Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.944 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:10
Komt door de lagere buitentemperatuur

SRK35ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:00

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Om nog even terug te komen om het actief koelen van een omvormer. Voor mijn gemoedsrust heb ik zelf lopen knutselen. Had nog een casefan + 9v volt voeding en tplink smartplug liggen.
De fan zit mooi klem onder de omvormer, gaat geen kant op. Via een automation in home assistant wordt deze ingeschakeld als de interne temperatuur boven de 40gr komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRO6V6vi2yWjvC_MXAPwU-54M1o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NSmsx049pj0lkU0mPoHIK6b.jpg?f=fotoalbum_medium
Kwa temperatuur scheelt het ongeveer 5-8 graden. :7

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:50

Zenix

BOE!

Burning_Tyre schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:08:
Ik heb in de planning om komend weekend zonnepanelen (zelf) te gaan leggen.

Om eens even aan te voelen hoe makkelijk ik de dakhaak kan bevestigen heb ik vanuit de dakkapel op zolder even een dakhaak voor proef vastgezet.
[Afbeelding]

Ik heb het idee dat we een type dakpan hebben die ik niet zomaar overal omhoog kan schuiven (omdat deze soort van in degene daarnaast/daarboven. Toevallig kon ik de bovenste rij onder de dakkapel loshalen omdat deze met een schroef in het dakbeschot vastgeschroefd zit.

Ook viel het me op dat ik denk ik de dakpan waar de dakhaak achter zit moet inslijpen, degene die erboven komt te liggen sluit nu niet aan zoals het hoort....

[Afbeelding]
  • De panlat ligt denk ik 5cm lager als de bovenkant van de dakpan, is dat normaal?
  • Hoe schuif ik nu ergens halverwege het dak de dakpan omhoog om de dakhaak te kunnen bevestigen?
  • Ik heb het idee dat de dakhaak op zijn eindaanslaag zit vastgeschroefd, maar niet mega klemt om de panlat/dakpan.
  • Is het gebruikelijk dat je moet slijpen aan de dakpan waar de dakhaak achter zit (of de pan die eroverheen valt) om het normaal te laten aansluiten?
Dit zou weleeens kunnen helpen: https://www.estg.eu/nl-nl/clickfit-evo-dakhaak-uitvulrubber/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20
@GuiltyNL Ik denk eerder dat ze wat afgekoeld zijn door de regen en daardoor een hoger rendement hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 21:24
jongetje schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:04:
@GuiltyNL Ik denk eerder dat ze wat afgekoeld zijn door de regen en daardoor een hoger rendement hebben.
Dat dacht ik ook, maar dat verklaart het verschil in de vroege ochtend volgens mij niet zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

GuiltyNL schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:29:
[...]

Dat dacht ik ook, maar dat verklaart het verschil in de vroege ochtend volgens mij niet zo?
Het was vanochtend erg fris vond ik. Terwijl het gisteren een erg warme nacht was.
en de regen zelf houdt de panelen ook koel natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 01-07-2022 16:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Of je kan het verschil in lichtintensiteit gewoon niet objectief waarnemen/meten met je ogen maar wel met je panelen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 11:31
Corn schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:16:
[...]

Weet niet hoe relevant de kleur van de die linker is, polariteit van de MC4 zou wel eens kunnen impliceren dat dat een kabel van een zonnepaneel is, die zijn bijna altijd zwart en niet kleurgecodeerd. De rode is dat wel; en daar zit een female stekker aan, waar een + van een zonnepaneel in past. Als je die op elkaar aansluit ben je waarschijnlijk up & running.

Maar ik zou lekker de installateur laten komen, die heeft sowieso half werk afgeleverd…
Al even geleden maar na lang wikken en wegen, filmpjes en plaatjes bekeken te hebben. En geërgerd te hebben dat de boel nog steeds niet aangesloten is, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de zwarte losse kabel op de rode aangesloten. Daarna de schakelaar op de pv verdeler aangezet, DC schakelaar om van de omvormer en nu is het systeem up and running, yeey.

Er is geen aarde draad aangesloten, is dit nodig ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Signs schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:50:
[...]

Al even geleden maar na lang wikken en wegen, filmpjes en plaatjes bekeken te hebben. En geërgerd te hebben dat de boel nog steeds niet aangesloten is, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de zwarte losse kabel op de rode aangesloten. Daarna de schakelaar op de pv verdeler aangezet, DC schakelaar om van de omvormer en nu is het systeem up and running, yeey.

Er is geen aarde draad aangesloten, is dit nodig ?
Nee hoor, is pas sinds kort een vereiste omdat paar glazenwasser geschrokken zijn van een schokje.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:22
Dus een aardedraad is wel nodig! Omdat vrijwel alle omvormers trafoloos zijn, voeren de kabels en panelen een gevaarlijk hoge spanning t.o.v. aarde. Daarom wil je een lek zo goed mogelijk afvoeren zodat je aardlekschakelaar de zaak afschakelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Martin7182 op 01-07-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martin7182 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:59:
Dus een aardedraad is wel nodig! Omdat vrijwel alle omvormers trafoloos zijn, voeren de kabels en panelen een gevaarlijk hoge spanning t.o.v. aarde. Daarom wil je een lek zo goed mogelijk afvoeren zodat je aardlekschakelaar de zaak afschakelt.
Een aardlekschakelaar zit niet aan aarde... Dus meet ook de dc lekken niet..
Systemen van ouder dan twee jaar hebben geen aarde kabel, staat pas kort in de nen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ik heb het over ac lek naar aarde van dc geleiders. Een aardlekschakelaar meet het verschil tussen heen en teruggaande stroom, en tript als deze componenten elkaar niet opheffen binnen de toegestane stroom (b.v. 30mA). Dat gebeurt dus als elders teveel stroom naar aarde lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifefix
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-07 10:32
Ik ben inmiddels al een maand aan het wachten op mijn panelen, maar telkens worden er weer mooie beloftes gemaakt over volgende week komen ze en dat er vandaag nog contact is geweest met de leverancier. Met de omvormer was het ook al ellende.. Alles ligt al klaar alleen de laten de panelen nog op zich wachten..
Hebben er hier meer mensen last van lever problemen bij webshops?
Zo ja, wat is jullie tactiek? verder zoeken of geduldig blijven wachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:50

Zenix

BOE!

Harmen schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:04:
Om nog even terug te komen om het actief koelen van een omvormer. Voor mijn gemoedsrust heb ik zelf lopen knutselen. Had nog een casefan + 9v volt voeding en tplink smartplug liggen.
De fan zit mooi klem onder de omvormer, gaat geen kant op. Via een automation in home assistant wordt deze ingeschakeld als de interne temperatuur boven de 40gr komt.
[Afbeelding]
Niemand gaat mijn actieve koeling verslaan. Ik heb een 5kW airco op 2m van mijn omvormer. Als het warm is, dan staat die toch aan :P

Mooie oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerthallink
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:04
[Afbeelding]
Bij mij deze week ook een afzuiging boven de omvormer geplaatst.

Zonnepanelen 6x oost 6x west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:25
Martin7182 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:19:
Ik heb het over ac lek naar aarde van dc geleiders. Een aardlekschakelaar meet het verschil tussen heen en teruggaande stroom, en tript als deze componenten elkaar niet opheffen binnen de toegestane stroom (b.v. 30mA). Dat gebeurt dus als elders teveel stroom naar aarde lekt.
Inderdaad lijkt een lekstroom uit het lichtnet via de elektronica van de omvormer en de strooicapaciteiten van de panelen naar aarde te gaan. Geholpen door resonantie in de strooicapaciteiten en zelfinductie van de DC-bekabeling en door de ingewikkelde hoogfrequentmodulatie.

Op zoek naar hoe een moderne transformatorloze omvormer werkt stuitte ik op het volgende overzichtsartikel waar niet alleen wordt uitgelegd hoe hij werkt, maar ook wordt ingegaan op de lekstromen:

https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/9026310

@reneeke1970 , @trinite_t , @Corn Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:29
lifefix schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 00:57:
Ik ben inmiddels al een maand aan het wachten op mijn panelen, maar telkens worden er weer mooie beloftes gemaakt over volgende week komen ze en dat er vandaag nog contact is geweest met de leverancier. Met de omvormer was het ook al ellende.. Alles ligt al klaar alleen de laten de panelen nog op zich wachten..
Hebben er hier meer mensen last van lever problemen bij webshops?
Zo ja, wat is jullie tactiek? verder zoeken of geduldig blijven wachten?
Mijn panelen zouden afgelopen week geplaatst worden, maar de installateur had ze nog niet ontvangen. Hoop dat het geen maand gaat duren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Bedankt voor je aanvulling @FransvWoerkom. De oorzaken die je noemt zijn ingecalculeerd en over het algemeen ongevaarlijk, al kunnen de gevolgen best ernstig zijn bij een kleine schok op het dak. Veel gevaarlijker zijn echte aardfouten veroorzaakt door slechte connectors of kapotte bekabeling. Sowieso is het aarden van panelen en frame een goed idee; er staat dan nooit bedoeld of onbedoeld spanning op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

[Afbeelding]
Leuk om te zien, maar welk probleem lost dit eigenlijk op?
Is de opbrengst/efficiëntie hoger als de temperatuur van de omvormer lager is ofzo?

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EWK schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:40:
[...]

Leuk om te zien, maar welk probleem lost dit eigenlijk op?
Is de opbrengst/efficiëntie hoger als de temperatuur van de omvormer lager is ofzo?
Levensduur verlengend.....
Behalve dan als je aan uit thermostaat hanteerd.
Maar smorgens aan en savonds uit is prima

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:41:
Systemen van ouder dan twee jaar hebben geen aarde kabel, staat pas kort in de nen
Die van mij wel. In de NEN 2015 per 1-1-2017 stond dat al

[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 02-07-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jobr schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:40:
[...]

Die van mij wel. In de NEN 2015 per 1-1-2017 stond dat al
Ik geloof je gelijk, maar duurde even natuurlijk voordat het ingeburgerd was bij de installateurs.
De snelle cowboys dan toch, deden het pas als klanten er wat van zeiden.
Die vonden het ook onzin

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:47
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:32:
[...]

Nee hoor, is pas sinds kort een vereiste omdat paar glazenwasser geschrokken zijn van een schokje.
En is het dan de bedoeling om elk paneel te aarden, of is de rail waarop ze liggen voldoende?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:47
exroosje schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:00:
Qua licht maakt het niet uit, boven onder portait landscape.... . Bij verticale montage zou ik de aansluitbox achterop bovenaan houden om deze zo droog mogelijk te houden. Maar bij halfcell panelen zitten die ook in het midden...
Ik heb zelf de tik dat ik wil dat het type/merk sticker ook juist op dak ligt en niet op de kop zit... :'(

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Burning_Tyre schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:45:
[...]

En is het dan de bedoeling om elk paneel te aarden, of is de rail waarop ze liggen voldoende?
Als je zeker weet dat de panelen contact maken met de rails, is alleen de rails voldoende.
Maar als je mooie zwarte panelen hebt, en mooie zwarte klem plaatjes, dan denk ik niet dat ze contact maken....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Burning_Tyre schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:45:
[...]

De rail is voldoende, voor de zekerheid zou ik de aarddraad naar beide (alle) rails doortrekken. Zwarte panelen/klemmen zijn geen probleem; bij het vastzetten vreet de klem zich iets in het paneel en maakt zodoende contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:37
Ik had vandaag wel een mooie discussie met mijn overbuurman.

Die heeft twee panelen in portrait geplaatst op een schuin dakje (30/35 graden?) achter z'n huis.

Twee panelen van 170x110, pannendak met clickfit Evo. Twee rails horizontaal van +/- 2m30 met op iedere rail 3 dakhaken. (Dus 6 in totaal)

Laagste windbelasting klasse en liggen op maar 3 meter hoogte.

Ik heb het wel eens beroerder gezien met meer panelen op een rail. Hoe kijken jullie daar naar?

[ Voor 9% gewijzigd door Griffin2k op 04-07-2022 00:27 ]

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
2(N+1) dakhaken is in de meeste gevallen prima. En zoveel kosten die haken niet. Ik had zelf bij 6 panelen 16 haken besteld (gemiddelde windbelasting). Het kan handig zijn om een haak extra te hebben in geval van DOA. Dan kan je project tenminste door terwijl de leverancier een haak nastuurt.

N.B. met twee panelen van 110 cm breed, heb je bij Clickfit Evo rails van 2.5 +/- 0.5 + 110 + 1.25 + 110 + 2.5 +/- 0.5 = 226.25 +/- 1 cm nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Griffin2k schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:08:
Ik had vandaag wel een mooie discussie met mijn overbuurman.

Die heeft twee panelen in portrait geplaatst op een schuin dakje (30/35 graden?) achter z'n huis.

Twee panelen van 170x110, pannendak met clickfit Evo. Twee rails horizontaal van +/- 2m30 met op iedere rail 3 dakhaken. (Dus 6 in totaal)

Laagste windbelasting klasse en liggen op maar 3 meter hoogte.

Ik heb het wel eens beroerder gezien met meer panelen op een rail. Hoe kijken jullie daar naar?
Is goed volgens mij want bij mijn dochter zaten bij de bestelling van 10 panelen 24 dak haken, 6 per clickfitrail van 5,50m.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:20

Mickey77

Allround ICT-er

Mijn vriendin (LAT, haar dak) heeft een offerte van zonneplan en ze vraagt mij om advies. Ik weet dat het gebruikelijk is voor serieuze feedback een eigen topic te maken en veel info aan te leveren. Maar ik heb begrepen uit goede (moderator) bron vernomen dat een korte vraag wel in dit topic mag, mits heel kort.

Schuin dak vrijwel geheel op zuid, geen schaduw, vrijstaand huis, Drenthe
10x zwarte panelen van zonneplan 400 Wp, DM400M10-54HBB/-V, 1708 x 1134 x 30 mm
Zonneplan One optimized omvormer, 4x Zonneplan One optimizer,
Incl montage en vervangen meterkast 6882 euro incl btw, 5759 euro ex btw

De opbrengstberekening is optimistisch (3424 kWh, bij 0,338 euro wordt opbrengst per jaar 1157 euro) maar van de levertijd wordt je pessimistisch (29 tot 34 weken). Mijn vriendin wil graag van het gas af en dus meer electrisch, nog geen plannen voor een electrische auto, maar je weet nooit…

Edit: Ik begrijp het alternatief voor een eigen topic (meer info, beter advies). Maar mijn vraag is of jullie een kort en simpel advies kunnen geven, of xxx voor yyy euro een goede investering is, op basis van mijn summiere info. Dan kan ik daarmee het tweakers forum ophemelen bij mijn vriendin :P

[ Voor 14% gewijzigd door Mickey77 op 04-07-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mickey77 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:05:
Mijn vriendin (LAT, haar dak) heeft een offerte van zonneplan en ze vraagt mij om advies. Ik weet dat het gebruikelijk is voor serieuze feedback een eigen topic te maken en veel info aan te leveren. Maar ik heb begrepen uit goede bron vernomen dat een korte vraag wel in dit topic mag, mits heel kort.

De opbrengstberekening is optimistisch (3424 kWh, bij 0,338 euro wordt opbrengst per jaar 1157 euro) maar van de levertijd wordt je pessimistisch (29 tot 34 weken). Mijn vriendin wil graag van het gas af en dus meer electrisch, nog geen plannen voor een electrische auto, maar je weet nooit…
Wat is je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Edit: Ik begrijp het alternatief voor een eigen topic (meer info, beter advies). Maar mijn vraag is of jullie een kort en simpel advies kunnen geven, of xxx voor yyy euro een goede investering is, op basis van mijn summiere info. Dan kan ik daarmee het tweakers forum ophemelen bij mijn vriendin :P
Algemeen: hoe eerder op het dak, hoe beter en gooi het hele dak vol.
Specifiek: 1,43 euro per wattpiek is duur, maar hierbij zit je meterkast bij inbegrepen en ik weet niet hoe duur dat los is bij Zonneplan. Stel dat dit 880 euro (excl) is dan kom je op een wattpiek prijs van 1,22. De installatie is nog niet heel groot, dus dat verklaart ook een hogere prijs per wattpiek.

Ter vergelijking ik had van Zonneplan twee offertes:
24x370WP, EUR 1,03 per wattpiek
13x370WP, EUR 1,13 per wattpiek.

Als je met een kwh prijs van ~ EUR 0.338 rekent komt je inderdaad op een rendement van ongeveer 20%, heb je het in 5 jaar terugverdiend. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van het energiecontract van je vriendin.
De berekening van Zonneplan is niet zo ingewikkeld, dus die kan je makkelijk met haar eigen tarief doorrekenen. Ook als je een vrij laag tarief hebt van EUR 0,22 per kWh kom je nog op een rendement van 15%, probeer dat maar eens elders te krijgen...

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-09 12:26
Mijn vriendin (LAT, haar dak) heeft een offerte van zonneplan en ze vraagt mij om advies. Ik weet dat het gebruikelijk is voor serieuze feedback een eigen topic te maken en veel info aan te leveren. Maar ik heb begrepen uit goede (moderator) bron vernomen dat een korte vraag wel in dit topic mag, mits heel kort.

Waarom een optimized omvormer en 4 optimizers bij vrijwel zuid, geen schaduw?
En ligt het dak vol bij 10 panelen of kan er meer bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Laatst online: 21:20

Mickey77

Allround ICT-er

@blackd Goed idee om een specificatie te vragen van de kosten voor de meterkast. Of het dan naar 1,03 komt dat betwijfel ik maar wel een belangrijke vraag, bedankt!

@schumacher Ik geloof niet dat er schaduw valt op het dak dus dan zijn optimizers mogelijk overkill. Ik zal dat zal ik even nagaan. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dat een korte vraag wel in dit topic mag, mits heel kort.
TLDR :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mickey77 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:09:
@blackd Goed idee om een specificatie te vragen van de kosten voor de meterkast. Of het dan naar 1,03 komt dat betwijfel ik maar wel een belangrijke vraag, bedankt!
Ja 1,03 euro per wattpiek ga je met een dergelijke installatie niet halen, maar het is wel zo netjes om wattpiek prijzen zonder meterkast te vergelijken. Je kan dan ook kijken of een meterkast vervangen elders goedkoper is. En het geeft een beeld of de installatie goedkoop of duur is, al maak ik me met Zonneplan daar niet heel veel zorgen over.

Als je de meterkast door hun laat vervangen, maak dan met Zonneplan wel goede afspraken over wat voor merk je laat plaatsen. Mij hadden ze een Eaton alamat beloofd, maar ik heb elders op het forum ook mooie Chinese makelaardij voorbij zien komen die door Zonneplan is geinstalleerd... Als je het in eigen beheer doet heb je er meer controle over.
@schumacher Ik geloof niet dat er schaduw valt op het dak dus dan zijn optimizers mogelijk overkill. Ik zal dat zal ik even nagaan. Bedankt!
Misschien een schoorsteentje op het dakvlak, dan zitten er maar zo 4 optimizers omheen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 13:24
De aan mij geoffreerde 25 Belinus 390 M7 MWt panelen blijken niet leverbaar, ik heb van de installateur een alternatief aanbod gekregen, ik twijfel wat de beste keuze is. Kan iemand mij helpen beslissen.
De panelen liggen oost-west met enphase IQ 7+

25 keer Jinko Solar 395 WP Tiger Pro , 15 product en 25 jaar productie garantie
of
25 keer Belinus 400 WP Ultra Black glas glas, 35 jaar product en productie garantie.

De laatste kosten netto 625 euro meer in totaal.

[ Voor 6% gewijzigd door marcovandam op 04-07-2022 13:19 ]

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
...

De opbrengstberekening is optimistisch (3424 kWh, bij 0,338 euro wordt opbrengst per jaar 1157 euro)
Waarom geen stringomvormer, dan haal je een pessimistische 4000 kWh en een optimistische 4500 kWh. Dat is ongeveer 25% meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Ik heb vandaag 2 extra panelen (72 cells) aangesloten op de 2e aansluiting van mijn Goodwe 4200 (D) NS , een string die ik nog verder ga uitbreiden Tot mijn grote verbazing ging de totaalopbrengst onderuit, tot 800W, het string voltage bleek opeens 80V ip 450.. Eens beter gekeken en in de app en portal heet deze omvormer GW4200-NS en zo lijkt ie zich ook te gedragen. Hij rapporteert maar 1 string sowieso
Alsof de 2 aansluitingen intern gewoon parallel zijn doorgelust. Want 80V is wat ik ongeveer zou verwachten van de 2e string. BIj loskoppelen ging de omvomer weer naar 450v...

Ik kan echter nergens een model 4200 NS vinden, de NS serie loopt tot 3000W .

Heb ik een DNS met identiteits problemen? Of heb ik gewoon een NS model wat officieel niet bestaat, Wat zien DNS gebruikers in hun app, staat daar bij het model NS of D NS . ZOu ik de 2 strings moeten verwisselen? Of de omvormer opnieuw opstarten zodat ie in 2 string mode komt ? Ik heb al gekeken in de handleiding of ik een setting kan vinden die dir regelt, maar nee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
exroosje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:00:
Ik heb vandaag 2 extra panelen (72 cells) aangesloten op de 2e aansluiting van mijn Goodwe 4200 (D) NS , een string die ik nog verder ga uitbreiden Tot mijn grote verbazing ging de totaalopbrengst onderuit, tot 800W, het string voltage bleek opeens 80V ip 450.. Eens beter gekeken en in de app en portal heet deze omvormer GW4200-NS en zo lijkt ie zich ook te gedragen. Hij rapporteert maar 1 string sowieso
Alsof de 2 aansluitingen intern gewoon parallel zijn doorgelust. Want 80V is wat ik ongeveer zou verwachten van de 2e string. BIj loskoppelen ging de omvomer weer naar 450v...

Heb ik een DNS met identiteits problemen? Of heb ik gewoon een NS model wat officieel niet bestaat, Wat zien DNS gebruikers in hun app, staat daar bij het model NS of D NS . ZOu ik de 2 strings moeten verwisselen? Of de omvormer opnieuw opstarten zodat ie in 2 string mode komt ? Ik heb al gekeken in de handleiding of ik een setting kan vinden die dir regelt, maar nee...
Intern zijn ze inderdaad parallel doorgelust. Kun je die 2 anders niet in serie erbij zetten of gaat hij dan over zijn maximale spanning? Ik weet niet of die 2 panelen in de zelfde richting en hellingshoek liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
exroosje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:00:

o ja nog een kleine waarschuwing
Je moet er ook rekening mee houden dat die hoge gelijkspanning nu over die twee nieuwe panelen heen word gepusht. Dankzij de diodes is alles wel heel gebleven maar goed is het niet voor de panelen. Omdat de ingangen parallel gekoppeld staan.

[ Voor 1% gewijzigd door zonnefreak op 04-07-2022 15:16 . Reden: nog een stukje tekst toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
zonnefreak schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:11:
[...]

Intern zijn ze inderdaad parallel doorgelust. Kun je die 2 anders niet in serie erbij zetten of gaat hij dan over zijn maximale spanning? Ik weet niet of die 2 panelen in de zelfde richting en hellingshoek liggen?
Dat geldt toch niet voor een 4200 DNS die volgens de specs 2 MPPT trackers heeft? Het model dat ik tot vandaag ook dacht te hebben?

Waar komt deze 4200NS dan vandaan want ik kan dit model nergens vinden online . Hoeveel A zou deze aankunnen (een DNS 2 keer 11...)

Deze 2 erbij in serie gaat nog wel , maar dan is het ook echt op. Ze staan in een andere orientate dus nu een optimizer ertussen. Optimaal is het dus sowieso niet.

Klopt het dat andere DNS eigenaren dit ook in de app terugzien als modelnaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
exroosje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:58:
[...]

Dat geldt toch niet voor een 4200 DNS die volgens de specs 2 MPPT trackers heeft? Het model dat ik tot vandaag ook dacht te hebben?

Waar komt deze 4200NS dan vandaan want ik kan dit model nergens vinden online . Hoeveel A zou deze aankunnen (een DNS 2 keer 11...)

Deze 2 erbij in serie gaat nog wel , maar dan is het ook echt op. Ze staan in een andere orientate dus nu een optimizer ertussen. Optimaal is het dus sowieso niet.

Toen je vertelde dat je spanning naar beneden ging naar 80 Volt had ik de conclusie getrokken dat deze intern parallel gemaakt moest zijn. Was misschien een denkfout van mij.
Ik vermoed dat die D voor Dual MPPT staat. Als nu in jou app en portal maar 1 string te zien is en er staat op jou type plaatje echt DNS dan is er ergens toch iets goed fout gegaan.
Misschien toch even contact op gaan nemen met de leverancier van deze omvormer en het probleem voorleggen? Even een hele gekke vraag misschien maar om alle fouten even uit te kunnen sluiten. Heb je nu precies het zelfde probleem als je de 2 stringen omwisselt met de ingangen.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 11:35
Dit advies van een expert kan ik jullie toch niet onthouden. Kijk naar punt 5 hier. Daar kun je lezen dat als je je panelen niet gebruikt, je ze het best kunt afdekken 8)7

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
cville schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:05:
Dit advies van een expert kan ik jullie toch niet onthouden. Kijk naar punt 5 hier. Daar kun je lezen dat als je je panelen niet gebruikt, je ze het best kunt afdekken 8)7
Ja. Dus elke avond om 11 uur je dak op om de panelen af te dekken, en dan 's ochtends om 5 uur alles er weer af..... |:(
Wat voor kronkel in je hoofd moet je hebben om zoiets met droge ogen op een website te kunnen schrijven?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
zonnefreak schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:35:
[...]

Toen je vertelde dat je spanning naar beneden ging naar 80 Volt had ik de conclusie getrokken dat deze intern parallel gemaakt moest zijn. Was misschien een denkfout van mij.
Ik vermoed dat die D voor Dual MPPT staat. Als nu in jou app en portal maar 1 string te zien is en er staat op jou type plaatje echt DNS dan is er ergens toch iets goed fout gegaan.
Misschien toch even contact op gaan nemen met de leverancier van deze omvormer en het probleem voorleggen? Even een hele gekke vraag misschien maar om alle fouten even uit te kunnen sluiten. Heb je nu precies het zelfde probleem als je de 2 stringen omwisselt met de ingangen.?
Ja dat heb ik ook geprobeerd. De lange string (13 panelen) op ingang 1 en de korte op ingang 2 . Omvormer startte niet eens op (want <120V) Pas toen ik string 2 eruit haalde startte de boel weer op.

Ik ben wel benieuwd of dit bij anderen met een D- NS wel werkt en of die inderdaad als D-NS in de app wordt gelist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Punt 3 is ook leuk; hoezo zouden huisgenoten last hebben van de aparte! groep die je afschakelt, en hoezo zijn panelen uberhaupt uit te schakelen? Ja, met de doek van punt 5 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
exroosje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:20:
[...]

Ja dat heb ik ook geprobeerd. De lange string (13 panelen) op ingang 1 en de korte op ingang 2 . Omvormer startte niet eens op (want <120V) Pas toen ik string 2 eruit haalde startte de boel weer op.

Ik ben wel benieuwd of dit bij anderen met een D- NS wel werkt en of die inderdaad als D-NS in de app wordt gelist.
Laten we inderdaad even afwachten wat ervaringen van andere zijn. En anders toch contact opnemen met je leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 11:35
Andrehj schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:18:
[...]

Ja. Dus elke avond om 11 uur je dak op om de panelen af te dekken, en dan 's ochtends om 5 uur alles er weer af..... |:(
Wat voor kronkel in je hoofd moet je hebben om zoiets met droge ogen op een website te kunnen schrijven?
Daarom wilde ik het jullie niet onthouden; van welke planeet kom je als je zo iets schrijft!

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
marcovandam schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:07:
De aan mij geoffreerde 25 Belinus 390 M7 MWt panelen blijken niet leverbaar, ik heb van de installateur een alternatief aanbod gekregen, ik twijfel wat de beste keuze is. Kan iemand mij helpen beslissen.
De panelen liggen oost-west met enphase IQ 7+

of
25 keer Belinus 400 WP Ultra Black glas glas, 35 jaar product en productie garantie.

De laatste kosten netto 625 euro meer in totaal.
Iemand een advies? De Belinus zou minder moeten verslechteren over een hele lange tijd, ik vraag me alleen af of dat 625 euro waard is nu. Jinko zijn op zich wel goede panelen toch? Belinus is nog vrij nieuw en moeten zich nog bewijzen, gezien de garantie hebben ze er wel vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:14
exroosje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:58:
[...]

Staat echt dns…..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iUc9vY8xSFD0KEiqMepXzU1rPk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CEaVksmbdcLTJWg1RPKBPqXy.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
marcovandam schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:38:
Belinus is nog vrij nieuw en moeten zich nog bewijzen, gezien de garantie hebben ze er wel vertrouwen in.
Als ze dan nog bestaan.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
jobr schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:45:
[...]

Als ze dan nog bestaan.....
Dat is wel een valide punt, als ze over 15 jaar niet meer bestaan en de panelen nog maar 70% doen schiet het ook niet op, wat dat betreft is Jinko wat zekerder. Maar als ze echt opbrengen wat ze beloven is het de investering wel weer waard lijkt me. Damm ik kan niet kiezen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
marcovandam schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:12:
[...]

Dat is wel een valide punt, als ze over 15 jaar niet meer bestaan en de panelen nog maar 70% doen schiet het ook niet op, wat dat betreft is Jinko wat zekerder. Maar als ze echt opbrengen wat ze beloven is het de investering wel weer waard lijkt me. Damm ik kan niet kiezen 8)7
Als de watt piek hetzelfde is, zullen ze ook hetzelfde opleveren.
Dat zoveel procent na zoveel jaar geneuzel is grote bullshit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Andrehj schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:18:
[...]

Deze tijden worden vanzelf vriendelijker, nu de dagen weer korter worden. In de winter kun je zelfs uitslapen voordat je de afdekking weer moet weghalen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
reneeke1970 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:20:
[...]

Als de watt piek hetzelfde is, zullen ze ook hetzelfde opleveren.
Dat zoveel procent na zoveel jaar geneuzel is grote bullshit.
Officieel 5 WP meer voor de Belinus, maar bij de Jinko wordt 395 tot 405 gemeld.
De Belinus is wel glas op glas, de Jino niet.

of

[ Voor 4% gewijzigd door marcovandam op 04-07-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:57
marcovandam schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:43:
[...]

Officieel 5 WP meer voor de Belinus, maar bij de Jinko wordt 395 tot 405 gemeld.
De Belinus is wel glas op glas, de Jino niet.

of
Glas op glas is sterker, tegen hagel ed, voor als ze vrij plat liggen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
Whiskey48 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:02:
[...]

Glas op glas is sterker, tegen hagel ed, voor als ze vrij plat liggen??
Het is een schuin dak, maar ook dan is sterker wel een pluspunt natuurlijk.
Verschil is maar 625 netto.

[ Voor 5% gewijzigd door marcovandam op 04-07-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Bij mij dus niet. Heb de handleiding gevonden en kennelijk bestaat het wel, een 4200NS. Die blijk ik dus te hebben vermoed ik. Balen.....Nu moet ik een extra omvormer vinden. Wilde ze er gewoon eerst even bijzetten, want deze omvormer was nog niet helemaal vol

Acties:
  • 0 Henk 'm!
exroosje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:49:
[...]

Bij mij dus niet. Heb de handleiding gevonden en kennelijk bestaat het wel, een 4200NS. Die blijk ik dus te hebben vermoed ik. Balen.....Nu moet ik een extra omvormer vinden. Wilde ze er gewoon eerst even bijzetten, want deze omvormer was nog niet helemaal vol
Twee gelijke string van maken, en dan parallel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
zonnefreak schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:35:
[...]

Er heeft wel een 4200-ns bestaan. Verstopt op de website van Solarnl:

https://solarnl.nl/produc...jaar-garantie?p=12276&t=2

Het uiterlijke verschil tussen de ns en dns is de extra set PV aansluitingen. Merkwaardig dat er dan een omvormer is met 1 mpp tracker en 1 string per mppt en toch twee stel pv aansluitingen. Waarvoor is dat tweede stel dan?

[ Voor 4% gewijzigd door FransvWoerkom op 04-07-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-09 21:56
Martin7182 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:55:
[...]

Maar schaduw op de schuur, bijkeuken of beide? Je wilt niet dat 1 paneel de rest onderuit trekt. Als je alleen schaduw op de bijkeuken hebt, dan zou ik daar uberhaupt niet zo snel een paneel leggen, ook niet met Enphase.
Beide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
FransvWoerkom schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:39:
[...]

Het uiterlijke verschil tussen de ns en dns is de extra set PV aansluitingen. Merkwaardig dat er dan een omvormer is met 1 mpp tracker en 1 string per mppt en toch twee stel pv aansluitingen. Waarvoor is dat tweede stel dan?
Dit statement klopt dus niet.
De serie NS boven 3000W (3600-4200-5000) lijkt als 2 druppels water op DNS serie (is dus een slagje groter) en heeft 2 sets aansluitingen.
Deze zijn nodig omdat volgens de specs deze omvormers 22A aan kunnen (de "normale" serie tot 3000NS kan maar 11A aan) wat gezien de 10A van de meeste panelen logischerwijs alleen door parallel schakelen gehaald kan worden.

Het is niet nodig omdat je ook tot 600V kunt gaan (modellen tot 300W gaan tot 500V) en dus met een enkele string wel tot 4200W zou kunnen komen. De 5000W volkrijgen met 1 string wordt een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FransvWoerkom schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:39:
[...]

Voor parallel schakeling, ik heb omvormers met zes aansluitingen, drie per mpp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ter info, de APS DS3 lijkt nieuwe firmware te hebben sinds vandaag. Hiermee begint ie al vanaf 1-2 W te produceren ipv eerder pas vanaf ~ 10W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q22Uumi5MvXN-NGTe8dKYhkZbzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jxiKzXmXmXXFRiwAWqbBVsq7.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGQrMeQnsLN7m6exfxVvktZVTMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cNqXUarBpdi69okhtLHLW2iX.png?f=fotoalbum_large

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Laatst online: 23:43
Even een vraag voor de experts, ik zit mee te kijken met een wat grotere PV installatie van 100kW. Er wordt gebruik gemaakt van een Huawei SUN2000-100KTL-M1 omvormer. Deze heeft 10 MPPT's verdeeld over 20 ingangen. Ingang 1 + 2 = MPPT 1, enz. De opstelling betreft oost-west, 10 ingangen / 5 MPPT oost en 10 ingangen / 5 MPPT west.

Ik heb nu het vermoeden dat de string lengte van ingang 1 en 2 verschillend zijn, 14 panelen op 1 en 16 panelen op 2. Deze zitten dus gezamelijk (parallel) op MPPT 1, dus de string spanning is gelijk. Wanneer ik de omvormer uitlees:
- Ingang 1 450V 7,5A
- Ingang 2 450V 10A

Op een ander moment:
- Ingang 1 500V 5,9A
- Ingang 2 500V 7,8A

Dit geldt voor elke MPPT, dus 10 keer MPPT met parallel 2 ongelijke strings. Wat zijn de nadelige gevolgen hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
exroosje schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:42:
[...]

Dit statement klopt dus niet.
De serie NS boven 3000W (3600-4200-5000) lijkt als 2 druppels water op DNS serie (is dus een slagje groter) en heeft 2 sets aansluitingen.
Deze zijn nodig omdat volgens de specs deze omvormers 22A aan kunnen (de "normale" serie tot 3000NS kan maar 11A aan) wat gezien de 10A van de meeste panelen logischerwijs alleen door parallel schakelen gehaald kan worden.

Het is niet nodig omdat je ook tot 600V kunt gaan (modellen tot 300W gaan tot 500V) en dus met een enkele string wel tot 4200W zou kunnen komen. De 5000W volkrijgen met 1 string wordt een uitdaging.
Ik begrijp dat jij toch ergens een datasheet hebt gevonden. Dat had ik even gemist. In de enige handleiding van de NS en DNS serie die ik kon vinden stond dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnfCMCFkbqiWzf7PUFIF8ctJaRU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uGENgMNR3wV39Mb2zKtkIfN0.png?f=user_large

In die handleiding staat niets over het bestaan van een 4200-NS. Dus jij hebt een zeldzaam tussenmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:42:
[...]

Voor parallel schakeling, ik heb omvormers met zes aansluitingen, drie per mpp
Ik begrijp niet wat de zin is van meer aansluitingen per string. Of bedoel je dat jouw omvormers 3 strings per mppt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
joezzt schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:17:
Ter info, de APS DS3 lijkt nieuwe firmware te hebben sinds vandaag. Hiermee begint ie al vanaf 1-2 W te produceren ipv eerder pas vanaf ~ 10W.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De grapjassen hebben ervoor gezorgd dat mijn DS3 denkt dat ie een DS3-S is geloof ik, hij capped nu op 320W per paneel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8m_ka4DK_Oq0JZqUeiMJI0NGIM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7pF6IlbbFlyoJvxVlvY9FIJM.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand hetzelfde fenomeen ? Ik heb 2 DS3-en die allebei hetzelfde vertonen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Brokencore het gevolg is minder productie :)
Het gezamenlijk MPPT zal in de buurt liggen van de spanning van de 14 panelen, dus je mist iets minder dan twee panelen aan opbrengst (per mppt).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FransvWoerkom schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:14:
[...]

Ik begrijp niet wat de zin is van meer aansluitingen per string. Of bedoel je dat jouw omvormers 3 strings per mppt hebben?
Ja ik heb drie aansluitingen per mpp,dus daar kunnen drie stringen aan. Max stroom per mpp is ook 22A dus dat kan makkelijk.
Heb er ook nog eentje met vier aansluiting, twee string per mpp.
Maar de meerderheid, of liever gezegd de kleinere omvormers hebben meestal één aansluiting per mpp.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
Proton_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:15:
@Brokencore het gevolg is minder productie :)
Het gezamenlijk MPPT zal in de buurt liggen van de spanning van de 14 panelen, dus je mist iets minder dan twee panelen aan opbrengst (per mppt).
Die gedachtengang had ik in eerste instantie ook, echter is de stroom van de langere string ook hoger waardoor dit verschil weer gecompenseerd lijkt te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

marcovandam schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:38:
[...]

gezien de garantie hebben ze er wel vertrouwen in.
En weer iemand die erin trapt.. garantie en zeker in de solar, is verzekerd, ze hebben er dus geen vertrouwen in maar jij betaald voor die verzekeringspreme, kunnen ze mooi meer geld rekenen aan mensen die graag een 25jaar garantie stickertje zien. Grappig is dat inmiddels een aantal mensen (half) weten hoe dat het werkt en daarom adveteren ze nu soms met welke verzekeringsmaatschapij het is, om daar dan indruk mee te maken.. :+
Tis allemaal marketing en heeft niets met de kwaliteit of het vertrouwen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
joezzt schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:15:
[...]
Heeft iemand hetzelfde fenomeen ? Ik heb 2 DS3-en die allebei hetzelfde vertonen.
Hier zelfde gedrag, beide DS3 zijn niet hoger als 320W gekomen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Ik heb een beetje een bizar probleem en ik wilde vragen of iemand dit ooit eerder heeft gehoord zodat ik straks weet waar ik precies moet zoeken naar de oorzaak ipv het dak op om alles los te halen en te checken.

De output van de zonnepanelen leek in 4 dagen tijd plots te 'degraderen'. Spanning werd lager en lager (ongeacht zon) en de opbrengst uiteraard ook. Na die 4e dag komt de spanning nauwelijks boven de minimale spanning voor de inverter om nog iets van vermogen te genereren. De gemeten Voc over de hele string is niet goed ~180V tov ~400V wat het zou moeten zijn. Elk paneel maakt gebruik van optimizers, helaas hebben de optimizers geen wifi verbinding of wat dan ook.
Elke keer als er stroom komt, gaat uiteraard de spanning omlaag en dan komt de spanning weer zo laag dat de inverter uitslaat. En zo gaat het de hele dag door.

Alleen de eerste en laatste kabels heb ik zelf op lengte gemaakt, maar die heb ik gecontroleerd, daar zat geen fysieke spanning aan (werd niet aan getrokken of geduwd) en de connecties zijn goed.

Ik kan me slechts 3 dingen voorstellen die fout kunnen zijn:
- bekabeling, maar dan vind ik het vreemd dat er wel iets doorkomt, maar niet 'alles'
- optimizers?
- kapot zonnepaneel?

Niet dat er veel meer aan onderdelen zit in het systeem. Ik heb in het verleden wel een kapot zonnepaneel meegemaakt, maar dan gaat niks meer. Optimizers heb ik nog niet veel mee gewerkt, maar mocht daar iets defect zijn, lijkt me raar dat er dan toch iets doorkomt, maar niet genoeg, bij kortsluiting verwacht ik dat er iets doorbrand is en dan dat het feest klaar is.

Iemand een suggestie wat het beste te controleren danwel wat de meest waarschijnlijke 'dader' kan zijn?

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Brokencore de vermogenscurve van een PV paneel heeft geen scherpe hoeken, hierdoor is het allemaal wat minder zwart/wit dan het lijkt.

Een bruikbare eerste benadering is voor een 340 Wp paneel is bijvoorbeeld
f(x)=9-e^(x-40)
waarbij x de spanning is en y de stroom. In de datasheet zie je dit als I/V curve terug.
Het vermogen van een enkel paneel is dan x * f(x) en een string van 14 panelen wordt x*f(x/14).

Met die formule kunnen we makkelijk het vermogen van een string van 14 parallel aan een string van 16 vergelijken met twee strings van 15 en twee strings van 14.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYkNKtqWiad0Rg5LKHOOCi_LYY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TpxAU4JgjH10kg01ZUBjsXbL.png?f=fotoalbum_large

Het model is natuurlijk niet perfect; als je wil kan je het grondtal finetunen (met moderne panelen moet hij groter zijn -> grotere fillfactor), de 9 veranderen naar Isc en de 40 tunen zodat Voc klopt, maar voor het grote plaatje en de conclusie gaat dat niet uitmaken :)

Volgens dit model:
14+14 levert 9462W (-168W, geen heel paneel minder)
14+16 levert 9630W
15+15 levert 10137W (+507W, bijna twee panelen meer)

Dat de kortere string ook een lagere stroom levert is duidelijk als je de I/V curve los plot rond het MPP (zoals in het plaatje hierboven berekend).
Hier is het 0.45A minder maar met echte panelen en een echte MPPT zal dit natuurlijk afwijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOx3e5dP5M_uWoIM_qJJeJL5W5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9cLDra6rpGtOKwclivCoriJ0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 05-07-2022 15:37 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@siggy optimizers zonder monitoring vind ik een slecht idee, je hebt immers meer points of failure (en meer data is altijd fijn :) )
Is de stringstroom wel OK, of zakt die ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
siggy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:32:
Ik heb een beetje een bizar probleem en ik wilde vragen of iemand dit ooit eerder heeft gehoord zodat ik straks weet waar ik precies moet zoeken naar de oorzaak ipv het dak op om alles los te halen en te checken.

De output van de zonnepanelen leek in 4 dagen tijd plots te 'degraderen'. Spanning werd lager en lager (ongeacht zon) en de opbrengst uiteraard ook. Na die 4e dag komt de spanning nauwelijks boven de minimale spanning voor de inverter om nog iets van vermogen te genereren. De gemeten Voc over de hele string is niet goed ~180V tov ~400V wat het zou moeten zijn. Elk paneel maakt gebruik van optimizers, helaas hebben de optimizers geen wifi verbinding of wat dan ook.
Elke keer als er stroom komt, gaat uiteraard de spanning omlaag en dan komt de spanning weer zo laag dat de inverter uitslaat. En zo gaat het de hele dag door.

Alleen de eerste en laatste kabels heb ik zelf op lengte gemaakt, maar die heb ik gecontroleerd, daar zat geen fysieke spanning aan (werd niet aan getrokken of geduwd) en de connecties zijn goed.

Ik kan me slechts 3 dingen voorstellen die fout kunnen zijn:
- bekabeling, maar dan vind ik het vreemd dat er wel iets doorkomt, maar niet 'alles'
- optimizers?
- kapot zonnepaneel?

Niet dat er veel meer aan onderdelen zit in het systeem. Ik heb in het verleden wel een kapot zonnepaneel meegemaakt, maar dan gaat niks meer. Optimizers heb ik nog niet veel mee gewerkt, maar mocht daar iets defect zijn, lijkt me raar dat er dan toch iets doorkomt, maar niet genoeg, bij kortsluiting verwacht ik dat er iets doorbrand is en dan dat het feest klaar is.

Iemand een suggestie wat het beste te controleren danwel wat de meest waarschijnlijke 'dader' kan zijn?
Kun je aangeven hoeveel zonnepanelen je gebruikt, welke omvormer, welke optimizers, heb je last van schaduw, waarom gebruik je optimizers en misschien een foto van je opstelling. Dan is het wat duidelijker snap je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
Met de (bijna) platte panelen op het platte dak wil ik voor mijn vakantie de set een keer goed schoonmaken.

Je leest veel, speciaal osmosewater en andere zaken zouden de panelen niet beschadigen. In de omgeving zie ik de glazenwasser normaal kraanwater gebruiken.

Voor mijn normale raampartijen die ik zelf lap zweer ik al 15 jaar bij Ha-ra (Hans Raab).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-jcfHczSIgXjUoA2KVQz0Etp1I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6xXLFpfLAhKAFkXK6SxICSnK.jpg?f=user_large

Maakt goed schoon, streeploos en is biologisch afbreekbaar (als ik de fabrikant mag geloven).

Wat gebruiken jullie (naast een Unger uiteraard) als schoonmaakmiddel? Zou Ha-Ra in combinatie met kraanwater een optie zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Griffin2k op 05-07-2022 15:40 ]

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Griffin2k schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:38:
Met de (bijna) platte panelen op het platte dak wil ik voor mijn vakantie de set een keer goed schoonmaken.

Je leest veel, speciaal osmosewater en andere zaken zouden de panelen niet beschadigen. In de omgeving zie ik de glazenwasser normaal kraanwater gebruiken.

Voor mijn normale raampartijen die ik zelf lap zweer ik al 15 jaar bij Ha-ra (Hans Raab).

[Afbeelding]

Maakt goed schoon, streeploos en is biologisch afbreekbaar (als ik de fabrikant mag geloven).

Wat gebruiken jullie (naast een Unger uiteraard) als schoonmaakmiddel? Zou Ha-Ra in combinatie met kraanwater een optie zijn?
Ik gebruik alleen kraanwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:41
de Peer schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:44:
[...]

Ik gebruik alleen kraanwater.
Als je een regenton hebt met een kous als filter dan is een emmer met dat regenwater en eventueel een zachte borstel ook wel voldoende lijkt me. :)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Griffin2k
Je kan ook eerst het water ontkalken met een (echte) waterontharder.
Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?
Heb je voor de rest ook profijt van, in huis.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-07-2022 16:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

AtlAntA schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:49:
[...]

Als je een regenton hebt met een kous als filter dan is een emmer met dat regenwater en eventueel een zachte borstel ook wel voldoende lijkt me. :)
Dat kan ook prima ja. Ik vind het wel fijn om gewoon de tuinslang met waterdruk te gebruiken. sproeit makkelijker.

Die focus op kalk nooit begrepen, alsof dat blijft liggen buiten...
Ik heb nog nooit kalkvlekken gezien buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@de Peer Met een zeeptoevoeging schuimt het een stuk beter dan met hard water.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de Peer schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:12:
[...]

Dat kan ook prima ja. Ik vind het wel fijn om gewoon de tuinslang met waterdruk te gebruiken. sproeit makkelijker.

Die focus op kalk nooit begrepen, alsof dat blijft liggen buiten...
Ik heb nog nooit kalkvlekken gezien buiten.
Hier idem, tuinslang en fijne bezem, en weg is het stof zand alg weer....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

zonnefreak schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:19:
[...]

Kun je aangeven hoeveel zonnepanelen je gebruikt, welke omvormer, welke optimizers, heb je last van schaduw, waarom gebruik je optimizers en misschien een foto van je opstelling. Dan is het wat duidelijker snap je?
- 9 zonnepanelen
- bluesun hybride omvormer
- honeybee optimizers op elk panel
- schaduw in de wintermaanden door hoger dak zijburen.

Waarom ik optimizer gebruik? Vanwege de schaduw, die trekt langzaam over/weg vanmijn zonnepanelen.

Punt is dat er plots zonder aanleiding de spanning van dag tot dag vrijwel rechtlijnig verlaagde. Ik heb dus zelf de +&- van de panelen gemeten en de Voc die ik zou moeten hebben klopt voor geen meter. Blijft nu wel stabiel vreemd genoeg. Íets blokkeert de spanning en ik kan wel het gehele systeem er weer afhalen, maar ik had gehoopt dat iemand dit wel eens gehoor of heeft meegemaakt.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Weet niet of ik het niet mag posten maar ik probeer het toch.
Vannacht om 2 uur is mijn SMA tripower 5kW uitgegaan. Maar vanochtend ging deze helemaal niet meer aan.
De omvormer hangt al 5 weken probleemloos te draaien.
Hoofdschakelaar uitgezet. DC schakelaar uitgezet. 5 minuten gewacht en alles weer aangezet.
Ik kon wat klikken en schakelen horen maar uiteindeljik ging er geen 1 led aan.
Alles weer uitgezet. Kabels van de DC en AC losgehaald en doorgemeten.
DC had netjes 380-400 Volt en de 3 fase was ook gewoon goed.
Er waren geen zekeringen of aardlekschakelaars uitgeschakeld.
Daarna alles weer terug geprikt en ging hij gewoon weer zonder enige problemen aan.
In de logging ook helemaal niets te vinden.
Iemand dit al eens meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

joezzt schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:15:
[...]

De grapjassen hebben ervoor gezorgd dat mijn DS3 denkt dat ie een DS3-S is geloof ik, hij capped nu op 320W per paneel:
[Afbeelding]

Yep ik heb er vier en die maximeren ook ineens op 320watt per kanaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZoyT4uMfdNf7SUpsmUbeiwb3Pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7TZztySmY3oaPbXTyCwAEsa.jpg?f=fotoalbum_large

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Niet online
JvS schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:53:
[...]

Yep ik heb er vier en die maximeren ook ineens op 320watt per kanaal.

[Afbeelding]
Je kan toch aan je serienummer zien of je een DS3 of S hebt. DS3's serienummers beginnen met 704.
DS3-L begint met 703. geen idee waar de S versie mee begint.
en op mijn DS3-L staat gewoon op de omvormer DS3-L. Dus zou er bij jullie DS3-S op moeten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gratje schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:57:
[...]

Je kan toch aan je serienummer zien of je een DS3 of S hebt. DS3's serienummers beginnen met 704.
DS3-L begint met 703. geen idee waar de S versie mee begint.
en op mijn DS3-L staat gewoon op de omvormer DS3-L. Dus zou er bij jullie DS3-S op moeten staan.
ik heb gewoon de normale ds3, altijd al gehad. Serienummer begint idd met 704. Ik ga ervandoor dat ze niet op mn dak zijn geklommen om het te veranderen :). Ze lijken wel softwarematig gedowngrade.

Dit kunnen ze ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tidWh1cDK6GnNX0om2dvFbYAbdQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IgNm6WqlbFihV1Tr9bxHehfk.png?f=user_large

Ik heb iig even een support request ingestuurd. Denk dat er al veel mensen geklaagd hebben. Maar doe graag even mee

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 05-07-2022 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Niet online
@JvS das wel een zure dan, Ik heb er DS3-L op liggen en die doen nog steeds wat ze horen te doen. 365 Watt per kanaal ook vandaag.
Je kan zeker nergens zien welke software versie in je inverters zit of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee maar gezien ik niet de enige ben bij wie dit sinds vandaag zo is, ben ik niet zo bang dat dit lang gaat blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:51
Hier liggen 15 * 365 REC panelen op west - dus totaal 5.475Wp. Nu had ik eerder al uitschieters van ~5.8000W vermogen en begreep hier dat dat blijkbaar kan.

Vandaag zit ik zelfs op uitschieters tot 6.030W. Wat meer is dan het nominale vermogen van de omvormer (6.000W). Ik zou verwachten dat er afgetopt zou worden op 6.000W of mis ik iets?

Ben hier wel nieuwsgierig naar aangezien er nog 8 * 365 bijkomt op oost.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin2k
DS3: Opeens weet je het.. je wordt een DS3-S!

Doet me denken aan de firmware-upgrade van mijn AEG Combi-oven die dacht dat hij een stoomoven was geworden 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
marcovandam schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:43:
of
Ik denk dat je de panelen al binnen 15 jaar vervangen hebt door panelen van 700W oid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valermos
  • Laatst online: 18-09 13:31
Hey allemaal,

ik heb al een tijdje meegelezen hier en al veel info vergaard.
Alleen look ik tegen een discussie aan tussen 2 bedrijven over de keuze van omvormers.

Situatie:
16x 400W panelen (Jinko Mono Full Black)
16x SE Power Optimizer S440
Ligt vol op het zuiden, geen enkele schaduw van ochtend tot avond, panelen liggen op een schuindak.
Piek zit dus op de 6400W.

Nu zegt partij X:
Wij kiezen voor de SE-7K 3-fase omvormer omdat de omvormer al begint te werken op een minimum van 4000W, aangezien ik de panelen volledig op het zuiden heb en op een schuin dak zit ik hier nagenoeg altijd aan.

Partij Z zegt:
Ja wij kiezen voor de SE-6K 3-fase omvormer omdat de 7K omvormer pas later in de ochtend actief wordt en hierdoor zou ik 3 tot 400 KWH per jaar verlies hebben.

Side-note: Beide partijen gebruiken dezelfde panelen en optimizers.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en kan mij helpen in de keuze?

Mocht ik te weinig info verschaft hebben, dan verneem ik dat graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 14:37
valermos schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:19:

Ligt vol op het zuiden, geen enkele schaduw van ochtend tot avond, panelen liggen op een schuindak.
Je moet party A gaan zoeken, die geen Solaredge aanbied!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valermos
  • Laatst online: 18-09 13:31
DjAntoon schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:22:
[...]

Je moet party A gaan zoeken, die geen Solaredge aanbied!
haha ok, kun je ook toelichten waarom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
@valermos
Toegevoegde waarde van SE is bij schaduw situaties
En dat gaf je aan niet te hebben.
Dus geen voordeel en wel hogere kosten en meer spul wat stuk kan.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 14:37
valermos schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:22:
[...]

haha ok, kun je ook toelichten waarom?
Vol op het zuiden geen schaduw, geen Solar Edge nodig.

Of wil je perse per paneel monitoring? Zo ja, wat voegt het toe, en hoelang blijf je daar naar kijken. Als het antwoord lang is, ja doe dan Solar Edge.
Als je een optimaal systeem wil, kosten gunstig ga dan naar een string omvormer kijken. Duur kijk naar SMA, goedkoper dan Goodwe, Growatt etc.
Het uitgespaarde geld kun je beter stoppen in extra panelen als je nog wat kwijt kunt.

En onder dimensioneren want dat willen de netbeheerders graag. (Nu pas...)
https://www.zonnefabriek....erdimensioneren+omvormers

[ Voor 20% gewijzigd door DjAntoon op 05-07-2022 19:30 ]

Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic