Lekker doppen kijken. ;-)ds23man schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:43:
Had allemaal wel wat netter gekund. Maar aan de andere kant staan andere mensen ook niet naar jouw panelen te turen.
ik denk dat ik persoonlijk dan een tool/functie voor autocad zou (laten)maken.(iets met een dakhoek en paneel formaten) SketchUp is ook nog een optie dan kan je het zo "mooi" maken als je zelf wil.ErikVers schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:52:
[...]
Daar gaat de vraag in mijn geval wel om want;
De rest van het proces hebben we namelijk al strak voor elkaar (kennis, voorraden, scope12, InstalQ, enz) 😋👍
Nadeel van Solar Monkey vind ik de kosten. Je bent gemiddeld per order 4 offertes(klanten) verder en dus €28,- en dat voor een tekentool met maatvoeringen.
Iemand suggesties op mijn vraag ipv feedback?:
Tekentool met koppeling google maps icm maatvoeringen.

Klopt alleen kost me dan weer teveel tijd in sketchup.twain4me schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:23:
[...]
ik denk dat ik persoonlijk dan een tool/functie voor autocad zou (laten)maken.(iets met een dakhoek en paneel formaten) SketchUp is ook nog een optie dan kan je het zo "mooi" maken als je zelf wil.
Anders blijf ik gewoon de “solar aap” gebruiken tot ik een beter alternatief gevonden heb. Ik heb persoonlijk niet veel met Solar Edge en werk dus liever niet met hun software, ga meer los met Goodwe en Enphase dat werkt voor mij veel logischer. Maar zo ieder zijn voorkeur. De designer van Goodwe is weer niet heel revolutionair te noemen, maar daar heeft de klant weinig last van 👍
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Hier zijn vast mensen thuis in de verschillende opties voor dakhaken. De standaard installateur van de aannemer raadt een in-dak systeem af om de bekende redenen (efficiëntie, brandgevaar, kosten). Hij stelt een op-dak systeem voor wat dan met standaard Clickfit EVO dakhaken wordt bevestigd.
Nu krijgen we platte dakpannen, bij vrijwel alle daken met een op-dak systeem met platte dakpannen valt me op dat de panelen juist nog wat ruimer boven het dak lijken te liggen dan bij "normale dakpannen". Dat is natuurlijk logisch als dezelfde dakhaken gebruikt worden doordat de dakhaken aan de onderkant van de dakpan "golf" geïnstalleerd wordt.
Ik begin te overwegen de strijd voor een in-dak systeem maar op te geven en voor op-dak te gaan, maar dan zou ik wel graag het systeem zo plat mogelijk op het dak met vlakke dakpannen willen hebben. De installateur kent alleen de Esdec Clickfit EVO dakhaken en lijkt niet heel gemotiveerd om verder te zoeken. Heeft iemand hier ervaring met dakhaken welke beter geschikt zijn om een systeem op een dak met platte dakpannen te monteren?
Hieronder een voorbeeldje van hoe het wat mij betreft niet moet:
:fill(white):strip_exif()/f/image/l0Qye4QdvgzImdjkg3Q1levU.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/BEf7MO48uYs4TtdZI8OHpb1N.png?f=user_large)
En nog een voorbeeldje van een systeem op een dak met slechts licht gegolfde pannen (en daarachter nog een net iets minder laag gemonteerd systeem). Het lijkt me dat hier toch wat minder hoge dakhaken zijn gebruikt? Het ziet er wat mij betreft esthetisch al een stuk beter uit (komt deels ook doordat het dakvlak vrijwel geheel gevuld is.
:strip_exif()/f/image/xUzGujATgl9FUcuWtxDaPxW8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben benieuwd naar de mogelijke opties.
Nu krijgen we platte dakpannen, bij vrijwel alle daken met een op-dak systeem met platte dakpannen valt me op dat de panelen juist nog wat ruimer boven het dak lijken te liggen dan bij "normale dakpannen". Dat is natuurlijk logisch als dezelfde dakhaken gebruikt worden doordat de dakhaken aan de onderkant van de dakpan "golf" geïnstalleerd wordt.
Ik begin te overwegen de strijd voor een in-dak systeem maar op te geven en voor op-dak te gaan, maar dan zou ik wel graag het systeem zo plat mogelijk op het dak met vlakke dakpannen willen hebben. De installateur kent alleen de Esdec Clickfit EVO dakhaken en lijkt niet heel gemotiveerd om verder te zoeken. Heeft iemand hier ervaring met dakhaken welke beter geschikt zijn om een systeem op een dak met platte dakpannen te monteren?
:fill(white):strip_exif()/f/image/l0Qye4QdvgzImdjkg3Q1levU.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/BEf7MO48uYs4TtdZI8OHpb1N.png?f=user_large)
En nog een voorbeeldje van een systeem op een dak met slechts licht gegolfde pannen (en daarachter nog een net iets minder laag gemonteerd systeem). Het lijkt me dat hier toch wat minder hoge dakhaken zijn gebruikt? Het ziet er wat mij betreft esthetisch al een stuk beter uit (komt deels ook doordat het dakvlak vrijwel geheel gevuld is.
:strip_exif()/f/image/xUzGujATgl9FUcuWtxDaPxW8.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou juist blij zijn met de hoogte, betere ventilatie, koelere panelen dus meer opbrengstBatilan schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:31:
Hier zijn vast mensen thuis in de verschillende opties voor dakhaken. De standaard installateur van de aannemer raadt een in-dak systeem af om de bekende redenen (efficiëntie, brandgevaar, kosten). Hij stelt een op-dak systeem voor wat dan met standaard Clickfit EVO dakhaken wordt bevestigd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
@Batilan het dak zo vol mogelijk leggen, dan valt het niet zo op
.
Verder hulde voor je installateur dat hij je van in-dak af heeft gebracht wmb. Behalve 'mooier' zitten daar alleen maar nadelen aan.
Verder hulde voor je installateur dat hij je van in-dak af heeft gebracht wmb. Behalve 'mooier' zitten daar alleen maar nadelen aan.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
@Termy @reneeke1970 Ik denk dat ik aardig op de hoogte ben van de nadelen van in-dak, ook hoe je veel van de nadelen kunt beperken, esthetiek is niet voor iedereen van belang, voor mij welTermy schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:38:
@Batilan het dak zo vol mogelijk leggen, dan valt het niet zo op.
Ik hoop dus dat er ook nog mensen zijn die verstand hebben van dakhaken en daar iets over kunnen zeggen mij verder zou helpen wat esthetiek betreft. Een PV systeem is voor mij niet (uitsluitend) het maximaliseren van de kWh/kWp/€ ratio. Ik weet intussen dat dat voor Reneeke het hoogst bereikbare is
Overigens heb ik me nog niet geheel gewonnen gegeven, het kan nog steeds een in-dak systeem worden
[ Voor 5% gewijzigd door Batilan op 26-06-2022 20:24 ]
Neem het oude model clickfit verstelbare haak, haal het verstelbare gedeelte eraf, dan blijft er alleen een omhoog staande aluminium strip over(met gat erin ). Leg je rails plat op de pan, laat hem tegen de haak zakken, boor er vervolgens een m6 bout doorheen, en dichter op je dak kan het niet worden. Kost alleen paar uur extra werk....Batilan schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:23:
[...]
@Termy @reneeke1970 Ik denk dat ik aardig op de hoogte ben van de nadelen van in-dak, ook hoe je veel van de nadelen kunt beperken, esthetiek is niet voor iedereen van belang, voor mij wel![]()
Ik hoop dus dat er ook nog mensen zijn die verstand hebben van dakhaken en daar iets over kunnen zeggen mij verder zou helpen wat esthetiek betreft. Een PV systeem is voor mij niet (uitsluitend) het maximaliseren van de kWh/kWp/€ ratio. Ik weet intussen dat dat voor Reneeke het hoogst bereikbare is
Overigens heb ik me nog niet geheel gewonnen gegeven, het kan nog steeds een in-dak systeem worden
1 PVoutput . Dongen NB
Goede vraag, waarom optimizers, het valt me op dat in de TS ook de string omvormer en het verhaal van de zwakste schakel opvallend veel aandacht krijgt. Word wel een note geplaats “lees verderop over diode” maar de angst is gezaaid net als door veel commerciele partijen.Ep Woody schreef op zondag 22 mei 2022 @ 17:42:
[...]
Maar waarom zou je dan een optimizer installeren? Die doet dan toch nagenoeg niets? Zeker niet bij schaduw. De bypass diodes schakelen een deel van het paneel uit, met of zonder optimizers. Of kunnen ze wel wat redden als er maar een helft van een baan (1/3e paneel) in de schaduw ligt.
Zal het morgen eens proberen te testen.
Jij dit nog getest?
Ikzelf overweeg een testopstelling te maken met 3xJasolar 400WP en een 1000w goodwe.
En dan zonder optimizers om te kijken hoeveel 0-1-3 optimizers (tigo) aan verschil zouden geven of dat je uit kan met de standaar bypass diode.
Iemand al praktijk testen gedaan? Gaat dus om de veelvoorkomende opstartschaduw en een moment midden op de dag met slagschaduw van pijp of dakkapel.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Dan zou ik geen Clickfit nemen maar een platter frame, dan komen de panelen nog dichter tegen je dak aan. Clickfit zonder "klik" is ook zonde van het geld en materiaal dat je niet gebruikt.reneeke1970 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:03:
[...]
Neem het oude model clickfit verstelbare haak, haal het verstelbare gedeelte eraf, dan blijft er alleen een omhoog staande aluminium strip over(met gat erin ). Leg je rails plat op de pan, laat hem tegen de haak zakken, boor er vervolgens een m6 bout doorheen, en dichter op je dak kan het niet worden. Kost alleen paar uur extra werk....
Ik heb geen merk rails genoemd, mag ie zelf kiezen.Martin7182 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:23:
[...]
Dan zou ik geen Clickfit nemen maar een platter frame, dan komen de panelen nog dichter tegen je dak aan. Clickfit zonder "klik" is ook zonde van het geld en materiaal dat je niet gebruikt.
Ik spreek alleen over de haak, en die is meen ik de goedkoopste die je op de markt kunt vinden.
1 PVoutput . Dongen NB
Lol, doe het zelf maar eens dag in dag uit.Gieliovd520 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:35:
Ze hadden haaft zeker .. Man man man wat een slordig werk.
Super creatief, kudo's!reneeke1970 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:03:
[...]
Neem het oude model clickfit verstelbare haak, haal het verstelbare gedeelte eraf, dan blijft er alleen een omhoog staande aluminium strip over(met gat erin ). Leg je rails plat op de pan, laat hem tegen de haak zakken, boor er vervolgens een m6 bout doorheen, en dichter op je dak kan het niet worden. Kost alleen paar uur extra werk....
Al meerdere mods mee uitgehaald.. prima haakjereneeke1970 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:21:
[...]
Ik heb geen merk rails genoemd, mag ie zelf kiezen.
Ik spreek alleen over de haak, en die is meen ik de goedkoopste die je op de markt kunt vinden.
Nee, liever niet. Ik heb mijn eigen 27 panelen gelegd en zal niet mijn hobby worden.
Als ik werk, werk ik wel netjes.
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Teveel haast om haast correct te spellen zeker? Of is dat niet relevant, en hoe die doppen eruit zien wel?Gieliovd520 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:38:
[...]
Nee, liever niet. Ik heb mijn eigen 27 panelen gelegd en zal niet mijn hobby worden.
Als ik werk, werk ik wel netjes.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ja, zie Troubleshooting Tigo optimizerErikVers schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:38:
[...]
Iemand al praktijk testen gedaan? Gaat dus om de veelvoorkomende opstartschaduw en een moment midden op de dag met slagschaduw van pijp of dakkapel.
Weet iemand of je bij een omnik omvormer (4KTL2) een string groep zo kan aansluiten dat allebei de mppt ingangen geactiveerd worden zodat je het volle vermogen van de omvormer kan gebruiken?
SMA heeft bijv zo'n functie waarbij je de twee ingangen aan elkaar moet lussen om dit te activeren
SMA heeft bijv zo'n functie waarbij je de twee ingangen aan elkaar moet lussen om dit te activeren
Dank voor de tip, vraag met en zonder optimizer en de mogelijke fabel; “string is zo sterk als de zwakste zwakel” zijn voor mij nog niet bewezen waar of onwaar. Wat we al wel weten uit je uitgebreide en goed gedocumenteerd verhaal is hoe meer hardware je hebt hoe meer er stuk kan 😋👍
De meningen zijn dus nogal verdeeldVidaR-9 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:05:
Graag jullie mening over hoe mijn panelen erbij liggen die vd week zijn gelegd. Ik heb zelf nooit in detail naar andermans panelen gekeken, maar wel naar mijn eigen.
Ben ik een zeikerdof kan ik onderstaande aangeven bij de installateur? Die moet over een maandje sowieso moet terugkomen voor de voorzijde.
- rechter rij panelen sluiten niet mooi aan. Zowel verticaal op de rij links als horizontaal.
- de afwerkingsdoppen van de onderste rij zitten niet netjes/uitgelijnd.
Overzicht:
[Afbeelding]
Rechter rij:
[Afbeelding]
Afwerkingsdop linksonder:
[Afbeelding]
Toen ik vanmiddag bij m’n buren keek zag ik soortgelijke verschillen als mijn rechter rijtje. Ik weet ook niet hoe dat veroorzaakt wordt? Ligt dat aan de onderliggende rails en hoe die op de pannen liggen of aan de wijze waarop de panelen op de rails liggen?
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Als je dit soort grafiekjes krijgt:Soullancer schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:19:
Weet iemand of je bij een omnik omvormer (4KTL2) een string groep zo kan aansluiten dat allebei de mppt ingangen geactiveerd worden zodat je het volle vermogen van de omvormer kan gebruiken?
:fill(white):strip_exif()/f/image/s7NTPBFgHL6Xc7t9UWxZZ4oI.png?f=user_large)
Gewoon dubbel aansluiten:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YQC1hZUZSxkFVDXS0uZSWAiV.png?f=user_large)
Met zo'n kabelsetje:

[ Voor 30% gewijzigd door LooneyTunes op 28-06-2022 01:10 ]
Een korte vraag, waar ik toch niet even simpel het antwoord op vind. Zit er een maximaal aan de DC-kabel lengte van paneel 1 naar paneel 2? Ik zit met een bijkeuken en schuur en kan de bijkeuken 1 paneel kwijt die ik wil meenemen in de string die op de schuur komt te liggen.
Bedoel je de vertikale kier tussen de panelen, of de horizontale (soms ietwat scheve) kier? De vertikale kier is overal even groot en komt door de montagewijze; op horizontale rails liggen de panelen door de tussenklemmen niet L/R tegen elkaar aan. Horizontale kieren zouden niet nodig moeten zijn, er zitten boven/onder geen tussenklemmen. Bij het paneel rechtsonder lijkt de kier rechts groter dan links. Dit paneel lijkt dus een beetje scheef te zitten t.o.v. zijn bovenbuurman. Het paneel middenonder lijkt ook iets scheef te zitten. Ik zou dit zeker aangeven bij de installateur.VidaR-9 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:12:
[...]
De meningen zijn dus nogal verdeeld![]()
Toen ik vanmiddag bij m’n buren keek zag ik soortgelijke verschillen als mijn rechter rijtje. Ik weet ook niet hoe dat veroorzaakt wordt? Ligt dat aan de onderliggende rails en hoe die op de pannen liggen of aan de wijze waarop de panelen op de rails liggen?
Micro-omvormertje is hier wellicht een beter idee... Scoor een IQ7+ van Marktplaats oidHenri2500 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:31:
Een korte vraag, waar ik toch niet even simpel het antwoord op vind. Zit er een maximaal aan de DC-kabel lengte van paneel 1 naar paneel 2? Ik zit met een bijkeuken en schuur en kan de bijkeuken 1 paneel kwijt die ik wil meenemen in de string die op de schuur komt te liggen.
Hoe ver liggen bijkeuken en schuur van elkaar vandaan? Lengte is in principe geen probleem, maar er loopt al snel 10 a 11A door de kabel en je wilt niet teveel vermogen verliezen. Zorg er in ieder geval voor dat je + en - naast elkaar legt zodat je geen inductielus krijgt.
Ik heb een 1-fase string die op mijn 3-fase groepenkast is aangesloten. Maximaliseer ik hiermee het eigen verbruik voordat het teveel-opgewekte het stroomnet opgaat, of zou ik alle grootgebruikers moeten aansluiten op dezelfde fase als waarop de zonnepanelen leveren?
Enerzijds snap ik AC en dat de nuldraad hetzelfde is voor alle 3 de fasen dus dat ze op 1 of andere manier communiceren, maar ik weet niet of ik er met mijn hoofd helemaal bij kan..
Enerzijds snap ik AC en dat de nuldraad hetzelfde is voor alle 3 de fasen dus dat ze op 1 of andere manier communiceren, maar ik weet niet of ik er met mijn hoofd helemaal bij kan..
Dit ja.Kriss0r schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:16:
of zou ik alle grootgebruikers moeten aansluiten op dezelfde fase als waarop de zonnepanelen leveren?
Maar dat is het technische antwoord.
Financieel maakt het geen verschil, want je slimme meter 'saldeert' tussen de fases. Die kijkt alleen naar wat je netto teruglevert, het maakt daarbij niet uit van welke fase het komt.
[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 28-06-2022 10:21 ]
Hoeft niet, je kan er ook bewust voor kiezen om de fase die een constante belasting heeft juist aan de omvormer te hangen zodat je een goede basis load hebt en daarmee het voltage naar beneden brengt, terwijl de grote belasters (wasmachine, vaatwasser, oven) juist op een andere fase zit. Hiermee verklein je de kans dat de omvormer uitvalt door een te hoge spanning.de Peer schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:20:
[...]
Dit ja.
Financieel maakt het geen verschil, want je slimme meter 'saldeert' tussen de fases. Die kijkt alleen naar wat je netto teruglevert, het maakt daarbij niet uit van welke fase het komt.
Dat is waar. In de praktijk blijft dat toch een lastig verhaal. bij volle zon wek ik 11000 Watt op. Dat de wasmachine dan 2 x 10 minuten 2000W vraagt en de oven 15 minuten 2000W gaat niet echt een verschil maken.Ep Woody schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:23:
[...]
Hoeft niet, je kan er ook bewust voor kiezen om de fase die een constante belasting heeft juist aan de omvormer te hangen zodat je een goede basis load hebt en daarmee het voltage naar beneden brengt, terwijl de grote belasters (wasmachine, vaatwasser, oven) juist op een andere fase zit. Hiermee verklein je de kans dat de omvormer uitvalt door een te hoge spanning.
Eigenlijk is het alleen de Elektrische auto die zoden aan de dijk zet. En zelfs dan hebben we het over 2 of 3 volt verlaging meestal. Het kán net het verschil maken tussen uitvallen of niet, als je toevallig op een plek woont waar dit een issue is.
Persoonlijk hou ik er geen rekening mee, omdat ik er vrijwel geen invloed op heb, en er hier geen hoge voltages zijn op het net.
Wat ik niet makkelijk gevonden krijg is wat is ongeveer de gangbare hoogte dat de zonnepanelen boven het dak liggen? Is dat 10-15cm?
Ik wil namelijk kijken hoe de afwatering dan valt i.v.m. de dakgoot en dergelijke
Ik wil namelijk kijken hoe de afwatering dan valt i.v.m. de dakgoot en dergelijke
Float like a butterfly, sting like a bee.
ja 10-15 klopt wel ongeveer, afhankelijk van hoe je rekent (t.o.v. holle of bolle deel dakpan).Martinusz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:30:
Wat ik niet makkelijk gevonden krijg is wat is ongeveer de gangbare hoogte dat de zonnepanelen boven het dak liggen? Is dat 10-15cm?
En dan daar bovenop dus nog de dikte van het paneel zelf.
Mja hier zit ik dus inderdaad mee. Voltage en uitvallen daargelaten (zal praktijk uitwijzende Peer schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:20:
[...]
Dit ja.
Dank je.Martin7182 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:47:
[...]
Bedoel je de vertikale kier tussen de panelen, of de horizontale (soms ietwat scheve) kier? De vertikale kier is overal even groot en komt door de montagewijze; op horizontale rails liggen de panelen door de tussenklemmen niet L/R tegen elkaar aan. Horizontale kieren zouden niet nodig moeten zijn, er zitten boven/onder geen tussenklemmen. Bij het paneel rechtsonder lijkt de kier rechts groter dan links. Dit paneel lijkt dus een beetje scheef te zitten t.o.v. zijn bovenbuurman. Het paneel middenonder lijkt ook iets scheef te zitten. Ik zou dit zeker aangeven bij de installateur.
Wat betreft de verticale kier: er zit tussen de meest rechter rij en de rij ernaast meer ruimte dan de overige rijen. Het lijkt dus alsof ze niet goed tegen elkaar zijn aangeschoven.
Wat betreft horizontaal: ik kan niet goed zien of dit komt doordat de panelen scheef liggen of doordat het paneel van de middelste rij net iets hoger ligt dan het paneel rechtsonder (aan de rechterzijde).
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Nee ook niet, blijft gescheiden. Maar de Slimme meter streept het tegen elkaar weg en doet dus net alsof dat wel het geval is. Puur administratief dus. Jouw stroom gaat naar de buren toe (fase 1), terwijl jij weer afneemt van het net (fase 2).Kriss0r schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:34:
[...]
Mja hier zit ik dus inderdaad mee. Voltage en uitvallen daargelaten (zal praktijk uitwijzen) heb ik straks een 1-fase warmtepomp en een 1-fase zonnepanelenstring. Als ik die op 2 verschillende fasen aansluit gaan deze in de meterkast geen electronen uitwisselen, maar in de slimme meter wél (als ik je goed begrijp)?
nee maakt niet uit. administratief is het netto 0.Of is het slimmer om ze op dezelfde fase aan te sluiten zodat ook na de afschaffing van salderingsregeling daadwerkelijk de opbrengst "thuis" opgestookt wordt?
Maar als het even kan is het gewoon handiger/verstandiger om wel zoveel mogelijk afname en opwek op dezelfde fase te doen. belast je het net minder mee.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 28-06-2022 10:37 ]
Moet je dan nog wat speciaals in acht nemen?LooneyTunes schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 01:03:
[...]
Als je dit soort grafiekjes krijgt:
[Afbeelding]
Gewoon dubbel aansluiten:
[Afbeelding]
Met zo'n kabelsetje:
[Afbeelding]
Dat je amperage verdubbelt door parallel aansluiting en niet iets over schrijft in de omvormer oid?
Ik weet niet of het hier mag en kan, maar ik heb op dit moment 9x 415Wp paneltjes op mijn garagedak liggen met een 1-fase omvormer. Ik verbruik bijzonder weinig, en mijn slimme meter lijkt teruglevering te weigeren. Ik sta intussen al enkele dagen op 12/20 (laag/hoog) kwh teruglevering. Vanochtend ook, terwijl mijn omvormer toch al minimaal 1,5 uur 2kw aan vermogen aangeeft.
De slimme meter geeft wel netjes negatief verbruik aan, maar de terugleveringsaantallen blijven gelijk.
De slimme meter is 3 weken geleden vervangen geworden vanwege omschakeling van 1 fase naar 3 fase. Ben ik gek geworden of is die slimme meter mij aan het naaien?
De slimme meter geeft wel netjes negatief verbruik aan, maar de terugleveringsaantallen blijven gelijk.
De slimme meter is 3 weken geleden vervangen geworden vanwege omschakeling van 1 fase naar 3 fase. Ben ik gek geworden of is die slimme meter mij aan het naaien?
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Voorzover ik weet is het vermogen de beperkende factor per MPPT.Soullancer schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:05:
Moet je dan nog wat speciaals in acht nemen?
Dat je amperage verdubbelt door parallel aansluiting en niet iets over schrijft in de omvormer oid?
In de omvormer (in ieder geval bij mijn 2KTL) kan en hoef je niets in te stellen.
Omnik heeft blijkbaar in al zijn wijsheid besloten dat alle omvormers vanaf 2K5 gewoon best dubbele kleinere versies konden zijn.
Heb je een 3K omvormer, heb je eigenlijk 2 1K5 omvormers in één behuizing.

Best wel lullig als je 2 verschillende strings wilt aansluiten die ongelijk verdeeld zijn.
heb je je installatie wel aangemeld?siggy schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:16:
Ik weet niet of het hier mag en kan, maar ik heb op dit moment 9x 415Wp paneltjes op mijn garagedak liggen met een 1-fase omvormer. Ik verbruik bijzonder weinig, en mijn slimme meter lijkt teruglevering te weigeren. Ik sta intussen al enkele dagen op 12/20 (laag/hoog) kwh teruglevering. Vanochtend ook, terwijl mijn omvormer toch al minimaal 1,5 uur 2kw aan vermogen aangeeft.
Had ik ook, maar ik zag het na een uurtje al. Netbeheerder gebeld en ik kreeg gelijk een update op de meter. Standen waren overigens niet kwijt daarnasiggy schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:16:
1 PVoutput . Dongen NB
Jazeker
Mmmm goede, dan ga ik Enexis lastig vallen. Wel knullig, splinternieuwe meter en dan klopt het niet.reneeke1970 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:46:
[...]
Had ik ook, maar ik zag het na een uurtje al. Netbeheerder gebeld en ik kreeg gelijk een update op de meter. Standen waren overigens niet kwijt daarna
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Meestal worden de beide DC-ingangen beperkt in stroom en spanning. Door de AC uitgang wordt het vermogen beperkt. Dat geeft beperkingen weer door aan de DC kant.LooneyTunes schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:27:
[...]
Voorzover ik weet is het vermogen de beperkende factor per MPPT.
In de omvormer zelf kan je (in ieder geval bij mijn 2KTL) kan en hoef je niets in te stellen.
Omnik heeft blijkbaar in al zijn wijsheid besloten dat alle omvormers vanaf 2K5 gewoon best dubbele kleinere versies konden zijn.
Heb je een 3K omvormer, heb je eigenlijk 2 1K5 omvormers in één behuizing.![]()
Best wel lullig als je 2 verschillende strings wilt aansluiten die ongelijk verdeeld zijn.
Gewoon als die pv-boeren er toch zijn, vragen of ze ze even recht leggen en die einddoppen er netjes op zetten. Je kunt gewoon zeggen dat die zeikerd van een overbuurman er over vielVidaR-9 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:34:
[...]
Dank je.
Wat betreft de verticale kier: er zit tussen de meest rechter rij en de rij ernaast meer ruimte dan de overige rijen. Het lijkt dus alsof ze niet goed tegen elkaar zijn aangeschoven.
Wat betreft horizontaal: ik kan niet goed zien of dit komt doordat de panelen scheef liggen of doordat het paneel van de middelste rij net iets hoger ligt dan het paneel rechtsonder (aan de rechterzijde).
Ik heb mijn 1-fase omvormer aangesloten op de fase met de laagste spanning bij zon. Niet alleen loopt die omvormer dan minder vaak tegen de 253V aan, maar hebben buren die niet kunnen kiezen daar dan ook minder last van en wordt er totaal meer zonne-energie het net op gestuurd.de Peer schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:28:
[...]
Dat is waar. In de praktijk blijft dat toch een lastig verhaal. bij volle zon wek ik 11000 Watt op. Dat de wasmachine dan 2 x 10 minuten 2000W vraagt en de oven 15 minuten 2000W gaat niet echt een verschil maken.
Eigenlijk is het alleen de Elektrische auto die zoden aan de dijk zet. En zelfs dan hebben we het over 2 of 3 volt verlaging meestal. Het kán net het verschil maken tussen uitvallen of niet, als je toevallig op een plek woont waar dit een issue is.
Persoonlijk hou ik er geen rekening mee, omdat ik er vrijwel geen invloed op heb, en er hier geen hoge voltages zijn op het net.
We hebben het hier over Omnik hè Die doet (deed) niet aan 'meestal'FransvWoerkom schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:17:
Meestal worden de beide DC-ingangen beperkt in stroom en spanning. Door de AC uitgang wordt het vermogen beperkt. Dat geeft beperkingen weer door aan de DC kant.
Ook al blijf je (dik) onder de spec's van een ingang wat stroom en spanning betreft, dan nog gaat-ie kanteel grafiekjes opleveren. Bijvoorbeeld bij 2K5 aan panelen aan een 3K omvormer. (intern probeer je dus 2K5 panelen aan een 1K5 omvormer te hangen).
In mijn eerdere 'kanteel'- grafiekje is dat dus het geval. Te veel panelen op één invoer. De 3K omvormer gaat dus afkappen op 1K5.
[ Voor 15% gewijzigd door LooneyTunes op 29-06-2022 00:11 ]
Ik ben van plan om een gedeelte van mijn oude zonnepaneelinstallatie in de achtertuin op de schuur en de overkapping te plaatsen (platte daken). Dit zou dan gaan om 10x Solar Frontier SF-170 panelen.
Nu ben ik aan het kijken naar de verschillende montageopties, maar eigenlijk kom ik alleen maar op de betonschansen uit; ik kom eigenlijk geen 'reguliere' aluminium opties tegen die met de SF panelen werken (afwijkend formaat, 1,25m x 0,97m).
Weet iemand of dit soort opties toch bestaan of eventueel goede alternatieven?
Nu ben ik aan het kijken naar de verschillende montageopties, maar eigenlijk kom ik alleen maar op de betonschansen uit; ik kom eigenlijk geen 'reguliere' aluminium opties tegen die met de SF panelen werken (afwijkend formaat, 1,25m x 0,97m).
Weet iemand of dit soort opties toch bestaan of eventueel goede alternatieven?
code:
1
| Micro-omvormertje is hier wellicht een beter idee... Scoor een IQ7+ van Marktplaats oid |
Dat wordt me teveel gepuzzel voor 1 paneel die ik wil aansluiten op een overige string.
code:
1
| Hoe ver liggen bijkeuken en schuur van elkaar vandaan? Lengte is in principe geen probleem, maar er loopt al snel 10 a 11A door de kabel en je wilt niet teveel vermogen verliezen. Zorg er in ieder geval voor dat je + en - naast elkaar legt zodat je geen inductielus krijgt. |
Schat dat de lengte van de benodigde kabel max 10 meter zal zijn. Met 4mm2 dan te overbruggen zonder al teveel verlies?
+/- naast elkaar laten lopen; dat moet vast wel lukken.
Dat valt wel mee aan lengte. Liggen de panelen wel onder dezelfde hoek?Henri2500 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:56:
code:
1 Micro-omvormertje is hier wellicht een beter idee... Scoor een IQ7+ van Marktplaats oid
Dat wordt me teveel gepuzzel voor 1 paneel die ik wil aansluiten op een overige string.
code:
1 Hoe ver liggen bijkeuken en schuur van elkaar vandaan? Lengte is in principe geen probleem, maar er loopt al snel 10 a 11A door de kabel en je wilt niet teveel vermogen verliezen. Zorg er in ieder geval voor dat je + en - naast elkaar legt zodat je geen inductielus krijgt.
Schat dat de lengte van de benodigde kabel max 10 meter zal zijn. Met 4mm2 dan te overbruggen zonder al teveel verlies?
+/- naast elkaar laten lopen; dat moet vast wel lukken.
4mm² is ongeveer 0.5 ohm per 100 meter. Jij zult 20 meter moeten overbruggen van/naar het paneel, wat je dus éxtra krijgt bovenop je normale string. Komt neer op 10 watt verlies als je rekent met een stroom van 10A op je string. 14.4W bij 12A. Op jaarbasis scheelt je dat dan ook zoiets in kWh, vermoed ik
Door de beperkte zon heeft het even geduurd voordat ik een goede dc spanning plot had. Bij dezesavale schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:12:
[Afbeelding] (avondfoto)
[Afbeelding] (500W per lijn, logging was even gestopt, vandaar de horizontale lijn op een gegeven moment)
Hier ook nog een schaduw gevalletje op de oostkant: de rechter rij ligt in de ochtend een tijdje in de schaduw. Zoals te zien in de grafiek start de omvormer wel heel vroeg al op, dus het opstartvoltage is blijkbaar voldoende. Echter zou ik wat meer opbrengst verwachten als bijvoorbeeld de linkerrij vol in de zon komt te liggen. Je zit duidelijk in de grafiek dat het pas echt begint te werken als de hele set van 6 vol in de zon ligt. Op zich geen ramp, maar zeker nu in de zomer loop ik wel wat mis natuurlijk.
startup voltage is 100v
mpp tracker zou al moeten werken vanaf 70v.
Voltage toch nog te laag of hebben mijn panelen geen bypass diodes of ...?
panelen:
https://jinkosolar.eu/fil...345-365N-6TL3-B-F1-EN.pdf
omvormer (growatt min 3600 tl xh)
http://www.ginverter.com....2020/01/5e16d68548b2f.pdf
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tVd5s52jqP9oXhJy88O8xtAa.jpg?f=user_large)
50v per divisie: dus om 7:00 ruim 200v
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZYncKRPXXZrd9zG7foRor7MJ.jpg?f=user_large)
pas om 8:30 begint de opbrengst ergens op te lijken
Het voltage is hoog genoeg vanaf 7:00, maar je ziet dat er geen belasting op gezet wordt tot ongeveer 8:30
Als ik het goed begrepen heb vanuit je eerdere berichten heb je toch 6 panelen in serie op de oostkant en 6 panelen in serie op de westkant. Hoe zitten deze oost en west string nu aangesloten op je omvormer?savale schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:39:
[...]
Door de beperkte zon heeft het even geduurd voordat ik een goede dc spanning plot had. Bij deze
[Afbeelding]
50v per divisie: dus om 7:00 ruim 200v
[Afbeelding]
pas om 8:30 begint de opbrengst ergens op te lijken
Het voltage is hoog genoeg vanaf 7:00, maar je ziet dat er geen belasting op gezet wordt tot ongeveer 8:30
Panelen komen idd wel onder dezelfde hoek te liggen. Helaas wel schaduwwerking, maar dat ga ik voor lief nemen denk ik; gezien de eigen installatie. Of ik zou volledig op Enphase moeten gaan overstappen. Not sure yet.Corn schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:48:
[...]
Dat valt wel mee aan lengte. Liggen de panelen wel onder dezelfde hoek?
4mm² is ongeveer 0.5 ohm per 100 meter. Jij zult 20 meter moeten overbruggen van/naar het paneel, wat je dus éxtra krijgt bovenop je normale string. Komt neer op 10 watt verlies als je rekent met een stroom van 10A op je string. 14.4W bij 12A. Op jaarbasis scheelt je dat dan ook zoiets in kWh, vermoed ik
Klopt helemaal: Ik heb de 6 in serie oost op de pv1 aansluiting zitten en de 6 in serie west op de pv2 aansluiting.zonnefreak schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:17:
[...]
Als ik het goed begrepen heb vanuit je eerdere berichten heb je toch 6 panelen in serie op de oostkant en 6 panelen in serie op de westkant. Hoe zitten deze oost en west string nu aangesloten op je omvormer?
Belangrijke toevoeging: van 7:00 tot 8:30 liggen 3 van de 6 panelen op oost in de schaduw. De zon draait er langzaam op zeg maar.
Ik heb ook geen optimizers
[ Voor 14% gewijzigd door savale op 29-06-2022 00:30 ]
Dan ist logisch, want met drie panelen doet ie het niet tot 0830savale schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:26:
[...]
Klopt helemaal: Ik heb de 6 in serie oost op de pv1 aansluiting zitten en de 6 in serie west op de pv2 aansluiting.
Belangrijke toevoeging: van 7:00 tot 8:30 liggen 3 van de 6 panelen op oost in de schaduw. De zon draait er langzaam op zeg maar.
1 PVoutput . Dongen NB
Zouden optimizers op die 3 schaduw panelen nog iets helpen?reneeke1970 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:45:
[...]
Dan ist logisch, want met drie panelen doet ie het niet tot 0830
Hoi,
Ik heb sinds kort een nieuwe installatie met Huawei omvormer en batterij. Ik heb ook een Homewizard P1 meter waarmee ik de correcte meterstand uitlees.
Elke nacht is er een mysterieuze piek van 5000W die een 10-15 min duurt, en dan weer weggaat. Het is een nieuwe woning, er is enkel 1 koelkast aangesloten. Verder zijn er nog geen verbruikers (dus boiler/warmtepomp/etc is nog allemaal niet aangesloten!).
De batterij gaat ook niet onder de 90%, en 's ochtends zie ik deze ook correct weer bijladen tot 100% met zonnestroom.
Iemand enig idee wat deze 5000W piek elke ochtend doet verschijnen?
/f/image/mhGyS0l0YpZfaZ0lxd5C9nM8.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb sinds kort een nieuwe installatie met Huawei omvormer en batterij. Ik heb ook een Homewizard P1 meter waarmee ik de correcte meterstand uitlees.
Elke nacht is er een mysterieuze piek van 5000W die een 10-15 min duurt, en dan weer weggaat. Het is een nieuwe woning, er is enkel 1 koelkast aangesloten. Verder zijn er nog geen verbruikers (dus boiler/warmtepomp/etc is nog allemaal niet aangesloten!).
De batterij gaat ook niet onder de 90%, en 's ochtends zie ik deze ook correct weer bijladen tot 100% met zonnestroom.
/f/image/mhGyS0l0YpZfaZ0lxd5C9nM8.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qjARjb3SQnJOmcpVmL4lS4qf.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijzonder. Kan de batterij uberhaupt met die snelheid (5000W) geladen worden?Xanthine schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:06:
Hoi,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Neem aan dat het om België gaat aangezien je een batterij hebt?
Hier ook een voorbeeld van langzaam geheel uit de zon komen, deze komen gedeeltelijk uit de schaduw die het huis geeft.savale schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:26:
[...]
Klopt helemaal: Ik heb de 6 in serie oost op de pv1 aansluiting zitten en de 6 in serie west op de pv2 aansluiting.
:strip_exif()/f/image/mG0qO9wynRqah9Fheq1oBQvb.jpg?f=fotoalbum_medium)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Klopt ja. Bij ons krijg je (voorlopig nog) bijna 2000 euro terug van de overheid bij aankoop van een batterij. Zijn de stroomprijzen in NL dan goedkoper, of zijn batterijen daar zeldzaam?de Peer schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:18:
[...]
Bijzonder. Kan de batterij uberhaupt met die snelheid (5000W) geladen worden?
Neem aan dat het om België gaat aangezien je een batterij hebt?
Bij de specs van de batterij staat er het volgende, dus denk niet dat die 5000W kan afnemen:
Input/Output Rated Power 3 kW
Maximum input/output current 9 A
wijXanthine schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:29:
[...]
Klopt ja. Bij ons krijg je (voorlopig nog) bijna 2000 euro terug van de overheid bij aankoop van een batterij. Zijn de stroomprijzen in NL dan goedkoper, of zijn batterijen daar zeldzaam?

Ok dus dit (die 3kW / 9A) sluit dan volgens mij uit dat de batterij opgeladen wordt op dat moment.Xanthine schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:29:
[...]
Klopt ja. Bij ons krijg je (voorlopig nog) bijna 2000 euro terug van de overheid bij aankoop van een batterij. Zijn de stroomprijzen in NL dan goedkoper, of zijn batterijen daar zeldzaam?
Bij de specs van de batterij staat er het volgende, dus denk niet dat die 5000W kan afnemen:
Input/Output Rated Power 3 kW
Maximum input/output current 9 A
In Nederland is er geen subsidie en ook geen financiele prikkel om een batterij te gebruiken en dus is een batterij niet interessant. Het is aantrekkelijker om voor dat geld wat extra panelen te leggen. Ik kan nog tot 2030 salderen.
twain4me schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:31:
[...]
wijhebben nog salderen (terugdraaiende teller)
Oh lekker. Mijn ouders hebben ook de combinatie van zonnepanelen en salderen, maar in Belgie willen ze voor 2025 al deze meters vervangen naar digitale meters.de Peer schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:32:
[...]
Ok dus dit (die 3kW / 9A) sluit dan volgens mij uit dat de batterij opgeladen wordt op dat moment.
In Nederland is er geen subsidie en ook geen financiele prikkel om een batterij te gebruiken en dus is een batterij niet interessant. Het is aantrekkelijker om voor dat geld wat extra panelen te leggen. Ik kan nog tot 2030 salderen.
& ja ik snap het echt niet, ik woon nog niet eens in het huis, dus vandaar kan ik ook met zekerheid zeggen dat er buiten de koelkast niets is wat stroom verbruikt. Alle verlichting is uit, warmtepomp/boiler is nog niet aangesloten, de zekering van het fornuis staat uit, ...
Heb ook een smart meter bij de omvormer zitten, en deze registreert geen verbuik op deze uren. Dus het kan enkel voor deze meter zitten, en daar zit enkel de digitale meter van de energieleverancier
:strip_exif()/f/image/qGkKVlJdEVHzITjV5oNZrtli.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Xanthine op 29-06-2022 10:41 ]
@Xanthine , Oorzaken een voor een uitsluiten:
- Als die piek elke nacht op dezelfde tijd optreedt, dan even kijken of je meter het ook registreert. Dan weet je tenminste zeker dat het om echt verbruik gaat i.p.v. een bug in je p1 monitor.
- Alle groepen uit behalve die van de koelkast. Als je nog steeds een piek hebt dan weet je dat het de koelkastgroep moet zijn. Of de meter.
- Alle groepen uit. Nog steeds een piek, dan weet je dat het de meter zelf moet zijn.
- Als die piek elke nacht op dezelfde tijd optreedt, dan even kijken of je meter het ook registreert. Dan weet je tenminste zeker dat het om echt verbruik gaat i.p.v. een bug in je p1 monitor.
- Alle groepen uit behalve die van de koelkast. Als je nog steeds een piek hebt dan weet je dat het de koelkastgroep moet zijn. Of de meter.
- Alle groepen uit. Nog steeds een piek, dan weet je dat het de meter zelf moet zijn.
Het zou inderdaad ook een bug in de P1 meter kunnen zijn.Martin7182 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:47:
@Xanthine , Oorzaken een voor een uitsluiten:
Het rare zijn ook de uren waarop dit voorvalt:
Maandag: 00:00u
Dinsdag: 03:00u
Woensdag: 05:00u
Maar schaduw op de schuur, bijkeuken of beide? Je wilt niet dat 1 paneel de rest onderuit trekt. Als je alleen schaduw op de bijkeuken hebt, dan zou ik daar uberhaupt niet zo snel een paneel leggen, ook niet met Enphase.Henri2500 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:24:
[...]
Panelen komen idd wel onder dezelfde hoek te liggen. Helaas wel schaduwwerking, maar dat ga ik voor lief nemen denk ik; gezien de eigen installatie. Of ik zou volledig op Enphase moeten gaan overstappen. Not sure yet.
Is dat niet het tijdstip dat je P1 meter of huiscomputer de computertijd bijstelt? Mijn RPi/Domoticz servertje dat de P1 uitleest heeft dat eens per jaar bij het terugzetten van de klok.Xanthine schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:06:
Hoi,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het kan ook dat de netwerkbeheerder op dat moment de meter op afstand uitleest en dan meteen de interne klok van de meter bijstelt. Op het display van de meter kun je uitlezen wanneer hij voor het laatst is uitgelezen.
Of even je koelkast via de buren of met een aparte kWh meter ertussen. En dan na de nacht de meterstand vergelijken. 5 kW gedurende 10 minuten is bijna 1 kWh.Xanthine schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:53:
[...]
Het zou inderdaad ook een bug in de P1 meter kunnen zijn.
Ik heb in de planning om komend weekend zonnepanelen (zelf) te gaan leggen.
Om eens even aan te voelen hoe makkelijk ik de dakhaak kan bevestigen heb ik vanuit de dakkapel op zolder even een dakhaak voor proef vastgezet.
:strip_exif()/f/image/fetWLD2T68fhFpsPzgpnRuHl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb het idee dat we een type dakpan hebben die ik niet zomaar overal omhoog kan schuiven (omdat deze soort van in degene daarnaast/daarboven. Toevallig kon ik de bovenste rij onder de dakkapel loshalen omdat deze met een schroef in het dakbeschot vastgeschroefd zit.
Ook viel het me op dat ik denk ik de dakpan waar de dakhaak achter zit moet inslijpen, degene die erboven komt te liggen sluit nu niet aan zoals het hoort....
:strip_exif()/f/image/vl4h0izUb7MoUkr0i1lH5KSE.jpg?f=fotoalbum_large)
Om eens even aan te voelen hoe makkelijk ik de dakhaak kan bevestigen heb ik vanuit de dakkapel op zolder even een dakhaak voor proef vastgezet.
:strip_exif()/f/image/fetWLD2T68fhFpsPzgpnRuHl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb het idee dat we een type dakpan hebben die ik niet zomaar overal omhoog kan schuiven (omdat deze soort van in degene daarnaast/daarboven. Toevallig kon ik de bovenste rij onder de dakkapel loshalen omdat deze met een schroef in het dakbeschot vastgeschroefd zit.
Ook viel het me op dat ik denk ik de dakpan waar de dakhaak achter zit moet inslijpen, degene die erboven komt te liggen sluit nu niet aan zoals het hoort....
:strip_exif()/f/image/vl4h0izUb7MoUkr0i1lH5KSE.jpg?f=fotoalbum_large)
- De panlat ligt denk ik 5cm lager als de bovenkant van de dakpan, is dat normaal?
- Hoe schuif ik nu ergens halverwege het dak de dakpan omhoog om de dakhaak te kunnen bevestigen?
- Ik heb het idee dat de dakhaak op zijn eindaanslaag zit vastgeschroefd, maar niet mega klemt om de panlat/dakpan.
- Is het gebruikelijk dat je moet slijpen aan de dakpan waar de dakhaak achter zit (of de pan die eroverheen valt) om het normaal te laten aansluiten?
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Iets met verschillende tijdzones? Zomer/wintertijd?Xanthine schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:53:
[...]
Het zou inderdaad ook een bug in de P1 meter kunnen zijn.
Inslijpen hoeft niet per se. Wat ik zelf gedaan heb is Flexim dakmortel aan de zijkanten van de dakpan smeren zodat hij vanaf de zijkanten in ieder geval goed dicht blijft. Ook dat is niet per se nodig denk ik.Burning_Tyre schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:08:
I
• Is het gebruikelijk dat je moet slijpen aan de dakpan waar de dakhaak achter zit (of de pan die eroverheen valt) om het normaal te laten aansluiten?
[/list]
Bij mij klemt de dakhaak ook nét niet helemaal vast (maar dit verschilt per dakpan merkte ik).
Ik vond het geen probleem, omdat als ze eenmaal aan een profiel vast zitten, het een stevig geheel wordt.
[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 29-06-2022 11:24 ]
Dat zou je kunnen testen door die 3 af te koppelen van je string. En kijken of je mpp dan aan het werk gaat met de 3 overige.savale schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:56:
[...]
Zouden optimizers op die 3 schaduw panelen nog iets helpen?
Indien ja, weet je ook gelijk de opbrengst tot 0830
1 PVoutput . Dongen NB
Ook kun je kijken naar het relatieve verschil tussen staalblauwe lucht en lichte bewolking. Bij lichte bewolking komt het licht overal vandaan en merk je de schaduw niet. Mijn oostelijke panelen hebben sinds een week of twee "last" van een enorme beuk in het noordoosten tot 7:00 uur. Daardoor mis ik 0,5kWh bij stralende zon gedurende een maand per jaar. Daar ga ik niets aan doen.reneeke1970 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:48:
[...]
Dat zou je kunnen testen door die 3 af te koppelen van je string. En kijken of je mpp dan aan het werk gaat met de 3 overige.
Indien ja, weet je ook gelijk de opbrengst tot 0830
in slijpen is meestal niet nodig, je ziet het niet onder de panelen.Burning_Tyre schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:08:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
en water gaat omlaag niet omhoog, dus er komt niet zomaar water onder de pannen.
het is meer persoonlijk of je dit wel of niet wil, maar een kiertje is geen ramp.
jep, dat is vaak wel zo, maar 5cm is wel wat extreem, maar geen probleem.[list]
• De panlat ligt denk ik 5cm lager als de bovenkant van de dakpan, is dat normaal?
ik schuif een flinke schroeven draaier onder de naast liggende dakpan.• Hoe schuif ik nu ergens halverwege het dak de dakpan omhoog om de dakhaak te kunnen bevestigen?
daar mee kan ik een stel pannen makkelijk optillen en de dakpan omhoogschuiven.
(een paar handschoenen, dat is heel tof, die pannen zijn best ruw en doen mijn computer handjes geen goed.
https://www.hornbach.nl/s.../assortiment/handschoenen )
hoeft niet klem vast te zitten, zolang er maar geen speling is dan is het al oke.• Ik heb het idee dat de dakhaak op zijn eindaanslaag zit vastgeschroefd, maar niet mega klemt om de panlat/dakpan.
• Is het gebruikelijk dat je moet slijpen aan de dakpan waar de dakhaak achter zit (of de pan die eroverheen valt) om het normaal te laten aansluiten?
[/list]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Mooie pan, de holle mulden. Je moet de twee pannen links en rechts boven omhoog wippen. Dat zie je goed op de eerste foto. Ik gebruik daarvoor een Stanley Wonder Bar en een los eindje panlat. Je moet het beugeltje niet vastklemmen, dan breekt vroeg of laat de pan. Het moet een beetje blijven rammelen. Mijn vlakke mulden zijn nog lastiger en komen ook niet goed terug. Gelukkig liggen ze nog steeds over elkaar na negen jaar, ze lekken niet en je ziet het niet onder de panelen.Burning_Tyre schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:08:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- De panlat ligt denk ik 5cm lager als de bovenkant van de dakpan, is dat normaal?
- Hoe schuif ik nu ergens halverwege het dak de dakpan omhoog om de dakhaak te kunnen bevestigen?
- Ik heb het idee dat de dakhaak op zijn eindaanslaag zit vastgeschroefd, maar niet mega klemt om de panlat/dakpan.
- Is het gebruikelijk dat je moet slijpen aan de dakpan waar de dakhaak achter zit (of de pan die eroverheen valt) om het normaal te laten aansluiten?
[ Voor 3% gewijzigd door FransvWoerkom op 29-06-2022 12:37 ]
Zou je het eens willen markeren voor me op de foto, zodat ik het (hopelijk) goed begrijp....FransvWoerkom schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:33:
[...]
Mooie pan, de holle mulden. Je moet de twee pannen links en rechts boven omhoog wippen. Dat zie je goed op de eerste foto. Ik gebruik daarvoor een Stanley Wonder Bar en een los eindje panlat. Mijn vlakke mulden zijn nog lastiger en komen ook niet goed terug. Gelukkig liggen ze nog steeds over elkaar en je ziet het niet onder de panelen.
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Als je vervuiling zoals vogelpoep op je panelen hebt, heeft het zin om "shadow mppt" aan te zetten met een string omvormer?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
dat denk ik niet, maar probeer het maar eens.Sebazzz schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:03:
Als je vervuiling zoals vogelpoep op je panelen hebt, heeft het zin om "shadow mppt" aan te zetten met een string omvormer?
Ik krijg het juiste antwoord niet echt gevonden maar mag een omvormer in de meterkast hangen? Het betreft een kleine omvormer van 2500watt voor een aantal panelen op de garage.
Ik heb nog redelijk wat ruimte over in de meterkast en zo kan ik de AC kabel zo kort mogelijk houden. De DC kabel wordt zo'n 15 meter.
Ik heb nog redelijk wat ruimte over in de meterkast en zo kan ik de AC kabel zo kort mogelijk houden. De DC kabel wordt zo'n 15 meter.
haha zo kort hoeft nou ook weer niet hoor.Robje1244 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:51:
Ik krijg het juiste antwoord niet echt gevonden maar mag een omvormer in de meterkast hangen? Het betreft een kleine omvormer van 2500watt voor een aantal panelen op de garage.
Ik heb nog redelijk wat ruimte over in de meterkast en zo kan ik de AC kabel zo kort mogelijk houden.
Volgens mij kun je het gewoon doen, maar warmteontwikkeling is wel iets om serieus rekening mee te houden. Mogelijk moet je de meterkast actief gaan ventileren.
Kun je misschien ook een foto maken van je oost kant? Ik ben bang dat die harde schaduw behoorlijk roet in het eten gooit. Dit kun je met optimizers ook niet verhelpen. Je houd dan effectief 3 werkende panelen over. Of dat dan voldoende zou zijn om de omvormer op ta laten starten is even de vraag.savale schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:26:
[...]
Het is jammer dat je omvormer niet zoveel DC stroom kan verwerken, er staat max 12,5Amp. in je toegevoegde datablad. Maar goed laten we even kijken aan de hand van je foto of er misschien nog iets van te maken valt.
Het leek me vooral handig met het trekken van de kabels. Ik heb 2 loze 19mm leidingen naar de garage liggen. Hier trek ik makkelijker 2 solar kabels doorheen dan de 3x4mm2 YMVK.de Peer schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:56:
[...]
haha zo kort hoeft nou ook weer niet hoor.![]()
Volgens mij kun je het gewoon doen, maar warmteontwikkeling is wel iets om serieus rekening mee te houden. Mogelijk moet je de meterkast actief gaan ventileren.
Los installatiedraad is makkelijker lijkt me. Overigens is 2,5mm2 ook zat:Robje1244 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:21:
[...]
Het leek me vooral handig met het trekken van de kabels. Ik heb 2 loze 19mm leidingen naar de garage liggen. Hier trek ik makkelijker 2 solar kabels doorheen dan de 3x4mm2 YMVK.
De vereisten uit de NEN1010 en NPR5310.Hieruit komt onderstaande tabel:
- NEN1010: Minimaal 1,5mm2 koper doorsnede conform NEN1010:2015 Tabel 52.2
- NEN1010: Er mag continu 17,5A door 1,5mm2 en 24A door 2,5mm2 conform NEN1010:2015 Tabel 52.B.2 installatiemethode B1
- NPR5310: Spanningsverlies maximaal 1% conform advies NPR5310:2017 bijlage A
3 aderige 1-fase aansluiting Vermogen \ kabellengte 5 m 10 m 15 m 20 m 25 m 1 kW1,5mm2 1,5mm2 1,5mm2 1,5mm2 1,5mm2 2 kW1,5mm2 1,5mm2 2,5mm2 2,5mm2 4mm2 3 kW1,5mm2 2,5mm2 2,5mm2 4mm2 6mm2 4 kW2,5mm2 2,5mm2 4mm2 6mm2 6mm2 5 kW2,5mm2 4mm2 6mm2 6mm2 10mm2
Even een korte vraag voor de zelfleggers : hoe doen jullie het met facturen en BTW terugvragen? Moet het op 1 factuur, mogen het verschillende winkels zijn verspreid over meerdere dagen? Of telt alleen het adres/bankrekening?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Mogen verschillende winkels zijn, wel handig om alles in 1 kwartaal te kopen.asing schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:15:
Even een korte vraag voor de zelfleggers : hoe doen jullie het met facturen en BTW terugvragen? Moet het op 1 factuur, mogen het verschillende winkels zijn verspreid over meerdere dagen? Of telt alleen het adres/bankrekening?
Hmm dit is een andere lijst als die je vaak tegen komt op internet inderdaad. Ik denk dat de meterkast tot omvormer ongeveer 15 meter is dus dan kan ik prima uit met 2,5mm2. Dat maakt het allemaal een stuk makkelijkerDre schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:34:
[...]
Los installatiedraad is makkelijker lijkt me. Overigens is 2,5mm2 ook zat:
[...]
@Robje1244 zitten er rare bochten in de 19mm pijp? Anders krijg je er vrij makkelijk een 3x4 doorheen. Evt met wat vet.
Je hoeft alleen het BTW bedrag en forfait staffel in te vullen. Alleen bij evt. controle moet je bonnetjes kunnen laten zien. Ik had wel 15 facturen, verspreid over meerdere maanden.asing schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:15:
15m 2,5mm2??Robje1244 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:30:
[...]
Hmm dit is een andere lijst als die je vaak tegen komt op internet inderdaad. Ik denk dat de meterkast tot omvormer ongeveer 15 meter is dus dan kan ik prima uit met 2,5mm2. Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker

Van de NEN toegestaan, maar ik denk dat de buren érg blij hiermee zijn, jouw installatie zal als eerste er uit klappen op een zonnige dag. Wat zal het verlies zijn, 2%, zeg 5Volt? Dus je gaat érg snel op de 253V zitten.
Lees maar terug op dit forum, meestal zijn het mensen met lange AC bekabeling tot de meterkast waar de omvormer er regelmatig uit knalt op een zonnige dag.
Op Sunnydesign kan je het invoeren. Met 15m zal deze denk ik net aan 6mm2 adviseren en een waarschuwing geven bij minder.
[ Voor 7% gewijzigd door Whiskey48 op 30-06-2022 09:25 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/dXAXJvvJ6eSBDS6jI3fhRsKM.png?f=user_large)
Hierboven onze dakgoot, dak is op ZW.
Hoe bereken/test ik nu een beetje eenvoudig tot hoe ver panelen zouden kunnen liggen? Plank x cm erboven houden en water gieten? Een bepaald lijntje trekken met een bepaalde hoek?
Maakt het nog uit dat het hier (ZW Nederland) de wind 9,9/10 keer uit het ZW/W komt? (Kan mij voorstellen dat water dan rechter naar beneden wordt geblazen?)
Voor mijn gevoel best een diepe dakgoot in vergelijking met mijn buurman bijvoorbeeld.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Dit is drie-fasen he. Volgens de tabel minder dan 1% verlies (geen idee of het klopt). En het is ook meer een wijkprobleem dan een 'langekabelprobleem', hoewel de lange 220v draad met veel weerstand het wel nog iets erger maakt.Whiskey48 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:14:
[...]
15m 2,5mm2??![]()
Van de NEN toegestaan, maar ik denk dat de buren érg blij hiermee zijn, jouw installatie zal als eerste er uit klappen op een zonnige dag. Wat zal het verlies zijn, 2%, zeg 5Volt? Dus je gaat érg snel op de 253V zitten.
Lees maar terug op dit forum, meestal zijn het mensen met lange AC bekabeling tot de meterkast waar de omvormer er regelmatig uit knalt op een zonnige dag.
Op Sunnydesign kan je het invoeren. Met 15m zal deze denk ik net aan 6mm2 adviseren en een waarschuwing geven bij minder.
Het hangt overigens wel af van het vermogen, die tabel raadt bij 5kw en 15m geen 2,5mm2 aan.
[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 30-06-2022 12:18 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
De 1 fase omvormer komt op L1. Deze piekt max tot 240 volt maar dit is zeer sporadisch. Meestal zit hij rond de 235 dus daar ben ik niet zo heel bang voor. Ik ga het even testen aangezien ik de kabels nog heb liggen. Anders bestel ik een 4mm2.Whiskey48 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:14:
[...]
15m 2,5mm2??![]()
Als ik de kabel hier bereken https://electroexp.com/nl/poteri-napryazheniya.html kom ik uit op ongeveer 1% verlies over 15 meter bij 2500 watt.
Op je foto1 is te zien waar het probleem zit met het "naar boven schuiven" van een dakpan: de pannen houden elkaar verticaal tegen; naar boven en naar beneden:Burning_Tyre schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:34:
[...]
Zou je het eens willen markeren voor me op de foto, zodat ik het (hopelijk) goed begrijp....
/f/image/N6zLEUz7ibqz45ECPIshfa45.png?f=fotoalbum_large)
Meestal werk je op een dak van onderaf, je foto is van bovenaf gemaakt en de pannen boven de verwijderde pan, je dakkapel, staan er dus niet op. Gisteravond nog even een foto gemaakt van mijn dak:
:strip_exif()/f/image/8M0iGrjvIofuTsM3Q7rMNe4b.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op, dit zijn vlakke mulden op een dak van 87 jaar oud waar inmiddels al twee merken pannen op liggen en, onder andere door dakgootbouwers en zonnepaneelboeren al veel beschadigingen zijn ontstaan.
Je kunt ook hier een pan niet even "naar boven schuiven". Maar je kunt hem er vrij makkelijk onderuit halen boven de pan waar je haak komt door rechts boven met de wonder bar een pan op te tillen, gaat het rijtje links daarvan omhoog. Vervolgens stop je een eind hout onder die pan linksboven en draai je de wonder bar een kwartslag om die rechtsboven open te houden. Nu heb je beide handen vrij om de pan er uit te halen.
Je moet het gewoon even proberen boven de dakgoot, staand op een ladder. Succes!
En dan zeker 12mm2 voor 5 kW. Hihi, ik geloof er niks vanWhiskey48 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:14:
[...]
15m 2,5mm2??![]()
Het is eerder wat @Robje1244 zegt; 1% verlies bij 2500W. En dan ~2.5V spanningsverhoging. Ik heb ook 15m 2.5mm2 ac kabel en draai nu rond de 1000W met ~1V verhoging.
En als je de verhoging in de kabel compenseert in de omvormer, is er niks aan de hand. De slimme meter zal dan geen hoge spanning metenMartin7182 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:26:
Het is eerder wat @Robje1244 zegt; 1% verlies bij 2500W. En dan ~2.5V spanningsverhoging. Ik heb ook 15m 2.5mm2 ac kabel en draai nu rond de 1000W met ~1V verhoging.
1 PVoutput . Dongen NB
Je omvormer is juist degene die uitgaat bij 253V. Tenzij je daar dingen gaat doen die niet helemaal de bedoeling zijn.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Precies, en hij hoeft pas uit te gaan als er 253 in de meterkast is.JvS schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:32:
Je omvormer is juist degene die uitgaat bij 253V. Tenzij je daar dingen gaat doen die niet helemaal de bedoeling zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
Wellicht een hele domme beginnersvraag....
Zit er een boven/onderkant aan panelen qua montage, of mag ik deze vrij draaien?
Kan me voorstellen dat er verschil zit qua lichtinval of afwatering?
Zit er een boven/onderkant aan panelen qua montage, of mag ik deze vrij draaien?
Qua licht maakt het niet uit, boven onder portait landscape.... . Bij verticale montage zou ik de aansluitbox achterop bovenaan houden om deze zo droog mogelijk te houden. Maar bij halfcell panelen zitten die ook in het midden...
Alleen de + en - zitten dan aan de andere kant, wat kabels betreft. Verder maakt het niet uit.beffin schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:49:
Wellicht een hele domme beginnersvraag....
Gisteravond en net nog even weer gemeten. Gisteravond met de harde regen de DC spanningen tov aarde gemeten. De DC spanning was wat lager, maar verder zit hier zit geen verschil in met de meting hierboven. Ik kom er wel achter dat het lastig is om op het goede moment te meten. Als hij er uit schiet, ik hem disconnect, ga meten en hem daarna weer aansluit start de omvormer ook direct weer op. Zou dan het probleem weer weg zijn, of zitten we echt naar een ander aardings probleem te kijken.FransvWoerkom schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 00:59:
[...]
Error 6411 heeft net als 3701 ook betrekking op de grid side. Eerder suggereerde iemand om het spanningsverschil tussen aarde en nulleider te meten. Dan kom je waarschijnlijk op een paar volt. Maar is dat stabiel of rammelt dat. Is je aardleiding naar de meterkast en verder, naar een aardpunt wel okee? Je kan in huis wel alle randaardes aan elkaar hebben zitten, maar als die alleen maar geaard is op je koelkast, vaatwasser of wasmachine, kunnen er in geavanceerde beveiligingssystemen zoals de omvormer heeft rare dingen gebeuren. Als je samen met je buren een lus rond het blok hebt en er waait een boom om, dan kan er best een onderbreking in de aardedraad ontstaan die pas wordt opgemerkt als iemand een klap krijgt of als er een aardverspreidingsweerstandsmeting wordt gedaan.
De aardlek is er ook niet meer uit geklapt de laatste weken.
Ook heb ik de Nul naar PE gemeten. Dit is overal in mijn huis ongeveer 0.5V.
The easiest way to solve a problem is just to solve it.
Ik heb nu sinds een paar dagen zonnepanelen, leuk!
Wat mij opvalt is dat de panelen meer op lijken te brengen als er regendruppels (in parels) op de panelen liggen. Eergisteren hadden we een mooie zonnige en warme dag, en toen kwam ik op maximaal 2,7 kWh uit en nu direct na een bui begon de zon te schijnen en knalt de opbrengt door naar 3,3 kWh.
Vanochtend viel het me ook al op, de vorige zonnige dagen brachten rond 07.30 de panelen ongeveer 140 W, maar vanochtend waren de panelen nat en piekten ze op dat moment al naar 350 W.
Zou het door de lenswerking van de regenparels kunnen komen?
Wat mij opvalt is dat de panelen meer op lijken te brengen als er regendruppels (in parels) op de panelen liggen. Eergisteren hadden we een mooie zonnige en warme dag, en toen kwam ik op maximaal 2,7 kWh uit en nu direct na een bui begon de zon te schijnen en knalt de opbrengt door naar 3,3 kWh.
Vanochtend viel het me ook al op, de vorige zonnige dagen brachten rond 07.30 de panelen ongeveer 140 W, maar vanochtend waren de panelen nat en piekten ze op dat moment al naar 350 W.
Zou het door de lenswerking van de regenparels kunnen komen?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic