PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Aanmelden bij de netbeheerder, dan geeft die de teruglevermeterstanden door aan Eneco:VidaR-9 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:53:
Ik heb nu sinds een paar dagen zonnepanelen. Nu zag ik in de Eneco app dat daar geen teruglevering geregistreerd wordt, terwijl er voor die dagen wel gewoon stroomgebruik geregistreerd is. Is dit gebruikelijk? Of moet ik Eneco even contacten om te checken of alles oké gaat.
https://www.eneco.nl/ener...aat%20met%20je%20verbruik.
Je kunt ook een gratis account aanmaken bij het SlimmeMeterPortal dan ben je onafhankelijk van Eneco.
https://slimmemeterportal.nl/
Ja thanks. Dit heb ik ook al tijd terug gedaan. En sindsdien heb ik “terugleveren” wil in de app staan, maar dus geen waardes (sinds de panelen liggen).FransvWoerkom schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:24:
[...]
Aanmelden bij de netbeheerder, dan geeft die de teruglevermeterstanden door aan Eneco:
https://www.eneco.nl/ener...aat%20met%20je%20verbruik.
Je kunt ook een gratis account aanmaken bij het SlimmeMeterPortal dan ben je onafhankelijk van Eneco.
https://slimmemeterportal.nl/
Ik had verwacht dat Eneco de teruglevering gewoon zelf vd slimme meter kon aflezen.
Mijn vriendin heeft ook Eneco en die kan van afgelopen maandag gewoon haar verbruik én teruglevering zien. Ik dus enkel m’n verbruik.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
In het kort, 12 JA solar panelen (405 Wp) in oost-west opstelling, 2 strings, 2 dakjes, aangesloten op een SMA sunny Boy 3.6.
RCD adjustment staat op 30mA.
De panelen liggen op een flat fix fusion stellage. Aarde is aangesloten op de paneel rand van 1 paneel per rij.
De net aansluiting van de zonnepanelen is een directe kabel van de omvormer naar de meterkast. In de meterkast is een 30mA alarmat geplaatst.
Panelen liggen 1.5 jaar, zelf gelegd. Tot de storm is het altijd goed gegaan.
Wat heb ik zelf al gedaan:
1. Alle bekabeling en stekkers nalopen. Kabels zijn netjes met tie-wraps aan de steunen vast gezet, en de stekkers liggen droog. Ook alle kabel op scheurtjes nagelopen, niets kunnen vinden.
2. Proberen het paneel te isoleren door hele strings/delen van een string af te schakelen. Hier heb ik geen patroon in kunnen vinden,
3. De eerste methode op deze SMA pagina https://manuals.sma.de/SBx1SPUS40/en-US/391466379.html . Hierbij zie ik initieel voor beide strings tussen + en aarde een logische spanning staan. Tussen de - en de aarde staat initieel 10V, maar die zakt snel af naar 2V.
Hieronder de logs en de modbus plot van de omvormer voor Spanning en stroom per string en het vermogen boven de residual current.
/f/image/8qyd3qMmpgizW1jz6oNEBC1a.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mDsSAEOjdixEzJykvvE4qQWp.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YadyOKOlF4D9By0cihrGyEty.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet hier ook dat s’ochtends de aardlek schakelaar geklapt is, s’middags viel alleen de omvormer even uit.
:strip_exif()/f/image/RCJ4FjQ7YMA8s9Wbn41M9fPw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/56nNmMtcdssZIkFsngxihOsf.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik niet begrijp is dat soms de omvormer zichzelf alleen uitschakeld, en soms (ondanks de RCD adjustment waarde van 30mA) de aardlek in de meterkast er uit gaat.
Verder zoek ik tips om te debuggen wat het probleem is, en vooral waar het probleem zit.
The easiest way to solve a problem is just to solve it.
Volgens mij vergeet je de belastingen die je wel betaalt bij afname, maar niet krijgt bij teruglevering.Ep Woody schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:50:
@Martin7182, zoiets bedoel je: https://www.deltaenergie....ruglevering-en-saldering/
Het normaaltarief is 6.8 ct per kWh, het daltarief is 5.4 ct per kWh. Door uit te betalen per dalwerk levert dat in dit voorbeeld: 14 euro op.
Ook het verrekenen per periode kan gunstig zijn als je de tarieven in de periode waar je de meeste opwek hebt hoger zijn dan in de andere periode. Als je in jan-jun een overschot hebt van 2000 kWh en de tarieven zijn dan 0.58 ct per kWh (kaal) en in jul tot dec gebruik je 2000 kWh tegen een kaal tarief van 0.41 ct per kWh. Dat levert je 340 euro op.
Dan is er iets mis gegaan en moet je gewoon Eneco bellen.VidaR-9 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:35:
[...]
Ja thanks. Dit heb ik ook al tijd terug gedaan. En sindsdien heb ik “terugleveren” wil in de app staan, maar dus geen waardes (sinds de panelen liggen).
Ik had verwacht dat Eneco de teruglevering gewoon zelf vd slimme meter kon aflezen.
Mijn vriendin heeft ook Eneco en die kan van afgelopen maandag gewoon haar verbruik én teruglevering zien. Ik dus enkel m’n verbruik.
Simpel..... Da kan nieFransvWoerkom schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:30:
[...]
Ik ben buitengewoon benieuwd hoe ze een 3-fase omvormer aansluiten op een 1-fase meterkast. Afgelopen week ging hier een discussie met @Soullancer die in afwachting van zijn 3-fase aansluiting tijdelijk een 1-fase wil aansluiten.
Ik denk trouwens dat je hartje zomer wel eens iets meer dan 5kW zou kunnen opwekken. Dan is een 6kW omvormer helemaal niet gek. Met mijn 8k panelen oost-west had ik afgelopen week eventjes 6,5kW.
Mijn 1fase omvormer hangt inmiddels
10 stuks a 3,9kw per zijde, 20 totaal dus. Noordoost/zuidwest.
Omvormer 4K.. 4300KW uitgang max
2x 2,6Kwp mppt ingang
Topt af als een gek, maar hé er loopt stroom de andere kant op (40-45kwh per dag).
Dank aan @migjes en @reneeke1970 en @No Hands voor de hulp
![]() | ![]() |
[ Voor 37% gewijzigd door Soullancer op 22-06-2022 23:21 ]
Klinkt als een vervelende klacht! Wat vind jij een logische spanning tussen de + en aarde? Is deze spanning stabiel of gaat ie alle kanten op? Dit is met alle 4 stekkers losgekoppeld van de SMA? Sowieso apart dat je op allebei de strings hetzelfde meet...trinite_t schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:57:
3. De eerste methode op deze SMA pagina https://manuals.sma.de/SBx1SPUS40/en-US/391466379.html . Hierbij zie ik initieel voor beide strings tussen + en aarde een logische spanning staan. Tussen de - en de aarde staat initieel 10V, maar die zakt snel af naar 2V.
Je kunt niet de problematische string vinden door ze allebei een dagje of wat (in de regen) los van elkaar te laten draaien?
Wat gebeurt er als je met de tuinslang de panelen en kabels één voor één natspuit?
Intussen wat maandjes verder.Mud.Starrr schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:52:
[...]
Ja precies, op het dak in 2 gootjes (om de 3 verschillende oost en west sets aan elkaar te verbinden) liggen nu de min van de ene en de plus van de andere string naast elkaar. Vanaf de dakdoorvoer naar binnen liggen de minnen bij elkaar en de plussen bij elkaar.
Op het dak, in de kabelgoten, valt er niets te zagen natuurlijk, dus eigenlijk kan er sowieso niet iets misgaan.
[...]
Uiteraard heb ik dat gedaan, en dat is hierdoor niet veranderd.
[...]
Ik heb een Growatt MOD 9000TL3-X.
Zoals het nu aangesloten zit, ongeveer zo (zie tekening hieronder), waar op de oost opstelling paars + is en zwart -.
En op de Oost opstelling is rood + en blauw -
Was mooier geweest zoals ik het eerst had gepland, waar zwart en rood beide - hadden moeten zijn (ik ben nogal precies).
Maar het gaat uiteindelijk maar om 2 stukjes die op het plat dak netjes in een aluminium goot (van het montagesysteem) naast elkaar liggen.
Daarna ga ik netjes gescheiden naar binnen.
Kan dus eigenlijk niets misgaan, maar ik baalde er gewoon even van, omdat ik het zo goed gepland had.
(Uiteraard is het frame ook geaard, voor jullie daar over beginnen, maar even om het overzichtelijk gehouden die er niet bijgetekend.
[Afbeelding]
Edit:
En zo ziet het er in de praktijk uit:
[Afbeelding]
En de omvormer in tijdelijke setting (binnenkant huis moet nog afgewerkt worden):
[Afbeelding]
En de eerste resultaten (helaas regenbui en veel wolken, maar het werkt):
[Afbeelding]
En dankzij Het grote terugleververgoeding topic, een hoop geld verdiend aan mn teruglevering
En vandaag een perfecte dag, mooi om te zien dat ruim 14wp in O/W opstelling op een 9Kwh omvormer best heel goed gaat. Een beetje afgetopt, maar anders had ik 2 omvormers moeten kopen en dat was me toch even te duur. Voor nu werkt dit fantasisch.
:strip_exif()/f/image/iV4U49CgBKynnO9ARJJZKUHg.jpg?f=fotoalbum_large)
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Die worden over het jaar toch gewoon weggesaldeerd? Je krijgt toch ook gewoon een factuur van een jaar met daarop een afrekening per tarief periode, maar in totaal gebruik je geen gebruik en betaal je dus geen belasting. Zolang het maar een factuur is of het verschil groot genoeg is om ook te belastingen te compenseren.Martin7182 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:19:
[...]
Volgens mij vergeet je de belastingen die je wel betaalt bij afname, maar niet krijgt bij teruglevering.
Zie je wel teruglevering op je meter?VidaR-9 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:53:
Ik heb nu sinds een paar dagen zonnepanelen. Nu zag ik in de Eneco app dat daar geen teruglevering geregistreerd wordt, terwijl er voor die dagen wel gewoon stroomgebruik geregistreerd is. Is dit gebruikelijk? Of moet ik Eneco even contacten om te checken of alles oké gaat.
Is dit een goed idee of vooral makkelijk verdiend?
Zijn ze geregistreerd op energieleveren.nl? Ja dat klinkt louche maar is echt de officiële site. Registratie is tegenwoordig verplicht. Waarschijnlijk heeft je installateur dit wel gedaan maar misschien toch even checken
Inmiddels wel teruglevering in mijn Eneco app. Ik mis alleen de eerste dag (dag van installatie).
Ik zal vanavond eens kijken hoeveel mijn meter heeft geregistreerd @Kalentum Ik neem aan dat die gewoon vanaf dag 1 heeft geregistreerd.
Edit: lijkt puur een app ding te zijn. Dag 1 geeft geen waarde, maar als ik op uurbasis kijk voor die dag geeft hij wel gewoon teruglevering aan. Precies vanaf het uur dat de installatie live is gegaan.
[ Voor 28% gewijzigd door VidaR-9 op 23-06-2022 10:08 ]
[ Voor 98% gewijzigd door JvS op 23-06-2022 08:28 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik had exact hetzelfde met exact dezelfde omvormer. Ook de current lek op dezelfde manier gemeten. Ik had het als er flink regen was en met veel wind. Kabels etc allemaal netjes gehangen etc baatte niet. Uiteindelijk heb ik de aardlekautomaat (16A / 30mA) vervangen met een 300mA model en sindsdien geen problemen meertrinite_t schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:57:
Sinds de storm in Februari heb ik het probleem dat bij regen de omvormer de melding geeft dat er residual current gemeten is. Hij gaat dan in self test mode. Ook is het al een paar keer voortgekomen dat dan de werkelijke aardlek schakelaar in de meterkast er uit klapt.
In het kort, 12 JA solar panelen (405 Wp) in oost-west opstelling, 2 strings, 2 dakjes, aangesloten op een SMA sunny Boy 3.6.
De panelen liggen op een flat fix fusion stellage. Aarde is aangesloten op de paneel rand van 1 paneel per rij.
De net aansluiting van de zonnepanelen is een directe kabel van de omvormer naar de meterkast. In de meterkast is een 30mA alarmat geplaatst.
1. Alle bekabeling en stekkers nalopen. Kabels zijn netjes met tie-wraps aan de steunen vast gezet, en de stekkers liggen droog. Ook alle kabel op scheurtjes nagelopen, niets kunnen vinden.
2. Proberen het paneel te isoleren door hele strings/delen van een string af te schakelen. Hier heb ik geen patroon in kunnen vinden,
Hieronder de logs en de modbus plot van de omvormer voor Spanning en stroom per string en het vermogen boven de residual current.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je ziet hier ook dat s’ochtends de aardlek schakelaar geklapt is, s’middags viel alleen de omvormer even uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat ik niet begrijp is dat soms de omvormer zichzelf alleen uitschakeld, en soms (ondanks de RCD adjustment waarde van 30mA) de aardlek in de meterkast er uit gaat.
Verder zoek ik tips om te debuggen wat het probleem is, en vooral waar het probleem zit.
In dit geval is het óók de omvormer zelf die in de beveiliging gaat, dus hiermee zou je het probleem niet structureel oplossen...padoempats schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:55:
[...]
Ik had exact hetzelfde met exact dezelfde omvormer. Ook de current lek op dezelfde manier gemeten. Ik had het als er flink regen was en met veel wind. Kabels etc allemaal netjes gehangen etc baatte niet. Uiteindelijk heb ik de aardlekautomaat (16A / 30mA) vervangen met een 300mA model en sindsdien geen problemen meer
Precies, maar jij beweerde dat salderen per tariefsoort voordeliger is. Maar dan kun je afgenomen stroom in daltarief niet compenseren met opgewekte stroom in normaaltarief. Want voor afgenomen stroom betaal je belasting die je niet terugkrijgt bij teruglevering.Ep Woody schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 06:41:
[...]
Die worden over het jaar toch gewoon weggesaldeerd? Je krijgt toch ook gewoon een factuur van een jaar met daarop een afrekening per tarief periode, maar in totaal gebruik je geen gebruik en betaal je dus geen belasting. Zolang het maar een factuur is of het verschil groot genoeg is om ook te belastingen te compenseren.
Wat betreft je tweede voorbeeld (verrekenen per periode) vergeet je volgens mij ook dat je geen belasting terugkrijgt voor je 2000 kWh overschot in de eerste periode terwijl je wel belasting betaalt over de netto afgenomen 2000 kWh in de tweede periode. Het prijsverschil van €0.17 / kWh levert niet €340 op, maar slechts enkele euros of niets. Want de belasting per kWh is ook ongeveer €0.17.
30mA instelling in de omvormer er weer af halenCorn schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:59:
[...]
In dit geval is het óók de omvormer zelf die in de beveiliging gaat, dus hiermee zou je het probleem niet structureel oplossen...
Als jij een jaar nota krijgt over de periode van een jaar dan kan de leverancier prima over de eerste helft van het jaar met een ander tarief rekenen (kale leveringstarief) dan in het tweede half jaar. De belastingen worden pas daarna berekend over het netto gebruik van kWh-en na optellen en aftrekken van gebruik en teruglevering. Sterker nog, dat doet Budgetenergie ook met de energiebelasting. Die kijken hoeveel energie belasting je in 2021 had en hoeveel in 2022 en ondanks dat het hele telwerk van 2021 weg gesaldeerd is moet je toch energiebelasting over die kWh-en betalen, maar minder over de kWh in 2022.Martin7182 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:00:
[...]
Precies, maar jij beweerde dat salderen per tariefsoort voordeliger is. Maar dan kun je afgenomen stroom in daltarief niet compenseren met opgewekte stroom in normaaltarief. Want voor afgenomen stroom betaal je belasting die je niet terugkrijgt bij teruglevering.
Wat betreft je tweede voorbeeld (verrekenen per periode) vergeet je volgens mij ook dat je geen belasting terugkrijgt voor je 2000 kWh overschot in de eerste periode terwijl je wel belasting betaalt over de netto afgenomen 2000 kWh in de tweede periode. Het prijsverschil van €0.17 / kWh levert niet €340 op, maar slechts enkele euros of niets. Want de belasting per kWh is ook ongeveer €0.17.
Haha ik haal 8 keer mijn omvormer vermogen per dag, maar jij wel tien keer dus, lekker bezig.Soullancer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:13:
[...]
Simpel..... Da kan nie![]()
Mijn 1fase omvormer hangt inmiddels
10 stuks a 3,9kw per zijde, 20 totaal dus. Noordoost/zuidwest.
Omvormer 4K.. 4300KW uitgang max
2x 2,6Kwp mppt ingang
Topt af als een gek, maar hé er loopt stroom de andere kant op (40-45kwh per dag).
Dank aan @migjes en @reneeke1970 en @No Hands voor de hulp
[Afbeelding] [Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Een terechte vraag. Naar mijn idee moet dit rond de open klem spanning zijn (6 panelen * ~50V = ergens tussen de 250 en 300V). Exacte waarde weet ik niet meer deze zal ik vanavond nog weer een keer meten. Idd gemeten met beide strings los gekoppeld. Gemeten per string. Wel is het gemeten met een el-cheapo multimeter.Corn schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 00:11:
[...]
Klinkt als een vervelende klacht! Wat vind jij een logische spanning tussen de + en aarde? Is deze spanning stabiel of gaat ie alle kanten op? Dit is met alle 4 stekkers losgekoppeld van de SMA? Sowieso apart dat je op allebei de strings hetzelfde meet...
Geprobeerd, met hele strings, of delen van strings. Hij lijkt er wel minder snel uit te schakelen, maar nog steeds gaat het wel mis bij regen.Je kunt niet de problematische string vinden door ze allebei een dagje of wat (in de regen) los van elkaar te laten draaien?
Met het een voor een natspuiten van de panelen gebeurt er niets. De kabels kan ik niet individueel nat spuiten, deze zitten weggewerkt onder de dakjes.Wat gebeurt er als je met de tuinslang de panelen en kabels één voor één natspuit?
Dan zal waarschijnlijk de aardlek niet meer springen, maar dan zal nog steeds de omvormer af en toe uitschakelen. Nu is dit minder vervelend, maar het is nog steeds fout.padoempats schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:55:
[...]
Ik had exact hetzelfde met exact dezelfde omvormer. Ook de current lek op dezelfde manier gemeten. Ik had het als er flink regen was en met veel wind. Kabels etc allemaal netjes gehangen etc baatte niet. Uiteindelijk heb ik de aardlekautomaat (16A / 30mA) vervangen met een 300mA model en sindsdien geen problemen meer
We hebben hier in de buurt meerdere omvormers hangen die dit probleem niet hebben (zelfs een 3-tal met dezelfde panelen). Verder heeft het systeem menige stortbui overleeft zonder een fout tot de storm van afgelopen Februari. Achteraf bleek tot dan zelfs de RCD adjustment nog niet naar 30mA gezet te zijn.
Gevoelsmatig moet er tijdens de storm dan toch iet met een stekker, kabel of paneel gebeurt zijn, waarsdoor dit nu optreed. Maar hoe kan ik het pinpointen.
Dat is logisch ja. Maar het toont nog steeds niet dat salderen per tariefsoort voordeliger is.Ep Woody schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:24:
[...]
Als jij een jaar nota krijgt over de periode van een jaar dan kan de leverancier prima over de eerste helft van het jaar met een ander tarief rekenen (kale leveringstarief) dan in het tweede half jaar. De belastingen worden pas daarna berekend over het netto gebruik van kWh-en na optellen en aftrekken van gebruik en teruglevering. Sterker nog, dat doet Budgetenergie ook met de energiebelasting. Die kijken hoeveel energie belasting je in 2021 had en hoeveel in 2022 en ondanks dat het hele telwerk van 2021 weg gesaldeerd is moet je toch energiebelasting over die kWh-en betalen, maar minder over de kWh in 2022.
De foutmeldingen hebben uitsluitend betrekking op de grid-kant van je omvormer. Daar moet je zoeken. Niet aan de kant van de panelen. Ik krijg soortgelijke meldingen als ik mijn SMA omvormer op een andere groep in de groepenkast overzet (andere fase ivm 253V), ondanks dat ik de werkschakelaar dan uit heb staan. Tenzij de alamat in de groepenkast defect is of een steenmarter zich aan de kabel vergrepen heeft, is de foutdetectie in de omvormer defect of van slag. Misschien helpt een update van de firmware. Heb je al contact opgenomen met SMA? De suggestie om de alamat in de groepenkast te vervangen door een 300mA model of zelfs helemaal door een automaat is misschoien ook niet gek.trinite_t schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:57:
Sinds de storm in Februari heb ik het probleem dat bij regen de omvormer de melding geeft dat er residual current gemeten is. Hij gaat dan in self test mode. Ook is het al een paar keer voortgekomen dat dan de werkelijke aardlek schakelaar in de meterkast er uit klapt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp dan maak je de string dus zwevend en meet je de spanningen naar aarde en de open klemspanning. Een 'logische' spanning naar aarde zou er dan niet moeten zijn want zonder aardfout meet je een zwevende spanning (die is niet stabiel). In feite creeer je met het meten een zeer kleine aardfout omdat je multimeter geen oneindige impedantie heeft. Afhankelijk daarvan kan de gemeten spanning inderdaad naar nul gaan. Maar dan zou dat voor zowel + als - moeten gebeuren.trinite_t schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:08:
[...]
Een terechte vraag. Naar mijn idee moet dit rond de open klem spanning zijn (6 panelen * ~50V = ergens tussen de 250 en 300V). Exacte waarde weet ik niet meer deze zal ik vanavond nog weer een keer meten. Idd gemeten met beide strings los gekoppeld. Gemeten per string. Wel is het gemeten met een el-cheapo multimeter.
Als je naar aarde een stabiele spanning meet dan is dat een slecht teken.
Wat zijn de spanningen precies? Afhankelijk van die waarden zou je bij een flinke aardfout moeten kunnen bepalen bij welk paneel er stroom weglekt (zoals te zien is op het plaatje in de manual).
Ik heb 25 enphase IQ 7+ van 295, dan komt er daar toch 25 maal 295 is 7.35 kW ?
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Euh, ja. Dat is het maximale uitgangsvermogen van je omvormers. Wat voor ander antwoord had je verwacht van je leverancier?marcovandam schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:53:
Ik wil mijn zonnepanelen aanmelden, bij de eerste vraag moet AC- of uitgangsvermogen omvormer in kiloWatt opgegeven worden. Leverancier gebeld maar de jongeman kwam er niet helemaal uit:(
Punctuality is the politeness of kings
achja het aanmelden. Ik zou het ook niet te serieus nemen.marcovandam schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:53:
Ik wil mijn zonnepanelen aanmelden, bij de eerste vraag moet AC- of uitgangsvermogen omvormer in kiloWatt opgegeven worden. Leverancier gebeld maar de jongeman kwam er niet helemaal uit:(
Mijn configuratie kon niet eens ingevuld worden want was volgens die website onmogelijk.
Ik heb namelijk 7600 Wp panelen op een 3000W omvormer. Dat accepteert het systeem niet. Heb toen gemaild met ze en ze bleven er bij dat dit niet mogelijk was. Nou ik weet toch echt wel wat ik zelf gelegd heb en dat het prima werkt. Dan maar niet hoor... dus vervolgens maar gezegd dat ik 3000Wp zonnepanelen heb. Iedereen blij.
Zo kreeg ik hem door met 15x IQ7+marcovandam schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:53:
Vul de volgende gegevens in van je zonnesysteem.
- Het totaal vermogen van de omvormer 4,425 kiloWatt
- Het aantal zonnepanelen 15
- Het vermogen per zonnepaneel 330 Wattpiek
- Het merk van de omvormer Enphase
- Het type omvormer IQ7+
Ik twijfelde of er nog een andere berekening nodig was, nu na wat beter en wakkerder nadenken is het wel heel logisch.dreamscape schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:24:
[...]
Euh, ja. Dat is het maximale uitgangsvermogen van je omvormers. Wat voor ander antwoord had je verwacht van je leverancier?
Maar omdat ik van hem het getal 320

Error 3701 zoals in z'n log staat heeft voor zover ik kan beoordelen alleen betrekking op de DC/PV zijde.FransvWoerkom schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:36:
[...]
De foutmeldingen hebben uitsluitend betrekking op de grid-kant van je omvormer. Daar moet je zoeken. Niet aan de kant van de panelen. Ik krijg soortgelijke meldingen als ik mijn SMA omvormer op een andere groep in de groepenkast overzet (andere fase ivm 253V), ondanks dat ik de werkschakelaar dan uit heb staan. Tenzij de alamat in de groepenkast defect is of een steenmarter zich aan de kabel vergrepen heeft, is de foutdetectie in de omvormer defect of van slag. Misschien helpt een update van de firmware. Heb je al contact opgenomen met SMA? De suggestie om de alamat in de groepenkast te vervangen door een 300mA model of zelfs helemaal door een automaat is misschoien ook niet gek.
Neemt niet weg dat je een punt hebt over de alamat, SMA geeft aan dat de AC-kant met minimaal 100mA beveiligd moet zijn, áls ie beveiligd moet zijn. Dat is volgens mij echter niet de oorzaak van het probleem hier.
@Martin7182 heeft een paar hele goeie punten genoemd; in theorie zou de string moeten zweven als je 'm loskoppelt. Enige coupling is mogelijk, maar de impedantie van je meter zou lager moeten zijn dan de isolatie van de panelen. Meet je een constante spanning, dan is er iets mis.
[ Voor 0% gewijzigd door Corn op 23-06-2022 11:50 . Reden: spelling blijft lastig ]
Ik zeg niet dat het voordeliger is, maar wel dat het voordeliger kan zijn. Het hangt er vanaf welke kant het opvalt. Soms is per tariefsoort/tariefperiode voordeliger dan niet.Martin7182 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:16:
[...]
Dat is logisch ja. Maar het toont nog steeds niet dat salderen per tariefsoort voordeliger is.
Aan de andere kant, over wat voor bedragen praten we? Tientjes?
Geen idee, ik heb nog geen valide voorbeelden gezien behalve dan waarbij de normaal-terugleververgoeding hoger is dan het dal-levertarief inclusief belastingen. Maar zulke leveranciers vind je niet makkelijk als ze al bestaan.Ep Woody schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:56:
[...]
Ik zeg niet dat het voordeliger is, maar wel dat het voordeliger kan zijn. Het hangt er vanaf welke kant het opvalt. Soms is per tariefsoort/tariefperiode voordeliger dan niet.
Aan de andere kant, over wat voor bedragen praten we? Tientjes?
Hier kon ik tot eind vorige week weinig van vernemen in de vermogens curve van deze set panelen (aangesloten op eigen MPPT), echter afgelopen dagen met deze volle bak zon en hogere temperaturen duurt het tot vrijwel het eind van de ochtend totdat deze set serieus gaat opwekken. Aangesloten op een Goodwe 3600T-DS, shadow scan staat al die tijd uit. Zie onderstaande grafieken:
:strip_exif()/f/image/U1LWouGQflJJP0l2GE4e1ngS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/93TRP2592OS9evrMH9BwJm7W.jpg?f=fotoalbum_large)
De zonnepanelen liggen landscape, parallel aan de rij leibomen, dus de bypass dioden zouden prima hun werk moeten kunnen doen en zo lijkt het ook in de curve van vorige week donderdag. Maar wat kan de oorzaak zijn dat het nu zolang duurt totdat de volledige set in de zon ligt, is het de temperatuur?
Kapotte bypass diode? Het klinkt alsof je best regelmatig last hebt van shading, op meerdere panelen. Dat betekent in theorie dat er redelijk wat stroom door die diode moet, met enige regelmaat, en dus flink wat warmte kwijt moet. Spanningsval over de diode x amps, bij benadering. Één kapotte diode op een paneel in de schaduw kan het effect dat je nu ziet al veroorzaken.ipoffice schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:08:
De zonnepanelen liggen landscape, parallel aan de rij leibomen, dus de bypass dioden zouden prima hun werk moeten kunnen doen en zo lijkt het ook in de curve van vorige week donderdag. Maar wat kan de oorzaak zijn dat het nu zolang duurt totdat de volledige set in de zon ligt, is het de temperatuur?
Zin in een cool experiment? Neem een flinke spiegel (moet echt een beetje oppervlak hebben, minstens 1.5m2 oid) en ga rond half 10 op een plek staan waar je met de spiegel op je zonnepanelen kan schijnen. Als je de panelen in de schaduw langs loopt, (en mijn theorie klopt), zal er waarschijnlijk ééntje zijn waarmee je vermogen ineens flinkt stijgt. Dat is het paneel met een dooie diode.
[ Voor 20% gewijzigd door Corn op 23-06-2022 13:44 . Reden: experiment added ]
:strip_exif()/f/image/cs86SMYeXVFrTPFVNnq496sm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mcIsoMzCDAlHWDhcQYzPlD26.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier ook nog een schaduw gevalletje op de oostkant: de rechter rij ligt in de ochtend een tijdje in de schaduw. Zoals te zien in de grafiek start de omvormer wel heel vroeg al op, dus het opstartvoltage is blijkbaar voldoende. Echter zou ik wat meer opbrengst verwachten als bijvoorbeeld de linkerrij vol in de zon komt te liggen. Je zit duidelijk in de grafiek dat het pas echt begint te werken als de hele set van 6 vol in de zon ligt. Op zich geen ramp, maar zeker nu in de zomer loop ik wel wat mis natuurlijk.
startup voltage is 100v
mpp tracker zou al moeten werken vanaf 70v.
Voltage toch nog te laag of hebben mijn panelen geen bypass diodes of ...?
panelen:
https://jinkosolar.eu/fil...345-365N-6TL3-B-F1-EN.pdf
omvormer (growatt min 3600 tl xh)
http://www.ginverter.com....2020/01/5e16d68548b2f.pdf
Wordt even wachten tot morgenochtend voor een grafiekje.Corn schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:18:
@savale Heb je een plotje van je DC voltage die je naast het vermogen kan leggen? Ik heb het vermoeden dat je issue inderdaad in de te lage spanning zit
Hierbij een plot van de spanning van mijn situatie, ook hier start de omvormer al zeer vroeg op en spanning lijkt voldoende.Corn schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:31:
[...]
Kapotte bypass diode? Het klinkt alsof je best regelmatig last hebt van shading, op meerdere panelen. Dat betekent in theorie dat er redelijk wat stroom door die diode moet, met enige regelmaat, en dus flink wat warmte kwijt moet. Spanningsval over de diode x amps, bij benadering. Één kapotte diode op een paneel in de schaduw kan het effect dat je nu ziet al veroorzaken.
Zin in een cool experiment? Neem een flinke spiegel (moet echt een beetje oppervlak hebben, minstens 1.5m2 oid) en ga rond half 10 op een plek staan waar je met de spiegel op je zonnepanelen kan schijnen. Als je de panelen in de schaduw langs loopt, (en mijn theorie klopt), zal er waarschijnlijk ééntje zijn waarmee je vermogen ineens flinkt stijgt. Dat is het paneel met een dooie diode.
16 juni
:strip_exif()/f/image/U1LWouGQflJJP0l2GE4e1ngS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wa6gvyNq3q1LbuNfDOrLQKKx.jpg?f=fotoalbum_large)
22 juni
:strip_exif()/f/image/93TRP2592OS9evrMH9BwJm7W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ER3gXbD1Fkc9ibvFTH9GauNZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Zit er aan te denken om een minifan eronder te hangen als het echt warm is.
Weet niet of zo'n minifan een verschil maakt. M'n vader heeft wellicht nog van die radiotor ventilatoren, kan ik wellicht ook proberen.
Whatever.
Het helpt altijd voor de levensduur als de omvormer erg heet word.Harmen schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:33:
De eerste tropische dag van dit jaar.... Omvormer temperatuur loopt lekker op, home assistant gaf al 48,3gr aan. Normaal max 40. Heb er even een tafelventilator naast gezet, temperatuur is in 15min met 10 graden gezakt. (GoodWe 3600). Heb wat zaken gelezen over degradatie als de temperatuur te hoog wordt.
Ik stuur de ventilator op temperatuur via mijn domotica systeem. Onnodig laten draaien geeft een hoop stof ophoping.
Op dit soort dagen heb ik geen idee wat mijn omvormers doen, maar die Enphase micro's onder de panelen zullen inderdaad wel warm worden. Ik krijg vooral de neiging om in de groepenkast een ventilator in te bouwen... De C20 automaat waar urenlang 18A doorheen loopt, die wordt best wel warm. Maar goed, daar zou het spul gewoon tegen moeten kunnen.DjAntoon schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:48:
[...]
Het helpt altijd voor de levensduur als de omvormer erg heet word.
Ik stuur de ventilator op temperatuur via mijn domotica systeem. Onnodig laten draaien geeft een hoop stof ophoping.
Dan is er iets loos, mijn c25 blijft koud met 30+ ampère er doorheen.dreamscape schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:12:
[...]
Op dit soort dagen heb ik geen idee wat mijn omvormers doen, maar die Enphase micro's onder de panelen zullen inderdaad wel warm worden. Ik krijg vooral de neiging om in de groepenkast een ventilator in te bouwen... De C20 automaat waar urenlang 18A doorheen loopt, die wordt best wel warm. Maar goed, daar zou het spul gewoon tegen moeten kunnen.
1 PVoutput . Dongen NB
Je omvormer is iets in kW, geen kWh. kWh is een hoeveelheid energie.Mud.Starrr schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 00:31:
Intussen wat maandjes verder.
En dankzij Het grote terugleververgoeding topic, een hoop geld verdiend aan mn teruglevering![]()
En vandaag een perfecte dag, mooi om te zien dat ruim 14wp in O/W opstelling op een 9Kwh omvormer best heel goed gaat. Een beetje afgetopt, maar anders had ik 2 omvormers moeten kopen en dat was me toch
Maar volgens je grafiek doet je omvormer max 10 kW, niet 9.
Overigens kan dat nog anders: Mijn dak is veel steiler dan jouw opstelling (45°), en hier zit 14 kWp op een 8 kW omvormer. Gisteren ook eigenlijk geen aftopping. Dat gebeurt eigenlijk alleen soms (kort) op lichtbewolkte dagen.
Gisteren wel een record van 88.2 kWh aan opbrengst gehaald. Best netjes voor een 8 kW omvormer!
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je moet even weten waarvoor het aanmelden dient:de Peer schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:27:
achja het aanmelden. Ik zou het ook niet te serieus nemen.
Mijn configuratie kon niet eens ingevuld worden want was volgens die website onmogelijk.
Ik heb namelijk 7600 Wp panelen op een 3000W omvormer. Dat accepteert het systeem niet. Heb toen gemaild met ze en ze bleven er bij dat dit niet mogelijk was. Nou ik weet toch echt wel wat ik zelf gelegd heb en dat het prima werkt. Dan maar niet hoor... dus vervolgens maar gezegd dat ik 3000Wp zonnepanelen heb. Iedereen blij.
Dat is voor de netbeheerder, zodat die weet hoeveel vermogen er maximaal teruggeleverd kan worden.
Als dus je panelen meer vermogen kunnen leveren dan je omvormer (wat gebruikelijk is) geef je het max omvormervermogen op. Dat er dan veel meer vermogen aan panelen achter zit boeit niet, want daar merkt die netbeheerder niks van.
Als je omvormer groter is dan je paneelvermogen (omdat je misschien ooit nog eens wil uitbreiden), geef je het max paneelvermogen op. Het max omvormervermogen wordt dan immers nooit bereikt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Tuurlijk. Dat weet ik ook wel. Maar ik wilde ze gewoon even pesten omdat ze een systeem opgezet hebben waar ik mijn systeem niet in kwijt kan. Ze vragen namelijk wel om ook het aantal Wp in te vullen. Doe ik dat, wordt het geweigerd..Andrehj schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:52:
[...]
Je moet even weten waarvoor het aanmelden dient:
Dat is voor de netbeheerder, zodat die weet hoeveel vermogen er maximaal teruggeleverd kan worden.
Als dus je panelen meer vermogen kunnen leveren dan je omvormer (wat gebruikelijk is) geef je het max omvormervermogen op. Dat er dan veel meer vermogen aan panelen achter zit boeit niet, want daar merkt die netbeheerder niks van.
Als je omvormer groter is dan je paneelvermogen (omdat je misschien ooit nog eens wil uitbreiden), geef je het max paneelvermogen op. Het max omvormervermogen wordt dan immers nooit bereikt.
Huh? Waarom heb je je schaduwmanagement uit staan?ipoffice schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:08:
Aangesloten op een Goodwe 3600T-DS, shadow scan staat al die tijd uit. Zie onderstaande grafieken:
Dat is er nou juist voor om jouw probleem te voorkomen. Doordat je schaduwmanagement uit staat, is de kans groot dat je omvormer op een verkeerd (lokaal) maximum punt blijft hangen. En dat probleem zal je vooral zien op compleet heldere dagen, zonder bewolking.
Vandaar dat je het gisteren zo duidelijk zag.
Schaduwmanagement aan zetten dus!
Dat zal vast de reden zijn dat micro omvormers zo vaak storing krijgen, schommelende condities zijn nooit goed voor electronica en deze omstandigheden (bakken in de zon, onder volle load van de juni zon) zijn verre van ideaal.dreamscape schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:12:
[...]
Op dit soort dagen heb ik geen idee wat mijn omvormers doen, maar die Enphase micro's onder de panelen zullen inderdaad wel warm worden.
[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 23-06-2022 20:30 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Zo vaak storing? Wat is je bron?revolution-nl schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:29:
[...]
Dat zal vast de reden zijn dat micro omvormers zo vaak storing krijgen, schommelende condities zijn nooit goed voor electronica en deze omstandigheden (bakken in de zon, onder volle load van de juni zon) zijn verre van ideaal.
Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-
Slecht contact? Te kleine draad diameter?dreamscape schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:12:
[...]
Op dit soort dagen heb ik geen idee wat mijn omvormers doen, maar die Enphase micro's onder de panelen zullen inderdaad wel warm worden. Ik krijg vooral de neiging om in de groepenkast een ventilator in te bouwen... De C20 automaat waar urenlang 18A doorheen loopt, die wordt best wel warm. Maar goed, daar zou het spul gewoon tegen moeten kunnen.
Hij moet eigenlijk pas merkbaar warm worden boven ze vermogen waar hij voor bedoeld is..
Het vreemde is dat het tot vorige week gewoon goed heeft gefunctioneerd, het enige wat in mijn situatie enorme is veranderd is de buitentemperatuur.savale schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:43:
@ipoffice vermoed dat we ongeveer hetzelfde hebben in de ochtend... Zal morgen mijn grafiek van de spanning ook eens posten. Bij jou lijkt het in de mppt tracking te zitten zou je denken.
In het voorjaar schaduwmanagement aan gehad, maar kon geen wezenlijk verschil merken. Daarbij heeft het dus ook goed gefunctioneerd zonder en deden de bypass dioden hun werk zoals te zien in de grafiek van 16 juni. Maar we gaan het zaterdag eens proberen met, als het weer wat helder weer hoopt te zijn.Andrehj schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:26:
[...]
Huh? Waarom heb je je schaduwmanagement uit staan?Ben erg benieuwd naar de gedachte daarachter. Vooral ook omdat je het specifiek bij je probleemstelling vermeldt.
Dat is er nou juist voor om jouw probleem te voorkomen. Doordat je schaduwmanagement uit staat, is de kans groot dat je omvormer op een verkeerd (lokaal) maximum punt blijft hangen. En dat probleem zal je vooral zien op compleet heldere dagen, zonder bewolking.
Vandaar dat je het gisteren zo duidelijk zag.
Schaduwmanagement aan zetten dus!
Nou zijn koud en warm relatief. Maar met dit soort temperaturen is niets in mijn huis koud. Met uitzondering van de inhoud van de koelkast en diepvries.reneeke1970 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:18:
[...]
Dan is er iets loos, mijn c25 blijft koud met 30+ ampère er doorheen.
Het ding wordt ook niet heet of zo, maar als je je vinger erop legt, voel je wel dat hij warmer is dan de andere automaten.
Geen idee wat er loos zou kunnen zijn. Recent bij aanleg van een driefasen alamat voor een CEE stopcontact in de achtertuin (tbv mobiele EV lader) heb ik nog even alle schroeven nagelopen met de momentsleutel. Reken maar dat alles echt netjes goed vast zit.
Maar goed, het ding is dus ook niet heet of zo. Er knettert ook niks. Hij wordt alleen een beetje warm. Eens kijken of ik er een IR thermometer op kan zetten binnenkort.
Hoe goed of slecht zijn de panelen van Denim? En van welk land is Denim?
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Wat je ziet in het log is dat om 10:34 de omvormer een residual current probleem ziet. Als ik naar de logging kijk word de opwekking dan ook uitgeschakeled. En dan om 10:37 een undervoltage, wat volgens mij betekend dat de omvormer geen netspanning meer detecteerd. Iig om 10:38 de melding dat de netspanning echt weg is (En dus de aardlek om is).FransvWoerkom schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:36:
[...]
De foutmeldingen hebben uitsluitend betrekking op de grid-kant van je omvormer. Daar moet je zoeken. Niet aan de kant van de panelen. Ik krijg soortgelijke meldingen als ik mijn SMA omvormer op een andere groep in de groepenkast overzet (andere fase ivm 253V), ondanks dat ik de werkschakelaar dan uit heb staan. Tenzij de alamat in de groepenkast defect is of een steenmarter zich aan de kabel vergrepen heeft, is de foutdetectie in de omvormer defect of van slag. Misschien helpt een update van de firmware. Heb je al contact opgenomen met SMA? De suggestie om de alamat in de groepenkast te vervangen door een 300mA model of zelfs helemaal door een automaat is misschoien ook niet gek.
Nog geen contact met SMA hierover gehad, de firmware is wel laatste versie. Ik heb zelf ook echt het idee dat het een fysiek probleem is.
Als de omvormer een residual current ziet, dan zit er lekkage aan de DC kant. En ik kan idd de aardlek weghalen, dat lost een deel op, maar het is niet de root cause. Ergens in het systeem lekt er iets, en dat wil ik oplossen. Je ziet ook dat de omvormer op een bepaald moment een stap verder gaat en op error 6411 (interference device) overgaat.
Even weer goed gemeten (droog en na het besproeien van de panelen). Oost en west string geven dezelfde waardes:Martin7182 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:49:
[...]
Als ik het goed begrijp dan maak je de string dus zwevend en meet je de spanningen naar aarde en de open klemspanning. Een 'logische' spanning naar aarde zou er dan niet moeten zijn want zonder aardfout meet je een zwevende spanning (die is niet stabiel). In feite creeer je met het meten een zeer kleine aardfout omdat je multimeter geen oneindige impedantie heeft. Afhankelijk daarvan kan de gemeten spanning inderdaad naar nul gaan. Maar dan zou dat voor zowel + als - moeten gebeuren.
Als je naar aarde een stabiele spanning meet dan is dat een slecht teken.
Wat zijn de spanningen precies? Afhankelijk van die waarden zou je bij een flinke aardfout moeten kunnen bepalen bij welk paneel er stroom weglekt (zoals te zien is op het plaatje in de manual).
Droog en nat:
+ naar -: 255V
Droog:
+ of - naar Aarde: 0V.
Nat:
+ of - naar Aarde: 12V by verbinden, in 10s zakkend tot 0V.
Er zit dus wel verschil in, en kennelijk is dit voor beide strings en beide richtingen hetzelfde.
Ik heb de aarde van de panelen nog niet laten zweven, hij zit dus nog aan de Aarde van het huis vast.
Zie hierboven.Corn schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:49:
[...]
Error 3701 zoals in z'n log staat heeft voor zover ik kan beoordelen alleen betrekking op de DC/PV zijde.
Neemt niet weg dat je een punt hebt over de alamat, SMA geeft aan dat de AC-kant met minimaal 100mA beveiligd moet zijn, áls ie beveiligd moet zijn. Dat is volgens mij echter niet de oorzaak van het probleem hier.
@Martin7182 heeft een paar hele goeie punten genoemd; in theorie zou de string moeten zweven als je 'm loskoppelt. Enige coupling is mogelijk, maar de impedantie van je meter zou lager moeten zijn dan de isolatie van de panelen. Meet je een constante spanning, dan is er iets mis.
Dit ga ik bij een regenachtige dag weer proberen, maar ik verwacht dat de aardlek schakelaar er dan continue uit klapt, ipv nu maar af en toe.padoempats schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:07:
[...]
30mA instelling in de omvormer er weer af halen
Ben bang dat dat geen aardfout is aan je PV kant...trinite_t schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:16:
Even weer goed gemeten (droog en na het besproeien van de panelen). Oost en west string geven dezelfde waardes:
Droog en nat:
Droog:
Nat:
Er zit dus wel verschil in, en kennelijk is dit voor beide strings en beide richtingen hetzelfde.
Ik heb de aarde van de panelen nog niet laten zweven, hij zit dus nog aan de Aarde van het huis vast.
As per de SMA ground fault manual:
Beide zijn hier niet van toepassing. Er is een verschil tussen droog en nat, maar dat is niet onredelijk of onverwacht. De impedantie van je multimeter is laag genoeg om de spanning naar 0 te trekken, wat betekent dat je geen significant aardlek bij je zonnepanelen hebt.Measure the voltage between the positive and negative terminals.
If the following results are present at the same time, there is a ground fault in the PV system:
- All measured voltages are stable.
- The sum of the two voltages to ground potential is approximately equal to the voltage between the positive and negative terminals.
Slechte nieuws is dat je probleem hiermee niet opgelost is...
Hangt je omvormer binnen of buiten? Aarding van je omvormer (en ik neem aan, daarmee je panelen) is gecheckt? Wat is de spanning (AC) tussen neutraal en aarde? Niet toevallig per ongeluk fase en neutraal omgedraaid?
Mijn omvormer hangt (noodgedwongen) even buiten aan de gevel. Nu zou ik graag wat extra beschutting voor de omvormer verzorgen door middel van een afdakje of wat dan ook, iemand een idee zo iets ergens kant en klaar te koop is?
Uiteraard kan ik zelf iets in elkaar knutselen, maar als dat niet hoeft zou dat mooi zijn.
https://solarshop-noord.n...luifel-t-b-v-zonnepaneel/Sanderb1990 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:42:
Dames en heren,
Mijn omvormer hangt (noodgedwongen) even buiten aan de gevel. Nu zou ik graag wat extra beschutting voor de omvormer verzorgen door middel van een afdakje of wat dan ook, iemand een idee zo iets ergens kant en klaar te koop is?
Uiteraard kan ik zelf iets in elkaar knutselen, maar als dat niet hoeft zou dat mooi zijn.

Haha niet helemaal wat ik bedoel, maar wel functioneel
ik denk dat ik hier wel goed zit voor mn vraag. Ik heb sinds maart een slimme meter met P1 poort die ik in grafana dump. Nou viel me een raar nachtelijk patroon op op fase2. De hele nacht een blokjes patroon. Ik heb een paar keer in mn hoofd de apparaten op fase 2 doorlopen maar kwam er niet uit. Pas nu, nu ik de levering fase als inverse op de y as eronder heb gezet zie ik dat het van mn Goodwe omvormer vandaan komt. De levering heeft hetzelfde patroon. Dus elke zo veel tijd trekt de omvormer ca. 125w?
Wie snapt dit?
/f/image/gd8wfApu10Le531ozH0bNYaW.png?f=fotoalbum_large)
Lijkt op een koel- of vrieskast.fuzzyduck schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:10:
Hoi allemaal,
ik denk dat ik hier wel goed zit voor mn vraag. Ik heb sinds maart een slimme meter met P1 poort die ik in grafana dump. Nou viel me een raar nachtelijk patroon op op fase2. De hele nacht een blokjes patroon. Ik heb een paar keer in mn hoofd de apparaten op fase 2 doorlopen maar kwam er niet uit. Pas nu, nu ik de levering fase als inverse op de y as eronder heb gezet zie ik dat het van mn Goodwe omvormer vandaan komt. De levering heeft hetzelfde patroon. Dus elke zo veel tijd trekt de omvormer ca. 125w?
Wie snapt dit?
[Afbeelding]
Lijkt me niet, want hij doet het ook tijdens de stroomopwek toch? Lijkt me ook typisch een koelkast of vriezer.fuzzyduck schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:10:
Hoi allemaal,
Dus elke zo veel tijd trekt de omvormer ca. 125w?
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 24-06-2022 12:20 ]
Oh chips! Ik dat dat levering alleen levering PV was, maar de verbruikers gaan natuurlijk van de levering af. Het is netto levering, geen bruto.
Dat moet het zijn idd... lolz.
bedankt!
Dit is dus weer maar eens een voorbeeld waar even meelezen op Tweakers me toit een inzicht doet komen waar ik zelf vemoedelijk niet bij stilgestaan had.Harmen schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:33:
De eerste tropische dag van dit jaar.... Omvormer temperatuur loopt lekker op, home assistant gaf al 48,3gr aan. Normaal max 40. Heb er even een tafelventilator naast gezet, temperatuur is in 15min met 10 graden gezakt. (GoodWe 3600). Heb wat zaken gelezen over degradatie als de temperatuur te hoog wordt.
[Afbeelding]
Weet niet of zo'n minifan een verschil maakt. M'n vader heeft wellicht nog van die radiotor ventilatoren, kan ik wellicht ook proberen.
Sinds vorig jaar PV met thuisaccu op basis van een Solis hybride omvormer.
Door de beperkte beschikbare dakoppervlakte en suboptimale orientatie ligt er 3,9 kW aan panelen, netjes verdeeld over Oost & Zuid.
Door deze verdeling haal ik sowieso nooit de volle 3,9, maar op zonnige Juni-dagen kan ik toch de 3,2 peak aantikken.
Dit gebeurd met een Solis RHI-3.6K-48ES, waar de 3,6 staat voor de rated output power.
Even snel google-werk levert me volgende info op:
:strip_exif()/f/image/NmZLZ6a7u0PKKLwXfUSFIujB.jpg?f=fotoalbum_large)
Ofwel, vanaf 45° gaat de inverter deraten, en houd ik in het beste geval bijvoorbeeld op 50° nog 90% over.
(Ofwel, in het geval van mijn inverter 3240W.)
Dan even beginnen na te denken, en mijn omvormer hangt onder het dak, op de zolder, waar het op warme dagen gemakkelijk boven de 30° kan worden, en het gaat over een passief gekoel exemplaar, met gewoon een grote heatsink achterop die echter maar op enkele cm. van de muur hangt. Enorm veel vrije ruimte boven de omvormer is er niet, en airflow is er zo goed als onbestaande.
Ik heb er dan maar even de data van eergisteren bijgehaald:
:strip_exif()/f/image/01d0I0UsZB0UBoMTQOYdv38y.jpg?f=fotoalbum_large)
Plaatje lijkt me redelijk duidelijk, de omvormer wordt dus behoorlijk warm, zelfs tot ver in derating temperature. (Pieken buiten de zonnemomenten om komen van de load wanneer er stroom uit de batterij getrokken wordt.)
Daarboven blijkt dus ook nog eens dat de peakwaardes die ik kende en waarvan ik dat dat ze paneelzijdig waren blijkbaar komen door het deraten van de omvormer.
Aangezien ik toch nog smartplugs en een tafelventilator over heb ga ik morgen maar eens aan de slag met Home-assistant om een automation op te zetten die de ventialort aanzet op het moment dat de invertertemp boven de 45° komt.
Ben eens benieuwd of het wat uithaalt, In mijn idee zal het qua stroomverbruik eennuloperatie zijn doordat er enkele pieken minder afgevlakt zullen worden gedurende het jaar, maar zal het hopelijk de levensduur van m'n inverter wel verlengen.
Indien het werkt pak ik het daarna dan wel iets grondiger aan en monteer ik een frame met een 2-tal casefans onder de heatsink.
Ik heb inderdaad ook op elk van mijn 3 omvormers een 12cm computerfan geplaatst en dat maakt al een wereld van verschil qua temperatuur.FORZAM schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:46:
[...]
Dit is dus weer maar eens een voorbeeld waar even meelezen op Tweakers me toit een inzicht doet komen waar ik zelf vemoedelijk niet bij stilgestaan had.
Sinds vorig jaar PV met thuisaccu op basis van een Solis hybride omvormer.
Door de beperkte beschikbare dakoppervlakte en suboptimale orientatie ligt er 3,9 kW aan panelen, netjes verdeeld over Oost & Zuid.
Door deze verdeling haal ik sowieso nooit de volle 3,9, maar op zonnige Juni-dagen kan ik toch de 3,2 peak aantikken.
Dit gebeurd met een Solis RHI-3.6K-48ES, waar de 3,6 staat voor de rated output power.
Even snel google-werk levert me volgende info op:
[Afbeelding]
Ofwel, vanaf 45° gaat de inverter deraten, en houd ik in het beste geval bijvoorbeeld op 50° nog 90% over.
(Ofwel, in het geval van mijn inverter 3240W.)
Dan even beginnen na te denken, en mijn omvormer hangt onder het dak, op de zolder, waar het op warme dagen gemakkelijk boven de 30° kan worden, en het gaat over een passief gekoel exemplaar, met gewoon een grote heatsink achterop die echter maar op enkele cm. van de muur hangt. Enorm veel vrije ruimte boven de omvormer is er niet, en airflow is er zo goed als onbestaande.
Ik heb er dan maar even de data van eergisteren bijgehaald:
[Afbeelding]
Plaatje lijkt me redelijk duidelijk, de omvormer wordt dus behoorlijk warm, zelfs tot ver in derating temperature. (Pieken buiten de zonnemomenten om komen van de load wanneer er stroom uit de batterij getrokken wordt.)
Daarboven blijkt dus ook nog eens dat de peakwaardes die ik kende en waarvan ik dat dat ze paneelzijdig waren blijkbaar komen door het deraten van de omvormer.
Aangezien ik toch nog smartplugs en een tafelventilator over heb ga ik morgen maar eens aan de slag met Home-assistant om een automation op te zetten die de ventialort aanzet op het moment dat de invertertemp boven de 45° komt.
Ben eens benieuwd of het wat uithaalt, In mijn idee zal het qua stroomverbruik eennuloperatie zijn doordat er enkele pieken minder afgevlakt zullen worden gedurende het jaar, maar zal het hopelijk de levensduur van m'n inverter wel verlengen.
Indien het werkt pak ik het daarna dan wel iets grondiger aan en monteer ik een frame met een 2-tal casefans onder de heatsink.
Het is maar de vraag of je überhaupt al last hebt van derating.
Als je de fan op temperatuur gestuurd gaat doen met een ondergrens, dan krijg je waarschijnlijk alleen nog maar meer temperatuur schommelingen.
[ Voor 26% gewijzigd door Rouske op 24-06-2022 16:33 ]
@RouskeRouske schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:31:
@FORZAM volgens mij staat in de tekst bij de grafiek 'ambitient temperature' dat is wat anders dan de interne temperatuur van de omvormer.
Het is maar de vraag of je überhaupt al last hebt van derating.
Als je de fan op temperatuur gestuurd gaat doen met een ondergrens, dan krijg je waarschijnlijk alleen nog maar meer temperatuur schommelingen.
De temperatuur die ik kan monitoren lijkt wel degelijk een "Ambient" temp ergens in de inverterbehuizing te zijn (Bepaalde componenten zullen dus veel warmer zijn.):
:strip_exif()/f/image/rAU29aGN95hoyOlKPU0vNrVV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jSFy8k9qhFKYxZ39S3Y6FaxC.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangezien er voor beiden naar Ambient verwezen wordt, en dat dit de enige temp-sensor in de inverter lijkt te zijn vermoed ik dat de derating ook op basis van de info van deze sensor gebeurt.
(Echte "Ambient" temp kan immers niet gemeten worden, want er zit geen externe temperatuursensor op.)
Wat ik van plan ben is gewoon in Home-assistant een automation te maken die simpelweg de stroom naar een externe ventilator aanschakelt wanneer deze temperatuur >44° is. Dit zorgt dan gewoon voor airflow achter de heatsink, waardoor deze efficienter warmte kan afvoeren.
Ik zie niet echt in welke nadelig effect of welke schommelingen dit zou kunnen opleveren, dit vlakt toch gewoon de uitendelijke piekwaardes af? (En verlengt zo hopelijk de levensduur van de inverter wat.)
Als jij dat zo leest prima, maar die grafiek lijkt mij meer voor als je de omvormer bijvoorbeeld in Australië gebruikt waar het buiten veel heter wordt, in de screenshot met de interne temperatuur staat ook 'up to 105°'.
Als het buiten de omvormer >45° is zal het koellichaam zijn warmte slechter kwijt kunnen en loopt de interne temperatuur hoger op, electronica wordt warmer en werkt inefficiënter. Of er afhankelijk wat die temperatuur sensor meet, echt iets terug geschroefd gaat worden durf ik je niet te zeggen.
Je zegt >44° ventilator aan, maar bij welke temperatuur dan weer uit? Deze schommelingen bedoel ik.
Ik zou dan eerder bij productie een constante airflow regelen en niet aan/uit op basis van temperatuur.
edit:
Mij SolarEdge 3680 HD-Wave werd >70°, gemeten door de interne sensor, zie het 1e jaar op PVOutput.
Ik heb toen nog geen derating waargenomen (niet in de 5-min data), de 70+ temperaturen treden meestal op bij het aftoppen en er wordt dan nog steeds 3680W aan vermogen opgewekt.
In telefonisch contact met SolarEdge, werd mij verteld dat de temperaturen in de datasheet die van de omgeving zijn en dat derating pas bij 80 graden optreed (temp die de omvormer aangeeft).
Om de interne temperatuur wat omlaag te krijgen heb ik er een computerfan onder gehangen die middels een klokschakelaar dagelijks aan en uit gaat.
[ Voor 29% gewijzigd door Rouske op 24-06-2022 20:16 ]
Zou er een deel of alles ook op 1 fase 35A aangesloten kunnen worden? Ik krijg 25 panelen van 395 wP op oost west ligging met enphase IQ 7+ . Zou wel zuur zijn als ze liggen en de zon schijnt maar er geen kW binnenkomen.
Totaal amperage van je systeem is 31.5A (25x1.26). Als je twee enkelfase groepen maakt boven kan het systeem gewoon aangesloten worden in je meterkast als 2 losse groepen met een b16 1p+N automaat.marcovandam schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:22:
Ik heb een paar weken geleden 3 fase aangevraagd bij Stedin, kon de week van 17 juli kiezen voor uitvoering. Maar nu pas een bericht gekregen dat de offerte nog even op zich gaat laten wachten, dus ik heb er een hard hoofd in dat die 17 juli gaat lukken. Op 23 juli worden de panelen gelegd.
Zou er een deel of alles ook op 1 fase 35A aangesloten kunnen worden? Ik krijg 25 panelen van 395 wP op oost west ligging met enphase IQ 7+ . Zou wel zuur zijn als ze liggen en de zon schijnt maar er geen kW binnenkomen.
[ Voor 3% gewijzigd door drboneym op 24-06-2022 19:33 ]
Had je geen drie fase voor aan hoeven vragen, past makkelijk op 35 ampère.marcovandam schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:22:
Ik heb een paar weken geleden 3 fase aangevraagd bij Stedin, kon de week van 17 juli kiezen voor uitvoering. Maar nu pas een bericht gekregen dat de offerte nog even op zich gaat laten wachten, dus ik heb er een hard hoofd in dat die 17 juli gaat lukken. Op 23 juli worden de panelen gelegd.
Ben alleen bang dat je installateur moeilijk gaat doen met extra kosten
1 PVoutput . Dongen NB
Ok dat was wel door de leverancier aangegeven, ik heb inmiddels contact met de installateur en die is wel flexibel geloof ik. Was ook geen probleem met uitbreidingen meterkast e.d.reneeke1970 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:39:
[...]
Had je geen drie fase voor aan hoeven vragen, past makkelijk op 35 ampère.
Ben alleen bang dat je installateur moeilijk gaat doen met extra kosten
Hem maar even de oplossing van hierboven aangegeven, kijken of dat gaat lukken.
Eventuele extra kosten komen we wel uit, als het zonnig is in juli/augustus is dat snel terugverdiend
Als je de clusters micro-omvormers netjes over de drie fasen van je toekomstige groepenkast wilt verdelen, heb je drie automaten nodig en drie kabels naar het dak. Die kun je op het dak netjes oost-west aansluiten en in eerste instantie op de 1-fase hoofdschakelaar en later op de 3-fase hoofdschakelaar. Probeer te voorkomen dat de installateurs later je groepenkast gaan wijzigen, andere kabels gaan aanleggen en weer het dak op moeten.marcovandam schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:31:
[...]
Ok dat was wel door de leverancier aangegeven, ik heb inmiddels contact met de installateur en die is wel flexibel geloof ik. Was ook geen probleem met uitbreidingen meterkast e.d.
Hem maar even de oplossing van hierboven aangegeven, kijken of dat gaat lukken.
Eventuele extra kosten komen we wel uit, als het zonnig is in juli/augustus is dat snel terugverdiend
Error 6411 heeft net als 3701 ook betrekking op de grid side. Eerder suggereerde iemand om het spanningsverschil tussen aarde en nulleider te meten. Dan kom je waarschijnlijk op een paar volt. Maar is dat stabiel of rammelt dat. Is je aardleiding naar de meterkast en verder, naar een aardpunt wel okee? Je kan in huis wel alle randaardes aan elkaar hebben zitten, maar als die alleen maar geaard is op je koelkast, vaatwasser of wasmachine, kunnen er in geavanceerde beveiligingssystemen zoals de omvormer heeft rare dingen gebeuren. Als je samen met je buren een lus rond het blok hebt en er waait een boom om, dan kan er best een onderbreking in de aardedraad ontstaan die pas wordt opgemerkt als iemand een klap krijgt of als er een aardverspreidingsweerstandsmeting wordt gedaan.trinite_t schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:16:
[...]
Wat je ziet in het log is dat om 10:34 de omvormer een residual current probleem ziet. Als ik naar de logging kijk word de opwekking dan ook uitgeschakeled. En dan om 10:37 een undervoltage, wat volgens mij betekend dat de omvormer geen netspanning meer detecteerd. Iig om 10:38 de melding dat de netspanning echt weg is (En dus de aardlek om is).
Nog geen contact met SMA hierover gehad, de firmware is wel laatste versie. Ik heb zelf ook echt het idee dat het een fysiek probleem is.
Als de omvormer een residual current ziet, dan zit er lekkage aan de DC kant. En ik kan idd de aardlek weghalen, dat lost een deel op, maar het is niet de root cause. Ergens in het systeem lekt er iets, en dat wil ik oplossen. Je ziet ook dat de omvormer op een bepaald moment een stap verder gaat en op error 6411 (interference device) overgaat.
[...]
Even weer goed gemeten (droog en na het besproeien van de panelen). Oost en west string geven dezelfde waardes:
Droog en nat:
Droog:
Nat:
[...]
Zie hierboven.
[...]
Dit ga ik bij een regenachtige dag weer proberen, maar ik verwacht dat de aardlek schakelaar er dan continue uit klapt, ipv nu maar af en toe.
:strip_exif()/f/image/8RVDhGcADHdqYrAmUgL0oPm1.jpg?f=fotoalbum_large)
Spanning staat altijd tussen twee punten. De dakrand is je ene punt, wat is het andere? En zit de dakrand aan het frame van je panelen? En is het gelijkspanning of wisselspanning?gebruiker001 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:56:
Ik heb 10 panelen zelf gelegd in 1 string op een growatt omvormer en het systeem werkt nu 2 weken prima. Ik moet alleen de aarding nog aanbrengen. Nu ontdek ik alleen dat er op de aluminium dakrand 4 volt spanning staat (zojuist gemeten in het bijna donker). Dit zal denk ik opgelost zijn als ik de aarding aanbreng, maar ik vraag mij af wat de oorzaak hiervan is en of dit normaal is?
[Afbeelding]
Gelijkspanning tussen de dakrand die contact maakt met de panelen en de aarde van een stopcontact, waar ik de multimeter mee verbond.FransvWoerkom schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:59:
[...]
Spanning staat altijd tussen twee punten. De dakrand is je ene punt, wat is het andere? En zit de dakrand aan het frame van je panelen? En is het gelijkspanning of wisselspanning?
Kunnen ze gewoon over de loodslab steken?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VO6mzS0Hw5hocAtM1rEUozdL.jpg?f=user_large)
Onderste dakpan tot aan dakkapel is 2,10 meter.
Landscape (2 boven elkaar) net niet mogelijk?
[ Voor 49% gewijzigd door Martinusz op 25-06-2022 23:27 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
[ Voor 17% gewijzigd door Martin7182 op 25-06-2022 23:51 ]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Right hereFransvWoerkom schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 00:59:
[...]
Error 6411 heeft net als 3701 ook betrekking op de grid side. Eerder suggereerde iemand om het spanningsverschil tussen aarde en nulleider te meten. Dan kom je waarschijnlijk op een paar volt. Maar is dat stabiel of rammelt dat. Is je aardleiding naar de meterkast en verder, naar een aardpunt wel okee? Je kan in huis wel alle randaardes aan elkaar hebben zitten, maar als die alleen maar geaard is op je koelkast, vaatwasser of wasmachine, kunnen er in geavanceerde beveiligingssystemen zoals de omvormer heeft rare dingen gebeuren. Als je samen met je buren een lus rond het blok hebt en er waait een boom om, dan kan er best een onderbreking in de aardedraad ontstaan die pas wordt opgemerkt als iemand een klap krijgt of als er een aardverspreidingsweerstandsmeting wordt gedaan.
Valide punten. Als je ergens een rare aardlus hebt is het niet uit te sluiten dat je omvormer dat meet als DC foutstroom. Maar meer in het algemeen is een onbetrouwbare aarde niet ongevaarlijk
Ze zijn gewend om vooral in opdracht van energiewacht, essent e.d. te monteren. Hun onderdeel en montage prijzen zijn heel scherp alleen hebben ze vanwege die externe opdrachtgevers in mijn ogen niet echt een mooi tekenprogramma om op daken op schaal in tekenen.
Welk programma vinden jullie dat hier t mooist voor werkt?
Nb;
Solar monkey al ff gezien maar is het de €7,- per tekening waard? (Maak voor 3-4 tekening per keer dat je een opdracht hebt en ook paar € per lead dus zijn beetje zonde al die optellende kosten)
[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 26-06-2022 08:38 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Dakgoot steekt best ver uit, maar wil dat wel even keer testen inderdaad.Martin7182 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:49:
@Martinusz kan prima, maar zorg er wel voor dat aflopend water nog steeds in je dakgoot terecht komt. Neem anders portrait panelen rond 2 meter.
Met portrait 2 meter panelen heb ik hetzelfde probleem denk ik, maar dan kan ik er maar 5 kwijt, in landscape zou ik er 6 kwijt kunnen als het goed is
Gelukkig kunststof dus geen last van schilderwerkTermy schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 23:52:
@Martinusz en met het schilderen van je kozijnen, als dat nodig is. Schilders zullen weigeren als ze er niet normaal kunnen komen.
het gaat toch helemaal niet om de tekening.. wat maakt het uit hoe mooi dat plaatje is.. solar monkey was jaren terug heel hard bezig om vooral snel berekeningen van het dak te kunnen maken. sterker nog het afstudeer project van een kennis die daar zijn afstuderen heeft gedaan was de koppeling aan de hoogtekaart om zo daken en opstakels op daken automatisch te kunnen "intekenen" maken ze nu alleen nog maar mooie tekeningen?ErikVers schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:26:
Goedemorgen mede tweakers. Ik lees al een tijdje mee op dit forum en maak sinds kort offerte’s voor een hele grote installatie speler in de zonnepanelen markt, zo niet de grootste.
Ze zijn gewend om vooral in opdracht van energiewacht, essent e.d. te monteren. Hun onderdeel en montage prijzen zijn heel scherp alleen hebben ze vanwege die externe opdrachtgevers in mijn ogen niet echt een mooi tekenprogramma om op daken op schaal in tekenen.
Welk programma vinden jullie dat hier t mooist voor werkt?
Nb;
Solar monkey al ff gezien maar is het de €7,- per tekening waard? (Maak voor 3-4 tekening per keer dat je een opdracht hebt en ook paar € per lead dus zijn beetje zonde al die optellende kosten)
Ik bedoelde ongeveer 2 m, je hebt ze in allerlei lengtes en breedtes. Maar ik begrijp dat 3 lengtes van 160 a 170 cm precies in de breedte van je huis past. Je kunt eventueel ook landscape en portrait combineren. Ziet er alleen iets minder strak uit. Ik denk dat ik voor 6 onder, 5 boven zou kiezen, alles in landscape. Of zelfs de schoorsteen naar de andere kant verplaatsen zodat er 2×6 panelen passenMartinusz schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:26:
[...]
Dakgoot steekt best ver uit, maar wil dat wel even keer testen inderdaad.
Met portrait 2 meter panelen heb ik hetzelfde probleem denk ik, maar dan kan ik er maar 5 kwijt, in landscape zou ik er 6 kwijt kunnen als het goed ismaar ligt er denk ik ook aan hoeveel ik kwijt kan boven de dakkapel (2,40 ongeveer tot nok), ik denk dat ik er daar 5 kwijt kan ivm pijp rechtsboven, dan zou 5+5 logischer zijn.
RxRxR in "Zonnepanelen advies: String/SolarEdge of micro inverters"
Marnix17 in "Wel of geen Solaredge/Enphase"
Een mooie tekentool is leuk maar maakt andere niet overbodig.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dank voor je feedback.Proton_ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:53:
@ErikVers ik heb er zelf geen ervaring mee, maar in SE topic komen soms SolarMonkey ontwerpen langs die volgens de SE Designer niet voldoen of beter met een andere optimizer kunnen.
RxRxR in "Zonnepanelen advies: String/SolarEdge of micro inverters"
Marnix17 in "Wel of geen Solaredge/Enphase"
Een mooie tekentool is leuk maar maakt andere niet overbodig.
Ter info ik heb voldoende kennis om wel of geen optimizers te adviseren en de grootte van de (centrale of micro) omvormer te bepalen. Dit doen wij niet op basis van software. Dat is dus niet het probleem en zo gaan er honderden per week het dak op.
Uitdaging zit hem in steeds moeten meten van dakvlak zeker icm een dakkapel of dakramen en niet goed grafisch overbrengen naar de klant wat wij adviseren te doen.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
De installateur laat een andere opstelling zien dan ik verwacht had.
Ik ga morgen wel contact met ze opnemen want ik weet de reden niet van de plaatsing zoals ingetekend.
Ik had al een min of meer eigen topic geopend (ivm collectieve inkoop VEH).
Zie dit topic.
HoppyF in "Collectieve inkoop actie zonnepanelen Vereniging Eigen Huis"
Daar gaat de vraag in mijn geval wel om want;twain4me schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:17:
[...]
het gaat toch helemaal niet om de tekening.. wat maakt het uit hoe mooi dat plaatje is.. solar monkey was jaren terug heel hard bezig om vooral snel berekeningen van het dak te kunnen maken. sterker nog het afstudeer project van een kennis die daar zijn afstuderen heeft gedaan was de koppeling aan de hoogtekaart om zo daken en opstakels op daken automatisch te kunnen "intekenen" maken ze nu alleen nog maar mooie tekeningen?
De rest van het proces hebben we namelijk al strak voor elkaar (kennis, voorraden, scope12, InstalQ, enz) 😋👍
Nadeel van Solar Monkey vind ik de kosten. Je bent gemiddeld per order 4 offertes(klanten) verder en dus €28,- en dat voor een tekentool met maatvoeringen.
Iemand suggesties op mijn vraag ipv feedback?:
Tekentool met koppeling google maps icm maatvoeringen.
Hoe dan wel? Ik hoop toch echt wat beters dan natte vinger in de wind...
Hobbymatig hier op het forum gaat alles door SolarEdge designer. De gemiddelde woning (Toch een mooi doosje met een punt dakje rijtjes woning) staat daar in 90 seconden wel in. Kun je gelijk boompjes plaatsen als die relevant lijken.
Vervolgens gooi ik de meeste systemen 'handmatige planning' (Zonder tekening) in Sunny Design voor de elektrische berekening omdat de meeste systemen prima serieel kunnen.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ze denken iets traditioneler en gebruiken eigen rekenmodellen. Uiteindelijk natuurlijk de data onder de software die jij noemt. Maar ze willen zelf kunnen sturen in praktijk situaties. Maar we raken off topic 😋👍Ronald schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:58:
@ErikVers Ouch... Vermogen niet op basis van Software?
Hoe dan wel? Ik hoop toch echt wat beters dan natte vinger in de wind...
Hobbymatig hier op het forum gaat alles door SolarEdge designer. De gemiddelde woning (Toch een mooi doosje met een punt dakje rijtjes woning) staat daar in 90 seconden wel in. Kun je gelijk boompjes plaatsen als die relevant lijken.
Vervolgens gooi ik de meeste systemen 'handmatige planning' (Zonder tekening) in Sunny Design voor de elektrische berekening omdat de meeste systemen prima serieel kunnen.
Ik weet niet exact breedte tot op de cm, maar binnenmuur naar binnenmuur is 5,25 meter, dus daar komt meestal nog een cm of 50-60 bij, dan zou het breed ongeveer 5,80 zijn.Martin7182 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:43:
[...]
Ik bedoelde ongeveer 2 m, je hebt ze in allerlei lengtes en breedtes. Maar ik begrijp dat 3 lengtes van 160 a 170 cm precies in de breedte van je huis past. Je kunt eventueel ook landscape en portrait combineren. Ziet er alleen iets minder strak uit. Ik denk dat ik voor 6 onder, 5 boven zou kiezen, alles in landscape. Of zelfs de schoorsteen naar de andere kant verplaatsen zodat er 2×6 panelen passen
Die pijp zit op zo’n 80 cm van de grens, dus dat wordt sowieso kritisch met of 5 naast elkaar of 3/6 in landscape.
Pijp naar andere kant zou beste zijn, maar nog best een hele onderneming ben ik bang. Andere kant van dak is helemaal leeg qua obstakels, maar dat is op 60 graden Noord-Oost.
Het bedrijf waar ons SDE+ systeem vandaan komt gebruikte PV*SOL.ErikVers schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:52:
[...]
Daar gaat de vraag in mijn geval wel om want;
De rest van het proces hebben we namelijk al strak voor elkaar (kennis, voorraden, scope12, InstalQ, enz) 😋👍
Nadeel van Solar Monkey vind ik de kosten. Je bent gemiddeld per order 4 offertes(klanten) verder en dus €28,- en dat voor een tekentool met maatvoeringen.
Iemand suggesties op mijn vraag ipv feedback?:
Tekentool met koppeling google maps icm maatvoeringen.
Ben ik een zeikerd
- rechter rij panelen sluiten niet mooi aan. Zowel verticaal op de rij links als horizontaal.
- de afwerkingsdoppen van de onderste rij zitten niet netjes/uitgelijnd.
Overzicht:
:strip_exif()/f/image/Qvuj2fK0NmrtygbT1hxJcsIG.jpg?f=fotoalbum_large)
Rechter rij:
:strip_exif()/f/image/C58Iasc7ZhTK1t12XLdKP7s4.jpg?f=fotoalbum_large)
Afwerkingsdop linksonder:
:strip_exif()/f/image/VQ6xeyEY4gUDLFWstpRkazTz.jpg?f=fotoalbum_large)
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic