Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 101 Laatste
Acties:
  • 599.024 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
HereIsTom schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:02:
[...]

Das niet alleen bij mij, hoor het hier ook om me heen van collega's e.d. En ik heb heel veel offertes opgevraagd, maar de meeste installateurs hebben geen eens tijd.
Dat komt omdat ze teveel tjd kwijt zijn met al die twijfelpartikulieren die 15 offertes opvragen...

Ik zou mijn gemiddelde prijs per WP noemen als installateur, en als men dan alsnog een offerte wil, hier incl. on-site bezoek 250 euro voor rekenen, inwisselbaar bij opdracht. Scheelt ze allemaal erg veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
dutchlincoln schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:48:
[...]

Dat komt omdat ze teveel tjd kwijt zijn met al die twijfelpartikulieren die 15 offertes opvragen...

Ik zou mijn gemiddelde prijs per WP noemen als installateur, en als men dan alsnog een offerte wil, hier incl. on-site bezoek 250 euro voor rekenen, inwisselbaar bij opdracht. Scheelt ze allemaal erg veel tijd.
Lekker makkelijk praten van achter je toetsenbordje, ik heb zoveel offertes opgevraagd omdat de meeste geen tijd hebben en ik een normale prijs wil en geen zakkenvullerij!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchlincoln
HereIsTom schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:04:
[...]

Lekker makkelijk praten van achter je toetsenbordje, ik heb zoveel offertes opgevraagd omdat de meeste geen tijd hebben en ik een normale prijs wil en geen zakkenvullerij!
Waar spreek ik niet de waarheid dan?
Ik zie in zo ongeveer elk solartopic online waar ik op kijk 1 op de 5 postst mensen die trots hun 5+ offertes tonen, en de goegemeente dan vervolgens vragen wat de beste oplossing is.
Heeft niks te maken met makkelijk praten, maar alles met het doen van een klein beetje research. Ik denk dat een prijs per Wp door jezelf makkelijk vastgesteld kan worden als je gemiddeld 2 avondjes rondgoogled in diverse fora. Als je dan vervolgens op 2-3 fora advies vraagt met welke installateur in jouw regio wie een goede ervaring heeft met wat euro/Wp richtlijnen erbij, kan je bij 2-3 gerenommeeerde bedrijven een passende offerte krijgen denk ik.

Volgens mij effectiever dan 15 bedrijven aanschrijven...

Maargoed, het is maar net waar je behoefte/interesse/kennis ligt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
dutchlincoln schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:16:
[...]

Waar spreek ik niet de waarheid dan?
Ik zie in zo ongeveer elk solartopic online waar ik op kijk 1 op de 5 postst mensen die trots hun 5+ offertes tonen, en de goegemeente dan vervolgens vragen wat de beste oplossing is.
Heeft niks te maken met makkelijk praten, maar alles met het doen van een klein beetje research. Ik denk dat een prijs per Wp door jezelf makkelijk vastgesteld kan worden als je gemiddeld 2 avondjes rondgoogled in diverse fora. Als je dan vervolgens op 2-3 fora advies vraagt met welke installateur in jouw regio wie een goede ervaring heeft met wat euro/Wp richtlijnen erbij, kan je bij 2-3 gerenommeeerde bedrijven een passende offerte krijgen denk ik.

Volgens mij effectiever dan 15 bedrijven aanschrijven...

Maargoed, het is maar net waar je behoefte/interesse/kennis ligt natuurlijk.
Dat heb ik gedaan, maar die bedrijven die geadviseerd werden hebben het nu te druk, dus is het cherry picken met grote dure installaties voor bedrijven.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Dan zou ik proberen zelf te installeren, al dan niet met een handige kennis, of wellicht een forumlid van hier.
Long story short: haast = duur. Zoek op marktplaats. Ik heb uiteindelijk een bedrijf gevonden die grote installaties doet en de rstpaneeltjes verkoopt aan partikulieren. Zeer prijsgunstig, maar nul advies/hulp. Afspreken / betalen / wegwezen. Voor mij werkt dat uitstekend. Wellicht voor jou ook, als je de juiste mensen erbij kunt verzamelen. Bespaart je aardig geld ook, waardoor wellicht weer meer panelen neer te leggen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 20:16
Nu heb ik een knappe aardingskabel naar binnenlopen vanaf de pv panelen die het frame aard.

De sma tripower is nog niet te gebruiken, maar daar zit een aparte aard aansluiting op naast de ac aarding.

Nu een tijdelijke omnik omvormer, waar alleen op koelelement een aardas sluiting zit, buiten de ac aansluiting.

Is het nou serieus de bedoeling de ac kabel te onderbreken, aard aansluiting in een lasdoos apart op een rail te zetten, hier alle aardkabels op en de fase en nul en aardig weer verder te verlengen tot omvormer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

HereIsTom schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:04:
[...]

Bestellen bij een partij als Solar Bouwmarkt, en dan zelf plaatsen.
Een beetje verdiepen in het hoe en wat, vooral teruglus en hoe je een goede stekker knijpt, en je bent al een heel eind. Solar Bouwmarkt is ook erg netjes in hun uitleg daarin, en geven zelfs cursussen.
Evt iemand vragen die het al eens gedaan heeft, en je wil helpen, evt voor een leuk bedrag.

In het najaar kan ik je evt helpen, dan heb ik weer ruimte in mn agenda.
Heb al heel wat installaties gelegd, tot nu toe wel alleen plat dak.
Maar ben geen erkend installateur. Echter wel een perfectionist, en bij mijn huidige systeem is een vriend die alleen mega installaties legt wezen kijken en was stom verbaasd over hoe strak mijn systeem in elkaar zit.
36 panelen, 14Kwp totaal

[ Voor 5% gewijzigd door Mud.Starrr op 19-06-2022 21:47 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:16
Soullancer schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:40:
Nu heb ik een knappe aardingskabel naar binnenlopen vanaf de pv panelen die het frame aard.

De sma tripower is nog niet te gebruiken, maar daar zit een aparte aard aansluiting op naast de ac aarding.

Nu een tijdelijke omnik omvormer, waar alleen op koelelement een aardas sluiting zit, buiten de ac aansluiting.

Is het nou serieus de bedoeling de ac kabel te onderbreken, aard aansluiting in een lasdoos apart op een rail te zetten, hier alle aardkabels op en de fase en nul en aardig weer verder te verlengen tot omvormer?
Ik denk dat de AC aarde in de omvormer naar het koelelement loopt. Maar wat zegt de handleiding?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
BarryH schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:54:
[...]

Ik denk dat de AC aarde in de omvormer naar het koelelement loopt. Maar wat zegt de handleiding?
Precies mijn gedachte.. de handleiding zegt helemaal niks hierover

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Laat lekker los hangen, helemaal niet belangrijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beffin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-09 08:00
BarryH schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:20:
@beffin heeft je omvormer 1 mppt of 2?
Bij 2 kan je op mppt1 8 panelen doen en op mppt2 7 panelen
Sorry mijn verhaal was niet volledig.
Ik heb op het oosten 18 panelen en op het westen 16. Gezien mijn krachtstroom aansluiting al maanden op zich laat wachten en er nog geen zicht is op wanneer deze wel komt heb ik een extra 1 fase omvormer gekocht. Deze wil ik zo aansluiten dat deze zo maximaal mogelijk gaat leveren. Plan is dus 2x9 panelen op mppt1 en 2x8 op mppt2. Maar ik begrijp dat dit dus 2x7 moet worden tot ook het laatste paneel er op kan.

Zodra ik mij 3 fase omvormer in kan zetten plug ik de boel om na 1 string op het oosten, en 1 op het westen. Beiden op een eigen mppt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-09 15:59

Ik denk ook dat de twee aardaansluitingen op de omvormer intern verbonden zijn. Heb je geen universeel- of ohmmeter? Of een lampje met batterij en draadjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
beffin schreef op maandag 20 juni 2022 @ 00:15:
[...]

Sorry mijn verhaal was niet volledig.
Ik heb op het oosten 18 panelen en op het westen 16. Gezien mijn krachtstroom aansluiting al maanden op zich laat wachten en er nog geen zicht is op wanneer deze wel komt heb ik een extra 1 fase omvormer gekocht. Deze wil ik zo aansluiten dat deze zo maximaal mogelijk gaat leveren. Plan is dus 2x9 panelen op mppt1 en 2x8 op mppt2. Maar ik begrijp dat dit dus 2x7 moet worden tot ook het laatste paneel er op kan.

Zodra ik mij 3 fase omvormer in kan zetten plug ik de boel om na 1 string op het oosten, en 1 op het westen. Beiden op een eigen mppt
Blijft de vraag of ze op die "extra" 1-fase omvormer niet als een string van 18 op de ene en een string van 16 op de andere mppt-tracker kunnen.

Kunnen die 1-fase omvormer, de groepenkast en je hoofdzekering de maximum stroom aan? Ik weet niet wat voor panelen het zijn, maar bij een oost-west opstelling is de opbrengst nu 75% van 34 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beffin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-09 08:00
FransvWoerkom schreef op maandag 20 juni 2022 @ 01:41:
[...]

Blijft de vraag of ze op die "extra" 1-fase omvormer niet als een string van 18 op de ene en een string van 16 op de andere mppt-tracker kunnen.

Kunnen die 1-fase omvormer, de groepenkast en je hoofdzekering de maximum stroom aan? Ik weet niet wat voor panelen het zijn, maar bij een oost-west opstelling is de opbrengst nu 75% van 34 panelen.
Het gaat om panelen van Ja Solar
Panelen:
Pmax 395
Voc 36,98
Vmp 30,84
Isc 13,7
Imp 12,81

Growatt:
1 fase Omvormer:
4200 watt
Max. pv power 5880w
Max DC Voltage 550V
Start voltage 100V
Nominal voltage 360V
MPP voltage range80V-550V
Max input current per MPP tracker 12,5A
Max short circuit current per MPP trackers 16,9A

Ik heb een 35a aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 19:02

Corn

Raar jongetje

beffin schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:35:
[...]
Panelen:
Pmax 395
Voc 36,98
Vmp 30,84
Isc 13,7
Imp 12,81

Growatt:
1 fase Omvormer:
4200 watt
Max. pv power 5880w
Max DC Voltage 550V
Start voltage 100V
Nominal voltage 360V

Uit eerdere post:
"Ik heb op het oosten 18 panelen en op het westen 16"

Met een max PV power van 6kW zou ik de bovenste helft per dakhelft pakken, per tracker.
- 9 panelen op oost -> 278V
- 8 panelen op west -> 246V
Samen is dat 6700W aangesloten, wat wel een stukje meer is dan z'n opgegeven max PV power... Zou wel moeten werken, maar je zit 14% buiten specs.
[...]

16 x 37 (Voc) = 592v, kan niet bij deze omvormer
[...]
Goeie vraag, je wilt tenminste een 20A zekering op de groep hebben voor deze single-phase omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ds23man schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:12:
[...]

Regelgeving. Op een monument mag je zomaar geen panelen plaatsen vanwege aantasting van het object of aangezicht. Dit geldt ook voor beschermde stads en dorpsgezichten. Zelfs onze Koning heeft het niet voor elkaar gekregen om ze op zijn Paleis noordeinde te laten plaatsen. Ik heb zelf een rijksmonumentale boerderij met een 600m2 dak op het zuiden, net een nieuwe rieten kap op gelegd. Daar ga je toch geen panelen op kwakken?
Je kan het zelf natuurlijk niet mooi vinden en de eigenaar bepaald een boel, maar jaren geleden hebben ze het beleid al versoepeld

https://www.cultureelerfg...adviesbeleid-zonnepanelen

beschermde dorps en stads gezichten blijft een lastig verhaal omdat gemeentes daar doorgaans veel te ruim mee zijn omgegaan en weinig tot geen goede onderbouwing hebben waarom bepaalde straten erbij horen, je kan als architect of eigenaar dan dus ook niet inspelen op de cultureel historische waarde. 8)7
1000 keer liever een rijks monument dan een beschermd stadsgezicht, een rijks monument is gewoon perfect omschreven wat er exact monumentaal is en kan je een hoop met de versoepeling en wat gezond verstand/ontwerptalent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 12:33
Vraagje over zelfaanleg:

Ik heb de panelen inmiddels in de garage liggen en wil deze zelf gaan installeren. Ik wacht nog op de omvormer (mid juli hopelijk) en de dakdekker die de dakdoorvoer gaat maken (komende weken).

Kan ik de panelen al op het dak leggen zodat ik zodra de omvormer gearriveerd is deze kan aansluiten, of beter wachten totdat het hele pakket aanwezig is en dan alles in een keer plaatsen?

Ik maak me een beetje zorgen over de electrische afhandeling (losse stekkertjes, geen aarde) tot het moment dat de dakdoorvoer er is de en omvormer hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

studiostevus schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:00:
Vraagje over zelfaanleg:
Ik maak me een beetje zorgen over de electrische afhandeling (losse stekkertjes, geen aarde) tot het moment dat de dakdoorvoer er is de en omvormer hangt.
Er is niet echt een goed of fout, maar het is inderdaad beetje zonde om stekkertjes op het dak te laten zwemmen tot er een dakdoorvoer is gemaakt… Zou dan alles aansluiten op het dak, en dan wachten op de omvormer :) Kabels lekker ruim op lengte laten liggen zodat je je omvormer nog op alle mogelijke manieren kan plaatsen.

Aarding zou ik me nog even niet druk om maken, hoewel je die al zou kunnen aansluiten als je alvast een werkschakelaar plaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mies8901
  • Laatst online: 22-12-2023
Sinds drie maanden woon ik in een nieuwbouw huis incl 7 zonnepanelen. Nu treft ik net dit aan op mijn zolder. Helemaal gesmolten. Hoe kan dit en wat kan ik het beste doen? Dit had zomaar een brand kunnen zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvRA0fiMewCqhfCA8Gmkzgxiiaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCu8ForD97IEjdYediDWYlae.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEeGXk0-EO0HaVrRIoOWJTxiP-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWH2YKuz2kkPWx2he7dG57M9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MHidV9Z741QE8nygaKDpdPGXOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDv0UQHhORbckPh4NikjyhdK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door mies8901 op 20-06-2022 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:15
mies8901 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:42:
Sinds drie maanden woon ik in een nieuwbouw huis incl 7 zonnepanelen. Nu treft ik net dit aan op mijn zolder. Helemaal gesmolten. Hoe kan dit en wat kan ik het beste doen? Dit had zomaar een brand kunnen zijn.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Installateur naar laten kijken! Gezien de plek zou ik zeggen dat er een aansluiting niet goed is gemaakt en een slecht contact heeft gehad.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Corn schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:58:
[...]

Uit eerdere post:
"Ik heb op het oosten 18 panelen en op het westen 16"

Met een max PV power van 6kW zou ik de bovenste helft per dakhelft pakken, per tracker.
- 9 panelen op oost -> 278V
- 8 panelen op west -> 246V
Samen is dat 6700W aangesloten, wat wel een stukje meer is dan z'n opgegeven max PV power... Zou wel moeten werken, maar je zit 14% buiten specs.

[...]

16 x 37 (Voc) = 592v, kan niet bij deze omvormer

[...]

Goeie vraag, je wilt tenminste een 20A zekering op de groep hebben voor deze single-phase omvormer
Helemaal eens met de meeste overwegingen. Zolang je de maximale stringspanning niet overschrijdt, zal de omvormer wel voor z'n eigen veiligheid zorgen door de afgenomen stroom te beperken. Maar parallel schakelen zoals hij voorstelt met 2*7 en 2*9 heeft wel zin omdat dan het systeem een groter deel van de dag en ook bij veel minder straling zijn maximale vermogen levert. De geleverde energie wordt dan groter dan wanneer je de helft van de panelen niet aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

FransvWoerkom schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:00:
[...]

Helemaal eens met de meeste overwegingen. Zolang je de maximale stringspanning niet overschrijdt, zal de omvormer wel voor z'n eigen veiligheid zorgen door de afgenomen stroom te beperken. Maar parallel schakelen zoals hij voorstelt met 2*7 en 2*9 heeft wel zin omdat dan het systeem een groter deel van de dag en ook bij veel minder straling zijn maximale vermogen levert. De geleverde energie wordt dan groter dan wanneer je de helft van de panelen niet aansluit.
Je sluit dan 13.4kW aan op een omvormer van 4.2… ben met je eens dat het waarschijnlijk wel goed gaat, maar het voelt een beetje… mmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

twain4me schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:37:
[...]

Je kan het zelf natuurlijk niet mooi vinden en de eigenaar bepaald een boel, maar jaren geleden hebben ze het beleid al versoepeld

https://www.cultureelerfg...adviesbeleid-zonnepanelen

beschermde dorps en stads gezichten blijft een lastig verhaal omdat gemeentes daar doorgaans veel te ruim mee zijn omgegaan en weinig tot geen goede onderbouwing hebben waarom bepaalde straten erbij horen, je kan als architect of eigenaar dan dus ook niet inspelen op de cultureel historische waarde. 8)7
1000 keer liever een rijks monument dan een beschermd stadsgezicht, een rijks monument is gewoon perfect omschreven wat er exact monumentaal is en kan je een hoop met de versoepeling en wat gezond verstand/ontwerptalent.
Weet je hoeveel werk er zit in het aanvragen van een monumentenvergunning? De laatste keer heb ik het zelf gedaan bij het vervangen van de golfplaten voor riet. Als je dat door een restauratiearchitect laat doen kost je dat duizenden euro's met een gerede kans op een mislukking. Eigenlijk is het alleen haalbaar als je al in vergunningstraject zit.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullancer
:( = ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Corn schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:03:
[...]

Je sluit dan 13.4kW aan op een omvormer van 4.2… ben met je eens dat het waarschijnlijk wel goed gaat, maar het voelt een beetje… mmm.
Ik sluit vaak een 5,1 volt 12 watt usb adaptertje aan op een stopcontact dat 230 volt 3,6kW kan leveren. Altijd goed gegaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

FransvWoerkom schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:57:
[...]

Ik sluit vaak een 5,1 volt 12 watt usb adaptertje aan op een stopcontact dat 230 volt 3,6kW kan leveren. Altijd goed gegaan :)
Leuke vergelijking, en niet helemaal wrong, maar er zijn redenen dat een producent van omvormers een maximum DC vermogen in hun datasheets zetten. Dat is niet (alleen) om duurdere, zwaardere omvormers te verkopen, maar ook omdat ie misschien wel raar gedrag gaat vertonen als je er meer vermogen op aansluit. Zo is een MPPT getuned voor een specifieke range, en dit valt daar grof buiten. Misschien gaat de MPPT wel oscilleren op (te) grote vermogens, of stopt ie er voortdurend mee. Bottomline: Het is er niet voor bedoeld, de specificatie is er niet voor niets. 300%+ DC oversizing lijkt me een beetje ambitieus. Your funeral :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
mies8901 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:42:
Sinds drie maanden woon ik in een nieuwbouw huis incl 7 zonnepanelen. Nu treft ik net dit aan op mijn zolder. Helemaal gesmolten. Hoe kan dit en wat kan ik het beste doen? Dit had zomaar een brand kunnen zijn.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jij bent de eerste eigenaar? Ik denk dat je nu nog via kopersbegeleiding/projectontwikkelaar aanspraak op je garantie kunt maken - of bij welk loket je vanuit de bouw van je woning dan ook moet zijn. Dit gaan ze gewoon fixen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:02

timovd

Voorsprong door techniek

@mies8901 Lijkt mij dat de stekker verkeerd is gekrompen. Wat hierboven al genoemd is; aanspraak maken op garantie en ik zou de omvormer vervangen en niet laten repareren als ze dat aanbieden.
En als je lef hebt; probeer ook nog gemiste inkomsten te claimen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

timovd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:54:
@mies8901 Lijkt mij dat de stekker verkeerd is gekrompen. Wat hierboven al genoemd is; aanspraak maken op garantie en ik zou de omvormer vervangen en niet laten repareren als ze dat aanbieden.
En als je lef hebt; probeer ook nog gemiste inkomsten te claimen.
Als je zo naar de stekker kijkt lijkt het zelfs wel alsof ie aan de omvormer-kant slecht gekrompen is... De gehele male MC4 is er nog, en het deel van de female-kant aan de omvormer is halverwege doorgesmolten. Niet zo best van SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:20
Zijn er nog mensen op dit topic die in het bezit zijn van Stecagrid/ Philips 500 omvormers en zo ja wat zijn de ervaringen ?
Ikzelf heb er nog 7 hangen en werken nog aardig goed, wel al een paar laten reviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ds23man schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:21:
[...]

Weet je hoeveel werk er zit in het aanvragen van een monumentenvergunning?
dat is onderdeel van mijn werk, dus ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:08

Proton_

Team Welles

beffin schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:35:
[...]

Panelen:
Pmax 395
Voc 36,98
Vmp 30,84
Isc 13,7
Imp 12,81

Growatt:
1 fase Omvormer:
4200 watt
Max. pv power 5880w
Max DC Voltage 550V
Start voltage 100V
Nominal voltage 360V

Isc vertelt dat je geen strings parallel kunt zetten, dan kom je (ruim) boven de 16,9A.

Een string van 13 panelen kan dan weer wel.
Kabels goed labelen ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:30
Ik heb de giga openingspost doorgescand, maar ik kon volgens mij niet een tool vinden die kan helpen met het intekenen van panelen? Is er een handige (liefst gratis) tool waarbij je oppervlakte kan opgeven en dan makkelijk kunt indelen/zien hoeveel panelen er zouden passen in bepaald formaat? (rekeninghoudend met minimale afstand etc.)

De online dakscans helpen niet echt, of je moet een aanvraag doen of de dakkapel staat er bijv. niet op etc.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

Proton_ schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:26:
[...]

Isc vertelt dat je geen strings parallel kunt zetten, dan kom je (ruim) boven de 16,9A.

Een string van 13 panelen kan dan weer wel.
Kabels goed labelen ;)
Vergeef me m'n onwetendheid, maar zeg je dit in de zin van "kan niet, gaat kapot" of "kan niet, je verliest heel veel opbrengst"? Ik heb hier nu al een paar keer voorbij zien komen dat de omvormer gewoon afkapt op z'n max stroomsterkte en dat het niet fout zal gaan. Hoogstens veel vollasturen. Eens?

@Martinusz sunnydesignweb of solaredge designer.

[ Voor 4% gewijzigd door Termy op 20-06-2022 18:10 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Corn schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:15:
[...]

Leuke vergelijking, en niet helemaal wrong, maar er zijn redenen dat een producent van omvormers een maximum DC vermogen in hun datasheets zetten. Dat is niet (alleen) om duurdere, zwaardere omvormers te verkopen, maar ook omdat ie misschien wel raar gedrag gaat vertonen als je er meer vermogen op aansluit. Zo is een MPPT getuned voor een specifieke range, en dit valt daar grof buiten. Misschien gaat de MPPT wel oscilleren op (te) grote vermogens, of stopt ie er voortdurend mee. Bottomline: Het is er niet voor bedoeld, de specificatie is er niet voor niets. 300%+ DC oversizing lijkt me een beetje ambitieus. Your funeral :)
Inderdaad. Een intelligente controller heeft gauw genoeg in de gaten dat er teveel stroom geleverd kan worden en zou zich daar op aan kunnen passen. Maar het is niet zeker hoe intelligent hij is. Ik zou dat in de winter gerust proberen, maar 21 juni is daar geen goede dag voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Termy Dat weet ik ook niet precies :)
Ik ben het met je eens dat een omvormer waarschijnlijk wel makkelijker te beveiligen is tegen overstroom dan tegen overspanning. Het is wel een rating die rode letters en kruizen oplevert bij overschrijden bij de verschillende ontwerptools, waar overschrijden van de Wp alleen een 'weet je het zeker, dit gaat opbrengst kosten' waarschuwing oplevert.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Proton_ schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:13:
@Termy Dat weet ik ook niet precies :)
Ik ben het met je eens dat een omvormer waarschijnlijk wel makkelijker te beveiligen is tegen overstroom dan tegen overspanning. Het is wel een rating die rode letters en kruizen oplevert bij overschrijden bij de verschillende ontwerptools, waar overschrijden van de Wp alleen een 'weet je het zeker, dit gaat opbrengst kosten' waarschuwing oplevert.
Wat zijn jullie toch allemaal watjes zeg, ik heb twee omvormers die staan uurtje of drie per dag te toppen op max ampère, en dat maandje of vier tot vijf per jaar.
En dat heb ik al met een aantal merken getest, ik weet dus ook dat ze allemaal boven hun data sheet uitstijgen... Met een ampère of 1.5

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Corn schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:15:
[...]

"Misschien" "Misschien" Klinkt meer als een drogreden of het creëren van FUD.

Hier nooit problemen gehad met meer WattDC aanbieden dan omvormer aankan. Wat is jou ervaring?

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 20-06-2022 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@reneeke1970 allemaal prima, maar hier werd voorgesteld om 26 A aan STC stroom te aan te bieden aan een omvormer die een short circuit rating van 17 A heeft. Zolang het goed gaat, gaat het goed maar de ingebouwde relais, printspoortjes, connectors zijn daar niet op gebouwd dus als het fout gaat (fets kunnen short falen) kan het ook goed fout gaan.

Ik zou het niet aanraden zonder hetzij de unit open te schroeven om te zien dat er beveiliging voorzien is, of een 16A voorbeveiliging te monteren (B16A kost €2,50 en heeft een geschikte vlamboogdover).

Meer Wp is geen probleem mits binnen de max spanning en stroom. Tenslotte gaat elk paneel in de lente ook nog eens over zijn STC vermogen heen: kouder en hogere instraling met geschikte bewolking en zijn ze bovendien ook conservatief getest (positieve tolerantie is regel).

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 20-06-2022 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Proton_ schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:29:
@reneeke1970 allemaal prima, maar hier werd voorgesteld om 26 A aan STC stroom te aan te bieden aan een omvormer die een short circuit rating van 17 A heeft. Zolang het goed gaat, gaat het goed maar de ingebouwde relais, printspoortjes, connectors zijn daar niet op gebouwd dus als het fout gaat (fets kunnen short falen) kan het ook goed fout gaan.

Ik zou het niet aanraden zonder hetzij de unit open te schroeven om te zien dat er beveiliging voorzien is, of een 16A voorbeveiliging te monteren (B16A kost €2,50 en heeft een geschikte vlamboogdover).

Meer Wp is geen probleem mits binnen de max spanning en stroom. Tenslotte gaat elk paneel in de lente ook nog eens over zijn STC vermogen heen: kouder en hogere instraling met geschikte bewolking en zijn ze bovendien ook conservatief getest (positieve tolerantie is regel).
Dit is een tijdelijke opstelling, niet eentje voor tien jaar.
En lekker boeien die kortsluit stroom, gewoon geen kortsluiting maken haha.
Hij heeft al een hoog voltage, dus de omvormer bereikt eerder zijn max wattage dan max ampère per mpp.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Even een vraagje.

Ik heb 3 setjes panelen waarvan 2 op het platdak en 1 op het pannendak.
Die op het platdak zijn wel mooi in lijn met de omvormer 3040 op een 3000 watt omvormer en 2240 op een 2500 omvormer.

Maar op het pannendak heb ik maar 3640 op een 4000 omvormer.
2x een string van 7, elke string bestaat uit 6 portrait en 1 landscape.
En van 1 van die landscape panelen is de folie 9 jaar geleden met plaatsen beschadigd die heb ik toen met lak behandeld op de kras in de folie.
Dat heeft zich 9 jaar goed gehouden maar er komt nu een vlek in dat paneel.
Dus eigenlijk zou ik de twee landscape panelen willen vervangen door 4 nieuwe panelen.
De huidige zijn 1580x1062 en 260wp
De 1580 is van belang om het vlak mooi te vullen.

Wie heeft een idee voor passende panelen betreffende de afmetingen en het vermogen dus spanning en stroom.
Ik heb al even lopen zoeken maar ik loop een beetje vast...

Paneel specs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1A-asknzQINsc_0mBihNbzT1nw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgCqAwwxE9859vaMH5J0XRPk.jpg?f=fotoalbum_large

En hoe het er bij ligt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Rv3r-cEXkL-XJpUPBGb8_IGuC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1eH9uoWn6dU4UXzzB9NxVkv.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ronald.42 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:49:
Even een vraagje.

Die op het platdak zijn wel mooi in lijn met de omvormer 3040 op een 3000 watt omvormer en 2240 op een 2500 omvormer.

En van 1 van die landscape panelen is de folie 9 jaar geleden met plaatsen beschadigd die heb ik toen met lak behandeld op de kras in de folie.
Dus eigenlijk zou ik de twee landscape panelen willen vervangen door 4 nieuwe panelen.

Wie heeft een idee voor passende panelen betreffende de afmetingen en het vermogen dus spanning en stroom.

Paneel specs:
[Afbeelding]

En hoe het er bij ligt

[Afbeelding]
Heb je al een vergelijking gemaakt met vorig jaar en het afgelopen voorjaar? De zon staat nu tussen de middag op 61°. Dan zijn je panelen op het platte dak in het voordeel. Bovendien zit er veel waterdamp in de lucht en zijn de opanelen heet. Mijn 3,5kWp panelen onder 45° op het zuiden haalden de 3kW van de omvormer het laatst op 24 april. Ik zie geen lelijke plek op je panelen, dus ik zou ze lekker laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:27:
[...]

Heb je al een vergelijking gemaakt met vorig jaar en het afgelopen voorjaar? De zon staat nu tussen de middag op 61°. Dan zijn je panelen op het platte dak in het voordeel. Bovendien zit er veel waterdamp in de lucht en zijn de opanelen heet. Mijn 3,5kWp panelen onder 45° op het zuiden haalden de 3kW van de omvormer het laatst op 24 april. Ik zie geen lelijke plek op je panelen, dus ik zou ze lekker laten liggen.
Die 3640 is wat er ligt aan wp en die wil ik richting de 4000 hebben.
En aangezien er 1 paneel schade heeft wil ik de onderste 2 vervangen door 4 nieuwe panelen.
Die ene heeft wel echt een probleem ik zal proberen of ik er morgen een duidelijke foto's van kan maken.

Het is dus het vervangen van een beschadigd paneel en tevens het maximale uit de omvormer en dat dakvlak halen.
Opbrengst is over die 9 jaar dat ze liggen wel redelijk gelijk maar ik wil niet wachten tot dat paneel er tussen uit piept.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Even een vraagje.

Paneel specs:
[Afbeelding]

En hoe het er bij ligt

[Afbeelding]
Beetje blijven zoeken op marktplaats, deze maat komt vaker voorbij. Wel de hoofdprijs momenteel pfff......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

reneeke1970 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:18:
[...]

Wat zijn jullie toch allemaal watjes zeg, ik heb twee omvormers die staan uurtje of drie per dag te toppen op max ampère, en dat maandje of vier tot vijf per jaar.
En dat heb ik al met een aantal merken getest, ik weet dus ook dat ze allemaal boven hun data sheet uitstijgen... Met een ampère of 1.5
Dre schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:21:
[...]

"Misschien" "Misschien" Klinkt meer als een drogreden of het creëren van FUD.

Hier nooit problemen gehad met meer WattDC aanbieden dan omvormer aankan. Wat is jou ervaring?
Gaaf, mensen van FUD beschuldigen. Het enige wat ik zeg is dat als je het op die manier gebruikt, je flink buiten de specificaties van je omvormer gaat werken. Moet je zelf vooral doen als je je daar comfortabel mee voelt. More power (letterlijk) to you, ik neem aan dat je weet waar je mee bezig bent.

Ik ga zelf echter niet anderen over een forum adviseren om twee keer zoveel vermogen aan te sluiten als waar de datasheet mee komt als maximum. Ik ontwerp geen omvormers voor m'n beroep, en kan dus niet inschatten waar de risico's of pijnpunten kunnen liggen.

Noem het conservatief, maar ik wil niet op m'n geweten hebben dat anderen mensen mogelijk in de problemen komen omdat ik ze adviseer om limieten van de fabrikant naast zich neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Even een vraagje.

Paneel specs:
[Afbeelding]

En hoe het er bij ligt

[Afbeelding]
Als ik 1,58 meter x4 doe kom ik op 6,32meter uit ook nog een paar cm voor klemmen.
Is het anders geen idee dat je 3 panelen zou pakken van 500- 550Wp. Even uit mijn hoofd hebben die een lengte van 2,10 tot 2,20. Misschien dat dit ook nog in je mogelijkheden kan vallen. Ze zijn ook wel wat breder. Maar goed het is maar een idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
zonnefreak schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:02:
[...]

Als ik 1,58 meter x4 doe kom ik op 6,32meter uit ook nog een paar cm voor klemmen.
Is het anders geen idee dat je 3 panelen zou pakken van 500- 550Wp. Even uit mijn hoofd hebben die een lengte van 2,10 tot 2,20. Misschien dat dit ook nog in je mogelijkheden kan vallen. Ze zijn ook wel wat breder. Maar goed het is maar een idee. :)
Die 2 die onderaan liggen maken elke deel uit van een string van 7.
Door die te vervangen voor 4 nieuwe panelen zou me dan 2 strings van 8 geven.
Maar het moet ook passen met de bestaande panelen en omvormer wat betreft spanning en stroom.
Ideaal zou ik dezelfde panelen nog ergens vinden, maarja dit ligt al 9 jaar en zie daar dan nog maar eens aan te komen.

Daarom hoop ik op een geniaal idee van een tweaker voor een goede vervanger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 09:15

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:40:
Vandaag zijn bij mij zonnepanelen gelegd, helaas zonder omvormer want die is nog niet binnen.
Nu was ik net op mijn dak aan het kijken en vraag me wat dingen af.

Wat zijn deze vlekken op sommige van de panelen en trek dat vanzelf weg?
[Afbeelding]
Het lijkt op luchtbellen onder een screenprotector

Lijkt me niet echt best voor de kabels dat ze de dakpan omhoog houden of is dit geen punt?
[Afbeelding]
Die twee rode kabels dragen bijna al het gewicht trouwens want die zijn met 6mm2 het dikst terwijl de 2 zwarte kabels 4mm2 zijn en net iets dikker dan de aarde.
En het valt me op dat op die pan ook nog eens een dakhaak zit (zie je nog stukje van linksboven op de foto’s) zet dat ook niet extra druk op die pan?

Het frustrerend is dat ik bij het vernieuwen van de dakpannen een kabeldoorvoer-dakpan heb laten plaatsen juist om deze situatie te voorkomen :'(
Die ligt 1 pan naar links.

Hoort deze zwarte kabel die je op de voorgrond ziet in een lus niet beter vastgezet te zijn?
[Afbeelding]

Hij kan er namelijk heel makkelijk onderuit komen, lijkt erop dat enkel de lus voorkomt dat deze eruit floept. Met heel licht eraan trekken krijg je dit:
[Afbeelding]
Zie nu pas op de foto dat onder het paneel er boven ook zo’n zwarte kabel met lus zichtbaar is, waarschijnlijk hetzelfde?
Nog even een update op mijn eerdere post.

Antwoord van het bedrijf gehad en de vlekken moeten wegtrekken na wat buien, was na die van zondag nog niet het geval maar kost waarschijnlijk wat meer tijd.

De dakdoorvoer wordt alsnog gebruikt, deze lag 1 pan naast de panelen en dat is schijnbaar niet goed voor de kabels om in de zon te liggen.
Hij wordt nu onder de panelen geplaatst en dan gaan de kabels er doorheen, daar komen ze nog een keer voor langs. Prima oplossing! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiVanc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2023
Hoe zit het vandaag met het kwaliteitsverschil van verschillende merken omvormers? Heel concreet ben ik op zoek naar een omvormer met een vermogen van 25kVa waar 5 strings kunnen op aangesloten worden.

In de Sunny Design Wizard heb ik het volgende uitgetekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiB59TAGFnhyZJfUfLKovt0h2EE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YILZ2xwqpcMJvhMQdW7Sx060.png?f=fotoalbum_large

Wat betreft panelen zullen er 70 Trina Solar panelen geplaatst worden van 420Wp (datasheet).

Als omvormers ben ik tot de volgende shortlist gekomen:
- Solax X3-PRO-25.0K-R-D (datasheet)
- Goodwe GW25K-MT (datasheet)
- SMA STP25-50 (datasheet)

Zuiver technisch lijkt er mij weinig verschil te zijn tussen deze drie omvormers.

Wat voor mij erg belangrijk is, is dat er een goede integratie mogelijk is met Home Assistant en op dat vlak lijkt SMA me wel het best te scoren.
Prijstechnisch is de Goodwe dan weer het meest interessant (Bijna €1.000 verschil met de SMA).
Goodwe lijkt me dan minder goed te kunnen omgaan met schaduwen en 2 strings zullen deels last hebben van schaduw.
SMA heeft als bijkomend voordeel dat ze sterk inzetten op smart home met de Sunny Home Manager en hun laadpaal alsook de mogelijkheid om de SG-ready warmtepomp aan te sturen.

Zijn er nog andere zaken die ik over het hoofd zie of zaken waarmee ik rekening moet houden? Gevoelsmatig zou ik de SMA kiezen maar ik weet niet of de meerprijs ten opzichte van de Goodwe te verantwoorden is.

twitter: @NiVanc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 21:28
@NiVanc Ik zou inderdaad de SMA nemen (heb zelf de SMA STP10.0-3SE-40 in combinatie met een Sunny Home Manager 2.0).

Goodwe is inderdaad goedkoper maar heeft het iets lastiger met schaduw.

SMA bestaat al lang en heeft een goede reputatie. Via Modbus en HomeBridge/Home assistant kan je inderdaad de data opvragen. Daarnaast neemt de Home Manager het weer in rekening naast je effectieve netconsumptie en voorspelt wanneer er substantieel overschot zal zijn. Je kan dan warmtepompen, BEV laders etc extra laten aanschakelen op basis van puur zonneovershot.

SMA geeft trouwens 10 jaar garantie met opsturing van een nieuwe unit als je registreert op de website...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiVanc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2023
kwdr schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:31:
@NiVanc Ik zou inderdaad de SMA nemen (heb zelf de SMA STP10.0-3SE-40 in combinatie met een Sunny Home Manager 2.0).

Goodwe is inderdaad goedkoper maar heeft het iets lastiger met schaduw.

SMA bestaat al lang en heeft een goede reputatie. Via Modbus en HomeBridge/Home assistant kan je inderdaad de data opvragen. Daarnaast neemt de Home Manager het weer in rekening naast je effectieve netconsumptie en voorspelt wanneer er substantieel overschot zal zijn. Je kan dan warmtepompen, BEV laders etc extra laten aanschakelen op basis van puur zonneovershot.

SMA geeft trouwens 10 jaar garantie met opsturing van een nieuwe unit als je registreert op de website...
Bedankt voor de feedback!

twitter: @NiVanc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik zie net de discussie over het aansluiten van een hoger vermogen aan panelen op een kleinere omvormer.
Ik heb 15 panelen op één vlak, 4950 Wp totaal in horizontale opstelling (helling 3 graden, carport) op een Solis S5 GR1P 3,6kW omvormer. Een string van 5 (ivm schaduw op deze rij) en een string van 10. Het aanbevolen maximale ingangsvermogen staat gespecificeerd op 4,2kW. Max ingangsstroom is 12,5A en max ingangsvoltage 600V.
Omdat de panelen bijna vlak liggen, zou dit ok zijn volgens de installateur.
Ik zie dat de omvormer op heel zonnige dagen op het maximum zit met 3700~3800 Watt uit de omvormer.
Gelden de maximale waarden per string of in het totaal?
Hoe weet ik of het binnen de specificaties blijft? Ik kan de DC stroom vanaf de panelen immers niet meten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:37
BounceMeister schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:51:
Hoe weet ik of het binnen de specificaties blijft? Ik kan de DC stroom vanaf de panelen immers niet meten?
Maar je kunt het wel makkelijk berekenen. De panelen halen hun maximale waarde als de zon loodrecht op de panelen schijnt. Vandaag komt de zon in NL op zijn hoogst; 61.5°. Dus leveren horizontale panelen maximaal ongeveer sin(61.5) = 88% van hun vermogen. Omdat de spanning weinig varieert, wordt de stroom ook zo'n 88% van de max. Met panelen op een 3° helling naar het zuiden wordt het sin(64.5) = 90%.

De warmte heeft een negatieve invloed, deze negeer ik even.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

reneeke1970 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:18:
[...]

En als je huis afbrandt keert de verzekering uit met je omvormers zo buiten de specs? Of is je huis verzekeren ook voor mietjes en heb je dat sowieso niet ;)?

@Proton_ ja, het klinkt logisch maar wel wat verwarrend. Gelukkig heb ik gewoon ruim te weinig dak om hier last van te hebben :').

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 22:10
Ik zou ook graag in willen haken op de discussie over het maximum vermogen op de omvormer, wat in mijn geval meer over de maximale stroomsterkte gaat dan over het vermogen.

Recent heb ik een tweedehands Growatt 5000UE omvormer gekocht, waar al 9 380Wp panelen op een 55 graden schuin dak richting zuidoost op aangesloten zitten. Nu wil ik een 2e string met 8 panelen op een plat dak (ws 5 of 10 graden) richting zuidwest bijzetten, maar ik twijfel een beetje over de stroomsterkte van sommige moderne panelen (Imp van 11.7A en Isc van 12.28A voor een 400Wp paneel bv) in combinatie met onderstaande specs van de omvormer. Wat denken jullie; gaat dit optimaal werken, gaat er afgetopt worden of gaat het helemaal niet werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1xSKCaAc8i_ZSO5HIEvGxXdkrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ELKgZ360xzYUhmhGl3D4C9ne.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@TorpedoX_88 makkelijkste is om het te simuleren op sunnydesignweb bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
TorpedoX_88 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:54:
Ik zou ook graag in willen haken op de discussie over het maximum vermogen op de omvormer, wat in mijn geval meer over de maximale stroomsterkte gaat dan over het vermogen.

Recent heb ik een tweedehands Growatt 5000UE omvormer gekocht, waar al 9 380Wp panelen op een 55 graden schuin dak richting zuidoost op aangesloten zitten. Nu wil ik een 2e string met 8 panelen op een plat dak (ws 5 of 10 graden) richting zuidwest bijzetten, maar ik twijfel een beetje over de stroomsterkte van sommige moderne panelen (Imp van 11.7A en Isc van 12.28A voor een 400Wp paneel bv) in combinatie met onderstaande specs van de omvormer. Wat denken jullie; gaat dit optimaal werken, gaat er afgetopt worden of gaat het helemaal niet werken?

[Afbeelding]
Het gaat aftoppen zodra de stroom van een individuele string boven de 9A komt, maar ook als het totaal boven de 16A komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom

[Afbeelding]
Ik weet niet waar dit tabelletje vandaan komt. Die max 16A per string staat niet in de manual. Daar staat wel voor de netzekering 16A.

https://midsummerwholesal...4000-5000-6000-manual.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
FransvWoerkom schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:49:
[...]

Ik weet niet waar dit tabelletje vandaan komt. Die max 16A per string staat niet in de manual. Daar staat wel voor de netzekering 16A.

https://midsummerwholesal...4000-5000-6000-manual.pdf
Ik heb dit gevonden in het volgende document:
https://zonnepanelendisco...ads/datasheets/16-713.pdf

Ik zou dit eigenlijk lezen als maximaal 16A per string en maximaal 9A tegelijk (dus 18A totaal) in het geval van 2 aangesloten strings, maar dat is precies omgekeerd aan hetgeen @borft hierboven aangeeft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
TorpedoX_88 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:31:
[...]

Ik heb dit gevonden in het volgende document:
https://zonnepanelendisco...ads/datasheets/16-713.pdf

Ik zou dit eigenlijk lezen als maximaal 16A per string en maximaal 9A tegelijk (dus 18A totaal) in het geval van 2 aangesloten strings, maar dat is precies omgekeerd aan hetgeen @borft hierboven aangeeft :D
hmm, misschien heb je gelijk. 9A is ook eigenlijk een beetje weinig, meeste panelen doen tegenwoordig wel 10+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
borft schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:10:
[...]

hmm, misschien heb je gelijk. 9A is ook eigenlijk een beetje weinig, meeste panelen doen tegenwoordig wel 10+
Dat is inderdaad zo maar het probleem is dat de omvormer al wat jaartjes oud is, dus wat ik nu probeer uit te vinden is of deze de stroomsterktes van moderne panelen aankan.

Helaas heb ik nog geen monitoring dus ik kan nog niet zien wat de omvormer qua stroomsterkte en spanning precies doet met de huidige aangesloten panelen (met een Imp van 10.3A en een Isc van 11.1A), maar het lijkt erop dat het maximale vermogen wat te zien is op het schermpje deze dagen volgens PVcalc wel gehaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Gisteren zijn er zonnepanelen bij mij geplaatst. 15 stuks op west met een Wp van 5.475. Nu zat ik in de app te kijken en lijkt het alsof er gister een aantal maal een vermogen van >5.475W geleverd, tot pieken van 5.800. Dit waren wel pieken na een dip (bewolking vermoed ik). Nu begreep ik al dat Wp ≠ W, maar ik had niet verwacht dat er meer vermogen geleverd zou worden; juist minder.

Op oost komt over een maandje ook nog 2.920 Wp, dus vermoed ik dat ik op top dagen wel een aantal maal tegen de capaciteit van de omvormer gaan aanlopen (6000W).

Het is waarschijnlijk nu wel dé top tijd (rondom 21 juni) qua zonnestand voor mijn oost-west opstelling.

Twee vragen:
- Kan er meer W worden geleverd dan Wp vermogen?
- Kan dit kwaad voor de omvormer?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

VidaR-9 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:10:
Twee vragen:
- Kan er meer W worden geleverd dan Wp vermogen?
- Kan dit kwaad voor de omvormer?
- Zeker! Zoals je zelf al opmerkte, met bewolkte dagen gebeurt dat héél regelmatig. De bewolking werkt als een soort spiegel, waardoor er meer licht kan binnenkomen dan je anders van de zon zou krijgen
- Nee! Dat is geen enkel probleem. (er van uit gaande dat alles een beetje normaal gedimensioneerd is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:55

de Peer

under peer review

Corn schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:16:
[...]

- Zeker! Zoals je zelf al opmerkte, met bewolkte dagen gebeurt dat héél regelmatig. De bewolking werkt als een soort spiegel, waardoor er meer licht kan binnenkomen dan je anders van de zon zou krijgen
Dat is niet waar op gedoeld werd.
De hoge pieken worden behaald doordat de panelen dan afgekoeld zijn (doordat er even geen zon op stond). Als de zon dan weer tevoorschijn komt haal je een hoger rendement dan normaal. Dit duurt altijd maar kort want de panelen zijn snel weer opgewarmd.
dit veroorzaakt de hoge pieken.

de Wp-rating is meer een soort gemiddelde, bij bepaalde condities. Je kan dus prima méér meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43

[Afbeelding]
jep zodra de panelen meer als 9Ampp kunnen leveren gaat hij aftoppen.
doen je panelen op dat moment 300Vmpp geven dan zal hij dus op die mpp af toppen op: 9x300=2700VA. ;)
doen je panelen dan 400Vmpp geven dan zal hij dus op die mpp af toppen op: 9x400=3600VA.
dus beter panelen gebruiken die minder Ampp leveren. (hoewel dit eigenlijk gaan ramp is, verlies is niet groot)

zie ook mijn oude set: west had 10x300Wp = 3000Wp (voor oost zie onderschrift).
omvormer was 3,3kW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
west had tussen 15:30 en 17:30 dus meer vermogen als hij kon verwerken.
en dan zie je een plattere lijn ontstaan en topt de omvormer af.
dit kan gebeuren omdat de max Ampp is bereikt, maar ook door een beperking in het ontwerp van de omvormer, zoals die ik toen had, die deed gewoon niet meer als +/-2000W per mpp.
(geen idee wat jouw omvormer zal doen, soms staat het niet beschreven bij die goedkope omvormers waar de grens zit. ;) )

max van die omvormer is al snel te zeggen.
grofweg (ga niet precies rekenen, dat is onzinnig.)
16x33Vmpp = 528Vmpp
+10% voor de temperatuur maakt 670Vmpp, dit is zeer oke en kan hij aan.
dan wil je graag ook onder de Voc blijven.
16x33Vmpp = 672Voc
+10% voor de temperatuur maakt 740Voc, dit is zeer oke en kan hij aan.
(vind het vreemd dat hij 800V als max heeft dat zie je niet veel, maar goed het zou kunnen?)
je hebt dan panelen van +/-10,5Ampp, maar dat is ook onder de 16A duys best oke, jammer dat ze aftoppen op 9Ampp, maar zo een ramp is dat niet. ;)

dit is dan per mpp zo, en dan kom je uit op 16 panelen van grof weg 350Wp.
dus 2x16x350Wp=+/-11kWp is wel de max voor die omvormer.
(pasop andere panelen als het voorbeeld andere berekening, dus niet zomaar Wp er aan hangen maar check de Vmpp + 10% temperatuur en de Voc + 10% temperatuur)
maakt een leuke 11kWp als je echt zou willen.

of anders gezegd, er kan best veel.
maar niet alles kan. ;)
Corn schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:55:
[...]

[...]

Gaaf, mensen van FUD beschuldigen. Het enige wat ik zeg is dat als je het op die manier gebruikt, je flink buiten de specificaties van je omvormer gaat werken. Moet je zelf vooral doen als je je daar comfortabel mee voelt. More power (letterlijk) to you, ik neem aan dat je weet waar je mee bezig bent.

Ik ga zelf echter niet anderen over een forum adviseren om twee keer zoveel vermogen aan te sluiten als waar de datasheet mee komt als maximum. Ik ontwerp geen omvormers voor m'n beroep, en kan dus niet inschatten waar de risico's of pijnpunten kunnen liggen.

Noem het conservatief, maar ik wil niet op m'n geweten hebben dat anderen mensen mogelijk in de problemen komen omdat ik ze adviseer om limieten van de fabrikant naast zich neer te leggen.
zijn de knurftjes weer leuk bezig. ;)
tja echt netjes en aardig zijn ze niet, eerder gewoonweg lomp.
(tegen het trollen aan.)

het maximum van de datasheet, tja die kun je best schrappen.
is meer een richtlijn als een waarde. ;)

verstandig is: omvormer max 15Ampp en 600V.
dan 10% voor de temperatuur aftrekken dus 600V - 10% = 540Voc.
en dan de panelen die je in serie zet op die mpp lager houden als die 540Voc.
grofweg 12 panelen.
dan heb je grofweg 12x350Wp per mpp, dus 2x12x350Wp = 8400Wp.
en of je dan een SMA SB 3.0 of 6.0 neemt dat maakt dan niet meer uit.
dat heeft dan allen nog maar te maken of je aftoppen nog leuk vind of niet.
een SMA SB 3.0 zal gewoon boven de 3000W aftoppen.

ik had zelf eerst een 5770Wp op een 3,3kW omvormer.
(maar kon gratis een 4kW te pakken krijgen, dus ja wil je dan nog aftoppen. O-)
daarna heb ik de 190Wp's vervangen voor 245Wp's, zie onderschrift. )
zie bericht hier boven voor grafiek.
beetje aftoppen op 1 mpp, ach boeien, maar leuk is anders.
verlies op jaar basis was minder als 100kWh, dus daar hoef je het niet voor te laten. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door migjes op 21-06-2022 17:11 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

de Peer schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:53:
[...]

Dat is niet waar op gedoeld werd.
De hoge pieken worden behaald doordat de panelen dan afgekoeld zijn (doordat er even geen zon op stond). Als de zon dan weer tevoorschijn komt haal je een hoger rendement dan normaal. Dit duurt altijd maar kort want de panelen zijn snel weer opgewarmd.
dit veroorzaakt de hoge pieken.

de Wp-rating is meer een soort gemiddelde, bij bepaalde condities. Je kan dus prima méér meten.
Volgens mij hebben we allebei gelijk :>
Het spiegelende effect van bewolking speelt ook ná een wolk net gepasseerd is. Aan de voorkant van de dip kun je ook vaak zien dat de productie even toeneemt dankzij dit effect. Aan de achterkant van de dip is ie vaak significanter, vanwege de soms hogere instraling gecombineerd met het effect wat je hier boven beschrijft.

Hier een grafiek van de afgelopen 5 dagen en vandaag. Hoop bewolking...
36x IBC Poly 265W op zuid, 8kW SMA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAt5-OzhT3Cg5tay4xb-qJijp0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lW4Gw4gIkXwkju42hW2tHnD5.png?f=fotoalbum_large

Ingezoomd, de rode lijn geeft een paar mooie voorbeelden van het spiegelende effect aan de voorkant van de dip
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gfHlKxa-joqgtYL_nleqr7Rx78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KvZqSH2j22kmPqaX7nPyMX0e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Corn schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:37:
[...]

Volgens mij hebben we allebei gelijk :>
Het spiegelende effect van bewolking speelt ook ná een wolk net gepasseerd is. Aan de voorkant van de dip kun je ook vaak zien dat de productie even toeneemt dankzij dit effect. Aan de achterkant van de dip is ie vaak significanter, vanwege de soms hogere instraling gecombineerd met het effect wat je hier boven beschrijft.

Hier een grafiek van de afgelopen 5 dagen en vandaag. Hoop bewolking...
36x IBC Poly 265W op zuid, 8kW SMA
[Afbeelding]

Ingezoomd, de rode lijn geeft een paar mooie voorbeelden van het spiegelende effect aan de voorkant van de dip
[Afbeelding]
Goh interessant. Bedankt voor de moeite. Ben nog niet helemaal overtuigd maar zeker een leuke theorie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

de Peer schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:33:
[...]

Goh interessant. Bedankt voor de moeite. Ben nog niet helemaal overtuigd maar zeker een leuke theorie!
Zo dat klinkt verder helemaal niet alsof je het niet gelooft :P

Hier is ook veel over te vinden en niet alleen op dubieuze websites:
https://www.pv-magazine.c...r-mixed-cloud-conditions/
Dutch researchers have shown that power peaks caused by solar generation may be stronger under partial cloudiness than clear skies. According to their findings, mixed-cloud conditions can enhance PV power production due to light reflected off clouds, as well as their intermittent shadows on arrays, which reduce module temperatures.
Het is verder ook wel logisch. Lucht kan heel fel zijn als er wolken hangen, feller dan de blauwe licht. Als je dan EN koele panelen hebt EN door een gat in de wolken volle zon EN door de rest van de (bewolkte) lucht meer licht door het lens/spiegeleffect, dan schiet je productie de lucht in :).

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 21-06-2022 19:50 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JvS schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:46:
[...]

Zo dat klinkt verder helemaal niet alsof je het niet gelooft :P

Hier is ook veel over te vinden en niet alleen op dubieuze websites:
https://www.pv-magazine.c...r-mixed-cloud-conditions/

[...]
Haha nou ik neem niet snel iets zomaar aan, maar ik waardeer het wel als iemand de moeite er voor doet. Maar nu met jouw info erbij ben ik overtuigd . Dank daarvoor. En interessante materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@de Peer Hoe lang zou je verwachten dat die panelen hoog vermogen geven na een wolk voorbij gaat? Seconden? Minuten? Uren?

Hier zag ik op bewolkte dagen een half uur afgetopt worden wat op een heldere dag bij lange na niet gebeurt. Zo'n paneel blijft niet een half uur koud, maar krijgt wel veel indirect licht van wolken. Het eindigde overigens ook maar na een half uur omdat er meer wolken voor kwamen te hangen :p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

[...]
Sunpower maakte tot voor kort panelen van 1558 en 1559mm hoog (bij jou breed) zowel 1m als 80cm breed (hoog).
Misschien kunnen deze handelaren je aan vier passende helpen:

https://www.zonnepanelen.net/merken/sunpower/#overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Termy schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:29:
@de Peer Hoe lang zou je verwachten dat die panelen hoog vermogen geven na een wolk voorbij gaat? Seconden? Minuten? Uren?

Hier zag ik op bewolkte dagen een half uur afgetopt worden wat op een heldere dag bij lange na niet gebeurt. Zo'n paneel blijft niet een half uur koud, maar krijgt wel veel indirect licht van wolken. Het eindigde overigens ook maar na een half uur omdat er meer wolken voor kwamen te hangen :p.
In mijn metingen is dat een kwestie van minuten, op een typische warme dag met veel zon.
Misschien is het met veel wind erbij weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
migjes schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:54:
[...]

jep zodra de panelen meer als 9Ampp kunnen leveren gaat hij aftoppen.
doen je panelen op dat moment 300Vmpp geven dan zal hij dus op die mpp af toppen op: 9x300=2700VA. ;)
doen je panelen dan 400Vmpp geven dan zal hij dus op die mpp af toppen op: 9x400=3600VA.
dus beter panelen gebruiken die minder Ampp leveren. (hoewel dit eigenlijk gaan ramp is, verlies is niet groot)

zie ook mijn oude set: west had 10x300Wp = 3000Wp (voor oost zie onderschrift).
omvormer was 3,3kW.
[Afbeelding]
west had tussen 15:30 en 17:30 dus meer vermogen als hij kon verwerken.
en dan zie je een plattere lijn ontstaan en topt de omvormer af.
dit kan gebeuren omdat de max Ampp is bereikt, maar ook door een beperking in het ontwerp van de omvormer, zoals die ik toen had, die deed gewoon niet meer als +/-2000W per mpp.
(geen idee wat jouw omvormer zal doen, soms staat het niet beschreven bij die goedkope omvormers waar de grens zit. ;) )

max van die omvormer is al snel te zeggen.
grofweg (ga niet precies rekenen, dat is onzinnig.)
16x33Vmpp = 528Vmpp
+10% voor de temperatuur maakt 670Vmpp, dit is zeer oke en kan hij aan.
dan wil je graag ook onder de Voc blijven.
16x33Vmpp = 672Voc
+10% voor de temperatuur maakt 740Voc, dit is zeer oke en kan hij aan.
(vind het vreemd dat hij 800V als max heeft dat zie je niet veel, maar goed het zou kunnen?)
je hebt dan panelen van +/-10,5Ampp, maar dat is ook onder de 16A duys best oke, jammer dat ze aftoppen op 9Ampp, maar zo een ramp is dat niet. ;)

dit is dan per mpp zo, en dan kom je uit op 16 panelen van grof weg 350Wp.
dus 2x16x350Wp=+/-11kWp is wel de max voor die omvormer.
(pasop andere panelen als het voorbeeld andere berekening, dus niet zomaar Wp er aan hangen maar check de Vmpp + 10% temperatuur en de Voc + 10% temperatuur)
maakt een leuke 11kWp als je echt zou willen.

of anders gezegd, er kan best veel.
maar niet alles kan. ;)
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Het plan is 9 panelen op een schuin dak ZO en 8 op een plat dak ZW op 2 aparte strings (helaas past er niet meer :P), qua voltages moet dat dus geen probleem zijn. Wat betreft de specs van de omvormer zeg jij dus ook dat ie aftopt op 9A, het is dus niet zo dat ie pas aftopt bij 16A of 9+9A op beide strings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit een beetje in dubio.
Wil een drietal panelen toevoegen op de plek van mijn voormalige zonneboiler.

Nu kan ik daar de originele basis voor gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmYpbcZJ64Sn44KVjeKn_2t1dSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1Sfa6JjpiWEv2IvtfXJUHkl.jpg?f=fotoalbum_large

Enige nadeel is dat deze wat hoger is en dus langer schaduw veroorzaakt op de panelen ernaast.

Voordeel zou zijn dat deze vast is gemonteerd op het (houten) dak. En tot nu toe waterdicht is.

Weghalen zou betekenen dat ik de stalen steunen moet verwijderen/afslijpen, wat me wat risicovol lijkt met het oog op lekkages. En er is in dat geval ook weer flink wat ballast nodig. En nieuwe standaards.

Voordeel zou dan vooral zijn dat er minder schaduw is op de twee panelen ernaast.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 22-06-2022 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
TorpedoX_88 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:37:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Het plan is 9 panelen op een schuin dak ZO en 8 op een plat dak ZW op 2 aparte strings (helaas past er niet meer :P), qua voltages moet dat dus geen probleem zijn. Wat betreft de specs van de omvormer zeg jij dus ook dat ie aftopt op 9A, het is dus niet zo dat ie pas aftopt bij 16A of 9+9A op beide strings?
no prob.

het is 9A per mpp, dus haalt die mpp de 9A dan stopt hij met hoger gaan.
dit maakt dat panelen die meer als 9A leveren, gewoon niet voor 100% worden gebruikt. :-(
(nu moet je dit niet te gek oppakken, als het paneel 10A levert verlies je maar 10%, dat is nog best acceptabel.
en als hij de 9A heeft gehaald dan word het paneel uit zijn optimum gezet, dit geeft een kleine verhoging van de Vmpp en dat maakt nog een beetje goed dus je verlies zal maar 8% zijn.
en zo heel vaak per jaar haalt het paneel toch niet die 10A dus op jaar opbrengst valt het wel mee.
relatieveer dus dit verhaal, maar begrijp het wel.)

de boven grens voor deze omvormer had ik gesteld op +/- 16panelen.
(vind het een vreemde spec van de omvormer, ben gewend dat die omvormers tot de 1000V gaan en niet 800V, maar goed ik heb al zoveel verschillende omvormers gezien dat ik nergens van sta te kijken.)
er is ook nog een ondergrens dus die nu.

er is een start V van 150V, dit is de Voc.
dus die haal je erg snel een paneeltje of 5 en hij start wel.
alleen dan heb je maar erg weinig Vmpp op de mpp staan.
het Nominale Voltage is 580V, dus pas als de Vmpp rond de 580V zit dan pas haal je de geadverteerde rendement.
dus je rendement zal een flink stuk lager zijn, dit kan wel eens meer problemen geven als de 9A die je aanhaalt. :-(
dus eigenlijk zou ik niet minder als 12 moderne panelen per mpp op die omvormer willen aansluiten op die omvormer. ;)

(als dit mijn set zou zijn, dan zou ik het geheel anders aan pakken.
weg met die 3fase omvormer, en lekker een 1 fase omvormer gebruiken, dan zit je dichter bij het nominale V van 350V.
het is maar +/-6000Wp en dan ook nog 2 richtingen op ook.
zie mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
door de verschillende richtingen kun je meer Wp er aan hangen als W omvormer.
dan zou ik zelf dus gaan voor een 16A groep met een +/- 4kW omvormer er aan.
(ja een 16A groep klapt er niet uit met 16,00001A, dat is veel hoger en de factor tijd is er ook nog.)
die omvormer zijn al optimaal met maar 350V, dus daar zit je veel dichter bij in de buurt.

ik zelf gebruik op oost 2x7x245Wp panelen.
dus 2 stringen parallel (die kunnen dus ook verschillende kanten op kijken door het parallel hangen)
maar dit zijn Panasonic panelen, die zijn heel anders.
de specs zijn dan ook: 40Vmpp met 6Ampp.
2x parallen dus 2x6Ampp=12A
7x parallel dus 7x41Vmpp=290V
dit vind mijn 1fase omvormer dus erg tof.
op deze manier kan ik dus met 2 kleine stringen toch een leuke Vmpp halen.
en omdat 1 string vrij plat licht en de andere vrij steil, door de parallel aansluiting heb ik dan nog steeds.
10Ampp met 290Vmpp (maar dan voor meer uren).
dus probeer eens deze trukjes of je daar niks mee kan en zo een leukere set op dak kunt hebben. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
migjes schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:06:
[...]

no prob.

het is 9A per mpp, dus haalt die mpp de 9A dan stopt hij met hoger gaan.
dit maakt dat panelen die meer als 9A leveren, gewoon niet voor 100% worden gebruikt. :-(
(nu moet je dit niet te gek oppakken, als het paneel 10A levert verlies je maar 10%, dat is nog best acceptabel.
en als hij de 9A heeft gehaald dan word het paneel uit zijn optimum gezet, dit geeft een kleine verhoging van de Vmpp en dat maakt nog een beetje goed dus je verlies zal maar 8% zijn.
en zo heel vaak per jaar haalt het paneel toch niet die 10A dus op jaar opbrengst valt het wel mee.
relatieveer dus dit verhaal, maar begrijp het wel.)

de boven grens voor deze omvormer had ik gesteld op +/- 16panelen.
(vind het een vreemde spec van de omvormer, ben gewend dat die omvormers tot de 1000V gaan en niet 800V, maar goed ik heb al zoveel verschillende omvormers gezien dat ik nergens van sta te kijken.)
er is ook nog een ondergrens dus die nu.

er is een start V van 150V, dit is de Voc.
dus die haal je erg snel een paneeltje of 5 en hij start wel.
alleen dan heb je maar erg weinig Vmpp op de mpp staan.
het Nominale Voltage is 580V, dus pas als de Vmpp rond de 580V zit dan pas haal je de geadverteerde rendement.
dus je rendement zal een flink stuk lager zijn, dit kan wel eens meer problemen geven als de 9A die je aanhaalt. :-(
dus eigenlijk zou ik niet minder als 12 moderne panelen per mpp op die omvormer willen aansluiten op die omvormer. ;)

(als dit mijn set zou zijn, dan zou ik het geheel anders aan pakken.
weg met die 3fase omvormer, en lekker een 1 fase omvormer gebruiken, dan zit je dichter bij het nominale V van 350V.
het is maar +/-6000Wp en dan ook nog 2 richtingen op ook.
zie mijn set:
[Afbeelding]
door de verschillende richtingen kun je meer Wp er aan hangen als W omvormer.
dan zou ik zelf dus gaan voor een 16A groep met een +/- 4kW omvormer er aan.
(ja een 16A groep klapt er niet uit met 16,00001A, dat is veel hoger en de factor tijd is er ook nog.)
die omvormer zijn al optimaal met maar 350V, dus daar zit je veel dichter bij in de buurt.

ik zelf gebruik op oost 2x7x245Wp panelen.
dus 2 stringen parallel (die kunnen dus ook verschillende kanten op kijken door het parallel hangen)
maar dit zijn Panasonic panelen, die zijn heel anders.
de specs zijn dan ook: 40Vmpp met 6Ampp.
2x parallen dus 2x6Ampp=12A
7x parallel dus 7x41Vmpp=290V
dit vind mijn 1fase omvormer dus erg tof.
op deze manier kan ik dus met 2 kleine stringen toch een leuke Vmpp halen.
en omdat 1 string vrij plat licht en de andere vrij steil, door de parallel aansluiting heb ik dan nog steeds.
10Ampp met 290Vmpp (maar dan voor meer uren).
dus probeer eens deze trukjes of je daar niks mee kan en zo een leukere set op dak kunt hebben. ;)
Wederom bedankt, heel interessant deze inzichten! :)

Het aftoppen bij 9A en het verhogen van het voltage is helemaal duidelijk. Dit gebeurd idd niet zo vaak per jaar maar het is dus wel verstandig om te kijken naar panelen met een relatief lage stroomsterkte en hoge spanning zodat je zo dicht mogelijk bij het optimum van de omvormer blijft.

De reden dat ik voor een 3-fase omvormer gegaan ben is onder andere de kans op uitval van de omvormer verminderen vanwege de relatief lage spanning vergeleken met 1-fase omvormers en het verhogen van eigen verbruik over 3 fasen in het geval van afbouw van saldering. Een 5kW 1-fase omvormer op een 3x25A aansluiting gaat m ws niet worden maar 4kW zou idd kunnen, wie weet dat ik daar nog eens naar ga kijken mocht de huidige omvormer een slecht rendement halen waardoor het veel kWh's gaat kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
TorpedoX_88 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:22:
[...]

Wederom bedankt, heel interessant deze inzichten! :)

Het aftoppen bij 9A en het verhogen van het voltage is helemaal duidelijk. Dit gebeurd idd niet zo vaak per jaar maar het is dus wel verstandig om te kijken naar panelen met een relatief lage stroomsterkte en hoge spanning zodat je zo dicht mogelijk bij het optimum van de omvormer blijft.
dit is eigenlijk wel aanwezig, maar zal eigenlijk maar erg weinig verlies opleveren.
maar zal lastig worden om daar nog panelen voor te vinden.
vroeger (toen je dat nog met een lange oe schreef) had je nog sunpower en panasonic.
die hadden 5" cellen en geen 6" zoals moderne panelen.
dus kon je meer cellen in een paneel doen en een hogere Vmpp hebben en lagere Ampp.
dat was soms wel tof.
De reden dat ik voor een 3-fase omvormer gegaan ben is onder andere de kans op uitval van de omvormer verminderen vanwege de relatief lage spanning vergeleken met 1-fase omvormers en het verhogen van eigen verbruik over 3 fasen in het geval van afbouw van saldering. Een 5kW 1-fase omvormer op een 3x25A aansluiting gaat m ws niet worden maar 4kW zou idd kunnen, wie weet dat ik daar nog eens naar ga kijken mocht de huidige omvormer een slecht rendement halen waardoor het veel kWh's gaat kosten
als je op fase 1 levert en op fase 3 gebruikt, dan word ook na salderen dat gerekend als direct gebruik.
(intern in de meter word dit verrekend, dus je doet het niet echt maar word wel zo afgerekend in geld.)
dus dat is geen argument die stand houd, sorry. ;)

als jij een 1x35A heb of hebt gehad, en die is omgebouwd naar 3x25A.
dan heb je eigenlijk voor 3x35A aan kabel naar je huis lopen.
en dan is een 1 fase 5kW omvormer ook geen probleem.
(en eigenlijk is een 5kW 1fase omvormer op 3x25A kabel ook geen enkel probleem.
laat je niet bang maken, door mensen die niet weten wat ze doen en maar wat roepen, maar check de werkelijke situatie, je moet soms wel wat dingen anders doen om het goed te houden, dus het kan niet zomaar maar het kan wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

migjes schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:33:
als jij een 1x35A heb of hebt gehad, en die is omgebouwd naar 3x25A.
dan heb je eigenlijk voor 3x35A aan kabel naar je huis lopen.
en dan is een 1 fase 5kW omvormer ook geen probleem.
(en eigenlijk is een 5kW 1fase omvormer op 3x25A kabel ook geen enkel probleem.
laat je niet bang maken, door mensen die niet weten wat ze doen en maar wat roepen, maar check de werkelijke situatie, je moet soms wel wat dingen anders doen om het goed te houden, dus het kan niet zomaar maar het kan wel.)
Wat mij betreft zijn er voordelen en nadelen aan beide oplossingen.

Een (in sommige situaties) voordeel van een 1-fase omvormer op een 3-fase aansluiting, is dat je vrij kunt kiezen op welke fase je teruglevert. Bij ons ligt het voltage op L1 significant hoger dan de andere twee, en die kan ik vermijden door 1p omvormers hier niet op aan te sluiten.

Bij een 3-fase omvormer klapt ie er in de regel uit als de spanning op één van de fases te hoog is opgelopen. Heb je dus verder geen flexibiliteit, uitwijken naar een andere fase is er niet bij.

Aan de andere kant smeer je met een 3-fase omvormer je toename van voltage wel degelijk meer uit. Je kunt ook een 1-fase kabel dikker maken, dat zou min of meer hetzelfde effect hebben.

Meerdere omvormers op verschillende fases heeft ook zo z'n charme. Als het voltage op één fase te ver oploopt, valt er slechts een gedeelte van je omvormers uit. Hier een grafiekje van power over de verschillende fases van de power meter en de fases waar ze over lopen. De Goodwe omvormer op L1 valt even uit vanwege overvoltage, de rest blijft lekker doorwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8vrd9_YPeOm922Pfrz3Xi8qbyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4EUZBkND6wVkoXKDkDxKFkrL.png?f=fotoalbum_large
edit:

Boer achter het erf is zojuist begonnen met sproeien, en neemt de zonnepanelen flink mee. Koelen van je panelen scheelt zo 10% :)

[ Voor 7% gewijzigd door Corn op 22-06-2022 13:06 . Reden: nieuw plaatje met waterkoeling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Corn
ach, uiteindelijk is de situatie waar je toevallig in zit meer bepalend als alle andere verhalen.

ik heb:
1x35A, en dan komt er 3x4mm kabel mijn huis in, die na +/-4 meter aangesloten zit op 5x6mm.

mijn moeder:
1x35A, en dan komt er 5x10mm kabel het huis in. (geen idee wat voor kabel er daar verder door de grond gaat)

tja, dan is er ook nog hoe het geregeld is in de wijk zelf.
woon je in een wijk met allemaal particulieren huizen (zoals mijn moeder).
of in een wijk waar ook nog bedrijven zijn, waar dus best veel stroom overdag word gebruikt. (zoals ik)
ook dat maakt weer een flinke slok op de borrel uit. ;)

uiteindelijk is er stiekem best veel mogenlijk, maar niet alles is altijd mogenlijk.
zo is er ook een wijk in mijn stad, die nog op een centrale zit die al 20 jaar vervangen gaat worden. :?
daar krijgen de mensen zelfs maar 220V binnen.
(niet denken dat je dan meer kunt aansluiten, het is daar juist minder omdat het een erg oud netwerk is. :-( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Niet online
Hallo mede-Tweakers,

Lees al een tijdje mee hier maar veel zaken zijn voor mij wel iets te technisch.Vandaar dat ik een beroep op jullie wil doen. Morgen vind er een schouw bij mijn woning plaats voor het installeren van de pv-installatie. Redelijk standaard situatie met een dakvlak oost en west zonder schaduw.
8x370 piekwatt op oost en 9x 370 piekwatt op west aangesloten op een omvormer van Goodwe (6k DT).

Zoals ik al zei zal morgen de schouw plaats vinden maar mogelijk hebben jullie nog tips of andere zaken waar ik op moet letten, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

TouchOfInsanity schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:48:
Hallo mede-Tweakers,

Lees al een tijdje mee hier maar veel zaken zijn voor mij wel iets te technisch.Vandaar dat ik een beroep op jullie wil doen. Morgen vind er een schouw bij mijn woning plaats voor het installeren van de pv-installatie. Redelijk standaard situatie met een dakvlak oost en west zonder schaduw.
8x370 piekwatt op oost en 9x 370 piekwatt op west aangesloten op een omvormer van Goodwe (6k DT).

Zoals ik al zei zal morgen de schouw plaats vinden maar mogelijk hebben jullie nog tips of andere zaken waar ik op moet letten, dan hoor ik dat uiteraard graag.
ik denk dat 6kDT wat groot bemeten voor oost west is het zuiver oostwest? en wat is de dakhoek.
bespreek veder vooral het leidingtraject de plaats van de omvormer en de meterkast goed, dit zodat jullie goed weten wat je van elkaar verwacht. (zegmaar alle dingen die je niet op een luchtfoto kan zien en waarom ze komen schouwen.)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 22-06-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Recent heb ik mijn oude PVset(2kw) vervangen voor 10x405wp (Phono Solar) op Zuidwest.
Dat zijn 2 rijtjes van 5x portrait die beide op een eigen string zitten.
Nu ben ik afwachting van de bestelde omvormer (Goodwe 4200d-ns) alleen zie ik met mijn huidige omvormer (2000-ns) dat 5 panelen (2.025Wp) niet extreem hoog pieken, max gemeten piek tot nu toe 1947 W (AC zijde).
Ik twijfel enorm aan de bestelde omvormer.
Was een Goodwe 3600d-ns wellicht beter geweest? Of kan ik misschien nog beter een 2e 2000ns erbij zetten en de 2 strings gescheiden laten?
Ze liggen nagenoeg uit de schaduw, muv het onderste rijtje waarvan tot 11 uur in de ochtend 1 paneel schaduw heeft van de dakkapel van de buren...
Wellicht is dit gedrag anders als de hele string is aangesloten van 10 panelen (= +360 Volt)?
Wat is wijsheid?
* De 4200d-ns afwachten en kijken hoe hij het doet op 1 string van 10 panelen (4.050 Wp).
* Huidige 2000ns laten zitten op 5 panalen en de andere string van 5 panelen op een nieuwe/gebruikte 2000-ns/XS? (= Weegt dit op tegen 2x het verlies van een omvormer?)
* Een andere omvormer 3600d-ns met wellicht iets aftopping.

Ter info; Max voltage over de (L1) fase is circa 245V. Er ligt reeds 3x4mm2 afgezekerd op een B20 Alamat.
Op Zuidoost heb ik dezelfde panelen (405Wp) 3x landscape (8,5 graden) op een Goodwe 1000-ns en die doen het heel lekker... Max piek van 1162W en dagopbrengt van 8,5 kWh is heel netjes denk ik. Bewijst dat er veel potentie in dit paneeltje zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CXIzkoiyU5CQmmg6CQ5PAzrpGc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BAILcOM4asg4MHLQ9G7tQVwZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDJOSic9N7JBYof1NjyQbN3gh7c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNEOm1p9N8wUd2NdQz6rM4Pu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzASfwrIN76-fc9CwzQ54L5ksms=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oH9594WZWOJU2JcoGjL9Be7C.jpg?f=fotoalbum_tile

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:01:
[...]

ik denk dat 6kDT wat groot bemeten voor oost west is het zuiver oostwest? en wat is de dakhoek.
bespreek veder vooral het leidingtraject de plaats van de omvormer en de meterkast goed, dit zodat jullie goed weten wat je van elkaar verwacht. (zegmaar alle dingen die je niet op een luchtfoto kan zien en waarom ze komen schouwen.)
Ja zo goed als zuiver oost en west. Dakhoek is volgens mij standaard dus ga even voor het gemak uit van 45 graden. groot bemeten is nadelig omdat dit duurder is of ook omdat het minder efficient is?

Een van de zaken die mij zelf al opviel is dat de prijs inclusief de aansluiting in de meterkast is (groepen en hoofdschakelaar). Echter heb ik nog geen 3-fase aansluiting dus ben benieuwd of ze de kosten hiervan ook inclusief zijn (ex aansluitkosten van de netbeheerder natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

TouchOfInsanity schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:40:
[...]

Ja zo goed als zuiver oost en west. Dakhoek is volgens mij standaard dus ga even voor het gemak uit van 45 graden. groot bemeten is nadelig omdat dit duurder is of ook omdat het minder efficient is?

Een van de zaken die mij zelf al opviel is dat de prijs inclusief de aansluiting in de meterkast is (groepen en hoofdschakelaar). Echter heb ik nog geen 3-fase aansluiting dus ben benieuwd of ze de kosten hiervan ook inclusief zijn (ex aansluitkosten van de netbeheerder natuurlijk).
Als je 3-fasen wilt gebruiken, kun je rustig die wijziging alvast indienen bij je netbeheerder. Als je geluk hebt ben je dit jaar nog aan de beurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Laatst online: 10:54
Ik heb gepland om volgende week vrijdag panelen op dak te gaan leggen.

Inmiddels alles binnen, op 1 ding na...

Flatfix Fusion set om 2 panelen op het dak van onze dakkapel te zetten.

2x 1 rij achter elkaar, zwart.

Ik had deze besteld (solar-outlet), maar deze werd geannuleerd ondanks dat er stond "op voorraad". Blijkbaar hebben de meeste winkels/sites deze onderdelen niet zelf op voorraad maar zetten ze de bestelling door naar Esdec (flatfix fusion), en deze kan de leveringen voorlopig niet aan...

Iemand een idee om op korte termijn toch de gewenste spullen te krijgen?

Ik zoek flatfix fusion zwart voor paneelafmeting 1855mm x 1029mm x 30mm

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Burning_Tyre schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:52:
Ik heb gepland om volgende week vrijdag panelen op dak te gaan leggen.

Inmiddels alles binnen, op 1 ding na...

Flatfix Fusion set om 2 panelen op het dak van onze dakkapel te zetten.

2x 1 rij achter elkaar, zwart.

Ik had deze besteld (solar-outlet), maar deze werd geannuleerd ondanks dat er stond "op voorraad". Blijkbaar hebben de meeste winkels/sites deze onderdelen niet zelf op voorraad maar zetten ze de bestelling door naar Esdec (flatfix fusion), en deze kan de leveringen voorlopig niet aan...

Iemand een idee om op korte termijn toch de gewenste spullen te krijgen?

Ik zoek flatfix fusion zwart voor paneelafmeting 1855mm x 1029mm x 30mm
die zwarte kunststof dingen zijn ook niet meer op voorraad bij wasco en helaas een groot aantal webwinkels hebben hun als "magazijn" misschien marktplaats? of toch een ander systeem?

Ik heb er een hard hoofd in dat dit snel goed gaat komen. (wasco, als ik doorklik is er dus 0 voorraad in nederland)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOV7ETBzv_hBSvbjSkX1_3v5TtY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KtUnZREEYvmPlIFZrgP6OeUH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Als je minder opwekt dat verbruikt, en je dus wordt afgerekend op het overgebleven deel, maakt het dan qua kosten nog wat uit of je stroom gebruikt die je zelf opwekt, of niet?

Maw:
10.000kWh verbruik, 9.500kWh opwekken. Ik zou dus 500kWh moeten betalen.
Of denk ik te simpel?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk genoeg is :D

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:04
Dean Martin schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:13:
Als je minder opwekt dat verbruikt, en je dus wordt afgerekend op het overgebleven deel, maakt het dan qua kosten nog wat uit of je stroom gebruikt die je zelf opwekt, of niet?

Maw:
10.000kWh verbruik, 9.500kWh opwekken. Ik zou dus 500kWh moeten betalen.
Of denk ik te simpel?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk genoeg is :D
Nu niet. Daar is de salderingsregeling voor. Straks (vanaf 2025) dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Compuchip87 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:14:
[...]

Nu niet als in, nu klopt mijn denkwijze ;) ?

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
TouchOfInsanity schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:40:
[...]

Ik ben buitengewoon benieuwd hoe ze een 3-fase omvormer aansluiten op een 1-fase meterkast. Afgelopen week ging hier een discussie met @Soullancer die in afwachting van zijn 3-fase aansluiting tijdelijk een 1-fase wil aansluiten.

Ik denk trouwens dat je hartje zomer wel eens iets meer dan 5kW zou kunnen opwekken. Dan is een 6kW omvormer helemaal niet gek. Met mijn 8k panelen oost-west had ik afgelopen week eventjes 6,5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Dean Martin schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:15:
[...]

Nu niet als in, nu klopt mijn denkwijze ;) ?
Inderdaad.
Nu is het zo dat als je 10.000 kWh opwekt verbruikt en 9.500 verbruikt opwekt, je aan het eind van het jaar 500 kWh afrekent.

Let wel op dat sommige leveranciers dal- en hoogtarief afzonderlijk salderen en bij flexibele tarieven meestal per tariefperiode gesaldeerd wordt (wat helemaal niet mag, maar wie doet er wat aan).

[ Voor 3% gewijzigd door Compuchip87 op 22-06-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Compuchip87 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:31:
[...]

Inderdaad.
Nu is het zo dat als je 10.000 kWh opwekt en 9.500 verbruikt, je aan het eind van het jaar 500 kWh afrekent.

Let wel op dat sommige leveranciers dal- en hoogtarief afzonderlijk salderen en bij flexibele tarieven meestal per tariefperiode gesaldeerd wordt (wat helemaal niet mag, maar wie doet er wat aan).
Andersom ;) Maar ik snap het punt.

Ja, dat heb ik inderdaad ook gelezen. Kom er alleen zo niet achter of de mijne dat doet (EnergieDirect).

[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 22-06-2022 16:35 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Compuchip87 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:31:
[...]

Inderdaad.
Nu is het zo dat als je 10.000 kWh opwekt verbruikt en 9.500 verbruikt opwekt, je aan het eind van het jaar 500 kWh afrekent.

Zolang ze maar wel volledig salderen voor de energiebelasting en de ODE is dat prima toch? Sterker nog, ik heb graag dat ze dal en hoog tarief afzonderlijk salderen. Je hebt vaak meer opwek in normaal tarief en meer verbruik in dal tarief. Als je dan gewoon het normaaltarief terug krijgt en voor dal tarief minder betaalt ise r niets aan de hand toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Ep Woody schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:42:
[...]

Zolang ze maar wel volledig salderen voor de energiebelasting en de ODE is dat prima toch? Sterker nog, ik heb graag dat ze dal en hoog tarief afzonderlijk salderen. Je hebt vaak meer opwek in normaal tarief en meer verbruik in dal tarief. Als je dan gewoon het normaaltarief terug krijgt en voor dal tarief minder betaalt ise r niets aan de hand toch?
Dat ligt eraan. Niet bij iedereen is de terugleververgoeding het kale levertarief. Bij mij is de TLV bijvoorbeeld 0,07. Nu hou ik (nagenoeg) niets over per jaar dus maakt niet zoveel uit. Maar als ik mijn normaal-opwek à 0,07 zou moeten tverkopen en 's nachts à 0,45 terugkopen zou ik toch minder blij worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Compuchip87 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:14:
[...]

Het is een voorstel. Deze kan en zal waarschijnlijk ook weer veranderen.. Niets is zeker

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:30:
[...]

Ik ben buitengewoon benieuwd hoe ze een 3-fase omvormer aansluiten op een 1-fase meterkast. Afgelopen week ging hier een discussie met @Soullancer die in afwachting van zijn 3-fase aansluiting tijdelijk een 1-fase wil aansluiten.
Wachttijd voor installatie is momenteel 5 maanden. Als Enexis tegen die tijd nog niet is geweest zullen de panelen nog niet kunnen draaien denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
TouchOfInsanity schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:57:
[...]

Wachttijd voor installatie is momenteel 5 maanden. Als Enexis tegen die tijd nog niet is geweest zullen de panelen nog niet kunnen draaien denk ik.
Dan valt zeker te overwegen op marktplaats een 1-fase omvormer te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:37
Ep Woody schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:42:
[...]

Heb je daar een rekenvoorbeeld van? Dus dat je bij een dubbele meter beter af bent met salderen per tarief i.p.v. over het totaal. 1 voorbeeld kan ik al wel verzinnen (terugleververgoeding-normaal hoger dan leveringstarief-dal), maar ik ben benieuwd naar andere voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@Martin7182, zoiets bedoel je: https://www.deltaenergie....ruglevering-en-saldering/

Het normaaltarief is 6.8 ct per kWh, het daltarief is 5.4 ct per kWh. Door uit te betalen per dalwerk levert dat in dit voorbeeld: 14 euro op.

Ook het verrekenen per periode kan gunstig zijn als je de tarieven in de periode waar je de meeste opwek hebt hoger zijn dan in de andere periode. Als je in jan-jun een overschot hebt van 2000 kWh en de tarieven zijn dan 0.58 ct per kWh (kaal) en in jul tot dec gebruik je 2000 kWh tegen een kaal tarief van 0.41 ct per kWh. Dat levert je 340 euro op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ik heb nu sinds een paar dagen zonnepanelen. Nu zag ik in de Eneco app dat daar geen teruglevering geregistreerd wordt, terwijl er voor die dagen wel gewoon stroomgebruik geregistreerd is. Is dit gebruikelijk? Of moet ik Eneco even contacten om te checken of alles oké gaat.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Pagina: 1 ... 93 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic