In augustus gaan we onze nieuwe woning betrekken en één van de eerste werkzaamheden zal zijn het aanleggen een PV installatie.
Onze nieuwe woning betreft een boerderij met een grote schuur ernaast met veel ruimte voor panelen. In dit topic hoop ik wat tips te krijgen om een zo optimale installatie te realiseren./f/image/HPWDeCB3A0jjWjsC7GEWnryr.png?f=fotoalbum_large)
Luchtfoto van de boerderij en de verschillende bijgebouwen. De schuur met het grijze dak zal gebruikt gaan worden voor de PV installatie. Ligt op zuid/ zuid-oost.
/f/image/9esyG6WVruNaAq0wuh1Pg065.png?f=fotoalbum_large)
Google maps plaatje met oppervlakte berekening. Het betreffende dakvlak is ongeveer 31m x 9,7m.
Heb voor het ontwerp een opzet gemaakt in Sunnydesign. Helemaal vol leggen op dit dakvlak kom ik op 140 panelen!
Dat lijkt me wat teveel dus ben uitgegaan van 68 panelen. Mijn ontwerp is gebaseerd op JA Solar panelen van 385w, aangezien ik hiervan nog 15 heb klaarstaan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Hb3zzO59UU9rB5uqYb64n6lm.png?f=user_large)
Verdeling van de panelen op het dak. In dit geval landscape en plaatsing hoog vanaf de nok.
/f/image/OSSjP8QBmH4xFtLMk1OG8oCT.png?f=fotoalbum_large)
Opzet in Sunnydesign.
- Wp boiler
- 1 a 2 airco's
- Elektrische auto (5000 kWh per jaar)
- Inductie koken.
Warmtepomp zal denk ik begin volgend jaar komen.
In eerste instantie ga ik uit van een eigen jaarverbruik van ong. 10.000 kWh
Hier komt dus nog het verbruik bij van een warmtepomp. Deze zal de toekomstige woning in de schuur van warmte moeten voorzien en zal dus ook een aanzienlijk verbruik met zich meebrengen.
/f/image/IYCVgaOaFsJukTBsPO32cH21.png?f=fotoalbum_large)
Onze nieuwe woning betreft een boerderij met een grote schuur ernaast met veel ruimte voor panelen. In dit topic hoop ik wat tips te krijgen om een zo optimale installatie te realiseren.
Foto's
/f/image/HPWDeCB3A0jjWjsC7GEWnryr.png?f=fotoalbum_large)
Luchtfoto van de boerderij en de verschillende bijgebouwen. De schuur met het grijze dak zal gebruikt gaan worden voor de PV installatie. Ligt op zuid/ zuid-oost.
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb op het dak genoeg ruimte voor het leggen van een grote PV installatie. De vraag is echter wat een verantwoorde installatie is die zorgt voor een goede verhouding tussen de kosten van de installatie zelf, de vaste kosten behorende bij de aansluitwaarde en de opbrengst van de terug geleverde energie./f/image/9esyG6WVruNaAq0wuh1Pg065.png?f=fotoalbum_large)
Google maps plaatje met oppervlakte berekening. Het betreffende dakvlak is ongeveer 31m x 9,7m.
Heb voor het ontwerp een opzet gemaakt in Sunnydesign. Helemaal vol leggen op dit dakvlak kom ik op 140 panelen!
:fill(white):strip_exif()/f/image/Hb3zzO59UU9rB5uqYb64n6lm.png?f=user_large)
Verdeling van de panelen op het dak. In dit geval landscape en plaatsing hoog vanaf de nok.
/f/image/OSSjP8QBmH4xFtLMk1OG8oCT.png?f=fotoalbum_large)
Opzet in Sunnydesign.
Jaarverbruik
Eigen verbruik zal in eerste instantie bestaan uit verbuik op basis van de volgende onderdelen:- Wp boiler
- 1 a 2 airco's
- Elektrische auto (5000 kWh per jaar)
- Inductie koken.
Warmtepomp zal denk ik begin volgend jaar komen.
In eerste instantie ga ik uit van een eigen jaarverbruik van ong. 10.000 kWh
Hier komt dus nog het verbruik bij van een warmtepomp. Deze zal de toekomstige woning in de schuur van warmte moeten voorzien en zal dus ook een aanzienlijk verbruik met zich meebrengen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Momenteel is de aansluiting 3x25a. Zoals gezegd ben ik in mijn opzet uitgegaan van een installatie van om en nabij de 26000 Wp. Dit past simpelweg niet op een aansluiting van 3x25a maar voor mij de vraag of deze hoeveelheid wel haalbaar is op een aansluiting van 3x35a (of 3x40 o.b.v. automaten). Ik woon in Groningen en dus Enexis gebied.Budget en doel
Ik wil de installatie grotendeels zelf gaan doen. De focus zal hierbij liggen op het monteren en plaatsen van de panelen. Ik wil voor het aansluiten van de omvormer en de aanpassingen aan de meterkast hulp inschakelen van een installateur.Bijhouden van data
Momenteel heb ik een installatie met 24 panelen (Ja Solar 305Wp) aangesloten op 2 Goodwe omvormers. Ik ben tevreden over de mogelijkheden van de goodwe's en ook wel over de app met inzicht in verbruik. En dat alles tegen een aantrekkelijke prijs. Een Goodwe 3 fase 25kW omvormer lijkt me een goede optie. Bijvoorbeeld een GW25K-MT./f/image/IYCVgaOaFsJukTBsPO32cH21.png?f=fotoalbum_large)