TorpedoX_88 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:54:
Ik zou ook graag in willen haken op de discussie over het maximum vermogen op de omvormer, wat in mijn geval meer over de maximale stroomsterkte gaat dan over het vermogen.
Recent heb ik een tweedehands Growatt 5000UE omvormer gekocht, waar al 9 380Wp panelen op een 55 graden schuin dak richting zuidoost op aangesloten zitten. Nu wil ik een 2e string met 8 panelen op een plat dak (ws 5 of 10 graden) richting zuidwest bijzetten, maar ik twijfel een beetje over de stroomsterkte van sommige moderne panelen (Imp van 11.7A en Isc van 12.28A voor een 400Wp paneel bv) in combinatie met onderstaande specs van de omvormer. Wat denken jullie; gaat dit optimaal werken, gaat er afgetopt worden of gaat het helemaal niet werken?
[Afbeelding]
jep zodra de panelen meer als 9Ampp kunnen leveren gaat hij aftoppen.
doen je panelen op dat moment 300Vmpp geven dan zal hij dus op die mpp af toppen op: 9x300=2700VA.
doen je panelen dan 400Vmpp geven dan zal hij dus op die mpp af toppen op: 9x400=3600VA.
dus beter panelen gebruiken die minder Ampp leveren. (hoewel dit eigenlijk gaan ramp is, verlies is niet groot)
zie ook mijn oude set: west had 10x300Wp = 3000Wp (voor oost zie onderschrift).
omvormer was 3,3kW.
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
west had tussen 15:30 en 17:30 dus meer vermogen als hij kon verwerken.
en dan zie je een plattere lijn ontstaan en topt de omvormer af.
dit kan gebeuren omdat de max Ampp is bereikt, maar ook door een beperking in het ontwerp van de omvormer, zoals die ik toen had, die deed gewoon niet meer als +/-2000W per mpp.
(geen idee wat jouw omvormer zal doen, soms staat het niet beschreven bij die goedkope omvormers waar de grens zit.

)
max van die omvormer is al snel te zeggen.
grofweg (ga niet precies rekenen, dat is onzinnig.)
16x33Vmpp = 528Vmpp
+10% voor de temperatuur maakt 670Vmpp, dit is zeer oke en kan hij aan.
dan wil je graag ook onder de Voc blijven.
16x33Vmpp = 672Voc
+10% voor de temperatuur maakt 740Voc, dit is zeer oke en kan hij aan.
(vind het vreemd dat hij 800V als max heeft dat zie je niet veel, maar goed het zou kunnen?)
je hebt dan panelen van +/-10,5Ampp, maar dat is ook onder de 16A duys best oke, jammer dat ze aftoppen op 9Ampp, maar zo een ramp is dat niet.
dit is dan per mpp zo, en dan kom je uit op 16 panelen van grof weg 350Wp.
dus 2x16x350Wp=+/-11kWp is wel de max voor die omvormer.
(pasop andere panelen als het voorbeeld andere berekening, dus niet zomaar Wp er aan hangen maar check de Vmpp + 10% temperatuur en de Voc + 10% temperatuur)
maakt een leuke 11kWp als je echt zou willen.
of anders gezegd, er kan best veel.
maar niet alles kan.

Corn schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:55:
[...]
[...]
Gaaf, mensen van FUD beschuldigen. Het enige wat ik zeg is dat als je het op die manier gebruikt, je flink buiten de specificaties van je omvormer gaat werken. Moet je zelf vooral doen als je je daar comfortabel mee voelt. More power (letterlijk) to you, ik neem aan dat je weet waar je mee bezig bent.
Ik ga zelf echter niet anderen over een forum adviseren om twee keer zoveel vermogen aan te sluiten als waar de datasheet mee komt als maximum. Ik ontwerp geen omvormers voor m'n beroep, en kan dus niet inschatten waar de risico's of pijnpunten kunnen liggen.
Noem het conservatief, maar ik wil niet op m'n geweten hebben dat anderen mensen mogelijk in de problemen komen omdat ik ze adviseer om limieten van de fabrikant naast zich neer te leggen.
zijn de knurftjes weer leuk bezig.
tja echt netjes en aardig zijn ze niet, eerder gewoonweg lomp.
(tegen het trollen aan.)
het maximum van de datasheet, tja die kun je best schrappen.
is meer een richtlijn als een waarde.
verstandig is: omvormer max 15Ampp en 600V.
dan 10% voor de temperatuur aftrekken dus 600V - 10% = 540Voc.
en dan de panelen die je in serie zet op die mpp lager houden als die 540Voc.
grofweg 12 panelen.
dan heb je grofweg 12x350Wp per mpp, dus 2x12x350Wp = 8400Wp.
en of je dan een SMA SB 3.0 of 6.0 neemt dat maakt dan niet meer uit.
dat heeft dan allen nog maar te maken of je aftoppen nog leuk vind of niet.
een SMA SB 3.0 zal gewoon boven de 3000W aftoppen.
ik had zelf eerst een 5770Wp op een 3,3kW omvormer.
(maar kon gratis een 4kW te pakken krijgen, dus ja wil je dan nog aftoppen.

daarna heb ik de 190Wp's vervangen voor 245Wp's, zie onderschrift. )
zie bericht hier boven voor grafiek.
beetje aftoppen op 1 mpp, ach boeien, maar leuk is anders.
verlies op jaar basis was minder als 100kWh, dus daar hoef je het niet voor te laten.
[
Voor 23% gewijzigd door
migjes op 21-06-2022 17:11
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)