installatie.

Onze nieuwe woning betreft een boerderij met een grote schuur ernaast met veel ruimte voor panelen. In dit topic hoop ik wat tips te krijgen om een zo optimale installatie te realiseren.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8grfzJE39s2A9MphIlmmcP_GoJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HPWDeCB3A0jjWjsC7GEWnryr.png?f=fotoalbum_large
Luchtfoto van de boerderij en de verschillende bijgebouwen. De schuur met het grijze dak zal gebruikt gaan worden voor de PV installatie. Ligt op zuid/ zuid-oost.
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb op het dak genoeg ruimte voor het leggen van een grote PV installatie. De vraag is echter wat een verantwoorde installatie is die zorgt voor een goede verhouding tussen de kosten van de installatie zelf, de vaste kosten behorende bij de aansluitwaarde en de opbrengst van de terug geleverde energie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y48Kx6WWK5DgpFux9PJbcOTKJhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9esyG6WVruNaAq0wuh1Pg065.png?f=fotoalbum_large
Google maps plaatje met oppervlakte berekening. Het betreffende dakvlak is ongeveer 31m x 9,7m.

Heb voor het ontwerp een opzet gemaakt in Sunnydesign. Helemaal vol leggen op dit dakvlak kom ik op 140 panelen! >:) Dat lijkt me wat teveel dus ben uitgegaan van 68 panelen. Mijn ontwerp is gebaseerd op JA Solar panelen van 385w, aangezien ik hiervan nog 15 heb klaarstaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRED5_vxXkCF9d3wOSUvtOTEl7o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hb3zzO59UU9rB5uqYb64n6lm.png?f=user_large
Verdeling van de panelen op het dak. In dit geval landscape en plaatsing hoog vanaf de nok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5yvPBrx7-XFI_zW8o2uBb_ljtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OSSjP8QBmH4xFtLMk1OG8oCT.png?f=fotoalbum_large
Opzet in Sunnydesign.
Jaarverbruik
Eigen verbruik zal in eerste instantie bestaan uit verbuik op basis van de volgende onderdelen:

- Wp boiler
- 1 a 2 airco's
- Elektrische auto (5000 kWh per jaar)
- Inductie koken.

Warmtepomp zal denk ik begin volgend jaar komen.

In eerste instantie ga ik uit van een eigen jaarverbruik van ong. 10.000 kWh
Hier komt dus nog het verbruik bij van een warmtepomp. Deze zal de toekomstige woning in de schuur van warmte moeten voorzien en zal dus ook een aanzienlijk verbruik met zich meebrengen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Momenteel is de aansluiting 3x25a. Zoals gezegd ben ik in mijn opzet uitgegaan van een installatie van om en nabij de 26000 Wp. Dit past simpelweg niet op een aansluiting van 3x25a maar voor mij de vraag of deze hoeveelheid wel haalbaar is op een aansluiting van 3x35a (of 3x40 o.b.v. automaten). Ik woon in Groningen en dus Enexis gebied.
Budget en doel
Ik wil de installatie grotendeels zelf gaan doen. De focus zal hierbij liggen op het monteren en plaatsen van de panelen. Ik wil voor het aansluiten van de omvormer en de aanpassingen aan de meterkast hulp inschakelen van een installateur.
Bijhouden van data
Momenteel heb ik een installatie met 24 panelen (Ja Solar 305Wp) aangesloten op 2 Goodwe omvormers. Ik ben tevreden over de mogelijkheden van de goodwe's en ook wel over de app met inzicht in verbruik. En dat alles tegen een aantrekkelijke prijs. Een Goodwe 3 fase 25kW omvormer lijkt me een goede optie. Bijvoorbeeld een GW25K-MT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OrlAGulB9HcD8KEBDaBidun7ag=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IYCVgaOaFsJukTBsPO32cH21.png?f=fotoalbum_large
Montage en ligging
Voor de montage wil ik gebruik gaan maken van Esdec clickfit golfplaat dak bevestiging. Ik hoor graag van jullie of de gekozen ligging en tevens de oriëntatie het meest efficiënt is. Of is portrait efficiënter bij clickfit.
Tips en aandachtpunten
Zijn er belangrijke dingen die ik over het hoofd zie bij een installatie van deze grote. Of valt er wat voor te zeggen om toch binnen de 3x25a te blijven. Ik kijk uit naar jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:41
Gewoon 17kW omvormer capaciteit nemen, verlies je maar paar procent opbrengst mee.
Of gaan tweaken en neem een 25kw omvormer die je dynamisch afknijpt obv het eigen verbruik. Soort loadbalancing

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:27
Van 3x25 naar 3x35 kost je 735 euro per jaar.

https://www.enexis.nl/-/m...menten-vanaf-01012022.pdf

Stel 0,25 euro terugleververgoeding per kWh, dan moet je 3000 kWh extra leveren om te compenseren.

3x25x230=17000Wp max
3x35x230=24000Wp max

De terugverdientijd voor het stuk boven de 17000Wp wordt dus ongeveer verdubbeld in dat geval.

Ga je echter daarna nog verder 3x50 - 3x80 wordt het steeds voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou zeggen dak vol, maar daar ben ik tegenwoordig wat terughoudener in.

Kun je zomaar over de "ramen" heen leggen?
Ik neem aan dat je ook van het daglicht gebruik maakt?
Bevestigingspunten materiaal? Hoe is de constructie eronder?

Gezien de lage helling, en hoeveelheid panelen/aansluiting zou ik hier eerder kiezen voor spreiding van vermogen en opwek over de dag.
Gewoon zuid oost en noord west.

Kijk je wel uit? Haal of huur in ieder geval een vang gordel voordat je het dak opklimt.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-05 07:16
Ik zou eerst maar eens contact opnemen met je netbeheerder. 26kWp is een grote aansluiting en je hebt best kans dat ze je weigeren aan te sluiten als het net vol zit. Je bent niet de eerste boerderij waar een schuur volgelegd is en het een mooie afdekking is van de golfplaten.
Je vastrecht gaat ook omhoog want dit red je waarschijnlijk niet met 3x25A.
Ik zou eerst maar eens met 10kWp beginnen.
Na 2025 wordt salderen in grote stappen afgebouwd en je krijgt maar 80% van het inkoop tarief. Met dieze hoeveelheid panelen ben je leverancier met alle BTW afrekeningen en of je voor de 10 ct per kW je investering terug verdient is maar de vraag.
Ik denk er serieus over om in 2025 mijn 10 kWp veldinstallatie af te breken en ipv zuid naar O-W opstelling met 45 graden te draaien om zoveel mogelijk productie te verdelen over de winterdag als mijn warmtepomp nodig is.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:46

timovd

Voorsprong door techniek

Zijn het twee huisnummers en wellicht dan ook twee aansluitingen? In dat geval heb je 2x 3x25A tot je beschikking. Dat lijkt mij een goedkopere oplossing dan upgrade naar 3x35A.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenberg
Bedankt voor jullie eerste reacties.
BarryH schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:16:
Gewoon 17kW omvormer capaciteit nemen, verlies je maar paar procent opbrengst mee.
Of gaan tweaken en neem een 25kw omvormer die je dynamisch afknijpt obv het eigen verbruik. Soort loadbalancing
Zou het inderdaad maar een paar procent zijn? is dit te berekenen met een tool als sunny design?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenberg
FireAge schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:50:
Van 3x25 naar 3x35 kost je 735 euro per jaar.

https://www.enexis.nl/-/m...menten-vanaf-01012022.pdf

Stel 0,25 euro terugleververgoeding per kWh, dan moet je 3000 kWh extra leveren om te compenseren.

3x25x230=17000Wp max
3x35x230=24000Wp max

De terugverdientijd voor het stuk boven de 17000Wp wordt dus ongeveer verdubbeld in dat geval.

Ga je echter daarna nog verder 3x50 - 3x80 wordt het steeds voordeliger.
Ik verwacht dat de komende tijd de terugleververgoeding nog wel ruim boven de €0,25 zal blijven. Een jaar tegen de huidige vergoeding met ongeveer 8000kWh extra productie levert toch weer €3000,- op. Blijft dit een paar jaar het geval dan zou ik mijn installatie nog voor 2025 terug kunnen verdienen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:24
Geen asbest platen op het dak? Op de luchtfoto lijkt het wel een vrij nieuw dak maar misschien is het een oude foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozenberg
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 06:22:
Ik zou zeggen dak vol, maar daar ben ik tegenwoordig wat terughoudener in.

Kun je zomaar over de "ramen" heen leggen?
Ik neem aan dat je ook van het daglicht gebruik maakt?
Bevestigingspunten materiaal? Hoe is de constructie eronder?

Gezien de lage helling, en hoeveelheid panelen/aansluiting zou ik hier eerder kiezen voor spreiding van vermogen en opwek over de dag.
Gewoon zuid oost en noord west.

Kijk je wel uit? Haal of huur in ieder geval een vang gordel voordat je het dak opklimt.
De schuur is opgebouwd uit een stalen frame met daartussen een balklaag waar de golfplaten weer in vast zijn gezet. De Esdec clickfit golfplaat beugels kunnen hier eenvoudig worden toegepast.

De ramen zijn in dit geval doorzichtige golfplaten. Ik offer wat daglicht op voor montage gemak en een mooier / gelijkmatigere installatie op het dak. Paar extra lichtbakken aan de binnenzijde kunnen wel draaien op de extra kWhtjes.

Ik zal de optie van spreiding over de dakvlakken eens invoeren in Sunny, Wellicht komt hier wel een goed resultaat uit. Ik heb tot nu enkel gekeken naar een zo hoog mogelijke opbrengst en niet zozeer naar de situatie wanneer spreiding van opwek gunstiger is. We gaanhet onderzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenberg
Nielson schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:33:
Geen asbest platen op het dak? Op de luchtfoto lijkt het wel een vrij nieuw dak maar misschien is het een oude foto.
Gelukkig is de asbest jaren geleden al gesaneerd. Dat zal dus niet van invloed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Hoeveel paarden heb je trouwens?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenberg
Pietje555 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:43:
Ik zou eerst maar eens contact opnemen met je netbeheerder. 26kWp is een grote aansluiting en je hebt best kans dat ze je weigeren aan te sluiten als het net vol zit. Je bent niet de eerste boerderij waar een schuur volgelegd is en het een mooie afdekking is van de golfplaten.
Na 2025 wordt salderen in grote stappen afgebouwd en je krijgt maar 80% van het inkoop tarief. Met dieze hoeveelheid panelen ben je leverancier met alle BTW afrekeningen en of je voor de 10 ct per kW je investering terug verdient is maar de vraag.
Ik denk er serieus over om in 2025 mijn 10 kWp veldinstallatie af te breken en ipv zuid naar O-W opstelling met 45 graden te draaien om zoveel mogelijk productie te verdelen over de winterdag als mijn warmtepomp nodig is.
Mocht een verzwaring nodig zijn dan zal ik hiervoor binnenkort een aanvraag gaan doen. Een eventuele afwijzing komt dan tijdig genoeg om nog van plan te veranderen.

Ik hoop een aanzienlijk deel van de installatie voor 2025 terug te hebben verdiend. Met zelf leggen en minimale kosten voor de installateur moet dit haalbaar zijn.

Mocht een deel van de panelen na 2025 toch moeten verhuizen naar het andere dakvlak dan staat die optie natuurlijk nog open. In dat geval zou de verdeling van de opbrengst wat gunstiger zijn voor eigen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenberg
ds23man schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:38:
Hoeveel paarden heb je trouwens?
De huidige eigenaar heeft er genoeg. Ik heb op dit moment alleen zaken met wielen en PaardenKracht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenberg
timovd schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:55:
Zijn het twee huisnummers en wellicht dan ook twee aansluitingen? In dat geval heb je 2x 3x25A tot je beschikking. Dat lijkt mij een goedkopere oplossing dan upgrade naar 3x35A.
Officieel is het een enkel huisnummer. Google vind blijkbaar dat er nog sprake is van een tweede. Op dit moment is er maar 1 aansluiting actief op het adres. De genoemde 3x25a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Frozenberg schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:28:
[...]

Ik verwacht dat de komende tijd de terugleververgoeding nog wel ruim boven de €0,25 zal blijven. Een jaar tegen de huidige vergoeding met ongeveer 8000kWh extra productie levert toch weer €3000,- op. Blijft dit een paar jaar het geval dan zou ik mijn installatie nog voor 2025 terug kunnen verdienen!
Daar ga je wel de mist in want er is een plafond van 5000 kWh.
Daarnaast wordt het teruglevertarief zo schimmig mogelijk gehouden en betalen veel leveranciers onder de 80% van het inkoop tarief.
Een overzicht van de consumentenbond staat hier: https://www.zelfenergiepr...mpaign=ZEP+Nieuwsbrief+84
Binnen 3 jaar terugverdienen lukt zelden.
Reken je niet rijk....

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
3 opmerkingen,

1 aftoppen is geweldig, gooi het dak zo vol als je kunt op een 17kw omvormer. Verzwaren is niet nodig

2 bij de huidige tarieven is 80% van kaal levertarief al 10 cent, dus geen zorgen, produceer wat je kunt

3 bekijk het niet alleen financieel maar ook met het oog op zo vaak mogelijk stroom opwekken IPV zo veel mogelijk. Kijk wat je kunt missen en zet 88 panelen in 4 strings op een mooie SMA, ga je geen spijt van krijgen

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

168 panelen is alleen die schuur toch. Het rode dak heb je ook nog beschikbaar. En noord en nog wat andere daken.

Je zou eens een spreadsheet moeten maken met de oplossing 68 panelen op 3×25A versus bijvoorbeeld 300 panelen op 3×80A. En risico's met hogere en lagere tarieven, ander regelgeving etc.

Panelen bijleggen is vaak relatief goedkoop. Het eerste paneel is het duurste :P

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 24-05-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Overigens zou ik een wat zwaardere omvormer pakken dan 17 kW. Begrenzen op 20 kW (?) zou ook goed moeten gaan schijnt.

@busscherski heeft daar meer ervaring mee.

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 24-05-2022 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:45
netbeheerder niet inschakelen, waarschijnlijk is het dan een nee. gewoon 3x25 of uitbreiden zonder opgaaf van reden.
Installatie aan panelen mag 200% zijn op zuid,(200% dan de omvormer) de pieken haal je toch maar 10% van de tijd,

[gekideemodus]ik zou een installatie bouwen waarmee ik in januari ook nog genoeg energie heb: dus 3%
Dus als je 400kWh nodig hebt in Jan leg je bijv. 20.000kWh op alle dakvlakken, beter meerdere zonnestanden meenemen in je ontwerp en dus vertikaler voor eem optimale winteropbrengst [\gekideemodus]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De SMA 25000TL-30 zijn volgens mij EOL of gaan dat binnenkort, vervanger is de Tripower X serie:

https://www.sma-benelux.com/producten/sunny-tripower-x.html

Bij mij komen de panelen rond september, had eerst de 20000TL-30 maar dat wordt nu dus de Tripower X 20.

Op 60x400Wp (20 oost, 40 west), 3x25A, omvormer softwarematig begrenst op 17kW

[ Voor 13% gewijzigd door Navi op 24-05-2022 23:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:12
Ik ken een situatie waar 31 kWp (toen was dit dakvlak vol) richting steil zuid op een 25 kW omvormer lukt op 3x25A met nauwelijks eigen verbruik in het weekend. Onbegrensd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18sgld6lPs6cQLhkaQZ1PyoU8z4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgCbl9HD6SQqpprQb1pakSn5.jpg?f=fotoalbum_large

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het bij iedereen lukt. Dynamisch begrenzen kan natuurlijk altijd nog en de meerkosten voor een 25 kW model zijn beperkt.
Goodwe is wel gunstiger, die zal out of the box in geval van hoog netvoltage het vermogen terugschroeven in plaats van volledig uitschakelen zoals de meeste merken.
Als je kunt 5 x 10 mm2 kabel gebruiken, minder spanningsval.

35 kWp op een 25 kW omvormer topt uit mijn hoofd 2% af. Lijkt me een prima situatie. Gewoon met 3x25A als je dat aan durft. Dynamisch begrenzen zie ik als optioneel.

Dan heb je natuurlijk wel een 32 A krachtaardlekautomaat achter een 25A hoofdzekering dus dat is niet selectief. Dit voldoet niet aan alle richtlijnen, maar kan wel.

Upgraden naar 3x35A zou ik niet aanraden. Het kost geld en in eerste instantie gaan ze geen andere kabel aanleggen.

Panelen op noord leggen heeft niet mijn voorkeur, alleen in de zomer heb je een vroege ochtend en late avond waar die panelen even een uurtje wat meer doen dan zuid.

@Pietje555
Dat 5000 kWh verhaal is afhankelijk van je leverancier toch? Genoeg mensen die meer dan 10000 kWh per jaar overschot terugleveren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:35
Wij installeren aan de lopende band 450Wp panelen op een Enphase IQ7+.

25A per fase beschikbaar delen door 1.26A piek uitgaande stroom per micro = 19 stuks IQ7+ per fase dus 57 stuks IQ7+ dus 57 stuks 450Wp panelen = 25.650Wp op je dak. Pijn door aftoppen is zo'n 1 á 2% per jaar op totaal geschat vermogen.

Bovenstaande kan dus gewoon op je 3x25A aansluiting.

Als je gek wil gaan doen heeft Enphase ook de optie voor Export Power Limiting en kun je over je hoofdzekering heen gaan. Het systeem biedt zijn stroom dan eerst aan aan de consumptie om het daar af te romen. Daarna kun je het laten knijpen op je hoofdzekeringswaarde en levert hij nooit meer dan 3x25A om die te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 06:22:

Probs voor de veiligheid eerst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Frozenberg schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:09:
Foto's
[Afbeelding]
Luchtfoto van de boerderij en de verschillende bijgebouwen. De schuur met het grijze dak zal gebruikt gaan worden voor de PV installatie. Ligt op zuid/ zuid-oost.
Ik zou aanraden de grijze bolle schuur ook te gebruiken voor een rijtje portret naar oost en een rijtje portret naar west ivm spreiding van PV stroom op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat is een oude romney loods, daar wordt je niet echt blij van om daar wat op te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
ds23man schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 07:28:
Dat is een oude romney loods, daar wordt je niet echt blij van om daar wat op te leggen.
Ah joh, niet zo snel opgeven. Kwestie van 2 stevige ladders en dan alles vanuit de ladder doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Wel even ronde panelen bestellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Pietje555 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:43:
64% in 2025

https://www.zelfenergiepr...eling-uitgesteld-tot-2025

Voor het overige gedeelte van hun zonnestroom krijgen ze dan nog een marktconforme prijs. Deze ligt straks vermoedelijk zo rond de 8 á 10 cent per kilowattuur (kWh).. Sinterklaas bestaat nog in Den Haag.

Hoelang je nog een vaste prijs krijgt is maar de vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door space-one op 25-05-2022 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
space-one schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 07:46:
[...]

64% in 2025

https://www.zelfenergiepr...eling-uitgesteld-tot-2025

Voor het overige gedeelte van hun zonnestroom krijgen ze dan nog een marktconforme prijs. Deze ligt straks vermoedelijk zo rond de 8 á 10 cent per kilowattuur (kWh).. Sinterklaas bestaat nog in Den Haag.

Hoelang je nog een vaste prijs krijgt is maar de vraag.
Ter aanvulling
Ik zag een paar dagen geleden deze grafiek van @cj1 over de teruglevertarieven die er op dit moment zijn. De terugleverprijs verschilt dus flink, en is marktconform in de zin dat de markt zelf deze prijs bepaald (maar je verkoopt iets van waarde, een kWh, dus je zal er altijd iets voor krijgen, en soms veel)

cj1 in "Het grote terugleververgoeding topic"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2I8D5fa9cxqIN3O7vMqYzCRN4g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7bz4EZDZ1CNhZsnEsTChnx8w.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Opmerking bij deze tabel is dat veel leveranciers niet alleen een E contract willen afsluiten maar een combi met gas.
De hoogste teruglever vergoeding krijg je bij een erg hoog gastarief.
Met een hybride situatie is dit dus wel belangrijk om ook mee te nemen.
Powerpeer zie ik trouwens niet in de tabel, terwijl die een redelijke vergoeding hadden en nu waardeloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
Is het met deze oppervlaktes geen optie om een energieleverancier je dak te laten huren en volleggen met panelen? Dan heb je goedkope energie, geen investering, en doen zij al het werk?
Misschien gewoon even zien wat ze willen bieden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Pietje555 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:25:
Powerpeer zie ik trouwens niet in de tabel, terwijl die een redelijke vergoeding hadden en nu waardeloos zijn.
Powerpeers zit op 5,0 cent en valt daardoor (net) buiten beeld...

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenberg
Lardman schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:51:
3 opmerkingen,

1 aftoppen is geweldig, gooi het dak zo vol als je kunt op een 17kw omvormer. Verzwaren is niet nodig

2 bij de huidige tarieven is 80% van kaal levertarief al 10 cent, dus geen zorgen, produceer wat je kunt

3 bekijk het niet alleen financieel maar ook met het oog op zo vaak mogelijk stroom opwekken IPV zo veel mogelijk. Kijk wat je kunt missen en zet 88 panelen in 4 strings op een mooie SMA, ga je geen spijt van krijgen
1. Wanneer ik kies om 3 x25a te behouden dan zal aftoppen denk inderdaad de beste optie zijn. Overdimensioneren op een 17kw omvormer is een goede optie.

2. Ik zie de teruglevertarief ook niet zo somber in. Met een dergelijk grote installatie is het bij €0,10 alsnog serieus geld. En ik denk dat de komende jaren die €0,10 een conservatieve inschatting is.

3. Die spreiding over de dag lijkt me een goede optie echter zie ik niet een goed alternatief dakvlak die zich leent voor een andere oriëntatie. De Romney loods zal worden afgebroken. Dan houd ik enkel substantieel noord dakvlak over. Dat lijkt met niet echt optimaal om daar panelen op te leggen wanneer ik ze makkelijk op 1 dakvlak kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenberg
Dre schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:04:
168 panelen is alleen die schuur toch. Het rode dak heb je ook nog beschikbaar. En noord en nog wat andere daken.

Je zou eens een spreadsheet moeten maken met de oplossing 68 panelen op 3×25A versus bijvoorbeeld 300 panelen op 3×80A. En risico's met hogere en lagere tarieven, ander regelgeving etc.

Panelen bijleggen is vaak relatief goedkoop. Het eerste paneel is het duurste :P
Ik kies ook liever voor een wat groter omvormer dan de 17kw varianten. Mocht ik dan in een later stadium bij willen leggen dan past dat en mocht 3 x 25A niet toereikend zijn dan is de stap naar 3 x 35/40A nog makkelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenberg
Navi schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:09:
De SMA 25000TL-30 zijn volgens mij EOL of gaan dat binnenkort, vervanger is de Tripower X serie:

https://www.sma-benelux.com/producten/sunny-tripower-x.html

Bij mij komen de panelen rond september, had eerst de 20000TL-30 maar dat wordt nu dus de Tripower X 20.

Op 60x400Wp (20 oost, 40 west), 3x25A, omvormer softwarematig begrenst op 17kW
Kan zo snel niet een prijs vinden bij deze nieuw serie. Worden ze al uitgeleverd en waar moet ik aan denken bij een x 20 of x 25?

Maar daarnaast vraag ik me af of ik veel gelukkiger wordt van een SMA t.o.v. bijvoorbeeld een Goodwe. Verwacht een redelijk prijsverschil terwijl ik niet zo snel de voordelen zie. Maar ik laat me graag overtuigen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenberg
busscherski schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 07:12:
Ik ken een situatie waar 31 kWp (toen was dit dakvlak vol) richting steil zuid op een 25 kW omvormer lukt op 3x25A met nauwelijks eigen verbruik in het weekend. Onbegrensd.

[Afbeelding]

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het bij iedereen lukt. Dynamisch begrenzen kan natuurlijk altijd nog en de meerkosten voor een 25 kW model zijn beperkt.
Goodwe is wel gunstiger, die zal out of the box in geval van hoog netvoltage het vermogen terugschroeven in plaats van volledig uitschakelen zoals de meeste merken.
Als je kunt 5 x 10 mm2 kabel gebruiken, minder spanningsval.

35 kWp op een 25 kW omvormer topt uit mijn hoofd 2% af. Lijkt me een prima situatie. Gewoon met 3x25A als je dat aan durft. Dynamisch begrenzen zie ik als optioneel.

Dan heb je natuurlijk wel een 32 A krachtaardlekautomaat achter een 25A hoofdzekering dus dat is niet selectief. Dit voldoet niet aan alle richtlijnen, maar kan wel.

Upgraden naar 3x35A zou ik niet aanraden. Het kost geld en in eerste instantie gaan ze geen andere kabel aanleggen.

Panelen op noord leggen heeft niet mijn voorkeur, alleen in de zomer heb je een vroege ochtend en late avond waar die panelen even een uurtje wat meer doen dan zuid.

@Pietje555
Dat 5000 kWh verhaal is afhankelijk van je leverancier toch? Genoeg mensen die meer dan 10000 kWh per jaar overschot terugleveren.
Is dit toevallig je eigen situatie. Wat voor maximale Ampere zie je met een dergelijke installatie? Beetje de grenzen opzoeken is natuurlijk nooit verkeerd! >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:12
Frozenberg schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:03:
[...]

Is dit toevallig je eigen situatie. Wat voor maximale Ampere zie je met een dergelijke installatie? Beetje de grenzen opzoeken is natuurlijk nooit verkeerd! >:)
Niet bij mezelf. De logging laat hoge netvoltages zien, smorgens om 5:30 al 245 V AC, bij belasting zelfs boven 260 V AC. Geen idee in hoeverre de Goodwe dit accuraat meet. Maar goed, hoe hoger het voltage, hoe lager de stroom... De limiet van deze 25A automaten is proefondervindelijk vastgesteld op urenlang 32 A. Dynamisch begrenzen is wellicht iets eleganter.

Een onbegrensde 25 kW omvormer achter een 3 x 25A aansluiting raad ik dan ook niet aan. Wil alleen even aangeven dat het kennelijk mogelijk is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frozenberg
Na lange tijd maar even weer een update over het Pv project voor onze nieuwe woning. Naast de Pv installatie zijn er nog honderden andere dingen die aandacht verdienen dus met die reden had ik het even in de ijskast gezet.

Inmiddels heb ik de panelen op afroep staan. In totaal 60 x Ja Solar JAM60S20-385-HC B.

De omvormer was nog een dingetje (iets met schaarste en levertijd). Ik had op basis van de adviezen besloten om de omvormer een maatje kleiner te nemen en te gaan voor een 17kW. Flink aftoppen maar wat vriendelijker voor de aansluiting (3x25).

Echter de enige omvormer die op voorraad / leverbaar was die past bij mijn beoogde installatie was de Goodwe GW25K-MT-RS485. Onder het motto 'Go big or go home" deze maar besteld.

Wat een bakbeest is het. Die ga ik niet in mn eentje op kunnen hangen >:) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCupoi1VqIIfc2qyQAXY-w1Qt8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6B9ZgLzFJowGnMTlNDaA5qr.jpg?f=fotoalbum_large

De omvormer zal begrenst gaan worden op ongeveer 17kW. Ik ben momenteel aan het onderzoeken of ik dit kan doen mbv een Goodwe SEC1000 (Smart Energy controller). Deze geeft de mogelijkheid om de export limiet in te stellen op basis van het directe verbruik en de opwek. Op die manier zou in theorie je altijd maximaal/optimaal moeten kunnen terugleveren. Iemand ervaring met deze oplossing van Goodwe?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lofM8-bKCSgVErK1Fo7XR_S0Ys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z9NqQfWk7C4y8eHht7VT3ET1.png?f=fotoalbum_large

Heb wat spulletjes in huis gehaald voor een update van de groepenkast. Hager Vega kast en wat krachtgroepen had ik nog liggen. Zal direct ook maar mijn vraag hierover op tafel gooien. Parallelle invoeding of maximaal stroom beveiliging komt af en toe naar voren op op het forum. Onderstaande oplossing vanuit het ABB kennisdocument zou ik vanuit dit oogpunt dan ook graag toe willen passen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3LIcm_Lwec2HLELlKjjelQ3as8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AWDYyyRHqPlWtz5yLfSRzP7D.png?f=fotoalbum_large

Hier een eerste aanzet /opzet voor mijn kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xK8o2q1Sc9vLZGwR15OwCPIOS-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AoGrkUB5FXFgsdgtDJM0VKTr.jpg?f=fotoalbum_large
Een aantal componenten heb ik er voor het idee ingezet. Mijn idee is als volgt (per rij van onder naar boven):

Rij 1: Hoofdschakelaar - Alamat voor omvormer - Installatieautomaat 3 x 40 (Extra automaat tbv maximaal stroom)- Verdeelblok
Rij 2: Aardlek 3x 40 - 2 maal 3x 16A krachtgroep (mogen er 2 krachtgroepen op een 3x40 aardlek?)
Rij 3: nog in te vullen met krachtgroep voor voeding naar schuur.
Rij 4: 3 x 40a aardlek met in totaal 12 groepen verdeeld over de 3 fasen.

Mijn vraag is welke componenten kan ik het beste toepassen om het geheel een beetje in balans te krijgen. En trouwens is selectiviteit niet iets wat ik perse nastreef O-) en het liefst Hager of Hager, maar Hager mag ook!

[ Voor 5% gewijzigd door Frozenberg op 05-07-2022 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:04
@Frozenberg : Heb je al eens gemeten wat de netspanning is op zonnige dagen rond 14 uur? En wat je netimpedantie is? Dan kun je uitrekenen of je überhaupt wel zo veel terug kunt leveren zonder dat je omvormer uitschakelt op overspanning. Lijkt me wel handig om even te doen voordat je zo'n systeem aanlegt....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:20
Ik kan je niet helpen met de aansluitvragen maar wil even zeggen: Mooi project hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenberg
Andrehj schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:45:
@Frozenberg : Heb je al eens gemeten wat de netspanning is op zonnige dagen rond 14 uur? En wat je netimpedantie is? Dan kun je uitrekenen of je überhaupt wel zo veel terug kunt leveren zonder dat je omvormer uitschakelt op overspanning. Lijkt me wel handig om even te doen voordat je zo'n systeem aanlegt....
Vanaf 15 augustus krijgen we de sleutel en zal dan moeten blijken of de netspanning een beetje mee valt. En als ik het goed begrijp adviseer jij om de impedantie te gaan (laten) bepalen.

Er staan me misschien een paar verassingen te wachten zodra de boel is aangesloten. Ik denk (mezelf kennende) dat we het proefondervindelijk wel vast gaan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:04
Frozenberg schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:00:
Vanaf 15 augustus krijgen we de sleutel en zal dan moeten blijken of de netspanning een beetje mee valt. En als ik het goed begrijp adviseer jij om de impedantie te gaan (laten) bepalen.
Dat hoef je niet te laten doen, maar kun je gewoon zelf. Gewoon een dikke verbruiker van bijvoorbeeld 3 kW (twee waterkokers) aan zetten en meten hoeveel daardoor de spanning op die fase zakt. Dan kun je ook uitrekenen hoeveel de spanning stijgt als je datzelfde (of nog veel meer) gaat terugleveren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:51

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

*knip* foutje

[ Voor 97% gewijzigd door Chaoss op 01-09-2022 18:52 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Pagina: 1