In ons nieuwbouwhuis in het zuidoosten van het land wil ik met hulp van familie zelf zonnepanelen leggen. Het wordt een vrijstaande all-electric woning met bovenste plat dak van circa 8x6m, en we zijn van plan in de nabije toekomst elektrisch te rijden, dus ik wilde het beschikbare oppervlak zo effectief mogelijk benutten qua aantal en type panelen om zoveel mogelijk vermogen op te wekken, binnen de beperken van een redelijke verhouding tussen kosten en vermogen.
Twee uitdagingen die ik heb zijn::strip_exif()/f/image/ITVtuC5g4cRliyXopFtT7iem.jpg?f=fotoalbum_large)
Op ons dak leek mij een oost-west plaatsing van de panelen het gunstigste, die bij ons echter neerkomt op een ZW-NO plaatsing. Qua panelen leken grote panelen (2m lengte) ongunstig omdat deze niet optimaal binnen de afmetingen passen. Standaard panelen (1.75m lengte) lijken veel beter te passen.
Met 10 graden hoek, rijafstand van minimaal 10cm, vrije zone tussen zonnepanelen en dakopstanden van circa 30cm kom ik op de volgende twee ontwerpen, eentje in portrait en eentje in landscape. Hierbij ben ik uitgegaan van Trina Vertex Mono 400 Black White 1/3 Cut PERC panelen. In het eerste plaatje heb ik de locatie van de dakdoorvoeren ingetekend.
/f/image/Rjzz1xfVd72wiwcO5bqoqr6z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dQBI5NHIADH5bwSV3YWkNjsL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JPR0r3Zwy8XxCZu5S1aiSzBU.png?f=fotoalbum_large)
Twee uitdagingen die ik heb zijn:
- Obstakels: er komt een buitenunit van de warmtepomp op te staan, en er zijn twee dak-doorvoeren (o.a. voor de zonnepanelen zelf) van circa 30cm hoogte op ogenschijnlijk willekeurige plaatsen.
- Schaduw: om de zichtbaarheid van de warmtepomp en zonnepanelen de verminderen waren wij verplicht dakopstanden van circa 40cm te hanteren
Daarnaast is de warmtepomp circa 1m20 hoog, en staan richting oosten en zuiden hoge bomen.
Foto van het dak tijdens aanbouw
:strip_exif()/f/image/ITVtuC5g4cRliyXopFtT7iem.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat heb ik al gedaan?
Ik heb zelf al met de SolarEdge Designer een aantal varianten gemaakt. Hierbij heb ik SolarEdge puur als designer gebruikt, qua omvormers wilde ik echter of Enphase of SMA met Shadowfix toepassen (zie ook vragen hieronder).Op ons dak leek mij een oost-west plaatsing van de panelen het gunstigste, die bij ons echter neerkomt op een ZW-NO plaatsing. Qua panelen leken grote panelen (2m lengte) ongunstig omdat deze niet optimaal binnen de afmetingen passen. Standaard panelen (1.75m lengte) lijken veel beter te passen.
Met 10 graden hoek, rijafstand van minimaal 10cm, vrije zone tussen zonnepanelen en dakopstanden van circa 30cm kom ik op de volgende twee ontwerpen, eentje in portrait en eentje in landscape. Hierbij ben ik uitgegaan van Trina Vertex Mono 400 Black White 1/3 Cut PERC panelen. In het eerste plaatje heb ik de locatie van de dakdoorvoeren ingetekend.
/f/image/Rjzz1xfVd72wiwcO5bqoqr6z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dQBI5NHIADH5bwSV3YWkNjsL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JPR0r3Zwy8XxCZu5S1aiSzBU.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen
- Plaatsing: wat vinden jullie van de plaatsing? Het zit nu vrij dicht tegen de dakopstanden aan met circa 30cm ruimte, waarbij ik ook niet goed weet of de stellage nog extra ruimte benodigd. Qua dakdoorvoeren kom ik er niet zo goed uit omdat dit van zoveel factoren afhangt (precieze plaatsing, ontwerp van montagemateriaal, etc.). Het lijkt wel gunstig dat in landscape plaatsing de dakdoorvoeren onder het hoogste deel tussen twee zonnepanelen lijken te vallen? Gewoon ter plekke proberen en desnoods improviseren?
- Landscape vs. portrait: wat zou hier het advies zijn? Ik begreep dat panelen soms (vaak? altijd?) uit twee delen bestaan die met een bypass diode onafhankelijk van elkaar kunnen werken en daarmee zelf in beperkte mate met schaduw om kunnen gaan. Dat zou natuurlijk ideaal voor de schaduw van de dakopstanden zijn aangezien deze hooguit op de onderste helft van het paneel zal vallen. De keuze landscape/portrait moet ik wellicht daar vanaf laten hangen? Weet iemand of die verdeling altijd standaard is (b.v. in de lengterichting, of juist in de breedte), of hangt dit van het type paneel af?
- Omvormers: gezien de schaduwsituatie wilde ik eigenlijk voor Enphase micro-omvormers gaan (waarschijnlijk IQ7+ voor de genoemde 400W panelen) maar er wordt hier vaak geschreven dat SMA stringomvormers met Shadowfix ook goed kunnen werken. Zou dit ook voor onze situatie kunnen gelden?